Plafond met kanaalplaten spotjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownedbyrick
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-12-2021
Wij krijgen begin volgend jaar een nieuwbouwhuis opgeleverd met een kanaalplaten verdiepingsvloer.
De vloer op de eerste verdieping is 2.657 meter hoog. Wij bouwen met Groothuisbouw, dus ik heb het idee dat het allemaal wat 'rechter' is dan uit de fabriek.

Nu twijfelen wij een beetje tussen twee opties:
  • Spotjes laten boren in de kanaalplaten, de kanalen dicht laten maken met bewapening en gladstucen (hier zit wel een limiet aan het aantal spotjes vanuit Groothuisbouw)
  • Het plafond (zelf) verlagen met regelwerk en gipsplaten
Los van de opties heb ik ook een aantal vragen waar ik de antwoorden niet goed kan vinden online:
  • Als je het plafond gaat verlagen zit je al snel aan 7 centimeter verlaging met Philips HUE en dan zit je iets lager dan het Bouwbesluit 2012. Maakt dit uit?
  • Gaan de kanaalplaten niet 'stuk' van het boren van het regelwerk, of kan je dit gewoon doen als je kleine pluggen gebruikt?
  • Hoe complex is het om je plafond zelf te verlagen? Ik ben niet super handig maar kan wel een beetje klussen secuur werken?
  • Wat zou jullie advies zijn? Verlagen of toch boren in de kanaalplaten en stucen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 22:00
Kijk ook even naar je deuren/bovenlichten, die lopen vaak door tot aan het plafond. Als je dan een verlaagd plafond gaat maken zit je daar mee, dus iets om van te voren evt rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownedbyrick
Bakema schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:03:
Kijk ook even naar je deuren/bovenlichten, die lopen vaak door tot aan het plafond. Als je dan een verlaagd plafond gaat maken zit je daar mee, dus iets om van te voren evt rekening mee te houden.
De deuren zijn 2.35 hoog, dus dat moet passen.
Maar als je later dan 2.60 verlaagd, dan zit je onder het bouwbesluit. De aannemer zegt dat hij dit niet mag doen, maar mag je dit zelf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

ownedbyrick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Maar als je later dan 2.60 verlaagd, dan zit je onder het bouwbesluit. De aannemer zegt dat hij dit niet mag doen, maar mag je dit zelf wel?
Wat je binnen in je huis verandert mag je lekker zelf weten :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39
[b]ownedbyrick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:45:

• Gaan de kanaalplaten niet 'stuk' van het boren van het regelwerk, of kan je dit gewoon doen als je kleine pluggen gebruikt?
• Hoe complex is het om je plafond zelf te verlagen? Ik ben niet super handig maar kan wel een beetje klussen secuur werken?
Die kanaalplaten kunnen dat prima hebben, ik zou dan regels van 5x7cm met slagpluggen vast maken aan je plafond. Evt. kun je die regels nog een beetje stellen met vulplaatjes als je plafond niet helemaal recht blijkt.
Over de regels schroef je panlatten in de andere richting, 60 cm uit elkaar. Daar schroef je de gipsplaten weer op.

Wat betreft het gladstucen van kanaalplaten, daar heb ik me al eens over laten vertellen dat de kanaalplaten met name de eerste jaren nog al werken, en dat de kans op scheuren in je stucwerk best aanwezig is. Je zou dan een paar jaar moeten wachten tot je het glad stuct

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Persoonlijke mening, maar waarom zou je een duur, modern huis ooit met een lager plafond dan 2,60m willen? Hoger is luxer dus alles wat tot verlaging zou leiden zou ik nooit doen. Zeker bij nieuwbouw zit je niet vast aan een bestaand laag plafond dus waarom zou je daar aan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:57
[...]

De vraag is of je deurkozijn doorloopt tot de kanaalplaat of dat je wand is dichtgezet met een latei boven je kozijn. Vaak is dit meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48
Bij veel spotjes plafond verlagen, maar dit brengt ook weer aanpassing van de latei met zich mee.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:57

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

inbouwspotjes zijn wel erg 1980 (of zo) kijk eens wat je kunt met een verlichtingskoof. Dan kun je kiezen voor directe, of indirecte verlichting.

zoiets bijvoorbeeld: https://www.plintendecor.nl/nl/indirecte-verlichting/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Een verlaagd plafond maken is vrij snel duurder dan spotjes inboren (niet te gek maken natuurlijk). De vrije hoogte van 7 cm is de maat die een GU10 spot + fitting ongeveer nodig heeft.

Groothuis heeft niet helemaal gelijk. Als particulier opdrachtgever mag je bij een aantal eisen lager zitten, waaronder de plafondhoogte. Je kan dus opteren voor 2.40 op de slaapverdiepingen.

Zie: https://www.bouwbesluiton...wijs/hfd1/par1-4/art1-12a
Bruikbaarheidsvoorschriften: de nieuwbouwvoorschriften van hoofdstuk 4 zijn niet van toepassing.
De nieuwbouwvoorschriften voor afscheidingen, trappen en hellingbanen (afdelingen 2.3, 2.4, 2.5, 2.6) zijn niet van toepassing;

De nieuwbouwvoorschriften voor daglichttoetreding (afdeling 3.11) zijn niet van toepassing.
Hoofdstuk 4 regelt o.a. vrije hoogte.
Jumpman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:38:
Bij veel spotjes plafond verlagen, maar dit brengt ook weer aanpassing van de latei met zich mee.
Dat verband kan ik even niet leggen? Een deurlatei voor een binnenwand zit op ~240. Dat is 25cm onder de vloer.

@Tens Juist die lichtkoven zag je veel in de seventies. Met name langs verlaagd plafonds, gordijnkoven en trap(leuningen). ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2020 12:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
ownedbyrick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:45:
Wij krijgen begin volgend jaar een nieuwbouwhuis opgeleverd met een kanaalplaten verdiepingsvloer.
De vloer op de eerste verdieping is 1.657 meter hoog. Wij bouwen met Groothuisbouw, dus ik heb het idee dat het allemaal wat 'rechter' is dan uit de fabriek.

Nu twijfelen wij een beetje tussen twee opties:
  • Spotjes laten boren in de kanaalplaten, de kanalen dicht laten maken met bewapening en gladstucen (hier zit wel een limiet aan het aantal spotjes vanuit Groothuisbouw)
  • Het plafond (zelf) verlagen met regelwerk en gipsplaten
Ik zou geloof ik niet zo snel in je kanaalplaten spotjes boren. En een hoogte van 1.657m van een constructieve vloer kan, maar is dan meestal geen kanaalplaat. Hoe ga je je bekabeling doen? Door de kanalen en dan de kanalen dichtstorten en dan wapening er in? Heb je enig idee hoe de krachtswerking in een kanaalplaat werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door htca op 11-06-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:56
Tegenwoordig met die platte led verlichting hoeft een verlaagd plafond toch niet zo heel dik te zijn? Zolang de lampjes en bekabeling ertussen past is het toch goed? Mogelijk wel rekening houden met het vermogen van de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownedbyrick
htca schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Ik zou geloof ik niet zo snel in je kanaalplaten spotjes boren. En een hoogte van 1.657m van een constructieve vloer kan, maar is dan meestal geen kanaalplaat. Hoe ga je je bekabeling doen? Door de kanalen en dan de kanalen dichtstorten en dan wapening er in? Heb je enig idee hoe de krachtswerking in een kanaalplaat werkt?
De situatie is: Groothuisbouw levert het huis op met 'gewoon' een centraaldoos in de kanaalplaat. Je kan dan zelf de afwerking kiezen (spuitwerk, enzovoort).
Ik weet 100% zeker dat het kanaalplaten zijn. Zie deze afbeelding voor de hoogte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsPXKaDabjvZnO6Siu9B97Vl8W4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjYGtvlIQGghmdH30BePz2Wb.png?f=user_large

Mijn plan zou dan zijn om de centraaldoos op te hogen, en zelf spotjes aan te leggen op de kanaalplaten nadat het huis opgeleverd is.

Het frezen van spotjes in de kanaalplaten zou dan wel tijdens de bouw gebeuren (dit wil ik zelf niet doen).
Het gaat trouwens alleen om de begane grond (woonkamer, keuken, kantoor). De eerste verdieping zoals de slaapkamer kunnen ze wel direct met spotjes opleveren omdat dit hout is volgens mij.

Edit: in de eerste post stond een typfout, de hoogte moet natuurlijk 2.657 meter zijn in plaats van 1.657 meter. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door ownedbyrick op 11-06-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
ownedbyrick schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:22:
[...]

De situatie is: Groothuisbouw levert het huis op met 'gewoon' een centraaldoos in de kanaalplaat. Je kan dan zelf de afwerking kiezen (spuitwerk, enzovoort).
Ik weet 100% zeker dat het kanaalplaten zijn. Zie deze afbeelding voor de hoogte:
[Afbeelding]

Mijn plan zou dan zijn om de centraaldoos op te hogen, en zelf spotjes aan te leggen op de kanaalplaten nadat het huis opgeleverd is.

Het frezen van spotjes in de kanaalplaten zou dan wel tijdens de bouw gebeuren (dit wil ik zelf niet doen).
Het gaat trouwens alleen om de begane grond (woonkamer, keuken, kantoor). De eerste verdieping zoals de slaapkamer kunnen ze wel direct met spotjes opleveren omdat dit hout is volgens mij.

Edit: in de eerste post stond een typfout, de hoogte moet natuurlijk 2.657 meter zijn in plaats van 1.657 meter. 8)7
Je laat de aannemer die je huis bouwt de spotjes infrezen/boren? of laat je je huis opleveren en daarna laat je iemand ander je spotjes infrezen? Het enige dat ik kan zeggen; wees voorzichtig met (diep) frezen en grote gaten boren in je kanaalplaat als je niet weet wat je doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Spotjes worden door de vloer heen geboord, dan worden ze op de vloer erboven voorzien van PVC leidingwerk naar (vaak) een centraaldoos, nog voordat de 1e verdiepingsvloer zijn deklaag krijgt. In een betonvloer wordt verder niet gefreesd. De boringen zijn in die zin beperkt dat je niet al teveel strengen van de voorgespannen wapening mag doorboren.

Edit:
Zie deze sparingshandleiding voor meer informatie (PDF)

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Waar en waarom wil je inbouwspots?

In badkamer en op de overloop kan het een mooi strak effect geven en zal de plek waar de komende 20 tot 50 jaar licht nodig/gewenst is ook vooraf goed te bepalen zijn. In deze ruimtes is naar mijn idee het verlies van een beetje plafondhoogte ook geen bezwaar. En kun je dus gaan voor een verlaagd plafond.

Mijn ervaring met inbouwspots in leefruimtes, is dat ze vroeg of laat op een totaal verkeerde plek blijken te zitten. En eenmaal in je plafond, kom je er niet meer vanaf. Nu bedenk je leuk waar je de bedden, bureaus en kledingkast wilt plaatsen. Maar is het niet meteen bij het inrichten van het huis, dan wel over 5 of 10 jaar bedenk je dat je toch het bed en bureau in de kinder/tienerkamer andersom wilt plaatsen. Waardoor de inbouwspot recht in je ogen schijnt wanneer je 's ochtends het licht aan zet, terwijl het bureau juist net niet meer goed onder een spot staat en je daar dus in je eigen schaduw zit te werken.
In leefruimtes zou ik ook altijd zo veel mogelijk vrije hoogte willen behouden. Ongeacht de regelgeving.

Mijn voorkeur gaat dan ook eerder uit naar mooie opbouw-armaturen voor de slaap- en werk/studeer kamers. En waar nodig aangevuld met 'losse' lampen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 22:00
[...]

Spixo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:31:
[...]

De vraag is of je deurkozijn doorloopt tot de kanaalplaat of dat je wand is dichtgezet met een latei boven je kozijn. Vaak is dit meerwerk.
Dit dus, bij de meeste nieuwbouwhuizen lopen je kozijnen door tot boven, en heb je een bovenlicht boven de deur.

Als je wegkomt met de deuren etc zou ik eerder gaan voor een verlaagd plafond, frame van metalstud. Heb je gelijk een mooi strak gestucd plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij een kavelbouwer zitten meestal geen bovenlichten en/of blikken kozijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20
Ik heb vanuit de bouw hier iets van 40 spots door de woning laten zetten in de kanaalplaten.
Bij mij is het echter wel sfeerverlichting en zit dat dus eigenlijk altijd goed.
En als hij niet goed zit en je wilt er vanaf natuurlijk dan kan dat gewoon. (Vaste licht punten zitten immers ook niet altijd meer goed na 15 jaar).
Dan draai je de spot eruit, zet er wago klemmen op om af te sluiten en je stuct het dicht of plaatst een blindplaatje net als bij een vaste centraaldoos kan.

Minimaal hebben de meeste GU10 fitting 7-8 centimeter nodig. Ook vanwege de warmte van de driver dacht ik.
Dat ziet er dan trouwens als volgt uit op je vloer erboven:
huis-mikado

Reden waarom ik ook inbouw heb gekozen is om geen hoogte te verliezen inderdaad. 2.65m is wel heel fijn.
Daarnaast het ook veel werk om achteraf weer rachels te slaan, platen erop en alsnog ook af te laten stucen. Bij oplevering van de woning was ik klaar en had ik dus licht :) .

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:57

Pazo

Mroaw?

Wij hebben hier in de benedenverdieping ook inbouwspotjes (21 stuks)
Plafond verlaagd. Zit volgens mij op 247 hoogte nu.
We hebben het opgedeeld in 4 groepen spotjes met 4 dimmers.
Zit er nu 6 jaar in, we hebben, op de keuken na, geen andere verlichting, en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Hier een 2-tal (slechte) foto's toen de vloer er net in zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/s4h0EU62J1UejDN2JvgPaC31.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ZRJ27kk8NIXPvcrh1nsI6NR3.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je spot na herindeling op de verkeerde plek zit, had je er dus gewoon te weinig :9 . Daarnaast kun je die dingen ook richten. Probleem van verkeerde plek wordt erger als je het plafond lager maakt.
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:30:
Persoonlijke mening, maar waarom zou je een duur, modern huis ooit met een lager plafond dan 2,60m willen? Hoger is luxer dus alles wat tot verlaging zou leiden zou ik nooit doen. Zeker bij nieuwbouw zit je niet vast aan een bestaand laag plafond dus waarom zou je daar aan beginnen?
Dat dus. Height is life :D . Heel makkelijk bij huizen kijken. Arm omhoog.. raak ik het plafond.. "fijne dag nog.. doei".
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:36:
Spotjes worden door de vloer heen geboord, dan worden ze op de vloer erboven voorzien van PVC leidingwerk naar (vaak) een centraaldoos, nog voordat de 1e verdiepingsvloer zijn deklaag krijgt. In een betonvloer wordt verder niet gefreesd. De boringen zijn in die zin beperkt dat je niet al teveel strengen van de voorgespannen wapening mag doorboren.

Edit:
Zie deze sparingshandleiding voor meer informatie (PDF)
Die wapening zit in de dammen, niet de kanelen. In de dammen natuurlijk helemaal geen spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:11
Pazo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:10:
Wij hebben hier in de benedenverdieping ook inbouwspotjes (21 stuks)
Plafond verlaagd. Zit volgens mij op 247 hoogte nu.
We hebben het opgedeeld in 4 groepen spotjes met 4 dimmers.
Zit er nu 6 jaar in, we hebben, op de keuken na, geen andere verlichting, en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Hier een 2-tal (slechte) foto's toen de vloer er net in zat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, maar ben erg benieuwd wat dit meerwerk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat een goed verlichtingsplan 3 soorten verlichting heeft, met verlichting op verschillende hoogtes. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat alleen spotjes in het plafond fijn is.
Het is niet je enige verlichting. Je gebruikt de spots als basis, dan heb je nog plafond armaturen (bv eettafel) en wandlampen en/of accenten zoals uplighters, vloerstaanders, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat een goed verlichtingsplan 3 soorten verlichting heeft, met verlichting op verschillende hoogtes. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat alleen spotjes in het plafond fijn is.
Tja, het is maar wat je wenst / wilt / fijn vind, dat zal voor iedereen anders zijn. Ik vind dit heel fijn. Ze zijn dimbaar en dus opgedeeld in 4 groepen. Dus als we bijvoorbeeld aan het eten zijn kunnen de groep spotjes boven de eettafel feller zetten. Maar over het algemeen hebben we ze 's avonds alle 21 op 25% staan, heeft voor ons een fijne sfeer.
Matadores schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Echt geen flauw idee, zou ik moeten opzoeken maar geen zin in ;)
Wij hebben ons huis casco gekocht en bijna alles zelf opgebouwd, maar de elektricien heeft toen (gek genoeg) het plafond verlaagd en de stroomvoorziening aangelegd.

Ik heb er in ieder geval heel blij mee en zoals gezegd na 6 jaar nog geen spijt van gehad :)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 23:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:11:
[...]

Niet bij Pazo, degene die ik quote (quotte?) :)
En inderdaad @pazo, er is geen enkele regel keihard en ik ben dan ook wel benieuwd naar het effect :)
Zijn het gerichte spotjes of verticale?
Ze kunnen richten maar staan allemaal verticaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:09
wij hebben een groothuisbouw huis met spotjes erin. Welliswaar niet veel.
Je moet er rekening mee houden dat ze niet overal kunnen ivm de kanalen. Maar verder was het geen probleem.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ownedbyrick
Driek schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:32:
Je moet er rekening mee houden dat ze niet overal kunnen ivm de kanalen. Maar verder was het geen probleem.
Door alle goede tips nog meer gaan twijfelen. We kiezen er nu voorlopig voor wat minder spotjes en wat extra lichtpunten (als dat nog aangepast kan worden bij Groothuisbouw) en het plafond te laten stucen.
Dan kan het later altijd nog verlaagd worden.
Bedankt iedereen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
ownedbyrick schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Door alle goede tips nog meer gaan twijfelen. We kiezen er nu voorlopig voor wat minder spotjes en wat extra lichtpunten (als dat nog aangepast kan worden bij Groothuisbouw) en het plafond te laten stucen.
Wij konden bij de aftekensessie van de electra precies aangeven waar de spotjes moetsen komen (afhankelijk van de mogelijkeheden van de kanaalplaat)
En, we konden zelfs ter plekke nog extra punten laten maken als we dat zouden gewild hebben. (werd gewoon extra meerwerk)
Weet niet of dat bij elke ploeg kan van groothuisbouw uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getjet
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-10-2022
7 cm verlagen is wel heel veel. GU10 is niet perse noodzakelijk, ook niet als je Philips Hue wilt er zijn andere spots veel kleiner (en sjieker) circa 2,5 cm die aangestuurd kunnen worden met een zigbee driver die je kunt toevoegen aan de Philips Hue HUB. Kijk naast het stucen ook naar een spanplafond oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
ownedbyrick schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Is het bij Groothuisbouw niet meer zo dat als je voor een gestuct plafond kiest, ze er standaard een verlaagd plafond van maken?
Wij konden wel met de stucadoor tijdens het werk afspreken dat ze het plafond meenamen, maar niet vooraf via Groothuisbouw (aangezien Groothuisbouw zelf niet het risico van scheuren ter plaatse van de naden wilde lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:53
Driek schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:32:
Wat is de meerprijs per spotje ongeveer bij groothuisbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ownedbyrick
SquareOne schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Wat is de meerprijs per spotje ongeveer bij groothuisbouw?
Per spotje boven (hout) €50.
Beneden volgens mij iets meer (dacht rond de €200). We hebben er nu opbouw spots van gemaakt beneden en wat andere lichtpunten (die zijn goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Inclusief spot e.d. of is dat alleen de sparing met bedrading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownedbyrick
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:33:
Inclusief spot e.d. of is dat alleen de sparing met bedrading?
Die €50 (boven) is in ieder geval alleen de sparing met bedrading. De spot die ze hebben is een wat luxer type en daarom ook wat duurder. Wij zijn prima tevreden met een Philips MyLiving spot met een Hue lamp er in dus dan vind ik dat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ebbz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Wat betreft het gladstucen van kanaalplaten, daar heb ik me al eens over laten vertellen dat de kanaalplaten met name de eerste jaren nog al werken, en dat de kans op scheuren in je stucwerk best aanwezig is. Je zou dan een paar jaar moeten wachten tot je het glad stuct
Je kan, via Groothuis, aan laten geven bij de vloeren leverancier dat je ze kritisch laat kijken naar de doorbuig verschillen tussen onderlinge platen, zo kan men dit per plaat evt corrigeren zodat de doorbuiging van het hele plaatveld gelijk getrokken wordt.
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Die wapening zit in de dammen, niet de kanelen. In de dammen natuurlijk helemaal geen spots.
Dat klopt, boven en onder de kanalen zit geen wapening, maar je kan aan de buitenkant van de plaat niet zien hoeveel kanalen de plaat heeft, want er zijn er verschillende te krijgen, en soms weet je niet ( als eindgebruiker ) wat de platenleverancier berekend en geleverd heeft behalve dat de plaatbreedte 1,2m is.
( nb. er zijn platen met 5 of 7 kanalen, maar ook met 11!! )
Matadores schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:05:
[...]

je mag ook best kritische vragen stellen aan Groothuisbouw, waar het geld in zit.
bij de platenleverancier is dit reeds een geautomatiseerd process; een tekenaar tekent een centraaldoos, en de machine steekt deze tijdens het storten in de natte beton. Uiteraard dient de installateur wel extra leidingwerk te voldoen!
DrogeR schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Is het bij Groothuisbouw niet meer zo dat als je voor een gestuct plafond kiest, ze er standaard een verlaagd plafond van maken?
Wij konden wel met de stucadoor tijdens het werk afspreken dat ze het plafond meenamen, maar niet vooraf via Groothuisbouw (aangezien Groothuisbouw zelf niet het risico van scheuren ter plaatse van de naden wilde lopen).
een technisch adviseur van de platenleverancier kan je hier uitstekend bij adviseren!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 22:24
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis alles verlaagd met 10 cm. Wij hebben vierkante inbouw spots van Lucide die je in laat stucen en B&W plafond speakers met speakerkasten geplaatst. Naar mijn idee is het resultaat super dik.

Boven hebben wij andere spots omdat we daar maximaal 7 cm konden verlagen. Omdat wij uit een ouder huis komen met een plafond van 2,30m, is dit nog steeds hoog. Bij de buren zien we amper verschil qua hoogte en die hebben 10cm meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TclAeJ-PQCXrWXnffEeqCDRwU_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0pg0NFpA28h6cAnsDBPGLnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiiG07SBSmxn2dVrdqo3-i_ML3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MM7A7NfOTkCp5paRdzzAmeP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O_gmBtqn5aADAqDYx9JGfSwPdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5sbzcYhWTTel1ja9TzXnzKG.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de tijdelijke plak gordijntjes van de ikea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
HyperTrophy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Je kan, via Groothuis, aan laten geven bij de vloeren leverancier dat je ze kritisch laat kijken naar de doorbuig verschillen tussen onderlinge platen, zo kan men dit per plaat evt corrigeren zodat de doorbuiging van het hele plaatveld gelijk getrokken wordt.
De vloerplaat die op de stabiliteitswand ligt buigt daar niet door, de naastliggende plaat kan nooit zo stijf gemaakt worden dat deze ook in het geheel niet doorbuigt. In ons geval is de naastliggende plaat er een met de puntlasten uit dak/zolderconstructie -> bij een kanaalplaat ontkom je dan niet aan een riciso voor scheurvorming. Dat is bij ons dan ook de enige plek waar we de naad zien scheuren, en we dus tevreden zijn dat we het niet hebben laten glad stucen.
Je kan inderdaad wel vragen en hopen dat de vloerenboer er rekening mee houdt.
een technisch adviseur van de platenleverancier kan je hier uitstekend bij adviseren!!!
Jazeker kan een adviseur adviseren ;) , de vraag was of Groothuisbouw nog steeds standaard een verlaagd plafond aanbrengt wanneer je kiest voor een gestuct plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ownedbyrick
DrogeR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:20:
de vraag was of Groothuisbouw nog steeds standaard een verlaagd plafond aanbrengt wanneer je kiest voor een gestuct plafond.
Groothuisbouw levert spuitwerk of niets (kale kanaalplaten) zover ik weet.
Wij hebben nu gekozen voor niets en laten het voor nu stucen ondanks het risico op scheuren.

Wat betreft de kosten en de specificatie: bij Groothuisbouw is een lijst wat het kost en dan is het een kwestie van je doet het wel of je doet het niet (a la IKEA).
Dit heeft natuurlijk ook veel voordelen wat het is direct duidelijk wat iets kost en je wordt niet snel geconfronteerd met meerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
DrogeR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:20:
[...]

De vloerplaat die op de stabiliteitswand ligt buigt daar niet door, de naastliggende plaat kan nooit zo stijf gemaakt worden dat deze ook in het geheel niet doorbuigt. In ons geval is de naastliggende plaat er een met de puntlasten uit dak/zolderconstructie -> bij een kanaalplaat ontkom je dan niet aan een riciso voor scheurvorming. Dat is bij ons dan ook de enige plek waar we de naad zien scheuren, en we dus tevreden zijn dat we het niet hebben laten glad stucen.
Je kan inderdaad wel vragen en hopen dat de vloerenboer er rekening mee houdt.

[...]

Jazeker kan een adviseur adviseren ;) , de vraag was of Groothuisbouw nog steeds standaard een verlaagd plafond aanbrengt wanneer je kiest voor een gestuct plafond.
ik sprak niet over 'geen doorbuiging' maar gelijke doorbuiging. dit is een uitkomst die prima te berekenen is. De berekeningen zijn doorgaans een geautomatiseerd proces, en vrijwel direct inzichtelijk door de vloeren tekenaar/constructeur.
ownedbyrick schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Wij hebben nu gekozen voor niets en laten het voor nu stucen ondanks het risico op scheuren.

Wat betreft de kosten en de specificatie: bij Groothuisbouw is een lijst wat het kost en dan is het een kwestie van je doet het wel of je doet het niet (a la IKEA).
Dit heeft natuurlijk ook veel voordelen wat het is direct duidelijk wat iets kost en je wordt niet snel geconfronteerd met meerkosten.
typisch lopende bandwerk dus voor alle betrokken partijen. Toch kan het helpen als je een goede band weet te krijgen met een projectleider/werkvoorbereider. als je een beetje de ins en de outs weet kun je soms heel wat voorelkaar krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
ownedbyrick schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Wij hebben ook kaal laten opleveren, en daarna zelf laten stuccen.
Beneden hebben we inclusief spots gekozen, en boven alleen de sparing. Achteraf had beneden alleen de sparing ook goed geweest, maar goed dat is achteraf.
Aftekenen gebeurde ter plekke zoals eerder gezegd, en dit weer afhankelijk van de kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
dat is overigens ook een interessante, dat je ipv een centraaldoos laat tekenen, een simpele door-door sparing van 80x100mm laat maken waar jij wilt. deze zou je dan zelf kunnen af laten werken.

hier kun je overigens even spelen met sparingen in een enkele vloerplaat :

(vergeet niet eerst het vloertype te selecteren, voor een verdiepingsvloer is dit niet de isolatieplaatvloer ;) )

https://www.vbi-techniek.nl/Editor/Kanaalplaten

[ Voor 39% gewijzigd door HyperTrophy op 17-06-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Getjet schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:38:
7 cm verlagen is wel heel veel. GU10 is niet perse noodzakelijk, ook niet als je Philips Hue wilt er zijn andere spots veel kleiner (en sjieker) circa 2,5 cm die aangestuurd kunnen worden met een zigbee driver die je kunt toevoegen aan de Philips Hue HUB. Kijk naast het stucen ook naar een spanplafond oplossing.
Wij hebben in ons huis (keuken en bij tv meubel/dressoir) gekozen voor een verlichtingskoof van ca. 55mm totale dikte (45mm metal stud profiel + 9mm plafondplaat + afwerking). Hier hebben we gewerkt met de inbouwspots van Innr. Deze hebben een heel beperkte diepte nodig voor inbouw en ook de driver/dimmer is niet heel groot. Enige aandachtspuntje is dat de driver montage-'oren' heeft die niet door het standaard gat van de spots passen, deze hebben we er gewoon af gezaagd (ligt los bovenop de gisplaat).

Om te voorkomen dat de gipsplaat volledig afbreekt wanneer we de spots er een keer uit moeten halen, hebben we er 6mm houten plaatjes achter gemaakt (met gelijke opening voor de spots), waar de klemmen op rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU2rfUHkhwHBORYLezYVr74NDAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYExE2X875Qobq23ROTXpPfx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is enigszins te zien hoe het geheel er uit is gekomen. de diepte van de koof is hier 60cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getjet
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-10-2022
Getjet schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:38:
Hier nog een plaatje van de kantelbare spot en het spanplafond wat wij hebben laten doen in onze badkamer. Spot is 2,5cm hoog en diameter gat is 4cm, spot zelf 5cm. De Hue compatible driver zit ligt in het ventilatiekanaal. Zodat je er altijd bij kan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZE-y0zSPQr95VD0JgmZj7CrIJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tcqsvd5tWE4PmUYV16a8ua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:53
Luuk013 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:54:
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis alles verlaagd met 10 cm. Wij hebben vierkante inbouw spots van Lucide die je in laat stucen en B&W plafond speakers met speakerkasten geplaatst. Naar mijn idee is het resultaat super dik.

Boven hebben wij andere spots omdat we daar maximaal 7 cm konden verlagen. Omdat wij uit een ouder huis komen met een plafond van 2,30m, is dit nog steeds hoog. Bij de buren zien we amper verschil qua hoogte en die hebben 10cm meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

'
Erg mooi, maar op die tweede foto zit wel een beschadiging langs de spot, ik neem aan dat het nog afgewerkt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
SquareOne schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:34:
[...]

'
Erg mooi, maar op die tweede foto zit wel een beschadiging langs de spot, ik neem aan dat het nog afgewerkt moet worden?
Dat is inmiddels bijgewerkt, want tijdens het monteren heb ik wel meer beschadigd :X (Die foto was ook voor de schilder, maar had zo geen andere close up.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-05 10:52
Ik zit te spelen met een idee over het verwerken van inbouwspots in verstevigd stucwerk. Sites als deze https://www.ledinbouwspot...s/lage-inbouwdiepte/15-mm verkopen spots met inbouw diepte van 15mm (tot 30mm - in ieder geval zeer laag), en veel stucwerk wordt een stuk dikker. Met leemstuc heb je 40-60mm nodig, met een verstevigend raamwerk tussen verschillende lagen. Ik vraag me af of dat voldoende stevigheid kan bieden voor uitsparingen voor spots en electra leidingen? Heeft iemand dit al eens uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_bhattoe
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10-2020
Luuk013 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super mooi, Wij bouwen ook een huis. Wij hebben ook kanaalplaat vloeren en willen deze achteraf laten stucen/spuiten. Heb jij referenties voor mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
D_bhattoe schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Super mooi, Wij bouwen ook een huis. Wij hebben ook kanaalplaat vloeren en willen deze achteraf laten stucen/spuiten. Heb jij referenties voor mij ?
Ik zou in ieder geval niet nogmaals dezelfde pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20
FrankSpin schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:32:
@GeeMoney

Excuses voor het oprakelen van dit oude topic.

Ik zie dat je veel inbouwspots hebt genomen. Hoe wordt dit vanaf de bouw opgeleverd? Kan je hier zo een philips hue inbouw spot in monteren? Of heb je speciale spotboxen nodig o.i.d.?

Spotjes in kanaalplaten is nieuw voor mij.
Dat kan hier gewoon hoor. Zijn flinke gaten en goed diep dus alle ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
@GeeMoney heb je foto van hoe het opgeleverd werd vanuit de bouw? Welke type spots heb je gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 22:09
Het definitieve antwoord kon ik helaas niet in dit topic vinden, vandaar nogmaals de vraag; maar mag je een plafond in een nieuwbouw woning direct verlagen? Ik zie diverse aannemers die dit aanbieden maar dan voldoe je eigenlijk niet meer aan de 2.60 van het bouwbesluit.
Pagina: 1