Frezen in plafond

Pagina: 1
Acties:
  • 6.131 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:16
In augustus start bij ons de verbouwing, er gaat onder andere een muurtje uit en er komt een nieuwe keuken.
Nou zitten de aansluitingen in het plafond niet meer op de juiste plek, dus dat wil ik graag aanpakken.
Nou twijfel ik alleen of ik zomaar in het plafond kan frezen.

Het is een laag stuc, en daaronder zit een soort rode baksteen (bg vloer is nehobo).
Kan ik hier zomaar een electra buis infrezen? (het is al wel een keer gedaan, er zit namelijk een extra lichtpunt die er vanaf de bouw niet zat) Ik heb geen zin in gevaarlijke situaties... Of zijn er bedrijven die ik kan benaderen om hier uitsluitsel over te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Doorgaans kan het niet, en heb je een constructeur nodig die zegt of het wel of niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Zet er maar een (ondiep) verlaagd plafond voor het leidingwerk in, heb je tevens ruimte voor trendy inbouwspotjes, maak de ruimte niet dieper dan strikt noodzakelijk dan kun je nog altijd bij de bestaande(?) centraaldozen komen.

[ Voor 33% gewijzigd door frisianstar op 09-03-2022 16:50 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Vandaag een bouwkundige gesproken.
Het plafond is ook een holle bouwsteen voorzien van een bewapening (nehobo)
Hierin kan volgens deze man prima oppervlakkig gefreesd worden, de bewapening moet hierbij heel blijven.
De bewapening ligt bij deze stenen een cm of 2 in de stenen en dat geeft in combinatie met de stuc laag genoeg ruimte om een buis kwijt te kunnen. Hij gaf wel aan even een proef gaatje te boren om de stuclaag dikte wat preciezer te meten en eventueel als het wat krap wordt er een wat dikkere stuclaag op aan te brengen en op deze manier een deel van de buis weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Het is niet conform de normen, maar als je het te spannend vindt kun je ook gewoon heel oppervlakkig frezen en een plat draad zo in je plafond leggen (zonder buis) en afsmeren.

Nee, het is niet conform de normen, maar het opgenomen vermogen voor een (LED)-lampje is zó klein en de kans is zo klein dat er iets met de draad gebeurt in je plafond...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
DynamicDreams schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:23:
Het is niet conform de normen, maar als je het te spannend vindt kun je ook gewoon heel oppervlakkig frezen en een plat draad zo in je plafond leggen (zonder buis) en afsmeren.

Nee, het is niet conform de normen, maar het opgenomen vermogen voor een (LED)-lampje is zó klein en de kans is zo klein dat er iets met de draad gebeurt in je plafond...
Bedankt voor het meedenken, ik heb de normen wel vrij hoog zitten.
Het spannende voor mij was of het frezen verstandig is of niet, het uitvoeren durf ik met de ondersteuning van de juiste kennis wel voor mijn rekening te nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
bewapening is voor soldaten.
wapening zit in beton e.d..

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

jichem schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:56:
Vandaag een bouwkundige gesproken.
Het plafond is ook een holle bouwsteen voorzien van een bewapening (nehobo)
Hierin kan volgens deze man prima oppervlakkig gefreesd worden, de bewapening moet hierbij heel blijven.
De bewapening ligt bij deze stenen een cm of 2 in de stenen en dat geeft in combinatie met de stuc laag genoeg ruimte om een buis kwijt te kunnen. Hij gaf wel aan even een proef gaatje te boren om de stuclaag dikte wat preciezer te meten en eventueel als het wat krap wordt er een wat dikkere stuclaag op aan te brengen en op deze manier een deel van de buis weg te werken.
De dekking van je wapening is daarmee wel minimaal en daarmee mogelijk een aandachtspunt als het gaat om corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
De huidige opbouw is (schatting op basis van eerder geboorde gaten) 1.5 a 2cm stuc onder de nehobo vloer.
Als ik daar 2cm infrees zou ik de standaard aanwezige 2cm afdekking tussen de blokken met rust laten, dan zou er toch niet zoveel aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Hoezo zou de wapening gaan corrodere, na het frezen smeert ie de boel toch weer dicht?

Het is binnen en niet in een natte ruimte.

Hier laatst ook een sleuf erbij gemaakt richting de meterkast, moet ik me nu zorgen maken dat het huis elk moment kan instorten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL8fPjKSVtYvvUcmaTlPWEC2Rl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFjoQHF5Xpc1pLPYC6caXiKK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
In Duitsland gebruiken ze platte leidingen. Die spijkeren ze op de muur en dan stuc erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Chimsie78 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:24:
Hoezo zou de wapening gaan corrodere, na het frezen smeert ie de boel toch weer dicht?

Het is binnen en niet in een natte ruimte.

Hier laatst ook een sleuf erbij gemaakt richting de meterkast, moet ik me nu zorgen maken dat het huis elk moment kan instorten?

[Afbeelding]
Dat is toch geen nehobo? Bij Nehobo heb je oranje stenen die een paar centimeter dik zijn en daarna een centimeter of 14 holle ruimte.

@jichem Zover mij is medegedeeld liggen de stenen tussen bewapeningsstaven en zijn de stenen zelf niet zozeer bewapend.

Is de vloer geen optie?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
sdk1985 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Dat is toch geen nehobo? Bij Nehobo heb je oranje stenen die een paar centimeter dik zijn en daarna een centimeter of 14 holle ruimte.
My bad, ik had eroverheen gelezen dat het om een nehobo vloer ging.

Hele ander constructie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39
Kun je niet via bovenlangs, dus via de verdiepingsvloer

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 13-03-2022 18:28 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
sdk1985 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:04:
[...]

@jichem Zover mij is medegedeeld liggen de stenen tussen bewapeningsstaven en zijn de stenen zelf niet zozeer bewapend.

Is de vloer geen optie?
Wat ik van de constructeur heb begrepen liggen de bewapeningsstaven tussen de stenen in een voorgevormde soort holte (als je googled op nehobo opbouw zie je het wel).
Hierdoor kan je in principe gewoon frezen zolang je niet aan de bewapening komt, alsdus de constructeur.

In de vloer gaat niet lukken, het gaat om het verplaatsen van een lichtpunt namelijk.

@Driek helaas niet, die vloer is met zandcement dichtgesmeerd. Hierdoor zou ik moeten gokken waar alles zich bevind met het risico alsnog de wapening te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10
Het is wapening... geen bewapening.

De vraag is al een paar keer voorbij gekomen (niet specifiek nehobo). Als je binnen de stuclaag blijft is er geen probleem. Het frezen in een baksteen, ik weet niet, over het algemeen brosser dan beton, ik zou het geloof ik niet willen. Dieper dan de wapening gaan, nogo.
Punt is een beetje dat deze constructie is opgebouwd uit verschillende elementen, die met elkaar een systeem vormen. Ik weet niet wat er gebeurt als er een van de elementen faalt. Ik zou te allen tijde willen dat het systeem blijft zoals het nu is.

Over wapeningscorrosie gesproken in dit soort vloeren... Wel in een begane grond vloer en mogelijk vochtige kruipruimte, maar het beton tussen de stenen, die is mogelijk niet verdicht.

[ Voor 19% gewijzigd door htca op 14-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ho stop. Dit gaat alleen om verlichting?

Had dit ook al in een ander topic geplaatst. Dit hadden wij ook, was simpel opgelost:

- platte 2 aderige kabel vanaf centraaldoos (of iig 't punt dicht bij waar je de lamp wilt) aansluiten.
- Met hamer en beitel huidige pleisterwerk van plafond tikken tot je kaal beton ziet
- Dubbelzijdig plakband gebruiken en plak de 2 aderige kabel aan plafond vast.
- Bij punt waar kabel uit plafond 'komt', een metalen plaatje boren in plafond voor trekontlasting (anders trek je straks al je stucwerk van plafond)
- Kabel mee laten stucen.

Bij weinig verbruik (alleen wat lampen bijv), zal dit absoluut geen problemen opleveren.

Heb zo luidsprekerkabels voor atmosspeakers weggewerkt, en eettafellampen (3 hue lampen) weggewerkt.

Perfect! (Y) Wel even XY afmetingen van je inbouwdoos noteren, die heb ik mee weg laten stucen :)

Glad plafond hier, zonder lelijke dozen of kabels/gootjes!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 23:38
NeFoRcE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:00:
ho stop. Dit gaat alleen om verlichting?

Had dit ook al in een ander topic geplaatst. Dit hadden wij ook, was simpel opgelost:

- platte 2 aderige kabel vanaf centraaldoos (of iig 't punt dicht bij waar je de lamp wilt) aansluiten.
- Met hamer en beitel huidige pleisterwerk van plafond tikken tot je kaal beton ziet
- Dubbelzijdig plakband gebruiken en plak de 2 aderige kabel aan plafond vast.
- Bij punt waar kabel uit plafond 'komt', een metalen plaatje boren in plafond voor trekontlasting (anders trek je straks al je stucwerk van plafond)
- Kabel mee laten stucen.

Bij weinig verbruik (alleen wat lampen bijv), zal dit absoluut geen problemen opleveren.

Heb zo luidsprekerkabels voor atmosspeakers weggewerkt, en eettafellampen (3 hue lampen) weggewerkt.

Perfect! (Y) Wel even XY afmetingen van je inbouwdoos noteren, die heb ik mee weg laten stucen :)

Glad plafond hier, zonder lelijke dozen of kabels/gootjes!
Gaat het bij verlichting niet om dezelfde stroomsterkte waarbij je de kabels niet los in stuc mag leggen? Bij speaker kabels kan ik me het voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

klotezke schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:10:
[...]

Gaat het bij verlichting niet om dezelfde stroomsterkte waarbij je de kabels niet los in stuc mag leggen? Bij speaker kabels kan ik me het voorstellen.
Het gaat bij ons om een stukje van 1,5 meter wat in het stucwerk ligt. Het gaat al jaren goed, de lamp (eettafellampen) worden veelvuldig gebruikt. Geen enkel issue hier dus :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:16
DynamicDreams schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:23:

Leuk gezegd, maar we hebben niet voor niets normen. We kennen allemaal situaties waar we niet blij mee zijn van de vorige bewoner ;) .

Los het netjes op, of ga voor een andere oplossing, my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit topic was al twee jaar terug in de diepe krochten van het archief beland. Kicken was daarom ook niet echt nodig en daarom zet ik 'm op slot.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.