• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Geen matches
Gwaihir schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Eh.. daar schrik ik toch wel van! Ik ga ervan uit dat de LAN adresranges beschikbaar zijn voor mijn LAN. Kennelijk is dat bij Odido niet (volledig) het geval. Waar publiceren ze welke (extra) adresruimte zijn zelf gebruiken en dus niet meer voor de klant beschikbaar is?
Dit is achter je router, dus het maakt niet uit dat Odido die adressen zelf ook gebruikt. Dit zijn IP adressen die op het netwerk van Odido zelf gebruikt worden, je router vertaalt je thuis IP adressen naar je externe IP adres (dat heet NAT), en het netwerk van Odido ziet je thuis IP adressen niet.

Dit kan dus geen kwaad, je kan al deze reeksen ook gewoon thuis gebruiken.

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:51
Geen matches
Ik zit dus nu 10 maanden bij Odido. Op zich redelijk tevreden. In 1 jaar 3 keer een nieuw IP adres gekregen, maar dat is te overzien. verder 2 keer een langere onderbreking, maar nu komt het:

Tijden de overgang van Tweak naar Odido is mij door Odido beloofd dat na de 10 maanden ze mij zouden bellen zodat ik niet daarna 45 euro zou hoeven te betalen. Dit hebben ze dus niet gedaan en ik heb ze nu zelf gebeld en het antwoord was: de collega heeft gelogen en dat kan helemaal niet.

Dit soort dingen word ik zo ontzettend boos van en je hebt geen poot om op te staan. Ik denk erover om mijn abonnement dan ook op te zeggen en al moet ik dan meer betalen gewoon weg te gaan bij een bedrijf waar mensen werken die gewoon tegen je liegen. Echt schandalig.

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:22

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Geen matches
pentode schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Ook om dat uit te leggen aan management bijvoorbeeld. In plaats van 32 nu 128 bits en
"Soms bestaat een IPv6-adres uit twee logische delen: een netwerkprefix van 64 bits en een "host-addressing"-deel van 64 bits, dat vaak automatisch van de interface ofwel het MAC-adres wordt afgeleid. " bron wiki
[...]
Nou, IPv6 auto adressering op basis van EUI-64 waarbij het MAC adres gebruikt wordt om de laatste 64 bits mee te vullen (het interface ID) is niet aan te raden. Dan krijg je een privacy issue.
Wanneer je een ip adres zou gebruiken waar jouw IPv6 adres het MAC adres bevat, dan kan een website jouw MAC adres herleiden. Mocht je daarna jouw device van een compleet nieuw OS voorzien en opnieuw naar die site zou gaan, ook al ga je dat doen vanaf een ander netwerk dan bij jou thuis, dan kan de sitebeheerder nog steeds zien dat jij het was.

Daarom genereert Windows een random interface id en dat doen andere OSsen gelukkig tegenwoordig meestal ook.

Make music, not war

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Geen matches
musiman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:50:
Nou, IPv6 auto adressering op basis van EUI-64 waarbij het MAC adres gebruikt wordt om de laatste 64 bits mee te vullen (het interface ID) is niet aan te raden. Dan krijg je een privacy issue.
Wanneer je een ip adres zou gebruiken waar jouw IPv6 adres het MAC adres bevat, dan kan een website jouw MAC adres herleiden. Mocht je daarna jouw device van een compleet nieuw OS voorzien en opnieuw naar die site zou gaan, ook al ga je dat doen vanaf een ander netwerk dan bij jou thuis, dan kan de sitebeheerder nog steeds zien dat jij het was.

Daarom genereert Windows een random interface id en dat doen andere OSsen gelukkig tegenwoordig meestal ook.
Dat is een kwestie van DHCPv6 i.p.v. SLAAC gebruiken en dan ben je er ook IIRC :)

Zie : https://thisbridgeisthero...dhcpv6-and-stateless-dhcp

Er is alleen één probleem : Niet alle apparaten gaan lekker om met DHCPv6 dan wel SLAAC dus in sommige gevallen zal je beiden naast elkaar moeten draaien... :F

/EDIT :
musiman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:02:
Tja, ik zou zelf thuis niet zo snel DHCPv6 gaan gebruiken. SLAAC werkt prima.
Ik dus wel, want ik wil zoveel mogelijk controle over mijn netwerk en SLAAC past niet in dat verhaal, tenzij het niet anders kan ;)
En aangezien EUI-64 niet door mijn Windows installatie gebruikt wordt, zie ik voor thuis geen reden om DHCP te gebruiken.
Hier wordt zoveel non-Microsoft/Google/Apple spul gebruikt dus wat Windows doet kan me niet eens zoveel schelen :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 24-10-2024 17:25 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Matched: ip-adres
RCBL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:50:
Begint hier gezien de laatste 30 tot 40 berichten behoorlijk op trustpilot te lijken. De link naar trustpilot hierboven ergen behelsen 262 reacties op de hoeveel hoeveel duizenden zoniet 100.000 den aansluitingen die zij hebben. Als ik dan nog de inhoud van menig reactie lees id dat nog schrikbarender dan die 262. Wat een pure armoede...
Ik wil wel een beetje tegengas geven. Een positief geluid: ik heb Odido nu sinds juli en het werkt fenomenaal. Glasvezel netjes 1.2 Gbps. Televisie werkt ook prima. Ik heb een 42 inch OLED-tv en kijk op gepaste afstand, dus heb niks te klagen over beeldkwaliteit.

Wel heb ik eigen apparatuur: een UCG Ultra en een Unifi AP 6 Enterprise. Geen storingen gehad, alleen een probleempje met de routering van Hetzner. En een nieuw IP-adres toen er een slimme meter werd geïnstalleerd. Veel goedkoper dan KPN, dus ik ben zeer tevreden. :)

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:04
Dennisweb schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Ik wil wel een beetje tegengas geven. Een positief geluid: ik heb Odido nu sinds juli en het werkt fenomenaal. Glasvezel netjes 1.2 Gbps. Televisie werkt ook prima. Ik heb een 42 inch OLED-tv en kijk op gepaste afstand, dus heb niks te klagen over beeldkwaliteit.

Wel heb ik eigen apparatuur: een UCG Ultra en een Unifi AP 6 Enterprise. Geen storingen gehad, alleen een probleempje met de routering van Hetzner. En een nieuw IP-adres toen er een slimme meter werd geïnstalleerd. Veel goedkoper dan KPN, dus ik ben zeer tevreden. :)
Ik ben ook wel tevreden over de dienst. Helaas nogsteeds geen ipv6 maar ook geen groot gemis.

Wel is de klantenservice een hell. Onbereikbaar en geen mooie verleng deals. Logisch want ze zijn onbereikbaar :-)

• pendragon1
Geen matches
pendragon1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:30:
Ik zit dus nu 10 maanden bij Odido. Op zich redelijk tevreden. In 1 jaar 3 keer een nieuw IP adres gekregen, maar dat is te overzien. verder 2 keer een langere onderbreking, maar nu komt het:

Tijden de overgang van Tweak naar Odido is mij door Odido beloofd dat na de 10 maanden ze mij zouden bellen zodat ik niet daarna 45 euro zou hoeven te betalen. Dit hebben ze dus niet gedaan en ik heb ze nu zelf gebeld en het antwoord was: de collega heeft gelogen en dat kan helemaal niet.

Dit soort dingen word ik zo ontzettend boos van en je hebt geen poot om op te staan. Ik denk erover om mijn abonnement dan ook op te zeggen en al moet ik dan meer betalen gewoon weg te gaan bij een bedrijf waar mensen werken die gewoon tegen je liegen. Echt schandalig.
Na nog heel wat contact via telefoon en App geen steek verder gekomen dan een 'aanbieding' van 6 maanden voor 35 en dan daarna weer 45 euro en dan moet ik weer bellen. Geen zin in deze onzin dus vandaag in gang gezet om over te stappen naar NetRebel. Doei Odido.

• pendragon1
Geen matches
RedRayMann schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Bijzonder om al die verschillende verhalen te horen. Ik heb in mei gebeld en in juni kreeg ik de verlenging van 6x 30 euro

Het kan zijn dan het aanbod gewijzigd is.
Het is inderdaad erg vaag. Eerst gisteren in de app (via X) toezegging dat er wel wat te regelen was, dus ik weer bellen. Hoorde niks nieuws, ik terug naar de App en toen ineens konden ze niks meer doen
Ik heb daarbij geen zin om elke 8 maanden ze te gaan bellen voor een nieuwe korting waarbij het dan ook weer een nieuw jaarcontract wordt. Bij Netrebel heb je geen jaarcontract, 39 euro en een vast ip adres. Ik ben benieuwd.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Geen matches
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is. Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.

• Plofkotje
Geen matches
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:01:
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is. Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.
Ik zie bij mijn moeder inderdaad hetzelfde. Er zijn werkzaamheden in haar appartementencomplex, en elke keer dat de stroom eraf gaat voor 30 minuten krijgt ze een nieuw IP adres. Heb nu maar de NAS dynamische DNS laten doen, maar ze zit nu op IP adres #6.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Plofkotje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Ik zie bij mijn moeder inderdaad hetzelfde. Er zijn werkzaamheden in haar appartementencomplex, en elke keer dat de stroom eraf gaat voor 30 minuten krijgt ze een nieuw IP adres. Heb nu maar de NAS dynamische DNS laten doen, maar ze zit nu op IP adres #6.
Ja, dat heb ik thuis ook ingesteld en werkt prima. Dus merk niks van de IP changes thuis.

Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden. Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Geen matches
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is.
Wat bedoel je? Odido pretendeert toch nergens (los van zakelijke abonnementen) dat je een vast of eigen ipadres toegewezen krijgt?

Als je dat wel wilt moet je een ander abonnement of provider (of gaan tunnelen naar een vps met een vast ip) nemen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
jongetje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Wat bedoel je? Odido pretendeert toch nergens (los van zakelijke abonnementen) dat je een vast of eigen ipadres toegewezen krijgt?
Dat klopt, zo bedoel ik het ook niet, maar ik ben al jaren klant van Odido en mijn IP was in het verleden behoorlijk fixed. Zelfs met een verhuizing behield ik hetzelfde IP adres. Dat lijkt nu dus wel anders te zijn.

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Geen matches
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Dat klopt, zo bedoel ik het ook niet, maar ik ben al jaren klant van Odido en mijn IP was in het verleden behoorlijk fixed. Zelfs met een verhuizing behield ik hetzelfde IP adres. Dat lijkt nu dus wel anders te zijn.
Had wel begrepen na een email dat men druk bezig is met onderhoud en het wijzigen van hun infra. Dat doen ze gefaseerd. Daar zou het dus door kunnen komen. Hierboven staat een link waar je even naar zou kunnen kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door RCBL op 29-10-2024 13:54 ]

• nero355

nero355

Geen matches
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:14:
Soms moet je een positieve ervaring ook melden.
NICE!!! d:)b

Bij mij was de monteur zelfs zo vriendelijk om effe te bellen dat hij een afspraak had die weg was gevallen en te vragen of hij eerder kon langskomen dus was hij er opeens om 9:30 i.p.v. ergens na 12:00 nadat hij mijn AON lijn naar XGS-PON had omgepatched :D _O_
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is.

Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.
Via welk netwerk ??

Ik heb zelf wat zitten wisselen tussen twee Routers op mijn Odido via Delta Netwerk aansluiting en het IP adres is bij de Router die ik aan het vervangen was geen eene keer veranderd :)

Was wel een mooi IP adres trouwens vergeleken met de nieuwe dus eigenlijk had ik die effe moeten Releasen in de hoop hetzelfde IP adres op de nieuwe Router te krijgen :+
Plofkotje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
Dat is wel extreem zeg... :X

Welk netwerk ??
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden.

Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.
Volgens mij waren daar wel oplossingen voor in het verleden...

Je zou sowieso iets super zuinigs als een Raspberry Pi Zero of soortgelijke Banana Pi/Orange Pi modellen neer kunnen zetten om DDNS te doen via een willekeurige dienst :)

Vroeger had je die dingen voor € 10 per stuk en dan nog voeding+behuizing+microSDXC kaartje erbij en gaan met die banaan !!! :Y)
Nu is alles echter duurder geworden dus ik gok zelfs die goedkoopste modellen ook... ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Plofkotje
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Via welk netwerk ??

Ik heb zelf wat zitten wisselen tussen twee Routers op mijn Odido via Delta Netwerk aansluiting en het IP adres is bij de Router die ik aan het vervangen was geen eene keer veranderd :)
KPN/voorheen Reggefiber, over Odido's eigen apparatuur.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ja, dat heb ik thuis ook ingesteld en werkt prima. Dus merk niks van de IP changes thuis.

Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden. Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.
Unifi kastjes kun je met SSH op inloggen. Dus met Cron of een watchdog programma kijken of het IP verandert van de DNS, en zo ja dan met iptables of nftables de rule aanpassen of verwijderen en nieuwe toevoegen. Heb je (in ieder geval op EdgeOS) hun GUI niet voor nodig. Je zou ook een range kunnen toevoegen, mijn route op mijn PoP is een /23. Is iets minder veilig. Maar je huidige methode is ook niet je van het omdat je niet weet wie er zoal op netwerk aldaar zit. Dus het moet nu ook defense in depth bevatten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Geen matches
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Verhuizing zegt niets. Als je bij provider datum doorgeeft en men heeft een DHCP lease van bijvoorbeeld 1 week en je koppelt de boel vanuit de verhuisdoos weer aan (dat doe je als eerst :+) dan hou je je lease. Bij een lease van 1 dag kan het ook prima gaan. Maar bij 30 minuten (wat hier door anderen is gedeeld over Odido) en geen refresh op helft duur dan kun je zomaar pech hebben (of geluk) afhankelijk van je downtime. Dan heb je mensen die stellen na reboot had ik een andere en anderen die zeggen hij bleef hetzelfde. Bij mij is hij veranderd tussen Zyxel, 10 gbit Ubiquiti ethernet SFP+ via Huawei ONT, en de Zaram direct zonder Huawei ONT. Dus 3x. Logisch, 3x ander MAC en ik deed geen spoofing. Terwijl ik een router crash heb gehad, hardwareonderhoud heb gepleegd, reboots met downtime (dat heb je regelmatig met OPNsense softwareupdates zonder CARP). Twee van deze drie factoren duurden meer dan 30 minuten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Jerie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:49:
Verhuizing zegt niets. Als je bij provider datum doorgeeft en men heeft een DHCP lease van bijvoorbeeld 1 week en je koppelt de boel vanuit de verhuisdoos weer aan (dat doe je als eerst :+) dan hou je je lease. Bij een lease van 1 dag kan het ook prima gaan. Maar bij 30 minuten (wat hier door anderen is gedeeld over Odido) en geen refresh op helft duur dan kun je zomaar pech hebben (of geluk) afhankelijk van je downtime. Dan heb je mensen die stellen na reboot had ik een andere en anderen die zeggen hij bleef hetzelfde. Bij mij is hij veranderd tussen Zyxel, 10 gbit Ubiquiti ethernet SFP+ via Huawei ONT, en de Zaram direct zonder Huawei ONT. Dus 3x. Logisch, 3x ander MAC en ik deed geen spoofing. Terwijl ik een router crash heb gehad, hardwareonderhoud heb gepleegd, reboots met downtime (dat heb je regelmatig met OPNsense softwareupdates zonder CARP). Twee van deze drie factoren duurden meer dan 30 minuten.
De verbinding in mijn oude huis werd op vrijdag uitgezet en op maandag kwam de monteur in het nieuwe huis. Toen kreeg ik wel een nieuw IP adres met de apparatuur van de provider. Toen ik na een aantal weken mijn eigen Unifi spul er weer tussen hing, kreeg ik zowaar weer hetzelfde IP adres als op mijn oude adres.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32
Geen matches
rens-br schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

De verbinding in mijn oude huis werd op vrijdag uitgezet en op maandag kwam de monteur in het nieuwe huis. Toen kreeg ik wel een nieuw IP adres met de apparatuur van de provider. Toen ik na een aantal weken mijn eigen Unifi spul er weer tussen hing, kreeg ik zowaar weer hetzelfde IP adres als op mijn oude adres.
Dat had ik ook. Ik vermoed dat de DHCP server het MAC adres van je eigen Unifi router had onthouden.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Geen matches
Fraai. de glasvezel doet het hier niet meer. Vanochtend om 9.00 uur geen verbinding meer. Mijn router had geen publiek IP adres meer en op de Huawei ONT knippert het PON lampje (LOS lampje is uit).

Ik heb gebeld met Odido en zij gaven aan dat de demping op de lijn te hoog is. Maandag komt er een monteur.
Ik vraag me echt af hoe de demping opeens te hoog geworden kan zijn. Ik heb de ONT al met een korte patchkabel aangesloten op de Genexis NTU maar de lampjes knipperen nog steeds hetzelfde.

Is er iets wat ik zelf kan doen?

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Geen matches
Ik zit nu een kleine 5 maanden bij odido en heb al 4x een ander ip adres gehad.
Dat opzich is al mateloos irritant, maar ik moet ook nog's handmatig m'n modem uit en aanzetten anders heb ik geen internet.

Lampen, deurbel, camera's, diverse webservices offline.

Erg fijn als je een weekje weg bent.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:02:
[...]

Nette snelheden, hoe krijg je het voor elkaar om uit je subnet te groeien (auto scale melding). Heb je zo'n groot netwerk qua clients, of zo'n klein subnet gekozen?
Bewust een /30 subnet aangemaakt voor een Globalping hardware probe, daar werden er laatst 100 van weggegeven, zie dit topic: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping

Daar zitten dus maar twee IP’s in; één voor de probe zelf en de andere voor de gateway richting internet.
Wilde dat ding niet in mijn thuisnetwerk hebben maar afgeschermd in zijn eigen VLAN waarvandaan hij alleen naar internet mag en nergens anders heen en daarnaast zijn er ook nog wat firewall regels wat wel en niet mag qua verkeer.

Is eigenlijk dus een beetje een stomme melding van Ubiquiti, met maar één IP adres beschikbaar voor DHCP in dat subnet hadden ze die melding net zo goed weg kunnen laten maar denk dat ze daar niet bij stilgestaan hebben.
Smokeping kan prima op een Pi draaien, je zou kunnen beginnen met de ping sensor van HA en die eventueel naar InfluxDB&Grafana laten loggen als je de standaard grafieken onvoldoende acht.
Dat Smokeping op een Raspberry Pi kan draaien weet ik, was meer dat ik later misschien ook nog Grafana wil gaan gebruiken en dan volstaat dat schijnbaar niet meer en moet je wat krachtigers hebben.

Goede tip van HA ping sensor, ken die niet maar ga er zeker naar kijken. Vast niet zo mooi als Smokeping qua grafieken maar om de kwaliteit van mijn verbinding in de gaten te houden wellicht voldoende.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Geen matches
Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:01:
[...]

Bewust een /30 subnet aangemaakt voor een Globalping hardware probe, daar werden er laatst 100 van weggegeven, zie dit topic: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping

Daar zitten dus maar twee IP’s in; één voor de probe zelf en de andere voor de gateway richting internet.
Wilde dat ding niet in mijn thuisnetwerk hebben maar afgeschermd in zijn eigen VLAN waarvandaan hij alleen naar internet mag en nergens anders heen en daarnaast zijn er ook nog wat firewall regels wat wel en niet mag qua verkeer.

Is eigenlijk dus een beetje een stomme melding van Ubiquiti, met maar één IP adres beschikbaar voor DHCP in dat subnet hadden ze die melding net zo goed weg kunnen laten maar denk dat ze daar niet bij stilgestaan hebben.
Ik denk niet dat dit bij Ubiquiti vergeten is, in een /30 ook wel bekend als koppelsubnet adreseer je vaak statisch. Ik zou DHCP uitzetten en het IP fixed instellen, als dat niet kan zou ik er een /29 + DHCP van maken dan ben je van die melding af.

• nero355

nero355

Geen matches
Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:04:
Dat wilde ik t.z.t. juist wel gaan doen:
Vandaar ook dat ik dat zeg :)
Gaat dan dus om de kracht CPU ga ik vanuit en niet om de storage?

Daar zal een Odroid of Raspberry dan tekort in schieten? :/
Juist wel de Storage : Standaard plek voor een SATA SSD/HDD of M.2 SATA/NVMe SSD aanwezig :)

Als je iets monitort dan wordt er over het algemeen veel data weggeschreven dus een microSDXC kaartje lijkt me niet echt handig voor zoiets !!
Flamesz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:34:
Inderdaad de ZyXel, geen eigen router er achter, ook geen switches of andere hardware tussen de ZyXel en mijn Router.
Wel of geen Router :? :+
Als ik in de logs van de Router kijk zie ik wel een hoop meldingen van TCP PORT SCAN ATTACK, UDP_FLOODING ATTACK en PING OF DEATH ATTACK in het veiligheidslogboek. Vooral veel tussen 15:10 en 15:20. Was die tijd op mijn werk laptop bezig en heb geen issues gemerkt. tussen 17:06 en nu maar 1 van zo'n melding.

Is wat je voorstelt het uitzetten van de optie "DoS-aanval voorkomen"?

Ik weet niet of dat relevant is, als het ook gebeurt als ik niet online heb gegamed tussendoor, maar wil het wel proberen.
Yup! :)

Wordt meerdere keren in dit topic genoemd als oplossing dus zeker iets om te proberen !!
EiT schreef op donderdag 14 november 2024 @ 02:04:
Vraag mij alleen af hoe ik een nieuw IP forceer. Reboot van Asus router helpt namelijk niet.

Als je een idee hebt hoor ik het graag en ook vooral hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen.
Over het algemeen zou een Release/Renew voldoende moeten zijn, maar als je steeds hetzelfde IP adres krijgt dan moet je misschien ook voor langere tijd offline zijn na de Release :?
hjs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:01:
Gaat lekker, heb nu een week Odido en daar is de eerste storing in 1689TG.

Rare is ik kan wel pingen naar 8.8.8.8 maar niet naar 1.1.1.1 of 9.9.9.9
Beide toch ook bekende dns adressen 🤷🏻‍♂️
tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:06:
Ben bijna zeker dat het hun dns is via vpn werkt alles feilloos.
Gewoon je eigen DNS Server draaien : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ d:)b
Afbeeldingslocatie: https://cscwebcontentstorage.blob.core.windows.net/cscmarketing-cscdbs-media/uploads/2021/05/Its-always-DNS-06-SSBroski.jpg

:+

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-10 19:19
Geen matches
DON PAPA schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:07:
[...]

Ja klopt, in mijn geval is de einddatum nu twee maanden verschoven met het eerste jaar, omdat mijn eerste jaar een korting periode had van 10 maanden, heb ik pas na 10 maanden gebeld voor de nieuwe verlenging. Maar in deze topic is ook te lezen dat er mensen zijn geweest waar het na 8 maanden is gelukt om te verlengen.
Vind ik wel echt bijzonder hoor, heb daar iig bij Ziggo en KPN nog nooit iemand over zien spreken, i mean.. je spreekt een jaarcontract af, niet 8 of 6 maanden..
Enig idee of de IPV6 die ontbreekt en de "static ip adres" die er ook niet is een ramp is als je o.a. een beveiligde connectie met een VPS in het buitenland maakt (die dus alleen vanaf mijn IP connecties via SSH toelaat? Deze staat nu nog ingesteld op mijn Ziggo IP.. die gaat zo ver ik het internet af heb gestroomd regelmatig veranderen bij odido in plaats van dat het dezelfde IP blijft..
Zal 67 euro op jaarbasis schelen tov kpn voor mij, alleen kpn heeft wel static ip adressen en ipv6 zag ik

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-10 21:59
Geen matches
Jensw19 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:13:
[...]

Vind ik wel echt bijzonder hoor, heb daar iig bij Ziggo en KPN nog nooit iemand over zien spreken, i mean.. je spreekt een jaarcontract af, niet 8 of 6 maanden..
Enig idee of de IPV6 die ontbreekt en de "static ip adres" die er ook niet is een ramp is als je o.a. een beveiligde connectie met een VPS in het buitenland maakt (die dus alleen vanaf mijn IP connecties via SSH toelaat? Deze staat nu nog ingesteld op mijn Ziggo IP.. die gaat zo ver ik het internet af heb gestroomd regelmatig veranderen bij odido in plaats van dat het dezelfde IP blijft..
Zal 67 euro op jaarbasis schelen tov kpn voor mij, alleen kpn heeft wel static ip adressen en ipv6 zag ik
Als die VPS met DDNS werkt, dan is het geen probleem. Of je telkens een ander IP adres krijgt is een beetje koffiedik kijken. Er zijn hier mensen die nooit een andere IP adres krijgen (hoi), en er zijn mensen die elke maand een andere krijgen. Vaak heeft dat met stroom van het modem eraf te maken, soms ook niet.

• Jensw19
Geen matches
William_H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:19:
[...]

Als die VPS met DDNS werkt, dan is het geen probleem. Of je telkens een ander IP adres krijgt is een beetje koffiedik kijken. Er zijn hier mensen die nooit een andere IP adres krijgen (hoi), en er zijn mensen die elke maand een andere krijgen. Vaak heeft dat met stroom van het modem eraf te maken, soms ook niet.
Oprecht geen idee, zie ik nergens geadverteerd staan bij Netcup / Hetzner (heb bij beide een vpsje)
Hoop iig dat ik dan een vast ip blijf houden, anders wordt dat gezellig en moet ik wss 24/7 een VPN netwerk opstellen (die werkt overigens dan wel weer met veranderende ip adressen omdat die vanuit host -> server pingt ipv server -> host, dus dat lijkt mij dan wel DDNS te hebben?
Maar ik weet nog niet hoe ik dan alle SSH via alleen die tunnel toelaat

• nero355

nero355

Geen matches
Jensw19 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:13:
Enig idee of de IPV6 die ontbreekt en de "static ip adres" die er ook niet is een ramp is als je o.a. een beveiligde connectie met een VPS in het buitenland maakt (die dus alleen vanaf mijn IP connecties via SSH toelaat?

Deze staat nu nog ingesteld op mijn Ziggo IP.. die gaat zo ver ik het internet af heb gestroomd regelmatig veranderen bij odido in plaats van dat het dezelfde IP blijft..
Geen eene Consumenten gerelateerde abonnement zal je bij welke ISP dan ook een Static IP address opleveren in Nederland : Daar zal je een Zakelijk abonnement voor moeten afsluiten !!

Wat je wel hebt zijn denk ik alleen KPN en Freedom Internet die gewoon zeggen van :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Hallo nieuwe klant,

Bij deze willen we je laten weten dat dit jouw gegevens zijn :

Klantnummer : xxxxxxx
IPv4 adres : xxx.xxx.xxx.xxx
IPv6 Prefix : <Hoop hexadecimale meuk/56>

Ik kreeg in ieder geval ooit zoiets van KPN in mijn brievenbus, maar dan zonder de IPv6 Prefix omdat toen niemand nog daar wat mee deed :)
William_H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:19:
Als die VPS met DDNS werkt, dan is het geen probleem.
Ik heb nog nooit gehoord van een opzet waarbij je via een check van de DNS A Record of DNS CNAME Record de toegang tot OpenSSH toelaat via IPTables of iets dergelijks dus IMHO is dat geen oplossing zoals al zo vaak genoemd voor een heleboel "Dynamisch IP adres problemen" die in dit topic al voorbij zijn gekomen ;)
Jensw19 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:31:
Oprecht geen idee, zie ik nergens geadverteerd staan bij Netcup / Hetzner (heb bij beide een vpsje)
Hoe regel je het nu dan :?
Hoop iig dat ik dan een vast ip blijf houden, anders wordt dat gezellig en moet ik wss 24/7 een VPN netwerk opstellen (die werkt overigens dan wel weer met veranderende ip adressen omdat die vanuit host -> server pingt ipv server -> host, dus dat lijkt mij dan wel DDNS te hebben?

Maar ik weet nog niet hoe ik dan alle SSH via alleen die tunnel toelaat.
Maak een 24/7 OpenVPN of Wireguard netwerk tussen de twee en bind dan OpenSSH Server op alleen de tun0 Interface dan wel wg0 Interface en klaar :?

Zo bind ik op mijn eigen LAN altijd OpenSSH Server aan alleen het Management VLAN Interface/IP address :Y)
Zyxel T56 toch :?
Duncan_R schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:13:
Kreeg ook die mail voor een nieuwe modem.... Mij eigen router heeft al wifi 6 dus niet geheel zinvol voor mij.

Maar we gaan het zien, hopelijk is het ding niet groter dan de oude modem want mijn meterkast is niet groot :-)
Duncan_R schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:25:
Dat komt er ws wel op neer, heb nu alles lekker ingeregeld staan dus ik zie niet in waarom ik dat over zou willen zetten. .
Word je niet van AON naar XGS-PON overgezet toevallig :?

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:20:
[...]

Geen eene Consumenten gerelateerde abonnement zal je bij welke ISP dan ook een Static IP address opleveren in Nederland : Daar zal je een Zakelijk abonnement voor moeten afsluiten !!
Ziggo heeft mij bij mijn ouders anders wel de afgelopen 15 jaar hetzelfde ip adres gegeven, ook bij verhuizing. Ziggo zelf vorig jaar afgesloten in mn eigen woning en het ip is ook nooit veranderd geweest, het hele jaar niet. Zelfs toen ik op vakantie was en de router uit had gezet niet eens..
Maar mijn vraag ligt dus vooral bij "wanneer" verlies ik dan mijn ip adres? na 1 modem reboot? want dit had Ziggo nooit dus gedaan, zelfs niet bij storingen dat het hele netwerk eruit lag.

Hoe dan ook, heb in ieder geval bij Odido nu aangemeld en een abbonement besteld vanaf 21 januari dat ik vrij ben van ziggo. Ben benieuwd wanneer ze mij gaan opbellen om een aansluit afspraak te maken gezien ik nog geen glasvezel bij mijn appartement heb maar het wel in het gebouw centraal ligt.

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:20:
[...]

[...]

Ik heb nog nooit gehoord van een opzet waarbij je via een check van de DNS A Record of DNS CNAME Record de toegang tot OpenSSH toelaat via IPTables of iets dergelijks dus IMHO is dat geen oplossing zoals al zo vaak genoemd voor een heleboel "Dynamisch IP adres problemen" die in dit topic al voorbij zijn gekomen ;)

[...]

Hoe regel je het nu dan :?

[...]

Maak een 24/7 OpenVPN of Wireguard netwerk tussen de twee en bind dan OpenSSH Server op alleen de tun0 Interface dan wel wg0 Interface en klaar :?

Zo bind ik op mijn eigen LAN altijd OpenSSH Server aan alleen het Management VLAN Interface/IP address :Y)
Hmm interresant, dan moet ik mij maar eens gaan verdiepen in OpenVPN / Wireguard ervoor. Nu heb ik gewoon zoals net beschreven een ip adres dat niet veranderd, en moest ik alleen bij mijn verhuizing naar op mijzelf via VNC op Hetzner en Netcup hun eigen Customer Panels, maar thanks voor de tip! Zal veel gezeik schelen dan haha

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Jensw19 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:39:
[...]

Ziggo heeft mij bij mijn ouders anders wel de afgelopen 15 jaar hetzelfde ip adres gegeven, ook bij verhuizing. Ziggo zelf vorig jaar afgesloten in mn eigen woning en het ip is ook nooit veranderd geweest, het hele jaar niet. Zelfs toen ik op vakantie was en de router uit had gezet niet eens..
Maar mijn vraag ligt dus vooral bij "wanneer" verlies ik dan mijn ip adres? na 1 modem reboot? want dit had Ziggo nooit dus gedaan, zelfs niet bij storingen dat het hele netwerk eruit lag.

Hoe dan ook, heb in ieder geval bij Odido nu aangemeld en een abbonement besteld vanaf 21 januari dat ik vrij ben van ziggo. Ben benieuwd wanneer ze mij gaan opbellen om een aansluit afspraak te maken gezien ik nog geen glasvezel bij mijn appartement heb maar het wel in het gebouw centraal ligt.
Je krijgt een nieuw IP-adres zodra je je modem een uur van ‘t stroom trekt. Dat weet ik zeker, want dat heb ik zelf ondervonden. :)

• Jensw19
Dennisweb schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:49:
[...]

Je krijgt een nieuw IP-adres zodra je je modem een uur van ‘t stroom trekt. Dat weet ik zeker, want dat heb ik zelf ondervangen. :)
Ouch da's kut, dan moet ik t ook maar eens uitzoeken hoe ik een cloudflare domein dan nogsteeds hierheen kan laten leiden haha

• nero355

nero355

Geen matches
Jensw19 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:39:
Ziggo heeft mij bij mijn ouders anders wel de afgelopen 15 jaar hetzelfde ip adres gegeven, ook bij verhuizing. Ziggo zelf vorig jaar afgesloten in mn eigen woning en het ip is ook nooit veranderd geweest, het hele jaar niet. Zelfs toen ik op vakantie was en de router uit had gezet niet eens...

- knip -

...want dit had Ziggo nooit dus gedaan, zelfs niet bij storingen dat het hele netwerk eruit lag.
Dan heb je echt extreem veel geluk gehad, want in principe is Ziggo één van de slechtste opties als je een beetje een vast IP adres wilt hebben aan je WAN kant ;)

Wat misschien wel zou kunnen : ex-@Home woongebied toevallig ?!
Die waren vroeger ook redelijk vast geloof ik...
Maar mijn vraag ligt dus vooral bij "wanneer" verlies ik dan mijn ip adres? na 1 modem reboot?
Durf ik niet te zeggen...

Ander MAC address aan je ONT en dus op het WAN = Sowieso een ander IP adres :)
Succes! alvast d:)b
William_H schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:40:
Ik blijf dat een heel raar verhaal vinden.

Hoe kan een ONT op een passief! netwerk nu voor problemen zorgen bij 1 provider en bij de andere niet.
IMHO is dat hele XGS-PON nog steeds in Beta fase op de markt actief en vind ik het eigenlijk allemaal niet eens zo heel raar... :/

Nou is die mening wel geheel gebaseerd op wat ik hier op GoT allemaal voorbij zag komen, maar toch : Verwacht hier en daar wat vreemde dingen zou ik zeggen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 19-11-2024 20:53 ]

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:51:
[...]

Dan heb je echt extreem veel geluk gehad, want in principe is Ziggo één van de slechtste opties als je een beetje een vast IP adres wilt hebben aan je WAN kant ;)

Wat misschien wel zou kunnen : ex-@Home woongebied toevallig ?!
Die waren vroeger ook redelijk vast geloof ik...

[...]

Durf ik niet te zeggen...

Ander MAC address aan je ONT en dus op het WAN = Sowieso een ander IP adres :)

[...]

Succes! alvast d:)b
Ziggo en slecht met ip's die vast zijn? Geen idee, maarja ik heb altijd goede ervaringen gehad, zoals bij storing gelijk unlimited mobiel voor de rest vd maand, zelfs al duurde t een half uur.
Vast ip adres heb ik altijd al gehad, geen idee hoe, wat, waar en waarom maarja het zal wel. Denk dat ik dan indd in het goede deel zit van Ziggo, ben heel benieuwd over Odido nu.. overigens ook eerste x glasvezel voor mij

ex-@ home zijn mijn ouders zeker ja, ik zit nu een stad erlangs en is het hier wss niet, geen idee. Heb overigens nogsteeds mijn @ home mailbox die ziggo beloofde 4 jaar terug af te sluiten :P

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
Dennisweb schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:49:
Je krijgt een nieuw IP-adres zodra je je modem een uur van ‘t stroom trekt. Dat weet ik zeker, want dat heb ik zelf ondervonden. :)
Als je in het log kijkt van je modem router, zie je dat je een IP lease krijgt van slechts 1800 seconden. (30 minuten). Ziggo gaf je 7 dagen, dus kon je langer los gekoppeld zijn, zonder je IP te verliezen.
code:
1
2
Nov 20 03:16:09 daemon  info    dhcpc   udhcpc: Lease of 95.99.1xx.yyy obtained, lease time 1800
Nov 20 03:16:09 daemon  debug   dhcpc   udhcpc: Sending renew...

[ Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 20-11-2024 14:53 . Reden: extra info over Ziggo ]

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:07:
[...]

[...]

Ehh... NEE.

Genoeg mensen die terugkwamen van vakantie en hun IP kwijt waren bij Ziggo :P
Ik heb dus in de 14 jaar dat ik bewust ben van het internet en thuis woonde nooit het ip adres zien veranderen, blijf het maar bijzonder vinden 😂 maarja, die router (en destihds die oude tv kast van ziggo) stonden dan ook nooit langer dan 10 seconden uit..

• nero355

nero355

Geen matches
Jensw19 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:36:
Ik heb dus in de 14 jaar dat ik bewust ben van het internet en thuis woonde nooit het ip adres zien veranderen, blijf het maar bijzonder vinden 😂 maarja, die router (en destihds die oude tv kast van ziggo) stonden dan ook nooit langer dan 10 seconden uit..
Dat laatste droeg uiteraard ook eraan bij om je IP adres te behouden, maar ik denk dus dat het vooral kwam doordat je in een ex-@Home gebied zit/zat :)
nelizmastr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:59:
In eerste instantie was het de toen nog Vodafone Draytek met SFP module, die is vorig jaar ergens gewisseld met een T54 en losse converter, gelijk met een nieuwe TV box, want nog oude platform.
Het is toch een ZyXel T56 + losse ONT dat je krijgt tegenwoordig :?

De T54 is een ouder model als ik dit topic goed heb gevolgd...
De Draytek had met name de laatste jaren best vaak problemen die na een reboot waren opgelost. Sinds de T54 er staat heb ik niets meer gehoord (en mijn moeder is sinds dit jaar gepensioneerd en veel thuis dus die zou 't wel merken :+ )
Kan twee oorzaken hebben :
- Adapter die behoorlijk op leeftijd was.
- Die rare Custom Firmware van T-Mobile die op al die prachtige zielige DrayTeks zat :'( :r

Vond dat altijd zo'n zonde... -O-
Gert456 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:52:
Klopt. Factuur kent (bij mij) 3 pagina's:
1 totaalbedrag (BTW netjes gespecificeerd)
2 kostenspecificatie per dienst (zie boven)
3 kortingen e.d.
Zoiets kreeg ik nou voor het eerst ook, maar heel eerlijk gezegd hebben ze een hele vreemde manier van dingen verrekenen dus ik ga binnenkort eens effe vragen of ze mijn korting en dergelijke wel goed hebben verwerkt... 8)7

• Hahshyysyd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 10:35
FWIW, ik zit bij Odido glasvezel en na lange tijd is mijn IP-adres gewijzigd (ik kon niet meer bij werk-apps waar ik in de firewall was geallowlist) dus ik keek op z'n wat-is-mijn-ip-adres en toen zag ik ook een IPv6-adres bij mezelf!

Maar alas! het mocht niet lang duren, want bij het opnieuw openen in een andere browser was het IPv6 weer verdwenen. Ik weet te weinig van deze netwerkzaken om dit verder uit te zoeken, maar vond het wel nieuwswaardig genoeg om hier te posten.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:39
Geen matches
Overweeg morgen een abbo op Odido te nemen. Wil gewoon de bijgeleverde router gebruiken, maar heb aan jullie de volgende vragen:
1. Is het lan ip adres instelbaar naar bijv 192.168.50.xxx
2. Portforwarding gaat goed las ik
3. Reserved ip adressen mogelijk?
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
5. De ab van het Sei tv kastje (is dit de meest recente?) werkt via BT, maar is ie ook te bedienen via infrarood met een eigen ab?
6. Hoe lang is bij benadering de vertraging ten opzichte van bijv het tvbeeld bij Ziggo?
7. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Odido dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?

Alvast dank voor je reactie!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-10 21:59
Geen matches
rowicom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:33:
Overweeg morgen een abbo op Odido te nemen. Wil gewoon de bijgeleverde router gebruiken, maar heb aan jullie de volgende vragen:
1. Is het lan ip adres instelbaar naar bijv 192.168.50.xxx
2. Portforwarding gaat goed las ik
3. Reserved ip adressen mogelijk?
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
5. De ab van het Sei tv kastje (is dit de meest recente?) werkt via BT, maar is ie ook te bedienen via infrarood met een eigen ab?
6. Hoe lang is bij benadering de vertraging ten opzichte van bijv het tvbeeld bij Ziggo?
7. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Odido dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?

Alvast dank voor je reactie!
1 Deze vraag is al vaker gesteld en, ja.
2 Ja
3 Op LAN, ja
4 Nee, geen DDNS naar mijn weten.
5 Geen idee, heb nog het oude kastje welke met infrarood werkt. Heb je een TV met HDMI-CEC? Dan zou het moeten werken, want nieuwste is een Android kastje vergelijkbaar met een Chromecast.
6 IPTV, dus altijd trager dan DVB-C.
7 Nee, maar dat is KPN ook niet, evenals Ziggo, tegenwoordig.

• nero355

nero355

Geen matches
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk?
Dat heet Reverse NAT dan wel NAT Loopback op voorwaarde dat ik je vraag goed begrijp :)

Wil je inderdaad vanaf een Client die op je LAN zit jouw Extern/WAN IP adres kunnen benaderen ??

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:15
Geen matches
Voor alle duidelijkheid... Ja, NAT loopback wordt ondersteund door de Zyxel T-56 (als je die in ieder geval krijgt).

Zeker is NAT loopback een zeer nuttige functie. Op die manier hoef je niet te bedenken of je op je interne netwerk zit of extern bent om met hetzelfde externe ip adres je interne server te benaderen. Ik gebruik dit voor meerdere services.

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Geen matches
Beste Tweakers,

Sinds kort zijn we overgestapt van Ziggo naar Odido.
Omdat dit tijdens een periode van verhuizen is geweest, heb ik de Zyxel modem van Odido een tijdje in gebruik gehad totdat we er gingen wonen. Tot dusver alles OK.

Inmiddels heb ik mijn eigen opnsense firewall in gebruik genomen en het netwerk verder afgeconfigureerd zoals in onze oude woning. Door deze aanpassing is ook ons WAN IP adres veranderd.
Ga ik nu naar Google, denkt Google dat dit een adres is in Denemarken, met resultaat dat alle zoekresultaten in het Deens zijn.

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder. Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing, want zolang het IP adres niet nog een keer veranderd zit ik met een Deense Gøögle opgescheept :?

• Jerie
  • Niet online
Geen matches
Yoshimi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:07:
Beste Tweakers,

Sinds kort zijn we overgestapt van Ziggo naar Odido.
Omdat dit tijdens een periode van verhuizen is geweest, heb ik de Zyxel modem van Odido een tijdje in gebruik gehad totdat we er gingen wonen. Tot dusver alles OK.

Inmiddels heb ik mijn eigen opnsense firewall in gebruik genomen en het netwerk verder afgeconfigureerd zoals in onze oude woning. Door deze aanpassing is ook ons WAN IP adres veranderd.
Ga ik nu naar Google, denkt Google dat dit een adres is in Denemarken, met resultaat dat alle zoekresultaten in het Deens zijn.

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder. Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing, want zolang het IP adres niet nog een keer veranderd zit ik met een Deense Gøögle opgescheept :?
Doe eens een whois op je IP adres, dan zie je dat die range assigned is aan een ASN van Odido, in Nederland. Het ligt wsch aan GeoIP van Maxmind. Dat gebruikt iedereen en z'n moeder voor geolocatie van IP adressen, en die moet geupdate worden.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19

Videopac

Rommelt wat aan.

Geen matches
Jerie schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:35:
[...]

Doe eens een whois op je IP adres, dan zie je dat die range assigned is aan een ASN van Odido, in Nederland. Het ligt wsch aan GeoIP van Maxmind. Dat gebruikt iedereen en z'n moeder voor geolocatie van IP adressen, en die moet geupdate worden.
Kan het zijn dat je een MAC-adres hebt dat ook door iemand in Denemarken gebruikt wordt?
Ik heb lang geleden eens gehad dat ik bij Ziggo onregelmatig mijn internet kwijt was omdat mijn vroege LEDE build 00:00:00:00:00:00 als MAC adres had (wat waarschijnlijk meerdere mensen gebruikten).

Je zou kunnen proberen om een ander MAC-adres aan de WAN-kant van je OPNsense te spoofen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• nero355

nero355

Geen matches
veertje schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:25:
Er kwam een vriendelijke monteur langs die alles heeft aangesloten.
Even kort gekeken of het werkte (wifi+tv) eb dat leek goed.

De volgende dag merkten we al snel dat de internet verbinding soms weg valt. Zowel wifi als bekabeld naar PC.
Tv nog geen problemen gehad.
Klinkt als Multicast Storms maar kan ook het Packetloss verhaal zijn dus je zal wat meer informatie moeten geven : Wat werkt er niet als de internetverbinding het niet doet volgens jou ?!

- ping op IP
- ping op Domeinnaam
- tracert/traceroute op IP
- tracert/traceroute op Domeinnaam
- Alleen DNS testen via nslookup of dig

Enz... ;)
Gebeld met support, hebben de boel doorgemeten en er was een waarde niet goed. Dus modem reset je weet wel het gebeuren. Nog steeds niet goed. Nu een ticket aangemaakt door de medewerker. Kan weken duren voordat ze bij me terugkomen, daar was support op zich heel eerlijk in.

Maar hier moeten ze toch met compensatie komen of zie ik dit verkeerd? Misschien iemand hier hetzelfde meegemaakt en advies/tips? Zelf heb ik nog een vermoeden dat de kabel van het aansluitpunt naar de modem mogelijk niet helemaal lekker is.
Ik zou toch zoveel mogelijk zelf testen :
- Ping naar Router
- Ping naar Tweakers of zo...
- Ping naar de eerste Gateway Router van Odido die te zien is op de tracert/traceroute resultaten.

Dan heb je ook weer Odido wat meer te vertellen !! :Y)
Yoshimi schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:07:

Heb reeds de Odido klantenservice gebeld om te zien of mijn WAN IP ververst kan worden, maar kom daar niet verder.
Ze geven aan de vraag maar eens op de community te stellen, maar ik heb niet het idee dat ik daar echt verder mee kom.

Heeft te maken met twee dingen :
- Odido die hun IP reeks een land meegeeft en doorgeeft aan andere netwerken effe simpel gezegd.
- Het wel of niet up-to-date zijn van de Geo-IP database van de dienst die Google gebruikt om jouw IP op te zoeken, waarschijnlijk Google zelf gok ik...

En daar zit jij dan die daar geen bal aan kan doen, behalve inderdaad hopen op een WAN Interface DHCP Release/Renew die je in een ander subnet gooit... :-(
Videopac schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:37:
Kan het zijn dat je een MAC-adres hebt dat ook door iemand in Denemarken gebruikt wordt?
Ik heb lang geleden eens gehad dat ik bij Ziggo onregelmatig mijn internet kwijt was omdat mijn vroede LEDE build 00:00:00:00:00:00 als MAC adres had (wat waarschijnlijk meerdere mensen gebruikten).

Je zou kunnen proberen om een ander MAC-adres aan de WAN-kant van je OPNsense te spoofen.
Dat is niet hoe dat werkt, maar als noodoplossing zou je wel het MAC adres van de Zyxel T56 kunnen spoofen voor de grap :)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 09-12-2024 15:47 ]

• Jerie
  • Niet online
Geen matches
En als het ONT om moet worden gewisseld, krijg je een nieuw IP adres, maar daarna is het wel in de praktisch statisch (zoals Ziggo met DHCP).

• upzidedown
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05
*Update

Update vanuit mijn kant, ik heb weer internet! Na de tip van nero355 terecht gekomen op Discord met Delta support en hier heeft R3D _/-\o_ mijn probleem kunnen oplossen. Issue was ONT stond in "admin-locked staat" en dat veroorzaakte het probleem dat ik geen internet meer had/de lijn activatie niet goed ging.

Ik wil graag mijn ervaring delen met mijn overstap naar Odido.

Ik zat bij Delta en had aangegeven dat ik op donderdag 16 december wilde overstappen. Echter, op vrijdag 13 december kreeg ik al een melding via mijn Unifi-app dat mijn internetverbinding offline was.

Hoewel er nog licht op de verbinding was, kreeg ik geen IP-adres meer. Ik heb Delta gebeld en aangegeven dat ik naar Odido zou overstappen, maar pas over een week. Ze beloofden het te onderzoeken, maar ik heb sindsdien niets meer van hen gehoord. Ik besloot dus maar te wachten op de Guidion-monteur.

Ondertussen had ik alvast de Nokia ONT (Nokia XS-010X-R) geplaatst, maar die gaf geen licht. Op donderdagmiddag 16 december, rond 16:00, kwam de monteur langs om de poort in de POP om te zetten. Na deze wijziging kreeg ik wel licht op de Nokia ONT, maar de PON-indicator bleef knipperen.

De monteur heeft de apparatuur losgekoppeld en het signaal doorgemeten, wat prima bleek te zijn. Vervolgens belde hij met de backoffice van Delta, waar ze aangaven dat ze de ONT konden zien en dat het serienummer klopte. Maar omdat het om een R-model ging, was er iets aan de hand wat zij niet konden aanpassen. De monteur moest dit doorgeven op de werkbon, waarna het wachten was op Odido.

Gelukkig is mijn onderbuurman de Guidion-monteur, en hij gaf aan dat hij als zzp’er vaak maar 30 minuten wordt betaald per opdracht. Als het langer duurt, adviseert hij klanten meestal om een nieuwe afspraak te maken. Gelukkig nam hij meer tijd om het probleem te troubleshooten, maar helaas zonder succes.

Vanaf 16 december tot vandaag, 27 december, heb ik alleen een e-mail van Odido ontvangen met een referentienummer en de belofte dat ze binnen 3 dagen zouden terugkomen. Zoals je kunt raden, heb ik sindsdien niets meer gehoord. Ik heb meerdere keren zelf gebeld voor statusupdates. Eerst zeiden ze dat mijn dossier bij de technische dienst lag, maar na dagen zonder voortgang vertelde iemand aan de telefoon dat het probleem bij Delta zou liggen en dat zij de POP moeten controleren.

Op de community heb ik ook gevraagd naar de status en of mijn ONT-nummer correct geregistreerd staat. Dat lijkt in orde te zijn.

Na veel rondzoeken begrijp ik dat er wel signaal is, maar dat mijn ONT zich niet registreert bij de centrale. Nu vraag ik me af waar het probleem precies ligt: bij Odido of bij Delta?

Heeft iemand advies? Ik ben bang dat dit een gevalletje wordt van van het kastje naar de muur, waarbij Odido en Delta elkaar de schuld blijven geven.

[ Voor 6% gewijzigd door upzidedown op 29-12-2024 18:14 . Reden: Update ]

• upzidedown
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05
upzidedown schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:57:
Ik wil graag mijn ervaring delen met mijn overstap naar Odido.

Ik zat bij Delta en had aangegeven dat ik op donderdag 16 december wilde overstappen. Echter, op vrijdag 13 december kreeg ik al een melding via mijn Unifi-app dat mijn internetverbinding offline was.

Hoewel er nog licht op de verbinding was, kreeg ik geen IP-adres meer. Ik heb Delta gebeld en aangegeven dat ik naar Odido zou overstappen, maar pas over een week. Ze beloofden het te onderzoeken, maar ik heb sindsdien niets meer van hen gehoord. Ik besloot dus maar te wachten op de Guidion-monteur.

Ondertussen had ik alvast de Nokia ONT (Nokia XS-010X-R) geplaatst, maar die gaf geen licht. Op donderdagmiddag 16 december, rond 16:00, kwam de monteur langs om de poort in de POP om te zetten. Na deze wijziging kreeg ik wel licht op de Nokia ONT, maar de PON-indicator bleef knipperen.

De monteur heeft de apparatuur losgekoppeld en het signaal doorgemeten, wat prima bleek te zijn. Vervolgens belde hij met de backoffice van Delta, waar ze aangaven dat ze de ONT konden zien en dat het serienummer klopte. Maar omdat het om een R-model ging, was er iets aan de hand wat zij niet konden aanpassen. De monteur moest dit doorgeven op de werkbon, waarna het wachten was op Odido.

Gelukkig is mijn onderbuurman de Guidion-monteur, en hij gaf aan dat hij als zzp’er vaak maar 30 minuten wordt betaald per opdracht. Als het langer duurt, adviseert hij klanten meestal om een nieuwe afspraak te maken. Gelukkig nam hij meer tijd om het probleem te troubleshooten, maar helaas zonder succes.

Vanaf 16 december tot vandaag, 27 december, heb ik alleen een e-mail van Odido ontvangen met een referentienummer en de belofte dat ze binnen 3 dagen zouden terugkomen. Zoals je kunt raden, heb ik sindsdien niets meer gehoord. Ik heb meerdere keren zelf gebeld voor statusupdates. Eerst zeiden ze dat mijn dossier bij de technische dienst lag, maar na dagen zonder voortgang vertelde iemand aan de telefoon dat het probleem bij Delta zou liggen en dat zij de POP moeten controleren.

Op de community heb ik ook gevraagd naar de status en of mijn ONT-nummer correct geregistreerd staat. Dat lijkt in orde te zijn.

Na veel rondzoeken begrijp ik dat er wel signaal is, maar dat mijn ONT zich niet registreert bij de centrale. Nu vraag ik me af waar het probleem precies ligt: bij Odido of bij Delta?

Heeft iemand advies? Ik ben bang dat dit een gevalletje wordt van van het kastje naar de muur, waarbij Odido en Delta elkaar de schuld blijven geven.
Update vanuit mijn kant, ik heb weer internet! Na de tip van nero355 terecht gekomen op Delta topic en vervolgens op Discord met Delta support en hier heeft R3D _/-\o_ mijn probleem kunnen oplossen. Issue was ONT stond in "admin-locked staat" en dat veroorzaakte het probleem dat ik geen internet meer had/de lijn activatie niet goed ging.

• Plofkotje
Geen matches
Gwaihir schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:42:
Vraag trouwens: hoe statisch / dynamisch is dit Odido IP nu eigenlijk?

Ik lees daar verschillende dingen over in dit topic. Van: verandert eigenlijk nooit tot dagelijks+. Bij KPN was het die eerste en heb ik nooit de moeite van een dyn-DNS genomen (voor m'n VPN). Wat is de huidige situatie?

Of verschilt dit per stuk van het netwerk? Dit is KPN glas, met eigen Odido spullen in de POP om de hoek.
Bij mijn moeder is het IP adres stabiel, veranderd alleen als de stroom er langer dan een uur vanaf ligt (dankzij verbouwingen waarbij een prutser telkens de stroom in het appartementencomplex eraf weet te mikken gebeurt dat de laatste paar maanden regelmatig), maar voordat dat gebeurde had ze ongeveer een jaar hetzelfde IP adres. Ook op KPN glas met eigen Odido spullen.

• nero355

nero355

Geen matches
Gwaihir schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:42:
Vraag trouwens: hoe statisch / dynamisch is dit Odido IP nu eigenlijk?

Ik lees daar verschillende dingen over in dit topic. Van: verandert eigenlijk nooit tot dagelijks+.

Bij KPN was het die eerste en heb ik nooit de moeite van een dyn-DNS genomen (voor m'n VPN).
Dat is dan ook één van DE REDENEN om gewoon voor altijd bij KPN te blijven zitten indien mogelijk :)

Voor de rest was/is het alleen het oude XS4ALL en het hedendaagse Freedom Internet een optie wat dat soort dingen betreft...

Eventueel het ondertussen niet meer bestaande Tweak nog en dat was het dan wel qua ISP's in Nederland die je een soort van Zakelijk Internet op een Consumenten aansluiting konden leveren ;w
DjoeC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:32:
Heeft het Odido adres ook een "publieke hostnaam" zoals bij KPN xxx-xxx-xxx-xxx.fixed.kpn.net?
Er is sowieso een PTR Record/Reverse DNS voor elk IP adres aanwezig, maar de grap is juist of je die kan laten aanpassen naar eigen wens en dat kon vroeger alleen bij XS4ALL en ik gok ook bij het hedendaagse Freedom Internet ;)

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:34
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:38:
Er is sowieso een PTR Record/Reverse DNS voor elk IP adres aanwezig, maar de grap is juist of je die kan laten aanpassen naar eigen wens en dat kon vroeger alleen bij XS4ALL en ik gok ook bij het hedendaagse Freedom Internet ;)
No PTR records found for 188.89.mijn.ip.
Ik denk inderdaad dat ik dat niet kan laten aanpassen door Odido.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is dan ook één van DE REDENEN om gewoon voor altijd bij KPN te blijven zitten indien mogelijk :)

Voor de rest was/is het alleen het oude XS4ALL en het hedendaagse Freedom Internet een optie wat dat soort dingen betreft...

Eventueel het ondertussen niet meer bestaande Tweak nog en dat was het dan wel qua ISP's in Nederland die je een soort van Zakelijk Internet op een Consumenten aansluiting konden leveren ;w

[...]

KPN is nu even geen optie. XS4all: das was einmal....

Er is een PTR aanwezig, gelijk aan het IP adres inclusief de punten - of ik doe iets verkeerd ;)

• gerritjan
Gwaihir schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:01:
@gerritjan Mijn vraag is: waar zien jij en @ArcticWolf dat "Pool for mobile internet users" staan?
Als je hier je IP-adres invult krijg je meer informatie:
https://centralops.net/co/

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:06
code:
1
Rantmode

Nu wordt toch echt tijd voor Odido om gewoon IPv6 te gaan doen.
Aangezien ik het toch nodig had, via een hurricane tunnel ipv6 actief.
Helaas is zoeken met google en sites die google recaptcha gebruiken nu niet meer te doen.
Dus nu moet ik me weer in bochten gaan wringen om de mensen hier in huis vrolijk te houden.
Doordat goegel de hurricane (gratis) tunnel nu als botspam markeert is geen 1 site die hun recaptcha gebruikt (hoe kun je zo dom zijn..) niet meer bruikbaar.

Gisteravond wilde mijn vrouw wat kijken, waar ik niet veel aan vind.
Dus dacht ik pak videoland op mijn mobiel, wat denk je: volgens hun zit ik niet in Nederland!!
Als ik op sites https://whatismyipaddress.com/ of https://www.ip-adres.nl/ kijk zijn beide (ipv4 en ipv6) gewoon in Nederland, maar videoland zegt dus van niet!

Dat ik voor zoekacties iets anders dan goegel moet gebruiken vind ik niet erg, maar de rest in huis wel.
Dus nu moet ik weer van alles verzinnen om er voor te zorgen dat goegel en videoland alleen via ipv4 gaan en de dingen die ipv6 nodig hebben apart te zetten!

Dus Odido, verander het nu eindelijk eens,
Mijn contract is al voorbij, dus dat kan gelukkig zonder probleem overstappen...
Verder erg blij geweest met Odido, weinig problemen en anders goed opgelost.
Maar na een jaar door veel mensen zeuren is er nog steeds helemaal niets gebeurd.
Tenminste niet wat ik weet, en wat op Odido forum steeds herhaald word: het wordt onderzocht….
code:
1
rantmode: moest het even van me af schrijven...

• Lord_Dain
  • Laatst online: 11:19
jwbokx schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:55:
code:
1
Rantmode

Nu wordt toch echt tijd voor Odido om gewoon IPv6 te gaan doen.
Aangezien ik het toch nodig had, via een hurricane tunnel ipv6 actief.
Helaas is zoeken met google en sites die google recaptcha gebruiken nu niet meer te doen.
Dus nu moet ik me weer in bochten gaan wringen om de mensen hier in huis vrolijk te houden.
Doordat goegel de hurricane (gratis) tunnel nu als botspam markeert is geen 1 site die hun recaptcha gebruikt (hoe kun je zo dom zijn..) niet meer bruikbaar.

Gisteravond wilde mijn vrouw wat kijken, waar ik niet veel aan vind.
Dus dacht ik pak videoland op mijn mobiel, wat denk je: volgens hun zit ik niet in Nederland!!
Als ik op sites https://whatismyipaddress.com/ of https://www.ip-adres.nl/ kijk zijn beide (ipv4 en ipv6) gewoon in Nederland, maar videoland zegt dus van niet!

Dat ik voor zoekacties iets anders dan goegel moet gebruiken vind ik niet erg, maar de rest in huis wel.
Dus nu moet ik weer van alles verzinnen om er voor te zorgen dat goegel en videoland alleen via ipv4 gaan en de dingen die ipv6 nodig hebben apart te zetten!

Dus Odido, verander het nu eindelijk eens,
Mijn contract is al voorbij, dus dat kan gelukkig zonder probleem overstappen...
Verder erg blij geweest met Odido, weinig problemen en anders goed opgelost.
Maar na een jaar door veel mensen zeuren is er nog steeds helemaal niets gebeurd.
Tenminste niet wat ik weet, en wat op Odido forum steeds herhaald word: het wordt onderzocht….
code:
1
rantmode: moest het even van me af schrijven...
Mooie rant.. :) serieuze vraag; waarom heb je IPv6 'nodig'?

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-10 11:15

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik kan niet via het lokale netwerk inloggen op de webinterface van mijn router. Is dat normaal? De ene medewerker die ik sprak zei dat dit ook helemaal niet kan (dan zou het dichtgetimmerd zijn) en de andere zei dat dit ook gewoon moet kunnen.

Context:
- Odido Business glasvezel (XGS-PON)
- Zyxel T54 router
- Standaardinstellingen, ik heb er nog nooit op ingelogd want dat lukt dus niet.
- Verbonden via Wifi

Wat ik doe is dit:
1. Ik ga in de browser naar http://192.168.0.1

Wat ik verwacht dat er gebeurt:
1. Ik verwacht een login-scherm van de router te zien

Wat gebeurt er:
1. Ik zie in een flits een Zyxel-scherm, en daarna verdwijnt dat en geeft de browser aan 'connection refused'.

Iets nader onderzoek leverde op dat de http-variant van de applicatie wel laadt, maar dat de code van de applicatie me dan doorstuurt naar https://192.168.0.1 (met https). Deze server bestaat niet op https en daarom krijg ik de 'connection refused' foutmelding.

Ik kan dus wel concluderen dat ik het juiste IP-adres gebruik en de verbinding goed is, anders zou ik helemaal geen Zyxel-scherm zien.

Hetzelfde gebeurt trouwens op mijn laptop (Ubuntu) en mobiele telefoon (Android).
Hoe kan ik via het lokale netwerk bij de routerinstellingen?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18
Jeroen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
Ik kan niet via het lokale netwerk inloggen op de webinterface van mijn router. Is dat normaal? De ene medewerker die ik sprak zei dat dit ook helemaal niet kan (dan zou het dichtgetimmerd zijn) en de andere zei dat dit ook gewoon moet kunnen.

Context:
- Odido Business glasvezel (XGS-PON)
- Zyxel T54 router
- Standaardinstellingen, ik heb er nog nooit op ingelogd want dat lukt dus niet.
- Verbonden via Wifi

Wat ik doe is dit:
1. Ik ga in de browser naar http://192.168.0.1

Wat ik verwacht dat er gebeurt:
1. Ik verwacht een login-scherm van de router te zien

Wat gebeurt er:
1. Ik zie in een flits een Zyxel-scherm, en daarna verdwijnt dat en geeft de browser aan 'connection refused'.

Iets nader onderzoek leverde op dat de http-variant van de applicatie wel laadt, maar dat de code van de applicatie me dan doorstuurt naar https://192.168.0.1 (met https). Deze server bestaat niet op https en daarom krijg ik de 'connection refused' foutmelding.

Ik kan dus wel concluderen dat ik het juiste IP-adres gebruik en de verbinding goed is, anders zou ik helemaal geen Zyxel-scherm zien.

Hetzelfde gebeurt trouwens op mijn laptop (Ubuntu) en mobiele telefoon (Android).
Hoe kan ik via het lokale netwerk bij de routerinstellingen?
Heb je ooit op dat IP iets gedraaid wat iets van een HSTS header ofzo heeft gehad (dus een header die zegt dat je moet redirecten van http naar https). Browsers hebben nogal de neiging die dingen keihard te cachen. Werkt een browser die je niet tot nooit gebruikt?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:59
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen? Is dit een gebruikelijk iets? Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?

• gerritjan
Vinny4K schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:36:
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen? Is dit een gebruikelijk iets? Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?
Dus de monteur heeft de verbinding niet werkend opgeleverd? Dus ook niet getest?
De monteur heeft daar niets over gezegd toe hij wegging? Welke apparatuur gebruik je?

• nero355

nero355

justinkb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:01:
Ik krijg opeens 1.1Gbps uit mijn 1Gbps verbinding (over 2.5Gbps Ethernet), iemand anders met deze ervaring?
Als je een 1 Gbps abonnement hebt dan kan je zoiets verwachten :
1 Gbps WAN = 930 a 960 Mbps effectief.
2,5 Gbps WAN = 1040 Mbps grofweg.

Dus dat zou prima kunnen :)
offtopic:
Eindelijk een keer iemand die fatsoenlijke grootte afbeeldingen gebruikt die niet heel het scherm opvreten d:)b _O_
Kasper1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:23:
Als je van gbit naar 2 (of meer) gbit overstapt zou er dan geen ONT of media coverter oid in het installatie pakket moeten zitten?
As zaterdag komt de Guidion monteur en vandaag installatie pakket ontvangen. Maar hier zit alleen een Zyxel router in en die heeft zo te zien geen glas aansluiting. Er zit ook een glas kabeltje in zoals er nu ook al aanwezig is geel met groene connectoren.
Ik neem aan dat er nog iets mist om glas om te zetten naar ethernet? Heeft de monteur dit bij zich?
Kasper1985 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:30:
Een update voor degene die ook overstappen naar een gbit+ abonnement en dezelfde vraag hebben:

Er is een 2e pakket onderweg met DHL met afzender odido. Dat kan bijna niet anders dan de media converter zjjn. Wat enorm efficient en milieu vriendelijk van ze. Blijkbaar teveel moeite om het zo te organiseren dat er maar 1 keer voor gereden hoeft te worden.
Ze hebben gewoon een fuckup gemaakt dus : "Shit happens!" :)

Misschien hebben ze een nieuwe stagiaire of zo :+
rvk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:40:
Grote kans dat je beseft 2Gbps kunt halen over cat6. Misschien is zelfs 10Gbps mogelijk (afhankelijk van kwaliteit). Over korte afstanden kun je dat zelfs met cat5e halen. Dus glas zou ik niet verlengen als dat niet nodig is. (Tenzij het natuurlijk CCA kabel is, dan is de kwaliteit een stuk minder)
CAT6 doet 10 Gbps t/m 55 meter ;)

Wil je de 100 meter halen dan moet je aan de CAT6a bekabeling.

En CCA kabels zouden verboden moeten worden, maar helaas gebeurt dat maar niet... ;(
Vinny4K schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:36:
Guidion heeft vanmiddag mijn glasvezelverbinding aangesloten. Helaas werkt deze nog niet, want er is nog geen IP-adres toegewezen?

Is dit een gebruikelijk iets?
Hebben jullie hier ervaring mee hoe snel dit evt. gemiddeld opgelost is?
Niet de eerste keer dat Odido een IPv4 tekort heeft helaas... :-(
Jeroen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:14:
Dit is met zowel Chromium als Firefox. Het is ook niet de browser zelf die het doet, ik heb het stukje Javascript gevonden dat een redirect doet naar https. Maar tegelijkertijd draait er niks op poort 443 op de router.

Ik heb het IP nooit aangepast, ik probeer nu voor het eerst in te loggen. Op het kaartje staat inderdaad 192.168.1.1, maar daar draait niks. Erg vreemd.
rvk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:21:
Ieks. Ja, die poort 443 behoort dan wel open te staan lokaal.
Welke router is het???? (O, ik zie het al "Zyxel T54 router".)
(want de Zyxel T56 staat standaard op 192.168.2.1 met 443 open maar een self-signed certificate).

Je moest waarschijnlijk iets hebben waarbij je geen redirect krijgt maar met http (80) in kunt loggen en e.v. de https weer aan kan zetten.

Kun je tijdelijk javascript uitzetten? Of werkt de pagina dan helemaal niet?
In de config van Apache/NginX/LigHTTPd onder andere kan je ook in de config van een website opgeven dat er een redirect plaats vindt van http naar https dus het hoeft niet altijd een script te zijn die dat doet ;)

Verder is het eigenlijk best wel normaal dat een Zakelijke Verbinding wordt geleverd met een Router waar de klant niet in kan rondkijken, echter zou ik daar geen ZyXel T54/T56 verwachten maar een wat professioneler model van CISCO of zo...

Hoe dit allemaal bij Odido zit weet ik echter niet!

• rvk
Geen matches
DjoeC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:55:
Wat mij opvalt is dat ik sinds Odido af en toe "vertraging" heb bij het laden van Tweakers pagina's. Nu ik in het log van de Fritz kijk zie ik dat de glasverbinding netjes in stand blijft maar dat ik wel zo'n beetje elke 12 uur deze melding zie:

[...]

En dat komt op mij wel vreemd over....
Nee hoor. Is redelijk normaal. Dit is gewoon de verlenging van je externe IP adres. Maar bij jou is het dus 1x in de 12 uur? Bij mij (Odido over Delta) is het elke 30 minuten (leasetijd 1 uur). Over welk netwerk gaat het bij jou?

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 09-01-2025 13:20 ]

• DjoeC
Geen matches
rvk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Nee hoor. Is redelijk normaal. Dit is gewoon de verlenging van je externe IP adres. Maar bij jou is het dus 1x in de 12 uur? Bij mij (Odido over Delta) is het elke 30 minuten (leasetijd 1 uur). Over welk netwerk gaat het bij jou?
Dank je, dan ga ik me over het verlengen geen zorgen maken. Netwerk hier is UBRivierenland (KPN managed).

• rvk
Geen matches
The Source schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:49:
In range, zelfde mac als op mijn delta modem, zelfde IP. IP was bezet, maar dat device heb ik losgekoppeld, desondanks; mijn server krijgt niet het juiste IP.
Even router restarten nadat je die oude IP device los gekoppeld hebt. En dus het dan nog niet werkt even goed controleren of MAC adres goed ingegeven is.

Ik werk overigens met een statisch IP adres op de server zelf die buiten de DHCP range ligt. Dan hoeft de router dus niets toe te kennen en hoef ik daar ook niets in te stellen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:28
Geen matches
rvk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Even router restarten nadat je die oude IP device los gekoppeld hebt. En dus het dan nog niet werkt even goed controleren of MAC adres goed ingegeven is.

Ik werk overigens met een statisch IP adres op de server zelf die buiten de DHCP range ligt. Dan hoeft de router dus niets toe te kennen en hoef ik daar ook niets in te stellen.
Dank je voor je snelle tip.
Het was echter dat ik het niet active had staan. Zodra ik het active zette ging het lampje ook branden. Opgelost.

• nero355

nero355

Geen matches
Jef61 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:24:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'hoort gewoon zo' maar ik geef aan dat dit 'schokken' bij horizontaal pannen met de Google TV niet te doen was bij sommige apps (Netflix en F1TV dacht ik?).
Alles onder de 30 fps zien wij zo dus vreemd is het niet :)
Bij de Shield heb ik deze apps op een afwijkende framerate staan waarna er prima naar te kijken is.
Op welke manier precies ?!

Want voor zover ik weet deed dus de eerder genoemde oude app dat toch wel het beste als je alle Android TV opties die er nu zijn naast elkaar zet :)
The Source schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:49:
Vandaag Odido geinstalleerd, de zyxel EX5601-T1. Search leverde niets op.
Wij noemen die de ZyXel T56 denk ik :)
Ik probeer met networking / home networking / static dhcp mijn server een vast intern IP te geven.
Dat doe je het beste gewoon op de Server zelf :)
In range, zelfde mac als op mijn delta modem, zelfde IP.
IP was bezet, maar dat device heb ik losgekoppeld, desondanks; mijn server krijgt niet het juiste IP.

Moet ik nog ergens iets instellen?
Het lampje bij status brand niet.
Geen andere wijzigingen gedaan aan de modem na installatie.
Binnen of buiten je DHCP range ??

Als ze ISC DHCP Server op de Router gebruiken dan moet je verplicht een IP adres buiten je DHCP range gebruiken op het moment dat je Static DHCP IP Mappings op basis van MAC adres maakt :)

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-10 11:02
Geen matches
Wellicht een stomme vraag, maar kom er niet helemaal uit. Sinds wij zijn overgestapt van KPN op Odido, kan ik niet meer bij onze NAS komen. De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.

Is het nu gewoon mogelijk om het IP adres van de Odido modem aan te passen naar 192.168.2.1 en dan mijn DHCP range van 192.168.2.2 naar 192.168.2.XX te doen? Ik zie de optie in de modem. Maar brengt dit problemen met zich mee (los van de devices die opnieuw moeten connecten, wss d.m.v. een reset)

• rvk
Geen matches
Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:13:
De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.
Dan heb je dat vaste ip wel ooit ingesteld.

Je kunt nu 2 dingen doen. De router een nieuwe interne ip en dhcp range geven (staat op dezelfde pagina). Ik geef ook de voorkeur aan 192.168.2.x. Dan ben je er gelijk vanaf en werkt het weer.

Of je geeft je pc eenmalig hard het nr 192.168.2.99. Daarna kun je op ip 192.168.2.x van de nas komen. Dan moet je daar een nieuw ip instellen in de 192.168.1.x range (of op dhcp zetten, want je kunt de nas via hostname bereiken) en dan de pc ook weer op dhcp zetten.

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-10 09:32
Geen matches
Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:13:
Wellicht een stomme vraag, maar kom er niet helemaal uit. Sinds wij zijn overgestapt van KPN op Odido, kan ik niet meer bij onze NAS komen. De NAS heeft een vast IP adres gekregen van 192.168.2.XXX. De Odido modem en DHCP range is echter 192.168.1.X. Ik heb het vermoeden dat ik niet bij de NAS kom omdat ik alleen 192.168.2.X accepteer in de firewall, maar not sure.

Is het nu gewoon mogelijk om het IP adres van de Odido modem aan te passen naar 192.168.2.1 en dan mijn DHCP range van 192.168.2.2 naar 192.168.2.XX te doen? Ik zie de optie in de modem. Maar brengt dit problemen met zich mee (los van de devices die opnieuw moeten connecten, wss d.m.v. een reset)
Als modem het toestaat, dan zou na een herstart van het modem de verbonden devices een IP adres in de nieuwe range moeten krijgen. Dan kun je ook meteen weer bij je NAS waarschijnlijk. Ik zelf stel nooit meer adressen in op het device zelf, maar koppel een IP aan een MAC adres in het modem. Ik gebruik zelf een FritzBox, mede ook omdat Internet providers na een update van je modem de boel wel eens een factory reset willen geven.

There is no knowledge, that is not Power!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-10 11:02
Geen matches
Dank beiden. Ik had toendertijd inderdaad de NAS een vast IP adres gegeven in de 192.168.2.XX range, omdat de KPN modem ook al in die range zat. De Odido modem echter in de 192.168.1.XX range. Ik heb de Odido modem nu IP 192.168.2.1 gegeven en de DHCP range ook naar 192.168.2.XX. En inderdaad, de NAS is weer bereikbaar.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
Geen matches
Munki schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:26:
Dank beiden. Ik had toendertijd inderdaad de NAS een vast IP adres gegeven in de 192.168.2.XX range, omdat de KPN modem ook al in die range zat. De Odido modem echter in de 192.168.1.XX range. Ik heb de Odido modem nu IP 192.168.2.1 gegeven en de DHCP range ook naar 192.168.2.XX. En inderdaad, de NAS is weer bereikbaar.
Voeg ook even een reservering toe in je Zyxel voor je NAS, anders loop je de, weliswaar kleiner, kans dat een ander apparaat dit adres krijgt toegewezen.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-10 11:25
Kreeg vorige week dinsdag opeens een nieuw IP-adres toegewezen en vanmorgen weer een ander IP-adres.

Daarvoor was het al heel lang hetzelfde.

De DNS-records die naar mijn mailserver wijzen vinden dat niet zo leuk (heb daar wel een scriptje voor draaien, maar toch :X)

Ik hoop niet dat het vanaf nu "dinsdag, nieuw IP-adres dag" wordt :+

• Jensw19
Mr Magic schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:
Kreeg vorige week dinsdag opeens een nieuw IP-adres toegewezen en vanmorgen weer een ander IP-adres.

De DNS-records die naar mijn mailserver wijzen vinden dat niet zo leuk (heb daar wel een scriptje voor draaien, maar toch :X)

Hoor wel vaker indd dat t ip constant wijzigt, vind het zelf jammer maarja.. 20 euro bij KPN om wel een statisch IP te hebben als het uiteindelijk hetzelfde netwerk hoeft voor mij dan ook weer niet :)
Had laatst nog rondgekeken of ik indd ook zo'n scriptje voor elkaar kon krijgen, maar tot nu toe nog niet

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 11:15

Nutral

gamer/hardware freak

Mr Magic schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:

vandaag ook ineens een nieuw ip, na meerdere jaren op hetzelfde ip adres gezeten te hebben :(. zal ik dan toch moeten automatiseren.

• nero355

nero355

Geen matches
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:07:
Hoor wel vaker indd dat t ip constant wijzigt, vind het zelf jammer maarja...
Ik vind het tot nu toe (vanaf eind Oktober t/m vandaag) helemaal prima en totaal niet zo irritant als bij Delta/Caiway gedurende de 5 jaar dat ik daar zat :)
20 euro bij KPN om wel een statisch IP te hebben als het uiteindelijk hetzelfde netwerk hoeft voor mij dan ook weer niet :)
Dat is gek...

Sinds wanneer is dat ?!

Ik heb 20 jaar lang hetzelfde IP adres bij KPN via xDSL gehad dat gewoon aan mijn Klantnummer was gekoppeld en heb begrepen dat ze dat ook later voor de IPv6 Prefix hebben gedaan :?

/EDIT :
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:12:
Odido voor mij nu rond de 40 (na 8mnd 55/mnd) kpn ligt op 60/mnd :)
Odido heeft geen ipv6 en (nog) geen static ips (tov ziggo, maar die zijn nog duurder als vaste klant) dus daar baseerde ik die 20 euro op :P
Ahh!!! Op die fiets! :P
Dutch-gabber schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:56:
Het "probleem" hiermee is dat de NTU waarschijnlijk wordt vervangen, en dat ik geen SFP module in mijn eigen router kan gebruiken (extra device op UPS).
Je kan toch zo'n Zaram module kopen :?

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 28-01-2025 23:19 ]

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Ik vind het tot nu toe (vanaf eind Oktober t/m vandaag) helemaal prima en totaal niet zo irritant als bij Delta/Caiway gedurende de 5 jaar dat ik daar zat :)

[...]

Dat is gek...

Sinds wanneer is dat ?!

Ik heb 20 jaar lang hetzelfde IP adres bij KPN via xDSL gehad dat gewoon aan mijn Klantnummer was gekoppeld en heb begrepen dat ze dat ook later voor de IPv6 Prefix hebben gedaan :?
Odido voor mij nu rond de 40 (na 8mnd 55/mnd) kpn ligt op 60/mnd :)
Odido heeft geen ipv6 en (nog) geen static ips (tov ziggo, maar die zijn nog duurder als vaste klant) dus daar baseerde ik die 20 euro op :P
Moet wel zeggen.. nu eerste week (ooit) op glasvezel, tot vandaag met een ONT update echt rampzalig geweest, wil eigenlijk nog niet eens beginnen over de ervaring met uitgelogde websites, en nog vervelender, de chaptchas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LafQmBCpzjNpijhvyY13muKV-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1hv7O7QS0hE04nxaYzW7Yyce.png?f=user_large worden steeds erger! Nog nooit dit soort dingen gehad bij Ziggo moet ik zeggen.. :'(

• nero355

nero355

Geen matches
Jensw19 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:12:
Moet wel zeggen.. nu eerste week (ooit) op glasvezel, tot vandaag met een ONT update echt rampzalig geweest, wil eigenlijk nog niet eens beginnen over de ervaring met uitgelogde websites, en nog vervelender, de chaptchas [Afbeelding] worden steeds erger!

Nog nooit dit soort dingen gehad bij Ziggo moet ik zeggen.. :'(
Dat is het plezier van een IP adres dat constant verandert... -O-

Dat soort shit had ik ook bij Delta/Caiway toen ze ineens CG-NAT gingen gebruiken :r

Hopelijk blijft je IP adres voortaan stabiel de komende tijd en ben je er na de eerste/laatste keer weer van af :)

Ook trouwens een mooi voorbeeld van de ellende die je absoluut NIET oplost door effe een DDNS Accountje ergens aan te maken zoals ik al een paar keer eerder heb gepost :P

• Jensw19
Geen matches
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Dat is het plezier van een IP adres dat constant verandert... -O-

Dat soort shit had ik ook bij Delta/Caiway toen ze ineens CG-NAT gingen gebruiken :r

Hopelijk blijft je IP adres voortaan stabiel de komende tijd en ben je er na de eerste/laatste keer weer van af :)

Ook trouwens een mooi voorbeeld van de ellende die je absoluut NIET oplost door effe een DDNS Accountje ergens aan te maken zoals ik al een paar keer eerder heb gepost :P
Ahja, ADHD :P
Die DDNS inderdaad.. moet ik nog eens in gaan verdiepen lol, thanks!
Weet ik ook gelijk weer waarom ik n mini pc had aangeschaft (raspberry pi's vind ik toch wat minder worden nu, idk wrm)

[ Voor 8% gewijzigd door Jensw19 op 28-01-2025 23:26 ]

• nero355

nero355

Geen matches
Nou...

Zit ik net vrolijk te vertellen hoe je IP adres niet al te vaak verandert @ nero355 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ja hoor : Krijg ik vanwege per e-mail aangekondigd onderhoud ineens een totaal ander IP adres in een ander subnet :P

LOL! _O- :+

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
nero355 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:49:
Nou...

Zit ik net vrolijk te vertellen hoe je IP adres niet al te vaak verandert @ nero355 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ja hoor : Krijg ik vanwege per e-mail aangekondigd onderhoud ineens een totaal ander IP adres in een ander subnet :P

LOL! _O- :+
Hier geen e-mail ontvangen, maar wel na 3 maanden hetzelfde ip-adres gehad hebbende vandaag een nieuw ip-adres.

En het ergste is dat als ik op mijn muziekforum(Elektronauts) wil inloggen, dan krijg ik de melding dat ik met dit nieuw ip-adres niet kan/mag inloggen. Even mijn NordVPN lokaal opgestart met een NL server en toen lukte het wel. 8)7

• nero355

nero355

Moet je effe aanzetten op de Odido website nadat je inlogt ;)
En het ergste is dat als ik op mijn muziekforum(Elektronauts) wil inloggen, dan krijg ik de melding dat ik met dit nieuw ip-adres niet kan/mag inloggen.

Even mijn NordVPN lokaal opgestart met een NL server en toen lukte het wel. 8)7
Hmm...

Klinkt als Geo-IP data die niet klopt of in ieder geval iets mee mis is gegaan ?!

• rvk
Geen matches
nero355 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:15:
[...]
Want wat ik al zei in het Delta Glasvezel topic :
NAT Loopback/Reverse NAT wordt over het algemeen als een veiligheidsrisico gezien ;)
"Over het algemeen"? Heb je daar een bron voor? Ja, bij bepaalde bedrijven die het netwerk erg streng ingericht hebben, maar die hebben ook niet zo'n provider modempje of router. Voor de huis tuin en keuken gebruiker (ook voor de meeste kleine bedrijven) is dat echt geen probleem.

(Want volgens mij gaat het alleen om dat de ontvangende service niet ziet dat bv het verkeer wat van binnen komt, van welk IP adres dat is. Alles wordt gezien als hetzelfde externe IP.)

[ Voor 25% gewijzigd door rvk op 20-02-2025 21:20 ]

• DjoeC
Geen matches
Deze week voor de eerste keer een ongevraagde IP wissel gehad van Odido (dankjewel - maar niet heus) en nu weet ik weer waarom ik zo blij was met een vast IP: Mijn agenda was niet meer bereikbaar. Domein loopt via Cloudflare (met doorgifte van het werkelijke bron IP) maar ik draai ook Fail2ban met Cloudflare integratie.

Het nieuwe IP whitelisten in fail2ban is "eenvoudig" (moest t wel weer even opzoeken) maar dan staat t nog gebanned bij Cloudflare. Natuurlijk niet bij stilgestaan en dus als eerste de hele fail2ban database gepoests en geherstart, geen succes want die DB wordt opnieuw opgebouwd met de nummers die Cloudflare al gebanned heeft. Dus, fail2ban gestopt, database gepoetst, ingelogd bij cloudflare, zoeken, zoeken naar die lijst - mijn nieuwe IP nummer uit de blocklijst gehaald, fail2ban weer gestart, die bouwt weer een nieuwe database en voila: het werkt weer. Soms denk ik: had ik maar een vak geleerd.....

Odido, goedkoper maar wel meer werk en onverwachte bijverschijnselen door het "variable" IP adres. Maar goed, als t over een week of wat weer gebeurt weet ik tenminste waar ik op moet letten.

• jongetje
@DjoeC Dit staat toch gewoon in de voorwaarden en is trouwens bij de meeste consumenten abonnementen het geval. Dan betaal je wat meer en neem je de zakelijke variant met een vast ip-adres.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
jongetje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:57:
@DjoeC Dit staat toch gewoon in de voorwaarden en is trouwens bij de meeste consumenten abonnementen het geval. Dan betaal je wat meer en neem je de zakelijke variant met een vast ip-adres.
Precies dat! Als jij vaste adressen wilt pak je de zakelijke variant. Dat staat ook duidelijk vermeld bij afsluiten abonnement 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• nero355

nero355

Geen matches
rvk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:53:
"Over het algemeen"? Heb je daar een bron voor?
Het is veel te lang geleden (Denk aan 15+ jaar of zo...) dat ik daar het een en ander over heb gelezen zowel hier op GoT als elders dus als je het echt wilt weten dan moet je zelf effe wat research doen :)
DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
Deze week voor de eerste keer een ongevraagde IP wissel gehad van Odido (dankjewel - maar niet heus) en nu weet ik weer waarom ik zo blij was met een vast IP
Als je iets van een KPN/XS4ALL/Freedom Internet gewend bent dan zijn andere ISP's inderdaad behoorlijk minder ineens... ;w
ik draai ook Fail2ban
Ik vind dat spul zwaar overschat en bij sommigen wordt de database met geblokkeerde domeinen op een gegeven moment zo groot dat de hele toestand er ontzettend traag van wordt... :F

Gewoon Private/Public Keys gebruiken en een andere poort instellen en KLAAR!!! :Y)

Of alles over iets van een Wireguard Tunneltje doen indien mogelijk...
Soms denk ik: had ik maar een vak geleerd.....
Zei een oude collega van mij ook altijd! :D _O-
Odido, goedkoper maar wel meer werk en onverwachte bijverschijnselen door het "variable" IP adres.
Het is maar 1473854923 keer in dit topic gevraag en beantwoord, maar goed... "onverwacht bijverschijnsel" inderdaad! _O- :+

• rvk
Geen matches
DjoeC schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Voorlopig zoek ik dus de (werkende) oplossing voor het automatisch geen omkijken hebben naar wijzigende IP adressen.
En het kan nu best zijn dat je de komende 2 jaar hetzelfde ip adres blijft houden :P

Ook het aankoppelen van een eigen router heeft geloof ik een wijziging.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je met een api gelijk het juiste ip bij Cloudflare in kunt schieten. Dan kun je het een en ander automatiseren.

• DjoeC
Geen matches
rvk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:07:
[...]

En het kan nu best zijn dat je de komende 2 jaar hetzelfde ip adres blijft houden :P

Ook het aankoppelen van een eigen router heeft geloof ik een wijziging.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je met een api gelijk het juiste ip bij Cloudflare in kunt schieten. Dan kun je het een en ander automatiseren.
Eigen Fritz hangt al sinds begin januari aan 't KPN AON net met een UPS dus geen uitval. Reset kwam om 04.30 vanuit Odido.

Vwb Cloudflare laat ik hier even rusten want niet specifiek Odido.

• DjoeC
Geen matches
knorde schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:57:
Ik zit al jaren bij KPN.

Mijn contract loopt in mei af bij KPN en nu heb ik een verlengaanbod gehad van KPN:
6 maanden 7,50 korting bij een 1 jarig contract.
12 maanden 10,00 korting bij een 2 jarig contract.

Ik betaal op dit moment 52,50 per maand voor een 1 Gbit abonnement.

Nu zie ik dat Odido ditzelfde abonnement aanbiedt voor 45 euro per maand (standaard al 7,50 per maand goedkoper) en ook nog eens de eerste 6 maanden voor 30 euro bij een 1 jarig contract. Dit scheelt dus veel.

Nu heb ik met KPN gebeld en zij geven aan dat de kwaliteit minder is bij Odido omdat KPN klanten voorrang krijgen op het KPN netwerk. De latency zou ook hoger zijn bij Odido.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zou zeggen dat KPN of Odido via KPN aardig hetzelfde effect zou geven qua werking maar misschien dat jullie wel anders ervaren.
BS. Ik heb Odido sinds begin dit jaar via KPN. Behalve de bekende dingen van Odido niks gemerkt. Trek mijn Gb lijn compleet vol gedurende langere tijd. KPN netwerk hoort los te staan van KPN ISP en dus dezelfde service te leveren aan al hun (netwerk) klanten. De ACM is ervoor om dat te bewaken.

O ja, je krijgt geen vast IP adres ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DjoeC op 22-02-2025 12:05 ]

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:31
Geen matches
gerritjan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:52:
Vandaag na een stroomstoring van 40 minuten een nieuw public IP gekregen van Odido's DHCP-server.
En dat is heel gewoon bij Odido.
Dynamische public ip adres.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet. Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.

• DjoeC
Geen matches
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:15:
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet. Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.
Tja, in bijvoorbeeld de NPM access list wordt een domain name niet geaccepteerd. Met scripting is daar best wel iets te regelen maar lekker is anders. Ja, ik weet waarom zou je intern <> intern via buiten willen laten lopen? Nou, bijvoorbeeld vanaf gasten LAN naar intern LAN.

• nero355

nero355

Geen matches
Ik snap de issues met dat wijzigende ip adres niet.
Jij vindt het leuk om Apple/Google/Microsoft/Netflix/enz. constant te vertellen dat jij het echt bent die inlogt, maar helaas een ISP hebt die regelmatig je IP adres wijzigt :?

Daar gaat een Dynamic DNS Service je niet bij helpen helaas...
Zijn zat oplossingen voor te vinden. Die ook nog eens makkelijker te onthouden zijn dan een ip adres.
Als je naar huis toe wilt verbinden : Ja.
Voor al het andere : NEE! :P
DjoeC schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:56:
Ja, ik weet waarom zou je intern <> intern via buiten willen laten lopen?

Nou, bijvoorbeeld vanaf gasten LAN naar intern LAN.
Eigenlijk best wel een lelijke oplossing...?!
jongetje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:55:
Zo hard regent het niet tegen een muur aan, verder dat loopt echt niet vol
Mijn ervaring is heel anders dankzij de typische Nederlandse wind die serieus water dat uit een regenpijp kwam in de muur van het huis heeft geduwd en dus uiteindelijk een weg naar binnen heeft gevonden om vervolgens een hele lelijke lekkage te veroorzaken... :| :/

#OnderschatDeKrachtVanWaterNiet! ;)

• jongetje
Geen matches
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Jij vindt het leuk om Apple/Google/Microsoft/Netflix/enz. constant te vertellen dat jij het echt bent die inlogt, maar helaas een ISP hebt die regelmatig je IP adres wijzigt :?

Daar gaat een Dynamic DNS Service je niet bij helpen helaas...
Met een nieuw ip hoef je helemaal niet opnieuw in te loggen. Ik zit regelmatig achter andere ipadressen en ben dan altijd direct ingelogd.
Mijn ervaring is heel anders dankzij de typische Nederlandse wind die serieus water dat uit een regenpijp kwam in de muur van het huis heeft geduwd en dus uiteindelijk een weg naar binnen heeft gevonden om vervolgens een hele lelijke lekkage te veroorzaken... :| :/

#OnderschatDeKrachtVanWaterNiet! ;)
Een regenpijp met liters water van een dak is wel iets anders dan een stukje kabelgoot van nog geen cm dik en 30cm lang en aan de onderkant open is tegen je muur.

• gerritjan
Geen matches
Staat te laag op mijn prioriteitenlijstje. Gelukkig heb ik hier maar zelden stroomuitval.

• Lord_Dain
  • Laatst online: 11:19
Geen matches
Viel mij op dat ik vandaag een ander IP adres heb gekregen op mijn VLAN300 interface op mijn Fortigate. Nu was er vanochtend ook onderhoud aan het Odido netwerk hier tussen 00:00 en 07:00u 's nachts - kan dat de reden zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuw IP adres gehad dus het moet toch bijna wel?

Beetje irritant omdat je op veel websites opeens nieuwe cookies moet accepteren.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Lord_Dain schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:31:
Viel mij op dat ik vandaag een ander IP adres heb gekregen op mijn VLAN300 interface op mijn Fortigate. Nu was er vanochtend ook onderhoud aan het Odido netwerk hier tussen 00:00 en 07:00u 's nachts - kan dat de reden zijn? Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuw IP adres gehad dus het moet toch bijna wel?

Beetje irritant omdat je op veel websites opeens nieuwe cookies moet accepteren.
Jep. Onderhoud kan er zeker voor zorgen dat je een nieuw ip adres krijgt.

• HJR
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Geen matches
Ik ervaar dat Odido thuis eruit ligt. Ineens krijg ik geen IP adres meer.

• HJR
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Geen matches
HJR schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:09:
Ik ervaar dat Odido thuis eruit ligt. Ineens krijg ik geen IP adres meer.
Vandaag is Gideon langs geweest om m'n verbinding te herstellen. Conclusie: geen licht. Heeft een andere monteur mijn verbinding dus opgeruimd...... Dat kan natuurlijk gebeuren. Gelukkig heb ik nog een Reggefiber aansluiting en kon de monteur het zelf fixen. Half uurtje later weer licht en meteen weer verbinding.

Ik ben dus snel en goed geholpen en dat mag ook wel gezegd worden.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen