donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:45:
[...]
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind het vreselijk voor hem wat met zijn dochter gebeurd is. Als ouder lijkt mij dat het zwaarste ooit.
Beetje advocaat van de duivel misschien, maar je wordt niet ontslagen omdat je dochter ziek is en dood gaat. Je wordt ontslagen omdat de resultaten kut zijn. Als je 1e staat in de competitie op zo’n moment doet geen club moeilijk over wat meer vrijheden.
Daarnaast: er wordt hier nu ingevuld dat de impact enorm was op hem en hij misschien in die periode geen goede trainer kon zijn. Zelf heeft hij dat blijkbaar anders ingeschat want hij is gewoon door blijven werken. Dan moet je hem ook gewoon beoordelen op zijn resultaten. Die zijn al jaren vrij bagger.
Nu trek je de impact zelf te veel door. De suggestie is niet dat hij hierdoor geen goede trainer kon zijn, maar het geeft wel verzachtende omstandigheden met betrekking tot de korte dienstverbanden.
Ontslag is altijd een samenhang van factoren, en één van de toen gehoorde klachten is dat hij vaker niet op trainingen aanwezig was. Dat is dus goed te verklaren.
Ik ben het met je eens dat je zijn resultaten best kunt beoordelen, ik denk dat niemand dat ook ontkent. Het punt is alleen dat je die resultaten niet 1:1 kunt toepassen als voorspelling hoe hij nu gaat presteren.
En dat is waar ons orakel van de NOS (o.a., er zijn er veel meer die het doen) nat gaat. Zij pakken de slechtste levensfase om hem te beoordelen.
Je kunt iemand ook het voordeel van de twijfel geven in plaats van op basis van zijn dieptepunten bij de enkels afzagen. Ik denk dat Cruijff eerder kijkt naar de fasen waarin hij vond dat het wel goed ging.
Ik snap best dat hij van veel Ajacieden het voordeel van de twijfel krijgt en ik zou willen dat Feyenoord een keertje ingreep. Op deze manier doormodderen met Grim was ook niet echt een optie. Maar dat deze man met drie assistenten mocht komen in week 1 na de aanstelling van Cruijff en duidelijk een vertrouweling van Cruijff is, zit mij zelfs als niet-Ajacied niet lekker. Cruijff heeft nergens bewezen een uitstekende TD te zijn en is op basis van zijn achternaam gehaald. Garcia heeft nergens bewezen een uitstekende trainer te zijn en is gehaald als vertrouweling van Cruijff. Dat zijn toch gewoon de feiten?
Als Ajacied zou ik ook hopen dat het nu opeens allemaal beter gaat, maar ik zie nog geen enkele aanleiding daarop te vertrouwen. Je legt je complete club in handen van iemand met een mooie achternaam wiens grootste wapenfeit tot nu toe bij alle clubs waar hij heeft gezeten vooral is geweest dat hij een grote groep vertrouwelingen mee naar binnen neemt. Ik vind daar wel iets van.
Zoals ik in het voetbaltopic ook al schreef vind ik het nogal hypocriet om te vallen over dat iemand binnen komt vanuit een netwerk. Dat is gewoon hoe het in voetbal gaat. Zie:
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:40:
En ja, het is er een uit het netwerk van Cruijff. Sinds wanneer is het raar dat je mensen uit je netwerk zoekt? Dat is toch juist wat je verwacht bij een TD en scouting? Dat ze hun ervaring met mensen gebruiken om in hun ogen waardevolle toevoegingen te halen?
Waarom denk je dat Van Persie bij Feyenoord zit, omdat hij zo'n ervaren trainer was of omdat hij een link met de club heeft?
Of ik zal het dichter bij huis brengen, een Ron Jans, Danny Buijs, Huistra, Faber, Van Dijk, etc., etc. Die zijn allemaal trainer van Groningen geworden omdat het zulke onwijs ervaren mensen waren met fantastische historie? Of speelde het toch een beetje mee dat het allemaal oud-spelers zijn?

Je kunt er nu op twee manieren naar kijken:
- Cruijff haalde Garcia met de oprechte bedoeling hem voor Jong Ajax in te zetten. Waarbij een deel van de staf later wellicht ook het eerste zou kunnen ondersteunen maar alles doorschuiven is nu echt gewoon een noodgreep. Het enige voordeel is dat je hem kent en het financieel aantrekkelijker is dan weer een andere gok gaan halen.
- Cruijff zette Garcia met voorbedachte rade bij Jong Ajax neer omdat hij hem er daar wel door zou krijgen maar voor Ajax 1 waarschijnlijk niet. En had daarbij altijd al de intentie om hem door te schuiven want met zo'n noodgreep stribbelt er ook niemand tegen. Dan heeft hij het als truc gedaan om zijn vriendje naar binnen te krijgen. Want als hij dan ook nog eens redelijk presteert kan je hem van de zomer ook wel laten zitten.
Op dit moment denk ik niet wat we kunnen oordelen welke van de twee het is. Het is net hoe positief of negatief je denkt welke je voorkeur zal hebben (hoe de waard is, zeg maar).
Komende zomer gaan we het zien. Zijn de resultaten fantastisch, of is het totaal geflopt, dan is de keuze wel duidelijk. Maar blijft hij zitten en zijn de resultaten ook niet heel bijzonder dan verwacht ik wel weer een hernieuwde discussie.