Pieter Omtzigt heeft een ambitieus programma, mocht hij deelnemen aan het kabinet na de verkiezingen wil hij niet dat er 'op de winkel gepast wordt' maar dat onze overheid en rechtstaat fors gerenoveerd worden. Om dit te doen, zal er een 'stevig' kabinet gevormd moeten worden, dat ook écht kan doorpakken. Dus NSC zal onderdeel moeten uitmaken van een coalitie, bestaande uit, in ieder geval, meerdere (andere) grote partijen. Omtzigt heeft kabinetsdeelname samen met de PVV uitgesloten, dus deze partij valt af. Een kabinet met veel (kleinere) partijen zal niet héél stabiel zijn, dus en vijf- zes- of tienpartijenkabinet zal het ook niet worden.
Omtzigt komt met een oplossing, het minderheidskabinet! En alle Binnenhofwatchers roepen, als gebruikelijk in verkiezingstijd, dat een minderheidskabinet een interessant idee is. Want met wisselende meerderheden is in de Tweede Kamer best wel wat te regelen.
Echter, men vergeet één instituut. De Eerste Kamer, die in zijn nieuwe samenstelling, half juni, een paar weken voor de val van het kabinet is aangetreden. Omtzigt heeft in de Eerste Kamer, en ik heb ze geteld, precies nul van de 75 zetels. Wil je de precieze zetelverdeling in de EK weten, klik dan
hier.
Zelfs een kabinet dat de meerderheid heeft in de Tweede Kamer (volgens de laatste peilingen VVD, NSC GLPvdA, eventueel aangevuld met CDA of D66), heeft in de Eerste Kamer een minderheid. Een minderheidskabinet in de Tweede Kamer, zal ook niet snel op de steun van de meerderheid van de Eerste Kamer kunnen rekenen, er zal, ook in de EK onderhandeld moeten worden, waardoor voorstellen zullen 'verwateren'. En hoe kleiner de minderheid van de coalitiepartijen in de Eerste Kamer, hoe lastiger onderhandelingen worden.
Dan zal het moeilijk worden om 'door te pakken', er zullen in achterkamertjes compromissen gesloten moeten worden waardoor er steeds minder overblijft van de ambitieuze plannen van Omtzigt. Ik denk niet dat Omtzigt dát een leuk vooruitzicht vindt. Daarom denk ik dat zijn opmerkingen over een minderheidskabinet een manier zijn om zich (nog) niet te verbinden aan een bepaalde coalitie.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.