• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
Mathijs14 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:14:
Ik heb de laatste weken in de regio Amersfoort dat mijn internet rond 10 uur 's ochtends wegvalt. Soms herstelt het zich vanzelf na enkele minuten, soms moet ik de Huawei NTU opnieuw opstarten (powercycle). Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Ik heb Odido 1000mbit, aangesloten via Huawei NTU -> Dream Machine Pro.
Zie je nog iets geks op de NTU ? alarm lampje, of PON dat niet meer brand.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:41

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
Mathijs14 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:14:
Ik heb de laatste weken in de regio Amersfoort dat mijn internet rond 10 uur 's ochtends wegvalt. Soms herstelt het zich vanzelf na enkele minuten, soms moet ik de Huawei NTU opnieuw opstarten (powercycle). Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Ik heb Odido 1000mbit, aangesloten via Huawei NTU -> Dream Machine Pro.
Ik heb Odido 1GiB net als jij maar gebruik een Asus XT9 direct op de NTU - en in Amersfoort. Ik weet alleen niet welk merk het is.
Ooit heb ik mijn home assistent opgezet dat ie elke zoveel minuten Kees' servers gedag zegt, en dat gaat eigenlijk zonder enige verstoring rond dat tijdstip (even door de history gezocht voor je.

Dus, nee, het komt me niet bekend voor, maar dat wil niet zeggen dat je uniek bent.. Ik zou haast Odido benaderen en vragen of er iets aan de hand is omdat je zo niet kan thuiswerken?

I have usernames older than you.

• Paul0300
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-04 18:32
Geen matches
Beste Allen,

Ik zit te denken om over te stappen naar odido glasvezel aangezien kpn weinig korting geeft dacht ik eraan om toch de overstap te maken. Nu de volgende vraag voordat iemand zegt ga alles doorlezen soms misschien de kortste en snelste route.
Heb een oude netgear nighthawk xr700 modem aangesloten op kpn glasvezel werkt voor mij prima maar wat zullen de instellingen zijn voor de odido internet?

wachtwoord en login zou wel odido/odido zijn bij kpn is dat dus kpn/kpn en de rest van de instellingen??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OqMTibHGaqbhogqZZjFOflEHt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ragnats2l4uzVD1A5JXgzORa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LHc5ih3mp5mOBpwI9unndvUnXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unrKLSL4gKhbg0DfFuxk0HCY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1wtsuH5aBmIkv_Hy4y62wRgurc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cLgalPjSZrfsFVv1dE69XB9X.png?f=fotoalbum_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Geen matches
Paul0300 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:59:
Beste Allen,

Ik zit te denken om over te stappen naar odido glasvezel aangezien kpn weinig korting geeft dacht ik eraan om toch de overstap te maken. Nu de volgende vraag voordat iemand zegt ga alles doorlezen soms misschien de kortste en snelste route.
Heb een oude netgear nighthawk xr700 modem aangesloten op kpn glasvezel werkt voor mij prima maar wat zullen de instellingen zijn voor de odido internet?

wachtwoord en login zou wel odido/odido zijn bij kpn is dat dus kpn/kpn en de rest van de instellingen??
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig al in de openingspost gekeken? [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

• Paul0300
Geen matches
Nou zit doorheen te lezen maar zie dus nergens wat ik moet invullen bij de login en wachtwoord van odido instellingen.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:49

DON PAPA

Tweaker-fan

Geen matches
Paul0300 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Nou zit doorheen te lezen maar zie dus nergens wat ik moet invullen bij de login en wachtwoord van odido instellingen.
Dat kun je uitzetten in je router
Vlan300 is voldoende

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 31-03-2026 17:21 ]

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 11:28
Geen matches
boswandeling schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Zie je nog iets geks op de NTU ? alarm lampje, of PON dat niet meer brand.
Goede vraag, daar ga ik de volgende keer even goed naar kijken. Trek nu zo snel mogelijk de stekker er ff uit en weer in zodat ik geen meetings mis :P
pjottum schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Ik heb Odido 1GiB net als jij maar gebruik een Asus XT9 direct op de NTU - en in Amersfoort. Ik weet alleen niet welk merk het is.
Ooit heb ik mijn home assistent opgezet dat ie elke zoveel minuten Kees' servers gedag zegt, en dat gaat eigenlijk zonder enige verstoring rond dat tijdstip (even door de history gezocht voor je.

Dus, nee, het komt me niet bekend voor, maar dat wil niet zeggen dat je uniek bent.. Ik zou haast Odido benaderen en vragen of er iets aan de hand is omdat je zo niet kan thuiswerken?
Was inderdaad ook mijn voornemen om bij de volgende keer dat het weer misgaat Odido zelf te benaderen, maar ik dacht laat ik even op Tweakers kijken of het wellicht grootschaliger is. Die Community page van Odido kan ik echt niks op vinden.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
Paul0300 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Zoals andere al aangeven. Niks dus :)

• Paul0300
Geen matches
rens-br schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Zoals andere al aangeven. Niks dus :)
dank dank!!

• Paul0300
Geen matches
DON PAPA schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Dat kun je uitzetten in je router
Vlan300 is voldoende
rest van de instellingen zijn zeg maar zelfde als bij kpn?

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen matches
geen username/password, vlan 300, DHCP, ... done ;)

• boswandeling
Geen matches
Ik heb je screenshots wat aangepast, maar dit zou moeten volstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwpRxFQpP8a-mUqQUtUQ_Vmt6vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Km3rYJiZ24dXfRExlNc4ozk6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKdHZBCsUgDV-GqbPj4SAApA7pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4y9133lRXUgfi0HKWFEFORf.png?f=fotoalbum_large

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:49

DON PAPA

Tweaker-fan

Geen matches
Paul0300 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:15:
[...]
rest van de instellingen zijn zeg maar zelfde als bij kpn?
Ja, je zou nog wel kunnen overwegen om een andere dns server te selecteren, die van Odido heeft in het verleden nog wel is problemen gegeven.

Hier vind je een lijstje van verschillende dns servers
djwice in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 31-03-2026 19:38 ]

• Paul0300
Geen matches
boswandeling schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:30:
Ik heb je screenshots wat aangepast, maar dit zou moeten volstaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel voor de info en de andere heren ook ! waardeer ik enorm!

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:02
Geen matches
Sinds kort de 8gbit abo in huis icm de T75.
Iperf3 nog niet geprobeerd maar met een Trendnet unmamaged switch en PC met 10Gbe realtek NIC haal ik +-6.8Gbps in Speedtest naar verschillende servers binnen NL.

Had graag de T75 vervangen door eigen router maar wordt te duur en stroomvretend met 2x10Gbe en firewalling...

[ Voor 4% gewijzigd door RadYeon op 01-04-2026 01:26 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
RadYeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 01:25:
Sinds kort de 8gbit abo in huis icm de T75.
Iperf3 nog niet geprobeerd maar met een Trendnet unmamaged switch en PC met 10Gbe realtek NIC haal ik +-6.8Gbps in Speedtest naar verschillende servers binnen NL.

Had graag de T75 vervangen door eigen router maar wordt te duur en stroomvretend met 2x10Gbe en firewalling...
Tot je je realiseerd dat de T75 nogal regelmatig phone home doet met de exacte inhoud van je thuisnetwerk; dan is het niet meer duur. Even terugbladeren in dit topic voor de details. Ik zie dat je voor ~350 euro al een end moet kunnen komen?

• RadYeon
Geen matches
Tja, dat is wel een ding.
DIYen heb ik niet zo veel zin in, zou zoiets kunnen proberen en dan met een SFP naar RJ45
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber

+
Zojuist de fiber gateway besteld, met SFP naar koper voor LAN. Heb geen glas op de 10Gbe switch boven.

[ Voor 16% gewijzigd door RadYeon op 01-04-2026 10:23 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
RadYeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:34:
Tja, dat is wel een ding.
DIYen heb ik niet zo veel zin in, zou zoiets kunnen proberen en dan met een SFP naar RJ45
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber

+
Zojuist de fiber gateway besteld, met SFP naar koper voor LAN. Heb geen glas op de 10Gbe switch boven.
Heb je niet zo'n klein doosje tussen de fc en de router hangen? (NTU) Heb je geen fiber nodig.

• RadYeon
Geen matches
Dat wel, maar bedoelde verderop binnen LAN. De Cloud Gateway heeft maar 1 10GBe RJ45 poort.

• TVkoper
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-04 17:47
Geen matches
DON PAPA schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Nee hoor, ik betaal nu ook 6x26 + 2 x48,50 = 253 voor het 2000/2000 pakket nu ik weer opnieuw heb verlengt voor 1 jaar (lees 8 maanden).

Ik had eerst het 400/400 pakket genomen, wat uitkwam op 6x €26 + 2x €38,50 = 233 en dat heb ik later omgezet naar het 2000/2000 pakket omdat dit dus maar totaal €20 meer kost over deze 8 maanden.
Dus als je na die acht maanden verlengt, vervallen de laatste vier maanden en krijg je gewoon een 'nieuw' contract voor twaalf maanden? Het telt dus niet op?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Geen matches
TVkoper schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
[...]

Dus als je na die acht maanden verlengt, vervallen de laatste vier maanden en krijg je gewoon een 'nieuw' contract voor twaalf maanden? Het telt dus niet op?
Klopt.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:59
Geen matches
Vandaag overgestapt van Delta (internet 600Mbps en TV) naar Odido (internet 400Mbps en TV).
Mijn internet verbinding viel om 11:45u weg. Om 11:55 stond de Guidion monteur op de stoep. Hij schrok toen ik zei dat ik mijn eigen router wilde aansluiten, maar kalmeerde met de opmerking dat ik dat alleen zei zodat hij de Zyxel rouater niet hoefde op te hangen. Een paar minuten later had hij het glasvezel modem vervangen; Genexis Live Titanium naar Delta/Nokia XS-0101X-R XGSPON. Weer enkele minuten later was de ONT actief. Zyxel provosorisch aangekoppeld en meteen actief internet met wifi. Snelheid up en down was dik 400Mbps. Naar de TV om het wifi netwerk aan te sluiten en de Odido TV app te activeren. Binnen 15min was alles werkend. Vervolgens was hij nog zeker 15min bezig om zijn eletronische werkbon in te vullen; moest er nog een paar keer voor bellen. Anyway na een dik half uur was hij weer vertrokken. Daarna heb ik de Zyxel router weggehaald en de WAN kabel op mijn Frizbox 4060 aangesloten. Op de Fritzbox het Odido internet toegangsprofiel geactiveerd en alles werkte meteen weer als voorheen. Tot zover een probleemloze overstap. En dat op 1 april ;)

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:35
Geen matches
Omdat mijn oude ASUS router kuren begon te vertonen, heb ik deze een paar dagen geleden vervangen door een Fritz!box 4690 router. Dat werkt naar volle tevredenheid.

Echter: waar mijn externe IP adres bij de ASUS router maar zelden veranderde, heb ik bij de Fritz in een paar dagen tijd al vijf verschillende IP adressen gehad.

Hoe kan dit? Ik weet niet beter of je IP adres verandert zelden of nooit als het MAC adres van je router hetzelfde blijft. Is dat bij een Fritz niet zo, of speelt er iets anders? En kan ik daar iets aan doen?

Op zich is het niet zo'n probleem, omdat ik een dyndns service gebruik om mijn netwerk extern te benaderen.

Wat wel vervelender is dat ik nu af en toe bij bepaalde services waarschuwingen krijg omdat ik probeer in te loggen vanaf een ander IP adres.

Iemand bekend met dit fenomeen bij de combinatie Odido glasvezel met een Fritz?

• boswandeling
Geen matches
ReneK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:51:
Omdat mijn oude ASUS router kuren begon te vertonen, heb ik deze een paar dagen geleden vervangen door een Fritz!box 4690 router. Dat werkt naar volle tevredenheid.

Echter: waar mijn externe IP adres bij de ASUS router maar zelden veranderde, heb ik bij de Fritz in een paar dagen tijd al vijf verschillende IP adressen gehad.

Hoe kan dit? Ik weet niet beter of je IP adres verandert zelden of nooit als het MAC adres van je router hetzelfde blijft. Is dat bij een Fritz niet zo, of speelt er iets anders? En kan ik daar iets aan doen?

Op zich is het niet zo'n probleem, omdat ik een dyndns service gebruik om mijn netwerk extern te benaderen.

Wat wel vervelender is dat ik nu af en toe bij bepaalde services waarschuwingen krijg omdat ik probeer in te loggen vanaf een ander IP adres.

Iemand bekend met dit fenomeen bij de combinatie Odido glasvezel met een Fritz?
Via welk netwerk ?

Configuratie WAN met vlan 300 en DHCP ?

• ReneK
Geen matches
Open Dutch Fiber, ik dacht GPON.
Configuratie WAN met vlan 300 en DHCP ?
Ja (al is dat bij de Fritz onzichtbaar en kies je gewoon Odido als provider)

[ Voor 3% gewijzigd door ReneK op 01-04-2026 19:08 ]

• boswandeling
Geen matches
ReneK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:07:
[...]

Open Dutch Fiber, ik dacht GPON.

[...]

Ja (al is dat bij de Fritz onzichtbaar en kies je gewoon Odido als provider)
Zou geen probleem hoeven zijn.

Je zou de Fritzbox eens custom kunnen configureren VLAN 300 en gewoon DHCP en eens kijken of dat een verschil maakt.

• ReneK
Geen matches
boswandeling schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:10:
[...]
Je zou de Fritzbox eens custom kunnen configureren VLAN 300 en gewoon DHCP en eens kijken of dat een verschil maakt.
Wil ik graag doen, maar ik zie bij de Fritzbox nergens een optie om een custom profiel aan te maken.

• boswandeling
Geen matches
  1. Internetinstellingen: Ga naar Internet > Toegangsgegevens.
  2. Toegang via: Selecteer "Internettoegang via DSL- of glasvezelmodem" (of "kabelmodem" indien van toepassing).
  3. Provider: selecteer "Andere internetaanbieder" ('andere internetprovider').
  4. VLAN configureren: Klik op 'Verbindingsinstellingen wijzigen'. Schakel de optie "VLAN voor de internettoegang gebruiken" in.
  5. VLAN ID: Voer de door uw provider vereiste VLAN-ID in 300).
  6. Toepassen: Klik op 'Toepassen' om de instellingen op te slaan.
Google>Fritz!box 4690 WAN VLAN

• ReneK
Geen matches
boswandeling schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:34:

Toegang via: Selecteer "Internettoegang via DSL- of glasvezelmodem" (of "kabelmodem" indien van toepassing).
Provider: selecteer "Andere internetaanbieder" ('andere internetprovider').
Ah, deze omweg om zelf te kunnen configureren kende ik niet! Nu kan ik wel VLAN300 e.d. met de hand instellen.

Ik ga kijken of het hiermee de komende dagen beter gaat.

Thanks!

• boswandeling
Geen matches
ReneK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:42:
[...]

Ah, deze omweg om zelf te kunnen configureren kende ik niet! Nu kan ik wel VLAN300 e.d. met de hand instellen.

Ik ga kijken of het hiermee de komende dagen beter gaat.

Thanks!
Wel VLAN 300 doen :)

• ReneK
Geen matches
Of course. Ik zal ook het MAC adres van mijn oude ASUS router klonen, kijken of ik dan mijn oude IP adres weer terugkrijg.

• RadYeon
Geen matches
Ik lees over XGSPON SFP+ modules voor UniFi om rechtstreeks op glas van Odido aan te sluiten, echter schijnt zo'n ding bloedheet te worden en de Cloud Gateway erg warm maken.
Aan de andere kant - wat win je door de Huawei XGS-PON weg te laten, behalve een extra stopcontact en misschien gemoedsrust dat het ding geen gegevens doorsluist naar China?

• ReneK
Geen matches
Om hier nog even op terug te komen: ik heb nu een manual config gedaan met VLAN 300 en het MAC adres van mijn oude ASUS gekloond. Ik heb niet helemaal mijn oude IP terug gekregen, maar het zit wel in dezelfde range als voorheen: 95.99.xxx.xxx. Bij de Fritz kreeg ik steeds een IP adres in de range 31.21.xxx.xxx

Volgens ChatGPT proberen ASUS routers meestal een DHCP lease steeds te verlengen, terwijl een Fritz soms een compleet nieuwe aanvraag doet. Daarbij past de Fritx soms ook MAC address randomization doet. Een MAC address vastzetten of klonen zou in de meeste gevallen afdoende moeten zijn.

Anyway: ik ga de komende dagen zien of er nog IP veranderingen optreden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:28
Geen matches
RadYeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:15:
Ik lees over XGSPON SFP+ modules voor UniFi om rechtstreeks op glas van Odido aan te sluiten, echter schijnt zo'n ding bloedheet te worden en de Cloud Gateway erg warm maken.
Aan de andere kant - wat win je door de Huawei XGS-PON weg te laten, behalve een extra stopcontact en misschien gemoedsrust dat het ding geen gegevens doorsluist naar China?
Alles wat je na "behalve dat" schrijft is voor jou misschien niet zo belangrijk maar voor mij wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Geen matches
Hier inmiddels weer een weekje Odido glas. Websites laden sneller, bleven bij Ziggo soms even hangen omdat een DNS request niet aankwam en herhaald moest worden.
Qua televisie hebben de kinderen uitgevonden hoe ze kunnen praten tegen de Nokia Streaming Box 8000 (met Botech wzone Android 14 firmware). Beeldkwaliteit van de Odido app valt me niet tegen tov wat ik van de Ziggo Next gewend was.

Monteur heeft de Nokia XS-010-Q ONT die er nog hing van de vorige keer vervangen door een XS-010-R en de oude meegenomen, daarna de Zyxel router even ingeplugd en vervolgens teruggestopt in de doos. Geen wifi metingen, gewoon vermeld "klant gebruikt eigen router en wifi apparatuur" en klaar. Ziggo modem uitgezet, VLAN300 ingesteld op de router, kabel omgeprikt naar de ONT en werkte direct.

Deze keer voor 2 jaar abonnement gekozen, ik ben dat ompluggen en opsturen van apparatuur een beetje beu aan het worden. In geval van Odido moet je dan nog thuisblijven voor een monteur, aangezien die monteur de apparatuur bij zich heeft.

Alleen jammer dat ze nog steeds geen IPv6 doen. Voor nu nog geen probleem hier, ik zit regelmatig verbonden met een Wireguard VPN waar ik ook een IPv6 adres op krijg, een 0/0 route instellen daarop is maar een kleine moeite.
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste