Helixes schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:48:
[...]
Abenomics ten spijt zit Japan al bijna 35 jaar met een gestagneerde economie. Daar zijn vast allerlei redenen voor te verzinnen, maar de belangrijkste die ik hoor is dat ze een zeer stringent migratiebeleid combineren met zeer laag vruchtbaarheidsgetal. De productiviteit die te bereiken is met de huidige bevolking is ongeveer wat hij is.
Ik wil niet per se zeggen dat daar iets mis mee is, maar eenvoudig is het zeker niet.
Van wat ik begrijp geldt eenzelfde risico voor Denemarken. Dat is waar ik naar verwees.
Okay duidelijk. Maar er zijn redenen waarom mensen steeds minder kinderen krijgen. Ipv om die redenen te begrijpen en daar oplossingen voor te zoeken vind je een pseudo-oplossing helemaal prima? En dan nog de aanname dat er bij voorbaat iets mis is met een stagnerende groei. Ik ben niet zo een fan van het fabeltje van ongelimiteerde economische groei.
Laten we dan alsjeblieft migranten toestaan te werken in afwachting van hun procedure. Je klaagt dat ze alleen maar geld kosten. Hier ligt ontegenzeggelijk een oplossing.
Ik klaag niet, ik toon het aan met cijfers die je wilde zien.
Enfin. De grootste migratiestroom komt op dit moment (2023) uit Syrië. En, weet je wat? Het gaat eigenlijk best goed met de Syriërs in Nederland. Heeft dat iets te maken met het feit dat we vooral de middenklasse hebben gekregen die niet per se iets op had met het dictatoriale regime, of het Kalifaat? Allicht. We horen op dit moment niet zo gek veel over onze Syriërs (afgezien van de verdwaalde IS'er met plaksnor). Dat is best een goed teken. Ik zie niet zoveel issues, en dat mag ook best gezegd.
Prima, dan ook graag de cijfers hoeveel % een baan heeft, welke sector, huisvesting, etc etc. Want dat we er niks over horen in de media kan ook heel andere factoren hebben.
Onze ethiek kijkt neer op dit gedrag, en we hebben (gelukkig!) onze maatschappij zo ingericht dat deze zaken worden bestraft.
Waarom kan de straf dan niet deportatie zijn? Uitgeprocedeerde asielzoekers die ff terrorisme plegen zijn misschien de extreme gevallen, de meesten zullen de criminaliteit ingaan. Hoe is straffen dan een straf als ze dan toch mogen blijven?
Maar volgens mij bedoel je dat niet, wel? Volgens mij bedoel je iets anders. Als dat zo is, dan nodig ik je uit om met zeer goed onderbouwde cijfers en -data aan te komen. Of je kan deze suggestie intrekken.
Want anders is deze discussie afgelopen.
1) Je begrijpt 'for the sake of argument' totaal niet.
2) Zoals gezegd, Keulen 2015/2016, Eritreees feestje, stijging in de statistieken van verkrachtingen, onthoofdingen zoals de Franse leraar, Charlie Hebdo, etc etc etc. (Je weet dat in Noorwegen verplichte cursussen zijn voor migranten hoe om te gaan met vrouwen en dat ze er lak aan hebben en geen problemen hebben om dat te zeggen?)
We hadden het over ethiek en ik stel heel normaal een ethisch vraagstuk voor. En ik vind het nog steeds een terechte vraag. Wat is onze moraliteit waard? Of voelen we ons zo verheven door onze moraliteit dat het ten koste van alles moet zijn? Ik vind het een legitieme vraag.
Hoeft niet zo wazig te zijn hoor. We hebben best veel bedrijfstakken die voor hun economische voortbestaan afhankelijk zijn (of zeggen te zijn, of lijken te zijn) van goedkope arbeidskrachten. Vaak worden die uit migratiepopulaties gerecruteerd, of, zelfs, rechtsstreeks uit het buitenland gehaald.
Als we inderdaad samen vaststellen dat de reker er een beetje uit is in Nederland, dan moeten we ons de vraag kunnen stellen of dat soort bedrijven inderdaad de beste besteding is van de ruimte en de opportunity cost die er mee gepaard gaat. Moeten we die bedrijfstakken nog ruimbaan geven? Welke bedrijfstakken hebben we het dan over? Wat levert het ons op? Wat gaat ons dat kosten? Dát vind ik bijzonder nuttige vragen in het huidige landschap.
Nu snap ik hem. Dank daarvoor.
Maar in combinatie met ethiek ben ik toch wat minder van mening dat de economie een argument kan zijn om vóór migratie te zijn. Zoals eerder vermeld, onze lage geboortecijfers zijn een probleem. Dat is de bron van dit probleem. Waarom pakken we dat probleem niet aan? Migratie voelt als een 'cheap solution'. Wat zijn de redenen van onze lage geboortecijfers? Waarom zou een stabiel inwonersaantal slecht zijn? Hoe zit hier de ethiek en moraliteit in verweven, of juist niet?
Als de economie, naast ethiek/moraliteit, de enige redenen zij om vóór migratie te zijn, vind ik wel erg summier. We hebben meer dan genoeg issues in Nederland zonder migranten. En laat ik dan afsluiten met hetvolgende, migratie prima voor mensen die bijdragen, maar laten we wel de mensen die misbruik maken niet oneindig veel kansen geven.