Ajax: Bestuurlijke chaos en sportieve crisis

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
toolkist schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:23:
het zal in ieder geval tot minder gezever van de Telegraaf leiden lijkt me zo.
Waarom denk je dat? Dat stelletje hypocriete galbakken heeft in mijn ervaring niet veel nodig om van positief om te slaan naar poten zagen. Als ze ergens goed in zijn is een persoon of scenario aanprijzen om het later zelf ook weer af te branden als Ajax nog geen CL gewonnen heeft.

Minder gezever van de T is een utopie, dat komt vanzelf wel weer op zetten als ze weer views nodig hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Stimulate14 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]

Dit klopt, maar liever een oud voetballer die weet van de hoed en de rand ipv een topman van de NS of een oud minister.
Dan heb je het over de RvC, dat is weer een heel andere functie. Binnen de RvC wil je mensen die goed zijn in RvC-werk, daar wil je júist geen mensen die zich ook nog eens inhoudelijk met het besturen gaan bemoeien want daarvoor is een RvC niet. Dat is juist wat er mis gaat bij Ajax, dat zowel RvC en bestuursraad zich inhoudelijk bemoeien met zaken waar zij geen zeggenschap over (horen te) hebben.

Binnen het bestuur van de club is het wel fijn om voetbalervaring te hebben, dat ben ik met je eens. Maar dan op basis van competenties en capaciteiten, niet puur omdat het een voetballer is.
Zo heb ik Sneijder wel iets hoger zitten dan velen hier, ik hem ook wel buiten het VI-achtige gebral gehoord en dan komen er ook wel zinnige dingen uit. Echter vind ik het niet voor hem spreken dat hij weigert een cursus te volgen omdat hij al ervaren genoeg zou zijn en ik vind dat hij veel te makkelijk roept dat hij wel even iets fixt en dan weer zijn aandacht naar iets anders verlegt

Dus ik vind het prima dat ze eens in gesprek gaan om te kijken of er daadwerkelijk een zinnig dienstverband in zit, maar als dat er niet direct uit te halen is moet je ook gewoon concluderen het een tweede Van der Vaart is en gewoon lekker op TV bezig moet blijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Stimulate14 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
Sneijder moet geen TD worden, laat dat duidelijk zijn. Ik heb het over een willekeurige functie welke gaat over bijv opleiden van spelers, meekijken met de scouting etc.

Geen MT functie.
Je bedoelt zoals hij bij Iataren heeft gedaan?

Hopelijk heeft hij die jongen iets meegegeven, maar Sneijder vind al die aandacht op hemzelf ook wel erg leuk volgens mij.

Daarnaast doet hij veel buiten Rondo. Bij Van der Sar had ik niet dat idee? Om maar een speler te noemen.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:02:
[...]

Waarom denk je dat? Dat stelletje hypocriete galbakken heeft in mijn ervaring niet veel nodig om van positief om te slaan naar poten zagen. Als ze ergens goed in zijn is een persoon of scenario aanprijzen om het later zelf ook weer af te branden als Ajax nog geen CL gewonnen heeft.

Minder gezever van de T is een utopie, dat komt vanzelf wel weer op zetten als ze weer views nodig hebben.
Niet alleen de Telegraaf hoor. GAE komt met een wereld prestatie (tenminste dat vind ik) tegen Aston Villa.. 3 minuten. Daarna gaat het al weer snel over Ajax.

Ik word al die media moe. Het mag best gaan over Heerenveen, AZ, PSV, misschien zelfs NAC. Al heb ik ook gemerkt dat bijvoorbeeld van Persie bij Feyenoord wordt beschermd door een Guilit en van Basten.. dus erg neutraal zijn ze ook niet over andere clubs.

Maar goed, dit topic gaat over Ajax. En daar word ik moe van de Snijders en Van Bastens die beide toch wel hebben gefaald in een andere functie, maar wel roepen dat ze het wel kunnen oplossen, en niemand hun dan tegenspreekt. Zelfs fans gaan er in mee, dat verbaast mij.

Bij Arsenal was ik ook erg sceptisch tegen al die ex-spelers, ook Arteta. Dus het kan wel, maar je moet echt kijken wat ze doen en niet lullen aan voetbaltafel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:57:
[...]

Niet alleen de Telegraaf hoor. GAE komt met een wereld prestatie (tenminste dat vind ik) tegen Aston Villa.. 3 minuten. Daarna gaat het al weer snel over Ajax.

Ik word al die media moe. Het mag best gaan over Heerenveen, AZ, PSV, misschien zelfs NAC. Al heb ik ook gemerkt dat bijvoorbeeld van Persie bij Feyenoord wordt beschermd door een Guilit en van Basten.. dus erg neutraal zijn ze ook niet over andere clubs.

Maar goed, dit topic gaat over Ajax. En daar word ik moe van de Snijders en Van Bastens die beide toch wel hebben gefaald in een andere functie, maar wel roepen dat ze het wel kunnen oplossen, en niemand hun dan tegenspreekt. Zelfs fans gaan er in mee, dat verbaast mij.

Bij Arsenal was ik ook erg sceptisch tegen al die ex-spelers, ook Arteta. Dus het kan wel, maar je moet echt kijken wat ze doen en niet lullen aan voetbaltafel.
Je ziet het overal en ook voor de Ajax-fans is dat niet per se iets positiefs.

Zo heeft PSV Play Bosz geïnterviewd en dat gaat uiteraard weer over de titelrace. En in die race praat Bosz zichzelf graag aan dat hij invloed had op het verval van Ajax, dat herhaalt hij zo vaak mogelijk. Op VI levert dat dan weer een artikel half over Ajax op met een klikbaitkop. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:31
Met het risico een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Wat heeft die beursgang Ajax eigenlijk opgeleverd, afgezien van een initiële financiële injecte? Komt veel van de rompslomp en trage vooruitgang nu ook niet doordat de RVC zich moet verantwoorden aan de aandeelhouders en daardoor er een complete managementlaag tussen zit?

Toen het goed ging hoorde je vanuit de aandeelhouders vanzelfsprekend niks, nu zit je met nog een laag er tussen.
Alleen doe je er op dit moment ook niet veel aan, want het geld zal men op het veld willen investeren, niet in het terugkopen van aandelen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het is net hoe je ernaar kijkt. Het vereist ook transparantie en daarmee meer controle op de processen.
Dat kan je als nadeel zien omdat je je beperkt voelt, maar aan de andere kant gaat het ook gewoon het cowboyen van bestuurders tegen.

En dat de vereniging dan 51% van de aandelen heeft kan je uitleggen als nadelig want bemoeizuchtig, maar het is ook een slim mechanisme wat volledige overname door een vermogende externe partij onmogelijk maakt.

Van de beurs af gaan ga je niets mee winnen. Dat kost een hoop geld en de bemoeizucht blijft echt wel in wat voor vorm dan ook bestaan.
Kritiek op de beursgang leeft eigenlijk ook alleen op wanneer de buitenwacht de resultaten niet goed genoeg vindt, anders hoor je er niets over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-12-2025
toolkist schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:02:
[...]

Haast? Ze hadden dit allang opgelost moeten hebben. Kroes had zn lot al eerder aan Heitinga verbonden, zn contract liep komende zomer sowieso af, ze hadden allang een 'what if' scenario klaar moeten hebben liggen. Niet dat je een dag erna een opvolger kan tekenen, maar je had wel al binnen een week met Cruijff kunnen zitten.
Het boek "Het Ajax DNA" is wel een aanrader als je iets meer beeld wil bij het groteske amateurisme waarmee de voetbalclub Ajax wordt geleid. Geen opzienbarende verrassingen als je regelmatig het Parool leest, maar wel een helder overzicht van de laatste jaren en de herhaalde fouten die keer op keer worden gemaakt. Bijvoorbeeld het ontbreken van een successie planning waardoor de door jou aangehaalde situatie ontstaat.

En het leukste is dat door de organisatiestructuur dit voorlopig ook niet gaat veranderen. Wordt je echt blij van als je Ajax een warm hart toedraagt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-01 10:17

Typhone

Who Dares Wins

tweakduke schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ik schat dat de gesprekken daar echt wel over zijn gegaan en dat het daarom ook wel even heeft geduurd voordat Cruijff toestemde.

Huur is inderdaad voor nu de veiligste optie. En uiteindelijk heeft Grim laten zien dat er wel wat mogelijk is met de huidige selectie.

Voor betere resultaten op de langere termijn is er stabiel bestuur nodig en dito selectie die goed op orde wordt gehouden. Daar heb ik uiteindelijk wel even het geduld voor. Td na td slijten is echt beroerd.

En daar zit dan ook meteen de grote onzekerheid, is Cruijff de juiste td? Van de algemeen directeur ben ik bijvoorbeeld ook echt niet van onder de indruk. Het blijft toch weer afwachten en spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen.
In de rol van algemeen directeur niet. In de rol van commercieel directeur wel heel erg geslaagd. Ik kan ook muren stucen maar niet op het niveau van een professional dus ga me daar niet aan wagen en dat is helaas in de top bij Ajax geen ‘remmende factor’.

@Malfunctions boek gelezen helaas. Ik ben bezig met mijn Lean6Sigma black belt om in aanmerking te komen voor de noodzakelijke veranderingen door te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 29-12-2025 19:37 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:06
Miki schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:45:
[...]

Sneijder? Serieus :?

Als ik er eentje moet aanwijzen die niet geschikt is, is hij het wel. Het runnen van een voetbalclub is wat anders dan ongezouten je mening verkondigen op tv bij VI. Na zijn voetbalcarrière heeft hij helemaal niets klaargespeeld bij de clubs waar hij rond liep dus waarom zou hij nu opeens bij Ajax wel geschikt zijn. Het is een prima voetballer geweest maar totaal ongeloofwaardig voor een technische of bestuurlijke functie.

Maar goed, misschien een idee om hem bij de nooduitgang te zetten ;)
Met Sneijder gaat het dak er af van de Arena. https://www.vandaaginside...ey-sneijder-vernielt-auto

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Gooi er een paar biertjes in en hij gaat los :+

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Maarten_E schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:10:
Met het risico een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Wat heeft die beursgang Ajax eigenlijk opgeleverd, afgezien van een initiële financiële injecte? Komt veel van de rompslomp en trage vooruitgang nu ook niet doordat de RVC zich moet verantwoorden aan de aandeelhouders en daardoor er een complete managementlaag tussen zit?

Toen het goed ging hoorde je vanuit de aandeelhouders vanzelfsprekend niks, nu zit je met nog een laag er tussen.
Alleen doe je er op dit moment ook niet veel aan, want het geld zal men op het veld willen investeren, niet in het terugkopen van aandelen.
Die beursgang was een historische fout.

Een voetbalvereniging is geen normaal bedrijf. Bij een 'regulier' beursgenoteerd bedrijf gaat natuurlijk ook niet alles goed, maar het is wel een stuk rationeler dan een voetbalvereniging.

Bij een voetbalvereniging heeft de factor geluk veel meer invloed dan bij een regulier bedrijf. Lotingen, scheidsrechtelijke beslissingen, balletje binnenkant of buitenkant lat... op veel zaken heb je geen invloed.

Daarnaast haalt men als bestuurders vaak niet de beste mensen, maar eerder bekende mensen. Weliswaar mensen met een verleden bij de vereniging, maar ze blonken uit op een heel ander vlak dan de competenties die in de bestuurskamer worden gevraagd.

Kun je het je voorstellen dat de 'bankwerker van het jaar' om die reden bij Corus tot directielid wordt benoemd?

Er zit bij een voetbalvereniging veel te veel emotie en afhankelijkheid van toeval om als normaal bedrijf te worden gezien. Hebben we het nog helemaal niet over de invloed van het leger aan eencelligen, heeft een normaal bedrijf ook geen last van.

De vereisten aan een beursgenoteerd bedrijf (financiële transparantie, de beste beslissingen nemen voor de aandeelhouders) is niet altijd compatibel met hoe een voetbalvereniging gerund wordt.

En dan ook te bedenken dat men in 1998 'maar' 50 miljoen euro heeft opgehaald. In het tegenwoordige voetbal haal je daar (gechargeerd) net een 3e keeper voor. Maar ook in die tijd was het niet bepaald een baanbrekend bedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 30-12-2025 08:07 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Daggast
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:06:
[...]
En dan ook te bedenken dat men in 1998 'maar' 50 miljoen euro heeft opgehaald. In het tegenwoordige voetbal haal je daar (gechargeerd) net een 3e keeper voor. Maar ook in die tijd was het niet bepaald een baanbrekend bedrag.
Desondanks toch anderhalf keer de jaaromzet van dat seizoen en zonder dat geld was een Vrienden van Ajax hard nodig geweest.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste