Wij configureren altijd 4, 6 en 7 ook al neem je alleen internet only af. Echter ben ik in het lab gaan testen en heb mij alleen gericht op vlan 6. Met de overige vlans geconfigureerd zie ik alle ppp pakketten binnen komen op de bridge port van vlan 4. Als ik deze verwijder dan wordt er ppp opgebouwd. Eerder was het zo als ik handmatig een klant vlan bouw op de outer vlan dus 1001 o.i.d. werkte dat ook. Er gaat gewoon echt iets zwaar mis in de mapping en dat moet opgelost worden. Wat R3D aangaf, je kan handmatige profielen maken alleen dat zien wij niet als een oplossing.Soundwork schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:39:
[...]
Wordt hiermee bedoeld dat men ook VLAN voor TV en telefonie wil gaan gebruiken?
Dus alleen met internet only werkt de Zaram i.c.m. een MicroTik router?
Hoe verhoudt dit zich tot andere providers die leveren via KPN WBA? Een aantal daarvan gebruiken ook PPPoE over vlan 6, maar niet allemaal.
Die configureren enkel wat ze gebruiken, best logisch want een EVC kost geld.
@Economics ik snap dat je maar 1 ding tegelijk wilt testen, echter is de Zaram niet de meest makkelijk beschikbare module. Als de FS.com module werkend te krijgen is, wordt het een stuk makkelijker om die te bestellen voor geïnteresseerden. Heb ook nog steeds support request van ze open staan, dus misschien de moeite om daar een begin mee te maken?
Ook de fs.com SFP vereist aanpassingen en de ZARAM kost de helft. En er zijn er binnenkort 220 van in gebruik, met voor een derde bestelling al weer ruim 40 geïnteresseerden. Ook is de fs.com SFP soms enige tijd niet leverbaar (op dit moment wel).infernix schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:39:
@Economics ik snap dat je maar 1 ding tegelijk wilt testen, echter is de Zaram niet de meest makkelijk beschikbare module. Als de FS.com module werkend te krijgen is, wordt het een stuk makkelijker om die te bestellen voor geïnteresseerden. Heb ook nog steeds support request van ze open staan, dus misschien de moeite om daar een begin mee te maken?
Er is een distributeur geïnteresseerd om de Zaram in NL te verkopen, naar verluidt zijn zij op Odido aan het testen. Verkrijgbaarheid zou dus binnenkort beter kunnen worden, wel verwacht ik tegen een hogere prijs.
Goedkoper is idd wel beter, maar jij hebt ze zonder marge weggezet. Dat zal een andere partij niet doen. Dus heel veel zal het dan niet gaan schelen. Ook kan de Zaram niet nu besteld worden en met zeg een week binnen komen. Je andere punten kan ik me in vinden. Sta ook nog steeds open voor voorstel in DM.
OTOH, meerdere opties is altijd beter, ook voor continuïteit langere termijn. Dus vandaar mijn verzoek om het proces met FS alvast in gang te zetten.
OTOH, meerdere opties is altijd beter, ook voor continuïteit langere termijn. Dus vandaar mijn verzoek om het proces met FS alvast in gang te zetten.
Ik zou het heel graag willen echter was de planning vanaf afgelopen maandag tot 22-dec met vakantie te gaan. Dat is hem al niet geworden want zit met corona (doodziek) thuis. Ik heb in de tussentijd met ZARAM gesproken en ze hebben mij de commands gestuurd die op de SFP geëxecuteerd moeten worden in diverse scenario’s. Omdat ik niet naar heb lab kan heb ik @leander-s gevraagd deze uit te voeren samen met mij om een werkende en een niet werkende scenario te documenteren.infernix schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:10:
Goedkoper is idd wel beter, maar jij hebt ze zonder marge weggezet. Dat zal een andere partij niet doen. Dus heel veel zal het dan niet gaan schelen. Ook kan de Zaram niet nu besteld worden en met zeg een week binnen komen. Je andere punten kan ik me in vinden. Sta ook nog steeds open voor voorstel in DM.
Ik begrijp je vraag, ik wil zeker mee helpen maar dat kan pas wanneer dat binnen de mogelijkheden valt.
Beterschap!Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:21:
[...]
Ik zou het heel graag willen echter was de planning vanaf afgelopen maandag tot 22-dec met vakantie te gaan. Dat is hem al niet geworden want zit met corona (doodziek) thuis. Ik heb in de tussentijd met ZARAM gesproken en ze hebben mij de commands gestuurd die op de SFP geëxecuteerd moeten worden in diverse scenario’s. Omdat ik niet naar heb lab kan heb ik @leander-s gevraagd deze uit te voeren samen met mij om een werkende en een niet werkende scenario te documenteren.
Ik begrijp je vraag, ik wil zeker mee helpen maar dat kan pas wanneer dat binnen de mogelijkheden valt.
Ah, vervelend, beterschap! Ik heb in ieder geval geen haast om de Zaram-module terug te krijgen, dus doe rustig aan.Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:21:
[...]
Ik zou het heel graag willen echter was de planning vanaf afgelopen maandag tot 22-dec met vakantie te gaan. Dat is hem al niet geworden want zit met corona (doodziek) thuis. Ik heb in de tussentijd met ZARAM gesproken en ze hebben mij de commands gestuurd die op de SFP geëxecuteerd moeten worden in diverse scenario’s. Omdat ik niet naar heb lab kan heb ik @leander-s gevraagd deze uit te voeren samen met mij om een werkende en een niet werkende scenario te documenteren.
@infernix Zou jij mij het ticket nummer door willen sturen per DM? Mijn accountmanager chased mij op de vraag over de OLT situatie bij KPN, waar ik zelf natuurlijk geen informatie over kan leveren. Het leek mij sowieso handig om even de tickets aan elkaar te laten koppelen bij FS.
Wat ik wel kan is die commando's uitvoeren die in jouw ticket gevraagd werden (als we daarmee geholpen zijn). Eerder al geprobeerd om dit in te plannen met mad-dog maar die kon alleen assisteren bij KPN klanten (en ik zit bij een reseller), dus dat ging toen even niet. Ondertussen heb ik wel de gelegenheid weer om even te switchen. Dus zodoende.
Wat ik wel kan is die commando's uitvoeren die in jouw ticket gevraagd werden (als we daarmee geholpen zijn). Eerder al geprobeerd om dit in te plannen met mad-dog maar die kon alleen assisteren bij KPN klanten (en ik zit bij een reseller), dus dat ging toen even niet. Ondertussen heb ik wel de gelegenheid weer om even te switchen. Dus zodoende.
Als iemand de FS er in wilt pluggen kan ik vanaf de OLT wel wat gegevens verzamelen en kijken op welk niveau ik de PPP pakketten binnen zie komen._BLAST3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:04:
@infernix Zou jij mij het ticket nummer door willen sturen per DM? Mijn accountmanager chased mij op de vraag over de OLT situatie bij KPN, waar ik zelf natuurlijk geen informatie over kan leveren. Het leek mij sowieso handig om even de tickets aan elkaar te laten koppelen bij FS.
Thanks! Ik kan vanavond wel ff switchen. Ik heb echter geen PPPoE maar 'gewoon' DHCP bij mijn ISP. Maakt dat uit in dit geval?Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:52:
[...]
Als iemand de FS er in wilt pluggen kan ik vanaf de OLT wel wat gegevens verzamelen en kijken op welk niveau ik de PPP pakketten binnen zie komen.
We kunnen beide gevallen proberen, dhcp voor je huidige provider (neem aan dat deze bij wba zit?)_BLAST3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:53:
[...]
Thanks! Ik kan vanavond wel ff switchen. Ik heb echter geen PPPoE maar 'gewoon' DHCP bij mijn ISP. Maakt dat uit in dit geval?
[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 13-12-2023 18:03 ]
Uh, ik geloof dat het meest zinvolle nu is op het werkend zien te krijgen van SFPs per provider te doen, nu dus even KPN. Anders gaan er wel heel veel technische issues door elkaar spelen lijkt me._BLAST3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:53:
[...]
Thanks! Ik kan vanavond wel ff switchen. Ik heb echter geen PPPoE maar 'gewoon' DHCP bij mijn ISP. Maakt dat uit in dit geval?
OK, lijkt me prima! ISP koopt inderdaad in via WBA. Draai zelf VyOS maar kan prima ook een PPP sessie optuigen als dat (iemand) helpt.Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:55:
[...]
We kunnen beide gevallen proberen, dhcp voor je huidige provider (neem aan dat deze bij wba zit?) en kan er een ppp cross connect op zetten om ppp te testen
Zou vanavond even een sessie doen met iemand bij die ISP die access heeft tot de WBA self-service tooling om die ONT switch te doen. Ik begrijp dat jij dat ook kan doen? Wat mij betreft ben ik de hele avond beschikbaar om er ff naar te kijken samen.
Als ik het goed begrijp ligt er best wat druk, het liefst test ik de FS SFP in het lab om een goed beeld te krijgen. Maar het is afhankelijk of we nog 10 dagen kunnen wachten?ernstoud schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:56:
[...]
Uh, ik geloof dat het meest zinvolle nu is op het werkend zien te krijgen van SFPs per provider te doen, nu dus even KPN. Anders gaan er wel heel veel technische issues door elkaar spelen lijkt me.
Dat eerste stuk in het netwerk is voor iedereen min of meer hetzelfde (neem ik ff aan, correct me if I'm wrong!), dus zie niet helemaal in hoe het limiteren tot 1 ISP ons precies gaat helpen. Ik ben daarbij prima bereid om ook de KPN manier te testen als @Economics daarin kan assisteren. Ik zou zeggen dat alle informatie die we kunnen inwinnen op dit punt (en ook aan FS kunnen geven), helpt.ernstoud schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:56:
[...]
Uh, ik geloof dat het meest zinvolle nu is op het werkend zien te krijgen van SFPs per provider te doen, nu dus even KPN. Anders gaan er wel heel veel technische issues door elkaar spelen lijkt me.
Prima hoor. Maar stel dat er een issue is zowel op KPN (en dat is er dus met beide SFPs) als bij een andere ISP (Odido?) en je gaat dit melden aan fs.com… denk je dan niet dat dit verwarrend is voor technici daar?_BLAST3R schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:04:
[...]
Dat eerste stuk in het netwerk is voor iedereen min of meer hetzelfde (neem ik ff aan, correct me if I'm wrong!), dus zie niet helemaal in hoe het limiteren tot 1 ISP ons precies gaat helpen. Ik ben daarbij prima bereid om ook de KPN manier te testen als @Economics daarin kan assisteren. Ik zou zeggen dat alle informatie die we kunnen inwinnen op dit punt (en ook aan FS kunnen geven), helpt.
Vraag me trouwens af of fs.com technische kennis heeft, het is immers een ODM product van CIG.
Just my € 0.02
Het betreft hier in beide gevallen het netwerk van KPNNetwerkNL, dus dat is gewoon dezelfde 'vendor'/last-mile provider, tot in het datacenter waar mijn ISP het verkeer overneemt. Ligt dus wat genuanceerder. Daarbij lijkt het mij niet echt interessante info welke eind-ISP het precies is voor FS; alleen de operator van het netwerk gedeelte is interessant voor hun.ernstoud schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:09:
[...]
Prima hoor. Maar stel dat er een issue is zowel op KPN (en dat is er dus met beide SFPs) als bij een andere ISP (Odido?) en je gaat dit melden aan fs.com… denk je dan niet dat dit verwarrend is voor technici daar?
Vraag me trouwens af of fs.com technische kennis heeft, het is immers een ODM product van CIG.
Just my € 0.02
Helemaal prima. Mocht je m nog niet hebben, @Thyraon mag m van mij naar je doorsturen.Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:02:
[...]
Als ik het goed begrijp ligt er best wat druk, het liefst test ik de FS SFP in het lab om een goed beeld te krijgen. Maar het is afhankelijk of we nog 10 dagen kunnen wachten?
Nog bedankt voor de sessie gister. Fijn dat we er even naar hebben kunnen kijken.Economics schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:27:
Met @leander-s logs kunnen maken en heb deze zojuist naar ZARAM gestuurd. Ik heb er goede hoop op dat ze hiermee verder kunnen. Ook nog met @_BLAST3R gekeken naar de FS SFP maar daar krijg ik 0 pakketten binnen, niet op dhcp en niet op ppp. Hij heeft logs gemaakt en gaat deze overhandigen bij FS.
FS heeft ondertussen al naar de logs gekeken, en komt tot de conclusie dat de configuratie in de module 'normal' lijkt te zijn, maar dat zij inderdaad ook geen verkeer van de WAN zijde zien komen. Zij denken dat het iets is in de OLT zijde wat mogelijk niet lekker zit/staat.
Ze vragen nu om de output van een bepaald commando/configuratie OLT zijde en daar kan ik natuurlijk niet mee helpen. Ze stellen ook voor om een video meeting te doen met het technical team om verder te debuggen. Er is in ieder geval welwillendheid om de boel werkend te krijgen.
Ik heb @Economics een DM gestuurd met de extra vragen vanuit FS kant. Hoop dat er iets te regelen valt.
Hoera Zaram module is onderweg! @ernstoud bedankt voor het regelen! Nu nog
Hopen dat we hem werkzaam krijgen op kpn :-)
Hopen dat we hem werkzaam krijgen op kpn :-)
Wat is nu eigelijk nog het probleem met
De Zaram module? Ik lees dat de vlan verkeerd vertaald wordt? Klopt
Dit?
Dit?
Ja, zover ik weet. Ik heb wat communicatie van @Economics en Zaram gezien. Maar nu is het stil…Simply_jeroen schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:34:
Dit?
Het klink mischien heel stom… maar als we net zo lang vlan adressen proberen tot de foute omgenummerde wordt naar de juiste ? Zou dit kunnen werken?ernstoud schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:37:
[...]
Ja, zover ik weet. Ik heb wat communicatie van @Economics en Zaram gezien. Maar nu is het stil…
Ja dat klopt inderdaad. KPN biedt een aantal VLAN's aan elke klant ONT voor gebruik. Deze worden geconfigureerd in een OLT-profiel en vanuit daar gepushed. Momenteel zijn dat Vlan 4 voor IPTV, VLAN 6 voor internet en tenslotte VLAN 7 voor bellen.Simply_jeroen schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:34:
Dit?
Kort gezegd zagen we tijdens testen het volgende gedrag:
Tijdens de tests zagen dat de SFP de paketten getaged met VLAN 6 aanbood op de OLT in VLAN 4. Dat is namelijk de eerste entry in het profiel. Dit heeft tot gevolg dat de PPPoE-tunnel niet kan worden opgezet en je dus geen WAN IP adres krijgt (en geen internet)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GLEcqeqcnRYY27oQf3R5WPBb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zJDo5F0DuE7VA1Lp41j4wnnz.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door leander-s op 18-12-2023 19:12 ]
We (@Economics en ik) hebben vorige week een aantal logdumps uit de Zaram gemaakt om het verschil aan te geven richting de leverancier. En bij hen na te gaan waarom dit gedrag optreed, het verkeer wordt namelijk al getaged afgeleverd op de SFP dus die moet het verpakken in het juiste outer vlan en versturen.
Nee zo werkt het niet. Ik heb met zaram contact gehad en moet het e.e.a testen en dit kan ik enkel in het lab. Ik heb een week vakantie dus volgende week ga ik naar kijkenSimply_jeroen schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:41:
[...]
Het klink mischien heel stom… maar als we net zo lang vlan adressen proberen tot de foute omgenummerde wordt naar de juiste ? Zou dit kunnen werken?
Ik *denk* dat @Economics hiermee bedoelt dat het misgaat zodra de OLT geconfigureerd is om meerdere vlans aan te bieden. Dit lijkt zoals ergens hierboven uitgelegd de situatie bij o.a. de KPN consumenten propositie waarbij TV en Voip vlans worden toegevoegd ook al zijn ze niet in gebruik (?).Soundwork schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:39:
[...]
Wordt hiermee bedoeld dat men ook VLAN voor TV en telefonie wil gaan gebruiken?
Dus alleen met internet only werkt de Zaram i.c.m. een MicroTik router?
Andere wholesalers die obv KPN WBA diensten aanbieden zullen in de praktijk vaak alleen het Internet -vlan (EVC) laten configureren door de operator (KPN Wholesale). Daar werkt de Zaram dan wel op zo begrijp ik eruit iig.
Mijn Zaram is vandaag binnen gekomen. Meteen maar even aangeslingerd, even kijken wat er gebeurt. Iemand interesse om mee te kijken in mijn udm pro se?
Update eerst ff naar 3.2.7 : zie gefixte bug ---->Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:55:
Mijn Zaram is vandaag binnen gekomen. Meteen maar even aangeslingerd, even kijken wat er gebeurt. Iemand interesse om mee te kijken in mijn udm pro se?
:strip_exif()/f/image/yB1OWKP6PiltB0FjPc7TyBX3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou hier ff logfile dumpen...
effe kijken hoe ik de logfile er uitkrijg :-) ik zit al op versie 3.2.7
@Simply_jeroen, zit je trouwens direct bij KPN of bij een andere provider via het KPN-Netwerk?
Laat me aub je progressie weten. Ik zit momenteel in het buitenland en kan van het weekend pas testen. Ik ook zit op versie x.27Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:17:
zit direct bij kpn
Aha, helaas vermoed ik dan dat je dezelfde symptomen gaat zien die eerder gedeeld zijn tijdens het testen.Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:17:
zit direct bij kpn
Tenzij er softwareverschillen zijn tussen de eerste en tweede batch Zarams
Er is nog niet eerder getest met 3.2.27, zet ook je ethernet WAN (port 9) uit, er zit een bug in het Unifi OS waardoor port 9 altijd priority heeft over SFP.Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:25:
daar was ik dus ook benieuwd naar
Fixed/autonegotiation zou niet meer uit moet maken.
heb port 9 even uit gezet, maakt geen verschil.
ik krijg 'Timeout waiting for PADO packets' meldingen
Same issue dan als voorheen.. dat word wachten op reactie van Zaram.Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:39:
helaas, heb het in elk geval geprobeert met de nieuwe software versie, @mad-dog bedankt voor het omzetten
Zou je de vlan-mapping kunnen delen zoals de sfp dit vertaald?Simply_jeroen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:39:
Kan je inzien door een interface te maken op de SFP en in te loggen via telnet of SSH. De benodidge commando's op de SFP zijn:
code:
1
| switch show vlan |
code:
1
| switch show port vid-change |
[ Voor 14% gewijzigd door leander-s op 19-12-2023 18:58 ]
Ik kan bevestigen a.h.v. de testrapporten die bij de twee batches zaten dat de FW versie tussen de twee batches gelijk is.leander-s schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:22:
[...]
Aha, helaas vermoed ik dan dat je dezelfde symptomen gaat zien die eerder gedeeld zijn tijdens het testen.
Tenzij er softwareverschillen zijn tussen de eerste en tweede batch Zarams
Dank voor de bevestiging @ernstoud !. Dat maakt het testen een stukje makkelijker door FW uit te sluitenernstoud schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:54:
[...]
Ik kan bevestigen a.h.v. de testrapporten die bij de twee batches zaten dat de FW versie tussen de twee batches gelijk is.
Helaas zag ik het bericht te laat.leander-s schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:52:
[...]
Zou je de vlan-mapping kunnen delen zoals de sfp dit vertaald?
Kan je inzien door een interface te maken op de SFP en in te loggen via telnet of SSH. De benodidge commando's op de SFP zijn:
code:
1 switch show vlan
code:
1 switch show port vid-change
Maar ik verwacht dat er niks anders is als de andere testen.
Het is wel bijzonder vindt ik, na mijn idee
Zou het gewoon 1 op 1 moeten werken.
Mijn donkerbruine vermoeden is dat het bij de FS module eenzelfde soort iets is en ook te doen heeft met VLAN rewrites. Ik zie namelijk ook een waslijst aan mappings op channels e.d. (alleen niet in zo'n mooi user-friendly overzichtje als bij de Zaram), met meerdere VLAN's en rewrite rules heen en weer. Alleen geen idee wat daar nu werkelijk gebeurt; het is vrij convoluted.
Dat gezegd hebbende is het inderdaad bijzonder dat, ervan uit gaande dat alles volgens de standaard geimplementeerd is aan beide kanten, beide modules dus niet werken out-of-the-box.
Ik hoop nog altijd dat zodra er een fix bekend is, we beide modules tegelijk werkend kunnen krijgen. En zo niet, als het toch in de module ergens zit dan zal FS hopelijk met de learnings van Zaram ook in staat zijn een fix te maken. FW upgraden lijkt iig best makkelijk te kunnen in de FS module.
Mijn Gowin GW-BS-1UR2 is er in ieder geval klaar voor.
Dat gezegd hebbende is het inderdaad bijzonder dat, ervan uit gaande dat alles volgens de standaard geimplementeerd is aan beide kanten, beide modules dus niet werken out-of-the-box.
Ik hoop nog altijd dat zodra er een fix bekend is, we beide modules tegelijk werkend kunnen krijgen. En zo niet, als het toch in de module ergens zit dan zal FS hopelijk met de learnings van Zaram ook in staat zijn een fix te maken. FW upgraden lijkt iig best makkelijk te kunnen in de FS module.
Mijn Gowin GW-BS-1UR2 is er in ieder geval klaar voor.
[ Voor 4% gewijzigd door _BLAST3R op 24-12-2023 14:51 ]
https://community.ui.com/...fd-425a-b94f-1f26868880e7
In de laatste ea release een SFP fix, geen idee of deze fix relevant is voor deze uitdaging…Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM.
dat is een fix voor dit probleem:MikeL schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:46:
https://community.ui.com/...fd-425a-b94f-1f26868880e7
[...]
In de laatste ea release een SFP fix, geen idee of deze fix relevant is voor deze uitdaging…
https://community.ui.com/...-bb43-5b420004705a?page=3
Het is stil hier…. Iemand al enige zicht op vooruitgang?
Al gemerkt dat het vakantie tijd is? Kerst, oudjaar, nieuwjaar,… dat soort dingen?Simply_jeroen schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:18:
Het is stil hier…. Iemand al enige zicht op vooruitgang?
Vakantieernstoud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:33:
[...]
Al gemerkt dat het vakantie tijd is? Kerst, oudjaar, nieuwjaar,… dat soort dingen?
http://www.xbmcfreak.nl/
Vakantie = familie…. Weinig knutsel- en werktijd voor mij.Erhnam schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:38:
[...]
VakantieAltijd een fijne periode om lekker te knutselen!

De periode dat ze thuis wat langer dan een paar uur papa in huis hebben
[ Voor 13% gewijzigd door justdaboo op 31-12-2023 16:52 ]
Ah vandaar dat ik niet op me werk mocht komen, dat heet dus vakantie. :-)ernstoud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:33:
[...]
Al gemerkt dat het vakantie tijd is? Kerst, oudjaar, nieuwjaar,… dat soort dingen?
Gelukkig nieuwjaar allemaal
Dit komt omdat KPN medewerkers in deze topic genieten van hun welverdiende vakanties tijdens de kerst en nieuwjaar. Daarnaast verwacht ik dat zij thuis geen uitgebreide setup hebben om de SFP module testen. Zij zullen echt dit het best kunnen doen bij hun werk omgeving. Daarnaast zullen de leveranciers zoals FS en Zaman ook genieten van beetje rust tijdens de kerst en nieuwjaar. Ik denk dat iedereen morgen met frisse blik openstaande punten gaan oppakken.
Damn. Heb ik gisteren een https://www.fs.com/de-en/products/185594.html besteld, blijkt deze dus nog niet te werken? Had ik toch dit topic nog ff beter moeten doorlezen
Als dat zo blijft is er vast wel een Tweaker met Delta/Caiway XGS-PON geïnteresseerd.RvdH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:53:
Damn. Heb ik gisteren een https://www.fs.com/de-en/products/185594.html besteld, blijkt deze dus nog niet te werken? Had ik toch dit topic nog ff beter moeten doorlezen
Volgens mij is nog geen enkele module helemaal correct werkend op KPN XGSPON op dit moment. Er is dus zeker nog kans dat er een dezer dagen witte rook is.RvdH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:53:
Anoniem: 1099225
Heeft iemand toevallig zijn module al getest met de laatste unifi early access release? De laatste 2 releases (3.2.7 en 3.2.9) hebben fixes met betrekking tot sfp modules en PPPoE.
- Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM
- Improved SFP link stability when using Auto Negotation.
- Fixed PPPoE WAN not working issue when MSS clamping setting doesn't match negotiated MRU value.
Ik gebruik de early access release wel maar heb zelf aon dus ik kan dit niet testen. Ik wil pas over als dit werkt.
- Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM
- Fixed PPPoE WAN not working issue when MSS clamping setting doesn't match negotiated MRU value.
Ik gebruik de early access release wel maar heb zelf aon dus ik kan dit niet testen. Ik wil pas over als dit werkt.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1099225 op 05-01-2024 07:38 ]
Is al meerdere keren genoemd in deze topic. 30-nov was de eerste keer: robertwebbe in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"Anoniem: 1099225 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:17:
Heeft iemand toevallig zijn module al getest met de laatste unifi early access release? De laatste 2 releases (3.2.7 en 3.2.9) hebben fixes met betrekking tot sfp modules en PPPoE.
Volgens mij is 3.2.9 nog niet getest.makooy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Is al meerdere keren genoemd in deze topic. 30-nov was de eerste keer: robertwebbe in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Anoniem: 1099225
Ok, mijn fout dan. 3.2.9 is van 29 december en zag hier zo snel geen melding over, ik zal er over heen gelezen hebben.makooy schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:42:
[...]
Is al meerdere keren genoemd in deze topic. 30-nov was de eerste keer: robertwebbe in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Volgens mij zijn deze versies nog niet getest met een Zaram module. Ik denk dat ik hier (nagenoeg) de enige ben met een UDM-SE en een Zaram SFP module, en ik heb het niet getest omdat die firmware nog in Early Access is (en dat wil ik niet installeren).
Ik heb ook een se en Zaram module 3.2.7 heb ik al getest en werkt niet na behoren.Thyraon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:47:
Volgens mij zijn deze versies nog niet getest met een Zaram module. Ik denk dat ik hier (nagenoeg) de enige ben met een UDM-SE en een Zaram SFP module, en ik heb het niet getest omdat die firmware nog in Early Access is (en dat wil ik niet installeren).
Zit ook te wachten op een oplossing
Ah, check, goed om te weten dat jij die combinatie ook hebt. Dacht dat ik de enige wasSimply_jeroen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:20:
Ik heb ook een se en Zaram module 3.2.7 heb ik al getest en werkt niet na behoren.
Zit ook te wachten op een oplossing
Zie dmrenedis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:48:
Ik heb er ook één. @mad-dog heb je vandaag toevallig tijd om een Zaran SFP+ aan te melden? Ik heb een UDM met release 3.2.9, alhoewel ik geen hoge verwachtingen heb wil ik het wel proberen.
Ik zal je zometeen een DM sturen.
Hoe snel gaat dat aanmelden en evt terugzetten als het toch niet werkt via zo’n KPN held als @mad-dog ? Niet dat je dan pech hebt en maandag weer verder kan 😛
Thanks @mad-dog
Helaas geen succes. resultaten zijn rond uit hetzelfde met een UDM Pro op v3.2.9
Helaas geen succes. resultaten zijn rond uit hetzelfde met een UDM Pro op v3.2.9
code:
1
2
3
4
5
| 2024-01-05T13:49:57+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:50:37+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:51:17+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:51:57+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:52:08+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets |
Via het reguliere proces via de website op werkdagen, risico is dat je dus een heel weekend zonder diensten zitRvdH schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:16:
Hoe snel gaat dat aanmelden en evt terugzetten als het toch niet werkt via zo’n KPN held als @mad-dog ? Niet dat je dan pech hebt en maandag weer verder kan 😛
Ik kan altijd wel ergens een paar mins vrijmaken, maar ik heb uiteraard ook nog een leven buiten KPN om
[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 05-01-2024 14:31 ]
Dat is jammer.renedis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:30:
Thanks @mad-dog
code:
1 2 3 4 5 2024-01-05T13:49:57+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:50:37+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:51:17+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:51:57+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets 2024-01-05T13:52:08+01:00 pppd[1773]: Timeout waiting for PADO packets
Ik heb inmiddels (like, 5 minuten geleden) de fs.com module ontvangen en in de UDM geprikt. Mochten er ontwikkelingen zijn waardoor er weer getest kan worden dan hoor ik het graag (zal t topic in de gaten houden!).
Quick heads up op de voorbereiding voor een UDM (Pro / Pro SE):
- WAN9 ethernet uitschakelen (Ports>WAN9)
- SFP+1 op 10Gbps FDX
- WAN settings verwijzen naar juiste poort WAN1 (Settings>Internet>WAN1)
- apt install telnet (via SSH op UDM voor connectie/logging met SFP+ module)
/f/image/ilrZhfiVYr9cLHxICvDArO9h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/60LdKeQtKgsBKALrduBvYMBd.png?f=fotoalbum_large)
- Meld je Zaram SFP+ aan via reguliere KPN portal:
* Module serienummer (volgens opzet van @ernstoud: ZRMTxxxxxxxx )
* KPN klantnummer (voor verificatie)
* Postcode/huisnummer (voor verificatie)
Getest op:
UDM Pro
firmware: v3.2.9
Network: 8.0.26
Resultaat: Geen werkende verbinding.
@Thyraon zou je dit bericht aub willen pinnen of in startpost zetten voor toekomstige "setup" referentie t.b.v. UDM.
- SFP+1 op 10Gbps FDX
/f/image/ilrZhfiVYr9cLHxICvDArO9h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/60LdKeQtKgsBKALrduBvYMBd.png?f=fotoalbum_large)
- Meld je Zaram SFP+ aan via reguliere KPN portal:
Getest op:
UDM Pro
@Thyraon zou je dit bericht aub willen pinnen of in startpost zetten voor toekomstige "setup" referentie t.b.v. UDM.
[ Voor 27% gewijzigd door renedis op 23-04-2024 12:39 ]
Is het 100 % zeker dat kpn ook zo het serienummer van de Zaramrenedis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:
Quick heads up op de voorbereiding voor een UDM (Pro / Pro SE):
- SFP+1 op 10Gbps FDX
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- DM @mad-dog voor een omzetting met volgende gegevens (iig voor nu in test-fase):
Getest op:
UDM Pro
Voorbij zie komen?
Ja, KPN ziet het serienummer met ZRMT prefix.Simply_jeroen schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Is het 100 % zeker dat kpn ook zo het serienummer van de Zaram
Voorbij zie komen?
Pinned en in de TS naar verwezen. Thanks!renedis schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:32:
Ik vind het geen probleem om dit uit te voeren, maar svp alleen als die Zaram module volledig werkend is getest icm gebruikte firewall. Zit er niet op te wachten om elke keer weer een restore uit te voeren naar de werkende Genexis/Nokia/whatever
Heel begrijpelijk. Ik heb m'n post aangepast dat het enkel om de test-fase gaat en dat het /indien werkende modus gevonden/ via de reguliere KPN portal moet.mad-dog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:22:
[...]
Ik vind het geen probleem om dit uit te voeren, maar svp alleen als die Zaram module volledig werkend is getest icm gebruikte firewall. Zit er niet op te wachten om elke keer weer een restore uit te voeren naar de werkende Genexis/Nokia/whatever
Beide getestte modules zijn dan ook niet BFF gecertificeerd.. Ik ben nog steeds met zaram in de weer, waar het mis gaat dat weten we, wie de fix brengt dat is nog een discussie. Ik wil wel om jullie geduld vragen._BLAST3R schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Volgens mij is nog geen enkele module helemaal correct werkend op KPN XGSPON op dit moment. Er is dus zeker nog kans dat er een dezer dagen witte rook is.
Het probleem van de zaram is niet het probleem dat ik zie met de FS.com SFP.
Zou toch echt mooi zijn als de Zaram SFP werkend te krijgen is, nu hij voor een goede prijs gewoon in NL in webshops (distributeur is WiMood) te koop is.Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:19:
[...]
Beide getestte modules zijn dan ook niet BFF gecertificeerd.. Ik ben nog steeds met zaram in de weer, waar het mis gaat dat weten we, wie de fix brengt dat is nog een discussie. Ik wil wel om jullie geduld vragen.
Begrijp ik Ernst daar gaan we ook voor. Maar de zaram testen heeft gewoon geen zin op dit moment omdat er een interworking issue is met de bridge port op de ONU en de OLT. Ik heb zojuist weer een mail de deur uit gegaan naar ze dus vertrouw er op dat we ermee bezig zijn.ernstoud schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:30:
[...]
Zou toch echt mooi zijn als de Zaram SFP werkend te krijgen is, nu hij voor een goede prijs gewoon in NL in webshops (distributeur is WiMood) te koop is.
Perfect. Begrijp me goed; ik heb er persoonlijk geen belang (meer) bij. Ik breng geen Zaram SFP’s meer als “group-buy” (of anderszins) naar Nederland nu hij hier gewoon te koop is voor een goede prijs. Dat heb ik ook aan Zaram laten weten.Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:37:
[...]
Begrijp ik Ernst daar gaan we ook voor. Maar de zaram testen heeft gewoon geen zin op dit moment omdat er een interworking issue is met de bridge port op de ONU en de OLT. Ik heb zojuist weer een mail de deur uit gegaan naar ze dus vertrouw er op dat we ermee bezig zijn.
Ik heb ook geen KPN glasvezel (wel AON 1Gbps. van Caiway) dus op dat vlak ook geen voordeel voor mij als het werkend te krijgen is.
Maar wel heb ik technische interesse in het hoe en waarom en gun ik Zaram een entree in deze markt in NL die op KPN infra vele malen groter is dan die op de Delta infra.
Begreep overigens dat Zaram bereid is om naar NL te komen: ”It is a bit too early for me to share but we see a clear opportunity […] opened up for us, and it is being considered to visit the customer – ISP/Carriers in the region for the IOP in order to overcome the issues claimed.”
Ik weet niet of daar KPN mee bedoeld werd, want er zijn indicaties dat andere providers ook interesse richting Zaram getoond hebben.
Keep up the good work!
Kan je wat meer zeggen over het probleem met de fs.com sfp? Is het iets wat fs.com zal moeten oplossen of ligt het ook aan de OLT kant? Enige indicatie wanneer dat gefixt kan zijn?Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:19:
Bij de SFP van FS zie ik helemaal geen verkeer binnenkomen, de vraag is überhaupt of er wel verkeer gestuurd wordt. Werkt deze SFP wel bij Delta?RvdH schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Kan je wat meer zeggen over het probleem met de fs.com sfp? Is het iets wat fs.com zal moeten oplossen of ligt het ook aan de OLT kant? Enige indicatie wanneer dat gefixt kan zijn?
Ja, bij mij en andere tweakers werkt die.Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Bij de SFP van FS zie ik helemaal geen verkeer binnenkomen, de vraag is überhaupt of er wel verkeer gestuurd wordt. Werkt deze SFP wel bij Delta?
Dan zou ik deze eens moeten meenemen in het lab. Ik heb hem alleen getest via iemand op afstandrobertwebbe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Ja, bij mij en andere tweakers werkt die.
Dat kan ik onderschrijven, stabiel en met prima resultaten…robertwebbe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Ja, bij mij en andere tweakers werkt die.
justdaboo in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Iemand nog eens in de gelegenheid deze aan te sluiten?
Ik zou hem er in kunnen prikken, ik heb alleen nog geen username/password voor telnet gekregen om evt te debuggen dus ik weet niet of het heel zinvol is.Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
Iemand nog eens in de gelegenheid deze aan te sluiten?
Ik heb ook maar een Zaram SFP+ besteld bij @wbschenk en die is inmiddels binnen. Ik ben klant bij Glasnet via KPN WBA en daar zijn ze alvast positief (aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1").
Maar voordat we de boel inprikken had ik zin in een teardown. Professional driver on a closed course. Try at home at your own risk.
Maar voordat we de boel inprikken had ik zin in een teardown. Professional driver on a closed course. Try at home at your own risk.
![]() | ![]() | ![]() |
En, wat hebben we hiervan geleerd?Peetz0r schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:25:
Ik heb ook maar een Zaram SFP+ besteld bij @wbschenk en die is inmiddels binnen. Ik ben klant bij Glasnet via KPN WBA en daar zijn ze alvast positief (aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1").
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Opzich niks wat je niet kon afleiden uit de product guide, maar je weet nooit wat je aantreft.
Zo had ik laatst de GL.iNet MT-6000 uit elkaar, en zag ik een SFP cage footprint op de plaats waar een 2.5G poort zit, hintend dat daar ooit een variant met een SFP+-cage voor kan komen.
Edit: Een ander ding wat je wel kan afleiden hieruit is dat er een thermal pad zit op het kleine IC'tje (ik neem aan de laser driver) en koelpasta op de grotere IC. Beiden zitten aan de onderkant van het PCB, aan de bovenkant zitten alleen wat kleine componenten (en een boel lege ruimte). Gezien het ding best warm wordt kan het de moeite waard te zijn daar iets mee te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door Peetz0r op 06-01-2024 13:01 ]
Neejoh, hij gaat best makkelijk non-destructief open en weer dicht
Heeft @Thyraon 'm nog niet naar je opgestuurd? Want dat was dacht ik de bedoeling?Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:02:
[...]
Dan zou ik deze eens moeten meenemen in het lab. Ik heb hem alleen getest via iemand op afstand
En bij mij werkt het nu ook met de Zaram op Glasnet (KPN WBA).
Dit is trouwens hoe de vlan mapping daar eruit ziet:
Twee dingen die ik geleerd heb:
1. Als het niet werkt, dubbelcheck dan op typfouten, ZRMT en ZRTM zien er van een afstandje hetzelfde uit maar zijn het niet.
2. En in de prompt staat een [/], de code-tags hier op GoT denken dan dat je codeblok eindigt, en dat ziet er niet uit. Vandaar de [x] hierboven.
Edit: helemaal vergeten te melden. Mijn Zaram SFP+ zit in een goedkope noname switch, specifiek deze: https://www.aliexpress.com/item/1005006278753506.html
Ik heb geen idee waarom het op een Ubiquity UDM zoveel moeilijker is, maar dit no-name ding met in totaal 2MB flash en een webinterface met jaren-90-uitstraling doet et gewoon.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| admin@ZXOS11NPI [x] # switch show vlan ---------------------------------------------------------------------------- | | | | |Prio- | | Egress Tag(1) VID | SID | FID | Member |Prio-|rity |Policy|--+--+--+--+--+--+--+--+-- | | | Port |rity |Enable|Enable|P8|P7|P6|P5|P4|P3|P2|P1|P0 ------+-----+------+8x6543210+-----+------+------+--+--+--+--+--+--+--+--+-- 6 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 4 1227 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 4 0 4095 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0 ---------------------------------------------------------------------------- 1.Egress Tag : 0(no change), 1(Push Tag), 2(Pop Outer Tag), 3(Untag) 4(Tag 0), 5(Tag 1), 6(OuterTag:0, InnerTag:1), 7(OuterTag:1, InnerTag:0) Total VLAN count : 3 |
1. Als het niet werkt, dubbelcheck dan op typfouten, ZRMT en ZRTM zien er van een afstandje hetzelfde uit maar zijn het niet.
2. En in de prompt staat een [/], de code-tags hier op GoT denken dan dat je codeblok eindigt, en dat ziet er niet uit. Vandaar de [x] hierboven.
Edit: helemaal vergeten te melden. Mijn Zaram SFP+ zit in een goedkope noname switch, specifiek deze: https://www.aliexpress.com/item/1005006278753506.html
Ik heb geen idee waarom het op een Ubiquity UDM zoveel moeilijker is, maar dit no-name ding met in totaal 2MB flash en een webinterface met jaren-90-uitstraling doet et gewoon.
[ Voor 11% gewijzigd door Peetz0r op 07-01-2024 12:16 ]
Heb je de Zaram dan bij Glasnet of bij KPN laten registreren? Kan je iets over het proces toelichten?Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:04:
En bij mij werkt het nu ook met de Zaram op Glasnet (KPN WBA).
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 admin@ZXOS11NPI [x] # switch show vlan ---------------------------------------------------------------------------- | | | | |Prio- | | Egress Tag(1) VID | SID | FID | Member |Prio-|rity |Policy|--+--+--+--+--+--+--+--+-- | | | Port |rity |Enable|Enable|P8|P7|P6|P5|P4|P3|P2|P1|P0 ------+-----+------+8x6543210+-----+------+------+--+--+--+--+--+--+--+--+-- 6 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 4 1227 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 4 0 4095 0 0 0-0000011 0 0 0 0 - 0 0 0 0 0 0 0 ---------------------------------------------------------------------------- 1.Egress Tag : 0(no change), 1(Push Tag), 2(Pop Outer Tag), 3(Untag) 4(Tag 0), 5(Tag 1), 6(OuterTag:0, InnerTag:1), 7(OuterTag:1, InnerTag:0) Total VLAN count : 3
Nouja, een deel van het proces kun je hier zien: Peetz0r in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"stormfly schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:13:
[...]
Heb je de Zaram dan bij Glasnet of bij KPN laten registreren? Kan je iets over het proces toelichten?
De rest zijn wat DM's over en weer hier op GoT. Maar je kan ze vast ook mailen of bellen.
Glasnet is (net als Tweak was) een lekker kleine informele provider waar alle lijntjes kort zijn en alles gewoon direct is
Hmmm ik heb het plaatje nog niet rond. Bij KPN WBA is de infra van Glaspoort, en bij XGS-PON is KPN WBA ook de enige belichter in een wijk -> 1 OLT. Of zit jij niet in een point to multipoint wijknet, en zit je in een p2p aangelegd wijknet en kom je uit op een OLT van Glasnet zelf?Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Nouja, een deel van het proces kun je hier zien: Peetz0r in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
De rest zijn wat DM's over en weer hier op GoT. Maar je kan ze vast ook mailen of bellen.
Glasnet is (net als Tweak was) een lekker kleine informele provider waar alle lijntjes kort zijn en alles gewoon direct is
Hoezo lukt het dan niet om een Zaram op KPN WBA (ISP KPN) aan te melden en wel op KPN WBA (ISP Glasnet)
Of loop ik achter op de KPN ISP status?
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 07-01-2024 12:21 ]
Het probleem is dat er dingen mis gaan met vlan mappings: Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"stormfly schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Hmmm ik heb het plaatje nog niet rond. Bij KPN WBA is de infra van Glaspoort, en bij XGS-PON is KPN WBA ook de enige belichter in een wijk -> 1 OLT. Of zit jij niet in een point to multipoint wijknet, en zit je in een p2p aangelegd wijknet en kom je uit op een OLT van Glasnet zelf?
Hoezo lukt het dan niet om een Zaram op KPN WBA (ISP KPN) aan te melden en wel op KPN WBA (ISP Glasnet)
Of loop ik achter op de KPN ISP status?
Het werkte bij @leander-s omdat die internet-only heeft, en het werkt bij mij omdat Glasnet een eenvoudigere vlan setup heeft. Maar dat is voor KPN niet goed genoeg.
Ik heb ook ook internet-only, maar voor tv-klanten bij Glasnet zou het ook moeten werken hoor ik.