The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ware het niet dat PVV een rechts kabinet wil formeren, mede omdat het vorige kabinet niet rechts genoeg was volgens Wilders. Wilde PVV echt een linkse, of zelfs centrum, agenda uitvoeren, dan zou over rechts het laatste zijn wat Wilders zou willen.Palindrome schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
Een milde pvv door ze verantwoordelijkheid te geven zou links juist toe moeten juichen.
Vraag me af wat de reacties zouden zijn van al die ant-wilders mensen/groeperingen/omroepen etc als Denk bij toeval de grootste zou zijn geworden. Zou BNN/Vara dan ook een demonstratie regelen ?Norjee schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:00:
[...]
Ware het niet dat PVV een rechts kabinet wil formeren, mede omdat het vorige kabinet niet rechts genoeg was volgens Wilders. Wilde PVV echt een linkse, of zelfs centrum, agenda uitvoeren, dan zou over rechts het laatste zijn wat Wilders zou willen.
[ Voor 4% gewijzigd door mvrhrln op 23-11-2023 17:07 ]
Fantaseer er op los zou ik zeggenmvrhrln schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:04:
[...]
Vraag me af wat de reacties zouden zijn van al die ant-wilders mensen/groeperingen/omroepen etc als Denk bij toeval de grootste zou zijn geworden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
haha ja idd, maar dat was de huidige uitslag ook....
Ik ben ook heel benieuwd. Ik denk dat een linkse partij die streng is tegen immigratie en niet milieu het alle belangrijkste maakt heel veel stemmen had kunnen krijgen.Waah schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:45:
[...]
Links gaat over saamhorigheid, en we leven in een tijdperk van individualisme.
En ik zou oprecht benieuwd zijn hoe een partij er uit zou zien die een links gedachtegoed er op na houd, maar het partijprogramma niet laat doorrekenen en allerlei onmogelijke beloftes maakt. Ik ben oprecht benieuwd hoe dat er uit zou zien.
Een Linkse Thierry Baudet ofzo
Was dat niet de propositie van SP?useruser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:09:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd. Ik denk dat een linkse partij die streng is tegen immigratie en niet milieu het alle belangrijkste maakt heel veel stemmen had kunnen krijgen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Plus Dat de NPO echt wel Nederlandse cultuur is. Veel goede documentaires, programma's, etc.giantgiantus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:18:
[...]
Niet alleen duizenden banen. Je kan van alles vinden over de NPO maar ze doen best heel erg veel om fake nieuws te beperken. De SBS6en laten zien dat we denk ik zuinig moeten zijn op de NPO.
Het geeft ook een stem aan veel verschillende soorten groepen in nederlands. Links, rechts, christenen, etc.
Wilders claimt dat hij voor het behoud is van de Nederlandse cultuur, dan moet je juist de NPO behouden. Maar we weten allemaal waarom hij er echt van af wilt.
Dit had de boodschap van de SP moeten zijn. Maar Lilian durfde het niet uit te spreken en is leeggeroofd door Timmermans.useruser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:09:
[...]
Ik ben ook heel benieuwd. Ik denk dat een linkse partij die streng is tegen immigratie en niet milieu het alle belangrijkste maakt heel veel stemmen had kunnen krijgen.
Dat is in Denemarken gebeurd. De sociaal-democratische partij heeft daar een harder standpunt op immigratie ingenomen.useruser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:09:
[...]
Wikipedia: Socialdemokraterne
De dreiging kans dat een rechts-populistische partij de grootste zou worden bestaat al langermvrhrln schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:08:
[...]
haha ja idd, maar dat was de huidige uitslag ook....
Daar valt wel wat op aan te merken hoor… zoals dat ze een echt rechtse zender (niet het gedraaide WNL en PowNed) er systematisch uitwerken met claims over on-journalistiek handelen, nee daar zit echt geen tolerantie hoor.n3z schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:13:
[...]
Het geeft ook een stem aan veel verschillende soorten groepen in nederlands. Links, rechts, christenen, etc.
Er is een brede groep die echt wel wat minder NPO zou toejuichen, dat is niet voorbehouden aan PVVers.
Laten we dan eerst pas op de plaats maken en dat drastisch verbeteren voordat we de groep nog veel groter maken waardoor het alleen nóg maar moeilijker wordt. En als we dan een gedegen systeem hebben waarbij duidelijk is wie daarin slagen kunnen we die gericht binnen laten.ZieMaar! schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:36:
[...]
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan met statushouders die een baan in Nederland zochten. Ik hielp ze daarbij, met opstellen van cv’s, maar meer nog algemene gebruiken rondom werk zoeken. Dat waren allemaal hoogopgeleide mensen, die prima Nederlands spraken, maar toch heb je geen idee hoe ingewikkeld het in Nederland is, zelfs voor die groep. Laat staan voor de minder hoogopgeleide of wat oudere statushouders.
Juist op dit punt is het pure beeldvorming en het uitvergroten van uitwassen wat de PVV in de kaarten speelt.
Yep.snaggyheadshot schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:49:
[...]
Als ik in mijn omgeving kijk is Timmermans juist de reden. Hij bleef maar roepen dat je op hem moest stemmen omdat er anders een rechts kabinet zou ontstaan. Uit angst daarvoor stemden veel mensen in mijn omgeving daarom juist op PVV.Veel mensen zijn heel gevoelig voor wat er door politici wordt geroepen op TV in verkiezingstijd.
Ik stem PVV omdat ze nu een keer de kans krijgen van de VVD; nooit gehoord.
Ik stem PVV omdat ik absoluut niet wil dat GL-PvdA de grootste wordt en die proberen alles links naar zich toe te trekken om maar de grootste worden; meerdere keren gehoord. Dát heeft de VVD, Ja21, FvD, NSC allemaal toch zeker 1 of meerdere stemmen gekost denk ik.
[ Voor 30% gewijzigd door Thompson op 23-11-2023 17:25 ]
Beeromaniac
On-Nieuws wordt ook betaald door belastinggeld, en daar hangen regels aan. Die horen thuis onder de paraplu van Haray Mens & C. Heeft niets op het publieke net te zoeken.Linkser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
Daar valt wel wat op aan te merken hoor… zoals dat ze een echt rechtse zender (niet het gedraaide WNL en PowNed) er systematisch uitwerken met claims over on-journalistiek handelen, nee daar zit echt geen tolerantie hoor.
Er is een brede groep die echt wel wat minder NPO zou toejuichen, dat is niet voorbehouden aan PVVers.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
(zeer kort)snaggyheadshot schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:49:
[...]
Als ik in mijn omgeving kijk is Timmermans juist de reden. Hij bleef maar roepen dat je op hem moest stemmen omdat er anders een rechts kabinet zou ontstaan. Uit angst daarvoor stemden veel mensen in mijn omgeving daarom juist op PVV.Veel mensen zijn heel gevoelig voor wat er door politici wordt geroepen op TV in verkiezingstijd.
Het heeft meer te maken met beleid van PVV VVD immigratie laten door etteren om het kabinet express erop te laten ploffen, vervolgens werd de deur voor Wilders op een kier gezet die heeft ervan gebruik gemaakt door zijn toon een beetje te matigen... rest is geschiedenis...
Er is geen bereidheid bij andere omroepen om ze daaraan te laten voldoen, geloof me ik heb hier wat meer dan gemiddeld informatie over.franssie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:20:
[...]
On-Nieuws wordt ook betaald door belastinggeld, en daar hangen regels aan. Die horen thuis onder de paraplu van Haray Mens & C. Heeft niets op het publieke net te zoeken.
Daar zit dus ook de pijn voor een “publieke” omroep, ook dat zal je moeten bedienen.
Wat mij betreft is de tijd rijp om de NPO terug te brengen tot de NOS en aantal documentaties per jaar. Laat het omroepen bestel maar compleet los heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Bedoel je Ongehoord Nederland? Want die aantijgingen waren behoorlijk terecht.Linkser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
Daar valt wel wat op aan te merken hoor… zoals dat ze een echt rechtse zender (niet het gedraaide WNL en PowNed) er systematisch uitwerken met claims over on-journalistiek handelen, nee daar zit echt geen tolerantie hoor.
Je vergeet hier even dat de Oekraïeners helemaal niet naar Ter Apel zijn gegaan en het papierwerk daarbij snel was geregeld. Als je ervoor zou zorgen dat dat ook snel geregeld zou worden voor andere asielzoekers zouden er een stuk minder problemen zijn.sNielz123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:54:
[...]
Oekraïners vluchten echt voor oorlog. Van Asielzoekers is dat echt een klein percentage. De Oekraïense cultuur ligt ook dichter bij de onze dan de Afrikaanse cultuur.
Zelfde als die van arbeidsmigranten. Je ziet in de praktijk toch dat die veel minder problemen geven terwijl ze met een veel grotere groep zijn?
Precies, en laat dat nu net volledig uitgekleed zijn waarbij de escalatie-kosten uiteindelijk hoger liggen dan we voorheen voor een goede opvang aan kosten hadden. Want dat is nu het hele probleem, onder het VVD is de asiel-opvang en afhandeling volledig uitgehold. En dan is inderdaad het logische gevolg dat we de vluchtelingenstroom niet aankunnen. Het probleem zit in de afhandeling en niet in de vluchtelingenstroom.We kunnen de vluchtelingenstroom gewoonweg niet aan. Zorg eerst maar eens dat wat nu binnen is goed is verwerkt.
Daarbij vergeet je weer dat we migranten wilden stoppen omdat ze onze huizen 'inpikken'. Laat de groep die dat doen nu net vooral die arbeidsmigranten zijn. Waarom ligt de focus er dan niet op om die stroom te stoppen?
Waarom gaat het nu plotseling over de hele wereld? Zowel asiel als klimaat gaat grotendeels over ons eigen stuk. En beide kunnen we zonder enig probleem aanpakken als het eens werd aangepakt. Zorg voor een fatsoenlijke asielopvang+afhandeling en voor het milieu zorg eens voor een goed meerjaren plan. Zoals ik al heel vaak heb gezegd, als we 15 jaar geleden de stikstof hadden aangepakt hadden we met alleen natuurlijk verloop nu geen enkel probleem meer gehad. Het is nu een groot probleem geworden omdat we het blijven uitstellen.Zorg voor je eigen mensen voordat je voor een ander kan zorgen. We kunnen als klein land niet de hele wereld redden. Dat geldt voor zowel asiel als klimaat.
Maar dit is nu net het hele punt van de populistische partijen, ze roepen maar wat, maar de onderbouwing is meestal ver te zoeken. Zeker als je er even induikt zie je dat in bijna alle gevallen er maar 1 kant van het verhaal meegenomen wordt (zoals b.v. Brussel geen geld meer geven ons uiteindelijk alleen maar geld kost)
[removed]
In de horeca heb je te maken met de voedsel en warenautoriteit, die zou je in zekere zin ook intolerant kunnen noemen.Linkser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
In Nederland ligt de lat echt heel laag qua journalistieke diepgang, als je daar als omroep onderdoor weet te kruipen is er sprake van opzet.
Dat eigen risico op nul heeft dan weinig waarde meer als ik de zorg toch niet meer in nederland kan betrekken omdat er vanwege een volledige migratiestop veel te weinig medisch personeel is.
Ssst, dit mogen de mensen niet weten.redwing schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:25:
[...]
Precies, en laat dat nu net volledig uitgekleed zijn waarbij de escalatie-kosten uiteindelijk hoger liggen dan we voorheen voor een goede opvang aan kosten hadden. Want dat is nu het hele probleem, onder het VVD is de asiel-opvang en afhandeling volledig uitgehold. En dan is inderdaad het logische gevolg dat we de vluchtelingenstroom niet aankunnen. Het probleem zit in de afhandeling en niet in de vluchtelingenstroom.
Daarbij vergeet je weer dat we migranten wilden stoppen omdat ze onze huizen 'inpikken'. Laat de groep die dat doen nu net vooral die arbeidsmigranten zijn. Waarom ligt de focus er dan niet op om die stroom te stoppen?
Koffer al ingepakt ?HTT-Thalan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:29:
Als Wilder belasting gaat afschaffen, stort ik het volledige bedrag dat normaal naar de staat zou gaan direct op een spaarrekening. Dat geld ga ik hard nodig hebben voor vliegtickets + zorg in buitenland, dubbel het onderhoud aan mijn auto (met de verwachte kwaliteit van ons wegennet zodra de belasting wegvalt zal ik het nodig hebben) en om mijn kinderen naar priveschool te sturen, want een gewone school zal ik niet meer kunnen vinden als de leraren niet betaald worden.
Dat eigen risico op nul heeft dan weinig waarde meer als ik de zorg toch niet meer in nederland kan betrekken omdat er vanwege een volledige migratiestop veel te weinig medisch personeel is.

Wat is er dan links aan zijn ideeën?Palindrome schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
Een milde pvv door ze verantwoordelijkheid te geven zou links juist toe moeten juichen.
Het enige wat ik er in kan vinden is dat ouderen eerder met pensioen mogen en de AOW wordt verhoogd.
Minder arbeidsmigratie zou je als versterking van de positie van de Nederlandse arbeider kunnen zien, maar er zijn vrijwel overal dusdanige tekorten, dat je daar wellicht meer kwaad dan goed mee doet. Wellicht dat hij er onbedoeld een bom mee legt onder het verdienmodel van de tuinbouw en de vleesindustrie, wat groen links en de PvdD natuurlijk goed uitkomen.
De punten waarmee hij links tegemoet kan komen, schoppen dus tegen het zere been van de VVD en overige gedoogpartijen zoals de BBB (eerste kamer). Wilders komt daarin echt zwaar wisselgeld tekort.
Overige punten zijn veelal weinig concreet, doorspekt van discriminatie ("geen woningen naar statushouders"), of op een andere manier haaks op de politieke standpunten van de linkse partijen. Hou je dus enkel het cadeautje voor de boomers over. Een verhoging van de AOW zie ik ze nog wel steun in geven, een verlaging van de leeftijd valt echter op geen enkele manier te verantwoorden, maar misschien dat ze de SP nog kunnen porren voor bepaalde zware beroepen?
Ik zie anders een hele logische weg om via premierschap te groeien:Stoney3K schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:39:
[...]
De PVV heeft nog nooit een ministerspost gehad, en heeft dus nooit de kans gehad om zijn (onhaalbare) beleid te implementeren.
Ik ben juist bang dat de PVV in de oppositie houden straks een nóg grotere verschuiving naar de PVV op gaat leveren. Tot de 75 zetel-grens dichtbij komt.
PVV, premier, Justitie en veiligheid
VVD:Financien, eco zaken en handel, BuZa, Infra
NSC: Sociale Zaken, Zorg en Onderwijs.
Rest verdeel je over VVD en NSC. Oftewel iedereen blij over de enorme water bij de wijn die de PVV doet.
PVV: Stalorders om NIET aan de knoppen te zitten van Justitie en veiligheid, immers je wil dat het heel blijft. Maar wel alles wat met Marengo te maken heeft de naam "Task Force" te geven met pakkende names als Rabat, Cassablanca, Rif Gebergte. Alles wat nu al in de pijplijn zit ga je knetterhard tamboeren hoe de PVV de raddraaiers aanpakt.
VVD: Hun gewenste posten waar ze hun belangengroepen mee kunnen liefkozen. De VVD laat de economie enigszins verder pruttelen:
NSC geef je alle dodelijke dossiers. Als NSC niet kan leveren (immers onmogelijk) kan je het kabinet laten klappen en roepen dat de NSC niet heeft geleverd wat het volk nodig heeft.
Nieuwe verkiezingen, NSC klapt in elkaar, PVV 50 zetels.
Wilders 2, zelfde geintje met de VVD uithalen en vervangen door een ander rechts vehicel.
Rinse and repeat (oftewel de Rutte doctrine).
Welke 'echt rechtse zender' bedoel je dan?Linkser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
Ongehoord Nederland met hun wappienieuws?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ja maar die hadden een partijprogramma wat inhoudelijk wel OK in elkaar zat. Je kan het met ze eens zijn of niet. Dat is veel te ingewikkeld voor de PVV kiezers denk ik.
Heb het namelijk PVV programma een beetje gelezen, maar dat is echt oneindig gratis bier van rechts. Gigantische extra ongedekte uitgaven en gigantische lastenverlichting. En zoals Omtzigt al terecht weer aanstipte staan er best wat zaken in die tegen de grondwet indruisen. Het programma is grotendeels een onuitvoerbaar (onderbuik) kletsverhaal. Dat is wat men wil horen. Kans dat grote delen uitgevoerd kunnen worden is vrijwel 0.
Heb vooral weer het idee dat een stem op de PVV vooral weer een fijn onderbuikgevoel geeft. "kijk ze op links eens hahaha'".
Het gaat even duren, maar het wordt gewoon weer een moeilijk midden kabinet. Maak me totaal geen zorgen over een kabinet Wilders 1. Een dergelijk kinderlijk in elkaar gezet verkiezingsprogramma kan Wilders alleen uitvoeren als hij de absolute meerderheid krijgt.
Ik vraag me eerder hoe het er uit komt te zien bij kamervragen. Gaat Wilders dan achter zijn minister staan en fluistert op iedere vraag het antwoord in?PP_Sound schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:43:
Wilders heeft wel een groot voordeel in de formatie, overleg met zijn partijgenoten om zijn partijprogramma aan te passen om te kunnen samenwerken is niet nodig.
Dat vraag ik me dus ook af. De PVV heeft formeel toch maar 1 partijlid?Cid Highwind schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:44:
[...]
Ik vraag me eerder hoe het er uit komt te zien bij kamervragen. Gaat Wilders dan achter zijn minister staan en fluistert op iedere vraag het antwoord in?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
ik heb bij toeval is een uitzending gezien, het had het meest weg van een heel slecht toneelstukStoney3K schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:41:
[...]
Welke 'echt rechtse zender' bedoel je dan?
Ongehoord Nederland met hun wappienieuws?
man man, daar zat wat bij elkaar.....
maarrrrrrrrrrrrrrrr,
Er waren afgelopen periode ook een aantal "linkse" programm's enorm aan het drammen moet ik zeggen wat ook zeer fout was.
Probleem is vaak dat de presentatoren niet interviewe maar hun eigen mening opdringen uitzonderingen daargelaten/
De SP is het bewijs dat dit niet klopt.useruser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:09:
[...]
Hoe zie je dat voor je?911GT2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:17:
[...]
Sterker nog, ik zou er voorstander van zijn om geloof in zijn geheel te verbieden. Christelijk, Moslim, Hindoe, Boeddhistisch, Scientology whatever noem maar op. Gewoon allemaal verbieden.
Sowieso kun je niet verbieden wat mensen denken.
Georganiseerd geloof verbieden hebben ze in de communistische Sovjet-Unie geprobeerd. Is niet gelukt.
Andere geloven verbieden is sowieso nooit helemaal gelukt, zelfs niet met de gruwelijke Spaanse Inquisitie (maar andersom: ook Protestanten hebben vreselijke dingen gedaan om Rooms-Katholieken te straffen om hun geloof).
De meeste mensen hebben een natuurlijk neiging om "iets" te geloven, als is het maar voor de hoop, en in de menselijke aard zit ook een sociale component die graag bij medegelovigen steun vindt. Hoe sterk die is, daar zijn legio voorbeelden van.
Ik begrijp je reflex, ben het er niet mee eens, maar daar gaat het niet om.
Ik ben echt supernieuwsgierig naar: praktisch gezien, hoe zie je dat voor je?
Die waren ook redelijk onzichtbaar in de campagne had ik het idee? Ondergesneeuwd door het "nieuwe" GL-PvdA en hun strijd tegen rechts?roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:46:
[...]
De SP is het bewijs dat dit niet klopt.
Zonde want vind het op links doorgaans een van de prettigere partijen om naar te luisteren.
Beeromaniac
Maar Wilders wil dolgraag Fleur Agema op Volksgezondheid zetten, omdat ze veel kennis over deze post zou hebben.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:41:
[...]
Ik zie anders een hele logische weg om via premierschap te groeien:
PVV, premier, Justitie en veiligheid
VVD:Financien, eco zaken en handel, BuZa, Infra
NSC: Sociale Zaken, Zorg en Onderwijs.
Al zijn ministers krijgen oortjes in en worden aangestuurd door de grote leider.Cid Highwind schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:44:
[...]
Ik vraag me eerder hoe het er uit komt te zien bij kamervragen. Gaat Wilders dan achter zijn minister staan en fluistert op iedere vraag het antwoord in?
Als hij dat doet is hij een sukkel.XWB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:49:
[...]
Maar Wilders wil dolgraag Fleur Agema op Volksgezondheid zetten, omdat ze veel kennis over deze post zou hebben.
Nogmaals, vooral zo min mogelijk ministerposten naar je toe trekken en die je krijgt vooral niet kapot maken. NSC gaat kopje onder en je slorpt die stemmers op want die zijn toch al zwervend. Volgende kabinet pak je meer dossiers maar geef je de gifpillen aan de VVD.
Oftewel de Rutte doctrine. Lekker oppositie voeren vanaf het pluche.
Elke vorm van publiekelijke uiting verbieden en alle "geloofsgebouwen" onteigenen en appartementen van maken. Geloof, prima, achter je eigen voordeur.dextertje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:46:
Hoe zie je dat voor je?
Ergens denk ik er ook zo over, van mij hoeft geloof niet te bestaan, maar dat is een véél te groot risico om dat te doen. Want het zal toch echt blijven bestaan en dan raak je helemaal het zicht op wat er in de gemeenschap gebeurt kwijt en zullen er veel meer idiote acties komen.
Beeromaniac
En dat is?n3z schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:13:
[...]
Plus Dat de NPO echt wel Nederlandse cultuur is. Veel goede documentaires, programma's, etc.
Wilders claimt dat hij voor het behoud is van de Nederlandse cultuur, dan moet je juist de NPO behouden. Maar we weten allemaal waarom hij er echt van af wilt.
Ik hoop en verwacht dat er op korte termijn een coalitie gevormd zal worden. Dan direct aan de slag en met de back-up in de 1e kamer kunnen er eindelijk spijkers met koppen geslagen worden. Minder praatjes meer daden. Zou mooi zijn.
[ Voor 76% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-11-2023 19:51 ]
Zero.
Altijd al gedacht dat PVV ers niet zo geïnteresseerd zijn in het fatsoenlijk besturen van een land. Wat een cynisme.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:54:
[...]
Als hij dat doet is hij een sukkel.
Nogmaals, vooral zo min mogelijk ministerposten naar je toe trekken en die je krijgt vooral niet kapot maken. NSC gaat kopje onder en je slorpt die stemmers op want die zijn toch al zwervend. Volgende kabinet pak je meer dossiers maar geef je de gifpillen aan de VVD.
Dat is al 17 jaar lang haar portefeuille, dus dat zou kan er wel afXWB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:49:
[...]
Maar Wilders wil dolgraag Fleur Agema op Volksgezondheid zetten, omdat ze veel kennis over deze post zou hebben.
het tarief voor asieladvocaten is niet dekkend..... net als sociaal advocaten doen ze hun werk deels onbetaald....Stoney3K schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:46:
[...]
Het is niet alleen de IND die die procedure lang rekt, maar ook de asielrechtadvocaten, die hebben er zelfs belang bij dat een procedure lang duurt want dat levert geld op. En als een procedure lang genoeg duurt, wordt het een 'schrijnend geval' waardoor iemand een verblijfsvergunning krijgt.
Dit klinkt cynisch, maar deze aanpak hebben we in de Nederlandse politiek vaker gezien (ik durf bijna te stellen dat het de standaard tactiek is).HEY_DUDE schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:56:
[...]
Altijd al gedacht dat PVV ers niet zo geïnteresseerd zijn in het fatsoenlijk besturen van een land. Wat een cynisme.
Als je de lijst met PVV wensen ziet zie je al dat ze op al die punten niet kunnen leveren (er is eigenlijk niet één realistisch punt). Dan heb je dus de keuze, ga ik zelf iedereen teleurstellen, of laat ik dat door een andere partij doen? Die keuze lijkt me vrij simpel.
Dat is VVD / Rutte manier - dat werkte niet. Denk dat NSC en PVV dat beter weten dan GLPVDA en D66.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:54:
[...]
Als hij dat doet is hij een sukkel.
Ze hebben één kans om het goed te doen en kennen deze valkuil. Wilders is niet mijn type politiek maar slimmer dan Rutte.
geen tijd helaas, en ik woon niet in Utregmgizmo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:54:
[...]
ga je dan niet meedoen aan die demonstratie?
Fantastisch plan, laten we één van de laatste sociale constructen die we hebben afbrekenThompson schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:55:
[...]
Elke vorm van publiekelijke uiting verbieden en alle "geloofsgebouwen" onteigenen en appartementen van maken. Geloof, prima, achter je eigen voordeur.
Ergens denk ik er ook zo over, van mij hoeft geloof niet te bestaan, maar dat is een véél te groot risico om dat te doen. Want het zal toch echt blijven bestaan en dan raak je helemaal het zicht op wat er in de gemeenschap gebeurt kwijt en zullen er veel meer idiote acties komen.

En dan verbaasd zijn dat mensen vereenzamen, zonderling worden en bang worden naar buiten te gaan.
Ik ben ook atheist, maar zeker in de huidige maatschappij is die sociale cohesie één van de positieve effecten die er is qua geloof. Als je dat schrapt gaan er zoveel mensen hun houvast kwijt raken,,,,
Paars 1 was denk ik de uitzondering. En dat werkte ook nog.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:01:
[...]
Dit klinkt cynisch, maar deze aanpak hebben we in de Nederlandse politiek vaker gezien (ik durf bijna te stellen dat het de standaard tactiek is).<>
Dit jaar niet, maar de afgelopen jaren heeft Geert denk ik heel duidelijk gemaakt op welke groep hij vooral doelt.sdk1985 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:49:
[...]
Heb je wel goed bekeken wat de partijen van plan zijn? PVV maakt toch juist geen onderscheid tussen soorten migranten? NSC noemt een harde cap van 50K per jaar in hun programma.
Ik vermoed niet dat hij daar opeens vanaf stapt, ongeacht z'n huidige "gematigde" toon.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Eens, er gebeuren heel veel goede dingen in geloofsgemeenschappen.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:05:
[...]
Fantastisch plan, laten we één van de laatste sociale constructen die we hebben afbreken![]()
En dan verbaasd zijn dat mensen vereenzamen, zonderling worden en bang worden naar buiten te gaan.
Ik ben ook atheist, maar zeker in de huidige maatschappij is die sociale cohesie één van de positieve effecten die er is qua geloof. Als je dat schrapt gaan er zoveel mensen hun houvast kwijt raken,,,,
Kerkklokken en marinetten mogen van mij alleen op feestdagen aanstaan verder. Als Schiphol stiller kan, dan kunnen zij het ook wel
Verwijderd
Sommige NPO zaken zijn best echt meer dan prima, veel beter dan de commerciële zenders.. Maar het opgedrongen diversiteit geneuzel en meer van dat soort zaken mag wel wegblijven.n3z schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:13:
[...]
Plus Dat de NPO echt wel Nederlandse cultuur is. Veel goede documentaires, programma's, etc.
En zijn programma lezend wil hij ook weer de oude straatnamen met betrekking tot VOC eren, prima idee, schandelijk dat dat ooit door een stel kleuters & schreeuwers moest verdwijnen. Gelukkig is deze groep verdwenen (BIJ1).
Even een niet-praktisch stukje: "geloof" heeft niet alleen idiote acties tot gevolg. Zoals de gedeelde zorg om armoede te bestrijden, het gevoel van saamhorigheid, de idee om de wereld beter voor je kinderen achter te laten en enige soberheid in acht te nemen.Thompson schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:55:
[...]
Elke vorm van publiekelijke uiting verbieden en alle "geloofsgebouwen" onteigenen en appartementen van maken. Geloof, prima, achter je eigen voordeur.
Maar praktisch: "elke vorm van publieke uiting verbieden". Ik zie het al voor me: de geloofspolitie die het voetbalveld oprent omdat een of andere duurbetaalde voetbalmiljonair een kruisje slaat op het voetbalveld in de hoop te winnen.

Naast natuurlijk Amnesty International en de halve wereld met boycots over je heen krijgen omdat je gelovigen onderdrukt. Maar goed, da's niet de meest direct praktische consequentie. Het is praktisch niet te doen om geloof te verbieden, er zijn staten geweest die het geprobeerd hebben, maar het is nooit gelukt.
Dat is erg vervelend voor je. Ik ken buiten jou niemand die dat heeft meegemaakt, maar wil graag van je aannemen dat dit is gebeurd! In die tijd werkte ik in budelschoot in de praktijk en heb ook veel asielzoekers behandeld (veelal met martelwonden zoals mensen die gedwongen werden een jaar in een ruimte van 1 bij 1 meter te verblijven, of met vleeshaken aan hun achillespezen zijn opgehangen) en had hier altijd zeer goede samenwerkingen mee. Ook had je toen nog enkele gelukszoekers wat in die tijd nog kon en werd toegelaten. Mijn pa werkte als vrijwilliger in dat centrum voor vele jaren. Er gebeurde daar regelmatig wat in termen van scheldpartijen tussen mensen onderling, maar zoals nu met de AMA’s was toen nog niet. Budel dorplein heeft destijds na zeer grote scepsis dat centrum omarmd en is een voorbeeld geweest voor anderen. Later kwamen daar vooral asielzoekers die reeds asiel hadden gekregen en wachtten op een woon en verblijfplaats.CrystalViriS schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:43:
[...]
Ja, vlakbij het stationsplein daar op de spoorweg overgang. Ook daar (voor de plus supermarkt) is mijn hond bespuugd. Vanuit Dorplein liepen ze dan in groepen naar de supermarkt.
Echt jong vond ik ze niet waren gewoon volwassen kerels. Ik had dat toen nog nooit meegemaakt en maak me er ook enorm kwaad om. Wat geeft hen het recht om mij zo te behandelen en intimideren. Er heeft ook ooit een ander soort asielzoekers (meer gezinnen) in Dorplein gezeten en behalve het continue zwartrijden richting Weert had je daar nooit last van. Ook toen nooit wat gehoord over diefstal. Later veranderde dat dus enorm. Precies die groepen die ook in de kazerne zitten en in ter Apel.
Net op de radio waren er mensen te horen uit Budel over wat ze van de uitslag vonden. Zo was er een heer die blij was met de winst, we konden niet meer savonds pinnen in Budel. Nu weet jij dat in Budel al jaren savonds niet meer kan worden gepind……. Om maar aan te geven hoe Budel in dit debat wordt misbruikt….
En even voor de duidelijkheid, sissen vind ik een van de meeste denigrerende en vrouwonvriendelijke dingen die er zijn. Op de een of andere manier vind ik de achterbaksheid ervan nog wel het meest stuitend. Ze zullen het nooit doen als er een kerel in de buurt loopt….
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik denk zeker dat Geert slimmer is, daarom verwacht ik dat hij alleen premierschap en 1-2 stabiele ministeries uitkiest.franssie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:02:
[...]
Dat is VVD / Rutte manier - dat werkte niet. Denk dat NSC en PVV dat beter weten dan GLPVDA en D66.
Ze hebben één kans om het goed te doen en kennen deze valkuil. Wilders is niet mijn type politiek maar slimmer dan Rutte.
NSC is juist een ideaal slachtoffer, want die heeft vermoedelijk net zoals de PvdA de neiging om te proberen echt te gaan besturen. VVD hou je zoet met alle ministeries waar ze de directeuren mee kunnen bedienen. In de tweede ronde is de VVD relatief nog kleiner en dwing je ze minimaal één poison pil te pakken... en die douw je meteen hun strot in.
Dit is niet cynisch, ik doe ook Rutte teveel eer aan door dit "de Rutte doctrine" te noemen, het historisch is eigenlijk vooral een CDA tactiek geweest.
Haha ja ik snap dat het compleet niet mogelijk is en geloof ook heel veel goede dingen te bieden heeft. Het zou alleen zo mooi zijn als je die goede dingen ook minstens zoveel hebt alleen dan zónder geloof. Maargoed nu dwalen we heel erg af van geouwehoer over de tweede kamerverkiezingen.dextertje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:10:
[...]
Even een niet-praktisch stukje: "geloof" heeft niet alleen idiote acties tot gevolg. Zoals de gedeelde zorg om armoede te bestrijden, het gevoel van saamhorigheid, de idee om de wereld beter voor je kinderen achter te laten en enige soberheid in acht te nemen.
Maar praktisch: "elke vorm van publieke uiting verbieden". Ik zie me al de geloofspolitie het voetbalveld oprennen omdat een of andere duurbetaalde voetbalmiljonair een kruisje slaat op het voetbalveld in de hoop te winnen.![]()
Naast natuurlijk Amnesty International en de halve wereld met boycots over je heen krijgen omdat je gelovigen onderdrukt. Maar goed, da's niet de meest direct praktische consequentie. Het is praktisch niet te doen om geloof te verbieden, er zijn staten geweest die het geprobeerd hebben, maar het is nooit gelukt.
Beeromaniac
Je bedoelt ongehoord Nederland die de journalistieke code overtreedt?Linkser schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
Hoe ga je onderhandelen over een prijs wanneer de prijs niet bekend is?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Omtzigt laat Wilders eerst zijn PVV programma herschrijven voordat hij daarmee gaat praten.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:11:
[...]
Ik denk zeker dat Geert slimmer is, daarom verwacht ik dat hij alleen premierschap en 1-2 stabiele ministeries uitkiest.
NSC is juist een ideaal slachtoffer, want die heeft vermoedelijk net zoals de PvdA de neiging om te proberen echt te gaan besturen. VVD hou je zoet met alle ministeries waar ze de directeuren mee kunnen bedienen. In de tweede ronde is de VVD relatief nog kleiner en dwing je ze minimaal één poison pil te pakken... en die douw je meteen hun strot in.
Wat een domme kwatsch zeg.klaw schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:22:
[...]
(zeer kort)
Het heeft meer te maken met beleid van PVV immigratie laten door etteren om het kabinet express erop te laten ploffen, vervolgens werd de deur voor Wilders op een kier gezet die heeft ervan gebruik gemaakt door zijn toon een beetje te matigen... rest is geschiedenis...
Alsof de PVV er enige invloed op had.
En die van "de deur voor Wilders op een kier".
Echt.....
Je geeft Wilders/ die partij zoveel meer credit dan je bedoeling is.
In dit scenario krijgen de VVD en Omtzigt ALLE compromissen die ze maar willen.PP_Sound schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:32:
[...]
Omtzigt laat Wilders eerst zijn PVV programma herschrijven voordat hij daarmee gaat praten.
Er is noch over links, noch over rechts een oplossing voor het asiel, stikstof, zorg en onderwijsprobleem. Dat wetende gebruik je dat om je tegenstander te decimeren.
Wat heb je aan een doorrekening als het toch allemaal in de blender gaat bij de formatie? Jij betaald iets met een bezuiniging waar je weer concessies op moet doen dus is je doorrekening meteen waardeloos.Yaksa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:28:
Maar hoe kan Wilders nou een kabinet gaan vormen wanneer hij zelf geen flauw idee heeft wat zijn plannen financieel betekenen voor de Rijksbegroting en de belastingbetaler?
Hoe ga je onderhandelen over een prijs wanneer de prijs niet bekend is?
En dus kan je net zo goed een menu kaart met gratis bier opvoeren, want blijkbaar is haalbaarheid toch niet belangrijk.jip_86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:37:
[...]
Wat heb je aan een doorrekening als het toch allemaal in de blender gaat bij de formatie? Jij betaald iets met een bezuiniging waar je weer concessies op moet doen dus is je doorrekening meteen waardeloos.
Ik vind dit toch wel pessimistisch wat je schrijft. De basis is dan dat elke politieke partij puur uit is op destructie van andere partijen en niemand het land wil besturen.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:36:
[...]
In dit scenario krijgen de VVD en Omtzigt ALLE compromissen die ze maar willen.
Er is noch over links, noch over rechts een oplossing voor het asiel, stikstof, zorg en onderwijsprobleem. Dat wetende gebruik je dat om je tegenstander te decimeren.
Dan lijkt emigreren me een optie, waarvan je weet dat het gras bij de buren alleen maar groener is omdat je de stront van de zijkant minder goed ziet
Democratisch vind ik Zwitserland wel een mooi land overigens.
Nee natuurlijk niet, maar niemand krijgt 100% van zijn programma gerealiseerd dus daar gaan altijd gaten in vallen qua keuzes en dekking.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:40:
[...]
En dus kan je net zo goed een menu kaart met gratis bier opvoeren, want blijkbaar is haalbaarheid toch niet belangrijk.
Wilders zal wel moeten wanneer hij wil regeren met meer dan JA21 en de BBB erbij.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:36:
[...]
In dit scenario krijgen de VVD en Omtzigt ALLE compromissen die ze maar willen.
Zijn achterban is niet van de compromissen en laat 'm bij de volgende verkiezingen dan weer als een baksteen vallen.
De rest kan niet want dan stemmen ze de volgende keer weer op hem.PP_Sound schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:43:
[...]
Wilders zal wel moeten wanneer hij wil regeren met meer dan JA21 en de BBB erbij.
Zijn achterban is niet van de compromissen en laat 'm bij de volgende verkiezingen dan weer als een baksteen vallen.
Dit is een dead-lock.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Met alle respect, ik ben geen fan van PVV maar een ‘concurrent ‘ als PvdA hoort niet op straat tegengas te geven in een demonstratie, maar op de plek waar die hoort, namelijk in de politieke arena. Zeker als er buiten de uitslag nog niets bekend is over een evt formatie proces, potentieel kabinet etc.HvdBent schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:33:
[...]
ze stemmen niet tegen de uitslag, maar tegen de extreemrechtse ideeën van de "heer" Wilders
Als ik tijd zou hebben zou ik ook de straat op gaan. We hebben al een clown gezien in de VS, in de UK, in Hongarije loopt er een rond, in Italie in Oostenrijk, in .... veel landen is extreem rechts/populisme aan de macht. We krijgen nu weer 4 jaar stilstand en moeten daarna nog radicaler transformeren om het klimaat te redden...
Zelden zo'n kater gehad.....
Dit is democratie onwaardig
De PvdA is van oudsher de meest constructieve partij die Nederland heeft die altijd zijn verantwoording heeft gepakt. Dus nee, niet alle partijen. Maar dat het oppositie voeren vanaf het pluche gebruikt wordt is wel een feit.franssie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:41:
[...]
Ik vind dit toch wel pessimistisch wat je schrijft. De basis is dan dat elke politieke partij puur uit is op destructie van andere partijen en niemand het land wil besturen.
Dan lijkt emigreren me een optie, waarvan je weet dat het gras bij de buren alleen maar groener is omdat je de stront van de zijkant minder goed ziet
Democratisch vind ik Zwitserland wel een mooi land overigens.
De truc is dat het dan NIET de PVV is die de verwachtte resultaten niet haalt, maar de regeringspartnerPP_Sound schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:43:
[...]
Wilders zal wel moeten wanneer hij wil regeren met meer dan JA21 en de BBB erbij.
Het is een oude truc.
Hoe zo natuurlijk niet? De PVV laat zien dat het werkt en jij komt net vertellen dat doorrekenen toch zinloos is.jip_86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:43:
[...]
Nee natuurlijk niet, maar niemand krijgt 100% van zijn programma gerealiseerd dus daar gaan altijd gaten in vallen qua keuzes en dekking.
Die truc kent Omtzigt als langjarig oud CDA fractielid ook.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:47:
[...]
De truc is dat het dan NIET de PVV is die de verwachtte resultaten niet haalt, maar de regeringspartner![]()
Het is een oude truc.
Exact. En als het dan zogenaamd een demonstratie tegen discriminatie is waarom dan nu en niet de afgelopen 17 jaar? Dit is een pure reactie op de verkiezingen en dus idd democratie onwaardig en alles behalve chique.brothermaynard schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:45:
[...]
Met alle respect, ik ben geen fan van PVV maar een ‘concurrent ‘ als PvdA hoort niet op straat tegengas te geven in een demonstratie, maar op de plek waar die hoort, namelijk in de politieke arena. Zeker als er buiten de uitslag nog niets bekend is over een evt formatie proces, potentieel kabinet etc.
Dit is democratie onwaardig
Zero.
jankerds noemen we dat. en aan jankers heb je helemaal niks.Pelox schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:53:
[...]
Exact. En als het dan zogenaamd een demonstratie tegen discriminatie is waarom dan nu en niet de afgelopen 17 jaar? Dit is een pure reactie op de verkiezingen en dus idd democratie onwaardig en alles behalve chique.
Stel je hebt wel een doorrekening laten maken en je wil bijvoorbeeld een vleestaks invoeren om meer geld naar de zorg te krijgen, maar Wilders vind vlees eten belangrijk. Dan ga je dus na lang overleggen akkoord om dat niet te doen en ruil je dat bijvoorbeeld met iets anders. Maar is dus je doorrekening wel meteen waardeloos.roffeltjes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:48:
[...]
Hoe zo natuurlijk niet? De PVV laat zien dat het werkt en jij komt net vertellen dat doorrekenen toch zinloos is.
[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-11-2023 19:38 ]
Dat is wel heel erg simpel geredeneerd. Je laat het doorrekenen op een manier dat je weet:jip_86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:56:
[...]
Stel je hebt wel een doorrekening laten maken en je wil bijvoorbeeld een vleestaks invoeren om meer geld naar de zorg te krijgen, maar Wilders vind vlees eten belangrijk. Dan ga je dus na lang overleggen akkoord om dat niet te doen en ruil je dat bijvoorbeeld met iets anders. Maar is dus je doorrekening wel meteen waardeloos.
* Vleestaks levert X miljard op
* Geld naar zorg kost Y miljard
Je weet dan met uitruilen vrij snel wat er netto onder de streep overblijft. Het is niet heel lastig, hoor.
Tja in de jaren 70 had de PVDA meer dan 50 zetels maar kwam niet in de regering omdat rechts het op een akkoordje gooide. Kan altijd dat Wilders gewoon ernaast beland. Omtzigt lijkt toch wat terug te krabbelen na gisteren, zo leek het, geflirt met de PVV. "we hadden het verkeerd begrepen" aldus hem.Tricolores schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:09:
PVV 23% - dat is een hoop stemmen - maar nog steeds 3 op de 4 die niet voor de partij van Wilders koos. Is het dan aanvaardbaar/slim om een meerderheid zonder PVV te vormen? Niet echt. Het is alleen maar een voedingsbodem die de PVV nog groter gaat maken.
Vlaanderen is een prima voorbeeld daarvan. In Vlaanderen weigert men (tot nu toe) met extreemrechts te regeren, met als resultaat dat Vlaams Belang straks vlotjes over de 30% heen knalt. Ze groeien tot ze niet meer te negeren zijn. N-VA heeft als eerste het licht gezien en zet voorzichtige stapjes, waardoor een pro-onafhankelijkheidscoalitie niet langer uit te sluiten valt.
Ben benieuwd hoe dat in Nederland gaat lopen. Gaan ze genoeg partijen bereid vinden om mee te stappen in het (intussen gematigde) verhaal van Wilders? En met welk programma gaat dat dan zijn?
Interesting times.
-hoe denken jullie het klimaatprobleem op te lossen ?
Het is niet Omtzigt die terugkrabbelt maar het zijn journalisten die zijn woorden consequent verkeerd uitleggen.LZ86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:07:
[...]
Tja in de jaren 70 had de PVDA meer dan 50 zetels maar kwam niet in de regering omdat rechts het op een akkoordje gooide. Kan altijd dat Wilders gewoon ernaast beland. Omtzigt lijkt toch wat terug te krabbelen na gisteren, zo leek het, geflirt met de PVV. "we hadden het verkeerd begrepen" aldus hem.
Enige dat hij gezegd heeft is dat NSC regeringsverantwoordelijkheid niet uit de weg gaat.
Het interesseert ze geen ruk of zijn van mening dat wat we hier op onze postzegel op deze aardkloot ook doen, het amper verschil maakt in de klimaatcrisis. Maar wel bakken geld kost.Deruxian schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:09:
Een vraag voor de PVV stemmers:
[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 23-11-2023 19:14 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik heb vvd gestemd, maar kan wel een antwoord geven.Deruxian schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:09:
- Niet als Nederland.
Zero.
Ja dat kun je toch ook opzoeken in de begroting of even bij het ministerie neerleggen? Nu is het alleen niet goed omdat er geen CPB stempeltje op staat.joker1977 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:04:
[...]
Dat is wel heel erg simpel geredeneerd. Je laat het doorrekenen op een manier dat je weet:
* Vleestaks levert X miljard op
* Geld naar zorg kost Y miljard
Je weet dan met uitruilen vrij snel wat er netto onder de streep overblijft. Het is niet heel lastig, hoor.
Omtzigt heeft in dat opzicht wel een probleem. De kiezers komen uit alle hoeken. 25% cda, 17% vvd. Dat is 42% van je kiezers. Maar 15% kwam van D66, 8% SP en 6% PvdA. Dat is ook even 29% van je kiezers. Ik gok niet dat daar veel mensen blijven plakken als je in een kabinet komt met PVV waar Wilders de lakens uitdeelt.LZ86 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:07:
[...]
Tja in de jaren 70 had de PVDA meer dan 50 zetels maar kwam niet in de regering omdat rechts het op een akkoordje gooide. Kan altijd dat Wilders gewoon ernaast beland. Omtzigt lijkt toch wat terug te krabbelen na gisteren, zo leek het, geflirt met de PVV. "we hadden het verkeerd begrepen" aldus hem.
Dat zullen we meemaken. Die kiezers zijn niet voor niets gewisseld van partij (incluis mijzelf) vanwege de totale ongeloofwaardigheid van de partijen die je noemt, op SP na, die hebben geen regeringsverantwoordelijkheid gehad voor het falende beleid van de afgelopen 30 jaar. Maar dat is ook niet mijn clubje.Robkazoe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:14:
[...]
Omtzigt heeft in dat opzicht wel een probleem. De kiezers komen uit alle hoeken. 25% cda, 17% vvd. Dat is 42% van je kiezers. Maar 15% kwam van D66, 8% SP en 6% PvdA. Dat is ook even 29% van je kiezers. Ik gok niet dat daar veel mensen blijven plakken als je in een kabinet komt met PVV waar Wilders de lakens uitdeelt.
Ondanks dat ik op Westerveld van GL / PvdA heb gestemd (met name omdat ik vind dat Nederland inmiddels wel genoeg rechts beleid heeft gehad de afgelopen decennia en omdat Westerveld o.a. op Onderwijs het prima doet), ben ik het ermee eens dat Nederland niet het land is waar het verschil gemaakt gaat worden op het gebied van klimaatverandering.Pelox schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:12:
[...]
Ik heb vvd gestemd, maar kan wel een antwoord geven.
- Niet als Nederland.
Een energietransitie vind ik om geopolitieke redenen een goede zaak, maar qua klimaatverandering zie ik het verder somber in. Die ga je niet meer gekeerd krijgen, maar een warmtepomp meer of minder in Nederland gaat het verschil al helemaal niet maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Mugwump op 23-11-2023 19:18 ]
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Antwoord van de PVV stemmers:Deruxian schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:09:
-welk klimaatprobleem? Na ons de zondvloed. Figuurlijk dan hè.
Ik heb geen PVV gestemd maar tegenvraag; Welke partij gaat het klimaat probleem oplossen en op welke manier?Deruxian schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:09:
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 23-11-2023 19:23 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ministers en staatssecretarissen mogen geen zitting nemen in de Tweede Kamer.
Ik neem aan dat Wilders toch wel flink wat kabinetsposten zal opeisen, maar waar haalt ie dan die mensen vandaan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Laat me raden: want we zijn zo'n klein landje en dat heeft nauwelijks invloed?Pelox schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:12:
[...]
- Niet als Nederland.
Met die redenatie hoeft IJsland ook niet mee te doen. En Ierland. En Noorwegen. Zweden. Finland, Denemarken. Estland. Letland. Litouwen. Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Belgie, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Portugal, Slovenie, Kroatie, Bosnie, Servie, Monte-Negro, Noord-Macedonie en Griekenland.
Dan heb ik het alleen nog maar over een serie Europese landen gehad (waarbij ik er wsl ook nog hier en daar wat heb overgeslagen) die qua bevolkingsaantal onder Nederland zitten. Als we naar economie gaan kijken, zullen er nog wel een aantal Europese landen zijn waar wij boven staan.
Als wij, als een van de rijkste landen in de wereld, niet mee "hoeven" doen omdat dat toch bijna niks uitmaakt, wie dan wel? Landen met een 2, 3, 4x grotere bevolking? Of kijken we naar de economie? 2, 3, 10x Nederland? Roemenie, Spanje en Polen wel? Die zijn gemiddeld per inwoner stukken armer dan Nederlanders, maar hebben wek meer inwoners. Of juist de Luxemburgers? Die zijn per inwoner gemiddeld juist veel rijker dan Nederlanders. Maar qua inwoneraantal weer veel kleiner.
Zo is voor elk land dus wel een excuus te verzinnen waarom zij nou juist niet mee hoeven doen qua bijdragen aan klimaatmaatregelen. Te arm, te klein, te zielig, te weet ik veel.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Hier hebben we de kennis om de klimaatproblemen te overzien. Het klimaatprobleem ontkennen vind ik pathologisch als je qua iq en cognitie bij machten bent dit te kunnen begrijpen. Of je doet het bewust niet. Wat dat voor kwalificatie moet krijgen laat ik even in het midden.Pelox schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:12:
[...]
- Niet als Nederland.
Er worden zoveel mensen in andere werelddelen geboren voor het ongeluk. Liggen letterlijk te verrotten van ellende.
Als er ergens een begin zou moeten worden gemaakt met het klimaat… zou dat dan niet hier zijn misschien?
En de beloftes die Wilders doet over de zorg.. bizar. Als ergens keihard bezuinigd -helaas- moet gaan worden is het wel de zorg.
Elke partij die in de coalitie lijkt te komen interesseert het klimaat helemaal niks. Omtzigt komt dan wel fatsoenlijk over maar lees het programma maar eens door. CDA met wat delirante ideeën over nieuwe vorm van controle op de regering
[ Voor 16% gewijzigd door Deruxian op 23-11-2023 19:29 ]
Ministers etc hoeven niet uit de kamer te komen dacht ikYaksa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:24:
En nog wat lastigheidjes voor Wilders: De PVV kandidatenlijst voor dit jaar bevatte 45 namen. 37 daarvan mogen dus een kamerzetel innemen. Maar dan....
Ministers en staatssecretarissen mogen geen zitting nemen in de Tweede Kamer.
Ik neem aan dat Wilders toch wel flink wat kabinetsposten zal opeisen, maar waar haalt ie dan die mensen vandaan?
Dat zegt ie toch ook?franssie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:28:
[...]
Ministers etc hoeven niet uit de kamer te komen dacht ik
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik vind het persoonlijk pijnlijk dat mensen er zo over denken. Geloof/religie is absoluut niet 1 van de grote problemen in onze samenleving. Maar de onderliggende houding bij die mening is dat wel.Thompson schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:55:
[...]
Het is heel erg de houding van het is niet wat ik vind dus heb ik er last van dus moet het weg. Puur product van onze postmoderne samenleving waarbij ik het grootste moreel kompas ben en alles waar ik aanstoot aan neem of wat mij niet past weg mag. Dat een ander er waarde aan hecht en et belang aan heeft heb ik geen boodschap aan.
Dat is precies de houding die leidt tot dingen als late-stage kapitalisme waarbij het geen barst uitmaakt wat voor gevolgen er voor anderen zijn als ik maar meer heb. Waar gevolgen voor natuur en milieu niet uitmaken als ik naar meer heb.
En omdat wij zelf die houding hebben gaan we ook steeds meer het slechte in anderen zien. Zoals bij de toeslagenaffaire of migratie. Maar je bent alleen nog maar verantwoording aan jezelf schuldig. Dus niemand neemt meer verantwoordelijkheid voor fouten.
Dat drijft een ontzettend groot deel van alles wat in onze samenleving fout gaat.
Geloof is niet de oorzaak van woningnood, klimaatverandering, stikstof, armoede, inkomensongelijkheid, de problemen in de zorg of de problemen bij GGZ, politie, onderwijs en kinderopvang. Maar veel geloofsgemeenschappen proberen wel hulp te leveren in een deel van die problemen.
Zolang de consument niet inziet dat hij/zij (deels) veroorzaker is van het klimaatprobleem kan geen enkele partij dit oplossen. Nou ja, een partij wel, dat is lijst O, de aarde zelf. Het wordt onleefbaar, mens sterft uit, geen uitstoot en vervuiling meer, aarde leeft weer op. Toegegeven, er zitten een aantal jaren tussen deze stappen, maar de aarde blijft gewoon doordraaien, met of zonder mensen.sdk1985 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:22:
[...]Ik heb geen PVV gestemd maar tegenvraag; Welke partij gaat het klimaat probleem oplossen en op welke manier?
Nee andersom
Ergens moet je beginnen. Sommige zaken zijn wat mij betreft aantoonbaar schadelijk:sdk1985 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:22:
[...]
Ik heb geen PVV gestemd maar tegenvraag; Welke partij gaat het klimaat probleem oplossen en op welke manier?
-huidige vleesconsumptie
-plastic wegwerpmaatschappij
-auto-gebruik
En nee, ik wil niet iedereen vega wordt of zijn auto inlevert of nooit meer iets koopt. Maar zo gaat het niet goed. En het ontkennen -terwijl je donders goed weet hoe het zit- en dit aan de “GeWONe MAn” te verkopen onder het mom van “ze pakken het je allemaal af” zou strafbaar moeten zijn.
Ben op de hoogte van de felicitaties door extreemrechtse leiders in Europa, maar hoe zit het met buitenlandse presidenten?
Minder mensen.
Dat heeft op ieder vlak een direct positief effect. Minder woningbouw, minder uitstoot, minder druk op zorg, justitie, minder consumeren, minder verbruik, meer natuur, etc..
Goh.. vertalen we dat naar Nederland, dan heeft de PVV de klimaatsleutel in handen met hun ideeën...
Zero.
Geen tot zeer weinig.Trishul schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:36:
Is Wilders eigenlijk al gefeliciteerd door buitenlandse presidenten?
Ben op de hoogte van de felicitaties door extreemrechtse leiders in Europa, maar hoe zit het met buitenlandse presidenten?
Verwijderd
En daar is het enige realistische antwoord.Yaksa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:30:
[...]
Zolang de consument niet inziet dat hij/zij (deels) veroorzaker is van het klimaatprobleem kan geen enkele partij dit oplossen. Nou ja, een partij wel, dat is lijst O, de aarde zelf. Het wordt onleefbaar, mens sterft uit, geen uitstoot en vervuiling meer, aarde leeft weer op. Toegegeven, er zitten een aantal jaren tussen deze stappen, maar de aarde blijft gewoon doordraaien, met of zonder mensen.
De mens is gemaakt om te falen, het zit in onze genen. Het enige wat we kunnen is dingen kapot maken. Is het niet onze leefomgeving, dan is het wel elkaar.
Maar nee, we moeten overleven, anders is er immers geen toekomst. Ik ben het daar niet mee eens, er is een prima toekomst, alleen niet voor de mens
De toekomst zal gevuld zijn met menselijk leed, evenals het heden en onze geschiedenis.
Hoe eerder het menselijk ras voor eeuwig wordt verbannen naar het verleden, hoe beter. Deze wereld is nooit eerlijk geweest, maar de mens zal het wel even rechtzetten.
En ja, dat is natuurlijk nihilistisch, maar tevens realistisch.
We zijn een plaag voor onze planeet en een bedreiging voor al het leven op aarde.
We vinden onszelf alleen te belangrijk om dat te kunnen erkennen.
Niets evenaart menselijke arrogantie.
Dit topic is gesloten.
Voor discussie over de informatie, formatie en verkiezingsnieuws is er:
De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws
Ondanks de kroeg setting, dit topic is niet om maar om ongefundeerd je frustratie, onderbuik of emotie te laten botvieren.
Hou de discussie, vriendelijk, respectvol en zoveel mogelijk op de inhoud.