Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 23:09
@Jazsie

De mppt rs 450/200 bedoel je denk ik.
Ik hoop eigenlijk dat er iets nieuws komt tot circa 600-1000vdc
Zodat je de huidige omvormers kan vervangen en direct kan aansluiten op het Victron systeem.
En dat het ook nog eens betaalbaar is.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 11:36
zonnepaneelxl schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:35:
@Jazsie

De mppt rs 450/200 bedoel je denk ik.
Ik hoop eigenlijk dat er iets nieuws komt tot circa 600-1000vdc
Zodat je de huidige omvormers kan vervangen en direct kan aansluiten op het Victron systeem.
En dat het ook nog eens betaalbaar is.
Dat zou minder efficiënt zijn. Accus zijn 12/24/48V. Daar moet je met je PV boven zitten, maar je DC omzettingsverlies zal toenemen naar gelang het voltage verschil groter is.

Dan laten we het nieuwe systeem met 800V accus even buiten beschouwing omdat dat niet eens een ander hoofdstuk is, maar gewoon een ander boek.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
DrDeJe schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:20:
[...]

https://lithiumaccus.nl/p...-ethernet-3-fase-max-65a/

€205,95 ex. BTW

Ik heb geen aandelen maar die gasten zijn echt super vriendelijk en denken graag mee met de klant. 👍
Klopt, ook qua mp2 erg voordeling omdat je bij heb geen 21% btw betaald.

Hier een link naar de Em24 voor €202 inclusief btw.
https://www.bootmania.nl/energyer-em24-3-phase-max-65a-phase
Geen ethernet versie kwam ik net achter.

[ Voor 3% gewijzigd door Erik_Rave op 07-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 18:05
Erik_Rave schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:25:
[...]

Klopt, ook qua mp2 erg voordeling omdat je bij heb geen 21% btw betaald.
Volgens de informatie op de site van de belastingdienst valt een mp2 niet onder de 0% belastingregelss mbt zonnepalen en benodigde aansluit apparatuur.

lithiumaccus.nl zit hier verkeerd. Kijk ook maar eens naar andere apparatuur die niet onder de regeling valt. Vink je aan dat de zonnepanelen op de eigen woning worden geinstalleerd, dan verdwijnt alle btw van elk artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Misanthropia schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:48:
[...]

Volgens de informatie op de site van de belastingdienst valt een mp2 niet onder de 0% belastingregelss mbt zonnepalen en benodigde aansluit apparatuur.

lithiumaccus.nl zit hier verkeerd. Kijk ook maar eens naar andere apparatuur die niet onder de regeling valt. Vink je aan dat de zonnepanelen op de eigen woning worden geinstalleerd, dan verdwijnt alle btw van elk artikel.
Ik ga er vanuit dat de belastingdienst niets "letterlijk" schrijft over Victron. Maw, het is maar hoe je het interpreteert. Ik had zelf per ongeluk 😉 de 0% aan gevinkt bij een bestelling van een Pylontech accu. Maar hier kreeg ik keurig een mail over dat dit helaas niet mocht.

Maar goed, laten we hier geen welles nietes discussie starten. Laten we het vooral inhoudelijk houden op dit toffe onderwerp en elkaar helpen daar waar we kunnen. 👍

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Vraag;

Waarom kan VenusOS, met DESS actief, niet via de (EM24) gridmeter bepalen of er zonne-opwek aanwezig is?
VenusOS geeft wel duidelijk weer dat er teruggeleverd wordt op het grid.

Toch spring de batterij bij om nóg meer terug te leveren.

Verder neemt VenusOS de zonvoorspelling ook niet mee, want geen PV in VenusOS gedefinieerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Vraag 2;

Voordat ik commentaar krijg over handleidingen doorlezen... heb ik gedaan ;)

Ik heb voornemens om mijn 1 fase MP2 systeem uit te breiden naar een 3 fase systeem. Dan kan ik mijn Growatt PV installatie op de AC-OUT1 van de MP2s aansluiten. AC coupled PV heb je dan.

De MP2 is alleen aangesloten via de AC-IN, daar zitten tevens de gebruikers op, vind het nogal wat om de hele woning achter de MP2s te hangen.

Hoe is de werking van AC coupled PV wanneer je geen verbruikers aan de AC-OUT hebt hangen, alleen de PV installatie?
Normaliter wordt de AC van de PV eerst gebruikt door de verbruikers, daarna batterij opladen en dan pas naar het grid gestuurd.
Is dit dan nog steeds van toepassing als ik de PV en gebruikers aansluit zoals hierboven uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:45
Erik_Rave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:05:
Waarom kan VenusOS, met DESS actief, niet via de (EM24) gridmeter bepalen of er zonne-opwek aanwezig is?
VenusOS geeft wel duidelijk weer dat er teruggeleverd wordt op het grid.
Kun je een scherm-afdruk van de remote console plaatsen?
Toch spring de batterij bij om nóg meer terug te leveren.
Als het DESS berekent dat terugleveren financieel gunstig is zal ook uit de batterij worden terug-geleverd.
Verder neemt VenusOS de zonvoorspelling ook niet mee, want geen PV in VenusOS gedefinieerd...
Is dat een vraag of een mededeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Erik_Rave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:11:
De MP2 is alleen aangesloten via de AC-IN, daar zitten tevens de gebruikers op, vind het nogal wat om de hele woning achter de MP2s te hangen.
Als je dit zo aansluit mis je het grootste voordeel van de MP2, namelijk de continuïteit bij uitval van het Grid.
Hoe is de werking van AC coupled PV wanneer je geen verbruikers aan de AC-OUT hebt hangen, alleen de PV installatie?
Mijn vermoeden - ik heb het niet zelf geprobeerd - is dat dit voor de normale werking niet uitmaakt.

Maar, bij gebrek aan meet-informatie zal het DESS niet werken. Of je moet extra kWh meters plaatsen en dat kost onnodig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:25:
[...]

Kun je een scherm-afdruk van de remote console plaatsen?

[...]

Als het DESS berekent dat terugleveren financieel gunstig is zal ook uit de batterij worden terug-geleverd.

[...]

Is dat een vraag of een mededeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xZie6bCuKsXDTQgQmmXUwTuwYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VagqLOejMitVUlBPRlVvZaNw.png?f=user_large

Teruglevering is regelmatig boven de 4000W wanneer de inkoopprijs (kaal en incl. btw) rond de €0.06 bedraagd.
Lijkt mij dan logischer om de batterij op te laden en zeker dan niet terug te leveren vanuit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:33:
[...]

Als je dit zo aansluit mis je het grootste voordeel van de MP2, namelijk de continuïteit bij uitval van het Grid.

[...]

Mijn vermoeden - ik heb het niet zelf geprobeerd - is dat dit voor de normale werking niet uitmaakt.

Maar, bij gebrek aan meet-informatie zal het DESS niet werken. Of je moet extra kWh meters plaatsen en dat kost onnodig geld.
Betreft uitvallen grid; Ik woon hier 5 jaar, en nog maar 1 keer 10 minuten uitgevallen. Voor ik mij kan de afgelopen 30 jaar kan ik me nauwelijks herinneren dat de stroom is uitgevallen.
Dus dat kan ik gelukkig (nog) verwaarlozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Erik_Rave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]

Teruglevering is regelmatig boven de 4000W wanneer de inkoopprijs (kaal en incl. btw) rond de €0.06 bedraagd.
Lijkt mij dan logischer om de batterij op te laden en zeker dan niet terug te leveren vanuit de batterij.
Zorg ervoor dat je je PV opbrengst in het syteem krijgt. Zonder gaat het niet (goed) werken. Het systeem werkt op basis van een voorspelling, maar de helft van jouw inputdata ontbreekt...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Erik_Rave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:08:
Het systeem weet niets van je PV. Zo te zien is dit helemaal niet gedefinieerd. De batterij ontlaadt met 37 Watt. Dit is binnen de marge van de aansturing.
De zonnepanelen produceren en dat wordt aan het Grid geleverd omdat de Victron niet 'weet' dat dit gebeurt. De Victron past dan ook geen instellingen aan om te gaan laden.
Oplossing (naar mijn idee) een kWh meter toevoegen voor je PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Erik_Rave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:21:
Voor ik mij kan de afgelopen 30 jaar kan ik me nauwelijks herinneren dat de stroom is uitgevallen.
Helemaal mee eens.
Helaas is er (heel) veel aan het veranderen, zowel in de elektriciteits-wereld als in de grote mensen wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:32:
[...]

Het systeem weet niets van je PV. Zo te zien is dit helemaal niet gedefinieerd. De batterij ontlaadt met 37 Watt. Dit is binnen de marge van de aansturing.
De zonnepanelen produceren en dat wordt aan het Grid geleverd omdat de Victron niet 'weet' dat dit gebeurt. De Victron past dan ook geen instellingen aan om te gaan laden.
Oplossing (naar mijn idee) een kWh meter toevoegen voor je PV installatie.
Klopt ik was al aan het proberen om de kWh meter in het systeem op te nemen. Zonder succes.
Wellicht een extra em24 of een 3 fase systeem aansluiten op de ac-put.

Victron ziet inderdaad de PV niet, echter ziet ze wel dat er flink wordt terug geleverd middels de em24 grid meter.
Zou verwachten dat dit voldoende informatie is en zou naar mijns inziens ook niet moeilijk te programmeren zijn voor Victron.

Maar goed, realiteit is nu even anders .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Aardige netwerk-Voltmeter gevonden, wellicht handig voor de zelfbouwers onder ons?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddf9dcPLInBFJdJlp0BIU2ILlYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrA3uUQGgVq5cKDbsqS5GRaO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuIB2rJNwIUgAPc5UhQHOjF0TQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2A86yDYAFAXYYbcmgoNMHzGx.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ‘m zelf nog aansluiten op de busbar….

8 ingangen 0-100VDC

digital-measure.com

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
Wat wil je ermee doen @HermanGast ?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Dat weet ik nog niet. Eerste doel is een accu zonder bruikbaar BMS monitoren. Als ik die met een micro-omvormer ontlaadt weet ik niet goed wanneer ik bij de minimum SOC ben.
En misschien ooit een serie 12V tractie-accu’s balanceren?
Of een accupakket uit sloop EV (36V?) inzetten als thuisbatterij?

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 09-11-2023 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HermanGast ik denk niet dat de inputs onafhankelijk galvanisch van elkaar gescheiden zijn. Dat maakt balanceren wat onnauwkeuriger.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:48:
@HermanGast ik denk niet dat de inputs onafhankelijk galvanisch van elkaar gescheiden zijn. Dat maakt balanceren wat onnauwkeuriger.
The analog inputs are galvanically separated from the rest of the board, so there are no problems with different GND potentials.
Daar lijkt het gelukkig wel op :P Met een shared GND ofzo heb je gelijk vuurwerk te pakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszbas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 21:10
Erik_Rave schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Ik weet het zeker, heb het zelf namelijk in eerste instantie verkeerd gedaan 😉

De aanvoer vanaf de bovenzijde. De draden verlaten de meter aan de onderzijde.
LET OP dat je de nul niet vergeet door te lussen aangezien er geen nul uitgang op de meter zit
Uit interesse:
Heb je in deze "doorlus" van de Nul ook een (glas)zekering geplaatst zoals de leverancier voorschrijft? Ik heb gisteren de EM24 Ethernet binnengekregen en in de aansluitschema's (3p +N) staat een Fuse op de Neutral, welke voor zover ik kan zien niet in het apparaat zelf zit.. iemand? :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjo0ytqhlTL7v-eXPclExTXLP6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ehl3djh52VwUGjQPvwqOhWZk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@No13 Zonder schema zou ik dit pessimistisch lezen als 'het analoge deel is geïsoleerd van het digitale deel', wat relatief gangbaar is, niet 'elke analoge input is zwevend' (en wat is dan het toegestane verschil?) . Er is 0 documentatie, zelfs de foto's zijn van de verkeerde print, dus tja.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:08:
@No13 Zonder schema zou ik dit pessimistisch lezen als 'het analoge deel is geïsoleerd van het digitale deel', wat relatief gangbaar is, niet 'elke analoge input is zwevend' (en wat is dan het toegestane verschil?) . Er is 0 documentatie, zelfs de foto's zijn van de verkeerde print, dus tja.
Ik ben bang dat je gelijk hebt...
Dus eerst goed doormeten voor je accu's gaat aansluiten om vuurwerk te voorkomen!

Geweldige documentatie >:)

http://www.digital-measure.com/html/measurement.html
Measurement
more about measurement.....

[ Voor 17% gewijzigd door No13 op 09-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
baszbas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:57:
[...]

Uit interesse:
Heb je in deze "doorlus" van de Nul ook een (glas)zekering geplaatst zoals de leverancier voorschrijft? Ik heb gisteren de EM24 Ethernet binnengekregen en in de aansluitschema's (3p +N) staat een Fuse op de Neutral, welke voor zover ik kan zien niet in het apparaat zelf zit.. iemand? :-)

[Afbeelding]
Ik heb het niet gedaan... had wel gemoeten. Dus laten we maar zeggen dat dit is een "tijdelijke" situatie is. Misschien is de aansluitkabel ook wel de fuse, want ik heb een dropvetertje gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_Rave
V_ger schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb het niet gedaan... had wel gemoeten. Dus laten we maar zeggen dat dit is een "tijdelijke" situatie is. Misschien is de aansluitkabel ook wel de fuse, want ik heb een dropvetertje gebruikt.
Hier ook nog niet.

De groepenkasten zijn bij mij een grote puinhoop, en wordt sowieso binnenkort vervangen voor nieuwe automaten, aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar.

Dan kan ik gelijk de betreffende glaszekering plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:24
Ik ben momenteel een beetje aan het stoeien met de Dynamic ESS.

Soms denk ik dat ik de logica van accu / net gebruik snap, maar dan een paar uur later klopt er weer helemaal niks van.

Goed. Ik zit nog in de warmup tijd, maar dan nog.

Kan het misschien ook zijn dat ik iets niet goed heb staan?
Onder Settings > Dynamic ESS > Battery is er de vraag "Battery capacity", en dat is bij mij 20 kWh. (2 maal 10kWh accus die per accu 200 ampere hebben)

Deze accus kunnen via de BMS met 200 ampere laden, maar aangezien ik maar 1 MultiPlus-II 48/5000/70-48 heb, kom ik nooit boven de +/- 65 ampere.
Het zelfde voor ontladen. (bedrading is 70mm2, en die kunnen het wel aan)

Welke waardes moet ik nu gebruiken voor de "Maximum discharge power" en "Maximum charge power"?
De waarde van de BMS, of die van de MultiPlus-II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

No13 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:00:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt...
Dus eerst goed doormeten voor je accu's gaat aansluiten om vuurwerk te voorkomen!

Geweldige documentatie >:)

http://www.digital-measure.com/html/measurement.html

[...]
“The analog inputs are galvanically separated from the rest of the board, so there are no problems with different GND potentials.”
Dus dat klinkt hoopvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:46
Bergrijp echt niet waarom nog niet iedereen zo’n opstelling thuis heeft. 69% gratis energie..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45PNc-v1fHyCzXCLJUESHBAE0-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhcKsF9jUOAsW9NuSQNLLckN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 09-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
N0EL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:42:
Welke waardes moet ik nu gebruiken voor de "Maximum discharge power" en "Maximum charge power"?
De waarde van de BMS, of die van de MultiPlus-II?
De maximaal haalbare waarde. Bij jou beperkt de Multiplus dit.

Het model gebruikt dit om te bepalen hoeveel energie er in een uur getransporteerd kan worden. Als je dit te hoog opgeeft lukt een gepland transport niet. Als je dit te laag opgeeft (ont)laadt het systeem minder dan zou kunnen waardoor je een paar cent misloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie841
  • Laatst online: 13-09 06:10
Uit interesse:
Ja dat heb ik gedaan. Ik verbaasde me wel over deze knullige opzet, dat die zekering niet in de meter zelf zit.
Ik heb overigens een em540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HermanGast schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:43:
[...]

Dat weet ik nog niet. Eerste doel is een accu zonder bruikbaar BMS monitoren. Als ik die met een micro-omvormer ontlaadt weet ik niet goed wanneer ik bij de minimum SOC ben.
En misschien ooit een serie 12V tractie-accu’s balanceren?
Of een accupakket uit sloop EV (36V?) inzetten als thuisbatterij?
Is het niet gewoon beter om dan een bruikbare BMS te plaatsen of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Jazsie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:05:
[...]

Is het niet gewoon beter om dan een bruikbare BMS te plaatsen of denk ik nu verkeerd?
Goed gedacht. Maar eerst gebruiken wat je nog hebt liggen….
Zoals o.a. 1x 20Ah 48V zonder BMS en 2 zware 12V tractieaccu’s op de boot (elektrische aandrijving), ook al geen BMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
MJ de Bruijn schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:27:
[...]

De maximaal haalbare waarde. Bij jou beperkt de Multiplus dit.

Het model gebruikt dit om te bepalen hoeveel energie er in een uur getransporteerd kan worden. Als je dit te hoog opgeeft lukt een gepland transport niet. Als je dit te laag opgeeft (ont)laadt het systeem minder dan zou kunnen waardoor je een paar cent misloopt.
Ik neem aan dat dit dan gelijk moet zijn voor de vraag "Maximum import power" onder System (stap 1)
Ik heb 3 maal 25 amper, en theoretisch ergens rond de 17kW, maar aangezien ik maar 1 MP heb, en deze max 3.5kW aankan, neem ik aan dat ik daar ook 3.5 moet invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
N0EL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:54:
Ik heb 3 maal 25 amper, en theoretisch ergens rond de 17kW, maar aangezien ik maar 1 MP heb, en deze max 3.5kW aankan, neem ik aan dat ik daar ook 3.5 moet invullen?
Dat is juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Dankjewel. Eens kijken of het systeem binnenkort wel goed gebruik gaat maken van de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:10
Ik zie de laatste tijd dat het Victron systeem in DESS modus niet meer zo snel mogelijk ontaad maar hier de tijd voor neemt. Zit iedereen dit en betekent dit dat het systseem nu rekening houd met de verliezen bij ontladen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtI9qOh-1jeTMEhVGLUdBaN37NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HFiERpPNWwAk67cuwdrZY5QT.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik weet het niet, vannacht is de accu volledig opgeladen. In het begin stond hij echt wel even te knallen. De prijs was van 0100-0600 nagenoeg gelijk terwijl hij van 0100-0200 niet geladen heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSQeA4Nlyk0y3UPd5YIxfeIm66A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITXp47gosCPB0hOG5OPsYjIM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2023 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 13:37
John245 schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:56:
Ik zie de laatste tijd dat het Victron systeem in DESS modus niet meer zo snel mogelijk ontaad maar hier de tijd voor neemt. Zit iedereen dit en betekent dit dat het systseem nu rekening houd met de verliezen bij ontladen?

[Afbeelding]
Merk je dat alleen met ontladen of ook met laden? Dan zou je de grafiek van @Niek_ hierboven eens met die van jou kunnen vergelijken.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heb het idee dat hij berekend heeft hoeveel er vandaag nodig is en tegen welke uurprijzen. Aan de hand daarvan de beslissing genomen om hem vannacht vol te knallen en gedurende de dag de meter op nul te houden.

Zou ergens wel mooi zijn als je de gemaakte keuzes terug kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Daar lijkt het wel op idd maar waarom ramt hij hem in 2,5 uur volgas vol terwijl hij 5 uur de tijd heeft. Dat komt de efficiëntie niet ten goede natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niek_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:21:
Ik weet het niet, vannacht is de accu volledig opgeladen. In het begin stond hij echt wel even te knallen. De prijs was van 0100-0600 nagenoeg gelijk terwijl hij van 0100-0200 niet geladen heeft.
Het tarief tussen 02:00 en 04:00 was lager dan het tarief tussen 01:00 en 02:00. Ik denk dat het algoritme het begrip 'nagenoeg' niet kent. Het zoekt simpel het moment met het laagste tarief, ook al is het verschil voor mensen niet relevant. Het systeem heeft daar geen emotie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
RikHa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:30:
Daar lijkt het wel op idd maar waarom ramt hij hem in 2,5 uur volgas vol terwijl hij 5 uur de tijd heeft. Dat komt de efficiëntie niet ten goede natuurlijk.
Ik probeer al een tijdje om het algoritme te begrijpen. Ik ben zelf programma-ontwikkelaar (geweest) dus ik probeer te bedenken hoe ik het zou doen. Het is complexer dan je denkt.

Het aantal mogelijke combinaties is enorm groot, zeker wanneer je ook nog rekening gaat houden met 'weinig' of 'veel' laden. Voor mensen is (lijkt!) het vaak simpel, maar een algoritme op een kleine processor heeft het er zwaar mee. Waarschijnlijk heeft de centrale computer bij Victron veel capaciteit, maar die moet veel klanten bedienen met beperkte informatie.

Maar goed, daarom is het nog een bèta project. Ongetwijfeld denkt meneer Victron hier ook over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-08 16:55
Ik heb een algoritme gemaakt op basis van OR-Tools van Google. Daarmee wordt een vorm van regressie gebruikt: Je definieert een model en een kostenfunctie. Door de regressie te starten wordt geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te maken. Het werkt wonderwel goed. Ik draai dit op een PC-achtige computer. Na zo'n 10 seconden is een goed resultaat bereikt. Een raspberry zou het er moeilijk mee hebben, want zoiets is best wel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Zo maar een voorbeeld van de complexiteit.

Stel dat verbruik voor de komende 12 uur 'zeker' is.
Stel dat zonne-opbrengst voor de komende 12 uur 'zeker' is.
De prijzen voor inkoop zijn bekend.

Ieder uur moet je kiezen of je gaat laden, gaat ontladen of niets doen. Dus drie mogelijkheden. Dan zijn er 3^12 = 531.441 mogelijkheden die je moet doorrekenen.

Als je toevoegt 'halve kracht laden' en 'halve kracht ontladen' dan zijn er per uur vijf mogelijkheden. In dat geval moet je 5^12 = 244.140.625 opties berekenen.

Voeg daaraan toe efficiency bij verschillende laad-percentages, onzekerheid over gebruik, zonne-opbrengst en wellicht nog meer niveaus van laden of ontladen en de capaciteit van de processor schiet al snel te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RikHa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:38:
[...]

Merk je dat alleen met ontladen of ook met laden? Dan zou je de grafiek van @Niek_ hierboven eens met die van jou kunnen vergelijken.
Voor dit gedeelte van de dag gaat het bij mij hetzelfde als bij Niek. @Niek_ Zou je jou grafiek voor de gehele dag kunnen delen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Voor geïnteresseerden, dit is 'mijn' schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OheHDb5NCoJ0hLEZ6afXfRhYhNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZeTSHiEXJC6Sz76lFNRSti4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MJ de Bruijn op 14-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:02:
Voor geïnteresseerden, dit is 'mijn' schema:
[Afbeelding]
Dankjewel. Zou je ook het verbruik uit de accu voor de hele dag kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:10:
Dankjewel. Zou je ook het verbruik uit de accu voor de hele dag kunnen delen?
Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6odws0OjDz5Pny4Tb1QS4NZTfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL0nDFu2zyJXOs7o9HBlL7Du.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie weinig 'handel'. Ik denk dat dit komt omdat de zon-productie in deze tijd minder is dan mijn eigen verbruik. Dan is verkoop minder voordelig dan zelf consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:15:
[...]

Deze?
[Afbeelding]

Ik zie weinig 'handel'. Ik denk dat dit komt omdat de zon-productie in deze tijd minder is dan mijn eigen verbruik. Dan is verkoop minder voordelig dan zelf consumptie.
Dankjewel. Bij jou ontlaad hij dus ook niet zoveel mogelijk op het allerhoogste tarief, maar wordt de ontlading gespreid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
antonrops schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:47:
Ik heb een algoritme gemaakt op basis van OR-Tools van Google. Daarmee wordt een vorm van regressie gebruikt: Je definieert een model en een kostenfunctie. Door de regressie te starten wordt geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te maken. Het werkt wonderwel goed. Ik draai dit op een PC-achtige computer. Na zo'n 10 seconden is een goed resultaat bereikt. Een raspberry zou het er moeilijk mee hebben, want zoiets is best wel zwaar.
Ik heb daarvoor een kant en klaar stukje software gemaakt. Dat draait ook op een Raspberry Pi 4 en rekent in minder dan 1 seconde. Houdt o.a. ook rekening met efficiency (zelf te definiëren aantal stappen).
Dit was mijn berekende planning vannacht om 0 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0KDz2Fs2lk6jNwAPv4fS2k6ZMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/soSxW5mBnLDaK72uwVoa1s0i.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Ik ga even zoeken naar een " Raspberry Pi 4" in een van mijn kastjes hier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
@John245 @MJ de Bruijn @RikHa
Hmz, m’n forecast lijkt deels verdwenen te zijn.
Bedoelde je onderstaande?
Zo te zien gaat ‘ie straks een uurtje terugleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL4YHaT2xonWDy_lT7_0ZKTyDcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0zeNsT3zT22Gj9tVuKDTbZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLzDZgNlTJCnQFnnak_C36fz-zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GrZxvOcuCSsvfTWjyDzwdcP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 14-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:42:
@John245 @MJ de Bruijn @RikHa
Hmz, m’n forecast lijkt deels verdwenen te zijn.
Bedoelde je onderstaande?
Zo te zien gaat ‘ie straks een uurtje terugleveren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is het schema aangepast. Vandaag een beetje teruglevering en morgen ook twee maal teruglevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dRK8TDOaGQKoHNjn-Rv2X_wqhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJ7moi8648w1KtuQnDGJuUnc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klcAbAImdWTUkA_TKibHIpMA_k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvOhvuRVo3KSqWoJ3gJdVPYZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Ik ben de multiplussen ac kabels ymvk 5x6mm2 aan het aansluiten in de meterkast.

Nu meet ik de kabels door en valt me het volgende op.

Als ik de multimeter op piepen(doorgangmodus Fluke multimeter) zet heb ik verbinding tussen N en L op de acout1

Op acout 2 en acin heb ik dit namelijk niet.

Aangesloten volgens volgende schema zoals in de handleiding van de multiplus 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D4jgaW1ouhVXK2gqwKw6yr2zRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zv7oh0AL7CxZV5eFlK2JbQyH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5wZwtoADpZ4uBnSSOAJ09S7pj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pRDBY2ZvXLXRrPlKtlRZFb7.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben meerdere mensen dit?
Heb het op alle 3 de multiplus 2.

Edit
Of meer ik door de transformator heen van de multiplus?

[ Voor 71% gewijzigd door zonnepaneelxl op 14-11-2023 22:15 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb daarvoor een kant en klaar stukje software gemaakt. Dat draait ook op een Raspberry Pi 4 en rekent in minder dan 1 seconde. Houdt o.a. ook rekening met efficiency (zelf te definiëren aantal stappen).
Dit was mijn berekende planning vannacht om 0 uur:
[Afbeelding]
Dit dus, werkt velen malen beter dan de DESS van Victron zelf...

Maar het is ook wat je wilt, DESS lijkt meer verspreid dan handel te doen.

• N0EL
Dit snap ik even niet meer.

Ik zag dat de Dynamic ESS van Victron vandaag op het duurste moment vanaf 15:00 tot 18:00 uur de accus lekker leeg ging trekken.

Niet dus. Het systeem heeft maar +/-2.5kWh gebruikt!
Batterij kosten staan bij mij op 0.01, en dat kan niet het probleem zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YptUSXCQP3zVkcwI-H2C-BikD2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTgCsKWkjx40rphnkLzyUPhR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLHICqGmtHld9M5v1_LnV7Sj9Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYtvYPgxPewsYepRI9V6Yqhp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door N0EL op 17-11-2023 00:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik_Rave
N0EL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:09:
Dit snap ik even niet meer.

Ik zag dat de Dynamic ESS van Victron vandaag op het duurste moment vanaf 15:00 tot 18:00 uur de accus lekker leeg ging trekken.

Niet dus. Het systeem heeft maar +/-2.5kWh gebruikt!
Batterij kosten staan bij mij op 0.01, en dat kan niet het probleem zijn geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn aanname is (heb ik zelf ook ervaren);

Voor de komende 24u maakt het systeem een voorspelling. Regelmatig heb ik ook ervaren dat de accu rond een uur of 17-18u haar stroom aan het net zou voeden, want goede prijs.

Echter om 15u krijgt het systeem de nieuwe prijzen van de volgende dag door. Het kan zijn dat je batterij gepland stond of flink stroom terug te leveren, want hoge prijs begin avond. Echter het systeem neemt nu ook de volgende 24u in haar berekening mee.
Het kan zijn dat het voordeliger is om in de avond juist NIET terug te gaan leveren, maar de accu's opgeladen te houden voor de volgende dag. Afgelopen dagen was de stroomprijs best hoog.
Ik zag dat het systeem ongeveer de gehele dag bijsprong om de meter zo veel mogelijk op 0 te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Erik_Rave schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:49:
[...]

Mijn aanname is (heb ik zelf ook ervaren);

Voor de komende 24u maakt het systeem een voorspelling. Regelmatig heb ik ook ervaren dat de accu rond een uur of 17-18u haar stroom aan het net zou voeden, want goede prijs.

Echter om 15u krijgt het systeem de nieuwe prijzen van de volgende dag door. Het kan zijn dat je batterij gepland stond of flink stroom terug te leveren, want hoge prijs begin avond. Echter het systeem neemt nu ook de volgende 24u in haar berekening mee.
Het kan zijn dat het voordeliger is om in de avond juist NIET terug te gaan leveren, maar de accu's opgeladen te houden voor de volgende dag. Afgelopen dagen was de stroomprijs best hoog.
Ik zag dat het systeem ongeveer de gehele dag bijsprong om de meter zo veel mogelijk op 0 te houden.
Met de huidige salderingsregeling kost het geld om een "nul op de meter" strategie toe te passen. Dus als DESS is bedoeld om te streven naar minimalisatie van de kosten dan snap ik niet waarom het systeem zoveel mogelijk probeert de inkoopmeter op 0 te houden (of bedoel je laad/ontlaad meter?).
Of heeft DESS juist wel als strategie "nul op de meter"?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
KC27 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:00:
[...]

Met de huidige salderingsregeling kost het geld om een "nul op de meter" strategie toe te passen. Dus als DESS is bedoeld om te streven naar minimalisatie van de kosten dan snap ik niet waarom het systeem zoveel mogelijk probeert de inkoopmeter op 0 te houden (of bedoel je laad/ontlaad meter?).
Of heeft DESS juist wel als strategie "nul op de meter"?
DESS heeft geen NOM strategie. Echter wat mij, bij mijn systeem, de laatste tijd wel opvalt is dat het ontladen meer gespreid gebeurd dan in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Het laad en ontlaadpatroon voor morgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHb-kP_j3OLSn38i9r-XA53NxXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kPmGAPNm2t5m5pN1SINu2tW.png?f=fotoalbum_large

Mij valt een aantal dingen op:
  1. Waarom niet laden tijdens de drie (3) goedkoopste uren wat efficienter is
  2. Waarom maar laden tot 95%
  3. Het ontladen start om 16:00, dan is de vergoeding 10% lager dan later op de dag
Zien jullie ook vreemde dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:03:
Het laad en ontlaadpatroon voor morgen:

[Afbeelding]

Mij valt een aantal dingen op:
  1. Waarom niet laden tijdens de drie (3) goedkoopste uren wat efficienter is
  2. Waarom maar laden tot 95%
  3. Het ontladen start om 16:00, dan is de vergoeding 10% lager dan later op de dag
Zien jullie ook vreemde dingen?
Zo kan het ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiAuU0MEBdLQZXZs1GF_Ak4pRpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05I7ruJKevKqzo0MtD4PaiUl.png?f=fotoalbum_large
Ik blijf wel binnen (instelbare) veilige grenzen van 18 en 95% en laad niet sneller dan 5,5 kW = max 55A per batterij dus minder dan 0,2 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:03:
Waarom niet laden tijdens de drie (3) goedkoopste uren wat efficienter is
Het uur-nummer staat tussen de grid en de zonnestroom in. Dus cijfer 3 hoort bij de balk links daarvan. Dan begint het laagste tarief.
Waarom maar laden tot 95%
Is misschien genoeg om geplande doel te halen .
Als het (mogelijk?) later goedkoper is laadt hij niet vol.
Het ontladen start om 16:00, dan is de vergoeding 10% lager dan later op de dag
Je ontlaad-lijn is heel recht. Je onlaadt 10% per uur. Wat is de maximale ontlaad-stroom die je hebt ingesteld? Toevallig ook 10% van je capaciteit?
Als dat het totaal in de gunstige(r) uren begrenst is eerder beginnen zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:35:
[...]

Het uur-nummer staat tussen de grid en de zonnestroom in. Dus cijfer 3 hoort bij de balk links daarvan. Dan begint het laagste tarief.

[...]

[...]

Je ontlaad-lijn is heel recht. Je onlaadt 10% per uur. Wat is de maximale ontlaad-stroom die je hebt ingesteld? Toevallig ook 10% van je capaciteit?
@John245 mag je systeem wel exporteren naar het grid?

Aanvullend op @MJ de Bruijn zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat het niet nuttig is om verder te laden dan 95% omdat hij die stroom niet in duurdere uren kwijt kan door de begrenzing die er lijkt te zijn bij het ontladen.

Morgen zijn de prijzen tot 15u heel laag, dus daarom begint hij pas om 15u met ontladen. Hij hoeft maar tot 95% te laden om van 15u tot einde van de dag maximaal te ontladen en nog steeds boven de minimale SOC te blijven. Volgens mij ziet dit schema er dus heel logisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:35:
[...]

[...]

[...]

Ad uurnummer) Die informatie is bekend. Er zijn echter 3 goedkope uren en het is efficienter om het laden te spreiden.

Ad geplande doel) Later op de dag gaat er ook niet naar 100% geladen worden.

Ad ontladen) Ontladen is begrenst op 9.6 kWh. Dus dat kan net zo snel als het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heronimo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:18:
[...]

@John245 mag je systeem wel exporteren naar het grid?

Aanvullend op @MJ de Bruijn zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat het niet nuttig is om verder te laden dan 95% omdat hij die stroom niet in duurdere uren kwijt kan door de begrenzing die er lijkt te zijn bij het ontladen.

Morgen zijn de prijzen tot 15u heel laag, dus daarom begint hij pas om 15u met ontladen. Hij hoeft maar tot 95% te laden om van 15u tot einde van de dag maximaal te ontladen en nog steeds boven de minimale SOC te blijven. Volgens mij ziet dit schema er dus heel logisch uit.
Het systeem mag exporteren naar de grid.
Het systeem kan de stroom makkelijk in de dure uren kwijt. Volgens de instellingen kunnen de batterijen in 2 uur tijd ontladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Waar heb je dan minimum soc op staan? (Wil je ook stroom overhouden om je huis van te runnen?) Of gebruik je alle goedkope stroom om te verhandelen?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DrDeJe schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:23:
Waar heb je dan minimum soc op staan? (Wil je ook stroom overhouden om je huis van te runnen?) Of gebruik je alle goedkope stroom om te verhandelen?
20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
John245 schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:40:
[...]

Het systeem mag exporteren naar de grid.
Het systeem kan de stroom makkelijk in de dure uren kwijt. Volgens de instellingen kunnen de batterijen in 2 uur tijd ontladen worden.
Er zijn op meerdere plekken limieten instelbaar. Zie je op andere momenten dat hij wel dat hij sneller ontlaad dan wat er vandaag in de planning stond? Wat heb je voor vermogen in de Dynamic ESS setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heronimo schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:42:
[...]

Er zijn op meerdere plekken limieten instelbaar. Zie je op andere momenten dat hij wel dat hij sneller ontlaad dan wat er vandaag in de planning stond? Wat heb je voor vermogen in de Dynamic ESS setting?
Eerst was het ontladen sneller. Sinds een tijdje niet meer.

9600W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
John245 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:11:
[...]

Eerst was het ontladen sneller. Sinds een tijdje niet meer.

9600W
Misschien de firmware van je Multiplussen geupdate waardoor er in VE configure settings gewijzigd zijn? Anders de Cerbo een keer herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heronimo schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:17:
[...]

Misschien de firmware van je Multiplussen geupdate waardoor er in VE configure settings gewijzigd zijn? Anders de Cerbo een keer herstarten?
Multiplussen niet geupdate. Cerbo wel. Deze nu een herstart gegeven. Ff afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Kan het volgende ingesteld worden?

Zodra de multiplus het accupakket gaat ontladen volgens dess.
Kan er dan een relais geschakeld worden vanuit de cerbo?

Kan er in de dess software ingesteld worden dat het accupakket op tijdstip x ontladen moet worden?

[ Voor 3% gewijzigd door zonnepaneelxl op 19-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik heb sinds 21-11 02:00 een actief alarm: Gateway - Dynamic ESS error code: No matching schedule available.
Ik kan er echter weinig info over vinden als ik Google. Iemand hier een idee van de mogelijke oorzaak? Vanaf dat tijdstip heeft hij de accu naar 100% gebracht. (Had ‘ie beter zondagochtend kunnen doen :))

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 21-11-2023 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
zonnepaneelxl schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:35:
Kan het volgende ingesteld worden?

Zodra de multiplus het accupakket gaat ontladen volgens dess.
Kan er dan een relais geschakeld worden vanuit de cerbo?

Kan er in de dess software ingesteld worden dat het accupakket op tijdstip x ontladen moet worden?
Geeft deze link je wellicht meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:01:
Ik heb sinds 21-11 02:00 een actief alarm: Gateway - Dynamic ESS error code: No matching schedule available.
Ik kan er echter weinig info over vinden als ik Google. Iemand hier een idee van de mogelijke oorzaak? Vanaf dat tijdstip heeft hij de accu naar 100% gebracht.
Hier ook. Maar hier heeft het systeem de batterij ontladen naar de minimale SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Hetzelfde hier.

Minimale SoC wordt ook niet meer weergegeven in de Cerbo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er is een nieuwe interface in beta voor de remote console. Lekker bezig bij Victron :9~
https://community.victron...vailable-for-testing.html
Afbeeldingslocatie: https://community.victronenergy.com/storage/attachments/65433-1700597863477.png
Afbeeldingslocatie: https://community.victronenergy.com/storage/attachments/65434-1700597875345.png
Afbeeldingslocatie: https://community.victronenergy.com/storage/attachments/65436-1700599761868.png

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Er zijn weer wat verbetringen doorgervoerd in het DESS indien je de laatste candidate release of Venus OS (3.20~30) geinstaleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 13:37
John245 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:14:
Er zijn weer wat verbetringen doorgervoerd in het DESS indien je de laatste candidate release of Venus OS (3.20~30) geinstaleerd heb.
Ik ben terug gegaan naar een stable versie. Met deze laatste RC ziet hij mijn SolarEdge PV niet meer.

Gisteren was het natuurlijk een duur dagje. Ik denk cashen. Ik begon met 88% en aan het einde vd dag 72%. Ondanks dat ik veel had kunnen verdienen dacht DESS er anders over. Vandaag doe ik het even manueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
2 vraagjes:
1) SolarEdge
Heeft iemand hier een SolarEdge omvormer op de AC-Out zitten? Hij hangt nu nog aan de AC-In bij mij en zal in januari naar de AC-Out verhuizen. Zat net even het stukje te lezen qua instellingen en heb niet echt een goed beeld bij het deel over het ‘dry-contact’. Ik lees dat je de K1 van de Victron moet/kan gebruiken, maar het screenshot met instelling is bij mij onduidelijk. Benieuwd of iemand hier kan aangeven welke instellingen benodigd zijn.

2) Relais
Elke Multiplus heeft een relais, maar ik heb krijg de indruk dat ik maar 1 relais kan aansturen en niet 1 op elke Multiplus dus 3 totaal.
Wil er 1 gebruiken voor schakelen ventilator in accukast en 1 voor de situatie met SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Niek_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:20:
2 vraagjes:
1) SolarEdge
Heeft iemand hier een SolarEdge omvormer op de AC-Out zitten? Hij hangt nu nog aan de AC-In bij mij en zal in januari naar de AC-Out verhuizen. Zat net even het stukje te lezen qua instellingen en heb niet echt een goed beeld bij het deel over het ‘dry-contact’. Ik lees dat je de K1 van de Victron moet/kan gebruiken, maar het screenshot met instelling is bij mij onduidelijk. Benieuwd of iemand hier kan aangeven welke instellingen benodigd zijn.

2) Relais
Elke Multiplus heeft een relais, maar ik heb krijg de indruk dat ik maar 1 relais kan aansturen en niet 1 op elke Multiplus dus 3 totaal.
Wil er 1 gebruiken voor schakelen ventilator in accukast en 1 voor de situatie met SolarEdge.
Als je gebruik maakt van Home Assistant en je leest je Solar Edge omvormer(s) uit met de modbus integratie "SolarEdge Modbus Multi" (installatie via HACS) dan kun je per omvormer de pv productie afknijpen tot elk gewenst percentage. Daar heb je geen relais voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
KC27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:08:
[...]

Als je gebruik maakt van Home Assistant en je leest je Solar Edge omvormer(s) uit met de modbus integratie "SolarEdge Modbus Multi" (installatie via HACS) dan kun je per omvormer de pv productie afknijpen tot elk gewenst percentage. Daar heb je geen relais voor nodig.
Heb (momenteel) geen Home assistant, wel gehad en toen bij de negatieve energieprijzen even gekeken of ik daarmee de omvormer kon afschakelen, dat ging inderdaad prima. Ik ga me de komende maanden nog eens verder verdiepen in het Victron + SolarEdge verhaal en hou me aanbevolen voor tips.
Begrijp op dit moment de toegevoegde waarde van het relais nog niet. Omvormer zou toch altijd naar de frequentie moeten kijken? Niet alleen als het net afgeschakeld is? Kan me in ieder geval niet voorstellen dat de frequentie van het net dusdanig schommelt dat je boven de uitschakelwaardes komt die in Victron ingesteld zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 03-12-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niek_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:20:
Heeft iemand hier een SolarEdge omvormer op de AC-Out zitten? Hij hangt nu nog aan de AC-In bij mij en zal in januari naar de AC-Out verhuizen.
Ik heb Solaredge aan de AC out kant aangesloten.
Naast het document van Victron is er ook een beschrijving van Solaredge. Ik heb de link aan de start-post toegevoegd.

Ik heb de 'koppeling' gedaan via 'frequency-shifting', dus zonder relais. Het is niet heel eenvoudig, maar met de Solaredge beschrijving is het te doen.
Het afknijpen van de productie is alleen nodg bij grid-uitval, plus volle batterijen, plus groot zonne-aambod. Dat komt niet vaak voor.

Als het grid uitvalt gaat de Victron verder. Maar, de Solaredge valt wel meteen uit. Na enkele minuten start Solaredge weer en gaat produceren. Bij overschot wordt ook de batterij weer opgeladen.

Bij grid-herstel blijft Solaredge wel actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2024

YKW

mobiliteit ten top

Ik overweeg ook een Victron systeem aan te schaffen, mede ook door mijn goede ervaringen met Victron op mijn boot.

Nu hebben wij een SolarEdge (8k) omvormer en zie ik dat je dit kan integreren, maar nu komt het:

De zonnepanelen liggen bij ons in de tuin met de inverter in een niet geïsoleerd tuinhuis. Er ligt een 3 fase kabel door de tuin (250 meter) onder het huis door naar de meterkast (aparte 3 fase groep). Binnen is een accupakket goed te plaatsen, maar hoe doe je dan de communicatie met de solar edge, kan dat draadloos? Of zouden jullie alles in het tuinhuis bouwen? Een extra kabel trekken is niet echt een optie omdat die onder het huis door moet naar de meterkast. Wat is jullie advies hier?

Automatiseren kan je leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

YKW schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:24:
Ik overweeg ook een Victron systeem aan te schaffen, mede ook door mijn goede ervaringen met Victron op mijn boot.

Nu hebben wij een SolarEdge (8k) omvormer en zie ik dat je dit kan integreren, maar nu komt het:

De zonnepanelen liggen bij ons in de tuin met de inverter in een niet geïsoleerd tuinhuis. Er ligt een 3 fase kabel door de tuin (250 meter) onder het huis door naar de meterkast (aparte 3 fase groep). Binnen is een accupakket goed te plaatsen, maar hoe doe je dan de communicatie met de solar edge, kan dat draadloos? Of zouden jullie alles in het tuinhuis bouwen? Een extra kabel trekken is niet echt een optie omdat die onder het huis door moet naar de meterkast. Wat is jullie advies hier?
Ik zou alles in het tuinhuis plannen. Wel even checken of je daar kunt komen met je netwerk (netwerkmodulatie over een fase of draadloos?) ivm de EM24 in de meterkast. En natuurlijk vorst bescherming aanbrengen.

Alles in 19” rack met kleine verwarmings-unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
MJ de Bruijn schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:35:
[...]

Ik heb Solaredge aan de AC out kant aangesloten.
Naast het document van Victron is er ook een beschrijving van Solaredge. Ik heb de link aan de start-post toegevoegd.

Ik heb de 'koppeling' gedaan via 'frequency-shifting', dus zonder relais. Het is niet heel eenvoudig, maar met de Solaredge beschrijving is het te doen.
Het afknijpen van de productie is alleen nodg bij grid-uitval, plus volle batterijen, plus groot zonne-aambod. Dat komt niet vaak voor.

Als het grid uitvalt gaat de Victron verder. Maar, de Solaredge valt wel meteen uit. Na enkele minuten start Solaredge weer en gaat produceren. Bij overschot wordt ook de batterij weer opgeladen.

Bij grid-herstel blijft Solaredge wel actief.
Goeie, ga ik even induiken. Het SolarEdge APS document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
YKW schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:24:

Je kunt het ESS gewoon binnen zetten. Dat heeft als voordeel de temperatuur voor de batterij en je hoeft geen kabel in te graven. Simpelste implementatie is dan wellicht een eigen energiemeter op de SolarEdge zetten en met RS485 -> Zigbee -> USB converters het signaal doorgeven. Als je de SolarEdge op de ACout van de Victrons gaat zetten (dat is nodig als je ten tijde van stroomuitval PV stroom wilt houden) moet je meer aan de implemantie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niek_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:27:

Goeie, ga ik even induiken. Het SolarEdge APS document?
Dat is juist, Alternative Power Source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08
Ik ben van plan om wat wijzigingen aan te brengen in mijn installatie thuis. Ik heb nu een multiplus 2 5000 GX direct aan het net gekoppeld met 20kwh aan accu’s. Ook heb ik enphase met 28 panelen en een totaal vermogen van ongeveer 9200 watt piek. Na de hoofdschakelaar zit een ET112 aangesloten met een usb kabel op de multiplus.

De panelen zitten verdeeld onder 3 groepen, 2 eigen met 2 q-relais in de meterkast en op de veranda heb ik er nog 5 achter in de tuin met een eigen q-relais. Dit loopt allemaal gewoon richting de meterkast en is tussen de normale verbruikers en de hoofdschakelaar aangesloten.

Wat ik eigenlijk wil, alle zonne-energie naar de ac-out 1 sturen van de multiplus. Stel de spanning in de zomer stijgt te ver, dan kunnen de panelen nog steeds leveren. Ook kan ik dan in de garage een aparte groepenkast maken met de 3 relais er in achter een eigen verbruiksmeter zodat ik eindelijk mijn pv opbrengst kan zien in de victron. Tevens kan ik er voor kiezen om nog wat meer apparaten achter de ac-out1 te hangen die lekker blijven draaien als de netspanning weg valt.

Een paar vragen. Volgens mij kan ik geen 2 ET112’s op de multiplus aansluiten. De 2 “ethernet” poorten dienen nergens voor toch? Ik heb nog 2 vrije ve-can poorten op de multiplus. Is er een andere aan te raden energiemeter aan te sluiten die geen 400 euro kost en kan fungeren als pv omvormer/meter in de multiplus?

Kan ik wel zoveel vermogen/panelen (9200wp) aansluiten op de ac-out 1 van de multiplus? Ik neem aan dat hij wanneer er meer opbrengst is dan dat hij kan laden, gewoon de energie terug het net op duwt?

Nog een vraag, kan ik bijvoorbeeld op de ac-out 2 een laadpaal aansluiten en instellen dat als de laadpaal stroom pakt de victron zorgt dat dit vermogen niet uit de accu’s wordt gehaald maar rechtstreeks uit het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Voor de home assistant gebruikers; welke sensoren in home assistant energy gebruiken jullie om bij te houden hoeveel stroom er in de accu gaat en hoeveel er uit gaat? Momenteel gebruik ik ac1intoinverter en invertoacin1 maar volgens mij houdt hij 't niet zo bij zoals moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vanWalsum schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:20:
Kan ik wel zoveel vermogen/panelen (9200wp) aansluiten op de ac-out 1 van de multiplus? Ik neem aan dat hij wanneer er meer opbrengst is dan dat hij kan laden, gewoon de energie terug het net op duwt?
PV aansluiten op de AC out is gebonden aan de 1:1 regel.

Ofwel je PV omvormer mag in dit geval max 5000VA vermogen hebben, hoeveel Wp aan panelen je daar achter hebt hangen is niet relevant.

Tevens dien je voor correcte werking een PV omvormer te hebben die vermogen terugschroeft op basis van net frequentie en niet enkel op voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Jazsie schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:56:
[...]

PV aansluiten op de AC out is gebonden aan de 1:1 regel.

Ofwel je PV omvormer mag in dit geval max 5000VA vermogen hebben, hoeveel Wp aan panelen je daar achter hebt hangen is niet relevant.

Tevens dien je voor correcte werking een PV omvormer te hebben die vermogen terugschroeft op basis van net frequentie en niet enkel op voltage.
Echt hoe zit dit in het geval van micro omvormers? De max doorvoer van de victron is volgens mij 50a. Echter als je 5000va terug rekent naar kw kom je op 4kw uit. Kortom dat is nog niet de helft van wat mijn panelen kunnen leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door vanWalsum op 03-12-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
vanWalsum schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:02:

Echt hoe zit dit in het geval van micro omvormers? De max doorvoer van de victron is volgens mij 50a. Echter als je 5000va terug rekent naar kw kom je op 4kw uit. Kortom dat is nog niet de helft van wat mijn panelen kunnen leveren.
De panelen mogen nooit meer leveren dan de capaciteit van de omvormer. Echt niet.
Zie openings-post AC coupling, de factor 1 rule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
<dubbel>

[ Voor 97% gewijzigd door MJ de Bruijn op 03-12-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
Meer gebruikers hier met de bèta Dynamic ESS waarvan de batterijen nu al bijna 2 dagen niet meer geladen worden vanuit het net?
Morgen ook gewoon weer een"flateline" op 20% SOC :-/

[ Voor 14% gewijzigd door N0EL op 04-12-2023 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
N0EL schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:32:
Meer gebruikers hier met de bèta Dynamic ESS waarvan de batterijen nu al bijna 2 dagen niet meer geladen woorden vanuit het net?
Morgen ook gewoon weer een"flateline" op 20% SOC :-/
Ja. Te weinig verschil in de uur tarieven.
Dan is het goedkoper om alleen het net te gebruiken.

Dit kun je ook aanpassen in de battery costs in DESS settings. Hoe lager de battery cost hoe eerder DESS gaat handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
De Battery cycle costs was 0.06 €/kWh. Heb hem nu op 0.01 €/kWh gezet.
Kijken of dit iets gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vanWalsum schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:02:
[...]

Het totaal vermogen van je micro omvormers mag dan niet meer dan 5000VA zijn in jouw situatie.
Je zult dus niet alles kunnen aansluiten op de AC Out als dit inderdaad meer is

Helaas ben je echt gebonden aan de 1:1 factor regel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Waarom heeft iedereen de obsessie met het aansluiten van PV op de AC out? Hoeveel uur op jaarbasis valt de stroom uit en hoeveel voordeel heb je dan van PV opwek die doorloopt?
Parallel aansluiten (dus aan de AC in kant) is echt veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:27:
Waarom heeft iedereen de obsessie met het aansluiten van PV op de AC out? Hoeveel uur op jaarbasis valt de stroom uit en hoeveel voordeel heb je dan van PV opwek die doorloopt?
Parallel aansluiten (dus aan de AC in kant) is echt veel makkelijker.
Ik heb hier zelfs 3 keuzes.

1) SAP
2) AC Out
3) Parallel

Standaard is AC Out :O

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste