Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:06:
[...]

Een meerderheid van de achterban van de VVD geeft aan dat ze willen samenwerken net als de kiezers. Dan zal het niet samenwerken hoogst waarschijnlijk een grotere impact hebben dan totaal samenwerken.
Totaal samenwerken is je eigen standpunten overboord gooien. Zou de VVD dat doen hebben we pas echt een democratisch probleem want dan bepaalt de grootste partij het volledige beleid. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Daarbij moet je niet vergeten dat Rutte door zijn eigen partij bijna aan de kant is gezet, het kabinet is niets voor niets gevallen, juist doordat de VVD continue samenwerkt met partijen die juist veel tegengestelde prioriteiten hebben.
Rutte was al 5 jaar over de datum, dat die weg ging was gewoon logisch en te verwachten.

En het kabinet is niet gevallen vanwege dat samenwerken met andere partijen. Als je kijkt naar wat er in het regeerakkoord staat is dat 90% wat de VVD wil. Uiteindelijk is het kabinet gevallen omdat op dat moment de VVD nog op groei stond en ze verwachten nog meer te kunnen bereiken na nieuwe verkiezingingen.

Uiteindelijk is het heel simpel, zeker de afgelopen 10 jaar is het beleid grotendeels door de VVD bepaald en niet door welke andere partij dan ook. Maar toch wordt op de een of andere manier door veel mensen links de schuld gegeven, de groep die al jaren in de oppositie zit en het beleid dus niet bepalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:40
superduper schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
[...]

Ik vind het meer onconstructief kleuter gedrag. Een beetje bokkig gaan lopen doen omdat het resultaat tegenvalt. Dat je niet gelijk harde eisen gaat stellen prima, maar aangeven zoek het zelf maar uit wij doen niet meer mee valt me zwaar tegen.
Inderdaad en dan gaat het belang van eigen principes boven het geluid van het volk en de stemmers. Eigenlijk een soort van dikke middelvinger naar PVV en nog erger, naar alle kiezers en het volk wat zich heeft laten horen. Nog meer reden dat Wilders premier zou moeten worden. Wilders heeft al meer dan 15 jaar voet bij stuk gehouden met alle gevolgen van dien, doodsbedreigingen, 24/7 beveiliging.

Als er één die het verdient om premier te worden dan is het Wilders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:57
rutgergron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:19:
Heeft veel punten is toch niks mis mee?

Jihad-sympathisanten aanpakken hoe kan je daar op tegen zijn. Defensie wordt ingezet voor grensbewaking om de asielstormloop op ons land te stoppen dat is toch fantastisch als dit daadwerkelijk gaat gebeuren, het zou tijd worden. Ik ben het niet met alle punten eens maar dat hoeft en kan ook niet. Islamitische scholen ben ik ook geen voorstander van zorgt alleen nog maar voor meer verdeeldheid.

Komt nog bij dat het controleren van wat er precies gebeurd bijna niet te handhaven is. Reken maar dat er genoeg over wat gebracht wat haaks staat op onze democratie. Dat is al gebleken dat er grote zorgen zijn wat binnen de muren allemaal over word gebracht.
Even een trucje uithalen:
  • Wilders-sympathisanten aanpakken hoe kan je daar op tegen zijn.
  • Christelijke scholen ben ik ook geen voorstander van zorgt alleen nog maar voor meer verdeeldheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 19:52
Waarom zou je exact niet willen meedoen aan een kabinet maar wel een gedoog-positie in nemen zonder dat je ministers aanlevert. Snap het doel hierachter niet zo goed van de VVD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:03
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:06:
Mensen onderin de samenleving hebben het idee dat ze systematisch genegeerd worden (ook dat gevoel leeft in mijn omgeving), het land kapot gaat, ze niet meer op 1 staan en immigratie een heel groot probleem is.
Dit zijn gevoelens die PVV goed op weet in te spelen (overigens ook nog vele andere partijen maar geen een zo goed als PVV), maar uiteindelijk heeft de VVD de afgelopen 12 / 13 jaar dit allemaal veroorzaakt, kijkend naar de toeslagen affaire (wat overigens nog steeds niet opgelost is), groningen, chemours/tata steel e.t.c..
Voor mij geen verassing dat PVV als grootste uit de bus is gekomen in ieder geval, ben ontzettend blij dat de VVD er (hopelijk) even niet bij is voor de komende 4 jaar. Zou ook wel goed zijn op democratisch gebied als zij voorlopig even in de oppositie zouden zitten.
Het gros van de problemen die mensen aan de onderkant ervaring zijn ontstaan of ernstig vergroot door Rutte 1. Wajong, WSW, WWB, bezuinigingen op het basispakket zorgverzekering, etc. hebben juist die onderkant keihard geraakt. De fiscale faciliëring van de pensioenopbouw werd ernstig beperkt waardoor juist de "jonge" ouderen van nu het een stuk slechter hebben dan hun voorgangers. Vervolgens brak er een crisis uit en in plaats van dat Wilders die hiel op te lossen stortte hij het land in chaos, waardoor uiteindelijk het o zo gehate links de boel moest redden.

Het geheugen is kennelijk kort.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:14:
Waarom zou je exact niet willen meedoen aan een kabinet maar wel een gedoog-positie in nemen zonder dat je ministers aanlevert. Snap het doel hierachter niet zo goed van de VVD.
Omdat je dan geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen. Wat een lafbekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 19:55
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:12:
@xzaz een foto posten van Rutte met Poetin van bijna 10 jaar terug weegt niet echt op tegen geronseld worden door een oligarch om "verkiezingen" bij te wonen een daarmee direct bij te dragen aan Russische propaganda.

Bovendien weegt zo'n foto niet echt op tegen het bezoeken van de Doema, 4 jaar na MH17, daarbij Poetin een sterk leider noemend, een leider waar westerse leiders een voorbeeld aan moeten nemen. Dat is een middelvinger naar de nabestaanden van 200 mensen die zijn vermoord, en dat is een middelvinger aan Oekraïne, destijds al.

Je onderschat de lange arm van het Kremlin zoals 99% van Nederland en weigert in te zien dat dit geen obsessie betreft maar een zeer terecht kritiekpunt waar NL media zich iets van aan zouden moeten trekken.
Waar heeft hij gezegd dat Poetin een sterke leider is? Heb je daar een bron voor want ik ben daar wel benieuwd naar. In het interview met Nieuwsuur komt dat in iedergeval niet naar voren.

Ik ben het met je eens dat hij af en toe schuurt tegen de Rusland grenzen maar dat komt meer omdat hij ook Oekraine tot de orde roept (en daarmee suggereren mensen hier ook dat hij daarmee Rusland uit de wind houdt).

Die lange arm van het Kremlin zie ik bij PVV (100% wel bij de FVD) eigenlijk niet zeker niet in combinatie met de Israël standpunten; maar met de relatie Israël - Rusland, daar eindigt mijn kennis.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 21:39
Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:09:
[...]

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: hoe zie je dan met deze uitslag een regering? Welke partijen, naast PVV, vindt jij acceptabel?
Hopelijk iets van PVV, GL/PVDA (met gematigd klimaatbeleid) en NSC :) maar dat is dromen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:16:
[...]

Hopelijk iets van PVV, GL/PVDA (met gematigd klimaatbeleid) en NSC :) maar dat is dromen denk ik
Dan lijken nieuwe verkiezingen mij nog waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
rutgergron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:13:
[...]

Inderdaad en dan gaat het belang van eigen principes boven het geluid van het volk en de stemmers. Eigenlijk een soort van dikke middelvinger naar PVV en nog erger, naar alle kiezers en het volk wat zich heeft laten horen. Nog meer reden dat Wilders premier zou moeten worden. Wilders heeft al meer dan 15 jaar voet bij stuk gehouden met alle gevolgen van dien, doodsbedreigingen, 24/7 beveiliging.

En een deel van de eigen principes waarop hij voet bij stuk heeft gehouden, heeft hij van de ene op de andere dag laten vallen. Nog geen enkel woord dat hij tot andere inzichten is gekomen. Het enige inzicht wat hij heeft gekregen is dat hij het niet meer hardop moet zeggen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
Inderdaad en dan gaat het belang van eigen principes boven het geluid van het volk en de stemmers. Eigenlijk een soort van dikke middelvinger naar PVV en nog erger, naar alle kiezers en het volk wat zich heeft laten horen. Nog meer reden dat Wilders premier zou moeten worden. Wilders heeft al meer dan 15 jaar voet bij stuk gehouden met alle gevolgen van dien. Doodsbedreigingen, 24/7 beveiliging.

En dit soort uitspraken vind ik dan weer zo gevaarlijk. Hij jaagt dus al jaren grote groepen tegen zich aan het harnas, en omdat ie dat zo stug volhoudt zou hij premier moeten worden? En daarbij een partij die eigen principes boven een coaltie vinden gaan een middelvinger naar de kiezers/volk noemen?

Dat er beveiliging nodig is is natuurlijk schandalig, maar we zitten hier in een democratie waarbij ook de partijen moeten bedenken waar ze wel/niet voor staan. En van de VVD was ook voor de verkiezingen al bekend dat ze niet zo graag met de PVV opgescheept wilden zitten in een kabinet.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:18

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Ik snap even niet hoe dat werkt.
Dat Wilders de langst zittende is geeft hem nog geen claim op het MP zijn.
Dat Wilders bedreigd wordt geeft geeft hem nog geen claiim op het MP zijn.

Dat Wilders de meeste stemmen heeft maakt het wel mogelijk om MP te worden, maar zelfs dat is nog geen recht. Het is eerder gebruikelijk.
Hij verdiend het MP zijn omdat hij de grootste is, niet omdat hij zo zielig is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
ph4ge schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:15:
[...]

Het gros van de problemen die mensen aan de onderkant ervaring zijn ontstaan of ernstig vergroot door Rutte 1. Wajong, WSW, WWB, bezuinigingen op het basispakket zorgverzekering, etc. hebben juist die onderkant keihard geraakt. De fiscale faciliëring van de pensioenopbouw werd ernstig beperkt waardoor juist de "jonge" ouderen van nu het een stuk slechter hebben dan hun voorgangers. Vervolgens brak er een crisis uit en in plaats van dat Wilders die hiel op te lossen stortte hij het land in chaos, waardoor uiteindelijk het o zo gehate links de boel moest redden.

Het geheugen is kennelijk kort.
Dus Rutte (VVD) versobert eigenlijk heel Nederland maar PVV gooit het land in een crisis? Zolang de VVD de grootste is, is er niks anders dan crisis vind dat een beetje gemakkelijk. Onder de VVD hebben we een Energiecrisis, stikstofcrisis, huizencrisis, klimaatcrisis, zorgcrisis, lerarencrisis, tekort aan mensen overal crisis e.t.c. erbij gekregen. Maar nogmaals hoe had specifiek jouw gekozen partij dat opgelost dan (laat dan ook even weten op wie je gestemd heb). Want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Omdat je dan zelf kunt bepalen waar je wel/niet mee instemt. Daarmee kun je de extreme voorstellen links laten liggen en de voorstellen accepteren waar je wel voor staat. Iets waarbij je in een coalitie veel meer beperkt in bent.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Als Wilders nou al zijn standpunten over; klimaat, EU, buitenland, islam en links echt loslaat en vervolgens ook opeens niet meer standaard met de andere rechtse partijen meestemt als het om economisch beleid gaat, geheel het tegenovergestelde van wat hij altijd claimt te vinden, dan misschien. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:27
Malarky schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:10:
[...]

Ik zie weinig reflectie bij links: nog steeds geen eerlijke kijk op de problemen de veel te grote migratie stroom brengt, alles bedekken onder de mantel der liefde. Geen eerlijke kijk op de extreme kosten voor migratie (zoals links in Denemarken). Roepen dat je verbindend bent, tot het om de opstelling gaat naar de PVV-stemmer (Kaag: wie zijn deze mensen?) en die bij voorkeur direct worden weggezet als racisten.

Je teveel laten domineren door onzinnige grachtengordel onderwerpen zoals drammen over lhbti+. Framen dat de acceptatie afneemt, terwijl dat bewust zelf wordt veroorzaakt door het het liefst er elke dag over te hebben. lhbti+ is een marginaal onderwerp en behoort dus ook aandacht in de marge te krijgen anders voelen mensen zich terecht vervreemd van de politiek. Het overgrote deel van - eventueel links - Nederland is daar een beetje klaar mee. Het zal de acceptatie van het onderwerp zelfs goed doen. Maar ook: als je dat onderwerp echt zo belangrijk vind, zet dan de poort niet wagenwijd open voor de conservatieve Islam.

Deed links maar een zelfreflectie, dan waren er al zoveel stemmen teruggekomen. Jij beweert min of meer dat de kiezer een beetje dommig is die je helaas niet kan overtuigen met het eerlijke verhaal.

Als je het eerlijke verhaal wil: stop dan eens met het oneindig benadrukken van de netto voordelen van een massale migratiestroom. Het is onwaar en onjuist en de meeste kiezers weten dat. Zeg eerlijk: migratie kost klauwen met geld, maar dat willen we - tot op zekere hoogte - omdat we nu eenmaal humaan en mensenlijk zijn. Maar bij links denkt men dat je de kiezer alleen overtuigd van (vluchtelingen)migratie als je net doet alsof het bakken met geld oplevert.
Ik zou zeggen, kijk het laatste verkiezingsdebat nog eens na, en ga in reflectie op bovenstaand bericht.

Niet alleen herhaal je reeds lang een breed achterhaalde stereotypes van links, tevens generaliseer je de linkse partijen nog meer dan een PvdA'er die Wilders stemmers voor dom uitmaakt.

Die hele focus op LHBGT* zaken is een rechts dingetje. Voor links is het altijd al principieel geen probleem geweest, enkel conservatief rechts heeft wat moeite met gelijke rechten voor iedereen. Bij het gelijktrekken van mensen, betekent het immers dat sommigen in hun positie worden verzwakt, dat accepteert nu eenmaal niet iedereen. Wederom, voer voor reflectie. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Malarky schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:10:
[...]

Ik zie weinig reflectie bij links: nog steeds geen eerlijke kijk op de problemen de veel te grote migratie stroom brengt, alles bedekken onder de mantel der liefde. Geen eerlijke kijk op de extreme kosten voor migratie (zoals links in Denemarken). Roepen dat je verbindend bent, tot het om de opstelling gaat naar de PVV-stemmer (Kaag: wie zijn deze mensen?) en die bij voorkeur direct worden weggezet als racisten.

Je teveel laten domineren door onzinnige grachtengordel onderwerpen zoals drammen over lhbti+. Framen dat de acceptatie afneemt, terwijl dat bewust zelf wordt veroorzaakt door het het liefst er elke dag over te hebben. lhbti+ is een marginaal onderwerp en behoort dus ook aandacht in de marge te krijgen anders voelen mensen zich terecht vervreemd van de politiek. Het overgrote deel van - eventueel links - Nederland is daar een beetje klaar mee. Het zal de acceptatie van het onderwerp zelfs goed doen. Maar ook: als je dat onderwerp echt zo belangrijk vind, zet dan de poort niet wagenwijd open voor de conservatieve Islam.

Deed links maar een zelfreflectie, dan waren er al zoveel stemmen teruggekomen. Jij beweert min of meer dat de kiezer een beetje dommig is die je helaas niet kan overtuigen met het eerlijke verhaal.

Als je het eerlijke verhaal wil: stop dan eens met het oneindig benadrukken van de netto voordelen van een massale migratiestroom. Het is onwaar en onjuist en de meeste kiezers weten dat. Zeg eerlijk: migratie kost klauwen met geld, maar dat willen we - tot op zekere hoogte - omdat we nu eenmaal humaan en mensenlijk zijn. Maar bij links denkt men dat je de kiezer alleen overtuigd van (vluchtelingen)migratie als je net doet alsof het bakken met geld oplevert.
De SP is wel begonnen ermee, door arbeidsmigratie en asiel migratie los te koppelen. Alleen PVDA/GL hebben dat geluid volledig gesmoord.

https://www.sp.nl/thema/migratie-integratie-en-emancipatie

Ik denk dat Timmermans juist averechts heeft gewerkt voor links, die man was helemaal niet populair bij de meerderheid.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
snaggyheadshot schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:16:
[...]

Dan lijken nieuwe verkiezingen mij nog waarschijnlijker.
Omtzigt had al een soort van toereiking gedaan dus wie weet, one can hope right :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:19:
[...]

Dus Rutte (VVD) versobert eigenlijk heel Nederland maar PVV gooit het land in een crisis? Zolang de VVD de grootste is, is er niks anders dan crisis vind dat een beetje gemakkelijk. Onder de VVD hebben we een Energiecrisis, stikstofcrisis, huizencrisis, klimaatcrisis, zorgcrisis, lerarencrisis, tekort aan mensen overal crisis e.t.c. erbij gekregen. Maar nogmaals hoe had specifiek jouw gekozen partij dat opgelost dan (laat dan ook even weten op wie je gestemd heb). Want daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Het zogenaamde Lente akkoord laat precies zien hoe ver de meeste andere partijen bereid waren te gaan om het land niet in een politieke crisis te storten toen Wilders wegliep.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
[...]

Wel mooi dat je GL/PVDA noemt, ik kreeg in dit topic het idee dat de PVV stemmer een links-hater is. Maar zoals altijd ligt dat dus genuanceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:19:
[...]

Omdat je dan zelf kunt bepalen waar je wel/niet mee instemt. Daarmee kun je de extreme voorstellen links laten liggen en de voorstellen accepteren waar je wel voor staat. Iets waarbij je in een coalitie veel meer beperkt in bent.
Lijkt mij inderdaad een valide reden. De VVD heeft al meermaals aangegeven grote moeite te hebben met enkele plannen van de PVV wat betreft economische plannen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bedenk me net iets.

- Rutte 1 kreeg gedoogsteun van de PVV
- Wilders 1 kan (volgens de huidige berichtgeving) op gedoogsteun van de VVD rekenen

Denk dat Rutte hier wel om kan glimlachen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:19:
[...]

Hoe andere partijen het opgelost zouden hebben zullen we nooit weten. Wat we wel weten is dat al die crsissen zijn ontstaan onder leiding van de VVD. En op zich is dat nog niet eens zo'n probleem want dat zijn dingen waar je als land tegen aan loopt, maar de afgelopen 15 jaar is er gewoon niets ervan structureel aangepakt en opgelost. En dat is iets dat je wel mag verwachten van een regering.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:20:
[...]

Omtzigt had al een soort van toereiking gedaan dus wie weet, one can hope right :)
De vraag is of dat veel verschil brengt en als het veel verschil brengt of dat positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Cid Highwind schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zou zeggen, kijk het laatste verkiezingsdebat nog eens na, en ga in reflectie op bovenstaand bericht.

Niet alleen herhaal je reeds lang een breed achterhaalde stereotypes van links, tevens generaliseer je de linkse partijen nog meer dan een PvdA'er die Wilders stemmers voor dom uitmaakt.

Die hele focus op LHBGT* zaken is een rechts dingetje. Voor links is het altijd al principieel geen probleem geweest, enkel conservatief rechts heeft wat moeite met gelijke rechten voor iedereen. Bij het gelijktrekken van mensen, betekent het immers dat sommigen in hun positie worden verzwakt, dat accepteert nu eenmaal niet iedereen. Wederom, voer voor reflectie. Succes.
Focus op LHBGT heeft volgens mij echt helemaal niks met links of rechts te maken. Maar veel meer of je bepaalde religieuze overtuigingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
ph4ge schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:20:
[...]

Het zogenaamde Lente akkoord laat precies zien hoe ver de meeste andere partijen bereid waren te gaan om het land niet in een politieke crisis te storten toen Wilders wegliep.
Die politieke crisis die uiteindelijk toch wel kwam omdat Rutte het kabinet liet klappen op immigratie. Of het kabinet dat viel vanwege de toeslagenaffaire...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

rutgergron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:05:
Ik las net dat:

[...]

Dus mensen maak je maar niet al teveel zorgen. Geeft wel aan hoe er smerige spelletjes worden gespeeld als het er echt op aankomt. Dit zegt al genoeg over de VVD, na jarenlang de grootste zijn nu in een hoekje gaan kruipen met krokodille tranen ipv je verlies nemen en om tafel gaan met PVV.

Dilan valt ook niet meer te vetrouwen zij zegt het één maar doet het ander.
Niet mee eens. Je mag van de VVD vinden wat je wilt maar ze hebben nooit een groep uitgesloten. Dit is een heikel punt als je gaat regeren met de PVV. Daarnaast waren afgelopen 3 verkiezingen ook voorzien van negatieve campagnes op de partij of op de persoon (Rutte doctrine). Als dit avontuur fout gaat, willen zij niet in de hoek zitten waar de klappen vallen. Het migratie thema, als dat een succes wordt zal toch aan de PVV worden toegekend dus de VVD kan als ze in de regering gaan eigenlijk alleen maar verliezen, nooit winnen. Ik denk dat dit een verstandige stap is, gedogen maar niet regeren (en ondertussen je partij even opschudden en klaar maken voor nieuw verkiezingen).

... gecensureerd ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:43:
[...]
Waarom is dat lastig te zeggen? Volgens peilingen is de achterban van de VVD en de kiezers juist voor een samenwerking met de PVV, dit was volgens mij zelfs 76%. Ik denk dat de VVD zich echt achter de oren moeten krabben, want als ze nu weer niet luisteren naar hun achterban dan is de kans groot dat ze nog zwaarder afgestraft gaan worden. Een groot deel van hun oude stemmers is al naar de PVV vertrokken.
Geen idee waar dit vandaan komt: JOVD en de leden van de VVD zijn voornamelijk tegen volwaardige samenwerking met de PVV, dat wil zeggen samen met de PVV in een kabinet.

De VVD en PVV hebben wellicht overeenkomsten op sociaal economische gebied (qua stemgedrag), maar qua partijprogramma hebben zij behoorlijke fundamentele verschillen.

Ook vanuit het bedrijfsleven is dit na de verkiezingen nog geuit omdat diverse belangrijke onderdelen uit het partijprogramma van de PVV (zoals beperking van arbeidsmigratie en beperken van expats) een groot en zeer praktisch probleem zal worden als dit wordt gerealiseerd, zeker gezien de huidige problemen in de vraag naar (capabel) personeel dat nu door arbeidsmigranten en-of expats wordt opgevangen bijvoorbeeld.

Zelf ben ik al jaren lid van de VVD, ik ben wat dat betreft tegen samenwerking met de PVV en ook tegen officiele gedoogsteun voor de PVV.

Mild voor de buhne of niet, het partijprogramma van de PVV staat haaks op de grondwet en mijn morale radar. Mocht de VVD gaan voor daadwerkelijke gedoogsteun dan zal ik mijn lidmaatschap opzeggen omdat mijn partij dan de extreme normen en waarden van de PVV in feite normaliseert en ik wil daar niet mee geassocieerd worden.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

nwagenaar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:
[...]

Geen idee waar dit vandaan komt: JOVD en de leden van de VVD zijn voornamelijk tegen volwaardige samenwerking met de PVV, dat wil zeggen samen met de PVV in een kabinet.
JOVD wijkt wel vaker sterk af van de lijn die de VVD wilt. Dat de JOVD anders wilt/denkt wordt binnen de VVD niet zo zwaar aangetrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
@xzaz ik zit nu mobiel, maar een Google search resulteert in https://www.bnnvara.nl/jo...de-nabestaanden-mh17-ramp

Is ook een nu.nl en een WNL artikel van te vinden.

De reden dat je het bij FvD wel evident vindt, is omdat dat openlijker is geweest en Zembla daar een spraakmakende documentaire over heeft gemaakt. Neemt niet weg dat het bij PVV ook gebeurt, echter meer achter de schermen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:21:
[...]

Wel mooi dat je GL/PVDA noemt, ik kreeg in dit topic het idee dat de PVV stemmer een links-hater is. Maar zoals altijd ligt dat dus genuanceerder.
Geen idee, ik in ieder geval niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Cobb schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:20:
[...]
Ik denk dat Timmermans juist averechts heeft gewerkt voor links, die man was helemaal niet populair bij de meerderheid.
Dat denk ik ook. Europees vond ik hem goed, maar landelijk gezien is het gewoon een kwal. En dat is iets dat ik van heel veel mensen hoor.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Stiggy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:
[...]

Focus op LHBGT heeft volgens mij echt helemaal niks met links of rechts te maken. Maar veel meer of je bepaalde religieuze overtuigingen hebt.
Dat had ik 10 jaar geleden ook zo onderstreept. Maar in de huidige maatschappij schijnen dergelijke sentimenten vooral uit de conservatieve hoek te komen zonder dat daar werkelijk een confessionele overtuiging een rol in speelt. Zie de gehele opkomst van het alt-right gedachtegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:25:
@xzaz ik zit nu mobiel, maar een Google search resulteert in https://www.bnnvara.nl/jo...de-nabestaanden-mh17-ramp

Is ook een nu.nl en een WNL artikel van te vinden.

De reden dat je het bij FvD wel evident vindt, is omdat dat openlijker is geweest en Zembla daar een spraakmakende documentaire over heeft gemaakt. Neemt niet weg dat het bij PVV ook gebeurt, echter meer achter de schermen.
Ja met dat 'sterke leider' kan ik niet vinden dus ik denk dat dat niet waar is.

Maar goed, ik ben hier niet om Wilders te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Denk dat Wilder geen (meerderheids)coalitie kan rondkrijgen zonder VVD, zal de gedachtegang wel zijn dan v/d VVD. Nieuwe verkiezingen in 2024 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat is de VVD ook een partij zeg. :P
Nu willen ze niet regeren, hooguit gedogen. Ze zitten zichzelf zo te positioneren om alleen mee te werken met Wilders voor de zaken die ze zelf willen en de rest niet. Zo kunnen ze proberen elke poging tot economische verandering die misschien plaatsvind, te saboteren. Want de VVD kan het zo spelen als GL/PvdA ook niet instemt met plannen omdat het niet ver genoeg gaat of omdat er zaken gekoppeld kunnen worden. Denk verlaging van loonbelasting of afschaffing van eigen risico aan migratiestandpunten.

Resultaat is dat de boel ook gewipt kan worden wanneer het de VVD uitkomt en ze gaan proberen er zelf ongeschonden uitkomen door geen grote compromissen te sluiten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Hij heeft niet geholpen denk ik, maar wat ze in Den Haag vegeten waren is dat GL een randstadfeestje was, en de PvdA wat landelijker. Veel PvdA bolwerken zijn nu PVV. Die hele fusie leeft niet buiten Den Haag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:13:
[...]

Totaal samenwerken is je eigen standpunten overboord gooien. Zou de VVD dat doen hebben we pas echt een democratisch probleem want dan bepaalt de grootste partij het volledige beleid. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Totaal samenwerken? De VVD heeft de afgelopen 13 jaar genoeg standpunten overboord gegooid. Daarbij is het nooit zo dat alle eisen en wensen worden ingewilligd bij een coalitie, zo werkt dat nu eenmaal. Bij de belangrijkste thema’s hebben de PVV en de VVD juist veel raakvlakken en zitten ze meer in lijn met elkaar dan linkse partijen.

[...]
Rutte was al 5 jaar over de datum, dat die weg ging was gewoon logisch en te verwachten.

En het kabinet is niet gevallen vanwege dat samenwerken met andere partijen. Als je kijkt naar wat er in het regeerakkoord staat is dat 90% wat de VVD wil. Uiteindelijk is het kabinet gevallen omdat op dat moment de VVD nog op groei stond en ze verwachten nog meer te kunnen bereiken na nieuwe verkiezingingen.

Uiteindelijk is het heel simpel, zeker de afgelopen 10 jaar is het beleid grotendeels door de VVD bepaald en niet door welke andere partij dan ook. Maar toch wordt op de een of andere manier door veel mensen links de schuld gegeven, de groep die al jaren in de oppositie zit en het beleid dus niet bepalen.
Nu Rutte weg is gegaan was hij in eens al 5 jaar over datum, als alle kiezers en de achterban die mening deelden dan was hij al eerder de laan uitgestuurd. De reden dat de VVD zo groot was, was vooral aan hem te danken. Niet voor niets dat men bij de vorige verkiezingen de hele campagne op hem als persoon had gericht.

Het kabinet is gevallen omdat de VVD zijn achterban en kiezers links heeft laten liggen en niet door had dat migratie zo’n belangrijk standpunt was van hun achterban. Toen de politici dit door hadden was het kwaad al geschied. Niet voor niets dat veel VVD stemmers bij deze verkiezingen naar de PVV zijn gestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]

Dat denk ik ook. Europees vond ik hem goed, maar landelijk gezien is het gewoon een kwal. En dat is iets dat ik van heel veel mensen hoor.
Denk vooral dat het de beeldvorming is door een programmamaker die van af het begin betrokken is en een spil is bij verschillende opinieprogramma's: Jeroen Pauw. Hierdoor hing daardoor meteen een stigma aan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:
[...]

Die politieke crisis die uiteindelijk toch wel kwam omdat Rutte het kabinet liet klappen op immigratie. Of het kabinet dat viel vanwege de toeslagenaffaire...
Volgens mij haal je Rutte 1 en Rutte 4 door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Tripwire999 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:
[...]

Daarbij moet ik zeggen dat het stemgedrag me al heel wat jaren erg verbaasd, want ook bij al die crisis werd er steevast op dezelfde partijen gestemd. Waarbij het volk zegt dat ze de crisis schandalig vinden, om dan vervolgens weer te stemmen op de partijen die het veroorzaakt hebben (of op zijn minst niet oplossen) :?

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mvrhrln
[...]
Denk dat Timmermans (samen met Klaver ) een van de oorzaken is dat er velen op de PVV gestemd hebben ipv b.v. NSC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:30:
[...]

Daarbij moet ik zeggen dat het stemgedrag me al heel wat jaren erg verbaasd, want ook bij al die crisis werd er steevast op dezelfde partijen gestemd. Waarbij het volk zegt dat ze de crisis schandalig vinden, om dan vervolgens weer te stemmen op de partijen die het veroorzaakt hebben (of op zijn minst niet oplossen) :?
Helemaal mee eens, dat snap ik ook echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

SuBBaSS

-has Ryzen

superduper schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
[...]

Ik vind het meer onconstructief kleuter gedrag. Een beetje bokkig gaan lopen doen omdat het resultaat tegenvalt. Dat je niet gelijk harde eisen gaat stellen prima, maar aangeven zoek het zelf maar uit wij doen niet meer mee valt me zwaar tegen.
Dan moet je die oproep van GL/PvdA aan de achterban eens lezen. Protest tegen de verkiezingsuitslag. :D

Mijn god hee, we hebben de ondergrens nog niet gezien hoor wat kleutergedrag betreft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xzaz
mvrhrln schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:31:
[...]

Denk dat Timmermans (samen met Klaver ) een van de oorzaken is dat er velen op de PVV gestemd hebben ipv b.v. NSC.
Ja; als je als links maar blijft herhalen dat iedereen welkom is en dat we een oplossing gaan vinden. (wir schaffen das) dan heb je 0,0% kaas gegeten wat er in de samenleving leeft. Als dat nou terecht is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
mvrhrln schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:29:
Denk dat Wilder geen (meerderheids)coalitie kan rondkrijgen zonder VVD, zal de gedachtegang wel zijn dan v/d VVD. Nieuwe verkiezingen in 2024 :)
En dan 40 zetels voor PVV?
Ik denk dat het expres frustreren eerder meer kiezers welke nu VVD hebben gekozen naar PVV zal drukken dan minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Laatst online: 29-06 08:29
xzaz schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:29:
[...]

Ja met dat 'sterke leider' kan ik niet vinden dus ik denk dat dat niet waar is.

Maar goed, ik ben hier niet om Wilders te verdedigen.
https://www.telegraaf.nl/...-leiderschapsstijl-poetin

Indien je niet kan lezen ivm paywall

https://wnl.tv/2018/03/03...ers-rusland/?noamp=mobile

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55
[...]

Waarom stemmen mensen op het charisma van een poppetje in plaats van het standpunt van een partij?

Het is toch de regering van je land, niet de halve finale van het songfestival...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ph4ge schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:30:
[...]

Volgens mij haal je Rutte 1 en Rutte 4 door elkaar.
Rutte 3 was toeslagen
Rutte 1 en 4 waren asiel/immigratie. Wel met de opmerking dat het bij Rutte 1 vooral over de verdeling van geld ging terwijl bij Rutte 4 het over het uitvoerend beleid ging.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:00
Hier kan ik dan wel van genieten. Half Nederland (beetje overdreven, maar toch) wilde absoluut geen VVD meer. Maar wanneer VVD aangeeft niet te (willen) regeren, dan zijn ze laf omdat ze PVV niet in een voltallig zadel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:18
walletje-w schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:31:
Het gaat nooit gebeuren maar in het landsbelang zou ik het heel mooi vinden als de PVV, GLPVDA en NSC een kabinet gaan vormen. .
Het lastige is dat met name GLPvdA dan een enorm risico loopt met de achterban. Dit gaan ze niet durven. Gezien het al erg breekbare linker

That said, ik zie dit ook veel liever dan een PVV/VVD/NSC of VVD/NSC/GLPvdA+iets vehikel of nieuwe verkiezingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat een groot deel van de PVV stemmers niet anti-moslim zijn of anti-buitenlanders. Zeker de laatste 10 zetels die hij na de prognoses erbij heeft gekregen is nadat hij juist die standpunten heeft afgezwakt. Hij weet ook wel dat andere partijen nooit akkoord gaan met zijn standpunten over moslims.

Ik denk dat een groot deel van de PVV stemmers vooral op de PVV gestemd hebben omdat ze geen huis kunnen krijgen en de media vooral migranten hiervan de schuld in de schoenen hebben geschoven. Dit is het kernstandpunt van de PVV.

Ik denk dat er voor allochtonen die al in Nederland zijn weinig zal veranderen. Zeker niet als je gewoon werkt en meedoet aan de maatschappij. Als dat wel zo is, dan denk ik ook aan vertrek. Want zelf een beetje gepest worden heb ik inmiddels wel een dikke huid van gekregen, maar dat wil ik mijn kinderen niet aandoen.
Die uitspraken heeft hij slim genoeg de laatste weken inderdaad niet veel gebruikt. Maar je kunt mij niet vertellen dat iemand met zo'n gedachtegoed ineens in een paar weken een ander mens is. Zeker niet iemand die zinn racistische gedachtegoed luidruchtig verkondigd. Keer op keer op keer en al járen lang.

Dat kan dan 2 dingen betekenen:

1. Er zijn veel stemmers voor de gek gehouden door Wilders.
2. Minimaal een kwart van Nederland is het eens met zijn racistische gedachtegoed.

Vind dat er op dit gebied ook simpelweg geen grijs vlak hebt. Je kunt niet een beetje racistisch zijn... Je bent het of het bent het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Bedankt. Wel een nuance
Vladimir Poetin is een leider, wat je verder ook van hem vindt.
Ook niet een 'sterke' leider. Het woord komt niet voor in de tekst. Maar inderdaad te kotsen dat je nog zo over een leider kan praten als je weet wat hij heeft aangericht; ook al was dit voor de oorlog en na mh17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:30:
[...]
Totaal samenwerken? De VVD heeft de afgelopen 13 jaar genoeg standpunten overboord gegooid. Daarbij is het nooit zo dat alle eisen en wensen worden ingewilligd bij een coalitie, zo werkt dat nu eenmaal. Bij de belangrijkste thema’s hebben de PVV en de VVD juist veel raakvlakken en zitten ze meer in lijn met elkaar dan linkse partijen.
Kijk er maar eens goed naar dan, alle belangrijke punten van de VVD kwamen steevast in het regeerakkoord terecht. Rutte was daarin een heel goede onderhandelaar.
Het probleem nu is dat juist die belangrijke punten nogal hard clashen. De PVV heeft gewoon een aantal punten waar de VVD het niet mee eens kan zijn, maar welke de PVV ook niet zal gaan laten vallen.
[...]
Nu Rutte weg is gegaan was hij in eens al 5 jaar over datum, als alle kiezers en de achterban die mening deelden dan was hij al eerder de laan uitgestuurd. De reden dat de VVD zo groot was, was vooral aan hem te danken. Niet voor niets dat men bij de vorige verkiezingen de hele campagne op hem als persoon had gericht.
Ik zeg ook niet dat de kiezers het daar mee eens waren, maar voor het land was het veel beter geweest als hij al eerder was vervangen. Hij geeft dit nu achteraf trouwens ook zelf al aan, zeker na Corona had ie plaats maken.
Het kabinet is gevallen omdat de VVD zijn achterban en kiezers links heeft laten liggen en niet door had dat migratie zo’n belangrijk standpunt was van hun achterban. Toen de politici dit door hadden was het kwaad al geschied. Niet voor niets dat veel VVD stemmers bij deze verkiezingen naar de PVV zijn gestapt.
Nee hoor, de VVD heeft juist continue al zijn belangrijke standpunten er door gekregen. Dat ze puur op korte-termijn aan het regeren was is wel het geval, maar gezien de stemmers is dat ook wat er wordt gevraagd. Er is niet voor niets de afgelopen jaren continue veel op de VVD gestemd. En het is echt niet zo dat de VVD sinds de laatste verkiezingen plotseling een andere koers is gaan varen. Vanuit de VVD is er dan ook weinig verandert.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Ik geloof dat direct en begrijp daar helemaal niets van. Een hele groep mensen stemt dus extremer dan ze eigenlijk zijn om te voorkomen dat er samengewerkt gaat worden met een partij die eigenlijk het beste bij ze past (qua bestaanszekerheid etc)…Puur om het beeld van 2 mensen…

Denk dat Wilders vooral SBS 6 heel dankbaar mag zijn, die hebben een groot bereik onder zijn doelgroep en dat pakte goed uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:29:
Wat is de VVD ook een partij zeg. :P
Nu willen ze niet regeren, hooguit gedogen. Ze zitten zichzelf zo te positioneren om alleen mee te werken met Wilders voor de zaken die ze zelf willen en de rest niet. Zo kunnen ze proberen elke poging tot economische verandering die misschien plaatsvind, te saboteren. Want de VVD kan het zo spelen als GL/PvdA ook niet instemt met plannen omdat het niet ver genoeg gaat of omdat er zaken gekoppeld kunnen worden. Denk verlaging van loonbelasting of afschaffing van eigen risico aan migratiestandpunten.

Resultaat is dat de boel ook gewipt kan worden wanneer het de VVD uitkomt en ze gaan proberen er zelf ongeschonden uitkomen door geen grote compromissen te sluiten.
De VVD is een ervaren bestuurspartij. En opeens krijgen ze met NSC en PVV te maken: beide partijen die door een ervaren kamerlid worden geleid maar vrijwel 0 bestuurlijke ervaring. Misschien denkt de VVD wel: laat maar, regel het zelf maar, wij steunen jullie wel maar we gaan geen handjes vasthouden in het kabinet.

Een beetje als een team lead die opeens een paar nieuwe werknemers in zijn team krijgt terwijl de ervaren krachten eruit zijn gegooid.

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 24-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Nu online
Cid Highwind schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:26:
[...]

Dat had ik 10 jaar geleden ook zo onderstreept. Maar in de huidige maatschappij schijnen dergelijke sentimenten vooral uit de conservatieve hoek te komen zonder dat daar werkelijk een confessionele overtuiging een rol in speelt. Zie de gehele opkomst van het alt-right gedachtegoed.
Niet mee eens. Dat er dergelijke groeperingen zijn (evenals Christelijk-conservatief) maakt het niet eens een rechts thema. Dat riekt een beetje teveel naar iemand die aan het linkse kant van het spectrum zit en graag kwalijke zaken aan rechts toeschrijft (los van wat die labeltjes nou echt waard zijn).

Hier in Nederland hebben we een partij als DENK die aan het linkerkant van het spectrum zit, en die ik nou ook niet echt als voorvechters van LHBTI rechten zou zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

walletje-w schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:31:
Het gaat nooit gebeuren maar in het landsbelang zou ik het heel mooi vinden als de PVV, GLPVDA en NSC een kabinet gaan vormen.
- Hiermee geeft GLPVDA aan dat ze luisteren naar de grote groep mensen die nu juist denken dat ze nooit naar die groep luisteren. Maar tegelijkertijd ook kan zeggen dat bepaalde racistische elementen niet het beleid gaan worden van het kabinet.
- PVV laat zien dat ze verantwoordelijkheid nemen voor het land en beseffen dat een land regeren compromissen maken is.
- NSC krijgt in deze gekke combinatie de kans om nieuw bestuur uit te vinden.

Inhoudelijk gaat dit alle kanten op maar juist dat is een goede representatie van het land.
Moeilijk te besturen deze combinatie? Absoluut, maar dit is dan waar de experimenten van NSC in terug zouden kunnen komen.
Dan krijg je een beetje het SP programma (minder migratie van de PVV, Sociaal economisch van GLPvdA en PVV) millieu klimaat gematigd in het midden (NSC) en vernieuwing van de politiek (NSC). Ik zie wel mogelijkheden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:37:
[...]

De VVD is een ervaren bestuurspartij. En opeens krijgen ze met NSC en PVV te maken: beide partijen die door een ervaren kamerlid worden geleid maar vrijwel 0 bestuurlijke ervaring. Misschien denkt de VVD wel: laat maar, regel het zelf maar, wij steunen jullie wel maar we gaan geen handjes vasthouden in het kabinet.
Als ze die richting op gaan (wat ik niet denk) zou ik het ook nog eens begrijpen ook. De PVV heeft al die jaren aan de zijlijn staan schreeuwen over hoe het moet. Nou prima; laat dan maar eens zien binnen de rechtstatelijke kaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:11
Morty schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:17:
[...]

Blijf het wel heel bijzonder vinden dat op een of andere manier mensen in hun hoofd gekregen hebben dat links voor grootverdieners is en rechts voor de minima. Maar op die manier zorg je iig wel dat de problemen nooit opgelost gaan worden.
Dat krijgen mensen in het hoofd omdat er gewoon meer/ groot aandacht is voor het klimaat (bijvoorbeeld) bij de linkse kant, wat voor een grote groep mensen gewoon een lagere prioriteit (omdat er problemen 'dichterbij huis' zijn) heeft.
Het is ook niet voor niets dat de mensen die het kúnnen betalen nu Elektrisch rijden, en zonnepanelen hebben. Mensen die ieder dubbeltje moeten omdraaien kunnen dit simpelweg niet, maar moeten ook meer betalen vanuit de klimaatlobby omdat de belasting op gas omhoog gaat.
Het voelt (dat kan ik uit ervaring zeggen) niet lekker als je ieder dubbeltje moet omdraaien en het gevoel hebt dat e.e.a. de verkeerde kant op beweegd, waardoor je niet uit die krapte komt.

Gelukkig bij ons wel gelukt eruit te komen, veel kunnen isoleren aan ons huis en zonnepanelen op komst (ik ben zeker niet 'tegen links' (Zoals gezegd neig ik meer naar links dan rechts), maar dat had niets met bepaalde politieke keuzes te maken. Politieke keuzes maar ook de politieke aandacht (of het gebrek daaraan, omdat andere dingen veel grootster in beeld worden gebracht) maken dat voor velen de linkse kant bij de Elite hoort, de groep die al die (nodige) veranderingen wél zelf kan betalen. Zo is het gevoel daarin nu eenmaal, dat het niet zo zwart-wit is ben ik met je eens, maar als je jarenlang het gevoel hebt gehad dat de politiek er niet is (of blind is) voor jouw problemen, krijg je dergelijke stemmingen.

En daarnaast (ook een groot deel van de verklaring denk ik) de verharding, dus mensen gaan uit het midden bewegen, maar hadden liever (bijvoorbeeld) nog een donker-gekleurde piet gehad, niet overal het opdringen van Gender(on)gelijkheid en dergelijke. Vooral het opdringen van dergelijke gedachtengoeden is men ook redelijk wars van, wat gezamenlijk met alle andere onderwerpen maakt dat er meer de Rechtste kant (harder rechts) op bewogen wordt.
Daarnaast moeten we denk ik niet vergeten dat het aan de rechterkant nog vele malen erger had gekunt als FVD zo groot was geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

De SP is wel begonnen ermee, door arbeidsmigratie en asiel migratie los te koppelen. Alleen PVDA/GL hebben dat geluid volledig gesmoord.

Daar heb je gelijk denk ik. Een deel van de PVV stemmers is ook onder meer daar geland vanwege anti-brussel sentimenten. Dan kan je inhoudelijk nog zo goed de belangen van de PVV demografie behartigen, Timmermans' achtergrond werkt dan als een rode lap op een stier.

Om het maar niet te hebben over diens imago als klimaatpaus. Zolang de PVV demografie het idee heeft dat klimaatdoelen haaks staan op de eigen interesses en ze voor Nederland volledig weggegooid geld zijn, ga je hen niet overtuigen.

Daar heeft men weldegelijk na te gaan op wat er in de communicatie beter moet.

Oprechte vraag: Denk je dat ze het met een andere leider overigens beter hadden gedaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:37:
[...]

Denk dat Wilders vooral SBS 6 heel dankbaar mag zijn, die hebben een groot bereik onder zijn doelgroep en dat pakte goed uit.
klopt.

Net als de linker partijen de NOS wel heel dankbaar mogen zijn voor de afgelopen weken. Ook logisch, de linkse partijen zorgen voor geld in het laatje bij de NOS, in ieder geval zou dat geld in het laatje verdwijnen bij een PVV.

Tot aan de verkiezingsuitslag was de NOS een warm bad voor oa GLPvdA en D66.

Als ik iets heb opgestoken bij de NOS afgelopen weken is het wel dat onpartijdigheid voor een omroep irrelevant is.

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 24-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Standpunten GL-PvdA. Wordt wel degelijk uit elkaar getrokken.
Menswaardig asielbeleid

De opvang van vluchtelingen kan efficiënter en eerlijker. Dan zijn mensen niet afhankelijk van levensgevaarlijke routes, en slaapt er bij Ter Apel niemand meer in het gras.

Grip krijgen op arbeidsmigratie

Te lang is uitbuiting van arbeidsmigranten een verdienmodel geweest. Bedrijven mogen niet langer goedkope arbeiders naar Nederland halen zonder voor goede huisvesting of taalles te zorgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28

nwagenaar

God, root. What's the differen

DevWouter schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:24:
[...]
JOVD wijkt wel vaker sterk af van de lijn die de VVD wilt. Dat de JOVD anders wilt/denkt wordt binnen de VVD niet zo zwaar aangetrokken.
Praktisch gezien zullen de meeste leden punten hebben uit het partijprogramma en keuzes van de partijtop waar ze het niet mee eens zijn.

Ondanks dat is JOVD wel de achterban en een goede graadmeter van de nieuwe generatie. Zij zijn immers leden en hebben ook stemrecht binnen de partij.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

nwagenaar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:40:
[...]

Praktisch gezien zullen de meeste leden punten hebben uit het partijprogramma en keuzes van de partijtop waar ze het niet mee eens zijn.

Ondanks dat is JOVD wel de achterban en een goede graadmeter van de nieuwe generatie. Zij zijn immers leden en hebben ook stemrecht binnen de partij.
Ik spreek je niet tegen, maar ik wilde met mijn post vooral benadrukken dat het blijkbaar geen indruk maakt. We hebben dit de afgelopen jaren wel vaker gehoord over de jongeren afdeling van verschillende politieke partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
Stiggy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:37:
[...]

Niet mee eens. Dat er dergelijke groeperingen zijn (evenals Christelijk-conservatief) maakt het niet eens een rechts thema. Dat riekt een beetje teveel naar iemand die aan het linkse kant van het spectrum zit en graag kwalijke zaken aan rechts toeschrijft (los van wat die labeltjes nou echt waard zijn).

Hier in Nederland hebben we een partij als DENK die aan het linkerkant van het spectrum zit, en die ik nou ook niet echt als voorvechters van LHBTI rechten zou zien :)
Alt-right is niet representatief voor alles rechts van D66. Netzomin als dat iedereen die algemeen gezien conservatief is, ook dusdanig conservatief is, dat men tegen gelijke rechten is.
En Denk maakt inderdaad een goed tegenargument.

Het geeft wederom aan dat links<>rechts een erg simpele weergave is in het landschap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:32:
[...]

Waarom stemmen mensen op het charisma van een poppetje in plaats van het standpunt van een partij?

Het is toch de regering van je land, niet de halve finale van het songfestival...
True, maar de mens zit nou eenmaal niet zo rationeel in elkaar. Hier op Tweakers dit dan nog een groot deel uit de IT afkomstige mensen die veel meer op logica gericht zijn.

Hans van Mierlo gaf eens aan dat het wellicht ook niet zo erg is. Je kunt niet van tevoren alle standpunten in kaart gebracht hebben van de issues die de komende jaren actueel worden. Standpunten kunnen bovendien veranderen door nieuwe informatie & inzichten. En daarnaast moeten er ook nog altijd coalities gevormd worden. Het kan daarom best begrijpelijk zijn dat je stemt op de persoon waar je het vertrouwen in hebt dat deze goed om kan gaan met deze veranderende omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
_Bailey_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:39:
[...]

klopt.

Net als de linker partijen de NOS wel heel dankbaar mogen zijn voor de afgelopen weken. Ook logisch, de linkse partijen zorgen voor geld in het laatje bij de NOS, in ieder geval zou dat geld in het laatje verdwijnen bij een PVV.

Tot aan de verkiezingsuitslag was de NOS een warm bad voor oa GLPvdA en D66.

Als ik iets heb opgestoken bij de NOS afgelopen weken is het wel dat onpartijdigheid voor een omroep irrelevant is.
Ik vind het prima dat zenders voorkeuren hebben, het was meer een constatering dat daar, in mijn ogen, een grote slag is geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Stiggy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:48:
[...]

True, maar de mens zit nou eenmaal niet zo rationeel in elkaar. Hier op Tweakers dit dan nog een groot deel uit de IT afkomstige mensen die veel meer op logica gericht zijn.

Hans van Mierlo gaf eens aan dat het wellicht ook niet zo erg is. Je kunt niet van tevoren alle standpunten in kaart gebracht hebben van de issues die de komende jaren actueel worden. Standpunten kunnen bovendien veranderen door nieuwe informatie & inzichten. En daarnaast moeten er ook nog altijd coalities gevormd worden. Het kan daarom best begrijpelijk zijn dat je stemt op de persoon waar je het vertrouwen in hebt dat deze goed om kan gaan met deze veranderende omstandigheden.
Huidige standpunten vormen natuurlijk wel een beeld over de denkwijze en ideologie van een partij. Uiteindelijk zijn die twee zaken de basis voor ieder standpunt, ook toekomstige standpunten over nog-niet-bestaande/actuele problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ZieMaar! schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:48:
[...]

Ik vind het prima dat zenders voorkeuren hebben, het was meer een constatering dat daar, in mijn ogen, een grote slag is geslagen.
Als we de voorkeuren accepteren dan wordt het een strijd van media en dan krijg je FOX achtige toestanden zoals in Amerika.

Politiek is al genoeg marketing. Verder heeft de NOS een opdracht van uit de overheid die niet van toepassing is op de commerciële zenders. Daarmee heb je meteen een ongelijk speelveld in het voordeel van de commerciële verbonden partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:35:
[...]

Die uitspraken heeft hij slim genoeg de laatste weken inderdaad niet veel gebruikt. Maar je kunt mij niet vertellen dat iemand met zo'n gedachtegoed ineens in een paar weken een ander mens is. Zeker niet iemand die zinn racistische gedachtegoed luidruchtig verkondigd. Keer op keer op keer en al járen lang.

Dat kan dan 2 dingen betekenen:

1. Er zijn veel stemmers voor de gek gehouden door Wilders.
2. Minimaal een kwart van Nederland is het eens met zijn racistische gedachtegoed.

Vind dat er op dit gebied ook simpelweg geen grijs vlak hebt. Je kunt niet een beetje racistisch zijn... Je bent het of het bent het niet.
Met dat laatste ben ik het niet mee eens. Iedereen discrimineert, dus discriminatie is sowieso een grijs vlak. De meerderheid discrimineert op de meeste onderwerpen echter niet op ras, geloof of gender. Maar je normen en waarden zijn eenmaal opgebouwd uit je levenservaring.
Als je een christenen bent, kan je het op sommige punten niet eens zijn met een moslim. Wat je met deze onenigheid doet, is denk ik de bepalende factor. Dit kan aan de ene kant van de schaal begrip tonen aan de normen/waarden van de ander tot een totale oorlog beginnen om dit verschil. Wat wij in Nederland niet racistisch vinden is het accepteren van de andere normen en waarden. De mate van acceptatie is dus het grijze gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
Kalentum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:37:
[...]

Een beetje als een team lead die opeens een paar nieuwe werknemers in zijn team krijgt terwijl de ervaren krachten eruit zijn gegooid.
Nou, met het verloop in de Kamer en de fractiediscipline bij de VVD vraag ik me af hoe groot dat verschil in de praktijk echt is...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Stiggy schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat de media hierin ook een enorme rol speelt. Wanneer een actualiteitenprogramma een persoon neerzet als de belichaming van één partij, en de winst voor een partij afgeschilderd wordt als de winst voor de Nederlandse presidentsverkiezingen, waarbij de winnaar als een rock-ster in de spotlight wordt gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 21:33
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:09:
Verbod op al het religieus onderwijs, yes please
Heb je daar ook een onderbouwing voor waarom dat zo goed zou zijn? Anders dan onderbuik retoriek? Beste school in mijn woonplaats is een christelijke basisschool. Enige met het predicaat excellent. In de woonplaats waar ik opgroeide idem.

Ik hoor ook veel seculiere ouders die juist bewust voor christelijke basisscholen kiezen vanwege de kwaliteit en de gemoedelijkheid. Zelfs in gebouwen waar een christelijke en niet christelijke school samen in 1 gebouw zitten.

Van alle gigantische problemen rond onderwijs in Nederland lijkt confessioneel onderwijs mij om te beginnen niet bestaand als probleem. En als het al bestaat bij lange na niet in de top 10.

Heel veel scholen leveren leerlingen die amper kunnen (begrijpend) lezen, schrijven, rekenen. De kwaliteit van leraren wordt minder. De hoeveelheid docenten schiet schrikbarend tekort. Tekort aan mogelijkheden in speciaal onderwijs. Gigantische regeldruk. Slechte ventilatie in gebouwen. Gebrek aan lichamelijk onderwijs. Allemaal voorbeelden van echte problemen.

Geloof bashen is zo makkelijk, afgezaagd en infantiel. Echt iets wat je verwacht van edgy tieners. En nagenoeg altijd zonder enige basis.

En hoe zie je zo'n verbod voor je dan? Alle confessionele scholen dicht? Een soort geloofspolitie in de bosjes bij elke school klaar om boetes uit te delen bij een schim van een bijbel of koran? Een groot alarm zodra de woorden God, Jezus, bijbel, Allah, Mohammed, Koran gesproken worden buiten vloeken of schelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bananenplant schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:53:
Nou, met het verloop in de Kamer en de fractiediscipline bij de VVD vraag ik me af hoe groot dat verschil in de praktijk echt is...
Net even de kieslijst van de VVD erbij gezocht, maar zo te zien hebben de meeste gekozen leden al ervaring als minister, staatssecretaris of in de kamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:52:
[...]

Met dat laatste ben ik het niet mee eens. Iedereen discrimineert, dus discriminatie is sowieso een grijs vlak. De meerderheid discrimineert op de meeste onderwerpen echter niet op ras, geloof of gender. Maar je normen en waarden zijn eenmaal opgebouwd uit je levenservaring.
Ik krijg het gevoel alsof hier onderscheid-maken en discrimineren als synoniem wordt gezien, terwijl dit niet zo is. Niet ieder onderscheid is ongeoorloofd. Ik ga er dan ook zeker niet in mee dat iedereen discimineert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is een politiek schaakspel.

1. Laat de pvv maar zien of ze eruit komen met BBB (ja) en NSC (lastig)
2. Wanneer PVV/BBB/NSC van tafel is kun je als VVD eisen stellen aan het mogelijk maken van Wilders I
3. Hoe langer het duurt hoe meer onvrede bij kiezers als het op nieuwe verkiezingen uitdraait. En dan kan de VVD mogelijk stemmen terug halen van Wilders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
jbdeiman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:39:
[...]

Dat krijgen mensen in het hoofd omdat er gewoon meer/ groot aandacht is voor het klimaat (bijvoorbeeld) bij de linkse kant, wat voor een grote groep mensen gewoon een lagere prioriteit (omdat er problemen 'dichterbij huis' zijn) heeft.
Het is ook niet voor niets dat de mensen die het kúnnen betalen nu Elektrisch rijden, en zonnepanelen hebben. Mensen die ieder dubbeltje moeten omdraaien kunnen dit simpelweg niet, maar moeten ook meer betalen vanuit de klimaatlobby omdat de belasting op gas omhoog gaat.
Het voelt (dat kan ik uit ervaring zeggen) niet lekker als je ieder dubbeltje moet omdraaien en het gevoel hebt dat e.e.a. de verkeerde kant op beweegd, waardoor je niet uit die krapte komt.

Gelukkig bij ons wel gelukt eruit te komen, veel kunnen isoleren aan ons huis en zonnepanelen op komst (ik ben zeker niet 'tegen links' (Zoals gezegd neig ik meer naar links dan rechts), maar dat had niets met bepaalde politieke keuzes te maken. Politieke keuzes maar ook de politieke aandacht (of het gebrek daaraan, omdat andere dingen veel grootster in beeld worden gebracht) maken dat voor velen de linkse kant bij de Elite hoort, de groep die al die (nodige) veranderingen wél zelf kan betalen. Zo is het gevoel daarin nu eenmaal, dat het niet zo zwart-wit is ben ik met je eens, maar als je jarenlang het gevoel hebt gehad dat de politiek er niet is (of blind is) voor jouw problemen, krijg je dergelijke stemmingen.

En daarnaast (ook een groot deel van de verklaring denk ik) de verharding, dus mensen gaan uit het midden bewegen, maar hadden liever (bijvoorbeeld) nog een donker-gekleurde piet gehad, niet overal het opdringen van Gender(on)gelijkheid en dergelijke. Vooral het opdringen van dergelijke gedachtengoeden is men ook redelijk wars van, wat gezamenlijk met alle andere onderwerpen maakt dat er meer de Rechtste kant (harder rechts) op bewogen wordt.
Daarnaast moeten we denk ik niet vergeten dat het aan de rechterkant nog vele malen erger had gekunt als FVD zo groot was geworden.
Mijn idee is dat GL meer voor de linkse elite was en PvdA meer voor de arbeiders. Ik denk dat de combinatie van deze twee op economisch gebied niet een hele goede fit is.

Opzich vind ik mezelf naarmate ik ouder word ook meer opschuiven naar links. Maar de belastingplannen van de PvdA lijken me op lange termijn gewoon heel slecht voor Nederland. Je kan niet in Nederland beslissen om multinationals meer te gaan belasten. Dat zorgt er alleen maar voor dat multinationals hun hoofdkantoor (waar dus goed betaalde banen zijn) verhuizen uit Nederland. Ik ben het wel met de PvdA eens dat multinationals meer belast moeten worden dan nu, maar je moet op EU niveau de belastingen verhogen, zodat de bedrijven hun vestiging niet bepalen op het land met de laagste belasting, maar op andere factoren (bijvoorbeeld beschikbaarheid van geschoolde mensen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Kist schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:58:
[...]

Heb je daar ook een onderbouwing voor waarom dat zo goed zou zijn? Anders dan onderbuik retoriek? Beste school in mijn woonplaats is een christelijke basisschool. Enige met het predicaat excellent. In de woonplaats waar ik opgroeide idem.

Ik hoor ook veel seculiere ouders die juist bewust voor christelijke basisscholen kiezen vanwege de kwaliteit en de gemoedelijkheid. Zelfs in gebouwen waar een christelijke en niet christelijke school samen in 1 gebouw zitten.

Van alle gigantische problemen rond onderwijs in Nederland lijkt confessioneel onderwijs mij om te beginnen niet bestaand als probleem. En als het al bestaat bij lange na niet in de top 10.

Heel veel scholen leveren leerlingen die amper kunnen (begrijpend) lezen, schrijven, rekenen. De kwaliteit van leraren wordt minder. De hoeveelheid docenten schiet schrikbarend tekort. Tekort aan mogelijkheden in speciaal onderwijs. Gigantische regeldruk. Slechte ventilatie in gebouwen. Gebrek aan lichamelijk onderwijs. Allemaal voorbeelden van echte problemen.

Geloof bashen is zo makkelijk, afgezaagd en infantiel. Echt iets wat je verwacht van edgy tieners. En nagenoeg altijd zonder enige basis.

En hoe zie je zo'n verbod voor je dan? Alle confessionele scholen dicht? Een soort geloofspolitie in de bosjes bij elke school klaar om boetes uit te delen bij een schim van een bijbel of koran? Een groot alarm zodra de woorden God, Jezus, bijbel, Allah, Mohammed, Koran gesproken worden buiten vloeken of schelden?
Alle bestaande scholen kunnen zich omvormen naar openbare scholen. En geloof/levensbeschouwing mag/moet gewoon aan de orde komen. Kan gewoon onderdeel zijn van de lesstof, maar dan niet belicht vanuit 1 invalshoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hatsjoe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 00:52:
[...]Huh, zeg je hier nou serieus "meer criminaliteit is niet erg, zolang de bevolking maar blij is en dit niet in de gaten heeft"? Dat is toch echt wel van de zotte, zo werkt het niet 8)7 Wat je daar eigenlijk omschrijft is soort van propaganda en het volk laten denken dat alles goed is terwijl het tegengestelde waar is.

Met criminaliteit is het heel simpel: dit moet gewoon zo laag mogelijk zijn (idealiter 0) en een onderdeel daarvan is re-integratie en recidive voorkomen. Als uit onderzoek blijft dat langere straffen een averechts effect hebben, dan is dat juist hetgeen dat je niet moet doen, ongeacht de perceptie of wens van het volk.
Alle criminaliteit uitbannen is onmogelijk. Er zijn beperkte middelen, dus dan moeten er keuzes gemaakt worden. Een een moord of verkrachting staat hoger op de lijst dan een winkeldiefstal. En misdrijven met een groot negatief effect op het veiligheidsgevoel van Nederland met een risico dat dit overslaat staat ook hoog op de lijst. Zelfs als dit delicten zijn die op zichzelf niet eens zo wereldschokkend zijn. Politie en justitie moet iedere dag weer kijken waar zij hun tijd aan besteden. Wat heeft het grootste positieve effect met de beschikbare middellen? In dat opzicht snap ik de opmerking van @Palindrome wel.
alexbl69 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:37:
[...]Is dat omdat links een 'slimmere keuze' is, of is dat omdat hoog opgeleiden vaker hun schaapjes al op het droge hebben en het zich kunnen veroorloven om - als 'goedmakertje' voor hun consumptiegedrag - links te stemmen?

Krijg bij veel linkse stemmers in mijn kennissenkring een hoog 'do as i say, not as i do' gedachte. Veel reizen, uit eten, geen feestje missen, dure auto's, mooie huizen, maar als een soort aflaat en om het geweten te sussen wordt dan maar links gestemd.

In die zin zeggen deze cijfers niet zoveel.
Herkenbaar in mijn zeer linkse werkomgeving. De verre reizen zijn dan bijvoorbeeld in het kader van samenwerking met lokale organisaties en voor beroepsontwikkeling. Dan is vliegen geen probleem en wordt betaald door de organisatie uiteraard. Vlees is uit den boze, maar als je tijdens een teamdag iets lekkers met vlees hebt geregeld bij de externe locatie, dan zit een deel van de collega's het bijna van je bord af te kijken en wil wel weten waar je dat vandaan hebt. Maar zij durven dan weer niet zelf om vlees te vragen uit angst voor de reacties van collega's. De 'bietenballen' blijven overigens vrijwel onaangeroerd als we een borrel hebben.

Het zijn ook de mensen die tijdens een overleg graag bashen op Wilders en Baudet en iedereen zeer duidelijk maken wat zij vinden van mensen die stemmen op de PVV (of VVD, JA21, FVD, BVNL). Dus wat doen de collega's die op dergelijke partijen stemmen, die voelen zich buitengesloten en verlaten de organisatie of houden zich stil. En uiteraard is precies het tegenovergestelde het geval bij meer conservatieve organisaties. Ik vermijd dus de discussie over de 'heilige huisjes' van die collega's en negeer die juist, zelfs als mijn collega's of klanten een stelling poneren en ik gezien hun non-verbale communicatie het gevoel heb dat zij dat voornamelijk doen om een reactie uit te lokken.
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
[...]
...Waarbij ik wel moet benadrukken dat je vooral moet stemmen wat je wil. Ik merk alleen dat ik nog maar weinig PVV-stemmers ben tegengekomen die met een goede reden op de PVV hebben gestemd. Meestal komt het er vooral op neer dat ze tegen de partijen van de afgelopen jaren zijn en daarom maar voor PVV stemmen.
Wat een goede reden is dat is subjectief. Strategisch stemmen, tegenstemmen, enkel op een vrouw stemmen, et cetera, allemaal goede redenen voor de desbetreffende persoon. Het wordt regentesk als je voor een ander gaat bepalen wat al dan niet een goede reden zou mogen zijn op op een partij te stemmen.
_Bailey_ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:23:
[...]
wat mij betreft zijn deze 2 heren (!) zelf (!) het absolute tegenbeeld van de 'gewone arbeider'. Samen overigens met Klaver.
Dan doet Klaver in ieder geval nog een poging om op congressen zijn hemdsmouwen op te stropen ;) Timmermans heeft in één van zijn voorgangers, Kok, wel een 'goed' voorbeeld: eerst "we pikken het niet langer" prediken tijdens vakbondsmanifestaties, maar jaren later wel commissaris worden van verschillende multinationals. Ook al waren zijn bedoelingen vast goed om op een pragmatische manier te proberen iets te bereiken dat in lijn was met zijn gedachtegoed. De link met "links lullen en rechts vullen" is echter snel gelegd. Wat dat betreft weet je van partijen met een rechtse signatuur in ieder geval dat zij naast hun rechtse praatjes ook rechts vullen. Alleen de mate waarin kan nog verbazen ;)
Millie-ano schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:24:
[...]...De hoger opgeleiden met een 2 kapper in een rustig wijkje of net iets groter rijtjeshuis dan gemiddeld in de buitenwijk. Waar ze weinig zien van de 'problemen' die de lager opgeleiden ervaren. In de volksbuurtjes of afgeragde jaren 50/60 tochthokken, dat wanneer er 1 vrij komt, niet naar hun zoon/dochter/neef/nicht gaat, maar naar een niet werkend/niet de intentie tot Nederlands sprekende medemens gaat.

Maar zodra er in die mooie buurt met goede voorzieningen een flatje met kleinere woningen gemaakt wordt voor statushouders. Oehh. Dan zou zomaar de huizenprijs van die 2kapper is kunnen dalen...
N=1, maar toch. Ik zit in de situatie dat ik de helft van de tijd in een als volksbuurt te betitelen deel van de randstad verblijf en de helft van de tijd in een zeer fortuinlijk, ruim opgezet deel van het land. De verschillen tussen deze plaatsen zijn enorm. Door verschillende zaken ben ik graag op die tweede plek: (het gevoel van) veiligheid, de rust, ruimte, omgangsvormen. Ik ben iemand die dus inderdaad gaat procederen tegen dat flatje, omdat ik zie hoe deze zaken de leefomgeving gigantisch in negatieve zin kunnen verpesten en dus wil ik mijn gezin een betere woonomgeving geven dan dat ik zelf heb gehad. Ik betaal mijn geweten af met hoge belastingen en het zijn van een goede buur voor mijn directe omgeving.
rutgergron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:38:
Een democratische samenleving met een grote moslim gemeenschap werkt gewoon niet, punt. De normen en waarden liggen tever uit elkaar. Dat heeft niks met racisme te maken of tegen een groep zijn maar een realistische kijk op hoe het afgelopen tijd is gegaan en is gebleken.

Je kan niet alle culturen en geloofsovertuigingen bij elkaar zetten en verwachten dat het goed gaat. Een multiculturele werkt helaas niet en het is een utopie om dat te denken. Er zijn niet niks voor niks zoveel landen en culturen over de wereld en ik ben van mening dat je dat zo moet laten. Dat werk ten eerste voor de mensen zelf beter en voor de landen zelf.

Je doet vluchtelingen zelf er ook geen plezier mee om in een land te komen waar alles 180 graden anders is, homoseksualiteit, vrouwen die er anders bij lopen. Waarom gaan vluchtelingen niet naar landen die vertegenwoordigd zijn met moslims, zoals Saudi-Arabië ... Oh ja, is ook zo die nemen geen vluchtelingen op terwijl het wel 'broeders' van elkaar zijn.

Nogmaals dit is niet racistisch of extreem rechts maar een realistische kijk op hoe het nu de afgelopen decennia eraan toe gaat.
Cultuurverschillen maken het enorm lastig om met elkaar om te gaan en te communiceren. En dat werkt twee kanten op. "Waar twee 'geloven' slapen op één kussen, daar slaapt de duivel tussen." In mijn werk heb ik te maken met tientallen verschillende nationaliteiten, ieder met hun eigen waarden en normen. Sommige liggen dichter bij elkaar dan anderen. En sommige zijn haast onverenigbaar. Dan kunnen er twee dingen gebeuren. We gaan daar een strijd over aan of we accepteren dat we er anders over denken. Dat eerste is erg vermoeiend en maakt het werk zeer lastig. Het tweede is efficiënter en maakt dat het werkbaar blijft. En als ik naar huis ga dan ben ik blij dat ik daar in mijn vrije tijd voor kan kiezen om niet met bepaalde mensen om te gaan. En waarschijnlijk denken zij er net zo over ;)
Cid Highwind schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:25:...Ik weet ook niet wat de oplossing is om een '33 situatie te vermijden...
Dit is nogal een geladen 'vraag', want je gaat er van uit dat dit gaat gebeuren. En dat is helemaal jouw mening, maar hoeft niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:37
Joosie200 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:59:
[...]

3. Hoe langer het duurt hoe meer onvrede bij kiezers als het op nieuwe verkiezingen uitdraait. En dan kan de VVD mogelijk stemmen terug halen van Wilders
Nee die zulen overstappen van VVD naar PVV, het is de VVD achterban die graag willen dat PVV gaat regeren. Veel van de stemmen die VVD nu nog heeft zijn mensen die sympatie hebben voor de PVV maar daar niet op stemmen uit "fatsoen" maar dat sentiment kan omslaan als de VVD te lang gaat treuzelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
[...]
Ik zou wel pleiten voor het verwijderen van geloofsonderwerpen uit het vakkenpakket. Een algemeen vak 'levensbeschouwing' is dan prima toegestaan maar een vak 'godsdienst' zoals wij op de Katholieke basisschool hadden, waar meneer pastoor aan 10-jarige kinderen kwam vertellen dat ze toch echt kindjes moeten maken, niet.

Dus dat is veel meer een inhoudelijk probleem dan een 'verbied alle religieuze scholen' probleem en ik denk dat de Onderwijsinspectie daar prima op kan toezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
Joris748 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:02:
[...]

Alle bestaande scholen kunnen zich omvormen naar openbare scholen. En geloof/levensbeschouwing mag/moet gewoon aan de orde komen. Kan gewoon onderdeel zijn van de lesstof, maar dan niet belicht vanuit 1 invalshoek.
Juist, ja, alles openbare scholen, dan kennis laten maken met de diversen geloof, en dan een eigen mening laten vormen en kiezen welk geloof iemand eventueel zou willen aanhangen, vanaf een leeftijd dat ze kunnen begrijpen waar het over gaat.

Zal waarschijnlijk als gevolg hebben dat aanhangers bij ieder geloof wel minder zou worden, want minder indoctrinatie. Maar dat is dan eigen keus.

Wat waarschijnlijk niet door ieder geloof wordt geaccepteerd want het moet opgedrongen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
nwagenaar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:23:
[...]

De VVD en PVV hebben wellicht overeenkomsten op sociaal economische gebied (qua stemgedrag), maar qua partijprogramma hebben zij behoorlijke fundamentele verschillen.

Ook vanuit het bedrijfsleven is dit na de verkiezingen nog geuit omdat diverse belangrijke onderdelen uit het partijprogramma van de PVV (zoals beperking van arbeidsmigratie en beperken van expats) een groot en zeer praktisch probleem zal worden als dit wordt gerealiseerd, zeker gezien de huidige problemen in de vraag naar (capabel) personeel dat nu door arbeidsmigranten en-of expats wordt opgevangen bijvoorbeeld.

Zelf ben ik al jaren lid van de VVD, ik ben wat dat betreft tegen samenwerking met de PVV en ook tegen officiele gedoogsteun voor de PVV.

Mild voor de buhne of niet, het partijprogramma van de PVV staat haaks op de grondwet en mijn morale radar. Mocht de VVD gaan voor daadwerkelijke gedoogsteun dan zal ik mijn lidmaatschap opzeggen omdat mijn partij dan de extreme normen en waarden van de PVV in feite normaliseert en ik wil daar niet mee geassocieerd worden.
Er waren gister bij de praatprogramma’s van Nederland 1 en op RTL4 peilingen te zien, ik heb het geprobeerd het terug te vinden maar kon het zo snel niet vinden. Maar daar was te zien dat zowel bij de achterban van de VVD, NSC en de BBB de achterban voor een samenwerking met de PVV was. Hierbij was de VVD wel het laagst van deze drie, maar nog steeds een ruime meerderheid. Ik snap dat jij daar anders tegenaan kijkt, maar blijkbaar niet alle VVD stemmers.

Toch wel knap dat je aanhaalt dat de PVV haaks op de grondwet en jou morele radar staat. Maar zijn we de toeslagen affaire al vergeten? Volgens mij werden daar mensen door de belastingdienst stelselmatig gediscrimineerd en zijn daar levens van veel gezinnen en zelfs kinderen verwoest. En kom niet met een of ander excuus dat Rutte of de VVD er niets zogenaamd niets vanaf wisten.

Of laten we het over Groningen hebben, waar mensen al jaren in de shit zitten terwijl de VVD en Rutte jaren hebben gepronkt met hoe goed het met Nederland ging. Hoe kun je het over moraal hebben als men geld verkiest boven de veiligheid van de burgers. Zowel de media als veel kiezers zijn blijkbaar erg kortzichtig en vergeten dit soort zaken snel.

Als de VVD eindelijk zelf het boetekleed had aangetrokken zonder alle coalitie partners van alles en nog wat de schuld te geven dan had ik nog een beetje respect gehad voor die partij. Volgens mij hoort men nog steeds beoordeeld te worden op daden en niet woorden. Afgezien dat men ook goede dingen heeft gedaan heeft de VVD ook behoorlijk grove fouten gemaakt. Van fouten kun je leren en het belangrijkste is dat fouten zo snel mogelijk opgelost worden, maar de VVD heeft tot op heden beide niet gedaan.
redwing schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:36:
[...]

Kijk er maar eens goed naar dan, alle belangrijke punten van de VVD kwamen steevast in het regeerakkoord terecht. Rutte was daarin een heel goede onderhandelaar.
Het probleem nu is dat juist die belangrijke punten nogal hard clashen. De PVV heeft gewoon een aantal punten waar de VVD het niet mee eens kan zijn, maar welke de PVV ook niet zal gaan laten vallen.

[...]

Ik zeg ook niet dat de kiezers het daar mee eens waren, maar voor het land was het veel beter geweest als hij al eerder was vervangen. Hij geeft dit nu achteraf trouwens ook zelf al aan, zeker na Corona had ie plaats maken.

[...]

Nee hoor, de VVD heeft juist continue al zijn belangrijke standpunten er door gekregen. Dat ze puur op korte-termijn aan het regeren was is wel het geval, maar gezien de stemmers is dat ook wat er wordt gevraagd. Er is niet voor niets de afgelopen jaren continue veel op de VVD gestemd. En het is echt niet zo dat de VVD sinds de laatste verkiezingen plotseling een andere koers is gaan varen. Vanuit de VVD is er dan ook weinig verandert.
Hoe kunnen alle belangrijke punten van de VVD in het regeerakkoord terecht zijn gekomen als het kabinet gevallen is over Migratie en dat dit ook binnen de VVD de afgelopen jaren een belangrijk punt was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Z___Z schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:00:
[...]

Mijn idee is dat GL meer voor de linkse elite was en PvdA meer voor de arbeiders. Ik denk dat de combinatie van deze twee op economisch gebied niet een hele goede fit is.
En ik denk dat het daar bij de verschillende partijen vooral fout gaat. Want als je naar de partij-programma's gaat kijken is GL helemaal niet voor de elite en de PvDA was niet vooral voor de arbeiders. Het imago van veel partijen komt helemaal niet overeen met waar ze eigenlijk voor staan.
Veel problemen ontstaan dan ook door de communicatie. En dan heb ik het dus ook over de noodzaak van minder boeren en geld spenderen aan het milieu die toch echt noodzakelijk zijn en waarbij uitstellen de boel alleen maar duurder maakt.
Opzich vind ik mezelf naarmate ik ouder word ook meer opschuiven naar links. Maar de belastingplannen van de PvdA lijken me op lange termijn gewoon heel slecht voor Nederland. Je kan niet in Nederland beslissen om multinationals meer te gaan belasten. Dat zorgt er alleen maar voor dat multinationals hun hoofdkantoor (waar dus goed betaalde banen zijn) verhuizen uit Nederland.
De enige reden dat die kantoren hier zitten is omdat ze weinig belasting hoeven te betalen. Die extra belasten zal er inderdaad voor zorgen dat een deel gaat verplaatsen, maar ik vraag me dan vooral af of je een partij die toch al amper belasting betaalt wilt faciliteren. Uiteindelijk gaat het daarbij maar om heel weinig banen vergeleken met de winst die het bedrijf zelf door de belastingregels krijgt. Maar ook de opbrengsten voor de Nederlandse staat zijn maar heel klein.
Puur voor Nederland kun je die dus prima extra belasten, veel zal het net opleveren maar het kost ook niet echt iets.
Ik ben het wel met de PvdA eens dat multinationals meer belast moeten worden dan nu, maar je moet op EU niveau de belastingen verhogen, zodat de bedrijven hun vestiging niet bepalen op het land met de laagste belasting, maar op andere factoren (bijvoorbeeld beschikbaarheid van geschoolde mensen).
Klopt, uiteindelijk is dat de enige oplossing die echt kan werken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Roenie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:02:
[...]
Wat een goede reden is dat is subjectief. Strategisch stemmen, tegenstemmen, enkel op een vrouw stemmen, et cetera, allemaal goede redenen voor de desbetreffende persoon. Het wordt regentesk als je voor een ander gaat bepalen wat al dan niet een goede reden zou mogen zijn op op een partij te stemmen.
Wat ik al eerder heb uitgelegd, onder die goede reden versta ik vooral dat ze weten waarvoor ze gestemd hebben. Veelal krijg ik een bepaald standpunt te horen, waarna je ze de details verteld en laat zien dat de PVV daar eigenlijk tegen is of er op zijn minst anders instaat. En dan heb je toch echt met de verkeerde reden gestemd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
Andyk125 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:07:
[...]

Toch wel knap dat je aanhaalt dat de PVV haaks op de grondwet en jou morele radar staat. Maar zijn we de toeslagen affaire al vergeten? Volgens mij werden daar mensen door de belastingdienst stelselmatig gediscrimineerd en zijn daar levens van veel gezinnen en zelfs kinderen verwoest. En kom niet met een of ander excuus dat Rutte of de VVD er niets zogenaamd niets vanaf wisten.
Nouja, beter rijkelijk laat dan nooit, he ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Hoe kunnen alle belangrijke punten van de VVD in het regeerakkoord terecht zijn gekomen als het kabinet gevallen is over Migratie en dat dit ook binnen de VVD de afgelopen jaren een belangrijk punt was.
Omdat het VVD het kabinet heeft laten vallen omdat ze dachten er beter uit te komen. Niet omdat dat standpunt nu zo belangrijk was. Dat werd toen ook algeheel gemeld dat de VVD al grotendeels zijn zin kreeg en dat eigenlijk niemand snapte waarom het klapte op zo'n klein punt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Linkser schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:03:
[...]

Nee die zulen overstappen van VVD naar PVV, het is de VVD achterban die graag willen dat PVV gaat regeren. Veel van de stemmen die VVD nu nog heeft zijn mensen die sympatie hebben voor de PVV maar daar niet op stemmen uit "fatsoen" maar dat sentiment kan omslaan als de VVD te lang gaat treuzelen.
Wat er gaat gebeuren zal de tijd leren. Wilde meer uitleggen waarom Dilan zegt; na 13 jaar Rutte wil NL de VVD niet meer in het kabinet. Het is een tactisch hard to get move. Ik denk dat die overstap al klaar is. Vergeet niet dat de VVD bij uitstek een 1.5x middeninkomen het gevoel kan geven om ook miljonair te worden en dat zij dus door de VVD bediend worden. Het 'there is no alternative' narratief. Terwijl de VVD een lobbyverhikel is voor grootkapitaal die machtspolitiek wil bedrijven.

Er is een grote groep mensen waarbij het Rutte tijdperk goed verlopen is. Profiteren van de huizenmarkt, kunnen de woning verduurzamen, hebben nu dus lage woonlasten en lage energielasten. Wonen in wijken zonder veel gedoe. Hebben nul toeslagen en zijn dus niet bezig met overleven of ze de boodschappen kunnen blijven betalen. Dus ik denk dat een kern van die achterban altijd VVD zal blijven stemmen en niet PVV overweegt omdat Wilders hun niet zal kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

[...]
N=1, maar toch. Ik zit in de situatie dat ik de helft van de tijd in een als volksbuurt te betitelen deel van de randstad verblijf en de helft van de tijd in een zeer fortuinlijk, ruim opgezet deel van het land. De verschillen tussen deze plaatsen zijn enorm. Door verschillende zaken ben ik graag op die tweede plek: (het gevoel van) veiligheid, de rust, ruimte, omgangsvormen. Ik ben iemand die dus inderdaad gaat procederen tegen dat flatje, omdat ik zie hoe deze zaken de leefomgeving gigantisch in negatieve zin kunnen verpesten en dus wil ik mijn gezin een betere woonomgeving geven dan dat ik zelf heb gehad. Ik betaal mijn geweten af met hoge belastingen en het zijn van een goede buur voor mijn directe omgeving.
En daarmee zeg ik dus in dezelfde post als die quote; Hoger opgeleiden weten het allemaal beter, maar is vaak wel 'not in my backyard' mentaliteit. Problemen zijn erg, maar gelukkig zie ik er weinig van denkgoed. Ik stuur wel een giro555 deugneus. En dan zullen er genoeg zijn die nu zeggen; Ja maar ik niet ...
En dat is het gedachtengoed van een lager opgeleide. En ook daar heb je die zeggen; Ja maar ik niet ...

Maar doordat je beide ziet en meemaakt zie en snap je waarschijnlijk het sentiment van beide kanten. Want ik snap heel goed dat zou protesteren tegen dat flatje. Maar ik snap ook dat je zegt die mensen moeten wel ergens heen en opgevangen worden. Dus het is gewoon moeilijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

Of laten we het over Groningen hebben, waar mensen al jaren in de shit zitten terwijl de VVD en Rutte jaren hebben gepronkt met hoe goed het met Nederland ging. Hoe kun je het over moraal hebben als men geld verkiest boven de veiligheid van de burgers. Zowel de media als veel kiezers zijn blijkbaar erg kortzichtig en vergeten dit soort zaken snel.

Als de VVD eindelijk zelf het boetekleed had aangetrokken zonder alle coalitie partners van alles en nog wat de schuld te geven dan had ik nog een beetje respect gehad voor die partij. Volgens mij hoort men nog steeds beoordeeld te worden op daden en niet woorden. Afgezien dat men ook goede dingen heeft gedaan heeft de VVD ook behoorlijk grove fouten gemaakt. Van fouten kun je leren en het belangrijkste is dat fouten zo snel mogelijk opgelost worden, maar de VVD heeft tot op heden beide niet gedaan.
Ook al snap ik al deze punten (en snap ik niet waarom mensen VVD bleven stemmen), snap ik niet waarom mensen dan nog verder rechts zijn gaan stemmen ipv naar links. daar zitten de partijen die vanaf het begin wilden dat deze verschillende crisissen aangepakt zouden worden. De PVV klaagt er wel over, maar is nog nooit met een oplossingsrichting gekomen. Iets wat GL/PvDA eerder wel hebben gedaan.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:45
[...]

Fijn voor de Christenen in je woonplaats dat er een excellente school zit, wel jammer voor de moslims die daar waarschijnlijk niet naartoe gaan vanwege de invalshoek. Idem voor islamitische scholen die soms erg goed zijn maar waar niet veel anders gelovigen naar toe gaan.

Door geloof te verweven in onderwijs creëer je al de eerste scheiding in de samenleving op basis van geloof. Ieder kind zou goed onderwijs moeten krijgen en zou niet gescheiden moeten worden op basis van geloof. Geloof is iets wat in de prive kring hoort en niet in het onderwijs of overheidsinstanties.

Ik bash geloof zelf dus niet. Infantiel is vooral iemand een edgy tiener noemen als zijn mening niet aansluit bij de jouwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DevWouter schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:52:
[...]

Als we de voorkeuren accepteren dan wordt het een strijd van media en dan krijg je FOX achtige toestanden zoals in Amerika.

Politiek is al genoeg marketing. Verder heeft de NOS een opdracht van uit de overheid die niet van toepassing is op de commerciële zenders. Daarmee heb je meteen een ongelijk speelveld in het voordeel van de commerciële verbonden partijen.
Mijn opmerking is wat algemener. De NOS heeft een neutraal profiel, ongehoord Nederland en de VPRO juist niet. Die mix is belangrijk. En het al lang een strijd in de media, heel lang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
DevWouter schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:33:
[...]

Rutte 3 was toeslagen
Rutte 1 en 4 waren asiel/immigratie. Wel met de opmerking dat het bij Rutte 1 vooral over de verdeling van geld ging terwijl bij Rutte 4 het over het uitvoerend beleid ging.
Helemaal niet. Rutte 1 viel over het begrotingstekort als gevolg van de financiele crisis. Wilders liep weg toen de nood het hoogst was en de linkerpartijen schoten te hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-73632174

Democratie is goed, zolang de gevestigde orde gekozen wordt? Ik ben zeker niet voor de PVV, maar partijen die niet uitgaan van hun eigen kracht maar kiezen voor het uitlichten van de negatieve kant van andere partijen verdienen IMHO ook geen respect. Wie is er dan niet democratisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

[...]
Dit is nogal een geladen 'vraag', want je gaat er van uit dat dit gaat gebeuren. En dat is helemaal jouw mening, maar hoeft niet zo te zijn.
Vind je zelf ook niet dat dat wel erg selectief en contextvrij geciteerd is?
De zin zelf zou het inderdaad als onvermijdelijk stellen, daar heb je gelijk in, maar je gaat wel voorbij aan de algemene maatschappelijke beweging in die richting.

Met de huidige polarisatie, die dus echt niet exclusief van links komt, komen we bij ongewijzigde koers weldegelijk dichter bij dat scenario. Het ongegrond structureel in stand houden van het beeld dat links voor onbegrensde immigratie is en tegen de Nederlander, versterkt dit effect eenmaal.

De afgelopen jaren, maar ook gedurende deze verkiezingen als ook na het bekend worden voor de uitslag, zie ik een hoop als "waarschuwing voor polarisatie" verpakte polarisatiepogingen. Met het immigratieprobleem als voornaamste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:04

steveman

Comfortabel ten onder

Kritiek op geloof afdoen alsof het vrijwel nooit een basis heeft? Heb je wel eens een argument tegen tot je genomen? Lekker volwassen manier van discussieren ook om de andere partij infantiel te noemen.

En over absentie van een basis gesproken... Weet je zeker dat je aan dat draadje wilt trekken?

En denk je ook niet wat integratie een betere kans zou krijgen door mensen van verschillende achtergronden op jonge leeftijd al met elkaar in contact te laten komen op school?

En even anecdotisch, als ik mag. Waar ik opgroeide waren drie scholengemeenschappen binnen een paar honder meter van elkaar. Zeer gelovige vrijgemaakte toko, eenje uhm, medium gelovig en de laatste openbaar. En waar kregen de minderasielhebbende onderwijs? Juist, bij de openbare school. De andere twee waren zeker iets te druk met kletsen over naastenliefde om het daadwerkelijk uit te praktiseren:?

Hou geloof lekker achter de voordeur/in het clubhuis, en houd ook zeker niet je handje op om met belastinggeld te verzuilen.

Getekend, een atheïst tot in de @Kist :Y)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Laatst online: 11:11
Ik ben oprecht een beetje teleurgesteld in de houding van GL/PVDA. Ik ben vooral voor GL/PVDA gegaan voor het economisch beleid + klimaat. Hun asiel beleid snap ik, en vind ik respectabel, maar op dit moment hebben we grotere problemen met name op de woningmarkt. Mensen het land uit zetten is wel het laatste wat ik wil, maar het is toch volkomen begrijpbaar dat als er geen huisvesting mogelijk is dat je dan ook gaat minderen op immigratie totdat die problemen zijn opgelost? De hele argumentatie dat we arbeidsmigraten nodig hebben begrijp ik ook en snap ik ook, maar GL/PVDA lijkt daar amper onderscheid in te maken. Nu heeft GL/PVDA de verkiezingen eigenlijk verloren, en hun strijdkreet gaat voornamelijk over het asielbeleid. Ik snap dat het geen populisten zijn, maar volgens mij is immigratie an sich helemaal niet het probleem waar men tegen aan loopt, naar vooral het woning tekort, de problemen in de zorg/educatie, inflatie en graaiflatie en de steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm. Ik snap gewoon echt niet dat GL/PVDA hier nu zo'n punt van maken, daar moet (voor de partij en voor Nederland) helemaal niet de focus liggen naar mijn mening.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 18:21
steveman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:40:
...
En waar kregen de minderasielhebbende onderwijs? Juist, bij de openbare school. De andere twee waren zeker iets te druk met kletsen over naastenliefde om het daadwerkelijk uit te praktiseren:?
...
Ja want het is volstrekt logisch om als Moslim je kind naar een Christelijke school te sturen 8)7

Je mag daar best naar toe, maar dan heb je wel te accepteren dat je elke dag een Bijbelverhaal krijgt en bijvoorbeeld een psalm moet leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ph4ge schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:20:
[...]

Helemaal niet. Rutte 1 viel over het begrotingstekort als gevolg van de financiele crisis. Wilders liep weg toen de nood het hoogst was en de linkerpartijen schoten te hulp.
Bij Rutte 1 was het sowieso een mirakel dat het nog twee jaar stand heeft gehouden. Gedoogsteun van de PVV in de tweede en de SGP in de eerste Kamer.
Pagina: 1 ... 34 ... 45 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws

Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.

Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.