Acties:
  • +4 Henk 'm!
Economics schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:04:
Het heeft niks te maken met de PPP zelf maar met de pbit priority welke invloed heeft op de mapping van zaram sfp (en wellicht andere) die geen transparent mode ondersteunen

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen
Eind november heb ik wat reserve Zaram SFP’s, als je er dan 1 nodig hebt om te testen hoor ik dat wel.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 12:17
Economics schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:04:
Het heeft niks te maken met de PPP zelf maar met de pbit priority welke invloed heeft op de mapping van zaram sfp (en wellicht andere) die geen transparent mode ondersteunen

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen
Ik had met mn Zaram op Delta ook een issue, dat was ook opgelost door aan de DFN kant (tnx @R3D) de P-bit translation van “transparant” op “auto” te zetten…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Blijkbaar is voor WBA (wholesale) de upgrade naar 4Gbit nog niet beschikbaar. Althans via huidige ISP Heldenvannu weten ze nog niet wanneer, en moet ook de upgrade van GPON naar XGSPON nog (of tesamen) ingediend worden. Als ik de WBA specs mag geloven dan zou dat nu allemaal al kunnen, maar specs en realiteit.. who knows :)

En blijkbaar komt er sowieso altijd eerst een KPN ONT. Pas daarna kun je een SWAP indienen om naar een eigen ONT te gaan.

Dus ik heb een fs.com XGS-ONU-25-20NI liggen voor wie daar mee wil testen. Kun je of tzt terug sturen, of je neemt m voor kostprijs over (209 ex btw). Stuur maar PB bij interesse.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
infernix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:52:
Dus ik heb een fs.com XGS-ONU-25-20NI liggen voor wie daar mee wil testen. Kun je of tzt terug sturen, of je neemt m voor kostprijs over (209 ex btw). Stuur maar PB bij interesse.
Lijkt me interessant om die module te testen, om te zien wat die op XGS-PON doet zonder verdere aanpassingen in de OLT, vergeleken met de Zaram module. Is 'ie nog beschikbaar, en hoe lang kan je hem missen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thyraon
@Economics is wat verder gaan graven in het gedrag van de Zaram-module op KPN XGS-PON. Het lijkt erop dat de Zaram-module geen transparent mode heeft (of standaard niet aan heeft staan) en dat zorgt ervoor dat de VLAN mapping die door de OLT wordt gepushed, het uitgaande verkeer van VLAN 6 naar 1001 mapt, en dus niet wordt ontvangen door de OLT.

@ernstoud kan jij eens bij Zaram navragen of deze module deze "transparent mode" aan boord heeft, en zo ja, hoe die te activeren is?

Ondertussen wordt door de vendor van de OLT gekeken of het gedrag van de OLT in deze wel klopt, zodat we dat ook kunnen uitsluiten.

@Economics nogmaals dank voor het werk achter de schermen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12
Zou bovenstaande misschien de reden kunnen zijn dat Nokia zelf die SFP’s niet in de markt zet? Nog steeds openstaande problemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vraag staat ook uit

[ Voor 33% gewijzigd door Economics op 17-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
infernix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:52:
Blijkbaar is voor WBA (wholesale) de upgrade naar 4Gbit nog niet beschikbaar. Althans via huidige ISP Heldenvannu weten ze nog niet wanneer, en moet ook de upgrade van GPON naar XGSPON nog (of tesamen) ingediend worden. Als ik de WBA specs mag geloven dan zou dat nu allemaal al kunnen, maar specs en realiteit.. who knows :)

En blijkbaar komt er sowieso altijd eerst een KPN ONT. Pas daarna kun je een SWAP indienen om naar een eigen ONT te gaan.

Helden van nu levert via Rout IT meen ik toch? 4gbps staat ook open voor wholesale, maar de isp's kunnen nog een blokkade hebben omdat ze hun bandbreedtes (WAP) nog moeten upgraden

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:50:
@Economics is wat verder gaan graven in het gedrag van de Zaram-module op KPN XGS-PON. Het lijkt erop dat de Zaram-module geen transparent mode heeft (of standaard niet aan heeft staan) en dat zorgt ervoor dat de VLAN mapping die door de OLT wordt gepushed, het uitgaande verkeer van VLAN 6 naar 1001 mapt, en dus niet wordt ontvangen door de OLT.

@ernstoud kan jij eens bij Zaram navragen of deze module deze "transparent mode" aan boord heeft, en zo ja, hoe die te activeren is?

Ondertussen wordt door de vendor van de OLT gekeken of het gedrag van de OLT in deze wel klopt, zodat we dat ook kunnen uitsluiten.

@Economics nogmaals dank voor het werk achter de schermen :)
Het volgende is zojuist naar Zaram gegaan:

—-

As mentioned before a test is underway using the ZXOS11NPI on the KPN infrastructure, the largest ISP in The Netherlands. Interest is high but there is an issue.

Luckily we managed to get full attention and cooperation from KPN engineers. The following issue has been raised:

It appears that the ZXOS11NPI does not have a transparant mode, or it is disabled at startup, causing the VLAN mapping pushed by the OLT resulting in outgoing traffic on VLAN6 (used by KPN) to be mapped to 1001. Thus outgoing traffic is not received by the OLT.

The moment the engineers change the VLAN to 1001, the ZXOS11NPI works fine. But this is not a permanent solution for them.

The same issue also occurs on the Delta infra but the engineers from Delta have installed a script on the OLTs to make the ZXOS11NPI functional. KPN apparantly will or can not do this.

What is your input on this matter? Is there some sort of solution for this issue?

—-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thyraon
Super @ernstoud, ben benieuwd. Ondertussen heb ik contact met @infernix om de FS XGS-ONU-25-20NI op XGS-PON te testen; ben benieuwd wat daar uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:50:
[...]

Het volgende is zojuist naar Zaram gegaan:

—-

As mentioned before a test is underway using the ZXOS11NPI on the KPN infrastructure, the largest ISP in The Netherlands. Interest is high but there is an issue.

Luckily we managed to get full attention and cooperation from KPN engineers. The following issue has been raised:

It appears that the ZXOS11NPI does not have a transparant mode, or it is disabled at startup, causing the VLAN mapping pushed by the OLT resulting in outgoing traffic on VLAN6 (used by KPN) to be mapped to 1001. Thus outgoing traffic is not received by the OLT.

The moment the engineers change the VLAN to 1001, the ZXOS11NPI works fine. But this is not a permanent solution for them.

The same issue also occurs on the Delta infra but the engineers from Delta have installed a script on the OLTs to make the ZXOS11NPI functional. KPN apparantly will or can not do this.

What is your input on this matter? Is there some sort of solution for this issue?

—-
Ik ben ook heel benieuwd waar Zaram mee komt.
Is overigens geen script, maar een aanpassing in het hw-profiel voor de Zaram om pbit “auto” te dien ipv “translated”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:34:
[...]

Is overigens geen script, maar een aanpassing in het hw-profiel voor de Zaram om pbit “auto” te dien ipv “translated”.
Ah. Dank voor de toelichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
R3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:34:
[...]

Hoe werkt dat dan aan de kant van Delta? Zien jullie dat het specifiek een Zaram module is die zich aanmeldt, en wordt op basis daarvan een ander profiel naar de module gepushed?

Op zich zou KPN dat ook moeten kunnen doen dan, toch? Kan me alleen voorstellen dat providers niet zo'n zin hebben om dit voor elk smaakje module/ONT uit te zoeken en uitzonderingen in de configuratie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
Thyraon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:
[...]

Hoe werkt dat dan aan de kant van Delta? Zien jullie dat het specifiek een Zaram module is die zich aanmeldt, en wordt op basis daarvan een ander profiel naar de module gepushed?

Op zich zou KPN dat ook moeten kunnen doen dan, toch? Kan me alleen voorstellen dat providers niet zo'n zin hebben om dit voor elk smaakje module/ONT uit te zoeken en uitzonderingen in de configuratie te maken.
De ISP's doen niets anders dan jou een L3 verbinding leveren. De operators/belichters hebben in dit geval dus geen zin om voor iedere SFP+ ONT een apart profiel te maken ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Thyraon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:11:
[...]

We zien elk device dat word aangesloten op het netwerk, omdat de pon devices standaard hun mac-adres/vendor code doorgeven aan de olt.
Voor het doorlaten/accepteren hebben we een aantal profielen en een generiek profiel voor eigen modems.
Dit generieke profiel is zo in elkaar gezet dat vrijwel elke leverbare router op de nederlandse markt hiermee kan werken.
De enige afwijking is de fs.com, die heeft een afwijkend hw-profiel.
Dus de Zaram werkt op een standaard profiel met als enige aanpassing de pbit-translation waar ik gelukkig snel genoeg achter kwam tijdens de test met @ernstoud @robertwebbe .
De aanpassing is/word geautomatiseerd bij detectie van een Zaram.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:07:
[...]

Dus de Zaram werkt op een standaard profiel met als enige aanpassing de pbit-translation waar ik gelukkig snel genoeg achter kwam tijdens de test met @ernstoud @robertwebbe .
De aanpassing is/word geautomatiseerd bij detectie van een Zaram.
Met dat laatste ben ik en zijn de ruim 220 Zaram SFPs in het veld eind dit jaar erg tevreden ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik denk dat je wel kunt stellen dat DFN dan by far de meeste ‘vrije modems’ heeft in alle Europese landen waar dit verplicht is. Als je ziet door hoeveel hoepels je als klant moet springen om dit werkend te krijgen bij operators die hier eigenlijk helemaal geen ondersteuning voor willen bieden…

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Ter info.

De engineer bij Zaram en @Economics zijn direct met elkaar in contact gebracht. Heeft weinig zin voor mij om daar tussen te gaan zitten. Hopelijk is er dan binnenkort voortgang te melden hier.

Rest mij nog even hier mijn verwondering uit te spreken dat technici van zowel KPN als DFN zo gaaf met deze technische uitdagingen om gaan. Chapeau.

[ Voor 26% gewijzigd door ernstoud op 15-11-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:21:
De engineer bij Zaram en @Economics zijn direct met elkaar in contact gebracht. Heeft weinig zin voor mij om daar tussen te gaan zitten. Hopelijk is er dan binnenkort voortgang te melden hier.
Ah, dat is gaaf! Ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ernstoud schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:21:
Ter info.

Rest mij nog even hier mijn verwondering uit te spreken dat technici van zowel KPN als DFN zo gaaf met deze technische uitdagingen om gaan. Chapeau.
Je hoort vaker anders dat mensen het stroperig vinden gaan bij de grote providers. Echte helden die engineers om er zo in te duiken en ook wel een chapeau van de bedrijven dat ze dit toelaten c.q. ondersteunen dat hun mensen community gedreven zeken oppakken.

*empty*

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Thyraon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:41:
[...]

Ah, dat is gaaf! Ik ben heel benieuwd.
@Economics heeft mij voor de test een Zaram gevraagd, ik krijg er pas eind van de maand weer binnen. Zou jij in de tussentijd die van jou beschikbaar kunnen stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:20:
[...]

@Economics heeft mij voor de test een Zaram gevraagd, ik krijg er pas eind van de maand weer binnen. Zou jij in de tussentijd die van jou beschikbaar kunnen stellen?
Ja, zeker. Ik stem dat even met hem af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ja, zeker. Ik stem dat even met hem af.
Top! Dan blijft er voortgang. Laat maar even weten dan eind van de maand of er een exemplaar naar @Economics moet of naar jou als hij jouw exemplaar langer houdt. Ik heb je gegevens nog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:25:
[...]

Top! Dan blijft er voortgang. Laat maar even weten dan eind van de maand of er een exemplaar naar @Economics moet of naar jou als hij jouw exemplaar langer houdt. Ik heb je gegevens nog.
Yes, hou je op de hoogte. Super dat je dit allemaal aanstuurt en regelt, thanks! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 14:07
Gezien gister m'n tweede Genexis XGS-PON gesneuveld is (na stroomuitval geen eth-link meer) kan ik ook niet wachten om dat ding er tussen uit te slopen.

Klasse werk hier! Hopelijk kan ik t.z.t. ook ééntje bestellen!

Hoi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:27:
[...]

Yes, hou je op de hoogte. Super dat je dit allemaal aanstuurt en regelt, thanks! _/-\o_
Volgens mij is er een impasse. KPN en Zaram lijken beide aan te geven aan TR-101 te voldoen. Ik hoop nog op een doorbraak.

• robertwebbe
Deze is echt eentje in de categorie volhouden. 👍🏻

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ernstoud schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:55:
[...]

Volgens mij is er een impasse. KPN en Zaram lijken beide aan te geven aan TR-101 te voldoen. Ik hoop nog op een doorbraak.
Toen ik dit las moest ik meteen aan het volgende denken: Ben ik nu een wit zebrapaardje met zwarte strepen of een zwart zebrapaardje met witte strepen.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 22:12
En hoe staat het met de test met de module van fs.com op KPN glasvezel?
Las dat bepaalde personen daar in gesprek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:59
ernstoud schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:55:
[...]

TR-156 (https://www.broadband-forum.org/pdfs/tr-156-4-0-0.pdf) beschrijft TR-101 in de context van *GPON. Misschien dat dat aanknopingspunten geeft voor een vergelijk met Zaram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 23:35
latho schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:23:
[...]

TR-156 (https://www.broadband-forum.org/pdfs/tr-156-4-0-0.pdf) beschrijft TR-101 in de context van *GPON. Misschien dat dat aanknopingspunten geeft voor een vergelijk met Zaram.
Pag. 35 , bovenaan. r 51,52,53
Al eerder vermeld, maar geen idee of dit relevant is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
latho schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:23:
[...]

De discussie tussen de twee engineers gaat om de TR-101 eisen in de R15 reeks, zoals KPN ze in haar technische eisen heeft staan. Ik begrijp dat Zaram met de Nokia OLT manuals ernaast zegt in haar testlab compatibel te zijn, dan houdt het op natuurlijk. Geen verdere communicatie gezien, ik zal naar de status vragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thyraon
gjz3000 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:13:
En hoe staat het met de test met de module van fs.com op KPN glasvezel?
Las dat bepaalde personen daar in gesprek zijn...
Klopt, ik heb hier een FS-module van @infernix liggen om te testen. Ben ondertussen ook met @Economics in gesprek om te achterhalen of die module bij KPN al bekend is. Mijn Zaram module gaat waarschijnlijk even zijn kant op zodat hij wat traces kan maken voor Zaram, om te ondersteunen in de discussie over de specs hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:36:
[...]

De discussie tussen de twee engineers gaat om de TR-101 eisen in de R15 reeks, zoals KPN ze in haar technische eisen heeft staan. Ik begrijp dat Zaram met de Nokia OLT manuals ernaast zegt in haar testlab compatibel te zijn, dan houdt het op natuurlijk. Geen verdere communicatie gezien, ik zal naar de status vragen.
@Economics zie jij nog voortgang?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ik heb de zaram sfp module opgehaald bij @Thyraon en ga aankomende week wat tracés maken en deze aanleveren. Ik ben nog steeds met hen in contact. Wordt vervolgt!

[ Voor 13% gewijzigd door Economics op 25-11-2023 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Economics schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:59:
[...]

Ik heb de zaram sfp module opgehaald bij @Thyraon en ga aankomende week wat tracés maken en deze aanleveren. Ik ben nog steeds met hen in contact. Wordt vervolgt!
Top! Het was even stil, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe
@Thyraon

Ik zie net deze early access UniFi OS update voorbij komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xScsA43Tru2ck2vUbfRsM67-5OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ycjnGlWXi8dSNREcpv7JUfF2.png?f=user_large

Kan de laatste regel misschien iets betekenen voor de Zaram i.c.m. UniFi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
@Thyraon

[Afbeelding]

Klinkt heel plausibel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
robertwebbe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
@Thyraon

[Afbeelding]

Ah, interessant. Ik wacht de release even af (en m'n Zaram module, want die ligt nu bij @Economics op het lab :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:00:
[...]

Ah, interessant. Ik wacht de release even af (en m'n Zaram module, want die ligt nu bij @Economics op het lab :))
Stuur hem ook maar even een link naar de post van robertwebbe hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:06:
[...]

Stuur hem ook maar even een link naar de post van robertwebbe hierboven.
Done. Maar we denken dat dit het probleem niet oplost; het issue zit in de Zaram zelf, en de manier waarop de VLANs worden gemapped vanuit de OLT configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:11:
[...]

Done. Maar we denken dat dit het probleem niet oplost; het issue zit in de Zaram zelf, en de manier waarop de VLANs worden gemapped vanuit de OLT configuratie.
Heb daarom ook aan Zaram gevraagd hoe firmware updates geflasht kunnen worden, want als het opgelost wordt dan zal dat nodig zijn. Moet de OLT doen (zal KPN niet willen), of via een speciale “jig”.
En die kost USD 500,- dat is wel op te brengen als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ernstoud
Als je €5 per update vraagt, moet zo’n jig wel terug te verdienen zijn.

Of misschien kunnen en willen de vrienden van DeltaFiber wel een update via de OLT pushen? @R3D

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 28-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
robertwebbe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:25:
Of misschien kunnen en willen de vrienden van DeltaFiber wel een update via de OLT pushen? @R3D
Dit is (op dit moment) alleen een probleem bij KPN, bij Delta speelt dit VLAN mapping issue niet (door de fix van @R3D, denk ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDTO01
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 12:46
Thyraon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:25:
Ondertussen heb ik contact met @infernix om de FS XGS-ONU-25-20NI op XGS-PON te testen; ben benieuwd wat daar uit komt.
Ik ook, zou deze wel direct in mijn Draytek 3910 willen hebben :)

[ Voor 23% gewijzigd door EDTO01 op 01-12-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDTO01 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:11:
Ondertussen heb ik contact met @infernix om de FS XGS-ONU-25-20NI op XGS-PON te testen; ben benieuwd wat daar uit komt.
Ik ook, zou deze wel direct in mijn Draytek 3910 willen hebben :)
Je “quote” tags staan verkeerd waardoor het onduidelijk is waar je op reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDTO01
Fixed

[ Voor 125% gewijzigd door EDTO01 op 01-12-2023 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Ik hoop 'm komende week te testen, even een goed moment zoeken waarop @Economics me kan helpen de module te activeren, en vrouw en kinders geen internet nodig hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDTO01
Zou mooi zijn als dat werkt, kan ik weer 2 actieve componenten uit de meterkast slopen.

Hier geen last van vrouw en kinders, meerdere WAN's ;)

[ Voor 25% gewijzigd door EDTO01 op 01-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 11:19
Hier nu ook de trotste eigenaar van een FS module. Maar krijg er inderdaad weinig doorheen, iig niet vanzelf. :( Hij lijkt wel 'wat' te ontvangen als ik de OMCI logs bekijk voor o.a de VLAN configs, maar ik krijg er dus geen traffic doorheen en DHCP geeft geen lease. Link lijkt wel volledig in orde en de provider kan ook zien aan zijn kant dat de module zichzelf aanmeldt. Er staat wel NOT_SUPPORTED onder ONU Compatibility. Verder kan de tooling van KPN kant alles uitlezen aan diagnostics etc.

Ik kan niet echt kaas maken van de logs en debug menu's, maar het lijkt er op dat de VLAN mapping ook niet helemaal goed gaat op deze module...

Overigens is dit niet bij KPN zelf maar een andere partij partij die ook geen gebruik maakt van PPPoE voor het internet.

Ben dan ook erg benieuwd naar de voortgang van de andere Tweakers hier in het werkend krijgen van deze module. Als er iets is waar ik mee kan assisteren/helpen, verneem ik dat uiteraard graag! Heb ook wat logs kunnen snatchen van de module.

Overigens ging de levering vanuit FS de eerste keer mis; ze hadden wel de module geshipt maar niet de gegevens. Toen ik erom vroeg, bleek deze ook niet geregistreerd te zijn in hun systeem. :+ Dus toen moest ie terug en hebben ze een nieuwe opgestuurd. Dus vergeet niet mensen; als je bij FS straks een module koopt (als ie werkt) - meteen vragen naar user + password bij je account manager. :D

[ Voor 55% gewijzigd door _BLAST3R op 01-12-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
_BLAST3R schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:54:
Hier nu ook de trotste eigenaar van een FS module. Maar krijg er inderdaad weinig doorheen, iig niet vanzelf. :( Hij lijkt wel 'wat' te ontvangen als ik de OMCI logs bekijk voor o.a de VLAN configs, maar ik krijg er dus geen traffic doorheen en DHCP geeft geen lease. Link lijkt wel volledig in orde en de provider kan ook zien aan zijn kant dat de module zichzelf aanmeldt. Er staat wel NOT_SUPPORTED onder ONU Compatibility. Verder kan de tooling van KPN kant alles uitlezen aan diagnostics etc.

Ik kan niet echt kaas maken van de logs en debug menu's, maar het lijkt er op dat de VLAN mapping ook niet helemaal goed gaat op deze module...

Overigens is dit niet bij KPN zelf maar een andere partij partij die ook geen gebruik maakt van PPPoE voor het internet.

Ben dan ook erg benieuwd naar de voortgang van de andere Tweakers hier in het werkend krijgen van deze module. Als er iets is waar ik mee kan assisteren/helpen, verneem ik dat uiteraard graag! Heb ook wat logs kunnen snatchen van de module.

Overigens ging de levering vanuit FS de eerste keer mis; ze hadden wel de module geshipt maar niet de gegevens. Toen ik erom vroeg, bleek deze ook niet geregistreerd te zijn in hun systeem. :+ Dus toen moest ie terug en hebben ze een nieuwe opgestuurd. Dus vergeet niet mensen; als je bij FS straks een module koopt (als ie werkt) - meteen vragen naar user + password bij je account manager. :D
Bij mij had FS de laatste karakter van de username (dus het PON ID) door gegeven als uppercase ipv lowercase, ik kon dus niet "telnetten" neer de module.

In welk device gebruik jij de FS ONT?

Op Delta werkt hij (ook bij mij) als een zonnetje, maar dat is geen nieuws...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:18:
[...]

Bij mij had FS de laatste karakter van de username (dus het PON ID) door gegeven als uppercase ipv lowercase, ik kon dus niet "telnetten" neer de module.
Op deze pagina: https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ is het mogelijk met alleen de username (GPON12345678) het wachtwoord voor telnet te genereren. En PON ID is dus gelijk aan username.

Maar hoe kan het laatste karakter van het PON ID lowercase of uppercase zijn als het altijd gewoon 8 cijfers is?

Bedoel je niet het laatste karakter van het wachtwoord?

De site waar ik naar link zegt dat het formaat GPONabc12345 is, maar bij mij zijn het 8 cijfers…

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
justdaboo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:18:
[...]

In welk device gebruik jij de FS ONT?

Op Delta werkt hij (ook bij mij) als een zonnetje, maar dat is geen nieuws...
Vond het wel een beetje overtrokken allemaal. Op de Genexis ONT staat de PON ID gewoon op het label. :+ Maar jah, daar log je ook niet op in via Telnet. FS zal ook wel niet gewend zijn aan zoveel mensen die er slechts 1 bestellen per order. :P

Ik gebruik 'm nu in mijn Mikrotik CRS317-1G-16S+RM. Vanuit daar trunk ik de VLAN's door naar mijn VyOS router. Mijn GW-BS-1UR2 is onderweg, zou volgende week moeten arriveren. Dan kunnen we weer spelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:41:
[...]

Op deze pagina: https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ is het mogelijk met alleen de username (GPON12345678) het wachtwoord voor telnet te genereren. En PON ID is dus gelijk aan username.

Maar hoe kan het laatste karakter van het PON ID lowercase of uppercase zijn als het altijd gewoon 8 cijfers is?

Bedoel je niet het laatste karakter van het wachtwoord?

De site waar ik naar link zegt dat het formaat GPONabc12345 is, maar bij mij zijn het 8 cijfers…

:?
Nee zeker niet, bij de FS is het laatste carakter van het PON-ID sinds kort een letter.
Bij mij is het PON-ID: GPON1234567C

De laatste letter had ik dus als uppercase doorgekregen, terwijl de username lowercase in de module was geprogrammeerd. Voor de registratie maakte het natuurlijk niet uit, maar omdat hij in eerste instantie niet werkte was telnet wel handig ivm troubleshooting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:45:
[...]

Nee zeker niet, bij de FS is het laatste carakter van het PON-ID sinds kort een letter.
Bij mij is het PON-ID: GPON1234567C

De laatste letter had ik dus als uppercase doorgekregen, terwijl de username lowercase in de module was geprogrammeerd. Voor de registratie maakte het natuurlijk niet uit, maar omdat hij in eerste instantie niet werkte was telnet wel handig ivm troubleshooting...
Ah, bij mij en Robert is het 8 cijfers. Bijzonder dat dit veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:59:
[...]

Ah, bij mij en Robert is het 8 cijfers. Bijzonder dat dit veranderd is.
Ja mijn eerste FS waren idd cijfers, nu al 2 met de laatste als letter gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
justdaboo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:28:
[...]

Ja mijn eerste FS waren idd cijfers, nu al 2 met de laatste als letter gehad…
Een Nokia XS-010X-Q is net als de FS module ook een apparaat van CIG onder de motorkap. Die van mij heeft juist als eerste karakter een letter en daarna alleen cijfers. Volgens mij moet je als username altijd kleine letters gebruiken voor deze apparaten. Let hier ook op als je de wachtwoordgeneratietool gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvdnes schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:44:
[...]

Een Nokia XS-010X-Q is net als de FS module ook een apparaat van CIG onder de motorkap. Die van mij heeft juist als eerste karakter een letter en daarna alleen cijfers. Volgens mij moet je als username altijd kleine letters gebruiken voor deze apparaten. Let hier ook op als je de wachtwoordgeneratietool gebruikt.
Inderdaad, zie: https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/

Het PON-ID begint toch met ALCL? En volgens de hierboven genoemde site is user-id altijd admin en password 1234. Dus wat bedoel jij met “1 karakter en dan cijfers”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:10:
[...]

Inderdaad, zie: https://hack-gpon.org/xgs/ont-nokia-xs-010x-q/

Het PON-ID begint toch met ALCL? En volgens de hierboven genoemde site is user-id altijd admin en password 1234. Dus wat bedoel jij met “1 karakter en dan cijfers”?
Mijn PON-ID begint met ALCLf en dan nog 7 cijfers. Een PON-ID is altijd 4 ASCII en 8 hexadecimale karakters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
De eerste 4 letters zijn inderdaad vendor/OEM specific (FS heeft hier gekozen voor een 'generic' approach en gewoon GPON gebruikt). Mijn Genexis NT van KPN heeft bijvoorbeeld GNXS. ALCL zal wel staan voor Alcatel-Lucent?

De rest van het PON-ID is dus je unique PON-SN wat een x aantal hexadecimale tekens zijn. Kan zomaar zijn dat naar mate FS meer gaat produceren, hun interne 'counter' voor de serial numbers ook omhoog tikt en zodanig in de hexadecimale waarden komt. Maar eigenlijk maakt dat geen hol uit. Het PON-ID van de Genexis NT hier is all over the place voor wat betreft hexadecimale waarden (zeker niet alleen nummers). :D

[ Voor 14% gewijzigd door _BLAST3R op 02-12-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_BLAST3R schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:17:
De eerste 4 letters zijn inderdaad vendor/OEM specific (FS heeft hier gekozen voor een 'generic' approach en gewoon GPON gebruikt). Mijn Genexis NT van KPN heeft bijvoorbeeld GNXS. ALCL zal wel staan voor Alcatel-Lucent?

De rest van het PON-ID is dus je unique PON-SN wat een x aantal hexadecimale tekens zijn. Kan zomaar zijn dat naar mate FS meer gaat produceren, hun interne 'counter' voor de serial numbers ook omhoog tikt en zodanig in de hexadecimale waarden komt. Maar eigenlijk maakt dat geen hol uit. Het PON-ID van de Genexis NT hier is all over the place voor wat betreft hexadecimale waarden (zeker niet alleen nummers). :D
Correct denk ik, maar @mvdnes zegt: “Die van mij heeft juist als eerste karakter een letter en daarna alleen cijfers.”

En dat begrijp ik dus niet, Nokia : ALCL, fs.com: GPON, overigen zie TS. Maar nooit zeg maar A12345678.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:29:
[...]

Correct denk ik, maar @mvdnes zegt: “Die van mij heeft juist als eerste karakter een letter en daarna alleen cijfers.”

En dat begrijp ik dus niet, Nokia : ALCL, fs.com: GPON, overigen zie TS. Maar nooit zeg maar A12345678.
Hmm, dat maakte ik niet op uit zijn bericht. Volgens de provider portal waar je de PON-ID moet registreren moeten de eerste 4 letters de OEM/Vendor-identifier zijn. Dat het PON-SN met een (hexadecimale) letter begint, kan inderdaad prima. Maar de volledige PON-ID zou altijd prefixed moeten zijn door 4 andere letters.

E.g. ALCLA12345678 zou dus valide zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
Overigens hierbij nog een stukje log uit de FS module. De output van dit command zou de connection/VLAN mapping moeten zijn. Alle values zijn in hexadecimaal en daar kan ik inderdaad VLAN's 128 en 4 terugvinden (die ik ook gebruik nu op mijn Genexis NT). Deze lijkt hij als volgt te (re-)mappen; VLAN 1087 voor 4 en VLAN 1097 voor 128. Het uitproberen van alle vier de VLAN's levert geen DHCP lease op helaas..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
#ONT/traffic/eth/debug>showconn all

******************** BRDG CFG start **** connId 0 ConnItem 10 ***

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=65535, df=0, uq=0, dq=255 t=2) ------
** Forwarding VLAN (VID, PRI) filter us OP FWD_DROP_UNTAG, ds OP FWD  ALL      
     US(0xf800, 0x00ff)  DS(0x043e, 0x00ff)

** LAN U/S VLAN Operations

** LAN D/S VLAN Operations
     RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x00ff) -> new (0x0004, 0x00ff)

** WAN U/S VLAN Operations

** WAN D/S VLAN Operations
     ASIS_ASIS  (7) old (0xffff, 0x00ff) -> new (0xffff, 0x00ff)

Connection Item 0, type 0
** USOp Unknown    (0) old (0x0000, 0x0000) -> new (0x0000, 0x0000) NORMAL
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x00ff) -> new (0x0004, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=65535, df=0, uq=0, dq=255 t=2) ------
     US(0xf800, 0x00ff)  DS(0x0449, 0x00ff)

RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x00ff) -> new (0x0080, 0x00ff)

Connection Item 1, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x00ff) -> new (0x0080, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=1, df=1, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0x0449, 0x0003)  DS(0x0449, 0x0003)

RETAG_REPRI(4) old (0x0080, 0x00ff) -> new (0x0449, 0x0002)

ASIS_ASIS  (7) old (0xffff, 0x0003) -> new (0xffff, 0x00ff)

Connection Item 2, type 0
** USOp RETAG_REPRI(4) old (0x0080, 0x00ff) -> new (0x0449, 0x0002) NORMAL
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x00ff) -> new (0x0080, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=2, df=2, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x000c)  DS(0x0449, 0x000c)

Connection Item 3, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x000c) -> new (0x0080, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=3, df=3, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x0030)  DS(0x0449, 0x0030)

Connection Item 4, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x0030) -> new (0x0080, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=4, df=4, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x00c0)  DS(0x0449, 0x00c0)

Connection Item 5, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x0449, 0x00c0) -> new (0x0080, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=5, df=5, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x0003)  DS(0x043e, 0x0003)

Connection Item 6, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x0003) -> new (0x0004, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=6, df=6, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x000c)  DS(0x043e, 0x000c)

Connection Item 7, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x000c) -> new (0x0004, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=7, df=7, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0x043e, 0x0030)  DS(0x043e, 0x0030)

RETAG_REPRI(4) old (0x0004, 0x00ff) -> new (0x043e, 0x0020)

ASIS_ASIS  (7) old (0xffff, 0x0030) -> new (0xffff, 0x00ff)

Connection Item 8, type 0
** USOp RETAG_REPRI(4) old (0x0004, 0x00ff) -> new (0x043e, 0x0020) NORMAL
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x00ff) -> new (0x0004, 0x00ff)

------ UNI: (s=1, p=1, t=1)     WAN: (uf=8, df=8, uq=0, dq=255 t=0) ------
     US(0xf800, 0x00c0)  DS(0x043e, 0x00c0)

Connection Item 9, type 0
** DSOp RETAG_ASIS (5) old (0x043e, 0x00c0) -> new (0x0004, 0x00ff)

Multicast Items:
uni(1,1,1) <----> wan(65535,30) type 1
** U/S VLAN Operations   ASIS_ASIS  (7) old (0x0000, 0x0000) -> new (0x0000, 0x0000)

** D/S VLAN Operations   RETAG_ASIS (5) old (0xffff, 0x00ff) -> new (0x0004, 0x0001)

** D/S IGMP Operations   RETAG_ASIS (5) old (0xffff, 0x00ff) -> new (0x0004, 0x0001)

******************** BRDG CFG end   **** connId 0 ***

****emr conn item gEmrConnItemNum  10 ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Gisteravond de FS XGS-PON module geprobeerd aan de praat te krijgen (met hulp van @Economics aan de achterkant) maar helaas ook hier geen werkende verbinding. Sterker nog: waar we bij de Zaram na een aanpassing op de OLT wel een verbinding kregen, ziet @Economics van de FS-module aan de OLT-zijde helemaal niets binnenkomen, op geen enkel VLAN.

Lijkt er dus op dat deze module ook niet zonder meer (en misschien wel helemaal nooit) gaat werken op KPN XGS-PON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
Ik doe even een mailtje naar fs.com met de config specs van KPN. Kijken of zij nog input hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Thyraon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:02:
Gisteravond de FS XGS-PON module geprobeerd aan de praat te krijgen (met hulp van @Economics aan de achterkant) maar helaas ook hier geen werkende verbinding. Sterker nog: waar we bij de Zaram na een aanpassing op de OLT wel een verbinding kregen, ziet @Economics van de FS-module aan de OLT-zijde helemaal niets binnenkomen, op geen enkel VLAN.

Lijkt er dus op dat deze module ook niet zonder meer (en misschien wel helemaal nooit) gaat werken op KPN XGS-PON.
Dat is iets wat met de FS wel eens voorkomt de eerste keer. De ene zegt dat je hem in een media converter moet doen, telnetten en “enable” moet doen. Maar in mijn geval was het plaatsen in een mediaconverter genoeg, vervolgens kon @R3D hem wel zien aan de Delta kant (in mijn geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
justdaboo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:33:
[...]

Dat is iets wat met de FS wel eens voorkomt de eerste keer. De ene zegt dat je hem in een media converter moet doen, telnetten en “enable” moet doen. Maar in mijn geval was het plaatsen in een mediaconverter genoeg, vervolgens kon @R3D hem wel zien aan de Delta kant (in mijn geval)
In mijn geval kon @Economics de module ook zien aan de OLT-kant, er was dus wel signaal. De PADI packets voor de PPPoE sessie werden alleen niet gezien aan die kant, op geen enkele manier.

Het "enable" commando is (volgens de manual van FS) alleen bedoeld om de module in configuratie-modus te krijgen, dus ik zie niet hoe dat zou helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thyraon op 05-12-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Thyraon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:35:
[...]

In mijn geval kon @Economics de module ook zien aan de OLT-kant, er was dus wel signaal. De PADI packets voor de PPPoE sessie werden alleen niet gezien aan die kant, op geen enkele manier.

Het "enable" commando is (volgens de manual van FS) alleen bedoeld om de module in configuratie-modus te krijgen, dus ik zie niet hoe dat zou helpen.
Nou precies, daarom zie ik het hele “enable” verhaal ook niet zo zitten. Maar het is bij deze wel ns lekker om hem in een ander device te prikken. Maar als hij wel te zien was aan de OLT kant moet er idd wat anders zijn…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thyraon
justdaboo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:39:
[...]

Nou precies, daarom zie ik het hele “enable” verhaal ook niet zo zitten. Maar het is bij deze wel ns lekker om hem in een ander device te prikken. Maar als hij wel te zien was aan de OLT kant moet er idd wat anders zijn…
Ja, precies. Ik heb inmiddels met @infernix overlegd: zijn FS-module mag naar @Economics zodat hij hem wat uitgebreider kan testen in het lab bij KPN. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Domme vragen waarschijnlijk, maar de spec sheet van KPN zegt dat VLAN 6 voor internet is en 4 voor TV? VLAN voor internet in jouw gebied is 128?

En het remappen van die VLANs wordt aangestuurd door KPN (OLT)? m.a.w. op het "shared" deel van het glas zijn jouw "user" VLANs 1087 en 1097, en die moet de module remappen naar 4 en 6 (in jouw geval 128)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
infernix schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:57:
Domme vragen waarschijnlijk, maar de spec sheet van KPN zegt dat VLAN 6 voor internet is en 4 voor TV? VLAN voor internet in jouw gebied is 128?

En het remappen van die VLANs wordt aangestuurd door KPN (OLT)? m.a.w. op het "shared" deel van het glas zijn jouw "user" VLANs 1087 en 1097, en die moet de module remappen naar 4 en 6 (in jouw geval 128)?
Als je doelt op die telnet output hierboven: die was van @_BLAST3R, niet van mij. Bij KPN is het internet VLAN inderdaad 6, en dat hebben we gisteren getest.

Bij de Zaram-module was het probleem dat VLAN 6 vanaf mijn router in de Zaram wordt gemapped naar VLAN 1001, op basis van configuratie die door de OLT gepushed wordt (maar niet gebruikt zou moeten worden door de module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
infernix schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:57:
Is geen domme vraag hoor. :) Mijn provider is inderdaad niet KPN zelf maar een wholesale access partner. Zij gebruiken aan de klant-kant VLAN 128 voor internet access. Voor een KPN klant zou dat dus VLAN 6 zijn. Het punt is dus ook dat er wel 'iets' aan config wordt doorgestuurd wat lijkt te kloppen. Alleen blijkbaar klopt het niet genoeg getuige het feit dat er geen traffic doorheen lijkt te komen.

Mijn FS account manager vroeg ook al of ik het ondertussen werkend had gekregen. Zal hem ook even wat data doorsturen. Die engineers hebben zelf die CLI gebouwd met (voor mij) totaal obfuscated output, dus wie weet hebben zij een idee wat hier fout gaat. :>

Mocht het niet werken met de FS-specifieke firmware dan is altijd dit nog een lichtpuntje;
code:
1
The CIG XE-99S and CIG XG-99S (and OEM's) have the same hardware and can be switched by replacing the firmware.

Bron: https://github.com/YuukiJapanTech/CA8271x

Edit: ter verduidelijking; die remapping die de module lijkt te doen richting upstream; is die daadwerkelijk nodig vanuit een link layer perspectief? Of is dit iets wat die module er zelf van maakt? Gezien die Zaram een soortgelijk iets leek te doen en dit dus niet goed bleek te zijn? Als er helemaal geen mapping zou moeten gebeuren en de OLT 'gewoon' de client-side VLAN's verwacht op de physical link, dan zou ik eens met FS kunnen overleggen of ze ook gewoon het profile kunnen negeren en transparant de VLAN's door kunnen passen richting de link. Maar dat heeft natuurlijk geen nut als het iets standaard-eigen is.

[ Voor 29% gewijzigd door _BLAST3R op 05-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
Ah dus wholesale kan dit ook al. Ik zit nog te wachten totdat Heldenvannu mee wil. Januari zeggen ze. Anyhow, ook gemailed naar FS.com. Update wel als reactie binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
_BLAST3R schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
[...]

Is geen domme vraag hoor. :) Mijn provider is inderdaad niet KPN zelf maar een wholesale access partner. Zij gebruiken aan de klant-kant VLAN 128 voor internet access. Voor een KPN klant zou dat dus VLAN 6 zijn. Het punt is dus ook dat er wel 'iets' aan config wordt doorgestuurd wat lijkt te kloppen. Alleen blijkbaar klopt het niet genoeg getuige het feit dat er geen traffic doorheen lijkt te komen.
De ISP KPN is toch alleen de laag 3?
Ik heb altijd begrepen dat de operator (belichter) de VLAN instellingen op de verbinding vereisen.
Zo is operator KPN Wholesale Broadband Access (WBA) een netwerk wat voor bijvoorbeeld internet VLAN 6 hanteert en ook PPPoE toepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _BLAST3R
Soundwork schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:45:
[...]

De ISP KPN is toch alleen de laag 3?
Ik heb altijd begrepen dat de operator (belichter) de VLAN instellingen op de verbinding vereisen.
Zo is operator KPN Wholesale Broadband Access (WBA) een netwerk wat voor bijvoorbeeld internet VLAN 6 hanteert en ook PPPoE toepast.
In feite heeft KPN hier drie rollen;

KPN - ISP (daar heb ik zelf niks mee te maken)
KPN Wholesale - Operator (zij leveren de "last mile" naar de klant en hand-overen in een datacenter)
KPN NetwerkNL - Zij zijn eigenaar van de infrastructuur

Mijn provider 'huurt' dus via KPN WBA (wholesale) de lijn en infrastructuur en mag zelf bepalen welke techniek zij gebruiken voor dat deel tussen de klant en hun handover punt in het datacenter (en dat is dus gewoon L2 in principe). In dit geval is gekozen voor DHCP ipv PPPoE wat KPN zelf gebruikt. De provider kan ook kiezen om 'gewoon' tag 6 te gebruiken aan de klant kant, maar als ze al op andere netwerken actief zijn dan is het slimmer voor hun om alles gelijk te houden en hetzelfde VLAN toe te passen (logistiek gezien - dan hoeven al die routers niet allemaal aparte configs te hebben). Dat is wat hier gebeurt. Het is voor een provider die verkoopt via WBA dus zeker mogelijk om zelf dat stukje netwerk te leveren vanuit het datacenter, en hier zelf een DHCP server en RADIUS dienst etc voor te draaien. Zij krijgen vervolgens de beschikking over een WBA operator tool portal om verscheidene netwerk-gerelateerde operaties zelf te kunnen doen. Een soort self-service voor providers dus die ook een API laag biedt. Hierin kunnen zij dus ook het stukje XGSPON ID aanpassen en allerlei diagnostiek opvragen over de verbinding.

Ze kunnen daar ook orders plaatsen voor bijvoorbeeld de type diensten die ze de klant willen leveren. Dan heb je weer verschillende traffic klassen, een IPTV multicast VLAN, etc. In feite kunnen operators dus aardig wat via WBA zelf regelen en instellen. Mensen zeggen altijd wel dat het allemaal 'hetzelfde netwerk is' - maar dit is dus niet zo; dat geldt alleen voor dat eerste deel van het netwerk tussen jouw huis en het datacenter. Vanuit daar maakt het enorm uit welk netwerk de provider gebruikt voor toegang tot de rest van het internet. Welke partijen zij gebruiken als uplink, hoe vol die zitten, etc. Maar datzelfde geldt natuurlijk onverminderd ook voor de 'handover poort' die zij met KPN hebben; die kan natuurlijk ook vol komen te zitten. :D En zo ook de POP's die eerder in het netwerk zitten en hun transport fibers (binnen WBA dus). Het is dan soms ook lastig om te bepalen waar zo'n bottleneck zit en dit kan per gebied verschillen.

Nu is bovenstaande niet bij elke virtuele provider het geval; in sommige gevallen wordt ook het stukje internet access (het stukje in het datacenter) door KPN geleverd. En dan is het natuurlijk slimmer voor KPN om ook gewoon PPPoE en VLAN 6 te gebruiken. Verder zijn er ook mogelijkheden om via PPPoE een soort van virtuele tunnel op te zetten en als virtuele partij via een reseller partij via WBA te leveren. Maar dat zijn allemaal edge-cases. Neem bijvoorbeeld een Tweak; die gebruiken in KPN WBA operator gebieden ook geen PPPoE maar gewoon good old DHCP. Zelfde geldt voor T-Mobile overigens in gebieden waar ze zelf geen operator zijn (e.g. buiten de 'oude' Reggefiber netwerk waar zij apparatuur hebben hangen in de pops en dus ook zelf operator zijn).

Overigens; die VLANs kunnen ook gewoon op alle punten in het operator netwerk geremapped worden naar weer andere VLAN's, of er wordt een service VLAN tag (eigenlijk dubbele tagging) aan al het verkeer op je poort, of misschien zelfs in een fancy transport protocol omgezet wordt; bijvoorbeeld via MPLS packets labelen (old-school), omvormen naar VXLAN, you name it. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos wat dat betreft. De VLAN's die jij dus thuis ziet zeggen verder helemaal niks over de VLAN's of de infra upstream en zijn puur bedoeld voor de apparatuur aan jouw zijde.

Ik heb reactie van FS trouwens; ze zijn op zoek naar equipment model and OLT certification method om een testopstelling te bouwen. Wie o wie heeft die gegevens toevallig? :*)

[ Voor 42% gewijzigd door _BLAST3R op 06-12-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
_BLAST3R schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:18:
Ik heb reactie van FS trouwens; ze zijn op zoek naar equipment model and OLT certification method om een testopstelling te bouwen. Wie o wie heeft die gegevens toevallig? :*)
Misschien @infernix of @Economics?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• infernix
OLT data moet van iemand KPN zijde komen.

Mijn support verzoek van FS.com:
In order to locate the problem and find a solution, we need more information from you.
When this issue happens, please visit onu and copy the command in the attached file for entry, then extract the log info and provide it to us.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
/system/ontver build

/system/misc/eqsn get
/system/misc/eepinfo get
/system/misc/bosa show state
/system/misc/show trans state

/traffic/pon/show link
/traffic/pon/show tables 0
/traffic/pon/show pm tcont all 
/traffic/pon/show pm gem all

/traffic/omci/show connection all
/traffic/pon/show traffic all
/traffic/pon/debug/dump_classifier all
/traffic/omci/debug/show 0
/traffic/omci/debug/show 1
/traffic/omci/debug/show 2
/traffic/omci/debug/show 3
/traffic/omci/debug/show 4 
/traffic/omci/show pm gem
/t/o/show pm omci
/traffic/omci/debug/showemrcfg 0
/traffic/omci/debug/showemrcfg 1
/traffic/omci/debug/showemrcfg 2
/traffic/omci/debug/showemrcfg 3
/traffic/omci/debug/showemrcfg 4
/system/net/show connection 8

/traffic/eth/show connect all
/traffic/eth/debug/showconn all
/traffic/eth/show dscp
/traffic/eth/show pm uni 10 1 
/traffic/eth/show pm guni
/traffic/eth/show pm gbrdg
/traffic/eth/show igmp domain
/traffic/eth/show igmp pm
/traffic/eth/show pack

/s/log/show mec       
/s/log/show mib       
/s/log/show omci      
/s/log/show mec_fm    
/s/log/show pm        
/s/log/show ippath    
/s/log/show pmr       
/s/log/show pmr_drv   
/s/log/show ds_ploam  
/s/log/show us_ploam  
/s/log/show net       
/s/log/show emr 
/s/log/show mmr

/s/mib/dump
/s/s/
ifconfig
dmesg -n 8
dmesg
cd /tmp
cat mibdump.txt

/s/s/
diag
gpon show tcont
gpon show us-flow
gpon show ds-flow
gpon get alarm-status
port get status port all
acl get entry valid
classf get entry valid

iemand nog de mogelijkheid om dat er uit te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
@Thyraon neem aan dat de fs module al onderweg is naar @Economics? dus @Economics zie hierboven voor de debug output, als je die zou kunnen DMen wanneer je deze test dan kan ik daarmee weer naar fs.com. Of DM voor email, dan kan t gewoon op CC direct naar fs.com, wel zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
infernix schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:35:
@Thyraon neem aan dat de fs module al onderweg is naar @Economics? dus @Economics zie hierboven voor de debug output, als je die zou kunnen DMen wanneer je deze test dan kan ik daarmee weer naar fs.com. Of DM voor email, dan kan t gewoon op CC direct naar fs.com, wel zo makkelijk.
Nog niet, @Economics wilde eerst even verder testen met de Zaram module.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:04:
[...]

Nog niet, @Economics wilde eerst even verder testen met de Zaram module.
Goed, ik heb de Mikrotik besteld (RB5009UG+S+IN) en is gisteren einde middag binnengekomen. Heb met de zaram sfp met succes PPP kunnen opbouwen met default instellingen op de OLT. Het probleem lijkt me dus in de UDM te zitten..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Wie n.a.v. bericht van @Economics z'n module wil activeren: stuur me even een PM met serienummer en klantnr, dan kan ik hem realtime activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
mad-dog schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:00:
Wie n.a.v. bericht van @Economics z'n module wil activeren: stuur me even een PM met serienummer en klantnr, dan kan ik hem realtime activeren
Ik kan hem er wel even tussen stoppen hiero. Hoewel ik ook een direct lijntje naar de provider heb die het evt. via de Service Tool kan doen. Wat heeft de voorkeur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
_BLAST3R schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:50:
[...]

Ik kan hem er wel even tussen stoppen hiero. Hoewel ik ook een direct lijntje naar de provider heb die het evt. via de Service Tool kan doen. Wat heeft de voorkeur?
Service tool gaat niet realtime, daar zit nog een backoffice tussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
[...]

Goed, ik heb de Mikrotik besteld (RB5009UG+S+IN) en is gisteren einde middag binnengekomen. Heb met de zaram sfp met succes PPP kunnen opbouwen met default instellingen op de OLT. Het probleem lijkt me dus in de UDM te zitten..
Top. Dit betekent dus dat de Zaram SFP in principe functioneert op de KPN infra begrijp ik.

Dan moet ik me eens gaan beraden hoe we de ongetwijfeld behoorlijk grote groep geïnteresseerden gaan bedienen, de mogelijkheden zijn:

- de group buy zoals ik al 2 keer (totaal 228 stuks) heb gedaan incl. complete afhandeling, doe ik nog een keer
- iemand meldt zich met een webshop waar dit artikel op kan komen, ik doe alleen de inkoop
- iemand biedt zich aan als distributeur (in overleg met Zaram uiteraard) en ik trek mij terug
- Zaram stelt een distributeur aan of opent in de EU een vestiging/agent o.i.d.

Zaram levert alleen aan bedrijven via een NDA en er is een minimale bestelgrootte. Er is geen exclusiviteit dus elk bedrijf kan zich aldaar melden.

Ben benieuwd of hier iemand meeleest met verdere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
Als het aan de UDM schijnt te liggen dan hoop ik dat ik meer opties heb gezien ik de mijne heb voorzien van Custom kernel en volledige R/W rechten heb. Het lijkt me sterk dat het een hardwarematige beperking is.

Ik heb enkel geen idee waar ik het moet zoeken. Zou het zo simpel kunnen zijn door een handmatige bash regel te maken in crontab @ reboot oid met een geforceerde route naar de juiste VLAN mapping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik kan niet wachten tot de module werkt op een UDM Pro.
Vanochtend spontaan de ONT module stuk. is de 2de of 3de al in nog geen 2 jaar.
Morgen ochtend komt een monteur, hopelijk met het nieuwe type module.
Nu maar een dag op de hotspot werken....

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
makooy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:13:
Zit je dan niet gewoon erg dicht bij de POP qua afstand? Wellicht word de module in je ONT wel verblind door de hoge lasersterkte en brand ie over tijd kapot. :+

Kan wellicht helpen in dat geval om er een attenuator tussen te knallen. Laser power zou je kunnen opvragen/laten checken bij KPN/je provider in de service tool. Misschien het vragen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
_BLAST3R schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:18:
[...]

Zit je dan niet gewoon erg dicht bij de POP qua afstand? Wellicht word de module in je ONT wel verblind door de hoge lasersterkte en brand ie over tijd kapot. :+

Kan wellicht helpen in dat geval om er een attenuator tussen te knallen. Laser power zou je kunnen opvragen/laten checken bij KPN/je provider in de service tool. Misschien het vragen waard.
Zal het morgen eens vragen als de monteur er is.
Kon helaas geen ONT-module ophalen bij de lokale KPN winkel anders had ik het zelf vervangen, stelt niks voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
makooy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:13:
Die Genexis dingen zijn krengen.. zie o.a. hier:

ThaHandy in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Lucht tussen thermal pad en koelplaatje… ja dan gaat de boel wel stuk na verloop van tijd.

En een serie waarvan de WAN poort het na stroomuitval niet meer doet, ook zo’n wazig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:27:
[...]

Die Genexis dingen zijn krengen.. zie o.a. hier:

ThaHandy in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Lucht tussen thermal pad en koelplaatje… ja dan gaat de boel wel stuk na verloop van tijd.

En een serie waarvan de WAN poort het na stroomuitval niet meer doet, ook zo’n wazig probleem.
Ik had het gelezen inderdaad. bij mij was er niks aan de hand qua stroom. ik was op moment van uitval dingen aan het downloaden en in 1x naar 0 snelheid en UDM Pro gaf aan dat er geen verbinding meer was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 23:35
Had Ubiquity niet een nieuwe update klaarstaan die een bepaald PPPoE probleem verhielp? Of is die nieuwe update al getest ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
lesswood schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:10:
Had Ubiquity niet een nieuwe update klaarstaan die een bepaald PPPoE probleem verhielp? Of is die nieuwe update al getest ?
Je bedoelt deze, denk ik: robertwebbe in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Nog niet getest hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:39
Economics schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
[...]

Was het noodzakelijk om de vlan priority op 1 te zetten tijdens het aanmaken van het vlan op de Mikrotik? Of was het voldoende om alleen de sfp kant te taggen met vlan 6 en daar de PPPoE-verbinding overheen te leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
leander-s schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:12:
[...]

Was het noodzakelijk om de vlan priority op 1 te zetten tijdens het aanmaken van het vlan op de Mikrotik? Of was het voldoende om alleen de sfp kant te taggen met vlan 6 en daar de PPPoE-verbinding overheen te leggen?
Priority maakt opzich niet uit voor het opbouwen van de sessie. De v12/v14 stuurt ppp packets met prio 7. Ik heb in dit geval niets met priority gedaan. Dat laatste inderdaad. Vlan 6 aangemaakt onder de sfp interface en een ppp client dus dat is prio 0

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 07-12-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 14:50

WCA

_BLAST3R schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:18:
[...]

Bij XGS-PON lijkt me dat vrij sterk, die splitters dempen het signaal behoorlijk, werken met signaalsterktes zwakker dan -15dB is geen uitzondering

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WCA schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:08:
[...]

Bij XGS-PON lijkt me dat vrij sterk, die splitters dempen het signaal behoorlijk, werken met signaalsterktes zwakker dan -15dB is geen uitzondering
Dit is waar. Na de 1:16 komt de ONT gewoon in dienst tot -27-30

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 09-12-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-06 16:11
WCA schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:08:
[...]

Mijn nog niet werkende GPON verbinding van ODF zit op -17,08dBm om precies te zijn, zegt de ONT. En dezelfde regel meldt dat die tussen de -27 en -8dBm zou mogen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 08-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:39
Economics schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:55:
[...]

Priority maakt opzich niet uit voor het opbouwen van de sessie. De v12/v14 stuurt ppp packets met prio 7. Ik heb in dit geval niets met priority gedaan. Dat laatste inderdaad. Vlan 6 aangemaakt onder de sfp interface en een ppp client dus dat is prio 0
Aha, dank voor de informatie. Gisteren al getest met mijn eigen verbinding maar kreeg van de OLT nog geen antwoord op mijn PADI verzoek. Als ik die vergelijk dmv een packet capture met wat een werkende Fritzbox uitstuurde is de inhoud praktisch gelijk behalve een andere formattering van de Host-Uniq tag in het PPPoE packet.

Mogelijk heeft Pfsense of het onderliggende FreeBSD OS wat bugs met een vlan interface icm met de PPPoE client. Dus ik zal vanavond ook nog even een andere router en operating system testen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Even een update: ik heb iets te vroeg gejuicht. Ik heb in productie afgelopen week met leander gekeken op zijn verbinding. Het leek goed te gaan, dat gaat het ook tot dat er andere vlans op de bridge port geconfigureerd staan naast vlan 6. Ik heb inmiddels contact met zaram, zij gaan het proberen te reproduceren.

[ Voor 13% gewijzigd door Economics op 12-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Economics schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:10:
Even een update: ik heb iets te vroeg gejuicht. Ik heb in productie afgelopen week met leander gekeken op zijn verbinding. Het leek goed te gaan, dat gaat het ook tot dat er andere vlans op de bridge port geconfigureerd staan naast vlan 6. Ik heb inmiddels contact met zaram, zij gaan het proberen te reproduceren.
Wordt hiermee bedoeld dat men ook VLAN voor TV en telefonie wil gaan gebruiken?
Dus alleen met internet only werkt de Zaram i.c.m. een MicroTik router?
Pagina: 1 ... 4 ... 27 Laatste