PolarBear schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:34:
Wat van Wijk deed kan ik ergens nog wel begrijpen als in zijn ergernis is niet volledig onterecht maar ook onprofessioneel voor een lid van een RvC. Maar goed van Wijk kan het ook niets schelen of hij wel of niet wordt weggestuurd wordt als RvC lid dus hij kan het zich permitteren. Ook de steken onder water naar de Ajacieden die wel aan de talkshow tafels zitten maar nul op het rekest geven als om hulp gevraagd worden én de aanval naar de bestuursraad vallen wat mij betreft onder die categorie.
Wat mij betreft was het ook een masterclass een moeilijke vergadering doorkomen. Lange stukken tekst van zowel van Wijk als van Praag, weinig echte antwoorden geven en doorvragen beperken (want andere mensen moeten ook nog aan het woord komen). Een paar aanvallen erbij en je hebt de angel uit de vergadering.
Officieel is het RvC lidmaatschap van Van Wijk bijna ten einde dus veel risico aan als een kind om je heen slaan zit er niet meer in inderdaad. Al ben ik benieuwd wanneer Van Praag en Van Wijk daadwerkelijk opstappen want daar is bij mijn weten niet over gesproken gisteren.
Overigens ben ik niet met je eens dat er geen verbeteringen zijn geweest:
- Er is nu een technisch hart *
- Er is een AD (hoewel ad interim)
- Er is een voetbal commissaris
- Er is daarnaast nog Louis van Gaal als vaste adviseur voor de RvC.
* of een technisch hart echt kan werken moeten we nog zien. Maar Alex Kroes als TD (die ook prima solistisch kan werken schat ik in), Beuker als directeur voetbalzaken en Lang als hoofd scouting is er wel veel meer voetbalkennis dan vorige transferzomer op dat niveau.
Mijn opmerking moet je lezen als binnen de context van de BAVA en onrust van de afgelopen maanden. Er is veel mis gegaan en moet nog een hoop duidelijk en verbeterd worden, op dat vlak heb ik weinig gezien.
Het feit dat een Mislintat geen strobreed in de weg gelegd werd terwijl anderen mee moesten kijken en procedures hadden moeten voorkomen dat bepaalde spelers überhaupt gehaald werden getuigt niet van een aandachtig controlerend orgaan. En dat men elkaar nu de hand boven het hoofd houdt, Lenderink er met een slap excuus vanaf probeert te komen en voornamelijk weer naar anderen gewezen wordt is voor mij toonbeeld van geen reflectie, geen verbetering.
Los van dit debacle zijn er ook echt wel wat stappen gezet inderdaad, het is niet allemaal slecht. In die zin ben ik ook al veel langer klaar met het wegsturen van alles en iedereen niet niet perfect geacteerd heeft, het zijn mensen, die maken fouten. Weiger je echter te reflecteren en te verbeteren, en wijs je liever naar anderen dan heb je niet de juiste insteek. Dan mag je van mij wél gewoon maar vertrekken. Dat geldt dus in mijn optiek voor het merendeel van de RvC.
Een technisch hart hadden wel al, we hebben nu een nieuwe. Of dat daadwerkelijk beter is zal moeten blijken, vooralsnog klinkt het hoopvol maar dat heb ik als naïeve supporter altijd.
Een AD hebben we niet, alleen Geelen die even instapt omdat het verplicht is een naam te hebben. Hoe het gelopen is met de AD die wel kwam hebben we kunnen zien, en daar heeft de RvC buiten het losweken bij AZ an sich vrij weinig positief aan bijgedragen.
Een voetbalcommissaris hadden we ook al, maar dat is wel één van de meest positieve dingen van het afgelopen jaar. Dat ze die kale narcist heel snel de club uitgewerkt hebben, die gaat je echt niet verder brengen.
Van Gaal als adviseur klinkt voor mij vooralsnog meer als charmeoffensief dan dat we er daadwerkelijk resultaten van zien. Ik hoop dat hij mee mag denken en er geluisterd wordt, goed advies is nooit verkeerd. Maar ik denk dat het allemaal wel mee valt wat die daadwerkelijk doet.
Daarnaast verwacht ik dat met Farioli er binnenkort een trainer is die ik voetbalinhoudelijk hoger acht dan de vorige 4 hoofdtrainers.
Wat dat betreft staat Ajax er bestuurlijk een stuk beter voor dan de afgelopen twee transferzomers.
Dat is het grootste probleem imho, dat na het vertrek van Overmars (en later van der Sar) de opvolging veelte lang duurde en er te weinig ad intrem kennis is ingevlogen. Dat is ook hetgeen wat je de RvC het meest mag aanrekenen. Dat ze de aankopen van Mislintat hebben goedgekeurd vind ik minder een issue. Je moet ook niet willen dat een RvC heel inhoudelijk zich met het aankoopbeleid gaat bemoeien, dat wordt echt een nog grotere puinhoop. Je mag ze wat Mislintat betreft wel aanrekenen dat ze wisten dat er een bestuurlijk vacuum was en ze niet beter hebben gekeken of Mislintat genoeg de organisatie betrok bij aankopen.
Verder is, als de aanbevelingen uit het KPMG-rapport worden opgevolgd, het een verbetering als alles omtrent transfers beter gedocumenteerd wordt ook een goede verbetering. Dat ging bij Overmars ook al mis. En als de RvC ook veel meer aandacht aan de continuïteit van het bestuur gaat besteden is dat ook een grote verbetering.
Ze hoeven het aankoopbeleid niet inhoudelijk te controleren, maar enige blik op uitgaande sommen en of procedures daadwerkelijk gevolgd worden vind ik niet vreemd. En wanneer een Mislintat ineens zo los gaat kan je je niet blijven verschuilen. Eerder is er bij een Ocampos of dergelijke waanideeën ook gewoon ingegrepen, en terecht, dus daar is geen belemmering.
De aanbeveling uit het KPMG-rapport is leuk, maar nogal een open deur en ook eigenlijk niet nieuw. De problemen zitten meer in de hoek dat het wat te goed ging en daarmee wat te losjes werd dan dat het gewoon structureel niet nodig was om dingen vast te leggen. Rapporten waren al een eis, maar als het niet gedaan wordt, of niet gelezen, of niet naar het oordeel geluisterd, dan houdt het op.
Mislintat heeft ook een aantal goede dingen gedaan:
- De aankopen waren misschien niet goed, paste niet of zijn niet goed gebruikt maar er wordt wel eens vergeten dat er een positief resultaat was in de transferzomer.
- De manier waarop is niet mooi geweest maar er moest worden ingegrepen in het salarishuis van het eerste.
- De aanstelling van Kelvin heeft hopelijk een positieve impuls gegeven aan de scouting. De scouting was in ieder geval ook een zooitje.
Ik vind het ook niet eerlijk om zomaar alles aan Mislintat te hangen, er zijn best goede stappen gezet. Ook ben ik nog steeds van mening dat de meeste spelers echt wel goed kunnen voetballen.
Het komt er alleen met de trainers die wij hadden niet uit, en wellicht passen sommigen überhaupt niet lekker bij de club qua stijl.
In die zin zit het mij best wel dwars dat je zo'n groep nieuwelingen bij elkaar gooit, relatief weinig begeleidt, sommigen amper op hun eigen plek een kans geeft, en dan meerdere norse halsstarrige Nederlanders zonder ook maar enig tactisch inzicht de boel laat leiden die vervolgens de schuld weer bij de spelers leggen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een écht goede trainer met goede staf er veel meer uit had gehaald en dat bepaalde spelers ook echt wel beter in hun vel zouden zitten.
Hopelijk gaat Farioli het brengen. Het zou fijn zijn als er eindelijk écht witte rook is, want dan kan je ook aan de selectie gaan bouwen en kunnen we sinds decennia wellicht al eens voor de zomer beginnen met voorbereiden.