Dat klopt niet want op iPhones kan je niet apart een netwerkselectie maken voor roaming, daar wordt geen onderscheid in gemaakt in je handmatige netwerkselecties voor 'thuis' (NL) en roaming.
Ik vermoed dat @
sheepdog doelt op de instelling voor dataroaming, en dat dit uitstond. Maar dat heeft geen invloed op het kunnen verbinden met roaming netwerken, je iPhone verbindt dan alsnog gewoon, je kan dan enkel geen data gebruiken (en geen kosten maken wanneer buiten de EU/EEA).
Je kan natuurlijk wel handmatig zoeken naar (roaming) netwerken, maar je ziet daar enkel de netwerken die je iPhone op die locatie kan ontvangen.
Als je dus tijdens het roamen je iPhone handmatig op een ander netwerk zet, kan het dus voorkomen dat je bij terugkomst in Nederland geen service hebt, omdat je iPhone nog aan het zoeken is naar dat buitenlandse netwerk (en vice versa als je 'm op een NL netwerk vast laat zetten, voor de meesten vrij nutteloos imo).
Meestal heeft je iPhone dat overigens wel door nadat ie enkele minuten op 'Geen Service' staat.
Je krijgt dan een notificatie dat het handmatig gekozen netwerk niet meer beschikbaar is (en krijg je de optie om naar netwerkinstellingen te gaan en daar een ander netwerk te kiezen, of terug te gaan naar Automatisch). In mijn herinnering moet je dat wel handmatig doen en gaat je iPhone niet automatisch terug naar Automatische netwerkselectie of naar je 'thuis' netwerk.
Ik vraag me ook af hoe dit dan anders is op Android telefoons, want hoe kan je in Nederland je roaming netwerk voor het buitenland instellen, als je telefoon niet weet waarheen je gaat roamen en welke netwerken daar beschikbaar zijn?
Of kan je op Android volledig roaming uitzetten? (dus ook geen spraak & SMS?).
iPhones kunnen dat niet, enige methode is vliegtuigmodus aanzetten (of geen (e)SIM hebben).
[
Voor 39% gewijzigd door
AlesT op 04-03-2025 15:46
]