• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-11 19:26
bullpower schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:07:
Is er een manier om de bron zelf te achterhalen via een log vanuit de telefoon of iets? Let wel: ik ben vooral een gebruiker met net wat meer kennis.
Misschien kan je via een laptop tetheren en dan Wireshark draaien om te bekijken welk verkeer er langskomt. (Let wel, enige kennis van netwerkprotocollen kan handig zijn.)

https://www.wireshark.org/docs/

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10 16:33
Dankje!

Helaas niet iets wat ik direct kan proberen. Heb namelijk op het moment geen laptop en moet me dan even goed inlezen in de netwerkprotocollen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:37
Kan ook nog zo zijn dat het een vorm van geoblocking door BMW zelf is op bepaalde IP-ranges van Odido. Het kan zijn dat ze voor roaming andere ranges gebruiken; in de VS gebruikt men zelfs voor verschillende geografische gebieden verschillende ranges op hetzelfde netwerk. Weet niet of men dat in NL ook doet; KPN komt altijd in Zuid-Holland uit bij mij iig :+

Of vage routingproblemen die niet op IPv4 maar wel op IPv6 spelen (of andersom), kan ook nog, en kan ook bij BMW liggen. De roamingpartner kan bijv. IPv4 afdwingen waarbij het evt. wel werkt.

Kom je niet achter zonder zelf wat verder te graven helaas, en niemand in dit topic kan helpen zonder meer informatie.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:08

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik ben terug van vakantie naar Turkije, maar waar ik heel erg van stond te kijken, is dat ik met mijn Odido Unlimited plus abonnement gewoon een NL ip nummer had in Turkije. Hierdoor kon ik daar gewoon gebruik maken van alle streamingdiensten, zoals NLZiet en Videoland. Ik had uit voorzorg thuis een VPN server aangezet, maar die was nu niet nodig....

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 22-10-2024 17:03 ]

• bullpower
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:20:
Kan ook nog zo zijn dat het een vorm van geoblocking door BMW zelf is op bepaalde IP-ranges van Odido. Het kan zijn dat ze voor roaming andere ranges gebruiken; in de VS gebruikt men zelfs voor verschillende geografische gebieden verschillende ranges op hetzelfde netwerk. Weet niet of men dat in NL ook doet; KPN komt altijd in Zuid-Holland uit bij mij iig :+

Of vage routingproblemen die niet op IPv4 maar wel op IPv6 spelen (of andersom), kan ook nog, en kan ook bij BMW liggen. De roamingpartner kan bijv. IPv4 afdwingen waarbij het evt. wel werkt.

Kom je niet achter zonder zelf wat verder te graven helaas, en niemand in dit topic kan helpen zonder meer informatie.
Hmm dat is een interessante! Ik weet niet hoe betrouwbaar bijvoorbeeld whatismyipaddress.com is.. Maar mijn huidige IPv6 komt uit in Pakistan? De huidige IPv4 klopt dan geografisch gezien wel redelijk. Ongeveer op 15 min rijden van de huidige locatie.

Uiteraard snap ik dat jullie niet alles kunnen zeggen zonder meer en echt concrete technische informatie. Het probleem is alleen meer dat ik een PC kan bouwen. Maar netwerken, scripts en software.. Daar heb ik op dit moment eigenlijk te weinig verstand van, om nu 'even' te gaan tracen wat er allemaal gebeurt.
Maar wellicht dat het inderdaad andersom kan werken. Dat de server van de verkeersinformatie een IP-adres uit Pakistan ziet en communicatie blokkeert. Terwijl Google dit niet blokkeert. In België levert BASE een IP-adres uit België uit en dan is het akkoord voor de verkeersinformatie-leverancier.

Ik meen enkel dat ik de APN al meermaals op IPv4 heb gezet ipv IPv4/IPv6. Dus in theorie kan dit het eigenlijk niet zijn. Maar ik heb 'm nu nogmaals op IPv4 gezet en opgeslagen, dus wellicht dat dit de oplossing is.

• Verelias
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-10 09:31
bullpower schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Hmm dat is een interessante! Ik weet niet hoe betrouwbaar bijvoorbeeld whatismyipaddress.com is.. Maar mijn huidige IPv6 komt uit in Pakistan? De huidige IPv4 klopt dan geografisch gezien wel redelijk. Ongeveer op 15 min rijden van de huidige locatie.

Uiteraard snap ik dat jullie niet alles kunnen zeggen zonder meer en echt concrete technische informatie. Het probleem is alleen meer dat ik een PC kan bouwen. Maar netwerken, scripts en software.. Daar heb ik op dit moment eigenlijk te weinig verstand van, om nu 'even' te gaan tracen wat er allemaal gebeurt.
Maar wellicht dat het inderdaad andersom kan werken. Dat de server van de verkeersinformatie een IP-adres uit Pakistan ziet en communicatie blokkeert. Terwijl Google dit niet blokkeert. In België levert BASE een IP-adres uit België uit en dan is het akkoord voor de verkeersinformatie-leverancier.

Ik meen enkel dat ik de APN al meermaals op IPv4 heb gezet ipv IPv4/IPv6. Dus in theorie kan dit het eigenlijk niet zijn. Maar ik heb 'm nu nogmaals op IPv4 gezet en opgeslagen, dus wellicht dat dit de oplossing is.
Wat je misschien ook nog eens kan proberen is om een ander APN te gebruiken, de meeste Odido kaarten kunnen gebruik maken van zowel "internet" als "internet.mobiel". Beide hebben een andere manier van NAT waardoor het zou kunnen dat je hier wat aan hebt.

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 10:52

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

bullpower schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:07:
@The_Wireless_Guy
Ja dat lijkt me op het moment ook het meest logisch. Al blokkeert Odido in dat geval toch wel bepaalde IP-adressen, lijkt me.

Maar helaas, ik kan de bron van die services nergens vinden. In de handleiding niet, in het menu van de auto niet, de e-store niet. Overal staat eigenlijk enkel hoe Lexus het zelf noemt; connected traffic.

De importeur (Louwman) vertelde me gisteren dat ook hun de bron niet kennen. Via Google op een UK forum, las ik wel, dat de verkeersinformatie 'misschien' van BMW traffic information vandaan komt.

Is er een manier om de bron zelf te achterhalen via een log vanuit de telefoon of iets? Let wel: ik ben vooral een gebruiker met net wat meer kennis.
Tja, als je verkeer zou kunnen tracen zou je die target URL of IP-adress wellicht kunnen vinden.

Ik vind het wel raar een importeur dit niet boven water kan krijgen bij de fabrikant.

Maar aan de andere kant vermoed ik dat je niet de enige Odido klant bent die in een Lexus rijdt.

Welke APN gebruikt je toestel eigenlijk?

Antenne en masten malloot

• bullpower
Verelias schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Wat je misschien ook nog eens kan proberen is om een ander APN te gebruiken, de meeste Odido kaarten kunnen gebruik maken van zowel "internet" als "internet.mobiel". Beide hebben een andere manier van NAT waardoor het zou kunnen dat je hier wat aan hebt.
Ik heb ze beide geprobeerd. Nu staat het toestel weer op "internet.mobiel" ingesteld. Maar de APN "internet" heb ik volgens mij nog niet met enkel ipv4 geprobeerd. Dus dat probeer ik nog eens.
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Tja, als je verkeer zou kunnen tracen zou je die target URL of IP-adress wellicht kunnen vinden.

Ik vind het wel raar een importeur dit niet boven water kan krijgen bij de fabrikant.

Maar aan de andere kant vermoed ik dat je niet de enige Odido klant bent die in een Lexus rijdt.

Welke APN gebruikt je toestel eigenlijk?
Ja tracen zou het mooiste zijn. Maar eens zien of ik dat wellicht voor elkaar krijg.

Ja de importeur (Louwman) is een lastige met dit soort zaken. Ze hebben geen idee van de infotainmentsystemen en IT. Wijzen snel door naar de dealer, maar die weet er uiteraard al helemaal niets van en dan wordt het kastje naar de muur. Maar zal morgen nog eens contact opnemen.

Ik gebruik nu "internet.mobiel"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43JxYnHtMobdzjKMAdRSmKj2cCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRa2pqB2GTCVG3KRJw8b8Ouw.jpg?f=fotoalbum_large

• Lrrr
Verelias schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Wat is het verschil tussen die twee en “smartsites.t-mobile”? Daar zit mijn telefoon standaard op. (oude Tele2-SIM en -abo)

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:09
Odido heeft onlangs een aantal nieuwe RRU's geïntroduceerd in zijn netwerk. Ze hoeven nog maar minder dan 1000 locaties om te bouwen en dan is het Ericsson project al klaar. Lees hier meer: https://antennekaart.nl/b...indsprint-met-nieuwe-rrus

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• jeron
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2024
Hallo,

Vandaag ben ik overgegaan, van odido via wba, naar odido odf.
merk er voor internet niet echt verschil in.
echter, ik gebruik via een fritzbox 7390 3 verschillende voip lijnen... alle 3 werken ze niet meer nu.
op forum al gelezen, dat dit komt doordat odido poort 5060 voor hun eigen voip reserveerd. fijn, dat was mij niet verteld!

weet iemand, of en hoe je bij een fritzbox 7390 de standaard sip poort kan wijzigen naar bv 5070? ik kan die instelling niet vinden en online ook niets.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Lrrr schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Wat is het verschil tussen die twee en “smartsites.t-mobile”? Daar zit mijn telefoon standaard op. (oude Tele2-SIM en -abo)
De apn internet.mobiel is de vervanger voor de smartsites.t-mobile. Odido mag op termijn geen verwijzingen meer naar de naam t-mobile gebruiken dus de apn moet eruit. Ze hebben een OTA campagne gedaan waarbij de nieuwe apn is gepushed naar toestellen maar blijkbaar heeft jouw toestel deze niet ontvangen. Je zou 'm handmatig mogen instellen.

• Lrrr
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

De apn internet.mobiel is de vervanger voor de smartsites.t-mobile. Odido mag op termijn geen verwijzingen meer naar de naam t-mobile gebruiken dus de apn moet eruit. Ze hebben een OTA campagne gedaan waarbij de nieuwe apn is gepushed naar toestellen maar blijkbaar heeft jouw toestel deze niet ontvangen. Je zou 'm handmatig mogen instellen.
Interessant, kan het ermee te maken hebben dat ik nog een wat ouder toestel heb? Ik had wel op 4 september 2023 direct de naam Odido in beeld.

Verder werkt alles prima, dus ik voel me niet per sé geroepen om handmatig iets aan te passen :)

Vervolgvraag: wat zijn de verschillen technisch / qua routering tussen verschillende APNs?

edit: wat is eigenlijk überhaupt een APN? Waarom heb je dat nodig, voor een vaste internetverbinding bestaat dat toch ook niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Lrrr op 22-10-2024 23:01 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:38
De APN wordt gebruikt om te bepalen met welk netwerk je verbind en welke diensten er beschikbaar zijn. Je vaste lijn zit direct op de apparatuur van je provider of er is direct geconfigureerd welk netwerk je op moet gaan per lijn. Maar jouw telefoon kan met van allerlei masten lopen verbinden, zeker in het buitenland, en moet dus iets meesturen zodat de mast weet waarheen het verkeer moet voor de routering, dns, etc. Dat is van belang voor verschillende diensten van Odido, waaronder een standaard firewall, DDoS protectie etc.

• boyette
  • Registratie: November 2009
DON PAPA schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:
Ik ben terug van vakantie naar Turkije, maar waar ik heel erg van stond te kijken, is dat ik met mijn Odido Unlimited plus abonnement gewoon een NL ip nummer had in Turkije. Hierdoor kon ik daar gewoon gebruik maken van alle streamingdiensten, zoals NLZiet en Videoland. Ik had uit voorzorg thuis een VPN server aangezet, maar die was nu niet nodig....
Dat is altijd zo

• boyette
bullpower schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb ze beide geprobeerd. Nu staat het toestel weer op "internet.mobiel" ingesteld. Maar de APN "internet" heb ik volgens mij nog niet met enkel ipv4 geprobeerd. Dus dat probeer ik nog eens.

[...]

Ja tracen zou het mooiste zijn. Maar eens zien of ik dat wellicht voor elkaar krijg.

Ja de importeur (Louwman) is een lastige met dit soort zaken. Ze hebben geen idee van de infotainmentsystemen en IT. Wijzen snel door naar de dealer, maar die weet er uiteraard al helemaal niets van en dan wordt het kastje naar de muur. Maar zal morgen nog eens contact opnemen.

Ik gebruik nu "internet.mobiel"

[Afbeelding]
Als je een vpn gebruikt werkt het wel ?

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-11 11:11
DON PAPA schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:
Dit is inderdaad altijd zo. Alleen als je een lokale Turkse simkaart zou aanschaffen, krijg je wel een Turks IP, met alle bijbehorende blokkades van dien.
Zowel uit NL vanwege geoblock en in Turkije zelf vanwege censuur. Ik weet trowuens niet of een buitenlander überhaupt een lokale sim mag aanschaffen, er zijn genoeg landen die zoiets beperken.

Roaming met een sim uit een ander land (in dit geval Nederland) zal je waar dan ook ter wereld altijd een IP adres geven van je mobiele provider thuis, met alle voor en ook nadelen hierbij. Je telefoon legt eigenlijk zelf al een soort VPN tunnel aan terug naar huis bij dataroaming.

Grootste nadeel is bijvoorbeeld als je aan de andere kant van de wereld bent (AU/NZ bv). Als je dan een sim met een IP hebt uit Europa, gaat alles eerst via je home provider, waardoor je latency/ping flink oploopt.

Ik zeg dit want in tegenstelling tot onze buurlanden zijn onze providers niet zo happig op internetbundels met inclusieve roaming buiten de EU/EEA, behalve dan Vodafone in Turkije en Odido nu sinds kort in de VS en Turkije, waar jij gebruik van maakt! :)
In DE en UK zijn al een aantal jaar gewone consumenten abbo's van 2 of 3 tientjes te krijgen, met roaming binnen je bundel op vrijwel alle Vodafone partner netwerken (Vodafone DE/UK) of alle Telefonica partner netwerken (O2 UK/DE) wereldwijd!! :o

Helaas denkt Vodafone NL daar toch anders over, maar misschien komt zoiets nog in de toekomst, zoals Odido nu kleine stapjes maakt! :)

Toevoeging:

Er bestaan wel technieken hiervoor (zoals local break-out), maar die worden nog amper gebruikt. Wel zie je zoals @Sorcerer8472 al zei dat providers verschillende IP’s toewijzen aan verschillende geografische gebieden, maar dit heb ik tot nu toe enkel binnen hetzelfde land gezien. Misschien weet iemand hier meer over, waarom dit soort technieken nog zelden wordt toegepast? Zelfs niet bij buitenlandse providers die wél wereldwijde roaming bieden.
Mijn Britse sim (O2 UK) geeft bij roaming in de VS en ook in Zuid Amerika altijd een Brits IP adres.
Bij een paar eSIM providers kreeg ik in de gehele EU een Pools of Lets IP adres. :P

[ Voor 40% gewijzigd door AlesT op 23-10-2024 17:50 ]

• Sorcerer8472
NL providers zien het risico nog niet zo van dat deze nieuwe partijen een nog veel groter deel van hun business op kunnen eten. Door de hoge roamingkosten worden ze in hun armen gejaagd.

Is je lokale bundel op (indien geen onbeperkt) dan kun je goedkoper via Airalo een GB verstoken dan via je eigen provider bijkopen :')

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:07
AlesT schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:05:
[...]

Ja, dit is inderdaad altijd zo! Alleen als jij een lokale Turkse simkaart zou aanschaffen, zou je een Turks IP adres hebben, met alle blokkades van dien (zowel uit NL vanwege geoblock en in Turkije zelf vanwege censuur). Roaming met een sim uit een ander land (in dit geval Nederland) zal je waar dan ook ter wereld altijd een IP adres geven van je mobiele provider thuis, met alle voor en ook nadelen hierbij. Je telefoon legt eigenlijk zelf al een soort VPN tunnel aan terug naar huis bij dataroaming.

Grootst nadeel is bijvoorbeeld in Australië/Nieuw-Zeeland. Je internet zal vrij traag zijn, aangezien alles eerst via Nederland moet en je latency/ping daardoor vrij hoog oploopt.

In tegenstelling tot onze buurlanden zijn onze providers niet zo happig op internetbundels met inclusieve roaming buiten de EU/EEA, behalve dan Vodafone in Turkije en Odido nu sinds kort in de VS en Turkije, waar jij gebruik van maakt! :)
Maar als ik zo met een schuin oog kijk naar DE en UK, zijn daar al gewone consumenten abbo's van 2 of 3 tientjes te krijgen, met roaming op vrijwel alle Vodafone partner netwerken (Vodafone DE/UK) of alle Telefonica netwerken (O2 UK/DE) wereldwijd.
Helaas denkt Vodafone NL daar toch anders over, maar misschien komt zoiets nog in de toekomst, zoals Odido nu kleine stapjes maakt! :)
De blokkades kan je makkelijk omzeilen door VPN te gebruiken. Mijn collega die naar zijn land gaat, internet daar is geblokkeerd om op gewone lijn te zoeken op stremmingdiensten. Maar hij installeert daar VPN en kan met lokale simkaart dan wel weer op en WhatsApp en overige diensten

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• bullpower
@boyette
Ik heb nu een proefperiode NordVPN. Ga het eens proberen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@ikbenjoeri ik heb eigenlijk geen problemen meer ervaren met Odido in Amersfoort en in de trein tussen Amersfoort en Utrecht. Ontvangst is niet denderend maar verlies in ieder geval geen verbinding meer.

Geen idee wat er veranderd is.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• bullpower
@boyette
Ik heb het geprobeerd met NordVPN. Resultaat is dat ik via een NL VPN geen verandering ervaar; live traffic blijft offline. Via een Belgische VPN komen de services online.

APN op "internet" en ipv4 zetten, is helaas ook de oplossing niet. @Verelias

Conclusie is dus eigenlijk dat Odido én in Nederland/Nederlandse verbinding problemen geeft. Lastige is nu om uit te vogelen of het aan de kant van de provider of aan de kant van de verkeersinformatie-dienst zit.

• AlesT
  • Laatst online: 04-11 11:11
bullpower schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:43:
@boyette
Ik heb het geprobeerd met NordVPN. Resultaat is dat ik via een NL VPN geen verandering ervaar; live traffic blijft offline. Via een Belgische VPN komen de services online.

APN op "internet" en ipv4 zetten, is helaas ook de oplossing niet. @Verelias

Conclusie is dus eigenlijk dat Odido én in Nederland/Nederlandse verbinding problemen geeft. Lastige is nu om uit te vogelen of het aan de kant van de provider of aan de kant van de verkeersinformatie-dienst zit.
Weet trouwens wel dat bij sommige telefoons je een aparte APN hebt voor tethering/hotspot gebruik. Dat kan ook betekenen dat een VPN aanzetten op je telefoon, geen invloed hoeft te hebben op de apparaten die via je hotspot verbonden zijn! Ik zie dat je Android gebruikt, dus ik weet het niet zeker, maar misschien de moeite waard om te checken! :)

• bullpower
Zal eens kijken of ik wellicht nog een specifieke APN kan vinden. Tot op heden ben ik niet verder dan "internet" en "internet.mobiel" gekomen. Al dan niet met variëren tussen IPV4/IPV6 of beide. En eventueel een poort 8080 instellen. Maar het doet allemaal hetzelfde: binnen NL niets en buiten Nederland/VPN in het buitenland wel.

Heb tevens nogmaals de vraag bij de importeur van de auto neergelegd, welke bron er gebruikt wordt voor de verkeersinformatie. Dat maakt het zoeken wellicht wat eenvoudiger. Maar heb er een hard hoofd in, want het is allemaal zo geheimzinnig en onvindbaar, dat ik me afvraag of het nu wel losgelaten wordt.

• Verelias
bullpower schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:09:
Zal eens kijken of ik wellicht nog een specifieke APN kan vinden. Tot op heden ben ik niet verder dan "internet" en "internet.mobiel" gekomen. Al dan niet met variëren tussen IPV4/IPV6 of beide. En eventueel een poort 8080 instellen. Maar het doet allemaal hetzelfde: binnen NL niets en buiten Nederland/VPN in het buitenland wel.

Heb tevens nogmaals de vraag bij de importeur van de auto neergelegd, welke bron er gebruikt wordt voor de verkeersinformatie. Dat maakt het zoeken wellicht wat eenvoudiger. Maar heb er een hard hoofd in, want het is allemaal zo geheimzinnig en onvindbaar, dat ik me afvraag of het nu wel losgelaten wordt.
Als ik je afgelopen posts zo een beetje doorlees lijkt het er op dat de bluetooth tethering in combinatie met het Odido netwerk toch iets niet helemaal lekker routeert/doorlaat. Zou je als experiment in je APN types eens "ia" willen toevoegen (dus: default,supl,ia)?

• bullpower
Top om te zien dat jullie zo mee blijven denken, echt fijn! Maar helaas, ''ia'' levert ook geen verbinding met de verkeersinformatie op. Ik ben daarnaast nog eventjes verder gegaan met het proberen met de VPN. Zelfs als ik een Iers of Australisch IP-adres heb, kan ik alles ophalen. Maar alles vanuit Nederland werken enkel de Google services. Ik heb Odido nogmaals benaderd met het verzoek, dit alles naar de technische dienst door te zetten. In de tussentijd heb ik iig. een maand NordVPN en kan de boel zo omzeilen, maar het is niet helemaal mijn ding. Want ja, het enige wat ik wil is gewoon een paar kB aan verkeersinformatie en daar heb je normaal geen VPN-abonnement voor nodig.

• Verelias
bullpower schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:50:
Top om te zien dat jullie zo mee blijven denken, echt fijn! Maar helaas, ''ia'' levert ook geen verbinding met de verkeersinformatie op. Ik ben daarnaast nog eventjes verder gegaan met het proberen met de VPN. Zelfs als ik een Iers of Australisch IP-adres heb, kan ik alles ophalen. Maar alles vanuit Nederland werken enkel de Google services. Ik heb Odido nogmaals benaderd met het verzoek, dit alles naar de technische dienst door te zetten. In de tussentijd heb ik iig. een maand NordVPN en kan de boel zo omzeilen, maar het is niet helemaal mijn ding. Want ja, het enige wat ik wil is gewoon een paar kB aan verkeersinformatie en daar heb je normaal geen VPN-abonnement voor nodig.
Geen probleem, het verbaast me dat het verkeer ook door de VPN heen met een exit node in NL niet werkt maar bij roaming en een buitenlandse exit node wel. Als extra test kan het interessant zijn om te kijken of je bij Odido en de NL VPN exit node toevallig een IPv6 adres krijgt (bijvoorbeeld via https://whatismyipaddress.com/), het zou kunnen zijn dat de betreffende services daar niet mee om kunnen gaan.

Om het issue verder te analyseren zie ik twee mogelijkheden die relatief eenvoudig te realiseren zijn:
  • Dump van Android logcat inclusief radio logging om te kijken wat er gebeurt qua aanvragen richting het datanetwerk
  • Tracen van het verkeer door tethering op een laptop of via een eigen VPN server om te bepalen waar het issue optreedt

• bullpower
Ik heb even gekeken en zowel Odido als een VPN in NL, leveren enkel een IPv4 adres. Ik heb nog even geprobeerd om Odido te pushen enkel een IPv6 adres te laten aanmaken, maar dan komt de hele telefoon niet meer online. Met IPv4/IPv6 komt er wederom enkel een IPv4 adres uit. Wel vreemd, want gisteren had ik nog wel een IPv4 én IPv6. Waarbij die IPv6 ineens in Pakistan uitkwam (onder Odido).

Ik ga eens kijken of ik morgenochtend de netwerkstromen kan tracen met een appje. Heb PCAPdroid gevonden en hoop dat hier iig. een naam/IP tevoorschijn komt, zodat de bron van de verkeersinfo bekend wordt.

Overigens is het voor de moderatoren/beheerders wellicht een idee, om alle berichten aangaande mijn probleem naar een los topic te splitsen? Het is onbedoeld eigenlijk een heel verhaal geworden, in een algemeen Odido mobiel topic.

• bullpower
Okay update:

-Aan de PCAPdroid-app heb ik helaas niets gehad. Deze laat enkel de verbindingen zien die het toestel zelf maakt. Maar alles wat via tethering loopt, komt niet naar boven. Hier heb ik dus waarschijnlijk daadwerkelijk een laptop voor nodig met een goede netwerklogger, zoals één van jullie mij aangeraden heeft.
-Nog geen antwoord van de importeur.
-Vandaag met een NL VPN wel online kunnen komen!

Odido houdt zich op het moment helaas een beetje van de domme.. Tethering wordt ineens niet ondersteunt. Maar men heeft wel een mooie webpagina dat tethering mogelijk is bij Odido: https://www.odido.nl/serv...ersonal-hotspot/000217094

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-11 17:49
Geen internet meer via Odido Mobiel. Wel 5G, maar kan niks openen. Regio Midden-Groningen (Sappemeer).

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:09
Dennisweb schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:25:
Geen internet meer via Odido Mobiel. Wel 5G, maar kan niks openen. Regio Midden-Groningen (Sappemeer).
Ik had zojuist hetzelfde, regio Noord-Brabant (Eindhoven)

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07
NLM1K schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Ik had zojuist hetzelfde, regio Noord-Brabant (Eindhoven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnCSfhJE93xmRGUN1g7M2TMHVqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZqtPMmTCTZPtl8XgwCUCUie.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder, hier (Veluwe Oost) niets aan de hand.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-11 17:49
ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

[Afbeelding]

Bijzonder, hier (Veluwe Oost) niets aan de hand.
Is alweer opgelost.

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:39
Al even kort gemeld in het Odido Klik&Klaar topic.

Het lijkt erop dat ook Odido intersite NR heeft aangezet op Ericsson sites.
Getest in de Zaanstreek met een Samsung S24 ultra.

Dan ben je verbonden met:
site1: B3 + B3 + B1 + B7 + B32 bijvoorbeeld en ook N78 van site1
Of
site1: B3 + B3 + B1 + B7 + B32 bijvoorbeeld en N78 van site2

Het grote voordeel hiervan is:
Wanneer je connect met een Ericsson site die (nog) geen N78 heeft, je deze toch kunt krijgen.

En bijvoorbeeld in huis komen bepaalde frequenties beter door dan andere op bepaalde plekken.
Hier thuis heb ik bijvoorbeeld constant een connectie met site1 en n78 van site2. Dit werkt veel stabieler en sneller.

Wanneer je connect met een oude of nieuwe Huawei site, kun je geen N78 erbij krijgen.
Een oude Huawei site zonder 5G zal ook geen N28 erbij koppelen.
Een nieuwe Huawei site met 5G zal n28 erbij koppelen.

Nog een leuke test gisteren gedaan:
https://antennekaart.nl/k...54&lng=4.83212962&zoom=19

Op deze nieuwe Huawei site kreeg ik gisteren, alleen tijdens een (upload bizar genoeg) speedtest:
B3 + N28 + B3 + B1 én B38 na een tijdje! B32 kreeg ik niet en stond mogelijk al in slaapmodus al was het 'pas' 23:54.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
neeecht schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:38:
Al even kort gemeld in het Odido Klik&Klaar topic.

Het lijkt erop dat ook Odido intersite NR heeft aangezet op Ericsson sites.
Getest in de Zaanstreek met een Samsung S24 ultra.

Dan ben je verbonden met:
site1: B3 + B3 + B1 + B7 + B32 bijvoorbeeld en ook N78 van site1
Of
site1: B3 + B3 + B1 + B7 + B32 bijvoorbeeld en N78 van site2

Het grote voordeel hiervan is:
Wanneer je connect met een Ericsson site die (nog) geen N78 heeft, je deze toch kunt krijgen.

En bijvoorbeeld in huis komen bepaalde frequenties beter door dan andere op bepaalde plekken.
Hier thuis heb ik bijvoorbeeld constant een connectie met site1 en n78 van site2. Dit werkt veel stabieler en sneller.

Wanneer je connect met een oude of nieuwe Huawei site, kun je geen N78 erbij krijgen.
Een oude Huawei site zonder 5G zal ook geen N28 erbij koppelen.
Een nieuwe Huawei site met 5G zal n28 erbij koppelen.

Nog een leuke test gisteren gedaan:
https://antennekaart.nl/k...54&lng=4.83212962&zoom=19

Op deze nieuwe Huawei site kreeg ik gisteren, alleen tijdens een (upload bizar genoeg) speedtest:
B3 + N28 + B3 + B1 én B38 na een tijdje! B32 kreeg ik niet en stond mogelijk al in slaapmodus al was het 'pas' 23:54.
Even voor mij in jip en janneke taal, betekent dat je (mits mogelijk) dat je met 2 verschillende masten tegelijkertijd kan verbinden wanneer dat mogelijk is?

Ik las laatst dit artikel:
https://antennekaart.nl/b...indsprint-met-nieuwe-rrus

En snapte er de ballen van }:O maar vond het toch super interessant en vroeg mij af of dat artikel met jouw verhaal te maken heeft?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• neeecht
@ArcticWolf
Ja, simpel gezegd:
4G van site1 + 5G van site1
Of
4G van site1 + 5G van site2.

N78 3500 MHz deed dit eerst niet, nu wel.
Alleen op nieuwe Ericsson sites.

Met Huawei was dit al mogelijk met N28.

Extra info:
Vodafone (alles Ericsson) en KPN (alles Huawei) kunnen dit ook.

Vodafone vooral 4G + 4G gezien.
B20 + B1 + N3 (dss) van site1 + B7 van site2 erbij.
KPN kan dit ook, alleen die hebben weer N1 5G i.p.v. N3/B3 5G/4G

KPN kan ook N78 erbij koppelen van een andere site.
Hetzelfde als Odido.

Bij KPN zie je dan weer meestal:
B3 + N1 + B7 + B20
of
B3 + N1 + N78 + B7 + B20 (Nx + Nx, noemen we NRCA, New Radio (5G) Carrier Aggregation.)
of
B3 + N78 + N1 + B7 + B20 (Nx + Nx, noemen we NRCA, New Radio (5G) Carrier Aggregation.)

KPN doet alleen B32 met een 4G connectie.

Dit is uiteraard op een Samsung telefoon, andere telefoons doen mogelijk andere combinaties.

Het artikel geeft meer details over de Ericsson ombouw.
Heeft opzich zelf niet direct met deze netwerk aanpassing te maken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-11 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik merkte de laatste tijd dat ik veel minder goed signaal heb binnenshuis, maar ook in de tuin bijvoorbeeld. Ik haal binnen ook niet eens meer 10 mbit/s bijvoorbeeld. Ik ben dus gaan zoeken en zag dat de zendmast bij ons (relatief) in de buurt vorige maand opeens van 33dB naar 22dB is gegaan. Heeft iemand een idee waarom Odido dit zou doen? Zendmast staat in de middle of nowhere..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Caelorum
De masten hebben een richting. Soms draaien ze die bij voor beter bereik ergens anders. Geen idee of dat impact heeft op de gemeten dB, maar misschien is dat hier ook gebeurd? Niet toevallig een nieuwbouwwijk in de buurt ofzo?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-11 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Caelorum schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:39:
De masten hebben een richting. Soms draaien ze die bij voor beter bereik ergens anders. Geen idee of dat impact heeft op de gemeten dB, maar misschien is dat hier ook gebeurd? Niet toevallig een nieuwbouwwijk in de buurt ofzo?
De richting hebben ze niet aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qImJI4injesnZcOyBiXq1w-ru8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sbcHxlWLapnqxf3OpEhdecIU.png?f=user_large
Leuk dat N78 erbij is gekomen maar waarom ze dan het vermogen omlaag zetten?

Vraag me af of Odido een punt heeft waarop je dit soort dingen kunt aangeven..

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 29-10-2024 15:57 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• jk-5
Kuusj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

De richting hebben ze niet aangepast.
[Afbeelding]
Leuk dat N78 erbij is gekomen maar waarom ze dan het vermogen omlaag zetten?

Vraag me af of Odido een punt heeft waarop je dit soort dingen kunt aangeven..
Kijk niet te veel naar de vermogens die daar staan. Die kloppen vaker niet dan wel. Ze hebben in elk geval het vermogen niet verlaagd. Die vermogens zijn EIRP vermogen dus dat is het vermogen van de zender plus de gain van de antenne. Maar van bepaalde nieuwe antenne types wordt intern de gain niet goed meegerekend. Ik heb al overwogen om die vermogensweergave op de site weg te halen, of in elk geval een duidelijke noot er bij te zetten dat het vaak niet klopt.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• sjorsie1982
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 16:45
Ik kan mijn abonnement verlengen en kan ervoor kiezen om er 1 te nemen met een nieuwe telefoon. Kan ik deze telefoon aan mijn dochter geven en dat ik mijn huidige blijft gebruiken. Ik wil alleen de kale telefoon zonder SIM aan haar geven.
Zij heeft zelf een abonnement maar kan nog niet verlengen en heeft een nieuwe telefoon nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door sjorsie1982 op 30-10-2024 20:58 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:45
@sjorsie1982 Ja, is geen probleem. De telefoon is niet aan je abonnement gekoppelt.

• Van der Berg
Ik wil laten weten dat ik Bluetooth-tethering aan het praat heb gekregen. Nu heeft mijn Tab S10+ ook toegang tot het internet via mijn S24 Ultra. Waar geen WiFi mogelijk is. Het werkt nog eens snel! Ik ben blij want dat heeft mij weer bespaard op de Tab S10+ 5G model. Eerst deed Bluetooth-tethering het niet en ik dacht dat het aan mijn e-sim lag of dat Odido dit geblokkeerd had om te doen. Ik heb Unlimited basis pakket. Ik hoef ook niet in de buurt te zijn van mijn S24 Ultra

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 02-11-2024 22:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• bullpower
@Van der Berg wat heb je exact gedaan? Ik loop namelijk nog steeds te stunten met BT tethering, welke maar 50% werkt in de auto.. en heb al heel wat geprobeerd. Maar wellicht heb jij nu de gouden tip.

• Van der Berg
bullpower schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:09:
@Van der Berg wat heb je exact gedaan? Ik loop namelijk nog steeds te stunten met BT tethering, welke maar 50% werkt in de auto.. en heb al heel wat geprobeerd. Maar wellicht heb jij nu de gouden tip.
Ik heb beiden verbonden met Bluetooth en Bluetooth-tethering aangezet en internet delen. Het werkte opeens bij mij

• robbvdb
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 19:09
Van der Berg schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:33:
Ik hoef ook niet in de buurt te zijn van mijn S24 Ultra
Ik kan me niet voorstellen dat je niet in de buurt hoeft te zijn van de S24U als je via BT je internet deelt van de S24U.

Of bedoel je niet 'heel dichtbij' . Een meter of 10 zonder beton zou nog goed moeten werken. Wat beton tussen de tablet en de phone of een grotere afstand en het zou gedaan moeten zijn met het internet op de tablet.

Oprecht benieuwd hoe ver het dan nog werkt bij jou.

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Een oud Tele2 "Unlimited Data 19.2R" omzetten naar een Odido Unlimited Basis, weet iemand of daar bepaalde nadelen aan zijn?

Ben dik tevreden maar met het langlopende Tele2 abo betaal ik +- 10,- per maand aan EU nummers..

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
stefanv schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:43:
Een oud Tele2 "Unlimited Data 19.2R" omzetten naar een Odido Unlimited Basis, weet iemand of daar bepaalde nadelen aan zijn?

Ben dik tevreden maar met het langlopende Tele2 abo betaal ik +- 10,- per maand aan EU nummers..
Zo ver ik weet zijn er geen nadelen of je moet vaak in CH komen want die valt bij Tele2 wel binnen de EU bundel en bij Odido alleen bij de Buitenland plus bundels maar daarvoor krijg je wel 40GB in de EU ipv (ik dacht 32GB). Verder heb je bij Odido 20GB per dag (zou best kunnen dat je dit nu ook al bij Tele2 hebt)

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Nieuw abonnement besteld. Vandaag esim geïnstalleerd, maar het activeren lukt niet. Gebeurt dat pas zodra mijn nummer wordt overgezet? Odido vertelde mij eerder dat zodra ik mijn esim binnen had, ik mijn partner kon aanmelden voor samen unlimited. Morgen maar eens bellen…

• Roy Tollenaar
  • Nu online
Tdem schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:36:
Nieuw abonnement besteld. Vandaag esim geïnstalleerd, maar het activeren lukt niet. Gebeurt dat pas zodra mijn nummer wordt overgezet? Odido vertelde mij eerder dat zodra ik mijn esim binnen had, ik mijn partner kon aanmelden voor samen unlimited. Morgen maar eens bellen…
Kan inderdaad pas zodra je nummer is overgezet naar Odido. Voor een samen unlimited abonnement moest ik zelfs eerst nog de 1e factuur afwachten voordat ik die kon bestellen.

• HaikoW
  • Laatst online: 00:34

HaikoW

International man of mystery

Roy Tollenaar schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:43:
[...]
Voor een samen unlimited abonnement moest ik zelfs eerst nog de 1e factuur afwachten voordat ik die kon bestellen.
Interessant punt omdat ik ook de rest van het gezin samen unlimited wil geven. Factureert Odido per kalendermaand of 30-dagen na aansluitdatum?

• Roy Tollenaar
  • Nu online
HaikoW schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:16:
[...]

Interessant punt omdat ik ook de rest van het gezin samen unlimited wil geven. Factureert Odido per kalendermaand of 30-dagen na aansluitdatum?
Ik had de eerste factuur naar 4/5 dagen.

• jk-5
Odido heeft eind vorige week weer een upload gedaan naar Antenneregister, met daarin weer een flink aantal omgebouwde Ericsson sites: https://antennekaart.nl/k...60-4679-b2f1-0f9d28b883c2

Vandaag volgde daarop een upload met twee gebieden waar ze met 5G2100 aan het testen zijn. In tegenstelling tot wat KPN doet is hier DSS ingezet op de 2100MHz band, waardoor hij beschikbaar blijft op 4G en op 5G: https://antennekaart.nl/k...81-42fa-9a97-58ce41795747

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:48
jk-5 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:31:
Odido heeft eind vorige week weer een upload gedaan naar Antenneregister, met daarin weer een flink aantal omgebouwde Ericsson sites: https://antennekaart.nl/k...60-4679-b2f1-0f9d28b883c2

Vandaag volgde daarop een upload met twee gebieden waar ze met 5G2100 aan het testen zijn. In tegenstelling tot wat KPN doet is hier DSS ingezet op de 2100MHz band, waardoor hij beschikbaar blijft op 4G en op 5G: https://antennekaart.nl/k...81-42fa-9a97-58ce41795747
Weet jij of de mast in de koog op texel ooit nog 5G gaat krijgen? Daar zit nu zo een groot gat in de dekking.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

menzo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:09:
[...]

Weet jij of de mast in de koog op texel ooit nog 5G gaat krijgen? Daar zit nu zo een groot gat in de dekking.
Het is de bedoeling dat alle sites omgebouwd worden. Bij zo'n 85% van de sites is dat al gebeurd. Texel en de andere Waddeneilanden waren sowieso gepland in de laatste fase van de ombouw. Aangezien al enkele masten op Texel recent zijn omgebouwd verwacht ik dat de rest in de komende periode ook omgebouwd gaan worden. Volgens antennekaart zijn nu de sites in Den Burg, De Koog en de mast aan strand bij De Cocksdorp nog niet omgebouwd(die laatste is trouwens verdwenen van antennekaart maar is nog wel actief)

Er zullen wellicht enkele sites over die niet omgebouwd kunnen worden(om diverse redenen) maar resterende sites op Texel zijn geen aparte locaties. Even geduld aub nog denk ik.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gok dat ze inmiddels de makkelijkste ombouw locaties inmiddels wel omgebouwd hebben..

nog een bak hoogspanningsmasten en onhandige gebouwlocaties...
nu verder met verglazen van de backbone gaarne :-)

404 Signature not found

• jk-5
SMSfreakie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:32:
Gok dat ze inmiddels de makkelijkste ombouw locaties inmiddels wel omgebouwd hebben..

Nog niet helemaal. De clustergebaseerde ombouw loopt nog tot eind dit jaar (op basis van publieke data uit de dekkingskaart). Dan komen alle lastige restjes. Er zijn ook veel locaties die worden opgeheven en worden vervangen door een site op een andere plek.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

SMSfreakie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:32:

Je kan op antennekaart aardig bijhouden wat er nog gedaan moet worden.

Op de kaart kan je de volgende aantallen zien(van hoog naar laag):
  • Daklocaties 186, verdeeld over 118 op bedrijfsgebouwen en 67 op woongebouwen). Daar zullen nog wel best wat problemen zijn. Gebouweneigenaren en/of bewoners hebben steeds meer eisen dus in sommige gevallen zal er een andere oplossing gezocht moeten worden en dat kost tijd.
  • Hoogspanningsmasten: 179, een deel daarvan wordt gewoon omgebouwd een ander deel zal verhuizen naar (nog te bouwen) masten in de omgeving want je ziet operators tegenwoordig steeds vaker uit hoogspanningsmasten gaan. Beiden procedures vergen om verschilllende redenen tijd dus dat gaat naar verwachting nog wel even duren.
  • Kerken: 103, dat zijn veelal monumenten en moeten dus een vergunningstraject doorlopen wat nou eenmaal lang duurt. Maar daar zijn ze natuurlijk al een tijd mee bezig dus die zullen nu lopen en de komende tijd gedaan kunnen worden
  • Vakwerkmasten: 88, waarvan ik verwacht dat een deel vervangen zullen moeten omdat de oude mast(niet VDL model) te zwak is. Dat soort trajecten kosten tijd.
  • C2000-masten: 21,zullen niet echt lastig zijn al zijn er voor C2000-masten wel altijd extra aanvullende eisen, kost enkel wat meer tijd om te regelen
  • Buismasten: 20, zullen niet al te moeilijk zijn
  • Torens: 11, geen idee of die lastig zijn, sommige wel andere weer niet.
  • Watertorens: 10, zullen ook vaak monumenten zijn dus vergunningsplichtig.
  • Silo's: 7, zullen over het algemeen niet al te moeilijk zijn.
  • Schoorstenen: 6, die kunnen ook lastig, schoorstenen zijn vaak oudere gemetselde constructies die de zwaardere last niet meer kunnen hebben.
  • Windmolens: 5 waarvan er 1(bij Lelystad) zal verhuizen naar een nabijgelegen nieuwe KPN mast(al gebouwd maar nog niet geactiveerd). van de 4 in Friesland heb ik geen beeld.
  • Lantaarnpalen: 2 , ik denk dat die 2 resterende niet houdbaar zijn vanwege zware last van de vele RRus en dus vervangen zullen worden.
Tussen 30 september en 8 november zijn er volgens de laatste update 323 locaties geswapt. Dat zijn dus ruim 50 locaties per week. Ik denk dat dat tempo steeds lager zal worden omdat zoals al aangegeven de steeds lastigere locaties over blijven.

Daarnaast zijn er nog een aantal indoor installaties, publieke en niet publieke en daarvan kunnen je weer een onderscheid maken in grotere mini/micro installaties(uitgerust met RRUs veelal met b3(1800 MHz)) en kleine pico installaties op b7(2600 MHz) soms aangevuld met b1(2100 MHz). De grotere zullen vast naar Ericsson geswapt worden. Daar zal trouwens zelden 5G aan toegevoegd worden zoals al eerder op te merken was bij reeds geswapte indoor locaties. Dat zijn vrijwel altijd gedeelde DAS netwerken waar KPN en Vodafone ook gebruik van maken en dus een gezamenlijk besluit tot uitbreiding van het DAS genomen zal moeten worden

Van de kleinere pico's heb ik geen idee of het nodig is of gewenst is die ook allemaal te swappen naar een Ericsson oplossing.

Wat backhaul betreft is er ook genoeg beweging. Dat is wat minder zichtbaar maar wel merkbaar. Vaste glasvezel leveranciers Eurofiber en Trent zie je op diverse locaties glas uitbreiden waar Odido ook gebruik van kan maken. Daarnaast is er de deal met Delta waar Odido ook glas van zal gaan gebruiken. Misschien dat Odido ook nog gebruik gaat maken van delen van het glas van het voormalige Tele2 dat ze bezitten.
Glasvezelprojecten zijn ook vaak langere procedures omdat er voor graven van aanvullende trajecten vergunningen nodig zijn.

Microwaves hoeven niet erg te zijn, de nieuwere hebben genoeg capaciteit. De focus zou moeten liggen op oudere mini-links waar de capaciteit echt niet toereikend is. 1 gebruiker op een nieuwe 5G locatie met een minilink kan eenvoudig de hele link dicht trekken. Met het swappen van sites op microwaves naar glas zal het aantal sites dat gedaisychaint(raar woord) is ook afnemen wat de bedrijfszekerheid ten goede zal komen.

Het swappen de afgelopen 2 jaar was interessant en interessant maar de komende periode is minstens net zo interessant of misschien soms zelfs nog interessanter.

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja hier is de lokale mast via 2 microwave links verbonden naar andere sites.. welke ook weer via een microwave doorgaan alvorens er 1gbps glas komt...

en direct op de site blijft het ook rond de 250mbit steken, oftewel tragere microwave links..

andere site in de buurt heeft inmiddels wel glas, (al vind de kaart nog van niet ;) Postcode 9218PM
Site ID 7900 )

[ Voor 19% gewijzigd door SMSfreakie op 15-11-2024 21:21 ]

404 Signature not found

• jk-5
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:20:
nouja hier is de lokale mast via 2 microwave links verbonden naar andere sites.. welke ook weer via een microwave doorgaan alvorens er 1gbps glas komt...

en direct op de site blijft het ook rond de 250mbit steken, oftewel tragere microwave links..

andere site in de buurt heeft inmiddels wel glas, (al vind de kaart nog van niet ;) Postcode 9218PM
Site ID 7900 )
Lastig. Op de kaart staat daar nog een straalverbinding. Een snelle straalverbinding, dus je zou gigabit kunnen halen via die link. Maar hij staat al ruim een jaar op status 'Glas gepland', dus misschien is het inmiddels wel live. Zou je eens een keer kunnen kijken (en een foto maken ;) ) of er nog een straalverbinding in de mast hangt? Als die weg is weten we zeker dat hij glas heeft gekregen

• SMSfreakie
  • Niet online
jk-5 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:04:
[...]

Lastig. Op de kaart staat daar nog een straalverbinding. Een snelle straalverbinding, dus je zou gigabit kunnen halen via die link. Maar hij staat al ruim een jaar op status 'Glas gepland', dus misschien is het inmiddels wel live. Zou je eens een keer kunnen kijken (en een foto maken ;) ) of er nog een straalverbinding in de mast hangt? Als die weg is weten we zeker dat hij glas heeft gekregen
zal er vd week eens langsrijden, en foto's maken mits het weer het ook een beetje toelaat :-)

404 Signature not found

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:15
Opvallend dingetje bij Belsimpel: hun 1 jaar abo's van Odido zijn op het moment goedkoper dan de 2jaars abo's.

Unlimited STart, kwam bij mij op 24 maanden op 20/maand en 12 maanden op 19,50/maand.Icm iphone15 en 16 iig..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:26
Odido lijkt een landelijke storing te hebben sinds 0:06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0txx_sAtKKqmC2c8xVY6fOMR4jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nTXXGTtSab04H9tfRjdSLxcL.png?f=fotoalbum_large

> https://allestoringen.nl/storing/odido/

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-11 15:21
Mijn telefoon staat op 'alleen noodoproepen', dus ik denk een behoorlijk netwerkproblemen ergens bij ze

• yourbirthcertif
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-11 08:23

yourbirthcertif

dit is geen ondertiteling

De site van Odido zelf lijkt ook wat problemen te hebben op de storingen pagina;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ITib5XinLmkDRIm7lEu2M_WsLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlklPKkNNM6rhcw9CboNGYhk.png?f=fotoalbum_large

dit is geen handtekening ;)

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:38
Volgens onze meldkamer is er een landelijke grote storing op het netwerk van Odido. Zou inmiddels opgelost zijn en mondjesmaat zou het terug online moeten komen. Echter hier mobiel en op de apparatuur nog 0.0 bereik.

• Caelorum
Hier is alles normaal.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:09
Net bevestiging dat het weer up zou moeten zijn!
Na een rebootje doet ook mn telefoon het weer.

• Incognitum
Ruben279 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 01:06:
Net bevestiging dat het weer up zou moeten zijn!
Na een rebootje doet ook mn telefoon het weer.
Het 5G netwerk is terug echter 4G ligt er nog volledig uit.

Edit:
01:35 ook 4G terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Incognitum op 20-11-2024 01:37 ]

• Incognitum
Het werkt toch niet nog zoals het moet. Meerdere voertuigen en collega’s waarbij 4G niet werkt (geen service of wel Odido in beeld maar geen verbinding). Opvallend dat deze alle (zakelijke nummers) op 4G werken en geen 5G abonnement hebben. Mijn eigen zakelijke nummer met alleen 4G werkt wel.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 20:09
Incognitum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:52:
Het werkt toch niet nog zoals het moet. Meerdere voertuigen en collega’s waarbij 4G niet werkt (geen service of wel Odido in beeld maar geen verbinding). Opvallend dat deze alle (zakelijke nummers) op 4G werken en geen 5G abonnement hebben. Mijn eigen zakelijke nummer met alleen 4G werkt wel.
Hier ook niet, eerst odido in beeld en daarna weer noodoproep.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 13:42
Hier op iPhone geen enkel probleem op dit moment. Zowel 4G als 5G werkt naar behoren.

• neeecht
Ik heb voor het eerst N28 + N78 NRCA gezien.

Mogelijk is er een update geweest die niet helemaal doet wat deze zou moeten doen.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Incognitum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:52:
Vanmorgen in de auto rond kwart voor 8 ook ineens de verbinding weg op mijn privé sim, mijn toestel ondersteund geen 5G. Bij aankomst op het werk waren inmiddels beide sims uitgevallen. En ik heb nu op beide simkaarten alleen noodoproepen staan.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 20-11-2024 08:40 ]

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:25
yourbirthcertif schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:52:
De site van Odido zelf lijkt ook wat problemen te hebben op de storingen pagina;

[Afbeelding]
Geen storingen bekend terwijl waarschijnlijk iedereen op je netwerk deze problemen ervaart 8)7

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
zwaargeschapen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:17:
[...]

Geen storingen bekend terwijl waarschijnlijk iedereen op je netwerk deze problemen ervaart 8)7
Inmiddels staat er wel een grote banner in beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzKOYaEvxHP4Zveq5zaQ9PQU9Rg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jD8jk7QOCT4u88EThTxzDw57.png?f=user_large

• yourbirthcertif
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-11 08:23

yourbirthcertif

dit is geen ondertiteling

[...]

https://community.odido.n...-met-mobiel-bellen-370590

Hier een forumthread van Odido zelf, lijkt erop dat het ermee te maken heeft :)

dit is geen handtekening ;)

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 13:42
Wel opvallend dat niet iedereen er last van heeft. Iedereen met iPhones in mijn omgeving heeft nergens last van.

[ Voor 38% gewijzigd door Naafkap op 20-11-2024 09:05 ]

• Incognitum
Naafkap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
Wel opvallend dat niet iedereen er last van heeft. Iedereen met iPhones in mijn omgeving heeft nergens last van.
Op het werk gebruiken we allemaal iPhones en die hebben wel last ervan.

• Vol Braakzakje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 01:22
Al uren geen bereik. Beetje vervelend, ben zelfstandig en kan geen klant bereiken momenteel…

• jongetje
Vol Braakzakje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:16:
Al uren geen bereik. Beetje vervelend, ben zelfstandig en kan geen klant bereiken momenteel…
Heb je geen wifi of werkt VoWifi ook niet?

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 19:18
Vol Braakzakje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:16:
Tip: tegenwoordig gebruik ik de dual sim functie hiervoor. Koop even een prepaid simmetje van een ander netwerk als backup. Al was het maar voor de volgende keer. Vodafone heeft trouwens ook e-sim prepaid tegenwoordig. Met unlimited data voor 1 dag als je wilt. Dan blijf je ook als zelfstandige in staat je dingen te doen.

NB. mocht je een toestel hebben wat e-sim ondersteund en ook aan alleen data genoeg hebben en ergens kort op de Wifi kunnen om het te activeren: download dan de Airalo app en neem een data e-sim voor 1 dag.

[ Voor 20% gewijzigd door ucsdcom op 20-11-2024 09:33 ]

• Vol Braakzakje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-03 01:22
ucsdcom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:32:
[...]

Tip: tegenwoordig gebruik ik de dual sim functie hiervoor. Koop even een prepaid simmetje van een ander netwerk als backup. Al was het maar voor de volgende keer. Vodafone heeft trouwens ook e-sim prepaid tegenwoordig. Met unlimited data voor 1 dag als je wilt. Dan blijf je ook als zelfstandige in staat je dingen te doen.

NB. mocht je een toestel hebben wat e-sim ondersteund en ook aan alleen data genoeg hebben en ergens kort op de Wifi kunnen om het te activeren: download dan de Airalo app en neem een data e-sim voor 1 dag.
Thanks voor de tip. Heb via Airalo een eSIM gekocht. Is wel wat prijzig, €4,50 voor 1GB. Maar het zal me i.i.g. door de ochtend helpen.

• boyette
[...]

er staat toch duidelijk:

Er zijn op dit moment problemen met het mobiele netwerk.

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:25
boyette schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
[...]

er staat toch duidelijk:

Er zijn op dit moment problemen met het mobiele netwerk.
Nu wel ja, 2 uur geleden nog niet.

• boyette
zwaargeschapen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
[...]

Nu wel ja, 2 uur geleden nog niet.
vanaf 0900 uur zeker..
eerder weet ik niet helemaal zeker

• jongetje
ucsdcom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:32:
[...]
Tip: tegenwoordig gebruik ik de dual sim functie hiervoor. Koop even een prepaid simmetje van een ander netwerk als backup. Al was het maar voor de volgende keer.
Dan moet je die wel minimaal 2 keer gebruiken per jaar, anders verloopt dat nummer. En hoevaak komt het nu voor?

• VirinR
  • Laatst online: 04-11 15:34
Mijn nummer is uitgerekend vandaag overgezet van Odido naar Ben. Met de gewone SIM-kaart geen problemen maar ik wilde een eSIM en hier ging het mis.
Tijdens het aanmaken werden er twee eSIMs gemaakt: eentje voor Ben en eentje voor Odido.

Met de eSIM van Odido heb ik wel bereik maar met de eSIM van Ben weer niet. Mijn 06-nummer staat bij beide eSIM dus ik weet niet precies wat hier verkeerd gaat. Iemand anders die dit ook heeft?

• ucsdcom
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:19:
[...]

Dan moet je die wel minimaal 2 keer gebruiken per jaar, anders verloopt dat nummer. En hoevaak komt het nu voor?
iedere 6 maanden een notitie terug laten komen in je agenda dat je een SMS stuurt van je Vodafone sim. 2 keer per jaar een sms naar je eigen nummer voor 15 eurocent. Duur hoor!

Voor mij is het gewoon comfortabel. Heb ik het niet nodig, dan kost het 15 eurocent. Heb ik het wel nodig, dan ben ik blij dat ik direct een alternatief op zak heb. Schuifje e-sim aan, en gaan!
Eventueel via SMS een databundel en of spraak/SMS nemen. ("Unl 1 dag" naar nummer 4000 sturen geeft 1 dag unlimited internet voor 4,- euro). Dat scheelt dan dat halve jaar ook weer maar liefst 15 cent ;)

En voor de e-sim apps van andere aanbieders: Airalo is de bekendste en vaak ook wat duurder dan de concurrenten, maar er zijn vele honderden e-sim concurrent prepaid aanbieders met verschillende tarieven en looptijd. (Holafly, Simly, Nomad, Flexiroam, Drimsim etc.) Vooral nuttig in het buitenland buiten de EU. Nadeel: je moet Wifi of internet hebben om een e-sim te activeren. Dat heb je met een Vodafone prepaid e-sim niet als je die tenminste thuis al op je toestel zet en activeert en dan geldig houdt. Daar hoef je dan als je het nodig hebt alleen de schuif bij de sim op aan voor te zetten.

En bij Airalo en andere e-sims: laat je uitnodigen door iemand die er al klant is en jij en die persoon krijgen 2 of 3 euro korting .

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 20-11-2024 11:36 ]

• jongetje
ucsdcom schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:33:
[...]
2 keer per jaar een sms naar je eigen nummer voor 15 eurocent. Duur hoor!
Zeg ik dat het duur is? Is meer iets om te vergeten en als je het dan nodig hebt 1 keer in de 5 jaar is het nummer verlopen?

Verder werkt vowifi volgens mij ook als alternatief.

• ucsdcom
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:37:
[...]

Zeg ik dat het duur is? Is meer iets om te vergeten en als je het dan nodig hebt 1 keer in de 5 jaar is het nummer verlopen?

Verder werkt vowifi volgens mij ook als alternatief.
Voor VoWiFi is het maar net waar het in het netwerk zit. En heb je geen mobiele verbinding, maar wel een veilige WiFi connectie waar je bij blijft zitten, dan zou ik geen e-sim meer gaan activeren. Reken er maar op dat de VoWiFi er meestal net zo goed uit ligt.

En voor wie zo'n NL e-sim vergeet, kan zo'n e-sim aanbieder via een e-sim app een alternatief zijn. Je koopt dan terplekke online een tegoed, waarna je meteen de e-sim inclusief je tegoed voor 1 tot 30 dagen in je toestel laad. Wel heb je dan Wifi nodig. Maar even bij een tankstation het op je toestel zetten en dan weer op 4g of 5g doorkunnen is wel lekker.

• Verelias
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:19:
[...]

Zou het interessant zijn om voor dit soort uitval eens te kijken naar de Backup Sim van Odido, tijdje geleden zag ik hem staan op de site.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:38
Verelias schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:50:
[...]

Zou het interessant zijn om voor dit soort uitval eens te kijken naar de Backup Sim van Odido, tijdje geleden zag ik hem staan op de site.
Dat lijkt alleen iets voor zakelijk te zijn: https://www.odido.nl/zakelijk/oplossingen/back-up-sim. Dus dat zal geen paar euro kosten, waarschijnlijk :P

The devil is in the details.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:07
yourbirthcertif schreef op woensdag 20 november 2024 @ 00:52:

[Afbeelding]
Bekend probleem dat storing en netwerkdekking pagina’s zo reageren. In private browsing mode of als je cookies delete werken ze wel.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Sorcerer8472
Airalo werkt idd vrij goed, over andere aanbieders hoor ik toch regelmatiger wat negatieve dingen (maar er zijn er inmiddels zo veel nu...)

In meerdere landen in Azië en Zuid-Amerika gebruikt, alleen in de VS had hij een sterke voorkeur voor T-Mobile (wat vaak ruk is, zeker met Europees toestel zonder band 71) dus moest hem vastzetten op Verizon.

In Nederland lijkt het erop dat je enkel nog KPN kunt gebruiken met Airalo ($4.50 voor 1GB/7dgn, $7 voor 2GB/15dgn, $9 voor 3GB/30dgn). Hun wereldsim (2x zo duur) kan wel op alle netwerken in NL. Wel bijzonder dat dit een goedkopere optie is dan bij je eigen provider data bijkopen (voor hen zonder onbeperkte bundel) :)

• jongetje
Verelias schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:50:
[...]

Wat heb je aan een backup sim van Odido als het Odido netwerk storing heeft?

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:04
jongetje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:13:
[...]

Wat heb je aan een backup sim van Odido als het Odido netwerk storing heeft?
Even op de link klikken en daar staat het uitgelegd;-)

• jongetje
peptalk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:14:
[...]

Even op de link klikken en daar staat het uitgelegd;-)
Je hebt gelijk, maar dan nog, hoe vaak komt zo'n storing voor?

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-11 17:31

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Twee weken geleden backup sim genomen van 50+ 2jaar 134 euro kwam mooi uit vannacht.

Odido lag er helemaal uit, terwijl die de masten wel kon vinden en aan het broadcasten waren maar geen connectie accepteerde.

Si vis pacem, para bellum

• Van der Berg
Gisteren nacht had ik opeens geen 5G verbinding via Odido en ik heb mijn smartphone zelfs opnieuw opgestart zonder resultaat. Ik wist niet wat er aan de hand was. Ik had alleen Wi-Fi. Dus nu blijkt dat er een storing was geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 20-11-2024 14:49 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 24 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het Odido mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes