Beton plafond frezen voor elektra mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09-2023
Mijn vraag
...

Ik woon in een doorsnee rijtjeshuis van rond 1980. De muren en vloeren zijn van gewapend beton.
Nu wil ik in de doucheruimte de centrale doos vervangen door een aantal verzonken spots.

Mijn vraag: kan ik zomaar gaten ter grote van spots uit (laten) boren? En kan ik dan goten frezen in het plafond voor de elektra aanvoer?

Ik vrees (haha) dat ik door bewapening frees en daarmee de constructie van het plafond op het spel zet.

Ik moet er dus achter komen wat voor plaat/platen er hangen.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb nog niets geprobeerd. Ik hoop dat ik een doorvoergoot voor elektra kan gebruiken. En ik hoop dat ik met een meter de richting en positie van de bewapening kan vinden.

De ruimte tussen onderkant plafond en bovenkant van de vloer daarboven is zon 25cm.

En, er zit al een ventilatiegat en een koof door het plafond.

Tenslotte: ik zou voorzichtig met een slijptol kunnen testen hoe diep de bewapening zit.

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met frezen van beton en verzonken spots.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 14:56

SeatRider

Hips don't lie

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:05
@SeatRider Ik wilde net zeggen, deja vu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-09-2023
Dank! Eerst lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
soms kan het, soms kan het niet, soms kan het onder voorwaarde, als je het echt wil zal je moeten (laten) rekenen. maar goed, waarom niet gewoon van die ultra platte leds en het plafond een paar cm verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 18:30
De centraaldoos vervangen door spots? Hoe ga je die dan van stroom voorzien? En hoe zit het met de rest van je aansluitingen? Waarom zou je in hemelsnaam je centraaldoos weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bel een constructeur. Kan soms wel, soms niet. Meestal weet je dat te laat als je het gaat proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 17:30
Waarom geen vals plafond een paar cm lager?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 12:15
taper schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:40:
Mijn vraag
...

Ik woon in een doorsnee rijtjeshuis van rond 1980. De muren en vloeren zijn van gewapend beton.
Nu wil ik in de doucheruimte de centrale doos vervangen door een aantal verzonken spots.

Mijn vraag: kan ik zomaar gaten ter grote van spots uit (laten) boren? En kan ik dan goten frezen in het plafond voor de elektra aanvoer?

Ik vrees (haha) dat ik door bewapening frees en daarmee de constructie van het plafond op het spel zet.

Ik moet er dus achter komen wat voor plaat/platen er hangen.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb nog niets geprobeerd. Ik hoop dat ik een doorvoergoot voor elektra kan gebruiken. En ik hoop dat ik met een meter de richting en positie van de bewapening kan vinden.

De ruimte tussen onderkant plafond en bovenkant van de vloer daarboven is zon 25cm.

En, er zit al een ventilatiegat en een koof door het plafond.

Tenslotte: ik zou voorzichtig met een slijptol kunnen testen hoe diep de bewapening zit.

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met frezen van beton en verzonken spots.
Ik heb dit begin dit jaar gedaan. (huis is uit 1988)
Het is een enorme klus waar ik me behoorlijk op heb verkeken. Parkside muurfrees deed het prima, maar ook ondanks bouwzuiger, enorm veel stof overal. het uithakken van de sleuven was ook afzien.

Ik zou er niet aan moeten denken om er ook nog inbouwdozen voor spotjes in te boren. Achteraf had ik een vals plafond moeten bouwen.

Maargoed, het is gelukt en alles is nu strak :+ Bezint eer ge begint!

[ Voor 38% gewijzigd door BasE! op 25-09-2023 12:47 ]

Pagina: 1