Test, test, 1, 2, 3... Ja! Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door de Zaram ONT op KPN XGS-PON, met dank aan @
Economics
Het probleem lijkt 'm te zitten in deze VLAN configuratie die de Zaram van de OLT gepusht krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| # switch show port vid-change
VID Change After(egress) rule info
---------------------------------------------------------
idx port_map(0~8) in/outer VID(before) VID(after)
---------------------------------------------------------
0 010000000 Outer 1172 4
1 010000000 Outer 1001 6
2 010000000 Outer 1100 7
--------------------------------------------------------- |
De vertaalslag van VLAN 1001 naar VLAN 6 (rule 1) zorgt ervoor dat het verkeer vanuit de UDM (waaronder de PPPoE handshake) op VLAN 6 naar de Zaram-module gaat, maar daar naar VLAN 1001 wordt gemapped voordat het hier de fiber op gaat. De OLT verwacht echter enkel verkeer op VLAN 6.
Toen @
Economics handmatig een extra configuratie in de OLT maakte om op VLAN 1001 mijn verkeer te accepteren, kwam de PPPoE sessie meteen tot stand en had ik een werkende internetverbinding.
Het is nog onduidelijk waarom de Zaram-module dan deze VLAN configuratie gepusht krijgt door de OLT. De mapping van VLAN 1001 naar 6 (en vice versa) zou moeten gebeuren in de OLT zelf, niet op mijn netwerk.
Het is aannemelijk dat andere ONT's (de Genexis of Nokia, bijvoorbeeld) deze configuratie ook niet gepushed krijgen, maar in plaats daarvan de verbinding op VLAN-gebied transparant houden, maar dat is lastig (zo niet onmogelijk) te achterhalen.
Ik weet ook niet of het zinnig is om handmatig deze "vid-change" rules uit de Zaram te halen; waarschijnlijk worden ze ofwel direct, ofwel na een reboot, weer overschreven.
Misschien hebben @
ernstoud, @
R3D of @
robertwebbe hier een idee over?