Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 22:28
ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:28:
[...]

[...] als je de SFP per SSH benadert [...]

[...]
Het is me opgevallen dat als je te vaak ssh't naar de Zaram SFP (bijvoorbeeld elke 15 seconden met mijn scriptje) dat ie dan wel eens wil crashen (in mijn voorbeeld na ongeveer 8 uur).

Ik heb het scriptje nu minder vaak (elke 2 minuten) draaien en het crasht nu minder vaak, maar nog steeds af en toe. Het langste dat ik het werkend gezien heb is 3 dagen en bijna 2 uur.

Opzich reboot ie wel prettig snel en merk ik er weinig van. Maar ideaal is het niet.

$ ssh admin@192.168.200.1 -oHostKeyAlgorithms=+ssh-rsa
admin@192.168.126.6's password: 

RTEMS Shell on /dev/pty1090308520. Use 'help' to list commands.
admin@ZXOS11NPI [x] # onu show elapsed time
elapsed time:
    from boot        28:27:57.29sec
    from online      28:22:32.88sec
admin@ZXOS11NPI [x] # Connection to 192.168.200.1 closed by remote host.
Connection to 192.168.200.1 closed.

Ik ben benieuwd hoe dat RTEMS precies met z'n geheugen omgaat. Misschien maar eens de output van "malloc" loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:33
Peetz0r schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Het is me opgevallen dat als je te vaak ssh't naar de Zaram SFP (bijvoorbeeld elke 15 seconden met mijn scriptje) dat ie dan wel eens wil crashen (in mijn voorbeeld na ongeveer 8 uur).

Ik heb het scriptje nu minder vaak (elke 2 minuten) draaien en het crasht nu minder vaak, maar nog steeds af en toe. Het langste dat ik het werkend gezien heb is 3 dagen en bijna 2 uur.

Opzich reboot ie wel prettig snel en merk ik er weinig van. Maar ideaal is het niet.

$ ssh admin@192.168.200.1 -oHostKeyAlgorithms=+ssh-rsa
admin@192.168.126.6's password: 

RTEMS Shell on /dev/pty1090308520. Use 'help' to list commands.
admin@ZXOS11NPI [x] # onu show elapsed time
elapsed time:
    from boot        28:27:57.29sec
    from online      28:22:32.88sec
admin@ZXOS11NPI [x] # Connection to 192.168.200.1 closed by remote host.
Connection to 192.168.200.1 closed.

Ik ben benieuwd hoe dat RTEMS precies met z'n geheugen omgaat. Misschien maar eens de output van "malloc" loggen?
Er zit een stukje writable memory in de SFP die een logbestand maakt. Mogelijk is er al voldoende informatie daarin in te vinden. (Het is een dropbear SSH servertje die ingebakken zit in de firmware)

EDIT: te vinden op het filesystem in mnt\log_000.txt

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:28:
Ter info.

Zaram wil (zelfs) een team naar NL zenden om de issues op de KPN infra te analyseren.

Ondertussen is duidelijk dat er bij een erg klein aantal UDM Pro gebruikers een issue is met de Zaram SFP resulterend in packet loss en disconnects als je de SFP per SSH benadert en lage upload snelheid, waar download dan goed is.

Ik heb drie Zaram klanten (van de 230) waarbij dit speelt, bij 1 van die drie was dit na omwisseling van de SFP niet verholpen, bij een ander wel. Dit is vermoedelijk gevolg van de vele HW revisies van de UDM Pro, maar in de Delta thread is nog geen duidelijkheid. De genoemde SFP's zijn bij Zaram ter test aangeboden (in twee zendingen). De SFP in de eerste zending bleek tijdens een test aldaar prima te werken.

Ik vermoed dat Zaram ook bij de andere twee geen issues tijdens hun testen zal zien. Als het Zaram team naar NL komt, dan willen ze ook dit UDM issue hier in NL goed bekijken.

Ik begrijp echter dat de interactie met KPN niet erg snel en soepel verloopt en dat het bezoek nog allerminst zeker is.
Hi Ernst, jammer dat ZARAM bovenstaande aangeeft. Wat ik kan zeggen is dat ik hen constant op de hoogte houd met de ontwikkelingen en het staat hoog op ons lijstje. Vandaag hebben we dit topic nog behandeld en aankomende maandag paar uur ingepland om het e.e.a te testen op de OLT. Afhankelijk van de resultaten laten we volgende week ZARAM in kennisstellen met de vervolgstappen. Richting NL laten komen is niet noodzakelijk, dan plannen we gewoon een meeting in :)

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 18-01-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Hi Ernst, jammer dat ZARAM bovenstaande aangeeft. Wat ik kan zeggen is dat ik hen constant op de hoogte houd met de ontwikkelingen en het staat hoog op ons lijstje. Vandaag hebben we dit topic nog behandeld en aankomende maandag paar uur ingepland om het e.e.a te testen op de OLT. Afhankelijk van de resultaten laten we volgende ZARAM in kennisstellen met de vervolgstappen. Richting NL laten komen is niet noodzakelijk, dan plannen we gewoon een meeting in :)
Ok, top.

Wellicht begrijp ik de feedback van Zaram dan verkeerd :| .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +9 Henk 'm!
De FScom is ook geleverd die ga ik aankomende maandag ook meenemen/testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:10

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Economics schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 00:04:
De FScom is ook geleverd die ga ik aankomende maandag ook meenemen/testen
Erg benieuwd naar de testresultaten van de FS! En hopelijk komen jullie met Zaram er ook uit. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordynegen11
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-08 04:25
Ik ben nieuw bij KPN en heb een beginnersvraagje: Waarom zou je niet gewoon de ONT van KPN gebruiken en een cat 6 kabel trekken naar je UDM Pro SE? Vervolgens een UF-RJ45-10G plaatsen in de SPF+ van je UDM en dan ben je er toch ook? Of is er kwalitatief iets mis met die ONT van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:50
jordynegen11 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:22:
Ik ben nieuw bij KPN en heb een beginnersvraagje: Waarom zou je niet gewoon de ONT van KPN gebruiken en een cat 6 kabel trekken naar je UDM Pro SE? Vervolgens een UF-RJ45-10G plaatsen in de SPF+ van je UDM en dan ben je er toch ook? Of is er kwalitatief iets mis met die ONT van KPN?
Dat kan uiteraard en niemand die je tegenhoudt. Maar het is "omdat het kan" en het scheelt weer een actief apparaat in de keten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtenklaas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Dat kan uiteraard en niemand die je tegenhoudt. Maar het is "omdat het kan" en het scheelt weer een actief apparaat in de keten.
En zeker de Genexis ONT is een stupide device. Gaat stuk bij stroomuitval en op de 4Gbps abonnementen is de upload knudde.

En je wilt niet weten hoe knullig dat ding er intern uitziet, kijk en huiver:

ThaHandy in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
jordynegen11 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:22:
Ik doe dit nu ook ja, met de Nokia ONT van KPN en de Box 14, omdat de UDM Pro SE geen 4 Gbit/s aan kan op de PPPoE verbinding. Ook al zou de Zaram of FS module werken met KPN, dan nog zou ik hem dus niet gebruiken zolang ik de UDM Pro SE heb, want dan zou ik niet de snelheid van m'n abonnement halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Ik doe dit nu ook ja, met de Nokia ONT van KPN en de Box 14, omdat de UDM Pro SE geen 4 Gbit/s aan kan op de PPPoE verbinding. Ook al zou de Zaram of FS module werken met KPN, dan nog zou ik hem dus niet gebruiken zolang ik de UDM Pro SE heb, want dan zou ik niet de snelheid van m'n abonnement halen.
Met dank aan PPPoE…

De UDM Pro haalt echt die 4Gbps. wel, maar niet met dat archaïsche PPPoE…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Met dank aan PPPoE…

De UDM Pro haalt echt die 4Gbps. wel, maar niet met dat archaïsche PPPoE…
Oh zeker, want met de Box 14 aan een 10 Gbit/s SFP module gaat het prima. Dan hoeft de UDM geen PPPoE te doen en is het allemaal koek en ei.

Enfin, deze setup werkt nu prima. Mocht de Zaram/FS-module toch werken met KPN straks, dan kan ik altijd naar een andere router overstappen als ik dat zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

op de Mikrotik CCR hier ging dat met PPPoE wel goed, maar wegens gebrek aan een 2e SFP+ port heb ik de tik vervangen voor een Lenovo m720q tiny met dual 10G nic erin zodat ik met verschillende router OSjes kan rommellen. voor nu even snel opnsense erop gezet en deze pakt de volle 4GB snelheid ook :)

Mocht er straks een werkende module zijn dan is een mellanox kaart oid zo gescoord :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Het probleem van de FS SFP is gevonden, wat de ZARAM dan wel weer goed goed doet. Zij geven bepaalde gegevens niet aan de OLT via ploam. @_BLAST3R zie je PM.

De situatie met ZARAM, ik heb ze uitgenodigd om fysiek met ons te testen in het lab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vind overigens de FS wel enorm heet t.o.v. zaram. Kan hem nauwelijks in mijn handen houden als ik hem uit de mikrotik haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57
Economics schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:10:
Het probleem van de FS SFP is gevonden, wat de ZARAM dan wel weer goed goed doet. Zij geven bepaalde gegevens niet aan de OLT via ploam. @_BLAST3R zie je PM.

De situatie met ZARAM, ik heb ze uitgenodigd om fysiek met ons te testen in het lab.
Dat is een mooie ontwikkeling iig, kan je al wat zeggen over wat gevonden is bij de FS SFP?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
justdaboo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dat is een mooie ontwikkeling iig, kan je al wat zeggen over wat gevonden is bij de FS SFP?
Zij rapporteren de ethernet interface niet via ploam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het probleem van de FS SFP is gevonden, …
Top!
Top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Economics schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:18:
Vind overigens de FS wel enorm heet t.o.v. zaram. Kan hem nauwelijks in mijn handen houden als ik hem uit de mikrotik haal.
Ik heb een FS module in gebruik met DFN, de temperatuur is standaard 58 graden. Voorheen had ik een 10 GbE SFP+ en die werd tegen de 100 graden. Dus wat mij betreft is 58 graden een prima temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb een FS module in gebruik met DFN, de temperatuur is standaard 58 graden. Voorheen had ik een 10 GbE SFP+ en die werd tegen de 100 graden. Dus wat mij betreft is 58 graden een prima temperatuur.
Ik had de temp niet bekeken maar dat klinkt zeer acceptabel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
robertwebbe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb het net bekeken na het eerdere bericht over de temperatuur en heb een iPerf3 van 5 min uitgevoerd, resultaat 7.76gbps gemiddeld, dus de module was druk zat...

Voor de test bij normaal gebruik was deze 54 graden, direct na de test 66 en zakte weer vrij snel. Nu is de omgevings temperatuur 15 graden in het rack op het moment...

Toevoeging:
Ik gebruikte de FS module in een DrayTek Vigor 3910 router i.c.m. een 8/8 (7.8/7.8) Delta lijn

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 22-01-2024 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 21:14

Top! Heb de informatie doorgezet naar mijn accountmanager. We gaan het horen. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Mochten er nog meer testjes nodig zijn met de fs.com sfp, ik heb hem nog steeds en test graag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien deze mededeling: nieuws: KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4...

Heb nu een TK-01 FTU.
Daaroverheen heb ik deze patchcover geschoven:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
De SC-APC glasvezelkabel heb ik verlengt naar mijn patchkast (15m verderop, met netjes wegwerk-lengte gerekend), waar deze in een SFP module verdwijnt in m'n Unifi setup.
(16 Port POE switch, welke via een apart VLAN aan de USG WAN hangt).

Wie kan mij op weg helpen met welke SFP ik nu alvast mag gaan kopen?
Niet dat ik er qua snelheid wat aan heb, SFP-poort kan max 1Gbit/sec aan.

En daarbij, hoop ook dat die TK-01 behouden kan blijven.
Ooit heeft KPN besloten om de fibre in de woonkamer te laten uitkomen en niet in de meterkast.
Niet mijn keuze (wel die van de vorige eigenaar van mijn woning, helaas). Zit niet te wachten op stroom verslindende kastjes met knipperende leds in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:58:
Gezien deze mededeling: nieuws: KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4...

Heb nu een TK-01 FTU.
De SC-APC glasvezelkabel heb ik verlengt naar mijn patchkast (15m verderop, met netjes wegwerk-lengte gerekend), waar deze in een SFP module verdwijnt in m'n Unifi setup.

Ooit heeft KPN besloten om de fibre in de woonkamer te laten uitkomen en niet in de meterkast.
Niet mijn keuze (wel die van de vorige eigenaar van mijn woning, helaas). Zit niet te wachten op stroom verslindende kastjes met knipperende leds in mijn woonkamer.
De vezels zullen blijven enkel als zowel aan de PoP als de aansluiting kant de actieve apparatuur vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justdaboo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:01:
[...]

De vezels zullen blijven enkel als zowel aan de PoP als de aansluiting kant de actieve apparatuur vervangen moeten worden.
In mijn geval dan alleen de SFP module? (zoals ik al vermoedde).
Pas als ik ook daadwerkelijk internet sneller dan 1Gbit/sec wil afnemen, dan snap ik dat infra vervangen moet worden aan mijn kant. Echter zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.

Vraag is, welke SFP+ zal ik t.z.t nodig hebben?
En als ik het goed heb, werkt SFP+ prima in een SFP poort, alleen niet op volle snelheid (backwards compatible).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:14:
[...]

In mijn geval dan alleen de SFP module? (zoals ik al vermoedde).
Pas als ik ook daadwerkelijk internet sneller dan 1Gbit/sec wil afnemen, dan snap ik dat infra vervangen moet worden aan mijn kant. Echter zie ik dat voorlopig nog niet gebeuren.

Vraag is, welke SFP+ zal ik t.z.t nodig hebben?
En als ik het goed heb, werkt SFP+ prima in een SFP poort, alleen niet op volle snelheid (backwards compatible).
Op dit moment is er nog geen XGS-PON SFP+ die werkt op het KPN netwerk. Dus welke dat zal zijn is nog even afwachten.

Echter is een XGS-PON niet backwards compatible met AON.

Ik weet niet hoe KPN de transitie gaat doen, Delta bv, die hebben eerst in alle bestaande AON PoP’s ook XGS-PON OLT’s geplaatst. Zodra je een abonnement aanpassing doet ga je over maar XGS-PON.

XGS-PON een stuk duurzamer, stroombesparingen van 75% aan de PoP kant is uiteindelijk soms zelfs mogelijk. Ipv een laser per aansluiting zullen de OLT poorten passief gesplit worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
justdaboo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Op dit moment is er nog geen XGS-PON SFP+ die werkt op het KPN netwerk. Dus welke dat zal zijn is nog even afwachten.

Ik weet niet hoe KPN de transitie gaat doen, Delta bv, die hebben eerst in alle bestaande AON PoP’s ook XGS-PON OLT’s geplaatst. Zodra je een abonnement aanpassing doet ga je over maar XGS-PON.

XGS-PON een stuk duurzamer, stroombesparingen van 75% aan de PoP kant is uiteindelijk soms zelfs mogelijk. Ipv een laser per aansluiting zullen de OLT poorten passief gesplit worden.
Volgens mij vergelijkbaar zoals je nu omschrijft als ik deze post van @Barre73 lees :)
Barre73 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:27:
Ik geloof dat mensen hier nu denken dat de PoPs worden omgebouwd van AON naar XGS-PON. Dat is niet de bedoeling. De bedoeling is om XGS-PON er bij te plaatsen zodat >1Gbit beschikbaar wordt. Bestaande AON/GoF aansluitingen blijven gewoon in dienst. Om die ook massaal te gaan ombouwen, inclusief monteurs bij klanten thuis, dat zou veel te veel capaciteit vergen.

Dus @geenwindows Je hoeft nog niks aan te passen zolang jij niks verandert. Pas als je meer dan 1 Gbit wil moet je om naar XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

justdaboo schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Helder verhaal. :)
Compatibiliteit PON/AON snap ik.
Kan natuurlijk altijd tijdelijk 't modem inzetten tot er wel een SFP+ module is.
Lijn is van KPN, signaal via Odido, dus kan nog wel ff duren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:58:

Heb nu een TK-01 FTU.

Er is nog geen enkele werkende SFP op de KPN XGS-PON infra. Wordt aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
  • Laatst online: 08-09 09:35
SFP+ op AON werkt niet.
Toevallig van het weekend geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roberto.A.G schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:23:
SFP+ op AON werkt niet.
Welke SFP? Er zijn er zat die wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Fritzbox
Welk sfp+ werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
Roberto.A.G schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:23:
SFP+ op AON werkt niet.
ook niet als je snelheid op fixes 1Gb zet? Auto geeft bij een UDM nog wel is problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roberto.A.G schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Fritzbox
Welk sfp+ werkt...?
Op AON? Zie fs.com…

In een Fritzbox? Alleen die van AVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:29:
[...]

SFP zal wel werken.

SFP-GB-BX van FS.Com heb ik zelf in gebruik en bij verschillende mensen aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto.A.G
ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Op AON? Zie fs.com…

In een Fritzbox? Alleen die van AVM.
Yup van AVM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdktr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 23:34
ernstoud schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Er is nog geen enkele werkende SFP op de KPN XGS-PON infra. Wordt aan gewerkt.
Providers die via KPN Netwerk (KPN WBA) leveren en hierbij maar 1 vlan (EVC) per aansluiting gebruiken kunnen toch wel gebruikt worden met de zaram SFP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sdktr schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Providers die via KPN Netwerk (KPN WBA) leveren en hierbij maar 1 vlan (EVC) per aansluiting gebruiken kunnen toch wel gebruikt worden met de zaram SFP?
Heeft nog niemand getest, wellicht weet @Economics dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Heeft nog niemand getest, wellicht weet @Economics dat?
Bi 1 stack werkt het zeker, bij 2 stack vlan wordt het russisch roulette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjz3000
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-07 09:41
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 01:23:
[...]

Bi 1 stack werkt het zeker, bij 2 stack vlan wordt het russisch roulette
Voor mijn eigen Unifi Setup met UDM SE heb ik alleen VLAN 6 nodig (telefonie gaat ook via VLAN 6). Is het dan wel mogelijk om een eigen SFP+ module te gebruiken of gaat daar de VLAN mapping aan de achterzijde ook al mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdktr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 23:34
gjz3000 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Voor mijn eigen Unifi Setup met UDM SE heb ik alleen VLAN 6 nodig (telefonie gaat ook via VLAN 6). Is het dan wel mogelijk om een eigen SFP+ module te gebruiken of gaat daar de VLAN mapping aan de achterzijde ook al mis?
het gaat niet om welke VLANs jij configureert (aan de klant-kant). Het probleem ontstaat tussen de OLT van KPN en de ONT (= zaram SFP). Als daar meerdere vlans op beschikbaar worden gemaakt (= diensteigenschap) gaat het mis ("russische roulette aldus @Economics )

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Volgende week of de week daar op is ZARAM fysiek bij ons in het lab. Wordt vervolgd.

[ Voor 7% gewijzigd door Economics op 25-01-2024 12:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ter kennisgeving; USIP Fiber XGS ONT van Ubiquiti (all in one box, geen sfp/onu) heb ik werkend op het KPN netwerk gezien.

Kan wat mij betreft ook toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 13:46
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:09:
Volgende week of de week daar op is ZARAM fysiek bij ons in het lab. Wordt vervolgd.
De beperking van de PPoE overhead van ~1Gb op de Zaram SFP+ , ligt die beperking aan de UDM (Pro/SE) of is dat iets wat eventueel opgevangen kan worden door een goede config van de Zaram zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
lesswood schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:02:
[...]

De beperking van de PPoE overhead van ~1Gb op de Zaram SFP+ , ligt die beperking aan de UDM (Pro/SE) of is dat iets wat eventueel opgevangen kan worden door een goede config van de Zaram zelf ?
Dat ligt aan de UDM; de Zaram zelf heeft geen weet van die PPPoE-laag. De processor in de UDM is niet snel genoeg om PPPoE op 4 Gbit/s af te handelen, en de UDM heeft geen hardware offloading naar een specifieke chip voor dat PPPoE-stuk.

Overigens haalt 'ie 1 Gbit/s wel, dus als je een 1 Gbit/s abonnement hebt dan zou het goed moeten gaan (mits de Zaram of een andere module werkt op KPN XGS-PON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 13:46
Overigens haalt 'ie 1 Gbit/s wel, dus als je een 1 Gbit/s abonnement hebt dan zou het goed moeten gaan (mits de Zaram of een andere module werkt op KPN XGS-PON).
[/quote]

Is het ingrijpend voor KPN om afscheid te nemen van PPoE?
DHCP is het alternatief toch ? Kan er een hybride vorm van bestaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
lesswood schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:08:
Daar is eerder in dit topic al wat over gefilosofeerd; ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat nogal ingrijpend is ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thyraon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Daar is eerder in dit topic al wat over gefilosofeerd; ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat nogal ingrijpend is ja.
Ik kan zeggen dat het best ingrijpend is, ik kan er niet veel over kwijt maar uiteindelijk is dat een uitgangspunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 19:33
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Ik kan zeggen dat het best ingrijpend is, ik kan er niet veel over kwijt maar uiteindelijk is dat een uitgangspunt
Misschien een optie dat sommige mensen PPPoE uitgezet kunnen krijgen en dat ze dan handmatig hun IP enzo invullen. Dan is er ook geen alternatief zoals DHCP nodig.
Of zou het dan nog steeds ingrijpend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
nimmer99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Misschien een optie dat sommige mensen PPPoE uitgezet kunnen krijgen en dat ze dan handmatig hun IP enzo invullen. Dan is er ook geen alternatief zoals DHCP nodig.
Of zou het dan nog steeds ingrijpend zijn?
Is natuurlijk allemaal speculatie, maar ik vermoed dat KPN liever een enkel netwerk beheert (met e.g. ook nog xDSL klanten etc) dan dat ze twee verschillende infra's aanleggen (met bijbehorende management laag, accounting, etc). Het is een gokje, maar ik zou ze zeker geen ongelijk geven als het zoiets is.

Je bent uiteraard altijd vrij naar een andere provider over te stappen die 'gewoon' DHCP aanbiedt op een VLAN oid.

[ Voor 8% gewijzigd door _BLAST3R op 25-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:
Ter kennisgeving; UISP Fiber XGS ONT van Ubiquiti (all in one box, geen sfp/onu) heb ik werkend op het KPN netwerk gezien.

Wat??? Hoe dan? KPN heeft toch ook Nokia XGS-PON? Is dit alleen een lab toestand? Of zouden ‘gewone’ klanten deze ook kunnen laten registreren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Is er dan ook een meet-up met Mr. Zaram himself (@ernstoud)?
Met wat leuke foto’s 😀

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 25-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Is er dan ook een meet-up met Mr. Zaram himself (@ernstoud)?
Met wat leuke foto’s 😀
Helaas zal de international sales manager van Zaram niet meekomen en dat is mijn contactpersoon steeds geweest. Wilde hem op diner trakteren maar dat komt er dus niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Wat??? Hoe dan? KPN heeft toch ook Nokia XGS-PON? Is dit alleen een lab toestand? Of zouden ‘gewone’ klanten deze ook kunnen laten registreren?
Zie mijn reactie. Ik geloof dat hier sprake is van een vergissing. Op Delta met Nokia OLT’s is door de engineers aldaar al gezegd dat dit Ubiquiti spul niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ernstoud Ik zie geen reactie van jou op de betreffende bijdrage van @Economics. Of doel je op degene waar je zegt dat het alleen op AON zal werken? Economics schrijft toch echt UISP Fiber XGS ONT, dat is geen AON apparaat. Zie https://eu.store.ui.com/e...s/products/uisp-fiber-xgs.

En ik kan mij inderdaad nog wel herinneren dat Fagao of R3D hebben gezegd dat het niet op Delta werkt. Sterker nog, in de product details staat zelfs dat het niet op andere merken werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUS4jfeVOHH2ydZCf4dYTFL-0DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3nuuABZTwHmh4v6lPqZiU4j.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar ook mijn grote verbazing.

[ Voor 50% gewijzigd door robertwebbe op 25-01-2024 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Als die UISP Fiber XGS voor € 137 werkt op KPN XGS-PON dan bestel ik die nu meteen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Is exclusief BTW en exclusief verzendkosten.
Totaal komt op €175,45 inclusief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:31:
@ernstoud Ik zie geen reactie van jou op de betreffende bijdrage van @Economics. Of doel je op degene waar je zegt dat het alleen op AON zal werken? Economics schrijft toch echt UISP Fiber XGS ONT, dat is geen AON apparaat. Zie https://eu.store.ui.com/e...s/products/uisp-fiber-xgs.

En ik kan mij inderdaad nog wel herinneren dat Fagao of R3D hebben gezegd dat het niet op Delta werkt. Sterker nog, in de product details staat zelfs dat het niet op andere merken werkt.

[Afbeelding]

Ik heb de klant gesproken en de product die ik heb gepost eerder USIP Fiber XGSPON werkt op ons netwerk. Klant haalt 2.5G sowieso maar moet nog wat upgraden voor de 10G om 4G te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hij gebruikt enkel internet en voice, tv gebruikt hij niet maar verwacht daar geen issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justdaboo
Dan vraag ik me gelijk af... hoe zal het dan zijn met deze jonge...

https://eu.store.ui.com/e...s/products/uacc-uf-om-xgs

[ Voor 41% gewijzigd door justdaboo op 25-01-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:56
Deze is voor de OLT kant in Ubiquiti's eigen OLT lijn, daar hebben wij helaas niks aan.

Edit: Negeer mij, dit is weldegelijk een ONT SFP+ module.

[ Voor 7% gewijzigd door jk-5 op 25-01-2024 22:02 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
jk-5 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Deze is voor de OLT kant in Ubiquiti's eigen OLT lijn, daar hebben wij helaas niks aan.
Te enthousiast = te snel == helaas pindakaas

Lijkt mij toch dat als die ene unit werkt deze toch zou moeten kunnen werken...

[ Voor 14% gewijzigd door justdaboo op 26-01-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:58:
Ter kennisgeving; USIP Fiber XGS ONT van Ubiquiti (all in one box, geen sfp/onu) heb ik werkend op het KPN netwerk gezien.

Weet je dat echt zeker? Deze dus: https://eu.store.ui.com/e...s/products/uisp-fiber-xgs ?

Op consumenten lijnen?

Want daar staat duidelijk: “Note. This device is only compatible with the UISP Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.”

De engineers van Delta hebben al gemeld dat dit device niet met een Nokia OLT werkt. Is nl. bedoeld voor kleine ISPs in lokale communities, op industrieterreinen e.d., waar ook de hele UISP lijn voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-5 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Dat staat ook bij de USIP fiber xgspon? Blijkt op KPN wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:31:

[Afbeelding]

Zeker niet op “Verzenden” gedrukt. Nu wel, maar mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Weet je dat echt zeker? Deze dus: https://eu.store.ui.com/e...s/products/uisp-fiber-xgs ?

Op consumenten lijnen?

Want daar staat duidelijk: “Note. This device is only compatible with the UISP Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.” Heb ik met de klant geverifieerd

De engineers van Delta hebben al gemeld dat dit device niet met een Nokia OLT werkt. Is nl. bedoeld voor kleine ISPs in lokale communities, op industrieterreinen e.d., waar ook de hele UISP lijn voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:56
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Dat staat ook bij de USIP fiber xgspon? Blijkt op KPN wel te werken.
Ja stom, je hebt gelijk inderdaad. Ik zag het woord OLT staan dus dacht meteen dat het om een OLT SFP ging. Maar inderdaad staat er dat hij _samenwerkt_ met de UFiber OLT. Dat is dus wat anders. Dit ding is wel heel erg duur :/

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heel bijzonder. Gebruikt de klant *consumenten* abonnementen?

Want bij wholesale KPN klanten, die alleen de lijn afnemen en end-to-end zelf regelen, kan dit werken. Maar zoals Ubiquiti zelf meldt, moet hij communiceren met een UISP OLT (deze dus: https://eu.store.ui.com/e...fiber-basestation-xgs-pon).

Bijzonder.

Er was eerder iemand die meldde dat hij UISP spullen had gezien bij zakelijke klanten op XGS-PON, zelfs SFP’s. Toen ik doorvroeg naar typenrs. werd het stil.

Enfin, er zal nu best wel iemand hier dit gaan bestellen. Ik ben erg benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 25-01-2024 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Heel bijzonder. Gebruikt de klant *consumenten* abonnementen?

Want bij wholesale KPN klanten, die alleen de lijn afnemen en end-to-end zelf regelen, kan dit werken. Maar zoals Ubiquiti zelf meldt, moet hij communiceren met een UISP OLT (deze dus: https://eu.store.ui.com/e...fiber-basestation-xgs-pon).

Bijzonder.

Er was eerder iemand die meldde dat hij UISP spullen had gezien bij zakelijke klanten op XGS-PON, zelfs SFP’s. Toen ik doorvroeg naar typenrs. werd het stil.

Enfin, er zal nu best wel iemand hier dit gaan bestellen. Ik ben erg benieuwd.
Klant is geen wholesale klant, zit op 3 stack VLAN. De ONT interface geeft ook aan UBNT:XXXXX. Ik vind het ook knap als de redenen bovenstaand kloppen maar ik kan er niks anders van maken dan dat het werkt. Klant gaf aan enorm blij te zijn met dit product. Staat zelfs open voor testen. Ik heb hem de link gepost of het zeker weten dit product is, wat ik aan info zie op de OLT klopte mijn vermoedens bij het product wat de klant heeft bevestigd op naam van het product.

Ik ben benieuwd wat de definitie is van zakelijke klanten m.b.t. pon techniek

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 25-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Klant is geen wholesale klant, zit op 3 stack VLAN. De ONT interface geeft ook aan UBNT:XXXXX. Ik vind het ook knap als de redenen bovenstaand kloppen maar ik kan er niks anders van maken dan dat het werkt. Klant gaf aan enorm blij te zijn met dit product. Staat zelfs open voor testen. Ik heb hem de link gepost of het zeker weten dit product is, wat ik aan info zie op de OLT klopte mijn vermoedens bij het product wat de klant heeft bevestigd op naam van het product.

Ik ben benieuwd wat de definitie is van zakelijke klanten m.b.t. pon techniek
Tja. Dan moet iemand hier het maar eens proberen. Overigens niet BBF.247 gecertificeerd, dus dat is wel een issue. In ieder geval voor Delta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Tja. Dan moet iemand hier het maar eens proberen. Overigens niet BBF.247 gecertificeerd, dus dat is wel een issue. In ieder geval voor Delta.
Maar dat is de ZARAM/FS ook niet?

Anyway, klant heeft product link bevestigd. Nogmaals configuratie bekeken ziet er ok uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:37
lesswood schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:08:
PPOE wordt ook gebruikt om het netwerk dicht te kunnen timmeren als daar noodzaak toe is, gaat niet uitgefasseerd worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Maar dat is de ZARAM/FS ook niet?
Van de Zaram zijn de verslagen van testen tegen de testset voor BBF.247 certificering beschikbaar. Van de ruim honderd deeltesten faalden er drie, waarna Nokia (die de Zaram SFP onder eigen naam voert) de certificering niet doorgezet heeft. Die drie gefaalde testen waren voor Delta niet relevant, dus knijpt men een oogje toe bij registratie. Wel is er het script bij de helpdesk die naar het type vraagt, daar is dus een “leugentje voor bestwil” voor nodig ;) .

Hoe werkt dat eigenlijk bij KPN? Want ook daar staat immers in de technische eisen “BBF 247 issue 4” (bron: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext).

Acties:
  • +9 Henk 'm!
In feite hetzelfde. Gecertificeerde hardware dat is aangesloten op het netwerk van KPN hebben testen doorgaan dat voldoet aan de eisen van het KPN netwerk. Dat wil niet zeggen dat als het niet gecertificeerd is we dan stoppen met meedenken (ik hoop dat jullie dat ook zo ervaren). Het is ook een waarborging voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:54:
In feite hetzelfde. Gecertificeerde hardware dat is aangesloten op het netwerk van KPN hebben testen doorgaan dat voldoet aan de eisen van het KPN netwerk. Dat wil niet zeggen dat als het niet gecertificeerd is we dan stoppen met meedenken (ik hoop dat jullie dat ook zo ervaren). Het is ook een waarborging voor de consument.
Misschien trouwens wel relevant voor jou die testresultaten. Heb je die al? Zo niet, zal ik vragen aan Zaram of ik ze met je kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Misschien trouwens wel relevant voor jou die testresultaten. Heb je die al? Zo niet, zal ik vragen aan Zaram of ik ze met je kan delen.
Ik had destijds gevraagd, ze zeiden dat het probleem geen invloed had op de testen waar op gefaald werd. Ik ben er tevens wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Thyraon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:28:
Als die UISP Fiber XGS voor € 137 werkt op KPN XGS-PON dan bestel ik die nu meteen :D
Oh maar wacht, dit ding gaat natuurlijk het PPPoE-stuk niet voor z'n rekening nemen. Dat moet nog steeds door de UDM gedaan worden, op de WAN poort, en dat gaat niet werken op 4 Gbit/s... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 19:14
Ik hoop stiekem op een nieuwe versie van de UDM SE met offloading voor PPPoE. De nieuwe UXG-Lite heeft dit naar het schijnt al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
MikeL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:22:
Ik hoop stiekem op een nieuwe versie van de UDM SE met offloading voor PPPoE. De nieuwe UXG-Lite heeft dit naar het schijnt al wel.
https://www.reddit.com/r/...ay_udment_udm_enterprise/

Deze lijkt op power te zijn ontworpen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _BLAST3R
Naar aanleiding van nieuwe feedback vanuit FS over een mogelijke oplossing hebben @Economics en ik vandaag weer een poging ondernomen de FS module werkend te krijgen. Het goede nieuws is dat de module lijkt te werken en we hebben het voor elkaar gekregen mijn internet en IPTV VLAN up te krijgen.

Het slechte nieuws is dat, om tot dat resultaat te komen, @Economics mijn hele poort heeft moeten ombouwen in de OLT, buiten alle tooling en interne systemen om. De FS module gebruikt namelijk een default poort configuratie nummer intern die afwijkt van de 'default' c.q. standaard, waardoor KPN dus niet dezelfde configuratie zou kunnen toepassen voor alle klanten in het netwerk.

Andere netwerken lossen dit waarschijnlijk op door hun configuratie aan de OLT zijde wagenwijd open te zetten, of specifiek af te stemmen op (bijvoorbeeld) een Zaram of FS module. Bij een partij als KPN heeft dit natuurlijk wel wat meer voeten in de aarde door het veel grotere aantal klanten en daardoor ook verhoogde complexiteit om dit op een goede manier op te kunnen lossen.

Ergo; we gaan kijken hoe we dit kunnen oplossen en wat er mogelijk is. Ik heb FS gevraagd of het mogelijk is deze poort setting aan te passen/aanpasbaar te maken aan de user-zijde in een firmware update. Mocht dit mogelijk zijn/worden, dan zijn we er als het goed is. We gaan het meemaken. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door _BLAST3R op 26-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Indertijd heeft Nokia de Zaram SFP - die zij dus onder eigen naam verkopen met Zaram als ODM - voor BBF.247 certificering tegen de TR.247 testset laten testen.

Daarbij kwamen van de ruim honderd testen van plm. 5 deeltesten opmerkingen en twee deeltesten faalden.

Volgens engineers van Delta waren die gefaalde testen geen reden tot grote zorg en wordt deze SFP dus toegelaten op de Delta infra. Wel moet er bij elke registratie nog wel wat handwerk door de engineers verzet worden, met name om het juiste VLAN in te stellen. Dit gaat geautomatiseerd worden, dan is dat handwerk niet meer nodig.

Met toestemming van Zaram heb ik dit TR.247 testverslag nu aan @Economics gezonden. Volgens eerste bericht van hem (mijn interpretatie!) zijn juist die twee gefaalde testen mogelijk te relateren aan de geconstateerde issues op de KPN infra.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 15:50
_BLAST3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:48:
De FS module gebruikt namelijk een default poort configuratie nummer intern die afwijkt van de 'default' c.q. standaard, waardoor KPN dus niet dezelfde configuratie zou kunnen toepassen voor alle klanten in het netwerk.
Is dat niet gewoon een kwestie van de scfg aanpassen?
Zou deze configs https://github.com/YuukiJ...1x/tree/main/default_scfg eens moeten diffen en vergelijken met die van fs, maybe is t dan snel opgelost?

Toegegeven, niet praktisch voor endusers, dus zou in dat geval fs.com iets mee moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Hij zal het wel druk hebben, had begrepen dat hij al in het land is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Hij zal het wel druk hebben, had begrepen dat hij al in het land is.
“The schedule at KPN most likely be around Feb 5~7, but not finalized.”

Dus als de man al hier is dan is hij Madurodam aan het bekijken :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:31:
[...]

“The schedule at KPN most likely be around Feb 5~7, but not finalized.”

Dus als de man al hier is dan is hij Madurodam aan het bekijken :) .
Er zijn meerdere partijen die real live uitleg nodig hebben van Zaram🙃
Aangezien alle issues worden weggewuifd met “bij ons werkt het perfect, dus is niet ons product”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Aangezien alle issues worden weggewuifd met “bij ons werkt het perfect, dus is niet ons product”
Aha. Ja er zijn meer taken voor de betreffende technicus begrijp ik… ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
infernix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Zou deze configs https://github.com/YuukiJ...1x/tree/main/default_scfg eens moeten diffen en vergelijken met die van fs, maybe is t dan snel opgelost?

Toegegeven, niet praktisch voor endusers, dus zou in dat geval fs.com iets mee moeten.
Daar was ik al naar aan het kijken ja.. Maar het is me nog niet gelukt. Ik ga wel ff aankloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
R3D schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Deze ervaring deel ik met je. Met kijk op Europa is BFF wel een pré. @ernstoud ligt hier nog focus vanuit zaram?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Leuk om te horen dat er behoorlijk wat vooruitgang in zit. Mijn Zaram module zit al weken te wachten in me Udm se. Glaskabel is ondertussen ook al 2 verdiepingen omhoog gelegd :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _BLAST3R
infernix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Hoppa, volgens mij heb ik nog nooit zo snel iets gebricked. :+ Nu maar even kijken hoe ik UART aan de praat krijg. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Economics schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:42:
[...]
Deze ervaring deel ik met je. Met kijk op Europa is BFF wel een pré. @ernstoud ligt hier nog focus vanuit zaram?
Niets over vernomen in al mijn contacten. Terwijl het toch niet zoveel moeite zou moeten geven. Afgezien van de paar gefaalde testen waar staat dat de hardware het niet ondersteunt. Dat is natuurlijk echt een showstopper dan voor BBF.247. Tenzij ze die SOC kunnen aanpassen of het in FW kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_BLAST3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Hoppa, volgens mij heb ik nog nooit zo snel iets gebricked. :+ Nu maar even kijken hoe ik UART aan de praat krijg. :9
Zo niet… duur geintje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _BLAST3R
No guts no glory zullen we maar zeggen. Heb het kreng ondertussen open. Moest nog wel even tin en flux bestellen. Klein schietgebedje naar de soldeergoden en door. O-) Als er UART is dan wordt het kloten een stuk makkelijker in ieder geval.

[ Voor 13% gewijzigd door _BLAST3R op 26-01-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
_BLAST3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:47:
[...]

No guts no glory zullen we maar zeggen. Heb het kreng ondertussen open. Moest nog wel even tin en flux bestellen. Klein schietgebedje naar de soldeergoden en door. O-) Als er UART is dan wordt het kloten een stuk makkelijker in ieder geval.
Als ie toch al uit elkaar ligt, POIDH. For research purposes uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
Peetz0r schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:54:
[...]

Als ie toch al uit elkaar ligt, POIDH. For research purposes uiteraard :)
Zal mijn pogingen hem weer levend te maken documenteren. Hij lijkt van wat ik kan zien heel erg op de CIG XG99-S. Altijd fijn als er brokken opgedroogd koelpasta spul uit komt zetten terwijl je iets openmaakt. En mini veertjes en andere kleine componentjes. Deze gaat nooit meer goed in elkaar terug komen, dat weet ik nu al, maar misschien is dat niet nodig. }:O Als ie' zijn ding maar kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_BLAST3R schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Hij lijkt van wat ik kan zien heel erg op de CIG XG99-S.
Het is nl. de CIG XG99-S. Rebranded door fs.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 18:13
Simply_jeroen schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:20:
Leuk om te horen dat er behoorlijk wat vooruitgang in zit. Mijn Zaram module zit al weken te wachten in me Udm se. Glaskabel is ondertussen ook al 2 verdiepingen omhoog gelegd :-)
Hoe heb je dat precies gedaan? In mijn huis ligt de loze leiding al klaar en ben van plan om een deze dagen utp te trekken. Maar als glas ook relatief makkelijk is, heeft dat natuurlijk wel de voorkeur. :-)
Pagina: 1 ... 7 ... 30 Laatste