Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ajax: Bestuurlijke chaos en sportieve crisis

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:35:
[...]

Mensen hebben een kort geheugen. Zoek maar op Blind in het [Voetbal] Nationale clubs seizoen 2022/2023 topic. Genoeg kritiek te vinden dat hij te traag is. Waarom zou je hem 2,5 seizoen later terug willen halen? Hoe is dat vooruitgang?
Afgezien daarvan Blind is ook niet het leiderschap type wat Tadic en Henderson wel zijn.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:17:
In dat opzicht was Eriksen gratis geweest met meer ervaring en in de ED absoluut geen achteruitgang.
Voor misschien een jaar, als ie uberhaupt al heel blijft. Nee dank je. Plus je betaalt een transfervrije speler gewoon een bak tekengeld, dus zo gratis was ie nou ook weer niet.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-11 16:41

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gunner schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:13:
Ik vraag me echt af of spelers als Blind en Eriksen Ajax wel verder zouden helpen.
Om Ye te quoten, "I Guess We'll Never Know".

Maar die jongen die gehaald is voor de positie is veel te licht, anders had hij wel elke wedstrijd gespeeld.

• toolkist
  • Niet online
Stimulate14 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:51:
[...]

Om Ye te quoten, "I Guess We'll Never Know".

Maar die jongen die gehaald is voor de positie is veel te licht, anders had hij wel elke wedstrijd gespeeld.
Bij een fatsoenlijke coach die weet wat ie doet gaat hij ook standaard in de basis staan.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

toolkist schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:52:
[...]

Bij een fatsoenlijke coach die weet wat ie doet gaat hij ook standaard in de basis staan.
Blijkbaar zijn die lastig te vinden. Ik ben daarnaast ook wel een beetje klaar met de categorie Heitinga, Simonis en Steijn. Ik krijg er echt een slappe zak van.

Onze bondscoach gaat stoppen na deze zomer. Zou wat zijn!
Als hij Depay maar niet belt.

• toolkist
  • Niet online
Stimulate14 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:54:
[...]

Blijkbaar zijn die lastig te vinden. Ik ben daarnaast ook wel een beetje klaar met de categorie Heitinga, Simonis en Steijn. Ik krijg er echt een slappe zak van.

Er zijn er genoeg, alleen niet als ze per se Ajax verleden moeten hebben en/of Nl-talig moeten zijn.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

toolkist schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:59:
[...]

Er zijn er genoeg, alleen niet als ze per se Ajax verleden moeten hebben en/of Nl-talig moeten zijn.
Misschien moeten we daar maar eens van af stappen. Al dan niet voor een paar jaar.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-11 15:53
[...]

Vind je dat een geschikte kandidaat dan? Ik kijk niet veel Oranje (meestal alleen de eindrondes) maar de dingen die ik meekrijg laten me nou ook niet echt overlopen van enthousiasme ofzo. Houdt (hield?) teveel vast aan namen die over de top zijn, met als absoluut dieptepunt Wijnaldum afgelopen EK, omdat ze in het verleden toevallig wel leuk gepresteerd hebben.
Ik heb liever iemand die door durft te selecteren en niet ook weer gaat bouwen op namen als Klaassen, Berghuis en Pasveer. Het seizoen is toch al verloren, gooi maar wat jeugd voor de leeuwen en laat die bejaarden lekker vertrekken. Dat zie ik Koeman niet doen.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

toolkist schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:59:
[...]

Waarom zat Farioli er dan? Hij voldoet niet aan deze eisen en presteerde een stuk beter dan de andere 6.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• JEightyFive
Stimulate14 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:09:
[...]

Misschien moeten we daar maar eens van af stappen. Al dan niet voor een paar jaar.
Dat is gedaan maar vervolgens begint de hele wereld te janken over Ajax voetbal, ondanks dat hij het maximale eruit heeft gehaald, en besluit hij na een jaar weer te vertrekken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het blijft het dilemma voor Ajax: de eis van continu succes is niet te verenigen met opbouwen. Als men niet accepteert dat er tijd nodig is en dat succes met golven komt, dan gaat er niemand succes hebben. Korte termijn vs langere termijn en realisme. Het gezeur over Ajax-DNA etc maakt het nog moeilijker om verstandige lange termijn beslissingen te nemen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• toolkist
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:18:
[...]

Waarom zat Farioli er dan? Hij voldoet niet aan deze eisen en presteerde een stuk beter dan de andere 6.
Waarom werd Heitinga aangesteld en werden veel betere buitenlandse alternatieven niet akkoord bevonden?

• toolkist
  • Niet online
Die heeft eerder volgens mij al gezegd dat dit z'n laatste klus is en ie daarna met pensioen gaat. Moet er niet aan denken, Koeman bij Ajax.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
gambieter schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:32:
Het blijft het dilemma voor Ajax: de eis van continu succes is niet te verenigen met opbouwen. Als men niet accepteert dat er tijd nodig is en dat succes met golven komt, dan gaat er niemand succes hebben. Korte termijn vs langere termijn en realisme. Het gezeur over Ajax-DNA etc maakt het nog moeilijker om verstandige lange termijn beslissingen te nemen.
Het grote probleem is dat continu succes, opbouwen EN dat Ajax-DNA niet tegelijk kan. Ze hadden door moeten gaan op de manier wat Farioli deed (werken met wat je hebt) en eerst werken aan dat succes, daarna doorpakken en opbouwen (wat Farioli wilde, maar dus niet mocht,waarna hij opstapte), waarbij je bij dat verder opbouwen er rekening mee houdt dat je spelers kiest die in dat Ajax-DNA passen.

Door alles tegelijk te willen heb je nu een Ajax dat niet voldoet aan dat Ajax-DNA, maar dat wel volgens die stijl moet voetballen waardoor je uiteindelijk geen succes hebt, je niet opbouwt en je dus ook geen bal aan dat Ajax-DNA hebt.

Wat ze nu nodig hebben is een trainer die de hele boel op de schop kan gooien inclusief het bestuur. Want het probleem zit momenteel niet alleen in het team en zeker niet alleen in de trainer.

[removed]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
PolarBear schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:33:
[...]

Volgens mij ligt dat ook wel wat genuanceerder, Mislintat had voor zover ik het begrepen heb het concept geïntroduceerd dat je meer salaris kreeg bij CL deelname. Dat was daarvoor niet het geval waardoor er voetballers waren met CL salarissen terwijl Ajax EL speelde.
Mislintat heeft op dat vlak een hoop recht gebreid wat de o zo geliefde Overmars er als potje van gemaakt had.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:13:
Ik vraag me echt af of spelers als Blind en Eriksen Ajax wel verder zouden helpen.
Een Eriksen zou concurreren met Taylor en Gloukh, hopelijk is daarmee Berghuis wel definitief naar de tribune verwezen.
Een Blind op zes zou wellicht nog iets kunnen betekenen, maar alleen als de structuur goed staat want als je moet rennen ga je nat.
PolarBear schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:36:
[...]

Je had prima met Eriksen én Gloukh in de selectie kunnen spelen. Als je Klaasen en Berghuis niet verlengt had was dat echt een upgrade van jewelste geweest.
De vraag is wel of Gloukh nog was gekomen als hij zo'n concurrent op het middenveld gehad zou hebben. Beide opstellen is zelfmoord met de huidige zes en verdediging.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor nu buitelt men vooral over elkaar heen en lijkt men te vergeten dat men zich aan hun functie moeten houden.

Kroes was in eerste instatie ook voorgedragen als algemeen directeur en is geen technische directeur.

Dus dan heb je Blind die als eerste de vuile was buiten hangt, terwijl hij mede verantwoordelijk is voor deze verkeerde beslissing.
Vervolgens komt van der Zee naar buiten met zijn frustratie als gevolg van deze verkeerde keuzes aan de top.

Het werkt van boven naar onderen allemaal door en dus eerst maar eens de rvc, de technische directeur op orde hebben en vervolgens maar eens kijken of er stabiliteit komt en vervolgens de prestaties.

Tweakers Discord

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
KillaZ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:17:

18 miljoen kan 24 worden, maar kan ook zomaar 12 worden. In dat opzicht was Eriksen gratis geweest met meer ervaring en in de ED absoluut geen achteruitgang.
Dat is ongeveer het businessmodel van Ajax. Ongepolijste spelers kopen voor 2-3 jaar en die dan met winst verkopen. Dat is de enige manier om mee te kunnen in Europa voor een club uit een kleine competitie. Bij Gloukh betaal je inderdaad een kleine premium voor Ajaxbegrippen, maar hij staat er wel meteen en hij is eigenlijk veel te goed voor het huidige Ajax, in tegenstelling tot de aankopen die je vaak nog een jaartje moet laten rijpen. Een transfer zoals Eriksen is prima als je weet dat er nog wat jeugd voor die positie aankomt, maar dat is bij Jong Ajax ook gewoon echt pover.

In alles vind ik Gloukh een Ajax-aankoop, helemaal gezien het gebrek aan creativiteit vorig jaar, en de kritiek daarop kan ik echt niet plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marrtijn op 11-11-2025 12:50 ]

• toolkist
  • Niet online
vd Zee en Blind hebben inmiddels geen functie meer bij Ajax. vd Zee moest begin dit jaar weg, die is gewoon heel zuur richting Kroes etc. @tweakduke

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 11-11-2025 12:51 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
vd Zee en Blind hebben inmiddels geen functie meer bij Ajax. vd Zee moest begin dit jaar weg, die is gewoon heel zuur richting Kroes etc. @tweakduke
Van die zaakwaarnemer hebben we al veel vaker gejank in de media gehoord, die staat altijd vooraan als hij kan afgeven op een/de club.

Maar ook Van der Zee heeft al eerder zijn gal lopen spuwen bij mijn weten. Dit zijn gewoon twee rancuneuze knakkers en er is als 'journalist' niets makkelijker dan iemand vinden die rancune richting Ajax heeft, die een biertje te geven en je dictafoon aan te zetten. En het levert nog kliks op ook. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JEightyFive
Ten Hag ziet het (logischerwijs) niet zitten. Next.
Ligt Simonis er al uit? Zou me niets verbazen als ze nu weer bij hem uit komen, los van of hij dan de droomkandidaat is..

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-11 19:50
[...]
Alsjeblieft niet zeg. Als er iemand in zijn carrière alleen maar gebankierd heeft op de exceptionele kwaliteiten van zijn sterspelers is het Koeman wel. Geen enkel tactisch inzicht of verrassende omzetting om de tegenstander van zijn stuk te brengen.

Overigens is Koeman slim genoeg om zijn vingers hier niet aan te willen branden. Er valt niks te winnen voor hem. Hij maakt spelers niet beter en dat weet hij zelf ook.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:40
Gonadan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:09:
[...]

Van die zaakwaarnemer hebben we al veel vaker gejank in de media gehoord, die staat altijd vooraan als hij kan afgeven op een/de club.

Maar ook Van der Zee heeft al eerder zijn gal lopen spuwen bij mijn weten. Dit zijn gewoon twee rancuneuze knakkers en er is als 'journalist' niets makkelijker dan iemand vinden die rancune richting Ajax heeft, die een biertje te geven en je dictafoon aan te zetten. En het levert nog kliks op ook. :z
Die Jansen voegt ook helemaal niets toe in de verder best vermakelijke podcast. Van der Zee ligt natuurlijk iets genuanceerder. Die is in 2011 eruit gewipt, ging de rechtzaak aan, won op alle punten en moest weer terug en heeft vervolgens onwijs goed werk afgeleverd (Sanchez, Neres, Martinez en Anthony komen van zijn hand). De komst van Schone zag hij dan weer niet zitten. :+

Volgens mij is het verhaal dat hij wel verder wilde, maar totaal niet op 1 lijn met Kroes zat. Aangezien hij de pensioen gerechtigde leeftijd had gehaald en nogal liep te muiten in de organisatie is hij 1 januari met pensioen gegaan, vrijwillig.

K to the KillaZ

• Typhone
  • Laatst online: 12:09

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Neeee je begin was zo sterk maar toen kwam je met Koeman ;). Die is nog conservatiever dan een 90-jaar oude Republikein. Hell no! Tijd voor moderne gedachten in Amsterdam zeg ik.

• toolkist
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:35:
Volgens mij is het verhaal dat hij wel verder wilde, maar totaal niet op 1 lijn met Kroes zat. Aangezien hij de pensioen gerechtigde leeftijd had gehaald en nogal liep te muiten in de organisatie is hij 1 januari met pensioen gegaan, vrijwillig.
Gedwongen, hij kreeg geen contractverlenging meer.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17

gws24

Thinking is hard!

tweakduke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:44:

Dus dan heb je Blind die als eerste de vuile was buiten hangt, terwijl hij mede verantwoordelijk is voor deze verkeerde beslissing.
Vervolgens komt van der Zee naar buiten met zijn frustratie als gevolg van deze verkeerde keuzes aan de top.
Blind is pas naar buiten gekomen (https://www.vi.nl/nieuws/...c-op-aanstelling-heitinga) nadat er een stuk bij espn (https://www.espn.nl/voetb...ingsboei-verzoop-bij-ajax) was verschenen dat hij Heitinga zou hebben gepushed terwijl volgens hem de rvc juist kritisch was. Kan mij wel voorstellen dat als je de zwarte piet krijgt toegeschoven door allerlei lekkers naar de media dat je dan, als je toch weggaat, naar buiten treed. Of het waar is is een tweede maar dat hij toen naar buiten trad neem ik hem totaal niet kwalijk.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
gws24 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:13:
[...]
Blind is pas naar buiten gekomen (https://www.vi.nl/nieuws/...c-op-aanstelling-heitinga) nadat er een stuk bij espn (https://www.espn.nl/voetb...ingsboei-verzoop-bij-ajax) was verschenen dat hij Heitinga zou hebben gepushed terwijl volgens hem de rvc juist kritisch was. Kan mij wel voorstellen dat als je de zwarte piet krijgt toegeschoven door allerlei lekkers naar de media dat je dan, als je toch weggaat, naar buiten treed. Of het waar is is een tweede maar dat hij toen naar buiten trad neem ik hem totaal niet kwalijk.
Oh absoluut begrijpelijk dat hij naar buiten trad.

Maar aan de andere kant is de slangenkuil weer optimaal aanwezig. Veel succes om iemand te vinden die daar nu in wil stappen.

Tweakers Discord

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Typhone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:03:
[...]

Neeee je begin was zo sterk maar toen kwam je met Koeman ;). Die is nog conservatiever dan een 90-jaar oude Republikein. Hell no! Tijd voor moderne gedachten in Amsterdam zeg ik.
Ja, wie dan.. ik kan echt nauwelijks tot geen goede namen vinden. Ik word echt helemaal akelig van Pastoor, Jonker en dat soort poppetjes.

Zou Koeman geschikt zijn als TD?

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Stimulate14 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:09:
[...]

Ja, wie dan.. ik kan echt nauwelijks tot geen goede namen vinden. Ik word echt helemaal akelig van Pastoor, Jonker en dat soort poppetjes.

Zou Koeman geschikt zijn als TD?
Gewoon buitenlandse trainers nemen en die voor de groep neerzetten. Lijkt mij een prima stap. Al die Nederlandse clowns die bij kleine clubjes getraind hebben voor het grote Ajax neerzetten lijkt mij niet zo verstandig.

• toolkist
  • Niet online
Nee.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09
Typhone schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:13:
[...]

Gewoon buitenlandse trainers nemen en die voor de groep neerzetten. Lijkt mij een prima stap. Al die Nederlandse clowns die bij kleine clubjes getraind hebben voor het grote Ajax neerzetten lijkt mij niet zo verstandig.
Er zijn prima trainers in het Nederlandse, alleen zal er iets structureels moeten gebeuren op bestuursniveau en beleidsniveau wil je dit schip keren. En dat gaat voorlopig niet gebeuren. Ajax is daar niet uniek in. Andere clubs zijn er ook meester in om de goede tijden neer te zetten als verdienste van de goede organisatie en de lange termijn processen die zogenaamd jaren geleden zijn ingezet maar je ziet dat het geen moment waar is geweest als de tegenslag daar is.

Welke club heeft er nu echt een goed uitgewerkt beleid met heldere doelen en ditto processen om dat topsport klimaat hoog te houden. Alleen al conditie en blessurevrij blijven is al een uitdaging.

• toolkist
  • Niet online
Huibers gaat weg bij AZ einde seizoen. Dus nu zal, tot hij zelf super duidelijk aangeeft als ie niet naar Ajax wil, dat wel het gerucht blijven de komende tijd.

https://www.voetbalprimeu...t-vertrek-aan-bij-az.html

• toolkist
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:
Welke club heeft er nu echt een goed uitgewerkt beleid met heldere doelen en ditto processen om dat topsport klimaat hoog te houden. Alleen al conditie en blessurevrij blijven is al een uitdaging.
Ietsje ten noorden van Amsterdam zijn ze daar anders prima mee bezig. En dan bedoel ik niet Volendam ;)

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Er zijn zat Nederlandse kandidaten voor Ajax. Dick Lukkien, Ron Jans, Dick Schreuder, John van den Brom, Giovanni van Bronckhorst, Pepijn Lijnders, Dwight Lodeweges, Peter Hyballa, Wim Jonk om er maar een paar te noemen.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:28:
[...]

Ietsje ten noorden van Amsterdam zijn ze daar anders prima mee bezig. En dan bedoel ik niet Volendam ;)
Dat is waar, enorme gemiste kans voor Ajax overigens. Met name al dat Amsterdamse talent dat nu daar zit.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Mog schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:32:
Er zijn zat Nederlandse kandidaten voor Ajax. Dick Lukkien, Ron Jans, Dick Schreuder, John van den Brom, Giovanni van Bronckhorst, Pepijn Lijnders, Dwight Lodeweges, Peter Hyballa, Wim Jonk om er maar een paar te noemen.
Pieter de Jongh aka the Champ ben je nog vergeten :*)

Pieter de Jongh, the Champ

• Malfunctions
Ik heb de niet-geschikten er alvast even uitgehaald. Lukkien en Lodeweges zullen voor Ajax te 'provinciaal' worden geacht, dus dat zie ik niet gebeuren, ook al zouden ze het wellicht kunnen. Wim Jonk zal door de supporters misschien niet worden gepruimd vanwege het verleden en zou je sowieso enkel moeten doen met keiharde afspraken over belangenverstrengeling om situaties zoals bij Volendam te voorkomen.

Mijn favoriet blijft -en dat zeg ik al jaren- Ron Jans. Herkenbaar, aanvallend voetbal en een fatsoenlijke trainer die ook nog normaal uit z'n woorden komt. Helaas overleeft hij nooit de slangenkuil in Amsterdam en zal de Telegraaf een hetze van heb ik jou daar voeren. En daarnaast moet hij het zelf ook nog maar willen, waar ik ernstig aan twijfel. Zo jammer.

• toolkist
  • Niet online
Zo kan ik ook wel een lijstje met namen van NL trainers maken. Maar dat maakt ze nog niet goed/beschikbaar.
Geen van die namen heeft het benodigde niveau, op Jans na maar die heeft eerder al aangegeven na volgend seizoen met pensioen te willen gaan en dat Utrecht z'n laatste club is die ie doet.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:55:
[...]

Zo kan ik ook wel een lijstje met namen van NL trainers maken. Maar dat maakt ze nog niet goed/beschikbaar.
Geen van die namen heeft het benodigde niveau, op Jans na maar die heeft eerder al aangegeven na volgend seizoen met pensioen te willen gaan en dat Utrecht z'n laatste club is die ie doet.
Wie wil jij aandragen dan? Ik heb echt zelf geen flauw idee.
Ja natuurlijk wel 1 persoon, de allerbeste, maar die komt niet meer terug in de voetballerij . .. :'( ...

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hyballa bij Ajax?
Lijkt me echt priceless! ;)

Maar goed, er gaat toch geen serieuze kandidaat instappen zolang het technisch hart een raadsel is qua invulling.
Kom je al snel op een tussenpaus voor dit seizoen in de hoop dat je nog Europees voetbal haalt en de boel ondertussen weer stabiel is.

• toolkist
  • Niet online
Als je mag dromen dan Begiristain en Xavi samen, maar dat zal niet heel realistisch zijn (ookal zijn ze beide beschikbaar) ;)
Om te beginnen iemand met moderne inzichten, die een team op kan bouwen, die aantrekkelijk voetbal wil spelen (dus geen type Mourinho ;) ), die jeugdspelers de kans geeft (o.a. daarom dus liever geen Ten Hag) en die zich langer dan 1 seizoen heeft bewezen (dus geen Simonis, als die zo goed was geweest was ie nu niet werkloos geweest).
Wie daaraan voldoen? Geen idee. Maar ze zijn er ongetwijfeld genoeg, en ook die wel graag naar Ajax komen in deze situatie. En of dat nou een NL-er is of een Chinees of Amerikaan, als ze kunnen communiceren met de spelers dan vind ik het wel goed. Ajax verleden kan me echt geen zak interesseren.

• Sineplex
  • Laatst online: 21-11 23:05
Als je zo'n lijstje met kandidaten ziet denk je ook van jezus. Maar goed, het past wel bij de huidige situatie. Ik zou in ieder geval voor een ervaren trainer kiezen die wat heeft meegemaakt. De keuze voor een onervaren coach met een jonge groep terwijl er toch hoge verwachtingen zijn lijkt mij niet zo passend. Liever een ervaren coach die al eerder een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt. Ik kan er alleen niet 1,2,3 een naam bij noemen.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Alex Pastoor en Ron Jans zou ik zelf wel als geschikte trainers vinden om het team zelf weer op poten te krijgen maar ik heb mijn twijfels of zij wel opgewassen zijn tegen de slangenkuil aan de bestuurskant en alle ratten die er nog meer gedijen. Verweij en Driesen hebben aan een paar halve woorden genoeg om je het leven zuur te maken als ze je niet moeten.

• toolkist
  • Niet online
Jans gaat het in ieder geval dus niet doen, Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Overigens verbaast het me zeer dat de zaakwaarnemer van Kluivert zich nog niet gemeld heeft in de media.

Het CV van Pastoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTdZA7YINuBxuEbMgQkNCyi44q4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4AKayNrOG5jTZE58iodHXbZh.png?f=user_large

Hoe je die serieus als optie kan zien? :D

[ Voor 34% gewijzigd door toolkist op 12-11-2025 15:11 ]

• KillaZ
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:27:
Huibers gaat weg bij AZ einde seizoen. Dus nu zal, tot hij zelf super duidelijk aangeeft als ie niet naar Ajax wil, dat wel het gerucht blijven de komende tijd.

https://www.voetbalprimeu...t-vertrek-aan-bij-az.html
Hij is behoorlijk duidelijk dat hij zich volledig op zijn gezin gaat storten. Dat zal niet voor 6 weken zomervakantie zijn :+

K to the KillaZ

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:07:
Jans gaat het in ieder geval dus niet doen, Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Overigens verbaast het me zeer dat de zaakwaarnemer van Kluivert zich nog niet gemeld heeft in de media.

Het CV van Pastoor:
[Afbeelding]

Tja, dat dacht ik ook bij een paar andere namen die de afgelopen daadwerkelijk Ajax hebben getrained.
Het is op dit moment niet alleen wie is er beschikbaar, maar vooral welke gek wil er daadwerkelijk instappen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• JEightyFive
Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Lood om oud ijzer.

Er zijn nu gewoon geen goede Nederlandse trainers beschikbaar dus men moet net als met Farioli over de grens kijken en gewoon accepteren dat een trainer naar de mogelijkheden van het elftal gaat spelen. Niet al die nonsens met Ajax-voetbal en meer van die dooddoeners.
Het belangrijkste moet zijn om zo hoog mogelijk te eindigen in de competitie, hoe dan ook. Champions League kan je dit jaar wel vergeten maar eigenlijk heb je die miljoenen broodnodig in de opbouw.
Oogstrelend voetbal kan je verlangen zodra je weer een kwalitatief degelijke selectie hebt maar is wat mij betreft (nu) ondergeschikt aan de rest.

• Miki
  • Nu online

Het CV van Pastoor:
[Afbeelding]

Almere City is geen Ajax (understatement zeg maar) maar wat hij daar heeft gedaan was echt wel knap met het beperkte materiaal wat hij tot zijn beschikking had. Zijn ploeg speelde verzorgd en aantrekkelijk voetbal en draaide mee in de middenmoot. Dat geintje had hij ook al eens geflikt met Excelsior. Dus hij heeft ervaring om met beperkt materiaal iets neer te zetten. Met dat betreft acht ik hem van een hoger niveau dan Heitinga, Keizer en Grim. Maar goed, welke gek ga je vinden?

• toolkist
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:48:
[...]

Almere City is geen Ajax (understatement zeg maar) maar wat hij daar heeft gedaan was echt wel knap met het beperkte materiaal wat hij tot zijn beschikking had. Zijn ploeg speelde verzorgd en aantrekkelijk voetbal en draaide mee in de middenmoot. Dat geintje had hij ook al eens geflikt met Excelsior. Dus hij heeft ervaring om met beperkt materiaal iets neer te zetten. Met dat betreft acht ik hem van een hoger niveau dan Heitinga, Keizer en Grim. Maar goed, welke gek ga je vinden?
Dat deed Steijn toch ook bij de clubs waar hij zat? Excelsior en Almere zijn zelfs nu nog wel een heel aantal niveaus onder Ajax.
Zo lang je vast blijft houden aan een NL trainer is de keuze niet reuze, maar waarom zou je.

• Miki
  • Nu online
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:26:
[...]

Dat deed Steijn toch ook bij de clubs waar hij zat? Excelsior en Almere zijn zelfs nu nog wel een heel aantal niveaus onder Ajax.
Zo lang je vast blijft houden aan een NL trainer is de keuze niet reuze, maar waarom zou je.
Het risico is wel dat buitenlandse trainers over het algemeen wel meer salaris vragen, omdat simpelweg de salarissen in het buitenland hoger liggen. Je zult dan talenten uit de Scandinavische of Oostblok contreien moet opvissen want alles rondom West Europa zal moeilijk financieel haalbaar zijn. Maar dan krijg je gelijk het vraagstuk waarom een Jans of Pastoor niet goed genoeg zijn als je een niet bewezen coach uit het buitenland haalt. Een nieuwe Fariolli halen zal ook lastig worden, ik denk namelijk dat je letterlijk de jackpot met hem getroffen hebben en dat dat niet zomaar nog een keer gebeurd.

• toolkist
  • Niet online
Simpel toch? Pastoor is niet goed genoeg, Jans wil niet.
Iedereen die hier Jans blijft roepen heeft blijkbaar gemist dat ie zelf eerder al gezegd heeft dat Utrecht zn laatste job is en dat ie na volgend seizoen met pensioen gaat (en de keren dat ik het al gepost heb hier ;)

• Malfunctions
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
Iedereen die hier Jans blijft roepen heeft blijkbaar gemist dat ie zelf eerder al gezegd heeft dat Utrecht zn laatste job is en dat ie na volgend seizoen met pensioen gaat (en de keren dat ik het al gepost heb hier ;)
Hoop doet leven.. ;)

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
Als er één groep vaklui niet definitief met pensioen kan gaan zijn het wel coaches.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19

ST10©DE

Dus.............

Als Ajax moet je toch geen Jans willen hebben. Goede coach, maar wel voor de clubs 4 t/m 8 ofzo. Je wil of een echte topcoach of een heel goed talent. Alles daartussen is weggegooide tijd.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Denman
  • Laatst online: 15:32
Mog schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:12:
[...]

Als er één groep vaklui niet definitief met pensioen kan gaan zijn het wel coaches.
Tja, inderdaad. Ron Jans is ook al meerdere malen terug gekomen op een dergelijke beslissing:

Zei in 2022 dat hij in 2025 geen trainer meer zou zijn:
https://www.twenteinsite....-ben-ik-geen-trainer-meer

Stelde zijn pensioen toch nog even uit:
https://nos.nl/artikel/25...trecht-ben-nog-niet-klaar

En zei het na Utrecht echt voor gezien te houden:
https://www.espn.nl/voetb...d-ik-het-echt-voor-gezien

Maar zegt in dat laatste interview ook: de Top 3 benadert mij toch niet. Toch denk ik niet dat hij op een aanbod van Ajax in gaat (er van uitgaande dat ze momenteel nog Top 3 van NL zijn :P). In hetzelfde stuk geeft hij namelijk aan meer tijd met vrienden en familie door te willen brengen. Zijn vrije tijd zal er niet beter op worden als hij naar Ajax gaat.

Dus dit alles in acht nemende en de voetbalwereld kennende zal hij binnenkort wel gepresenteerd worden als nieuwe coach van Ajax :+

Join het GoT Pulse-Team!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ST10©DE schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:23:
Als Ajax moet je toch geen Jans willen hebben. Goede coach, maar wel voor de clubs 4 t/m 8 ofzo. Je wil of een echte topcoach of een heel goed talent. Alles daartussen is weggegooide tijd.
Zie hier de vervanger voor Alex Kroes!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heel eerlijk denk ik dat die die echte topcoach of heel goede talent beter kunt "bewaren" voor de periode dat het weer wat beter gaat. En da's niet dit seizoen, want de onrust rond Kroes blijft nog wel even aanhouden. Als je nu een topcoach of echt goed talent aanstelt is de kans levensgroot dat ie ofwel door supporters ofwel door media (of beide) afgeschreven wordt voordat het seizoen halverwege is. Kun je beter accepteren dat je in een niets-periode zit er er een niets-trainer voor de groep gooien.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JEightyFive
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:47:
[...]

Heel eerlijk denk ik dat die die echte topcoach of heel goede talent beter kunt "bewaren" voor de periode dat het weer wat beter gaat. En da's niet dit seizoen, want de onrust rond Kroes blijft nog wel even aanhouden. Als je nu een topcoach of echt goed talent aanstelt is de kans levensgroot dat ie ofwel door supporters ofwel door media (of beide) afgeschreven wordt voordat het seizoen halverwege is. Kun je beter accepteren dat je in een niets-periode zit er er een niets-trainer voor de groep gooien.
Dan had men net zo goed Heitinga kunnen laten zitten.

Het seizoen is toch al vergooid dus je kan nu net zo goed een trainer aanstellen en die als opdracht geven om vast te gaan bouwen voor volgend seizoen. Niet na 3 verliespartijen weer eruit smijten maar oog voor de langere termijn. Ten Hag begon als ik het goed herinner ook niet denderend maar had wel mooi een half jaar om alvast een en ander in te slijpen.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:19

ST10©DE

Dus.............

[...]

Gewoon seizoen afmaken met Grim.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• toolkist
  • Niet online
[...]

Dus liever een nog slechter resultaat? Rare insteek.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JEightyFive schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Dan had men net zo goed Heitinga kunnen laten zitten.
Van mij had ie inderdaad niet weggehoeven O-)
ST10©DE schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Gewoon seizoen afmaken met Grim.
Ook prima. Om het even.
toolkist schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Dus liever een nog slechter resultaat? Rare insteek.
Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten? Ik denk dat elke willekeurige trainer minimaal soortgelijke resultaten zal halen. Maar een trainer die met een goed beleid en goede randvoorwaarden het team beter kan maken zal met dit team (/ in deze omstandigheden) niet per se beter presteren. Maar daar wel op afgerekend worden. Ik denk dat je die trainer dan beter pas kunt aanstellen als die randvoorwaarden weer wat beter op de rit staan. Begin bij het oplossen van de basis voordat je investeert in een goede trainer.

• redwing
  • Nu online
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:02:
[...]

[...]

Ook prima. Om het even.

[...]

Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten? Ik denk dat elke willekeurige trainer minimaal soortgelijke resultaten zal halen. Maar een trainer die met een goed beleid en goede randvoorwaarden het team beter kan maken zal met dit team (/ in deze omstandigheden) niet per se beter presteren. Maar daar wel op afgerekend worden. Ik denk dat je die trainer dan beter pas kunt aanstellen als die randvoorwaarden weer wat beter op de rit staan. Begin bij het oplossen van de basis voordat je investeert in een goede trainer.
Ik denk dat je een goede trainer nodig hebt die die randvoorwaarden naar zijn hand kan zetten en dat de verbetering er anders niet snel zal komen. De afgelopen tijd heeft wel laten zien dat Ajax vanuit de huidige club iig niet de goede stappen durft te zetten. Dus als de hulp niet van buitenaf komt, vraag ik me af of ze het zelf kunnen oplossen.

[removed]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat je een goede trainer nodig hebt die die randvoorwaarden naar zijn hand kan zetten en dat de verbetering er anders niet snel zal komen. De afgelopen tijd heeft wel laten zien dat Ajax vanuit de huidige club iig niet de goede stappen durft te zetten. Dus als de hulp niet van buitenaf komt, vraag ik me af of ze het zelf kunnen oplossen.
Ja, eens. Maar daar durft de club zich dus niet aan te wagen als ik de reden van Ten Hag een beetje tussen de regels door interpreteer (en misschien in hindsight ook wel de reden van het vertrek van Farioli).

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ajax is een club met ambities voor wereld kampioen, met het budget van een kleine nationale kampioen en het beleid van de dorpsclub.

Iedereen wil altijd maar topspelers en topcoaches omdat het Ajax is maar enige realiteit over wat ze nu daadwerkelijk zijn, kunnen halen en willen betalen zou wel gepast zijn.

De goede coaches gaan niet bij Ajax werken, die kunnen voor meer bij een grotere club aan de slag. Dan hou je de middenmoot over die zich bewezen heeft of een jonge coach met potentie.

Dan moet je je afvragen wat op dit moment beter is, middenmoot om rust in de tent te houden of weer de gok te wagen met een nieuwe coach met dubieuze ervaring (of godverbetere een ex-ajaxied want dat is altijd garantie voor kwaliteit...) en dan denk ik als complete buitenstaander dat rust in de tent prioriteit heeft.

Daarnaast zal de hele bedrijfsstructuur aangepakt moeten worden, want mocht je het toch voor elkaar krijgen een top coach te strikken, die gaat dat alleen maar doen als hij dictator mag spelen omdat er totaal geen vertrouwen is in het bestuur.

blup

• redwing
  • Nu online
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:49:
[...]

Ja, eens. Maar daar durft de club zich dus niet aan te wagen als ik de reden van Ten Hag een beetje tussen de regels door interpreteer (en misschien in hindsight ook wel de reden van het vertrek van Farioli).
Klopt, en daarom acht ik de kans best groot dat Ajax ook het volgend seizoen nog niet goed zal lopen. Zolang ze niet de echte pijnpunten willen aanpakken wordt het lastig om echt stappen te maken.

[removed]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11 23:30
Bezulba schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:58:
[...]
Ajax is een club met ambities voor wereld kampioen, met het budget van een kleine nationale kampioen en het beleid van de dorpsclub.
Dit.

In mijn lokale dorpsclub zie je op kleine schaal ook die gespleten persoonlijkheid: zijn we een gezellige brede voetbalvereniging gedragen door vrijwilligers ('de vereniging Ajax') of zijn we een club met ambitie die streeft naar zo hoog mogelijk voetballen in de derde of tweede divisie, inclusief betaalde krachten ('Ajax NV')?
Door het bestuursmodel van Ajax lopen die twee gespleten persoonlijkheden altijd door elkaar, waarbij ze elkaar via via lopen te bestrijden. Valentijn Driessen eet er een goeie boterham van.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Iedereen wil altijd maar topspelers en topcoaches omdat het Ajax is maar enige realiteit over wat ze nu daadwerkelijk zijn, kunnen halen en willen betalen zou wel gepast zijn.

De goede coaches gaan niet bij Ajax werken, die kunnen voor meer bij een grotere club aan de slag. Dan hou je de middenmoot over die zich bewezen heeft of een jonge coach met potentie.

Dan moet je je afvragen wat op dit moment beter is, middenmoot om rust in de tent te houden of weer de gok te wagen met een nieuwe coach met dubieuze ervaring (of godverbetere een ex-ajaxied want dat is altijd garantie voor kwaliteit...) en dan denk ik als complete buitenstaander dat rust in de tent prioriteit heeft.
Op dit moment een jonge coach aanstellen is risicovol. Zeker nu ook de TD effectief heeft aangegeven dat hij er ook aan het einde van zijn contract mee ophoudt. Wil je daar instappen op dit moment moet je wel ontzettend zeker zijn van je zaak in zowel de sturing richting de huidige edoch vertrekkende TD maar ook zeker weten dat je met de nieuwe TD door de deur kan gaan.

Het voetbalinhoudelijke aspect zie je bij Heitinga al ( die niet bewierookt werd bij de aanstelling ) dat dat ook goed mis kan gaan met een TD die vrijwel volledig achter de hoofdtrainer staat. ( of je moet een trainer zoals Farioli weten te strikken die puur met de selectie een team weet te smeden maar ook daar zit hetzelfde risico ).

Een beetje rust in de organisatie zou daarin al veel goed doen. Zowel in de bestuurskant alsmede de RvC kant maar ook zeker de trainer die met de spelersgroep werkt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Leeftijd zegt niet zoveel maar een onervaren coach aanstellen is altijd risicovol. Hij kan te weinig talent blijken te hebben en dan zit je met Heitinga 2.0, hij kan ook veel talent blijken te hebben en dan is Ajax voor hem slechts een springplank. Beide uitkomsten zijn niet heel best voor de continuïteit.

Rust bij Ajax krijg je pas als de resultaten goed zijn, tot die tijd zal het onrustig blijven vrees ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:02:
[...]

[...]

Ook prima. Om het even.

[...]

Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten?
Nee jij stelt dat je beter een mindere trainer kan halen dan een goeie (die meer punten zal halen dan die mindere)

• toolkist
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:25:
[...]

Op dit moment een jonge coach aanstellen is risicovol. Zeker nu ook de TD effectief heeft aangegeven dat hij er ook aan het einde van zijn contract mee ophoudt.
Kroes stopt direct als Ajax morgen en nieuwe td zou hebben

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Daarnaast zal de hele bedrijfsstructuur aangepakt moeten worden, want mocht je het toch voor elkaar krijgen een top coach te strikken, die gaat dat alleen maar doen als hij dictator mag spelen omdat er totaal geen vertrouwen is in het bestuur.
Ajax is als Ferrari in F1. Rotsvast geloof in de eigen manier, terwijl resultaten al jaren verre van consistent zijn. Er zijn zeker pieken, maar ook(soms diepe) dalen. Momenteel geen topteam en dan trek je dus geen toptalent. En zelfs al krijg je een topcoach, dan is het maar de vraag of die tijd en de ruimte krijgt om het allemaal passend te maken. De rest van de organisatie ligt er ook niet per se stabiel bij.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
[...]

Kroes stopt direct als Ajax morgen en nieuwe td zou hebben
Zeker, maakt echter niet heel veel uit voor het instapmoment van een nieuwe trainer wanneer Kroes zijn dienstverband stopt. Idealiter zet je eerst de TD neer die vervolgens zoekt naar een hoofdtrainer, al helemaal als je een onervaren trainer zou ambieren ( wat ik mij lastig kan voorstellen in de huidige situatie ).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bundin schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:06:
[...]

Ajax is als Ferrari in F1. Rotsvast geloof in de eigen manier, terwijl resultaten al jaren verre van consistent zijn. Er zijn zeker pieken, maar ook(soms diepe) dalen. Momenteel geen topteam en dan trek je dus geen toptalent. En zelfs al krijg je een topcoach, dan is het maar de vraag of die tijd en de ruimte krijgt om het allemaal passend te maken. De rest van de organisatie ligt er ook niet per se stabiel bij.
Een originele vergelijking, ik snap ook wel waar je hem vandaan hebt. :D

Ik zie wat overeenkomsten maar ook verschillen. Bij Ferrari werken ze al die jaren gewoon op z'n Italiaans, maar de grootste successen waren met buitenlanders aan het roer/stuur, bij Ajax zou dat ook zo kunnen zijn maar dat laat de conservatiever stroming niet toe.
Daartegenover heb ik het gevoel dat ze bij Ferrari veel meer een eigen manier hebben dan bij Ajax. Bij Ajax heb je wat nietszeggende kapstoktermen maar gaat het beleid en werkwijze gewoon alle kanten op de laatste jaren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Napo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:21:
Idealiter zet je eerst de TD neer die vervolgens zoekt naar een hoofdtrainer, al helemaal als je een onervaren trainer zou ambieren ( wat ik mij lastig kan voorstellen in de huidige situatie ).
Niet om specifiek op jou te reageren, maar inhakend op het rijtje afhankelijkheden wat ik overal geroepen zie worden. Ik ben het daar eigenlijk helemaal niet zo mee eens.
Natuurlijk moet je niet hebben dat de personen elkaar totaal niet liggen, maar het technisch beleid van de club moet breder gedragen zijn dan alleen de mening van de TD.

Ajax moet een moderne voetbalvisie hebben die breed gedragen wordt. Een TD is daar een heel belangrijke spil in, zo niet de belangrijkste, maar het technisch kader is veel breder dan dat. Ook een directeur spelersbeleid (Beuker), directeur voetbal (Redegeld) hoofd scouting (De Lang) en zijn gevolg en eigenlijk ook de algemeen directeur (Geelen) moeten achter dat beleid staan en het zoveel mogelijk continueren. En in die lijn zouden ook alle technische staf als trainers, coaches, fysiektrainers, whatever op welk niveau dan ook er in grote lijnen hetzelfde in moeten staan.
En als dat zo is dan heb je een stabiele basis als club en zoek je dus een TD en coach voor het eerste die in die lijn passen. Dan maakt het ook niet zoveel uit wie eerst komt, zolang het maar goed in de visie past en het geen totaalidioten zijn. Als een TD dan zelf andere mensen zou kiezen dan heeft hij gewoon even pech, want de al gekozen coach past ook prima in het plaatje en voldoet daarmee gewoon aan de eisen.

Het lijkt nu wel alsof de TD het gehele beleid bepaalt en daarmee dus ook 100% bepaalt die een goede coach zou zijn. En dat hij daarom als eerste zou moeten komen. Ik sta daar totaal niet achter, de club is groter dan de mening van de TD en hij moet daar onderdeel van zijn, niet dé man met de sleutels zijn.
Wanneer je de TD zo belangrijk maakt als men nu doet zou je in feite de helft van de technische mensen in de club (tientallen) feitelijk elke keer moeten vervangen als er een nieuwe TD met nieuwe mening komt, en zouden Beuker, De Lang, etc. ook weer bij elke nieuwe TD hun koers volledig moeten aanpassen. Dat is waanzin, zo leid je geen club.

Het RvC lid met kennis van voetbaltechnische zaken staat hier helemaal los van in mijn optiek. Het is zeker een pré als er vanuit de RvC ook kritisch gekeken wordt op voetbaltechnische processen, maar het is geen eis en is en blijft een controlerend orgaan. Plat gezegd heeft de RvC geen reet te zeggen over wie TD wordt, ze kunnen er hooguit iets van vinden als je een TD overweegt die totaal niet in het plaatje wat ik hierboven schets past*. In die zin staat de RvC helemaal los, enerzijds moet is een RvC verplicht en moet je die gewoon gaan aanvullen, maar los daarvan heb je als voetbalclub een technisch kader nodig en die moet je parallel aanvullen. Het één is niet afhankelijk van het ander.

Nu zullen er wel tweakers staan te popelen om te roepen wat er allemaal niet klopt aan mijn verhaal en dat het zo niet gaat. Nogal wiedes, ik vertel wat ik verwacht van een professionele voetbalclub, niet wat de actuele situatie is. Ik besef mij met verdriet dat de huidige praktijk nog wel een stukje af staat van wat ik van een professioneel beleid zou verwachten. :'(

* in de lijn van een breedgedragen professioneel beleid is het dus onbegrijpbaar dat na het schetsen van een duidelijke koers en die vervullen met een Farioli, en het schetsen van het profiel van een opvolger, uiteindelijk een Heitinga uit de koker komt rollen. Dat was een moment waarop men toch ineens maar afwijkt van wat eerder als beleid geschetst is en dat dan maar recht probeert te lullen. Dát is het moment waarop ik van een RvC met voetbalkennis verwacht dat die ingrijpt. Niet om de persoon Heitinga, maar omdat de directie dan blijkbaar ineens hun eigen beleid en processen maar even terzijde schuift om 'redenen'.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11 23:30
Gonadan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:21:
[...]
Het RvC lid met kennis van voetbaltechnische zaken staat hier helemaal los van in mijn optiek. Het is zeker een pré als er vanuit de RvC ook kritisch gekeken wordt op voetbaltechnische processen, maar het is geen eis en is en blijft een controlerend orgaan. Plat gezegd heeft de RvC geen reet te zeggen over wie TD wordt, ze kunnen er hooguit iets van vinden als je een TD overweegt die totaal niet in het plaatje wat ik hierboven schets past*. In die zin staat de RvC helemaal los, enerzijds moet is een RvC verplicht en moet je die gewoon gaan aanvullen, maar los daarvan heb je als voetbalclub een technisch kader nodig en die moet je parallel aanvullen. Het één is niet afhankelijk van het ander.

Nu zullen er wel tweakers staan te popelen om te roepen wat er allemaal niet klopt aan mijn verhaal en dat het zo niet gaat. Nogal wiedes, ik vertel wat ik verwacht van een professionele voetbalclub, niet wat de actuele situatie is. Ik besef mij met verdriet dat de huidige praktijk nog wel een stukje af staat van wat ik van een professioneel beleid zou verwachten. :'(

* in de lijn van een breedgedragen professioneel beleid is het dus onbegrijpbaar dat na het schetsen van een duidelijke koers en die vervullen met een Farioli, en het schetsen van het profiel van een opvolger, uiteindelijk een Heitinga uit de koker komt rollen. Dat was een moment waarop men toch ineens maar afwijkt van wat eerder als beleid geschetst is en dat dan maar recht probeert te lullen. Dát is het moment waarop ik van een RvC met voetbalkennis verwacht dat die ingrijpt. Niet om de persoon Heitinga, maar omdat de directie dan blijkbaar ineens hun eigen beleid en processen maar even terzijde schuift om 'redenen'.
Dat eerder dit jaar verse RvC-leden opstapten was dus ook een duidelijke rode vlag.

• toolkist
  • Niet online
We zijn het vaak niet met elkaar eens, maar deze post verwoordt precies hoe ik erover denk :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Highland schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:51:
Dat eerder dit jaar verse RvC-leden opstapten was dus ook een duidelijke rode vlag.
Hoe bedoel je dat?

Als meerdere RvC leden in één keer opstappen is dat altijd een rode vlag. Of dat een directe relatie met mijn relaas heeft durf ik niet te zeggen. Ajax heeft ook het probleem dat er van de RvC vaak net wat anders verwacht wordt dan men vanuit het bedrijfsleven gewend is, daar wringt uiteindelijk ook vaak wat. Daarbij komt dat media en supporters altijd een naam zoeken om op in te hakken als het sportief niet gaat zoals ze willen, en in die kruistocht ben je als RvC-lid ook gewoon een potentieel doelwit. Daar wordt niemand echt gelukkig van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:42
[...]

Het lijkt nu wel alsof de TD het gehele beleid bepaalt en daarmee dus ook 100% bepaalt die een goede coach zou zijn. En dat hij daarom als eerste zou moeten komen. Ik sta daar totaal niet achter, de club is groter dan de mening van de TD en hij moet daar onderdeel van zijn, niet dé man met de sleutels zijn.
Nou inderdaad. Vertaal dit eens naar het bedrijfsleven. Iedere keer als de leidinggevende van de leidinggevende wordt vervangen dan moet iedereen eruit? :?

XXXVI

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Spelersgroep Ajax positief verrast door nieuwkomer in technische staf
De spelersgroep van Ajax is erg te spreken over Fred Grim, en met name over Paul Nuijten. Dat weet VoetbalPrimeur. Nuijten, normaliter trainer van Ajax O19, werd vorige week doorgeschoven naar het eerste. Daar fungeert hij nu als assistent-trainer
Bron: VoetbalPrimeur
Ajax polst Denny Landzaat als extra assistent, Jordi Cruijff in beeld om Alex Kroes op te volgen
Denny Landzaat (49) heeft een aanbod van Ajax in beraad om de assistent van interim-coach Fred Grim te worden. Dat melden bronnen rondom Landzaat.
Bron: Telegraaf

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het komt allemaal van de Telegraaf volgens mij. Geelen heeft gezegd dat ze rustig gaan kijken dus de T komt weer met de standaard namen langs. Is er een periode waarin Cruijff niet genoemd is? :D

Landzaat heeft eerder samengewerkt met Grim. Als Grim er nog wel een tijdje zit, en daar lijkt het gezien de uitspraken van Geelen wel op, dan is de staf licht op hem aanpassen niet heel gek. Zolang het contract maar wel in die lijn is en dat niet weer afgekocht moet worden als er een trainer gevonden wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
Het bestuur is nu dus officieel dommer dan een ezel, want zoals het spreekwoord gaat stoot die zich tenminste niet 2 keer aan dezelfde steen. Terwijl het bestuur dus duidelijk door gaat met de fout van een bekende NL naam of Ajax-DNA/verleden over kwaliteit te verkiezen.
Daarnaast is dit financieel ook wel dom. Want waarom zou Landzaat akkoord gaan met een contract tot einde van seizoen, dus als de volgende hoofdcoach hem niet in zijn technische staf wil mag je aan het eind van seizoen weer een afkoopsom betalen om resterende contract af te betalen. Snap dus niet zo goed waarom je nu als je zowel nog op zoek bent naar een TD als nieuwe hoofdcoach, mensen van buiten de organisatie voor een tijdelijke positie gaat contracteren.

• KillaZ
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:54:
[...]

Het bestuur is nu dus officieel dommer dan een ezel, want zoals het spreekwoord gaat stoot die zich tenminste niet 2 keer aan dezelfde steen. Terwijl het bestuur dus duidelijk door gaat met de fout van een bekende NL naam of Ajax-DNA/verleden over kwaliteit te verkiezen.
Daarnaast is dit financieel ook wel dom. Want waarom zou Landzaat akkoord gaan met een contract tot einde van seizoen, dus als de volgende hoofdcoach hem niet in zijn technische staf wil mag je aan het eind van seizoen weer een afkoopsom betalen om resterende contract af te betalen. Snap dus niet zo goed waarom je nu als je zowel nog op zoek bent naar een TD als nieuwe hoofdcoach, mensen van buiten de organisatie voor een tijdelijke positie gaat contracteren.
Omdat Grim het niet in zijn eentje kan? Landzaat kent de club, kent Grim, wordt omschreven als een tactisch sterke trainer en is bereid om tijdelijk in te stappen. Waarom zou je het dan als Ajax niet doen als het financiele plaatje klopt?

Landzaat zelf zat thuis met een afkoopsom na Indonesië, dus waarom zou je dan niet instappen?

K to the KillaZ

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
KillaZ schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:40:
[...]

Landzaat kent de club, kent Grim
Dit is precies het vriendjespolitiek wat het probleem van Ajax is, heeft niks mijn kwaliteit te maken maar met wie kent wie. Je hebt ook een TD die nu over zijn eigen "graf" heen regeert. Lees dat bij ESPN gezegd zou zijn dat als nieuwe staf hem niet zou willen ze contract kunnen ontbinden, maar dat betekend indirect ook dat zijn contract dus eigenlijk langer is. Je krijgt dus iemand die door een TD die weg gaat aangesteld wordt aan de hand van vriendjespolitiek en niet kwaliteit. Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast.
In dit geval was het intern opvangen veel logischer geweest, zeker als je financien als reden gaf waarom Farioli zijn koks niet kon krijgen en je nu dus veel meer aan het uitgeven bent.
KillaZ schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:40:
[...]
Landzaat zelf zat thuis met een afkoopsom na Indonesië, dus waarom zou je dan niet instappen?
Omdat het voor zijn CV nou niet echt goed is als je steeds maar voor paar maanden in dienst bent, veel logischer om dan voor werkplek te gaan met stabielere grond waar je aantal jaar kan werken. Of te wel zoals hierboven al vermeld, alleen instappen als je een contract voor meerdere jaren krijgt en niet paar maanden. Dan is eventuele afkoopsom ook groter...

• KillaZ
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:56:
[...]

Dit is precies het vriendjespolitiek wat het probleem van Ajax is, heeft niks mijn kwaliteit te maken maar met wie kent wie. Je hebt ook een TD die nu over zijn eigen "graf" heen regeert. Lees dat bij ESPN gezegd zou zijn dat als nieuwe staf hem niet zou willen ze contract kunnen ontbinden, maar dat betekend indirect ook dat zijn contract dus eigenlijk langer is. Je krijgt dus iemand die door een TD die weg gaat aangesteld wordt aan de hand van vriendjespolitiek en niet kwaliteit. Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast.
In dit geval was het intern opvangen veel logischer geweest, zeker als je financien als reden gaf waarom Farioli zijn koks niet kon krijgen en je nu dus veel meer aan het uitgeven bent.
Om deze aanstelling als puur vriendjespolitiek te bestempelen is ook een beetje spijkers op laag water zoeken. Heitinga en Keizer trap je er uit, Grim kwam er voor terug. Heitinga gaf aan dat zelfs met de staf die hij tot zijn beschikking had, het "te druk" was. Dan schuif je Nuijten door, maar is er nog steeds behoefte aan een ervaren assistent. Dan is Landzaat een assistent die ervaring heeft, beschikbaar is en bereid is om de klus tot einde seizoen te doen.

Om dan meteen in doemscenario's te denken is toch onnodig?

"Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast."

Je bedoelt een scenario wat met een intern doorgeschoven trainer ook zomaar kan gebeuren? Dat is toch niet gelieerd aan de aanstelling van Landzaat? Er is nu focus nodig om de puinzooi op te lossen, stabiliteit op het dagelijkse proces is daarbij nodig. Als je dat met een tijdelijke aanstelling van Grim, Landzaat en Nuijten kan oplossen, is dat een prima eerste stap. Als Kroes wordt gevraagd door het bestuur om te assisteren in de zoektoch naar een nieuwe TD, is "over zijn graf regeren" ook onzin. Hij wordt specifiek daar naar gevraagd. In de gesprekken met de nieuwe TD zal ook direct gepraat worden over een nieuwe coach. Daar zal de nieuwe TD verantwoordelijk voor zijn.

Die zal trouwens ook meteen statutair directeur zijn, in tegenstelling tot Kroes die zijn aandelen feestje was vergeten.
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:56:
[...]
[...]

Omdat het voor zijn CV nou niet echt goed is als je steeds maar voor paar maanden in dienst bent, veel logischer om dan voor werkplek te gaan met stabielere grond waar je aantal jaar kan werken. Of te wel zoals hierboven al vermeld, alleen instappen als je een contract voor meerdere jaren krijgt en niet paar maanden. Dan is eventuele afkoopsom ook groter...
Waar vind je dat dan, in November? :X

Je bepaalt nu eigenlijk voor Landzaat wat hij moet doen, alsof die man dat zelf niet doorheeft na zijn mislukte avontuur bij Indonesië. Hij heeft, op AZ na, nergens langer dan 2 jaar gezeten. Ik vermoed dat hij, kijkende naar zijn CV, dus niet echt van de "long term commitment" is. ;)

K to the KillaZ

• JEightyFive
Tijdens de afgelopen interlandbreak en F1-loos weekend dacht ik nog: tijd dat er weer gevoetbald wordt (heb niks met Oranje tijdens oefen- en kwalificatiewedstrijden), maar bij nader inzien kan deze de interlandbreak misschien nog een jaar of 2 duren zodat Ajax de tijd heeft om orde op zaken te stellen. Er vanuit gaande dat dat binnen 2 jaar lukt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Pompi je doet een aantal flinke glas half leeg aannames. De assistenten zijn gekoppeld aan het functioneren van Grim, dus Ajax hoeft niet per se met hem door. (nu ook in de berichtgeving te lezen)
Daarnaast is het wel erg vergezocht om iemand die alleen in de jeugd een noemenswaardige Ajaxperiode gehad heeft te bestempelen als het doorgaan met Ajax DNA zoeken. Het is gewoon iemand die goed met Grim kan samenwerken en de boel kan helpen versterken zolang er nog geen geheel nieuwe staf is. Lijkt mij helemaal niets mis mee.

Een ander positief punt van het verhaal vind ik dat Geelen (en de rest) blijkbaar niet direct de woorden van Kroes (Grim zit hier echt niet lang) tot praktijk brengt maar rustig kijkt wat realistische stappen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2025 15:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Landzaat zal wel (aanname dus) als ZZP-er ingeleend zijn, mag je toch hopen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:42
toolkist schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:40:
Landzaat zal wel (aanname dus) als ZZP-er ingeleend zijn, mag je toch hopen.
Zou Ajax dat aandurven? Ik vermoed DBA vrees :+

XXXVI

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Ik vind het vooral bijzonder dat al die potentiële trainers die als assistent meelopen ook eruit worden gebonjourd, zoals Peerenboom en Vos. Hopelijk is het assistentschap van Nuijten niet ook einde Ajaxcarrière.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-11 14:56
Marrtijn schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:08:
Ik vind het vooral bijzonder dat al die potentiële trainers die als assistent meelopen ook eruit worden gebonjourd, zoals Peerenboom en Vos. Hopelijk is het assistentschap van Nuijten niet ook einde Ajaxcarrière.
Peerenboom die slechtste Jong Ajax trainer uit de geschiedenis als potentiële trainer betitelen :+ die had al eerder ontslagen moeten worden.

Vos is inderdaad ander verhaal.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vos vertrok zelf, die had wel door dat het er bij Farioli professioneler aan toe ging dan bij Ajax. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:26:
Vos vertrok zelf, die had wel door dat het er bij Farioli professioneler aan toe ging dan bij Ajax. ;)
Vos vertrok omdat Heitinga hem niet als assistent wilde toch?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:47:
Vos vertrok omdat Heitinga hem niet als assistent wilde toch?
Dat speelde ook, maar dan hoef je nog niet weg bij de club toch? Hij zag blijkbaar meer heil in mee met Farioli dan een andere rol binnen de club (is geen verwijt, ik snap het wel).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Hij had inderdaad schoonmaker kunnen gaan worden daar ipv aankomend hoofdtrainer. Als je zo aan de kant geschoven wordt is dat gewoon een verkapte 'we willen je niet meer' dus kun je dat moeilijk een eigen keuze noemen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:49:
Hij had inderdaad schoonmaker kunnen gaan worden daar ipv aankomend hoofdtrainer. Als je zo aan de kant geschoven wordt is dat gewoon een verkapte 'we willen je niet meer' dus kun je dat moeilijk een eigen keuze noemen.
Dat is weer lekker kort door. Zijn oude positie was ook weer beschikbaar, was dat dan geen optie meer? En was dat dan geen optie vanuit de club of vanuit hemzelf? Ik herinner me alleen dat Heitinga hem liever niet als assistent wilde, maar niet dat hij er 'uit gebonjourd' is.

Maar misschien redeneren ze inderdaad wel zoals jij, dat als je niet meteen hoofdtrainer word dat je ook direct denkt dat ze je niet moeten en je dan maar weggaat. Reiziger had daar ook een handje van, al heb ik er begrip voor dat je zo redeneert als je Heitinga boven jou wordt verkozen.
Misschien moeten potentiële assistenten dan eens goed nadenken of het assistent worden wel een opstap naar hoofdtrainer is. Hoe vaak zie je dat daadwerkelijk gebeuren? Meestal is het hooguit interim tot een nieuwe staf er zit. Als je vanuit de jeugd niet direct de stap hoofdtrainer maakt zou ik lekker blijven zitten. Dan maar hoofdtrainer bij de jeugd in plaats van de jeugd dan assistent bij het eerste, want een opstap naar hoofdtrainer bij het eerste is het in feite helemaal niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JEightyFive
ephymerous schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:37:
[...]

Zou Ajax dat aandurven? Ik vermoed DBA vrees :+
Denny Bij Ajax vrees? Ja dat heb ik ook :+

Hopelijk wordt er snel een nieuwe TD gevonden zodat er ook snel een capabele trainer neergezet kan gaan worden. Dit seizoen is weggegooid maar met nog iets meer dan een half jaar totdat de voorbereiding weer begint moet er eigenlijk z.s.m. duidelijkheid zijn zodat men naar dat nieuwe seizoen toe kan gaan werken, anders verliezen we weer kostbare tijd.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
We hebben al een half jaar kostbare tijd verloren als ik eerlijk ben. :P
En eigenlijk de opbouw van het jaar daarvoor weggegooid. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JEightyFive
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:52:
We hebben al een half jaar kostbare tijd verloren als ik eerlijk ben. :P
En eigenlijk de opbouw van het jaar daarvoor weggegooid. :X
Helemaal eens, maar daar doen we nu helaas niks meer aan :'(

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 11:50
@Gonadan assistenttrainer bij het eerste elftal is een stap hoger dan hoofdtrainer van een jeugdelftal of jong Ajax. Daar zit neem ik aan ook een salarisverhoging aan vast. Als je dan wordt verteld dat de nieuwe trainer je er niet bij wil hebben, ga je dan weer een stap terug doen naar een jong- of jeugdelftal? Dat heeft toch helemaal geen sfeer. Zit je weer in kleine stadions op een druilerige maandag te kijken naar spelers die het hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan maken bij Ajax 1. Ik snap Dave Vos zeker wel. Die kan veel meer leren van een Farioli en assistent zijn bij een eerste elftal dan dat hij zou leren als hoofdtrainer van jong Ajax.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JanW ik gaf al aan zijn keuze prima te begrijpen, ik ageer alleen tegen de stelling dat Ajax iedereen 'eruit bonjourd'.
En prima als je assistent als stap omhoog ziet, maar het is geen stap richting de positie die je éigenlijk wilt hebben, althans niet bij dezelfde club.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste