Sissors schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:41:
[...]
En ja, we kunnnen invloed uitoefenen. Maar we gaan als Nederland laten zien dat de "decentrale groene economie" werkt? Wat is dat uberhaupt (nofi, maar klinkt als crypto buzzwords). En dat gaan we laten zien met welke industrie? Mijnbouw? Niet echt een eerlijke vergelijking als we vervolgens alles wat veel CO2 uitstoot bij productie uit het buitenland importeren.
Dat is een regionale economie waarbij je regionaal energie duurzaam opwekt via bijvoorbeeld windmolens en zonne energie en die energie regionaal opslaat. Bijvoorbeeld met een waterbassin met ondergrondse pompen waarbij het water naar beneden valt langs turbines als er energietekort is en omhoog wordt gepompt terug naar het bassin als er een energieoverschot is.
Ook voedsel wordt zoveel mogelijk lokaal gekweekt waarbij wordt gekeken naar inheemse gewassen zoals aardappelen en Hollandse groenten maar ook duurzame voedselproductie die ook een bijdrage levert aan de natuur zoals kleinschalige voedselbossen, ook kan natuur worden ingezet als natuurlijke barrière tegen extreem weer. Daarnaast kun je denken aan bijvoorbeeld het kweken van insecten wat relatief duurzaam is en relatief makkelijk decentraal kan worden ingericht. Daarnaast kun je burgers aanmoedigen om zelf een kip te houden voor wat eieren en een moestuintje te beginnen.
Wat betreft techniek kun je denken aan een grote lokale recycle industrie. Wat betreft huizen kun je denken aan hernieuwbare, lokale bouwmaterialen zoals hout, klei, leem en gerecyclede materialen van bestaande huizen. Als je huizen goed isoleert is er weinig energie nodig en door het decentraal opzetten van een energienetwerk ben je ook veel beter bestand tegen storingen, hacks of extreem weer. Hetzelfde kun je doen met internet wat je middels peer2peer decentraal en storingsbestendig kan inrichten.
Onnodige transportbewegingen kun je daarnaast ontmoedigen evenals het kopen van onnodige consumptiegoederen. Daarentegen kan regionale, duurzame recreatie worden aangemoedigd.
Dit zijn maar wat ideeën hoe zo’n economie eruit kan zien. Het is dus zeker geen crypto buzzword, het vereist wel enige visie en dat is volgens sommige politici wel een vies woord.
Minder onzinretoriek dan nog maar wat bruinkool naarboven halen omdat gas en kernenergie zo slecht is...
En een heel stuk realistischer. Jij denkt dat wat je beschrijft een snelle oplossing is? Jij denkt dat je ook maar in de buurt komt van een meerderheid vinden van een wet die de maximum instellingen van je thermostaat gaat bepalen ofzo? Sowieso zolang onze bevolking alleen maar in behoorlijk tempo doorgroeit, moet je wel heel optimistisch zijn te denken dat ons energieverbruik significant gaat dalen.
Volgens mij gaf ik het antwoord al, we moeten consuminderen. Dan hoef je niet te kiezen tussen bruinkool of Noordzee gas maar dat wil jij niet horen omdat je graag boven je stand wilt blijven leven.
En het probleem is inderdaad zoals je al zegt wat ik ook al noemde in mijn eerdere reactie dat mensen graag blijven geloven in mooie beloftes van politici. Liever de kachel nog een paar jaar op 22 dan serieuze maatregelen nemen tegen het klimaat en vervolgens klagen bij een overstroming dat de overheid meer had moeten doen.
Ik ben verder wel optimistisch dat ons energieverbruik significant gaat dalen hoor. We gaan dat zelf moeten doen en als we het niet doen dan gaat de natuur het wel voor ons doen en dat gaat als je het klimaattopic volgt een stuk sneller dan je denkt.