• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35
Matched: ip-adres
jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.
Als je je beveiliging regelt met (dynamische) ipadressen is dat een beetje zoals een sleutel aan een willekeurig iemand geven. Die weet niet waar hij naar binnen kan maar ergens staat wel voor een deur voor hem open.

Los van dat hier VPN voor is uitgevonden, zou je ook een zakelijk abonnement kunnen nemen met een vast IP-adres, krijg je er meteen een 4g backup bij.
Wat ik begreep is dat bij kpn je op adres kan veranderen, maar het in de praktijk niet of nauwelijks voorkomt.
Bij Ziggo had ik op papier ook geen vast ip-adres maar had wel 6 jaar lang hetzelfde adres.

Eens dat vpn een veel betere oplossing is inderdaad :P

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:35
jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.
Als je je beveiliging regelt met (dynamische) ipadressen is dat een beetje zoals een sleutel aan een willekeurig iemand geven. Die weet niet waar hij naar binnen kan maar ergens staat wel voor een deur voor hem open.

Los van dat hier VPN voor is uitgevonden, zou je ook een zakelijk abonnement kunnen nemen met een vast IP-adres, krijg je er meteen een 4g backup bij.
Sorry hoor maar bij KPN is het zo statisch als het maar zijn kan. Tenzij je gaat verhuizen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Sorry hoor maar bij KPN is het zo statisch als het maar zijn kan. Tenzij je gaat verhuizen.
Als KPN zijn backend gaat vernieuwen of iets wijzigt in de infra dan kun je gewoon een ander ip-adres krijgen. Ik heb speciaal even gekeken en bij de consumenten abonnementen zie ik nergens dat je recht hebt op een ip-adres welke aan de klant is gekoppeld en nooit wijzigt. Dat vind ik alleen bij de zakelijke abonnementen terug.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 20-05-2024 11:24 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Geen matches
Ik heb al sinds mijn aansluiting bij Odido hetzelfde IP adres. En dat was november 2022.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Economics
jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Als KPN zijn backend gaat vernieuwen of iets wijzigt in de infra dan kun je gewoon een ander ip-adres krijgen. Ik heb speciaal even gekeken en bij de consumenten abonnementen zie ik nergens dat je recht hebt op een ip-adres welke aan de klant is gekoppeld en nooit wijzigt. Dat vind ik alleen bij de zakelijke abonnementen terug.
Backend heeft er niets mee te maken, ik heb al bovenstaand toegelicht wanneer je ip adres kan wijzigen maar dat project is al bijna klaar. De kans dat je ip wijzigt , al heb je geen “statisch’ ip is enorm klein.

Ik loop al jaren met dezelfde ip

• Economics
Geen matches
Caelorum schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Het betreft hier de periode 2014 tot 2021.

En je mag het onzin noemen, maar het is toch echt gebeurd.
Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.

Buiten dat, het is niet zo dat als je je modem uit zet paar dagen, de lease voorbij is en je een ander ip krijgt, hij zit aan jou verbonden (voor altijd). Dus theoretisch klopt het dat het “dynamisch” is, in de praktijk niet :). Ontopic

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:31
Geen matches
Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.

Buiten dat, het is niet zo dat als je je modem uit zet paar dagen, de lease voorbij is en je een ander ip krijgt, hij zit aan jou verbonden (voor altijd). Dus theoretisch klopt het dat het “dynamisch” is, in de praktijk niet :). Ontopic
Hier ook na ruim een jaar hetzelfde public ip adres hebben gehad.
Voor een paar maand terug 3x gewijzigd. (In een week)
Het is ook bekend als je een eigen router aan sluit dat dit verandert.
Ik zelf heb er geen last van gebruik ddns.
Kwam er achter dat dscam niet meer werkte.
Daar had ik voor gemak het public ip in gezet.
Nu ook verandert in ddns adres.

Wat een onzin dat je een email van zal krijgen.
Dat is helemaal niet waar.
Hoe komt u erbij.

• Economics
Geen matches
peterbier schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Hier ook na ruim een jaar hetzelfde public ip adres hebben gehad.
Voor een paar maand terug 3x gewijzigd. (In een week)
Het is ook bekend als je een eigen router aan sluit dat dit verandert.
Ik zelf heb er geen last van gebruik ddns.
Kwam er achter dat dscam niet meer werkte.
Daar had ik voor gemak het public ip in gezet.
Nu ook verandert in ddns adres.

Wat een onzin dat je een email van zal krijgen.
Dat is helemaal niet waar.
Hoe komt u erbij.
Bij KPN? Mag ik je adresgegevens in een pm want dan ga ik dat uitzoeken.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Geen matches
Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.[...]
Kan zijn dat het tegenwoordig zo is, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. Even voor de goede orde, ik heb het over kpn over het kon netwerk, dus we dwalen wat af van dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2024 18:22 ]

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 08:29

Sm0k3r

cough...cough...

Ip-adres was vorige week veranderd (1363 postcode gebied).

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
De dag die je wist die zou komen is eindelijk hier; vannacht om klokslag 02:30 uur is na 2 jaar mijn 'dynamisch' IP adres gewijzigd. Aan mijn kant is er geen wijziging geweest qua apparatuur, voor mij dus een raadsel waarom dit is gebeurd.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:18
Geen matches
Freekers schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:21:
De dag die je wist die zou komen is eindelijk hier; vannacht om klokslag 02:30 uur is na 2 jaar mijn 'dynamisch' IP adres gewijzigd. Aan mijn kant is er geen wijziging geweest qua apparatuur, voor mij dus een raadsel waarom dit is gebeurd.
easy-cloud schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:41:
@Freekers same here, baal er van want nu mag ik weer alles na om management ip adressen te wijzigen.
Ja ik ook! Ben van 31.20.X.X reeks naar 87.212.X.X reeks verhuisd. Ik had al sinds maart 2021 mijn oude ip adres O-)

[ Voor 3% gewijzigd door adjego op 24-05-2024 10:07 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:17
Geen matches
adjego schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:06:
[...]

[...]

Ja ik ook! Ben van 31.20.X.X reeks naar 87.212.X.X reeks verhuisd. Ik had al sinds maart 2021 mijn oude ip adres O-)
Bij mij juist andersom! Van 87.212.X.X naar 31.2.X.X :P

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-10 19:40
Geen matches
Freekers schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:21:
Ook hier vannacht omgezet na plus 3 jaar hetzelfde IP adres.
Van 80.x.x.x of was het 85.x.x.x naar 143.179.x.x

Vroeg me al af waarom mijn VPN niet wilde verbinden. Opgelost.
Hopelijk zorgt dit nieuwe IP dat de congestie zie ik 's-avonds bemerkte ook verminderd is. Liefst helemaal verdwenen ;)

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen matches
easy-cloud schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:41:
@Freekers same here, baal er van want nu mag ik weer alles na om management ip adressen te wijzigen.
Herkenbaar. Daar waar mogelijk maak ik gebruik van mijn DDNS record, maar niet alle applicaties/devices ondersteunen dat. Gelukkig zijn er dat maar een aantal :)
adjego schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:06:
Ik ben juist van 87.212.X.X naar 31.20.X.X gegaan. Heb jij mijn IP gekregen? :+
yalerta schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:49:
Hopelijk zorgt dit nieuwe IP dat de congestie zie ik 's-avonds bemerkte ook verminderd is. Liefst helemaal verdwenen ;)
Congestie? Hoe meet je dat als ik vragen mag :) ?

[ Voor 10% gewijzigd door Freekers op 24-05-2024 14:03 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 21:13
Ha ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat al mijn services het niet meer deden.

Zie dat meerdere tweakers met odido dus een ander IP adres hebben gekregen...
Is dit nog wel een eigen IP-adres of deel je die met anderen (soft-IPV4? ben de term even kwijt?).

Het lijkt mij namelijk niet om mijn reverse proxy (caddy) weer in de lucht te krijgen ondanks dat ik bij mijn host provider het IP adres heb aangepast...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
wouser schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:05:
Ha ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat al mijn services het niet meer deden.

Zie dat meerdere tweakers met odido dus een ander IP adres hebben gekregen...
Is dit nog wel een eigen IP-adres of deel je die met anderen (soft-IPV4? ben de term even kwijt?).
Ik denk dat jij GC-nat bedoeld?
Het lijkt mij namelijk niet om mijn reverse proxy (caddy) weer in de lucht te krijgen ondanks dat ik bij mijn host provider het IP adres heb aangepast...
Ik zie toch een hoop mensen die nog geen DDNS gebruiken, Heb het al vaker geroepen, ik gebruik DuckDNS en merk dus helemaal niks van een gewisselde IP.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:16
Geen matches
Van het weekend ben ik aan het stoeien geweest met OpnSense als vervanging van m'n FritzBox router. Nu heb ik het in de basis wel werkend door het maken van VLAN300 en krijg ik ook netjes een WAN IP adres.
Echter, wanneer ik een speedtest doe vanaf de OpnSense machine, dan haal ik slechts een upload en download snelheid van ca. 130Mbit.

Wanneer ik de OpnSense machine aansluit achter de FritzBox en deze daarmee router achter router is, dan haalt ie wel de verwachte snelheid van ongeveer 950Mit.
Om te kijken of het aan de VLAN inrichting op OpnSense ligt heb ik er ook even een managed switch tussen gezet en deze de VLAN laten untaggen. Dan werkt het ook, maar wederom zo langzaam.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of een idee waar dit verschil in kan zitten?

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen matches
lexuzu schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:38:
Van het weekend ben ik aan het stoeien geweest met OpnSense als vervanging van m'n FritzBox router. Nu heb ik het in de basis wel werkend door het maken van VLAN300 en krijg ik ook netjes een WAN IP adres.
Echter, wanneer ik een speedtest doe vanaf de OpnSense machine, dan haal ik slechts een upload en download snelheid van ca. 130Mbit.
En wat voor een hardware heeft je OpnSense doos?

Gezien hij achter de Fritz wel volle bak kan draaien vermoed ik een CPU bottleneck of dat er ergens een hardwarematige versnelling uit staat. Zolang hij niet hoeft te NATten heeft hij ook geen echte load.

I reject your reality and substitute my own

• lexuzu
Geen matches
lexuzu schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Hij draait binnen proxmox wat draait op een core i7 met 32gb ram. Overigens achter de fritzbox draait ie dan ook als router (double nat).
De speedtest doe ik met de ookla speedtest commandline versie vanaf de opnsense instance. Dan hoeft ie nog geen network address translation te doen.
Omdat ik het niet los kon laten heb ik vanavond nog geprobeerd e.e.a. te debuggen.
De eerste stap was op een andere manier verifiëren of m'n proxmox inrichting op zichzelf in staat was de USB nic op volle snelheid te kunnen gebruiken. Hiertoe heb ik weer een managed switch tussen de proxmox node en de ONT gezet en laat ik de switch VLAN300 untaggen. Hiermee kon ik makkelijker direct een IP adres krijgen van Odido in een Windows VM. Tot mijn verrassing haalde die windows VM meteen de volle snelheid (900Mbit+) op die USB netwerk interface.
Wat opviel is dat het IP adres dat ik kreeg in hetzelfde subnet zit als het IP adres dat mijn Fritz box toegewezen krijgt. Het IP adres dat OpnSense eerder kreeg zat in een compleet andere range. Hierop heb ik in OpnSense voor de WAN poort het mac adres gespoofed met het mac adres van de netwerk interface van de Windows VM. Hierop krijg ik in OpnSense hetzelfde IP adres van Odido als mijn Windows VM kreeg, en heb ik gek genoeg nu wel de volle snelheid.
Prachtig natuurlijk, maar ok tast een beetje in het duister waarom het nu wel werkt. Mocht iemand een idee hebben wat het opgelost zou kunnen hebben dan houd ik mij aanbevolen.

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-10 13:36
Geen matches
Is er iemand die een Unifi router en Unifi switch gebruikt met een SPF poort en zijn Odido glasvezel verbinding hierop laat binnenkomen, doorlust naar zijn router om het vanaf daar te laten regelen?

Ik had deze setup voordat de bliksem aan de overkant van de straat insloeg. Die inslag heeft mijn oude USG niet overleeft waarna ik een UCG-Ultra kocht, met ingebakken software. Ik heb mijn netwerk opnieuw ingericht en alles werkt, behalve die SPF stap. Ik krijg geen IP adres vanuit Odido en ik gok dat ik ergens een fout maak.

Ik heb nu de Draytek die ik destijds van T-mobile kreeg teruggeplaatst en vanuit daar krijg ik nu internet op m'n Unifi netwerk, maar het liefst ga ik terug naar de situatie van voorheen en kan die unit terug naar zolder.

Als iemand tips, stappen en screenshots zou kunnen delen dan ga ik ermee aan de slag op een moment dat het huishouden zonder internet kan zonder dat er commentaar komt of het nog lang duurt 😅

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-10 14:10
Geen matches
Johnvh schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:26:
Is er iemand die een Unifi router en Unifi switch gebruikt met een SPF poort en zijn Odido glasvezel verbinding hierop laat binnenkomen, doorlust naar zijn router om het vanaf daar te laten regelen?

Ik had deze setup voordat de bliksem aan de overkant van de straat insloeg. Die inslag heeft mijn oude USG niet overleeft waarna ik een UCG-Ultra kocht, met ingebakken software. Ik heb mijn netwerk opnieuw ingericht en alles werkt, behalve die SPF stap. Ik krijg geen IP adres vanuit Odido en ik gok dat ik ergens een fout maak.

Ik heb nu de Draytek die ik destijds van T-mobile kreeg teruggeplaatst en vanuit daar krijg ik nu internet op m'n Unifi netwerk, maar het liefst ga ik terug naar de situatie van voorheen en kan die unit terug naar zolder.

Als iemand tips, stappen en screenshots zou kunnen delen dan ga ik ermee aan de slag op een moment dat het huishouden zonder internet kan zonder dat er commentaar komt of het nog lang duurt 😅
geen ip adress krijgen kan met 2 settings te maken hebben (eigen ervaring)
1. vlan tag (300 voor internet)
2. dhcp unicast (was voor mij vroeger niet nodig, tegenwoordig wel)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:18
Geen matches
Johnvh schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:26:

Ik weet niet of het nog wat toevoegd op de post van rens, maar ik heb ook via AON volgens mij hetzelfde, behalve dat dit eerst met een edgeswitch was: Luuk1983 in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Hier het omzetten van edgeswitch naar Unify switch: en let wel op, dit is nog een dingetje die ik niet helemaal goed had staan waardoor ik geen IP kreeg (combi van deze twee posts):
Luuk1983 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Luuk1983 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk1983 op 31-05-2024 11:41 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• yalerta
Geen matches
CPM schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:49:
[...]
... Iets wat Guidion niet kan/mag oplossen.
Die gaan gewoon weg zonder verdere info. Geen ticket nummer, niks.
Klantenservice zegt gewoon dat ze het ook niet weten. "Misschien werkt het over 3 dagen".
Dat is toch om te huilen? Ze weten niet eens binnen hun eigen proces waar ze staan en wie er verantwoordelijk is voor de te zetten stappen, laat staan dat je je nieuwe klant goed informeert.
Odidio was een gok, maar blijkbaar bevestigd dit wat je de laatste tijd in de media hoort.
:) |:(
Wil jij echt van de "boterfabriek" weten waar jouw product zich bevind? Het enige wat telt is dat jij het product op tafel kan zetten om je boterham te smeren.

Dat je directe contact, de monteur, niet helemaal zijn dag had gebeurt ons allemaal wel eens.

Gelet op de reactie van @bjusterbaarlik maak jij je ook schuldig aan datgene wat je Odido verwijt.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:23:
[...]

Je verhaal is te vaag om iets nuttigs te melden. Als je het precieze probleem kunt vertellen eventueel aangevuld met foto's is misschien wel te vertellen wat er mis is.
Bedenk dat met het vingertje wijzen er slechts 1 vinger naar "de ander" wijst., 3 vingers wijzen altijd naar jezelf en de de duim omhoog >:)

Odido kan wel aangerekend worden dat door hun bedrijfsvoering om Internet aan te bieden via infrastructuur die niet in eigendom is, er vertraging in de stappen optreed indien onvolkomenheden in die infrastructuur zijn

Inmiddels ben ikzelf al 4 jaar aangesloten bij Tmobiel/Odido. Ik ben pas aan het tweede IP adres bezig en heb (nog) geen uitval gehad. De IP adres wijziging, enig weken terug. geeft mijn inziens aan dat er "gewerkt" wordt om de de grote?? aanloop van nieuwe klanten een "werkend" product aan te bieden.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Geen matches
yalerta schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:39:
[...]

Wil jij echt van de "boterfabriek" weten waar jouw product zich bevind? Het enige wat telt is dat jij het product op tafel kan zetten om je boterham te smeren.

Dat je directe contact, de monteur, niet helemaal zijn dag had gebeurt ons allemaal wel eens.

Gelet op de reactie van @bjusterbaarlik maak jij je ook schuldig aan datgene wat je Odido verwijt.

[...]

Bedenk dat met het vingertje wijzen er slechts 1 vinger naar "de ander" wijst., 3 vingers wijzen altijd naar jezelf en de de duim omhoog >:)

Odido kan wel aangerekend worden dat door hun bedrijfsvoering om Internet aan te bieden via infrastructuur die niet in eigendom is, er vertraging in de stappen optreed indien onvolkomenheden in die infrastructuur zijn

Inmiddels ben ikzelf al 4 jaar aangesloten bij Tmobiel/Odido. Ik ben pas aan het tweede IP adres bezig en heb (nog) geen uitval gehad. De IP adres wijziging, enig weken terug. geeft mijn inziens aan dat er "gewerkt" wordt om de de grote?? aanloop van nieuwe klanten een "werkend" product aan te bieden.
Fijn dat jij geen problemen ervaart.

Als ik gewoon op een klant stoel ga zitten dan boeit het mij idd ook niet waar het fout gaat. Het enige waarvoor ze moeten zorgen is dat ze hun werk goed doen. En dus komen op het moment die je afspreekt en leveren wat ze moeten doen tijdens de oplever datum.

Natuurlijk kan het voorkomen dat er iets mis gaat, maar dat ze de klant in het ongewisse laten is helemaal niet wat het moet zijn.

Ik vraag hier gewoon wat het kan zijn en probeer met de kennis die ik heb over het Odido gebeuren te vragen wat er fout kan gaan in dit proces en wie dan aanzet is en hoelang dat kan gaan duren.

Ik weet niet waarom je over het vingertje wijzen begint, want wat zou mijn aandeel moeten zijn in Odido's falen dan? Even mee lopen naar de wijkkast? En ik begrijp helemaal niet waar je uit opmaakt dat ik zeg dat de fout bij de Guidion monteur ligt. Maarja de Huawei converter zal ik dan zelf aan de muur moeten boren ofzo? Staat gewoon in de brief dat Guidion dat moet doen hoor.

Voor diegene die niet meteen klant bashen: er staat E-fiber op de sticker. :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
vr6-only schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Je kunt inderdaad de Fritzbox blijven gebruiken. Enkel van provider wisselen onder Internet toegang en na een reboot moet het werken.

De monteur komt inderdaad de donkergroene/zwarte NT vervangen door een ander apparaat, deze is ook anders en moet geactiveerd worden door de monteur. De oranje zijde is niets anders dan een stofkap om de connector van de glasvezel te beschermen. Je aansluiting heeft namelijk 2 vezels. De linker vezel wordt al gebruikt en de rechter niet.
Eindelijk.. na ongeveer een maand te hebben gewacht, is het eindelijk zover.

Donderdag 30-5-2024 had ik een sms en een mailtje ontvangen dat een monteur van Guidion de volgende dag op 31-5-2024 langs zou komen tussen 8 en 12 uur.

Donderdagavond rond 20:15 kreeg ik nog een sms dat de monteur rond 10:37 op vrijdagochtend zou komen.
Een van de TV-BOX (SEI Robotics SEI800TFAS) had ik alvast aangesloten op een vrije HDMI-port van de TV en daarna geconfigureerd (Google account ingevoerd, Odido abonnementnummer en pin-code). Het Odido TV-abonnement kon ik toen nog niet activeren (logisch, nog geen Odido internet).

Vrijdagochtend rond 10.30 viel de internetverbinding van KPN/XS4ALL uit en niet lang daarna kreeg ik een SMS dat de Guidion monteur binnen 10 minuten langs zou komen. En ja, om 10:40 ging iemand aanbellen.

De Guidion monteur deed wat hij moest doen. De zwarte NT-kast werd afgekoppeld en verplaats naar rechts. De Huawei XGS-PON is geplaatst en aangesloten middels het geleverde gele kabeltje .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_FAF5xIp4hFvQVowF4fnS89nDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybyLJVFs3PPPpAQxkwr5nrT9.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat de monteur kwam, had ik de Fritzbox 7590 geconfigureerd om gebruik te maken van T-Mobile Thuis glasvezel. Oorspronkelijk wilde de monteur perse de Zyxel T56 aansluiten om zeker van te zijn dat de Odido internetverbinding actief is, anders zou hij binnen 5 minuten weg zijn (als de Huawei converter geplaatst is). Uiteindelijk wilde hij toch meewerken om direct te testen met de Fritzbox (had verteld dat de FB7590 al geconfigureerd was met T-Mobile profiel). De Odido internetverbinding was meteen actief!!

Bij de TV-Box moest ik alleen nog op de knop inloggen aanklikken (het eerder ingevoerde Odido TV-abonneenummer en pin-code zijn netjes opgelsagen). En dan is het klaar !!

Ik moest mijn handtekening (digitaal) zetten op de telefoon van de monteur en daarna was hij weer weg. Om 11:12 kreeg ik een mail (werkbon) van de Guidion monteur.

Zo soepel kan het ook.

De volgende moest ik daarna nog regelen:
DNS-record aanpassen met het nieuwe IP-adres van Odido.
Netwerk object aanmaken op de firewall op kantoor en bij de datacenter. En alles werkt weer, zelfs Wireguard VPN !!
De nieuwe TV-Box definitief aansluiten op de AV-receiver en de tweede TV-Box op de zolder/slaapkamer aansluiten.
Inloggen (beide kasten) op Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO was wel even een dingetje, elke keer zoeken op Keepass :)
Viaplay en F1TV-Pro heb ik nog niet kunnen activeren.

De interface van de TV-Box is in ieder geval verfrissend en het voelt allemaal wat sneller/soepeler dan de Arris TV-Box van XS4ALL/KPN.

Helemaal happy.

Vrouwlief en de meiden thuis hebben niks gemerkt dat er veranderd is in internetverbinding (Wi-fi blijft natuurlijk hetzelfde van de MESH-Fritzbox), behalve dat ze met nieuwe afstandsbediening en nieuwe interface van de TV-box moeten werken.

De upload snelheid is tot nu toe minder dan bij XS4LL/KPN (ook 1 Gbit abo).

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
x360junkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:53:
Ik heb de laatste tijd via Odido dat ik mijn Asus GT AX-11000 moet resetten om de andere dag.
wanneer ik naar de router ga zegt ie dat ie verbonden is maar ik heb op geen een device internet dan.

Alles een keer opnieuw ingesteld maar naar een weekje of 3 weer hetzelfde euvel.

Ligt dit aan Odido of aan mijn netwerk? iemand een idee?
Hoe is het locale netwerk ingesteld? Krijgen de apparaten een IP-adres via DHCP? Welke DNS-servers zijn ingesteld op de Asus, en op de devices thuis?

• x360junkie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:44
StickMan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Hoe is het locale netwerk ingesteld? Krijgen de apparaten een IP-adres via DHCP? Welke DNS-servers zijn ingesteld op de Asus, en op de devices thuis?
ai daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, maar het heeft eigenlijk altijd super goed gedaan alleen de laatste weken wil ie regelmatig internet verliezen, maar het rare is wel dat ie als ik mijn router benader via app of browser hij zegt verbonden te zijn.
en hij een WAN IP heeft, meeste apparaten zij verbonden met DHCP, welk DNS adres moet ik gebruiken op de router want die staan blank.

• lexuzu
Geen matches
Vanmorgen ook voor de eerste keer getrakteerd op een nieuw IP adres. (van 62 naar 62)

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Arn0uDz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:05:
Vannacht een nieuwe IP gekregen. Had 6 maand hetzelfde IP. Hele andere reeks nu. Van 85 naar 62.
Zal ff meedoen. Ik heb al 7 jaar hetzelde ip-adres.. 8)7

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:16
Geen matches
iladriel schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:27:
Er is eindelijk een glasvezel aansluiting in mijn woning en ben ik dus niet meer gebonden aan een monopolie van Ziggo.
Bij het vergelijken van internetproviders kwam ik allerlei horror review van Odido tegen. Maar omdat die websites vooral negatieve reviews verzamelen, is het lastig om een compleet beeld van de huidige stand van zaken te krijgen.
De hand vol pagina's die ik in dit topic heb doorgelezen geven een stuk positiever beeld.

Kan ik de plus en minpunten van Odido als volgt samenvatten?
+ goedkoop vergeleken van andere providers (30 euro voor 1 GB/s).
- Klantenservice die niks anders kan dan het script volgen en je van het kastje naar de muur sturen.
- slechte wifi op de router (ben van plan mijn eigen te gebruiken).
- router kan niet in bridge modus (ben van plan om de converter rechtstreeks op mijn eigen modem aan te sluiten).

Daarnaast las ik nog enkele verhalen over mensen die maar 500 Mb/s halen als ze hun eigen SFP module gebruiken die verkeerd ingesteld is. Dat ben ik niet van plan te doen, dus is niet van toepassing.

Mis ik grote red flags om weg te blijven bij Odido? Ik werk niet thuis voor mijn werk, dus een uitval van paar dagen bij het overschakelen zou niet leuk zijn, maar ook niet problematisch.
Mijn overstap van Tweak --=> Odido is al enige maanden geleden.
Wat betreft de internet verbinding geen klachten, voor zover ik het zelf gemerkt heb geen down time en IP adres is nog steeds hetzelfde, voor de zekerheid een No-ip account gemaakt en toegevoegd op de Fritzbox router. Voor Wifi gebruik ik 4 bedrade TP-ink Deco's.
De TV van Ziggo vind ik nog steeds superieur en dan met name de 4k box, daar kan Odido niet aan tippen.
In vergelijking met Canal digitaal vind ik Odido TV wel een vooruitgang.

Klantenservice zou beter kunnen zeker als er aansluit problemen zijn of verkeerd (KPN) hardware wordt geleverd.
Bij mij ging de overstap probleemloos, helaas bij familie niet en dat kostte veel moeite en tijd, 3 weken geen internet.
Als alles online is draait het (hier) als een zonnetje.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-10 09:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn collega heeft Odido via glasvezel, wat ons opviel was dat zijn externe IP-adres binnen korte tijd aangepast was. Bij KPN heb ik al jaren het zelfde IP-adres.

Hoe is de ervaring hier?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10 15:11
Falcon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:19:
Mijn collega heeft Odido via glasvezel, wat ons opviel was dat zijn externe IP-adres binnen korte tijd aangepast was. Bij KPN heb ik al jaren het zelfde IP-adres.

Hoe is de ervaring hier?
Wisselt per persoon/woonplaats dus is weinig generieks over te zeggen. Bij mij is het 2x veranderd in 5 jaar tijd. Anderen melden een aantal keer per jaar. Als je afhankelijk bent van je externe IP adres, dan is het verstandigst om hier iets voor te organiseren zoals DDNS. Ik doe het zelf handmatig voor de enkele dingen die van buitenaf toegang moeten hebben.

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:03
Falcon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:19:

Hoe is de ervaring hier?
Blijkbaar had je al in het forum gezocht, en niks kunnen vinden voor je deze vraag stelde. /s

Ja dat gebeurt inderdaad wel eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-Remco op 12-06-2024 14:52 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Nee, je krijgt gewoon een (semi-vast) IP adres.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
rens-br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:38:
[...]

Thanks, that did the trick! Hier heb ik CheapConnect nu ook draaien met een Gigaset N300A een Panasonic handset op poort 5070.

Had eerst nog wat poorten opengezet op mijn USG, maar dat bleek niet nodig te zijn.
Komt omdat Odido poort 5060 blokkeert.
Heb jij niet dat je N300 bij een herstart van de UCG niet meer registreert? Ik moet dan het ip-adres veranderen en weer terug veranderen in de N300 en dan werkt het weer. Heb automatische updates maar uitgezet.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Komt omdat Odido poort 5060 blokkeert.
Heb jij niet dat je N300 bij een herstart van de UCG niet meer registreert? Ik moet dan het ip-adres veranderen en weer terug veranderen in de N300 en dan werkt het weer. Heb automatische updates maar uitgezet.
Geen idee. Heb het ding net een half dag werkend, dus zou het eens in de gaten moeten houden. Maar als ik het goed begrijp werkt de N300 niet meer als de USG herstart?

Nu scheelt het wel dat ik het voor mij scouting heb ingesteld, daar hebben we ook een abbo bij Odido, maar gebruiken we gewoon de Zyxel router ding.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-06-2024 17:12 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Geen matches
Xilvaro schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:06:
Stomme vraag misschien, maar waarom gebruik je uberhaupt nog POP/IMAP en SMTP voor mail? Office 365 abonnementje erop en gaan :)

En anders gezegd, werkt bij Odido poort 465 of 587 niet dan?
Juist omdat ik niet afhankelijk wil zijn van derde partijen als Google, MS en ik dus ook niet vast wou zitten aan de mail adressen van mijn ISP heb ik zelf maar een domein geregeld en ben een eigen mailserver gaan draaien. Later is daar het zakelijke emailverkeer van het bedrijfje van mijn vriendin bij gekomen omdat strato er een bende van maakte.

Als je mail direct af wil leveren bij andere mailservers ben je toch afhankelijk van het doorlaten van verkeer op poort 25 en die blokkeren ze nog steeds wel. Normaal stond daar een relay server tussen die 500 mails per dag doorliet.
gerritjan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Je zakelijke mailprovider zal toch wel een smtp-server hebben waar jij je mail kwijtkunt?
Mijn domeinhoster kan ook relayen maar dan moet je weer bijbetalen. Dan kan ik beter gewoon weg bij Odido en naar een ISP die wel een relay server heeft. Dat ging bij Caiway namelijk prima maar daar krijg je bij GPON weer dat ... Nokia modem wat geen bridgemode kent voor VLAN 100.

Caiway is alleen al 2 wkn bezig geweest om het modem van mijn ouders te voorzien van een extern bereikbaar IP adres ipv CG-NAT. Het is echt drama met die ISP's tegenwoordig.

edit:
Heb nu mijn mail draaien via de Caiway mailserver op de account van mijn ouders dus ben nu wel weer even gered. Maar omdat ik mijn site-to-site VPN bij Caiway niet werkend krijg met dat Nokia modem wou ik mijn ouders eigenlijk ook verhuizen naar Odido. Dat ga ik nu dus echt niet meer doen...

[ Voor 35% gewijzigd door NBK op 05-07-2024 13:54 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen matches
NBK schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Juist omdat ik niet afhankelijk wil zijn van derde partijen als Google, MS en ik dus ook niet vast wou zitten aan de mail adressen van mijn ISP heb ik zelf maar een domein geregeld en ben een eigen mailserver gaan draaien. Later is daar het zakelijke emailverkeer van het bedrijfje van mijn vriendin bij gekomen omdat strato er een bende van maakte.

Als je mail direct af wil leveren bij andere mailservers ben je toch afhankelijk van het doorlaten van verkeer op poort 25 en die blokkeren ze nog steeds wel. Normaal stond daar een relay server tussen die 500 mails per dag doorliet.

[...]

Mijn domeinhoster kan ook relayen maar dan moet je weer bijbetalen. Dan kan ik beter gewoon weg bij Odido en naar een ISP die wel een relay server heeft. Dat ging bij Caiway namelijk prima maar daar krijg je bij GPON weer dat ... Nokia modem wat geen bridgemode kent voor VLAN 100.

Caiway is alleen al 2 wkn bezig geweest om het modem van mijn ouders te voorzien van een extern bereikbaar IP adres ipv CG-NAT. Het is echt drama met die ISP's tegenwoordig.

edit:
Heb nu mijn mail draaien via de Caiway mailserver op de account van mijn ouders dus ben nu wel weer even gered. Maar omdat ik mijn site-to-site VPN bij Caiway niet werkend krijg met dat Nokia modem wou ik mijn ouders eigenlijk ook verhuizen naar Odido. Dat ga ik nu dus echt niet meer doen...
https://community.odido.n...info-smtp-poort-25-333415

Verder is de vraag naar die poort zo laag dat ze je echt niet zullen missen ;w

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Waardeloze onduidelijk schijtinterface heeft die Zyxel zeg. Dat deed KPN een stuk beter. Waar kan ik de lijst van apparaten en IP-adressen zien en wijzigen?

edit: eindelijk lijst gevonden.
Hoe nu static IP-adres toewijzen?

[ Voor 45% gewijzigd door Blaze85 op 19-07-2024 17:43 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:51
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:
Waardeloze onduidelijk schijtinterface heeft die Zyxel zeg. Dat deed KPN een stuk beter. Waar kan ik de lijst van apparaten en IP-adressen zien en wijzigen?

Geen idee hoe je dat doet op de Zyxel, die was er hier af zodra de monteur de deur uit was, maar over het algemeen als je statische IPs wil, stel je die beter in op de devices waar je ze wil ipv dat via DHCP te doen :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-10 18:49
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:

Het menu van de Zyxel is behoorlijk dichtgetimmerd door Odido. Veel nuttige functies zijn daarom niet zichtbaar. Ik snap je frustratie.

De dynamische DHCP range kan ingesteld worden onder Home Networking / LAN Setup ( https://192.168.1.1/HomeNetworking ).

Onder Home Networking / Static DHCP kan je IP-adressen vastzetten (op een MAC adres). Een alternatief is om het IP adres in te stellen op de devices zelf, zolang dat buiten bovengenoemde dynamische DHCP range is.

• yalerta
Geen matches
BeefHazard schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Geen idee hoe je dat doet op de Zyxel, die was er hier af zodra de monteur de deur uit was, maar over het algemeen als je statische IPs wil, stel je die beter in op de devices waar je ze wil ipv dat via DHCP te doen :)
In de router een gebied aangeven waarin vaste adressen kunnen worden toegekend.
vpprbeeld: 192.168.1.2 tot 192.168.1.99
Dit doe je door een DHCP pool op te zetten waaruit de server vrije adressen kan uitdelen.Voorbeeld 192.168.1.100 tot 192.168.1.254

Dan aan de hand van de MAC adressen de gewenste vaste IP adressen in de router koppelen aan een vast IP in dat uit gesloten gebied 2 tot 99.
Kan er nog een groepering ingedeeld worden bij het koppelen. audio apparaten in groep 20, servers in groep 30 enzovoort.
In de apparaten zelf het IP adres gebeuren op DHCP laten staan. Dat krijgen ze dan van de router

Voila, hoe simpel kan het zijn om op slechts 1 plaats het netwerk te beheren, zowel vaste als variable IP's
Geen botsingen (clashes) in netwerkverkeer omdat jezelf op één of ander apparaat een verkeerd adres hebt ingesteld. En wissel je ooit de router zijn de instellingen zoals je hebt ingedeeld makkelijk op 1 plaats in te geven om je netwerk in een flits weer draaiend te hebben.
Alles lekker overzichtelijk in een tabel gepresenteerd door de soft/firmware van die router.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Geen matches
Vandaag in Oss lag het er ook even uit (5348) tussen 10:00 en 10:30.

Wel hetzelfde ip adres gekregen.

• BitAndre
justinkb schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:58:
[...]

handmatige methode werkt niet meer met de huidige zyxel firmware jammer genoeg, die config backup file is tegenwoordig encrypted ipv plain text. ik ga op zoek naar dat script.

edit: geprobeerd, dat script, lijkt niet de juiste waardes op te leveren voor mijn lijn (maar voor een andere klant? heel vreemd, ga ik dus niks mee doen). maar als het inderdaad via http wordt opgehaald, kan ik dat toch gewoon sniffen in principe?
Ja een netwerk capture (sniffen) kan, maar dat moet wel aan de WAN zijde.
Dat kan met een tap of switch met Mirroring mode. (Het capturen van de VLAN tags is in dit geval niet nodig.)

Het script vereist Python3 en dat deze draait vanuit je eigen aansluiting c.q. IP-adres. Of het in alle gevallen werkt weet ik natuurlijk niet...

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:53
Hier net weer online, wel een ander IP-adres gekregen.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Geen matches
Heb lokaal een VPN wireguard draaien op mijn netwerk.
Voor het endpoint uitgezocht wat het ipadress van het odido glasvezel kastje. Dat werkt prima maar wijzigt heel af en toe. Tot nu tyoe in twee jaar 1 keer voorgekomen. Was aan het uitzoeken hoe via DDNS Client op OpenWRT het ip adress te updaten.

Maar op www.whatsmyip.org zag ik bij hostname het volgende staan:
bla-bla-bla-bla.ftth.glasoperator.nl

Als ik dat pingde kwam ik netjes bij mijn externe ip adres uit. Dit ingevuld bij de wireguard client en dat werkt gewoon. Houdt dit in dat iedere odido klant een eigen hostname online heeft?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07
@m.eddy Dat PTR-record bevat je IP-adres (omgekeerd). Als je IP-adres wijzigt, dan wijzigt die ook mee.

Gewoon een DDNS dienst gebruiken, zijn zat gratis diensten voor.

• BitAndre
m.eddy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:04:
...
Maar op www.whatsmyip.org zag ik bij hostname het volgende staan:
bla-bla-bla-bla.ftth.glasoperator.nl

Als ik dat pingde kwam ik netjes bij mijn externe ip adres uit. Dit ingevuld bij de wireguard client en dat werkt gewoon. Houdt dit in dat iedere odido klant een eigen hostname online heeft?
Nee. De "bla-bla-bla-bla" is je IP-adres maar dan omgekeerd. Dit IP-adres wordt uitgegeven via DHCP, dus het is "vast" zolang je router (dat wat Odido 'modem' noemt) verbinding houdt. Na een stroomstoring kan het anders zijn.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
BitAndre schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Nee. De "bla-bla-bla-bla" is je IP-adres maar dan omgekeerd. Dit IP-adres wordt uitgegeven via DHCP, dus het is "vast" zolang je router (dat wat Odido 'modem' noemt) verbinding houdt. Na een stroomstoring kan het anders zijn.
Ah check. Ok dus toch het ddns verhaal instellen. 👍

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-10 21:24
Geen matches
Door het ontbreken van IPv6 nog een andere vraag, hoe gaat Odido om met hun IPv4 adressen? Hopelijk geen last van CGNAT? Vaak een verandering in IP adres of lijkt het redelijk 'statisch' ondanks dat het via DHCP binnenkomt?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen matches
ndonkersloot schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:57:
Door het ontbreken van IPv6 nog een andere vraag, hoe gaat Odido om met hun IPv4 adressen? Hopelijk geen last van CGNAT? Vaak een verandering in IP adres of lijkt het redelijk 'statisch' ondanks dat het via DHCP binnenkomt?
Geen CGNAT nee, met semi-vaste adressen. Bij onderhoud wil nog wel eens een wissel plaatsvinden als ze hun blokken weer eens herindelen. Als je heel erg leunt op bereikbaarheid van je WAN IP neem dan een ddns service of zakelijke aansluiting :)

I reject your reality and substitute my own

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-10 01:50
Geen matches
bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:55:
@Schweino Als je nu al op XGS-PON zat en dus Nokia apparatuur van Delta gebruikt dan moet het al werken en hoeft fysiek niks veranderd te worden behalve het aansluiten van de apparatuur natuurlijk.
Dank, dat werkte inderdaad. Dan kan de Guidion monteur straks snel weer verder met de volgende klant :)

Wel lijkt er een conflict te zijn tussen mijn bestaande Deco setup en de Zyxel EX5601-T1 router: Als ik dezelfde setup in de Zyxel zet als voorheen in de Nokia router van Delta stond, en er staat een Deco tussen de router en een client, dan zakt de snelheid enorm in op de client (in dit geval een bekabelde PC).

Rechtstreeks aangesloten op de Zyxel krijg ik netjes iets meer dan 100 Mbyte/sec. Met de Deco er tussen slechts enkele Mbytes per seconde (soms een uitschieter naar de 50 Mbyte/sec). Vreemd, want met de Nokia bestond dit probleem niet.

Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Zyxel UI, erg traag en soms niet responsief. Heb ook al een aantal keer de router handmatig moeten rebooten na het aanpassen van het IP adres omdat de wijziging anders niet werd overgenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 11:31 ]

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Geen matches
@Schweino Zet DoS protection eens uit op de Zyxel router, gaat het dan beter?
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Zyxel UI, erg traag en soms niet responsief. Heb ook al een aantal keer de router handmatig moeten rebooten na het aanpassen van het IP adres omdat de wijziging anders niet werd overgenomen.
waarom haal je hem er dan niet tussen uit, en zet de deco op router stand

[ Voor 73% gewijzigd door DON PAPA op 28-08-2024 11:39 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Geen matches
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:00:

Huh, heeft dat ding een subnet?
Waarom, doet toch geen routing of DHCP of iets?
En je kan ook een SFP gebruiken ipv de ONT heb ik begrepen, die heeft zeker geen eigen subnet of IP.
Vond ik ook verrassend. Op de achterkant van de ONT staat een IP adres (192.168.100.1), username en wachtwoord. Ik verwacht niet meer dan een status pagina of management interface o.i.d. Met een eigen SFP haal je de ONT er tussenuit en dus ook geen additionele management interface.

Ik heb niet geprobeerd in te loggen op de ONT. Je kan dat nl. niet vanuit het LAN, maar alleen door bijv. een laptop rechtstreeks op de ONT in te prikken en handmatig op de laptop een IP adres in hetzelfde subnet als de ONT te configureren.

Dus de ONT doet geen DHCP en routing. Dat doet dat de zyxel of je eigen router.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Vond ik ook verrassend. Op de achterkant van de ONT staat een IP adres (192.168.100.1), username en wachtwoord. Ik verwacht niet meer dan een status pagina of management interface o.i.d. Met een eigen SFP haal je de ONT er tussenuit en dus ook geen additionele management interface.
Interessant!
Had ik zeker ook niet verwacht!
Vraag me af wat je daar dan in kan stellen.

Welke ONT model is dat?
mogelijk kan ik daar iets van vinden of een handleiding.
Ik heb niet geprobeerd in te loggen op de ONT. Je kan dat nl. niet vanuit het LAN, maar alleen door bijv. een laptop rechtstreeks op de ONT in te prikken en handmatig op de laptop een IP adres in hetzelfde subnet als de ONT te configureren.
Apart.
Komt dat niet door de Zyxel zelf die neem ik aan met de WAN poort op de ONT is aangesloten? Die zal geen RFC1918 adressen routeert naar het WAN
Kan me niet voorstellen dat de ONT daar iets blokkeert eigenlijk. Waarschijnlijk kan je die ook gewoon benaderen als je ‘m op de LAN poort aansluit of een willekeurige andere switch.
Dat zou me ook heel vreemd geleken hebben als hij dat wel zou doen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Gisteren mijn installatiepakket binnen gekregen en daar zat dezelfde Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON terminal bij.
Inderdaad met een username root en wachtwoord op de achterkant.

Nieuwsgierig als ik ben dat ding gelijk opgestart en aan mijn laptop gehangen. :P
Helaas werkt dat niet aangezien mijn laptop een 1G ethernet poort heeft en de 10G ethernet poort van de HN8010Ts blijkbaar niet backwards compatible is met 1G en ik dus geen link kreeg op mijn laptop. :|

Maar ik laat me niet zo makkelijk ontmoedigen; op mijn Ziggo modem is er één 2,5G poort dus daar de HN8010Ts aan gehangen en mijn laptop in een van de andere 1G poorten van de modem geprikt en toen kon ik er wel bij! :*)

Via HTTP kan je de webinterface benaderen op 192.168.100.1
SSH ook nog geprobeerd maar dat werkt niet.

Heb van alle interface pagina's screenshots gemaakt, zal ze zo hier posten. Zijn vast meer mensen in geïnteresseerd :)

• pdukers
  • Niet online
Geen matches
Vliegvlug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:
Ben benieuwd of de Guidion monteur dit wachtwoord wijzigt en je daarna niet meer op de webinterface van de ONT kan komen.
Bij mij heeft de monteur zelfs niet op de ONT ingelogd. Wellicht doen ze dat alleen maar als het absoluut nodig is om een probleem te achterhalen.

Mbt tot het LAN IP adres. Ik hoop dat alleen maar een RFC1918 adres gebruikt kan worden. Met de defaults kan de interface toch alleen maar voor remote mgt gebruikt worden.

En bedankt voor het uitzoeken en delen _/-\o_

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
pdukers schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:44:
[...]

Bij mij heeft de monteur zelfs niet op de ONT ingelogd. Wellicht doen ze dat alleen maar als het absoluut nodig is om een probleem te achterhalen.
Oh, dat verbaasd me wel. Ging er vanuit dat ze een wachtwoord moesten in voeren voor de encryptie tussen ONT en OLT omdat het PON is.

Maar nu ik erover nadenk is dat inderdaad niet nodig voor verkeer van ONT naar OLT, enkel de andere kant op.
Omdat het licht enkel van OLT naar ONT gesplitst wordt richting meerdere aansluitingen. En het licht van ONT naar OLT niet ‘het hoekje om’ gaat tegen de gesplitste richting in, waardoor daarvoor dus geen encryptie nodig is.

PON (Passive Optical Network)
Mbt tot het LAN IP adres. Ik hoop dat alleen maar een RFC1918 adres gebruikt kan worden. Met de defaults kan de interface toch alleen maar voor remote mgt gebruikt worden.
Ik ga kijken of ik er vanavond aan toe kom om het te testen.
En bedankt voor het uitzoeken en delen _/-\o_
Graag gedaan! (y)

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10 08:56

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Maandag jl. is de ODF glasvezelkabel tot in de meterkast gelegd en dinsdag kreeg ik een uitnodiging om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Dat kon in principe al de dag erna, maar ik heb natuurlijk ook nog een opzegtermijn bij de huidige provider. Beetje zonde om een hele maand dubbel te betalen. Dus nu een afspraak gemaakt voor 20 september en m'n huidige Internet abonnement stopt per 5 oktober. Twee weken overlap....lijkt me wel een veilige marge?

Verder natuurlijk toch al eens de ONT aangesloten en POWER, PON en LAN gaan allemaal groen branden, maar m'n (eigen) router kreeg (nog) geen WAN IP-adres. Neem aan dat dit opzich al goed uit ziet en het logisch is dat nog geen WAN IP vergeven wordt, want m'n abonnement is nog niet gestart (zal de Guidion monteur dan wel doen?).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10 15:07
rogervdh schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:20:
Maandag jl. is de ODF glasvezelkabel tot in de meterkast gelegd en dinsdag kreeg ik een uitnodiging om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Dat kon in principe al de dag erna, maar ik heb natuurlijk ook nog een opzegtermijn bij de huidige provider. Beetje zonde om een hele maand dubbel te betalen. Dus nu een afspraak gemaakt voor 20 september en m'n huidige Internet abonnement stopt per 5 oktober. Twee weken overlap....lijkt me wel een veilige marge?

Verder natuurlijk toch al eens de ONT aangesloten en POWER, PON en LAN gaan allemaal groen branden, maar m'n (eigen) router kreeg (nog) geen WAN IP-adres. Neem aan dat dit opzich al goed uit ziet en het logisch is dat nog geen WAN IP vergeven wordt, want m'n abonnement is nog niet gestart (zal de Guidion monteur dan wel doen?).
Ik heb het zelf twee maanden naast elkaar laten lopen omdat er best wel eens thuisgewerkt wordt en we gewoon internet moeten hebben. Ooit eens best wel lang zonder gezeten omdat het nieuwe toch niet lekker werkte, en toen had je geen 4 of 5G om op terug te vallen.
Maar we zijn inmiddels 4 maanden verder ofzo en het is gewoon stabiel.

Wellicht is twee weken inderdaad voldoende.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:27
Geen matches
Zijn er geen andere mensen die een eigen router (in mijn geval een Netgear Orbi RBK850) rechtstreeks op de ONT aangesloten hebben waarbij de router soms wel 3x per week een reboot nodig heeft om nog internet te hebben?

Komt echt uit het niks, opeens geen internet meer en het enige wat dan nog werkt is de router herstarten en dan krijg ik weer een nieuw IP adres.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:10:
Zijn er geen andere mensen die een eigen router (in mijn geval een Netgear Orbi RBK850) rechtstreeks op de ONT aangesloten hebben waarbij de router soms wel 3x per week een reboot nodig heeft om nog internet te hebben?

Komt echt uit het niks, opeens geen internet meer en het enige wat dan nog werkt is de router herstarten en dan krijg ik weer een nieuw IP adres.
Ik zou de meegeleverde zyxcel eens een week gebruiken. Dan kun je een router probleem uitsluiten.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Geen matches

Heb hier geen enkel probleem, de router bij mijn moeder thuis op Odido direct aan de ONT is ondertussen denk ik al bijna 2 maanden online.

• yalerta
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:34:
[...]

Is geen optie. Dan moet ik 40 devices opnieuw configureren.
Verklaar?

Je kan de Zyxel in dezelfde IP range en als DHCP server instellen als de Netgear. Blijft alleen het geklooi over om de Netgear (tijdelijk) als AP te configureren.
Na herstart een NIEUW (gewijzigd) Ip adres of weer een/hetzelfde IP adres?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Geen matches

Nee, ik heb een Fritzbox 4040 aan de ONT en geen enkel probleem

• Phusebox
Geen matches
yalerta schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:13:
[...]

Verklaar?

Je kan de Zyxel in dezelfde IP range en als DHCP server instellen als de Netgear. Blijft alleen het geklooi over om de Netgear (tijdelijk) als AP te configureren.
Na herstart een NIEUW (gewijzigd) Ip adres of weer een/hetzelfde IP adres?
Na elke router reboot krijg ik een nieuw (gewijzigd) IP adres.

En nee, alles heeft vaste op adressen, poorten toegewezen etc.
Router draaide op Ziggo zonder issues, misschien 1 reboot per jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 11-09-2024 23:01 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:35
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]

De orbi laat je zoals ie nu is en je zet de zyxel ertussen op een ander subnet dan de orbi, dhcp op de zyxel aan en dan krijgt de orbi een wan adres uit het subnet van de zyxel. Dit heeft bij mij maanden prima gewerkt. Uiteraard wel vlan 300 uit de orbi weghalen.
En daarbij weet je dat Odido je echt niet gaat helpen als de zyxel er niet tussen staat.

• yalerta
@Phusebox

Lijkt mij dat het opvolgen van @emielbf zijn advies een goede manier is om het probleem te vinden.

Treed in de Orbi een fout op? Wel hangt erin mijn gedachten iets dat de Zyxel T56 niet lekker met Orbi overweg kon/kan maar dit was als de Orbi als AP was geschakeld.

Dat het bij Ziggo probleemloos draaide is niet van belang.Dat er ergens iets fout gaat is het enige dat vaststaat. Bevreemdend is het verkrijgen van een NIEUW ip-adres na iedere reboot.
Misschien is Odido druk aan het werk in jouw netwerksegment. Daarom de Zyxel er tijdelijk tussen om te zien of het dan wel stabiel is.

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-10 21:59
Geen matches
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]

Ik kreeg hier in het topic eerder het advies om de router eens in de DMZ van de Zyxel te zetten. Nog geen tijd gehad om dit te testen, maar misschien kan je dit eens proberen.

• Phusebox
yalerta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:51:
@Phusebox

Lijkt mij dat het opvolgen van @emielbf zijn advies een goede manier is om het probleem te vinden.

Treed in de Orbi een fout op? Wel hangt erin mijn gedachten iets dat de Zyxel T56 niet lekker met Orbi overweg kon/kan maar dit was als de Orbi als AP was geschakeld.

Dat het bij Ziggo probleemloos draaide is niet van belang.Dat er ergens iets fout gaat is het enige dat vaststaat. Bevreemdend is het verkrijgen van een NIEUW ip-adres na iedere reboot.
Misschien is Odido druk aan het werk in jouw netwerksegment. Daarom de Zyxel er tijdelijk tussen om te zien of het dan wel stabiel is.
De Zyxel is momenteel niet aangesloten.

Dat Odido druk bezig is, geen idee. Misschien gaat mijn router juist wel offline omdat Odido steeds een nieuw IP adres wil geven en dat niet lekker werkt met de Orbi?

Als ik een keer een week vakantie zou hebben kan ik wel testen met de Zyxel, maar niet als ik moet werken. Gaat minimaal een dag in zitten om alles weer goed werkend te krijgen met de Zyxel, om maar te zwijgen van alle devices die dan geen wifi dekking meer hebben.

Anders maar een paar duizend euro bij elkaar sparen voor een Unifi setup...

• yalerta
Geen matches
Zyxel instellen op een IP range van bijvoorbeeld. 192.168.54.x Zomaar een range uit de losse pols en in de veronderstelling dat dat niet het subnet van de Orbi is.
Zyxel DHCP server aan zodat de erachter komende Orbi een IP krijgt maar ook zijn zijn eigen subnet blijft aansturen.
DMZ inschakelen in de Zyxel en laten verwijzen naar het IP adres dat de Orbi van de Zyxel heeft gekregen.
Een vast IP toewijzen naar de Orbi kan uiteraard ook en als je geen andere apparaten op de Zyxel aansluit hoef je niet bang voor botsingen |(collisions) te zijn

Installatie en insteltijd 10 minuten. Werkt het probleemloos voor een week, fout in de Orbi.

Tip voor het eigen netwerk voor apparaten met vaste IP adressen. Maak een MAC adres tabel aan in de router en ken daar de IP adressen toe. IP range van die vaste adressen uitsluiten uit de DHCP server adres pool.

Wil je in de toekomst de "router" vervangen dan hoef je maar op 1 punt je IP adressen te configureren.
De eerste opzet kost wat meer tijd maar qua beheerbaarheid is e.e.a. overzichtelijker.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 16:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Geen matches
Plofkotje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:16:
[...]

Als je je PfSense/OpenWRT router aan de media converter/ONT van Odido hangt en VLAN 300 instelt op je router krijg je over DHCP een IP adres en dan werkt het :)

Odido levert met een losse media converter of ONT waar een RJ-45 poort op zit waar ze dan hun eigen router aan hangen, maar je kan ook gewoon jouw router aansluiten en dan werkt dat ook.
Kan Je ook de glasvezel van ODF rechtstreeks in een fritzbox duwen met XGS pon, en dan het profiel van odido selecteren? Of heb je perse de glas-->WAN converter van Huawei nodig?

Iemand een idee?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
Ik draai thuis wat servers/services die openstaan richting het internet, hieraan zitten domeinnamen gekoppeld etc.. Het zou wel heel irritant zijn als ik bijvoorbeeld iedere week het e.e.a. moet aanpassen. Ziggo maakt ook gebruik van dynamische WAN adressen, maar in de praktijk veranderde het adres maar zelden.
Die vraag komt vaker voorbij in het topic dan dat het IP adres wisselt. :+ Maar ik ben inmiddels een jaar of 8 klant en heb tot nu toe 3 IP versleten.

• pdukers
  • Niet online
Geen matches
@Rck010 2 maanden geleden overgestapt van Ziggo en ik heb nog steeds hetzelfde IP adres. Lease wordt elke 30 minuten verlengd, maar mijn ervaring is dat je hetzelfde IP adres terug als je router langere tijd offline is (ivm werkzaamheden in mijn huis).

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het beter of slechter is dan bij Ziggo, Bij Ziggo heb ik gemiddeld ook elk jaar wel een nieuw IP adres gekregen

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 27-09-2024 10:49 ]

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 13:16
Geen matches
rens-br schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:38:
[...]

Die vraag komt vaker voorbij in het topic dan dat het IP adres wisselt. :+ Maar ik ben inmiddels een jaar of 8 klant en heb tot nu toe 3 IP versleten.
pdukers schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:48:
@Rck010 2 maanden geleden overgestapt van Ziggo en ik heb nog steeds hetzelfde IP adres. Lease wordt elke 30 minuten verlengd, maar mijn ervaring is dat je hetzelfde IP adres terug als je router langere tijd offline is (ivm werkzaamheden in mijn huis).

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het beter of slechter is dan bij Ziggo, Bij Ziggo heb ik gemiddeld ook elk jaar wel een nieuw IP adres gekregen
Dankje heren, zal dan inderdaad niet veel anders zijn dan bij Ziggo.
Ik ga het overwegen, zie alleen op tegen het hele overstap proces want ik wil m'n mobiele abonnement ook onderbrengen gaan brengen bij Odido ivm de extra's/kortingen etc..

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-10 21:59
Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Ik was vooral benieuwd hoe het gaat :+ Dus wanneer ze aangesloten worden, hoe het straks gaat met een nieuw modem etc.

Heb zelf een netwerk er achter gezet, dus kijken of dat overeind blijft. Vorige keer was dat top, want de overstap van KPN naar Odido ging vlekkeloos. Aangezien de IP-adressen en dergelijke allemaal door het eigen netwerk werden geregeld bleven de slimme lampen en dat soort dingen gewoon werken O-) ipv dat je alles opnieuw moet configureren
Er is sowieso een overgangsperiode tussen het aanleggen en het uitschakelen van glas vs ADSL.

Als je slimme apparaten hebt, en die laat afhandelen door een hub of router achter het modem, dan hoeft er geen probleem te zijn.
Zijn er echter apparaten die een IP-adres intern krijgen van het modem/router van de provider, en dit zijn vaste adressen, dan zul je dat opnieuw moeten invoeren in het nieuwe modem. Niet anders als je een nieuw modem van je ADSL boer zou krijgen.
Zitten er nog servers of services in het interne netwerk die aangesproken worden met het externe IP adres wat nu uitgegeven is (door de provider), dan zul je ook aanpassingen moeten doen.

Hoop je zo geholpen te hebben met je analyse.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Durandal schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:26:
Hoi,

Ik denk er over om over te stappen op Odido (1Gbps glasvezel+TV met box) en wil graag weten of er reden is dat niet te doen.
Er zijn veel negatieve reviews te vinden (o.a. trustpilot) maar positive worden doorgaans niet gepost, dus ik hoop hier wat realistische ervaring tegen te komen.

Ik heb nu ziggo en daarvoor KPN glasvezel (1Gbps) dus ze hoeven in princiepe niets aan te leggen (denk ik?).

Dank :)
Bij mijn ouders nu nog een KPN-abonnement. Amper storing geweest, al jaren hetzelfde IP-adres en IPv6.

Inmiddels heb ik bij mij thuis Odido internet en TV. Als je de router een uur van het stroom haalt, krijg je een nieuw IP-adres. Verder geen enkele storing gehad sinds de aansluiting in juli. Alleen geen IPv6. Ik kijk televisie met de Media Box en die is sneller en stabieler dan de Arris TV-box van KPN.

Mijn ouders gaan in december ook over op Odido. Gewoon veel goedkoper en tot nu toe niets mis mee. Eigenlijk prima voor wat je ervoor betaalt. Ik zit wel op het eigen netwerk van Odido, op XGS-PON.

Kan natuurlijk per regio verschillen. Ik woon in Sappemeer.

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:16
Durandal schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:26:
Hoi,

Ik denk er over om over te stappen op Odido (1Gbps glasvezel+TV met box) en wil graag weten of er reden is dat niet te doen.
Er zijn veel negatieve reviews te vinden (o.a. trustpilot) maar positive worden doorgaans niet gepost, dus ik hoop hier wat realistische ervaring tegen te komen.

Ik heb nu ziggo en daarvoor KPN glasvezel (1Gbps) dus ze hoeven in princiepe niets aan te leggen (denk ik?).

Dank :)
Ik zit sinds januari bij Odido, verplichte overstap omdat Tweak stopte :-( .
Overstap ging goed, je zit op de aansluit dag even zonder internet.
De Guidion monteur installeert alle hardware, die je al eerder gekregen hebt.
Ik heb zelf de Zyxel eruit gehaald en mijn oude Fritzbox aangesloten.

De andriod TV receiver doet het prima, soms valt hier het geluid weg (loopt via Optic kabel), maar verders geen storingen.
Over de beeld kwaliteit heb ik. niks te klagen.

De snelheid is hier in orde haal altijd 1Gbit. Er zijn wel wat storing geweest, maar nooit lang gelukkig.
Ik heb nog steeds hetzelfde IP-adres, mocht dit toch veranderen dan pakt Duckdns.org dit op.

Odido scoort mijn inziens goed op prijs/kwaliteit.

Tip: als je hardware pakket wordt opgestuurd, controleer dan even of je de juiste ONT (KPN-Delta-ODF) hebt ontvangen.
Ik ken gevallen waar dit verkeerd ging, dan staat Guidion voor niks op de stoep en zit je lang(er) zonder internet. |:( Je zal dan moeten wachten totdat Odido de juiste ONT heeft opgestuurd.

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dennisweb schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:57:
Bij mijn ouders nu nog een KPN-abonnement. Amper storing geweest, al jaren hetzelfde IP-adres en IPv6.
Ik mis echt die gekke ISP als een oude klant zijnde iets van 20 jaar lang !! <3 _O_
Tumb schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:55:
Ik heb nog steeds hetzelfde IP-adres, mocht dit toch veranderen dan pakt Duckdns.org dit op.
Als jij bij een Apple/Google/Microsoft/EPIC Games/Rockstar Games/Steam/enz. inlogt dan kan het hen echt geen bal schelen wat jouw DNS (A of CNAME) Record is op dat moment en kijken ze alleen naar het IPv4 adres waar je vandaan connect dus mag je na elke verandering daarvan allerlei crap gaan verifiëren... YAY... :X :| :/

Dat het gebeurt in het buitenland = Niet erg, want security om vreemde logins te voorkomen.
Dat het gebeurt terwijl je thuis bent omdat je ISP alweer je IPv4 adres heeft veranderd of zelfs ineens CG-NAT heeft toegepast en het dus elke dag zowat raak is = NOT COOL!!! :(

Maar zolang men niet op ASN van het netwerk of iets checkt zullen we ermee moeten leren leven in het geval van de meeste Huis, Tuin en Keuken ISP's :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
Hmm ze maken gebruik van DHCP dus als de lease half voorbij is dan gaat de DHCP client deze proberen te refreshen (hoe lang de lease is bij Odido kon ik zo snel niet zien). Zolang je dat doet (wat je trouwens ook kunt forceren) blijf je hetzelfde IP adres behouden. Want ik had op Zyxel en Ubiquiti (-MG SFP+) een ander IPv4 toegewezen gekregen. Blijkbaar kijken ze naar je MAC, wat logisch is bij DHCP. Hierdoor kun je bij bijvoorbeeld een DoS aanval je IPv4 veranderen. Het nadeel is inderdaad al die services die je login locken op /32 terwijl je bijvoorbeeld in een /23 DHCP range zit.

Ik ben rustig al m'n services van EdgeRouter-Lite naar m'n Proxmox met OPNsense over aan het zetten. De DSL verbinding gooi ik van Fritz! naar een ethernet port op deze machine. Dat wordt dan m'n failover. De EdgeRouter-Lite vervang ik. Ubiquiti biedt er nauwelijks nog softwareupdates voor, en het is MIPS. Men zou er Vyatta op kunnen draaien maar die bieden (kinderachtig genoeg) alleen -CURRENT.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• HansMij
  • Laatst online: 19:57
Geen matches
Jerie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:26:
Hmm ze maken gebruik van DHCP dus als de lease half voorbij is dan gaat de DHCP client deze proberen te refreshen (hoe lang de lease is bij Odido kon ik zo snel niet zien). Zolang je dat doet (wat je trouwens ook kunt forceren) blijf je hetzelfde IP adres behouden. Want ik had op Zyxel en Ubiquiti (-MG SFP+) een ander IPv4 toegewezen gekregen. Blijkbaar kijken ze naar je MAC, wat logisch is bij DHCP. Hierdoor kun je bij bijvoorbeeld een DoS aanval je IPv4 veranderen. Het nadeel is inderdaad al die services die je login locken op /32 terwijl je bijvoorbeeld in een /23 DHCP range zit.

Ik ben rustig al m'n services van EdgeRouter-Lite naar m'n Proxmox met OPNsense over aan het zetten. De DSL verbinding gooi ik van Fritz! naar een ethernet port op deze machine. Dat wordt dan m'n failover. De EdgeRouter-Lite vervang ik. Ubiquiti biedt er nauwelijks nog softwareupdates voor, en het is MIPS. Men zou er Vyatta op kunnen draaien maar die bieden (kinderachtig genoeg) alleen -CURRENT.
Ik draai zelf een router. Ik krijg een lease-tijd van 30 minuten (volgens de log). Na een kwartier probeert mijn router inderdaad te refreshen, maar Odido reageert daar niet op, dus als de lease verlopen is, krijg ik hetzelfde ip nogmaals. Ik merk in de praktijk geen hickups maar zou voor mijn gemoedsrust graag hebben dat Odido gewoon het ip refreshed.

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35
Geen matches
Sliener schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:59:
Sinds vandaag gebruik ik Odido icm een Unifi Cloud Gateway Ultra.
Via een Nvidia Shield maak ik gebruik van een Ziggo app. Ik kan echter nu geen Ziggo meer kijken omdat het IP adres niet ondersteund word.

*knip*

*knip*

[ Voor 29% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 21:37 ]

• nero355

nero355

Geen matches
Bo0bz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:35:
Nu lukt het mij niet om in te loggen om de Zyxel modem met het standaard ip 192.168.1.1.

Hoe kom ik nu in het modem?

TP-link heeft een range van 192.168.68.X en zie dat deze internet krijgt via 192.168.1.1 maar toch lukt het benaderen van het modem niet.

Wat doe ik verkeerd?
Effe voor de duidelijkheid : Je draait NAT achter NAT denk ik ?

Dus zoiets :
code:
1
192.168.68.10 apparaat via WiFi -> TP-Link Accesspoint -> 192.168.68.1 TP-Link Router -> 192.168.1.1 ZyXel Router -> WAN IP Adres via verbinding met de ONT

:?

Dan zou dat inderdaad gewoon moeten werken, tenzij je TP-Link wat raars doet...
rens-br schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:55:
Wanneer je in de Zyxel probeert te komen, hang je dan met een kabel aan de Zyxel? Of aan je TP-link?
Ik gok dus het bovenstaande....
Poulske schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:56:
Kom je wel op de webinterface van de Zyxel?
Dat is het hele probleem :P
rens-br schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:36:
Ik vermoed dat je TP-link in router mode staat, dan is het niet mogelijk om vanuit je TP-link in te loggen op je Zyxel.
IMHO moet dat gewoon werken, want we hebben niet met tweemaal hetzelfde subnet te maken :?
Wil je dus iets aanpassen op je Zyxel zal je even tijdelijk verbinding moeten maken met de Zyxel of je zal de TP-links in access point mode moeten zetten.
IMHO is dat laatste waarschijnlijk sowieso handiger, want geen NAT achter NAT :)
Edit: En wat eventueel ook nog zou kunnen, afhankelijk van je TP-Link apparatuur, is dat je de Zyxel er tussenuit haalt en de NT direct verbind met de TP-link.
Of dat :)
Kecin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:34:
Odido is bezig met het activeren van de Zaram SFP+ module. Ik doe dit via de community.

Ze zijn erachter waarom het niet werkte de eerste keer. Ik heb een toevoeging aan mijn huisnummer, bijvoorbeeld: stationsplein 1A i.p.v. stationsplein 1. (Zonder A).

Het systeem richting het Delta netwerk snapt die toevoeging nog niet.
Nu proberen ze dat op een andere manier op te lossen.
Wat een raar bedrijf is het toch ook... :X :| :F
merlin1201 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:36:
Ik heb de mediabox nu ingesteld op 50 fps ipv 60 waar hij standaard op stond en nu is het veel beter.
Opzich logisch, want je kijkt in Europa over het algemeen naar 1080i content op 25 of 50 Hz/fps :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Geen matches
ODF het glasvezel kastje is al weer een tijd geleden aangesloten in de meterkast. Alleen (nog) geen vrije provider keuze. Tot 1 april 2025 alleen Odido...

Wilde zakelijk internet aanvragen en Ik had nog wat technische vragen. Maar niemand bij Odido
kan daar iets zinnigs over zeggen. Allemaal sales verkopers zeggen ze eerlijk. En bieden beperkte service.
Ik zeg tegen de persoon aan de lijn na een half uur in de w8 en tig x doorgeschakeld "Hoe kan je dan serieus zakelijk internet aanbieden?" Of denk ik nu te moeilijk. Wat is dan de meerwaarde?

Vragen als van of het pointer record aangepast kan worden.
En is er ook ipv6. Of kun je een eigen mailserver draaien.
Staan de poorten open vanaf het internet enz. Of een extra ip adres.
Zit er nog een kastje tussen of kan ik direct op glas? Wist daar geen antwoord op te geven...

Dus maar uitzingen tot 1 april. Of zijn andere providers net zo onderlegt.

[ Voor 4% gewijzigd door pentode op 09-10-2024 16:18 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
pentode schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:16:
ODF het glasvezel kastje is al weer een tijd geleden aangesloten in de meterkast. Alleen (nog) geen vrije provider keuze. Tot 1 april 2025 alleen Odido...

Wilde zakelijk internet aanvragen en Ik had nog wat technische vragen. Maar niemand bij Odido
kan daar iets zinnigs over zeggen. Allemaal sales verkopers zeggen ze eerlijk. En bieden beperkte service.
Ik zeg tegen de persoon aan de lijn na een half uur in de w8 en tig x doorgeschakeld "Hoe kan je dan serieus zakelijk internet aanbieden?" Of denk ik nu te moeilijk. Wat is dan de meerwaarde?

Zit er nog een kastje tussen of kan ik direct op glas? Wist daar geen antwoord op te geven...

We hebben in dit topic een aantal zakelijk glasvezel gebruikers zitten. Wellicht hebben die antwoord op je vragen.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-10 23:17
Geen matches
pentode schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:16:

Zakelijk Odido gebruiker hier (naast privé Freedom). Zakelijk beheer ik een Odido aansluiting voor een stichting. Van Odido hoef je inderdaad weinig te verwachten. 4G backup is afgeschermd met een pincode op de SIM die ze weigeren af te geven, gebruik eigen apparatuur is dan ook zonder verlies van functionaliteit niet mogelijk. Alle poorten worden vanaf het internet doorgelaten, dus mailserver is zeker mogelijk. Meer IP adressen heb ik nergens kunnen vinden, maar bij mij ook niet nodig. Afhankelijk wie de belichter is, heb je een eenvoudige mediaconverter (AON) of een (X)G(S)PON doosje. De stichting zit op KPN netwerk op een AON Point-to-Point aansluiting, waarbij de FTU eenvoudig te vervangen is door een glas-SFP in de router. Maar zodra je vragen hebt die iets dieper gaan, zit je in Upshit-Creek bij Odido.

Privé heb ik glas van ODF (GPON) waar Freedom over levert, ook met vast IP adres, waarbij een extra /29 tegen meerprijs geleverd kan worden, ook hier in principe alle poorten "open" en daarmee kan je alles draaien wat je maar wil en krijg je ook nog eens zinnige antwoorden op vragen. En het gedachtengoed van Freedom spreekt mij ook zeker aan. Eigen modemkeuze is geen enkel issue en IPv6 werkt gewoon out-of-the-box. Ook ik zeg - naast @jongetje - Freedom gaat een goede keuze zijn!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Geen matches
Houtenklaas schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Zakelijk Odido gebruiker hier (naast privé Freedom). Zakelijk beheer ik een Odido aansluiting voor een stichting. Van Odido hoef je inderdaad weinig te verwachten. 4G backup is afgeschermd met een pincode op de SIM die ze weigeren af te geven, gebruik eigen apparatuur is dan ook zonder verlies van functionaliteit niet mogelijk. Alle poorten worden vanaf het internet doorgelaten, dus mailserver is zeker mogelijk. Meer IP adressen heb ik nergens kunnen vinden, maar bij mij ook niet nodig. Afhankelijk wie de belichter is, heb je een eenvoudige mediaconverter (AON) of een (X)G(S)PON doosje. De stichting zit op KPN netwerk op een AON Point-to-Point aansluiting, waarbij de FTU eenvoudig te vervangen is door een glas-SFP in de router. Maar zodra je vragen hebt die iets dieper gaan, zit je in Upshit-Creek bij Odido.

Privé heb ik glas van ODF (GPON) waar Freedom over levert, ook met vast IP adres, waarbij een extra /29 tegen meerprijs geleverd kan worden, ook hier in principe alle poorten "open" en daarmee kan je alles draaien wat je maar wil en krijg je ook nog eens zinnige antwoorden op vragen. En het gedachtengoed van Freedom spreekt mij ook zeker aan. Eigen modemkeuze is geen enkel issue en IPv6 werkt gewoon out-of-the-box. Ook ik zeg - naast @jongetje - Freedom gaat een goede keuze zijn!
@Houtenklaas bedankt voor de info, glas helder. Ook de anderen die reageerde. Ja Freedom wordt zeker overwogen.

Vroeger zat ik zakelijk en privé bij XS4ALL dat houd ik een beetje als standaard aan. Mogelijk nu utopisch ;-)
Daar werd je op niveau professioneel en deskundig geholpen. Dachten goed met je mee.

Zowel de mannelijke als de vrouwelijke medewerkers bij XS4ALL Die laatst genoemde waren soms nog beter. Studeerde informatica oid.

Gebruikten dezelfde tools als ik. Bijvoorbeeld Samspade ;-P

Misschien graaft KPN binnenkort ook een glazige kabel de grond in. Tien jaar geleden is hier tijdens de renovatie gewoon nog koper de grond in gegaan. En alles zat 'verkeerd en blind aan elkaar gelast.' Aldus Haags sprekende KPN monteur toen hij XS4ALL weer werkend probeerde te krijgen op de Draytek modem/router... Een paar keer bellen met Truus van KPN. En een piepertje <> tracert in de wijkkast...
"Tis vour mekaar Aar je ken weer internetten" geweldig ;-)

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 11-10-2024 09:35 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20
Soundwork schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Heb je al getest met de snelheid instellingen van de SFP poort?
Instellen op auto/auto ipv van 1 Gbps FDX.

Edit: ik zie in andere topic dat je op een 100/100 verbinding zat. Is dat nu steeds zo?
Als je hem in de Draytek terug doet, zie je dan ook nog steeds 100 Mbps staan als snelheid?
Ik lees dit nu net. Heb het kunnen oplossen.
Na een reboot gebeurde er nog niks. Maar toen ik de snelheid instelde op 1000MB duplex en een herstart deed werkte alles ineens! Ik kwam er achter toen ik ineens internet op mijn laptop zag verschijnen.
Wel heb ik nu een ander ip-adres WAN ip gekregen, maar dat is niet zo heel erg.

Ik zit nog steeds op een 100/100Mbit verbinding. Interessante nu is dat ik normaal tegen de 95/90 zat en nu op 106/104Mbit :)

De module werkt dus gewoon, maar je moet in de TP-Link aan de WAN kant wel de snelheid instellen.

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10 20:15
Geen matches
Ik ben net een uur bezig geweest om mijn Zaram SPF+ module te registreren met Odido zodat ik de glasvezel direct in de UDM Pro kan prikken. Echter zonder succes. Het vreemde is ik kreeg wel een WAN IP adres maar had vervolgens geen verbinding met internet. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prmwyW_BtBL5kkMqJRmYqmNYv0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/br8Ozv6aEsqFUSNsgBS5B0fu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEjuAyh-W-PGvRZf9IlZJzcoxsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vbcRyMy78MmCZlrUiVhggSt.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:34
Geen matches
Midget1234 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:37:
Ik ben net een uur bezig geweest om mijn Zaram SPF+ module te registreren met Odido zodat ik de glasvezel direct in de UDM Pro kan prikken. Echter zonder succes. Het vreemde is ik kreeg wel een WAN IP adres maar had vervolgens geen verbinding met internet. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ??

[Afbeelding]
Ik ben onbekend met de UDM-Pro, maar in het eerste plaatje lijkt mij de gateway van WAN1 niet te kloppen. Mijn verbinding heeft een IP in de reeks 188.89.x.x. De bijbehorende gateway (aan de WAN-kant dus) zit ook in die reeks.
Normaal gesproken hoor je de gateway-setting via DHCP te krijgen en niet handmatig in te stellen.

• wbschenk
  • Laatst online: 14:44

wbschenk

www.schenkict.nl

Geen matches
Midget1234 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eens je Unifi OS te updaten naar 4.0.20. in het verleden gezien dat het daar mis ging.

• peterbier
  • Laatst online: 20:31
Geen matches
Slimme meter vervangen.
Een uurtje de stroom eraf geweest vandaag.
En hoppa weer een ander public ip adres.
Vindt dat wel snel in die korte tijd.
Maar ik gebruik ddns.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen matches
peterbier schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:19:
Slimme meter vervangen.
Maar ik gebruik ddns.
Router gecrashed (NVMe I/O errors), hele nacht geen internetverbinding. Zelfde IPv4.

Zou niet zo moeten werken want de lease is 1800 sec (half uur), en ze houden zich niet aan spec dat deze na halve lease gerefreshed kan worden.

Blijkbaar zitten ze behoorlijk verlegen in hun IPv4 address space. Je zou denken implementeer eens de opvolger maar nee dat kwartje is nog niet bij ze gevallen.

Overigens gezien dit zo'n budget provider is zie ik ze er voor aan om spontaan naar IPv6 plus CG-NAT te switchen i.p.v. dual stack :X maar misschien ook niet want dat routing gezeur via Duitsland is uiteindelijk ook goed afgelopen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Slimme meter vervangen.
Maar ik gebruik ddns.
Ik deel die ervaring. Ook bij mij de slimme meter vervangen, een week of 2 geleden. Daarna was mijn makkelijk te onthouden IP-adres weg. ;w

Geen grote ramp, hoor. Ik weet dat je bij Odido een dynamisch IP krijgt. Voor het geld helemaal prima. Maar wel een vrij korte leasetijd, blijkbaar.

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
Geen matches
De DHCP lease is inderdaad vrij kort. 1800 seconden (30 minuten, Ziggo heeft 7? dagen)

Als ik in de log van de router kijk:
Oct 15 23:11:35 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800
Oct 15 23:26:37 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800
Oct 15 23:41:38 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800

• Midget1234
  • Laatst online: 04-10 20:15
Geen matches
wbschenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Snel een Zaram erin doen voor je WAN dan! :*)
Inderdaad maar het werkt vooralsnog nog niet: Ik krijg wel een WAN IP adres en heb WAN DNS op AUTO staan en VLAN op 300 maar geen verbinding met Internet. Enige oplossing die ik nog kan bedenken is handmatig DNS configureren op the WAN interface, maar geen idee of dat de problemen verhelpt.

Oproep: zijn er mensen die de Zaram SPF+ met Odidio werkend hebben op een USG Pro ??

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

• nero355

nero355

Geen matches
Midget1234 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:19:
Ik gebruik de 'gewone' SPF+ poort voor 10Gb verbinding met mijn 24 poorts Switch op de UDM Pro.
Heb nu dus alleen de WAN SPF+ nog vrij.
Kijk eens of je bij Ubiquiti een SFP+ naar RJ45 module kan scoren die dan ook t/m 10 Gbps kan verbinden en verbind die met je ONT :)
Daarbij: liever geen Huawei in huis (evenals Hikvision en noem ze allemaal maar op :) )
Dat vind ik dus echt onzin... :F

Je moest eens weten waar ik allemaal Huawei spul heb gezien en bovendien hebben zowel CISCO als DELL ook hele nare shit uitgehaald in het verleden !! ;)
Midget1234 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:09:
Inderdaad maar het werkt vooralsnog nog niet: Ik krijg wel een WAN IP adres en heb WAN DNS op AUTO staan en VLAN op 300 maar geen verbinding met Internet. Enige oplossing die ik nog kan bedenken is handmatig DNS configureren op the WAN interface, maar geen idee of dat de problemen verhelpt.
Je DNS heeft niks met het functioneren van je WAN Interface te maken.

Het zal hooguit door DNSmasq gebruikt worden als Forward DNS Server :)
Oproep: zijn er mensen die de Zaram SPF+ met Odidio werkend hebben op een USG Pro ??
Heb je nou een UDM Pro of een USG Pro :?
AdoDenHaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:16:
Ik wil dan best 100 euro per maand betalen, want dat kost Solcon bij mij (op het Delta-netwerk voor 1000/1000 + tv met Ziggo Sport Totaal rn ESPN).
€ 100 per maand voor hedendaagse Reclame TV zooi betalen is echt belachelijk IMHO :X

Kan je niet gewoon bij Ziggo een Voetbal abonnement afnemen in de vorm van een streamingdienst of misschien ergens anders :?

Neem je verder lekker Internet Only en KLAAR!!! :Y)

• nero355

nero355

Geen matches
Online via Odido nu *O*

Maar dit vind ik een beetje vreemd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ traceroute tweakers.net
traceroute to tweakers.net (23.76.204.29), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.222 ms  4.187 ms  4.168 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  10.490 ms  10.471 ms  7.746 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  10.417 ms  10.396 ms  10.371 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  192.168.224.7 (192.168.224.7)  10.019 ms  7.830 ms 192.168.224.1 (192.168.224.1)  7.798 ms
 7  192.168.226.135 (192.168.226.135)  7.765 ms  9.430 ms  9.404 ms
 8  a23-76-204-29.deploy.static.akamaitechnologies.com (23.76.204.29)  9.322 ms  9.330 ms  9.305 ms

Geen CG-NAT maar wel routering via Private LAN IP adressen :?

Een andere website voor de grap :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ traceroute nu.nl
traceroute to nu.nl (23.76.204.25), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.150 ms  4.139 ms  4.139 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  8.101 ms  8.125 ms  8.131 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  8.112 ms  8.110 ms  10.862 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  192.168.224.7 (192.168.224.7)  7.984 ms 192.168.224.3 (192.168.224.3)  7.392 ms  7.359 ms
 7  192.168.225.135 (192.168.225.135)  7.337 ms  8.578 ms  8.573 ms
 8  a23-76-204-25.deploy.static.akamaitechnologies.com (23.76.204.25)  8.565 ms  8.529 ms  8.518 ms

Waarom gaat het verkeer over 10.226.4.128 en 192.168.224.7 en 192.168.225.135 :?

Mijn WAN IP adres zit netjes in de 188.90.x.x range :)

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45
nero355 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:38:
Online via Odido nu *O*

Maar dit vind ik een beetje vreemd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ traceroute tweakers.net
traceroute to tweakers.net (23.76.204.29), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.222 ms  4.187 ms  4.168 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  10.490 ms  10.471 ms  7.746 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  10.417 ms  10.396 ms  10.371 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  192.168.224.7 (192.168.224.7)  10.019 ms  7.830 ms 192.168.224.1 (192.168.224.1)  7.798 ms
 7  192.168.226.135 (192.168.226.135)  7.765 ms  9.430 ms  9.404 ms
 8  a23-76-204-29.deploy.static.akamaitechnologies.com (23.76.204.29)  9.322 ms  9.330 ms  9.305 ms

Geen CG-NAT maar wel routering via Private LAN IP adressen :?

Een andere website voor de grap :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ traceroute nu.nl
traceroute to nu.nl (23.76.204.25), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.150 ms  4.139 ms  4.139 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  8.101 ms  8.125 ms  8.131 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  8.112 ms  8.110 ms  10.862 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  192.168.224.7 (192.168.224.7)  7.984 ms 192.168.224.3 (192.168.224.3)  7.392 ms  7.359 ms
 7  192.168.225.135 (192.168.225.135)  7.337 ms  8.578 ms  8.573 ms
 8  a23-76-204-25.deploy.static.akamaitechnologies.com (23.76.204.25)  8.565 ms  8.529 ms  8.518 ms

Waarom gaat het verkeer over 10.226.4.128 en 192.168.224.7 en 192.168.225.135 :?

Mijn WAN IP adres zit netjes in de 188.90.x.x range :)
Dit zijn IP-adressen van interne routers/routes. Hoewel ze ook publieke IP-adressen kunnen gebruiken, brengt dat extra kosten met zich mee. Bovendien zijn interne IP-adressen niet direct bereikbaar van buitenaf, waardoor ze beschermd zijn tegen aanvallen zoals DDoS.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen