Ajax: Bestuurlijke chaos en sportieve crisis

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:03
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:39:
@KillaZ ik weet het niet. Enerzijds zou je daar wel gelijk in kunnen hebben, maar die trots kan ook ontaarden in een eruit stappen. Want als hij daar wel toezicht mag houden maar zijn besluiten worden in zijn ogen ondermijnd dan denk ik niet dat hij daar zo even overheen kan stappen.

Ik ben wel benieuwd naar de juridische gevolgen als de AFM uiteindelijk concludeert dat inderdaad een sanctie nodig is. Praat je dan over een boete en zo ja in welke ordegrootte? Of zijn daar andere sancties voor? Wordt het puur een straf op de persoon Kroes of gaat het dan ook op het bedrijf?
Dat zijn wel aspecten die ik mee zou willen wegen in de overweging of je het gewoon moet gokken of niet. Praat je namelijk over hooguit een geldboete en een 'foei' dan zou ik zeggen dat we die dan wel nemen. Gaat het echt een strafrechtelijk staartje krijgen wat ook de club of andere personen flink kan schaden dan zou ik daar nog wel even twee keer over nadenken.
Je kan eventueel zoeken naar eerdere gevallen waar ARTIKEL 5:48 Wft is overtreden. Wat ik eruit opmaak is dat er een bestuurlijke boete uit volgt, op persoonlijke titel. Dat lijkt me ook te verwachten, de uitgevende instantie heeft alleen de plicht (binnen deze context) om bij de AFM te melden wanneer de bestuurder of commissaris niet meer in functie is.

Ordergrootte lijkt onduidelijk.

offtopic:
(edit: excuus, dit klopt niet, volgens mij haal ik Van Praag en Kroes door elkaar:p)

In de context van de functie in kwestie lijkt me het onderzoek van de licentiecommissie van de KNVB (mogelijk) verontrustender voor Kroes.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 25-04-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:02:
[...]

Je kan eventueel zoeken naar eerdere gevallen waar ARTIKEL 5:48 Wft is overtreden. Wat ik eruit opmaak is dat er een bestuurlijke boete uit volgt, op persoonlijke titel. Dat lijkt me ook te verwachten, de uitgevende instantie heeft alleen de plicht (binnen deze context) om bij de AFM te melden wanneer de bestuurder of commissaris niet meer in functie is.

Ordergrootte lijkt onduidelijk.

In de context van de functie in kwestie lijkt me het onderzoek van de licentiecommissie van de KNVB (mogelijk) verontrustender voor Kroes.
Als er in feite alleen maar sancties op persoonlijke titel uit volgen dan is het wel heel duidelijk een principedingetje van Van Praag op de persoon en niet de inhoud. Tenzij de juridisch adviseurs heel stellig gebracht hebben dat de club zelf problemen zou krijgen maar daar misschien naast zaten of te veel in de theorie hingen.

Mocht het echt zo zijn dat het hooguit voor Kroes zelf een probleem is dan snap ik goed dat de bestuursraad hem terug wil. Hij lijkt zelf die gok wel te willen nemen, dan is dat toch zijn keuze?

Hierbij wel aangenomen dat er niet andere dingen spelen die meewegen maar wij niet officieel te horen gekregen hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:22

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:44:
Persoonlijk zou ik Kroes graag een kans geven, maar ik heb niet genoeg zicht op de juridische gevolgen en spreek dan met name uit mijn supportershart wat gewoon graag de opbouw door wil zien gaan.
Ik zou dat ook graag zien. Dan heb je met Kroes, Beuker, de Lang en hopelijk een AAA trainer als Potter eindelijk wat kwaliteit buiten het veld.

Maar het AFM onderzoek blijft dan wel een open eindje. Wat als blijkt dat Kroes wel een strafbaar feit heeft gepleegd? Alsnog eruit?

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:44:
[...]

Als er in feite alleen maar sancties op persoonlijke titel uit volgen dan is het wel heel duidelijk een principedingetje van Van Praag op de persoon en niet de inhoud. Tenzij de juridisch adviseurs heel stellig gebracht hebben dat de club zelf problemen zou krijgen maar daar misschien naast zaten of te veel in de theorie hingen.

Mocht het echt zo zijn dat het hooguit voor Kroes zelf een probleem is dan snap ik goed dat de bestuursraad hem terug wil. Hij lijkt zelf die gok wel te willen nemen, dan is dat toch zijn keuze?

Hierbij wel aangenomen dat er niet andere dingen spelen die meewegen maar wij niet officieel te horen gekregen hebben.
Dat snap ik niet zo goed, want het is en blijft een beursgenoteerd bedrijf. Daar een cowboy als directeur aanstellen is natuurlijk niet echt jofel... Daarnaast kan hem best een sanctie vanuit de KNVB te wachten staan. Je wilt geen Overmars 2.0 waar je nieuw-aangestelde directeur niet in actie mag komen voor een significante periode.

Voor de stabiliteit van de club Ajax is het mijn inziens veel beter om verder te kijken. Hij is besmet, er hangt onduidelijkheid aan vast en er lopen in ieder geval twee onderzoeken naar hem. Een omtrent een overtreden wet, de ander omtrent overtreden regels van de KVNB...is dat Ajax-directeur materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mog schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ik zou dat ook graag zien. Dan heb je met Kroes, Beuker, de Lang en hopelijk een AAA trainer als Potter eindelijk wat kwaliteit buiten het veld.

Maar het AFM onderzoek blijft dan wel een open eindje. Wat als blijkt dat Kroes wel een strafbaar feit heeft gepleegd? Alsnog eruit?
Voordat het zo ver is, ben je zeker een jaar verder.
Maar er zijn al meerdere experts geraadpleegd die het zeer betwijfelen of de AFM hem hier überhaupt voor gaat onderzoeken, laat staan vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:00:
Dat snap ik niet zo goed, want het is en blijft een beursgenoteerd bedrijf. Daar een cowboy als directeur aanstellen is natuurlijk niet echt jofel... Daarnaast kan hem best een sanctie vanuit de KNVB te wachten staan. Je wilt geen Overmars 2.0 waar je nieuw-aangestelde directeur niet in actie mag komen voor een significante periode.

Voor de stabiliteit van de club Ajax is het mijn inziens veel beter om verder te kijken. Hij is besmet, er hangt onduidelijkheid aan vast en er lopen in ieder geval twee onderzoeken naar hem. Een omtrent een overtreden wet, de ander omtrent overtreden regels van de KVNB...is dat Ajax-directeur materiaal?
Het is maar hoe je er naar kijkt. Wil je een Van Praag geloven dan is Kroes per definitie niet integer en is een langer verband met deze persoon op geen enkele manier mogelijk.

Kijk je er wat nuchterder naar dan wil je de feiten weten en is het de vraag in hoeverre de voetbalclub Ajax wil gaan om het beursgenoteerde bedrijf Ajax in een goed daglicht te houden.
Ajax wilde juist graag een directeur die van doorpakken en durven houdt, dat hebben ze gekregen. Dus daar nu ineens een probleem in gaan zien is ook wat bijzonder. Natuurlijk heeft hij zich wat te makkelijk over bepaalde zaken uitgelaten en wil hij misschien op sommige punten te snel, maar dat zijn geen dingen waar je niet over kunt praten.
Ik heb hem zelf ook van cowboygedrag beticht, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat je per definitie alle deuren dicht moet gooien. Als je daar goede gesprekken over hebt en je komt tot een gezamenlijke aanpak voorwaarts die niet wringt waarom zou je daar dan niet voor proberen te gaan?

De KNVB gaat verder niet over de regels van de aandelenmarkt, dat is een voetbalbond. Natuurlijk kunnen die iets vinden van een bestuurder die rare capriolen uit haalt maar als ze daar graag werk van willen maken dan denk ik dat wanneer ze echt gaan graven ze wel een lijstje van meerdere mensen in de eredivisie kunnen opstellen. Of de bestuurder lid is van een beursgenoteerde onderneming zou voor de KNVB niet uit moeten maken.

Ik denk dat het voor Ajax als voetbalclub beter is om nu mét complete leiding stappen voorwaarts te kunnen blijven zetten, ook al is er het risico dat de topman over een aantal maanden of jaren weg valt. Je hebt dan tenminste wel iets op kunnen bouwen en kunt een koers continueren.
Het alternatief is nu met halve leiding een koers proberen te vormen, een lange tijd zoeken en als je dan nieuwe leiding hebt hoogstwaarschijnlijk weer bijsturen omdat die het net weer anders wil.

Zelf heb ik niet zoveel met de karaktermoord die steeds gepleegd wordt. Wanneer hij als persoon fout zat dan zijn er instanties voor om dat te bestraffen, maar als je als club al stelt dat het niet per se kwade zin was maar gewoon dom dan moet je iemand ook gewoon een kans geven om van fouten te leren.
Tenzij er achter de schermen nog veel meer gebeurd is uiteraard, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
@Gonadan De KNVB gaat niet over de regels van de aandelenmarkt nee, wel over hun eigen reglementen. Kroes had aandelen van Ajax toen hij in het bestuur van AZ zat en ook toen hij bij GAE actief was. Dat schijnt tegen de KNVB-regels te zijn - dat is wel iets meer dan "geen kwade zin, gewoon dom".

Karaktermoord is het ook zeker niet, de feiten zijn duidelijk. De regels ook. Als dit benoemen karaktermoord is, dan houdt het op. Dan is die "nuchtere blik" ver te zoeken.

Over het beursgenoteerd zijn..sjah...al jaren lang gaan er adviezen rond om hiermee te kappen als club zijnde. Misschien moeten ze daar maar eens naar luisteren - veel goeds komt er niet van...het had in ieder geval deze hele soap voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:02:
@Gonadan De KNVB gaat niet over de regels van de aandelenmarkt nee, wel over hun eigen reglementen. Kroes had aandelen van Ajax toen hij in het bestuur van AZ zat en ook toen hij bij GAE actief was. Dat schijnt tegen de KNVB-regels te zijn - dat is wel iets meer dan "geen kwade zin, gewoon dom".

Karaktermoord is het ook zeker niet, de feiten zijn duidelijk. De regels ook. Als dit benoemen karaktermoord is, dan houdt het op. Dan is die "nuchtere blik" ver te zoeken.

Over het beursgenoteerd zijn..sjah...al jaren lang gaan er adviezen rond om hiermee te kappen als club zijnde. Misschien moeten ze daar maar eens naar luisteren - veel goeds komt er niet van...het had in ieder geval deze hele soap voorkomen.
karaktermoord is het direct uitschakelen van zo iemand. Iedereen vind/doet net alsof hij nu nooit ergens meer aan de bak kan/mag. Of alleen niet in zo'n functie, en zelfs dat laatste ben ik het niet mee eens.
Zullen weinig bestuurders overblijven als we alle lijken uit de kast gaan halen bij iedereen

Regels van de KNVB, leuk. Maar hoger als een boete kan ik me juridisch gezien niet voorstellen. KNVB zal toch niet bepalen wie er directeurtje mag spelen en wie niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
eric.1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:02:

De feiten stellen dat er vermoeden is van mogelijk handelen met voorkennis, of dat daadwerkelijk zo is kan alleen een rechter (of wellicht de AFM) bepalen. De KNVB had hem dus al veel eerder aan kunnen pakken maar heeft dat blijkbaar nooit gedaan, net als bij velen die ook wel eens wat dingetjes hebben die volgens de regels niet kloppen (bijv. Van Praag). Maar als de KNVB besluit een zaak te starten en daaruit komt dat hij straf verdient dán is het een feit.

De karaktermoord die nu gepleegd wordt is dat een groot deel van de buitenwacht probeert te doen alsof het een zware crimineel is met een heel portfolio van illegale aandelenhandel. En dat hij daarom per definitie nooit meer een kans mag krijgen. Sowieso bij Ajax niet, maar liefst nergens meer.
Dat heeft weinig met feite te maken, dat is niet meer dan trial by media.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:39:
[...]

De karaktermoord die nu gepleegd wordt is dat een groot deel van de buitenwacht probeert te doen alsof het een zware crimineel is met een heel portfolio van illegale aandelenhandel.
Ik zie echt vrijwel niemand dat roepen.

Maar goed, Kroes gaat niet als algemeen directeur aan de slag dus.

Nu als technisch directer :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:44
"De Raad van Commissarissen (RvC) en directie van AFC Ajax NV kwamen donderdag op hoofdlijnen met Alex Kroes overeen dat hij gaat terugtreden als algemeen directeur en directievoorzitter en vervolgens als titulair technisch directeur zal beginnen. Indien en zodra een definitief akkoord bereikt is, komt het betreffende agendapunt van de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 21 mei aanstaande te vervallen.

Op 2 april 2024 werd Kroes geschorst nadat de RvC vernam dat hij, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax had gekocht. Mocht op enig moment door een daartoe bevoegde autoriteit worden vastgesteld dat sprake is van een ernstige overtreding van de regels omtrent handel met voorwetenschap, dan zal de RvC ook de positie van Kroes als titulair technisch directeur heroverwegen.

RvC-voorzitter Michael van Praag: "Wij zijn niet doof voor de geluiden om ons heen en spraken gedurende de afgelopen weken veelvuldig met mensen binnen en buiten Ajax, onder meer met de Bestuursraad en uiteraard met Alex zelf. Vanzelfsprekend zijn er voorwaarden met elkaar afgesproken waardoor deze verandering mogelijk werd. De club moet verder en wij zijn van mening dat het goed is voor Ajax dat we uiteindelijk met elkaar tot deze oplossing zijn gekomen. Alex gaat een belangrijke rol spelen in het voetbaltechnische deel van de organisatie en zich met name richten op het aan- en verkoopbeleid."

Alex Kroes: "Ik ben zeer blij dat we een passende oplossing gevonden hebben. Dat we met elkaar het belang van Ajax en het voetbal voorop hebben gezet. De focus moet bij Ajax weer op het voetbal komen te liggen. We hebben de support van iedereen nodig om dit seizoen zo goed mogelijk af te maken."

"Tegelijkertijd gaan we gezamenlijk voortvarend aan de slag voor het nieuwe seizoen. Het is hoog tijd om als één Ajax alle krachten te bundelen en alle kennis en kunde die er bij Ajacieden binnen en rondom de club zit, samen te voegen. Ik zie ernaar uit om niet alleen met Louis van Gaal, Danny Blind, Marijn Beuker en Kelvin de Lang, maar ook met iedereen daaromheen te gaan bouwen aan een mooie toekomst voor Ajax. Ajax moet weer Ajax worden."

Toe maar.
Toch vreemde gang van zaken hoor dit, maar voor zover ik het kan beoordelen denk ik dat een terugkeer van Kroes op termijn beter is voor Ajax dus ben ik hier blij mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkie_NtA op 25-04-2024 15:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een chaos. Haha.

Doet me aan Hans Teeuwen denken.
Ik stap in een taxi, die chauffeur zegt: Waar mot je heen?!
Zeg ik: Nou, ik wil graag naar het Leidse Plein.
- Ja, daar kom ik ****** net vandaan!
Oh, doe dan maar het Rembrandtsplein.

[ Voor 88% gewijzigd door FreakNL op 25-04-2024 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Henkie_NtA schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:08:
"De Raad van Commissarissen (RvC) en directie van AFC Ajax NV kwamen donderdag op hoofdlijnen met Alex Kroes overeen dat hij gaat terugtreden als algemeen directeur en directievoorzitter en vervolgens als titulair technisch directeur zal beginnen. Indien en zodra een definitief akkoord bereikt is, komt het betreffende agendapunt van de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 21 mei aanstaande te vervallen.

Op 2 april 2024 werd Kroes geschorst nadat de RvC vernam dat hij, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax had gekocht. Mocht op enig moment door een daartoe bevoegde autoriteit worden vastgesteld dat sprake is van een ernstige overtreding van de regels omtrent handel met voorwetenschap, dan zal de RvC ook de positie van Kroes als titulair technisch directeur heroverwegen.

RvC-voorzitter Michael van Praag: "Wij zijn niet doof voor de geluiden om ons heen en spraken gedurende de afgelopen weken veelvuldig met mensen binnen en buiten Ajax, onder meer met de Bestuursraad en uiteraard met Alex zelf. Vanzelfsprekend zijn er voorwaarden met elkaar afgesproken waardoor deze verandering mogelijk werd. De club moet verder en wij zijn van mening dat het goed is voor Ajax dat we uiteindelijk met elkaar tot deze oplossing zijn gekomen. Alex gaat een belangrijke rol spelen in het voetbaltechnische deel van de organisatie en zich met name richten op het aan- en verkoopbeleid."

Alex Kroes: "Ik ben zeer blij dat we een passende oplossing gevonden hebben. Dat we met elkaar het belang van Ajax en het voetbal voorop hebben gezet. De focus moet bij Ajax weer op het voetbal komen te liggen. We hebben de support van iedereen nodig om dit seizoen zo goed mogelijk af te maken."

"Tegelijkertijd gaan we gezamenlijk voortvarend aan de slag voor het nieuwe seizoen. Het is hoog tijd om als één Ajax alle krachten te bundelen en alle kennis en kunde die er bij Ajacieden binnen en rondom de club zit, samen te voegen. Ik zie ernaar uit om niet alleen met Louis van Gaal, Danny Blind, Marijn Beuker en Kelvin de Lang, maar ook met iedereen daaromheen te gaan bouwen aan een mooie toekomst voor Ajax. Ajax moet weer Ajax worden."

Toe maar.
Het kenmerkt wel het failliet van de club zeg dat zo'n knullige oplossing nodig is om uit de impasse te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
Miki schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:10:
[...]

Het kenmerkt wel het failliet van de club zeg dat zo'n knullige oplossing nodig is om uit de impasse te komen.
Leg eens uit, dit is namelijk voor de club het beste wat je kunt doen. Beuker focust zich op de jeugdopleiding, de lang op de scouting en Kroes doet een stap terug.Iedereen snapt dat er nu een AD komt die geen reet te zeggen heeft en naar de, formeel gezien, "adviezen" van Kroes gaat luisteren.

Aangezien Kroes geen AD is, spreekt niemand meer van "schande" en Kroes kan verder brandjes blussen.

Van Praag is de enige die hier gezichtsverlies lijdt. Had hij vanavond en eind Mei op het hakblok gemoeten, was deze oplossing er pas over 2~3 maanden gekomen

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 25-04-2024 15:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Miki schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:10:
[...]

Absoluut en ook wel démasqué van van praag imo. Eerst hoog van de toren blazen en hem volledig onder de bus gooien en dan nu onder druk van fans en bestuursraad toch terugkrabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Nou ja, toch goed dat er geluisterd wordt. Nu hopen dat hij niet teveel commissie afdraagt aan zaakwaarnemers. Hij heeft toch een beetje de schijn tegen gezien zijn geschiedenis en netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
KillaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:14:
[...]

Leg eens uit, dit is namelijk voor de club het beste wat je kunt doen. Beuker focust zich op de jeugdopleiding, de lang op de scouting en Kroes doet een stap terug.Iedereen snapt dat er nu een AD komt die geen reet te zeggen heeft en naar de, formeel gezien, "adviezen" van Kroes gaat luisteren.

Aangezien Kroes geen AD is, spreekt niemand meer van "schande" en Kroes kan verder brandjes blussen.

Van Praag is de enige die hier gezichtsverlies lijdt. Had hij vanavond en eind Mei op het hakblok gemoeten, was deze oplossing er pas over 2~3 maanden gekomen
Zucht, je kunt dus nu al incalculeren wanneer de pleuris weer uitbreekt. Zo’n constructie is vragen om ellende, op papier heeft de te werven AD de leiding maar informeel trekt Kroes aan de touwtjes. Hoe lang denk jij dat dit goed gaat :?

Echt dit is het meest stompzinnige plan wat ze in de Arena hebben kunnen bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:14:
[...]

Maar desondanks neem je bewust een persoon aan die onderzocht wordt door de AFM ( deels door eigen toedoen maar ook door uitingen in de media ) met handel met voorkennis. Alle context van "skin in the game" er omheen is ruis. Dat je dan weken later alsnog besluit om door te zetten is bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
Na de uitkomst van een eventueel AFM onderzoek, als dat er al gaat komen, keert hij gewoon terug in functie als AD. For the time being krijgt hij deze functie, zodat de rust terugkeert. Voor zover er dit seizoen überhaupt van rust sprake is geweest, maar soit.

Als er evt. binnenkort al naar buiten komt dat de AFM geen onderzoek start, dan zal hij denk ik nog sneller terugkeren in functie als AD. In de tussentijd zou het mij niets verbazen als er een nieuwe RvC gaat komen. Maar dat wordt wellicht vanavond al in die 'informatiebijeenkomst' op de Toekomst bekokstoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie_NtA
Miki schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:21:
[...]

Zucht, je kunt dus nu al incalculeren wanneer de pleuris weer uitbreekt. Zo’n constructie is vragen om ellende, op papier heeft de te werven AD de leiding maar informeel trekt Kroes aan de touwtjes. Hoe lang denk jij dat dit goed gaat :?

Echt dit is het meest stompzinnige plan wat ze in de Arena hebben kunnen bedenken.
"Mocht op enig moment door een daartoe bevoegde autoriteit worden vastgesteld dat sprake is van een ernstige overtreding van de regels omtrent handel met voorwetenschap, dan zal de RvC ook de positie van Kroes als titulair technisch directeur heroverwegen."

Dit mes snijdt op zich natuurlijk aan 2 kanten. Dus mocht er niksondernomen worden door AFM of andere instantie dan kan hij op zich weer terug naar AD.
Lijkt me dat nu een andere AD erg sterk in zn schoenen moet staan om geen stroman te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:15
eric.1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:00:
[...]
Daarnaast kan hem best een sanctie vanuit de KNVB te wachten staan. Je wilt geen Overmars 2.0 waar je nieuw-aangestelde directeur niet in actie mag komen voor een significante periode.
Het zou ook wel karma zijn als nu de KNVB alsnog met een schorsing komt omdat hij als directielid van club A aandelen had van club B, wat dus vanuit de KNVB al niet mag.

Verklaart wel de hernieuwde belangstelling voor Potter. Want die kwam dus uit de koker van Kroes die waarschijnlijk ook het contact heeft gelegd

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 25-04-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
Miki schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:21:
[...]

Want van der Sar had zoveel inbreng denk jij?

Van der Sar was naar buiten toe het gezicht van Ajax, zorgde commercieel voor interessante deals en de uitbreiding naar Azie, maar intern was het toch Overmars die aan de touwtjes trok. Er worden menig grote organisaties op deze manier geleid. De pleuris uitbreken is echt geen gegeven hoor :X

K to the KillaZ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat gelul over "karaktermoord" is echt rete-irritant. Iemand doet heel erg dom, en komt dan met een zwansexcuus over clubliefde. En fans zijn blijkbaar zo wanhopig dat dit nu "karaktermoord" zou zijn, pure propaganda.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:37
De pleuris gaat pas uitbreken als Kroes wel schuldig bevonden wordt.
Tot die tijd kan hij prima zijn werk doen en zal er tijdelijk iemand als AD worden neergezet die de lijn van Kroes volgt.

Je kunt wel twijfelen aan de geloofwaardigheid van Van Praag. Eerst je zo hard en kritisch opstellen, zelf ook niet helemaal handig met je aandelenbezit te zijn omgegaan, en nu met knikkende knieën hem alsnog een andere rol moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
gambieter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:56:
Dat gelul over "karaktermoord" is echt rete-irritant. Iemand doet heel erg dom, en komt dan met een zwansexcuus over clubliefde. En fans zijn blijkbaar zo wanhopig dat dit nu "karaktermoord" zou zijn, pure propaganda.
Wat verwacht je dan van de vele astroturfers zoals de Telegraaf, AD en de zaakwaarnemers? Die jutten altijd de boel op door te slijmen bij en te 'lekken' naar de F-side. Dat gaat al heel lang zo. Zelfs Ten Hag die grote clubs uitschakelde in de CL moest het ontgelden. We kennen nog wel de beruchte 'ik ga er niet heen, want ze winnen toch niet' uitspraak van Driessen toen Ajax tegen Real Madrid moest voor de return. Daarna stond hij met mond vol tanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
dutchgio schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:57:
De pleuris gaat pas uitbreken als Kroes wel schuldig bevonden wordt.
Tot die tijd kan hij prima zijn werk doen en zal er tijdelijk iemand als AD worden neergezet die de lijn van Kroes volgt.
Ligt volledig aan de mate van schuldigheid. Krijgt ie een boete van 10k of, bij wijze van, wil men hem ervoor vastzetten
Je kunt wel twijfelen aan de geloofwaardigheid van Van Praag. Eerst je zo hard en kritisch opstellen, zelf ook niet helemaal handig met je aandelenbezit te zijn omgegaan, en nu met knikkende knieën hem alsnog een andere rol moeten geven.
Van Praag had toch ook gelijk dat hij never nooit in deze rol (AD) terug zou kunnen komen?
En los daarvan, zijn het knikkende knieën of iemand die uiteindelijk gewoon het beste voor heeft met Ajax?
Let wel, hij heeft al aangegeven niet lang in de RvC te willen blijven zitten (max 2 jaar ofzo?) dus ik kan me haast niet voorstellen dat ie zich daarover druk zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:22

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

D-e-n schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:39:
[...]
Verklaart wel de hernieuwde belangstelling voor Potter. Want die kwam dus uit de koker van Kroes die waarschijnlijk ook het contact heeft gelegd
Dat is het eerste waar ik ook aan moest denken. Potter komt alleen naar Ajax als Kroes een functie bekleed blijkbaar.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waarom zou de AD een marionet worden van Kroes? Ik denk eerder dat de RvC Kroes gewoon niet té veel macht wil geven en hij op deze positie wel de lijntjes die al liepen kan voortzetten zonder dat hij weer alle touwtjes in handen krijgt.
Mijn vermoeden is dat er eerder een AD komt die wat gematigder en RvC gezind is, waarbij ze een lastige balans aan zullen moeten gaan waarin Kroes wel zijn werk kan doen maar niet te veel tegen dingen buiten zijn invloedscirkel moet gaan schoppen.

Op zich geen ramp denk ik, zijn meeste ideeën lagen bij mijn weten toch al op technisch vlak.
gambieter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:56:
Stel je niet zo aan man. Vanaf het begin is er van alles over die man geroepen en is hij in feite gecanceld voordat er überhaupt een echt oordeel geveld is. In feite voornamelijk door één man en vele supporters van andere clubs die wel even een mening komen hebben. Je kunt je beter afvragen hoe objectief díe er in staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:06
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:24:

Stel je niet zo aan man. Vanaf het begin is er van alles over die man geroepen en is hij in feite gecanceld voordat er überhaupt een echt oordeel geveld is. In feite voornamelijk door één man en vele supporters van andere clubs die wel even een mening komen hebben. Je kunt je beter afvragen hoe objectief díe er in staan.
Spijker op z’n kop. Tegenwoordig ben je niet meer onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Een verdenking is direct schuld, veroordeling en executie tegelijk. Behoorlijk eng als je t mij vraagt.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou was de actie op zich ook wel bewezen, alleen de strafmaat onbekend. In die zin snap ik wel dat hij publiekelijk 'schuldig' werd bevonden, daar heb ik geen moeite mee. Dat een Van Praag dan openlijk de integriteit in twijfel trekt vind ik minder gepast. En dat dan hele hordes mensen zonder enige kennis van zaken hem weg zetten als iemand die gewoon per definitie ongeschikt is kan ik ook niet zoveel mee.
Dat heeft weinig met de riooljournalistiek te maken, dat is gewoon een kwestie van fatsoen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:40:
Dat heeft weinig met de riooljournalistiek te maken, dat is gewoon een kwestie van fatsoen.
Net zoals het roepen van "karaktermoord" zeer ongepast is. Dat is ook een beschuldiging en veroordeling, net zoals de beschuldigingen tegen de RvC. Dus pure hypocrisie. En ja, hij heeft het gedaan, kwam met een lulsmoes van clubliefde en heeft nog steeds niet echt aangegeven te begrijpen waarom het zeer ongepast en niet toegestaan is. En die wil je de macht geven?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:56

Quad

Doof

Verkeerde topic ffs.

[ Voor 84% gewijzigd door Quad op 25-04-2024 18:48 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:51:
[...]

Net zoals het roepen van "karaktermoord" zeer ongepast is. Dat is ook een beschuldiging en veroordeling, net zoals de beschuldigingen tegen de RvC. Dus pure hypocrisie. En ja, hij heeft het gedaan, kwam met een lulsmoes van clubliefde en heeft nog steeds niet echt aangegeven te begrijpen waarom het zeer ongepast en niet toegestaan is. En die wil je de macht geven?
Karaktermoord roepen ongepast? Wie beschuldig en veroordeel je daar dan dan mee zoals Kroes overkomt? Buiten de terechte kritiek op Van Praag over de wijze van communiceren ligt er verder niemand bij naam onder vuur. Er is vooral veel speculatie, dat is niet erg zolang het ook zo gebracht wordt.

Van mij mag je elke mening hebben die je wilt, maar zoals je het nu brengt raak je meer en meer verstrikt in het zo gestrekt been afgeven op Kroes De hypocrisie zit met name in de mensen die hem beschuldigen van een gebrek aan integriteit maar dat zelf ook niet hebben.

Verder vind ik het met name een smerig moddergooispel wat zo publiekelijk uitgevochten wordt. Blij dat er een einde aan lijkt te gaan komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:54:
Karaktermoord roepen ongepast? Wie beschuldig en veroordeel je daar dan dan mee zoals Kroes overkomt?
Je pretendeert zo dat er vieze spelletjes worden gespeeld, en dat Kroes een slachtoffer is.
Van mij mag je elke mening hebben die je wilt, maar zoals je het nu brengt raak je meer en meer verstrikt in het zo gestrekt been afgeven op Kroes De hypocrisie zit met name in de mensen die hem beschuldigen van een gebrek aan integriteit maar dat zelf ook niet hebben.
En dat is nu net wat je zelf doet met dat "karaktermoord" blijven roepen, dat is gestrekt been richting iedereen die Kroes afserveert. Maar het verschil is dat Kroes het gedaan heeft, dat geef je zelf aan. Heb je nu echt niet door dat je overduidelijk zelf doet waar je anderen van beschuldigd? Kroes heeft het gedaan, het enige wat zijn fans nu doen is bagatelliseren dat het niet zo belangrijk was. Heel onverstandig, maar ja, fans.
Verder vind ik het met name een smerig moddergooispel wat zo publiekelijk uitgevochten wordt. Blij dat er een einde aan lijkt te gaan komen.
Dat gaat echt niet eindigen. Als Kroes aanblijft is het wachten op het eerstvolgende incident, als hij weg moet blijven dan gaan zijn fans de messen slijpen voor de opvolger.

Maakt iemand de Nederlandse versie van de Godfather met de vijf families? De arenafather ;)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 25-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:59:
[...]

Je pretendeert zo dat er vieze spelletjes worden gespeeld, en dat Kroes een slachtoffer is.

[...]

En dat is nu net wat je zelf doet met dat "karaktermoord" blijven roepen. Heb je nu echt niet door dat je overduidelijk zelf doet waar je anderen van beschuldigd? Kroes heeft het gedaan, het enige wat zijn fans nu doen is bagatelliseren dat het niet zo belangrijk was. Heel onverstandig, maar ja, fans.
Karaktermoord is wat anders dan vieze spelletjes, dat gaat over een beeld creëren van iemands karakter zonder dat daar feitelijke onderbouwing voor is.

Je doet er zelf kei en keihard aan mee door continu met termen als 'lulsmoes' te komen. Van mij mag je aannames doen over zijn intenties, maar door dit collectief te blijven papegaaien met zijn allen pleeg je gewoon karaktermoord. Dat is geen vies spelletje, maar gewoon roeptoeteren. En daarmee beschuldig ik je verder niets van en zeg ook niets over je intenties, het is gewoon feitelijk wat er gebeurt.

Ik ken zijn echte intenties niet, dus ik ga ook niet pretenderen dat ik het wel weet en zeker niet continu roepen dat het een heilige is of een schurk. Het enige wat ik weet is dat de actie knap stom was maar dat het ook met name het moment was, niet de actie an sich.
Houden bij de feiten is niet bagatelliseren, dat is nog enige objectiviteit bewaren.
Dat gaat echt niet eindigen. Als Kroes aanblijft is het wachten op het eerstvolgende incident, als hij weg moet blijven dan gaan zijn fans de messen slijpen voor de opvolger.

Maakt iemand de Nederlandse versie van de Godfather met de vijf families? De arenafather ;)
De wens is de vader van de gedachte?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
On-topic:

Het is wel tekenend dat hij titulair directielid wordt. Hij gaat dus wel in dienst maar juridisch gezien kan hij het bedrijf niet zomaar vertegenwoordigen.
Een stukje indekken voor eventuele sancties of is het meer ter voorkoming dat hij nog meer capriolen kan uithalen.
Gaan een hoop analyses losgelaten worden op deze constructie denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
KillaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:50:
[...]

Want van der Sar had zoveel inbreng denk jij?

Van der Sar was naar buiten toe het gezicht van Ajax, zorgde commercieel voor interessante deals en de uitbreiding naar Azie, maar intern was het toch Overmars die aan de touwtjes trok. Er worden menig grote organisaties op deze manier geleid. De pleuris uitbreken is echt geen gegeven hoor :X
Je wilt het zeker niet begrijpen of wel soms :?

Juist omdat de constructie zo krom in elkaar zat zoals ze dus nu ook weer willen continueren, zit Ajax in de ellende waarin het nu zit. Van der Sar leunde sterk op Overmars en toen hij wegviel stortte de boel in elkaar. Los van zijn noodlottige hersenbloeding was van der Sar totaal ongeschikt om de club te kunnen leiden. Het dogma functiescheiding is in het bedrijfsleven is niet voor niets een begrip, juist om de continuïteit te kunnen borgen. Je maakt anders het sturingsapparaat van een organisatie ontzettend kwetsbaar, los van alle andere voordelen als tegenspraak en gedeelde verantwoordelijkheid.

Op korte termijn kan deze constructie werken maar voor de lange termijn is dit funest en bestuurlijk een ontzettend domme constructie. Daarnaast heeft Kroes al aangetoond dat hij geen enkel benul heeft van een bedrijf leiden noch enige reflectie als het gaat om loyaliteit richting zijn werkgevers. Die vent is totaal ongeschikt, gewoon de zoveelste klaploper die denkt dat als alle macht naar hem gaat het wel goed komt. Met dat betreft zijn er enkele hier wel sterk belast met een korte termijn geheugen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:17
Volgens mij is het feit dat veel voetbalclubs tegenwoordig denken dat ze bedrijven zijn het hele probleem. Het koppel vd Sar - Overmars toont dat perfect aan: het maakt geen reet uit wie algemeen directeur is zolang het technisch en sportief maar goed gaat. Al maak je pipo de clown algemeen directeur, zolang je sterke technische mensen hebt die zorgen voor sportieve resultaten en transfer resultaten gaat het je als club goed. De enige vraag die je bij Kroes moet stellen is dus: kan die Ajax technisch leiden? Of die dat kan, geen idee, ken de hele man niet. Maar het is voor mij totaal niet relevant of die de capaciteiten bezit die je bij de CEO van Ahold mag verwachten: als die maar de goeie trainer en scouting aanstelt en goede spelers koopt. Allerlei commerciële belangen zijn heel leuk, maar hoofdsponsor Ziggo betaald Ajax 12 miljoen per jaar. Dat is wisselgeld vergeleken met Champions League deelname of één goede transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-05 07:43
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:39:
[...]

De feiten stellen dat er vermoeden is van mogelijk handelen met voorkennis, of dat daadwerkelijk zo is kan alleen een rechter (of wellicht de AFM) bepalen. De KNVB had hem dus al veel eerder aan kunnen pakken maar heeft dat blijkbaar nooit gedaan, net als bij velen die ook wel eens wat dingetjes hebben die volgens de regels niet kloppen (bijv. Van Praag). Maar als de KNVB besluit een zaak te starten en daaruit komt dat hij straf verdient dán is het een feit.

De karaktermoord die nu gepleegd wordt is dat een groot deel van de buitenwacht probeert te doen alsof het een zware crimineel is met een heel portfolio van illegale aandelenhandel. En dat hij daarom per definitie nooit meer een kans mag krijgen. Sowieso bij Ajax niet, maar liefst nergens meer.
Dat heeft weinig met feite te maken, dat is niet meer dan trial by media.
Bewijzen blijft lastig, maar feiten zijn wel dat Kroes WIST dat hij bij Ajax aan de bak zou gaan en kort voordat dit daadwerkelijk naar buiten kwam 'even aandelen kocht'. DAn kan je zeggen dat het 'mogelijk met voorkennis is' maar die voorkennis is zeker. en dat er gehandeld is ook.
Daarnaast zie je de laatste jaren vaker dat (Overmars is ook een voorbeeld) dat veroordeeld wordt, maar omda thet zo slecht gaat met de club, maakt dat niet meer uit en moet die terugkomen. Beetje hetzelfde laken en pak hier i.m.o. => Eerst keihard veroordelen (wellicht ook in het licht van het hele gedoe rondom Overmars (en Promes), dat men nu wel daadkrachtig wilde overkomen.

Hetgeen ik nu eigenlijk mis is dat er én public excuses naar Kroes (Ajax/ Supporters) wordt gemaakt, dat te snel te stellig is gehandeld, en dat in het kader daarvan Kroes onder een andere functie (in ieder geval in naam) alsnog aan de slag mag. Zoals het nu wordt gedaan is i.m.o. gewoon niet handig en geeft een erg bijzonder signaal af als club/ bedrijf zijnde, namelijk dat je zelf mensen (publiekelijk) veroordeeld en vervolgens gewoon in een belangrijke/ hoge functie aan de slag laat gaan.
Ik zou het heel anders vinden als Kroes (bijvoorbeeld) voordat hij bij AZ aan de slag ging zo'n misstap beging, Ajax dat veroordeelde en wegens de goede lijn die AZ onder Kroes heeft ingezet, een aantal jaren later hem binnenhaalt.

Het is gewoon allemaal (weer) erg onhandig gedaan. Overigens moeten ze er i.m.o. wel heel zeker van zijn dat hij niet veroordeeld wordt, want dan heb je met 12-18 maanden (Wellicht sneller, omdat het volgens mij een vrij simpele casus is) een uitspraak aan de broek van het ACM en moet je wéér opnieuw opzoek. Het is in die zin ook spelen met voor/ risico's nemen met de club, omdat je klaarblijkelijk Dhr. Kroes wel érg graag bij de club binnen wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Mania-92 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:34:
Volgens mij is het feit dat veel voetbalclubs tegenwoordig denken dat ze bedrijven zijn het hele probleem. Het koppel vd Sar - Overmars toont dat perfect aan: het maakt geen reet uit wie algemeen directeur is zolang het technisch en sportief maar goed gaat. Al maak je pipo de clown algemeen directeur, zolang je sterke technische mensen hebt die zorgen voor sportieve resultaten en transfer resultaten gaat het je als club goed. De enige vraag die je bij Kroes moet stellen is dus: kan die Ajax technisch leiden? Of die dat kan, geen idee, ken de hele man niet. Maar het is voor mij totaal niet relevant of die de capaciteiten bezit die je bij de CEO van Ahold mag verwachten: als die maar de goeie trainer en scouting aanstelt en goede spelers koopt. Allerlei commerciële belangen zijn heel leuk, maar hoofdsponsor Ziggo betaald Ajax 12 miljoen per jaar. Dat is wisselgeld vergeleken met Champions League deelname of één goede transfer.
Als Ajax daadwerkelijk meer als een bedrijf had gedacht (en gefunctioneert) dan hadden ze Overmars verplicht de (scouting) rapporten vast te leggen en e.e.a. goed te documenteren, dan was er een vangnet geweest (iig de mogelijkheid het op te vangen) wanneer Overmars weg viel, maar niets van dat alles.

Het probleem is dat Ajax een bedrijf ís en moet zijn (die verplichting zijn ze door de beursgang zelf aangegaan). Dit behelst ook dat je richting aandeelhouders bepaalde verplichtingen hebt, maar ook dat er bepaalde onderdelen in je organisatiestructuur moeten zijn, mede waardoor je nu de verschillende kampen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:17:
[...]

Karaktermoord is wat anders dan vieze spelletjes, dat gaat over een beeld creëren van iemands karakter zonder dat daar feitelijke onderbouwing voor is.

Je doet er zelf kei en keihard aan mee door continu met termen als 'lulsmoes' te komen. Van mij mag je aannames doen over zijn intenties, maar door dit collectief te blijven papegaaien met zijn allen pleeg je gewoon karaktermoord. Dat is geen vies spelletje, maar gewoon roeptoeteren. En daarmee beschuldig ik je verder niets van en zeg ook niets over je intenties, het is gewoon feitelijk wat er gebeurt.

Ik ken zijn echte intenties niet, dus ik ga ook niet pretenderen dat ik het wel weet en zeker niet continu roepen dat het een heilige is of een schurk. Het enige wat ik weet is dat de actie knap stom was maar dat het ook met name het moment was, niet de actie an sich.
Houden bij de feiten is niet bagatelliseren, dat is nog enige objectiviteit bewaren.

[...]

De wens is de vader van de gedachte?
De term 'Lulsmoes' is natuurlijk wel een erg logische, met de achtergrond die Dhr. Kroes heeft , maar is inderdaad niet feitelijk te staven. De feiten zijn wel:
1 week voor bekendmaking heeft hij een groot pakket aandelen gekocht.
Hij wist dat hij bij Ajax aan de slag zou gaan.

Dan lijkt me dat (ook al 'had je de intentie niet') gewoon handelen met voorkennis. Daarnaast heeft vooral Ajax karaktermoord gepleegd door het keihard te veroordelen en even later die keutel weer in te trekken, zij het in een andere vorm omdat het gezichtsverlies anders wel heel groot zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 10:49
En weer wordt er naar de pijpen van de supporters gedanst omdat het allemaal wel mee zou vallen. Net zoals velen het liefste Overmars weer terug willen zien. Ik vind het een bizar iets, maar helaas ook een weerspiegeling van de maatschappij.

Waarom wil je iemand als algemeen directeur van een beursgenoteerd bedrijf die overduidelijk de regels niet kent? Wil je geen beursgenoteerd bedrijf zijn en niet aan deze regels te hoeven houden, regel dat dan eens.

Ik hoop in elk geval dat de AFM en de KNVB eens duidelijk handhaven op regels die ze zelf hebben opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Amelandbor schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:50:
Wil je geen beursgenoteerd bedrijf zijn en niet aan deze regels te hoeven houden, regel dat dan eens.
Grote kans dat dat ook gebeurd zou zijn inmiddels, als Ajax niet 2 rampjaren achter de rug had en nu dus flink beter op de financien moet letten. Er ligt nu niet even 40-50m die het kost om die aandelen terug te kopen, met de selectie die ook de nodige investeringen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-05 17:33
Amelandbor schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:50:
En weer wordt er naar de pijpen van de supporters gedanst omdat het allemaal wel mee zou vallen. Net zoals velen het liefste Overmars weer terug willen zien. Ik vind het een bizar iets, maar helaas ook een weerspiegeling van de maatschappij.

Waarom wil je iemand als algemeen directeur van een beursgenoteerd bedrijf die overduidelijk de regels niet kent? Wil je geen beursgenoteerd bedrijf zijn en niet aan deze regels te hoeven houden, regel dat dan eens.

Ik hoop in elk geval dat de AFM en de KNVB eens duidelijk handhaven op regels die ze zelf hebben opgesteld.
Er zitten bij ajax wel meer mensen in het bestuur die de regels mbt aandelen niet kennen. :X

Wat dat betreft past Kroes er prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Ik heb eens wat artikelen zitten lezen over de nieuwe situatie (Kroes als TD, 3 opgestapte RvC-leden) en vraag me af: wie is er straks de baas bij Ajax? En dan niet formeel, maar informeel: Kroes als TD (gezien de steun voor hem vanuit de ledenraad) of de nieuwe CEO (die ja zegt tegen de positie, wetende dat Kroes een machtspositie heeft).
En aanvullend: wetende dat de ledenraad zich roert, vraag ik me af of de 3 afgetreden RvC-leden niet eieren voor hun geld hebben gekozen.

Voorlopige conclusie: zolang Ajax met die hybride structuur werkt (bedrijf vs ledenclub), blijven ze kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Highland schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:37:
Ik heb eens wat artikelen zitten lezen over de nieuwe situatie (Kroes als TD, 3 opgestapte RvC-leden) en vraag me af: wie is er straks de baas bij Ajax? En dan niet formeel, maar informeel: Kroes als TD (gezien de steun voor hem vanuit de ledenraad) of de nieuwe CEO (die ja zegt tegen de positie, wetende dat Kroes een machtspositie heeft).
En aanvullend: wetende dat de ledenraad zich roert, vraag ik me af of de 3 afgetreden RvC-leden niet eieren voor hun geld hebben gekozen.

Voorlopige conclusie: zolang Ajax met die hybride structuur werkt (bedrijf vs ledenclub), blijven ze kwetsbaar.
Moet er per se iemand 'de baas' zijn dan? In een normaal bedrijf heeft ieder zijn eigen portfolio van verantwoordelijkheden en werk je samen aan het grotere doel. Dat uiteindelijk een eindverantwoordelijke benoemd is die dan ook directievoorzitter is hoort erbij, maar dat betekent niet dat die ook zich hiërarchisch gezien inhoudelijk met alle portfolio's gaat benoemen. Vaak is dat juist beter van niet want er zitten niet voor niets mensen op die positie die goed zijn in het werk wat erbij hoort.
Anders krijg je het effect wat een Van der Sar had die vanuit zijn positie wel dacht zich te kunnen bemoeien met technisch beleid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:28:
Bewijzen blijft lastig, maar feiten zijn wel dat Kroes WIST dat hij bij Ajax aan de bak zou gaan en kort voordat dit daadwerkelijk naar buiten kwam 'even aandelen kocht'. DAn kan je zeggen dat het 'mogelijk met voorkennis is' maar die voorkennis is zeker. en dat er gehandeld is ook.
Klopt, maar of het juridisch gezien wordt als het delict 'handel met voorkennis' is nog een tweede.
Daarnaast zie je de laatste jaren vaker dat (Overmars is ook een voorbeeld) dat veroordeeld wordt, maar omda thet zo slecht gaat met de club, maakt dat niet meer uit en moet die terugkomen. Beetje hetzelfde laken en pak hier i.m.o. => Eerst keihard veroordelen (wellicht ook in het licht van het hele gedoe rondom Overmars (en Promes), dat men nu wel daadkrachtig wilde overkomen.

Hetgeen ik nu eigenlijk mis is dat er én public excuses naar Kroes (Ajax/ Supporters) wordt gemaakt, dat te snel te stellig is gehandeld, en dat in het kader daarvan Kroes onder een andere functie (in ieder geval in naam) alsnog aan de slag mag. Zoals het nu wordt gedaan is i.m.o. gewoon niet handig en geeft een erg bijzonder signaal af als club/ bedrijf zijnde, namelijk dat je zelf mensen (publiekelijk) veroordeeld en vervolgens gewoon in een belangrijke/ hoge functie aan de slag laat gaan.
Ik zou het heel anders vinden als Kroes (bijvoorbeeld) voordat hij bij AZ aan de slag ging zo'n misstap beging, Ajax dat veroordeelde en wegens de goede lijn die AZ onder Kroes heeft ingezet, een aantal jaren later hem binnenhaalt.
Het excuus is er gisteren geweest hoor, publiekelijk op de vergadering met alle leden door Van Praag. Hoewel ik graag had gezien dat ze eerder tot dit inzicht waren gekomen of in het geheel niet zo rigide waren geweest in het begin vind ik het toch wel netjes dat het nu alsnog gebeurt. Liever te laat dan helemaal niet.

Ik vind het dan ook wel weer tekenend dat er van die journalisten zijn die dan nu weer doordrammen over gezichtsverlies en als Van Praag daar dan niet direct in mee gaat worden daar weer de krantenkoppen omheen geschreven. Doe niet zo kinderachtig, ook een Van Praag kan fouten maken en daar op terug komen. Wees blij dat ze weer tot elkaar kunnen komen.
En daarmee is er ook wel een begrijpelijke basis voor de huidige constructie. Mede omdat Van Praag zelf nu ook geen AD gaat worden en zij waarschijnlijk deze zomer ook de RvC zullen verlaten en dus geen verlenging gaan krijgen.
Het is gewoon allemaal (weer) erg onhandig gedaan. Overigens moeten ze er i.m.o. wel heel zeker van zijn dat hij niet veroordeeld wordt, want dan heb je met 12-18 maanden (Wellicht sneller, omdat het volgens mij een vrij simpele casus is) een uitspraak aan de broek van het ACM en moet je wéér opnieuw opzoek. Het is in die zin ook spelen met voor/ risico's nemen met de club, omdat je klaarblijkelijk Dhr. Kroes wel érg graag bij de club binnen wilt halen.
Het is zeker een risico dat je hem alsnog kwijt raakt. Hij heeft toegezegd zelf op te stappen wanneer hij alsnog veroordeeld wordt.
Daarom is hij in mijn ogen ook titulair directeur geworden en niet statutair directeur.

Voor Ajax als club is het een verschil tussen nu ruim voor een zeer belangrijke transferzomer en voorbereiding je technisch kader compleet kunnen hebben wat je mogelijk na een jaar moet herzien, of een haastklus om alsnog een TD te gaan vinden en alle lopende trajecten die kansrijk waren qua trainer zullen wegvallen.
De gok snap ik dan wel goed, je koopt hiermee in feite een jaar bouwen wat de kansen op een groei in komend seizoen een stuk aannemelijker maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:33:
De term 'Lulsmoes' is natuurlijk wel een erg logische, met de achtergrond die Dhr. Kroes heeft , maar is inderdaad niet feitelijk te staven. De feiten zijn wel:
1 week voor bekendmaking heeft hij een groot pakket aandelen gekocht.
Hij wist dat hij bij Ajax aan de slag zou gaan.

Dan lijkt me dat (ook al 'had je de intentie niet') gewoon handelen met voorkennis. Daarnaast heeft vooral Ajax karaktermoord gepleegd door het keihard te veroordelen en even later die keutel weer in te trekken, zij het in een andere vorm omdat het gezichtsverlies anders wel heel groot zou worden.
Welke achtergrond? Dat hij spelersmakelaar is geweest, of dat hij al zijn hele leven lid is en een gewaardeerd clubman? Dat hij zakenman is? Of dat hij het altijd al leuk vond om Ajax aandelen te hebben? Of gaat het om de artikeltjes die nu opgezocht worden over zaken die met het makelaarskantoor niet helemaal lekker gingen en die dan aan hem persoonlijk worden gehangen?
Ik zie niet zo waarom de term 'lulsmoes' een heel logische zou moeten zijn zonder stevige aannames te doen.

De karaktermoord is inderdaad gewoon begonnen bij Van Praag, die heeft dat gelukkig nu ingezien en ingetrokken (hoe oprecht dat is laat ik in het midden). Daar is het echter niet bij gebleven en zoals je hierboven zit wordt er ook naar van alles gezocht om een negatief beeld van hem te onderbouwen.
Maar zoals de RvC zelf het heeft gebracht heb ik wel moeite mee gehad. Schorsen en onderzoeken kon ik mij helemaal in vinden, dat hoort gewoon bij zo'n vergrijp, maar je kunt het ook fatsoenlijk houden.

En even voor de duidelijkheid omdat de naam toch weer langs kwam:
Overmars moet ik echt niet terug hebben, nooit. Dat zijn acties geweest die tot een onveilige werksfeer hebben geleid, dat is van een niveau waar je onmogelijk even overheen kunt stappen omdat je graag een TD wilt hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:38
Ik hoop dat Kroes Ajax sportief weer op de rit krijgt, maar ik vind de beslissing om hem weer aan te stellen om te janken. Wat mij betreft is het volkomen wanbeleid en zwichten voor de hardst roepende groep debielen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:43:
[...]

Welke achtergrond? Dat hij spelersmakelaar is geweest, of dat hij al zijn hele leven lid is en een gewaardeerd clubman? Dat hij zakenman is? Of dat hij het altijd al leuk vond om Ajax aandelen te hebben? Of gaat het om de artikeltjes die nu opgezocht worden over zaken die met het makelaarskantoor niet helemaal lekker gingen en die dan aan hem persoonlijk worden gehangen?
Ik zie niet zo waarom de term 'lulsmoes' een heel logische zou moeten zijn zonder stevige aannames te doen.

De karaktermoord is inderdaad gewoon begonnen bij Van Praag, die heeft dat gelukkig nu ingezien en ingetrokken (hoe oprecht dat is laat ik in het midden). Daar is het echter niet bij gebleven en zoals je hierboven zit wordt er ook naar van alles gezocht om een negatief beeld van hem te onderbouwen.
Maar zoals de RvC zelf het heeft gebracht heb ik wel moeite mee gehad. Schorsen en onderzoeken kon ik mij helemaal in vinden, dat hoort gewoon bij zo'n vergrijp, maar je kunt het ook fatsoenlijk houden.

En even voor de duidelijkheid omdat de naam toch weer langs kwam:
Overmars moet ik echt niet terug hebben, nooit. Dat zijn acties geweest die tot een onveilige werksfeer hebben geleid, dat is van een niveau waar je onmogelijk even overheen kunt stappen omdat je graag een TD wilt hebben.
Ik zie hier wel weer heel veel 'bagatelliseerbril' voorbijkomen.

'Omdat' het een voetbalclub betreft maar even alle feiten die boven water zijn gekomen onder het tapijt vegen 'want de nood van de club is zo hoog', dat strijkt veel meer mensen heel erg tegen de haren in, los van een eventueel juridische kwestie. Binnen én buiten de club.

Je kunt je in zo'n situatie gewoon geen (volkomen terecht) aangeschoten wild op zo'n belangrijke positie veroorloven, als club niet, als grote club al helemaal niet, en als beursgenoteerde club met enorme pretenties en ambities volstrekt niet.

Wat zich daar verder afspeelt in dat wespennest zal mij dan (wanneer alle Ajacieden dit alsnog een goed idee vinden) verder een worst wezen... ik vind discussie interessand, maar dit valt gewoon enorm op.

Ik hoop vooral dat ze de problemen (echt) oplossen en er weer een gezonde, van alle (en dat zijn er inmidels wel heel veel) smetten vrije club uit herrijst, waarmee het fijn de competitite aangaan is.
Malfunctions schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:49:
Ik hoop dat Kroes Ajax sportief weer op de rit krijgt, maar ik vind de beslissing om hem weer aan te stellen om te janken. Wat mij betreft is het volkomen wanbeleid en zwichten voor de hardst roepende groep debielen.
Dit, 100% dit. (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 26-04-2024 11:53 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Gonadan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:43:
[...]

Klopt, maar of het juridisch gezien wordt als het delict 'handel met voorkennis' is nog een tweede.

[...]

Het excuus is er gisteren geweest hoor, publiekelijk op de vergadering met alle leden door Van Praag. Hoewel ik graag had gezien dat ze eerder tot dit inzicht waren gekomen of in het geheel niet zo rigide waren geweest in het begin vind ik het toch wel netjes dat het nu alsnog gebeurt. Liever te laat dan helemaal niet.

Ik vind het dan ook wel weer tekenend dat er van die journalisten zijn die dan nu weer doordrammen over gezichtsverlies en als Van Praag daar dan niet direct in mee gaat worden daar weer de krantenkoppen omheen geschreven. Doe niet zo kinderachtig, ook een Van Praag kan fouten maken en daar op terug komen. Wees blij dat ze weer tot elkaar kunnen komen.
En daarmee is er ook wel een begrijpelijke basis voor de huidige constructie. Mede omdat Van Praag zelf nu ook geen AD gaat worden en zij waarschijnlijk deze zomer ook de RvC zullen verlaten en dus geen verlenging gaan krijgen.

[...]

Het is zeker een risico dat je hem alsnog kwijt raakt. Hij heeft toegezegd zelf op te stappen wanneer hij alsnog veroordeeld wordt.
Daarom is hij in mijn ogen ook titulair directeur geworden en niet statutair directeur.

Voor Ajax als club is het een verschil tussen nu ruim voor een zeer belangrijke transferzomer en voorbereiding je technisch kader compleet kunnen hebben wat je mogelijk na een jaar moet herzien, of een haastklus om alsnog een TD te gaan vinden en alle lopende trajecten die kansrijk waren qua trainer zullen wegvallen.
De gok snap ik dan wel goed, je koopt hiermee in feite een jaar bouwen wat de kansen op een groei in komend seizoen een stuk aannemelijker maakt.
Het excuus had ik nog gemist (excuus daarvoor :+ ), de toekomst zal uitwijzen of het een verstandige/ slimme zet is met deze constructie te gaan werken, ik hoop dat het (een beetje) goed uitpakt, zodat ze voorlopig voor plekje 2 of 3 kunnen strijden, wel Europa in maar iig Feyenoord er nog boven :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:16:
[...]

Het excuus had ik nog gemist (excuus daarvoor :+ ), de toekomst zal uitwijzen of het een verstandige/ slimme zet is met deze constructie te gaan werken, ik hoop dat het (een beetje) goed uitpakt, zodat ze voorlopig voor plekje 2 of 3 kunnen strijden, wel Europa in maar iig Feyenoord er nog boven :P.
Komend seizoen wordt heel spannend. Feyenoord zal een jas uit doen doordat zij de succes trainer kwijtraken en een aantal sterkhouders (Wieffer, Geertruida, Hancko, Wellenreuther en misschien nog Gimenez). De selectie van PSV zal er ook anders uit gaan zien, leegloop dreigt altijd na een kampioenschap.

Ajax kan hopelijk voor het eerst in twee jaar een goede trainer en medische staf aantrekken en met wat gerichte aankopen (rechtsbuiten bv) kunnen ze volgend seizoen weer meedraaien in de top.

Maar, dat zijn natuurlijk een hoop aannames. Hoe dan ook zal de selectie van de 3 grootste clubs behoorlijk gaan veranderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 09:00
Gonadan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:17:
[...]

Maar de conclusie is toch gewoon dat het een vol idioot is? Aandelen kopen terwijl je bij AZ werkt, helemaal hartstikke dom. Aandelen kopen van Ajax terwijl je in gesprek bent om AD te worden, helemaal hartstikke dom.
Tegen Stefan de Vrij getuigen, terwijl je donders goed weet dat er geen kut van klopt. Kwaadaardig dom.

Karaktermoord roepen ze dan, haha. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:16:
Nou ja met de kennis van nu kan ik de huidige constructie wel begrijpen en ook waarom ze daar nu voor willen gaan. Of het ook daadwerkelijk een succes wordt is mede afhankelijk van of de plannen en de uitvoering door Kroes daadwerkelijk van het niveau zijn wat Ajax snel heel veel verder gaat brengen.
Dat moeten we nog maar gaan afwachten en ik heb geen onomstotelijke feiten gezien die dat succes gaan garanderen. Zo bestaat er dus ook nog een best reële kans dat hij nu wel de kans krijgt maar er alsnog niets van bakt omdat hij toch niet de juiste persoon blijkt te zijn. Dat zou toch wat zijn zeg. :D
Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:50:
Je kunt je in zo'n situatie gewoon geen (volkomen terecht) aangeschoten wild op zo'n belangrijke positie veroorloven, als club niet, als grote club al helemaal niet, en als beursgenoteerde club met enorme pretenties en ambities volstrekt niet.
Maar dat is dan toch ook waarom ze hem als titulair technisch directeur laten werken en hem niet als statutair technisch- of zelfs algemeen directeur aan de club verbinden?
Dat is een heel duidelijk verschil en ook wel een statement naar Kroes.
Malfunctions schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:49:
Daar komt het nu in feite wel op neer inderdaad. Had je initieel de tijd genomen om een optie als deze te overwegen dan had je het nog een weloverwogen keuze kunnen noemen. Nu komt het toch meer over als een vorm van damage control vanuit de RvC.
Wellicht handjeklap gedaan met de bestuursraad? De RvC mag van de zomer gewoon zoals gepland weg in plaats van een voortijdig gedwongen vertrek met gezichtsverlies en nog veel meer ellende. En in ruil daarvoor mag Kroes als gewone werknemer wel mee helpen maar krijgt geen officiële directiefunctie meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:52
Gonadan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:16:
[...]

Moet er per se iemand 'de baas' zijn dan? In een normaal bedrijf heeft ieder zijn eigen portfolio van verantwoordelijkheden en werk je samen aan het grotere doel. Dat uiteindelijk een eindverantwoordelijke benoemd is die dan ook directievoorzitter is hoort erbij, maar dat betekent niet dat die ook zich hiërarchisch gezien inhoudelijk met alle portfolio's gaat benoemen. Vaak is dat juist beter van niet want er zitten niet voor niets mensen op die positie die goed zijn in het werk wat erbij hoort.
Anders krijg je het effect wat een Van der Sar had die vanuit zijn positie wel dacht zich te kunnen bemoeien met technisch beleid.
  • Voorgeschiedenis van chaos.
  • RvC maakt schoon schip. Benoemt Kroes.
  • Oh wacht, Kroes doet iets stoms. Moet van RvC weg.
  • Ho wacht, dat willen we niet, zegt Ledenraad. RvC zwicht.
  • Kroes komt terug, onder een andere titel.
  • RvC benoemt nieuwe CEO. Die komt terecht op een plek naast een TD waarvan bekend is dat hij er zit omdat de Ledenraad dat heeft afgedwongen. Die blijkbaar een grotere stem heeft dan de RvC, dus de eigenlijke baas is.
Het antwoord op je vraag 'moet er een baas zijn': niet altijd (bv in een collectief), soms is de baas faciliterend (primus inter pares), soms leidend (oprichter onderneming). Er moet dus altijd duidelijkheid zijn over wie de baas is. En bij Ajax is dat formeel de RvC & de door hen aangestelde CEO, informeel de Ledenraad en de door hen gesteunde persoon. Waarbij het vervolgens ook nog eens de vraag is: wie is de Ledenraad? Je kan lid worden wanneer je door het bestuur wordt voorgedragen. Een volstrekt ondoorzichtig proces van een incrowd.

Ik ga maar weer aan mijn werk, hoe langer ik hier over nadenk, hoe kriegeliger ik word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Gonadan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:15:
[...]

Nou ja met de kennis van nu kan ik de huidige constructie wel begrijpen en ook waarom ze daar nu voor willen gaan. Of het ook daadwerkelijk een succes wordt is mede afhankelijk van of de plannen en de uitvoering door Kroes daadwerkelijk van het niveau zijn wat Ajax snel heel veel verder gaat brengen.
Dat moeten we nog maar gaan afwachten en ik heb geen onomstotelijke feiten gezien die dat succes gaan garanderen. Zo bestaat er dus ook nog een best reële kans dat hij nu wel de kans krijgt maar er alsnog niets van bakt omdat hij toch niet de juiste persoon blijkt te zijn. Dat zou toch wat zijn zeg. :D
Maar ook als hij er wel wat van bakt, kan et maar zo zijn dat hij toch met een jaar 1,5 jaar weer weg is (afhankelijk van de beoordeling van de ACM). Heeft hij dan de tijd gekregen iets op te zetten waardoor je gestabiliseerd bent, wordt het toch focussen op korte termijn, en daarmee (opnieuw) een risico voor de langer termijn.

Zoveel vragen t.a.v. de afwegingen en afspraken die zijn gemaakt, maar ben vooral heel benieuwd. We gaan het wel zien wat er gebeurt en wat er allemaal ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:35:
[...]

Maar ook als hij er wel wat van bakt, kan et maar zo zijn dat hij toch met een jaar 1,5 jaar weer weg is (afhankelijk van de beoordeling van de ACM). Heeft hij dan de tijd gekregen iets op te zetten waardoor je gestabiliseerd bent, wordt het toch focussen op korte termijn, en daarmee (opnieuw) een risico voor de langer termijn.

Zoveel vragen t.a.v. de afwegingen en afspraken die zijn gemaakt, maar ben vooral heel benieuwd. We gaan het wel zien wat er gebeurt en wat er allemaal ontstaat.
Die kans is aanzienlijk, en dan beging je wéér van voren af aan…

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:59:
[...]

Die kans is aanzienlijk, en dan beging je wéér van voren af aan…
maar dan heb je wel kans om zijn beleid voort te borduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Millie-ano schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:00:
[...]

Waar je nog 0,0 van gezien hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:02:
[...]

Ware het niet dat het voorbeeld nu ging om de situatie dat zijn beleid wel aanslaat en hij na 1.5 jaar weg zou moeten....

Als het beleid niet aanslaat is er een totaal ander probleem en is het wellicht alleen maar goed als de ACM toch een flink bezwaar blijkt te hebben tegen die aandelen aankoop en ermee verder wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Millie-ano schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:00:
[...]

We hebben gezien hoe dat is gegaan met Overmars. Hij weg en de club in puin, hoe denk je dat het straks gaat met Kroes die alle touwtjes in handen krijgt en een marionet van een AD wordt neergezet? Precies hetzelfde kan ik je garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:02:
[...]

ontvang jij nieuwe collega's ook zo ? Blijkbaar is er vertrouwen mede op basis zijn geschiedenis bij Go-head en AZ. En willen ze dat risico nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:35:
Als hij er wel wat van bakt moet je dat jaar hoe dan ook vooral gebruiken om te borgen dat je een lange termijn plan neerzet wat niet meer per se afhankelijk is van één man. Dat lijkt mij ook los van een AFM onderzoek de wens want je wilt als club ook gewoon een visie en beleid vast hebben staan en dat niet steeds afhankelijk willen laten zijn van welke poppetjes dan toevallig weer op de positie zitten.

Als het vertrek van de TD na een jaar voor een reset naar nul zorgt dan ben je überhaupt verkeerd bezig geweest. Dat staat feitelijk los van de situatie Kroes wat mij betreft.
We hebben sowieso weer een hoop te posten en discussiëren met z'n allen ben ik bang. :P
toolkist schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:13:
Als het beleid niet aanslaat is er een totaal ander probleem en is het wellicht alleen maar goed als de ACM toch een flink bezwaar blijkt te hebben tegen die aandelen aankoop en ermee verder wil.
Nog een voordeel van titulair in plaats van statutair, nu geldt het normale ontslagrecht dus als je van hem af wil kan dat gewoon (kost je hooguit geld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Trishul schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:43:
[...]

Komend seizoen wordt heel spannend. Feyenoord zal een jas uit doen doordat zij de succes trainer kwijtraken en een aantal sterkhouders (Wieffer, Geertruida, Hancko, Wellenreuther en misschien nog Gimenez). De selectie van PSV zal er ook anders uit gaan zien, leegloop dreigt altijd na een kampioenschap.

Ajax kan hopelijk voor het eerst in twee jaar een goede trainer en medische staf aantrekken en met wat gerichte aankopen (rechtsbuiten bv) kunnen ze volgend seizoen weer meedraaien in de top.

Maar, dat zijn natuurlijk een hoop aannames. Hoe dan ook zal de selectie van de 3 grootste clubs behoorlijk gaan veranderen.
Ah ja PSV en Feyenoord gaan er op achteruit want ze moeten spelers verkopen en Ajax kan goed inkopen. :?
Je zou bijna denken dat eerstgenoemden geen dikke CL centen krijgen en dat Ajax een dikke bankrekening heeft.

Ik denk eerder dat PSV en Feyenoord wat meer zullen uitlopen op de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat dachten ze een paar jaar geleden van Ajax ook. ;)

Het een eeuwige discussie. Succes brengt geld en aanzien en maakt je aantrekkelijker voor nieuwe spelers, maar het maakt je ook aantrekkelijker voor nog grotere clubs om je spelers of trainer op te komen halen. Dat is niet simpelweg als positief of negatief te benoemen. Hoe dat uit pakt heeft met name met het gevoerde beleid te maken.

In het geval van Feyenoord gaan we zien hoeveel van het succes aan Slot als persoon hing en hoeveel de club zelf al op orde heeft gebracht. Het kan variëren van een totale ineenzakking tot gewoon een nieuwe goede trainer en de weg doorzetten. We gaan het zien. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Precies, veel geld bij een club betekend ook aantrekkingskracht voor aasgieren. Aasgieren komen dan in de vorm van zaakwaarnemers, je wil niet weten hoeveel Ajax aan zaakwaarnemers heeft betaald de afgelopen jaren.
Er was ook een zaakwaarnemer die jaren geleden bij Feyenoord een hoop puinhoop had veroorzaakt, kan even niet op zijn naam komen.

Die zaakwaarnemers zullen zich altijd focussen op de grote 3, maar nu met CL miljoenen zijn PSV en Feyenoord erg interessant geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Het is ook niet zo dat Feyenoord nou zo geweldig speelt de afgelopen tijd. Een wat andere insteek en energie kan ook daar zeker geen kwaad. Het gaat allemaal wel erg moeizaam. Ik zou eigenlijk stellen dat ze de beste wedstrijden aan het begin van de Europese reeks hebben neergelegd, heel veel ontwikkeling als team zie ik niet buiten wat individuen die zijn gegroeid.

En dit Ajax-gedoe, het voelt wel een beetje alsof ze de gifbeker rustig aan het vullen zijn om het later weer te kunnen legen. Maar ik hoop van harte dat de weg naar boven gevonden is - de Nederlandse competitie heeft gewoonweg baat bij een degelijk Ajax...hoe sneller ze het allemaal weer op de rails hebben des te beter.

Iets doet me vermoeden dat Kroes binnen de kortste keren weer het middelpunt is van de aandacht, in negatieve zin. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:56:
Iets doet me vermoeden dat Kroes binnen de kortste keren weer het middelpunt is van de aandacht, in negatieve zin. We gaan het zien.
Zou kunnen, maar als dat is terwijl Ajax (bij wijze van) met 30 uit 10 op de 1e plek Eredivisie staat dan waait dat een stuk sneller over dan als ze met 5 uit 10 ergens onderaan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
toolkist schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:05:
[...]

Zou kunnen, maar als dat is terwijl Ajax (bij wijze van) met 30 uit 10 op de 1e plek Eredivisie staat dan waait dat een stuk sneller over dan als ze met 5 uit 10 ergens onderaan staan
Zou kunnen. De voetbalwereld is wel vrij opportunistisch in dat opzicht, ja. Maar, we hebben ook gezien wat voor een moeite het kost om een degelijke TD te vinden (even los van Kroes, aangezien hij dit eigenlijk niet zou zijn geworden). Na Overmars was het een beetje een interim-invulling tot ze aan kwamen met Mislintat, een jaar na het vertrek van Overmars. En dat is ... ja ... toch wel een flop geworden. Dat stelt niet gerust, mocht Kroes per abuis weer vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Van Halst is nu de onder de bus gegooid door Derksen en Driessen. Niet dat ik er veel om geef overigens.

Maar was Van Halst nu al directielid toen die 100 miljoen nog niet was uitgegeven? Hij kwam toch toen de club al in de brand stond en de spelers er al waren?

Wat ik ook begreep is dat hij naar voren is geschoven omdat andere die rol niet wilde. Hij ging publiekelijk uitleg geven, de rest heb ik niet tot nauwelijks van gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
HollowGamer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:30:
Van Halst is nu de onder de bus gegooid door Derksen en Driessen. Niet dat ik er veel om geef overigens.

Maar was Van Halst nu al directielid toen die 100 miljoen nog niet was uitgegeven? Hij kwam toch toen de club al in de brand stond en de spelers er al waren?

Wat ik ook begreep is dat hij naar voren is geschoven omdat andere die rol niet wilde. Hij ging publiekelijk uitleg geven, de rest heb ik niet tot nauwelijks van gehoord?
Ze kwamen volgens mij bijna gelijktijdig. Dus ja, Van Halst was op zijn minst lid van de RVC toen Mislintat actief was.

10 April 2023 -> Bekendmaking Mislintat
19 mei 2023 -> Aanstelling Mislintat
26 Mei 2023 -> Van Halst lid van RVC
(2 Aug 2023 -> bekendwording vooringenomen benoeming Kroes)
4 Sept 2023 -> Van Halst titulair directeur algemene zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HollowGamer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:30:

Wat is er gebeurd dan?

Van de week kwam ik toevallig even langs Rondo en zoals Van Halst daar zo vol van zichzelf zat te oreren mocht hij van mij sowieso wel onder de bus, nog los van de inhoud. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gonadan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Wat is er gebeurd dan?

Van de week kwam ik toevallig even langs Rondo en zoals Van Halst daar zo vol van zichzelf zat te oreren mocht hij van mij sowieso wel onder de bus, nog los van de inhoud. :P
Misschien als de selectie van Ajax eens wordt gewezen op het bestaan en de plek van die bewuste bus, dat ze hem eens kunnen leren af en toe te parkeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Wat is er gebeurd dan?

Rondo en kritisch zijn lol.

Dit was zo te lezen op VZ bij VI. Ik kijk er zelf niet na, maar dacht altijd dat hij pas veel later bij Ajax binnenkwam.

Je zou ook Huntelaar kunnen aanvallen. Maar dat is een icoon en denk ik ook, te aardige gozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:21
Oja die van Halst is ook nog gewoon even half jaar AD geweest, echt schandalig beleid. Jan heeft echt overal waar hij is geweest (bijv Twente) een dikke puinhoop achtergelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
YouTube: Interview Kroes: over schorsing, van Praag en meer

In de interviews is iets meer nuance te vinden over hoe ze er met zijn allen in staan mocht er nog een straf vanuit de AFM komen. Zoals ik het nu interpreteer zal bij een eventuele sanctie van de AFM bekeken worden hoe zwaar deze is en of het een reden is om hem dan toch de positie op te laten geven.
Ofwel de stelling dat hij over ruim een jaar alsnog weg is kan wel schromelijk overdreven genoemd worden. De kans is groot dat een eventuele straf als geen belemmering voor het uitvoeren van zijn functie gezien wordt en dat hij dan gewoon zijn rol blijft vervullen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De BAVA was ook weer feest gisteren. Een lange lijst met kritische vragen en een Van Wijk die volledig uit z'n stekker gaat, maar echt verder gekomen zijn we volgens mij nul komma nul.

Net als Van Wijk heb ik mij vaker geërgerd aan de wijze waarop kritiek geleverd wordt vanuit bestuursraad of aandeelhouders, het is lang niet altijd even chique, zeker niet als het via de media gespeeld wordt. En dat stelletje gajes van de VEB heeft wel erg vaak een erg grote mond.
Dat neemt echter niet weg dat er daadwerkelijk wel een hoop zaken niet gegaan zijn zoals ze hadden moeten gaan en daar mag best kritische vragen over gesteld worden. Je het niet voor niets de constructie zoals hij is.

Zoals een Van Wijk nu echter van leer trekt, precies op die vergadering, lijkt voor mij meer als een aanval om maar niet in de verdediging te hoeven. Veel afgeven op iedereen die kritiek heeft, maar met duidelijke antwoorden en verbetering komen zit er niet echt in.
Één punt van kritiek is hiermee weer onomstotelijk vastgesteld: zelfkritiek is een deel van de RvC vreemd.

Hopelijk is nu alle emotie overal weer uit en kan er daadwerkelijk doorgebouwd worden. Ik mis nog een trainer en transfers, opschieten met die zooi anders word ik weer zenuwachtig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
En het stuk richting Mislintat is ook bizar. Dat is geweest, laat gaan. En daarnaast, die ellende is al ingezet door Hamstra de zomer ervoor en ook al onder de soms heilig verklaarde Marc Overmars. Die transferzomer voor die van Mislintat was ook niet best. Toen kwamen Bergwijn, Brobbey, Bassey en Wijndal voor flinke bedragen en van die drie is er maar één echt geslaagd, en dat is notabene een speler die een paar seizoenen ervoor gratis de deur uit liep i.v.m. gebrek aan perspectief.

Ik moet het bestuurlijk nog maar zien hoe het gaat lopen. De RvC en de bestuursraad zitten nog steeds niet op één lijn. Hopelijk kunnen Kroes, Beuker en De Lang gaan werken om het op sportief vlak te verbeteren en ook de scouting van Ajax op orde te krijgen. Een andere reden voor de mislukte transferzomers was ook dat de scouting niet met elkaar sprak en een grote bende leek te zijn. Heel veel ellende was te voorkomen door te zorgen voor een goede basis en mensen met voetbalkennis op de juiste plekken die ook met elkaar kunnen overleggen en ook naar een TD toe rapporteren.

We gaan het zien. Eerste positieve vind ik al dat er eens out of the box wordt gekeken naar een trainer en binnenkort waarschijnlijk Farioli wordt gepresenteerd als trainer. Ajax en Farioli zijn er al uit, de clubs nog niet. Eens geen oud Ajacied die de club kent, maar iemand van buiten. Die oud Ajacieden hebben de laatste jaren niet veel gebracht, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:04:
De BAVA was ook weer feest gisteren. Een lange lijst met kritische vragen en een Van Wijk die volledig uit z'n stekker gaat, maar echt verder gekomen zijn we volgens mij nul komma nul.
Was je er ook bij?
Net als Van Wijk heb ik mij vaker geërgerd aan de wijze waarop kritiek geleverd wordt vanuit bestuursraad of aandeelhouders, het is lang niet altijd even chique, zeker niet als het via de media gespeeld wordt. En dat stelletje gajes van de VEB heeft wel erg vaak een erg grote mond.
Dat neemt echter niet weg dat er daadwerkelijk wel een hoop zaken niet gegaan zijn zoals ze hadden moeten gaan en daar mag best kritische vragen over gesteld worden. Je het niet voor niets de constructie zoals hij is.

Zoals een Van Wijk nu echter van leer trekt, precies op die vergadering, lijkt voor mij meer als een aanval om maar niet in de verdediging te hoeven. Veel afgeven op iedereen die kritiek heeft, maar met duidelijke antwoorden en verbetering komen zit er niet echt in.
Wat van Wijk deed kan ik ergens nog wel begrijpen als in zijn ergernis is niet volledig onterecht maar ook onprofessioneel voor een lid van een RvC. Maar goed van Wijk kan het ook niets schelen of hij wel of niet wordt weggestuurd wordt als RvC lid dus hij kan het zich permitteren. Ook de steken onder water naar de Ajacieden die wel aan de talkshow tafels zitten maar nul op het rekest geven als om hulp gevraagd worden én de aanval naar de bestuursraad vallen wat mij betreft onder die categorie.

Wat mij betreft was het ook een masterclass een moeilijke vergadering doorkomen. Lange stukken tekst van zowel van Wijk als van Praag, weinig echte antwoorden geven en doorvragen beperken (want andere mensen moeten ook nog aan het woord komen). Een paar aanvallen erbij en je hebt de angel uit de vergadering.

Overigens ben ik niet met je eens dat er geen verbeteringen zijn geweest:
  • Er is nu een technisch hart *
  • Er is een AD (hoewel ad interim)
  • Er is een voetbal commissaris
  • Er is daarnaast nog Louis van Gaal als vaste adviseur voor de RvC.
* of een technisch hart echt kan werken moeten we nog zien. Maar Alex Kroes als TD (die ook prima solistisch kan werken schat ik in), Beuker als directeur voetbalzaken en Lang als hoofd scouting is er wel veel meer voetbalkennis dan vorige transferzomer op dat niveau.

Daarnaast verwacht ik dat met Farioli er binnenkort een trainer is die ik voetbalinhoudelijk hoger acht dan de vorige 4 hoofdtrainers.

Wat dat betreft staat Ajax er bestuurlijk een stuk beter voor dan de afgelopen twee transferzomers.

Dat is het grootste probleem imho, dat na het vertrek van Overmars (en later van der Sar) de opvolging veelte lang duurde en er te weinig ad intrem kennis is ingevlogen. Dat is ook hetgeen wat je de RvC het meest mag aanrekenen. Dat ze de aankopen van Mislintat hebben goedgekeurd vind ik minder een issue. Je moet ook niet willen dat een RvC heel inhoudelijk zich met het aankoopbeleid gaat bemoeien, dat wordt echt een nog grotere puinhoop. Je mag ze wat Mislintat betreft wel aanrekenen dat ze wisten dat er een bestuurlijk vacuum was en ze niet beter hebben gekeken of Mislintat genoeg de organisatie betrok bij aankopen.

Verder is, als de aanbevelingen uit het KPMG-rapport worden opgevolgd, het een verbetering als alles omtrent transfers beter gedocumenteerd wordt ook een goede verbetering. Dat ging bij Overmars ook al mis. En als de RvC ook veel meer aandacht aan de continuïteit van het bestuur gaat besteden is dat ook een grote verbetering.

Mislintat heeft ook een aantal goede dingen gedaan:
- De aankopen waren misschien niet goed, paste niet of zijn niet goed gebruikt maar er wordt wel eens vergeten dat er een positief resultaat was in de transferzomer.
- De manier waarop is niet mooi geweest maar er moest worden ingegrepen in het salarishuis van het eerste.
- De aanstelling van Kelvin heeft hopelijk een positieve impuls gegeven aan de scouting. De scouting was in ieder geval ook een zooitje.
Één punt van kritiek is hiermee weer onomstotelijk vastgesteld: zelfkritiek is een deel van de RvC vreemd.
Klopt.
Hopelijk is nu alle emotie overal weer uit en kan er daadwerkelijk doorgebouwd worden. Ik mis nog een trainer en transfers, opschieten met die zooi anders word ik weer zenuwachtig. :P
Wat ik eerder gezegd heb ik denk dat bestuurlijk nu, ondanks alle onrust, de vlag er beter bijhangt dat de afgelopen twee seizoenen. Ik zie wel grote uitdagingen:
  • Er is in principe geen geld, er moet dus eerst verkocht worden (kost tijd)
  • Daarnaast wil men de selectie nog een stuk uitdunnen (kost tijd)
  • Daarnaast is er een EK en is dat voor een aantal spelers naast een periode om zich in de kijker te spelen ook zeker een periode dat ze geen transfer (willen) regelen (kost tijd)
  • Daarnaast begint het seizoen van Ajax al snel voor de kwalificatie EL (beperkt de tijd).
Ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
JanW schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:01:
En het stuk richting Mislintat is ook bizar. Dat is geweest, laat gaan.
Nou, het moest wel onderzocht worden. Er waren wel een aantal zaken die gek waren en het niet onderzoeken had het nog veel langer door laten etteren. KPMG heeft een aantal dingen ontkracht die mogelijk op belangenverstrengeling zouden kunnen wijzen en voor de rest is er helemaal geen snipper bewijs of aanwijzing gevonden van malversaties. Dus daar kan nu gewoon een streep onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 22:47
PolarBear schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Nou, het moest wel onderzocht worden. Er waren wel een aantal zaken die gek waren en het niet onderzoeken had het nog veel langer door laten etteren. KPMG heeft een aantal dingen ontkracht die mogelijk op belangenverstrengeling zouden kunnen wijzen en voor de rest is er helemaal geen snipper bewijs of aanwijzing gevonden van malversaties. Dus daar kan nu gewoon een streep onder.
Het grappig is dat Mislintat geen tekenbevoegdheid had, dus de RvC zat wel degelijk volledig fout, daarom is het zo raar dat er constant naar Mislintat wordt gewezen, terwijl ze er zelf bij zijn geweest en nota bene zelf verantwoordelijk zijn. Maarja Mislintat is weg en heeft geen Ajax DNA, dus die krijgt alle schuld, beetje eigen straatje schoonvegen is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Zo, Farioli zo goed als binnen. Heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:17
Ik vind dat de RVC in dit topic wel erg ontzien wordt. Als ik lees dat geen enkele aankoop van Mislintat een positief stempel van de scouting kreeg (ik neem even aan dat dat waar is) dan hadden al die transfers geblokkeerd moeten worden door de RVC. Dat dat dan niet gebeurd is vind ik gewoon een doodzonde.

Als bij mijn clubje Te Kloese een speler koopt waarvan de scouting zegt *niet doen*. Dan verwacht ik niet meer dan dat de RVC ingrijpt. Je hoeft daarvoor echt niet tegen een bal geschopt te hebben het is juist toezicht op een gedegen proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Terranova schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Het grappig is dat Mislintat geen tekenbevoegdheid had, dus de RvC zat wel degelijk volledig fout, daarom is het zo raar dat er constant naar Mislintat wordt gewezen, terwijl ze er zelf bij zijn geweest en nota bene zelf verantwoordelijk zijn. Maarja Mislintat is weg en heeft geen Ajax DNA, dus die krijgt alle schuld, beetje eigen straatje schoonvegen is dat.
Dat ligt dus echt wel weer een stuk genuanceerder. Dat hij niet tekenbevoegd is betekend niet dat hij opeens geen verantwoordelijkheid heeft. En de TD is toch echt als eerste verantwoordelijk voor de samenstelling van de selectie. De RvC heeft een controlerende functie maar dat is echt niet het scouten van de speler, kijken of die in de selectie past, met iedereen afstemmen, onderhandelen etc. Als mensen denken dat de controlerende functie is van de RvC dan zit je toch echt mis. De controlerende functie is een stuk kleiner en gelukkig ook maar.

Niet dat de RvC niets te verwijten valt maar wat jij stelt is gewoon feitelijk ook niet waar.

Waar de RvC gefaald heeft zoals ik eerder heb gezegd:
- Over een langere periode geen of niet het juiste bestuur (AD/TD etc)
- Over een langere periode geen of niet de juiste voetbalkennis in de RvC (dat hele verhaal van Blind toen hij mij het NLs elftal zat was natuurlijk ook gek en van Halst was ook geen schot in de roos)
- Geen tegengas tegen het solistische optreden van Mislintat in een machtsvacuüm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mania-92 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:00:
Ik vind dat de RVC in dit topic wel erg ontzien wordt. Als ik lees dat geen enkele aankoop van Mislintat een positief stempel van de scouting kreeg (ik neem even aan dat dat waar is) dan hadden al die transfers geblokkeerd moeten worden door de RVC. Dat dat dan niet gebeurd is vind ik gewoon een doodzonde.

Als bij mijn clubje Te Kloese een speler koopt waarvan de scouting zegt *niet doen*. Dan verwacht ik niet meer dan dat de RVC ingrijpt. Je hoeft daarvoor echt niet tegen een bal geschopt te hebben het is juist toezicht op een gedegen proces.
Alleen er valt wel het een en ander op te merken op de scouting van Ajax. Er waren (hopelijk waren) kampen binnen de scouting, er werd niet gecommuniceerd en eigenlijk was de scouting onder Overmars ook al een ondergeschoven kindje. Dit gaf Van Wijk ook in een tussenzin toe op de BAVA.

Wil niet zeggen dat het daarmee goed is (de hele scouting had jaren geleden al aangepakt moeten worden, zowel in de onderlinge communicatie als het moderner maken, data is niet alleen maar eng en onzin maar domweg ook heel bruikbaar) maar het is wel de context waarin je het moet zien. Mislintat had buiten een goede presentatie ook gewoon een goed scoutingrapport op basis van data en zijn videoanalist.

Het ligt gewoon allemaal niet zo zwart wit. Ik denk met een betere trainer dat er meer spelers van Mislintat beter uit de verf waren gekomen. En met überhaupt een trainer die iets van een spelopvatting had en iets van een team had kunnen kneden en een hogere klassering (top 3) was het ook een heel ander verhaal geweest.

Mislintat heeft zeker fouten gemaakt (denk alleen al in de balans in de selectie, zelfs al alle spelers een schot in de roos waren was het alsnog niet in balans). Net als de RvC ook fouten heeft gemaakt (en over een langere tijd, denk ook aan de transferzomer daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PolarBear schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:34:
Wat van Wijk deed kan ik ergens nog wel begrijpen als in zijn ergernis is niet volledig onterecht maar ook onprofessioneel voor een lid van een RvC. Maar goed van Wijk kan het ook niets schelen of hij wel of niet wordt weggestuurd wordt als RvC lid dus hij kan het zich permitteren. Ook de steken onder water naar de Ajacieden die wel aan de talkshow tafels zitten maar nul op het rekest geven als om hulp gevraagd worden én de aanval naar de bestuursraad vallen wat mij betreft onder die categorie.

Wat mij betreft was het ook een masterclass een moeilijke vergadering doorkomen. Lange stukken tekst van zowel van Wijk als van Praag, weinig echte antwoorden geven en doorvragen beperken (want andere mensen moeten ook nog aan het woord komen). Een paar aanvallen erbij en je hebt de angel uit de vergadering.
Officieel is het RvC lidmaatschap van Van Wijk bijna ten einde dus veel risico aan als een kind om je heen slaan zit er niet meer in inderdaad. Al ben ik benieuwd wanneer Van Praag en Van Wijk daadwerkelijk opstappen want daar is bij mijn weten niet over gesproken gisteren.
Overigens ben ik niet met je eens dat er geen verbeteringen zijn geweest:
  • Er is nu een technisch hart *
  • Er is een AD (hoewel ad interim)
  • Er is een voetbal commissaris
  • Er is daarnaast nog Louis van Gaal als vaste adviseur voor de RvC.
* of een technisch hart echt kan werken moeten we nog zien. Maar Alex Kroes als TD (die ook prima solistisch kan werken schat ik in), Beuker als directeur voetbalzaken en Lang als hoofd scouting is er wel veel meer voetbalkennis dan vorige transferzomer op dat niveau.
Mijn opmerking moet je lezen als binnen de context van de BAVA en onrust van de afgelopen maanden. Er is veel mis gegaan en moet nog een hoop duidelijk en verbeterd worden, op dat vlak heb ik weinig gezien.
Het feit dat een Mislintat geen strobreed in de weg gelegd werd terwijl anderen mee moesten kijken en procedures hadden moeten voorkomen dat bepaalde spelers überhaupt gehaald werden getuigt niet van een aandachtig controlerend orgaan. En dat men elkaar nu de hand boven het hoofd houdt, Lenderink er met een slap excuus vanaf probeert te komen en voornamelijk weer naar anderen gewezen wordt is voor mij toonbeeld van geen reflectie, geen verbetering.

Los van dit debacle zijn er ook echt wel wat stappen gezet inderdaad, het is niet allemaal slecht. In die zin ben ik ook al veel langer klaar met het wegsturen van alles en iedereen niet niet perfect geacteerd heeft, het zijn mensen, die maken fouten. Weiger je echter te reflecteren en te verbeteren, en wijs je liever naar anderen dan heb je niet de juiste insteek. Dan mag je van mij wél gewoon maar vertrekken. Dat geldt dus in mijn optiek voor het merendeel van de RvC.

Een technisch hart hadden wel al, we hebben nu een nieuwe. Of dat daadwerkelijk beter is zal moeten blijken, vooralsnog klinkt het hoopvol maar dat heb ik als naïeve supporter altijd.
Een AD hebben we niet, alleen Geelen die even instapt omdat het verplicht is een naam te hebben. Hoe het gelopen is met de AD die wel kwam hebben we kunnen zien, en daar heeft de RvC buiten het losweken bij AZ an sich vrij weinig positief aan bijgedragen.
Een voetbalcommissaris hadden we ook al, maar dat is wel één van de meest positieve dingen van het afgelopen jaar. Dat ze die kale narcist heel snel de club uitgewerkt hebben, die gaat je echt niet verder brengen.
Van Gaal als adviseur klinkt voor mij vooralsnog meer als charmeoffensief dan dat we er daadwerkelijk resultaten van zien. Ik hoop dat hij mee mag denken en er geluisterd wordt, goed advies is nooit verkeerd. Maar ik denk dat het allemaal wel mee valt wat die daadwerkelijk doet.
Daarnaast verwacht ik dat met Farioli er binnenkort een trainer is die ik voetbalinhoudelijk hoger acht dan de vorige 4 hoofdtrainers.

Wat dat betreft staat Ajax er bestuurlijk een stuk beter voor dan de afgelopen twee transferzomers.

Dat is het grootste probleem imho, dat na het vertrek van Overmars (en later van der Sar) de opvolging veelte lang duurde en er te weinig ad intrem kennis is ingevlogen. Dat is ook hetgeen wat je de RvC het meest mag aanrekenen. Dat ze de aankopen van Mislintat hebben goedgekeurd vind ik minder een issue. Je moet ook niet willen dat een RvC heel inhoudelijk zich met het aankoopbeleid gaat bemoeien, dat wordt echt een nog grotere puinhoop. Je mag ze wat Mislintat betreft wel aanrekenen dat ze wisten dat er een bestuurlijk vacuum was en ze niet beter hebben gekeken of Mislintat genoeg de organisatie betrok bij aankopen.

Verder is, als de aanbevelingen uit het KPMG-rapport worden opgevolgd, het een verbetering als alles omtrent transfers beter gedocumenteerd wordt ook een goede verbetering. Dat ging bij Overmars ook al mis. En als de RvC ook veel meer aandacht aan de continuïteit van het bestuur gaat besteden is dat ook een grote verbetering.
Ze hoeven het aankoopbeleid niet inhoudelijk te controleren, maar enige blik op uitgaande sommen en of procedures daadwerkelijk gevolgd worden vind ik niet vreemd. En wanneer een Mislintat ineens zo los gaat kan je je niet blijven verschuilen. Eerder is er bij een Ocampos of dergelijke waanideeën ook gewoon ingegrepen, en terecht, dus daar is geen belemmering.

De aanbeveling uit het KPMG-rapport is leuk, maar nogal een open deur en ook eigenlijk niet nieuw. De problemen zitten meer in de hoek dat het wat te goed ging en daarmee wat te losjes werd dan dat het gewoon structureel niet nodig was om dingen vast te leggen. Rapporten waren al een eis, maar als het niet gedaan wordt, of niet gelezen, of niet naar het oordeel geluisterd, dan houdt het op.
Mislintat heeft ook een aantal goede dingen gedaan:
- De aankopen waren misschien niet goed, paste niet of zijn niet goed gebruikt maar er wordt wel eens vergeten dat er een positief resultaat was in de transferzomer.
- De manier waarop is niet mooi geweest maar er moest worden ingegrepen in het salarishuis van het eerste.
- De aanstelling van Kelvin heeft hopelijk een positieve impuls gegeven aan de scouting. De scouting was in ieder geval ook een zooitje.
Ik vind het ook niet eerlijk om zomaar alles aan Mislintat te hangen, er zijn best goede stappen gezet. Ook ben ik nog steeds van mening dat de meeste spelers echt wel goed kunnen voetballen.
Het komt er alleen met de trainers die wij hadden niet uit, en wellicht passen sommigen überhaupt niet lekker bij de club qua stijl.
In die zin zit het mij best wel dwars dat je zo'n groep nieuwelingen bij elkaar gooit, relatief weinig begeleidt, sommigen amper op hun eigen plek een kans geeft, en dan meerdere norse halsstarrige Nederlanders zonder ook maar enig tactisch inzicht de boel laat leiden die vervolgens de schuld weer bij de spelers leggen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een écht goede trainer met goede staf er veel meer uit had gehaald en dat bepaalde spelers ook echt wel beter in hun vel zouden zitten.

Hopelijk gaat Farioli het brengen. Het zou fijn zijn als er eindelijk écht witte rook is, want dan kan je ook aan de selectie gaan bouwen en kunnen we sinds decennia wellicht al eens voor de zomer beginnen met voorbereiden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
Terranova schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Sowieso hilarisch om te zeggen dit ligt niet aan ons. Terwijl er stapels aan negatieve Scouting rapporten lagen. Je hebt toch een technische man in de RvC, die kan toch even kijken. Oh alle scouts vinden het een slechte speler. Ok doen we niet dus.

Van Wijk doet alsof je daar voor ingewerkt moet zijn. Enige wat je moet weten is dat A een potentiële basisspeler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranova
Kist schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Sowieso hilarisch om te zeggen dit ligt niet aan ons. Terwijl er stapels aan negatieve Scouting rapporten lagen. Je hebt toch een technische man in de RvC, die kan toch even kijken. Oh alle scouts vinden het een slechte speler. Ok doen we niet dus.

Van Wijk doet alsof je daar voor ingewerkt moet zijn. Enige wat je moet weten is dat A een potentiële basisspeler is.
Dat van die scouting rapports is ook een beetje onzin. Mislintat had als 1 van z'n taken om de scouting op orde te krijgen omdat 't niet functioneerde en sommigen niet eens tegen elkaar praatte. Dus zo gek is het dan niet om niet meteen op die al falende scouting te gaan leunen. Maar dat het zo nu naar buiten komt is ook maar eenzijdig vanaf die scouts, die boos zijn/waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
PolarBear schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Dat ligt dus echt wel weer een stuk genuanceerder. Dat hij niet tekenbevoegd is betekend niet dat hij opeens geen verantwoordelijkheid heeft.
Dat klopt, maar juridisch gezien heeft hij 0 verantwoordelijkheid door niet te mogen tekenen. Dus als RvC moet je het gewoon sowieso toetsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Terranova schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Dat klopt, maar juridisch gezien heeft hij 0 verantwoordelijkheid door niet te mogen tekenen. Dus als RvC moet je het gewoon sowieso toetsen
Ik denk, wederom, dat het wel weer een stuk genuanceerder ligt. Dat je niet tekenbevoegd bent (wat ik overigens niet weet of dat volledig waar is, je kan ook gemandateerd worden bijvoorbeeld) is natuurlijk geen get out of jail for free card. Een TD wordt aangenomen om de selectie van het eerste samen te stellen. Daarmee is het ook gewoon de verantwoordelijkheid van de TD. Dat iemand anders er ook een handtekening onder zet en de RvC dat controleert maakt dat niet anders. Ook niet als alle andere er omheen ook falen.

En lang niet alle transfers waren in de zomer nou weer zo verdacht dat de RvC daar in alle gevallen voor had moeten liggen. Achteraf is het makkelijk oordelen, maar dat Sutalo zou tegenvallen had niemand echt verwacht volgens mij (en daar waren de voortekenen ook niet naar), Mikautadze en Akpom, kwamen dan wel uit de eerste divisie maar wel productief (en de Championship is wel wat beter dan de KKD). Forbs was goed bekend bij de Lang. Etc etc. Het waren niet heel conventionele keuzes, maar Ajax had natuurlijk al een vrij desastreuze transferzomer en ook geen geld voor alle grote namen (icm inkrimpen salarishuis).

Als Sutalo gewoon een stabiel seizoen achterin had gehad, Forbs twee prachtige counterdoelpunten in Europa had gemaakt en Sosa 12 assists had gegeven dan had de wereld er alweer heel anders uit gezien.

Nogmaals er is de RvC genoeg te verwijten en dat gaat wat mij betreft veel verder terug dan alleen de transfers van Mislintat. Maar zoals bij alle rampen er is nooit één oorzaak, het is altijd een opeenstapeling van fouten en omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Kist schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Wat die scouts die er zaten dus blijkbaar niet echt konden, die hadden blijkbaar nogal veel tijd nodig om de potentie van Kudus te zien. "van c naar b naar a", waar A basisspeler niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Maar wat vond ik het goed om te lezen dat van Wijk die VEB voorzitter eens flink onderhanden nam.
Die zal zelf niet gedurfd hebben om te gaan en daarom een ander gestuurd hebben?
En het lijkt erop dat in ieder geval iemand bij de VEB het zelf ook wel doorhad dat wat Everts deed niet helemaal kon..
Tijdens de BAVA krijgt de heer Jorna van de VEB de kans om te reageren op de uitlatingen van Van Wijk. Hij geeft aan dat de VEB Van Wijk 'behoorlijk voor de schenen heeft geschopt'. 'De scheidsrechter is ernaar om een gele of rode kaart te geven', zegt hij.
Dat zeg je niet als het helemaal eens bent met je collega, maar puur om hem niet in directe bewoording af te vallen lijkt me zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PolarBear schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:54:
En lang niet alle transfers waren in de zomer nou weer zo verdacht dat de RvC daar in alle gevallen voor had moeten liggen.
Zeker niet, maar het gaat om de consistentie van het verhaal. Je kunt dus RvC niet aan de ene kant wel Mislintat volledig doorzagen en dan aan de andere kant volhouden dat je zelf nul reden had om in te grijpen.
Of hij deed rare aankopen en je had als RvC wél in moeten grijpen, of de aankopen waren zo vreemd nog niet en moet er beter geanalyseerd worden waarom het zo slecht gerendeerd heeft in plaats van modder gooien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Financieel directeur Susan Lenderink heeft besloten Ajax te gaan verlaten. In gesprekken met de Raad van Commissarissen (RvC) heeft zij dit kenbaar gemaakt en is vervolgens met haar afgesproken dat zij in elk geval de komende maanden, tot uiterlijk 1 maart 2025, in functie blijft.
Nieuw bloed in het bestuur, hoe gaat het met de zoektocht naar een niet-interim AD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dit zat er ergens wel aan te komen, maar prettig als dit zonder rel kan. De zoektocht naar een AD loop, dat horen we wel wanneer er echt nieuws is.
Ik zit meer in over de RvC die nog stééds blijft zitten en zich ermee bemoeit. Van Praag stond ook alweer vooraan om zijn mening te geven en gaf aan Lenderink gevraagd te hebben te blijven.
Wat je ook van de personen en keuzes mocht vinden, het feit dat ze zo lang over hun graf proberen te blijven regeren is niet gezond.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:47:
Dit zat er ergens wel aan te komen, maar prettig als dit zonder rel kan. De zoektocht naar een AD loop, dat horen we wel wanneer er echt nieuws is.
Ik zit meer in over de RvC die nog stééds blijft zitten en zich ermee bemoeit. Van Praag stond ook alweer vooraan om zijn mening te geven en gaf aan Lenderink gevraagd te hebben te blijven.
Wat je ook van de personen en keuzes mocht vinden, het feit dat ze zo lang over hun graf proberen te blijven regeren is niet gezond.
Maar de RvC heeft ook gewoon een rol in het benoemen van bestuurders in een organsitie en derhalve is het ook niet heel raar dat de RvC een mening heeft én zicht er mee bemoeit.
Al kan dat ook afgedekt zijn met statuten dat het proces anders loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Napo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:13:
[...]

Maar de RvC heeft ook gewoon een rol in het benoemen van bestuurders in een organsitie en derhalve is het ook niet heel raar dat de RvC een mening heeft én zicht er mee bemoeit.
Al kan dat ook afgedekt zijn met statuten dat het proces anders loopt.
De RvC is opgestapt, maar toch weer niet. En bemoeit zich nu met de opvolgers, én ook nog de lopende zaken. Ook al is toezicht in de basis de functie van zo'n orgaan, zoals dat nu gaat kan je met geen mogelijkheid een gezonde situatie noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:34:
[...]

De RvC is opgestapt, maar toch weer niet. En bemoeit zich nu met de opvolgers, én ook nog de lopende zaken. Ook al is toezicht in de basis de functie van zo'n orgaan, zoals dat nu gaat kan je met geen mogelijkheid een gezonde situatie noemen.
Een deel van de RvC is opgestapt, een van Praag niet :) Dat het opstappen niet op schiet, daar ben ik het volmondig met je eens.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:47:
Je wil het misschien ook wel graag in het negatieve zien?
Dat de 'baas' van Lenderink wat zegt als ze aangeeft dat ze vertrekt is toch logisch? Doet een TD ook als een coach vertrekt. Verder hoor je nauwelijks iets van hem de laatste tijd.
En dat hij Lenderink gevraagd heeft om te blijven kan ook prima in de context zijn 'wacht tot wij vervangen zijn, zodat onze vervangers over jouw opvolger kunnen beslissen'.
Het is voor mij dus helemaal geen feit dat ze over hun graf proberen te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:08:
Een deel van de RvC is opgestapt, een van Praag niet :) Dat het opstappen niet op schiet, daar ben ik het volmondig met je eens.
Ik dacht inderdaad dat hij al actief opgestapt was, maar dat lijk ik mis te hebben. Echter was zijn termijn toch wel verstreken? Het zou namelijk verlengd gaan worden maar dat ging niet meer gebeuren, in feite waren ze begin van de zomer klaar bij mijn weten. Maar dan zal het wellicht te maken hebben met dat ze actief vervangen moeten zijn voordat het 'opstappen' formeel is.

@toolkist het laatste wat ik wil is negatieve dingen zien maar ik had het dus met de kennis van toen niet over de baas van Lenderink maar over een oud werknemer.

Maar goed, los van dit soort details blijft het feit dat we een half opgestapte en half aan vervanging toe zijnde RvC hebben die er nog altijd zit. Ik snap dat zoiets tijd kost en zal dan ook niet zeggen dat het 'te' lang duurt, maar feit is dat we nog steeds mensen hebben zitten waar een hoop mensen wat van vinden en die nu gewoon niet meer onomstreden zijn. Los van of je dat terecht vindt, dat is gewoonweg niet gezond.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste