Frezen in beton plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 20:17
Ik heb recentlijk een begane grond appartement gekocht uit 1961. Voor de koop heb ik welgeteld 1 keer de kans gehad om te kijken. De oplevering is in augustus maar vandaag nog een keer kunnen gaan kijken. Dit keer met een handige vriend me veel (ver)bouw ervaring.

Als tweaker ben ik natuurlijk van plan om te zorgen voor bekabeling in alle kamers (tbv thuis werken en multimedia) dus minimaal UTP in elke kamer.

Het plan was om de kast tussen de 2 slaapkamers als “technische ruimte” in te ruimen aangezien de meterkast hier helaas niet ruim genoeg voor is.

Vanuit daar zou alles dus verdeeld moeten worden.

Probleem is dat we er vandaag achter kwamen dat het plafond direct beton is. Volgens de vriend die mee kwam kijken kan hier niet in gefreesd worden omdat het de constructie aan tast. Op internet vind ik echter best veel bedrijven die adverteren met het kunnen frezen in beton.

Mocht ik het toch niet aandurven dan is de puzzel hoe dan kabels overal heen te krijgen.
Vraag is dus: is het frezen in beton idd slecht voor de constructie (er zitten nu ook licht punten in het plafond) of valt dit mee?
Andere optie is om een strook te verlagen en hier ook meteen spotjes in te maken. Dan heeft de verlaging ook nog meer nut dan alleen bekabeling.

Wie heeft er nog meer suggesties?
Er ligt vloer verwarming dus de huidige vloer open slopen zien ik niet zo zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYB1u-ArnDmAq0IBZp2K8dQsUfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8TdgXWYJ6OZK5llflmwnYlbl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:34
Wat staat er in de bouwtekening?
En wat staat er in contract met VVE?
je kan wel gaan frezen, maar als het niet kan volgens de berekeningen, kunnen kosten redelijk oplopen.

PS: zelf heb ik gewoon een gaatje geboord achter de plint :D (oke, eigenlijk vanaf 2 kanten, met een 2 cm brede boor, hij was niet lang genoeg om volledig vanuit 1 kant door muur te komen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:23
Kasper1985 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:36:
Ik heb recentlijk een begane grond appartement gekocht uit 1961. Voor de koop heb ik welgeteld 1 keer de kans gehad om te kijken. De oplevering is in augustus maar vandaag nog een keer kunnen gaan kijken. Dit keer met een handige vriend me veel (ver)bouw ervaring.

Als tweaker ben ik natuurlijk van plan om te zorgen voor bekabeling in alle kamers (tbv thuis werken en multimedia) dus minimaal UTP in elke kamer.

Het plan was om de kast tussen de 2 slaapkamers als “technische ruimte” in te ruimen aangezien de meterkast hier helaas niet ruim genoeg voor is.

Vanuit daar zou alles dus verdeeld moeten worden.

Probleem is dat we er vandaag achter kwamen dat het plafond direct beton is. Volgens de vriend die mee kwam kijken kan hier niet in gefreesd worden omdat het de constructie aan tast. Op internet vind ik echter best veel bedrijven die adverteren met het kunnen frezen in beton.

Mocht ik het toch niet aandurven dan is de puzzel hoe dan kabels overal heen te krijgen.
Vraag is dus: is het frezen in beton idd slecht voor de constructie (er zitten nu ook licht punten in het plafond) of valt dit mee?
Andere optie is om een strook te verlagen en hier ook meteen spotjes in te maken. Dan heeft de verlaging ook nog meer nut dan alleen bekabeling.

Wie heeft er nog meer suggesties?
Er ligt vloer verwarming dus de huidige vloer open slopen zien ik niet zo zitten.

[Afbeelding]
Afhankelijk van de constructie mag je daar inderdaad niet in frezen. 1e google hit geeft een soortgelijke vraag:

https://www.klusidee.nl/F...nd-frezen-mag-dat.100575/

Andere oplossing is om wat achter plinten te verwerken, dat geen optie?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Uw vriend heeft gelijk. Niet in een betonnen plafond gaan frezen. Er zullen echt wel bedrijven zijn die het kunnen, maar de constructie gaat dat niet meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
99ruud99 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:40:
Wat staat er in de bouwtekening?
En wat staat er in contract met VVE?
je kan wel gaan frezen, maar als het niet kan volgens de berekeningen, kunnen kosten redelijk oplopen.

PS: zelf heb ik gewoon een gaatje geboord achter de plint :D (oke, eigenlijk vanaf 2 kanten, met een 2 cm brede boor, hij was niet lang genoeg om volledig vanuit 1 kant door muur te komen).
Bouw tekening? Alles wat ik heb is deze plattegrond. De huidige bewoonster weet kort gezegd niks maar dacht dat het beton is en zo voelt het ook. Het is uit 1961 dus opzich niet gek.

Ik woon nu in een ex woning bouw appartement waar ik ook gaatjes heb geboord door de mureb. Maar omdat dit m’n eerste koop woning is wilde ik het graag netjes doen en alles frezen ipv zichtbare kabels.

Ik kwam dit tegen:

https://dongelmanselektro...ak-plinten-als-kabelgoot/

Misschien is dat een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik heb eerst kabels gelegd, daarna laminaat. Kabel is zo'n platte, die aan rand van laminaat, onder de plint ligt.enige plek waar je hem ziet is achter de kast, maarja wie kijkt daar nu :p

Voor rest, bestaat je huis niet gewoon uit muren en daarop beton platen? (Flat hier is van 1960, dus denk hetzelfde?). Dan kan je altijd de standaard gleuf gebruiken en daaroverheen zo'n plaklaag 3n stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zit meestal ook vol met wapening dus je komt toch niet echt diep./ NIet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kijk in het reglement van de VvE. Vaak mag dit niet. Het is geen dekvloer, maar inderdaad direct de betonnen constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
99ruud99 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:13:
Ik heb eerst kabels gelegd, daarna laminaat. Kabel is zo'n platte, die aan rand van laminaat, onder de plint ligt.enige plek waar je hem ziet is achter de kast, maarja wie kijkt daar nu :p

Voor rest, bestaat je huis niet gewoon uit muren en daarop beton platen? (Flat hier is van 1960, dus denk hetzelfde?). Dan kan je altijd de standaard gleuf gebruiken en daaroverheen zo'n plaklaag 3n stuc.
Er ligt vloer verwarming en keurige tegels. Helaas beetje zonde om die eruit te slopen alleen voor een paar kabels :D daar ben ik denk ik net niet die hard tweaker genoeg voor :p

Wat bedoel je met standaard gleuf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kasper1985 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:23:
[...]

Er ligt vloer verwarming en keurige tegels. Helaas beetje zonde om die eruit te slopen alleen voor een paar kabels :D daar ben ik denk ik net niet die hard tweaker genoeg voor :p

Wat bedoel je met standaard gleuf?
De betonplaten die ik hier heb zijn voorzien van een schuine rand. Elke 1,20 meter heb ik een gleuf. Die gleuf kan je een kabel in kwijt en zou je dicht kunnen stucen.

Moet wel zeggen dat dichtmaken niet zo simpel is als het lijkt. Meestal liggen die platen niet mooi vlak tov elkaar en zorgt het dichtstucen van die gleuf dat je ofwep heel veel mag stucen, ofwel met een lelijk verspringend plafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 23:19
Als je dit echt overweegt zou ik een constructeur in dienst nemen. Die wil jou er vast wel voor een paar honderd euro uitsluitsel over geven. De bouwtekeningen zijn op te vragen bij het archief van je gemeente.

Dat gezegd hebbende denk ik dat iedereen zo'n beetje gaat zeggen 'niet doen'. Als dat de uitkomst is kan je ook nog overwegen om de leidingen tegen het plafond te timmeren (her en der een gaatje voor een zadel zou ik me dan weer niet druk over maken), en dan het plafond iets verlagen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 22:18

MLLL

Palm Treo 650

Verlaagd plafond is het mooist kun je gelijk de verlichting aanpassen naar je eigen wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Heeft het plafond voordelen boven frezen in een mogelijk wat zachtere muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Yucon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:06:
Frezen in de muren kan prima. Maar door de route valt er niet aan het plafon te ontkomen. Aangezien de vloer geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Als je genoeg hoogte heb zou je het plafond kunnen verlagen. Rachel 22mm gipsplaat 9mm en een stuclaagje 5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
kun je de bestaande leidingen niet gebruiken om een extra draad te trekken? Als er bijv. bij je tv al stroom is; zou je die route kunnen volgen naar je meterkast.

Mijn ervaring met een plafond van beton is dat het echt knetter en knetter hard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44
Yucon schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:06:
Dan moet je inderdaad alleen in het stucwerk zitten, anders is het niet zo'n goed idee...

@Kasper1985 Zitten er in de vloeren van de bovenverdieping ook vloerverwarming? Zo niet, dan zou je de leidingen over de verdiepingsvloer kunnen leggen. Kost je 2 cm, maar als je het handig doet kun je ook weer 2 cm extra isoleren :P

Moet je wel ergens een wat groter gat in de vloer maken om alle kabels door te leiden. Dat is weer een andere constructievraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Bovendien denk ik niet dat de bovenburen dit een leuk idee vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb een jaar of 2 geleden een appartement gerenoveerd. verwarmingsleidingen en extra electra/data in de dekvloer.

Ik denk dat je niet in het beton moet gaan rommelen in het beton. dan rol je van het ene in het andere...(moet je ook gaan stucken, heb je structuurverf op je plafond, kan je gelijk alles doen...)

Als je niet in de dekvloer kan of in de muur dan zul je het in de plinten moeten doen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Mike2k schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:20:
Ik heb een jaar of 2 geleden een appartement gerenoveerd. verwarmingsleidingen en extra electra/data in de dekvloer.

Ik denk dat je niet in het beton moet gaan rommelen in het beton. dan rol je van het ene in het andere...(moet je ook gaan stucken, heb je structuurverf op je plafond, kan je gelijk alles doen...)

Als je niet in de dekvloer kan of in de muur dan zul je het in de plinten moeten doen...
Muren zijn geen probleem. Alleen de muren is niet voldoende. niet voor bijvoorbeeld de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je haalt in potentie een hoop ellende op je hals als de VVE geen toestemming geeft of erachter komt.

Kan je niet de oude leiding gebruiken van coax of telefoonkabel?

Of anders uitzoeken waar die vloerverwarming loopt en hier omheen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Wolly schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:30:
Je haalt in potentie een hoop ellende op je hals als de VVE geen toestemming geeft of erachter komt.

In principe zou je tot een cm of 10 uit de muur geen verwarmingsleidingen tegen moeten komen dus kan je daar een strookje uit de dekvloer halen en er je leidingen in leggen...

PS. in diezelfde dekvloer liggen ook je elektraleidingen...wees voorzichtig ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mike2k op 05-07-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Wolly schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:30:

Er is op dit moment nergens telefoon of coax in geen enkele kamer behalve in de woonkamer waar de hoofd aansluitingen zitten. Ze werken met powerline adapters die nu overal en nergens in het stopcontact zitten.

Anders had ik die idd wel leeg gehaald en UTP doorheen getrokken :-)

het is een tegenvaller want ik had echt gehoopt het hier netjes en onzichtbaar voor elkaar te krijgen. Ik irriteer me al 15 jaar aan kabel gootjes en zichtbare kabels waar ik nu woon.

Dank voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kasper1985 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:45:
[...]

het is een tegenvaller want ik had echt gehoopt het hier netjes en onzichtbaar voor elkaar te krijgen. Ik irriteer me al 15 jaar aan kabel gootjes en zichtbare kabels waar ik nu woon.
Dat kan toch ook met een verlaagd plafond?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:16
Gewoon een verlaagd plafond. Dat is ook echt niet zo ingewikkeld. Die stukadoor moet toch al komen om alles netjes te smeren, dus kan ie gelijk je plafond doen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

GermanPivo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:55:
Gewoon een verlaagd plafond. Dat is ook echt niet zo ingewikkeld. Die stukadoor moet toch al komen om alles netjes te smeren, dus kan ie gelijk je plafond doen.
Das waar, slagpluggen 6x60, je rachels kruislings over elkaar en dan gipsplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 18:56
Of je legt meteen een glasvezel netwerk (POF) aan. Deze kabels trek je langs je bestaande elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Artifax schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:04:
Of je legt meteen een glasvezel netwerk (POF) aan. Deze kabels trek je langs je bestaande elektra.
Dat is een interessante tip! Maar is dat niet enorm kostbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 18:56
Ik gok zo'n 1000 Euro misschien? Ruwe schatting:100 meter POF-kabel voor 150 Euro, een POF-switch a 400 Euro, 4x Contactdoos met POF-aansluiting a 150 Euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kasper1985 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Bouw tekening? Alles wat ik heb is deze plattegrond. De huidige bewoonster weet kort gezegd niks maar dacht dat het beton is en zo voelt het ook. Het is uit 1961 dus opzich niet gek.

Ik woon nu in een ex woning bouw appartement waar ik ook gaatjes heb geboord door de mureb. Maar omdat dit m’n eerste koop woning is wilde ik het graag netjes doen en alles frezen ipv zichtbare kabels.

Ik kwam dit tegen:

https://dongelmanselektro...ak-plinten-als-kabelgoot/

Misschien is dat een oplossing.
De bouwtekening kun je gewoon opvragen bij de gemeente (heb ik deze week ook nog gedaan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Kasper1985 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:36:
Lol, ja zo lust ik er nog wel een. Op internet zijn best veel bedrijven die adverteren met het slopen van muren. Betekent niet dat het daarom een goed idee is een dragende muur te slopen :P

Als ik je een tip mag geven: kies een mooie hoge plint, en leg de UTP-kabels gewoon achter de plinten. Hoef je hooguit een paar cm omhoog te frezen naar de wcd's. Tussen verschillende kamers kun je gewoon door de muur heen boren achter de WCD.

Waarschijnlijk kun je 2 kabeltjes wel kwijt achter een plint en hoef je nergens méér dan 2 kabels te leggen. Zelf heb ik het nog makkelijker gedaan: gewoon één kabel, die het hele huis door gaat met op verschillende punten een WCD met 2 outlets ertussen. Die patch je dan door met een kort patchkabeltje waar je geen aparatuur nodig hebt, of met een switch als je daar wel apparatuur nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Artifax schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:16:
Ik gok zo'n 1000 Euro misschien? Ruwe schatting:100 meter POF-kabel voor 150 Euro, een POF-switch a 400 Euro, 4x Contactdoos met POF-aansluiting a 150 Euro per stuk.
begrijp ik goed dat dit vanuit de meterkast moet?

Probleem is dat de hoofd glasvezel aansluiting nu in de woonkamer binnenkomt. De meterkast zit buiten de woning (op de plattegrond de kast bij de keuken aan de buitenkant).

Ik wil graag een 19" rack plaatsen in de kast tussen de 2 grootste slaapkamers. Weet dus niet of ik dit ga redden met POF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:17
Als het plafond/vloer uit prefab betonplaten bestaat dan zitten daar holle ruimtes in om gewicht te besparen. In zulke betonnen platen worden op de juiste plek dozen ingebouwd voor verlichting. Een ter-plekke gestorte betonnen vloer is een heel ander verhaal inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:11
Anoniem: 39993 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:16:
Kijk in het reglement van de VvE. Vaak mag dit niet. Het is geen dekvloer, maar inderdaad direct de betonnen constructie.
Als VVE bestuurder kan ik deze bevestigen. Het beton is niet van jou, maar van de vereniging.
Een gaatje voor een schilderij o.i.d.wordt niet moeilijk over gedaan,
maar hele gleuven die de dikte en daarmee de constructieve stevigheid over hele breedtes verminderen is niet wenselijk en vanuit 't reglement ook verboden.
Als eigenaar van een betonbouw appartement uit '64, het beton is hard. Nee, het is keihard. Nee, nog beter het is KNEITERHARD

Wat betreft fiber heb ik geen feiten, maar wel een eigen mening. Het klinkt leuk, maar het is een appartement, geen datacenter. Als je appartement hetzelfde gebouwd is als de appartementen die ik ken uit die periode, dan is het allemaal 5/8e met hufterige hoeken er in. Een aardedraad erbij trekken is al een crime. Ik denk dat je de fiber helemaal kapot trekt als je een poging doet.
Heb je überhaupt de nut en noodzaak om met fiber te gaan werken?

Je doet er voordeel aan om met een verlaagd plafond te gaan werken. Alle leidingen + raggelwerk + gips moet binnen 4 à 5 cm passen. Scheelt je een enorme hoeveelheid hakwerk, minder rommel en geen gezeur met de VVE. Kan je gelijk over je elektrapunten nadenken.

@fastedje Als de betondelen voorzien zijn van holle ruimtes, dan zit je met twee problemen.
  1. Het is nog steeds niet jouw vloer/plafond, maar onderdeel van de constructie en daarmee is van de VVE. Je mag hier niet zomaar je eigen dingen mee doen.
  2. De holtes lopen maar in één richting. vrijwel altijd in de breedte van draagmuur naar draagmuur. Dus daar kom je ook niet mee naar voren of naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Ik zou alles via de muur gaan frezen en waar het niet kan ( zoals je zelf al aangaf in de woonkamer ) dit oplossen d.m.v. een mesh systeem. Alles is gelijkvloers dus ik verwacht dat een mesh netwerk opzetten erg goed werkt. De router die je dan per kamer neer zet heeft ook een UTP verbinding, waardoor je deze weer zou kunnen aansluiten om je PC van een netwerk te voorzien.

Vooral de routers/AP's in het wat duurder segment geven genoeg snelheid + betrouwbaarheid om dit zeker als een goed alternatief te kiezen. Het idee is dus om de mesh routers allemaal te voorzien van een UTP kabel, behalve op de plekken waar een UTP trekken niet lukt. Dan gebruik je de interne 5GHz verbinding tussen de mesh punten

Je kan dan beginnen bij een merk als TP Link met de AX3000 en afhankelijk van merk en specs kan je het zo duur maken als je zelf wilt Netgear Orbi

( uiteraard is Wi-Fi 6 een stuk duurder, maar wij Tweakers nemen niet genoeg met minder toch? :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 05-07-2021 12:26 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
PROnline schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Als VVE bestuurder kan ik deze bevestigen. Het beton is niet van jou, maar van de vereniging.
Een gaatje voor een schilderij o.i.d.wordt niet moeilijk over gedaan,
maar hele gleuven die de dikte en daarmee de constructieve stevigheid over hele breedtes verminderen is niet wenselijk en vanuit 't reglement ook verboden.
Als eigenaar van een betonbouw appartement uit '64, het beton is hard. Nee, het is keihard. Nee, nog beter het is KNEITERHARD

Wat betreft fiber heb ik geen feiten, maar wel een eigen mening. Het klinkt leuk, maar het is een appartement, geen datacenter. Als je appartement hetzelfde gebouwd is als de appartementen die ik ken uit die periode, dan is het allemaal 5/8e met hufterige hoeken er in. Een aardedraad erbij trekken is al een crime. Ik denk dat je de fiber helemaal kapot trekt als je een poging doet.
Heb je überhaupt de nut en noodzaak om met fiber te gaan werken?

Je doet er voordeel aan om met een verlaagd plafond te gaan werken. Alle leidingen + raggelwerk + gips moet binnen 4 à 5 cm passen. Scheelt je een enorme hoeveelheid hakwerk, minder rommel en geen gezeur met de VVE. Kan je gelijk over je elektrapunten nadenken.

@fastedje Als de betondelen voorzien zijn van holle ruimtes, dan zit je met twee problemen.
  1. Het is nog steeds niet jouw vloer/plafond, maar onderdeel van de constructie en daarmee is van de VVE. Je mag hier niet zomaar je eigen dingen mee doen.
  2. De holtes lopen maar in één richting. vrijwel altijd in de breedte van draagmuur naar draagmuur. Dus daar kom je ook niet mee naar voren of naar achteren.
Dank voor de reactie. Nee ik heb natuurlijk geen directe noodzaak om met fiber te werken. Het was simpelweg een alternatief omdat POF kabel door bestaande leidingen mag en CAT kabel niet.

Het is inderdaad geen data center maar toch heb ik een 19" kast met diverse apparatuur. Daarbij werk ik voorlopig nog (gedwongen) thuis en verwacht ik dat dat ook zo blijft nadat het niet meer gedwongen is.

Wat niet gaat gaat niet :-) maar na 15 jaar kabelgootjes en kabels door muren geboord te hebben en overal zichtbare leidingen had ik de hoop dat het in mijn eerste koop woning allemaal netjes kon. Uiteraard geinspireerd door Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Er is overigens wel gbit FTTH dus glasvezel lijkt me niet helemaal onzinnig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:16
Kasper1985 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:30:
[...]

Wat niet gaat gaat niet :-) maar na 15 jaar kabelgootjes en kabels door muren geboord te hebben en overal zichtbare leidingen had ik de hoop dat het in mijn eerste koop woning allemaal netjes kon.
Het kan nog steeds netjes, maar dan via een verlaagd plafond. Waarom zie je dat niet als oplossing?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
@Kasper1985 Je geeft aan dat het een " begane grond appartement" is, heb je dan misschien kruipruimte waar je alles kunt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
GermanPivo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Het kan nog steeds netjes, maar dan via een verlaagd plafond. Waarom zie je dat niet als oplossing?
Omdat het plafond nu al niet super hoog is en ik 1.92 ben :D. Zou het jammer vinden om ruimte te verliezen. daarbij zit ik ook met tijd en budget.

Maar ik kwam al googelend uit bij een span plafond. Dus wellicht is dat een optie afhankelijk van de kosten.

@BernardV nee er is helaas geen kruipruimte. Onder de appartementen zitten bergingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kasper1985 op 05-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rn89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-03 06:34
Wij hebben thuis bijna overal een verlaagd plafond gemaakt in ons appartement +- 50m2 verlaagd plafond.

Beton is inderdaad nogal hard... Mocht je hieraan beginnen koop een fatsoenlijke boorhamer en meer dan 1 boor.

Wij gingen voor twee 22x63 rachels kruislings en hebben hier oa water leidingen achter gestopt. In de hal hadden we te weinig ruimte en hebben we er een extra lat op moeten zetten.

Dingen waar je verder rekening mee moet houden:
-de originele centraaldozen komen in bovenstaande geval dieper te liggen. Mocht je ooit opnieuw draden moeten trekken maakt dit het niet makkelijker.

-Glasvezel bij de bestaande buizen in trekken gaat denk ik niet lukken. Bij ons in ieder geval erg veel moeite gehad om 1 extra zwarte draad te trekken voor een wisselschakeling.

-Boren in hard beton vinden je buren niet fijn. Als je veel gaten moet boren vinden ze dat nog minder fijn...

-GU10 spotjes hebben een grotere inbouwmaat dan 2x22+ gipsplaat.

-Nieuw plafond is wel mooi ;) Originele hoogte bij ons was 2.60. In de hal is het nu 2.50

TLDR: Plafond verlagen veel werk. Als je echt alleen maar kabel wil wegwerken zou ik voor achter de plinten gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door j0rn89 op 05-07-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Begane grond? Is er een kelder? Kruipruimte?

Dat zou ook kunnen werken, mits goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Vorkie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:26:
Begane grond? Is er een kelder? Kruipruimte?

Dat zou ook kunnen werken, mits goedkeuring.
Nope. Onder mijn woning en de rest zitten bergingen. Is dus wel een kelder "soort van" maar niet waar ik vanuit de woning toegang toe heb.

Ik heb een afspraak gemaakt voor een vrijblijvende offerte voor een span plafond.

Dit is dus (mede) het resultaat van de overspannen woning markt. Heb letterlijk 1 keer de kans gehad om te gaan kijken. Waarbij dit soort details niet direct op zijn gevallen. Binnen 3 dagen moest ik een bod uit brengen.

Dank voor alle reacties! Veel om over na te denken en af te wegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rn89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-03 06:34
Kasper1985 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Omdat het plafond nu al niet super hoog is en ik 1.92 ben :D. Zou het jammer vinden om ruimte te verliezen. daarbij zit ik ook met tijd en budget.

Maar ik kwam al googelend uit bij een span plafond. Dus wellicht is dat een optie afhankelijk van de kosten.

@BernardV nee er is helaas geen kruipruimte. Onder de appartementen zitten bergingen.
Om alle kamers te bereiken hoef je in principe alleen maar de hal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
j0rn89 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Om alle kamers te bereiken hoef je in principe alleen maar de hal te doen.
Ja goed punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zie er weinig reactie op, maar achter plinten is gewoon het makkelijkst. Hoef je alleen door de muur heen en je kunt natuurlijk gewoon doorlussen. Dus niet elke kabel hoeft naar de technische ruimte, maar als je bijv in de slaapkamer een switchje zet ben je er ook. Ik snap dat je liever alle kabels naar de technische ruimte hebt, maar het is een alternatief.

Meerdere kabels kan ook gewoon.

In betonnen plafonds zit de bewapening doorgaans vrij laag en mede daardoor is sleuven vrezen in het platfond geen goed idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 05-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Hann1BaL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:44:
Ik zie er weinig reactie op, maar achter plinten is gewoon het makkelijkst. Hoef je alleen door de muur heen en je kunt natuurlijk gewoon doorlussen. Dus niet elke kabel hoeft naar de technische ruimte, maar als je bijv in de slaapkamer een switchje zet ben je er ook. Ik snap dat je liever alle kabels naar de technische ruimte hebt, maar het is een alternatief.

Meerdere kabels kan ook gewoon.
De reactie is dat dat inderdaad soort van klaar lag als "plan B". het ligt natuurlijk voor de hand om het zo te doen. Maar ik heb nu ook al 5 switches. Geen ramp natuurlijk. Uiteindelijk is het allemaal een luxe probleem. :-)

het plinten systeem wat ik eerder aanhaalde heb ik een offerte aanvraag voor gedaan. Maar schijnt nogal tijdrovend te zijn om aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Kasper1985 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:23:
[...]
Dat 'budget' gaat anders ook hard als je iemand in je betonnen plafond laat frezen ;)

Kosten voor het verlagen van een plafond vallen best mee als je het zelf doet.
De rachels, slagpluggen, gipsplaten en snelbouwers zijn opzich niet zo duur.

Ik denk dat je met een 500 - 1000 een heel eind komt...moet je nog wel stuccen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Voordat je het nu enorm ingewikkeld (en kosten) maakt... Waarom wil je in elke ruimte UTP? Waarom niet 1 of 2 accesspoints en een NAS? In de meterkast? Ik begrijp ook niet waarom je een hele kast nodig hebt als technische ruimte, of heb je een colo thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
jongetje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:54:
Voordat je het nu enorm ingewikkeld (en kosten) maakt... Waarom wil je in elke ruimte UTP? Waarom niet 1 of 2 accesspoints en een NAS? In de meterkast? Ik begrijp ook niet waarom je een hele kast nodig hebt als technische ruimte, of heb je een colo thuis?
Nee ik heb geen colo thuis. In de woonkamer komt een PS4 die ik graag bekabeld aansluit ivm latency. In 1 van de 2 slaapkamers ga ik werken wat ik ook bij sterke voorkeur bekabeld doe. De rest is dus niet zo belangrijk en was meer "als je het doet doe het dan in 1 keer goed". Ik ken mezelf als ik er eenmaal woon ga ik niet zomaar weer verbouwen hoogstens misschien een nieuwe keuken/badkamer. Vandaar dat ik nu aan het kijken ben hoe ik het op de handigste manier voor de lange termijn aan kan pakken.

Het idee mbt de kast was omdat ik nou eenmaal al een 19" rack heb en dat niet kwijt kan in de meterkast. Dat rack maakt nu nogal een herrie dus hang ik liever niet in de woonkamer of werkkamer. Vandaar het idee voor een eigen technische ruimte.

Rack zitten geen spannende dingen in. Servertje en NAS Hue hub paar raspberry pi's en een PoE switch.

Puur als hobby heb ik een klein "home lab" met wat netwerk apparatuur. Maar daar is eerlijkheidshalve steeds minder tijd voor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-01-2024
als het betonwelfsels zijn en je hebt een beetje geluk met de richting hoe deze liggen ,kun je een gat boren en en door het door de holte steken die al in de welfsels zitten.Zo heb ik zelf al een paar kamers kunnen overbruggen in mijn eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
@wobb Als het een huis uit de jaren 60 is werkt dat niet zo. Mijn huis is eind jaren 70/begin80 en toen werd er nog gestort en niet met platen gewerkt, laat staan in de 60-er jaren.
Pagina: 1