D-e-n schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:51:
[...]
Bedoel je als ze nog thuis wonen of later? Want het idee is volgens mij dat volwassen kinderen juist minder afhankelijk zijn van wat hun ouders hebben, in positieve en negatieve zin.
Natuurlijk wil je als ouder je kind zo goed mogelijk op weg helpen maar ik zag van dichtbij het (financiële) verschil tussen mijn ouders en die van mijn partner. Waar die van mij financieel konden bijdragen aan ons huis konden die van haar dat niet (gelukkig heeft ze wel een handige familie dus dat compenseert genoeg

)
Ik bedoel aan te geven dat het een effect is wat sneeuwbalt over de generaties heen.
Dat jouw ouders bij konden dragen, draagt er aan bij dat jullie in de toekomst waarschijnlijk hetzelfde kunnen doen, mochten er kleine D-e-n-etjes in het verschiet liggen
Hoe anders had het geweest zouden jullie geen sociale huurwoning hebben gehad (want net boven de grens, of wachttijden)?
Het is een behoorlijk probleem te noemen dat er voor huidige starters zonder jubelton of erfenis dus nauwelijks tussen te komen is. Sparen heeft de afgelopen 10 jaar enkel wat uitgemaakt indien je 10 jaar langer bij je ouders hebt gewoond. Zat je in de private huur, is er zoals gezegd weinig van overgebleven, kan ik uit eigen ervaring zeggen, en wat er overgebleven is is nog evenveel waard als 10 jaar terug, zelfs wanneer het is verdubbeld. Relatief gezien niks opgeschoten en de eventuele hypotheek is navenant meegestegen.
Nu heb ik zelf de zorgen niet van iets door te willen geven aan een hypothetisch nageslacht, dus kan ik er prettig op los huren. Maar dat je je kinderen dus geen spaarpotje mee moet geven, maar bij voorkeur een ton of twee zodat ze überhaupt het huis uit kunnen, is geen prettig vooruitzicht voor actuele ouders. Daar is actie nodig.
Zeker wanneer een ander probleem op de markt ook nog altijd niet is opgelost: Het niet aansluiten van aanbod op vraag in kwalitatieve zin. Waar men in de jaren '80 trouwde en gezamenlijk ging kijken voor een eensgezinswoning, is dat tegenwoordig niet per sé de norm meer. Maar het is alom bekend dat daarop absoluut niet wordt ingespeeld, omdat de marges bij luxehuizen toch echt hoger liggen. Afgezien van D66's "flexwoningen", is dat onderwerp ook niet echt aan bod gekomen. Helaas.
Ik hoop dat er gestemd wordt op partijen die hier progressiever in staan zij die het aan "de markt" over willen laten.