Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
stormfly schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Hoezo lukt het dan niet om een Zaram op KPN WBA (ISP KPN) aan te melden en wel op KPN WBA (ISP Glasnet)

Of loop ik achter op de KPN ISP status?
Ik denk dat de systemen van KPN ISP niet up to date zijn en dat ze de API voor de PON wissel niet geïmplementeerd hebben.
Voor ons is het eenvoudige actie om PON serial nummer door te geven wat we ook moeten doen bij verzending van normale Nokia ONT,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Thyraon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Ah, check, goed om te weten dat jij die combinatie ook hebt. Dacht dat ik de enige was :)
Ik zit ook te wachten tot er een oplossing is.KPN 4Gig/4Gig wordt morgen naar binnen geschoten.
Heb nu nog Ziggo Pro, maar wil glas direct op de UDMP binnenhalen. Zie dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Als het werkt ben ik de eerste die het gaat bestellen. Nu nog te veel onzekerheid over de werking.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 22:00
Looki schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zit ook te wachten tot er een oplossing is.KPN 4Gig/4Gig wordt morgen naar binnen geschoten.
Heb nu nog Ziggo Pro, maar wil glas direct op de UDMP binnenhalen. Zie dat dit nog niet zo eenvoudig is.

Als het werkt ben ik de eerste die het gaat bestellen. Nu nog te veel onzekerheid over de werking.
De UDMP houd KPN 4gig sowieso niet bij. Zo rond de 1500-1800mbit zit de CPU op 100% door PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 19:33
svenvv2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:04:
[...]
De UDMP houd KPN 4gig sowieso niet bij. Zo rond de 1500-1800mbit zit de CPU op 100% door PPPoE.
Wordt de PPP dan niet door de hardware in de sfp+ module afgehandeld bij de Zaram of FS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nimmer99 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Wordt de PPP dan niet door de hardware in de sfp+ module afgehandeld bij de Zaram of FS?
Nee. Een SFP doet niet aan protocol afhandeling (buiten de voor XGS-PON benodigde, OMCI e.d.), dat doet je router.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:21
svenvv2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Dat is dan wel een flink nadeel van KPN glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 22:28
robertwebbe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Dat is dan wel een flink nadeel van KPN glasvezel.
Heeft de UDM Pro geen Hardware Flow Offloading? Dat maakt op mijn GL.iNet GL-MT6000 (Flint 2) een wereld van verschil. Ik kan hier gewoon feilloos gigabit doen in beide richtingen tegelijk met vrijwel nul cpu usage, over PPPoE.

Als ik Hardware Flow Offloading uit zet stort de performance gelijk in en is het langzamer dan de UDM Pro, hoewel 700 Mbit/s in beide richtingen tegelijk helemaal niet slecht is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De ZARAM werkt prima als er 1 vlam geconfigureerd is, als er meerdere staan geconfigureerd (voice, tv) dan gaat het mis. Als je internet afneemt bij een wholesale partij dan zullen zij ook maar 1 vlan laten configureren., bij KPN worden alle 3 standaard meegeconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:42:
[...]

Heeft de UDM Pro geen Hardware Flow Offloading? Dat maakt op mijn GL.iNet GL-MT6000 (Flint 2) een wereld van verschil. Ik kan hier gewoon feilloos gigabit doen in beide richtingen tegelijk met vrijwel nul cpu usage, over PPPoE.

Als ik Hardware Flow Offloading uit zet stort de performance gelijk in en is het langzamer dan de UDM Pro, hoewel 700 Mbit/s in beide richtingen tegelijk helemaal niet slecht is.
Nee, dat heeft de UDM niet, in ieder geval niet voor het PPPoE-deel van de verbinding. 4 Gbit/s ga je dus niet halen op een UDM (Pro of SE), ook niet met een eigen SFP-module. Mijn verbinding komt hier dus gewoon binnen op de Box 14 met WiFi etc. uit en de UDM erachter in DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
infernix schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:13:
Heeft @Thyraon 'm nog niet naar je opgestuurd? Want dat was dacht ik de bedoeling?
Dat heb ik met @Economics besproken ja, maar hij had toen geen tijd/gelegenheid om de module te testen, dus hij ligt nog hier. Wanneer had jij hem zelf ook al weer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57
Thyraon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Nee, dat heeft de UDM niet, in ieder geval niet voor het PPPoE-deel van de verbinding. 4 Gbit/s ga je dus niet halen op een UDM (Pro of SE), ook niet met een eigen SFP-module. Mijn verbinding komt hier dus gewoon binnen op de Box 14 met WiFi etc. uit en de UDM erachter in DMZ.
In de categorie “op alle slakken” is PPPoE eigenlijk helemaal niet duurzaam… zeker bij multigig is het voor alle klanten bij elkaar best wat extra performance… dus stroomverbruik…

Zal PPPoE in de toekomst wellicht niet kunnen verdwijnen bij KPN? Is het gebruik hiervan wellicht een erfenis van de oudere producten? Ben benieuwd…

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 07-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
… deleted …

[ Voor 214% gewijzigd door justdaboo op 07-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 15:50
Thyraon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Dat heb ik met @Economics besproken ja, maar hij had toen geen tijd/gelegenheid om de module te testen, dus hij ligt nog hier. Wanneer had jij hem zelf ook al weer nodig?
Stuur maar naar @Economics. Zolang het niet werkt heb ik er niks aan :) Heb ook al een Zaram liggen. Dus als er tijd voor kan worden gevonden, testen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Is het gebruik hiervan wellicht een erfenis van de oudere producten? Ben benieuwd…
Volgens mij iets uit de MXStream tijd, de eerste stappen met ADSL. Begin van het internet over serial, SLIP. Toen het sneller moest PPP en later op xDSL, PPPoE.

Zoals een Belg zegt: “Het is eigenlijk een lijk dat ze uit het funerarium gehaald hebben.” (http://server.idemdito.org/svt/web/pppoe.htm).

En met de overhead die het geeft zou het raadzaam zijn dit lijk zo snel mogelijk in het mortuarium op te bergen. Een serial protocol op een packet medium… brrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Economics schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:53:
De ZARAM werkt prima als er 1 vlam geconfigureerd is, als er meerdere staan geconfigureerd (voice, tv) dan gaat het mis. Als je internet afneemt bij een wholesale partij dan zullen zij ook maar 1 vlan laten configureren., bij KPN worden alle 3 standaard meegeconfigureerd.
En wie zou volgens jou met de
Oplossing moeten komen? Zou dit een
Simpele oplossing moeten zijn of is dit niet zomaar opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Misschien een hele rare vraag...
Als ik een SFP+ naar 10GB RJ45 koop voor de UDMP, kan ik die dan niet gewoon op de V14 box aansluiten en deze via DMZ doorzetten? Wel 3 kastjes achter elkaar, maar ja...

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Looki schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Als ik een SFP+ naar 10GB RJ45 koop voor de UDMP, kan ik die dan niet gewoon op de V14 box aansluiten en deze via DMZ doorzetten? Wel 3 kastjes achter elkaar, maar ja...
Zeker, zo heb ik dat ook gedaan. Met een 10 Gbit/s SFP RJ45-module haal ik dus de 4 Gbit/s up en down van KPN, met de UDM achter de Box 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 19:33
Looki schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
Ja, dat werkt en dan heb je prima snelheid. Ik heb dat hier ook zo.

Had gehoopt dat die Zaram ppp offloading deed... maar helaas, blijft voorlopig 3 kastjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Ik zie dat die SFP+ 10G van Unifi niet meer te koop is? Welke heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
ernstoud schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:51:
[...]

Volgens mij iets uit de MXStream tijd, de eerste stappen met ADSL. Begin van het internet over serial, SLIP. Toen het sneller moest PPP en later op xDSL, PPPoE.

Zoals een Belg zegt: “Het is eigenlijk een lijk dat ze uit het funerarium gehaald hebben.” (http://server.idemdito.org/svt/web/pppoe.htm).

En met de overhead die het geeft zou het raadzaam zijn dit lijk zo snel mogelijk in het mortuarium op te bergen. Een serial protocol op een packet medium… brrr.
Nou dat dus… zou wel fraai zijn, betekend dit ook dat de/enkele wholesale providers op KPN ook PPPoE gebruiken? Ergens volgend kaar komt KPN glas deze kant op. Zou een leuke fallback zijn voor mn 8/8gbps Delta lijn… nog lang niet actueel maar voor mij het uitzoeken waard…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Denk dat pppoe net zo snel weg is als ipv4.
Pppoe is voor isp zoveel handiger dan dhcp. Dingen als autorisatie en toekenning van ip adressen gaat veel eenvoudiger.
Dhcp heeft zeker ook voordelen maar die wegen niet op tegen de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
aartvg schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:20:
Denk dat pppoe net zo snel weg is als ipv4.
Pppoe is voor isp zoveel handiger dan dhcp. Dingen als autorisatie en toekenning van ip adressen gaat veel eenvoudiger.
Dhcp heeft zeker ook voordelen maar die wegen niet op tegen de nadelen.
Maar door XSG-PON zijn dit dingen die je makkelijker op OLT Port niveau kan ondervangen.

Voorbeeld:
Deltafiber geeft de mogelijkheid om maximaal 2 PON-ID’s te koppelen per klantnummer. Waarvan er 1 actief kan zijn, het laatste PON-ID dat zich meld op de OLT. En een van de geregistreerde ONT’s is altijd het stock modem is.

Deze toegang is op portniveau van de OLT geregeld. Je kan de modem dus enkel plaatsen op aansluitingen op de zelfde poort. Dat is dus een zeer beperkt aantal (gezien de split verhouding) en kan je zonder de netwerkdocumentatie te hebben of in de PoP te loeren niet weten.

PPPoE, lekker makkelijk maar technisch een “oud lijk”. Iets wat nu bij KPN helaas niet anders is…

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 07-01-2024 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
Maar niet ale klanten zitten op (XGS)PON. Een boel klanten zitten op AON en een handvol zit voorlopig ook nog op DSL.

PPP is min of meer medium-agnostisch. De oudere tweakers onder ons kennen het uit het seriële-modem-tijdperk, maar dat maakt het nog geen serieel protocol. Specifiek in de vorm van PPPoE valt dat al helemaal mee.

Het is alleen jammer dat de hardware offloading ervoor niet zo gangbaar is als je zou hopen. Want met offloading werkt het echt prima (hoewel ik niet op 4 Gbit/s kan testen, want ik heb niks snellers dan 2.5 Gbit poorten en een 1 Gbit pakket voorlopig).

Maar als Glasnet een 2 of 2.5 pakket aanbied, dan kom ik hier terug met meer benchmarks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:33:
Maar niet ale klanten zitten op (XGS)PON. Een boel klanten zitten op AON en een handvol zit voorlopig ook nog op DSL.

PPP is min of meer medium-agnostisch. De oudere tweakers onder ons kennen het uit het seriële-modem-tijdperk, maar dat maakt het nog geen serieel protocol. Specifiek in de vorm van PPPoE valt dat al helemaal mee.

Het is alleen jammer dat de hardware offloading ervoor niet zo gangbaar is als je zou hopen. Want met offloading werkt het echt prima (hoewel ik niet op 4 Gbit/s kan testen, want ik heb niks snellers dan 2.5 Gbit poorten en een 1 Gbit pakket voorlopig).

Maar als Glasnet een 2 of 2.5 pakket aanbied, dan kom ik hier terug met meer benchmarks ;)
Ja ze hebben een mix, maar Delta bv ook. Zal vast een keuze zijn :) gaan wij niet heel snel wat aan doen.

En idd ik krijg er een nostalgisch gevoel bij :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Lichtelijk offtopic maar ik zie dat we het er nu toch weer over hebben:

Ik had het vermoeden dat PPPoE hier een probleem was in combinatie met 4Gbit; maar ik was na de laatste reset vergeten de fast tracking regels in de firewall rules terug te zetten.. 8)7

De Mikrotik CCR1009-7G-1C-1S+ heeft voor zover ik nu kan zien geen problemen met PPPoE en 4Gbit. (behalve dat je erg moeilijk moet doen met meerdere 1GB links in trunk naar je switch omdat er maar 1 sfp+ poort op zit, ik ga ws een opensense bakkie bouwen met 2x 10gbe :) )

Mn Genexis ONT heeft er nog wel moeite mee (upsteam), maar daar heet Mad-dog al hulptroepen voor ingeschakeld :)

[ Voor 10% gewijzigd door JoSchaap op 09-01-2024 00:02 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NetAware
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 11:07
Ter info... Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe router (€ 157 ex btw) met 10GBASE-T SFP+ (€ 22 ex btw) module op de KPN ONT. Hatseflats ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfUUOUmmXkGyF1LmhNtkDyPuAG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8K12T9cOdKeXDptQULM1BSey.jpg?f=user_large

Helaas heb ik de zaram module ook niet aan de praat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NetAware schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:52:
Ter info... Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe router (€ 157) met 10GBASE-T SFP+ module op de ONT. Hatseflats ;-)

[Afbeelding]

Nokia of Genexis ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ter info... Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe router (€ 157) met 10GBASE-T SFP+ module op de ONT. Hatseflats ;-)

[Afbeelding]

Cool! Ik heb de Mikrotik RB5900, dus daar zou het dan ook mee moeten kunnen. Kan je iets van informatie delen? Hoe je dit aan de praat hebt gekregen?

En de 10GBASE-T SFP+ module. Is dat deze? https://www.fs.com/de-en/products/66612.html

[ Voor 6% gewijzigd door Erhnam op 09-01-2024 15:03 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

dat is dus niet met eigen ONT maar met die van kpn :)

dus gewoon VLAN6 op de SFP interface en daardoorheen PPPoE draaien :)

wel een leuke tip, veel mensen kijken voorbij dat model omdat het een beetje een vreemde eend in de bijt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAware
Nokia of Genexis ONT?
Genexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAware
Cool! Ik heb de Mikrotik RB5900, dus daar zou het dan ook mee moeten kunnen. Kan je iets van informatie delen? Hoe je dit aan de praat hebt gekregen?

En de 10GBASE-T SFP+ module. Is dat deze? https://www.fs.com/de-en/products/66612.html
Vrij eenvoudig, vlan(6) aanmaken en PPPoE client configueren... zoals hier: https://feldspaten.org/computer/mikrotik/mikrotik-and-kpn/ of https://netwerkje.com/configuratie-overzicht

Ik heb een goedkope(re) SFP+ module gebruikt. zie: https://nl.aliexpress.com/item/1005005199145814.html maar wil uiteindelijk de zaram gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAware
JoSchaap schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:52:
dat is dus niet met eigen ONT maar met die van kpn :)

dus gewoon VLAN6 op de SFP interface en daardoorheen PPPoE draaien :)

wel een leuke tip, veel mensen kijken voorbij dat model omdat het een beetje een vreemde eend in de bijt is :)
Yup, nog niet met eigen ONT, wachten is op 'n werkende zaram & KPN combi. Zaram wordt herkend in de MT, alleen kreeg het geheel niet werkend.

Het is een veelzijdige kaart/router welke volkomen stand-alone werkt en de prijs is schappelijk. Inprikken in pci-e slot en geeft naast 3 fysieke poorten (2x 10/25GbE & 1 GbE) ook 4 virtuele poorten. Enig 'nadeel', een server reset reset ook de kaart/verbinding kortstondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, mooi. Er zijn veel berichten dat die Genexis problemen heeft met 4Gbps, de monteur plaatst dan de Nokia ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 20:39

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Ik heb ook een Genexis ONT en 4Gpbs en heb vooral veel moeite de upstream op gang te krijgen (en te houden) ligt dat dan aan de ONT? Ik was vooral ontvangers de schuld aan het geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperActivE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:02:
Ik heb ook een Genexis ONT en 4Gpbs en heb vooral veel moeite de upstream op gang te krijgen (en te houden) ligt dat dan aan de ONT? Ik was vooral ontvangers de schuld aan het geven.
KPN bellen en vragen de Genexis om te wisselen voor een Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:21
Er wordt waarschijnlijk niets gewisseld als er geen probleem is. Dus als ze moeilijk doen, kun je altijd nog wat “problemen” erbij noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik vind em trouwens wel erg warm worden. Nou weet ik dat ie het prima kan hebben, maar toch. Hij wordt ruim 60°C, mag 70°C worden, dat is ok, maar niet ruim.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXnaXnLqaGnukHUCf_QNxJMjfCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxDBl3v9yYEHTR7KziF0inGz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WqXUhVrEuuoEIJn2x6OSW4aBhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpVb5Bbx8MKh1h7dmAHbQR8O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQyUkhGUDOBP7ChksK_yXev89f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/94l8INbn94tuPJHYYkshAbLn.png?f=fotoalbum_tile

Is het het waard? Mwoah. 2,5°C verschil is niet veel.

Maar toen kwam ik achter nog iets. Voor SFP modules bestaan twee varianten, Commercial en Industrial. Comemrcial modules mogen 70°C worden. Staat ook zo in de datasheet van onze Zaram SFP+. Dus ik ging ervanuit dat we die variant ook hebben. Industrial varianten mogen 85°C worden.

Wat blijkt nou, van onze module bestaat alleen een Industrial variant. Te zien aan dat modelnummer dat op een I eindigt. Dus dat die van ons bij normaal gebruik rond de 60°C wordt is eigenlijk helemaal geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA9myJXJilWMmYRFHHSH8N6jJkA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6yenIPQz9zgaeUBFS47mhNB1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJZ8PyZ0gt6Xy9jbuUfiameWl6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tc1TgWRviHTdsWycjnmRjJ1o.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6TDzVryQY30UrSRh8_FWzbyB2w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RTrqGXnd0mZbfvpv2lJQLVGK.png?f=fotoalbum_tile

De hele PDF staat trouwens op https://www.wimoodshop.nl...uct%20Brief_ZXOS11NPI.pdf. Staan wel meer boeiende details in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:13:
Er wordt waarschijnlijk niets gewisseld als er geen probleem is. Dus als ze moeilijk doen, kun je altijd nog wat “problemen” erbij noemen.
Nou, 4 down en zeg 1 Gbps up is genoeg reden. Bekend verschijnsel als ik het KPN forum lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peetz0r schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:25:
Ik vind em trouwens wel erg warm worden. Nou weet ik dat ie het prima kan hebben, maar toch.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Is het het waard? Mwoah. 2,5°C verschil is niet veel.

Maar toen kwam ik achter nog iets. Voor SFP modules bestaan twee varianten, Commercial en Industrial. Comemrcial modules mogen 70°C worden. Staat ook zo in de datasheet van onze Zaram SFP+. Dus ik ging ervanuit dat we die variant ook hebben. Industrial varianten mogen 85°C worden.

Wat blijkt nou, van onze module bestaat alleen een Industrial variant. Te zien aan dat modelnummer dat op een I eindigt. Dus dat die van ons bij normaal gebruik rond de 60°C wordt is eigenlijk helemaal geen probleem.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De hele PDF staat trouwens op https://www.wimoodshop.nl...uct%20Brief_ZXOS11NPI.pdf. Staan wel meer boeiende details in :)
Ah, dat is mooi nieuws. Ook dat het Product Manual - dat ik eerst alleen aan Tweakers ter beschikking mocht stellen - nu openbaar is.

En warm? Boven de 90 graden, dan wordt het wat kritisch.

En een 10Gbps RJ-45 SFP kun je vaak niet eens vastpakken, die worden echt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
ernstoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Ah, dat is mooi nieuws. Ook dat het Product Manual - dat ik eerst alleen aan Tweakers ter beschikking mocht stellen - nu openbaar is.
Oh, die had je maar onder een NDA? Interesting. Want er staan interessante dingen in, maar heel spannend is het nou ook weer niet.

En security zal het niet zijn, want echt spannende details staan er ook niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peetz0r schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Oh, die had je maar onder een NDA? Interesting. Want er staan interessante dingen in, maar heel spannend is het nou ook weer niet.

En security zal het niet zijn, want echt spannende details staan er ook niet echt in.
Ja, voor het hele zaken doen met Zaram was een NDA nodig. En daarin stond met nam nadruk over vertrouwelijke info verstrekken. Voorin de Product Guide staat dat het een vertrouwelijk document is, dus heb ik netjes toestemming gevraagd. Die kwam er, voor afnemers. Of WiMood die toestemming heeft is onduidelijk.

Enige echt van belang qua Security is denk ik het user-id en pw voor toegang. Dat is dus openbaar dus nooit dat IP adres routeren naar WAN. Of wijzigen in een sterker pw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

Ter info... Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe router (€ 157 ex btw) met 10GBASE-T SFP+ (€ 22 ex btw) module op de KPN ONT. Hatseflats ;-)

[Afbeelding]

Zou je ook wat foto’s kunnen plaatsen. Ik ben heel benieuwd hoe de ONT gekoppeld is aan de Mikrotik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Erhnam schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Zou je ook wat foto’s kunnen plaatsen. Ik ben heel benieuwd hoe de ONT gekoppeld is aan de Mikrotik.
Een foto van een RJ-45 kabel staat wel op internet schat ik zo :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

ernstoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Een foto van een RJ-45 kabel staat wel op internet schat ik zo :) .
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat de kabel die normaal naar de ONT gaat nu rechtstreeks naar de Mikrotik had lopen. Maar je gebruikt dus de UTP kabel vanuit de ONT als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

HyperActivE schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:02:
Weer offtopic maar ik wilde je niet laten hangen..

Dit is een bekend probleem met de genexis ont. Toevallig is dit bij mij thuis dankzij een medetweaker nu verholpen. meer info: mad-dog in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

ik denk niet dat deze info al in het script van de 1e lijns klantenservice staat dus allicht even via hem proberen te regelen? :)

voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aZ1tM7p.png

na:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/1248a662-51f8-4a36-8767-b893dcf95506.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06:46
Erhnam schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat de kabel die normaal naar de ONT gaat nu rechtstreeks naar de Mikrotik had lopen. Maar je gebruikt dus de UTP kabel vanuit de ONT als ik het zo lees.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTtSzlq95G-1rDgJs5MeMSrGMrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phHlB7gQiiyP77e0SXHuGl8P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
JoSchaap schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Weer offtopic maar ik wilde je niet laten hangen..

Dit is een bekend probleem met de genexis ont. Toevallig is dit bij mij thuis dankzij een medetweaker nu verholpen. meer info: mad-dog in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

ik denk niet dat deze info al in het script van de 1e lijns klantenservice staat dus allicht even via hem proberen te regelen? :)

voor:
[Afbeelding]

na:
[Afbeelding]
Dit was exact het probleem bij mij thuis met het Genexis ONT, en reden genoeg voor de monteur om het ONT te swappen naar een Nokia. Dus zeker het proberen waard; als je betaalt voor 4 Gbit/s up en down dan moet je dat ook kunnen halen met de hardware van KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetAware
Is niet zo heel spannend, een eenvoudige UTP kabel (zelfs CAT5e) en 25 meter verderop in de KPN ONT.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvLmzbOBoK_qipVt3uXqtvcFTP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp9HlHWJbQHGhB2eTFGjgvjZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2wL7UZHZXbFJ4ZvlqcHtWHC58M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmLHpK8umZiziHLIhVErMVk0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Peetz0r
Dat temperatuurgrafiekje dat ik gisteren plaatste, dat heb ik gemaakt met een scriptje dat via ssh wat gegevens van de Zaram module bijhoudt en via MQTT publiceert. En inmiddels wil ik die ook delen, dus hij staat op https://github.com/Peetz0r/zaram2mqtt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:04
JoSchaap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:51:
Lichtelijk offtopic maar ik zie dat we het er nu toch weer over hebben:

Ik had het vermoeden dat PPPoE hier een probleem was in combinatie met 4Gbit; maar ik was na de laatste reset vergeten de fast tracking regels in de firewall rules terug te zetten.. 8)7

De Mikrotik CCR1009-7G-1C-1S+ heeft voor zover ik nu kan zien geen problemen met PPPoE en 4Gbit. (behalve dat je erg moeilijk moet doen met meerdere 1GB links in trunk naar je switch omdat er maar 1 sfp+ poort op zit, ik ga ws een opensense bakkie bouwen met 2x 10gbe :) )

Mn Genexis ONT heeft er nog wel moeite mee (upsteam), maar daar heet Mad-dog al hulptroepen voor ingeschakeld :)
Mooie unit maar ik zie niet meer leverbaar. Ik ben mijn thuissetup aan het vervangen (Fritzbox 7590, maar die trekt mijn 97 VMs met peer-2-peer ETC validatie nodes niet zodra ik de port forwards instel) en keek naar een DrayTek Vigor3912. Zou die die 4Gbit ook trekken?

UDM Pro SE viel juist af omdat die PPPoE single core doet. Heeft de Mikrotik multicore PPPoE zover u weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
jelleeelco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Mooie unit maar ik zie niet meer leverbaar. Ik ben mijn thuissetup aan het vervangen (Fritzbox 7590, maar die trekt mijn 97 VMs met peer-2-peer ETC validatie nodes niet zodra ik de port forwards instel) en keek naar een DrayTek Vigor3912. Zou die die 4Gbit ook trekken?

UDM Pro SE viel juist af omdat die PPPoE single core doet. Heeft de Mikrotik multicore PPPoE zover u weet?
Misschien kan @Sjonnybonny daar antwoord op geven, die zit dicht bij het Draytek vuur. Op mn Delta 8/8 lijn (dus zonder PPPoE) trekt de 3910 het prima, en de 3912 is wat krachtiger: YouTube: Delta Fiber Nederland 8 gbps XGS-PON - iPerf3 Speedtest & Basic sett...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjonnybonny
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-11-2024
jelleeelco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Dat is geen probleem voor de DrayTek Vigor 3912. De Vigor 3912 heeft een doorvoersnelheid van boven de 9Gbps op zowel DHCP als PPPoE. Meer informatie over de specs van de Vigor 3912 zijn ook terug te vinden op: https://www.draytek.nl/pr...ernet-routers/vigor-3912/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

PPPoE gaat op de tiks ook singlecore. en maar 1 SFP+ poort is echt een misser nu we de 1GB voorbij gaan.

Ik ben momenteel bezig een lenovo m720q met 2x 10GB nic samen te stellen om als router te gaan fungeren.
waarschijnlijk in het begin met routerOS onder proxmox omdat ik daar nu eenmaal aan gewend ben geraakt.
en dan later richting PFsense oid migreren :)

[ Voor 7% gewijzigd door JoSchaap op 11-01-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40
Sjonnybonny schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Dat is geen probleem voor de DrayTek Vigor 3912. De Vigor 3912 heeft een doorvoersnelheid van boven de 9Gbps op zowel DHCP als PPPoE. Meer informatie over de specs van de Vigor 3912 zijn ook terug te vinden op: https://www.draytek.nl/pr...ernet-routers/vigor-3912/
Heeft hij hardware offloading voor PPPoE? Over het algemeen is WireGuard wat zwaarder dan PPPoE, je ziet in de datasheet dat hij bij wireguard dipt naar 1.1Gbps.

Als ik zo de CPU specs hieronder bekijk, en er is geen hardware offloading dan weet ik niet of ik zou aannemen dat hij 9Gbps kan routeren+NAT in PPPoE? Heb jij inside info?
  • NAT Throughput 9Gbps
  • IPSec Throughput 5.7Gbps
  • SSL VPN Throughput 2.6Gbps
  • Wireguard VPN Throughput 1.1Gbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Wow ontzettend bedankt voor jullie input! Ik ben ook heel benieuwd of het hardware offloading doet, multicore...zoals @stormfly al vroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
stormfly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Heeft hij hardware offloading voor PPPoE? Over het algemeen is WireGuard wat zwaarder dan PPPoE, je ziet in de datasheet dat hij bij wireguard dipt naar 1.1Gbps.

Als ik zo de CPU specs hieronder bekijk, en er is geen hardware offloading dan weet ik niet of ik zou aannemen dat hij 9Gbps kan routeren+NAT in PPPoE? Heb jij inside info?
  • NAT Throughput 9Gbps
Overigens zou ik met een WireGuard throughput van 1.1Gb heel blij zijn, met Frizbox kom ik niet boven de 130Mb/s ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjonnybonny
stormfly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:47:
[...]

• NAT Throughput 9Gbps
DrayTek gebruikt de term "hardware offloading" niet.

De hardware van de DrayTek Vigor 3912 is krachtig genoeg om een NAT doorvoersnelheid van Tx(upload): 9.23Gbps / Rx(download): 9.07Gbps te behalen op een PPPoE verbinding. De Routing performance zal zo rond de TX/RX 8Gbps zijn. Zodra de DrayTek in "full speed" draait, blijven alle (geactiveerde) functies zonder problemen draaien.

De VPN performance staan hier los van, dat is niet met elkaar te vergelijken(o.a. vanwege de hoge VPN encrypties).

De doorvoersnelheden zijn de maximale waarden die zijn afgeleid van interne tests van DrayTek, uitgevoerd onder optimale omstandigheden. De werkelijke prestaties kunnen natuurlijk in praktijk wel variëren, afhankelijk van de netwerkomstandigheden en geactiveerde applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Sjonnybonny schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:57:
[...]

DrayTek gebruikt de term "hardware offloading" niet.

De hardware van de DrayTek Vigor 3912 is krachtig genoeg om een NAT doorvoersnelheid van Tx(upload): 9.23Gbps / Rx(download): 9.07Gbps te behalen op een PPPoE verbinding. De Routing performance zal zo rond de TX/RX 8Gbps zijn. Zodra de DrayTek in "full speed" draait, blijven alle (geactiveerde) functies zonder problemen draaien.

De VPN performance staan hier los van, dat is niet met elkaar te vergelijken(o.a. vanwege de hoge VPN encrypties).

De doorvoersnelheden zijn de maximale waarden die zijn afgeleid van interne tests van DrayTek, uitgevoerd onder optimale omstandigheden. De werkelijke prestaties kunnen natuurlijk in praktijk wel variëren, afhankelijk van de netwerkomstandigheden en geactiveerde applicaties.
Is er heel veel verschil tussen de 3910 en de 3912? Ik kan de 3910 voor ongeveer 200e goedkoper krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjonnybonny
De Vigor 3910 is EoS en opgevolgd door de Vigor 3912.
In principe zit hier niet veel verschil tussen, buiten om dat de Vigor 3912 ook in een "s"(SSD) variant komt,
waar je o.a. de mogelijkheid hebt om docker containers op te installeren.
Daarnaast is de hardware iets opgeschroefd waarmee o.a. de VPN throughput hoger komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Sjonnybonny schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:37:
De Vigor 3910 is EoS en opgevolgd door de Vigor 3912.
In principe zit hier niet veel verschil tussen, buiten om dat de Vigor 3912 ook in een "s"(SSD) variant komt,
waar je o.a. de mogelijkheid hebt om docker containers op te installeren.
Daarnaast is de hardware iets opgeschroefd waarmee o.a. de VPN throughput hoger komen te liggen.
Ah ok, vandaar dat ik de 3912 voor dezelfde prijs zie bij routershop.nl....

Maar als 3910 EoS is, is het dan wel verstandig om die aan te schaffen voor 200e minder of liever het nieuwere product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjonnybonny
jelleeelco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Ah ok, vandaar dat ik de 3912 voor dezelfde prijs zie bij routershop.nl....

Maar als 3910 EoS is, is het dan wel verstandig om die aan te schaffen voor 200e minder of liever het nieuwere product?
Dat is natuurlijk iets wat je zelf moet overwegen, wil je een splinter nieuw model die net op de markt is,
of ga je voor een model die eerder EoL gaat. Ik persoonlijk zou voor een recent product gaan waar nieuwe features de komende jaren nog in bloei staan.

Ps: Mocht je toch voor een Vigor3910 gaan welke 200,- goedkoper is, hou er dan wel rekening mee dat het geen grijze import betreft(dus zorg er voor dat je deze koopt bij één van de verkooppunten welke worden weergegeven op www.draytek.nl).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Sjonnybonny schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Dat is natuurlijk iets wat je zelf moet overwegen, wil je een splinter nieuw model die net op de markt is,
of ga je voor een model die eerder EoL gaat. Ik persoonlijk zou voor een recent product gaan waar nieuwe features de komende jaren nog in bloei staan.

Ps: Mocht je toch voor een Vigor3910 gaan welke 200,- goedkoper is, hou er dan wel rekening mee dat het geen grijze import betreft(dus zorg er voor dat je deze koopt bij één van de verkooppunten welke worden weergegeven op www.draytek.nl).
[...]

thanks, dat was ook precies mijn gedachtengang....liever een recent model voor die paar honderd euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Economics schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:58:
[...]

Helden van nu levert via Rout IT meen ik toch? 4gbps staat ook open voor wholesale, maar de isp's kunnen nog een blokkade hebben omdat ze hun bandbreedtes (WAP) nog moeten upgraden
Yep, via routit.net inderdaad. Krijg net te horen dat ze er nog niet klaar voor zijn :| dan nog maar even wachten met glas door de kruipruimte trekken.

Heb je de fs.com sfp inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Ik weet niet wat er fout is gegaan bij mijn vorige reactie maar lijkt alsof ik op mezelf zat te reageren...

De DrayTek 3910 is op zich dezelfde prijs maar heb nog een tegoed van 200,0 bij Amazon, vandaar... de 3912 kan ik echt alleen bij Routershop.nl vinden, nergens anders. En ik lees super enthausiaste verhalen over die shop, maar ik heb nu al aantal dagen via hun chat vragen gesteld en nog nooit reactie.

Weet iemand een goede dealer voor de 3912? Kan ook zakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonnybonny
jelleeelco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:33:
[...]

Ik weet niet wat er fout is gegaan bij mijn vorige reactie maar lijkt alsof ik op mezelf zat te reageren...

De DrayTek 3910 is op zich dezelfde prijs maar heb nog een tegoed van 200,0 bij Amazon, vandaar... de 3912 kan ik echt alleen bij Routershop.nl vinden, nergens anders. En ik lees super enthausiaste verhalen over die shop, maar ik heb nu al aantal dagen via hun chat vragen gesteld en nog nooit reactie.

Weet iemand een goede dealer voor de 3912? Kan ook zakelijk...
Routershop is inderdaad een prima reseller. De reden dat de Vigor3912 nog beperkt verkrijgbaar is, komt
omdat deze pas sinds vorige week geïntroduceerd is. Je kunt altijd telefonisch contact met ze opnemen of met één van de andere verkooppunten (https://www.draytek.nl/verkooppunten/). Als ze de Vigor3912 niet op voorraad hebben, kunnen ze die binnen één werkdag voor je bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Sjonnybonny schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Routershop is inderdaad een prima reseller. De reden dat de Vigor3912 nog beperkt verkrijgbaar is, komt
omdat deze pas sinds vorige week geïntroduceerd is. Je kunt altijd telefonisch contact met ze opnemen of met één van de andere verkooppunten (https://www.draytek.nl/verkooppunten/). Als ze de Vigor3912 niet op voorraad hebben, kunnen ze die binnen één werkdag voor je bestellen.
Ah dank je wel! Je had het ook over de 3912S waar een SSD in kan om dockers in te draaien. Moet ik dan denken aan ev proxmox installaties of echt alleen dockers? Bv zou mijn homeassistent er dan over kunnen laten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Kink in de kabel mbt de DrayTek. Volgens Routershop heb ik de experiabox nog steeds nodig, ik kan niet de DrayTek direct op de NT aansluiten (wat bv wel kan met een Fritzbox of een UDM Pro). En ik bedoel gewoon met een UTP kabel vanaf de NT naar de DrayTek, dat schijnt niet te kunnen?

Ik begrijp niet waarom, hij (Stefan van Routershop) zegt dat er binnen twee maanden een oplossing voor komt.

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 12-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Die gaat morgen op de bus richting @Economics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
jelleeelco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:38:
Kink in de kabel mbt de DrayTek. Volgens Routershop heb ik de experiabox nog steeds nodig, ik kan niet de DrayTek direct op de NT aansluiten (wat bv wel kan met een Fritzbox of een UDM Pro).

Ik begrijp niet waarom, hij (Stefan van Routershop) zegt dat er binnen twee maanden een oplossing voor komt.
Huh? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk – als die Draytek een WAN SFP poort heeft dan zou dat (met een ondersteunde SFP ONT-module uiteraard) gewoon moeten werken toch? Er is alleen nog geen SFP ONT werkend gezien op KPN XGS-PON, maar dat heeft niets met die Draytek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Thyraon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Huh? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk – als die Draytek een WAN SFP poort heeft dan zou dat (met een ondersteunde SFP-module uiteraard) gewoon moeten werken toch? Er is alleen nog geen SFP-module werkend gezien op KPN XGS-PON, maar dat heeft niets met die Draytek te maken.
Lijkt me ook, maar ik had het zelfs niet eens over gebruik van de SFP module, maar gewoon de ethernetkabel vanaf de Noka NT naar de DrayTek. Dat kan volgens hem niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
jelleeelco schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:42:
Lijkt me ook, maar ik had het zelfs niet eens over gebruik van de SFP module, maar gewoon de ethernetkabel vanaf de Noka NT naar de DrayTek. Dat kan volgens hem niet...
Dat is nog onwaarschijnlijker want dat is het hele idee van een router met een WAN-poort :D

Je moet in de Draytek dan wel PPPoE kunnen configureren op de WAN-poort maar dat lijkt me geen issue voor zo'n professionele machine, als een UniFi UDM dat zelfs al kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Thyraon op 12-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Thyraon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Dat is nog onwaarschijnlijker want dat is het hele idee van een router met een WAN-poort :D

Je moet in de Draytek dan wel PPPoE kunnen configureren op de WAN-poort maar dat lijkt me geen issue voor zo'n professionele machine, als een UniFi UDM dat zelfs al kan.
Sterker nog, DrayTek heeft een handleiding voor de 3910 hier voor met KPN als voorbeeld... Maar ik denk dat Stefan en ik langs elkaar heen praten, wss bedoelt hij ook die XGSPON SPF+ module...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjonnybonny
Dat weet ik wel zeker. Eventueel kan ik Stefan hierover bellen.

XGSPON op Delta werkt momenteel enkel nog met de FS module.
We zijn nog bezig met het het debuggen van de Zaram module icm de Vigor3912.

Je mag me anders wel een PM sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door Sjonnybonny op 12-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Klopt het dat in een GPON wijk je niet kan upgraden naar XGSPON? Hoor ik van heldenvannu. Vreemd genoeg kan ik via KPN wel 4gbit bestellen op mijn adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
infernix schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:49:
Klopt het dat in een GPON wijk je niet kan upgraden naar XGSPON? Hoor ik van heldenvannu. Vreemd genoeg kan ik via KPN wel 4gbit bestellen op mijn adres?
Dat is bijzonder, 4Gb is alleen leverbaar op XGS-PON ... Wellicht zit jij nog op een GPON aansluiting, maar is er wel XGS-PON beschikbaar, maar is er (nog) geen upgradeproces .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Het kan heel goed dat Heldenvannu nog geen xgspon (en dus nog geen 4 Gbit) kan leveren omdat die nog niet de juiste voorbereiden in hun KPN WBA dinges gedingest hebben (nee ik ken ook niet alle details), maar als KPN zegt wel 4 Gbit te kunnen leveren dan zal die PoP gereed (moeten) zijn voor XGSPON.

Aan de andere kant, Glasnet levert ook nog niet sneller dan 1 Gbit, maar wel over XGSPON. Ik meen me ook te herinneren te horen dat alle nieuwe aansluitingen bij KPN sinds een tijdje XGSPON zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Peetz0r op 12-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Peetz0r schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:36:
Het kan heel goed dat Heldenvannu nog geen xgspon (en dus nog geen 4 Gbit) kan leveren omdat die nog niet de juiste voorbereiden in hun KPN WBA dinges gedingest hebben (nee ik ken ook niet alle details), maar als KPN zegt wel 4 Gbit te kunnen leveren dan zal die PoP gereed (moeten) zijn voor XGSPON.

Aan de andere kant, Glasnet levert ook nog niet sneller dan 1 Gbit, maar wel over XGSPON. Ik meen me ook te herinneren te horen dat alle nieuwe aansluitingen bij KPN sinds een tijdje XGSPON zijn.
Alleen in nagelnieuwe gebieden helaas. Zit je in een bestaand AON gebied en komt er een straatje bij, dan is dat ook AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Houtenklaas schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Alleen in nagelnieuwe gebieden helaas. Zit je in een bestaand AON gebied en komt er een straatje bij, dan is dat ook AON.
Oeps, ik moet duidelijker zijn.

Ik bedoelde dat nieuwe aansluitingen in PON-gebied allemaal XGSPON is en geen GPON meer. In AON gebied blijft het voorlopig AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Voor zover ik het begrepen heb is de backend voor partners anders (per wijkcentrale?) dan voor kpn zelf. Daar zou nog niet de bandbreedte liggen om de 4GBit aan te kunnen bieden. Kwestie van tijd lijkt me. Dus afwachten maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Sjonnybonny schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:48:
Dat weet ik wel zeker. Eventueel kan ik Stefan hierover bellen.

XGSPON op Delta werkt momenteel enkel nog met de FS module.
We zijn nog bezig met het het debuggen van de Zaram module icm de Vigor3912.

Je mag me anders wel een PM sturen.
Ik heb met ze gebeld en Bram gesproken. Kan inderdaad gewoon, was een communicatie foutje tussen mij en Stefan.

Ze hadden Kerstborrel vandaar dat de chats wat langzaam beantwoordt werden ;)

Ik heb de DrayTek 3912 maar besteld, morgen wordt die geleverd. Kan niet wachten om daar mee aan de gang te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
DrayTek 3912 staat ondertussen de draaien. Zal wel niet veel van VLANs nog begrijpen... Ik had speciaal (voordat ik de DrayTek had) een Netgear GS108e gekocht om daar TV op aan te sluiten.Na het inregelen van de IPTV op de DrayTek (wat met de handleiding voor 'Routed IPTV' van DrayTek zelf echt super makkelijk was) dacht ik dat ik de Netgear ook moest instellen. Maar wat ik ook probeerde, TV deed het niet.

Wat ik vreemd vond, want boven is het knullig aangesloten: DrayTek --> GS105 (unmanaged, ondersteund geen IMGP snooping) -->Fritzbox3000 Repeater (wired)-->KPN kastje (wired)... en daar werkte het gewoon direct.

Dus terug naar de netgear, alles naar fabrieksinstellingen gezet, niets aan gevinkt en klaar...werkt! Beats me!

Overigens met 97 VMs en de peer-2-peer netwerken de poorten geopened. CPU is wel vrij hoog, maar al-met-al lijkt de DrayTek het wel te kunnen:

CPU: 72 - 88%
Co-Proc: 23%
Mem: 21%
Sessions: 4%/4%

Lijkt me prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:07:
DrayTek 3912 staat ondertussen de draaien. Zal wel niet veel van VLANs nog begrijpen... Ik had speciaal (voordat ik de DrayTek had) een Netgear GS108e gekocht om daar TV op aan te sluiten.Na het inregelen van de IPTV op de DrayTek (wat met de handleiding voor 'Routed IPTV' van DrayTek zelf echt super makkelijk was) dacht ik dat ik de Netgear ook moest instellen. Maar wat ik ook probeerde, TV deed het niet.

Wat ik vreemd vond, want boven is het knullig aangesloten: DrayTek --> GS105 (unmanaged, ondersteund geen IMGP snooping) -->Fritzbox3000 Repeater (wired)-->KPN kastje (wired)... en daar werkte het gewoon direct.

Dus terug naar de netgear, alles naar fabrieksinstellingen gezet, niets aan gevinkt en klaar...werkt! Beats me!

Overigens met 97 VMs en de peer-2-peer netwerken de poorten geopened. CPU is wel vrij hoog, maar al-met-al lijkt de DrayTek het wel te kunnen:

CPU: 72 - 88%
Co-Proc: 23%
Mem: 21%
Sessions: 4%/4%

Lijkt me prima?
Als je met die hoeveelheid VM’s meer dan hobby bedrijft dan zou ik als de wiedeweerga een zakelijk account nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ernstoud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Als je met die hoeveelheid VM’s meer dan hobby bedrijft dan zou ik als de wiedeweerga een zakelijk account nemen.
Dank voor je reactie! Wat bedoel je precies met een zakelijk account? Wat brengt dat meer dan een 'gewoon' account als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:42

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Dank voor je reactie! Wat bedoel je precies met een zakelijk account? Wat brengt dat meer dan een 'gewoon' account als ik vragen mag?
SLA's zijn op zakelijke verbindingen beter dan op de consumenten verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ah ok, ik snap het. Maar met de technische kant heeft het dus niets te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:25:
Ah ok, ik snap het. Maar met de technische kant heeft het dus niets te maken?
Ik bedoelde inderdaad wat @wbschenk zegt: een SLA lijkt me dan heel handig. Tenzij de gebruikers van die VMs geen eisen stellen aan uptime natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ernstoud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Ik bedoelde inderdaad wat @wbschenk zegt: een SLA lijkt me dan heel handig. Tenzij de gebruikers van die VMs geen eisen stellen aan uptime natuurlijk.
Tja ik ben zelf de 'gebruiker' van die 97 VMs. Uptime is wel redelijk belangrijk, maar op zich heb ik heel weinig uitval gehad van de KPN lijn (de uitval die ik had kwam door eigen issues).

Is dat % van de CPU niet een probleem, als die continue zo tussen de 72-88% schommelt? Of is die machine daar gewoon op gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Tja ik ben zelf de 'gebruiker' van die 97 VMs. Uptime is wel redelijk belangrijk, maar op zich heb ik heel weinig uitval gehad van de KPN lijn (de uitval die ik had kwam door eigen issues).

Is dat % van de CPU niet een probleem, als die continue zo tussen de 72-88% schommelt? Of is die machine daar gewoon op gemaakt...
Is wel een redelijke belasting ja. Waardoor? Heb je daar een idee bij? De hardware zal offloading doen dus dan zal het de firewall, ips, ids zijn die het druk heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ernstoud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Is wel een redelijke belasting ja. Waardoor? Heb je daar een idee bij? De hardware zal offloading doen dus dan zal het de firewall, ips, ids zijn die het druk heeft?
Eigenlijk enige dat resources vraagt zijn die 97 VMs met poorten open. Als de poorten dicht zijn is het veel en veel minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Eigenlijk enige dat resources vraagt zijn die 97 VMs met poorten open. Als de poorten dicht zijn is het veel en veel minder...
En als er dan veel verkeer is van buiten naar binnen dan zal de firewall het wel druk hebben. Wellicht is daar nog wat te tunen. Logging uitzetten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ernstoud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:09:
[...]

En als er dan veel verkeer is van buiten naar binnen dan zal de firewall het wel druk hebben. Wellicht is daar nog wat te tunen. Logging uitzetten e.d.
Dank je wel, daar had ik helemaal niet aan gedacht! Ik ga daar eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jelleeelco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Dank je wel, daar had ik helemaal niet aan gedacht! Ik ga daar eens kijken.
Uiteraard niet de firewall uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ernstoud schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Uiteraard niet de firewall uitzetten.
Haha nee dat zal ik niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 21:14
Economics schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
Iemand nog eens in de gelegenheid deze aan te sluiten?
Ik kan hem er wel weer een keer tussengooien als deze uitnodiging nog staat. Begreep dat er ook al een module opgestuurd was?

Is er al contact met de FS technische dienst overigens over het probleem? Mijn FS accountmanager is nog steeds heel enthousiast aan het chasen. :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
_BLAST3R schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:13:
Begreep dat er ook al een module opgestuurd was?
Klopt, de FS-module van @infernix is onderweg naar @Economics, wordt komende dagen bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoe groot is de kans dat die FS module überhaupt gaat werken? En op welke termijn? Ik twijfel er namelijk over om nog gebruik te maken van de RMA mogelijkheid zolang die er is. Als een oplossing nog een half jaar op zich laat wachten dan bestel ik tegen die tijd wel weer een nieuwe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ter info.

Zaram wil (zelfs) een team naar NL zenden om de issues op de KPN infra te analyseren.

Ondertussen is duidelijk dat er bij een erg klein aantal UDM Pro gebruikers een issue is met de Zaram SFP resulterend in packet loss en disconnects als je de SFP per SSH benadert en lage upload snelheid, waar download dan goed is.

Ik heb drie Zaram klanten (van de 230) waarbij dit speelt, bij 1 van die drie was dit na omwisseling van de SFP niet verholpen, bij een ander wel. Dit is vermoedelijk gevolg van de vele HW revisies van de UDM Pro, maar in de Delta thread is nog geen duidelijkheid. De genoemde SFP's zijn bij Zaram ter test aangeboden (in twee zendingen). De SFP in de eerste zending bleek tijdens een test aldaar prima te werken.

Ik vermoed dat Zaram ook bij de andere twee geen issues tijdens hun testen zal zien. Als het Zaram team naar NL komt, dan willen ze ook dit UDM issue hier in NL goed bekijken.

Ik begrijp echter dat de interactie met KPN niet erg snel en soepel verloopt en dat het bezoek nog allerminst zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:28:
Zaram wil (zelfs) een team naar NL zenden om de issues op de KPN infra te analyseren.
Wow, wat een dedication :D

Zelf geen gebruiker van KPN glas (maar lees altijd graag mee met jullie avontuur) maar wellicht biedt het hun engineers ook de mogelijkheid om gelijk op andere providers op XGS-PON te testen? Zijn ze in 1 klap de hoofdleverancier in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g1n0 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:32:
[...]

Wow, wat een dedication :D

Zelf geen gebruiker van KPN glas (maar lees altijd graag mee met jullie avontuur) maar wellicht biedt het hun engineers ook de mogelijkheid om gelijk op andere providers op XGS-PON te testen? Zijn ze in 1 klap de hoofdleverancier in NL.
Er was sprake van een andere ISP die belangstelling heeft/had. Ik gok dat die met een O begint en eindigt op https://www.gettyimages.nl/fotos/dido-zangeres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:33
RvdH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:55:
Hoe groot is de kans dat die FS module überhaupt gaat werken? En op welke termijn? Ik twijfel er namelijk over om nog gebruik te maken van de RMA mogelijkheid zolang die er is. Als een oplossing nog een half jaar op zich laat wachten dan bestel ik tegen die tijd wel weer een nieuwe.
Een eigen ONT aanschaffen(Fritzbox niet meegerekend) blijft voorlopig nog een gok rechtstreeks op de KPN infra totdat het tegendeel bewezen is. De KPN infra maakt namelijk gebruik van stacked vlans (QinQ) welke je firmware moet ondersteunen en correct implementeren (zowel Ingress als Egress).

Het enige wat kan helpen is om de details te delen die zichtbaar zijn na het inloggen op de cli van de FS module en log dumps te maken. Er zijn volgens mij momenteel nog niet veel Tweakers die zo'n module hebben liggen plus een KPN-aansluiting

[ Voor 16% gewijzigd door leander-s op 18-01-2024 23:39 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 30 Laatste