Ajax: Bestuurlijke chaos en sportieve crisis

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 19:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
toolkist schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:23:
het zal in ieder geval tot minder gezever van de Telegraaf leiden lijkt me zo.
Waarom denk je dat? Dat stelletje hypocriete galbakken heeft in mijn ervaring niet veel nodig om van positief om te slaan naar poten zagen. Als ze ergens goed in zijn is een persoon of scenario aanprijzen om het later zelf ook weer af te branden als Ajax nog geen CL gewonnen heeft.

Minder gezever van de T is een utopie, dat komt vanzelf wel weer op zetten als ze weer views nodig hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Stimulate14 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:01:
[...]

Dit klopt, maar liever een oud voetballer die weet van de hoed en de rand ipv een topman van de NS of een oud minister.
Dan heb je het over de RvC, dat is weer een heel andere functie. Binnen de RvC wil je mensen die goed zijn in RvC-werk, daar wil je júist geen mensen die zich ook nog eens inhoudelijk met het besturen gaan bemoeien want daarvoor is een RvC niet. Dat is juist wat er mis gaat bij Ajax, dat zowel RvC en bestuursraad zich inhoudelijk bemoeien met zaken waar zij geen zeggenschap over (horen te) hebben.

Binnen het bestuur van de club is het wel fijn om voetbalervaring te hebben, dat ben ik met je eens. Maar dan op basis van competenties en capaciteiten, niet puur omdat het een voetballer is.
Zo heb ik Sneijder wel iets hoger zitten dan velen hier, ik hem ook wel buiten het VI-achtige gebral gehoord en dan komen er ook wel zinnige dingen uit. Echter vind ik het niet voor hem spreken dat hij weigert een cursus te volgen omdat hij al ervaren genoeg zou zijn en ik vind dat hij veel te makkelijk roept dat hij wel even iets fixt en dan weer zijn aandacht naar iets anders verlegt

Dus ik vind het prima dat ze eens in gesprek gaan om te kijken of er daadwerkelijk een zinnig dienstverband in zit, maar als dat er niet direct uit te halen is moet je ook gewoon concluderen het een tweede Van der Vaart is en gewoon lekker op TV bezig moet blijven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Stimulate14 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:00:
Sneijder moet geen TD worden, laat dat duidelijk zijn. Ik heb het over een willekeurige functie welke gaat over bijv opleiden van spelers, meekijken met de scouting etc.

Geen MT functie.
Je bedoelt zoals hij bij Iataren heeft gedaan?

Hopelijk heeft hij die jongen iets meegegeven, maar Sneijder vind al die aandacht op hemzelf ook wel erg leuk volgens mij.

Daarnaast doet hij veel buiten Rondo. Bij Van der Sar had ik niet dat idee? Om maar een speler te noemen.

• HollowGamer
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:02:
[...]

Waarom denk je dat? Dat stelletje hypocriete galbakken heeft in mijn ervaring niet veel nodig om van positief om te slaan naar poten zagen. Als ze ergens goed in zijn is een persoon of scenario aanprijzen om het later zelf ook weer af te branden als Ajax nog geen CL gewonnen heeft.

Minder gezever van de T is een utopie, dat komt vanzelf wel weer op zetten als ze weer views nodig hebben.
Niet alleen de Telegraaf hoor. GAE komt met een wereld prestatie (tenminste dat vind ik) tegen Aston Villa.. 3 minuten. Daarna gaat het al weer snel over Ajax.

Ik word al die media moe. Het mag best gaan over Heerenveen, AZ, PSV, misschien zelfs NAC. Al heb ik ook gemerkt dat bijvoorbeeld van Persie bij Feyenoord wordt beschermd door een Guilit en van Basten.. dus erg neutraal zijn ze ook niet over andere clubs.

Maar goed, dit topic gaat over Ajax. En daar word ik moe van de Snijders en Van Bastens die beide toch wel hebben gefaald in een andere functie, maar wel roepen dat ze het wel kunnen oplossen, en niemand hun dan tegenspreekt. Zelfs fans gaan er in mee, dat verbaast mij.

Bij Arsenal was ik ook erg sceptisch tegen al die ex-spelers, ook Arteta. Dus het kan wel, maar je moet echt kijken wat ze doen en niet lullen aan voetbaltafel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:57:
[...]

Niet alleen de Telegraaf hoor. GAE komt met een wereld prestatie (tenminste dat vind ik) tegen Aston Villa.. 3 minuten. Daarna gaat het al weer snel over Ajax.

Ik word al die media moe. Het mag best gaan over Heerenveen, AZ, PSV, misschien zelfs NAC. Al heb ik ook gemerkt dat bijvoorbeeld van Persie bij Feyenoord wordt beschermd door een Guilit en van Basten.. dus erg neutraal zijn ze ook niet over andere clubs.

Maar goed, dit topic gaat over Ajax. En daar word ik moe van de Snijders en Van Bastens die beide toch wel hebben gefaald in een andere functie, maar wel roepen dat ze het wel kunnen oplossen, en niemand hun dan tegenspreekt. Zelfs fans gaan er in mee, dat verbaast mij.

Bij Arsenal was ik ook erg sceptisch tegen al die ex-spelers, ook Arteta. Dus het kan wel, maar je moet echt kijken wat ze doen en niet lullen aan voetbaltafel.
Je ziet het overal en ook voor de Ajax-fans is dat niet per se iets positiefs.

Zo heeft PSV Play Bosz geïnterviewd en dat gaat uiteraard weer over de titelrace. En in die race praat Bosz zichzelf graag aan dat hij invloed had op het verval van Ajax, dat herhaalt hij zo vaak mogelijk. Op VI levert dat dan weer een artikel half over Ajax op met een klikbaitkop. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:18
Met het risico een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Wat heeft die beursgang Ajax eigenlijk opgeleverd, afgezien van een initiële financiële injecte? Komt veel van de rompslomp en trage vooruitgang nu ook niet doordat de RVC zich moet verantwoorden aan de aandeelhouders en daardoor er een complete managementlaag tussen zit?

Toen het goed ging hoorde je vanuit de aandeelhouders vanzelfsprekend niks, nu zit je met nog een laag er tussen.
Alleen doe je er op dit moment ook niet veel aan, want het geld zal men op het veld willen investeren, niet in het terugkopen van aandelen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het is net hoe je ernaar kijkt. Het vereist ook transparantie en daarmee meer controle op de processen.
Dat kan je als nadeel zien omdat je je beperkt voelt, maar aan de andere kant gaat het ook gewoon het cowboyen van bestuurders tegen.

En dat de vereniging dan 51% van de aandelen heeft kan je uitleggen als nadelig want bemoeizuchtig, maar het is ook een slim mechanisme wat volledige overname door een vermogende externe partij onmogelijk maakt.

Van de beurs af gaan ga je niets mee winnen. Dat kost een hoop geld en de bemoeizucht blijft echt wel in wat voor vorm dan ook bestaan.
Kritiek op de beursgang leeft eigenlijk ook alleen op wanneer de buitenwacht de resultaten niet goed genoeg vindt, anders hoor je er niets over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-03 22:40
toolkist schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:02:
[...]

Haast? Ze hadden dit allang opgelost moeten hebben. Kroes had zn lot al eerder aan Heitinga verbonden, zn contract liep komende zomer sowieso af, ze hadden allang een 'what if' scenario klaar moeten hebben liggen. Niet dat je een dag erna een opvolger kan tekenen, maar je had wel al binnen een week met Cruijff kunnen zitten.
Het boek "Het Ajax DNA" is wel een aanrader als je iets meer beeld wil bij het groteske amateurisme waarmee de voetbalclub Ajax wordt geleid. Geen opzienbarende verrassingen als je regelmatig het Parool leest, maar wel een helder overzicht van de laatste jaren en de herhaalde fouten die keer op keer worden gemaakt. Bijvoorbeeld het ontbreken van een successie planning waardoor de door jou aangehaalde situatie ontstaat.

En het leukste is dat door de organisatiestructuur dit voorlopig ook niet gaat veranderen. Wordt je echt blij van als je Ajax een warm hart toedraagt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:28

Typhone

Who Dares Wins

tweakduke schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:18:
[...]

Ik schat dat de gesprekken daar echt wel over zijn gegaan en dat het daarom ook wel even heeft geduurd voordat Cruijff toestemde.

Huur is inderdaad voor nu de veiligste optie. En uiteindelijk heeft Grim laten zien dat er wel wat mogelijk is met de huidige selectie.

Voor betere resultaten op de langere termijn is er stabiel bestuur nodig en dito selectie die goed op orde wordt gehouden. Daar heb ik uiteindelijk wel even het geduld voor. Td na td slijten is echt beroerd.

En daar zit dan ook meteen de grote onzekerheid, is Cruijff de juiste td? Van de algemeen directeur ben ik bijvoorbeeld ook echt niet van onder de indruk. Het blijft toch weer afwachten en spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen.
In de rol van algemeen directeur niet. In de rol van commercieel directeur wel heel erg geslaagd. Ik kan ook muren stucen maar niet op het niveau van een professional dus ga me daar niet aan wagen en dat is helaas in de top bij Ajax geen ‘remmende factor’.

@Malfunctions boek gelezen helaas. Ik ben bezig met mijn Lean6Sigma black belt om in aanmerking te komen voor de noodzakelijke veranderingen door te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 29-12-2025 19:37 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:14
Miki schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:45:
[...]

Sneijder? Serieus :?

Als ik er eentje moet aanwijzen die niet geschikt is, is hij het wel. Het runnen van een voetbalclub is wat anders dan ongezouten je mening verkondigen op tv bij VI. Na zijn voetbalcarrière heeft hij helemaal niets klaargespeeld bij de clubs waar hij rond liep dus waarom zou hij nu opeens bij Ajax wel geschikt zijn. Het is een prima voetballer geweest maar totaal ongeloofwaardig voor een technische of bestuurlijke functie.

Maar goed, misschien een idee om hem bij de nooduitgang te zetten ;)
Met Sneijder gaat het dak er af van de Arena. https://www.vandaaginside...ey-sneijder-vernielt-auto

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:17
Gooi er een paar biertjes in en hij gaat los :+

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57
Maarten_E schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:10:
Met het risico een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Wat heeft die beursgang Ajax eigenlijk opgeleverd, afgezien van een initiële financiële injecte? Komt veel van de rompslomp en trage vooruitgang nu ook niet doordat de RVC zich moet verantwoorden aan de aandeelhouders en daardoor er een complete managementlaag tussen zit?

Toen het goed ging hoorde je vanuit de aandeelhouders vanzelfsprekend niks, nu zit je met nog een laag er tussen.
Alleen doe je er op dit moment ook niet veel aan, want het geld zal men op het veld willen investeren, niet in het terugkopen van aandelen.
Die beursgang was een historische fout.

Een voetbalvereniging is geen normaal bedrijf. Bij een 'regulier' beursgenoteerd bedrijf gaat natuurlijk ook niet alles goed, maar het is wel een stuk rationeler dan een voetbalvereniging.

Bij een voetbalvereniging heeft de factor geluk veel meer invloed dan bij een regulier bedrijf. Lotingen, scheidsrechtelijke beslissingen, balletje binnenkant of buitenkant lat... op veel zaken heb je geen invloed.

Daarnaast haalt men als bestuurders vaak niet de beste mensen, maar eerder bekende mensen. Weliswaar mensen met een verleden bij de vereniging, maar ze blonken uit op een heel ander vlak dan de competenties die in de bestuurskamer worden gevraagd.

Kun je het je voorstellen dat de 'bankwerker van het jaar' om die reden bij Corus tot directielid wordt benoemd?

Er zit bij een voetbalvereniging veel te veel emotie en afhankelijkheid van toeval om als normaal bedrijf te worden gezien. Hebben we het nog helemaal niet over de invloed van het leger aan eencelligen, heeft een normaal bedrijf ook geen last van.

De vereisten aan een beursgenoteerd bedrijf (financiële transparantie, de beste beslissingen nemen voor de aandeelhouders) is niet altijd compatibel met hoe een voetbalvereniging gerund wordt.

En dan ook te bedenken dat men in 1998 'maar' 50 miljoen euro heeft opgehaald. In het tegenwoordige voetbal haal je daar (gechargeerd) net een 3e keeper voor. Maar ook in die tijd was het niet bepaald een baanbrekend bedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 30-12-2025 08:07 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

alexbl69 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:06:
[...]
En dan ook te bedenken dat men in 1998 'maar' 50 miljoen euro heeft opgehaald. In het tegenwoordige voetbal haal je daar (gechargeerd) net een 3e keeper voor. Maar ook in die tijd was het niet bepaald een baanbrekend bedrag.
Desondanks toch anderhalf keer de jaaromzet van dat seizoen en zonder dat geld was een Vrienden van Ajax hard nodig geweest.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nieuwe RvC is gevonden.
Lesley Bamberger

Ajax stelt de nieuwe kandidaten vervolgens voor. Bamberger, geboren op 3 juni 1965 in Amsterdam, is CEO en eigenaar van Kroonenberg Groep. 'Van 2010 tot en met 2025 was hij met Kroonenberg Groep eigenaar van Almere City FC, waar hij tevens RvC-lid was. Sinds 2009 is Bamberger bij Ajax lid van de Vereniging.'

Anita Coronel

Coronel is geboren op 10 juli 1979 in Amsterdam. Zij is nu Managing Director en partner bij Boston Consulting Group. Daar geeft zij leiding aan de 'Organisatiepraktijk', in Europa, Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. 'Daarnaast deed zij bestuurlijke ervaring op bij onder meer Stichting ALS Nederland, waar zij vice-voorzitter was van de Raad van Toezicht.'

Marry de Gaay Fortman

De Gaay Fortman, geboren op 22 september 1965 in Amsterdam, is partner en advocaat bij Houthoff. 'Daarnaast is zij president-commissaris bij Conclusion Group en bekleedde zij toezichthoudende functies bij onder meer de KLM, het GVB en De Nederlandsche Bank.'

Edo Ophof

Ophof, geboren op 21 mei 1959 in Rhenen, was eigenaar en CEO van Technische Metaal Industrie en was eerder RvC-lid bij NEC. De voormalig speler van onder meer NEC, Ajax, AZ, FC Utrecht en het Nederlands elftal was na zijn spelerscarrière jarenlang actief bij Lotto Benelux. 'Bij het sportkledingmerk vervulde hij (inter)nationale managementfuncties. Ophof is sinds 1993 bij Ajax weer lid van de Vereniging, waar hij sinds 2024 zitting heeft in de Bestuursraad. Hij gaat aftreden vanwege deze voordracht tot RvC-lid.'

Duncan Stutterheim

Stutterheim, geboren op 5 september 1971 in Purmerend, is medeoprichter van entertainmentbedrijf ID&T. 'De ondernemer is mede-eigenaar van onder andere het Westergasterrein en de A’dam Toren en was bestuurder bij onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, Amsterdam 750 en de Raad van Advies van Artis.'
Stutrerheim leuk voor de feestjes en Bamberger is schoonpa van Berghuis, dus die zit er nog wel even. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:13
Gonadan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:59:
Nieuwe RvC is gevonden.

[...]

Stutrerheim leuk voor de feestjes en Bamberger is schoonpa van Berghuis, dus die zit er nog wel even. :P
Volgens mij geen Ajax-DNA, en slechts één (aangetrouwde) familieband met iemand die al op de loonlijst staat, en dat is niet eens een bestuurder maar een voetballer. Valt me alles mee ondanks dat ik geen van de namen ken om te beoordelen of ze geschikt zijn voor deze functie.

• toolkist
  • Niet online
1 van de andere voorgedragen personen komt uit de bestuursraad, die zijn dus vast verzeker van invloed los van wat er verder gaat gebeuren mbt eventuele wijzigingen in de structuur.

[ Voor 9% gewijzigd door toolkist op 20-01-2026 17:14 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Moet het nog verifiëren maar volgens de geruchten gaat Cruijff inclusief bonussen maximaal 1,6M verdienen. Schijnt een record te zijn een stuk meer dan voorgangers en algemeen directeuren.
Dan zijn ze er wel heel erg zeker van dat hij het waard is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:03:
Moet het nog verifiëren maar volgens de geruchten gaat Cruijff inclusief bonussen maximaal 1,6M verdienen. Schijnt een record te zijn een stuk meer dan voorgangers en algemeen directeuren.
Met het contract dat Marc O. kort voor zijn coming out tekende zat hij ruim boven de twee miljoen.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:03:
"Als ik in deze puinhoop moet komen werken, dan wil ik beter betaald worden. Genoeg factoren buiten mijn macht waardoor het alsnog gruwelijk mis kan gaan, dus kom maar door met die risicopremie. Mijn naam wordt er wel aan verbonden namelijk".

"We hebben echt iemand nodig en in de huidige staat kunnen we het risico niet lopen dat echt iedereen nee zegt, dus reserveer maar vast een paar miljoen extra".

"We hebben kans op een echte Cruijff! Snel! Vastleggen! Ajax dna! Beter wordt het niet! Volgend jaar weer CL!"

Welke van de drie zou het zijn?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bundin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:06:
[...]

"Als ik in deze puinhoop moet komen werken, dan wil ik beter betaald worden. Genoeg factoren buiten mijn macht waardoor het alsnog gruwelijk mis kan gaan, dus kom maar door met die risicopremie. Mijn naam wordt er wel aan verbonden namelijk".

"We hebben echt iemand nodig en in de huidige staat kunnen we het risico niet lopen dat echt iedereen nee zegt, dus reserveer maar vast een paar miljoen extra".

"We hebben kans op een echte Cruijff! Snel! Vastleggen! Ajax dna! Beter wordt het niet! Volgend jaar weer CL!"

Welke van de drie zou het zijn?
Alledrie tegelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ajax zet Grim aan de kant, Jong Ajax-coach Óscar García neemt taken over

Ajax heeft Fred Grim uit zijn functie van hoofdcoach ontheven. Hij was pas sinds begin november als interim-coach werkzaam, als opvolger van John Heitinga.

Óscar García, sinds februari werkzaam als coach van Jong Ajax, volgt Grim op en maakt het seizoen af. Grim keert terug naar zijn rol in de opleiding van Ajax, als hoofd coaching.
Bron: NOS.nl

Óscar García wordt de 9e trainer in vier seizoenen tijd. Het is echt ongelooflijk.

Denk wel dat het de juiste stap is. De situatie van Grim was niet houdbaar. Ze moeten wat.

Maar 9e trainer sinds Ten Hag weg is. Het is een mind blowing statistiek.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mog schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Bron: NOS.nl

Óscar García wordt de 9e trainer in vier seizoenen tijd. Het is echt ongelooflijk.

Denk wel dat het de juiste stap is. De situatie van Grim was niet houdbaar. Ze moeten wat.

Ik had stiekem gehoopt dat Xavi naar Amsterdam zou komen maar goed, we moeten het doen met García. Slechter dan dit kan ook niet lijkt me.

Alleen hoeveel onrust wil je verder veroorzaken, net de trainersstaf bij Jong Ajax de deur gewezen en een paar weken later hetzelfde bij Ajax 1 met het doorschuiven van García en staf.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Mog Ja dat is niet best. En het erge is nog dat elke keer als er eentje weg moest het nog wel te begrijpen was ook. Dat is echt niet best.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Mog schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:18:

En van iedere aangestelde trainer, op Farioli na, kon je van tevoren met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwachten dat het tegen zou vallen. Onvoorstelbaar dat voetbalclubs keer op keer nobody’s aanstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 08-03-2026 19:48 ]

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Miki schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Ik had stiekem gehoopt dat Xavi naar Amsterdam zou komen maar goed, we moeten het doen met García. Slechter dan dit kan ook niet lijkt me.

Alleen hoeveel onrust wil je verder veroorzaken, net de trainersstaf bij Jong Ajax de deur gewezen en een paar weken later hetzelfde bij Ajax 1 met het doorschuiven van García en staf.
Niemand wil onrust veroorzaken, maar niets doen is ook geen optie. Tenzij je accepteert dat het echt niet beter kan, maar dan hoor je niet bij Ajax thuis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Miki
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Niemand wil onrust veroorzaken, maar niets doen is ook geen optie. Tenzij je accepteert dat het echt niet beter kan, maar dan hoor je niet bij Ajax thuis.
Niets doen is geen optie maar met het aankomende programma vermoed ik niet dat García met dit spelersmateriaal wonderen kan verrichten ook al deed hij het in korte tijd best aardig bij Jong Ajax.
Nu heb je binnen 2 maanden twee complete trainerstaven er doorheen gejaagd, dat helpt meestal niet om rust brengen in de kleedkamers.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Miki schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:00:
[...]

Niets doen is geen optie maar met het aankomende programma vermoed ik niet dat García met dit spelersmateriaal wonderen kan verrichten ook al deed hij het in korte tijd best aardig bij Jong Ajax.
Nu heb je binnen 2 maanden twee complete trainerstaven er doorheen gejaagd, dat helpt meestal niet om rust brengen in de kleedkamers.
Deze kliek kan je ineens een hoop punten mee halen als je het logisch neerzet en je er mentaal een tandje bij krijgt. Daar is eigenlijk helemaal niet zoveel voor nodig maar Grim krijgt dat gewoon niet voor elkaar.

Rust is er juist veel te veel. Handjes boven het hoofd en samen rustig kijken waar het aan ligt. Die tijd is voorbij, nu de boel opschudden en redden wat er te redden valt. Lukt het niet dan is het jammer, maar dan is het in ieder geval geprobeerd. Rust komt wel weer als je structureel aan een nieuwe basis bouwt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HollowGamer
  • Niet online
2 maanden geleden was iedereen nog van mening dat Grim voor de langere tijd was. Misschien kan Sneijder zich aanbieden?

Het blijft gewoon rommelig. Cruijff gaat er nu wel met de harde hand door. Misschien goed, maar dit kan ook ontzettend fout aflopen. Ajax (samen met AZ) hebben nooit bekend gestaan als vriendelijk, dus opzicht pas het dan weer wel.

• toolkist
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:35:
2 maanden geleden was iedereen nog van mening dat Grim voor de langere tijd was. Misschien kan Sneijder zich aanbieden?
Ben benieuwd wie die iedereen waren, hij was altijd al als interim aangesteld.
Als Sneijder zich aanbiedt, heel hard passen. Die heeft nog niks gepresteerd na zn carrière.

• toolkist
  • Niet online
Miki schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:00:
De huidige prestaties zullen ook niet bepaald voor rust gezorgd hebben

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Bij Studio Voetbal werd de cv van Garcia besproken. Niet om vrolijk van te worden. Vriendje van Cruijff enz.

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:12
DutchOwnage schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:36:
Bij Studio Voetbal werd de cv van Garcia besproken. Niet om vrolijk van te worden. Vriendje van Cruijff enz.
Werd besproken door Arno Vermeulen. Die en passant ook nog Frank de Boer als interim naar voren schoof, terwijl de Boer al lang heeft aangegeven dat niet te willen. Vermeulen laat ook de prijzen die Garcia wel heeft gewonnen subtiel buiten beschouwing. Benoemt de periode bij Leuven, Celta da Vigo, maar zegt niks over Maccabi en RB Salzburg. Beetje cherrypicken om je zwakke argumenten kracht bij te zetten.

• alexbl69
  • Laatst online: 11:57
JanW schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Werd besproken door Arno Vermeulen. Die en passant ook nog Frank de Boer als interim naar voren schoof, terwijl de Boer al lang heeft aangegeven dat niet te willen. Vermeulen laat ook de prijzen die Garcia wel heeft gewonnen subtiel buiten beschouwing. Benoemt de periode bij Leuven, Celta da Vigo, maar zegt niks over Maccabi en RB Salzburg. Beetje cherrypicken om je zwakke argumenten kracht bij te zetten.
Die successen dateren van 10 jaar geleden. Sindsdien heeft hij 5 verschillende clubs gehad, en is hij bij al die clubs ontslagen. Zijn laatste 2 clubs waren 1e klassers in België en Mexico.

Niet bepaald een hoogvlieger :X

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• JanW
alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Die successen dateren van 10 jaar geleden. Sindsdien heeft hij 5 verschillende clubs gehad, en is hij bij al die clubs ontslagen. Zijn laatste 2 clubs waren 1e klassers in België en Mexico.

Dat beweer ik ook nergens.

Doorgaan met Grim was geen optie. De suggestie van Arno Vermeulen om Frank de Boer aan te stellen was een stap opzij geweest. Dan had je de laatste wedstrijden gewoon naar hetzelfde voetbal zitten kijken als onder Heitinga en onder Grim.

Ik snap niet dat Nederlandse journalisten deze statements maar kunnen blijven maken zonder enige onderbouwing te hoeven geven. Waarom denkt meneer Vermeulen dat Frank de Boer een goede keus is als interim? Verder dan "kent de club" en "heeft vaker in een moeilijke periode voor de groep gestaan" kom ik niet. Grim, Heitinga, Schip kennen de club ook en dat is geen pré.

De Boer heeft een beroerder CV dan Garcia. Waar Garcia nog geslaagd is in het buitenland is Frank de Boer overal geflopt.

[ Voor 49% gewijzigd door JanW op 09-03-2026 07:52 ]

• Stimulate14
  • Laatst online: 25-03 16:32

Stimulate14

⭐⭐⭐

alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Het is ook maar voor 8 potjes he, deze man ligt niet gelijk voor 5 jaar vast.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:09:
[...]

De huidige prestaties zullen ook niet bepaald voor rust gezorgd hebben
Als Grim iets was is het waarschijnlijk te rustig, de lakse slappe houding van Ajax is waardeloos.

• bie100
JanW schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:47:
[...]

De Boer heeft een beroerder CV dan Garcia. Waar Garcia nog geslaagd is in het buitenland is Frank de Boer overal geflopt.
Heeft Garcia zo een goede CV dan? :+

Vriendje van dat is de reden dat die er zit niks meer niks minder

• JanW
bie100 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Heeft Garcia zo een goede CV dan? :+

Vriendje van dat is de reden dat die er zit niks meer niks minder
Nogmaals, dat beweer ik ook nergens. Het gaat mij om het verhaal van dhr. Vermeulen die Frank de Boer als suggestie geeft, terwijl hij vijf minuten daarvoor het CV van Garcia op de TV tovert en die beste man met de grond gelijk gaat maken. Dat is cherrypicken en heeft niks met journalistiek te maken.

Of Garcia een goede keus is weet ik niet, maar de situatie was er wel naar om in te grijpen. In maart zijn je opties heel beperkt. Dus is de meest logische keuze om de trainer van Jong Ajax door te schuiven tot het einde van het jaar.

• ephymerous
JanW schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Nogmaals, dat beweer ik ook nergens. Het gaat mij om het verhaal van dhr. Vermeulen die Frank de Boer als suggestie geeft, terwijl hij vijf minuten daarvoor het CV van Garcia op de TV tovert en die beste man met de grond gelijk gaat maken. Dat is cherrypicken en heeft niks met journalistiek te maken.
Het gros van de journalisten hoef je niet serieus te nemen. Die willen een Nederlander met Ajax DNA. Frank de Boer is zo'n beetje de slechtste optie en die wordt dan voorgedragen? 8)7 }:O

XXXVI

• bie100
JanW schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
Dus is de meest logische keuze om de trainer van Jong Ajax door te schuiven tot het einde van het jaar.
Dit is al besproken voor dat die trainer van Jong Ajax werd was gewoon een kwestie van tijd

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De heer Vermeulen schuift zichzelf maar wat graag naar voren als er weer iets te zagen valt bij SV. Tijdens het rondzappen zag ik zijn kop alweer in beeld en wist toen al genoeg, dan krijg je weer de meest kansloze kritiek en suggesties in het nieuws. :z

Garcia in plaats van Grim is simpelweg een heel goede keuze, dat had al veel eerder gemoeten.
Garcia als hoofdtrainer voor komend seizoen is weer heel iets anders, daar schat ik hem te laag voor in. Ik verwacht dat Cruijff hoger inzet dan dat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-03 13:28
Vermeulen is echt een enorme flapdrol die er altijd als de kippen bij is als er bij Ajax iets negatiefs aan de hand is. Ben het op zich met hem eens dat Garcia op papier totaal ongeschikt lijkt, maar als je niks doet word je sowieso niet 2e of 3e. Wat er ook gebeurt lijkt het me toch niet de bedoeling dat Garcia volgend seizoen ook hoofdtrainer is.
Frank de Boer zal voor mij een held blijven (15 mei 2011 zal altijd een van de mooiste dagen ooit blijven), maar hem nu naar voren schuiven slaat in meerdere opzichten natuurlijk nergens op.
En je kan zeggen wat je wil (en ben nog steeds geen voorstander van de aanstelling van Cruijff), maar Cruijff is iig niet te beroerd om beslissingen te nemen. Als het nu ook nog goede beslissing blijken te zijn is het helemaal mooi.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Frank heeft pas 32x gezegd het niet te gaan doen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Je hebt nu een soepzooitje wat een schop onder de kont nodig heeft en met een wat logischer opstelling nog acht wedstrijden over de streep geschreeuwd moet worden. Een Grim kan dat niet, een De Boer ook niet echt, een Garcia misschien. We gaan het zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
Garcia is een goede huisvriend van de familie Cruyff. Stel dat ie 2e of 3e wordt, zou het mij niet verbazen dat ie gewoon door mag.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
DutchOwnage schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:41:
Garcia is een goede huisvriend van de familie Cruyff. Stel dat ie 2e of 3e wordt, zou het mij niet verbazen dat ie gewoon door mag.
We kunnen het niet uitsluiten natuurlijk, ze hebben niet voor niets al eerder prettig samengewerkt. Dat huisvriendverhaal vind ik een beetje van niveau Driessen, ze hebben gewoon een goede zakelijke historie en zijn daarnaast ook bevriend geraakt.

Overigens riep men bij aanstelling van Garcia bij Jong Ajax in grote getale dat hij een veel te zwaar profiel had voor een Jong-elftal, maar nu hij dan toch doorgeschoven is heeft dezelfde groep daar weer kritiek op. Ik vind het allemaal wel vermakelijk. :P

Overigens heeft Jop van Kempen (Ajax-journalist Parool) in het begin ook al gezegd dat hij op enig moment wel doorschuiven van de staf verwachtte gezien het profiel van de hele groep. Maar die had ook nog de interessante kijk dat er dan nog een échte hoofdtrainer bij zou kunnen komen omdat dit eigenlijk net weer te licht is voor wat je graag bij Ajax 1 ziet.

We gaan het zien. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HollowGamer
  • Niet online
toolkist schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:06:
[...]

Ben benieuwd wie die iedereen waren, hij was altijd al als interim aangesteld.
Als Sneijder zich aanbiedt, heel hard passen. Die heeft nog niks gepresteerd na zn carrière.
Hij twijfelt daar zelf over. :+

• toolkist
  • Niet online
DutchOwnage schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:41:
Zoals ik eerder al zei, als ie (bij wijze van) alle wedstrijden wint dan lijkt me dat geen enkel probleem.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:32:
Je hebt nu een soepzooitje wat een schop onder de kont nodig heeft en met een wat logischer opstelling nog acht wedstrijden over de streep geschreeuwd moet worden. Een Grim kan dat niet, een De Boer ook niet echt, een Garcia misschien. We gaan het zien.
U zei over Frank de Boer? Als hij iets wél kan is spelers een schop onder hun hol geven. Dit was bij een 5-1 voorsprong. Ik weet niet wat Grim in de rust zegt, maar ik vermoed dat het contrast niet groter kan zijn.

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
PolarBear schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:13:
[...]

U zei over Frank de Boer? Als hij iets wél kan is spelers een schop onder hun hol geven. Dit was bij een 5-1 voorsprong. Ik weet niet wat Grim in de rust zegt, maar ik vermoed dat het contrast niet groter kan zijn.

[YouTube: De Boer is furieus vanwege tegendoelpunt]
Heeft ie 1 op 1 overgenomen van van Gaal:
YouTube: Louis van Gaal uit zijn dak

• Miki
  • Nu online
[...]

Het is niet alleen iemand voor de groep gooien die ze uitkaffert want kun je maar een paar keer doen en dan is het ook uitgewerkt. Je zult ook iemand moeten hebben die een goed tactisch plan weet neer te zetten, tactisch de boel om kan zetten als de wedstrijd erom vraagt en sommige spelers ook wat extra zelfvertrouwen geeft.

We hebben gezien dat iemand met verstand van voetbal maar geen Ajax DNA bijna landskampioen werd en dat 2 trainers die wel over dat DNA beschikte en in staat waren om uit hun plaat te gaan er totaal niets van hebben gebakken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Haha ja even uit zijn slof schieten kon hij prima, maar dat is nog wel iets heel anders dan a la Farioli de boel continu vooruit schreeuwen en jagen. Op de incidentele uitbarsting na was het bij De Boer ook meestal een slappe boel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Iemand in het veld zou ook handig zijn. Het zijn op dit moment allemaal slappe poesjes.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zeker, maar de selectie kan je in deze fase weinig aan veranderen. Zo'n echte leider loopt nu in de jeugd ook niet kant en klaar rond. Het is nu meer de hoop dat Garcia wat ervaren spelers weet op te peppen zodat die nog even een verlengstuk kunnen zijn en toch een beetje de kar trekken voor je.
En dan van de zomer fanatiek doorselecteren, ook op mentaliteit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ST10©DE
  • Laatst online: 08:53

ST10©DE

Dus.............

Miki schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:37:
[...]

2 trainers die wel over dat DNA beschikte en in staat waren om uit hun plaat te gaan er totaal niets van hebben gebakken.
Heitinga Ajax- DNA toedichten.. Ja, hij heeft alijd bij Ajax gespeeld. Maar was het een echte Ajax speler? Het is niet dat de kwaliteit er vanaf droop. Ik kan me betere Ajax verdedigers heugen. Met een betere pass, met meer voetballend vermogen.

Scholletje heeft overigens laten weten waarom hij bij Ajax de RvC heeft verlaten. Makkelijk praten achteraf....

[ Voor 10% gewijzigd door ST10©DE op 11-03-2026 22:03 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Miki
  • Nu online
ST10©DE schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Heitinga Ajax- DNA toedichten.. Ja, hij heeft alijd bij Ajax gespeeld. Maar was het een echte Ajax speler? Het is niet dat de kwaliteit er vanaf droop. Ik kan me betere Ajax verdedigers heugen. Met een betere pass, met meer voetballend vermogen.

Scholletje heeft overigens laten weten waarom hij bij Ajax de RvC heeft verlaten. Makkelijk praten achteraf....
Als je bij Ajax hebt gevoetbald dan heb je een Ajax opleiding genoten en dus ook het Ajax DNA bijgebracht gekregen. Het maakt niet uit of je een goede voetballer was of niet maar je kent de speelstijl, de spelprincipes, de club en meer. Maar je hebt er helemaal niets aan als je het niet kunt overbrengen als je selectie niet daarop is afgestemd.

Fariolli had het als geen ander begrepen, die heeft zijn eigen koers gevaren en heeft alles uit die gemankeerde selectie weten te halen. Alleen het spel was niet om aan te gluren terwijl hij met Porto wel laat zien dat hij het kan. Maar ja, we zagen bij voorbaat al iedereen af als het niet gaat zoals in de glorie tijd onder van Gaal.

Het cv van Oscar García kent trouwens ook enige nuance omdat dat zijn dochter ongeneeslijk ziek was en op 21 jarige leeftijd overleed in de periode dat hij kortstondig aan het roer stond bij een aantal clubs. Hij was dus vaak afwezig omdat hij er voor zijn dochter wilde zijn. Wellicht had hij dan geen trainer moeten zijn in die periode maar het beeld wat Arno Vermeulen ons zondag schetste is dus onjuist en dus best triest dat hij daarmee ook hier een aantal heeft beïnvloed die daar in meegingen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hoe bedoel je dat? Het was toch al langer bekend dat hij zich niet echt in het gevoerde beleid kon vinden en ook het McConnell voorbeeld is al eerder genoemd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:17

gws24

Thinking is hard!

Inderdaad al in oktober heeft hij dat laten weten: https://www.ajaxshowtime....st-totaal-andersom-gegaan

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:10
Miki schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Als je bij Ajax hebt gevoetbald dan heb je een Ajax opleiding genoten en dus ook het Ajax DNA bijgebracht gekregen. Het maakt niet uit of je een goede voetballer was of niet maar je kent de speelstijl, de spelprincipes, de club en meer. Maar je hebt er helemaal niets aan als je het niet kunt overbrengen als je selectie niet daarop is afgestemd.

Fariolli had het als geen ander begrepen, die heeft zijn eigen koers gevaren en heeft alles uit die gemankeerde selectie weten te halen. Alleen het spel was niet om aan te gluren terwijl hij met Porto wel laat zien dat hij het kan. Maar ja, we zagen bij voorbaat al iedereen af als het niet gaat zoals in de glorie tijd onder van Gaal.

Het cv van Oscar García kent trouwens ook enige nuance omdat dat zijn dochter ongeneeslijk ziek was en op 21 jarige leeftijd overleed in de periode dat hij kortstondig aan het roer stond bij een aantal clubs. Hij was dus vaak afwezig omdat hij er voor zijn dochter wilde zijn. Wellicht had hij dan geen trainer moeten zijn in die periode maar het beeld wat Arno Vermeulen ons zondag schetste is dus onjuist en dus best triest dat hij daarmee ook hier een aantal heeft beïnvloed die daar in meegingen.
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind het vreselijk voor hem wat met zijn dochter gebeurd is. Als ouder lijkt mij dat het zwaarste ooit.

Beetje advocaat van de duivel misschien, maar je wordt niet ontslagen omdat je dochter ziek is en dood gaat. Je wordt ontslagen omdat de resultaten kut zijn. Als je 1e staat in de competitie op zo’n moment doet geen club moeilijk over wat meer vrijheden.

Daarnaast: er wordt hier nu ingevuld dat de impact enorm was op hem en hij misschien in die periode geen goede trainer kon zijn. Zelf heeft hij dat blijkbaar anders ingeschat want hij is gewoon door blijven werken. Dan moet je hem ook gewoon beoordelen op zijn resultaten. Die zijn al jaren vrij bagger.

Ik snap best dat hij van veel Ajacieden het voordeel van de twijfel krijgt en ik zou willen dat Feyenoord een keertje ingreep. Op deze manier doormodderen met Grim was ook niet echt een optie. Maar dat deze man met drie assistenten mocht komen in week 1 na de aanstelling van Cruijff en duidelijk een vertrouweling van Cruijff is, zit mij zelfs als niet-Ajacied niet lekker. Cruijff heeft nergens bewezen een uitstekende TD te zijn en is op basis van zijn achternaam gehaald. Garcia heeft nergens bewezen een uitstekende trainer te zijn en is gehaald als vertrouweling van Cruijff. Dat zijn toch gewoon de feiten?

Als Ajacied zou ik ook hopen dat het nu opeens allemaal beter gaat, maar ik zie nog geen enkele aanleiding daarop te vertrouwen. Je legt je complete club in handen van iemand met een mooie achternaam wiens grootste wapenfeit tot nu toe bij alle clubs waar hij heeft gezeten vooral is geweest dat hij een grote groep vertrouwelingen mee naar binnen neemt. Ik vind daar wel iets van.

[ Voor 6% gewijzigd door donleone83 op 12-03-2026 06:48 ]

• donleone83
X

[ Voor 100% gewijzigd door donleone83 op 12-03-2026 06:49 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Wat @donleone83 zegt verwoordt min of meer precies mijn gedachtengang en bevat meer rake kernen dan je zou willen als het op Ajax aankomt.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:45:
[...]
Als Ajacied zou ik ook hopen dat het nu opeens allemaal beter gaat, maar ik zie nog geen enkele aanleiding daarop te vertrouwen. Je legt je complete club in handen van iemand met een mooie achternaam wiens grootste wapenfeit tot nu toe bij alle clubs waar hij heeft gezeten vooral is geweest dat hij een grote groep vertrouwelingen mee naar binnen neemt. Ik vind daar wel iets van.
Dat mag natuurlijk, maar iemand met een goed track record kan ook keihard falen. Het heeft niet altijd met je CV te maken. Ook de club, de mensen daar om heen, van omlaag en omhoog richting het MT.

Ten Hag werd na 2 weken al afgebrand, Farioli ook. Daar zijn we in NL goed in he, direct zagen. Laten we het nou eens afwachten. Iedereen neemt vrienden mee, dat is niet gek natuurlijk.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:45:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd: ik vind het vreselijk voor hem wat met zijn dochter gebeurd is. Als ouder lijkt mij dat het zwaarste ooit.

Beetje advocaat van de duivel misschien, maar je wordt niet ontslagen omdat je dochter ziek is en dood gaat. Je wordt ontslagen omdat de resultaten kut zijn. Als je 1e staat in de competitie op zo’n moment doet geen club moeilijk over wat meer vrijheden.

Daarnaast: er wordt hier nu ingevuld dat de impact enorm was op hem en hij misschien in die periode geen goede trainer kon zijn. Zelf heeft hij dat blijkbaar anders ingeschat want hij is gewoon door blijven werken. Dan moet je hem ook gewoon beoordelen op zijn resultaten. Die zijn al jaren vrij bagger.
Nu trek je de impact zelf te veel door. De suggestie is niet dat hij hierdoor geen goede trainer kon zijn, maar het geeft wel verzachtende omstandigheden met betrekking tot de korte dienstverbanden.
Ontslag is altijd een samenhang van factoren, en één van de toen gehoorde klachten is dat hij vaker niet op trainingen aanwezig was. Dat is dus goed te verklaren.

Ik ben het met je eens dat je zijn resultaten best kunt beoordelen, ik denk dat niemand dat ook ontkent. Het punt is alleen dat je die resultaten niet 1:1 kunt toepassen als voorspelling hoe hij nu gaat presteren.
En dat is waar ons orakel van de NOS (o.a., er zijn er veel meer die het doen) nat gaat. Zij pakken de slechtste levensfase om hem te beoordelen.
Je kunt iemand ook het voordeel van de twijfel geven in plaats van op basis van zijn dieptepunten bij de enkels afzagen. Ik denk dat Cruijff eerder kijkt naar de fasen waarin hij vond dat het wel goed ging.
Ik snap best dat hij van veel Ajacieden het voordeel van de twijfel krijgt en ik zou willen dat Feyenoord een keertje ingreep. Op deze manier doormodderen met Grim was ook niet echt een optie. Maar dat deze man met drie assistenten mocht komen in week 1 na de aanstelling van Cruijff en duidelijk een vertrouweling van Cruijff is, zit mij zelfs als niet-Ajacied niet lekker. Cruijff heeft nergens bewezen een uitstekende TD te zijn en is op basis van zijn achternaam gehaald. Garcia heeft nergens bewezen een uitstekende trainer te zijn en is gehaald als vertrouweling van Cruijff. Dat zijn toch gewoon de feiten?

Zoals ik in het voetbaltopic ook al schreef vind ik het nogal hypocriet om te vallen over dat iemand binnen komt vanuit een netwerk. Dat is gewoon hoe het in voetbal gaat. Zie:
Gonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:40:
En ja, het is er een uit het netwerk van Cruijff. Sinds wanneer is het raar dat je mensen uit je netwerk zoekt? Dat is toch juist wat je verwacht bij een TD en scouting? Dat ze hun ervaring met mensen gebruiken om in hun ogen waardevolle toevoegingen te halen?

Waarom denk je dat Van Persie bij Feyenoord zit, omdat hij zo'n ervaren trainer was of omdat hij een link met de club heeft?
Of ik zal het dichter bij huis brengen, een Ron Jans, Danny Buijs, Huistra, Faber, Van Dijk, etc., etc. Die zijn allemaal trainer van Groningen geworden omdat het zulke onwijs ervaren mensen waren met fantastische historie? Of speelde het toch een beetje mee dat het allemaal oud-spelers zijn? :)
Je kunt er nu op twee manieren naar kijken:
  • Cruijff haalde Garcia met de oprechte bedoeling hem voor Jong Ajax in te zetten. Waarbij een deel van de staf later wellicht ook het eerste zou kunnen ondersteunen maar alles doorschuiven is nu echt gewoon een noodgreep. Het enige voordeel is dat je hem kent en het financieel aantrekkelijker is dan weer een andere gok gaan halen.
  • Cruijff zette Garcia met voorbedachte rade bij Jong Ajax neer omdat hij hem er daar wel door zou krijgen maar voor Ajax 1 waarschijnlijk niet. En had daarbij altijd al de intentie om hem door te schuiven want met zo'n noodgreep stribbelt er ook niemand tegen. Dan heeft hij het als truc gedaan om zijn vriendje naar binnen te krijgen. Want als hij dan ook nog eens redelijk presteert kan je hem van de zomer ook wel laten zitten.
Op dit moment denk ik niet wat we kunnen oordelen welke van de twee het is. Het is net hoe positief of negatief je denkt welke je voorkeur zal hebben (hoe de waard is, zeg maar).
Komende zomer gaan we het zien. Zijn de resultaten fantastisch, of is het totaal geflopt, dan is de keuze wel duidelijk. Maar blijft hij zitten en zijn de resultaten ook niet heel bijzonder dan verwacht ik wel weer een hernieuwde discussie. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-03 22:40
[...]
Ik ben nooit een groot fan geweest van de voetballer Heitinga (nog minder van de trainer overigens), maar een goede pass had hij zeker wel in de benen. Dat we betere verdedigers hadden in zijn tijd viel ook wel mee, want hij was wel zo ongeveer de eerste reserve centraal achterin bij het NL elftal. Dus een beetje respect voor zijn kwaliteiten mag ook wel weer.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• donleone83
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Je kunt er nu op twee manieren naar kijken:
  • Cruijff haalde Garcia met de oprechte bedoeling hem voor Jong Ajax in te zetten. Waarbij een deel van de staf later wellicht ook het eerste zou kunnen ondersteunen maar alles doorschuiven is nu echt gewoon een noodgreep. Het enige voordeel is dat je hem kent en het financieel aantrekkelijker is dan weer een andere gok gaan halen.
  • Cruijff zette Garcia met voorbedachte rade bij Jong Ajax neer omdat hij hem er daar wel door zou krijgen maar voor Ajax 1 waarschijnlijk niet. En had daarbij altijd al de intentie om hem door te schuiven want met zo'n noodgreep stribbelt er ook niemand tegen. Dan heeft hij het als truc gedaan om zijn vriendje naar binnen te krijgen. Want als hij dan ook nog eens redelijk presteert kan je hem van de zomer ook wel laten zitten.
Op dit moment denk ik niet wat we kunnen oordelen welke van de twee het is. Het is net hoe positief of negatief je denkt welke je voorkeur zal hebben (hoe de waard is, zeg maar).
Komende zomer gaan we het zien. Zijn de resultaten fantastisch, of is het totaal geflopt, dan is de keuze wel duidelijk. Maar blijft hij zitten en zijn de resultaten ook niet heel bijzonder dan verwacht ik wel weer een hernieuwde discussie. ;)
Je hebt gelijk dat we dat nog niet weten. Alleen een Spanjaard die je bij meerdere clubs hoofdtrainer hebt gemaakt laat je doorgaans geen drie assistenten meenemen als je hem niet voor het eerste elftal haalt. JC laat zich omringen door een select groepje Spaanse vertrouwelingen, die nu binnen een week binnengehaald werden. Zonder iets van overleg binnen de club overigens. Het zou mij zeer verbazen als hij in de zomer op zoek gaat naar een nieuwe hoofdtrainer die ook zijn assistenten weer wil en mag meenemen maar we gaan het zien.

• toolkist
  • Niet online
Zou niet weten waarom niet. Cruijff wil met Jong Ajax duidelijk een andere kant op. Meer focus op moeten winnen ipv focus op persoonlijke ontwikkeling. Dat zit er bij de huidige coaches blijkbaar niet in, dan moet je ze extern halen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Je hebt gelijk dat we dat nog niet weten. Alleen een Spanjaard die je bij meerdere clubs hoofdtrainer hebt gemaakt laat je doorgaans geen drie assistenten meenemen als je hem niet voor het eerste elftal haalt. JC laat zich omringen door een select groepje Spaanse vertrouwelingen, die nu binnen een week binnengehaald werden. Zonder iets van overleg binnen de club overigens. Het zou mij zeer verbazen als hij in de zomer op zoek gaat naar een nieuwe hoofdtrainer die ook zijn assistenten weer wil en mag meenemen maar we gaan het zien.
Ik begrijp het oprecht niet, sinds wanneer is het vreemd dat een trainer eigen assistenten kiest? Dat is al sinds jaar en dag zo.
En ja, dat bijt soms in type en aantal met wat de club wil een ook heel vaak weer niet.

Dat het wat veel is voor een jong elftal ben ik met je eens, maar in het kielzog van Farioli zijn wel zo'n beetje alle zinnige assistenten en trainers verdwenen dus enige aanvulling was behoorlijk welkom.
Zeker als je wilt professionaliseren heb je best wel een fikse staf nodig, ook bij Jong. Farioli begreep dat, Kroes niet, ben nu benieuwd hoe Cruijff er in staat op de langere termijn.

Maar hoe kom je erbij dat het zonder iets van overleg was? Dat blijft een hardnekkig terug kerend verhaal wat al vaker ontkracht is.
Sterker nog, hij is pas sinds deze week tekenbevoegd dus kan kán überhaupt niet zonder overleg geweest zijn. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• donleone83
Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:48:
[...]

Ik begrijp het oprecht niet, sinds wanneer is het vreemd dat een trainer eigen assistenten kiest? Dat is al sinds jaar en dag zo.
En ja, dat bijt soms in type en aantal met wat de club wil een ook heel vaak weer niet.

Dat het wat veel is voor een jong elftal ben ik met je eens, maar in het kielzog van Farioli zijn wel zo'n beetje alle zinnige assistenten en trainers verdwenen dus enige aanvulling was behoorlijk welkom.
Zeker als je wilt professionaliseren heb je best wel een fikse staf nodig, ook bij Jong. Farioli begreep dat, Kroes niet, ben nu benieuwd hoe Cruijff er in staat op de langere termijn.

Maar hoe kom je erbij dat het zonder iets van overleg was? Dat blijft een hardnekkig terug kerend verhaal wat al vaker ontkracht is.
Sterker nog, hij is pas sinds deze week tekenbevoegd dus kan kán überhaupt niet zonder overleg geweest zijn. :D
Dat laatste heb je natuurlijk gelijk in. De directeur voetbal is in ieder geval gepasseerd in deze beslissingen en JC heeft duidelijk in de media geroepen dat het zijn verantwoordelijkheid en keuze is en hij dat niet hoeft te overleggen.

Voor een eerste elftal vind ik het superlogisch dat een trainer assistenten meeneemt. Voor een Jong elftal totaal niet. Mede daarom is mijn vermoeden dat dit altijd al het plan was en Garcia volgend jaar de kans krijgt bij Ajax 1.

We gaan het zien.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Dat laatste heb je natuurlijk gelijk in. De directeur voetbal is in ieder geval gepasseerd in deze beslissingen en JC heeft duidelijk in de media geroepen dat het zijn verantwoordelijkheid en keuze is en hij dat niet hoeft te overleggen.
Ah daar doel je op. Hij heeft inderdaad niet vooraf toestemming aan specifiek Beuker gevraagd. Dit was wel geïnformeerd maar had niet echt een stem. Qua hiërarchie volkomen uitlegbaar maar het had wel een tandje netter gekund richting Beuker wat mij betreft.

Sowieso heb ik het gevoel dat Beuker er niet meer zo goed op staat. Het zou allemaal zo modern en vernieuwend zijn maar na het eerste jaar was daar weinig van over. Daarna heeft Kroes De Lang weggejaagd en nu zie je dat het mandaat van Beuker aan alle kanten afgekalfd wordt. Alsof zijn visie allang niet meer breed gedragen wordt maar ze hem weer ook weer niet uit willen kieperen.
Voor een eerste elftal vind ik het superlogisch dat een trainer assistenten meeneemt. Voor een Jong elftal totaal niet. Mede daarom is mijn vermoeden dat dit altijd al het plan was en Garcia volgend jaar de kans krijgt bij Ajax 1.

We gaan het zien.
Zoals gezegd ben ik dat normaal gesproken met je eens, ware het niet dat het bij Jong ook gewoon een matig zooitje is.
De club is verder in verval dan we graag zouden willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

donleone83 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Zo werkt het toch in het voetbal. Iedereen neemt vertrouwelingen mee. Als het niet werkt gaat het hele circus er weer uit. Ik vind het helemaal geen vreemde manier van werken. Maar het lijkt me wel dat de zoektocht naar een nieuwe trainer door gaat en dat we niet op deze manier blijven aanrommelen.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Zoals gezegd ben ik dat normaal gesproken met je eens, ware het niet dat het bij Jong ook gewoon een matig zooitje is.
Er zijn natuurlijk wel wat bepalende spelers vrij vroeg doorgeschoven naar 1. Hopen dat de nieuwe aanwas voor Jong Ajax nog net wat te vroeg / jong is om door te stromen.

• ST10©DE
  • Laatst online: 08:53

ST10©DE

Dus.............

Malfunctions schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Ik ben nooit een groot fan geweest van de voetballer Heitinga (nog minder van de trainer overigens), maar een goede pass had hij zeker wel in de benen. Dat we betere verdedigers hadden in zijn tijd viel ook wel mee, want hij was wel zo ongeveer de eerste reserve centraal achterin bij het NL elftal. Dus een beetje respect voor zijn kwaliteiten mag ook wel weer.
Ow, begrijp me niet verkeerd! Ik vond Heitinga best een goede verdediger! Maar meer een Feyenoord speler dan een Ajax speler.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• donleone83
Stimulate14 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Zo werkt het toch in het voetbal. Iedereen neemt vertrouwelingen mee. Als het niet werkt gaat het hele circus er weer uit. Ik vind het helemaal geen vreemde manier van werken. Maar het lijkt me wel dat de zoektocht naar een nieuwe trainer door gaat en dat we niet op deze manier blijven aanrommelen.
Niet bij jeugdteams. Er wordt sowieso haast nooit een externe coach aangetrokken voor de Jong teams. Laat staan een Spanjaard die zijn hele staf meeneemt.

Maar ja: wat @Gonadan zegt, dat het bij het Jong team sowieso een zooitje is, kan ik niet beamen want daarvoor zit ik niet dicht genoeg op Ajax. Ik voorspel dat het als volgt gaat:
- Ajax boekt onder Garcia progressie met een zeer behoudende manier van spelen. Een aantal spelers van wie afscheid genomen moet gaan worden komt op de bank terecht (Gaaei, Wijndal, Klaassen, Berghuis, Weghorst);
- Met die behoudende manier van spelen wordt Ajax alsnog geen 2e. Het programma is te zwaar;
- JC geeft extern meermaals aan dat hij doorzoekt naar een trainer voor de lange termijn;
- Eind juli zegt hij dat Garcia toch de kans krijgt. Het narratief is als volgt: Ajax draait een goede voorbereiding, de sfeer is goed en betere coaches liggen nu eenmaal niet zomaar voor het oprapen. Daarnaast is er zonder CL weinig geld beschikbaar en weinig uitdaging voor de topcoach die Ajax verdient. Door tijdig aan te geven dit seizoen alle vertrouwen in Garcia te hebben ontstaat er rust en weet iedereen waar hij aan toe is.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Niet bij jeugdteams. Er wordt sowieso haast nooit een externe coach aangetrokken voor de Jong teams. Laat staan een Spanjaard die zijn hele staf meeneemt.

Maar ja: wat @Gonadan zegt, dat het bij het Jong team sowieso een zooitje is, kan ik niet beamen want daarvoor zit ik niet dicht genoeg op Ajax. Ik voorspel dat het als volgt gaat:
- Ajax boekt onder Garcia progressie met een zeer behoudende manier van spelen. Een aantal spelers van wie afscheid genomen moet gaan worden komt op de bank terecht (Gaaei, Wijndal, Klaassen, Berghuis, Weghorst);
- Met die behoudende manier van spelen wordt Ajax alsnog geen 2e. Het programma is te zwaar;
- JC geeft extern meermaals aan dat hij doorzoekt naar een trainer voor de lange termijn;
- Eind juli zegt hij dat Garcia toch de kans krijgt. Het narratief is als volgt: Ajax draait een goede voorbereiding, de sfeer is goed en betere coaches liggen nu eenmaal niet zomaar voor het oprapen. Daarnaast is er zonder CL weinig geld beschikbaar en weinig uitdaging voor de topcoach die Ajax verdient. Door tijdig aan te geven dit seizoen alle vertrouwen in Garcia te hebben ontstaat er rust en weet iedereen waar hij aan toe is.
Nu nog hopen dat de club genoeg tijd wordt gegund om te herpakken en opnieuw op te bouwen voordat fans met een overdosis aan exceptionalisme weer beginnen te morren en die rust verstoren. Een deel van de fans lijkt een beetje in 1995 te zijn blijven hangen...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Ik kan het helaas niet uitsluiten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• toolkist
  • Niet online
Hoezo helaas? Als ie presteert zie ik geen reden om dat jammer te vinden als ie volgens seizoen ook trainer is.
Moet ie wel goed presteren, en niet nu alleen net iets beter dan Grim/Heitinga deden

• Miki
  • Nu online
[...]

Neem wel mee in je overwegingen dat García bij Barcelona onder Johan Cruijff heeft gediend bij FC Barcelona en ook is opgeleid in La Masia. Johan Cruijff is betrokken geweest bij de oprichting van La Masia. Hij heeft dus wel meer dan Ajax DNA dan menigeen zou denken.
Xavi, Enrique en Guardiola hebben laten zien wat dat kan opleveren bij ploegen.

Daarbij is het ook maar de vraag welke opdracht hij heeft meegekregen. Is tweede plek heilig ten kostte van alles of moet hij Ajax het Cruijff voetbal laten spelen zoals hij het bedoeld heeft.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 19:38
Een paar keer winnen en een doelpunt maken en eventueel een beetje strijd zou al wel lekker zijn.

• toolkist
  • Niet online
WizzlerNL schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:05:
Een paar keer winnen en een doelpunt maken en eventueel een beetje strijd zou al wel lekker zijn.
In een keer 3 dingen wensen jij durft. doe mij die overwinningen maar dan ben ik al tevreden voor nu. meerdere kleine stapjes zijn makkelijker te maken dan 1 grote, heb ik geleerd ;)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:20:
Hoezo helaas? Als ie presteert zie ik geen reden om dat jammer te vinden als ie volgens seizoen ook trainer is.
Moet ie wel goed presteren, en niet nu alleen net iets beter dan Grim/Heitinga deden
Dat goed presteren zit nu niet echt gevangen in het scenario van @donleone83 waar ik op reageerde. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:13
toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:07:
[...]

In een keer 3 dingen wensen jij durft. doe mij die overwinningen maar dan ben ik al tevreden voor nu. meerdere kleine stapjes zijn makkelijker te maken dan 1 grote, heb ik geleerd ;)
Om te winnen moet je sowieso dat doelpunt ook maken ;)

• toolkist
  • Niet online
J-roenn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Om te winnen moet je sowieso dat doelpunt ook maken ;)
Kan ook een eigen doelpunt zijn van de tegenstander O-)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Stimulate14 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Er zijn natuurlijk wel wat bepalende spelers vrij vroeg doorgeschoven naar 1. Hopen dat de nieuwe aanwas voor Jong Ajax nog net wat te vroeg / jong is om door te stromen.
De structuur heb ik het over, dat is een zooitje. In de afgelopen jaren is er heel veel weggegaan aan fysio, specialistische trainers, ondersteunende staf, etc. Er is geen lijn en het totaalplaatje klopt niet.

Kroes en Beuker zouden dat allemaal wel ff fixen, maar puntje bij paaltje heeft Farioli nog het meeste aan professionele structuur gebracht maar die werd verder afgeremd.
Sindsdien lijkt het er aardig op dat het onder Beuker allemaal net niks is en dat gevoeld wordt bij mij gevoed door het tempo waarin Cruijff zich bemoeit met de dingen die anders meer onder Beuker zouden vallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• donleone83
Miki schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Neem wel mee in je overwegingen dat García bij Barcelona onder Johan Cruijff heeft gediend bij FC Barcelona en ook is opgeleid in La Masia. Johan Cruijff is betrokken geweest bij de oprichting van La Masia. Hij heeft dus wel meer dan Ajax DNA dan menigeen zou denken.
Xavi, Enrique en Guardiola hebben laten zien wat dat kan opleveren bij ploegen.

Daarbij is het ook maar de vraag welke opdracht hij heeft meegekregen. Is tweede plek heilig ten kostte van alles of moet hij Ajax het Cruijff voetbal laten spelen zoals hij het bedoeld heeft.
Ik snap als geen ander dat hoop doet leven, maar Garcia heeft inmiddels al ruim voldoende ploegen getraind om denk ik wel de conclusie te kunnen trekken dat hij qua capaciteiten niet bepaald in het door jou genoemde rijtje valt.

• Miki
  • Nu online
donleone83 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Ik snap als geen ander dat hoop doet leven, maar Garcia heeft inmiddels al ruim voldoende ploegen getraind om denk ik wel de conclusie te kunnen trekken dat hij qua capaciteiten niet bepaald in het door jou genoemde rijtje valt.
Wellicht dat jij ze kunt trekken maar ik doe dat voorlopig nog even niet ;)

Voor mij hebben er sterk verzachtende omstandigheden meegespeeld om hier echt geen een stellige uitspraak over te kunnen doen. Geef hem een paar wedstrijden om te zien of er een andere signatuur van spelen waarneembaar is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verspilde moeite om op basis van argumenten 'gelijk' te krijgen in een discussie over een voorspelling die je gewoon niet kunt doen. Ik wacht het lekker af en zie wel.

Hoop doet leven, maar het wensdenken lijkt vanaf de andere kant ook wel sterk aanwezig. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Kan ook een eigen doelpunt zijn van de tegenstander O-)
U vraagt, Sparta draait.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Hack bij Ajax maakt stelen seizoenskaart en opheffen stadionverbod mogelijk

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:18
Stimulate14 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:58:
Hack bij Ajax maakt stelen seizoenskaart en opheffen stadionverbod mogelijk
Schijnbaar waren ze er ook pas sinds 2019 van op de hoogte, dus ruim op tijd het op te lossen toch?
Wel bizar dat er gewoon niets mee gedaan is. Zal de authoriteit persoons gegevens blij mee zijn vrees ik.
https://www.voetbalprimeu...alek-van-van-t-schip.html

Untappd: Louwke80

• ephymerous
Louwke schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Schijnbaar waren ze er ook pas sinds 2019 van op de hoogte, dus ruim op tijd het op te lossen toch?
Wel bizar dat er gewoon niets mee gedaan is. Zal de authoriteit persoons gegevens blij mee zijn vrees ik.
Maar gelukkig wel een directeur met voetbalervaring aan het roer }:O

XXXVI

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
Hadden de hackers wel Ajax-DNA?

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:34
Louwke schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Vraag is of dit om hetzelfde probleem ging, dat is niet helemaal duidelijk.

Overigens lijkt mij niet dat Ajax dit systeem zelf heeft ontwikkeld maar door een partij heeft laten doen waarbij het systeem ook door andere voetbal- of sportclubs wordt gebruikt?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• toolkist
  • Niet online
Dit heeft toch helemaal geen zak te maken met een bestuurlijke crisis of de prestaties op het veld? Huphup.naar randzaken jullie >:) :+
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste