[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.741 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47

Lordy79

Vastberaden

Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Op zo'n moment heb je waarschijnlijk wel iets beters te doen, maar wellicht kun je een keer een screenshot maken als het gebeurt 🤷🏻‍♂️ .
Dat kan nu ook nog, maar er zijn volgens mij legio websites waar je de raketalarmen kunt volgen.

https://rocketalert.live/

Ik weet niet of deze ook in Nederland werkt?

edit:
ja dus.

En met statistieken. ruim 6000x raketalarm waarbij één alarm natuurlijk veel meer dan één raket kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Lordy79 op 14-10-2023 21:03 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
Lordy79 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Dat kan nu ook nog, maar er zijn volgens mij legio websites waar je de raketalarmen kunt volgen.

https://rocketalert.live/

Ik weet niet of deze ook in Nederland werkt?
Gekruist 😆 .

Maar dat beantwoordt mijn vraag :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://www.reuters.com/w...-alleged-anti-2023-10-10/

en in Sydney. Ja is oud nieuws maar volgens mij hier nog niet gepost dus wel relevant.

Londen
Parijs
Berlijn
Sydney

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bananenplant
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F8Y2rvPXgAAwhwC?format=jpg&name=900x900

Iemand mist een stukje historisch besef daar :X .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meer beelden van wegen geblokkeerd door Hamas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:07:
[Afbeelding]

Kan, maar hoeft niet. Blauwe ster op witte achtergrond is natuurlijk het midden van de Israëlische vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
TheBrut3 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:23:
[Twitter]
Nou nou. De Hamas promo kijk ons goed zijn-filmpjes zijn bijna net zo indrukwekkend als Kadyrovs verkeerslicht elite.
Ik mis eerlijk gezecht even of dit nu echt is of dat ze 3 tanks nagebouwd hebben.
user109731 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:08:
Meer beelden van wegen geblokkeerd door Hamas.
[Twitter][Twitter]
Ok, graag wat meer geld van US naar Israel voor betere optics, wat een kwaliteit. Kan iemand niet even een DJI de lucht in gooien?

[ Voor 36% gewijzigd door Shamalamadindon op 14-10-2023 21:15 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Shamalamadindon schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Ik mis eerlijk gezecht even of dit nu echt is of dat ze 3 tanks nagebouwd hebben.
Ze hebben een aantal voertuigen buitgemaakt, omdat ze geen conventionele oorlog kunnen voeren gebruiken ze die voor dit soort video's. Ik verwacht ook dat her en der deze buitgemaakte voertuigen met boobytrap geparkeerd gaan worden, puur om het dodental op te drijven.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Gespeeld. Mogelijk met de buitgemaakte tanks van afgelopen zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
TheBrut3 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Kan, maar hoeft niet. Blauwe ster op witte achtergrond is natuurlijk het midden van de Israëlische vlag.
Dus ze doen dit alleen met flats met Israëlische staatsburgers erin 🤔 ? Dat vind ik moeilijk om te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:26:
Dus ze doen dit alleen met flats met Israëlische staatsburgers erin 🤔 ? Dat vind ik moeilijk om te geloven.
Dat vind ik ook, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.haaretz.com/i...temId=511517063#511517063

Blijkbaar is er nu ook vanuit Syrië gevuurd. Dit is de eerste keer, denk ik...?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

iamerwin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Ik snap dat het voor Israël dan veel lastiger wordt om Hamas te bestrijden, dat is helaas het gevolg van het bestrijden van een vijand die schijt heeft aan regels en oorlogsrecht. Moet je dan naar hun niveau zinken? Ik weet het niet.
Israël zinkt niet naar het niveau van Hamas. Nu niet en nooit niet dus dat is een vals frame.
Israël slacht geen honderden baby's, kinderen, vrouwen en mannen af op de meest gruwelijke wijze.

Verder laat Hamas ons geen keus. Er zit een heel ondergronds complex van tunnels ONDER de burgerbevolking. De burgerbevolking mag niet wegtrekken naar het zuiden. Hamas lanceert vanuit of naast VN gebouwen, ziekenhuizen en andere 'gevoelige' gebouwen.
We doen écht ons best om onschuldige slachtoffers te voorkomen maar het wordt ons wel héél moeilijk gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Iraanse claim, voor wat het waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

alexbl69 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Het doel is het terughalen van honderden onschuldige burgers. Wat is het probleem daarmee?
Doel inval gaza
Het IDF heeft niet ten doel om 100 levende gegijzelden naar huis te brengen. Daarvoor moet je toch echt onderhandelen. Daar is het volgens velen nu nog te vroeg voor.

Wat er nu gaande is, is niets meer dan Netanyahu's ego die de fouten van zijn diensten enigszins wilt "herstellen" door met een vuist te reageren, hopende dat zijn gezichtsverlies hiermee wordt beperkt.

Het IDF kan ook niet té ver gaan, want de wereld en vooral de VS kijkt mee. Een spillover is zo voor elkaar, en dat kan Biden er niet bij hebben met Kiev (en straks Taipei). Flexin' for the bühne.
Egypte
De bal ligt ook zeker níet bij Egypte. Palestijnen weten immers dat tijdelijke vluchtelingenkampen niet tijdelijk zijn. De Rafah-crossing is de afgelopen dagen meermaals aangevallen door het IDF: volgens Sisi:

Sisi echoed those sentiments on Thursday. “There is a danger” when it comes to Gaza, he said – “a danger so big because it means an end to this (Palestinian) cause… It is important that (Gaza’s) people remain standing and on their land.”

https://www.cnn.com/2023/...za-palestinians-mime-intl

Hamas likely hid the planning of the operation through old-fashioned counterintelligence measures such as conducting planning meetings in person and staying off digital communications whose signals the Israelis can track.
Lordy79 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:46:
[...]

Israël zinkt niet naar het niveau van Hamas.
Daar zullen velen, terecht, het oneens met je zijn. Juist Israël zou ethische grenzen moeten trekken. Juist nu.

Ook USAF River Joints in de buurt. Afluisteren van communicatie over de gevangengenomen slachtoffers.

[ Voor 4% gewijzigd door SalimRMAF op 14-10-2023 22:05 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:26
[...]

Israël zinkt niet naar het niveau van Hamas. Nu niet en nooit niet dus dat is een vals frame.
Israël slacht geen honderden baby's, kinderen, vrouwen en mannen af op de meest gruwelijke wijze.

Verder laat Hamas ons geen keus. Er zit een heel ondergronds complex van tunnels ONDER de burgerbevolking. De burgerbevolking mag niet wegtrekken naar het zuiden. Hamas lanceert vanuit of naast VN gebouwen, ziekenhuizen en andere 'gevoelige' gebouwen.
We doen écht ons best om onschuldige slachtoffers te voorkomen maar het wordt ons wel héél moeilijk gemaakt.
Maar Israël slacht geen vermoord momenteel wél honderden baby's, kinderen, vrouwen en mannen af op de meest gruwelijke wijze.

Ik begrijp, nee ik zie, dat Israël niet kan stoppen, maar stop met het goedpraten / downplayen. Er is altijd een keuze.

Een dode baby IS een dode baby. Als iemand een baby gebruikt als schild, dan bestaat er nog steeds een keuze (om niet te schieten).

Israël moet nog meer doen om onschuldige slachtoffers te voorkomen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Bananenplant schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:43:
https://www.haaretz.com/i...temId=511517063#511517063

Blijkbaar is er nu ook vanuit Syrië gevuurd. Dit is de eerste keer, denk ik...?
Donderdag heeft Israel wel vliegvelden van Damascus/Aleppo aangevallen:
Israel has launched missile strikes on Syria’s two main airports in Damascus and the northern city of Aleppo, knocking both out of service, Syrian state media has said.
https://www.aljazeera.com...ttacks-syrian-state-media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Spykie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Maar Israël slacht geen vermoord momenteel wél honderden baby's, kinderen, vrouwen en mannen af op de meest gruwelijke wijze.
Ik heb vandaag anders al meerdere beelden gezien vanuit Gaza met gedode zuigelingen met shrapnel, en 1 helaas zelfs met een gesplit hoofd. Dit moet stoppen.

Gulfstream G650

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
SalimRMAF schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Ik heb vandaag anders al meerdere beelden gezien vanuit Gaza met gedode zuigelingen met shrapnel, en 1 helaas zelfs met een gesplit hoofd. Dit moet stoppen.
Ik vermoed dat er gedoeld wordt op het kleine maar significante verschil van het schieten op burgerdoelen, en het schieten om militaire doelen die burgers als dekking gebruiken, met 'dus' een hoog aantal burgerslachtoffers.

Dat staat los van de discussie wat je daarmee moet, maar dat is mijns inziens niet hetzelfde scenario. En bot gezegd, is dit precies waar Hamas op uit is.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Lordy79 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:28:
En in Frankrijk dus ook ook al is het weggemod eerder omdat er geen link was met de huidige oorlog.

https://nos.nl/artikel/24...ng-zet-7000-militairen-in

Het is nu zeker wel ON topic omdat Frankrijk 7000 militairen inzet (dat doen ze echt niet voor niks) maar ook om het volgende citaat:

[...]

Ik wil graag benadrukken dat het gros van de Joden buiten Israël geen Israëlische nationaliteit hebben en het dus zuiver antisemitisme is.

In Londen
En in Frankrijk.
De wijze waarop Palestina en Israël dit hebben weten te escaleren naar dit niveau is een voorbeeld, zelfs een katalysator, voor de rest van de wereld hoe met elkaar om te gaan.

Vanuit de definitie is hetgeen je deelt zeker antisemitisme. Realiteit is dat door de acties van beide partijen niet alleen daar burger slachtoffer zijn, maar ook in de rest van de wereld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shamalamadindon
[...]

Er zijn inmiddels honderden kinderen en duizenden volwassenen dood. Dan hebben we het nog niet over wat nog maanden onder puin zal liggen.
Dat er geen directe hand aan zit maakt begraven worden in puin niet minder gruwelijk dan een mes of geweer. Het maakt het alleen simpeler voor de dader.

Gezien het toegegeven stopzetten van roof knocks//voorwaarschuwingen, het stopzetten van alle water/elecktriciteit/voedsel toevoer, de beschuldigingen van witte fosfor, de duizenden airstrikes over de afgelopen week en de compleet onrealistische eis om de helft van Gaza compleet te ontruimen in 24u is "best" inmiddels gewoon ongeloofwaardig.

Wat verwacht je in godsnaam dat die 1 miljoen mensen doen? In een provisorisch tentje op de ruine van Arafat Airport gaan zitten wachtend totdat de dorst en honger er een einde aan maakt?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

[Afbeelding]

Bedenkt u zich ook dat er in Duitsland de afgelopen jaren aardig wat oude geesten uit de fles zijn ontsnapt waarvan we dachten dat we die heel goed dicht hadden gedaan. Zie ook: Reichsburgers.
Ok, graag wat meer geld van US naar Israel voor betere optics, wat een kwaliteit. Kan iemand niet even een DJI de lucht in gooien?
Het zal u verbazen maar Israel heeft prima fabrikanten van optics. Ik heb er zelf met meerdere samengewerkt. Maar de afgelopen 10 jaar is er nogal een uitverkoop gaande geweest. Velen zijn verkocht aan een paar grote Amerikaanse defensiefirma's, maar de meesten aan de Chinezen, die niet alleen met meer geld kwamen, maar ook met beloftes over het in Israel houden van delen van het R&D. (bedenkt u zich dat de IDF een hele 'incubator' heeft voor defensie-gerelateerde startups, hier zou Europa heel wat van kunnen leren)
Dit tot grote ontevredenheid bij de Amerikanen, die technologie dat jaren eerder aan de Israeli's was geschonken nu ineens in de catalogus van Norinco zagen.
RoD schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:02:
Iraanse claim, voor wat het waard is.
[Embed]
Dit is gewoon een verkapte waarschuwing. Nee, niemand hier in het Westen siddert bij de gedachte dat Iran zich in het conflict gaat werpen (we weten allemaal wel dat ze daar geen zin in hebben). Maar men siddert wel bij de gedachte wat dat voor de olieprijs zou gaan doen. U vond 2 euro per liter bij de pomp al veel? Wat dacht u van 4 euro? Dat is voor een politicus die in een land woont waar met regelmaat verkiezingen zijn geen fijne gedachte.
SalimRMAF schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:02:
Het IDF heeft niet ten doel om 100 levende gegijzelden naar huis te brengen. Daarvoor moet je toch echt onderhandelen. Daar is het volgens velen nu nog te vroeg voor.

Wat er nu gaande is, is niets meer dan Netanyahu's ego die de fouten van zijn diensten enigszins wilt "herstellen" door met een vuist te reageren, hopende dat zijn gezichtsverlies hiermee wordt beperkt.
Ik heb het enge vermoeden dat de gijzelaars al opgegeven zijn. Dat klinkt heel hard, maar ik heb al van meerdere kanten het woord "Grozny" horen vallen. Oftewel het Grozny-playbook:
  1. Waarschuw mensen dat ze afgekaderd gebied X moeten verlaten.
  2. Bombardeer gebied X tot de grond toe plat.
  3. Ga gebied X in met het idee dat iedereen die er dan nog is, enemy combatant is.
  4. Herhaal dat voor gebied Y, Z, etc.
  5. Zorg dat je controle over de vluchtelingenroutes krijgt.
  6. Zorg dat iedereen die over zo'n route gaat, eerst langs een filtration-camp moet (uit de Oekraïne-oorlog is vrij aardig gedocumenteerd wat zo'n kamp is, de nekharen gaan recht overeind staan).
Een dergelijke tactiek haalt men niet van stal als men nog verwacht gijzelaars bij leven en welzijn terug te krijgen.

De vraag voor de Israelische militaire planners is alleen: heeft Hamas geanticipeerd op een situatie waarin Israel níet head-first de Gazastrook in gaan?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://twitter.com/EylonALevy/status/1713286856459071645

Zo, (waarschijnlijk) mijn laatste post voor vandaag.

Nog wat meer gedetailleerd nieuws over Londen waar er Khaybar Khaybar ya yahud wordt geroepen. Puur antisemitisme.

Wat achtergrond:
Khaybar Khaybar ya yahud

"Khaybar Khaybar ya yahud" is the first verse of an antisemitic chant which references a battle fought in 628 CE in the Khaybar Oasis, in the Hejaz province of modern-day Saudi Arabia. During this battle, the army of the Prophet Muhammad is believed to have accused the Jews living in Khaybar of conspiring with other Jewish tribes and using the accusation as an excuse to massacre the Jewish population there. The full verse is: "Khaybar Khaybar ya yahud, jaish Muhammad soufa ya'oud." It translates to "Khaybar Khaybar oh Jews, the army of Muhammad will return."

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik begrijp, nee ik zie, dat Israël niet kan stoppen, maar stop met het goedpraten / downplayen. Er is altijd een keuze.

Een dode baby IS een dode baby. Als iemand een baby gebruikt als schild, dan bestaat er nog steeds een keuze (om niet te schieten).

Israël moet nog meer doen om onschuldige slachtoffers te voorkomen.
Het is verschrikkelijk complexe situatie met zoveel emoties die oh zo begrijpelijk opkomen alleen al bij het lezen van al deze ellende. Laat ik het daarom waardig en respectvol proberen te zeggen maar ‘stoppen met goedpraten’ moet vind ik niet dat je IDF de slachtoffers net zo zwaar mag rekenen als de slachtoffers van Hamas, dat is niet goedpraten dat is het verschil tussen voorbedachte rade een lynch te plannen met militaire precisie uitgekiend op maximaal terreur zaaien en aan andere kant je land beschermen tegen deze geesteszieke beesten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:52

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht daar zelf nog een variant op, waarbij het IDF de grens tussen Gaza en Egypte opendoet (met welke framing dan ook) en Egypte overrompeld wordt door hordes Palestijnen doordat achter hun rug de rest van Gaza met de grond gelijk wordt gemaakt.

En hopelijk ben ik veel te zwartkijkend.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Het is verschrikkelijk complexe situatie met zoveel emoties die oh zo begrijpelijk opkomen alleen al bij het lezen van al deze ellende. Laat ik het daarom waardig en respectvol proberen te zeggen maar ‘stoppen met goedpraten’ moet vind ik niet dat je IDF de slachtoffers net zo zwaar mag rekenen als de slachtoffers van Hamas, dat is niet goedpraten dat is het verschil tussen voorbedachte rade een lynch te plannen met militaire precisie uitgekiend op maximaal terreur zaaien en aan andere kant je land beschermen tegen deze geesteszieke beesten
Lees Joris Luyendijk - het zijn net mensen

Al sinds de komst van TV weet Israël dankzij allerlei mediastrategieën en campagneteams altijd genuanceerd en betrouwbaar over te komen, en de Palestijnen als onbehouwen beren omdat ze geen tijd/geld hebben voor dat soort dingen. Het is heel menselijk om op dat gevoel de Israëli’s daardoor als de gelijk hebbende partij te beschouwen, daar schreef Aristoteles al over en ook ik maak me er schuldig aan. De Israëli’s komen redelijker over.

Maar het is niet meer dan een menselijk gevoel, en dat betekent niet dat ze gelijk hebben. Wij vinden iemand die rustiger praat, zich netter kleedt, beschaafde uitstraling heeft nu eenmaal sneller gelijk hebben. Dat is niks anders dan dierlijke impuls en geen ratio.

De feiten zijn dat al sinds jaar en dag veel meer slachtoffers aan Palestijnse zijde vallen, het territorium van Palestina jaar op jaar kleiner wordt en land stukje voor stukje wordt ingepikt, en nu 2 miljoen mensen als ratten in een val zitten op een gebied ter grootte van 2x Texel terwijl er misschien 10.000 echte terroristen tussen zitten.

Israël is dus net zo fout, zo niet fouter, als zij als machtigste partij vergevingsgezind zijn naar de Palestijnen, en de bijna 1 miljoen (!) kinderen onder de 18 jaar in de Gazastrook ruimte geven een normaal leven op te bouwen, is het heel snel gedaan met terrorisme.

Zolang de Israëli’s de strop om de nek van de Palestijnen jaar op jaar strakker aan blijven trekken moeten ze niet klagen dat er terroristische neigingen ontstaan, die kweken ze dan zelf.

Laat hen beiden gewoon hun bijbel / thora / koran eens open slaan en zien dat ze beide Abraham en Jezus tegenkomen en dat die beide vergevingsgezindheid prediken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:45:
[...]

Lees Joris Luyendijk - het zijn net mensen

Al sinds de komst van TV weet Israël dankzij allerlei mediastrategieën en campagneteams altijd genuanceerd en betrouwbaar over te komen, en de Palestijnen als onbehouwen beren omdat ze geen tijd/geld hebben voor dat soort dingen. Het is heel menselijk om op dat gevoel de Israëli’s daardoor als de gelijk hebbende partij te beschouwen, daar schreef Aristoteles al over en ook ik maak me er schuldig aan. De Israëli’s komen redelijker over.

Maar het is niet meer dan een menselijk gevoel, en dat betekent niet dat ze gelijk hebben. Wij vinden iemand die rustiger praat, zich netter kleedt, beschaafde uitstraling heeft nu eenmaal sneller gelijk hebben. Dat is niks anders dan dierlijke impuls en geen ratio.

De feiten zijn dat al sinds jaar en dag veel meer slachtoffers aan Palestijnse zijde vallen, het territorium van Palestina jaar op jaar kleiner wordt en land stukje voor stukje wordt ingepikt, en nu 2 miljoen mensen als ratten in een val zitten op een gebied ter grootte van 2x Texel terwijl er misschien 10.000 echte terroristen tussen zitten.

Israël is dus net zo fout, zo niet fouter, als zij als machtigste partij vergevingsgezind zijn naar de Palestijnen, en de bijna 1 miljoen (!) kinderen onder de 18 jaar in de Gazastrook ruimte geven een normaal leven op te bouwen, is het heel snel gedaan met terrorisme.

Zolang de Israëli’s de strop om de nek van de Palestijnen jaar op jaar strakker aan blijven trekken moeten ze niet klagen dat er terroristische neigingen ontstaan, die kweken ze dan zelf.
We ontkomen er denk ik niet aan in zo’n beladen topic in valkuil te lopen elkaar woorden in de mond te stoppen, ik waardeer aan de ene kant de moeite die je doet om de recente gebeurtenissen in bredere context ook vanuit eigen ervaring een plek probeert te geven toch neigt mij de impressie van whataboutism (reactie op bepaalde zaken die ik in ieder geval zelf niet heb aangehaald) en false equivalent (wordt voor het gemak even voor/tegen kamp ingedrukt op basis van ‘welke feiten je ondersteunt’ en ‘erger’ zijn)

Je slaat de spijker vooral op z’n kop overigens dat de framing van feiten key is in en sterk de meningen/gemoederen stuurt, maar laakt vervolgens om verder inhoudelijk op andere reacties in te gaan en maak je jezelf ook schuldig aan om het gebruik van framing van ‘feiten’ (cherry-pick daarvan) in je eigen reactie achter je te laten. Expansiedrift, hebben ze vorige week nog stuk ingenomen waar niks van weet? En zo zijn nog paar uit je reactie, weer afleiding. Dit heeft Hamas bewust tijdenlang voorbereid, deze bewuste slachtpartij

Vervolgens blijft er over naar mijn mening oorverdovende stilte wat je verwacht dat IDF troepen dan wél gaan doen na dit “akkefietje” van afgelopen zaterdag, want dat is het blijkbaar toe verheven in de verblinding van decennia aan ellende in sommige ogen? Ook het aanzicht op het wereldtoneel kun je wel zeggen dat de pot de ketel zwart noemt maar dit heeft ook direct tastbare consequenties op staatsveiligheid, derhalve onderschat de overige aangrenzende buurlanden niet.

Om even wat licht de laten schijnen op toch wel grimming onderwerp voor mij inmiddels na lezen hoe sommige mensen hier in kunnen staan (ja ook gebrek aan actie, appeasment is net zo gevaarlijk in licht van deze daden) wil ik toch wat stukjes van interviews delen in deze richting die recent op BBC / Guardian voorbij zag komen. Ik post met opzet even links niet om discussies over gekleurde kijken te voorkomen, zijn vooral (en dit is ben ik bang waarschijnlijk na post WO1/2 DE wederopbouw) zijn dit de kijken waarvan ik vanuit grond van mijn stilste hoop houd dat ooit juiste omstandigheden samenkomen om afgelopen decennia definitief tot geschiedenis te laten behoren
[...]

Laat hen beiden gewoon hun bijbel / thora / koran eens open slaan en zien dat ze beide Abraham en Jezus tegenkomen en dat die beide vergevingsgezindheid prediken.
Vanuit BBC / The Guardian, dat zij de regio mogen aansporen:
[…] Shachar was one of six children, a singer, poet and songwriter “with music in her soul”, said her brother Aron Troen. Born Deborah, she never liked the name and instead went by the Hebrew Shachar – which means dawn or rebirth.

She met her husband Shlomi at a prestigious music school, and they built a life as parents, educators and peace activists, filled with music.
They were founders of a bilingual school that taught children in Hebrew and Arabic, under the slogan: “Jewish Arab Education for Equality”. When Hamas sent incendiary balloons into Israel, they organised a “peace festival”, releasing balloons with messages of peace.
I ask a final question: does she think of the civilians in Gaza who will inevitably be killed in such an intense ground operation?
"All that I say is for the jihadis and Hamas. My country doesn't want to hurt civilians. I don't want to hurt civilians. I want them to be saved. I don't think they need to die. Like I don't need to die. They are like me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens de NYT is de invasie een paar dagen uitgesteld mede door het weer:
The invasion was initially planned for the weekend, but was delayed by a few days at least in part because of weather conditions that would have made it harder for Israeli pilots and drone operators to provide ground forces with air cover, the officers said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04:49
Volgens cijfers van de VN zijn in de afgelopen week elf zorgmedewerkers omgekomen tijdens hun werk in de Gazastrook en zijn 34 gezondheidszorgfaciliteiten aangevallen.
Het Israëlisch leger spreekt deze claim tegen.
Het Israëlische leger spreekt tegen dat het aanvallen uitvoert op medisch personeel en ziekenhuizen. Legerwoordvoerder Masha Michelson zegt tegen Nieuwsuur: "Het leger focust zich op militaire doelwitten van de terroristische organisatie Hamas. Maar je moet begrijpen: als Hamas een moskee als lanceerplatform gebruikt, is dat niet langer een moskee. Als Hamas munitie opslaat op een school, is dat niet langer een school."
Bron: https://nos.nl/l/2494116

Ik lees verder in het artikel dat er ook een bombardement is geweest op de evacuatieroute van noord- naar zuid-Gaza, sneu.

Ik vraag me sowieso af of er veel mensen gehoor gaan geven aan het ‘evacuatie-advies’ van Israël. Ik kan ook begrijpen dat je denkt van: ‘Ik woon hier heel mijn leven. Ik ga dit niet zomaar opgeven en ik ga al helemaal niet luisteren of mezelf ‘overgeven’ aan de onderdrukker’. (Los van het feit of Israël de onderdrukker is in deze, agree to disagree discussie, maar het is een realistisch gedachtegoed voor de Palestijnen.)

Ik denk dat de meesten in hun huis blijven, want of het leven nou zoveel beter is in het zuiden, of op de weg ernaartoe, dat betwijfel ik. Je kan dan stellen dat het beter is om op z’n minst te leven dan om dood te zijn. De Palestijnse schrijver Ghassan Kanafani beantwoordde in een interview exact die vraag.
“To us, to liberate our country, to have dignity, to have respect, to have our mere human rights is something as essential as life itself.”
Bron: YouTube: PFLP Ghassan Kanafani, Richard Carleton interview-COLOR VERSION_مقاب... (Vanaf 5:41.)

Off-topic: Overigens mooi om te zien hoe Beiroet er in die tijd(rond 1970) uitzag. Dit zie je in het eerste deel van de video.

[ Voor 12% gewijzigd door RazorMaron op 15-10-2023 08:32 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
user109731 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:07:
Volgens de NYT is de invasie een paar dagen uitgesteld mede door het weer:
Dat is ook weer extra dagen waarin voedsel/water/elicktriciteit aanvoer geblokkeerd blijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Shamalamadindon schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Dat is ook weer extra dagen waarin voedsel/water/elicktriciteit aanvoer geblokkeerd blijft.
Dat ligt eraan of de gijzelaars vrijgelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12

Roozzz

Plus ultra

RazorMaron schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

Het Israëlisch leger spreekt deze claim tegen.
[...]

Bron: https://nos.nl/l/2494116
De informatie oorlog woedt vollop. Dus dat verbaast me in het geheel niet. Eerste vraag om jezelf te stellen: wiens belang dient deze boodschap?

Ik zou iedereen aanbevelen om deze post van @Brent eens goed tot zich te nemen: Desinformatie en misinformatie: dreiging en aanpak.

In het kader van: bewustwording is de eerste stap tot het tegengaan van dit fenomeen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
unclero schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:31:
[
Ik heb het enge vermoeden dat de gijzelaars al opgegeven zijn.
Gijzelaars zijn een redelijk standaard scenario in het Hamas playbook; maar de schaal is volgens mij nieuw. Ik denk echter dat de IDF/regering scenario's klaar heeft liggen hoe hier mee om te gaan. En dat zou kunnen betekenen dat gijzelaars inderdaad niet prio 1 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

1990000 vs 10000
Ik heb hier een tijdje geleden over na zitten denken en op een gegeven moment wordt apathie laakbaar.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

omdat ze geen tijd/geld hebben voor dat soort dingen.
Ten eerste heeft Hamas met Qatar en Iran achter zich meer dan genoeg geld.
Tijd hebben ze ook genoeg gezien de tijd die besteed wordt aan het voorbereiden van aanslagen zoals 8 dagen geleden en het in stukken snijden van waterleidingen om hier raketten van te maken die voor oorlogsmisdaden worden gebruikt.

Dus misschien is het gewoon zo dat Hamas op een heel ander niveau opereert dan Israël.
Aan een ieder om hier met zijn eigen ogen, oren en verstand een afweging over te maken.
Dat zijn niet de feiten.
Gaza is juist verlaten door Israël, 18 jaar geleden en we hebben sindsdien tienduizenden raketten op onze kop gekregen en 8 dagen geleden heeft de wereld kunnen aanschouwen waarom de grens streng wordt bewaakt en wat er gebeurt als dit verslapt.
Nee dus. Zie hierboven. Er is ruimte gegeven in Gaza om het op te bouwen maar waterleidingen en ook andere zaken worden gebruikt voor terreur.
Hamas moet weg.
Verder vind ik het elke keer shockerend als het gedrag van Israël wordt gelijkgesteld aan het bewust met voorbedachte rade uitmoorden van families in dorpen in Israël wat geen enkel militair nut heeft.

beide vergevingsgezindheid prediken.
Klinkt heel nobel maar neem even een stap terug. Er zijn families uitgemoord door terroristen. Dat is onvergeeflijk. En nee, dat wrijven we de bevolking in Gaza niet aan maar Hamas. Sterker, de bevolking van Gaza is ook slachtoffer van Hamas zoals we de afgelopen dagen hebben kunnen zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijdod
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:20:
Dat zijn niet de feiten.
Gaza is juist verlaten door Israël, 18 jaar geleden en we hebben sindsdien tienduizenden raketten op onze kop gekregen en 8 dagen geleden heeft de wereld kunnen aanschouwen waarom de grens streng wordt bewaakt en wat er gebeurt als dit verslapt.
Ik vermoed dat er gedoeld werd op de kolonisten op de West Bank.

Wat Gaza betreft is het een complex verhaal, maar het zou je sieren daar iets kritsicher naar te kijken zonder roze bril voor het Isrealische beleid.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 15-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MrMonkE schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

1990000 vs 10000
Ik heb hier een tijdje geleden over na zitten denken en op een gegeven moment wordt apathie laakbaar.
Een groot deel van die twee miljoen mensen zijn kinderen. Van die kan je niet verwachten dat ze actie ondernemen. Verder is er wel eens actie (ik meen protesten in 2019 in ieder geval, uiteraard met een hardhandige reactie van hamas), maar het is gewoon om allerlei redenen niet zo simpel voor mensen die er wonen (sterker nog, het is gewoon ellendig)… het stimuleren van de bevolking en belonen van “goed gedrag”, ondermijnen van hamas en voorkomen van verdere traumatisering is natuurlijk wel nodig om tot een oplossing te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

ijdod schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Ik vermoed dat er gedoeld werd op de kolonisten op de West Bank.
Dat lijkt mij niet want in de zelfde zin worden de twee miljoen burgers genoemd die nu in Gaza als ratten in de val zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Dat lijkt mij niet want in de zelfde zin worden de twee miljoen burgers genoemd die nu in Gaza als ratten in de val zitten.
Zoals ik de zin lees gaat het over het Palestijnse gebied als geheel, en pas in het laatste deel over Gaza in het bijzonder. Sowieso kan dat niet anders, precies zoals je zelf al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

ijdod schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Sowieso kan dat niet anders, precies zoals je zelf al aangeeft.
Goed dan zijn we het eens dat het niet om Gaza gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Roozzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

De informatie oorlog woedt vollop. Dus dat verbaast me in het geheel niet. Eerste vraag om jezelf te stellen: wiens belang dient deze boodschap?
Ik zou die denkwijze dus juist sterk afraden omdat je daarmee je eigen wereldbeeld aan het bevestigen bent:

1) Ten eerste doe je de aanname dat er een belang achter het bericht zit, eigenlijk is dat je conclusie al.
2) Vervolgens doe je een analyse die wordt beperkt door je eigen referentiekader.
3) Tenslotte zet je de puntjes op de i van de conclusie die je in stap #1 al had bedacht door de dader in te vullen.

En dat alles op basis van 1 bericht en verder geen enkele bron. Als je het over desinformatie hebt moet je berichtgeving van een compleet andere hoek benaderen, dat staat wel in het topic van @Brent. Er is er nog een in het Oekraïne themaforum waar veel voorbeelden staan, alleen mag daar volgens mij niet meer gepost worden.

[ Voor 15% gewijzigd door nst6ldr op 15-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Het is officieel, CSG-2 gaat richting CSG-12 en zich waarschijnlijk aansluiten.

https://www.defense.gov/N...on-deployment-of-uss-eis/

En Israël heeft de vluchtroute nog langer opengesteld en aangegeven dat hun grondoffensief ook wordt uitgesteld. Aldus de NOS feed die doorlinkt naar een NYT artikel achter paywall.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
*knip* dit soort claims hebben een bron nodig. Het is niet productief hier speculatie over te starten.

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

quote + reactie verwijderd

[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:07 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 13:35
*knip* als je geen betrouwbare bron hebt, heb je geen betrouwbare bron en hoort het hier dus neit thuis in deze vorm. Een disclaimer boven je post plaatsen maakt geen verschil uit, dit zijn vooralsnog zware conspiracy's die ook dus zwaar bewijs behoeven

[ Voor 75% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

gebruik hier een TR voor

[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:05 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Het zou mij in ieder geval niets verbazen met Netanyahu en zijn ultra conservatieve/nationalistische regering aan het roer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
*knip* als je geen betrouwbare bron hebt, heb je geen betrouwbare bron en hoort het hier dus neit thuis in deze vorm. Een disclaimer boven je post plaatsen maakt geen verschil uit, dit zijn vooralsnog zware conspiracy's die ook dus zwaar bewijs behoeven

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
Silent Thunder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:44:
Maar wat mij opvalt is dat dit Israel wel heel goed uitkomt.
Komt het zo goed uit? De beurs in Tel Aviv krijgt een dikke tik en staat er vandaag voorlopig weer niet best voor. Als er tussen de 300-400k reservisten worden opgeroepen onttrek je die ook aan de productieve economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik kan me moeilijk voorstellen waarom Israël specifiek interesse in het grondgebied van Gaza zou hebben. Hebron, Sichem, Silo, etc. zijn plaatsen op de westoever met historische significantie voor ze, maar Gaza ken ik vooral als de plek waar tijdens de eerste koningen van Israël de Filistijnen vandaan kwamen.

("Westoever" is trouwens een stomme naam, het gebied is juist bergachtig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
TheBrut3 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Komt het zo goed uit? De beurs in Tel Aviv krijgt een dikke tik en staat er vandaag voorlopig weer niet best voor. Als er tussen de 300-400k reservisten worden opgeroepen onttrek je die ook aan de productieve economie.
Dat is echt peanuts als je het groter geheel bekijkt, lees voor eens en voor altijd de complete ontmanteling Hamas/Gaza.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:12

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Wat een onzin
.
*knip* de gehele discussie over bewijs over de moorden/danwel onthoofdingen van baby's door Hamas is al enkele dagen geleden als afgesloten bestempeld. Gaarne hier dan ook niet op door blijven gaan

- In welk opzicht zinkt Israël niet naar het niveau van Hamas? Israël slacht weldegelijk onschuldige baby's, kinderen, vrouwen en mannen af. Wat is het verschil? Dat hamas het op een andere manier doet dan Israël? De manier waarop je deze stelling framet doet bijna voorstellen dat Israël al die daden niet verricht, wat feitelijk onjuist is.

- "Verder, Hamas laat ons geen keuze". Geen keuze suggereert dat dit het enige is wat je kunt doen. Dus het enige wat je kunt doen is onschuldige mensen afslachten? Door het landjepik van Israël is de Gaza strip is een van de meest dichtbevolkte gebieden op de wereld wiens grenzen gecontroleerd zijn door Israël. Er wonen ongeveer 500 mensen per 100m2. IDF weet dondersgoed waar het mee bezig is. Palestijnen zijn niet Hamas en Hamas zijn niet Palestijnen. En toch zijn er gedurende het conflict ontiegelijk veel onschuldige Palestijnen, van baby's tot ouderen vermoord door IDF.

Ironisch genoeg kan de "... Laat ons geen keus" argument ook benut worden om gruwelaanslag op het festival te rechtvaardigen. Want welke keus heeft een onderdrukt volk die systematisch uitgeroeid wordt? Ze wonen op een kluitje, kunnen geen kant op omdat de grenzen gecontroleerd worden, en hun basisvoorzieningen worden gecontroleerd door Israël.

Israël is slachtoffer van een aanslag een week geleden. Maar wat ik hekel ik toch de frame dat Israël het slachtoffer is in dit conflict. Ik ken geen slachtoffer die met een druk op de knop de watertoevoer, elektravoorziening en toegang tot humanitaire hulp van zijn agressor stop kan zetten. Denk daar maar eens over na.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bananenplant schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:54:
Het is de westelijke oever van de Jordaan. Daarom ook Westelijke Jordaanoever in het Nederlands.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
[...]

[Afbeelding]

Dat dit soort dingen kunnen in het moderne Europa is echt een gotspe. En volgend jaar in mei allemaal weer op z'n hardst 'nie wieder!' roepen.

Media en ook veel politici moeten eens nodig aan een stukje zelfreflectie gaan doen. Het adagium 'Palestijn=zielig, Israëli = boeman' zit er zo diep in bij sommigen dat men niet meer zelf na kan denken over wat goed en slecht is en wat er daadwerkelijk gebeurt. Of wat er 80 jaar geleden gebeurd is.

Komt volgens mij ook grotendeels omdat men elkaar in bepaalde kringen bewust en onbewust beïnvloedt. Vermoed dat bijvoorbeeld een OP1 reporter met een pro-Israël bias het een stuk lastiger heeft dan één met een pro-Palestijnen bias.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Dat ligt eraan of de gijzelaars vrijgelaten worden.
Lose-lose situatie.

Gijzelaars vrijlaten betekent dat Israël dat hele gebied gaat levelen met raketten. Immers voor hun geen (interessante) burgers meer aanwezig.

Gijzelaars houden betekent verlammende restricties, maar hopelijk geen bombardement door Israël.

Er is gewoon geen goede way out. En zonder way out, is het enige dat je bereikt dat men zich tot de dood eruit probeert te vechten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Silent Thunder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:44:
Maar wat mij opvalt is dat dit Israel wel heel goed uitkomt.

Wat denken jullie? Of is dit een beetje teveel alu-hoedje?
Tja... Denk dat ze in Tel Aviv direct een feestje hebben gebouwd toen ze hoorden dat meer dan duizend van hun burgers waren afgeslacht, baby's waren onthoofd en er honderden als gijzelaars een vrijwel zekere dood tegemoet gingen.

Oftewel: alu-hoedje inderdaad.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:12

HollovVpo1nt

I like gadgets

alexbl69 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Dat dit soort dingen kunnen in het moderne Europa is echt een gotspe. En volgend jaar in mei allemaal weer op z'n hardst 'nie wieder!' roepen.

Media en ook veel politici moeten eens nodig aan een stukje zelfreflectie gaan doen. Het adagium 'Palestijn=zielig, Israëli = boeman' zit er zo diep in bij sommigen dat men niet meer zelf na kan denken over wat goed en slecht is en wat er daadwerkelijk gebeurt. Of wat er 80 jaar geleden gebeurd is.

Komt volgens mij ook grotendeels omdat men elkaar in bepaalde kringen bewust en onbewust beïnvloedt. Vermoed dat bijvoorbeeld een OP1 reporter met een pro-Israël bias het een stuk lastiger heeft dan één met een pro-Palestijnen bias.
Oh de ironie. Als we het hebben over 'nie wieder' roepen, dan is de grootste ironie en het hypocriete dat je aan de ene kant 'nie wieder' roept, en aan de andere kant - ja ik ga het zeggen - toch wel wieder doet, alleen nu doet Israël het. De Palestijnen leven in een staat van apartheid, waarbij hij primaire levensbehoeften worden gecontroleerd door Israël, waarbij het meermaals is gerapporteerd door onafhankelijke derden dat er mensenrechten geschonden wonden. En het westen gedoogd het. Jaar in jaar uit.

En hoezo media en politieke bias? Als er één bias is, dan is dat wel pro-Israël. En die bias is meermaals gedemonstreerd door de meeste leiders van het westen. Toen Rusland oorlogsmisdaden pleegde liepen de twitters vol met Rusland daarop aanspreken. Maar nu Israël letterlijk zelf heeft gezegd dat ze daden zullen verrichten die feitelijk oorlogsmisdaden, dan hoor je bijna geen politieke leider in het westen het beestje bij naam noemen. Nee, dan is het ineens "ingewikkeld" of "het is niet aan ons".

Overigens is de VS een wereldmacht die de 'mening' van leiders in het westen over conflicten voor een groot deel in de hand heeft. En laat dat nou een van de grootste cheerleaders van Israël zijn. Ze doen het niet eens onopvallend. Amerikaans Staatssecretaris Anthony Blinken heeft Amerikaanse burger slachtoffers in eerste instantie toegekend aan "Hamas' heinous attacks". Maar nu er ook berichten zijn dat Amerikaanse slachtoffers vallen onder het ongecontroleerde tegenoffensief van Israël is het ineens "We are not commenting further on the circumstances of the U.S. citizen deaths."

*knip*, die laatste opmerking hoeft niet.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat zijn niet de feiten.
Dat zijn wel de feiten. Twee kaartjes, de V.N. afspraken van 1947 naar de situatie van 2011.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/UN_Partition_Plan_For_Palestine_1947.svg/1024px-UN_Partition_Plan_For_Palestine_1947.svg.pngAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Occupied_Palestinian_Territories.jpg

Zullen we dan even beginnen met een oplossing door al het land van 1947 terug te geven ;)? Toen begon Israël overigens zelf als eerste met afspraken te breken door eenzijdig een eigen staat uit te roepen.
Verder vind ik het elke keer shockerend als het gedrag van Israël wordt gelijkgesteld aan het bewust met voorbedachte rade uitmoorden van families in dorpen in Israël wat geen enkel militair nut heeft.
doden zijn doden en traditioneel doodt Israël (veel) meer Palestijnen dan Palestijnen Israeli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPlbxgXyz8X7tnZgAWqRILVQL4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16gfX2WWrJzh7aYULCh0008E.png?f=fotoalbum_large
At least 2.434 Palestinian children and 143 Israeli children have been killed by someone from the other side since 2000.
Welk militair nut heeft het doden van 2434 Palestijnse kinderen precies?
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 02:08:
Vervolgens blijft er over naar mijn mening oorverdovende stilte wat je verwacht dat IDF troepen dan wél gaan doen na dit “akkefietje” van afgelopen zaterdag, want dat is het blijkbaar toe verheven in de verblinding van decennia aan ellende in sommige ogen? Ook het aanzicht op het wereldtoneel kun je wel zeggen dat de pot de ketel zwart noemt maar dit heeft ook direct tastbare consequenties op staatsveiligheid, derhalve onderschat de overige aangrenzende buurlanden niet.
Elke raket gaza in is geen verdediging maar een aanval, en zorgt dat de 20.000 extremistische Hamas strijders alleen maar meer medestanders krijgen.

Wat ze wél zouden kunnen doen is
- paraat staan en zichzelf verdedigen tegen aanvallen,
- oproepen tot onderhandelingen,
- de Verenigde Naties verzoeken het land in te laten komen om het conflict te de-escaleren
- juist nu symbolen van goede wil tonen, door bijvoorbeeld aan te geven welke gebieden de palestijnen (zie kaartje 1947 terugkrijgen als Hamas stopt met vechten. Je wil de redelijke Palestijnen aan je zijde krijgen, en niet iedereen over één kam scheren en tegen je in het harnas jagen.

Ik vind het altijd zo mooi dat religieuze mensen zo heerlijk graag citeren uit de boeken dat vergevingsgezindheid, wijsheid etc. de hoogste waarden zijn maar zodra het om Jeruzalem / het Heilige Land gaat... :>

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:12

Roozzz

Plus ultra

nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

Ik zou die denkwijze dus juist sterk afraden omdat je daarmee je eigen wereldbeeld aan het bevestigen bent:

1) Ten eerste doe je de aanname dat er een belang achter het bericht zit, eigenlijk is dat je conclusie al.
2) Vervolgens doe je een analyse die wordt beperkt door je eigen referentiekader.
3) Tenslotte zet je de puntjes op de i van de conclusie die je in stap #1 al had bedacht door de dader in te vullen.

En dat alles op basis van 1 bericht en verder geen enkele bron. Als je het over desinformatie hebt moet je berichtgeving van een compleet andere hoek benaderen, dat staat wel in het topic van @Brent. Er is er nog een in het Oekraïne themaforum waar veel voorbeelden staan, alleen mag daar volgens mij niet meer gepost worden.
Kortom, lees vooral de topics van Brent en neem de tijd om te verdiepen. Een simplistische opmerking doet te kort aan het onderwerp.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip*, op de man.

[ Voor 42% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 14:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
,
- oproepen tot onderhandelingen,
Hamas wil alle Joden dood hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
Bananenplant schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:54:
Ik kan me moeilijk voorstellen waarom Israël specifiek interesse in het grondgebied van Gaza zou hebben. Hebron, Sichem, Silo, etc. zijn plaatsen op de westoever met historische significantie voor ze, maar Gaza ken ik vooral als de plek waar tijdens de eerste koningen van Israël de Filistijnen vandaan kwamen.

Ik denk dat de primaire reden vooral is omdat vanuit Gaza raketten worden afgeschoten op Israël.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Dat zijn wel de feiten. Twee kaartjes, de V.N. afspraken van 1947 naar de situatie van 2011.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zullen we dan even beginnen met een oplossing door al het land van 1947 terug te geven ;)? Toen begon Israël overigens zelf als eerste met afspraken te breken door eenzijdig een eigen staat uit te roepen.
Jemig je linkt naar een Wikipedia afbeelding, waarin letterlijk staat dat het om een proposed plan gaat, dat door de Arabs rejected is.

Het plaatje is dus niet meer dan een plan; dat door Israel zelf ondersteund werd. Vervolgens schrijf je er een verhaal bij alsof Israël de rest gestolen heeft.

Bizar bizar. :X

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

HollovVpo1nt schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Wat een onzin
.
- Welke bewijs heb je van die gruweldaden door Hamas? De IDF heeft in elk geval het baby's gedeelte niet kunnen bevestigen. Zelfs Israël propagandist Ben Shapiro, met de online following die hij heeft, is betrapt met het delen van een AI generated plaatje als "bewijs" dat het gebeurde. Toen hij erop gewezen werd dat het (a) een nep plaatje was door AI en (b) er geen formele bevestigingen waren, heeft hij zijn plaatje/ post niet gerectificeerd.
Misschien wat nuance bij jouw bericht over wat IDF wel en niet bevestigt.

Er is foto bewijs aangeleverd van vermoorde babies, het deel dat IDF niet bevestigt - en door verschillende partijen waaronder journalisten wordt tegengesproken - is dat er babies onthoofd zijn.

Persoonlijk maakt het voor mij geen verschil hoe ze babies hebben vermoord en is de misdaad tegen de menselijkheid al gepleegd wanneer je babies vermoordt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

graceful schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Jemig je linkt naar een Wikipedia afbeelding, waarin letterlijk staat dat het om een proposed plan gaat, dat door de Arabs rejected is.

Het plaatje is dus niet meer dan een plan; dat door Israel zelf ondersteund werd. Vervolgens schrijf je er een verhaal bij alsof Israël de rest gestolen heeft.

Al helemaal Bizar omdat Israel dat gebied in handen kreeg in een oorlog die door de Palestijnen en de omringende Arabische landen is gestart.

'Wij probeerden jullie land te pikken en dat is niet gelukt en jullie hebben iets van ons gepakt en dat mag niet' klinkt als de pot die de ketel verwijt zwart te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:39
[...]

Dat originele plan is al waar de hele Arabische wereld toen tegen was. En tegenwoordig heeft Israël nog heel wat meer land en nederzettingen dan toen.

Eerlijk gezegd, dit is een klassieke oorlog, zoals er al velen geweest zijn, waarbij er slechts één winnaar kan zijn en dat wordt niet de 'goede kant', maar de sterkste kant. En we weten wie de sterkste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

[...]

Ja, ik had er even bij moeten zetten dat het plannen waren, maar wel degelijk was dit gebaseerd op de reële situatie van toen. Ik kan het balletje dus makkelijk terugkoppen, lees dat artikel van jezelf even ;).

De Arabieren / Palestijnen hebben dat plan zelf afgewezen omdat ook toen al de israeli veel meer ruimte claimden dan realistisch was dus het onderbouwt mijn standpunt juist.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
*knip*, het aanspreken van anderen graag aan de crew over laten.

[ Voor 81% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

*knip*, reactie op geknipte reactie

Dan nieuws:
De Palestijnse autoriteiten willen dat het doorlaten van burgers uit derde landen samengaat met het toelaten van hulpgoederen in Gaza.
Bron: NOS liveblog update 11:44 (NL tijd)

Hier worden de burgers uit derde landen - waaronder wellicht Nederlanders - dus net als de gijzelaars en net als de bevolking als Hamas gebruikt als "menselijk handelswaar".

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

*knip*, zulke bijdragen mogen het feedback topic

Ontopic bij Buitenhof zat nu iemand van Artsen Zonder grenzen die aangaf dat Israël de artsen heeft opgedragen het land te verlaten, wat effectief het laten sterven van de patiënten inhoudt. Bovendien zijn de berichten daar dat de “veilige vluchtroutes” gewoon gebombardeerd worden en de artsen die optie dus niet als realistisch zien. Bovendien is het afsluiten van water en elektriciteit nijpend aan het worden.

Aan alle kanten gaat dit richting een slachting in een gebied waar 2 miljoen mensen wonen waarbij het oorlogsrecht door Israël aan alle kanten geschonden lijkt te (gaan) worden.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 00:06 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:26:

Dan nieuws:

[...]

Bron: NOS liveblog update 11:44 (NL tijd)

Hier worden de burgers uit derde landen - waaronder wellicht Nederlanders - dus net als de gijzelaars en net als de bevolking als Hamas gebruikt als "menselijk handelswaar".
"Palesteinse autoriteiten" as in Hamas of Fatah?
Bij mijn weten is de grens either way *ook* voor buitenlanders die willen vertrekken gesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Shamalamadindon schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

"Palesteinse autoriteiten" as in Hamas of Fatah?
Wie is de baas in Gaza?
Bij mijn weten is de grens either way *ook* voor buitenlanders die willen vertrekken gesloten.
Ik citeer gewoon de NOS. Niet meer en niet minder.
Blijkbaar wil Hamas dus geen buitenlanders (met buitenlands paspoort) doorlaten zonder dat daar iets tegenover staat.
Discussieren doe ik in het andere topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Als ik zo naar de voorgaande pagina's kijk denk ik dat het ook echt niet anders kan eerlijk gezegd. Sowieso komt er weinig nieuws uit die strook, en alle items die voorbij komen worden gelijk in de weegschaal gelegd waardoor men de geschiedenis in duikt om zaken erbij te slepen.

*knip*, niet andere gebruikers beoordelen.

[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 00:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 19:50

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Wat jij hier doet is goedpraten wat HAMAS doet, achter die baby zal iemand op de IDF soldaat schieten.
Het blijven terroristen tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

False equivalence, het gelijk trekken van bewust babies vermoorden en babies die omkomen bij een aanval op een militair doel gebeurt nu voor de zoveelste keer hier en blijft walgelijk.
Het is sowieso walgelijk dat er baby's omkomen op welke manier ook enge vergelijking het hoort gewoon niet te gebeuren klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Winkiller schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Wat jij hier doet is goedpraten wat HAMAS doet, achter die baby zal iemand op de IDF soldaat schieten.
Het blijven terroristen tenslotte.
Maar je kan toch niet schieten als iemand een baby toont!? :F

Aldus de logica die HAMAS dacht dat ging werken.

Zou wat mij betreft ook prettiger zijn als mensen het gewoon bij “mensen” houd. Die subcategorie erbij halen steeds brengt echt onnodige emotie in het geheel.

Alsof het opeens erger is dat een baby als schild wordt gebruikt. :? Helemaal van het padje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.haaretz.com/i...temId=927604869#927604869

Dit klinkt toch wel heftig: 1500 ultraorthodoxen hebben zich als reservist gemeld.

(Nu in het juiste topic).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

graceful schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Maar je kan toch niet schieten als iemand een baby toont!? :F
Je kan ook dit niet letterlijk nemen, meestal schieten soldaten op afstand. Feit is wel dat je als soldaat niet de luxe hebt om te twijfelen in de strijd, dan ben je als soldaat snel de sigaar, dat wil niemand toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:36:
[...]

En dat alles op basis van 1 bericht en verder geen enkele bron. Als je het over desinformatie hebt moet je berichtgeving van een compleet andere hoek benaderen, dat staat wel in het topic van @Brent.
Er is geen eenstaps algoritme om een bericht te begrijpen, en precies om wat je zegt is deze specifieke vraag lang niet altijd nuttig (en zelfs is iets in iemands belang, is dat nog lang geen direct causaal verband), maar in een checklist zou ik m toch niet weglaten. Het moet een van de (vele) vragen zijn.
Er is er nog een in het Oekraïne themaforum waar veel voorbeelden staan, alleen mag daar volgens mij niet meer gepost worden.
Dat mag nog wel, maar niet de herhaling van zetten die toch weer zo nu en dan terugkomt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:52

Qwerty-273

Meukposter

alexbl69 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:00:
Media en ook veel politici moeten eens nodig aan een stukje zelfreflectie gaan doen. Het adagium 'Palestijn=zielig, Israëli = boeman' zit er zo diep in bij sommigen dat men niet meer zelf na kan denken over wat goed en slecht is en wat er daadwerkelijk gebeurt.

Vermoed dat bijvoorbeeld een OP1 reporter met een pro-Israël bias het een stuk lastiger heeft dan één met een pro-Palestijnen bias.
Het is dan ook een vreemde keuze die zwart-wit elke keer gemaakt word. Pro-[land/overheid/of zelfs regime] vs pro-[volk].

Ik ben dan ook zelf pro-Joden en pro-Palestijnen. Verschillende gerelateerde politieke en militante partijen houden er erg enge ideeën op na aan beide kanten (waar deze niet alleen bij ideeën blijven). Maar de volken an sich zouden elkaar in gelijke waarde moeten laten en vreedzaam met elkaar moeten leren leven.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.ynetnews.com/category/3089
11:23
Airport Authority says 165,000 return to Israel since break out of war
Wow, ik ben benieuwd welk aandeel daarvan reservist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Wie is de baas in Gaza?

[...]

Ik citeer gewoon de NOS. Niet meer en niet minder.
Blijkbaar wil Hamas dus geen buitenlanders (met buitenlands paspoort) doorlaten zonder dat daar iets tegenover staat.
Discussieren doe ik in het andere topic.
Toch gewoon deel van dagelijkse gebeurtenissen zou ik zeggen?

Bij mijn weten is de grens gesloten, punt. Of je nu een buitenlands paspoort hebt of niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

zojuist hier weer raketalarm waar ik woon dus even de kelder in.

En in totaal ongeveer 15 regio's waaronder Tel Aviv. Dus minstens 15 raketten die ongeleid op burgers worden afgeschoten.

bron: https://rocketalert.live/

Afgelopen 24 uur zeker 200 raketten.

Mensen moeten dus niet denken dat de raketbeschietingen door Hamas zijn gestopt!!

[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 15-10-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik zie sinds vandaag "no data available" :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
https://www.politico.eu/a...ael-evacuation-hamas-war/

200 Oekraïners in Gaza, dat had ik niet verwacht. Die zitten daar vast en kijken naar de ambassades in het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

False equivalence, het gelijk trekken van bewust babies vermoorden en babies die omkomen bij een aanval op een militair doel gebeurt nu voor de zoveelste keer hier en blijft walgelijk.
Het verbaasd me wel hoe makkelijk men dat argument papagaait. Bij elk ander feitje wordt naar meer bewijs geschreeuwd, maar als *knip*, laat dat soort "verschrijvingen" het IDF zegt dat ze enkel militaire doelen aanvallen geloven we dat allemaal meteen. Dat het in Israel er als zoete koek ingaat snap ik nog wel, maar daarbuiten...?

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 19:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:28:
Dus minstens 15 raketten die ongeleid op burgers worden afgeschoten.
Een speldenprik dus ivm de duizenden geleide bommen op burgers.
Mensen moeten dus niet denken dat de raketbeschietingen door Hamas zijn gestopt!!
Dat doet dan toch misschien een beetje afbreuk aan het verhaal dat Israel precies weet waar Hamas zit en deze met precisie-aanvallen uitschakelt.

[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 15-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Het verbaasd me wel hoe makkelijk men dat argument papagaait. Bij elk ander feitje wordt naar meer bewijs geschreeuwd, maar als *knip* het IDF zegt dat ze enkel militaire doelen aanvallen geloven we dat allemaal meteen. Dat het in Israel er als zoete koek ingaat snap ik nog wel, maar daarbuiten...?
Het is een bewijs en geloofwaardigheidskwestie. Hamas heeft een historie van zich tussen burgers verstoppen. Als dan een 'civiel' gebouw getroffen wordt is er geen enkel bewijs om te twijfelen aan de Israelische claim dat het een Hamas oplag plaats of kantoor oid was.

Je begint zelf over Rusland: Oekraine is een normale staat met militaire bases die niet midden in een woonwijk liggen en die zich voor zover bekend aan het oorlogsrecht houden en i.t.t. Hamas (en Israel) hebben ze alle protocollen geratificeerd. Dus als Rusland een civiel doel raakt met een kruisraket dan hebben zij wat aan te tonen.

Ik heb nergens in de recente ontwikkelingen data gezien die de claim van Israel met bewijs tegenspreekt. Dus wederom de vraag, waar is het bewijs dat Israel niet militaire doelen bestookt, het bewijs dat Hamas tussen burgers zit is er al jaren. En er zijn nota bene de eigen uitingen van Hamas dat ze de gijzelaars als schild in zetten.

Ik vind het prima als jij de claims van IDF in twijfel trekt als je concrete aanwijzingen hebt, maar anders is het niet meer dan stemmingmakerij.

[ Voor 19% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 19:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Op de Dam in Amsterdam is een pro-Palestina-demonstratie aan de gang. Een NOS-verslaggever ter plekke schat het aantal op 1500 demonstranten. Velen hebben Palestijnse vlaggen bij zich. Die worden ook uitgedeeld. Demonstranten roepen leuzen als "Free, free Palestine" en "One, two, three. Palestine will be free. Six, seven, eight. Israel is terror state."

bron: NOS

Hoe draai je iets om, in mijn ogen is Hamas het kwaad en niet de Palestijnse burger of Israel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Winkiller schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:22:
Op de Dam in Amsterdam is een pro-Palestina-demonstratie aan de gang. Een NOS-verslaggever ter plekke schat het aantal op 1500 demonstranten. Velen hebben Palestijnse vlaggen bij zich. Die worden ook uitgedeeld. Demonstranten roepen leuzen als "Free, free Palestine" en "One, two, three. Palestine will be free. Six, seven, eight. Israel is terror state."

bron: NOS

Hoe draai je iets om, in mijn ogen is Hamas het kwaad en niet de Palestijnen of Israel.
Dit volk wil natuurlijk ook maar één kant van het verhaal kennen en accepteren. Valt overigens nog mee vergeleken met de teksten die gisteren in Londen werden geroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

fsfikke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Dat doet dan toch misschien een beetje afbreuk aan het verhaal dat Israel precies weet waar Hamas zit en deze met precisie-aanvallen uitschakelt.
Hoezo? Dan doe je net alsof combatants - even los van terroristen of legitieme soldaten - zich nooit verplaatsen, dat inlichtingen altijd actueel zijn, en dat er altijd een vaste hoeveelheid combatants is die altijd tegelijkertijd zichtbaar zijn en uitgeschakeld worden.

Op geen enkele manier logisch dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb nergens in de recente ontwikkelingen data gezien die de claim van Israel met bewijs tegenspreekt.
Hoe zie je dat ook voor je als een complete wijk in de as ligt. Het is erg onwaarschijnlijk die hele wijk een legitiem proportioneel militair doel was. Maar weinig journalisten ter plekke die dat kunnen onderzoeken, ook omdat deze journalisten al snel zelf als ‘militair doel’ gelden en geneutraliseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:21:
... Als dan een 'civiel' gebouw getroffen wordt is er geen enkel bewijs om te twijfelen aan de Israelische claim dat het een Hamas oplag plaats of kantoor oid was.
...
Nou ja, we weten ook dat bijvoorbeeld de VS wel eens fouten maakt met precisie-drone-strikes. Wie maakt geen fouten... dat zal toch ook Israel wel een overkomen, zeker in zo'n acuut veranderende situatie als nu (informatiefouten en afwegingsfouten en gewoon slordigheidsfouten). Dus er is reden te twijfelen.

Daarom kan Israel ook overwegen zo goed mogelijk (liefst ook nog onder onafhankelijk observatorschap) te documenteren wat de hun bekende feiten zijn en wat de afwegingen zijn en waarom bepaalde acties daaruit voortkomen. En daarover open zijn (eventueel vanuit operationeel oogpunt met wat vertraging). Van elke actie en elke beslissing. Een dergelijk proces kan samen met later onderzoek ook bijdragen aan het begrijpen van hoe dingen gaan en het verder verbeteren van toekomstige beslissingen, door het construeren van een geloofwaardige gezamenlijke waarheid, waarbij twijfels op een geloofwaardige wijze kunnen worden weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
graceful schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Alsof het opeens erger is dat een baby als schild wordt gebruikt. :? Helemaal van het padje af.
De eerste 15 tot 20 jaar van een mensenleven moet er hevig geïnvesteerd worden in tijd en geld. Pas daarna kan iemand zichzelf terugverdienen. Vanuit een economisch perspectief en gezien vanuit het voortbestaan van een land is iemand tussen de 15 en 40 (productieve in economische zin en voortplanting) meer waard dan een baby.

Niet dat je dat soort afwegingen moet gaan maken hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Caelorum schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Niet dat je dat soort afwegingen moet gaan maken hier...
Dat is er wel eentje uit The Dictator's Handbook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Nou ja, we weten ook dat bijvoorbeeld de VS wel eens fouten maakt met precisie-drone-strikes. Wie maakt geen fouten... dat zal toch ook Israel wel een overkomen, zeker in zo'n acuut veranderende situatie als nu. Dus er is reden te twijfelen.
Een fout is echter niet meteen een oorlogsmisdrijf. Daarvoor moet de fout door nalatigheid zijn ontstaan.

Voor een oorlog misdrijf zal je ten eerste moeten bewijzen dat het geraakte doel geen militaire significatie had en als je dat hebt bewezen dat Israel dat of wist of onzorgvuldig is geweest in het bepalen van die doelen met onverschilligheid mbt burgerslachtoffers.

Dat maakt het natuurlijk extra lastig om een oorlogsmisdrijf te bewijzen wanneer Hamas bekend tussen de burgers schuilt. Maar dat is toch echt het probleem van Hamas en niet van Israel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Verwijderd, daarom is het dus ook zo belangrijk om transparant te zijn over alles (over beslissingen omtrent militaire handelingen, maar veel breder over alle andere handelingen ook natuurlijk) , op die manier kan dat op een goede manier worden vastgesteld. Dat is met het oog op de locale en mondiale publieke opinie, toekomstig handelen in dergelijke aangelegenheden, en toekomstige verwerkingsprocessen bij palestijnen en Israeliers van groot belang.

[ Voor 113% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Daarom is het dus ook zo belangrijk om transparant te zijn over alles, op die manier kan dat op een goede manier worden vastgesteld.
Belangrijk voor wie?
Stel dat Israel wel protocol I geratificeerd had, dan ligt er geen enkele last op ze om richting derden open te zijn over deze zaken. Het is pas van belang als iemand een zaak begint tegen Israel en zij zich moeten verdedigen.

Maar Israel heeft de Protocollen niet geratificeerd en die zijn dus sowieso niet van toepassing voor Israel. Als Israel zich er al aan houdt is dat vanwege de steun die ze willen uit het buitenland en als het nodig is om die steun te behouden komen de bewijzen pas. Tot die tijd geeft Israel - volkomen terecht - geen enkel inzicht in hoe goed of slecht hun inlichtingen zijn. Daar help je alleen de vijand maar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Een fout is echter niet meteen een oorlogsmisdrijf. Daarvoor moet de fout door nalatigheid zijn ontstaan.

Voor een oorlog misdrijf zal je ten eerste moeten bewijzen dat het geraakte doel geen militaire significatie had en als je dat hebt bewezen dat Israel dat of wist of onzorgvuldig is geweest in het bepalen van die doelen met onverschilligheid mbt burgerslachtoffers.

Dat maakt het natuurlijk extra lastig om een oorlogsmisdrijf te bewijzen wanneer Hamas bekend tussen de burgers schuilt. Maar dat is toch echt het probleem van Hamas en niet van Israel.
Volgens mij heb je het hier verkeerd om. Israël moet juist bewijzen dat het een legitiem militair doel was. Anders vraag je om een negatief te bewijzen wat niet mogelijk is. Israël moet dus zorgvuldig vaststellen dat het een militair doel is, en dan aan de hand van die bewijzen kan dan getoetst worden of Israël zorgvuldig genoeg is geweest.

Het hele zooitje platgooien en dan vervolgens zeggen "bewijs maar dat er geen Hamas aanwezig was" is natuurlijk van de zotte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Volgens mij heb je het hier verkeerd om. Israël moet juist bewijzen dat het een legitiem militair doel was. Anders vraag je om een negatief te bewijzen wat niet mogelijk is. Israël moet dus zorgvuldig vaststellen dat het een militair doel is, en dan aan de hand van die bewijzen kan dan getoetst worden of Israël zorgvuldig genoeg is geweest.

Het hele zooitje platgooien en dan vervolgens zeggen "bewijs maar dat er geen Hamas aanwezig was" is natuurlijk van de zotte.
Nee, een uitgangspunt is onschuldig tot schuld bewezen. Het is niet aan Israel om haar onschuld te bewijzen het is aan degene die anders claimen om hun claim te onderbouwen. Dat dat moeilijk is is irrelevant.
Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]