"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Omdat migratie het thema was in deze verkiezingscampage. Omdat het daar in ieder debat over ging. Hoe kun je dan je andere standpunten voor het voetlicht brengen?Soepstengel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
Ik ben oprecht een beetje teleurgesteld in de houding van GL/PVDA. Ik ben vooral voor GL/PVDA gegaan voor het economisch beleid + klimaat. Hun asiel beleid snap ik, en vind ik respectabel, maar op dit moment hebben we grotere problemen met name op de woningmarkt. Mensen het land uit zetten is wel het laatste wat ik wil, maar het is toch volkomen begrijpbaar dat als er geen huisvesting mogelijk is dat je dan ook gaat minderen op immigratie totdat die problemen zijn opgelost? De hele argumentatie dat we arbeidsmigraten nodig hebben begrijp ik ook en snap ik ook, maar GL/PVDA lijkt daar amper onderscheid in te maken. Nu heeft GL/PVDA de verkiezingen eigenlijk verloren, en hun strijdkreet gaat voornamelijk over het asielbeleid. Ik snap dat het geen populisten zijn, maar volgens mij is immigratie an sich helemaal niet het probleem waar men tegen aan loopt, naar vooral het woning tekort, de problemen in de zorg/educatie, inflatie en graaiflatie en de steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm. Ik snap gewoon echt niet dat GL/PVDA hier nu zo'n punt van maken, daar moet (voor de partij en voor Nederland) helemaal niet de focus liggen naar mijn mening.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dit is inderdaad ook wat ik gezien heb in mijn jeugd. Mijn ouders hebben me als allochtoon destijds gewoon op een Joodse en later Christelijke basisschool gestuurd. Niet alleen om praktische redenen, maar ook omdat zij rond gevraagd hebben wat een goede basisschool was. Dat die een Christelijke basis hadden was daarbij bijzaak.steveman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
Kritiek op geloof afdoen alsof het vrijwel nooit een basis heeft? Heb je wel eens een argument tegen tot je genomen? Lekker volwassen manier van discussieren ook om de andere partij infantiel te noemen.
En over absentie van een basis gesproken... Weet je zeker dat je aan dat draadje wilt trekken?
En denk je ook niet wat integratie een betere kans zou krijgen door mensen van verschillende achtergronden op jonge leeftijd al met elkaar in contact te laten komen op school?
En even anecdotisch, als ik mag. Waar ik opgroeide waren drie scholengemeenschappen binnen een paar honder meter van elkaar. Zeer gelovige vrijgemaakte toko, eenje uhm, medium gelovig en de laatste openbaar. En waar kregen de minderasielhebbende onderwijs? Juist, bij de openbare school. De andere twee waren zeker iets te druk met kletsen over naastenliefde om het daadwerkelijk uit te praktiseren:?
Hou geloof lekker achter de voordeur/in het clubhuis, en houd ook zeker niet je handje op om met belastinggeld te verzuilen.
Getekend, een atheïst tot in de @Kist
Mijn kinderen gaan naar een openbare basisschool, maar er is hier ook een Islamitische basisschool en een grote Islamitische bevolking. Gevolg is dus dat de grootste groep Moslims naar die school gaan. Als die school er niet was, zouden de Moslim kinderen veel meer verspreid zijn over de scholen en dus veel meer multicultureel opgevoed worden. Ik denk dat het nadelig is voor deze kinderen om naar een Islamitische school te gaan. Je ziet op die school ook geen atheïsten, terwijl je op Christelijke basisscholen wel degelijk niet Christelijke kinderen hebt. Behalve de echt streng gelovige scholen, zullen die scholen je ook echt niet proberen te bekeren naar het Christelijk geloof. Je krijgt wel Christelijke normen en waarden mee en Bijbelse verhalen. Maar die normen en waarden en verhalen verschillen niet heel veel van de Coram.
Het lijkt sterk op wat we waarschijnlijk nu gaan krijgen is het punt.zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:44:
[...]
Bij Rutte 1 was het sowieso een mirakel dat het nog twee jaar stand heeft gehouden. Gedoogsteun van de PVV in de tweede en de SGP in de eerste Kamer.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Tijdens het partijcongres van de VVD was migratie een belangrijk en veelbesproken punt, waarbij Rutte zelfs zijn excuses naar zijn achterban heeft gedaan en hij zou zorgen dat dit weer op de agenda kwam staan. Ik snap niet hoe je kunt blijven zeggen dat dit geen belangrijk punt was.redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:12:
[...]
Omdat het VVD het kabinet heeft laten vallen omdat ze dachten er beter uit te komen. Niet omdat dat standpunt nu zo belangrijk was. Dat werd toen ook algeheel gemeld dat de VVD al grotendeels zijn zin kreeg en dat eigenlijk niemand snapte waarom het klapte op zo'n klein punt.
Ik ben er mee eens dat er meer speelde, maar niet dat men er beter uit zou komen. Dat heeft de winst van de BBB wel laten zien bij de andere verkiezingen. Misschien had men gehoopt op een monsterzege van de BBB zodat ze met hun konden samenwerken, maar we weten hoe dat nu is gelopen.
Nou dan moet je inderdaad zeker niet bij PVV zijn... Wilders heeft er een sport van gemaakt om Kaag voor heks uit te maken, dat was zo'n beetje zijn grootste aandachtspunt.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:39:
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-73632174
Democratie is goed, zolang de gevestigde orde gekozen wordt? Ik ben zeker niet voor de PVV, maar partijen die niet uitgaan van hun eigen kracht maar kiezen voor het uitlichten van de negatieve kant van andere partijen verdienen IMHO ook geen respect. Wie is er dan niet democratisch?
Sowieso al dat gehuil van PVVers over uitgesloten worden. Wie begint er constant met kinderachtige bijnamen als "Timmerfrans" en "heks". Of met doodskisten met Jetten erop. Om nog maar te zwijgen over minder minder minder, waarbij een complete bevolkingsgroep wordt verteld dat ze moeten ophoepelen.
Wonderbaarlijk hoe mensen altijd zooo snel zijn met wijzen naar anderen, maar nul zelfreflectie tonen.
[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 24-11-2023 13:05 ]
Mijn kinderen zitten op een katholieke basisschool. En daar zitten ook meerdere Islamitische kinderen op.jip_86 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:44:
[...]
Ja want het is volstrekt logisch om als Moslim je kind naar een Christelijke school te sturen![]()
Je mag daar best naar toe, maar dan heb je wel te accepteren dat je elke dag een Bijbelverhaal krijgt en bijvoorbeeld een psalm moet leren.
Ok, zat te denken dat als je de keus hebt dan toch ook kiest voor openbaar, net als Christenten dat zeer waarschijnlijk ook wel doen.PWM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
[...]
Mijn kinderen zitten op een katholieke basisschool. En daar zitten ook meerdere Islamitische kinderen op.
De pot verwijt de ketel hier. Als iemand anders iets slechts tegen jou doet, moet je dan hetzelfde terug doen? Ik denk niet dat de PVV de stemmen heeft gewonnen door andere partijen zwart te maken. Dat is wat alle linkse partijen nu wel doen.Morrar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
[...]
Nou dan moet je inderdaad zeker niet bij PVV zijn... Wilders heeft er een sport van gemaakt om Kaag voor heks uit te maken, dat was zo'n beetje zijn grootste aandachtspunt.
Sowieso al dat gehuil van PVVers over uitgesloten worden. Wie begint er constant met kinderachtige bijnamen als "Timmerfrans" en "heks". Of met doodskisten met Jetten erop. Om nog maar te zwijgen over minder minder minder, waarbij een complete bevolkingsgroep wordt verteld dat ze moeten ophoepelen.
Wonderbaarlijk hoe simpele mensen altijd zooo snel zijn met wijzen naar anderen, maar nul zelfreflectie tonen.
Maar goed, zoals het er nu naar uit ziet, wordt het sowieso heel moeilijk voor de PVV om een kabinet te vormen, dus wellicht is al deze commotie straks voor niks. Maar hebben de verliezers zich wel van hun slechtste kant laten zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Z___Z op 24-11-2023 15:15 . Reden: verkeerd gelezen ]
Dat is precies mijn punt ;-)Millie-ano schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:15:
[...]
En daarmee zeg ik dus in dezelfde post als die quote; Hoger opgeleiden weten het allemaal beter, maar is vaak wel 'not in my backyard' mentaliteit. Problemen zijn erg, maar gelukkig zie ik er weinig van denkgoed. Ik stuur wel een giro555 deugneus. En dan zullen er genoeg zijn die nu zeggen; Ja maar ik niet ...
En dat is het gedachtengoed van een lager opgeleide. En ook daar heb je die zeggen; Ja maar ik niet ...
Maar doordat je beide ziet en meemaakt zie en snap je waarschijnlijk het sentiment van beide kanten. Want ik snap heel goed dat zou protesteren tegen dat flatje. Maar ik snap ook dat je zegt die mensen moeten wel ergens heen en opgevangen worden. Dus het is gewoon moeilijk.
Dan zijn we het simpelweg oneens. En de toekomst zal uitwijzen of jouw angst gegrond isCid Highwind schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:39:
[...]
Vind je zelf ook niet dat dat wel erg selectief en contextvrij geciteerd is?
De zin zelf zou het inderdaad als onvermijdelijk stellen, daar heb je gelijk in, maar je gaat wel voorbij aan de algemene maatschappelijke beweging in die richting.
Met de huidige polarisatie, die dus echt niet exclusief van links komt, komen we bij ongewijzigde koers weldegelijk dichter bij dat scenario. Het ongegrond structureel in stand houden van het beeld dat links voor onbegrensde immigratie is en tegen de Nederlander, versterkt dit effect eenmaal.
De afgelopen jaren, maar ook gedurende deze verkiezingen als ook na het bekend worden voor de uitslag, zie ik een hoop als "waarschuwing voor polarisatie" verpakte polarisatiepogingen. Met het immigratieprobleem als voornaamste.
Je weet toch niet welke school de voorkeur had van de ouders?steveman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
Kritiek op geloof afdoen alsof het vrijwel nooit een basis heeft? Heb je wel eens een argument tegen tot je genomen? Lekker volwassen manier van discussieren ook om de andere partij infantiel te noemen.
En over absentie van een basis gesproken... Weet je zeker dat je aan dat draadje wilt trekken?
En denk je ook niet wat integratie een betere kans zou krijgen door mensen van verschillende achtergronden op jonge leeftijd al met elkaar in contact te laten komen op school?
En even anecdotisch, als ik mag. Waar ik opgroeide waren drie scholengemeenschappen binnen een paar honder meter van elkaar. Zeer gelovige vrijgemaakte toko, eenje uhm, medium gelovig en de laatste openbaar. En waar kregen de minderasielhebbende onderwijs? Juist, bij de openbare school. De andere twee waren zeker iets te druk met kletsen over naastenliefde om het daadwerkelijk uit te praktiseren:?
Hou geloof lekker achter de voordeur/in het clubhuis, en houd ook zeker niet je handje op om met belastinggeld te verzuilen.
Getekend, een atheïst tot in de @Kist
Wat bedoel je hier? De LPF is destijds begonnen met de aanval op links. Dat narratief is verder en verder uitgebouwd door de populisten zoals FvD en PVV.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:06:
[...]
De pot verwijt de ketel hier. Als iemand anders iets slechts tegen jou doet, moet je dan hetzelfde terug doen?
Het is niet alsof links hetzelfde doet. Dat men niet samen met een partij wil regeren is wel van een ander niveau als persoonlijke aantijgingen en bedreigingen.
De demonstratie ging niet over het wel of niet accepteren van de uitslag, maar om het tonen van solidariteit. Er was geen enkele oproep om de macht met geweld te grijpen zoals bij Trump wel het geval was. Dus die vergelijking gaat op alle punten mank.Ik denk niet dat de PVV de stemmen heeft gewonnen door andere partijen zwart te maken. Dat is wat alle linkse partijen nu wel doen. Zelfs op z'n Trump's oproepen om de uitslag niet de accepteren (PvdA Utrecht).
En ik denk dat minstens de helft van de stemmen op de PVV strategisch gemotiveerd was. De grootste angst voor de PVV stemmer was dat die vreselijke Timmerfrans premier zou worden...
[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 24-11-2023 13:16 ]
Een een flink deel op Timmermans om te voorkomen dat de VVD de grootste was.Morrar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:12:
[...]
En ik denk dat minstens de helft van de stemmen op de PVV strategisch gemotiveerd was. De grootste angst voor de PVV stemmer was dat die vreselijke Timmerfrans premier zou worden...
Timmermans heeft EN de eigen achterban niet op gang gekregen EN er voor gezorgd dat mensen tegen hem gingen stemmen. Dan was er toch een behoorlijke mismatch.
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de Rabobank en de media. Maar enige zelfreflectie van hem heb ik nog niet gezien.
Stop eens met die desinformatie, dat is gisteren ook al eens weerlegd. Niemand ontkent de verkiezingsuitslag. Er zijn wel manifestaties voor solidariteit en protesten tegen het gedachtegoed van Wilders geweest. Dat is echt wat anders.SuBBaSS schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:32:
[...]
Dan moet je die oproep van GL/PvdA aan de achterban eens lezen. Protest tegen de verkiezingsuitslag.![]()
Mijn god hee, we hebben de ondergrens nog niet gezien hoor wat kleutergedrag betreft.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
De link met Rabobank mis ik even.PWM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:21:
[...]
Een een flink deel op Timmermans om te voorkomen dat de VVD de grootste was.
Timmermans heeft EN de eigen achterban niet op gang gekregen EN er voor gezorgd dat mensen tegen hem gingen stemmen. Dan was er toch een behoorlijke mismatch.
En dat is natuurlijk allemaal de schuld van de Rabobank en de media. Maar enige zelfreflectie van hem heb ik nog niet gezien.
En nogmaals, niemand ontkent de verkiezingsuitslag. Stop met dat framen.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:06:
[...]
De pot verwijt de ketel hier. Als iemand anders iets slechts tegen jou doet, moet je dan hetzelfde terug doen? Ik denk niet dat de PVV de stemmen heeft gewonnen door andere partijen zwart te maken. Dat is wat alle linkse partijen nu wel doen. Zelfs op z'n Trump's oproepen om de uitslag niet de accepteren (PvdA Utrecht).
Maar goed, zoals het er nu naar uit ziet, wordt het sowieso heel moeilijk voor de PVV om een kabinet te vormen, dus wellicht is al deze commotie straks voor niks. Maar hebben de verliezers zich wel van hun slechtste kant laten zien.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Onder welke steen leef jij? dat is juist het model bij Wilders en Baudet.. schoppen tegen de gevestigde orde en dingen krom neerzetten (heks, timmerfrans, de linkse hobby, woke, minder minder minder etc etc)Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:06:
[...]
De pot verwijt de ketel hier. Als iemand anders iets slechts tegen jou doet, moet je dan hetzelfde terug doen? Ik denk niet dat de PVV de stemmen heeft gewonnen door andere partijen zwart te maken.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik hoop het van harte, maar gok dat "links" en de EU alsnog bij de eerste tegenslag de zwarte piet toegespeeld zullen krijgen en er ook met deze uitslag niks aan de sentimenten zal veranderen. Hopelijk zit ik er falikant naastRoenie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:07:
[...]
Dan zijn we het simpelweg oneens. En de toekomst zal uitwijzen of jouw angst gegrond is
Anyway, eerst de fallout van de huidige verkiezingen maar eens van een afstandje waarnemen. De kaarten zijn geschud en gedeeld.
Nee het komt echt best veel voor dat Islamitische kinderen op Christelijke basisscholen (mijn zoontje zit ook op christelijke basisschool met best wat moslim kinderen) worden geplaatst. Zeker in gematigde Islamitische kringen heerst het idee dat er veel overlap is tussen de Christelijke en Islamitische normen en waarden.jip_86 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:01:
[...]
Ok, zat te denken dat als je de keus hebt dan toch ook kiest voor openbaar, net als Christenten dat zeer waarschijnlijk ook wel doen.
Computer says no
“Deze verkiezingsuitslag is een klap. Nooit zullen wij accepteren dat mensen als minder worden gezien, worden uitgesloten en gediscrimineerd.”Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:06:
[...]
Zelfs op z'n Trump's oproepen om de uitslag niet de accepteren (PvdA Utrecht).
https://www.rtvutrecht.nl...cht-na-verkiezingsuitslag
Dat is echt iets totaal anders.. of heb jij een bron die wij met zijn allen gemist hebben??
Overdrijven we niet een beetje wat een "Christelijke school" is?jip_86 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:44:
[...]
Ja want het is volstrekt logisch om als Moslim je kind naar een Christelijke school te sturen![]()
Je mag daar best naar toe, maar dan heb je wel te accepteren dat je elke dag een Bijbelverhaal krijgt en bijvoorbeeld een psalm moet leren.
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en een (officieel) Rooms-katholieke middelbare school. In het eerste geval kreeg je rond de speciale dagen (kerst, pasen, ..) de verhalen een keer extra voor je kiezen en ging je wel eens naar een kerk met die dagen - maar het echt kerkelijke was zeker niet een dagelijks fenomeen. In het tweede geval merk je er letterlijk en figuurlijk niets van, je kan het misschien tussen de regels door terugzien in wat waarden en normen (denk ik?).
Nu zullen er best scholen zijn waar dit anders is, maar laten we niet alles over een kam scheren.
[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 24-11-2023 13:37 ]
De andere standpunten zijn ook aan bod gekomen, en GL/PVDA had inderdaad zelf niet gekozen om migratie het hoofdonderwerp te maken deze verkiezingen (dat heeft de VVD gedaan). Ik doelde meer op de speech na hun "verlies", ik denk echt dat het een verkeerde keuze was om migratie als speerpunt te nemen in je strijdkreet. Ik, als GL/PVDA stemmer, krijg nu het idee dat migratie bovenaan hun prioriteiten lijstje staat, de volgende verkiezingen zal ik daarom waarschijnlijk niet voor hun kiezen.Joris748 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:49:
[...]
Omdat migratie het thema was in deze verkiezingscampage. Omdat het daar in ieder debat over ging. Hoe kun je dan je andere standpunten voor het voetlicht brengen?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Volgens mij is de gemiddelde GL/PvdA stemmer financieel beter af met de PVV en de gemiddelde PVV stemmer beter af met GL/PvdA.
En Ter Apel/Budel stemt vooral PVV, terwijl zij juist tegen de spreidingswet zijn. Kortom, de asielzoekers blijven daar nog wel even zitten.
Dat laatste is natuurlijk logisch.. het oude testament en de koran zijn veel hetzelfde...Meekoh schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:34:
[...]
Nee het komt echt best veel voor dat Islamitische kinderen op Christelijke basisscholen (mijn zoontje zit ook op christelijke basisschool met best wat moslim kinderen) worden geplaatst. Zeker in gematigde Islamitische kringen heerst het idee dat er veel overlap is tussen de Christelijke en Islamitische normen en waarden.
Dit is vroeger ook al wel meerdere keren doorgerekend dat de meeste VVD stemmers financieel beter af waren bij destijds de PvdA. Maar het gaat ook om vrijheid (minder overheid [,,,], regeldruk) al heb ik de VVD daar nog nooit wat zien doen landelijk.pkuppens schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:37:
<>
Volgens mij is de gemiddelde GL/PvdA stemmer financieel beter af met de PVV en de gemiddelde PVV stemmer beter af met GL/PvdA.
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook dat verschilt weer van school tot school. Op veel "Christelijke scholen" gaat het precies zoals jij ervaren hebt, en merk je het bijna niet. Op andere "Christelijke scholen" mag je je soms niet inschrijven als je volgens hen niet op dezelfde manier het geloof beleidt, lezen ze elke dag voor uit de bijbel, heb je strenge kledingsvoorschriften of worden er gesprekken gevoerd of je je homosexualiteit niet tot uiting wilt brengen.eric.1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:36:
[...]
Overdrijven we niet een beetje wat een "Christelijke school" is?
Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en een (officieel) Rooms-katholieke middelbare school. In het eerste geval kreeg je rond de speciale dagen (kerst, pasen, ..) de verhalen een keer extra voor je kiezen en ging je wel eens naar een kerk met die dagen - maar het echt kerkelijke was zeker niet een dagelijks fenomeen. In het tweede geval merk je er letterlijk en figuurlijk niets van, je kan het misschien tussen de regels door terugzien in wat waarden en normen (denk ik?).
Nu zullen er best scholen zijn waar dit anders is, maar laten we niet alles over een kam scheren.
Dit leest net als een voetbalstadion.Pyramiden schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:42:
[...]
Ook dat verschilt weer van school tot school. Op veel "Christelijke scholen" gaat het precies zoals jij ervaren hebt, en merk je het bijna niet. Op andere "Christelijke scholen" mag je je soms niet inschrijven als je volgens hen niet op dezelfde manier het geloof beleidt, lezen ze elke dag voor uit de bijbel, heb je strenge kledingsvoorschriften of worden er gesprekken gevoerd of je je homosexualiteit niet tot uiting wilt brengen.
Schiet tussen de palen en je scoort!
iemand die gelooft heeft helemaal niets te zeggen over uitsluiten van mensen door de PVV. De meeste geloven sluiten juist mensen uit (de niet gelovigen, homo's, vrouwen, etc).
Geloof is prima maar voor jezelf. Dit moet buiten de politiek of opleidingen blijven
You only live once, so enjoy the ride.
Wat dat betreft is het goed om je te realiseren dat de themas die opkomen tijdens verkiezingen echt niet zomaar organisch naar boven komen. Daar wordt hevig op gestuurd door de verschillende partijen. Tijdens de verkiezingen van 2021 was asiel nauwelijks een thema, terwijl de situatie echt niet zoveel anders was.Soepstengel schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:36:
[...]
De andere standpunten zijn ook aan bod gekomen, en GL/PVDA had inderdaad zelf niet gekozen om migratie het hoofdonderwerp te maken deze verkiezingen (dat heeft de VVD gedaan). Ik doelde meer op de speech na hun "verlies", ik denk echt dat het een verkeerde keuze was om migratie als speerpunt te nemen in je strijdkreet. Ik, als GL/PVDA stemmer, krijg nu het idee dat migratie bovenaan hun prioriteiten lijstje staat, de volgende verkiezingen zal ik daarom waarschijnlijk niet voor hun kiezen.
Nu wilde VVD heel graag van immigratie een thema maken, en Omtzigt volgde heel welwillend. Dat was eigenlijk een kadootje aan Wilders.
Je kunt ook heel rationeel op een partij stemmen door niet alleen naar je eigen belang, maar ook naar het algemene belang te kijken.pkuppens schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:37:
Wat mij vooral opvalt is hoe irrationeel er werd gestemd (mijzelf incluis).
En Ter Apel/Budel stemt vooral PVV, terwijl zij juist tegen de spreidingswet zijn. Kortom, de asielzoekers blijven daar nog wel even zitten.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wie denk je dat al die boeren hebben verteld dat ze hun bedrijf moesten uitbreiden om te overleven en ze wel wou helpen met een lening. Of dat ze stikstofnormen konden halen met nieuwe technieken in hun stallen.
En toen stortte de melkprijs in omdat het EU quota verdween, iedereen ging overproduceren en toen kwamen melkveehouders al in de problemen...
En toen kwamen na decennia aan via de wetenschap duidelijk maken dat het misging, de rechtszaken over stikstof. Dit kwam omdat het niet alleen een statistiek is. Nee, het wordt sterk gecorreleerd aan de massale insectensterfte (zowel vernietiging van leefomgeving als de concentraties zelf), de enorme teruggang van biodiversiteit in het "groene hart" (die velden zijn zowat dood, leven weinig verschillende planten anders dan gras) alsmede het veroorzaken van longziekten door de concentraties (denk astma). Ook vervuilt het grondwater.
Grondwater wordt ook al bewust laag gehouden om de grond een beetje hard te houden voor tractoren. Betekent dat er meer methaan vrijkomt, we minder capaciteit hebben om die enorme regenbuien natuurlijk te verwerken, dat de grond sneller inklinkt en dat er steeds moeilijker tegenop te pompen is. Iets dat ook belastinggeld kost via de waterschappen. En dat kan ook schade aan je huis opleveren.
Er zijn heel goede redenen om van de bio-industrie af te willen en over te schakelen op akkerbouw. En dan niet alleen voor millennials zoals mijzelf die ooit een huis willen kopen. Er zitten zowel ecologische, klimatologische als economische motiveringen achter. Dit systeem ruïneert veel boeren namelijk ook. Nu kan je helaas niet zoveel groeien in Nederland omdat de grond er vaak niet al te geschikt voor is. Maar wat wel kan zijn aardappels en suikerbieten. Die kan je niet alleen eten. Je kan er ook biologisch afbreekbare plastics mee maken. Wat ook kan en wat de universiteiten van Wageningen en Leiden al proberen, is juist velden weer onder een laag water zetten en rijst gaan verbouwen. Dat lost namelijk heel wat problemen op met waterbeheer.
Wie dit alleen niet wil is de BBB. De BBB maakt er ook een slecht geheim van dat ze gefinancierd worden door voedselverwerkers, veevoerbedrijven etc. Helaas is het narratief dat de "boeren worden gepakt", helaas de standaard geworden. Helaas want de schade voor de hele samenleving, inclusief de boeren op termijn, is enorm. Alleen de maatschappelijke spanningen tussen stad en platteland die hierdoor worden veroorzaakt zijn al enorm schadelijk.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wist je dat er heel veel redelijke mensen ook gelovig zijn? Het enkele feit dat iemand wel/niet gelovig is, zegt niets over hoe tolerant iemand is.worldfastest schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
Wordt hier een geloofstopic?
iemand die gelooft heeft helemaal niets te zeggen over uitsluiten van mensen door de PVV. De meeste geloven sluiten juist mensen uit (de niet gelovigen, homo's, vrouwen, etc).
Geloof is prima maar voor jezelf. Dit moet buiten de politiek of opleidingen blijven
Tja welke percentage van de bevolking doet dat denk je? Dat is maar een kleine groep.Joris748 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:49:
[...]
Je kunt ook heel rationeel op een partij stemmen door niet alleen naar je eigen belang, maar ook naar het algemene belang te kijken.
Playstation 5
En wat heeft dit dan met Timmermans te maken?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:51:
[...]
Wie denk je dat al die boeren hebben verteld dat ze hun bedrijf moesten uitbreiden om te overleven en ze wel wou helpen met een lening. Of dat ze stikstofnormen konden halen met nieuwe technieken in hun stallen.
En toen stortte de melkprijs in omdat het EU quota verdween, iedereen ging overproduceren en toen kwamen melkveehouders al in de problemen...
En toen kwamen na decennia aan via de wetenschap duidelijk maken dat het misging, de rechtszaken over stikstof. Dit kwam omdat het niet alleen een statistiek is. Nee, het wordt sterk gecorreleerd aan de massale insectensterfte (zowel vernietiging van leefomgeving als de concentraties zelf), de enorme teruggang van biodiversiteit in het "groene hart" (die velden zijn zowat dood, leven weinig verschillende planten anders dan gras) alsmede het veroorzaken van longziekten door de concentraties (denk astma). Ook vervuilt het grondwater.
Grondwater wordt ook al bewust laag gehouden om de grond een beetje hard te houden voor tractoren. Betekent dat er meer methaan vrijkomt, we minder capaciteit hebben om die enorme regenbuien natuurlijk te verwerken, dat de grond sneller inklinkt en dat er steeds moeilijker tegenop te pompen is. Iets dat ook belastinggeld kost via de waterschappen. En dat kan ook schade aan je huis opleveren.
Er zijn heel goede redenen om van de bio-industrie af te willen en over te schakelen op akkerbouw. En dan niet alleen voor millennials zoals mijzelf die ooit een huis willen kopen. Er zitten zowel ecologische, klimatologische als economische motiveringen achter. Dit systeem ruïneert veel boeren namelijk ook. Nu kan je helaas niet zoveel groeien in Nederland omdat de grond er vaak niet al te geschikt voor is. Maar wat wel kan zijn aardappels en suikerbieten. Die kan je niet alleen eten. Je kan er ook biologisch afbreekbare plastics mee maken. Wat ook kan en wat de universiteiten van Wageningen en Leiden al proberen, is juist velden weer onder een laag water zetten en rijst gaan verbouwen. Dat lost namelijk heel wat problemen op met waterbeheer.
Wie dit alleen niet wil is de BBB. De BBB maakt er ook een slecht geheim van dat ze gefinancierd worden door voedselverwerkers, veevoerbedrijven etc. Helaas is het narratief dat de "boeren worden gepakt", helaas de standaard geworden. Helaas want de schade voor de hele samenleving, inclusief de boeren op termijn, is enorm. Alleen de maatschappelijke spanningen tussen stad en platteland die hierdoor worden veroorzaakt zijn al enorm schadelijk.
Ik reageerde op PWM in "De Tweede Kamerverkiezingen kroeg" waarin @PWM om zelfreflectie vraagt bij Timmermans. Hij suggereert dat Timmermans de schuld bij de media legt (die link snap ik) en bij de Rabobank. Die laatste (Rabobank heeft gezorgd voor falen Timmermans) volg ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 24-11-2023 13:59 ]
Zullen we dan ook maar all verwijzingen in de politieke partijen met het geloof dan ook verwijderen?worldfastest schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
- Christenunie
- SGP
- CDA
Op naar de 0 zetels voor de VVD. Dit zal een hoop van hun eigen achterban geen goed doen. Bij de nieuwe verkiezingen zal de PVV nog groter worden.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:39:
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-73632174
Democratie is goed, zolang de gevestigde orde gekozen wordt? Ik ben zeker niet voor de PVV, maar partijen die niet uitgaan van hun eigen kracht maar kiezen voor het uitlichten van de negatieve kant van andere partijen verdienen IMHO ook geen respect. Wie is er dan niet democratisch?
Het getuigd van een arrogantie die zijn weerga niet kent. De uitslag staat ons niet aan, want we zijn niet de grootste. Over je schaduw heen stappen heet dat geloof ik. Maar we hebben dus de afgelopen 12/13 jaar in een VVD dictatuur geleefd dus. Blij dat we er vanaf zijn, en er mag genadeloos afgerekend worden met deze partij. Gewoon hetzelfde als D66 of CDA en het liefst nog minder!
Geen flauw idee. Er zijn hier wel al eerder grafieken gepost die laten zien dat hoger opgeleiden gemiddeld vaker links stemmen.Stylze schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]
Tja welke percentage van de bevolking doet dat denk je? Dat is maar een kleine groep.
Die wou het aanpakken net zoals D66 en zeker PvdD.Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:56:
[...]
En wat heeft dit dan met Timmermans te maken?
Het is een optelsom van:
-Beter perspectief voor boeren.
-Minder uitstoot van broeikasgassen omdat je methaan in de polders houdt.
-Beter waterbeheer en op termijn lagere waterschapsbelasting.
-Alternatief voor olie voor niet afbreekbaar plastic.
-Betere ecologie zodat ecosystemen niet in elkaar zakken. Dat is immers nog gevaarlijker dan klimaatverandering op zichzelf.
-Je kan weer huizen bouwen.
-Betere gezondheid voor de bevolking.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Waarom zou ik niets mogen zeggen over uitsluiten van mensen door de PVV?worldfastest schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:48:
Ik neem aan dat @PWM verwijst naar de bekende SBS6 meme.Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:26:
De link met Rabobank mis ik even.
Ah ok ik weet van niets. Geen debat gezienTheBrut3 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:03:
[...]
Ik neem aan dat @PWM verwijst naar de bekende SBS6 meme.
Dat kloptTheBrut3 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:03:
[...]
Ik neem aan dat @PWM verwijst naar de bekende SBS6 meme.
Wat overigens wel in zo verre inhoudelijk is, dat het staat voor "het is een ieders schuld, behalve de mijne".
Ah die associatie was mij ontgaan.PWM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:05:
[...]
Dat klopt
Wat overigens wel in zo verre inhoudelijk is, dat het staat voor "het is een ieders schuld, behalve de mijne".
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij de NOS:Joris748 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:58:
[...]
Geen flauw idee. Er zijn hier wel al eerder grafieken gepost die laten zien dat hoger opgeleiden gemiddeld vaker links stemmen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jYFOauVuV7DtvWKykVDrwEHx.png?f=user_large)
Hear hear hear.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:51:
[...]
Helaas kan ik je maar 1 thumbs-up geven, maar wat mij betreft is deze post er 100 waard.
Hear hear hear.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:51:
[...]
Helaas kan ik je maar 1 thumbs-up geven, maar wat mij betreft is deze post er 100 waard.
offtopicKalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:03:
[...]
Ah ok ik weet van niets. Geen debat gezien
Het is ook van een (veel) eerder programma van SBS6: nl : Probleemwijken, zie hier het bekende stukje : YouTube: Het is de schuld van de Rabobank ! 😂 😂
En verder met POLITIEK
Ik denk dat veel VVD stemmers naar de PVV zijn gegaan nadat de laatste peilingen aantoonde dat de VVD het niet ging redden tegen de PvdA/GL. Het grootste verschil tussen PVV en PvdA/GL is het onderwerp migratie. Ik ben met beide partijen niet eens.PWM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:21:
[...]
Een een flink deel op Timmermans om te voorkomen dat de VVD de grootste was.
Je kan aan de ene kant niet eindeloze migratie toestaan, want migranten hebben tijd nodig om te integreren in de maatschappij. Hoe meer er tegelijk komen, hoe meer het een eigen groepje blijft.
Je kan ook niet een totale migratiestop afdwingen zoals de PVV wil. EU burgers kunnen gewoon komen en vluchtelingen die hier komen kan je ook niet zomaar wegsturen als je niet weet waar ze vandaan komen.
IMHO moet je de mensen die hier zijn gekomen zo snel mogelijk integreren en laten meedoen met de maatschappij. Dus laat vluchtelingen meteen werken zoals we dit voor Oekraïners hebben toegelaten. Als later blijkt dat ze uitgezet moeten worden kan dat alsnog. Ons huidige beleid is dat we er vanuit gaan dat de vluchteling hier onterecht is en sluiten ze daarom buiten de maatschappij tot we uitgezocht hebben dat ze mogen blijven en ze dus status geven. Mensen worden niet vanzelf lui, maar als je eerst een jaar verplicht bent om niks nuttigs te doen en alles van de overheid krijgt en vervolgens moet je gaan werken, is die stap een stuk moeilijker dan meteen aan de slag mogen.
Beleid om migratie minder aantrekkelijk te maken kan zijn door studies in het Nederlands te geven ipv in het Engels (studiemigratie). Arbeidsmigratie kan je minder aantrekkelijk maken door werkgevers die arbeiders uit het buitenland halen te laten betalen voor de sociale lasten die ze meebrengen. 30% regeling is goed voor de expats, maar ipv te laten betalen uit de algemene middelen kan je hiervan ook werkgeverslasten maken. Als het loon in Nederland niet genoeg is om de expat ervan te overtuigen naar Nederland te komen, dan kan de werkgever die belastingkorting ook wel op zich nemen. Alternatief zou zijn dat de werkgever de expat 30% meer moet betalen dan het gemiddelde salaris voor die functie (nu is de regel dat het gemiddelde moet betaald worden).
Het huidige liberale beleid is dat de winsten van arbeidsmigratie naar de bedrijven gaan en de kosten naar de overheid (privatiseren van de winsten, publiek maken van de verliezen).
Zelf heb ik ook gestemd voor het algemeen belang. Ikzelf heb het goed genoeg, ruim zelfs maar ik leef graag in een samenleving waar niet zoveel mensen problemen hebben met rondkomen, wonen, zorg, baanzekerheid en dergelijke.Joris748 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:49:
[...]
Je kunt ook heel rationeel op een partij stemmen door niet alleen naar je eigen belang, maar ook naar het algemene belang te kijken.
Wat mij wel verwondert is dat het lijkt alsof een flink deel van zegmaar die 'probleemgevallen' op partijen moeten hebben gestemd die totaal niet voor hun belang opkomen. En dat moet haast wel kloppen gezien de uitslag.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
- DENKVlassie1980 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:57:
[...]
Zullen we dan ook maar all verwijzingen in de politieke partijen met het geloof dan ook verwijderen?
- Christenunie
- SGP
- CDA
- GroenLinks
Dit komt verrassend dichtbij GL/PvdA overigens.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:17:
[...]
Ik denk dat veel VVD stemmers naar de PVV zijn gegaan nadat de laatste peilingen aantoonde dat de VVD het niet ging redden tegen de PvdA/GL. Het grootste verschil tussen PVV en PvdA/GL is het onderwerp migratie. Ik ben met beide partijen niet eens.
Je kan aan de ene kant niet eindeloze migratie toestaan, want migranten hebben tijd nodig om te integreren in de maatschappij. Hoe meer er tegelijk komen, hoe meer het een eigen groepje blijft.
Je kan ook niet een totale migratiestop afdwingen zoals de PVV wil. EU burgers kunnen gewoon komen en vluchtelingen die hier komen kan je ook niet zomaar wegsturen als je niet weet waar ze vandaan komen.
IMHO moet je de mensen die hier zijn gekomen zo snel mogelijk integreren en laten meedoen met de maatschappij. Dus laat vluchtelingen meteen werken zoals we dit voor Oekraïners hebben toegelaten. Als later blijkt dat ze uitgezet moeten worden kan dat alsnog. Ons huidige beleid is dat we er vanuit gaan dat de vluchteling hier onterecht is en sluiten ze daarom buiten de maatschappij tot we uitgezocht hebben dat ze mogen blijven en ze dus status geven. Mensen worden niet vanzelf lui, maar als je eerst een jaar verplicht bent om niks nuttigs te doen en alles van de overheid krijgt en vervolgens moet je gaan werken, is die stap een stuk moeilijker dan meteen aan de slag mogen.
https://www.bol.com/nl/nl...-deugen/9200000105939293/Stylze schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:55:
[...]
Tja welke percentage van de bevolking doet dat denk je? Dat is maar een kleine groep.
Ach dat is waar de VVD goed in is toch, andere mensen de afgerond afduwen voor eigen gewin.Palindrome schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:23:
Bezorgd de VVD pieter straks weer een burnout
Het zal je partij maar zijn.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
heb je een link naar deze pagina? Hij staat niet tussen de andere NOS Apps
https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/
Dat klopt, heeft in mijn ogen heel veel te maken met de kracht van het populisme op dit moment. Het maakt niet meer uit wat je roept, maar vooral hoe hard je roept... Kijk maar naar de scholierenverkiezing: PVV op 1 en FvD op 2, driemaal raden welke partijen het meest actief zijn op de socials.mekkieboek schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:17:
[...]
Zelf heb ik ook gestemd voor het algemeen belang. Ikzelf heb het goed genoeg, ruim zelfs maar ik leef graag in een samenleving waar niet zoveel mensen problemen hebben met rondkomen, wonen, zorg, baanzekerheid en dergelijke.
Wat mij wel verwondert is dat het lijkt alsof een flink deel van zegmaar die 'probleemgevallen' op partijen moeten hebben gestemd die totaal niet voor hun belang opkomen. En dat moet haast wel kloppen gezien de uitslag.
Dit wordt nog versterkt doordat veel mensen zich niet meer inleen en geen idee hebben van de partijprogramma's (is ook niet te doen met 26 verschillende partijen). Vraag iemand die PVV heeft gestemd waarom en vaak zul je het antwoord 'Nederland weer voor de Nederlanders', 'ik wil de woningmarkt op komen' of 'de zorg moet beter/goedkoper/belastingen omlaag' krijgen. Veel van deze mensen hebben geen idee (of het interesseert ze niet) dat de PVV uit de klimaatakkoorden wil stappen, een Nexit wil, een zeer duidelijke mening over (im)migratie en bepaalde geloofsovertuigingen heeft en LGHBTI+ maar onzin vindt.
Dit kun je denk ik nog verder trekken.pkuppens schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:37:
De GL/PvdA stemmer is economisch waarschijnlijk ook slechter af met GL/PvdA (en doet dit bewust). En zeker de armere laag van de PVV stemmers is waarschijnlijk ook duurder uit met de PVV, eventueel pas op lange termijn.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het komt allemaal uit dit onderzoekZ___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:29:
[...]
https://nidi.nl/wp-content/uploads/2021/01/demos-37-01.pdf
Edit: nee dit is een ander onderzoek, maar ook interessant
[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 24-11-2023 14:33 ]
Geniale strategie trouwens van Geert Wilders, je gewoon op de domste 60% van Nederland richten, met borrelpraat die ook in 1 tweet van 140 tekens past.
(Shit, 151 tekens)
Het klinkt misschien negatiever dan zoals ik het bedoel
* dat is ook gewoon een onderdeel van een democratie dat (helaas) door Pim Fortuin ontdekt werd.
* dat wil niet zeggen dat de zorgen van dit deel van de bevolking onterecht zijn (hooguit uit verhouding)
* het zegt niks, of juist iets positiefs, over de kwaliteit het volk te vertegenwoordigen en diens behoeftes te analyseren
* het zegt helaas ook iets over het onvermogen van bepaalde partijen om sentimenten aan te voelen en goed te addresseren.
* het zegt helaas ook niks over de kwaliteit van de oplossingen (integendeel, evenwicht en nuance bekken gewoon niet lekker)
Immigratie is één van de hoofdredenen waarom ik op de SP gestemd heb. Die willen asielzoekers opvangen met een betere verspreiding over Europa en een betere verspreiding over het land, uitgeprocedeerden en veilige-landers z.s.m. het land uit hebben, het aantal internationale studenten beperken, af van de 30%-regeling, en een verplichte werkvergunning voor alle economische migranten. Waarbij er een maximum gesteld moet worden aan het aantal vergunningen, èn een directe stop op economische migranten tot dat aantal vergunningen duidelijk is.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:17:
[...]
Ik denk dat veel VVD stemmers naar de PVV zijn gegaan nadat de laatste peilingen aantoonde dat de VVD het niet ging redden tegen de PvdA/GL. Het grootste verschil tussen PVV en PvdA/GL is het onderwerp migratie. Ik ben met beide partijen niet eens.
Beleid om migratie minder aantrekkelijk te maken kan zijn door studies in het Nederlands te geven ipv in het Engels (studiemigratie). Arbeidsmigratie kan je minder aantrekkelijk maken door werkgevers die arbeiders uit het buitenland halen te laten betalen voor de sociale lasten die ze meebrengen. 30% regeling is goed voor de expats, maar ipv te laten betalen uit de algemene middelen kan je hiervan ook werkgeverslasten maken. Als het loon in Nederland niet genoeg is om de expat ervan te overtuigen naar Nederland te komen, dan kan de werkgever die belastingkorting ook wel op zich nemen. Alternatief zou zijn dat de werkgever de expat 30% meer moet betalen dan het gemiddelde salaris voor die functie (nu is de regel dat het gemiddelde moet betaald worden).
Het huidige liberale beleid is dat de winsten van arbeidsmigratie naar de bedrijven gaan en de kosten naar de overheid (privatiseren van de winsten, publiek maken van de verliezen).
Ongetwijfeld niet haalbaar, maar wel iets waar ik achter sta. Het zet qua aantallen immigranten in ieder geval zoden aan de dijk.
GroenLinks?
Lekker aan het trollen?
"What do you get if you multiply six by nine..."
sidenote, in de aanloop van de verkiezingen zag ik eigenlijk alleen Jetten op mijn socials.. dat ligt ongetwijveld aan mijn profiel, maar het viel me op dat ik van andere partijen helemaal niks zag..kgd92 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:29:
[...]
Dat klopt, heeft in mijn ogen heel veel te maken met de kracht van het populisme op dit moment. Het maakt niet meer uit wat je roept, maar vooral hoe hard je roept... Kijk maar naar de scholierenverkiezing: PVV op 1 en FvD op 2, driemaal raden welke partijen het meest actief zijn op de socials.
Dit wordt nog versterkt doordat veel mensen zich niet meer inleen en geen idee hebben van de partijprogramma's (is ook niet te doen met 26 verschillende partijen). Vraag iemand die PVV heeft gestemd waarom en vaak zul je het antwoord 'Nederland weer voor de Nederlanders', 'ik wil de woningmarkt op komen' of 'de zorg moet beter/goedkoper/belastingen omlaag' krijgen. Veel van deze mensen hebben geen idee (of het interesseert ze niet) dat de PVV uit de klimaatakkoorden wil stappen, een Nexit wil, een zeer duidelijke mening over (im)migratie en bepaalde geloofsovertuigingen heeft en LGHBTI+ maar onzin vindt.
Wilders heeft het wel slim gedaan.. met 0 marketing budget toch winnen.. da's best knap.. en onderstreept jouw stelling wel dat de strijd tegenwoordig op de socials gewonnen word (behalve in mijn geval want ik heb niet op Jetten gestemd
De verkiezing in kaarten: PVV ook populair in Biblebelt, NSC in noordoosten - https://nos.nl/l/2498994Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:29:
[...]
Bij GL/PvdA wordt gefocust op lagere inkomstenbelasting op werk en hogere belasting op vermogen. Zodat werken meer gaat lonen. Hoger opgeleiden die stemmen op GL/PvdA stemmen misschien wel tegen hun eigen financiële belang, maar hebben vaak in hun achterhoofd dat iemand die het minder heeft, meer overhoudt aan werk, beter is voor de samenleving op de langere termijn. Een armer persoon die meer overhoudt, kan ook meer besteden en dat is weer juist goed voor de ondernemers. Daarnaast betekent het vaak ook minder financiële stress, wat betekent dat mensen betere beslissingen kunnen nemen en gezonder kunnen leven. Dit brengt op langere termijn ook weer gezondsheidsvoordelen en dat leidt weer tot lagere zorgkosten.!null schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:29:
[...]
Dit kun je denk ik nog verder trekken.
De GL/PvdA stemmer is economisch waarschijnlijk ook slechter af met GL/PvdA (en doet dit bewust). En zeker de armere laag van de PVV stemmers is waarschijnlijk ook duurder uit met de PVV, eventueel pas op lange termijn.
[ Voor 12% gewijzigd door handoff op 24-11-2023 14:37 . Reden: uitbreiding ]
Valt me op dat sinds 2017 het deel hoogopgeleiden gegroeid is van ~30% naar ~40%. Jammer dat deze grafiekjes geen definities geven hoe ze de groepen indelen.zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:35:
[...]
De verkiezing in kaarten: PVV ook populair in Biblebelt, NSC in noordoosten - https://nos.nl/l/2498994
Het punt waar het kabinet op viel ging over maar een heel klein stuk hiervan en zelfs een relatief ondbelangrijk stuk. De partijen waren het op dat moment al grotendeels met elkaar eens waarbij een groot deel van de VVD-plannen meegenomen waren. Als het puur om de migratie was gegaan had het VVD veel beter door kunnen gaan en dan was nu een heel deel van die plannen al door de kamers heen.Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
[...]
Tijdens het partijcongres van de VVD was migratie een belangrijk en veelbesproken punt, waarbij Rutte zelfs zijn excuses naar zijn achterban heeft gedaan en hij zou zorgen dat dit weer op de agenda kwam staan. Ik snap niet hoe je kunt blijven zeggen dat dit geen belangrijk punt was.
Het kabinet viel dus niet vanwege grote onenigheid of dat de VVD niet voldoende zijn zin kreeg. Het viel omdat het VVD de stekker er uit heeft getrokken.
Daarmee zeg ik dus niet dat migratie geen belangrijk punt voor de VVD was, maar wel dat het punt waar het kabinet op viel juist niet een heel belangrijk punt van de VVD was (want de meeste belangrijke punten hadden ze al hun gelijk in gekregen)
Wat ze precies gedacht hebben weet ik natuurlijk ook niet, maar het uiteindelijke breekpunt van het kabinet was te klein om de echte oorzaak te zijn. En als je dan naar eerdere akties van de VVD kijkt is de meest logische conclusie dat ze er beter dachten uit te komen door het kabinet te laten vallen. En we hebben inderdaad nu gezien hoe dat is uitgevallen.Ik ben er mee eens dat er meer speelde, maar niet dat men er beter uit zou komen. Dat heeft de winst van de BBB wel laten zien bij de andere verkiezingen. Misschien had men gehoopt op een monsterzege van de BBB zodat ze met hun konden samenwerken, maar we weten hoe dat nu is gelopen.
[removed]
NSC Noordoosten? En waar ligt Delfzijl dan, einde van de wereld?zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:35:
[...]
De verkiezing in kaarten: PVV ook populair in Biblebelt, NSC in noordoosten - https://nos.nl/l/2498994
Edit, sorry - zag eerst enkel dat eerste kaartje..
[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 24-11-2023 14:41 ]
jarenegrunn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:40:
[...]
NSC Noordoosten? En waar ligt Delfzijl dan, einde van de wereld?
Dit wil iedereen. Probleem is dat het makkelijk is om te roepen dat je het wil, maar het verdomd moeilijk is om daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:33:
[...]
Immigratie is één van de hoofdredenen waarom ik op de SP gestemd heb. Die willen asielzoekers opvangen met een betere verspreiding over Europa en een betere verspreiding over het land, uitgeprocedeerden en veilige-landers z.s.m. het land uit hebben, het aantal internationale studenten beperken, af van de 30%-regeling, en een verplichte werkvergunning voor alle economische migranten. Waarbij er een maximum gesteld moet worden aan het aantal vergunningen, èn een directe stop op economische migranten tot dat aantal vergunningen duidelijk is.
Ongetwijfeld niet haalbaar, maar wel iets waar ik achter sta. Het zet qua aantallen immigranten in ieder geval zoden aan de dijk.
Arbeidsmigratie is dan weer iets dat juist de VVD geweldig vindt, en waar juist de linkse partijen meer moeite mee hebben.
combi kaarje is idd wel interesantrenegrunn schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:40:
[...]
/f/image/KaG9UbC7a3n2U6F4FXIftXb3.png?f=fotoalbum_large)
En laten dit nu net de punten zijn waarom de meeste mensen op PVV stemmen. Alleen benoemt de PVV het vooral als een probleem waarbij je lekker simpel een stop maakt (wat in de praktijk onmogelijk is) en geeft de SP daadwerkelijk aan wat en hoe ze het willen bereiken.zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:33:
[...]
Immigratie is één van de hoofdredenen waarom ik op de SP gestemd heb. Die willen asielzoekers opvangen met een betere verspreiding over Europa en een betere verspreiding over het land, uitgeprocedeerden en veilige-landers z.s.m. het land uit hebben, het aantal internationale studenten beperken, af van de 30%-regeling, en een verplichte werkvergunning voor alle economische migranten. Waarbij er een maximum gesteld moet worden aan het aantal vergunningen, èn een directe stop op economische migranten tot dat aantal vergunningen duidelijk is.
Als je dus de van asielzoekers en de bijbehorende overlast af wil, is SP een veel betere partij (met eigenlijk nog verdergaande terugdringing van migranten dan de PVV)
[removed]
Nee? GroenLinks is van oorsprong een combinatie van meerdere partijen en een richting daarvan was een Christelijke partij (PPR). Er zijn nog steeds veel Christenen die op GL stemmen.
En Wikipedia: Evangelische Volkspartij (Nederland)xzaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:49:
[...]
Nee? GroenLinks is van oorsprong een combinatie van meerdere partijen en een richting daarvan was een Christelijke partij (PPR). Er zijn nog steeds veel Christenen die op GL stemmen.
Ah ja natuurlijk, bedankt voor de aanvulling
Overigens kan je de PvdA ook Christelijk noemen gezien die partij OOK vanuit een fusie met Christelijke partijen is ontstaan maar goed dat ligt ook ver weg.
[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 24-11-2023 14:55 ]
Achteraf is het makkelijk praten, maar:zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:33:
[...]
VVD had niet GL/PvdA moeten uitzoeken als tegenstander, denkend dat zij migratie voldoende afgedekt hadden.
Maar vooral (en iets subtieler en complexer):
GL/PvdA had niet de VVD als tegenstander moeten uitzoeken en proberen de linkse stemmers te verenigen, maar de PVV stemmers naar de SP moeten sturen, en de linkerflank van de VVD moeten aanspreken om naar D66 te gaan.
Sorry maar ik vind dit toch een hele domme opmerking en er klopt ook nog niets van. Laag opgeleid betekend niet meteen dat iemand ook dom is. Ik ken meerdere mensen die zelfs meerdere eigen bedrijven hebben maar toch een laag opleidingsniveau hebben. Vooral als je veel oudere kiezers hebt zul je zien dat het opleidingsniveau al snel een stuk lager is. Zoals in de politiek gaat het er net om hoe je cijfers interpreteert.pkuppens schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:33:
[...]
Geniale strategie trouwens van Geert Wilders, je gewoon op de domste 60% van Nederland richten, met borrelpraat die ook in 1 tweet van 140 tekens past.
(Shit, 151 tekens)
Het klinkt misschien negatiever dan zoals ik het bedoel
* dat is ook gewoon een onderdeel van een democratie dat (helaas) door Pim Fortuin ontdekt werd.
* dat wil niet zeggen dat de zorgen van dit deel van de bevolking onterecht zijn (hooguit uit verhouding)
* het zegt niks, of juist iets positiefs, over de kwaliteit het volk te vertegenwoordigen en diens behoeftes te analyseren
* het zegt helaas ook iets over het onvermogen van bepaalde partijen om sentimenten aan te voelen en goed te addresseren.
* het zegt helaas ook niks over de kwaliteit van de oplossingen (integendeel, evenwicht en nuance bekken gewoon niet lekker)
Dat neemt niet weg dat er inderdaad veel kiezers bij de PVV lager opgeleid zijn, maar in verhouding en qua aantallen hebben ook ontzettend veel hoog opgeleide mensen op de PVV gestemd.
EVP bedoel je. -- too latexzaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:49:
[...]
Immigratie was voor mij geen hoofdreden om te stemmen. Hoe de overheid de taart met geld verdeelt is voor mij belangrijk. Daarvoor is voor mij de SP te links en de VVD te rechts. IMHO moet de belasting op arbeid omlaag en alle inkomsten afhankelijke belasting in het primaire belastingstelsel zitten. Alles daarbuiten moet inkomensonafhankelijk zijn. Dus kinderbijslag houden (verhogen), maar KGB en toeslagen weg. Sociale huur weer bij de overheid en dus subsidiëren in de huur ipv huurtoeslag.zacht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:33:
[...]
Zorgtoeslag weg, en een groter deel van de zorgpremie naar de algemene middelen. Dat lijkt me een betere maatregel dan het afschaffen van het eigen risico. Bijkomend voordeel is het psychologisch effect van de prijsverschillen. Nu zijn de goedkope verzekeringen ~140 en de dure ~160. Als dat 30-50 was heb je hetzelfde absolute verschil, maar mensen stappen veel sneller over van 50 naar 30 dan van 160 naar 140, ondanks dat dit dezelfde absolute besparing is.
Zowel PPR als EVP waren afsplitsingen van de verschillende CDA voorgangers.
GroenLinks komt voort uit 4 partijen:
- CPN (communisten)
- PSP (Pacifisten)
- EVP
- PPR
Precies, en dat zou zowel voor de kiezers zelf als het land een veel betere optie zijn omdat we dan ook echt de richting op zouden gaan die de meerderheid wil. Iets wat met de PVV niet gaat gebeuren omdat het grootste deel van hun partijprogramma helemaal niet aansluit bij wat de kiezers daadwerkelijk willen.pkuppens schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:55:
[...]
Achteraf is het makkelijk praten, maar:
VVD had niet GL/PvdA moeten uitzoeken als tegenstander, denkend dat zij migratie voldoende afgedekt hadden.
Maar vooral (en iets subtieler en complexer):
GL/PvdA had niet de VVD als tegenstander moeten uitzoeken en proberen de linkse stemmers te verenigen, maar de PVV stemmers naar de SP moeten sturen, en de linkerflank van de VVD moeten aanspreken om naar D66 te gaan.
[removed]
Maar wat je hier wilt past toch echt stukken beter bij de SP dan de PVV.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:57:
[...]
Immigratie was voor mij geen hoofdreden om te stemmen. Hoe de overheid de taart met geld verdeelt is voor mij belangrijk. Daarvoor is voor mij de SP te links en de VVD te rechts. IMHO moet de belasting op arbeid omlaag en alle inkomsten afhankelijke belasting in het primaire belastingstelsel zitten. Alles daarbuiten moet inkomensonafhankelijk zijn. Dus kinderbijslag houden (verhogen), maar KGB en toeslagen weg. Sociale huur weer bij de overheid en dus subsidiëren in de huur ipv huurtoeslag.
Zorgtoeslag weg, en een groter deel van de zorgpremie naar de algemene middelen. Dat lijkt me een betere maatregel dan het afschaffen van het eigen risico. Bijkomend voordeel is het psychologisch effect van de prijsverschillen. Nu zijn de goedkope verzekeringen ~140 en de dure ~160. Als dat 30-50 was heb je hetzelfde absolute verschil, maar mensen stappen veel sneller over van 50 naar 30 dan van 160 naar 140, ondanks dat dit dezelfde absolute besparing is.
[removed]
*knip*, beledigend.Vrijdag 17 uur op de Dam: Samen voor Solidariteit!
Een brede maatschappelijke coalitie verenigt zich.
Voor de rechtsstaat. Voor een Nederland van iedereen.
Neem alleen een lichtje of kaars, liefde en zoveel mogelijk anderen mee.
Wij zijn erbij, jij ook?
[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 24-11-2023 16:04 ]
Maar als je dat stelt ben elitair ...redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:58:
[...]
Precies, en dat zou zowel voor de kiezers zelf als het land een veel betere optie zijn omdat we dan ook echt de richting op zouden gaan die de meerderheid wil. Iets wat met de PVV niet gaat gebeuren omdat het grootste deel van hun partijprogramma helemaal niet aansluit bij wat de kiezers daadwerkelijk willen.
De grootste groep migranten zijn arbeidsmigranten. Laat de VVD nou de partij zijn die groot voorstander is van arbeidsmigratie. Die zorgen namelijk voor grote bedrijfswinsten bij de VVD achterban (partijsponsoren) ten koste van de maatschappij (voornamelijk woonruimte). Dus ik denk niet dat de VVD het migratieprobleem had kunnen oplossen, behalve door nog meer de vinger te wijzen naar vluchtelingen.redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:40:
[...]
Het punt waar het kabinet op viel ging over maar een heel klein stuk hiervan en zelfs een relatief ondbelangrijk stuk. De partijen waren het op dat moment al grotendeels met elkaar eens waarbij een groot deel van de VVD-plannen meegenomen waren. Als het puur om de migratie was gegaan had het VVD veel beter door kunnen gaan en dan was nu een heel deel van die plannen al door de kamers heen.
Het kabinet viel dus niet vanwege grote onenigheid of dat de VVD niet voldoende zijn zin kreeg. Het viel omdat het VVD de stekker er uit heeft getrokken.
Daarmee zeg ik dus niet dat migratie geen belangrijk punt voor de VVD was, maar wel dat het punt waar het kabinet op viel juist niet een heel belangrijk punt van de VVD was (want de meeste belangrijke punten hadden ze al hun gelijk in gekregen)
[...]
Wat ze precies gedacht hebben weet ik natuurlijk ook niet, maar het uiteindelijke breekpunt van het kabinet was te klein om de echte oorzaak te zijn. En als je dan naar eerdere akties van de VVD kijkt is de meest logische conclusie dat ze er beter dachten uit te komen door het kabinet te laten vallen. En we hebben inderdaad nu gezien hoe dat is uitgevallen.
Klopt helemaal. Ook vandaar uit bezien is het kabinet om iets onbenulligs voor de VVD gevallen.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:01:
[...]
De grootste groep migranten zijn arbeidsmigranten. Laat de VVD nou de partij zijn die groot voorstander is van arbeidsmigratie. Die zorgen namelijk voor grote bedrijfswinsten bij de VVD achterban (partijsponsoren) ten koste van de maatschappij (voornamelijk woonruimte). Dus ik denk niet dat de VVD het migratieprobleem had kunnen oplossen, behalve door nog meer de vinger te wijzen naar vluchtelingen.
[removed]
PVV was voor mij sowieso geen optie.redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:00:
[...]
Maar wat je hier wilt past toch echt stukken beter bij de SP dan de PVV.
Ik vraag met dan ook vooral af wat er gaat gebeuren op het moment dat duidelijk wordt dat de PVV niks gaat leveren van wat ze beloven. Krijgen we dan een shift terug naar meer redelijke oplossingen of wordt het juist nog extremer en meer gepolariseerd...redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:58:
[...]
Precies, en dat zou zowel voor de kiezers zelf als het land een veel betere optie zijn omdat we dan ook echt de richting op zouden gaan die de meerderheid wil. Iets wat met de PVV niet gaat gebeuren omdat het grootste deel van hun partijprogramma helemaal niet aansluit bij wat de kiezers daadwerkelijk willen.
Wat vind je hopeloos aan demonstreren voor je idealen? Noem eens iets wat beter is dan opkomen voor artikel 1 van de grondwet? Waarom ben je een *knip*, quote van geknipte post. als je gebruik maakt van een grondrecht (ook verankerd in de grondwet)? Wat heeft dit met slecht tegen verlies kunnen te maken?
[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 24-11-2023 16:04 ]
Je hebt gelijk, en meestal zet ik dat er ook wel bij en ik bedoel er oprecht niks verkeerds mee:Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:55:
[...]
Sorry maar ik vind dit toch een hele domme opmerking en er klopt ook nog niets van. Laag opgeleid betekend niet meteen dat iemand ook dom is. Ik ken meerdere mensen die zelfs meerdere eigen bedrijven hebben maar toch een laag opleidingsniveau hebben. Vooral als je veel oudere kiezers hebt zul je zien dat het opleidingsniveau al snel een stuk lager is. Zoals in de politiek gaat het er net om hoe je cijfers interpreteert.
Dat neemt niet weg dat er inderdaad veel kiezers bij de PVV lager opgeleid zijn, maar in verhouding en qua aantallen hebben ook ontzettend veel hoog opgeleide mensen op de PVV gestemd.
Ik heb nog in militaire dienst gezeten, en daar zat ik ook tussen de street-wise & smart-wise personen, en alle combinaties. Laag opgeleid en street-wise vond ik een leerzamere combinatie dan smart-wise maar totaal niet street-wise.
Sorry, niet aardig en ik weet ook niet of dit smart-wise of street-wise is, of allebei niet, maar ik kon het niet laten.
Ja en de VPRO was opgericht als Vrijzinnige Protestante Radio Omroep.Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:57:
[...]
Zowel PPR als EVP waren afsplitsingen van de verschillende CDA voorgangers.
GroenLinks komt voort uit 4 partijen:
- CPN (communisten)
- PSP (Pacifisten)
- EVP
- PPR
Die P staat tegenwoordig voor Progressief....
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die GL nog als een christelijke partij zien hoor.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ik weet het. De grens tussen goed ingelezen en elitair is schijnbaar heel klein of zo. Ik ben hier ook al een aantal keer van elitair zijn beschuldigd, terwijl ik ervoor heb gestemd om lager opgeleiden het ook goed te laten hebben. Zou ik elitair denken dan zou ik ze lekker in hun sop gaar laten koken en VVD of zelfs PVV stemmen. Beide vind ik zeer slecht voor het land, maar puur prive bekeken (2-verdieners met een zeer goed salaris) leveren die 2 partijen me veel meer op.
[removed]
Dat was deze verkiezingen wel een dingetje voor mij, sommige punten interesseren me echt een stuk minder.Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:57:
[...]
Immigratie was voor mij geen hoofdreden om te stemmen. Hoe de overheid de taart met geld verdeelt is voor mij belangrijk. Daarvoor is voor mij de SP te links en de VVD te rechts. IMHO moet de belasting op arbeid omlaag en alle inkomsten afhankelijke belasting in het primaire belastingstelsel zitten. Alles daarbuiten moet inkomensonafhankelijk zijn. Dus kinderbijslag houden (verhogen), maar KGB en toeslagen weg. Sociale huur weer bij de overheid en dus subsidiëren in de huur ipv huurtoeslag.
Ik snap je keuze om niet bij de SP terecht te komen. Ik sta dan wel weer achter hun idee over inkomensafhankelijke kinderbijslag en een inkomensafhankelijke zorgpremie.
Lezen we trouwens mee mensen? Een gesprek over verschillende meningen en ideologieën zonder met modder te gooien.
Ik kom uit een Christelijk gezin en in die gezinnen wordt het CDA echt niet gezien als Christelijk; het is maar net met welk oog je kijkt.Punkrocker schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:05:
[...]
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die GL nog als een christelijke partij zien hoor.
Heeft weinig met verlies te maken maar eerder de realiteit dat een groot deel van de bevolking het prima vindt om een deel van de samenleving uit te sluiten naast achter allerlei andere facistische ideeën te staan.
Op komen voor grondrechten en solidariteit tonen met degene die zij voornemens zijn om uit te sluiten kun je niet op tegen zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 24-11-2023 16:04 ]
Ik ben bang voor het laatste omdat er dan gedacht wordt dat als zelfs de PVV het niet op kan lossen we nog rigoreuzer moeten zijn.Morty schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:03:
[...]
Ik vraag met dan ook vooral af wat er gaat gebeuren op het moment dat duidelijk wordt dat de PVV niks gaat leveren van wat ze beloven. Krijgen we dan een shift terug naar meer redelijke oplossingen of wordt het juist nog extremer en meer gepolariseerd...
[removed]
Citation needed?Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:06:
[...]
Zelfs op z'n Trump's oproepen om de uitslag niet de accepteren (PvdA Utrecht).
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat de SP juist precies past bij wat jij wil (als je kijkt naar migratie natuurlijk) Als je kijkt naar het belastingstelsel (ben weer lekker posts door elkaar aan het halen, dus nog een keertje sorry....)
[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 24-11-2023 15:12 ]
[removed]
Rutte heeft in de afgelopen 3 jaar veel kapot gemaakt met zijn acties, dan praat ik over de toeslagenaffaire (die nog steeds niet opgelost is, maar de kinderen zijn wel uit huis geplaatst), verwijderde sms'jes en coronatijd waar heel veel gewoon niet deugde en veel bedrijven nog steeds door failliet gaan. Verklaar me voor gek, maar er waren zoveel dingen die niet klopte en de VVD kwam er telkens mee weg tot nu. Want het is nu heel duidelijk geworden dat het volk er klaar mee was en graag verandering wil zien in Nederland, dan mag je wel of geen voorstander van de PVV zijn. Er is gewoon heel duidelijk gesproken door een grote meerderheid van het volk.
Ik persoonlijk hoop al 2 jaar op een dramatische grote verandering in de tweede kamer en stond te springen in de woonkamer toen het nieuws binnenkwam dat de PVV de grootste was geworden, niet om Wilders. Nee meer om hun standpunten en de grote veranderingen die gericht zijn op eigen volk eerst, ondanks ik weet dat heel veel niet zomaar erdoor gaat komen en we het pas na jaren zullen voelen. Is wel de eerste stap gezet en in beweging gebracht en zijn de klappen hard binnengekomen bij de VVD, dat is soms al voldoende.
Daarmee hoop ik dat de focus weer word gelegd op verbetering naar ons eigen volk door middel van:
- Woning markt verbeteren (statushouders niet meer voortrekken)
- Investeren in Zorg (Tandarts in basis) en scholen
- Asielopvang beter aanpakken en in betere banen leiden
- Minimumstraffen moeten flink hoger
- Minimumloon omhoog en dat stapsgewijs
- Armen meer helpen
- Vliegbelasting omhoog
- Verlagen BTW op boodschappen
- Terugdringen wachtlijsten in de jeugdzorg
- Bied de boeren een goed toekomstperspectief en een eerlijke prijs en zo zijn er nog wel meer standpunten.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
*knip* flamebait, reageer s.v.p. inhoudelijk.Miki schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:08:
[...]
Heeft weinig met verlies te maken maar eerder de realiteit dat een groot deel van de bevolking het prima vindt om een deel van de samenleving uit te sluiten naast achter allerlei andere facistische ideeën te staan.
Op komen voor grondrechten en solidariteit tonen met degene die zij voornemens zijn om uit te sluiten kun je niet op tegen zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 24-11-2023 21:53 ]
Dit topic is gesloten.
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.