Aanpassing bestaande woning elektra via kanaalplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:03
Ik zoek me te pletter op en buiten GoT maar kan het exacte antwoord nergens vinden.

Wij verhuizen binnenkort naar onze nieuwe woning, een bestaande woning uit 1994. In de woonkamer/keuken is gebruik gemaakt van betonnen kanaalplaten. Een van de zaken die we zullen laten uitvoeren voordat we er in trekken, is het laten glad stucen van het plafond.

Mijn gedachte is om dit te combineren en meteen wat zaken weg te werken. Zo ligt er momenteel tegen het plafond een elektra buis die richting een ikea lichtrail loopt, om het kookeiland van licht te voorzien. Ik wil die tussenliggende buis/rail graag wegwerken onder het stucwerk.

De meest gehoorde oplossing is dan om ofwel de elektra te verleggen via de dekvloer in de bovenliggende verdieping (ga ik niet aan beginnen, moet boven de vloer eruit), ofwel om het plafond te verlagen en/of een spanplafond te gebruiken. Die laatste optie vinden we eigenlijk niet mooi / wordt ons te laag, we houden van zoveel mogelijk hoogte. Een sleuf freezen is ook weer veel werk en wordt bovendien afgeraden i.v.m. constructieve stevigheid.

Gisteren een interessante gedachte gehoord die ik graag eens bij jullie wil toetsen. Zou ik gebruik kunnen maken van de 'kanalen' in de plafondelementen? Die zijn in principe hol en daar zou best een buis doorheen moeten kunnen. Ik weet natuurlijk niet precies wáár de kanalen lopen (hoe kom ik daar achter?) en of dit in de praktijk een beetje te doen is, maar ben dus erg benieuwd of er mensen zijn die iets degrgelijks ook overwogen hebben of misschien uitgevoerd hebben?

Ter illustratie: het gaat om het wegwerken van deze strip, van WCD naar lichtrail:
Linkje

[ Voor 0% gewijzigd door Aesculapius op 05-09-2017 12:53 . Reden: plaatje doet het somehow niet? ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Beste antwoord (via Aesculapius op 07-09-2017 20:25)

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Door kanaal gaat prima. Hebben we hier ook gedaan. Ons geluk was dat kanaal net langs de centraaldoos liep. Gat geboord het kanaal in (rond22) en hier een flexibele pijp in gedaan. Aan de andere kant kanaal opengebroken zodat ik er net met mijn hand erin kon en zo de pijp eruit getrokken. zo lang je niet de onderkant van een rib open breekt heeft het weinig invloed op de stevigheid van je vloer.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit lijkt me meer iets voor Wonen & Verbouwen .

Tikje TL -> WVB

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb het nog nooit zien gebeuren, maar zolang je de wapeningsstaven niet raakt zou er weinig mis kunnen gaan.

Je zou achter de locatie kunnen komen door een soort leidingzoeker te gebruiken die de dikte van constructies kan doormeten. Ook een optie is gewoon boren en zien, als hij er toevallig tussen zit nog een keer opzij boren vanaf dezelfde plek of ernaast proberen.

Heb je ook goed nagedacht over hoe je van de ene plek naar de andere die leiding kunt doortrekken, zonder een al te groot gat te maken?

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:56
Kanaalplaten heb en een vaste indeling, en kan je vaak terug vinden. Dit is afhankelijk van de hoogte en type plaat. Ik heb heb het wel eens gehoord in combinatie met het invoeren van spotjes.

De wapening van de plaat zit niet ter plaatse van de kanalen, maar de dammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Punt is dat je dit alleen overeenkomstig de NEN1010 kunt maken door een sleuf te frezen, met draden in een buis te werken en dat weg te werken achter het stucwerk. Losse draden door je kanaalplaatvloer, op een andere manier zie ik zo 1-2-3 geen mogelijkheden, zorgen vroeg of laat voor problemen en mag simpelweg niet volgens de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:43
@sypie er is niks mis met een stuk YMVK kabel wat je in het kanaal legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 08:13

painkill

Pain(k)(ill)

Wou net zeggen, zolang je ymwvk ook in de muur mag metselen dan mag je hem ook wel in een kanaalplaat leggen. Is het alleen nog een kwestie van de holle ruimtes op zoeken en kijken in welke richting ze lopen. Maar als je toch met het plafond bezig gaat dan kun je wel wat testgaten boren :)

Je gaat trouwens sowieso niet bij de centraaldoos uitkomen waar de draden nu uitkomen, en dat je precies op de goede plek bij de lamp uitkomt lijkt mij ook niet heel waarschijnlijk, dus tenzij er precies een holle ruimte boven de lamp loopt en deze ook in een ruimte komt waar je de kabel er weer uit kuntt vissen zit (berging oid) heb je er nog niet heel veel aan.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
Een paar gaten boren om het kanaal te vinden was ook mijn idee; stucen we daarna wel weer dicht. Hoe diep zou ik moeten boren en als ik hem niet vind, om de hoeveel cm zit zo'n kanaal? Gewoon zo'n stuk stevige installatiekabel gebruiken was idd mijn idee. En dat het niet NEN1010 is maakt mij niet zo veel uit zolang het zaakje maar brandveilig etc. is (het is mijn eigen huis). Of voorzie je andere problemen @sypie?

gedachten was aan twee zijden (bij centraaldoos en bij de lichtrail) een wat groter gat boren en dan 'vissen' en pielen totdat je de kabel te pakken hebt. Of denk ik er te simpel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:43
Je kan voor een paar duppies een otoscoop bestellen op ali, dat maakt het vissen een stuk makkelijker.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Niet online
Door kanaal gaat prima. Hebben we hier ook gedaan. Ons geluk was dat kanaal net langs de centraaldoos liep. Gat geboord het kanaal in (rond22) en hier een flexibele pijp in gedaan. Aan de andere kant kanaal opengebroken zodat ik er net met mijn hand erin kon en zo de pijp eruit getrokken. zo lang je niet de onderkant van een rib open breekt heeft het weinig invloed op de stevigheid van je vloer.

• Aesculapius
Bedankt voor alle reacties, dat schept hoop. @TNijpjes hoe wist je waar het kanaal zat, gewoon op de gok geboord, of een of ander meetapparaat gebruikt? Bedoel je met rond22 een diameter van 22mm?

• TNijpjes
  • Niet online
@Aesculapius Bij mij was het makkelijk. Ik kon de uiteinden van de plaat zien bij de trap. Ik hoefde niet te gokken.

Stomme vraag, je weet zeker dat je kanaalplaten heb en geen breedplaat?
Bij kanaalplaat anders een rij gaten boren. Als ik even snel google lees ik dat de centraaldozen (waar je gootje begint) altijd tussen de wapeningdraden zit. Dus de centraaldoos zit in het kanaal (of igg ongeveer). Kan zijn dat met het plaatsen van de doos het kanaal ter plekke niet meer open is. Maar je kunt er vanuit gaat dat er geen wapening zit in het verlengde van de centraaldoos.

Met rond22 bedoel ik inderdaad 22mm. (past ook 3/4" pijp doorheen)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Aesculapius
Om mijn eigen topic netjes af te sluiten: het is uiteindelijk allemaal prima gelukt! Al bij het boren van het eerste proefgat, bleek dat ik een kanaal te pakken had. Toen met een trekveer de andere kant weten te bereiken (dat was wel even wat gepiel omdat er rotzooi in het kanaal leek te zitten), en een dikke stroomdraad met buitenmantel getrokken.

Dat zag er zo uit: https://arc.int32.nl/index.php/s/uXcvmA12xLCrtAZ

en nadat het stucwerk klaar was zo: https://arc.int32.nl/index.php/s/ZKsbAE7fkxeMTP3

Helemaal tevreden dus! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aesculapius op 22-12-2017 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 22:44
@Aesculapius
Hopelijk hangen je lampen er nog goed bij na 8 jaar :)

Ik wil hetzelfde gaan doen, echter is mijn plafond al met spackspuiten afgewerkt. Ik kan dus niks laten stucen achteraf.

De gaten die je geboord hebt, zijn die klein genoeg om achter het plaatje/kapje van een lamp weg te werken?
Het lijkt wel, zo op je foto's te zien. Alleen dat achterste gat lijkt wat groter.

En hoe heb je die trekveer eigenlijk weer te pakken gekregen? Gat groot genoeg voor je hand of op een andere manier?

[ Voor 18% gewijzigd door evmmb op 02-06-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
Ja, ik heb het gat een paar mm groter dan de dikte van de kabel geboord en wat schuin ingeboord zodat er geen gekke hoek gemaakt moest worden. Prima met een afdekkapje of met de kap van een lamp (per geval verschillend natuurlijk) weg te werken.

Bereid je wel voor op een middagje pielen om die kabel er goed uit te krijgen ;-)

Zo hangt het er na 8 jaar bij ;-)
Afbeeldingslocatie: https://arc.int32.nl/index.php/s/82mQbTy5s8BWGBW/preview

[ Voor 13% gewijzigd door Aesculapius op 06-06-2025 15:27 ]

Pagina: 1