De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:
  • 86.266 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:12

tweakduke

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:38

polthemol

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:01

NMH

De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info

Doel topic
Bespreek hier al de actualiteiten en algemene zaken omtrent de verkiezingen die niet vallen onder de verkiezingsthema's.
Onderwerpen
Actualiteiten zijn bijvoorbeeld:
  • Bekend maken verkiezingsprogramma's en kandidaten van partijen.
  • Nieuws over verkiezingen zoals over partijen of kandidaten.
Algemene informatie is bijvoorbeeld:
  • Procedures en regels omtrent de verkiezingen.
Wat hoort niet in dit topic
Alles wat te maken heeft met inhoudelijke partij standpunten en verkiezingsthema's. Daarvoor hebben we de thema topics, zie ook: Welkom het themaforum verkiezingen - Lees dit eerst!

Verkiezingsinformatie

Datums
  • Laatste dag registratie aanduiding politieke partijen: 28 augustus 2023
  • Dag van kandidaatstelling: 9 oktober 2023
  • Dag van stemming: 22 november 2023
Informatie pagina's
Prodemos heeft algemene informatie over de verkiezingen:
Thema Verkiezingen

Informatiepagina wikipedia over de verkiezingen
Tweede Kamerverkiezingen 2023
Stemwijze
Er wordt nog steeds gestemd met potlood, de procedure staat hier beschreven:
Hoe kan ik stemmen bij verkiezingen?
Stemmen vanuit het buitenland
Een Nederlandse kiezer die op de dag van de verkiezing tijdelijk of permanent in het buitenland verblijft, kan toch deelnemen aan de stemming. Als deze kiezer nog wel in een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, kan degene zelf per brief stemmen of iemand anders via een onderhandse of schriftelijke volmacht voor zich laten stemmen. Als de kiezer niet meer staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente, moet die zich eerst (eenmalig) laten registreren als kiezer in het buitenland. Vervolgens kan hij per brief stemmen, of via een schriftelijke volmacht. Een andere optie om zelf te stemmen is stemmen met een kiezerspas (hiervoor moet de persoon op de dag van stemming in Nederland zijn).

Bron en meer informatie bij de kiesraad.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
Een lijst van kandidaten met IT-ervaring, zover ik heb kunnen vinden. Ik merk op dat de meeste politieke partijen geen kandidaten met IT-ervaring hebben voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023.

VVD
Nr. 44 Hawre Rahimi
Nr. 64 Aash Rahmani

NSC
Nr. 34 Simon Pouwelse

D66
Nr. 12 Lisa van Ginneken

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:53
Lisadr schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:10:
Een lijst van kandidaten met IT-ervaring, zover ik heb kunnen vinden. Ik merk op dat de meeste politieke partijen geen kandidaten met IT-ervaring hebben voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023.

VVD
Nr. 44 Hawre Rahimi
Nr. 64 Aash Rahmani

NSC
Nr. 34 Simon Pouwelse

D66
Nr. 12 Lisa van Ginneken
Ik vind het schrikbarend laag, we gaan een tijd in van veel automatisering/robotisering en digitalisering en er is op 4 personen op de kies;okst na niemand die zich hiermee bezighoud. Trouwens Arash Rahmani en Lisa van Ginneken zullen waarschijnlijk niet gekozen worden dus, enkel 2 blijft erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-06 09:51
@Lisadr Wat mij met name opvalt in de profielschets, is dat bij V. Ginneken / D66 niet naar voren komt dat de IT-ervaring wordt benut.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ouwehand is vrijgesproken door het nieuwe bestuur van PvdD en kan door als lijsttrekker, ze heeft nog niet aangegeven of ze dat ook doet:
Partijleider en lijsttrekker Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren heeft geen integriteitsschendingen begaan. Dat concludeert het bestuur van de partij. Of Ouwehand nu weer actief op gaat treden als lijsttrekker is nog niet bevestigd maar het ligt voor de hand.

Voorzitter Michiel Knol zegt in een persbericht dat het bestuur een "zorgvuldige en intensieve procedure" heeft doorlopen. Het bestuur heeft daarbij advies gevraagd aan een jurist en externe deskundigen hebben een onafhankelijke toetsing uitgevoerd.

Twee weken geleden trad Ouwehand tijdelijk terug als lijsttrekker. Zij maakte dat tot grote verrassing van de leden bekend aan het eind van het partijcongres, een paar uur nadat die leden met een overweldigende meerderheid van 96,3 procent voor haar hadden gestemd.

Ook het nieuw gekozen bestuur sprak op het congres alle vertrouwen in Ouwehand uit en zei dat er geen aanwijzingen waren dat meteen een extern integriteitsonderzoek naar haar nodig was. Dit omdat de enige klachten tegen Ouwehand afkomstig waren van leden van het oude bestuur.

Het bestuur bevestigt nu dat de negen meldingen inderdaad allemaal afkomstig zijn van leden van het voormalige partijbestuur. Geen van de negen meldingen bleek gegrond, is de conclusie.
Bron en meer info: Geen integriteitsschending Ouwehand, zegt bestuur Partij voor de Dieren

Lijkt dus inderdaad op een persoonlijke vendetta van het oude bestuur tegen haar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
spijkerhoofd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:42:
Ik vind het schrikbarend laag, we gaan een tijd in van veel automatisering/robotisering en digitalisering en er is op 4 personen op de kies;okst na niemand die zich hiermee bezighoud. Trouwens Arash Rahmani en Lisa van Ginneken zullen waarschijnlijk niet gekozen worden dus, enkel 2 blijft erover.
De ICT is in Nederland de afgelopen jaren voornamelijk in het nieuws gekomen vanwege de vele faaldossiers en de enorme corruptie die er bij die projecten komt kijken.

Ik vind "ervaring in de Nederlandse IT" nou niet echt een aanbeveling. Ik houd dit soort mensen het liefst ver weg van het openbaar bestuur.

Ik zou het wel een interessant idee vinden om een bewindspersoon op IT-projecten te zetten, maar dan liefst iemand uit een land of organisatie waar ze ervaring hebben met succesvol afgeronde ICT projecten, ipv. de uitgebreide sociale werkplaats die het in Nederland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

De ICT is in Nederland de afgelopen jaren voornamelijk in het nieuws gekomen vanwege de vele faaldossiers en de enorme corruptie die er bij die projecten komt kijken.

Ik vind "ervaring in de Nederlandse IT" nou niet echt een aanbeveling. Ik houd dit soort mensen het liefst ver weg van het openbaar bestuur.

Ik zou het wel een interessant idee vinden om een bewindspersoon op IT-projecten te zetten, maar dan liefst iemand uit een land of organisatie waar ze ervaring hebben met succesvol afgeronde ICT projecten, ipv. de uitgebreide sociale werkplaats die het in Nederland is.
U hebt het enkel over de IT van de overheid, die overigens over het algemeen gewoon goed werkt, want enkel de faalprojecten komen in het nieuws, niet alle andere projecten. Daarnaast is Nederland buiten de overheid juist zeer goed en vooruitlopend op de rest van Europa, ook qua overheid. Kijk maar eens naar de achterstand qua IT in Duitsland. Een Duitse collega moest dit jaar voor het eerst belastingaangifte doen, hij zij dat het hier een verademing is vergeleken met Duitsland. Juist omdat wij zo goed zijn in ICT zouden er meer mensen in de kamer, maar misschien ook als minister of staatssecretaris een overkoepelende portefeuille moeten hebben op het gebied van ICT en digitalisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:02
Peet-je schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:42:
@Lisadr Wat mij met name opvalt in de profielschets, is dat bij V. Ginneken / D66 niet naar voren komt dat de IT-ervaring wordt benut.
Ook bij Hawre Rahimi van de VVD komt dat ook niet echt naar voren, complete alinea's van +-5 regels over andere onderwerpen (bestaanszekerheid, cultuur, ondernemerschap) komt er daarna nog een halfslachtig zinnetje dat hij ook nog iets met zijn IT ervaring wil doen:
Als IT’er met 20 jaar ervaring van digitalisering, wil ik deze kennis inzetten voor een dienstbaarder beter digitale Nederland.
Nu weet ik niet wat een dienstbaarder beter digitale Nederland is, beetje een samenraapsel van woorden dat samen nietszeggend wordt.
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Daarmee doet u de ICT binnen Nederland enorm tekort, de enige projecten die het nieuws halen zijn de grote mislukkingen (en de door marketing met buzzwoorden opgeblazen advertenties op Tweakers), maar alle grote en kleine projecten die dagelijks gewoon goed uitgevoerd worden halen het nieuws niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat een demasqué van de PvdD, een bevooroordeeld bestuur installeren als partijleider dat diezelfde partijleider vervolgens buiten de integriteissecretaris om en tegen extern ingewonnen advies in zonder enig voorbehoud van alle blaam zuivert.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41

drooger

Falen is ook een kunst.

FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:47:
Wat een demasqué van de PvdD, een bevooroordeeld bestuur installeren als partijleider dat diezelfde partijleider vervolgens buiten de integriteissecretaris om en tegen extern ingewonnen advies in zonder enig voorbehoud van alle blaam zuivert.
Hoezo buiten de integriteitssecretaris om? Die heeft de meldingen gewoon keurig overgedragen als onderdeel v.h. proces:
• Op 27 september draagt de integriteitssecretaris alle meldingen over aan de partijvoorzitter, vanaf dan start de partijvoorzitter, bijgestaan door leden van het dagelijks bestuur, met het behandelen van de meldingen conform de procedure die is vastgelegd in de meldregeling; daarbij vragen zij advies van een extern deskundige op het gebied van verenigingsrecht. Vervolgens heeft het bestuur de uitkomsten onafhankelijk laten toetsen door twee externe deskundigen op het gebied van integriteit (second opinion);
• Op 3 oktober neemt de partijvoorzitter in samenspraak met het dagelijks bestuur een definitief standpunt in, namelijk dat op één na alle meldingen niet ontvankelijk zijn en dat de laatste melding deels niet ontvankelijk en deels niet gegrond is; ook de second opinion bevestigt dat Esther Ouwehand geen integriteitsschendingen heeft begaan; dezelfde conclusies gelden voor de medewerker van Esther Ouwehand tegen wie één van de meldingen ook was gericht;
• Op 3 oktober wordt Esther Ouwehand mondeling en geanonimiseerd op de hoogte gebracht van de aard van de meldingen;
• Op 5 oktober wordt het definitieve standpunt schriftelijk uitgewerkt;
• Op 6 oktober worden de melders geïnformeerd over het standpunt;
• Op 6 oktober ontvangen de leden een verklaring van het partijbestuur over het feit dat Esther Ouwehand geen integriteitsschendingen heeft begaan.
Bron: https://www.partijvoorded...teitsschendingen-ouwehand

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

drooger schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:08:
[...]

Hoezo buiten de integriteitssecretaris om? Die heeft de meldingen gewoon keurig overgedragen als onderdeel v.h. proces:
Nadat die secretaris door het lijdend voorwerp van die integriteitsmeldingen eens stevig ter verantwoording werd geroepen. Het oordeel van de secretaris en de eerst ingeschakelde externe partij zijn aan de kant geschoven.

En dat alles onder auspiciën van een bestuur wat voorafgaand aan dit oordeel al onvoorwaardelijk steun voor de partijleider had uitgesproken. Ook is het onderzoek niet extern uitgevoerd, maar door het niet onbevooroordeelde bestuur. Slechts de conclusie is beoordeeld. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 06-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Nadat die secretaris door het lijdend voorwerp van die integriteitsmeldingen eens stevig ter verantwoording werd geroepen. Het oordeel van de secretaris en de eerst ingeschakelde externe partij zijn aan de kant geschoven.

En dat alles onder auspiciën van een bestuur wat voorafgaand aan dit oordeel al onvoorwaardelijk steun voor de partijleider had uitgesproken. Ook is het onderzoek niet extern uitgevoerd, maar door het niet onbevooroordeelde bestuur. Slechts de conclusie is beoordeeld. Hoeveel rode vlaggen heb je nodig?
En als ik dan het persbericht van de PvdD lees, hebben externe deskundigen wel degelijk een toetsing uitgevoerd en heeft Ouwehand de secretaris alleen gewezen op procedurele fouten in de procedure tegen haar medewerker en niet haarzelf.

Maar als je het over rode vlaggen wilt hebben, alle meldingen kwamen van het oude bestuur, dat zegt ook wel wat, dat het gewoon een poging was van het oude bestuur om van haar af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Transportman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

En als ik dan het persbericht van de PvdD lees, hebben externe deskundigen wel degelijk een toetsing uitgevoerd en heeft Ouwehand de secretaris alleen gewezen op procedurele fouten in de procedure tegen haar medewerker en niet haarzelf.

Maar als je het over rode vlaggen wilt hebben, alle meldingen kwamen van het oude bestuur, dat zegt ook wel wat, dat het gewoon een poging was van het oude bestuur om van haar af te komen.
Het is van beide kanten een vies spel, dat maakt de situatie nu niet beter helaas. Als lijdend voorwerp je in het onderzoek mengen, ook al is het namens iemand anders is een faux pas de luxe de turbo als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Het is van beide kanten een vies spel, dat maakt de situatie nu niet beter helaas. Als lijdend voorwerp je in het onderzoek mengen, ook al is het namens iemand anders is een faux pas de luxe de turbo als je het mij vraagt.
Als lijdend voorwerp stil blijven zitten terwijl je genaaid wordt is anders ook niet handig, of blijf jij stil als je ten onrechte (en onjuiste manier) beschuldigd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Transportman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Als lijdend voorwerp stil blijven zitten terwijl je genaaid wordt is anders ook niet handig, of blijf jij stil als je ten onrechte (en onjuiste manier) beschuldigd wordt?
Stil zitten hoeft niet, geen idee of ze genaaid werd overigens, maar handel dan correct. Je autoriteit laten gelden in een integriteitsonderzoek waar je onderwerp van bent is op zichzelf al een integriteitsmelding waard.

Laten we wel wezen, als het hier niet Ouwehand maar Rutte betrof dan buitelden de users hier over elkaar heen om hun afkeuren uit te spreken. Terecht overigens. Dus dat is het nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Stil zitten hoeft niet, geen idee of ze genaaid werd overigens, maar handel dan correct. Je autoriteit laten gelden in een integriteitsonderzoek waar je onderwerp van bent is op zichzelf al een integriteitsmelding waard.

Laten we wel wezen, als het hier niet Ouwehand maar Rutte betrof dan buitelden de users hier over elkaar heen om hun afkeuren uit te spreken. Terecht overigens. Dus dat is het nu ook.
Jij maakt er van dat "ze haar autoriteit laat gelden", maar ze heeft haarzelf alleen maar verdedigd in de procedure, en volgens het bestuur heeft zij dat op de juiste manier gedaan.

En Rutte mag zichzelf ook gewoon verdedigen in een onderzoek naar hem als er zo een onderzoek is, zolang hij dat volgens de procedure doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:20:
Zoals ik al opmerkte, Ouwehand heeft op korte termijn de machtsstrijd gewonnen. In de aanloop naar de verkiezingen kan de partij zich natuurlijk ook niet veroorloven om de integriteit van de lijsttrekker wekenlang onderwerp van debat te maken.

Na de verkiezingen gaat dit spelletje verder, en ik denk dat als het resultaat ook maar een klein beetje teleurstellend is, we een vertrek van Ouwehand gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41

drooger

Falen is ook een kunst.

FirePuma142 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

offtopic:
Dan was het "maar" een van de vele vele integriteitskwesties geweest. Er is een reden dat een website zoals https://isereenvvderopgestapt.nl/ bestaat :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Transportman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Jij maakt er van dat "ze haar autoriteit laat gelden", maar ze heeft haarzelf alleen maar verdedigd in de procedure, en volgens het bestuur heeft zij dat op de juiste manier gedaan.
Voor de derde keer: je bedoelt hier het bestuur dat zich vooraf zonder inzicht in de materie al zonder enig voorbehoud achter Ouwehand had geschaard? Dat bestuur vindt het de juiste manier. Verrassend.
En Rutte mag zichzelf ook gewoon verdedigen in een onderzoek naar hem als er zo een onderzoek is, zolang hij dat volgens de procedure doet.
Dat mag ook. Daar zijn we het over eens. Maar laten we nu niet doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om je als partijleider te mengen in het onderzoek waar je zelf onderwerp van bent.

Dat is toch stupide? Je behoort toch elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden in nota bene een intergriteitsonderzoek? Dat we er überhaupt over moeten discussiëren snap ik eigenlijk niet.

Uit het NRC:
Fractievoorzitter Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren heeft de afgelopen tijd de partijmedewerker onder druk gezet die de integriteitsmeldingen tegen haar behandelt. Dat bevestigen verschillende bronnen aan NRC.

Zo heeft de advocaat van Ouwehand in een brief aan het partijbestuur geëist dat deze onafhankelijke ‘integriteitssecretaris’ de meldingen zou behandelen vóór het ledencongres van zondag 24 september. Partijleider Ouwehand stuurde zelf een e-mail met stevige verwijten aan de integriteitssecretaris, wat Ouwehand bevestigt tegen NRC. Dat ligt gevoelig, omdat Ouwehand zelf ook het onderwerp is van integriteitsmeldingen.

De integriteitssecretaris reageert niet op vragen van NRC. In de afgelopen tijd heeft zij zich genoodzaakt gezien zelf ook een advocaat in te schakelen, bevestigen verschillende bronnen. Ook heeft de integriteitssecretaris overwogen zelf een melding te doen tegen Ouwehand wegens intimidatie. De vraag hierbij was bij welke instantie een integriteitssecretaris zélf een integriteitsmelding kan doen.
Maar nee, nothing to see here, move along.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

ER stond ook nog een redelijk lang artikel in het NRC. Dat was in de ochtend al.Dat shept wel een ander beeld.

Nu is het NRC alleen voor abbonees maar het schept een heel ander beeld van hetgeen er is gebeurd als dat de partij zelf zegt (of het nieuwe bestuur)

De integriteitsmedewerker is onder druk gezet door Ouwehand en uiteindelijk ook aan de kant gezet door het nieuwe bestuur. Er zit nog wel meer in de beerput als ik het NRC zo lees. Ook zijn er nieuwe meldingen binnen gekomen.
Partij voor de Dieren PvdD-leider Esther Ouwehand en haar advocaat wilden afhandeling van de integriteitsmeldingen tegen haar vóór het ledencongres. Intussen zijn zeker drie nieuwe meldingen binnengekomen.
Ook heeft de integriteitssecretaris overwogen zelf een melding te doen tegen Ouwehand wegens intimidatie. De vraag hierbij was bij welke instantie een integriteitssecretaris zélf een integriteitsmelding kan doen.
Tenminste, het NRC heeft er drie in het bezit.
De nieuwe meldingen over Ouwehand, waarvan er drie in bezit zijn van NRC, komen van medewerkers en oud-medewerkers.
Ik ge niet grote delen van het artikel quoten maar er is wel meer aan de hand als wat het nieuwe bestuur wil doen voorkomen

Logisch ook dat er met de aanstaande verkiezingen voor de deur een en ander moet worden weggepoetst maar het lijkt wel van dik hout zaagt men planken te zijn op dit moment.

Niet dat het me verder uitmaakt want deze partij stond niet op mijn shortlist maar het verbaast me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
spijkerhoofd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Vind ihet ook schrikbarend laag! Laat ook zien dat de mensen die lijsten samenstellen het belang van IT, AI en digitalisering niet inzien.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27

Lordy79

Vastberaden

Er lijkt een scheur te komen in de samenwerking PvdA-GL door een eis tot rectificatie van het commentaar op de gebeurtenissen in Israël. Timmermans en Klaver willen niet rectificeren.

Over die gebeurtenissen in Israël zélf zijn aparte topics overigens maar het gaat me hier om de impact op de Nederlandse verkiezingen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 13:40
Afschaffen monarchie in verkiezingsprogramma GroenLinks/PvdA.

Links heeft de beste kans sinds jaren om daadwerkelijk te gaan regeren, maar kennelijk gooien ze graag hun eigen ruiten in. Is het niet beter om vooral links beleid waar de meeste mensen zich in kunnen vinden in je verkiezingsprogramma op te nemen? Volgens mij is het merendeel van Nederland nog steeds voorstander van het koningshuis, en zelfs binnen de eigen partij(en) is er kennelijk slechts een minuscule meerderheid die het af wil schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
ErikT738 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:29:
Afschaffen monarchie in verkiezingsprogramma GroenLinks/PvdA.

Links heeft de beste kans sinds jaren om daadwerkelijk te gaan regeren, maar kennelijk gooien ze graag hun eigen ruiten in. Is het niet beter om vooral links beleid waar de meeste mensen zich in kunnen vinden in je verkiezingsprogramma op te nemen? Volgens mij is het merendeel van Nederland nog steeds voorstander van het koningshuis, en zelfs binnen de eigen partij(en) is er kennelijk slechts een minuscule meerderheid die het af wil schaffen.
Waarom? Dit is toch gewoon een mening/partijpunt? En het past wel bij deze tijd waarin de steun voor het koningshuis een record in negatieve zin bereikt heeft en waarschijnlijk zal de steun de komende jaren nog meer dalen. Jonge mensen zijn veel meer tegen het koningshuis en de oudere mensen zijn voorstander. De meeste mensen vinden het koningshuis trouwens niet echt een belangrijk onderwerp…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-06 13:40
spijkerhoofd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Waarom? Dit is toch gewoon een mening/partijpunt? En het past wel bij deze tijd waarin de steun voor het koningshuis een record in negatieve zin bereikt heeft en waarschijnlijk zal de steun de komende jaren nog meer dalen. Jonge mensen zijn veel meer tegen het koningshuis en de oudere mensen zijn voorstander. De meeste mensen vinden het koningshuis trouwens niet echt een belangrijk onderwerp…
Omdat het aantal mensen wat hierdoor GL/PvdA gaat stemmen waarschijnlijk nul is, en het aantal mensen wat hierdoor niet GL/PvdA gaat stemmen waarschijnlijk groter dan nul is. De mensen die dit belangrijk vinden stemden toch al links. Daarnaast is er zelfs binnen de eigen partij nauwelijks consensus (52%). Het is ook oké om ergens gewoon geen standpunt over in te nemen als je er niets mee wint en er geen sterke gevoelens over hebt.

Voor mij is dit ook een teken aan de wand dat links gaat verzanden in principe kwesties en daardoor belangrijkere zaken uit het oog gaat verliezen. In het grote plaatje is het budget van het koningshuis slechts wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
ErikT738 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Omdat het aantal mensen wat hierdoor GL/PvdA gaat stemmen waarschijnlijk nul is, en het aantal mensen wat hierdoor niet GL/PvdA gaat stemmen waarschijnlijk groter dan nul is. De mensen die dit belangrijk vinden stemden toch al links. Daarnaast is er zelfs binnen de eigen partij nauwelijks consensus (52%). Het is ook oké om ergens gewoon geen standpunt over in te nemen als je er niets mee wint en er geen sterke gevoelens over hebt.
Bijna alle partijen hebben bijzaken in het programma staan en nee mensen zullen niet specifiek stemmen voor de afschaffing.
Voor mij is dit ook een teken aan de wand dat links gaat verzanden in principe kwesties en daardoor belangrijkere zaken uit het oog gaat verliezen.
Dat heeft rechts en de Christelijke partijen ook, zij verzanden ook in principe kwesties en verliezen belangrijkere zaken uit het oog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:39:
…zij verzanden ook in principe kwesties en verliezen belangrijkere zaken uit het oog.
Quote van de dag. De dingen die je belangrijk vindt zíj́n je principekwesties. En over wat belangrijk is kun je discussiëren. Dat is juist politiek.

Los van wie het zijn, heb ik graag mensen die staan voor hun principes in de politiek. Je weet wat je eraan hebt. Niet mensen die bij de eerste kans hun principes uitruilen voor een of ander stukje macht.

En over het afschaffen van de monarchie: een steeds groter deel van Nederland is voor. Afhankelijk van hoe je peilt en welke vraag je stelt, is het ongeveer de helft. Dan kun je dit toch prim in je programma zetten, als de meerderheid van je leden dat vindt? Is ook lekker progressief, dus sluit best aan. Ik vind het niet direct onverstandig om dit zo in het programma op te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurkentrekker op 14-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Kurkentrekker schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
En over het afschaffen van de monarchie: een steeds groter deel van Nederland is voor. Afhankelijk van hoe je peilt en welke vraag je stelt, is het ongeveer de helft. Dan kun je dit toch prim in je programma zetten, als de meerderheid van je leden dat vindt? Is ook lekker progressief, dus sluit best aan. Ik vind het niet direct onverstandig om dit zo in het programma op te nemen.
Dat was mijn punt ook, De populariteit van het koningshuis word steeds minder en vooral jongeren hebben niks met het koningshuis, dus voor mij mag het zeker in het programma staan.
Quote van de dag. De dingen die je belangrijk vindt zíj́n je principekwesties. En over wat belangrijk is kun je discussiëren. Dat is juist politiek.

Los van wie het zijn, heb ik graag mensen die staan voor hun principes in de politiek. Je weet wat je eraan hebt. Niet mensen die bij de eerste kans hun principes uitruilen voor een of ander stukje macht.
Onze politiek landschap moeten alle partijen water bij de wijn doen en sommige principes laten varen, dat moet iedere partij die wilt regeren. De andere kant is dat we verzanden zoals Amerika met Republikeinen en democraten, waar je eerst als vrouw een abortus mag uitvoeren, en daarna ineens niet meer, 4 jaar later mag het weer wel, en 4 jaar later weer niet, als voorbeeld geef ik dit. Amerika loopt flink achter met Europa puur omdat 2 partijen elkaar de tent uit vechten belangerijker vind dan een beleid en regering voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Lordy79 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:39:
Er lijkt een scheur te komen in de samenwerking PvdA-GL door een eis tot rectificatie van het commentaar op de gebeurtenissen in Israël. Timmermans en Klaver willen niet rectificeren.
ErikT738 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:29:
Links heeft de beste kans sinds jaren om daadwerkelijk te gaan regeren, maar kennelijk gooien ze graag hun eigen ruiten in. Is het niet beter om vooral links beleid waar de meeste mensen zich in kunnen vinden in je verkiezingsprogramma op te nemen?
Dit is eigenlijk dezelfde discussie: de achterban is politiek betrokken, op de hoogte van de issues, en gemotiveerd. De partijleiding wil een grotere groep kiezers aanspreken, en kiest dus voor een "opportuun" standpunt.

De vloek is hier dat alle grote partijen achter dezelfde "zwevende kiezer" aanjagen: een daarvan weten we: die is over het algemeen niet zo geïntereseerd in politiek, houdt het nieuws niet bij, en vindt principe-issues "gedoe".

De vraag is dan, moeten alle partijen uit opportunisme maar die grote groep zwevende kiezers (over het algemeen het soort mensen dat je niet in de buurt van bestuur zou willen hebben) naar de mond praten?

Joop den Uyl had in de jaren '70 zo'n "ongezellig" standpunt ten opzichte van Spanje: niet op vakantie gaan zolang daar een dictator aan de macht was.

Dat was natuurlijk geen "gezellig" standpunt voor de PvdA-stemmers die lekker aan de costa bruin wilden bakken. Maar het was (zeker met de kennis van nu, maar ook al met die van toen) ongetwijfeld juist. Tegenwoordig vinden we dat een "opgeheven vingertje", "moraalridder spelen", etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-06 16:59
ErikT738 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Voor mij is dit ook een teken aan de wand dat links gaat verzanden in principe kwesties en daardoor belangrijkere zaken uit het oog gaat verliezen. In het grote plaatje is het budget van het koningshuis slechts wisselgeld.
Kijk, dit is gewoon een democratische partij, met leden, die amendementen mogen inbrengen waar dan op gestemt word door de leden.

De meerderheid van de leden vind dat het in het programma moet, dus staat het in het programma. dat is hoe een democratische vereniging werkt. Niks mis mee.

Lijkt mij dat we dit liever hebben dan een marketing bureau die puntjes bedenkt om in een partij programma te zetten dat stemmen oplevert of geen stemmen verliest. zonder ideologie, en met de volle wetenschap dat het partijprogramma een wassenneus is.

Het afschaffen van het koningshuis is echt niet het punt waar een coalitie akkoord op stuk zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Voor de liefhebbers van het politieke spel, Bert Hubert (voormalig toezichthouder, en dus zeer ter zake kundig) geeft een samenvatting van de de kamerdiscussie rond de afschaffing van het toezicht op de inlichtingendiensten:

hier

Als je het politiek analyseert is het duidelijk waarvoor er gespeeld wordt. PvdA/GL, van wie je politiek zou verwachten dat ze kritisch zijn, en bovendien in de oppositie zitten, stellen zich bij voorbaat al op als voorstander. BBB geeft duidelijk aan dat toestemming met dit wetsartikel onderhandelbaar is.

De echte kritiek komt van de partijen aan de marge, die waarschijnlijk toch niet aan de onderhandeltafel zullen zitten. De SGP (toch een echte law&order partij) geeft uitgebreid en inhoudelijk kritiek. Waar de PvdA/GL (nu een zogenaamde oppositiepartij) weer geergerd op reageert.

Oftewel, de coalitieonderhandelingen voor het volgende kabinet zijn eigenlijk al aan de gang. De PvdA weet van oudsher dat je de internationale militaire samenwerking en de inlichtingendiensten niet in de weg moet zitten als je in de regering wil komen. GroenLinks, zeker sinds Kunduz, ook. Een beetje jammer voor de traditionele GroenLinks-stemmers, voorzover die nog niet naar de PvdD of SP zijn vertrokken.

Ook jammer voor de stemmers aan rechterzijde die hopen dat Yeşilgöz met Wilders in zee gaat. Wilders is ook geen beginneling, maar lijkt ook voor te sorteren op een rol in de oppositie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-06 17:29
PvdA(-GL, of omgekeerd), de partij bekend van jarenlang tegen de JSF, om vervolgens voor de JSF te stemmen, heeft weer eens spijt van hun feitelijk stemgedrag.

GroenLinks-PvdA heeft spijt van steun voor Israël-motie van SGP

https://www.msn.com/nl-nl...motie-van-sgp/ar-AA1iw3Lb

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:35
Spijt hebben van een beslissing zou genormaliseerd moeten worden. We kunnen van niemand verwachten dat ze altijd de juist beslissing maken.
Ik kan dit dan ook juist wel waarderen. Fouten toegeven, of een ander standpunt innemen omdat je nieuwe kennis hebt verkregen is een goed iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

walletje-w schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:18:
Spijt hebben van een beslissing zou genormaliseerd moeten worden. We kunnen van niemand verwachten dat ze altijd de juist beslissing maken.
Ik kan dit dan ook juist wel waarderen. Fouten toegeven, of een ander standpunt innemen omdat je nieuwe kennis hebt verkregen is een goed iets.
Eens. Maar ik denk dat je daarbij wel de voetnoot kunt plaatsen dat het normaal is dat je fouten van meningen toegeeft na een lange tijd. Als je nu al als partij zo hak op de tak bent, lijkt mij dat niet heel goed.

Daarnaast, gaan ze ooit de naam van de partij veranderen? Wat een gedrocht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19
Voortschrijdend inzicht? Binnen 1,5 week? En welke nieuwe kennis is er dan?

De motie veroordeelde de aanval van Hamas en dat Israël steun verdient in het uitoefenen van zijn recht op zelfverdediging ten aanzien van het ontmantelen van Hamas en het terughalen van de gijzelaars.

Als je je steun aan zo'n motie herroept is er sowieso al iets grondig mis met de normen en waarden binnen je partij. Als je het doet binnen 1,5 week betekent dat dat je partij een onbetrouwbaar kippenhok is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:35
alexbl69 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:59:
[...]

Voortschrijdend inzicht? Binnen 1,5 week? En welke nieuwe kennis is er dan?

De motie veroordeelde de aanval van Hamas en dat Israël steun verdient in het uitoefenen van zijn recht op zelfverdediging ten aanzien van het ontmantelen van Hamas en het terughalen van de gijzelaars.

Als je je steun aan zo'n motie herroept is er sowieso al iets grondig mis met de normen en waarden binnen je partij. Als je het doet binnen 1,5 week betekent dat dat je partij een onbetrouwbaar kippenhok is.
Er lijkt iets van emotie in je beoordeling te zitten van deze handeling van de partij. Dat is prima natuurlijk maar naar mijn mening verlies je daardoor nu wat nuance.

De mensen tegen de motie zijn niet tegen het zelfbeschermings recht van Israël. Ze willen dat de focus verlegd word zodat de vele onnodige slachtoffers bij de Palestijnen net zoveel aandacht krijgen.
In de afgelopen week zijn er zeer veel ontwikkelingen geweest die mensen tot een nieuw inzicht laten komen. 1 daarvan is het gigantisch bombarderen van de Gaza strook een andere is de vele demonstraties en geluiden vanuit de achterban en bijvoorbeeld de politieke struggle vanuit heel de wereld.

Juist in een snel oplopend conflict waarbij ontwikkelingen snel plaats vinden zul je ook zien dat partijen sneller uitspraken doen waar ze later spijt van kunnen hebben. Mocht hetzelfde gebeuren met langlopende dossiers zoals stikstof, immigratie, huizentekort dan heb je naar mijn mening gelijk. Maar in dit geval neem ik het ze niet kwalijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
walletje-w schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:01:
[...]

Er lijkt iets van emotie in je beoordeling te zitten van deze handeling van de partij. Dat is prima natuurlijk maar naar mijn mening verlies je daardoor nu wat nuance.

De mensen tegen de motie zijn niet tegen het zelfbeschermings recht van Israël. Ze willen dat de focus verlegd word zodat de vele onnodige slachtoffers bij de Palestijnen net zoveel aandacht krijgen.
In de afgelopen week zijn er zeer veel ontwikkelingen geweest die mensen tot een nieuw inzicht laten komen. 1 daarvan is het gigantisch bombarderen van de Gaza strook een andere is de vele demonstraties en geluiden vanuit de achterban en bijvoorbeeld de politieke struggle vanuit heel de wereld.

Juist in een snel oplopend conflict waarbij ontwikkelingen snel plaats vinden zul je ook zien dat partijen sneller uitspraken doen waar ze later spijt van kunnen hebben. Mocht hetzelfde gebeuren met langlopende dossiers zoals stikstof, immigratie, huizentekort dan heb je naar mijn mening gelijk. Maar in dit geval neem ik het ze niet kwalijk.
Dan kunnen ze toch zelf een motie indienen met die strekking?

De strekking van de motie is zoals hierboven beschreven, en daarmee is - ook met de ontwikkelingen die erop volgden - mijns inziens niks mis. Dat men nu actief naar buiten brengt dat men de motie niet had moeten steunen betekent dus eigenlijk (maar zo zal het niet bedoeld zijn) dat je de aanval van Hamas niet veroordeeld en dat Israël geen steun verdient bij het uitoefenen van zijn recht op zelfverdediging ten aanzien van het ontmantelen van Hamas en het terughalen van de gijzelaars.

Dat is toch vreemd?

Conclusie kan enkel zijn dat er gedonder in de fractie is, want qua tekst kun je hier niet tegen zijn. Het is natuurlijk geen geheim dat met name de GL kant meer affiniteit heeft met de Palestijnse zaak dan met het Israëlisch belang, terwijl de PvdA kant er in de regel iets genuanceerder in staat.

Het was dan ook logischer geweest om deze motie maar te laten rusten (er is immers niks mis met die tekst), en zelf een motie in te dienen waarbij je wat meer je eigen standpunt naar voren brengt.

Maar blijkbaar/wellicht is dat laatste gezien de verschillende inzichten binnen GL/PvdA niet mogelijk, terwijl nu ook de eerste motie door deze verschillende inzichten een brug te ver leek te zijn.

Al met al geeft deze eerste echte lakmoesproef voor de combinatiepartij weinig vertrouwen voor de toekomst. Er zullen de komende regeerperioden lastige keuzes moeten worden gemaakt, en ik vraag me ernstig af of het verstandig is om dat aan een partij over te laten die intern al zo verdeeld is over iets dat eigenlijk ver van ons bed gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aan de ene kant eens, maar:
1. Het is wel heel snel dat de nieuwe kennis is vergaard.
2. Het komt mij een beetje over als van twee walletjes eten, zoals ook een BIJ1 heeft gedaan bijvoorbeeld rond Oekraïne: Aan de ene kant steun je de motie waar veruit het merendeel het mee eens is. Aan de andere kant claim je achteraf dat je het zo niet bedoelt had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik kan iedereen aanraden om de podcast te luisteren van De Correspondent: Rudi en Freddie’s grote verkiezingsshow. Ben nu 5 minuten bezig met de podcast met Van der Plas. Erg interessant en geeft een goed idee hoe de BBB in elkaar steekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Lisadr schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:10:

VVD
Nr. 44 Hawre Rahimi
Nr. 64 Aash Rahmani

NSC
Nr. 34 Simon Pouwelse

D66
Nr. 12 Lisa van Ginneken
Het aantal mensen met een exacte achrergrond is in het algemeen erg laag in de politiek. Terwijl dat wel de mensen zijn die kunnen rekenen. Ik durf te beweren dat als er meer ingenieurs in de kamer en/of kabinet zouden zitten de problemen met bijvoorbeeld het elektriciteitsnet een stuk kleiner zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Spijt hebben is prima. Jarenlang een 'linkse' partij runnen en rechts stemmen, om dan elke keer na die rechtse handelingen ''spijt'' te hebben omdat ze eigenlijk 'links' wilde stemmen, tja. Kan je dat nog serieus nemen? Ik denk van niet maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:51

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben benieuwd wat de strategie gaat worden van partijen tegen NSC, juist ook omdat de partij ook stemmen trekt bij de traditionele centrumrechtse partijen. De VVD campagne machine heeft traditioneel een groter bereik en invloed ten opzichte van andere partijen. Dit aangezien de VVD waarschijnlijk het niet zit zitten om met NSC te gaan regeren, juist omdat de visie op de bestuurscultuur zo verschilt. Of ze hopen NSC juist onschadelijk te kunnen maken in de regering, zoals ze ook gedaan hebben in het verleden met PvdA, D66 en CDA. Waarbij het de vraag is of Omtzigt het überhaupt ziet zitten om met de VVD te regeren, met misschien een minderheidskabinet als optie.

Vanuit de populistische hoek zie je juist dat men afstand bewaard, BBB heeft al aangeven niet de directe confrontatie te zoeken.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

defiant schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:22:
Vanuit de populistische hoek zie je juist dat men afstand bewaard, BBB heeft al aangeven niet de directe confrontatie te zoeken.
Dat is idd wel opvallend, gezien NSC overduidelijk in dezelfde subvijver van kiezers aan het vissen is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:21
Ik ben benieuwd wat de strategie gaat worden van partijen tegen NSC, juist ook omdat de partij ook stemmen trekt bij de traditionele centrumrechtse partijen.
Uiteindelijk is het een uit de kluiten gewassen eenmanspartij met op dit moment een enkel onderwerp welke de kiezers trekt, cru gezegd. Het partijprogramma doet er niet eens toe.

In dat opzicht is het gewoon een uiterst kwetsbare partij; Omtzigt persoonlijk aanvallen (wat in de huidige politiek goed past).

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 22-10-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:22
YakuzA schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Dat is idd wel opvallend, gezien NSC overduidelijk in dezelfde subvijver van kiezers aan het vissen is.
Ik woon middenin CDA territorium, en ja hoor, Pieter is de eerste die hangt op de aanplakborden (naast de BBB-borden in de weilanden natuurlijk). Ik denk dat NSC gewoon de CDA stemmen overneemt dit jaar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brent schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:43:
[...]
Ik woon middenin CDA territorium, en ja hoor, Pieter is de eerste die hangt op de aanplakborden (naast de BBB-borden in de weilanden natuurlijk). Ik denk dat NSC gewoon de CDA stemmen overneemt dit jaar.
Dus eigenlijk heeft ie uiteindelijk toch de partijleider verkiezing binnen het CDA gewonnen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Net de verkiezingsaflevering geluisterd van de Rudi en Fredy show met Mevr. Van de Plas. Vind het fascinerend dat ze volledig op de neo-liberale weg zit van het markt kapitalisme als het om zaken als innovatie gaat, dat de overheid eigenlijk veel minder zou moeten ingrijpen. Maar vervolgens wel een aantal zaken in het verkiezingsprogramma heeft staan waar de overheid duidelijk wel grote invloed moet uitoefenen maar dit eigenlijk niet specifiek maakt (opzich wel met een redelijk excuus qua korte termijn die beschikbaar was). Hele interview voelde nogal als een beetje een schizofrene bedoening, het voelt allemaal niet als een coherent verhaal waar een visie aan ten grondslag ligt maar als een bijeengeraapt wensenlijstje van allerlei werkgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Uiteindelijk is het een uit de kluiten gewassen eenmanspartij met op dit moment een enkel onderwerp welke de kiezers trekt, cru gezegd. Het partijprogramma doet er niet eens toe.

In dat opzicht is het gewoon een uiterst kwetsbare partij; Omtzigt persoonlijk aanvallen (wat in de huidige politiek goed past).
Ik zou het anders zeggen: Het partijprogramma doet er toe, maar alleen in negatieve zin. Ik denk dat er heel weinig mensen op NSC nu van plan zijn te stemmen, vanwege de daadwerkelijke standpunten. Dus ik verwacht zelf dat een partijprogramma / kieswijzer ze vooral stemmen kan kosten: Mensen die zien dat ze qua standpunten toch ver weg zitten.
Dit aangezien de VVD waarschijnlijk het niet zit zitten om met NSC te gaan regeren, juist omdat de visie op de bestuurscultuur zo verschilt.
En waarop zou het dan in de praktijk spaak lopen? Welke eis van NSC qua bestuurscultuur kan VVD niet mee leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:01
Zijn er mensen die zojuist het college tour verkiezingsdebat hebben gezien op NPO3? En wat voor'n gevoel krijgen jullie erbij?

[ Voor 61% gewijzigd door Puddi Puddin op 22-10-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27

Lordy79

Vastberaden

Brent schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Dat zou dan een teleurstellend resultaat zijn want zoveel stemmen heeft het CDA niet meer.... :z

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puddi Puddin schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:42:
Zijn er mensen die zojuist het college tour verkiezingsdebat hebben gezien op NPO3? En wat voor'n gevoel krijgen jullie erbij?
Matig debat wat mij betreft. Dat geklap van die studenten is ook erg irritant. En wat mij betreft mag het ook wel een keer rondom andere universiteitssteden gehouden worden.

Maar wel fijn dat we een datum hebben voor het programma van NSC, aankomende dinsdag dus.

Past trouwens misschien beter in het actualiteiten topic denk ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 691473 op 22-10-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:48

Punkrocker

Mostly harmless

...

Dat lijkt mij verstandig van hun.

Ze hebben een niet doorgerekend verkiezingsprogramma, gebaseerd op alternatieve feiten en halve leugens. Elk commentaar van Van der Plas kan meteen worden afgewimpeld. Zeker door ervaren debaters als Timmermans, of een "dossier tijger" (vreselijke term overigens) als Omtzigt. Wiens zwijgen over zijn verkiezingsprogramma steeds irritanter wordt...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Punkrocker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Dat lijkt mij verstandig van hun.

Ze hebben een niet doorgerekend verkiezingsprogramma, gebaseerd op alternatieve feiten en halve leugens. Elk commentaar van Van der Plas kan meteen worden afgewimpeld. Zeker door ervaren debaters als Timmermans, of een "dossier tijger" (vreselijke term overigens) als Omtzigt. Wiens zwijgen over zijn verkiezingsprogramma steeds irritanter wordt...
Eens met je post, helemaal na die podcast geluisterd te hebben, over waarom ze het niet laten doorrekenen, door wie nu wel, enz. enz.

Daarnaast, morgen komt het verkiezingsprogramma van NSC online, heeft hij gisteren aangekondigd in het verkiezingsdebat van CollegeTour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 691473 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Eens met je post, helemaal na die podcast geluisterd te hebben, over waarom ze het niet laten doorrekenen, door wie nu wel, enz. enz.

Daarnaast, morgen komt het verkiezingsprogramma van NSC online, heeft hij gisteren aangekondigd in het verkiezingsdebat van CollegeTour.
Ah! Dat werd tijd. :+

Kunnen we eindelijk zien hoever hij af gaat wijken van zijn CDA ideeën. Hij wijkt in ieder geval af wat betreft de vleesindustrie. En zijn onverstandige plannen met het kiesstelsel.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 23-10-2023 09:48 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 691473 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Matig debat wat mij betreft. Dat geklap van die studenten is ook erg irritant. En wat mij betreft mag het ook wel een keer rondom andere universiteitssteden gehouden worden.

Maar wel fijn dat we een datum hebben voor het programma van NSC, aankomende dinsdag dus.

Past trouwens misschien beter in het actualiteiten topic denk ik?
Waar ik me bij dit soort debatten elke keer opnieuw vreselijk aan stoor zijn de vele onderbrekingen door de host. Ja, ik weet dat politici langdradig zijn en vaak de details in duiken etc, en dat het onderbreken vaak nodig is voor de efficientie van de antwoorden in de tijd die ze krijgen. Maar het onderbreken gebeurt mijns inziens gewoon echt te vaak, alsof de host zich effe belangrijk moet voelen ofzo. Echt vreselijk irri.
Honderduizend keer herhalen "mensen willen duidelijkheid, geef antwoord op de vraag" kost ook tijd.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-06 11:31
Deathchant schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Waar ik me bij dit soort debatten elke keer opnieuw vreselijk aan stoor zijn de vele onderbrekingen door de host. Ja, ik weet dat politici langdradig zijn en vaak de details in duiken etc, en dat het onderbreken vaak nodig is voor de efficientie van de antwoorden in de tijd die ze krijgen. Maar het onderbreken gebeurt mijns inziens gewoon echt te vaak, alsof de host zich effe belangrijk moet voelen ofzo. Echt vreselijk irri.
Honderduizend keer herhalen "mensen willen duidelijkheid, geef antwoord op de vraag" kost ook tijd.
Ik heb het niet gezien, maar is dat juist niet wenselijk, dat de debatleider de politici kort houdt en tot de kern laat komen? Ik zou dat juist graag zien, dat ze geen ruimte krijgen voor de PR antwoorden, maar een concreet antwoord moeten geven.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Malfunctions schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb het niet gezien, maar is dat juist niet wenselijk, dat de debatleider de politici kort houdt en tot de kern laat komen? Ik zou dat juist graag zien, dat ze geen ruimte krijgen voor de PR antwoorden, maar een concreet antwoord moeten geven.
Daarom ook: niet naar kijken. Hetzij je ergert je aan de pratende politicus, hetzij je ergert je aan de interrumperende interviewer. Ondertussen wordt je er geen steek wijzer van.

Omtzigt heeft nog niet eens een programma. De man heeft mijn sympathie, maar ze hadden hem van mij om die reden niet eens uit moeten nodigen.

Maar ja, inhoud is toch secundair, het gaat om de sensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Nou, de hoofdpunten (die de NOS eruit heeft gehaald, wel te verstaan) van het programma van NSC:
https://nos.nl/artikel/24...estuurscultuur-veranderen

1.) Grondwettelijk hof, waar mensen aan de Grondwet kunnen laten toetsen of hun rechten zijn geschonden
2.) Regionaal kiesstelsel, net als een wet op het Rijkstoezicht. Ook moeten klokkenluiders beter worden beschermd.
3.) Fors indammen migratie. Daarbij hanteert de partij een rekensom: het aantal nieuwkomers min het aantal mensen dat uit Nederland vertrekt, mag niet hoger zijn dan 50.000 per jaar.
4.) Voldoende woningen. Niet alleen door het gemakkelijker te maken om woningen te bouwen, maar bijvoorbeeld ook door het aanpakken van een belastingkorting voor expats die meer voor een woning kunnen betalen dan anderen.
5.) Arbeiderswijken, woonwijken voor werknemers van grote bedrijven (Back to the 1900s?)

Ik kan vooralsnog weinig anders concluderen dat hij het echt van die bestuurscultuur moet hebben. De overige hoofdpunten vind ik heel bijzonder te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 14:12
Hele programma zie je via https://storage.googleapi...ingsprogramma_2023_01.pdf

Ik heb de persconferentie deels via internet gezien en eerste journalist die aan het woord kwam, zeurde dat ze het programma niet eerder had gehad (kregen ze pas ter plaatse). Vooral haar toon vond ik zeer negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:54:

Ik heb de persconferentie deels via internet gezien en eerste journalist die aan het woord kwam, zeurde dat ze het programma niet eerder had gehad (kregen ze pas ter plaatse). Vooral haar toon vond ik zeer negatief.
Dat snap ik heel goed. Wel de pers gebruiken voor de aandacht, maar ze niet de kans geven zich in te lezen om een (kritische) vraag over de inhoud te kunnen stellen... Moet wel van 2 kanten komen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
En terecht.

Omtzigt was altijd (ook terecht) heel kwaad dat de Kamer pas vlak voor een debat de stukken waarover gedebatteerd werd opgestuurd kreeg.

Nu doet hij precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
toolkist schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Dat snap ik heel goed. Wel de pers gebruiken voor de aandacht, maar ze niet de kans geven zich in te lezen om een (kritische) vraag over de inhoud te kunnen stellen... Moet wel van 2 kanten komen...
Ze kunnen de hele dag vragen stellen was de reactie en het is gedaan zodat iedereen tegelijk hetzelfde krijgt. En er dus niet gelekt kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 17:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

IMHO niet zeuren, het is in feite een terechte opmerking. Journalisten staan daar maar kunnen geen of amper moeilijke vragen stellen over de inhoud.

Deze presentatie in feite gewoon van tevoren kunnen worden opgenomen en had het samen met het programma kunnen worden verspreid naar alle nieuwssites en-of kranten ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
nwagenaar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

IMHO niet zeuren, het is in feite een terechte opmerking. Journalisten staan daar maar kunnen geen of amper moeilijke vragen stellen over de inhoud.
Was vooral haar toon die m.i. te negatief was. Denk trouwens meer dat ze hadden gehoopt het eerder te hebben zodat ze een primeur hebben en als eerste het programma op de website kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
eric.1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:48:
Nou, de hoofdpunten (die de NOS eruit heeft gehaald, wel te verstaan) van het programma van NSC:
https://nos.nl/artikel/24...estuurscultuur-veranderen
Via https://www.telegraaf.nl/...rogramma-van-omtzigts-nsc staan al meer punten. O.a. nog maar 2 netten die gefinancieerd worden, geen km-heffing en koning die belasting moet gaan betalen. Veestapel moet kleiner en verbod op nieuwe grote stallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:22
Even snel gescant, denk ik dat we de NSC en omzigt als Centrum Rechts kunnen classificeren?
Of zit ik daar naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Vrietje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:38:
Even snel gescant, denk ik dat we de NSC en omzigt als Centrum Rechts kunnen classificeren?
Of zit ik daar naast?
Ik denk dat er punten in staan die zowel links als rechts gezien kunnen worden. Tandarts in basis, gratis kraam vind ik meer links. veestapel kleiner ook. EU soberder is weer meer rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16:14
Of zit ik daar naast?
Wat mij betreft wel. Ik heb er even doorheen zitten klikken en het is eigenlijk precies wat je verwacht van een partij die mikt op de onderbuik van Nederland; Rem op mirgratie, rem op medisch etische kwesties (waarbij gender gerelateerde behandeling expliciet genoemd wordt), "minder moeilijk doen meer bouwen", etc...

Alleen dat huizen laten bouwen door werkgevers springt er voor mij echt uit. Dat lijkt me A gewoon een heel slecht idee (omdat je dan als werknemer nog verder afhankelijk wordt van je werkgever) en B meer iets voor een klassiek neo liberale partij en zo had ik NSC nou niet ingeschat.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 24-10-2023 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
Charly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Wat mij betreft wel. Ik heb er even doorheen zitten klikken en het is eigenlijk precies wat je verwacht van een partij die mikt op de onderbuik van Nederland; Rem op mirgratie, rem op medisch etische kwesties (waarbij gender gerelateerde behandeling expliciet genoemd wordt), "minder moeilijk doen meer bouwen", etc...

Alleen dat huizen laten bouwen door werkgevers springt er voor mij echt uit. Dat lijkt me A gewoon een heel slecht idee (omdat je dan als werknemer nog verder afhankelijk wordt van je werkgever) en B meer iets voor een klassiek neo liberale partij en zo had ik NSC nou niet ingeschat.
Ik denk dat dit wel een erg cynische kijk is op het bouwen van huizen door bedrijven. Ik denk dat bedrijven zoals ASML (mits goed gereguleerd door het rijk en de gemeente) een win-win project kunnen opstarten. (iets wat ze ook al bewezen hebben met de lokale infrastructuur en de samenwerking met de TU/E)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of zit ik daar naast?
Centrum, neigend naar centrumrechts zou ik zeggen. Altijd wat lastig met het overton-window natuurlijk. En een beetje conservatief, maar heel wat minder conservatief dan ik had verwacht.

Beetje de VVD van 20 jaar geleden ofzo?

Er zitten natuurlijk wel wat wenkbrauw-verhogende dingen in, de migratiestop is waarschijnlijk de meest in het oog springende, maar bijv. veel meer Nederlands in het hoger onderwijs is ook wel eentje waarbij ik me afvraag hoe? Zat lesmateriaal is er niet eens in het Nederlands, plus dat veel studies simpelweg internationaal zijn, en dan is Engels eigenlijk gewoon de voertaal. Veel plezier met een Nederlandstalige studie in werkelijk alles wat ook maar iets met computers te maken heeft.

Het hele kiesdistricten-stelsel blijf ik ook een vreemde bijtende eend vinden. Aan de ene kant wil hij meer aandacht voor de regio, prima, maar juist met kiesdistricten met vertegenwoordiging naar aantal inwoners krijg je minder vertegenwoordiging. Vrij letterlijk de helft van de bevolking woont in de Randstad. Dan gaan er nog een rits zetels naar dingen als Brabantstad en Arnhem-Nijmegen. Uiteindelijk blijft er dan bar weinig over voor Schubbekutteveen, tenzij je kiesdistricten zo groot als een provincie maakt, maarja, dan ben je de "binding met lokale bevolking" ook weer kwijt.

Enfin, het is niet mijn partij, maar ik ben eigenlijk wel blij dat er nieuwe, erg gematigde partij is, die niet enorm ideologisch gedreven lijkt te zijn, maar redelijk fact-based lijkt te werken.
marcunator schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat dit wel een erg cynische kijk is op het bouwen van huizen door bedrijven. Ik denk dat bedrijven zoals ASML (mits goed gereguleerd door het rijk en de gemeente) een win-win project kunnen opstarten. (iets wat ze ook al bewezen hebben met de lokale infrastructuur en de samenwerking met de TU/E)
De vraag is ook: Hoeveel bedrijven zoals ASML hebben we nou echt? De tijd van grote fabrieken waar iedere dag duizenden mannen naar binnen stroomden is in Nederland behoorlijk voorbij. Alles is veel meer verspreid over het land. ASML is hierin eigenlijk de uitzondering.

Plus dat de tijd dat je op je 20ste begon met werken bij een bedrijf, en op je 65ste stopte bij datzelfde bedrijf ook echt wel afgelopen is. ASML heeft naast een flinke instroom, ook een flinke uitstroom bijvoorbeeld. Mensen werken er een paar jaar, zijn het zat en gaan ergens anders werken. Lastig als huis van ASML is.

Uiteindelijk zijn er gewoon zat redenen waarom we dit soort wijken niet meer zien, en dat is niet omdat het nu verboden is voor bedrijven.

Interessant genoeg is het juist vooral de overheid die veel werknemers heeft die niet bepaald verspreid werken. Misschien moet de overheid dus zelf ook eens wat huizen gaan bouwen :+ Gezellig in de ambtenarenflat wonen :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
marcunator schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Ik kan het zien als prima oplossing voor tijdelijke situaties. En dus vooral voor expats, maar ook Nederlanders kan het natuurlijk. Die dan het eerste jaar bijvoorbeeld daarin kunnen wonen zonder gedoe, en van daaruit kunnen zoeken. Maar niet dat je krijgt dat na 10 jaar als je bij ander bedrijf wil werken, je direct ook moet verhuizen.

Vraag blijft voor mij wel, welk probleem lossen we hiermee nou echt op? Het probleem nu is niet dat niemand huizen wil betalen. Het probleem is wie maakt de huizen, en waar maken we de huizen. Geen van beide los je op door een bedrijf huizen voor werknemers te laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Ik kan het zien als prima oplossing voor tijdelijke situaties. En dus vooral voor expats, maar ook Nederlanders kan het natuurlijk. Die dan het eerste jaar bijvoorbeeld daarin kunnen wonen zonder gedoe, en van daaruit kunnen zoeken. Maar niet dat je krijgt dat na 10 jaar als je bij ander bedrijf wil werken, je direct ook moet verhuizen.

Vraag blijft voor mij wel, welk probleem lossen we hiermee nou echt op? Het probleem nu is niet dat niemand huizen wil betalen. Het probleem is wie maakt de huizen, en waar maken we de huizen. Geen van beide los je op door een bedrijf huizen voor werknemers te laten bouwen.
Toevallig was er deze week nog een jonge vrouw op televisie die voor haar werk zonnepanelen aanlegt maar woont in een camper op het bedrijventerrein. Volgens mij was het op Nieuwsuur.
Ik denk dus dat er echt wel een doelgroep is? Het kan een soort tussenoplossing zijn voordat je een volwaardige woning gaat kopen of huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
noslen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Toevallig was er deze week nog een jonge vrouw op televisie die voor haar werk zonnepanelen aanlegt maar woont in een camper op het bedrijventerrein. Volgens mij was het op Nieuwsuur.
Ik denk dus dat er echt wel een doelgroep is? Het kan een soort tussenoplossing zijn voordat je een volwaardige woning gaat kopen of huren.
Maar wie gaan die huizen bouwen en waar gaan die huizen gebouwd worden? Dat is het probleem. Dat er nu mensen een huis willen die geen huis hebben, is natuurlijk zo. Maar je lost het fundamentele probleem dat er meer vraag naar huizen is dan aanbod, niet op door een gedeelte van het aanbod via werkgevers te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16:14
Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
... je lost het fundamentele probleem dat er meer vraag naar huizen is dan aanbod, niet op door een gedeelte van het aanbod via werkgevers te laten gaan.
Wat ze zo als @RobinHood opmerkt nu al prima mogen. Zusterflats waren decennialang een begrip, voor expats worden gewoon huurwoningen geregeld, ik weet van een UMC dat eigen vastgoed had voor (al dan niet tijdelijk) buitenlands personeel.

Maar als we nu gaan aanmoedigen dat pak hem beet ASML O-) ruimte gaat claimen voor het eigen personeel, mag de rest van ons straks zien waar ze blijven. Noem me cynisch, maar ik sta daar niet bij te juichen.

Hoe dan ook, mijn club is het sowieso niet. Ik vond het alleen een opvallend programma punt.

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 24-10-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42
RobinHood schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Er zitten natuurlijk wel wat wenkbrauw-verhogende dingen in, de migratiestop is waarschijnlijk de meest in het oog springende, maar bijv. veel meer Nederlands in het hoger onderwijs is ook wel eentje waarbij ik me afvraag hoe? Zat lesmateriaal is er niet eens in het Nederlands, plus dat veel studies simpelweg internationaal zijn, en dan is Engels eigenlijk gewoon de voertaal. Veel plezier met een Nederlandstalige studie in werkelijk alles wat ook maar iets met computers te maken heeft.
Die taaleisen ben ik ook heel benieuwd naar. Ook omdat sommige opleidingen vermoedelijk alsnog een uitzondering kunnen krijgen en wél in het Engels aangeboden worden, krijg je dan alsnog Nederlands taalonderwijs verplicht? Of dan Engels? Of allebei? Hoeveel uur moeten opleidingen uiteindelijk gaan reserveren voor taalonderwijs, ten koste van inhoudelijke vakken? En in hoeverre ben je dan problemen met de uitstroom van middelbare scholen aan het oplossen, die je gewoon via de onderwijsinspectie op de middelbare school zou moeten aanpakken? Zo veel vragen...
Het hele kiesdistricten-stelsel blijf ik ook een vreemde bijtende eend vinden. Aan de ene kant wil hij meer aandacht voor de regio, prima, maar juist met kiesdistricten met vertegenwoordiging naar aantal inwoners krijg je minder vertegenwoordiging. Vrij letterlijk de helft van de bevolking woont in de Randstad. Dan gaan er nog een rits zetels naar dingen als Brabantstad en Arnhem-Nijmegen. Uiteindelijk blijft er dan bar weinig over voor Schubbekutteveen, tenzij je kiesdistricten zo groot als een provincie maakt, maarja, dan ben je de "binding met lokale bevolking" ook weer kwijt.

[...]
Ik zie wel alternatieve systemen, als ik zo rondkijk, maar die zijn allebei niet beter. Het ene is een soort first-past-the-post, zoals in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn de noordelijke gebieden ook effectief buiten spel gezet, omdat er alsnog een verhouding op basis van inwoners is ingebouwd: Greater London en het zuiden bepalen goeddeels de uitkomst. En aan de andere kant het systeem in de Verenigde Staten, met 'kiesmannen' per gebied voor de presidentsverkiezingen of gewoon 2 senatoren per staat voor de Senaat, maar dat rammelt ook aan alle kanten en is daar ook controversieel. Danwel ook in de VS wél naar rato van inwoners, zoals in Huis van afgevaardigden, maar daar zie je dat het ook problematisch is, met alle gerrymandering van kiesdistricten etc. Een Nederlandse 'grote hoop'-benadering lijkt dan opeens zo slecht nog niet, eventueel met een Iers sausje: ranked alternative preference, dat je tweede en derde voorkeur ook mee gaat tellen.

Een positieve noot: het voorstel voor een constitutioneel hof is op zich wel wat voor te zeggen. Toetsing tegen de grondwet is nu praktisch onmogelijk en dat is ergens wel licht wonderlijk. Dan kan je zeggen 'taak van 1e/2e Kamer', maar als iets eenmaal is aangenomen, kan je als burger(organisatie) heel weinig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Die taaleisen ben ik ook heel benieuwd naar. Ook omdat sommige opleidingen vermoedelijk alsnog een uitzondering kunnen krijgen en wél in het Engels aangeboden worden, krijg je dan alsnog Nederlands taalonderwijs verplicht? Of dan Engels? Of allebei? Hoeveel uur moeten opleidingen uiteindelijk gaan reserveren voor taalonderwijs, ten koste van inhoudelijke vakken? En in hoeverre ben je dan problemen met de uitstroom van middelbare scholen aan het oplossen, die je gewoon via de onderwijsinspectie op de middelbare school zou moeten aanpakken? Zo veel vragen...
Het gaat om in welke taal de opleiding wordt gegeven, niet over taalonderwijs.

Overigens zie ik zelf hier het probleem niet van in. Zeker in principe de Bachelor gewoon Nederlandstalig. En ja, met (grotendeels) Engelstalige boeken (iig bij STEM). En niks op tegen als ook de verslagen (soms) in het Engels worden gemaakt. Maar in principe de uitleg in het Nederlands krijgen. Zo heb ik het vroeger ook gehad (ja ja, de goede oude tijd :P ), en dat werkte prima.
Mijn probleem ook met Engelstalig alles doen is vooral: Welk probleem los je nu op? Dat er niet genoeg Chinezen op de universiteit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:22
ja ik heb een beetje zitten kijken, maar je moet voor iets van 150000 inwoners per zetel gaan in zo districtenstelsel, wil je elke stem ongeveer net zo veel laten gelden. Maar dan bereik je het omgekeerde van wat omzigt wilt doen.
Want dan krijg je Zuid - Holland 25 zetels en Zeeland 2. dus ja dan leg je niet meer macht bij de regio(even de randstad is ook gewoon meerdere regios maar dat terzijde) kom je in totaal op ongeveer 120 zetels. Dus heb je ook nog je 30 proportionele verdeling zetels.

Maar goed zijn plan hiervoor is nog er vaag in het programma. ik had verdere uitwerking gehoopt zodat het duidelijk was. Want ik kan mij voorstellen dat je een minimum aantal zetels wilt. en hoe verdeel je het .

Want ja de kleinere provincies hebben in mijn versie dus maar 2-4 zetels. ja naar wie gaan die. de 2 grootste ? is dat eerlijk. krijgt daar de winnaar ze allemaal? en wat gaat het doen voor partijen in die kleinere provincies blijven ze allemaal bestaan of gaan we daar gewoon 2 fusiepartijen krijgen, waardoor we naar een soort 2 partijen stelsel zouden gaan. (maar goed dat is een gevolgsvraag en niet met het plan direct te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Het gaat om in welke taal de opleiding wordt gegeven, niet over taalonderwijs.

Overigens zie ik zelf hier het probleem niet van in. Zeker in principe de Bachelor gewoon Nederlandstalig. En ja, met (grotendeels) Engelstalige boeken (iig bij STEM). En niks op tegen als ook de verslagen (soms) in het Engels worden gemaakt. Maar in principe de uitleg in het Nederlands krijgen. Zo heb ik het vroeger ook gehad (ja ja, de goede oude tijd :P ), en dat werkte prima.
Mijn probleem ook met Engelstalig alles doen is vooral: Welk probleem los je nu op? Dat er niet genoeg Chinezen op de universiteit komen?
Bij sommige opleidingen dat er niet genoeg Nederlandstalige docenten zijn, ook op bachelorniveau. Bij sommige andere opleidingen dat ze met puur Nederlandse studenten (lang) niet rendabel zijn en je als universiteit eigenlijk moet kiezen tussen in het Engels aanbieden of er gewoon helemaal mee stoppen. Dat zijn twee voorbeelden die ik uit de directe omgeving al ken, zijn er sowieso meer...

Ik ben voor een insteek waarin het NL in de bachelor de voorkeur heeft, hoor, maar ik zie wel echt haken en ogen voor een harde verplichting.

Meer studenten is voor veel opleidingen niet per se meer geld trouwens, die aanname zie je vaak, maar veel kosten stijgen dan ook lineair mee en er hangt ook wel veel af van studierendement. Al zijn non-EER-studenten wel een stuk makkelijker rendabel te krijgen, idd, met een collegegeld dat 3-4x zo hoog is :+

Edit: en het gaat indirect ook over taalonderwijs, die heeft het bijvoorbeeld al tot de voorgestelde Wet Internationalisering in balans gehaald, een verplichting tot taalonderwijs als onderdeel van bachelor (140 uur, meen ik) en master (56 uur?). Als je taaleisen gaat stellen als diplomacriterium, moet je ook iets aanbieden om daaraan te kunnen voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door Twam op 24-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
[...]

Het hele kiesdistricten-stelsel blijf ik ook een vreemde bijtende eend vinden.
Ik zou het zelfs een blinde vlek willen noemen, een persoonlijke obsessie. Je haalt je een hele hoop gedoe op je hals voor wat iets wat nergens aantoonbaar verbetering van de bestuurscultuur oplevert. In landen met een districtenstelsel is het namelijk niet beter gesteld met de politiek,in bijvoorbeeld het VK is het nog veel erger juist. Echt zonde van ieders tijd om hier ook maar één woord aan vuil te maken.

Ook als antwoord op @Vrietje

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 24-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
eric.1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:48:

3.) Fors indammen migratie. Daarbij hanteert de partij een rekensom: het aantal nieuwkomers min het aantal mensen dat uit Nederland vertrekt, mag niet hoger zijn dan 50.000 per jaar.
Quota zijn domme retoriek zolang niet is vastgesteld hoe je dat denkt te bereiken.
Nu vermoed ik dat hij daar ideeën over heeft maar dit zegt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Bij sommige opleidingen dat er niet genoeg Nederlandstalige docenten zijn, ook op bachelorniveau. Bij sommige andere opleidingen dat ze met puur Nederlandse studenten (lang) niet rendabel zijn en je als universiteit eigenlijk moet kiezen tussen in het Engels aanbieden of er gewoon helemaal mee stoppen. Dat zijn twee voorbeelden die ik uit de directe omgeving al ken, zijn er sowieso meer...
De opleiding die ik ken die wel redelijk laag kwam, heeft ondertussen weer meer dan zat Nederlandse studenten, en zit nu met problemen dat het logistiek een stuk moeilijker allemaal wordt doordat practica in tweeën gesplitst moeten gaan worden bijvoorbeeld, omdat er teveel buitenlandse studenten zijn.

En dat er dan een vakje in het Engels moet worden gegeven omdat de docent (nog) geen goed Nederlands kan, is natuurlijk een hele stap bij alles puur Engelstalig doen vandaan.

Onder de streep kan ik voor die eerste begrijpen dat er dan een uitzondering gemaakt wordt voor een enkele specifieke opleiding die minder dan X instroom heeft, en waar de handel maar opheffen niet de juiste keuze is. Maar dat is dan wel de uitzondering.
Edit: en het gaat indirect ook over taalonderwijs, die heeft het bijvoorbeeld al tot de voorgestelde Wet Internationalisering in balans gehaald, een verplichting tot taalonderwijs als onderdeel van bachelor (140 uur, meen ik) en master (56 uur?). Als je taaleisen gaat stellen als diplomacriterium, moet je ook iets aanbieden om daaraan te kunnen voldoen.
Oh die kende ik nog niet. Wie heeft dat nou weer bedacht? Dan ben ik eens met opmerking waar het ten koste van gaat.

Los ervan, je hebt natuurlijk nooit minder taalonderwijs nodig in de Bachelor als je van Nederlands naar Engels de handel omwisselt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 24-10-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
D-e-n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Quota zijn domme retoriek zolang niet is vastgesteld hoe je dat denkt te bereiken.
Nu vermoed ik dat hij daar ideeën over heeft maar dit zegt niks
Zelfs met ideeën zijn vaste getallen noemen voor zoiets gewoon raar. Zeker wanneer het gaat om een onderwerp waar we erg lastig harde limieten op kunnen zetten.

Dat terwijl wanneer het om het reduceren van de veestapel of reduceren van stikstofuitstoot gaat, dan worden er weer geen harde getallen genoemd. Curieus, maar we gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:37:

[...]

Oh die kende ik nog niet. Wie heeft dat nou weer bedacht? Dan ben ik eens met opmerking waar het ten koste van gaat.

Los ervan, je hebt natuurlijk nooit minder taalonderwijs nodig in de Bachelor als je van Nederlands naar Engels de handel omwisselt.
Ja, het lastige is dat de bal nu meestal echt bij de student ligt, niet bij de opleiding of instelling. Aan de ene kant snap ik dat mensen dan dingen iets formeler vast willen leggen, om een bepaald uitstroomdoel af te kunnen dwingen. Aan de andere kant heb ik zelf sterk het idee dat er eigenlijk teveel variabelen zijn om het in een 'simpele' wet vast te leggen, zonder dingen in de praktijk veel moeilijker te maken. Bovendien is in de huidige wet op het hoger onderwijs en onderzoek volgens mij al vastgelegd dat Nederlands de default is, volgens mij, dat is gewoon nooit echt gehandhaafd...

Wat mij in dat hele verhaal eigenlijk vooral stoort, op een (toegegeven) nogal theoretisch niveau, is dat veel politici taalbeleid nu eigenlijk aan het inzetten zijn als 'wapen' om buitenlandse studenten te ontmoedigen en zo migratie in te perken, omdat het te moeilijk en politiek beladen is om direct op die migratiestromen of studenteninstroom te sturen. EER-studenten moeten volgens EU-wetgeving hetzelfde worden behandeld als Nederlandse studenten, maar in principe zou Den Haag non-EER wel actief en direct kunnen beperken. Ik vind het persoonlijk een beetje zwak dan taal in te zetten als proxy, als je uit de discussies duidelijk hoort dat het goeddeels over China en India gaat. Leg vanuit nationale politiek een pakket zware toegangsvereisten op (eigen financieringsgarantie, woning vooraf geregeld, diploma vooropleiding goedgekeurd voor ingangseisen, taalcursus voltooid, bijv.) en je stuurt opeens inhoudelijk op de pijnpunten waar mensen over vallen. EER-studenten kun je dan alsnog een taalcursus aanbieden, met meer of mindere mate van drang, maar voor de opleidingen waar grote drukte zit, zou dit al een slok op een borrel schelen.

Maar dat terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
NSC wil twee nieuwe kerncentrales bouwen.
Dat is een partijstandpunt waar ik (jammer genoeg) niet helemaal achter sta. Ook de standpunten aangaande maatregelen tegen klimaatverandering en bescherming van de biodiversiteit vallen mij behoorlijk tegen.
Ik had er iets meer van verwacht, maar misschien sta ik hier alleen in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Nog een erg vaag program. Sommige punten rond zorg wel erg goed, en ook bestuurlijk vind ik het okee, ook al zou het mijn eigen externe inhuur overheidswerk minder maken, en ook een jaar minder vol salaris. Verder nul plannen over autokosten dan wat algemene kreten en geen rekeningrijden. Ook niets rond zonnepanelen, al dan niet weghalen salderen e.d. Maargoed, binnen 3 maanden opgetuigd. ZO op het oog een soort CDA light met vleugjes SP en ook VVD en vrij unieke zaken zoals hervorming kiesstelsel. Daar ben ik wel voor. Als er geen goed autoplan van de concurrentie komt en hij neemt genoeg afstand van imo onwenselijke PVDA/GL gedrocht krijgt Omtzigt op basis hiervan wel mijn stem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 15:47
Rene44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:
. ZO op het oog een soort CDA light met vleugjes SP en ook VVD en vrij unieke zaken zoals hervorming kiesstelsel. Daar ben ik wel voor.
Waarom ben je daar voor? Oprechte vraag, omdat er helemaal geen concreet plan voor hervorming ligt

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
GreatDictator schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Waarom ben je daar voor? Oprechte vraag, omdat er helemaal geen concreet plan voor hervorming ligt
Hij wil toch een ''ander kiesstelsel met meervoudige kiesdistricten''?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Rene44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Hij wil toch een ''ander kiesstelsel met meervoudige kiesdistricten''?
Maar wat levert dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat Zeeland effectief een twee-partijen stelsel wordt. (Je vroeg niet wat het qua positiefs oplevert :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:37:
Dat Zeeland effectief een twee-partijen stelsel wordt. (Je vroeg niet wat het qua positiefs oplevert :P ).
Krijgt iedere partij dan zijn eigen kerncentrale? :+

Stem Partij A, of anders })

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Ik hoop op doorwrochte analyses inzake, maar in dit geval wil ik ook eens mijn onderbuikgevoel volgen. Time for a change etc. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Rene44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Ik hoop op doorwrochte analyses inzake, maar in dit geval wil ik ook eens mijn onderbuikgevoel volgen. Time for a change etc. :)
Maar ik zie hier de onderbuik ook niet. De poppetjes gaan niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Charly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Eens met A en B. En daar kunnen we C nog aan toevoegen: overheid trekt z'n handen er van af zodat over een paar naar bedrijven de schuld kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Waar we gaan bouwen is inderdaad een groot probleem. Er zijn op zich genoeg locaties te vinden maar heel veel mensen vinden wel dat er meer gebouwd moet worden zolang het naar niet bij hun in de buurt is. En dan wordt het lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Rene44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Time for a change....
Inderdaad maar dan kijk ik wel eerst naar het voorstel. Ik kijk naar de kiesstelsels van UK en de Usa en dan denk ik:Nee.
Maar erger nog, de eerste geluiden die ik las over zijn kiesstelsel voorstel lijken op dat van Polen!
Dat is een ramp. Het is al eens eerder en beter uitgelegd hier maar dat kan ik niet zo snel terugvinden.

Edit :
Gevonden

NMH in "De Tweede Kamerverkiezingen van 2023"

[ Voor 7% gewijzigd door Punkrocker op 24-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
- winnen met minder stemmen
- gerrymandering, packing en cracking

Goed idee hoor /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
"We willen dat gebruik van een auto betaalbaar blijft. We zijn tegen een kilometerheffing voor personenauto’s. Elektrische auto’s, die jarenlang fors fiscaal zijn gesubsidieerd, gaan meer bijdragen aan de belastingopbrengsten. Ook steunen we de invoering van een vrachtwagenheffing voor binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Bij accijns op brandstoffen streven we, mede vanwege de grenseffecten, naar beperkte verschillen met andere landen."

*knip*, fijn dat je enthousiast bent, maar het kan wel iets minder uitbundig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 24-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 16-06 12:35

Orac

Ik mis je papa.

Op pagina 61 van het NSC verkiezingprogramma:

"Grote techplatforms worden verplicht om de werkelijke identiteit achter accounts in hun administratie vast te leggen, op straffe van forse boetes. Bij een schending van richtlijnen/wetgeving, zoals discriminerende of haatzaaiende content, worden zij beboet en verplicht om de identiteit te delen met de politie."

NSC valt voor mij af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Orac schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:28:
Op pagina 61 van het NSC verkiezingprogramma:

"Grote techplatforms worden verplicht om de werkelijke identiteit achter accounts in hun administratie vast te leggen, op straffe van forse boetes. Bij een schending van richtlijnen/wetgeving, zoals discriminerende of haatzaaiende content, worden zij beboet en verplicht om de identiteit te delen met de politie."

NSC valt voor mij af.
Maar ook:

"Het moet makkelijker worden om een overzicht te krijgen van wie welke gegevens voor welke doeleinden verwerkt. We bepleiten de toepassing van het ‘once only’-principe naar Ests model: persoonsgegevens van burgers worden slechts eenmaal opgeslagen in een database van de overheid, en nergens anders. Wanneer een entiteit deze gegevens wil opvragen, wordt de zoekvraag geregistreerd en gemeld bij de burger. Burgers kunnen dan zien wie hun data gebruikt en kunnen er eventueel een klacht over indienen.

We hanteren het principe dat de burger zo veel mogelijk zeggenschap moet krijgen over de data die over hem of haar wordt verzameld en verwerkt. Daarom willen we verkennen of er bij digitale dienstverlening gebruikgemaakt kan worden van een persoonlijke digitale kluis in beheer van de burger zelf. Dit levert mogelijk zowel een betere waarborg van de privacy als een betere informatie-uitwisseling tussen burger en dienstverlener op."

Overigens hebben ze het bij dit onderwerp over de 'grote Amerikaanse techbedrijven' waar we met z'n allen teveel van afhankelijk van zijn geworden.

Zie:
"Het opstellen en handhaven van spelregels voor de techindustrie vraagt om internationale coördinatie binnen de EU. Zo gaan we machtsconcentratie tegen en voorkomen we dat landen tegen elkaar worden uitgespeeld bij het lobbyen voor belastingvoordelen, de vestiging van datacenters of uitzonderingen op privacywetten.

We willen werk maken van een betere digitale opsporing. Steeds meer mensen krijgen te maken met digitale oplichting via phishing. We willen de capaciteit van de digitale recherche vergroten om misdrijven te bestrijden en ervoor te zorgen dat digitale criminaliteit niet loont. Ook bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen bij de bestrijding van digitale criminaliteit."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Ik zou het zelfs een blinde vlek willen noemen, een persoonlijke obsessie. Je haalt je een hele hoop gedoe op je hals voor wat iets wat nergens aantoonbaar verbetering van de bestuurscultuur oplevert. In landen met een districtenstelsel is het namelijk niet beter gesteld met de politiek,in bijvoorbeeld het VK is het nog veel erger juist. Echt zonde van ieders tijd om hier ook maar één woord aan vuil te maken.
Ik vind het overkomen als Calimerogedrag uit de provincie (niets ten nadele van de provincie, ik woon er zelf ook). Altijd dat minderwaardigheidscomplex t.o.v. "de grote stad".
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon