Wat voor boor om Ø 55mm in beton te boren?

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:51

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik wil voor klemspotjes gaten van Ø 55mm - 60mm in een betonnen plafond boren.
Gaten van ± 25 mm diep.
Maar als ik zoek op betonboren, kom ik eigenlijk alleen maar boren tegen die geschikt zijn voor stenen muren of gasbeton.
Bijvoorbeeld deze bij Toolstation.

Zou ik met die boren toch een gat of 15 kunnen boren, of moet ik echt op zoek naar iets beters?

De verhuurders verhuren pas echte betonboren vanaf 80 mm.

Ik zie ook nog een boor zoals deze met een Ø van 51 mm.
Geen idee hoe nauwkeurig zoiets is. boort deze boor met gemak een gat van 55 mm of zal deze toch een glad gat van 51 boren?

Ook deze boor die eigenlijk bedoeld is om nat te boren, en die doet 52mm. Ook geen idee hoe nauwkeurig die is. Maar 2 - 3 mm zal zo'n boor toch zeker wel altijd groter boren?

Ecolines

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/5170a028431e6fb6e7b634171bb69920/d/i/diamantboren_eco-line_10_2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 20-09-2023 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De boor boort het gat waar die voor gemaakt is en niet 2-3mm groter.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:59:
Ik weet dat dat de bedoeling is, maar ik heb genoeg dozenboren gezien waar bij nameten geen 82mm gat onstond, maar dik 85.
Dus ik dacht, misschien gaat dat hier ook wel op.

Ik heb ook wat gaten laten boren voor buizen Ø 125 en Ø 160 en die waren inderdaad superstrak.
Maar de eerste paar centimeter niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 20-09-2023 18:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Verzwak je het plafond dan niet ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Je begint iets schuin met boren, maar 51 of 52mm wordt nooit 55mm.

Ik zou er 2 van die van 55mm aanschaffen, dan kijken hoever je komt als ie bot wordt. De tweede kun je desnoods retourneren.

En bij het eerste gat gelijk passen of je spotje ook in het 55mm gat kan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:06:
Verzwak je het plafond dan niet ?
Met 25 mm niet echt nee.
Een centraaldoos zit dieper.
Eerste paar mm is sowieso stucwerk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
rreevvss schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:07:
Je begint iets schuin met boren, maar 51 of 52mm wordt nooit 55mm.

Ik zou er 2 van die van 55mm aanschaffen, dan kijken hoever je komt als ie bot wordt. De tweede kun je desnoods retourneren.

En bij het eerste gat gelijk passen of je spotje ook in het 55mm gat kan.
Ik kom er alleen geen tegen van 55mm :)
51 en 52 mm wel.
Wel van die tegelboren met zo'n randje diamantpoeder. Maar die werken sowieso niet, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Boor gerust wat dieper want je moet de boel ook nog uitkappen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:07:
[...]

Met 25 mm niet echt nee.
Een centraaldoos zit dieper.
Eerste paar mm is sowieso stucwerk.
Ik zou hier toch nog maar serieus een keer extra over nadenken hoor, en/of een expert raadplegen...

Een centraaldoos-opening wordt vaak vanaf de productie van de betonplaat erin meegestort, en er wordt met de plaatsing van de wapening dus rekening gehouden met dit gat.

één centraaldoos is wel even wat anders dan 15 gaten in je betonnen verdiepingsvloer gaan boren hoor!
Serieuze kans dat je hierbij wapening doorslijpt, en dus je plafond gaat verzwakken. De wapening zit immers aan de onderzijde van de betonplaten...
Betonnen plafonds zijn niet bedoeld om tientallen gaten van 50mm vanuit de onderkant in te gaan boren.

Daarnaast:
Dan heb je straks een gat waar je klemspotje in past...
Hoe breng je vervolgens de aansluitkabels naar dat spotje toe?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:59:
Als dat zo is, kan ik wellicht wel een boor van 62 kopen.
Denk je dat ik een "Diamantboor nat 62 x 400 mm" ook zou kunnen boren zonder de waterslang erop te zetten?
Dan gaat de boor waarschijnlijk sneller aan gort, maar hij boort dan toch wel gewoon?
Of heeft hij het water echt nodig?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
Daarnaast:
Dan heb je straks een gat waar je klemspotje in past...
Hoe breng je vervolgens de aansluitkabels naar dat spotje toe?
sleuven frezen.

• Ernemmer
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:18:
[...]

Als dat zo is, kan ik wellicht wel een boor van 62 kopen.
Denk je dat ik een "Diamantboor nat 62 x 400 mm" ook zou kunnen boren zonder de waterslang erop te zetten?
Dan gaat de boor waarschijnlijk sneller aan gort, maar hij boort dan toch wel gewoon?
Of heeft hij het water echt nodig?
Ligt beetje aan de boor natuurlijk, maar als er staat dat ie gekoeld moet worden met water heb je best kan dat ie zonder water met 1 minuut aan gort is.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:22:
[...]

Ligt beetje aan de boor natuurlijk, maar als er staat dat ie gekoeld moet worden met water heb je best kan dat ie zonder water met 1 minuut aan gort is.
Dat is niet tof.
Ik kan zo'n machine huren die op koeling werkt.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• BrainCrash
Dus én tientallen 50mm gaten van een paar cm diep in je betonnen plafond boren,
én METERs sleuven in alle richtingen door je betonnen plafond frezen naar die 15 gaten toe??

8)7 8)7 :X :X

NEE... gewoon.. NEE. Niet aan beginnen. Punt.

Maak gewoon een verlaagd plafond met gipsplaten, waar je dan die spotjes in kan plaatsen, zoals elke weldenkend bouwbedrijf zou doen. Kun je ook makkelijk de kabels tussen leggen.

Of nog beter: geen inbouwspotjes..
Overal inbouwspotjes in je plafond is zó jaren '90 :P ;)
Kijk maar eens rond in moderne interieurs.. plafond inbouwspotjes zie je daar niet veel meer, omdat het ongezellig licht geeft, en hard licht vanwege de directe puntlichtbron.. Is veelal ook onprettig omdat je er vaak direct in kijkt. Hooguit in een accent-hoekje, voor difuse verlichting van een naastgelegen muur of zo, maar geen 15 over je hele plafond..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
En dan heb je je housewarming en dan vragen mensen: "Wat zitten er voor rare strepen op het plafond?" En dan moet jij, al excuserend, zeggen: "Ja, dat was een experiment om de spotjes onzichtbaar van stroom te voorzien, maar ik heb het nooit meer mooi strak kunnen krijgen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dat risico neem ik zelf en mensen die 'Punt' schrijven hebben meestal geen gelijk.

Daarnaast, wie heeft jou tot lid van de smaakpolitie aangesteld.
Als ik nou gewoon 4 spotjes in mijn slaapkamer wil hebben, dan moet ik dat toch zelf weten?
Jij hoeft er niet te wonen, en voor te logeren nodig ik alleen gezellige mensen uit en daar hoor jij sowieso niet bij met je 'punt'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:34:
En dan heb je je housewarming en dan vragen mensen: "Wat zitten er voor rare strepen op het plafond?" En dan moet jij, al excuserend, zeggen: "Ja, dat was een experiment om de spotjes onzichtbaar van stroom te voorzien, maar ik heb het nooit meer mooi strak kunnen krijgen".
Zullen we wedden dat je er straks niets meer van ziet?

Wat is dat toch met mensen dat ze niet met een antwoord op de gestelde vraag komen, maar wel met een mening over vanalles en nog wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Rzaan
Als je echt spotjes in je plafond wil, zou ik het door een bedrijf laten doen:
https://debetonboorder.nl/boren-en-frezen-in-het-plafond/

Ook hier waarschuwen ze voor het verzwakken van het plafond.
Worden wel hele dure spotjes op deze manier.

Zijn er geen andere alternatieven die beter uitvoerbaar zijn?
Ik neem aan dat de stukadoor nog moet komen. Er zijn enorm veel mooi constructies die je kan maken die na een strakke stuclaag echt mooi worden.

[ Voor 18% gewijzigd door chrisborst op 20-09-2023 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-05 16:30
Wat voor soort plafond hebben we het eigenlijk over? Want als er bewapening in zit of holle ruimtes, dan is het maken van dergelijke gaten een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 17:23
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:43:
Ik wil voor klemspotjes gaten van Ø 55mm - 60mm in een betonnen plafond boren.
Gaten van ± 25 mm diep.
Maar als ik zoek op betonboren, kom ik eigenlijk alleen maar boren tegen die geschikt zijn voor stenen muren of gasbeton.
Bijvoorbeeld deze bij Toolstation.

Zou ik met die boren toch een gat of 15 kunnen boren, of moet ik echt op zoek naar iets beters?

De verhuurders verhuren pas echte betonboren vanaf 80 mm.

Ik zie ook nog een boor zoals deze met een Ø van 51 mm.
Geen idee hoe nauwkeurig zoiets is. boort deze boor met gemak een gat van 55 mm of zal deze toch een glad gat van 51 boren?

Ook deze boor die eigenlijk bedoeld is om nat te boren, en die doet 52mm. Ook geen idee hoe nauwkeurig die is. Maar 2 - 3 mm zal zo'n boor toch zeker wel altijd groter boren?

Ecolines

[Afbeelding]
Denk dat je moet zoeken op diamantboren. Om wat voor betonnenplafond gaat het? Breedplaatvloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:07

The End

!Beginning

chrisborst schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:46:
@Rzaan

Dit is wel een interessante. Zij kunnen er ook vrijvblijvend over adviseren.

Het frezen en boren van zulke hoeveelheden in beton kan nog wel eens een enorme klus zijn (naast het dure gereedschap wat je er voor nodig hebt. Met een simpele boor en frees kom je er niet.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• BrainCrash
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:35:
Dat risico neem ik zelf en mensen die 'Punt' schrijven hebben meestal geen gelijk.
Als je het zelf blijkbaar zelf zo goed weet, wat kom je dan hier op een forum aan andere mensen advies vragen?

Deel van de adviezen hier is HEEL vaak om mensen die er zelf te weinig verstand van hebben te behoeden voor grote problemen.
Feit dat je zelf én niet weet wat voor boor je moet gebruiken om in beton te boren, maar blijkbaar wél meent de constructieve bouwtechnische kennis te hebben om te bepalen dat je zonder problemen in je (kanaalplaat??) verdiepingsvloer meters-lange centimeters diepe sleuven kan gaan lopen slijpen, geeft voor veel mensen hier een enorme red flag.

In dit geval om je ervoor te behoeden dat je plafonplaat doorscheurt, en je met een onbewoonbaar huis blijft zitten..

Maar hé, tis jouw feestje.. als je van mening bent dat je zonder problemen je plafonds door kan slijpen, niet belemmerd door enige bouwtechnische kennis, en ook nog zonder een constructeur te vragen.. ga vooral je gang. Ik ben wel blij dat mijn huis niet aan het jouwe vast zit.
Nee, dat laatste was puur een advies en mening.. Gewoon om eventueel je keuze te heroverwegen, of om een andere (makkelijkere) keuze te kunnen maken. Meer niet. nogmaals.. JIJ komt hier vragen stellen.
Als je het er niet mee eens bent, prima.. maar dan heb je in ieder geval de afgewogen keuze kunnen maken

(over het al dan niet toepassen van spotjes in je woonkamer bijv. dan hè... niet over die gaten slijpen, dat spreekt voor zich)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Rzaan

Ik wil zowel in de slaapkamer als in de badkamer niet het plafond verlagen.
Dat is bovendien nog duurder dan laten boren.

Ik heb in het plafond al door een profi-bedrijf gaten laten boren voor ventilatie.
Daarbij was te zien dat de wapening niet direct onder het oppervlakte ligt.

We spreken over 'gaten', maar de spotjes hebben maar iets van 15mm tot 18mm diepte nodig.
En 4 of 6 gaten in de slaapkamer en 6 of 8 gaten in de badkamer.
(De lampjes zijn namelijk maar 3 Watt, dus waar ik dacht dat ik met 4 lampjes voldoende licht kon krijgen om de kamer op te lichte, moet ik toch wat meer hebben)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:50:
[...]

Als je het zelf blijkbaar zelf zo goed weet, wat kom je dan hier op een forum aan andere mensen advies vragen?
Ik kom voor een advies vragen over waar ik een bepaalde boor kan kopen.
Een advies over hoe ik mijn huis kan inrichten, heb ik nergens terug kunnen vinden.
Daarnaast gaat het ook om de toon.
Dat jij een hipster bent die spotjes uit de tijd vindt... boeien.
Als ik ze nou leuk vind?

Jouw huis zit sowieso nooit aan het mijne vast, want ik heb een vrijstaand huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
happysan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:49:
Wat voor soort plafond hebben we het eigenlijk over? Want als er bewapening in zit of holle ruimtes, dan is het maken van dergelijke gaten een no-go.
Volgens mij zit in een betonnen plafond altijd bewapening.
Maar zolang de gaten niet te diep gaan en je de bewapening niet doorzaagt, -freest of -boort, EN je maakt geen hele diepe gaten, is er niet veel aan de hand. Het gaat om gaten voor spotjes van 15-18mm diep.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik neem aan dat de stukadoor nog moet komen. Er zijn enorm veel mooi constructies die je kan maken die na een strakke stuclaag echt mooi worden.
Ik zag deze toevoeging.
Ik wil niet echt een verlaagd plafond met gipsplaten e.d.
Welke opties zijn er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Je kan met vrij dunne draadjes 12V led verlichting zetten - de spotjes zijn dan ook ondiep en het geheel kun je wegwerken in de stuclaag - in Duitsland zie je dat veel

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ze zijn wel te krijgen: https://www.bmtechniek.nl...remium-laser-%C3%98-55-mm Een machine kun je dan denk ik het beste huren. Of je het moet doen laat ik verder aan jou.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Deze is 56 mm. Maar ook voor nat boren, het zal zo z'n redenen hebben dat dergelijk formaten eigenlijk alleen voor nat boren zijn.

Ik zou het lekker laten doen, inclusief het frezen. Het is gewoon een tyfuswerk om boven je hoofd te doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
nodig ik alleen gezellige mensen uit en daar hoor jij sowieso niet bij met je 'punt'.
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:02:
[...]

Daarnaast gaat het ook om de toon.
Dat jij een hipster bent die spotjes uit de tijd vindt... boeien.

Jouw huis zit sowieso nooit aan het mijne vast, want ik heb een vrijstaand huis.
Over toon gesproken..

Prima.
Blijkbaar waardeer je mijn goedbedoelde hulp (al dan niet met knipoog) nu ineens niet meer als het antwoord je even niet goed uitkomt.

Ga ik je ook maar niet meer verder helpen na al je andere vragen over je verbouwing met ... je vloer.. je vloerverwarming.. je TV aansluitingen .. je netwerkbekabeling ... je KPN wifi kastjes... enz... ben ik nog iets vergeten? Vast wel.
Succes ermee. :? :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:05:
[...]

Maar zolang de gaten niet te diep gaan en je de bewapening niet doorzaagt, -freest of -boort, EN je maakt geen hele diepe gaten, is er niet veel aan de hand. Het gaat om gaten voor spotjes van 15-18mm diep.
We hebben beton dekking niet voor de kat zijn k*t naast bescherming tegen corrosie van het wapeninsstaal zorgt voor de spreiding van de trekkrachten die de wapening op moet/kan nemen.

Die putjes boren geloof ik wel mits je niet gaat boren waar de onderwapening zit. frezen in het beton kan je beter niet doen in duitsland verkopen ze kabels die je kan instucen daar zou ik eerder voor kiezen (of het via de dekvloer van de verdieping hoger, dit wordt meestal in nederland gedaan) Niet zo lang geleden zaten wij met een zelfde soort vraagstuk Constructeur wees Frezen op 2 plekken echt af ookal gingen het niet door de wapening. nu ken ik je situatie niet maar dit geeft wel aan dat het niet zo simpel is als je voorsteld.

Tot zover ongevraagd advies en dan nu mijn antwoord op je vraag, mijn kernboren komen meestal hier vandaan:

https://www.feramotools.nl/

en 41mm is 41mm en 51 mm = 51 mm

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-05 16:30
[...]

Maar wat voor plafond is het? Want als het kanaalplaat is, dan kun je daar absoluut niet in frezen of grote gaten in maken.

Wanneer er bewapening in zit, weet je dan hoe diep dat zit? Want je wil dat inderdaad niet doorbreken, maar dat kan best lastig zijn als je in het plafond gaat frezen enzo?

Je onderschat wellicht ook hoe dik zo'n plafond eigenlijk is. Normaal zijn het namelijk betonnen platen en daar bovenop wordt een cementvloer gelegd. Dan onderop vaak ook nog stucwerk. Dat maakt het hele plafond best dik, maar de betonnen plaat is helemaal niet zo dik. Zodra je daar een flink gat in maakt kan het net op een verkeerde plek zijn waardoor het flink verzwakt raakt.

Bij mij thuis bijvoorbeeld is het plafond ongeveer 18-19cm, daarbij is ongeveer 13cm beton en 5cm cement plus een paar mm stuc. Zou ik hier een gat van zeg 5cm in boren, dan halveer ik bijna de dikte van het beton op die plek.

Wellicht is het slim om een constructeur te vragen, zodoende weet je goed wat de impact is van wat je wil gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door happysan op 20-09-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Laat hem lekker z'n kanaalplaat open frezen en boren. Het is duidelijk dat hij alleen wil weten welke boor hij moet gebruiken. Dat z'n draagkracht vervolgens in honderdvoud verminderd is irrelevant.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:50:
Laat hem lekker z'n kanaalplaat open frezen en boren. Het is duidelijk dat hij alleen wil weten welke boor hij moet gebruiken. Dat z'n draagkracht vervolgens in honderdvoud verminderd is irrelevant.
Het is geen kanaalplaat

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Breedplaatvloer maakt het waarschijnlijk niet veel beter 😄

Life is not about specs, it is about joy!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BrainCrash schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:15:
Over toon gesproken..

Prima.
Blijkbaar waardeer je mijn goedbedoelde hulp (al dan niet met knipoog) nu ineens niet meer als het antwoord je even niet goed uitkomt.

Ga ik je ook maar niet meer verder helpen na al je andere vragen over je verbouwing met ... je vloer.. je vloerverwarming.. je TV aansluitingen .. je netwerkbekabeling ... je KPN wifi kastjes... enz... ben ik nog iets vergeten? Vast wel.
Succes ermee. :? :/
Hulp wordt altijd gewaardeerd. Een waarschuwing ook en ik sla niets in de wind.
Maar je hele verhaal begint meteen met een groots Nee, Nee, Punt.
En vervolgens deel je ook nog een oorvijg uit door mijn keuze voor ledspots belachelijk te maken.
Ik zie daar de 'hulp' niet van in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Breedplaat zou ik geen sleuven in gaan frezen aan de onderkant...
Wapening ligt daar niet heel diep, of hoog van onder af gezien. Levert een behoorlijke verzwakking op ben ik bang..

Putjes boren van 20 mm diep en vooraf kijken dat je niet precies in/onder de wapening zit zie ik niet meteen een heel groot probleem in.
Behalve dat het een kutklus is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
happysan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:31:
[...]

Maar wat voor plafond is het? Want als het kanaalplaat is, dan kun je daar absoluut niet in frezen of grote gaten in maken.

Wanneer er bewapening in zit, weet je dan hoe diep dat zit? Want je wil dat inderdaad niet doorbreken, maar dat kan best lastig zijn als je in het plafond gaat frezen enzo?

Je onderschat wellicht ook hoe dik zo'n plafond eigenlijk is. Normaal zijn het namelijk betonnen platen en daar bovenop wordt een cementvloer gelegd. Dan onderop vaak ook nog stucwerk. Dat maakt het hele plafond best dik, maar de betonnen plaat is helemaal niet zo dik. Zodra je daar een flink gat in maakt kan het net op een verkeerde plek zijn waardoor het flink verzwakt raakt.

Bij mij thuis bijvoorbeeld is het plafond ongeveer 18-19cm, daarbij is ongeveer 13cm beton en 5cm cement plus een paar mm stuc. Zou ik hier een gat van zeg 5cm in boren, dan halveer ik bijna de dikte van het beton op die plek.

Wellicht is het slim om een constructeur te vragen, zodoende weet je goed wat de impact is van wat je wil gaan doen.
Ik heb nog ergens een kolom liggen van een stuk dat uit de vloer geboord is.
Moet het exact nameten, maar is zeker een centimeter of 25.
Daar ga ik geen gaten van 5 cm in boren, maar van hooguit 2 cm.
De eerste paar mm is sowieso stucwerk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:08:
Breedplaat zou ik geen sleuven in gaan frezen aan de onderkant...
Wapening ligt daar niet heel diep, of hoog van onder af gezien. Levert een behoorlijke verzwakking op ben ik bang..

Putjes boren van 20 mm diep en vooraf kijken dat je niet precies in/onder de wapening zit zie ik niet meteen een heel groot probleem in.
Behalve dat het een kutklus is.
Bij mij ligt de wapening niet diep (of eerder 'laag).
Dat hebben we gemerkt toen de betonboorders een gat moesten maken voor de WTW.

K*tklus...ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:09:
[...]

Ik kom er alleen geen tegen van 55mm :)
51 en 52 mm wel.
Wel van die tegelboren met zo'n randje diamantpoeder. Maar die werken sowieso niet, denk ik.
Ah sorry. Dacht dat die eerste link een 55mm was.
Bij spero hebben ze een 57mm boor en gratis retourneren.
Met 40cm boor lengte zou ik denken dat je daarmee al je 25mm dieptes kunt boren. Maar beter een reserve meepakken voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-05 17:23
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:11:
[...]

Bij mij ligt de wapening niet diep (of eerder 'laag).
Dat hebben we gemerkt toen de betonboorders een gat moesten maken voor de WTW.

K*tklus...ja.
Dekking op wapening is normaal wel minimaal 30mm dus met 18mm gaten (zou het niet eens echt gaten noemen) zit je wel goed. Zeker als je het stucwerk ook nog mee rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 08:33
Ik heb zelf een diamantboor van de toolstation (Mexco) gebruikt om de ventilatieschacht door mijn kanaalplaat te boren. Duurde wel even maar is uiteindelijk toch gelukt. Zowel door het beton als 1 wapeningstaaf.
Hierna met dezelfde boor nog door een baksteen muur wat nog prima ging. Dit betrof overigens een droogboor die eigenlijk ook niet voor beton zou zijn. Als je niet te veel gaten hoeft te boren lijkt me zoiets dus prima.

Ik zou wel even kijken dat je uitmikt niet door de staven te gaan, bij mij lagen ze 10cm uit elkaar dus ik moest wel :D

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MzKzM73 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:47:
Ik heb zelf een diamantboor van de toolstation (Mexco) gebruikt om de ventilatieschacht door mijn kanaalplaat te boren. Duurde wel even maar is uiteindelijk toch gelukt. Zowel door het beton als 1 wapeningstaaf.
Hierna met dezelfde boor nog door een baksteen muur wat nog prima ging. Dit betrof overigens een droogboor die eigenlijk ook niet voor beton zou zijn. Als je niet te veel gaten hoeft te boren lijkt me zoiets dus prima.

Ik zou wel even kijken dat je uitmikt niet door de staven te gaan, bij mij lagen ze 10cm uit elkaar dus ik moest wel :D
Ik wil er niet doorheen, he?
Ik wil alleen maar een schijfje uithalen van ± Ø 55 mm en een dikte van max 20 mm.

Het uiteindelijke gat dat je geboord hebt, had dit uiteindelijk de doorsnede die het volgens de boor moest hebben.
Of was het gat iets groter geworden omdat de boor eerst grip moet krijgen?
Of was het exact die maat geworden, ook aan de rand?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is dan je idee om eerst de cirkelsnede te boren en dan het binnenste er uit te bikken? Geen idee of je dan makkelijk een beetje een vlak oppervlak kan krijgen.

Life is not about specs, it is about joy!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 03:28
Boren in beton, zeker ondersteboven is één en al ellende. Je moet het maar willen doen. Ik zou er iemand voor inhuren. Je moet zo'n donders goed gereedschap hebben. Ik heb eens een uur met diamantboor in vreselijk stevige muur liggen boren voor één stopcontact. In ieder geval.

Ik adviseer een professional of toch vals plafondje. In dat laatste geval schroef je gewoon 20-30mm gips op het plafond met gaten en kabels al voorzien, moet je niks meer boren. Dat is goedkoper, makkelijker en steviger

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
larsg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:04:
of toch vals plafondje. In dat laatste geval schroef je gewoon 20-30mm gips op het plafond met gaten en kabels al voorzien, moet je niks meer boren. Dat is goedkoper, makkelijker en steviger
Dan moet je toch eerst raggels/rachels of metalen profielen tegen het plafond zetten?
Anders krijg je dat volgens mij nooit vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:57:
[...]
Of was het gat iets groter geworden omdat de boor eerst grip moet krijgen?
Of was het exact die maat geworden, ook aan de rand?
Mijn "pilot" was niet helemaal gecentreerd waardoor de diamantboor in het begin iets slingerde en hierdoor groter gat achterliet maar meer dan 1-2 mm zal het niet zijn geweest. Na enkele mm's diepte moest de pilot er toch uit en werd het gewoon knap rond. Spirobuis van 160 ging er ook maar net door met een 162mm diamantboor.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bartvl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:59:
Is dan je idee om eerst de cirkelsnede te boren en dan het binnenste er uit te bikken? Geen idee of je dan makkelijk een beetje een vlak oppervlak kan krijgen.
Ja, dat is het idee.
Het hoeft niet helemaal vlak te zijn. Als het spotje er maar in past. Dus zal wat passen en een paar keer er uit halen worden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MzKzM73 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:38:
[...]

Mijn "pilot" was niet helemaal gecentreerd waardoor de diamantboor in het begin iets slingerde en hierdoor groter gat achterliet maar meer dan 1-2 mm zal het niet zijn geweest. Na enkele mm's diepte moest de pilot er toch uit en werd het gewoon knap rond. Spirobuis van 160 ging er ook maar net door met een 162mm diamantboor.
Helder. Dan kan ik daar rekening mee houden.
Had je de 'gewone' Mexco of de 'professionele'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik gebruik ook wel kern of kroon boren.
Ik heb een adapter gemaakt voor een gewone boormachine maar je kunt ook adapters bestellen van sds naar 1 1/4 dan past het gelijk in een hamerboor ( hamer wel uitzetten!)

Ik gebruik als het precies komt meestal een plankje met een gat op maat en zet dat dan vast tegen de muur dan heb je een mooie centrering.

Ik heb al eens boren van vida xl besteld die dingen gebruik ik nog steeds.
Zijn wel duurder geworden zie ik

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 02:12
Ik ben hier beneden in de muur bezig geweest voor contact dozen in een betonnen muur. Na 2 dozen was ik gesloopt, de halve woonkamer stond blank en de gehuurde boor was bot. Het bleek dat er nogal wat kiezels uitgezakt waren bij de bouw hier, is letterlijk kiezel hard. Een prof weet precies de juiste druk op de boor te geven zodat je toch opschiet, of verankert de boor aan de muur of vloer of plafond zodat het minder zwaar werk is.

Het is echt rampzalig zwaar werk uit de losse pols, en zeker in plafond moet je echt niet zelf willen doen. Heb lokale betonboorder gebeld, koste geen drol en hij pieste die gaten er zo in...

Kan je niet een mooi plastic kabel gootje leggen :D :'(

• Jan-man
  • Laatst online: 22:23
Weet waar je aan begint! Boren in beton zonder het juiste gereedschap is een martelgang voor jezelf en je gereedschap.

Heb zelf paar wcd's in een betonnen muur moeten maken 2 jaar terug. Daarbij gebruik gemaakt van semi pro (Bosch blauw) boor en diamant schijf. Mijn rug was na de 3 gaten helemaal stuk en 3 uur verder.....

Achterburen hadden iemand ingehuurd die was in 30 min klaar met 4 gaten en 5 meter een sleuf werk. En koste minder dan wat mij die gaten boor heeft gekost 🥲

Met andere woorden: huur er iemand voor in, ben alleen bang dat veel nee zullen zegen, wegens door eerdere genoemde redenen in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:09
Ik zou het jezelf wat makkelijker maken en andere verlichting zoeken. Bv indirect verlichten of hele dunne opbouw ‘led downlight’.
Onderste boven met water en een holle kernboor…. ben er benieuwd naar je ervaring achteraf 💪🙄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-05 20:34
https://www.zelfverbouwen...je-een-veerregel-plafond/

Als jij zegt dat 2cm voldoende is voor je spotjes, kun je dit overwegen. Lever je 3cm hoogte in in totaal, maar voorkom je grotere problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pussolini op 21-09-2023 09:48 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
clements schreef op donderdag 21 september 2023 @ 06:43:
Ik zou het jezelf wat makkelijker maken en andere verlichting zoeken. Bv indirect verlichten of hele dunne opbouw ‘led downlight’.
Onderste boven met water en een holle kernboor…. ben er benieuwd naar je ervaring achteraf 💪🙄
Ikzelf ben ook benieuwd. Nog even goed kijken en overleggen wat ik ga doen.
Nog advies inwinnen over de ingreep op de structuur.
Heb wel een verhuurbedrijf gevonden dat boren van 55 mm verhuurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

TheDane

1.618

Is het uberhaupt wel verstandig om spotjes direct in het beton te plaatsen? Ik heb altijd begrepen dat die dingen hun warmte dan niet kwijt kunnen.

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 15:15
als je gaat boren: bij ome ali koop je een 55mm diamantboor (sinterkern) voor 13 euro. Tenzij je de tijd hebt is dit een goede optie.
Echter zou ik toch het verlaagd plafond overwegen ivm het verzwakken van het plafond.

[ Voor 34% gewijzigd door ramonweb op 21-09-2023 11:12 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
Als je weet wie je vloer geleverd heeft kun je ook overwegen om die even te bellen.
Ik ben plannen aan het maken voor wtw verbetering en moet in de kanaalplaat boren hier en daar. Heb de leverancier van de kanaalplaten aangescheven en die hebben me doorgerekend of dat gaat en aangegeven waar te boren (a 3 uurtjes van 75 euro ex). Dat is mogelijk voor elke vloer, als je weet hoe hij opgebouwd is.
Als je je plafond op je neus krijgt kun je het waarschijnlijk niet meer navertellen, dus zorg vooral dat je huis constructief in orde blijft.

Daarnaast is beton boren k*twerk. laatst 60mm gaten geboord in kanaalplaat met een hilti gehuurd bij Loxam, en de apparaten zijn geweldenaars. Slaan je zo je pols doormidden als je niet durft vol gas te geven en de slipkoppeling nog niet werkt. Is ook gewoon aan de prijs, zo'n apparaat huren. Nu 2x zelf gedaan bij verbouwingen en ik doe het niet meer. De rest van het werk wordt uitbesteed hier.

Dan antwoord op je vraag:
Loxam had grofweg in 5mm stappen boren beschikbaar. Even bellen is bijna altijd beter dan online kijken wat die tenten hebben.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Even reageren op wat adviezen met wat adviezen:
Een breedplaatvloer en spotjes gaat prima, geen probleem, als je een paar voorwaarden in acht houdt:

- NIET aan de wapening komen. Nee, niet. Gewoon niet. Op zich is een vloer geschikt op één punt de wapening te breken zonder dat het direct mis gaat, maar met een 2e streng door kan het al scheuren geven. En als die 1e al in de fabriek (breedplaat) of in het werk (volledig gestort) een oepsje was (geen uitzondering).
Wapening ligt vaak hart op hart 10cm dus daar tussenin is dikke prima. Een metaaldetector is je vriend.

- zorg dat je weet hoe de andere leidingen lopen. Bij een breedplaat loopt dat wel los, daar liggen de leidingen bovenop het prefab deel. Bij een volledig gestorte vloer kan een leiding nog wel eens aan de onderwapening zijn geknoopt.

- Sleuven frezen voor de kabels maximaal 15mm diep. Moet genoeg zijn en zo blijf je binnen de dekkingszone van de wapening.

- Neem een LED die geen extra ruimte nodig heeft voor koeling. Veel LEDjes (incl de modernste) hebben X ruimte er boven nodig om te koelen. Zorg dat dit niet nodig is en het gat zo ondiep mogelijk blijft.

- Wat betreft de boor: probeer die Ali boor gewoon, voor €13 (of €26 als je er 2 neemt) kun je geen buil vallen :)
Zorg wel dat er aan 2 kanten iemand naast staat met bijvoorbeeld een plantenspuit om een dun waterstraaltje te richten. Water smeert de zijkanten en koelt het af (vind je boor fijn). En vermindert het stof met 90%. Niet kleddernat, maar net genoeg om stof te binden is genoeg. En opletten met water en de machine die je gebruikt.

- Neem een machine met genoeg slagkracht: dat beton is hard.

- Haal je meubels in een straal van 4 meter weg en bedek de vloer: dit geeft troep je je niet overal makkelijk uit/af krijgt.

(@Waterbeesje zou voor een verlaagd plafond of een koof gaan, alleen al om de hoeveelheid rommel slijpen in beton geeft)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Sowieso denk ik dat een verlaagd plafond ook voor de toekomst praktischer is - stel je wil een lampje er bij plaatsen, dan is het een kwestie van een gaatje in gipsplaat boren, aansluitdraad over het verlaagde plafond zwieren en klaar.

• MzKzM73
Rzaan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:45:
[...]

Helder. Dan kan ik daar rekening mee houden.
Had je de 'gewone' Mexco of de 'professionele'?
Mijn maat hadden ze maar in 1 soort, ik heb deze gebruikt: https://www.toolstation.nl/mexco-diamantboor-droog/p30062
Toolstation.co.uk heeft wel grotere maten in het assortiment, daar heb ik sinds 3 dagen de 202 mm ook vandaan om door de gevel en tussenmuur te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
Alternatief, met zo'n groot mogelijke gewone boor meerdere gaatjes boren en dan met beitel eruit slaan.
Kun je met gewoon gereedschap aan de gang en hoef je geen speciaal spul te huren.
Die buisboren zijn toch bedoeld voor het diepere werk of er helemaal door heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:50:
Volkomen onzin, wij (middelgroot installatie bedrijf) hadden vorig jaar een nieuwe woning waar de klant een 10 tal gaten in het plafond wilde hebben van 14 cm diameter en tenminste 8cm diep in kanaalplaten voor inbouw spots, de constructeur heeft hiervoor toestemming gegeven.
Normaal zijn onze inbouw spotjes 76mm, zelden dat we daarvoor de constructeur bij halen.
Deze mini spotjes van de ts stellen niets voor.
Echter sleuven maken in het plafond is echt ontoelaatbaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Vergeet niet dat je ook nog een driver voor je spotjes kwijt moet ergens.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dinictus208 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:58:
Vergeet niet dat je ook nog een driver voor je spotjes kwijt moet ergens.
Niet alle leds hebben een driver. (tenminste extern)

• Control85
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-05 16:36
Misschien geen gaten boren maar een verlaagd plafond aanbrengen.
In dat verlaagde plafond kan je naar hartenlust boren en monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:28
In Duitsland gebruiken ze hier bandkabel voor.
Die is net geen cm dik en stuccen ze dan weg.
https://www.amazon.nl/Ins...f0a672&pd_rd_i=B071K8M6G8
Wel bij elke bocht/aansluiting deze vastzetten met bijvoorbeeld bandijzer voor trekontlasting.

Gat boren 55mm vind je onder andere hier:
https://www.amazon.nl/Gat...G9uZV9zZWFyY2hfYXRm&psc=1

Dan hoef je dus niet een heel diep gat te boren, bijvoorbeeld 20mm en hoef je niet te frezen.

Als je 12v kan aansluiten zou ik mijzelf er wat veiliger bij voelen als je alles wegstuuct (stel je wilt later wat anders doorboren oid)

Frezen in betonnen plafond is vaak geen goed idee voor de constructie.

Ik heb de NEN zo niet paraat dus weet niet of dit zo mag in Nederland met deze kabel. Maar goed, je mag hier als Piet particulier ook je hele meterkast zelf inrichten dus wat moet ik er van zeggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zoiets kun je beter laten doen dan zelf doen. je kunt niet zomaar met een boormachine gaan boren met een diamant boor. in een plafond heb je een machine like this.

Afbeeldingslocatie: https://www.clauwersbetonboringen.be/wp-content/themes/yootheme/cache/Spotboringen-plafondboringen-852d3c7c.jpeg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
Ik heb met deze door mijn betonnen plafond geboord. Ging wel, maar niet makkelijk. Toen ik eenmaal een stuk kalkzandsteen erbij had om de boor regelmatig aan te scherpen ging het wel een stuk beter. Maar waar ik van boven naar beneden boorde moet jij boven je hoofd boren, het gaat wel, maar ik denk dat je daar niet gelukkig van gaat worden.

Wat betreft wapening: die kan je met een ledingzoeker opzoeken zodat je er niet doorheen hoeft te boren.

[ Voor 13% gewijzigd door decipherer op 21-09-2023 18:39 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou ook afraden om dit zelf te gaan doen met zo'n grote boor.
zonder water boren is echt verschrikkelijk in beton. Dat wil je eigenlijk echt met water doen.
Zo'n statiefsysteem met afzuiging is eigenlijk de enige goede methode. En dan nog is het een pokke karwei. zeker als je ook nog draadjes weg moet werken. Vergis je niet, je kunt goed een uur aan het kloten zijn voor 1 gat. Zeker als je nog nooit zo'n wegloop boor vastgehad hebt.

Verder loop je inderdaad risico op verzwakking omdat je betonijzer gaat raken.

Als je metalstud U27 met wat 27mm C profielen haalt heb je in een ochtend een heel plafond uitgestrookt. En in een middag het gips er tegen.
Goed het afwerken van de naden is wat arbeidsintensiever. Maar wel goed te doen. En vrij van het gevaar van het verzwakken van je constructie.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 14:18

j4y

Murkmans schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:52:
In Duitsland gebruiken ze hier bandkabel voor.
Die is net geen cm dik en stuccen ze dan weg.

Ik heb de NEN zo niet paraat dus weet niet of dit zo mag in Nederland met deze kabel. Maar goed, je mag hier als Piet particulier ook je hele meterkast zelf inrichten dus wat moet ik er van zeggen...
Offtopic. Ik heb een stukje in de (prefab beton) punt van zolder waar ik een stukje kabel naar de nok wil brengen. Heb nog nooit gefreesd dus deze kabel daar gebruiken en weg stuccen lijkt me wel wat _/-\o_

Als iemand een idee heeft qua of dit in NL mag hoor ik het graag :)F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vandaag de gaten geboord.
Fluitje van een cent was het niet, maar moeilijk of zwaar al helemaal niet.
Boven je hoofd werken is nooit lekker.
Binnen een uur 10 gaten in het plafond.
Toen nog een gat van 160 in een kalkstenen muur. Dat was een beetje lastig omdat de boor niet snel grip krijgt op de gestucte muur. Beetje schuin houden in het begin is de bedoeling, maar nog loopt ie dan soms weg.
De boor Ø 57 had 0.5 mm slijtage. De boor Ø 162 had 0.1 mm slijtage.
Totale kosten € 60,-

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 16:27

Als ik nou gewoon 4 spotjes in mijn slaapkamer wil hebben, dan moet ik dat toch zelf weten?
Jij hoeft er niet te wonen, en voor te logeren nodig ik alleen gezellige mensen uit en daar hoor jij sowieso niet bij met je 'punt'.
Altijd leuk als jij je huis een keer moet verkopen.
Verborgen gebrek?

En dan hoop ik nog dat het een koop huis is, want als verhuurder zou ik hier niet blij mee zijn.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:37:
Vandaag de gaten geboord.
Fluitje van een cent was het niet, maar moeilijk of zwaar al helemaal niet.
Boven je hoofd werken is nooit lekker.
Binnen een uur 10 gaten in het plafond.
Toen nog een gat van 160 in een kalkstenen muur. Dat was een beetje lastig omdat de boor niet snel grip krijgt op de gestucte muur. Beetje schuin houden in het begin is de bedoeling, maar nog loopt ie dan soms weg.
De boor Ø 57 had 0.5 mm slijtage. De boor Ø 162 had 0.1 mm slijtage.
Totale kosten € 60,-
Had je er geen centreerboor bij voor het beginnetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4VNHiz0niZaknTzWqlvLpn_fpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Sfn8QX54UQvrZRtlFRjhJ9D.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste twee cm met de centreerboor erin, dan centreerboor verwijderen en doorboren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA1oT0Ny0mTeF4cipSE9dYibZFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoilFIkMyYF6yhJrMnBI1Ftm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Glenfiddich op 23-09-2023 20:02 ]

Catch a smile out there!

• Wilke
  • Laatst online: 23:26
Het frezen van meterslange sleuven in een (betonnen) plafond is vragen om problemen.

Als het breedplaat betreft, dat is maar 5 cm dik, dus met 2,5 cm zit je dan halverwege.

Geen probleem voor ergens een gaatje, maar over meters lengte frezen, zit je dus je constructie fors te verzwakken.

Bij kanaalplaat weet ik de diktes zo niet (google weet het vast), maar daar is de binnenkant hol en zal het dus ook zeker niet helpen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:59:
Had je er geen centreerboor bij voor het beginnetje?
Nee, die was er niet bij. Volgens mij zitten die ook niet bij alle kolomboren.
Tenminste, niet bij de boren die ik tot nu toe gezien heb, ook van de profi's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rolfie schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:28:
[...]

Altijd leuk als jij je huis een keer moet verkopen.
Verborgen gebrek?
Hoezo verborgen gebrek?
Wat is het gebrek dan? Omdat een aantal mensen menen dat het niet kan?
Ik heb vrijdag contact gehad met een constructeur en die zegt dat dit gewoon kan, mits.
Mits niet te diep, mits je geen betonijzer doorboort, mits je vloer dik genoeg is.
Het gaat om 15 mm waarvan de eerste paar mm stucwerk is.

Daarnaast is het niet verborgen, want de spotjes zijn gewoon te zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:05:
Het frezen van meterslange sleuven in een (betonnen) plafond is vragen om problemen.

Als het breedplaat betreft, dat is maar 5 cm dik, dus met 2,5 cm zit je dan halverwege.

Geen probleem voor ergens een gaatje, maar over meters lengte frezen, zit je dus je constructie fors te verzwakken.

Bij kanaalplaat weet ik de diktes zo niet (google weet het vast), maar daar is de binnenkant hol en zal het dus ook zeker niet helpen.
Mijn plafond is veel dikker.
En ik ga geen 2.5 cm diep frezen.
Maar datzelfde heb ik al een paar keer verteld.

• Glenfiddich
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:19:
[...]

Nee, die was er niet bij. Volgens mij zitten die ook niet bij alle kolomboren.
Tenminste, niet bij de boren die ik tot nu toe gezien heb, ook van de profi's.
Oh jij had er zo’n hele “kolom-unit” bij.. ik had zelf mijn boren goedkoop op internet gekocht en boorde gewoon “uit de hand” met mijn hamerboor (niet op de hamerstand uiteraard), dan is zo’n centreerboor wel onmisbaar om op het juiste punt te kunnen beginnen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Glenfiddich schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:29:
[...]

Oh jij had er zo’n hele “kolom-unit” bij.. ik had zelf mijn boren goedkoop op internet gekocht en boorde gewoon “uit de hand” met mijn hamerboor (niet op de hamerstand uiteraard), dan is zo’n centreerboor wel onmisbaar om op het juiste punt te kunnen beginnen.
Het was zo'n watergekoelde boor, waar je de boor op draait met schroefdraad en dan vastzet met 2 flinke sleutels.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
[...]

Volgens mij zit in een betonnen plafond altijd bewapening. Maar zolang de gaten niet te diep gaan en je de bewapening niet doorzaagt, -freest of -boort, EN je maakt geen hele diepe gaten, is er niet veel aan de hand. Het gaat om gaten voor spotjes van 15-18mm diep.
Nou... het is maar even de vraag. Je hebt verschillende soorten verdiepingsvloeren. Van ter plekke gestort, kanaalplaatvloeren en breedplaatvloeren. Daar zit kwa constructie nog wel wat verschil in. Dus even frezen kan nog wel interessant worden. Je moet toch weten wat je doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Over een jaar verwacht ik een nieuw topic: help, er zitten scheuren in het beton. Is dit erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ID-College schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:11:
Over een jaar verwacht ik een nieuw topic: help, er zitten scheuren in het beton. Is dit erg?
We gaan het zien. Ik zal het melden hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kleine tip @Rzaan, je vraagt hier met regelmaat om advies. Ik ga er van uit dat je om advies vraagt omdat je zelf de kennis niet hebt van hetgeen je gaat uivoeren. Dan moet je er rekening mee houden dat het uit te voeren werk in context beoordeeld gaat worden. Dus niet alleen maar, welke boor heb ik nodig, maar ook maak je geen fout door deze gaten te boren en er ook nog sleuven bij te frezen?

Als je dan als een wesp gestoken reageert verspeel je wellicht ook wat goodwill voor een volgende vraag. Zeker als dat ongevraagde advies nog wel tot een vraag van jou aan een constructeur heeft geleid. Ik snap het ook wel, de vorm was niet altijd fijn waarin je werd aangesproken en ik kan me voorstellen dat een ingrijpende verbouwing ook wat stress oplevert.

Tegelijkertijd is een beetje dikkere huid geen overbodige luxe, gezien de aard van de gemiddelde Tweaker er toe leidt dat vragen in breedte en diepte nogal eens wat verder uitwaairen dan de bedoeling. Succes met je verbouwing.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:43:
Kleine tip @Rzaan, je vraagt hier met regelmaat om advies. Ik ga er van uit dat je om advies vraagt omdat je zelf de kennis niet hebt van hetgeen je gaat uivoeren. Dan moet je er rekening mee houden dat het uit te voeren werk in context beoordeeld gaat worden. Dus niet alleen maar, welke boor heb ik nodig, maar ook maak je geen fout door deze gaten te boren en er ook nog sleuven bij te frezen?

Als je dan als een wesp gestoken reageert verspeel je wellicht ook wat goodwill voor een volgende vraag. Zeker als dat ongevraagde advies nog wel tot een vraag van jou aan een constructeur heeft geleid. Ik snap het ook wel, de vorm was niet altijd fijn waarin je werd aangesproken en ik kan me voorstellen dat een ingrijpende verbouwing ook wat stress oplevert.

Tegelijkertijd is een beetje dikkere huid geen overbodige luxe, gezien de aard van de gemiddelde Tweaker er toe leidt dat vragen in breedte en diepte nogal eens wat verder uitwaairen dan de bedoeling. Succes met je verbouwing.
Dikke huid heb ik.
Maar er zijn een paar zaken waar ik inderdaad als door een wesp gestoken op reageer.
Eentje daarvan is 'punt'. Dat is taalgebruik dat wappies en andere extremisten op Twitter gebruiken, maar verwacht ik niet op een forum als Tweakers
.
Een ander iets waar ik me aan erger als iemand op zijn smaak wordt aangesproken. Dat vind ik gewoon not done. Als iemand bij een keuken-topic iets vraagt over een roze keuken, zal ik zeggen dat dit wellicht de verkoopbaarheid niet zal bevorderen, maar ik ga niet zeggen dat het walgelijk is of uit de tijd. Ieder maakt zijn keuze. Als iemand graag schrootjes tegen het plafond wil... zet hem op! Ik zal helpen om de juiste schrootjes te vinden of welke lijm of schroeven (als ik daar enige kennis van heb tenminste. Anders hou ik mijn mond. Ik schrijf niet om het schrijven of om mezelf te profileren)
Daar zit het verschil.

De constructeur heb ik gevraagd naar aanleiding van de vele opmerkingen over de draagkracht en die waardeer ik dus zeer zeker. Ik ben gekke Henkie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rzaan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:29:
[...]

Dikke huid heb ik.
Maar er zijn een paar zaken waar is inderdaad als door een wesp gestoken op reageer.
Eentje daarvan is 'punt'. Dat is taalgebruik dat wappies en andere extremisten op Twitter gebruiken, maar verwacht ik niet op een forum als Tweakers
.
Is die losse punt hier boven, pun(t) intended? :+

Vervelende associatie, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik denk dat het vooral gebruikt wordt als er een onwrikbare stelling wordt ingenomen die op een mening gebaseerd is. Of dat nu van een wappie of een extremist is of niet. En daar mee basta.
Een ander iets waar ik me aan erger als iemand op zijn smaak wordt aangesproken. Dat vind ik gewoon not done. Als iemand bij een keuken-topic iets vraagt over een roze keuken, zal ik zeggen dat dit wellicht de verkoopbaarheid niet zal bevorderen, maar ik ga niet zeggen dat het walgelijk is of uit de tijd. Ieder maakt zijn keuze. Als iemand graag schrootjes tegen het plafond wil... zet hem op! Ik zal helpen om de juiste schrootjes te vinden of welke lijm of schroeven (als ik daar enige kennis van heb tenminste. Anders hou ik mijn mond. Ik schrijf niet om het schrijven of om mezelf te profileren)
Daar zit het verschil.
Smaak is altijd een ding. Ik waardeer het wel als iemand anders zijn mening daar over geeft. Ik vind het dan weer niet zo interessant of andermans mening bij mijn eigen smaak past. Dat bedoel ik een beetje met die dikke huid, smaken verschillen. Dus de mening over jouw smaak ook. Boeiend.
De constructeur heb ik gevraagd naar aanleiding van de vele opmerkingen over de draagkracht en die waardeer ik dus zeer zeker. Ik ben gekke Henkie niet.
Dat zegt ook niemand gelukkig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 07:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:29:
[...]

Dikke huid heb ik.
Maar er zijn een paar zaken waar is inderdaad als door een wesp gestoken op reageer.
.
Daar zit het verschil.

Over smaak valt niet te twisten, ik bedoel over smaak valt juist te twisten. bij voorkeur moet dat alleen wel constructief en onderbouwd gebeuren. echter komen de meeste mensen niet veel veder dan het is mooi of het is lelijk en dan kan je idd maar beter gewoon je mond houden. helaas is dat niet de norm op internet en moeten "we"allemaal bij elke scheet die dwars zit onze mening ventileren. (dat doe ik nu ook) daar kan je denken van wat je wil maar is inherent aan posten op een forum. :+

Dus pak het commentaar waar je wat aan hebt en laat de rest lekker van je afglijden, moet je alleen niet de fout maken om te gaan shoppen naar je mening. (alleen luisteren naar gelijkgestemde) Dan heb je weer een nieuw probleem :9

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 25-09-2023 11:04 ]

Pagina: 1