DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:45:
[...]
Lees Joris Luyendijk - het zijn net mensen
Al sinds de komst van TV weet Israël dankzij allerlei mediastrategieën en campagneteams altijd genuanceerd en betrouwbaar over te komen, en de Palestijnen als onbehouwen beren omdat ze geen tijd/geld hebben voor dat soort dingen. Het is heel menselijk om op dat gevoel de Israëli’s daardoor als de gelijk hebbende partij te beschouwen, daar schreef Aristoteles al over en ook ik maak me er schuldig aan. De Israëli’s komen redelijker over.
Maar het is niet meer dan een menselijk gevoel, en dat betekent niet dat ze gelijk hebben. Wij vinden iemand die rustiger praat, zich netter kleedt, beschaafde uitstraling heeft nu eenmaal sneller gelijk hebben. Dat is niks anders dan dierlijke impuls en geen ratio.
De feiten zijn dat al sinds jaar en dag veel meer slachtoffers aan Palestijnse zijde vallen, het territorium van Palestina jaar op jaar kleiner wordt en land stukje voor stukje wordt ingepikt, en nu 2 miljoen mensen als ratten in een val zitten op een gebied ter grootte van 2x Texel terwijl er misschien 10.000 echte terroristen tussen zitten.
Israël is dus net zo fout, zo niet fouter, als zij als machtigste partij vergevingsgezind zijn naar de Palestijnen, en de bijna 1 miljoen (!) kinderen onder de 18 jaar in de Gazastrook ruimte geven een normaal leven op te bouwen, is het heel snel gedaan met terrorisme.
Zolang de Israëli’s de strop om de nek van de Palestijnen jaar op jaar strakker aan blijven trekken moeten ze niet klagen dat er terroristische neigingen ontstaan, die kweken ze dan zelf.
We ontkomen er denk ik niet aan in zo’n beladen topic in valkuil te lopen elkaar woorden in de mond te stoppen, ik waardeer aan de ene kant de moeite die je doet om de recente gebeurtenissen in bredere context ook vanuit eigen ervaring een plek probeert te geven toch neigt mij de impressie van whataboutism (reactie op bepaalde zaken die ik in ieder geval zelf niet heb aangehaald) en false equivalent (wordt voor het gemak even voor/tegen kamp ingedrukt op basis van ‘welke feiten je ondersteunt’ en ‘erger’ zijn)
Je slaat de spijker vooral op z’n kop overigens dat de framing van feiten key is in en sterk de meningen/gemoederen stuurt, maar laakt vervolgens om verder inhoudelijk op andere reacties in te gaan en maak je jezelf ook schuldig aan om het gebruik van framing van ‘feiten’ (cherry-pick daarvan) in je eigen reactie achter je te laten. Expansiedrift, hebben ze vorige week nog stuk ingenomen waar niks van weet? En zo zijn nog paar uit je reactie,
weer afleiding. Dit heeft Hamas bewust tijdenlang voorbereid, deze bewuste
slachtpartij
Vervolgens blijft er over naar mijn mening oorverdovende stilte wat je verwacht dat IDF troepen dan wél gaan doen na dit “akkefietje” van afgelopen zaterdag, want dat is het blijkbaar toe verheven in de verblinding van decennia aan ellende in sommige ogen? Ook het aanzicht op het wereldtoneel kun je wel zeggen dat de pot de ketel zwart noemt maar dit heeft ook direct tastbare consequenties op staatsveiligheid, derhalve onderschat de overige aangrenzende buurlanden niet.
Om even wat licht de laten schijnen op toch wel grimming onderwerp voor mij inmiddels na lezen hoe sommige mensen hier in kunnen staan (ja ook gebrek aan actie, appeasment is
net zo gevaarlijk in licht van deze daden) wil ik toch wat stukjes van interviews delen in deze richting die recent op BBC / Guardian voorbij zag komen. Ik post met opzet even links niet om discussies over gekleurde kijken te voorkomen, zijn vooral (en dit is ben ik bang waarschijnlijk
na post WO1/2 DE wederopbouw) zijn dit de kijken waarvan ik vanuit grond van mijn stilste hoop houd dat ooit juiste omstandigheden
samenkomen om afgelopen decennia definitief tot geschiedenis te laten behoren
Vanuit BBC / The Guardian, dat zij de regio mogen aansporen:
[…] Shachar was one of six children, a singer, poet and songwriter “with music in her soul”, said her brother Aron Troen. Born Deborah, she never liked the name and instead went by the Hebrew Shachar – which means dawn or rebirth.
She met her husband Shlomi at a prestigious music school, and they built a life as parents, educators and peace activists, filled with music.
They were founders of a bilingual school that taught children in Hebrew and Arabic, under the slogan: “Jewish Arab Education for Equality”. When Hamas sent incendiary balloons into Israel, they organised a “peace festival”, releasing balloons with messages of peace.
I ask a final question: does she think of the civilians in Gaza who will inevitably be killed in such an intense ground operation?
"All that I say is for the jihadis and Hamas. My country doesn't want to hurt civilians. I don't want to hurt civilians. I want them to be saved. I don't think they need to die. Like I don't need to die. They are like me.