Hatsjoe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:52:
[...]Huh, zeg je hier nou serieus "meer criminaliteit is niet erg, zolang de bevolking maar blij is en dit niet in de gaten heeft"? Dat is toch echt wel van de zotte, zo werkt het niet

Wat je daar eigenlijk omschrijft is soort van propaganda en het volk laten denken dat alles goed is terwijl het tegengestelde waar is.
Met criminaliteit is het heel simpel: dit moet gewoon zo laag mogelijk zijn (idealiter 0) en een onderdeel daarvan is re-integratie en recidive voorkomen. Als uit onderzoek blijft dat langere straffen een averechts effect hebben, dan is dat juist hetgeen dat je
niet moet doen, ongeacht de perceptie of wens van het volk.
Alle criminaliteit uitbannen is onmogelijk. Er zijn beperkte middelen, dus dan moeten er keuzes gemaakt worden. Een een moord of verkrachting staat hoger op de lijst dan een winkeldiefstal. En misdrijven met een groot negatief effect op het veiligheidsgevoel van Nederland met een risico dat dit overslaat staat ook hoog op de lijst. Zelfs als dit delicten zijn die op zichzelf niet eens zo wereldschokkend zijn. Politie en justitie moet iedere dag weer kijken waar zij hun tijd aan besteden. Wat heeft het grootste positieve effect met de beschikbare middellen? In dat opzicht snap ik de opmerking van @
Palindrome wel.
alexbl69 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:37:
[...]Is dat omdat links een 'slimmere keuze' is, of is dat omdat hoog opgeleiden vaker hun schaapjes al op het droge hebben en het zich kunnen veroorloven om - als 'goedmakertje' voor hun consumptiegedrag - links te stemmen?
Krijg bij veel linkse stemmers in mijn kennissenkring een hoog 'do as i say, not as i do' gedachte. Veel reizen, uit eten, geen feestje missen, dure auto's, mooie huizen, maar als een soort aflaat en om het geweten te sussen wordt dan maar links gestemd.
In die zin zeggen deze cijfers niet zoveel.
Herkenbaar in mijn zeer linkse werkomgeving. De verre reizen zijn dan bijvoorbeeld in het kader van samenwerking met lokale organisaties en voor beroepsontwikkeling. Dan is vliegen geen probleem en wordt betaald door de organisatie uiteraard. Vlees is uit den boze, maar als je tijdens een teamdag iets lekkers met vlees hebt geregeld bij de externe locatie, dan zit een deel van de collega's het bijna van je bord af te kijken en wil wel weten waar je dat vandaan hebt. Maar zij durven dan weer niet zelf om vlees te vragen uit angst voor de reacties van collega's. De 'bietenballen' blijven overigens vrijwel onaangeroerd als we een borrel hebben.
Het zijn ook de mensen die tijdens een overleg graag bashen op Wilders en Baudet en iedereen zeer duidelijk maken wat zij vinden van mensen die stemmen op de PVV (of VVD, JA21, FVD, BVNL). Dus wat doen de collega's die op dergelijke partijen stemmen, die voelen zich buitengesloten en verlaten de organisatie of houden zich stil. En uiteraard is precies het tegenovergestelde het geval bij meer conservatieve organisaties. Ik vermijd dus de discussie over de 'heilige huisjes' van die collega's en negeer die juist, zelfs als mijn collega's of klanten een stelling poneren en ik gezien hun non-verbale communicatie het gevoel heb dat zij dat voornamelijk doen om een reactie uit te lokken.
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
[...]
...Waarbij ik wel moet benadrukken dat je vooral moet stemmen wat je wil. Ik merk alleen dat ik nog maar weinig PVV-stemmers ben tegengekomen die met een goede reden op de PVV hebben gestemd. Meestal komt het er vooral op neer dat ze tegen de partijen van de afgelopen jaren zijn en daarom maar voor PVV stemmen.
Wat een goede reden is dat is subjectief. Strategisch stemmen, tegenstemmen, enkel op een vrouw stemmen, et cetera, allemaal goede redenen voor de desbetreffende persoon. Het wordt regentesk als je voor een ander gaat bepalen wat al dan niet een goede reden zou mogen zijn op op een partij te stemmen.
Dan doet Klaver in ieder geval nog een poging om op congressen zijn hemdsmouwen op te stropen

Timmermans heeft in één van zijn voorgangers, Kok, wel een 'goed' voorbeeld: eerst "we pikken het niet langer" prediken tijdens vakbondsmanifestaties, maar jaren later wel commissaris worden van verschillende multinationals. Ook al waren zijn bedoelingen vast goed om op een pragmatische manier te proberen iets te bereiken dat in lijn was met zijn gedachtegoed. De link met "links lullen en rechts vullen" is echter snel gelegd. Wat dat betreft weet je van partijen met een rechtse signatuur in ieder geval dat zij naast hun rechtse praatjes ook rechts vullen. Alleen de mate waarin kan nog verbazen

Millie-ano schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:24:
[...]...De hoger opgeleiden met een 2 kapper in een rustig wijkje of net iets groter rijtjeshuis dan gemiddeld in de buitenwijk. Waar ze weinig zien van de 'problemen' die de lager opgeleiden ervaren. In de volksbuurtjes of afgeragde jaren 50/60 tochthokken, dat wanneer er 1 vrij komt, niet naar hun zoon/dochter/neef/nicht gaat, maar naar een niet werkend/niet de intentie tot Nederlands sprekende medemens gaat.
Maar zodra er in die mooie buurt met goede voorzieningen een flatje met kleinere woningen gemaakt wordt voor statushouders. Oehh. Dan zou zomaar de huizenprijs van die 2kapper is kunnen dalen...
N=1, maar toch. Ik zit in de situatie dat ik de helft van de tijd in een als volksbuurt te betitelen deel van de randstad verblijf en de helft van de tijd in een zeer fortuinlijk, ruim opgezet deel van het land. De verschillen tussen deze plaatsen zijn enorm. Door verschillende zaken ben ik graag op die tweede plek: (het gevoel van) veiligheid, de rust, ruimte, omgangsvormen. Ik ben iemand die dus inderdaad gaat procederen tegen dat flatje, omdat ik zie hoe deze zaken de leefomgeving gigantisch in negatieve zin kunnen verpesten en dus wil ik mijn gezin een betere woonomgeving geven dan dat ik zelf heb gehad. Ik betaal mijn geweten af met hoge belastingen en het zijn van een goede buur voor mijn directe omgeving.
rutgergron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:38:
Een democratische samenleving met een grote moslim gemeenschap werkt gewoon niet, punt. De normen en waarden liggen tever uit elkaar. Dat heeft niks met racisme te maken of tegen een groep zijn maar een realistische kijk op hoe het afgelopen tijd is gegaan en is gebleken.
Je kan niet alle culturen en geloofsovertuigingen bij elkaar zetten en verwachten dat het goed gaat. Een multiculturele werkt helaas niet en het is een utopie om dat te denken. Er zijn niet niks voor niks zoveel landen en culturen over de wereld en ik ben van mening dat je dat zo moet laten. Dat werk ten eerste voor de mensen zelf beter en voor de landen zelf.
Je doet vluchtelingen zelf er ook geen plezier mee om in een land te komen waar alles 180 graden anders is, homoseksualiteit, vrouwen die er anders bij lopen. Waarom gaan vluchtelingen niet naar landen die vertegenwoordigd zijn met moslims, zoals Saudi-Arabië ... Oh ja, is ook zo die nemen geen vluchtelingen op terwijl het wel 'broeders' van elkaar zijn.
Nogmaals dit is niet racistisch of extreem rechts maar een realistische kijk op hoe het nu de afgelopen decennia eraan toe gaat.
Cultuurverschillen maken het enorm lastig om met elkaar om te gaan en te communiceren. En dat werkt twee kanten op. "Waar twee 'geloven' slapen op één kussen, daar slaapt de duivel tussen." In mijn werk heb ik te maken met tientallen verschillende nationaliteiten, ieder met hun eigen waarden en normen. Sommige liggen dichter bij elkaar dan anderen. En sommige zijn haast onverenigbaar. Dan kunnen er twee dingen gebeuren. We gaan daar een strijd over aan of we accepteren dat we er anders over denken. Dat eerste is erg vermoeiend en maakt het werk zeer lastig. Het tweede is efficiënter en maakt dat het werkbaar blijft. En als ik naar huis ga dan ben ik blij dat ik daar in mijn vrije tijd voor kan kiezen om niet met bepaalde mensen om te gaan. En waarschijnlijk denken zij er net zo over

Dit is nogal een geladen 'vraag', want je gaat er van uit dat dit gaat gebeuren. En dat is helemaal jouw mening, maar hoeft niet zo te zijn.