Staat van plafond.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
De vorige eigenaren van onze woning uit 2002 hebben de huiskamer aangepakt. Bij de eettafel zit vanuit de bouw een lichtpunt. Ze hebben vervolgens twee leidingen ingefreesd naar een stukje daarnaast, laten we zeggen een meter.

Nu hoorde ik vandaag dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je in plafonds gaat frezen, vanwege de constructie. Betekent dit dat ik accuut een bouwkundige nodig heb, of loopt dit zo’n vaart niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
FrankoNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:43:
De vorige eigenaren van onze woning uit 2002 hebben de huiskamer aangepakt. Bij de eettafel zit vanuit de bouw een lichtpunt. Ze hebben vervolgens twee leidingen ingefreesd naar een stukje daarnaast, laten we zeggen een meter.

Nu hoorde ik vandaag dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je in plafonds gaat frezen, vanwege de constructie. Betekent dit dat ik accuut een bouwkundige nodig heb, of loopt dit zo’n vaart niet?
Hebben ze haaks op de legrichting van de platen gefreesd of met de legrichting mee? En hoe diep?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Hmm lastig te zeggen. Lijkt een stukje haaks en verder in de lengte. Door het stucen is het lastig te zien hoe diep maar de leiding is 16mm, dus ergens in die richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:57
En wat voor vloer/plafond heb je? Kanaal platen of breedplaten?

Bij breedplaten zou ik me er zo en zo totaal niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
nl0jdb schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:24:

Hele goede vraag, ik zou het niet durven zeggen. Wat was ik die tijd het meest gangbaar? (2002)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

FrankoNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:29:
[...]

Hele goede vraag, ik zou het niet durven zeggen. Wat was ik die tijd het meest gangbaar? (2002)
Wat in die tijd gangbaar was is niet per se wat jij als plafond hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
Kan beide, wordt al lang toegepast , bouwteken8 g opvragen bij de gemeente kan duidelijkheid geven.

Een kanaal plaat is meestal rond de 120cm breed en een breedplaat vaak 2,5 tot 3 meter als je nog naden kunt vinden weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
nl0jdb schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:33:
Kan beide, wordt al lang toegepast , bouwteken8 g opvragen bij de gemeente kan duidelijkheid geven.

Een kanaal plaat is meestal rond de 120cm breed en een breedplaat vaak 2,5 tot 3 meter als je nog naden kunt vinden weet je meer.
Ben bij buren binnen geweest, als ik naar deze afmetingen kijk denk ik dat het dan breedplaten zijn. Je doelt op de v naden in het plafond toch?

Maar goed, stel het zijn toch kanaalplaten, in hoeverre is dit dan gevaarlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 26-11-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

FrankoNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:56:
[...]

Maar goed, stel het zijn toch kanaalplaten, in hoeverre is dit dan gevaarlijk?
Ideal is het nooit maar je hebt er ook niets van gemerkt de afgelopen jaren.

Ook heb je geen idee hoeveel er in het beton gefreesd is, misschien is er een dikke laag stuc op geprut. Een keer bij de bouw en een keer bij de verbouwing bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik als je geen zware dingen er boven zet zoals waterbedden of grote aquaria er geen moment van wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rmg schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:05:
[...]

Ideal is het nooit maar je hebt er ook niets van gemerkt de afgelopen jaren.

Ook heb je geen idee hoeveel er in het beton gefreesd is, misschien is er een dikke laag stuc op geprut. Een keer bij de bouw en een keer bij de verbouwing bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik als je geen zware dingen er boven zet zoals waterbedden of grote aquaria er geen moment van wakker liggen.
Wij wonen er nu een half jaar. Vorige eigenaar heeft een jaar of 5 geleden de onderverdeling aangepakt, daar was dit dus blijkbaar ook onderdeel van. Ik zie overigens nergens scheuren in het stucwerk, ook in de dekvloer boven zaten geen scheuren toen de vloer erin ging.

2 deuren boven klemmen wel maar goed dat kan ook een andere reden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nl0jdb
Als het kanaalplaten zijn, kun je een constructeur raadplegen daar ga ik geen uitspraken over doen.

Normale werkwijze in de bouw:

Kanaalplaten leggen, leidingwerk er opleggen en een betonnet er op en afstorten met ongeveer 5cm beton. Hierna binnen muren zetten en vervolgens met of zonder vloerverwarming de zand-cement vloer er op

Breedplaat vloer, leidingwerk en in dikke laag beton ongeveer 25cm, daarna binnen muren en dan de zand- cementvloer.

Een breedplaatvloer is dus veel massiever en uiteindelijk uit 1 geheel over de hele verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Het zit er al 20 jaar.
Ik gok niet dat je zeer acuut een bouwkundige nodig hebt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dennis1812 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:24:
Het zit er al 20 jaar.
Ik gok niet dat je zeer acuut een bouwkundige nodig hebt.
Klopt, al is deze ingreep denk ik wel pas zo’n 5 jaar geleden gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Over het algemeen is beton vrij duidelijk als het fout gaat: Het gaat scheuren. Omdat de bewapening express berekend wordt zodat het in de buurt blijft van de maximale belasting vanhet beton, gaat het wapeningsstaal rekken. En anders gaat het beton aan de andere kant barsten/spatten. Dus: heb je scheuren in je plafond? Of in de verdiepingsvloer? Nee? Dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken over acuut instortingsgevaar.

Blijft over: gebruiksdefect: Wil je je verdiepingsvloer zwaar belasten? Aquarium, waterbed of extragevulde boekenkasten bv? En die deuren die klemmen: zitten die recht boven de plek waar de vloer verzwakt is of over de hele verdieping?

Ik zou je vooral geen zorgen maken. Maar als je dat wel blijft doen, om emotionele rust zo snel mogelijk ff een constructeur laten rekenen. Een forum als dit kan eigenlijk alleen pappen en nathouden.

Ten overvloede: een vloer wordt berekend met 150-175kg/m3 belasting vooor gebruik waaronder een gedeelte dynamisch. Dit geldt voor de volledige oppervlakte! Puntlast van 300kg mag gerust. Aan de onderkant heeft het beton in een vloer geen eigenlijke constructieve kracht. Het zit er alleen ter bescherming van je wapening. Dit is een laag van zeker een paar centimeter bij kanaalplaten/breedplaten vanwege vervoersdynamiek. Beschadigde wapening is inderdaad vrij serieus: maar dan krijg je echt al snel scheuren in het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
wheez50 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:43:
Over het algemeen is beton vrij duidelijk als het fout gaat: Het gaat scheuren. Omdat de bewapening express berekend wordt zodat het in de buurt blijft van de maximale belasting vanhet beton, gaat het wapeningsstaal rekken. En anders gaat het beton aan de andere kant barsten/spatten. Dus: heb je scheuren in je plafond? Of in de verdiepingsvloer? Nee? Dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken over acuut instortingsgevaar.

Blijft over: gebruiksdefect: Wil je je verdiepingsvloer zwaar belasten? Aquarium, waterbed of extragevulde boekenkasten bv? En die deuren die klemmen: zitten die recht boven de plek waar de vloer verzwakt is of over de hele verdieping?

Ik zou je vooral geen zorgen maken. Maar als je dat wel blijft doen, om emotionele rust zo snel mogelijk ff een constructeur laten rekenen. Een forum als dit kan eigenlijk alleen pappen en nathouden.

Ten overvloede: een vloer wordt berekend met 150-175kg/m3 belasting vooor gebruik waaronder een gedeelte dynamisch. Dit geldt voor de volledige oppervlakte! Puntlast van 300kg mag gerust. Aan de onderkant heeft het beton in een vloer geen eigenlijke constructieve kracht. Het zit er alleen ter bescherming van je wapening. Dit is een laag van zeker een paar centimeter bij kanaalplaten/breedplaten vanwege vervoersdynamiek. Beschadigde wapening is inderdaad vrij serieus: maar dan krijg je echt al snel scheuren in het plafond.
Geen scheuren in het plafond op die plek of in de dekvloer erboven, althans niet toen wij de vloer legde. De deuren die klemmen zitten toevallig wel redelijk boven dezelfde plek. Dat waren eerst kinderkamers heb ik mij laten vertellen dus het kan ook zijn dat die wat onzorgvuldig met de deuren zijn omgesprongen.

Ook geen plan voor een aquarium of iets dergelijks erboven. Het is nu een thuiskantoortje.

Maar misschien maak ik me ook te druk. Het is onze eerste echte huis en ik ben als de dood dat we een ramp hebben gekocht.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 26-11-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
FrankoNL schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:05:
[...]

Maar misschien maak ik me ook te druk. Het is onze eerste echte huis en ik ben als de dood dat we een ramp hebben gekocht.
:(:) - Zoals ik al zei: een constructeur kan het voor je uitrekenen. Zeker met bouwtekeningen. Geeft in ieder geval emotioneel rust.

Die deuren kan door extra doorzakking komen. Maar beton buigt slechter dan een glasplaat. Dus ergens zou het moeten geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
wheez50 schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:41:
[...]

:(:) - Zoals ik al zei: een constructeur kan het voor je uitrekenen. Zeker met bouwtekeningen. Geeft in ieder geval emotioneel rust.

Die deuren kan door extra doorzakking komen. Maar beton buigt slechter dan een glasplaat. Dus ergens zou het moeten geven :).
Daarmee bedoel je dat je scheuren zou moeten zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
FrankoNL schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:26:
[...]

Daarmee bedoel je dat je scheuren zou moeten zien? :)
Yepz - vergelijk het met draadglas (veiligheidsglas met draadjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Beton kan best wat hebben, zolang er alleen maar statische krachten op komen. Hevige dynamische krachten wordt een ander verhaal.

Wanneer er alleen maar elektriciteit is verlegd zou ik me niet zo druk maken. Die pijpjes zijn maximaal 19mm diameter en dat hoeft niet in het midden (van de dikte) van de plaat te zitten. Ik zou wel meer willen weten van de constructie wanneer er een rioolbuis ingefreesd is, die zijn iets dikker namelijk zo'n 110mm. Dat gaat wel ten koste van de constructie.

Zoals je hier kunt zien kan beton best wat hebben qua ingefreesd leidingwerk. https://www.bouwwereld.nl...ouwen-met-leidingvloeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
sypie schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:32:
Beton kan best wat hebben, zolang er alleen maar statische krachten op komen. Hevige dynamische krachten wordt een ander verhaal.

Wanneer er alleen maar elektriciteit is verlegd zou ik me niet zo druk maken. Die pijpjes zijn maximaal 19mm diameter en dat hoeft niet in het midden (van de dikte) van de plaat te zitten. Ik zou wel meer willen weten van de constructie wanneer er een rioolbuis ingefreesd is, die zijn iets dikker namelijk zo'n 110mm. Dat gaat wel ten koste van de constructie.

Zoals je hier kunt zien kan beton best wat hebben qua ingefreesd leidingwerk. https://www.bouwwereld.nl...ouwen-met-leidingvloeren/
Ik begreep altijd dat van boven inderdaad niet zo’n probleem is maar van onderen af wel omdat daar de wapening zit, vrij dicht onder het oppervlakte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
nl0jdb schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:24:

Je kan wellicht zien wat voor platen je hebt als je in/ bij de lasdoos kijkt in je plafond. Haal wel.eerst de spanning van je installatie voor de veiligheid. Bij kanaalplaten kan je b.v. met een trekveer of ijzerdraad zien hoe ver het kanaal loopt waarin de doos is geplaatst. Vaak is er nog wat ruimte omheen waar je een veer of draad langs kan duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog een mooie toevoeging: beton, zowel in het werk gestort als prefab (kanaalplaat, onderzijde breedplaat) moet een minimale dekking op de wapening hebben.
Een dekking van 25mm is méér dan eens gebruikelijk, en daarin frezen voor een 16mm buisje: dan raak je de wapening echt niet. Tenzij je als een houthakker tekeer gaat op het beton en niet let op wat er kan en waar wapening zit. Dan ben je oliedom bezig....

Zelfs als je aan de onderzijde over een meter lengte middenop de wapening volledig bloot legt, blijft de boel wel overeind. Beton neemt alleen druk op, en wapening alleen trekkrachten. Onderin het plafond zitten enkel trekkrachten. Dat beton dient daar dus enkel om de wapening te beschermen (niet verwarren met een zijkant of bovenkant, waar het beton de volledige kracht opneemt!!!)
Nog mooier: betonberekeningen zijn zo ingericht, dat een enkele wapeningsstaaf màg bezwijken zonder dat de toelaatbare belasting wordt overschreden. Bovendien komen maar weinig vloeren in de buurt van de maximaal toelaatbare belasting, dus heb je 'extra over' op de sterkte. En dan heb je bij het beton ook allerlei veiligheidsfactoren.

Maar goed, bij structuele problemen en wapening die op meerdere plekken doorgefreesd is zou je na 5 jaar echt al de nodige zichtbare schade aan het plafond moeten hebben. Ik zou er geen probleem van maken en er gewoon lekker boven / onder kunnen gaan slapen.

Als je zekerheid wilt: er zijn van die detectors die metaal opsporen (elektra, waterleiding en dus ook wapening) en die zijn voor een paar tientjes te koop of te huur. Dan slaap jij ook weer lekker.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 19:51
Is het een breedplaatvloer? Heb je elke 3m een naad in je plafond zitten? Dan kan je dit goed beoordelen.

En hoe dik is je vloer constructie totaal, weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Waterbeesje schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:44:
Nog een mooie toevoeging: beton, zowel in het werk gestort als prefab (kanaalplaat, onderzijde breedplaat) moet een minimale dekking op de wapening hebben.
Een dekking van 25mm is méér dan eens gebruikelijk, en daarin frezen voor een 16mm buisje: dan raak je de wapening echt niet. Tenzij je als een houthakker tekeer gaat op het beton en niet let op wat er kan en waar wapening zit. Dan ben je oliedom bezig....

Zelfs als je aan de onderzijde over een meter lengte middenop de wapening volledig bloot legt, blijft de boel wel overeind. Beton neemt alleen druk op, en wapening alleen trekkrachten. Onderin het plafond zitten enkel trekkrachten. Dat beton dient daar dus enkel om de wapening te beschermen (niet verwarren met een zijkant of bovenkant, waar het beton de volledige kracht opneemt!!!)
Nog mooier: betonberekeningen zijn zo ingericht, dat een enkele wapeningsstaaf màg bezwijken zonder dat de toelaatbare belasting wordt overschreden. Bovendien komen maar weinig vloeren in de buurt van de maximaal toelaatbare belasting, dus heb je 'extra over' op de sterkte. En dan heb je bij het beton ook allerlei veiligheidsfactoren.

Maar goed, bij structuele problemen en wapening die op meerdere plekken doorgefreesd is zou je na 5 jaar echt al de nodige zichtbare schade aan het plafond moeten hebben. Ik zou er geen probleem van maken en er gewoon lekker boven / onder kunnen gaan slapen.

Als je zekerheid wilt: er zijn van die detectors die metaal opsporen (elektra, waterleiding en dus ook wapening) en die zijn voor een paar tientjes te koop of te huur. Dan slaap jij ook weer lekker.
Dus samenvattend: Ze moeten het wel heel bont hebben gemaakt wil ik hier last van krijgen? Dat zou dan ook betekenen dat de twee klemmende deuren boven puur toeval zijn.

Wel goede tip van die leidingzoeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
ZveenT schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:45:
Is het een breedplaatvloer? Heb je elke 3m een naad in je plafond zitten? Dan kan je dit goed beoordelen.

En hoe dik is je vloer constructie totaal, weet je dat?
Lastig te zeggen, alles is gestuct. Als ik bij de buren binnen kijk dan gaat het volgens mij om breedteplaatvloeren. Ik had begrepen dat de naden bij een kanaalplaatvloer elke 120cm zitten, nou zo dicht zitten ze zeker niet op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 19:51
FrankoNL schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:10:
[...]

Lastig te zeggen, alles is gestuct. Als ik bij de buren binnen kijk dan gaat het volgens mij om breedteplaatvloeren. Ik had begrepen dat de naden bij een kanaalplaatvloer elke 120cm zitten, nou zo dicht zitten ze zeker niet op elkaar.
Breedplaat is ca 3 meter. De schil (bv onderste 5cm) is hard. Hieraan zit traliebrug met wapeningen vast in de vloer. Zolang dit niet kapot is en je sleuf niet heel diep is loopt t wel los denk ik. Of heb je 3meter sleuf van links naar rechts, 5cm diep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een deur kan klemmen door zetting van het huis, werking van het hout, slijtage van de scharnieren, en wat al... Zou ik me geen zorgen om maken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1