Een stelletje met jonge kinderen dat waarschijnlijk tot halverwege de twintig gestudeerd heeft? Ik denk dat die tot hun veertigste bij de netto-ontvangers horen.
Sissors schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:58:
Daarnaast mis je natuurlijk nu het hele punt van dat topic: Niet zo zeer dat het allemaal verschrikkelijk is, maar wel dat er hele hoge marginale belastingen zijn, waardoor er juist dus ook parttime gewerkt wordt. Wat voor de mensen zelf geen probleem is, voor Nederland als geheel wel wat meer.
Daarnaast staat het vol met wanhoopskreten van mensen die roepen dat ze Nederland gaan verlaten, want ze zien het niet meer zitten, dat de hardwerkende burger wordt weggepest, etc. Als deze mensen zich echt zo voelen snap ik dat ze rechts stemmen.
Maar is dit een sentiment waar sociaal-democraten iets mee kunnen? Of moeten?
Sociaal-economisch is er bijzonder weinig verschil tussen iemand uit de middenklasse die PvdA/GL stemt, en iemand die VVD stemt. Maar er wordt hier in het topic gesteld dat PvdA/GL het beter zou doen als ze maar wat meer "de middenklasse" zouden willen paaien. En ik denk niet dat dat makkelijk of vanzelfsprekend is.
DeKever schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:15:
Misschien is het niet zo gepast te stellen dat oude vrouwtjes die na hun huwelijk geen baan hadden (zonder daar een echte keus in te hebben gehad) "geen dag van hun leven meer hebben gewerkt". En dat ze dan geen rechts meer zouden mogen stemmen.
De generatie die écht niet mocht is wel aan het verdwijnen, hoor. Iemand die nu 95 is was 45 toen de moedermavo's werden ingevoerd, een initiatief van de overheid om vrouwen toch maar terug op de arbeidsmarkt te krijgen. Ja, het was zeker niet de gewoonte, maar verboden was het zeker niet.
En ze mogen van mij best rechts stemmen. Maar ik mag wat van ze vinden. Ik vind ook wat van mensen in de bijstand die PVV stemmen, dochters van vluchtelingen die zelf keihard de deur dichttrekken voor nieuwe vluchelingen, en iedereen die FvD stemt.
Een van mijn grote problemen met het stemrecht is dat je er macht mee uitoefent zonder verantwoordelijkheid te nemen. Elke vier jaar wassen we onze handen in onschuld, en mogen we beginnen aan een nieuwe ronde, zonder dat we onszelf bekijken op de manier waarop politici bekeken worden.
Ik heb er ook geen goede oplossing voor, maar het idee dat stemmen geen belangrijke morele keuze is, wil er bij mij ook niet in.
Ik zou het juist omkeren. Ondanks voortdurend gekonkel en ruzie in die partijen blijven ze stug overeind in de peilingen. Ze bedienen duidelijk een groep kiezers, en uit hoofde daarvan verdienen ze door de media serieus genomen te worden.