Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ajax: Bestuurlijke chaos en sportieve crisis

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37
Alex Pastoor en Ron Jans zou ik zelf wel als geschikte trainers vinden om het team zelf weer op poten te krijgen maar ik heb mijn twijfels of zij wel opgewassen zijn tegen de slangenkuil aan de bestuurskant en alle ratten die er nog meer gedijen. Verweij en Driesen hebben aan een paar halve woorden genoeg om je het leven zuur te maken als ze je niet moeten.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jans gaat het in ieder geval dus niet doen, Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Overigens verbaast het me zeer dat de zaakwaarnemer van Kluivert zich nog niet gemeld heeft in de media.

Het CV van Pastoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTdZA7YINuBxuEbMgQkNCyi44q4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4AKayNrOG5jTZE58iodHXbZh.png?f=user_large

Hoe je die serieus als optie kan zien? :D

[ Voor 34% gewijzigd door toolkist op 12-11-2025 15:11 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 16:42
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:27:
Huibers gaat weg bij AZ einde seizoen. Dus nu zal, tot hij zelf super duidelijk aangeeft als ie niet naar Ajax wil, dat wel het gerucht blijven de komende tijd.

https://www.voetbalprimeu...t-vertrek-aan-bij-az.html
Hij is behoorlijk duidelijk dat hij zich volledig op zijn gezin gaat storten. Dat zal niet voor 6 weken zomervakantie zijn :+

K to the KillaZ

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:34
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:07:
Jans gaat het in ieder geval dus niet doen, Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Overigens verbaast het me zeer dat de zaakwaarnemer van Kluivert zich nog niet gemeld heeft in de media.

Het CV van Pastoor:
[Afbeelding]

Tja, dat dacht ik ook bij een paar andere namen die de afgelopen daadwerkelijk Ajax hebben getrained.
Het is op dit moment niet alleen wie is er beschikbaar, maar vooral welke gek wil er daadwerkelijk instappen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-11 15:53
Pastoor acht ik echt veel te licht. Dan zie ik (bij wijze van) nog liever Jonker.
Lood om oud ijzer.

Er zijn nu gewoon geen goede Nederlandse trainers beschikbaar dus men moet net als met Farioli over de grens kijken en gewoon accepteren dat een trainer naar de mogelijkheden van het elftal gaat spelen. Niet al die nonsens met Ajax-voetbal en meer van die dooddoeners.
Het belangrijkste moet zijn om zo hoog mogelijk te eindigen in de competitie, hoe dan ook. Champions League kan je dit jaar wel vergeten maar eigenlijk heb je die miljoenen broodnodig in de opbouw.
Oogstrelend voetbal kan je verlangen zodra je weer een kwalitatief degelijke selectie hebt maar is wat mij betreft (nu) ondergeschikt aan de rest.

• Miki

Het CV van Pastoor:
[Afbeelding]

Almere City is geen Ajax (understatement zeg maar) maar wat hij daar heeft gedaan was echt wel knap met het beperkte materiaal wat hij tot zijn beschikking had. Zijn ploeg speelde verzorgd en aantrekkelijk voetbal en draaide mee in de middenmoot. Dat geintje had hij ook al eens geflikt met Excelsior. Dus hij heeft ervaring om met beperkt materiaal iets neer te zetten. Met dat betreft acht ik hem van een hoger niveau dan Heitinga, Keizer en Grim. Maar goed, welke gek ga je vinden?

• toolkist
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:48:
[...]

Almere City is geen Ajax (understatement zeg maar) maar wat hij daar heeft gedaan was echt wel knap met het beperkte materiaal wat hij tot zijn beschikking had. Zijn ploeg speelde verzorgd en aantrekkelijk voetbal en draaide mee in de middenmoot. Dat geintje had hij ook al eens geflikt met Excelsior. Dus hij heeft ervaring om met beperkt materiaal iets neer te zetten. Met dat betreft acht ik hem van een hoger niveau dan Heitinga, Keizer en Grim. Maar goed, welke gek ga je vinden?
Dat deed Steijn toch ook bij de clubs waar hij zat? Excelsior en Almere zijn zelfs nu nog wel een heel aantal niveaus onder Ajax.
Zo lang je vast blijft houden aan een NL trainer is de keuze niet reuze, maar waarom zou je.

• Miki
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:26:
[...]

Dat deed Steijn toch ook bij de clubs waar hij zat? Excelsior en Almere zijn zelfs nu nog wel een heel aantal niveaus onder Ajax.
Zo lang je vast blijft houden aan een NL trainer is de keuze niet reuze, maar waarom zou je.
Het risico is wel dat buitenlandse trainers over het algemeen wel meer salaris vragen, omdat simpelweg de salarissen in het buitenland hoger liggen. Je zult dan talenten uit de Scandinavische of Oostblok contreien moet opvissen want alles rondom West Europa zal moeilijk financieel haalbaar zijn. Maar dan krijg je gelijk het vraagstuk waarom een Jans of Pastoor niet goed genoeg zijn als je een niet bewezen coach uit het buitenland haalt. Een nieuwe Fariolli halen zal ook lastig worden, ik denk namelijk dat je letterlijk de jackpot met hem getroffen hebben en dat dat niet zomaar nog een keer gebeurd.

• toolkist
  • Niet online
Simpel toch? Pastoor is niet goed genoeg, Jans wil niet.
Iedereen die hier Jans blijft roepen heeft blijkbaar gemist dat ie zelf eerder al gezegd heeft dat Utrecht zn laatste job is en dat ie na volgend seizoen met pensioen gaat (en de keren dat ik het al gepost heb hier ;)

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-11 19:50
toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
Iedereen die hier Jans blijft roepen heeft blijkbaar gemist dat ie zelf eerder al gezegd heeft dat Utrecht zn laatste job is en dat ie na volgend seizoen met pensioen gaat (en de keren dat ik het al gepost heb hier ;)
Hoop doet leven.. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

toolkist schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:03:
Als er één groep vaklui niet definitief met pensioen kan gaan zijn het wel coaches.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:02

ST10©DE

Dus.............

Als Ajax moet je toch geen Jans willen hebben. Goede coach, maar wel voor de clubs 4 t/m 8 ofzo. Je wil of een echte topcoach of een heel goed talent. Alles daartussen is weggegooide tijd.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Denman
  • Laatst online: 02:17
Mog schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:12:
[...]

Als er één groep vaklui niet definitief met pensioen kan gaan zijn het wel coaches.
Tja, inderdaad. Ron Jans is ook al meerdere malen terug gekomen op een dergelijke beslissing:

Zei in 2022 dat hij in 2025 geen trainer meer zou zijn:
https://www.twenteinsite....-ben-ik-geen-trainer-meer

Stelde zijn pensioen toch nog even uit:
https://nos.nl/artikel/25...trecht-ben-nog-niet-klaar

En zei het na Utrecht echt voor gezien te houden:
https://www.espn.nl/voetb...d-ik-het-echt-voor-gezien

Maar zegt in dat laatste interview ook: de Top 3 benadert mij toch niet. Toch denk ik niet dat hij op een aanbod van Ajax in gaat (er van uitgaande dat ze momenteel nog Top 3 van NL zijn :P). In hetzelfde stuk geeft hij namelijk aan meer tijd met vrienden en familie door te willen brengen. Zijn vrije tijd zal er niet beter op worden als hij naar Ajax gaat.

Dus dit alles in acht nemende en de voetbalwereld kennende zal hij binnenkort wel gepresenteerd worden als nieuwe coach van Ajax :+

Join het GoT Pulse-Team!

• Typhone
  • Laatst online: 21-11 17:41

Typhone

Who Dares Wins

ST10©DE schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:23:
Als Ajax moet je toch geen Jans willen hebben. Goede coach, maar wel voor de clubs 4 t/m 8 ofzo. Je wil of een echte topcoach of een heel goed talent. Alles daartussen is weggegooide tijd.
Zie hier de vervanger voor Alex Kroes!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heel eerlijk denk ik dat die die echte topcoach of heel goede talent beter kunt "bewaren" voor de periode dat het weer wat beter gaat. En da's niet dit seizoen, want de onrust rond Kroes blijft nog wel even aanhouden. Als je nu een topcoach of echt goed talent aanstelt is de kans levensgroot dat ie ofwel door supporters ofwel door media (of beide) afgeschreven wordt voordat het seizoen halverwege is. Kun je beter accepteren dat je in een niets-periode zit er er een niets-trainer voor de groep gooien.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JEightyFive
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:47:
[...]

Heel eerlijk denk ik dat die die echte topcoach of heel goede talent beter kunt "bewaren" voor de periode dat het weer wat beter gaat. En da's niet dit seizoen, want de onrust rond Kroes blijft nog wel even aanhouden. Als je nu een topcoach of echt goed talent aanstelt is de kans levensgroot dat ie ofwel door supporters ofwel door media (of beide) afgeschreven wordt voordat het seizoen halverwege is. Kun je beter accepteren dat je in een niets-periode zit er er een niets-trainer voor de groep gooien.
Dan had men net zo goed Heitinga kunnen laten zitten.

Het seizoen is toch al vergooid dus je kan nu net zo goed een trainer aanstellen en die als opdracht geven om vast te gaan bouwen voor volgend seizoen. Niet na 3 verliespartijen weer eruit smijten maar oog voor de langere termijn. Ten Hag begon als ik het goed herinner ook niet denderend maar had wel mooi een half jaar om alvast een en ander in te slijpen.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:02

ST10©DE

Dus.............

[...]

Gewoon seizoen afmaken met Grim.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• toolkist
  • Niet online
[...]

Dus liever een nog slechter resultaat? Rare insteek.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JEightyFive schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Dan had men net zo goed Heitinga kunnen laten zitten.
Van mij had ie inderdaad niet weggehoeven O-)
ST10©DE schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Gewoon seizoen afmaken met Grim.
Ook prima. Om het even.
toolkist schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:55:
[...]

Dus liever een nog slechter resultaat? Rare insteek.
Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten? Ik denk dat elke willekeurige trainer minimaal soortgelijke resultaten zal halen. Maar een trainer die met een goed beleid en goede randvoorwaarden het team beter kan maken zal met dit team (/ in deze omstandigheden) niet per se beter presteren. Maar daar wel op afgerekend worden. Ik denk dat je die trainer dan beter pas kunt aanstellen als die randvoorwaarden weer wat beter op de rit staan. Begin bij het oplossen van de basis voordat je investeert in een goede trainer.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:02:
[...]

[...]

Ook prima. Om het even.

[...]

Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten? Ik denk dat elke willekeurige trainer minimaal soortgelijke resultaten zal halen. Maar een trainer die met een goed beleid en goede randvoorwaarden het team beter kan maken zal met dit team (/ in deze omstandigheden) niet per se beter presteren. Maar daar wel op afgerekend worden. Ik denk dat je die trainer dan beter pas kunt aanstellen als die randvoorwaarden weer wat beter op de rit staan. Begin bij het oplossen van de basis voordat je investeert in een goede trainer.
Ik denk dat je een goede trainer nodig hebt die die randvoorwaarden naar zijn hand kan zetten en dat de verbetering er anders niet snel zal komen. De afgelopen tijd heeft wel laten zien dat Ajax vanuit de huidige club iig niet de goede stappen durft te zetten. Dus als de hulp niet van buitenaf komt, vraag ik me af of ze het zelf kunnen oplossen.

[removed]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat je een goede trainer nodig hebt die die randvoorwaarden naar zijn hand kan zetten en dat de verbetering er anders niet snel zal komen. De afgelopen tijd heeft wel laten zien dat Ajax vanuit de huidige club iig niet de goede stappen durft te zetten. Dus als de hulp niet van buitenaf komt, vraag ik me af of ze het zelf kunnen oplossen.
Ja, eens. Maar daar durft de club zich dus niet aan te wagen als ik de reden van Ten Hag een beetje tussen de regels door interpreteer (en misschien in hindsight ook wel de reden van het vertrek van Farioli).

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ajax is een club met ambities voor wereld kampioen, met het budget van een kleine nationale kampioen en het beleid van de dorpsclub.

Iedereen wil altijd maar topspelers en topcoaches omdat het Ajax is maar enige realiteit over wat ze nu daadwerkelijk zijn, kunnen halen en willen betalen zou wel gepast zijn.

De goede coaches gaan niet bij Ajax werken, die kunnen voor meer bij een grotere club aan de slag. Dan hou je de middenmoot over die zich bewezen heeft of een jonge coach met potentie.

Dan moet je je afvragen wat op dit moment beter is, middenmoot om rust in de tent te houden of weer de gok te wagen met een nieuwe coach met dubieuze ervaring (of godverbetere een ex-ajaxied want dat is altijd garantie voor kwaliteit...) en dan denk ik als complete buitenstaander dat rust in de tent prioriteit heeft.

Daarnaast zal de hele bedrijfsstructuur aangepakt moeten worden, want mocht je het toch voor elkaar krijgen een top coach te strikken, die gaat dat alleen maar doen als hij dictator mag spelen omdat er totaal geen vertrouwen is in het bestuur.

blup

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:49:
[...]

Ja, eens. Maar daar durft de club zich dus niet aan te wagen als ik de reden van Ten Hag een beetje tussen de regels door interpreteer (en misschien in hindsight ook wel de reden van het vertrek van Farioli).
Klopt, en daarom acht ik de kans best groot dat Ajax ook het volgend seizoen nog niet goed zal lopen. Zolang ze niet de echte pijnpunten willen aanpakken wordt het lastig om echt stappen te maken.

[removed]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:30
Bezulba schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:58:
[...]
Ajax is een club met ambities voor wereld kampioen, met het budget van een kleine nationale kampioen en het beleid van de dorpsclub.
Dit.

In mijn lokale dorpsclub zie je op kleine schaal ook die gespleten persoonlijkheid: zijn we een gezellige brede voetbalvereniging gedragen door vrijwilligers ('de vereniging Ajax') of zijn we een club met ambitie die streeft naar zo hoog mogelijk voetballen in de derde of tweede divisie, inclusief betaalde krachten ('Ajax NV')?
Door het bestuursmodel van Ajax lopen die twee gespleten persoonlijkheden altijd door elkaar, waarbij ze elkaar via via lopen te bestrijden. Valentijn Driessen eet er een goeie boterham van.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Iedereen wil altijd maar topspelers en topcoaches omdat het Ajax is maar enige realiteit over wat ze nu daadwerkelijk zijn, kunnen halen en willen betalen zou wel gepast zijn.

De goede coaches gaan niet bij Ajax werken, die kunnen voor meer bij een grotere club aan de slag. Dan hou je de middenmoot over die zich bewezen heeft of een jonge coach met potentie.

Dan moet je je afvragen wat op dit moment beter is, middenmoot om rust in de tent te houden of weer de gok te wagen met een nieuwe coach met dubieuze ervaring (of godverbetere een ex-ajaxied want dat is altijd garantie voor kwaliteit...) en dan denk ik als complete buitenstaander dat rust in de tent prioriteit heeft.
Op dit moment een jonge coach aanstellen is risicovol. Zeker nu ook de TD effectief heeft aangegeven dat hij er ook aan het einde van zijn contract mee ophoudt. Wil je daar instappen op dit moment moet je wel ontzettend zeker zijn van je zaak in zowel de sturing richting de huidige edoch vertrekkende TD maar ook zeker weten dat je met de nieuwe TD door de deur kan gaan.

Het voetbalinhoudelijke aspect zie je bij Heitinga al ( die niet bewierookt werd bij de aanstelling ) dat dat ook goed mis kan gaan met een TD die vrijwel volledig achter de hoofdtrainer staat. ( of je moet een trainer zoals Farioli weten te strikken die puur met de selectie een team weet te smeden maar ook daar zit hetzelfde risico ).

Een beetje rust in de organisatie zou daarin al veel goed doen. Zowel in de bestuurskant alsmede de RvC kant maar ook zeker de trainer die met de spelersgroep werkt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Leeftijd zegt niet zoveel maar een onervaren coach aanstellen is altijd risicovol. Hij kan te weinig talent blijken te hebben en dan zit je met Heitinga 2.0, hij kan ook veel talent blijken te hebben en dan is Ajax voor hem slechts een springplank. Beide uitkomsten zijn niet heel best voor de continuïteit.

Rust bij Ajax krijg je pas als de resultaten goed zijn, tot die tijd zal het onrustig blijven vrees ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:02:
[...]

[...]

Ook prima. Om het even.

[...]

Slechter dan wat? Dan de huidige resultaten?
Nee jij stelt dat je beter een mindere trainer kan halen dan een goeie (die meer punten zal halen dan die mindere)

• toolkist
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:25:
[...]

Op dit moment een jonge coach aanstellen is risicovol. Zeker nu ook de TD effectief heeft aangegeven dat hij er ook aan het einde van zijn contract mee ophoudt.
Kroes stopt direct als Ajax morgen en nieuwe td zou hebben

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Daarnaast zal de hele bedrijfsstructuur aangepakt moeten worden, want mocht je het toch voor elkaar krijgen een top coach te strikken, die gaat dat alleen maar doen als hij dictator mag spelen omdat er totaal geen vertrouwen is in het bestuur.
Ajax is als Ferrari in F1. Rotsvast geloof in de eigen manier, terwijl resultaten al jaren verre van consistent zijn. Er zijn zeker pieken, maar ook(soms diepe) dalen. Momenteel geen topteam en dan trek je dus geen toptalent. En zelfs al krijg je een topcoach, dan is het maar de vraag of die tijd en de ruimte krijgt om het allemaal passend te maken. De rest van de organisatie ligt er ook niet per se stabiel bij.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:14:
[...]

Kroes stopt direct als Ajax morgen en nieuwe td zou hebben
Zeker, maakt echter niet heel veel uit voor het instapmoment van een nieuwe trainer wanneer Kroes zijn dienstverband stopt. Idealiter zet je eerst de TD neer die vervolgens zoekt naar een hoofdtrainer, al helemaal als je een onervaren trainer zou ambieren ( wat ik mij lastig kan voorstellen in de huidige situatie ).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Bundin schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:06:
[...]

Ajax is als Ferrari in F1. Rotsvast geloof in de eigen manier, terwijl resultaten al jaren verre van consistent zijn. Er zijn zeker pieken, maar ook(soms diepe) dalen. Momenteel geen topteam en dan trek je dus geen toptalent. En zelfs al krijg je een topcoach, dan is het maar de vraag of die tijd en de ruimte krijgt om het allemaal passend te maken. De rest van de organisatie ligt er ook niet per se stabiel bij.
Een originele vergelijking, ik snap ook wel waar je hem vandaan hebt. :D

Ik zie wat overeenkomsten maar ook verschillen. Bij Ferrari werken ze al die jaren gewoon op z'n Italiaans, maar de grootste successen waren met buitenlanders aan het roer/stuur, bij Ajax zou dat ook zo kunnen zijn maar dat laat de conservatiever stroming niet toe.
Daartegenover heb ik het gevoel dat ze bij Ferrari veel meer een eigen manier hebben dan bij Ajax. Bij Ajax heb je wat nietszeggende kapstoktermen maar gaat het beleid en werkwijze gewoon alle kanten op de laatste jaren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Napo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:21:
Idealiter zet je eerst de TD neer die vervolgens zoekt naar een hoofdtrainer, al helemaal als je een onervaren trainer zou ambieren ( wat ik mij lastig kan voorstellen in de huidige situatie ).
Niet om specifiek op jou te reageren, maar inhakend op het rijtje afhankelijkheden wat ik overal geroepen zie worden. Ik ben het daar eigenlijk helemaal niet zo mee eens.
Natuurlijk moet je niet hebben dat de personen elkaar totaal niet liggen, maar het technisch beleid van de club moet breder gedragen zijn dan alleen de mening van de TD.

Ajax moet een moderne voetbalvisie hebben die breed gedragen wordt. Een TD is daar een heel belangrijke spil in, zo niet de belangrijkste, maar het technisch kader is veel breder dan dat. Ook een directeur spelersbeleid (Beuker), directeur voetbal (Redegeld) hoofd scouting (De Lang) en zijn gevolg en eigenlijk ook de algemeen directeur (Geelen) moeten achter dat beleid staan en het zoveel mogelijk continueren. En in die lijn zouden ook alle technische staf als trainers, coaches, fysiektrainers, whatever op welk niveau dan ook er in grote lijnen hetzelfde in moeten staan.
En als dat zo is dan heb je een stabiele basis als club en zoek je dus een TD en coach voor het eerste die in die lijn passen. Dan maakt het ook niet zoveel uit wie eerst komt, zolang het maar goed in de visie past en het geen totaalidioten zijn. Als een TD dan zelf andere mensen zou kiezen dan heeft hij gewoon even pech, want de al gekozen coach past ook prima in het plaatje en voldoet daarmee gewoon aan de eisen.

Het lijkt nu wel alsof de TD het gehele beleid bepaalt en daarmee dus ook 100% bepaalt die een goede coach zou zijn. En dat hij daarom als eerste zou moeten komen. Ik sta daar totaal niet achter, de club is groter dan de mening van de TD en hij moet daar onderdeel van zijn, niet dé man met de sleutels zijn.
Wanneer je de TD zo belangrijk maakt als men nu doet zou je in feite de helft van de technische mensen in de club (tientallen) feitelijk elke keer moeten vervangen als er een nieuwe TD met nieuwe mening komt, en zouden Beuker, De Lang, etc. ook weer bij elke nieuwe TD hun koers volledig moeten aanpassen. Dat is waanzin, zo leid je geen club.

Het RvC lid met kennis van voetbaltechnische zaken staat hier helemaal los van in mijn optiek. Het is zeker een pré als er vanuit de RvC ook kritisch gekeken wordt op voetbaltechnische processen, maar het is geen eis en is en blijft een controlerend orgaan. Plat gezegd heeft de RvC geen reet te zeggen over wie TD wordt, ze kunnen er hooguit iets van vinden als je een TD overweegt die totaal niet in het plaatje wat ik hierboven schets past*. In die zin staat de RvC helemaal los, enerzijds moet is een RvC verplicht en moet je die gewoon gaan aanvullen, maar los daarvan heb je als voetbalclub een technisch kader nodig en die moet je parallel aanvullen. Het één is niet afhankelijk van het ander.

Nu zullen er wel tweakers staan te popelen om te roepen wat er allemaal niet klopt aan mijn verhaal en dat het zo niet gaat. Nogal wiedes, ik vertel wat ik verwacht van een professionele voetbalclub, niet wat de actuele situatie is. Ik besef mij met verdriet dat de huidige praktijk nog wel een stukje af staat van wat ik van een professioneel beleid zou verwachten. :'(

* in de lijn van een breedgedragen professioneel beleid is het dus onbegrijpbaar dat na het schetsen van een duidelijke koers en die vervullen met een Farioli, en het schetsen van het profiel van een opvolger, uiteindelijk een Heitinga uit de koker komt rollen. Dat was een moment waarop men toch ineens maar afwijkt van wat eerder als beleid geschetst is en dat dan maar recht probeert te lullen. Dát is het moment waarop ik van een RvC met voetbalkennis verwacht dat die ingrijpt. Niet om de persoon Heitinga, maar omdat de directie dan blijkbaar ineens hun eigen beleid en processen maar even terzijde schuift om 'redenen'.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:30
Gonadan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:21:
[...]
Het RvC lid met kennis van voetbaltechnische zaken staat hier helemaal los van in mijn optiek. Het is zeker een pré als er vanuit de RvC ook kritisch gekeken wordt op voetbaltechnische processen, maar het is geen eis en is en blijft een controlerend orgaan. Plat gezegd heeft de RvC geen reet te zeggen over wie TD wordt, ze kunnen er hooguit iets van vinden als je een TD overweegt die totaal niet in het plaatje wat ik hierboven schets past*. In die zin staat de RvC helemaal los, enerzijds moet is een RvC verplicht en moet je die gewoon gaan aanvullen, maar los daarvan heb je als voetbalclub een technisch kader nodig en die moet je parallel aanvullen. Het één is niet afhankelijk van het ander.

Nu zullen er wel tweakers staan te popelen om te roepen wat er allemaal niet klopt aan mijn verhaal en dat het zo niet gaat. Nogal wiedes, ik vertel wat ik verwacht van een professionele voetbalclub, niet wat de actuele situatie is. Ik besef mij met verdriet dat de huidige praktijk nog wel een stukje af staat van wat ik van een professioneel beleid zou verwachten. :'(

* in de lijn van een breedgedragen professioneel beleid is het dus onbegrijpbaar dat na het schetsen van een duidelijke koers en die vervullen met een Farioli, en het schetsen van het profiel van een opvolger, uiteindelijk een Heitinga uit de koker komt rollen. Dat was een moment waarop men toch ineens maar afwijkt van wat eerder als beleid geschetst is en dat dan maar recht probeert te lullen. Dát is het moment waarop ik van een RvC met voetbalkennis verwacht dat die ingrijpt. Niet om de persoon Heitinga, maar omdat de directie dan blijkbaar ineens hun eigen beleid en processen maar even terzijde schuift om 'redenen'.
Dat eerder dit jaar verse RvC-leden opstapten was dus ook een duidelijke rode vlag.

• toolkist
  • Niet online
We zijn het vaak niet met elkaar eens, maar deze post verwoordt precies hoe ik erover denk :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Highland schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:51:
Dat eerder dit jaar verse RvC-leden opstapten was dus ook een duidelijke rode vlag.
Hoe bedoel je dat?

Als meerdere RvC leden in één keer opstappen is dat altijd een rode vlag. Of dat een directe relatie met mijn relaas heeft durf ik niet te zeggen. Ajax heeft ook het probleem dat er van de RvC vaak net wat anders verwacht wordt dan men vanuit het bedrijfsleven gewend is, daar wringt uiteindelijk ook vaak wat. Daarbij komt dat media en supporters altijd een naam zoeken om op in te hakken als het sportief niet gaat zoals ze willen, en in die kruistocht ben je als RvC-lid ook gewoon een potentieel doelwit. Daar wordt niemand echt gelukkig van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
[...]

Het lijkt nu wel alsof de TD het gehele beleid bepaalt en daarmee dus ook 100% bepaalt die een goede coach zou zijn. En dat hij daarom als eerste zou moeten komen. Ik sta daar totaal niet achter, de club is groter dan de mening van de TD en hij moet daar onderdeel van zijn, niet dé man met de sleutels zijn.
Nou inderdaad. Vertaal dit eens naar het bedrijfsleven. Iedere keer als de leidinggevende van de leidinggevende wordt vervangen dan moet iedereen eruit? :?

XXXVI

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Spelersgroep Ajax positief verrast door nieuwkomer in technische staf
De spelersgroep van Ajax is erg te spreken over Fred Grim, en met name over Paul Nuijten. Dat weet VoetbalPrimeur. Nuijten, normaliter trainer van Ajax O19, werd vorige week doorgeschoven naar het eerste. Daar fungeert hij nu als assistent-trainer
Bron: VoetbalPrimeur
Ajax polst Denny Landzaat als extra assistent, Jordi Cruijff in beeld om Alex Kroes op te volgen
Denny Landzaat (49) heeft een aanbod van Ajax in beraad om de assistent van interim-coach Fred Grim te worden. Dat melden bronnen rondom Landzaat.
Bron: Telegraaf

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het komt allemaal van de Telegraaf volgens mij. Geelen heeft gezegd dat ze rustig gaan kijken dus de T komt weer met de standaard namen langs. Is er een periode waarin Cruijff niet genoemd is? :D

Landzaat heeft eerder samengewerkt met Grim. Als Grim er nog wel een tijdje zit, en daar lijkt het gezien de uitspraken van Geelen wel op, dan is de staf licht op hem aanpassen niet heel gek. Zolang het contract maar wel in die lijn is en dat niet weer afgekocht moet worden als er een trainer gevonden wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 12:58
Het bestuur is nu dus officieel dommer dan een ezel, want zoals het spreekwoord gaat stoot die zich tenminste niet 2 keer aan dezelfde steen. Terwijl het bestuur dus duidelijk door gaat met de fout van een bekende NL naam of Ajax-DNA/verleden over kwaliteit te verkiezen.
Daarnaast is dit financieel ook wel dom. Want waarom zou Landzaat akkoord gaan met een contract tot einde van seizoen, dus als de volgende hoofdcoach hem niet in zijn technische staf wil mag je aan het eind van seizoen weer een afkoopsom betalen om resterende contract af te betalen. Snap dus niet zo goed waarom je nu als je zowel nog op zoek bent naar een TD als nieuwe hoofdcoach, mensen van buiten de organisatie voor een tijdelijke positie gaat contracteren.

• KillaZ
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:54:
[...]

Het bestuur is nu dus officieel dommer dan een ezel, want zoals het spreekwoord gaat stoot die zich tenminste niet 2 keer aan dezelfde steen. Terwijl het bestuur dus duidelijk door gaat met de fout van een bekende NL naam of Ajax-DNA/verleden over kwaliteit te verkiezen.
Daarnaast is dit financieel ook wel dom. Want waarom zou Landzaat akkoord gaan met een contract tot einde van seizoen, dus als de volgende hoofdcoach hem niet in zijn technische staf wil mag je aan het eind van seizoen weer een afkoopsom betalen om resterende contract af te betalen. Snap dus niet zo goed waarom je nu als je zowel nog op zoek bent naar een TD als nieuwe hoofdcoach, mensen van buiten de organisatie voor een tijdelijke positie gaat contracteren.
Omdat Grim het niet in zijn eentje kan? Landzaat kent de club, kent Grim, wordt omschreven als een tactisch sterke trainer en is bereid om tijdelijk in te stappen. Waarom zou je het dan als Ajax niet doen als het financiele plaatje klopt?

Landzaat zelf zat thuis met een afkoopsom na Indonesië, dus waarom zou je dan niet instappen?

K to the KillaZ

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 12:58
KillaZ schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:40:
[...]

Landzaat kent de club, kent Grim
Dit is precies het vriendjespolitiek wat het probleem van Ajax is, heeft niks mijn kwaliteit te maken maar met wie kent wie. Je hebt ook een TD die nu over zijn eigen "graf" heen regeert. Lees dat bij ESPN gezegd zou zijn dat als nieuwe staf hem niet zou willen ze contract kunnen ontbinden, maar dat betekend indirect ook dat zijn contract dus eigenlijk langer is. Je krijgt dus iemand die door een TD die weg gaat aangesteld wordt aan de hand van vriendjespolitiek en niet kwaliteit. Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast.
In dit geval was het intern opvangen veel logischer geweest, zeker als je financien als reden gaf waarom Farioli zijn koks niet kon krijgen en je nu dus veel meer aan het uitgeven bent.
KillaZ schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:40:
[...]
Landzaat zelf zat thuis met een afkoopsom na Indonesië, dus waarom zou je dan niet instappen?
Omdat het voor zijn CV nou niet echt goed is als je steeds maar voor paar maanden in dienst bent, veel logischer om dan voor werkplek te gaan met stabielere grond waar je aantal jaar kan werken. Of te wel zoals hierboven al vermeld, alleen instappen als je een contract voor meerdere jaren krijgt en niet paar maanden. Dan is eventuele afkoopsom ook groter...

• KillaZ
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:56:
[...]

Dit is precies het vriendjespolitiek wat het probleem van Ajax is, heeft niks mijn kwaliteit te maken maar met wie kent wie. Je hebt ook een TD die nu over zijn eigen "graf" heen regeert. Lees dat bij ESPN gezegd zou zijn dat als nieuwe staf hem niet zou willen ze contract kunnen ontbinden, maar dat betekend indirect ook dat zijn contract dus eigenlijk langer is. Je krijgt dus iemand die door een TD die weg gaat aangesteld wordt aan de hand van vriendjespolitiek en niet kwaliteit. Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast.
In dit geval was het intern opvangen veel logischer geweest, zeker als je financien als reden gaf waarom Farioli zijn koks niet kon krijgen en je nu dus veel meer aan het uitgeven bent.
Om deze aanstelling als puur vriendjespolitiek te bestempelen is ook een beetje spijkers op laag water zoeken. Heitinga en Keizer trap je er uit, Grim kwam er voor terug. Heitinga gaf aan dat zelfs met de staf die hij tot zijn beschikking had, het "te druk" was. Dan schuif je Nuijten door, maar is er nog steeds behoefte aan een ervaren assistent. Dan is Landzaat een assistent die ervaring heeft, beschikbaar is en bereid is om de klus tot einde seizoen te doen.

Om dan meteen in doemscenario's te denken is toch onnodig?

"Kan dus zo maar zijn dat nieuwe staf eerst zegt prima en dan later er achter komt dat het niet werkt en zit je als nog aan hem vast."

Je bedoelt een scenario wat met een intern doorgeschoven trainer ook zomaar kan gebeuren? Dat is toch niet gelieerd aan de aanstelling van Landzaat? Er is nu focus nodig om de puinzooi op te lossen, stabiliteit op het dagelijkse proces is daarbij nodig. Als je dat met een tijdelijke aanstelling van Grim, Landzaat en Nuijten kan oplossen, is dat een prima eerste stap. Als Kroes wordt gevraagd door het bestuur om te assisteren in de zoektoch naar een nieuwe TD, is "over zijn graf regeren" ook onzin. Hij wordt specifiek daar naar gevraagd. In de gesprekken met de nieuwe TD zal ook direct gepraat worden over een nieuwe coach. Daar zal de nieuwe TD verantwoordelijk voor zijn.

Die zal trouwens ook meteen statutair directeur zijn, in tegenstelling tot Kroes die zijn aandelen feestje was vergeten.
Pompi schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:56:
[...]
[...]

Omdat het voor zijn CV nou niet echt goed is als je steeds maar voor paar maanden in dienst bent, veel logischer om dan voor werkplek te gaan met stabielere grond waar je aantal jaar kan werken. Of te wel zoals hierboven al vermeld, alleen instappen als je een contract voor meerdere jaren krijgt en niet paar maanden. Dan is eventuele afkoopsom ook groter...
Waar vind je dat dan, in November? :X

Je bepaalt nu eigenlijk voor Landzaat wat hij moet doen, alsof die man dat zelf niet doorheeft na zijn mislukte avontuur bij Indonesië. Hij heeft, op AZ na, nergens langer dan 2 jaar gezeten. Ik vermoed dat hij, kijkende naar zijn CV, dus niet echt van de "long term commitment" is. ;)

K to the KillaZ

• JEightyFive
Tijdens de afgelopen interlandbreak en F1-loos weekend dacht ik nog: tijd dat er weer gevoetbald wordt (heb niks met Oranje tijdens oefen- en kwalificatiewedstrijden), maar bij nader inzien kan deze de interlandbreak misschien nog een jaar of 2 duren zodat Ajax de tijd heeft om orde op zaken te stellen. Er vanuit gaande dat dat binnen 2 jaar lukt.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Pompi je doet een aantal flinke glas half leeg aannames. De assistenten zijn gekoppeld aan het functioneren van Grim, dus Ajax hoeft niet per se met hem door. (nu ook in de berichtgeving te lezen)
Daarnaast is het wel erg vergezocht om iemand die alleen in de jeugd een noemenswaardige Ajaxperiode gehad heeft te bestempelen als het doorgaan met Ajax DNA zoeken. Het is gewoon iemand die goed met Grim kan samenwerken en de boel kan helpen versterken zolang er nog geen geheel nieuwe staf is. Lijkt mij helemaal niets mis mee.

Een ander positief punt van het verhaal vind ik dat Geelen (en de rest) blijkbaar niet direct de woorden van Kroes (Grim zit hier echt niet lang) tot praktijk brengt maar rustig kijkt wat realistische stappen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2025 15:00 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Landzaat zal wel (aanname dus) als ZZP-er ingeleend zijn, mag je toch hopen.

• ephymerous
toolkist schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:40:
Landzaat zal wel (aanname dus) als ZZP-er ingeleend zijn, mag je toch hopen.
Zou Ajax dat aandurven? Ik vermoed DBA vrees :+

XXXVI

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18
Ik vind het vooral bijzonder dat al die potentiële trainers die als assistent meelopen ook eruit worden gebonjourd, zoals Peerenboom en Vos. Hopelijk is het assistentschap van Nuijten niet ook einde Ajaxcarrière.

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-11 14:56
Marrtijn schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:08:
Ik vind het vooral bijzonder dat al die potentiële trainers die als assistent meelopen ook eruit worden gebonjourd, zoals Peerenboom en Vos. Hopelijk is het assistentschap van Nuijten niet ook einde Ajaxcarrière.
Peerenboom die slechtste Jong Ajax trainer uit de geschiedenis als potentiële trainer betitelen :+ die had al eerder ontslagen moeten worden.

Vos is inderdaad ander verhaal.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Vos vertrok zelf, die had wel door dat het er bij Farioli professioneler aan toe ging dan bij Ajax. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:26:
Vos vertrok zelf, die had wel door dat het er bij Farioli professioneler aan toe ging dan bij Ajax. ;)
Vos vertrok omdat Heitinga hem niet als assistent wilde toch?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:47:
Vos vertrok omdat Heitinga hem niet als assistent wilde toch?
Dat speelde ook, maar dan hoef je nog niet weg bij de club toch? Hij zag blijkbaar meer heil in mee met Farioli dan een andere rol binnen de club (is geen verwijt, ik snap het wel).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Hij had inderdaad schoonmaker kunnen gaan worden daar ipv aankomend hoofdtrainer. Als je zo aan de kant geschoven wordt is dat gewoon een verkapte 'we willen je niet meer' dus kun je dat moeilijk een eigen keuze noemen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 07:49:
Hij had inderdaad schoonmaker kunnen gaan worden daar ipv aankomend hoofdtrainer. Als je zo aan de kant geschoven wordt is dat gewoon een verkapte 'we willen je niet meer' dus kun je dat moeilijk een eigen keuze noemen.
Dat is weer lekker kort door. Zijn oude positie was ook weer beschikbaar, was dat dan geen optie meer? En was dat dan geen optie vanuit de club of vanuit hemzelf? Ik herinner me alleen dat Heitinga hem liever niet als assistent wilde, maar niet dat hij er 'uit gebonjourd' is.

Maar misschien redeneren ze inderdaad wel zoals jij, dat als je niet meteen hoofdtrainer word dat je ook direct denkt dat ze je niet moeten en je dan maar weggaat. Reiziger had daar ook een handje van, al heb ik er begrip voor dat je zo redeneert als je Heitinga boven jou wordt verkozen.
Misschien moeten potentiële assistenten dan eens goed nadenken of het assistent worden wel een opstap naar hoofdtrainer is. Hoe vaak zie je dat daadwerkelijk gebeuren? Meestal is het hooguit interim tot een nieuwe staf er zit. Als je vanuit de jeugd niet direct de stap hoofdtrainer maakt zou ik lekker blijven zitten. Dan maar hoofdtrainer bij de jeugd in plaats van de jeugd dan assistent bij het eerste, want een opstap naar hoofdtrainer bij het eerste is het in feite helemaal niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JEightyFive
ephymerous schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:37:
[...]

Zou Ajax dat aandurven? Ik vermoed DBA vrees :+
Denny Bij Ajax vrees? Ja dat heb ik ook :+

Hopelijk wordt er snel een nieuwe TD gevonden zodat er ook snel een capabele trainer neergezet kan gaan worden. Dit seizoen is weggegooid maar met nog iets meer dan een half jaar totdat de voorbereiding weer begint moet er eigenlijk z.s.m. duidelijkheid zijn zodat men naar dat nieuwe seizoen toe kan gaan werken, anders verliezen we weer kostbare tijd.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
We hebben al een half jaar kostbare tijd verloren als ik eerlijk ben. :P
En eigenlijk de opbouw van het jaar daarvoor weggegooid. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JEightyFive
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:52:
We hebben al een half jaar kostbare tijd verloren als ik eerlijk ben. :P
En eigenlijk de opbouw van het jaar daarvoor weggegooid. :X
Helemaal eens, maar daar doen we nu helaas niks meer aan :'(

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 11:50
@Gonadan assistenttrainer bij het eerste elftal is een stap hoger dan hoofdtrainer van een jeugdelftal of jong Ajax. Daar zit neem ik aan ook een salarisverhoging aan vast. Als je dan wordt verteld dat de nieuwe trainer je er niet bij wil hebben, ga je dan weer een stap terug doen naar een jong- of jeugdelftal? Dat heeft toch helemaal geen sfeer. Zit je weer in kleine stadions op een druilerige maandag te kijken naar spelers die het hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan maken bij Ajax 1. Ik snap Dave Vos zeker wel. Die kan veel meer leren van een Farioli en assistent zijn bij een eerste elftal dan dat hij zou leren als hoofdtrainer van jong Ajax.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@JanW ik gaf al aan zijn keuze prima te begrijpen, ik ageer alleen tegen de stelling dat Ajax iedereen 'eruit bonjourd'.
En prima als je assistent als stap omhoog ziet, maar het is geen stap richting de positie die je éigenlijk wilt hebben, althans niet bij dezelfde club.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Jij ziet dat blijkbaar als zelf opstappen, ik zie het als 'we maken het gewoon zo oninteressant dat je wel weggaat'.
Officieel zelf opgestapt maar we weten allemaal beter.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@toolkist nee ik weiger aannames te doen over iets wat ik niet weet. Jij pretendeert de waarheid in pacht te hebben. Dat is vaker de kern van onze verschillen van inzicht valt me op. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Dat lees je dan verkeerd. Bij alles wat ik post zonder dat er een onderbouwing bij staat moet je 'ik denk' en/of 'ik vind' meenemen. Mijn mening dus. En ja die wijkt vaak af bij die van jou, dat is verder ook prima. Ik ben gewoon wat minder goedgelovig dan jij ofzo

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
De 'we weten allemaal beter' vind ik niet passen in wat je hierboven stelt.

Ik vraag me oprecht af of een terugkeer naar een oude of soortgelijke functie echt niet mogelijk was, of dat hij dat gewoon niet meer wilde. Want als hij dat wel kon maar hji dat zelf niet wilde dan valt dat wat mij betreft niet onder 'zo oninteressant mogelijk maken dat je weg wilt'. Dan is dat puur een keuze uit eigen overweging ten behoeve van de ego of ambities.
Hoe dan ook vind ik op zo'n punt de term 'eruit bonjouren' niet op zijn plaats, dat suggereert dat iemand er echt uitgegooid wordt. En dát is waar ik op inhaakte.

De suggestie dat Ajax iedereen er maar uit flikkert vind ik gewoon veel te makkelijk, en daar ga ik dus gewoon tegenin. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 18-11-2025 12:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
JEightyFive schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:51:
[...]

Denny Bij Ajax vrees? Ja dat heb ik ook :+
offtopic:
Ik refereerde aan het veronderstelde ZZP-er schap van Landzaat. Veel bedrijven durven door de wet DBA geen ZZP-ers meer in te huren ;)

XXXVI

• JEightyFive
ephymerous schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:24:
[...]
offtopic:
Ik refereerde aan het veronderstelde ZZP-er schap van Landzaat. Veel bedrijven durven door de wet DBA geen ZZP-ers meer in te huren ;)
offtopic:
Als ZZP-er weet ik heel goed waar je op doelt ;)

• JEightyFive
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:16:
De 'we weten allemaal beter' vind ik niet passen in wat je hierboven stelt.

Ik vraag me oprecht af of een terugkeer naar een oude of soortgelijke functie echt niet mogelijk was, of dat hij dat gewoon niet meer wilde. Want als hij dat wel kon maar hji dat zelf niet wilde dan valt dat wat mij betreft niet onder 'zo oninteressant mogelijk maken dat je weg wilt'. Dan is dat puur een keuze uit eigen overweging ten behoeve van de ego of ambities.
Hoe dan ook vind ik op zo'n punt de term 'eruit bonjouren' niet op zijn plaats, dat suggereert dat iemand er echt uitgegooid wordt. En dát is waar ik op inhaakte.

De suggestie dat Ajax iedereen er maar uit flikkert vind ik gewoon veel te makkelijk, en daar ga ik dus gewoon tegenin. :)
Als ik de situatie van Vos even naar het bedrijfsleven vertaal dan wordt hij dus bij het MT gehaald, vervolgens stapt degene die hem erbij heeft gehaald op, komt er een nieuwe manager die weer zijn eigen team wil samenstellen en zegt: ik wil je niet bij het MT maar je kan terug naar je vorige rol. Zou jij dat doen?

Dat is misschien niet letterlijk eruit bonjouren maar het is wel vrij duidelijk het gevoel geven dat je niet welkom bent en past imo wel degelijk onder "zo oninteressant mogelijk maken dat je weg wilt". Weinig mensen kiezen vrijwillig voor een demotie kort nadat ze een promotie gemaakt hebben.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JEightyFive schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:41:
Als ik de situatie van Vos even naar het bedrijfsleven vertaal dan wordt hij dus bij het MT gehaald, vervolgens stapt degene die hem erbij heeft gehaald op, komt er een nieuwe manager die weer zijn eigen team wil samenstellen en zegt: ik wil je niet bij het MT maar je kan terug naar je vorige rol. Zou jij dat doen?
Sterker nog, dat heb ik in het verleden gedaan. ;)
Niet identiek, maar flink vergelijkbaar. Soms blijkt een stap waarvan je dacht dat het vooruit was tegen te vallen en doe je een stap terug om weer een andere richting te kunnen.
Dat is misschien niet letterlijk eruit bonjouren maar het is wel vrij duidelijk het gevoel geven dat je niet welkom bent en past imo wel degelijk onder "zo oninteressant mogelijk maken dat je weg wilt". Weinig mensen kiezen vrijwillig voor een demotie kort nadat ze een promotie gemaakt hebben.
Dat laatste ben ik wel met je eens, het is moeilijk om toe te geven dat een stap soms niet werkt. Dan is een vlucht iets wat vaak gekozen wordt.

Sowieso denk ik dat je als coach van de lagere teams van Ajax niet moet denken dat je een traject richting hoofdtrainer van Ajax volgt. Die positie wordt bijna altijd extern ingevuld dus je zal eigenlijk altijd eerst naar buiten moeten om ervaring op te doen wil je überhaupt een kans maken. In dat licht is het dus vrij logisch dat er veel bij Ajax weg gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:00:
[...]

Sterker nog, dat heb ik in het verleden gedaan. ;)
Niet identiek, maar flink vergelijkbaar. Soms blijkt een stap waarvan je dacht dat het vooruit was tegen te vallen en doe je een stap terug om weer een andere richting te kunnen.
Zelf een stap terug doen, of gedwongen, is toch wel een flink verschil.

• OnePlusPro7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-11 16:44
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:13:
[...]

Het enige feit wat we weten is dat hij een uitweg had om met Farioli mee te gaan. Om alles á la Valentijn Driessen telkens zelf in te gaan vullen..

• toolkist
  • Niet online
OnePlusPro7 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:38:
[...]

Het enige feit wat we weten is dat hij een uitweg had om met Farioli mee te gaan. Om alles á la Valentijn Driessen telkens zelf in te gaan vullen..
En we weten dat er geen ruimte was voor Vos wegens Keizer en Peerenboom, en we weten dat Vos en Heitinga niet goed samen gaan.
Nee dat is geen 100% zekerheid, maar voor mij zeker genoeg om te stellen dat er voor Vos geen ruimte bij het 1e was.
Als je echt alles alleen gelooft als het 100% zeker is dan wens ik je veel succes, dat weet je op z'n hoogst voor de zaken die je zelf ziet. En zelfs dan kan het nog optisch bedrog zijn ;)

• OnePlusPro7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-11 16:44
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:00:
[...]

En we weten dat er geen ruimte was voor Vos wegens Keizer en Peerenboom, en we weten dat Vos en Heitinga niet goed samen gaan.
Nee dat is geen 100% zekerheid, maar voor mij zeker genoeg om te stellen dat er voor Vos geen ruimte bij het 1e was.
Als je echt alles alleen gelooft als het 100% zeker is dan wens ik je veel succes, dat weet je op z'n hoogst voor de zaken die je zelf ziet. En zelfs dan kan het nog optisch bedrog zijn ;)
Maar geen ruimte bij het eerste en een gedwongen vertrek zijn toch twee verschillende zaken? Je vult nu de gaten in het verhaal in met hypotheses van Mike Verweij. Het enige wat we zeker weten is dat hij naar Porto is gegaan nadat Farioli daar heeft getekend. Je zou het dan ook kunnen invullen dat hij wist van het vertrek van Farioli en daarmee heeft afgesproken om hem te volgen omdat hij geen heil meer zag bij Ajax.

• toolkist
  • Niet online
OnePlusPro7 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:15:
[...]

Maar geen ruimte bij het eerste en een gedwongen vertrek zijn toch twee verschillende zaken? Je vult nu de gaten in het verhaal in met hypotheses van Mike Verweij.
Dus je verwijt mij aannames maar doet nu zelf hetzelfde?
Google eens, dan vind je oa artikelen van het Parool Niks geen Verweij dus.
Hoewel die samenwerking voorspoedig verliep, heeft de ambitieuze coach te horen gekregen dat onder trainersduo John Heitinga en Marcel Keizer geen plek meer is in de technische staf. Directie en Vos voeren gesprekken over ontbinding van zijn tot medio 2027 lopende contract.

[ Voor 20% gewijzigd door toolkist op 18-11-2025 18:06 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Dat er geen ruimte voor hem was in de staf van het eerste lijkt me inderdaad niet ter discussie staan, dat is al vaker naar voren gekomen en geloof ik volledig.
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:13:
Zelf een stap terug doen, of een stap terug móeten doen maar daar wel begrip voor hebben en meewerken, is ook wel een flink verschil. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Ondertussen wordt Cruijff steeds nadrukkelijker genoemd (door dezelfde discutabele bron) maar laten we het gerucht eens serieus nemen. Wat maakt hem dan zo'n enorm goede kandidaat als je zijn naam en afkomst weg streept?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:49:
Ondertussen wordt Cruijff steeds nadrukkelijker genoemd (door dezelfde discutabele bron) maar laten we het gerucht eens serieus nemen. Wat maakt hem dan zo'n enorm goede kandidaat als je zijn naam en afkomst weg streept?
Schijnbaar heeft ie in Israel redelijk goed werk gedaan en hij zal nog wel wat contacten hebben vanuit z'n Barcelona periode. Verder is het voor mij ook maar gokken.
Ik denk wel dat hij eerder voor de lange termijn zal blijven dan bv een Begiristain (al zou die toch nooit komen)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:00:
[...]

Schijnbaar heeft ie in Israel redelijk goed werk gedaan en hij zal nog wel wat contacten hebben vanuit z'n Barcelona periode. Verder is het voor mij ook maar gokken.
Ik denk wel dat hij eerder voor de lange termijn zal blijven dan bv een Begiristain (al zou die toch nooit komen)
Ja precies, verder dan die periode bij Maccabi kom ik ook niet. Sportief gezien oke, maar het is wel Israël. En het was een flink trainerskerkhof. Bij Barça was het voornamelijk adviseren. Ik kan hem op basis hiervan niet diskwalificeren maar ik zit ook niet in een jubelstemming als hij het zou worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:33

Quad

Doof

Kandidaat trainer of kandidaat TD? Voor het laatste lijkt hij mij eerder passen, of iets in een andere niet technische directie rol.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Marrtijn
Gonadan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:57:
[...]

Ja precies, verder dan die periode bij Maccabi kom ik ook niet. Sportief gezien oke, maar het is wel Israël. En het was een flink trainerskerkhof. Bij Barça was het voornamelijk adviseren. Ik kan hem op basis hiervan niet diskwalificeren maar ik zit ook niet in een jubelstemming als hij het zou worden.
Hij heeft Maccabi wel echt naar zijn hand gezet samen met de toen nieuwe eigenaar.

Mooie quote, vertaald uit het Hebreeuws, van hem toen hij als TD sportman van het jaar werd in 2013:
wat is het geheim van succes? "Het budget is belangrijk, maar Maccabi had enorme budgetten al voordat ik kwam en dat bracht geen succes. De X-factor is dat ik eerst mens wilde zijn. Ik wilde wel doen en niet praten en eiste discipline. Het is belangrijk om de spelers uit de Israëlische sfeer te houden, die niet rigide genoeg is. Er zijn te veel connecties, iedereen kent iedereen en de media beschermen spelers, alles is gemengd. Het eerste wat ik deed was iedereen die op het gras stapte isoleren van de omgeving. Ik wilde dat de spelers losgekoppeld werden. Mitch en ik waren het er destijds over eens dat het de moeite waard was om een buitenlandse, jonge coach binnen te halen, maar dat betekent niet dat ik in de toekomst niet met een Israëlische coach kan werken."
Dit zou je één op één op het huidige Ajax kunnen plakken.

• JEightyFive
Zijn naam heeft hij in ieder geval mee. Misschien dat dat ook wel tot wat meer rust en tijd leidt dan iemand als Mislintat/Kroes. Of het brengt juist gigantische druk met zich mee, who knows.
Verder denk ik dat de keuze ook iets teveel gebaseerd is op die naam en nostalgie. Jordi Cruijff is ook niet perse een Ajacied, hij is de zoon van. Voor zover ik weet heeft hij nooit echt een connectie gehad met Ajax behalve zijn vader?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Marrtijn het is ook weer iemand die goed weet te vertellen hoe hij het allemaal wel even aan kan pakken, dat kan je weer één op één op Kroes plakken.

Ik vind het gewoon lastig te beoordelen. Ik geloof best dat hij bij Maccabi goed werk geleverd heeft, maar echt rust creëren kan ik het met zoveel trainers ook niet noemen. De details daarvan ken ik niet, maar ik vind één zo'n baan nog niet echt een overtuigend argument waarom hij Ajax nu vlot op de rit zou krijgen.
En zijn periode bij Barcelona mag je 100% aan zijn naam koppelen, als hij Jordi uit 010 had geheten was hij daar nooit adviseur en directeur geweest.
Daarom vraag ik mij af of hij met een andere achternaam nu überhaupt in beeld was geweest.

Ik hoop het wel, want ik hoop dat de directie meer weet dan ik en verstandige keuzes maakt. Maar dat hoopte ik ook bij de aanstelling van Heitinga & co, maar daar kwam ik aardig bedrogen uit. Vergeef me als mijn scepsis dus wat toegenomen is. :)

Dat was namelijk een terecht punt van @toolkist, ik geef het soms even te veel het voordeel van de twijfel.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 19-11-2025 10:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:39:
@Marrtijn het is ook weer iemand die goed weet te vertellen hoe hij het allemaal wel even aan kan pakken, dat kan je weer één op één op Kroes plakken.

Ik vind het gewoon lastig te beoordelen. Ik geloof best dat hij bij Maccabi goed werk geleverd heeft, maar echt rust creëren kan ik het met zoveel trainers ook niet noemen. De details daarvan ken ik niet, maar ik vind één zo'n baan nog niet echt een overtuigend argument waarom hij Ajax nu vlot op de rit zou krijgen.
En zijn periode bij Barcelona mag je 100% aan zijn naam koppelen, als hij Jordi uit 010 had geheten was hij daar nooit adviseur en directeur geweest.
Daarom vraag ik mij af of hij met een andere achternaam nu überhaupt in beeld was geweest.

Ik hoop het wel, want ik hoop dat de directie meer weet dan ik en verstandige keuzes maakt. Maar dat hoopte ik ook bij de aanstelling van Heitinga & co, maar daar kwam ik aardig bedrogen uit. Vergeef me als mijn scepsis dus wat toegenomen is. :)

Dat was namelijk een terecht punt van @toolkist, ik geef het soms even te veel het voordeel van de twijfel.
Mooie reactie. Ik ben als buitenstaander zelf ook erg benieuwd waar Ajax mee op de proppen komt.

Je enorm valide punt over zijn achternaam slaat precies de spijker op de kop.
Als je zijn naam wegdenkt en puur op zijn palmares afgaat vraag ik me af of mensen nog steeds zo enthousiast zouden zijn. Met een keuze voor Cruijff denk ik dat ze toch weer voor sentiment kiezen.

Zou Ajax niet beter eerst schoon schip in alle lagen kunnen maken om dat slangennest te dempen? Dus die Beuker en die Geelen vervangen? Die hebben het toch ook allemaal laten gebeuren.

• toolkist
  • Niet online
Die zou ik nou net laten zitten. Tis 1 niveau hoger wat het probleem is. Bestuursraad die overal z'n plasje over wil doen.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

LZ86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:08:
[...]

Je enorm valide punt over zijn achternaam slaat precies de spijker op de kop.
Als je zijn naam wegdenkt en puur op zijn palmares afgaat vraag ik me af of mensen nog steeds zo enthousiast zouden zijn. Met een keuze voor Cruijff denk ik dat ze toch weer voor sentiment kiezen.
Over 10 jaar kijken we terug en bewonderen we het succes van ‘De Tweede Cruijff Revolutie™’

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:32:
Die zou ik nou net laten zitten. Tis 1 niveau hoger wat het probleem is. Bestuursraad die overal z'n plasje over wil doen.
Dat en dat mensen hun rol niet snappen. Dat zag je ook tijdens de laatste AvA weer, men heeft geen idee wat je nou eigenlijk op een AvA moet doen en wat de rol is die je daar vervult. Het is heel verleidelijke om het over de inhoud te hebben en allerlei vragen te stellen aan het bestuur en de RvC. Maar de vragen moeten eigenlijk in eerste instanatie zijn, "Wat vind u er van de RvC lid Blind wel in de media maar niet tov de aandeelhouders verantwoording aflegt" (Blind was zonder duidelijk bericht afwezig), "Wat zijn de kaders waarop spelers en de hoofdtrainer wordt goedgekeurd, aan de ene kant verwijst u dat u het proces checkt, aan de andere kant verwijst u naar de voetbaltechnisch kennis", "Welke maatregelen gaat u nemen naar het lekken ipv de media aan te vallen" (u = de vz van de RvC).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LZ86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:08:
Zou Ajax niet beter eerst schoon schip in alle lagen kunnen maken om dat slangennest te dempen? Dus die Beuker en die Geelen vervangen? Die hebben het toch ook allemaal laten gebeuren.
Dat is nu precies wat er mis is bij de bestuursraad en supporters. Alles en iedereen moet maar gewoon z.s.m. 'oprotten' als de resultaten tegen vallen.

Beuker heeft best goed werk gedaan in de structuur en behoud van talent. Althans dat is het beeld tot nu toe, de echte vruchten daarvan komen pas met de tijd. Geelen heeft jarenlang lof gekregen voor zijn rol als commercieel directeur en is nu uiteindelijk ingestapt om algemeen directeur te zijn. Dat lijkt op zich ook prima te gaan maar ondanks dat hij eindverantwoordelijk is blijft hij wel weg bij de technische besluiten, daar heb je niet voor niets een technisch directeur voor. Als hij daarin structureel wanbeleid zou toestaan dan kan je hem wellicht wat aan aanrekenen, maar die nu ook maar vast wegsturen voor de zekerheid vind ik wel erg voorbarig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
PolarBear schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:01:
[...]

Dat en dat mensen hun rol niet snappen. Dat zag je ook tijdens de laatste AvA weer, men heeft geen idee wat je nou eigenlijk op een AvA moet doen en wat de rol is die je daar vervult. Het is heel verleidelijke om het over de inhoud te hebben en allerlei vragen te stellen aan het bestuur en de RvC. Maar de vragen moeten eigenlijk in eerste instanatie zijn, "Wat vind u er van de RvC lid Blind wel in de media maar niet tov de aandeelhouders verantwoording aflegt" (Blind was zonder duidelijk bericht afwezig), "Wat zijn de kaders waarop spelers en de hoofdtrainer wordt goedgekeurd, aan de ene kant verwijst u dat u het proces checkt, aan de andere kant verwijst u naar de voetbaltechnisch kennis", "Welke maatregelen gaat u nemen naar het lekken ipv de media aan te vallen" (u = de vz van de RvC).
De bestuursraad is nogal eens een luis in de pels inderdaad. Helaas is het ook wel weer fijn dat die constructie bestaat, maar soms (vaak?) werkt het ook tegen je.

Sowieso klopt het niet helemaal hoe het er bij Ajax aan toe gaat. De RvC heeft tientallen meetings en er wordt van alles van verwacht, terwijl ze er alleen maar zouden moeten zijn om toezicht te houden. Niet voor niets haakt iedereen uit het bedrijfsleven al snel weer af, de RvC kan helemaal niet als RvC acteren met al dat geëmmer er omheen.
Als de aandeelhouders wat te klagen hebben moeten ze bij directie zijn, die bepalen de boel en zijn verantwoordelijk. De RvC is een controlemiddel, meer niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LZ86
Bestuursraad dus.

Nieuwe revolutie nodig? Ik zie v Gaal (de reden voor de vorige revolutie) nu in de media verspreiden dat Ajax er met zijn manieren binnen 2 jaar weer bovenop kan zijn, maar dat ze niet al zijn adviezen overnemen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LZ86 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:47:
Bestuursraad dus.

Nieuwe revolutie nodig? Ik zie v Gaal (de reden voor de vorige revolutie) nu in de media verspreiden dat Ajax er met zijn manieren binnen 2 jaar weer bovenop kan zijn, maar dat ze niet al zijn adviezen overnemen.
De bestuursraad zit er vanuit de vereniging Ajax, die krijg je niet zomaar weg. Ze hebben nu veel te zeggen omdat ze groot aandeelhouder (75% of zo?) van de NV Ajax. Dat is een fijne constructie omdat je dan geen oliesjeik kan krijgen die de boel wel even opkoopt, maar de keerzijde is dat ze vrij luidruchtig en invloedrijk kunnen zijn.
Om daar iets mee te doen moet je óf zorgen dat ze geen meerderheid meer hebben (wat je dus kwetsbaar maakt qua overname), of je moet van de beurs af en dan alle banden met de vereniging door gaan snijden.
Maar dan krijg je dus echt het idee dat de profclub Ajax los staat van de rest, en dat is weer iets waar je heel goed over na moet denken.

Daar zit wel een beetje de crux. Wil je nog een voetbalclub zijn of een professioneel voetbalbedrijf, en die twee werelden strijden nog wel eens met elkaar.
Van mij hoeft die constructie niet per se anders, maar je moet dan wel toe werken naar een RvC en directie die elkaars rug dekken en gewoon professioneel werken. Dan ook de korte lijntjes met allemaal individuele leden van de bestuursraad (die lopen nu veel) doorsnijden en echt gewoon de processen horen zoals het hoort in een professioneel bedrijf. Dan neemt de invloed vanzelf af tot een redelijk niveau en rest hen slechts het klagen via de media, en dat gebeurt toch al aan de lopende band.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marrtijn
Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:39:
Tja, je zult geen TD vinden die geen vlotte babbelaar is. Is toch het aard van het beestje.
Wat ik gelezen heb, is dat een aantal trainers een Farioli'tje heeft gedaan en op zoek zijn gegaan naar groenere velden (Sousa naar Basel, Jokanovic naar Fulham, Ayestarán was al een clubhopper en ging naar Mexico) Garciá is na zijn korte stint zelfs teruggekomen (en ging vervolgens weg door het uitbreken van de Gaza-oorlog in 2014).

Aan de andere kant kan je ook het glas halfvol zien en zeggen dat de club bleef presteren ondanks de hoge turnover, wat in de situatie van Ajax ook al een flinke verbetering zou zijn. ;)
Misschien niet, maar ik denk juist dat hij door zijn naam genoeg krediet krijgt bij de vijfde colonne, maar aan de andere kant wel een vrij moderne TD is zonder Ajax-lijntjes. De voordelen van het Ajax-DNA zonder daadwerkelijk Ajax-DNA.

Ik zeg niet dat Cruijff de hele crisis gaat oplossen en dat hij een wonderdokter is, maar qua profiel is het wel wat Ajax nu zoekt; iemand die eigenzinnig is, kan uit niets toch wat opbouwen en daarvoor moderne trainers uitzoekt en de tijd daarvoor zal krijgen bij de achterban (omdat hij Cruijff heet).

En laten we eerlijk zijn, ik denk niet dat de kandidaten voor die functie voor het oprapen liggen; de kans dat je faalt is uitzonderlijk groot, want je hebt een hoop puin van de voorgangers te ruimen.

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
Om daar iets mee te doen moet je óf zorgen dat ze geen meerderheid meer hebben (wat je dus kwetsbaar maakt qua overname), of je moet van de beurs af en dan alle banden met de vereniging door gaan snijden.
Of de bestuursraad gaat z'n plaats leren en niet als vereiste hebben dat je bij Ajax gespeeld hebt, waardoor iemand die bij wijze van per ongeluk 1x in Ajax amateurs gespeeld heeft en verder de juiste vriendjes heeft zo'n enorme invloed uit kan oefenen.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-11 16:41

Stimulate14

⭐⭐⭐

''Naar mij is gecommuniceerd dat ik tot de winterstop de leiding heb'', zo laat Grim weten op het persmoment kort voordat Ajax de strijd hervat in de Eredivisie. ''Hoe zeker dat is? Het blijft ook voetbal, dat weten we allemaal. We gaan ervan uit dat het tot de winterstop is. Dan zien we wel weer.''

Kort na het ontslag van Heitinga verklaarde algemeen directeur Menno Geelen eerst op zoek gaat naar een technisch directeur, daar Alex Kroes zijn functie ter beschikking had gesteld na het vertrek van Heitinga. De technisch eindverantwoordelijke moet een nieuwe hoofdtrainer aanstellen.

Dat proces kost echter tijd, waardoor waardoor Grim voorlopig de honneurs waarneemt bij Ajax. Tot aan de winterstop komen de Amsterdammers nog vijf keer in actie in de Eredivisie, onder meer tegen Feyenoord in De Klassieker op 14 december in de Johan Cruijff ArenA.

Naast de verplichtingen in de competitie stuit Ajax in de competitiefase van de Champions League op Benfica en FK Qarabag. In de tweede ronde van de Eurojackpot KNVB Beker is Excelsior Maassluis de opponent.

Ajax benoemde Danny Landzaat onlangs als assistent van Grim. Samen bereiden ze de selectie van de nummer vier in de Eredivisie voor op het treffen met Excelsior van zaterdagavond.

Grim heeft een verleden als speler bij Ajax en vervulde na zijn actieve loopbaan diverse rollen binnen de club. Hij beschikt over het hoogste trainersdiploma, waardoor hij voor langere tijd op de bank kan zitten.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-11 16:41

Stimulate14

⭐⭐⭐

Nieuw boek onthult: grensoverschrijdend gedrag Marc Overmars bij Ajax was geen incident

Het grensoverschrijdend gedrag van Marc Overmars als technisch directeur bij Ajax kan niet worden afgedaan als een incident; zijn gedrag was ingebed in de clubcultuur. Dat valt te lezen in het vrijdag verschenen boek Het Ajax-DNA.

Het boek nuanceert de veelgehoorde redenering dat een iets te enthousiast verzonden dickpic Ajax in 2022 in een bijna permanente crisis heeft gestort. Het Ajax-DNA bevat uitvoerige citaten uit een tot nu toe geheim gebleven rapport van consultancybureau Berenschot, opgesteld naar aanleiding van de affaire-Overmars.

‘Iedereen is [het] er over eens dat zijn – en vergelijkbaar – gedrag onacceptabel is geweest en dat het veel te lang is gedoogd,’ luidt een citaat.

Het rapport beschrijft hoe de club – mede door de grote informele rol voor mensen met vermeend Ajax-dna – ingewikkelde machtsverhoudingen kent, wat een risicofactor is voor de sociale veiligheid.

Die cultuur werkt het ontstaan van koninkrijkjes in de hand, aldus het rapport van Berenschot dat erop wijst dat er veel onderling wantrouwen bestaat. ‘Richting directie, tussen afdelingen, tussen personen.’

Verkeerd voorbeeldgedrag van leidinggevenden blijft volgens het rapport zonder repercussies, of het nu gaat om privileges met eigen parkeerplaatsen of polsbandjes bij wedstrijden, privébestellingen op rekening van Ajax, het uitdelen van tickets of verbale agressie.

‘Klachten hierover worden vaak weggewuifd of vergoelijkt, met name als de veroorzaker een belangrijke positie heeft,’ aldus het rapport.

Berenschot benoemt in het uit de zomer van 2023 daterende rapport ook de discriminatie van vrouwen binnen Ajax: ‘Wat betreft de man-vrouwverhouding lijkt het alsof je bij Ajax terug bent in de tijd.’

Appverkeer was niet ‘wederkerig’
Ajax en Overmars gingen begin 2022 uit elkaar vanwege seksueel grensoverschrijdend appverkeer van Overmars met een werkneemster.

Het boek maakt korte metten met Overmars’ verweer dat niet duidelijk was dat zijn appjes aan een werkneemster – die een klacht tegen hem indiende – als ongewenst werden ervaren en dat sprake was geweest van ‘wederkerigheid’.

De geadresseerde stuurde geen seksueel getinte berichtjes terug, aldus het boek. Overmars nam steeds het initiatief, zij beperkte zich tot neutrale reacties. Citaat uit Het Ajax-DNA: ‘Een enkele keer kon je in tekstberichten iets dubbelzinnigs lezen, maar een kritische blik op de hele appuitwisseling duidt op weerzin in plaats van instemming.’

Het boek citeert ook pornografisch getinte appjes van Overmars, die schijnbaar masturbeerde tijdens het uitwisselen van berichtjes met een ondergeschikte. Zij voelde zich jarenlang ‘gegijzeld’.

Overmars kon bepalen of en onder welke condities ze bij Ajax kon blijven. Om die reden voelde de medewerkster zich gedwongen te reageren op zijn appjes.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Marrtijn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:31:
[...]

Tja, je zult geen TD vinden die geen vlotte babbelaar is. Is toch het aard van het beestje.

[...]

Wat ik gelezen heb, is dat een aantal trainers een Farioli'tje heeft gedaan en op zoek zijn gegaan naar groenere velden (Sousa naar Basel, Jokanovic naar Fulham, Ayestarán was al een clubhopper en ging naar Mexico) Garciá is na zijn korte stint zelfs teruggekomen (en ging vervolgens weg door het uitbreken van de Gaza-oorlog in 2014).

Aan de andere kant kan je ook het glas halfvol zien en zeggen dat de club bleef presteren ondanks de hoge turnover, wat in de situatie van Ajax ook al een flinke verbetering zou zijn. ;)
Je probeert nu alles in zijn voordeel uit te leggen. Is dat het glas halfvol zien of heb je een voorkeur voor hem as keuze?
Misschien niet, maar ik denk juist dat hij door zijn naam genoeg krediet krijgt bij de vijfde colonne, maar aan de andere kant wel een vrij moderne TD is zonder Ajax-lijntjes. De voordelen van het Ajax-DNA zonder daadwerkelijk Ajax-DNA.

Ik zeg niet dat Cruijff de hele crisis gaat oplossen en dat hij een wonderdokter is, maar qua profiel is het wel wat Ajax nu zoekt; iemand die eigenzinnig is, kan uit niets toch wat opbouwen en daarvoor moderne trainers uitzoekt en de tijd daarvoor zal krijgen bij de achterban (omdat hij Cruijff heet).

En laten we eerlijk zijn, ik denk niet dat de kandidaten voor die functie voor het oprapen liggen; de kans dat je faalt is uitzonderlijk groot, want je hebt een hoop puin van de voorgangers te ruimen.
Laten we eerlijk zijn, als Cruijff daadwerkelijk zo'n goed profiel heeft en zo goed wat kan opbouwen, waarom heeft hij dit trucje dan maar één keer in zijn hele carrière succesvol gedaan?
Nogmaals, ik wil hem niet meteen diskwalificeren maar ik zie niet wat hem meer geschikt maakt dan welke willekeurige TD dan ook van een middenmoter uit een gemiddelde competitie die het ook wel aardig doet.

En dan komen we dus toch weer (ook jij) uit op zijn naam. Rust creëren lijkt dan in die zin belangrijker dan zuiver de kwaliteiten als TD. Men is doodsbenauwd dat de vijfde colonne zich weer gaat roeren en de rust om zeep helpt. Maar ja, dezelfde redenatie was met Heitinga ook het idee en werkte duidelijk niet. De extra rust is zeer beperkt en het zagen begint toch al snel als de resultaten er niet naar zijn.

Dus op zich heb ik niets tegen Cruijff, maar ook niet per se iets vóór Cruijff. Het maakt mij niet uit als ze maar een goed onderbouwde keuze maken. Het enige wat me tegen staat is dat het olijke duo van de T hem naar binnen lijkt te willen praten, en dat is zelden een goed teken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:40:
Of de bestuursraad gaat z'n plaats leren en niet als vereiste hebben dat je bij Ajax gespeeld hebt, waardoor iemand die bij wijze van per ongeluk 1x in Ajax amateurs gespeeld heeft en verder de juiste vriendjes heeft zo'n enorme invloed uit kan oefenen.
Als ik dat als een realistisch en haalbaar scenario zou zien zou ik daar uiteraard 100% voor gaan. :P

Het probleem is echter dat de gedachte van de bestuursraad juist heel goed is. Bewaken van de echte Ajax-cultuur, niet zomaar helemaal los gaan staan van de amateurtak, niet zomaar van de hand doen en puur ten behoeve van commerciële resultaten gaan runnen, wel gewoon een Amsterdamse voetbalclub blijven.
Nadeel is alleen dat ze door hun conservatisme daar veel en veel te ver in gaan. Ze blokkeren alles wat modern kan zijn aan het voetbal en daar kom je geen reet verder mee.
Dus idee was goed, uitvoering onderhand niet meer. Tijd om dat besef eens door te laten dringen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Marrtijn
Gonadan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:00:
[...]

Je probeert nu alles in zijn voordeel uit te leggen. Is dat het glas halfvol zien of heb je een voorkeur voor hem as keuze?
Niet per se, maar het is de meest realistische en competentie optie die ik tot nu toe gehoord heb.

[...]
Laten we eerlijk zijn, als Cruijff daadwerkelijk zo'n goed profiel heeft en zo goed wat kan opbouwen, waarom heeft hij dit trucje dan maar één keer in zijn hele carrière succesvol gedaan?
2 keer, hij heeft ook Larnaca weer op het juiste pad geholpen, maar ik begrijp dat de Cypriotische competitie nou niet echt een plusje achter je naam geeft.
Nogmaals, ik wil hem niet meteen diskwalificeren maar ik zie niet wat hem meer geschikt maakt dan welke willekeurige TD dan ook van een middenmoter uit een gemiddelde competitie die het ook wel aardig doet.

En dan komen we dus toch weer (ook jij) uit op zijn naam. Rust creëren lijkt dan in die zin belangrijker dan zuiver de kwaliteiten als TD. Men is doodsbenauwd dat de vijfde colonne zich weer gaat roeren en de rust om zeep helpt. Maar ja, dezelfde redenatie was met Heitinga ook het idee en werkte duidelijk niet. De extra rust is zeer beperkt en het zagen begint toch al snel als de resultaten er niet naar zijn.
Laten we eerlijk zijn, een TD met het CV van een Mislintat (die bovenkant Bundesliga kon uitkiezen) gaat zich niet aan dit Ajax branden, dus je komt inderdaad uit bij de TDs uit de middenklasse. En als dan de keuze is tussen twee gelijken die Jordi Kroes en Jordi Cruijff heten, kies ik toch voor Cruijff.

Daarnaast heb ik naast Maxwell (wat ik wel een slechte keuze zou vinden want die heeft alleen bij clubs gewerkt waar budgetten niet bestaan, ondanks het Ajax-DNA. ;) ) geen enkel ander serieus alternatief gehoord.

• LZ86
Hoe moet ik de quote: "Het grensoverschrijdend gedrag van Marc Overmars als technisch directeur bij Ajax kan niet worden afgedaan als een incident; zijn gedrag was ingebed in de clubcultuur." zien.

Welkom bij Ajax, waar het spelen met de ballen niet vrijblijvend is? :+
Als dat zogenaamd zo ingebed is, is het dan ook echt weg met alleen zijn vertrek?

• toolkist
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:30:
[...]

Hoe moet ik de quote: "Het grensoverschrijdend gedrag van Marc Overmars als technisch directeur bij Ajax kan niet worden afgedaan als een incident; zijn gedrag was ingebed in de clubcultuur." zien.

Als dat zogenaamd zo ingebed is, is het dan ook echt weg met alleen zijn vertrek?
Als je de rest van de quote leest gaat het blijkbaar niet over de dickpicks maar ander gedrag. Lekkere clickbait titel dus.

• LZ86
toolkist schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:23:
[...]

Als je de rest van de quote leest gaat het blijkbaar niet over de dickpicks maar ander gedrag. Lekkere clickbait titel dus.
Heb nu dit artikel gelezen https://www.ad.nl/voetbal...er-ajax-cultuur~af5e85f7/

Wel betaalmuur, maar op zich een goede samenvatting ook.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Marrtijn schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:47:
[...]

Niet per se, maar het is de meest realistische en competentie optie die ik tot nu toe gehoord heb.

[...]

[...]

2 keer, hij heeft ook Larnaca weer op het juiste pad geholpen, maar ik begrijp dat de Cypriotische competitie nou niet echt een plusje achter je naam geeft.

[...]

Laten we eerlijk zijn, een TD met het CV van een Mislintat (die bovenkant Bundesliga kon uitkiezen) gaat zich niet aan dit Ajax branden, dus je komt inderdaad uit bij de TDs uit de middenklasse. En als dan de keuze is tussen twee gelijken die Jordi Kroes en Jordi Cruijff heten, kies ik toch voor Cruijff.

Daarnaast heb ik naast Maxwell (wat ik wel een slechte keuze zou vinden want die heeft alleen bij clubs gewerkt waar budgetten niet bestaan, ondanks het Ajax-DNA. ;) ) geen enkel ander serieus alternatief gehoord.
Maar wat hebben we nu daadwerkelijk gehoord? Huiberts en Cruijff, en een vrij vergezochte Overmars. Allemaal uit de dikke duim van het journaille want enige serieuze berichtgeving is er nog niet geweest. Is Cruijff van dat rijtje dan technisch de beste optie?

Eigenlijk weten we gewoon nog niks, want deze namen staan al jaren steeds in de krant en ze zijn nog nooit concreet geweest. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:33

Quad

Doof

Waar hoop je zelf op?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

LZ86 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:30:
[...]

Ajax, de enige club waar Dick pics geen positief nieuws zijn? :+

Afbeeldingslocatie: https://image.trouw.nl/79104635/width/2480/het-wordt-de-derde-keer-dat-dick-advocaat-als-bondscoach-oranje

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste