2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ja hoor, hier gaat tot 21500 het net op, en tegelijk 4600 de accu inNiek_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Hmz, dan heb ik hier ook nog wat ruimte. Heb ook automaten en draai nu op 27A
1 PVoutput . Dongen NB
Jawel, de ene is de soc instelling in de ess,en als je die op nul zet kijkt hij naar het shut down voltage ingesteld via de ess assistentsandergar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
In 2016 zei Victron : " ... this is something we're looking at obviously to have uh two lower limits for state of charge. One for self consumption and one uh to set to stop discharging when the battery is empty."
Bron :
[YouTube: ESS (Energy Storage System) Webinar | 19 December 2016 | Victron Energy]
Dit is er blijkbaar nooit gekomen!
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Ja hoor, hier gaat tot 21500 het net op, en tegelijk 4600 de accu in
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Dit wil je niet te vaak doen, dit kan je maar een x aantal keer doen voor de automaat kapot gaat of zelf brand kan veroorzaken. Bij iedere uitschakeling onder last ontstaan vonken, deze worden opgevangen in de vonkkamer van de automaat. Maar uiteindelijk zal de vonkkamer na heel vaak uitschakelen onder last ook vol komen te zitten met koolstofdeeltjes wat dan weer brand kan veroorzaken.Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:38:
[...]
Als ik het goed heb begrepen gaat een C karakteristiek er veel langzamer uit dan een A of B karakteristiek.
vraag is natuurlijk ook hoe erg het is als deze eruit klapt. je hebt als het goed is nog accu om je huis op te draaien.
Dat wist ik niet. Een vonk-kamer in de automaten.iCrOn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:31:
[...]
Dit wil je niet te vaak doen, dit kan je maar een x aantal keer doen voor de automaat kapot gaat of zelf brand kan veroorzaken. Bij iedere uitschakeling onder last ontstaan vonken, deze worden opgevangen in de vonkkamer van de automaat. Maar uiteindelijk zal de vonkkamer na heel vaak uitschakelen onder last ook vol komen te zitten met koolstofdeeltjes wat dan weer brand kan veroorzaken.
Kun je na het afstoffen van je plintenladder hier even kijken. Gaat om dit plaatje:Beer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Dat wist ik niet. Een vonk-kamer in de automaten.Ik ga onze werkster vragen of ze de honkkamer regelmatig kan afstoffen. Net zo iets als de plintenladder ophalen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NeRcUU0NaR9YD9zOrd5VkMxe.jpg?f=user_large)
In 8 zie je de bluskamer of vlamboogdover zoals wikipedia het noemt.
Ik weet het ook nog maar pas. Laatst nen3140 cursus gehad voor schakelen op het werk. De man die de cursus gaf deed niet alleen cursussen geven maar ook controle van elektrische installaties. Uit mijn hoofd (wat er is blijven hangenBeer070 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Dat wist ik niet. Een vonk-kamer in de automaten.Ik ga onze werkster vragen of ze de honkkamer regelmatig kan afstoffen. Net zo iets als de plintenladder ophalen

Ik kijk even naar bv een Hager B16/30mA , die geven toch 2000 elektrische en 2000 mechanische sckakelingen op. https://hager.com/nl/cata...oduct/download/id/ADA916GiCrOn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Ik weet het ook nog maar pas. Laatst nen3140 cursus gehad voor schakelen op het werk. De man die de cursus gaf deed niet alleen cursussen geven maar ook controle van elektrische installaties. Uit mijn hoofd (wat er is blijven hangen) Zei hij iets van in de trant dat na 15x onder vollast de automaat omhalen dat labyrintje ver vol is waar het vlamboogje inslaat. Dus vroeg hem toen, maar op sommige aardlekautomaten staat test jaarlijks en sommige zelfs maandelijks (met zo'n test knopje) dan zou je dus na een 1,5 jaar de aardlekautomaat moeten vervangen. Hij zei dat dit testen met het test knopje dus ook niet onder belasting moet gebeuren. Soms steek je er nog wat van op.
Een gewone B16 gaat wel tot 10K mechanische schakelingen.
Daarnaast kun je nog een onderscheid maken in schakelen onder belasting of afschakelen onder een kortsluitstroom welke soms zomaar een paar kA kan zijn afhankelijk van je net en aftand trafohuis.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Enige bron die ik kan vinden:
Bron 1 Bron 2 is van dezelfde firma als installo.De veiligheid van een automaat is alleen gegarandeerd bij 5 tot 10 uitschakelingen van de automaat
De man die de cursus gaf deed alleen dat en inspecties, hij verkocht geen installatieautomaten
[ Voor 3% gewijzigd door iCrOn op 21-08-2025 21:24 . Reden: beide bronnen blijken dezelfde partij ]
Er is denk ik best wel wat nuance aan te brengen. De levensduur van een automaat hangt van allerlei factoren af maar is in de meeste gevallen enkele tientallen jaren. Zonder onderbouwing, goedkopere merken zullen minder lang mee gaan, de vanouds bekende (duurdere) merken kunnen wel een levensduur > 30 jaar hebben.iCrOn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:57:
Ja, die kwam ik ook tegen op zoek naar het document van hoeveel kan je een C25 automaat overschrijden.
Enige bron die ik kan vinden:
[...]
Bron 1 Bron 2 is van dezelfde firma als installo.
De man die de cursus gaf deed alleen dat en inspecties, hij verkocht geen installatieautomaten
Een test met het knopje van een aardlekschakelaar doe je onder normale gebruiksomstandigheden, dat geeft veel minder slijtage dan een automaat die een vette kortsluiting moet onderbreken. Maar het is ook weer afhankelijk van de kortsluitstroom hoeveel schade de automaat oploopt en dus hoe het de levensduur verkort. Je ziet in specificties wel Ics en Icu. Na uitschakelen op kortsluitstromen < Ics zal een automaat nog wel te gebruiken zijn, kortsluitstromen boven Ics en tot Icu schakelt ie nog wel veilig af, maar dan kan het zijn dat de automaat kapot is. Boven Icu is niets gerandeerd en kan het zijn dat de stroom niet onderbroken wordt en zelfs dat de automaat in brand vliegt.
Ander ding van invloed op de levensduur is de stroom. Een 16A automaat die continu 14A verwerkt zal ook minder lang mee gaan dan eentje die continu 2A verwerkt. Een automaat waar een hogere stroom door loopt zal warmer worden. Het is dus wel handig om (als je de ruimte in je meterkast hebt) er wat ruimte aan beide kanten naast te laten.
De wikipedia pagina geeft uitleg over de werking en de verschillen tussen de karakteristieken.
En de hamvraag is natuurlijk, wanneer moet ik 'm vervangen? Een automaat die vaker tript gaat er bij mij uit, en als ik zie (warmtebeeld camera) dat een automaat overklaarbaar veel warmer wordt, gaat ie er ook uit. Tenslotte als ze op leeftijd komen is het ook handig ze te vervangen. Je kunt ook letten op verkleuring, stank, geluid, als je dat merkt zullen ze ook te warm zijn en kun je ze beter snel vervangen. Is er een slecht contact geweest met verkleuring of zelfs zwarte stukken bij de aansluiting dan sowieso altijd de automaat vervangen.
Een automaat die een keer of drie is getript op kortsluitng kun je beter ook vervangen.
En er is vast wel meer wat ik nu vergeten ben, maar dat mogen anderen invullen.
Super leuk om zo van iedereen weer iets te leren. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je aardlekautomaten überhaupt ooit zou moeten vervangen, of dat ze in ons huis/tuin/keuken gebruik zouden slijten (Testen doen 9 van de 10 mensen die ik ken ook nooit). Mijn ouders hebben nog mooie draai smeltzekeringen, die test mijn vader af en toe met een spijker door een pvc buis slaan (per ongeluk)BernieW schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:14:
[...]
Kun je na het afstoffen van je plintenladder hier even kijken. Gaat om dit plaatje: [Afbeelding]
In 8 zie je de bluskamer of vlamboogdover zoals wikipedia het noemt.
Een keurder kan slechts bv verkleuring/vervorming/temperatuur zien of dat de aardlek niet op tijd binnen 30mA afschakeld.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Maar.. omdat er maar 1 fase uit ligt probeert hij elke keer die grid check te doen en dat is zegmaar elke 5-10 seconden? Dan op dat moment gaan al mijn led lampen in het huis ook 'knipperen' is hier een "Setting" voor in victron om te voorkomen dat hij dat blijft doen? Ik had in remote console onder AC System > AC Input 1 > Not availible gezet maar dat maakte niks uit. Uiteindelijk maar de hoofdschakelaar uitgezet dan zijn alle 3 de fasen weg en is dit probleem er niet meer. Tips?
De Multiiplus mode op Inverter zetten? Dat is de off-grid instelling.Snelvuur schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:29:
Uiteindelijk maar de hoofdschakelaar uitgezet dan zijn alle 3 de fasen weg en is dit probleem er niet meer. Tips?
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ja was die helemaal vergeten, zat te diep in de remote. Je hebt ook dat schuifje idd in het vrm overzicht waar je hem snel kan switchen. Bedankt.sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:40:
[...]
De Multiiplus mode op Inverter zetten? Dat is de off-grid instelling.
Iemand dit verschil ook geconstateerd?
1 PVoutput . Dongen NB
geen andere verbruikers? of bedoel je wat victron registreert als feed in op het net?reneeke1970 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:44:
Mijn victron zegt dat hij 3000 watt uit stuurt, maar mijn slimme meter registreerd slechts 2770 watt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Er zit altijd een klein verschil tussen productie / levering vanuit accu’s en/of PV en wat de grid meter geeft.reneeke1970 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:44:
Mijn victron zegt dat hij 3000 watt uit stuurt, maar mijn slimme meter registreerd slechts 2770 watt.
Als je ook ac solaredge omvormer hebt die op ac out aangesloten staan en via modbus tcp zijn verbonden is er momenteel nog steeds een bug die het ‘verbruik’ op ac out niet goed combineert met de opbrengst die niet gezien wordt. In mijn eigen situatie wordt er per maand ruim 400kwh gebruik niet gezien, waardoor er een gap zit in de administratie. (Op de meter 1.2Mwh teruggeleverd, volgens het dashboard maar 750kwh)
Tevens zijn de ct klemmen (afhankelijk van de ligging van je ac-in) niet 100% accuraat. Ook wordt een deel van het eigen gebruik als dc gebruik gezien, en een ander deel als ac gebruik…
vaak heb je ongeveer 10 procent verlies ivm warmte die vrijkomt. Lijkt ongeveer te kloppenreneeke1970 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:44:
Hoi.
Nee geen verbruikers.BarryH schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:02:
[...]
geen andere verbruikers? of bedoel je wat victron registreert als feed in op het net?
Ja de feed in, die is 3000.
Wat hij uit accu trekt is ongeveer 3180.
En de slimme meter geeft 2770 aan
1 PVoutput . Dongen NB
verschil tussen VA en watt?reneeke1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
Nee geen verbruikers.
Ja de feed in, die is 3000.
Wat hij uit accu trekt is ongeveer 3180.
En de slimme meter geeft 2770 aan
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verlies is er al af, 3180 vanuit accubasdej schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
vaak heb je ongeveer 10 procent verlies ivm warmte die vrijkomt. Lijkt ongeveer te kloppen
1 PVoutput . Dongen NB
Nu krijg ik DESS niet geactiveerd. Ik doorloop alle stappen. Maar accu capaciteit blijft na het opslaan steeds op 0 springen. Ook krijg ik het DESS menu niet in het ESS menu bij het Remote console.
Wat doe ik verkeerd?
Wellicht goed om te weten:
- drie x multiplus ii 48/5000 gx
- 6 x voltamile v10 5,12 kw.
- ingevoerde waarde bij accu capaciteit: 30 / 30,72
/f/image/2Ji3WwcHYZusuCj3fAQfmO6D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Dean88? op 29-08-2025 22:45 ]
Hij staat er helemaal niet tussen. Dat is dus het probleem. Draait wel op de laatste software.ingmar89 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:27:
Dynamic ess helemaal onderaan bij de instellingen wel aangezet?
/f/image/0wimfztZccFqa1uJGJeYLJeD.png?f=fotoalbum_large)
VRM dashboard > Controls :Dean88? schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:36:
[...]
Hij staat er helemaal niet tussen. Dat is dus het probleem. Draait wel op de laatste software.
[Afbeelding]
/f/image/7sXrkCA8oBuK61PhPTDlbzjW.png?f=fotoalbum_large)
Staat er helaas niet tussen. Dat is het vreemde.ingmar89 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:14:
Juist, die bedoelde ik.
/f/image/FsJDrq8Q0e5K35HpIWNx5J5f.png?f=fotoalbum_large)
Dan komt de melding: waarde mag geen 0 zijn.pd3jcw schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:44:
[...]
en als je 'geschat totaal aantal accu cycli' eens op 0 zet ?!
Je zit nu in de Remote Console. Ga naar de dashboard pagina.Dean88? schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Staat er helaas niet tussen. Dat is het vreemde.
[Afbeelding]
En anders eerst bij de basis beginnen : vrm.victronenergy.com/installation/<JouwPortalID>/settings/dynamic-ess
[ Voor 14% gewijzigd door sandergar op 30-08-2025 09:50 ]
Sorry ik voel me echt een dom nu. Maar in de het dashboard zie ik dus geen controls staan.sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Je zit nu in de Remote Console. Ga naar de dashboard pagina.
En anders eerst bij de basis beginnen : vrm.victronenergy.com/installation/<JouwPortalID>/settings/dynamic-ess
/f/image/OOFWbikbqrOCBXgO5NoWBWI5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dnA99PpBpOxc0wJztrGQkLmt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A2yh4IGwvhQ2DtDjk18U1EYe.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb meerdere malen afgelopen week dat naar SOC van 100% komen erg lang duurt.
Ik heb 3 battery packs van 16 cellen met een JK BMS v15 en laat de BMS sturen.
Indien dit geen normaal gedrag is waar kan ik het best gaan tweaken met de settings?
:strip_exif()/f/image/hP4jZa55EQNHgzEXiQXHSjS6.jpg?f=fotoalbum_large)
- leeg -
Wat is op de Cerbo?swop007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:36:
@Dean88?Je moet op de Cerbo (dus lokaal en niet via VRM) naar Instellingen en VRM.
Via VRM kan je naar de "Remote console". Je hebt dan de volgende opties :
/f/image/91IqCGZVgUmYPQqjw1r9aaWa.png?f=fotoalbum_large)
Je liet daarstraks een plaatje zien met een kolom waarin instellingen stond. Op het plusje ernaast klikken dan krijg je dess instellingensandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Wat is op de Cerbo?
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb sinds anderhalve maand een systeem draaiend. (3x multiplus 48/5000 cerbo en 7x US3000c) Ik ben daar een beetje mee aan het experimenteren.
Ik draai nu DESS, maar de laatste dagen klopt het niet helemaal. Het systeem ontlaadt de accus in de avond met 11,4kw maar in het volgende uur word er dan weer energie ingekocht. Wat kan ik hier aan doen?
:strip_exif()/f/image/grySOpGeGKTpMZ3Watqxud2a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mf2hhJClp4CUXaSYdCscwORw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NZvXhyUGLKhySB5CmVJhVifO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ilEujLcW9aaW5Gv6lfmR5vG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AVW9b9ric1bnQaihzgw4Bv4n.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2QHq6ljwlIpXiLBDA30QuyZO.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Cerbo GX icm Touch 50, dus specifiek voor mijn situatie gebruik is dit dus 'Cerbo'
Als je geen Touch 50 hebt, dan is het alternatief om naar https://venus.local/ te gaan, daar krijg je de lokale weergave (zoals op de Touch 50) en kan je via Instellingen naar VRM portal om het lokaal aan te passen.
[ Voor 12% gewijzigd door swop007 op 30-08-2025 11:32 ]
Zit zelf met mn nieuwe systeem ook alles te bekijken en monitoren. De JK bms geeft 100pct als aan het rcv voltage is voldaan en de absorption timer is afgelopen. Als tijdens de absorption tijd er ontlading plaatsvindt weet ik nog ff niet wat hij precies doet. Wellicht zit t m daar in? Er zit ook verschil in hoe de absorption timer reageert tussen verschillende firmware versies. Tot zover mn observaties momenteel🤣luigi87 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:55:
Is het normaal gedrag dat van 99% naar 100% 2 uur duurt?
Ik heb meerdere malen afgelopen week dat naar SOC van 100% komen erg lang duurt.
Ik heb 3 battery packs van 16 cellen met een JK BMS v15 en laat de BMS sturen.
Indien dit geen normaal gedrag is waar kan ik het best gaan tweaken met de settings?
[Afbeelding]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
https://www.victronenergy...s_button_on_the_dashboardDean88? schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Sorry ik voel me echt een dom nu. Maar in de het dashboard zie ik dus geen controls staan.
You probably have Realtime updates switched off. You can switch it on via Settings → General → Realtime updates.
Note that the dashboard should show: Last updated: Realtime
Ik wil geheel van de PV opbrengst laden zolang de tijd van het jaar het toe laat. DESS in Green modus wil stroom inkopen. DESS en ik zijn nog geen vriendjes. Heb DESS daarom ook maar uitgeschakeld. Wellicht weer eens activeren in de donkere maanden.sjors333 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:30:
Hallo,
Ik heb sinds anderhalve maand een systeem draaiend. (3x multiplus 48/5000 cerbo en 7x US3000c) Ik ben daar een beetje mee aan het experimenteren.
Ik draai nu DESS, maar de laatste dagen klopt het niet helemaal. Het systeem ontlaadt de accus in de avond met 11,4kw maar in het volgende uur word er dan weer energie ingekocht. Wat kan ik hier aan doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is ook mijn bedoeling, maar de zonnestroom mag best verkocht worden op het moment dat het meer oplevert. Maar nu lijkt het wel alsof er een over shoot is waardoor vervolgens er weer stroom ingekocht moet worden.sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik wil geheel van de PV opbrengst laden zolang de tijd van het jaar het toe laat. DESS in Green modus wil stroom inkopen. DESS en ik zijn nog geen vriendjes. Heb DESS daarom ook maar uitgeschakeld. Wellicht weer eens activeren in de donkere maanden.
Inderdaad. Bij een volle batterij aanwezig aan het einde van de dag en voldoende verwachte PV opwekking voor de volgende dag en hoge stroom prijs dan verkopen in de avond is ook wat ik graag wil. Dat doe ik nu zelf even handmatig om ervan te leren. Stroom inkopen komt wat mij betreft pas in de winter tenzij echt niet anders kan.sjors333 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
Dat is ook mijn bedoeling, maar de zonnestroom mag best verkocht worden op het moment dat het meer oplevert. Maar nu lijkt het wel alsof er een over shoot is waardoor vervolgens er weer stroom ingekocht moet worden.
Vele male dank! Dit was het inderdaad. Via het schermpje zelf volledig aanzetten en het was direct goed.sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Wat is op de Cerbo?
[Afbeelding]
Goede vraag. Installatie is bedoeld voor eigen gebruik, NOM en backup/off-grid. Als de PV in overvloed opwekt dan is beetje verkopen (lees : max 50% van mijn huidige 15kWh capaciteit) tegen een leuke prijs prima.RikHa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:11:
@sandergar en @sjors333 , Waarom gebruiken jullie geen trade mode? Heeft dat een "duurzame" achterliggende gedachte?
Wat biedt de trade mode voor een kleine batterij capaciteit? Gaan we niet rijk van worden toch?
Rijk worden niet nee. Maar het scheelt allicht een paar tientjes per maand. Heb je hem weleens een maandje trade mode laten draaien om te zien wat het systeem dan doet?sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Goede vraag. Installatie is bedoeld voor eigen gebruik, NOM en backup/off-grid. Als de PV in overvloed opwekt dan is beetje verkopen (lees : max 50% van mijn huidige 15kWh capaciteit) tegen een leuke prijs prima.
Wat biedt de trade mode voor een kleine batterij capaciteit? Gaan we niet rijk van worden toch?
Nope, de installatie is pas 1,5 maand in bedrijf. De eerste paar weken in DESS Green mode gedraaid. Afgehaakt toen DESS stroom bleef inkopen. Sindsdien gewoon ESS.RikHa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Rijk worden niet nee. Maar het scheelt allicht een paar tientjes per maand. Heb je hem weleens een maandje trade mode laten draaien om te zien wat het systeem dan doet?
Heb pas 1/3 van mijn batterij capaciteit kunnen aansluiten doordat ik nog op kabels wacht.
Dit inderdaad, als je niks op ac-out hebt zitten dan kan hij in december en januari zelfs beter uit vanwege sluipverbruikJapie.G schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:19:
Wat doen de niet traders eigenlijk met de batterij in de winter. Welke minimum soc hou je aan? Gewoon 50pct soc en alle minimale beetje solar gewoon daarboven laden en ontladen?
Ah ok, maak hem eerst maar af zou ik zeggen. Daarna kun je nog volop testen / tweaken.sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:09:
[...]
Nope, de installatie is pas 1,5 maand in bedrijf. De eerste paar weken in DESS Green mode gedraaid. Afgehaakt toen DESS stroom bleef inkopen. Sindsdien gewoon ESS.
Heb pas 1/3 van mijn batterij capaciteit kunnen aansluiten doordat ik nog op kabels wacht.
Dat heb ik twee weken geprobeerd, maar toen werd er wel eens ingekocht op dure momenten. Mijn dynamische contract gaat dinsdag pas in, dus tot nu toe had het ook geen nutRikHa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:11:
@sandergar en @sjors333 , Waarom gebruiken jullie geen trade mode? Heeft dat een "duurzame" achterliggende gedachte?
Zal je nog wat sterkers vertellen, hier ging hij om twee uur voor een kwartiertje ontladen, en zojuist om drie uur ging hij dat weer doen. Terwijl de prijs nu 2.5 cent is.sjors333 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:43:
[...]
Dat heb ik twee weken geprobeerd, maar toen werd er wel eens ingekocht op dure momenten. Mijn dynamische contract gaat dinsdag pas in, dus tot nu toe had het ook geen nut
Dus de dess test heeft hier een halve dag geduurt, ga ook wel weer handmatig regelen.
Wat een mis kleun van victron
1 PVoutput . Dongen NB
Bij jou werkt DESS helemaal naar wens? Of is jouw omgeving zo groot dat je de imperfectie van DESS niet erg vindt?RikHa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:42:
[...]
Ah ok, maak hem eerst maar af zou ik zeggen. Daarna kun je nog volop testen / tweaken.
Weet je, het systeem is erg gevoelig voor onjuiste instellingen, het luistert erg nauw hoe je alles configureerd. Neem daar de tijd voor, dat zal lonen beloof ik je.
Dan de grote vraag : wat zijn dan de juiste instellingenRikHa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:54:
Weet je, het systeem is erg gevoelig voor onjuiste instellingen, het luistert erg nauw hoe je alles configureerd. Neem daar de tijd voor, dat zal lonen beloof ik je.
Ja geef mij ook maar eens een opzetje, want nu zitten er toch wel veel kromme kronkels in het systeemsandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:43:
[...]
Dan de grote vraag : wat zijn dan de juiste instellingen
1 PVoutput . Dongen NB
Wat je nu zegt is dat je tot op heden dit jaar (dus afgelopen maanden) in totaal al dik 2000 euro hebt verdiend met een 80kWh accu ?
Als ik je echt goed begrijp dan ben ik ook erg nieuwsgierig naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen (ergo bij wie jij je contract hebt lopen, welk contract en wat je settings zijn).
Je zou nu een use case hebben om op huidige situatie je installatie binnen 5 a 6 jaar terug te kunnen verdienen. Die heb ik nog niet voorbij zien komen.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Zoiets ga ik inderdaad doen.Japie.G schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:19:
Wat doen de niet traders eigenlijk met de batterij in de winter. Welke minimum soc hou je aan? Gewoon 50pct soc en alle minimale beetje solar gewoon daarboven laden en ontladen?
Misschien dat ik in “risicoperiodes” in de winter (denk aan koken, avond) de batterij terug ik NOM zet om pieken op te vangen (Belg, capaciteitstarief) maar ik zie dat als weinig zinnig als je al wat aan beheersing doet qua spreiding van loads.
Afhankelijk van hoe je rekent kan dit zelfs met een accu die kleiner is.cyclone schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:06:
@RikHa nou mij heb je nu ook nieuwsgierig gemaakt.
Wat je nu zegt is dat je tot op heden dit jaar (dus afgelopen maanden) in totaal al dik 2000 euro hebt verdiend met een 80kWh accu ?
Als ik je echt goed begrijp dan ben ik ook erg nieuwsgierig naar hoe je dat voor elkaar hebt gekregen (ergo bij wie jij je contract hebt lopen, welk contract en wat je settings zijn).
Je zou nu een use case hebben om op huidige situatie je installatie binnen 5 a 6 jaar terug te kunnen verdienen. Die heb ik nog niet voorbij zien komen.
Als je in Victron reporting een statische koopprijs van bv 35 cent instelt en 2 cent injectievergoeding dan kom ik met mijn totale installatie (bestaande al terugverdiende PV met nieuwe victron en kist) op een besparing van 1700 EUR sinds een paar maanden.
Eerlijk is eerlijk: hij neemt in die rapporten het huidige systeem as is in ogenschouw, dus niet alleen de batterij. Zo gek klinkt het dus niet. Met 80kWh verwacht ik dat hij ook wel alle PV kan wegduwen naar batterijen, dat is zelfs iets wat ik niet kan want te veel PV vermogen voor die ene MP2.
Ja dat kan. Hier lijken we na een jaar dynamisch, met een volledig gesaldeerd jaartotaal uit te komen op iets van 3000 euro dmv 90kWh opslag. Maar dat is niet helemaal eerlijk vanwege teruggave EB etc., maar die 2000 euro kan dus best prima.cyclone schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:06:
@RikHa nou mij heb je nu ook nieuwsgierig gemaakt.
Ik had eerder voor mijzelf ook dit overzicht gemaakt met data van 2024:
/f/image/AL6yPzzcLPgpDmk7r7WF6Dlo.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je, gegeven een X aantal uur inkopen+verkopen, wat dan het prijsverschil is voor die uren en hoe veel je daar mee kunt verdienen. Daarbij wordt er ook rekening gehouden met de oplopende verliezen, dus een hoger vermogen is enkel nuttig bij een groot prijsverschil, terwijl je bij een klein prijsverschil enkel nog op een lager vermogen er iets uit kunt halen.
Als de lijn bij een bepaald vermogen een neerwaartse trend laat zien betekent dat meer handelen op dat vermogen niets meer oplevert en je voor die uren dus beter een lager vermogen kunt gebruiken. Vanaf de piek rond 1000 uur handelen met 20kW zul je naar verwachting nog wat meer kunnen verdienen met 5-10kW vermogen, aangezien (naar verwachting) het prijsverschil dan niet langer groot genoeg is.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Wat mij opvalt zijn 2 dingen:Dean88? schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:33:
Hoi, ik ben nieuw hier en al veel geleerd. Samen met mij schoonvader beide een systeem gekocht. Die van hem is al geactiveerd en die van mij wordt volgende week afgemaakt.
Nu krijg ik DESS niet geactiveerd. Ik doorloop alle stappen. Maar accu capaciteit blijft na het opslaan steeds op 0 springen. Ook krijg ik het DESS menu niet in het ESS menu bij het Remote console.
Wat doe ik verkeerd?
Wellicht goed om te weten:
- drie x multiplus ii 48/5000 gx
- 6 x voltamile v10 5,12 kw.
- ingevoerde waarde bij accu capaciteit: 30 / 30,72
[Afbeelding]
- Accu capaciteit kWh 0
Met 0 accu heeft DESS niets te doen
- 3x gx
Dan neem ik aan dat van de 3 MP’s en maar eentje een gx versie is. Ander begeef je je op ongedocumenteerd terrein.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
System:
/f/image/vE0EM4m1pfgIES8IiNbrZz1m.png?f=fotoalbum_large)
Overzicht:
- Can you sell back to the grid: Ja
- Maximum import power: aansluitwaarde x netspanning. Bij mij 235 x 3 x 25 = 17.625
- Maximun exportpower: Idem maar bij mij loopt voltage op als ik volgas teruglever dus 245 x 3 x 25.
- Operating mode: Trade mode
Max. im- en export, bovenstaande lijkt me duidelijk. Ik wil er nog aan toevoegen dat wat je hier ingeeft geen grenswaarde voor het systeem aangeeft maar er wordt alleen mee gerekend om een planning mee te maken. Begrenzen van je hoofdaansluiting doe je met diverse instellingen in de Cerbo.
Trade mode vs Green mode. Tja, het is me nooit duidelijk geworden waarom mensen in Green mode draaien. Trade mode levert domweg meer geld op. En of die "Green" instelling nou groener is? Ik waag het te betwijfelen. Immers, Trade mode laadt op momenten dat energie goedkoop is en verkoopt het weer als het duur is. Met andere woorden, je helpt met het balanceren van het net en de spullen heb je toch al dus waarom niet? DESS houdt hierbij rekening met de conversie verliezen dus dat is ook geen argument.
Battery:
/f/image/dVn54qNcZZP3uttsOlUQSzGi.png?f=fotoalbum_large)
Overzicht:
- Battery capacity: Totaal aantal Ah x nom. spanning. Bij mij momenteel 1.415 Ah x 51.2 V = 72,44 kWh
- Maximum discharge power: 3 x 4 + 2 x 1,75 = 15,5 kW (Zie uitleg hieronder)
- Maximum charge power: 3 x 70 x 53 = 11,13 kW +MPPT (Zie uitleg hieronder)
- Estimated battery cycle life: Leeg laten (we rekenen zelf uit)
- Battery price: Leeg laten (we rekenen zelf uit)
- Battery cycle costs per kWh: Ik pak 7 ct. Dat werkt bij mij het beste. (Zie uitleg hieronder)
- Battery balancing: On
- Full charge interval: 10 dagen. (Het systeem zal nu minimaal 1 keer per dagen balanceren)
- Do you want to restrict the battery usage?: No
Max. charge power. Voorbeeld van diezelfde MPII's, die laden met 35A en als ze laden zal de spanning al snel boven de 53 Volt uitkomen maar hou die 53 maar aan. Dus, 35 x 3 x 53 = 5,6 kW. Heb je ook MPPT's? Mijn observatie is dat die het laden meestal bespoedigen, immers er wordt veelal geladen als de zon schijnt. DESS houdt hier geen rekening mee. Bij mij hangt een MPPT 150/70 en daarvoor reken ik een gemiddelde van 870 Watt. Dat tel ik dus op bij de MPII's.
Dan de batterij kosten per kWh. Die bereken je als volgt: Prijs batterij / (aantal cycli levensduur x batterij capaciteit) De vakjes Estimated battery cycle life en Battery price kun je gebruiken om VRM de batterij kosten te laten berekenen. Ik doe dat zelf en geef hem een paar cent extra. Dat zorgt ervoor dat de batterij niet gaat laden en ontladen om alleen maar op break even uit te komen.
Buy and sell prices:
/f/image/ASKAy1d8kT8a3CZ7Io7bzDtQ.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een belangrijk deel en moet nauwkeurig ingevuld worden. Eerst 2 voorbeelden. We houden even uurprijs van 10 ct aan.
Vb 1 Tibber: Buy price, (uurprijs + opslag Tibber + EB) x 1,21 (de BTW). Dat resulteert in (0,10 + 0,0204965 + 0,1088) x 1,21 = € 0,277 per kWh. De formule voor verkoop ziet er precies hetzelfde uit bij Tibber.
Vb 2 Frank Energie: Buy price, (uurprijs + opslag FE + EB) x 1,21 dus: (0,10 + 0,015 + 0,1088) x 1,21 = € 0,271 per kWh. Sell price FE is: (uurprijs - opslag FE + EB) x 1,21 dus 0,10 - 0,15 + 0,1088) x 1,21 = € 0,234 per kWh.
Hieruit volgt dat je niet alleen nauwkeurig moet invullen maar ook moet rekenen welke energieleverancier het beste uitpakt voor je. In dit voorbeeld zie je dat Tibber correct saldeert maar Frank Energie beslist niet.
Lever je op jaarbasis meer terug dan dat je uit het net haalt dan laat je de EB weg uit beide formules. Bij FE gaat er dan ook nog weer 1,271 ct van de verkoopprijs af lees ik in het Dynamische prijzen topic.
Verder merk ik op dat velen nog een paar cent verschil tussen de Buy en Sell price inbakken. Dat doe ik niet. De prijs is de prijs en niks anders. Wil je laten we zeggen 2 cent ertussen houden dan verhoog je de Battery cycle costs per kWh met 2 cent.
Tot zover even. Heb je vragen? Ik lees ze wel.
Zou je misschien nog kunnen toevoegen hoe je de battery price hebt berekend? Ga je uit van het aantal cycli dat de cellen maximaal aankunnen, of neem je een realistisch aantal cycli per jaar x de verwachte levensduur van de cellen (15 jaar?). Hoeveel ct. marge zet je daar nog bovenop?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Bv gister was hij al 2.5 uur goedkoop de accu aan het laden, en hop, ineens een kwartier ontladen ipv laden. Een uurtje later deed hij dat weer.
Hetzelfde heb ik ook al een avonds gezien, lekker in de dure uren ontladen, en hop ineens een kwartier laden, en dan weer terug naar ontladen.
Maar... Wat ik anders heb zijn de accu kosten, jij heb die twee lege vakken, ik niet. Zal dat eens wijzigen en dan mag hij het morgen weer eens proberen.
1 PVoutput . Dongen NB
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Klinkt helder, maar voorlopig gaat hij gewoon over die target soc heen, en gebruikt hij het vermogen wat ik als limiet instel in ess.JBtL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:48:
@reneeke1970 Het algoritme heeft een 'target-SOC' - d.w.z. een percentage batterij-lading wat aan het einde van een gegeven uur bereikt moet worden. Daarvoor berekent hij een benodigd laad/ontlaadvermogen, maar dit gaat niet helemaal exact - en is o.a. afhankelijk van de bron van de SOC-meting, (smart shunt/BMS), opgegeven round-trip-efficientie (RTE) en maximale laad/ontlaadsnelheid. Als bijv. na 45 minuten in het uur blijkt dat de SOC al meer is gestegen/gedaald dan eigenlijk van te voren ingeschat dan zal het laden/ontladen worden omgekeerd. De truc is dus om de door het algoritme berekende laad/ontlaadsnelheid zo goed mogelijk te laten matchen met de daadwerkelijke prestaties van je systeem. Vraagt wat finetuning dus (ik merkte dat met name het aanpassen van de RTE - van 90% naar 80% hierbij hielp). De manier van berekenen/ingeven van de accukosten doet hier overigens niks aan.
Hij berekend dus niks, en tempert daarop ook niet zijn vermogen
1 PVoutput . Dongen NB
Het is op zich logisch gedrag dat hij het maximale laad/ontlaadvermogen gebruikt op het moment dat de prijzen het laagst/hoogst zijn. Wat je ook nog aan kan passen is de maximale batterijcapaciteit - misschien is deze te hoog ingesteld. Als je daadwerkelijke capaciteit wat lager is, dan zal bij een totale hoeveelheid geladen energie de SOC hoger zijn dan van te voren verwacht op basis van de ingegeven waarde. Overigens verzin ik dit niet allemaal zelf - ik heb het hier vandaan: https://github.com/victronenergy/dynamic-essreneeke1970 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Klinkt helder, maar voorlopig gaat hij gewoon over die target soc heen, en gebruikt hij het vermogen wat ik als limiet instel in ess.
Hij berekend dus niks, en tempert daarop ook niet zijn vermogen
[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 31-08-2025 11:38 ]
Die soc waardes zullen zeker een keer hoger zijn dan verwacht, maarja als je nog drie uur te gaan hebt om accu vol te krijgen, waarom dan toch kwartiertje ontladen tussendoor....JBtL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Het is op zich logisch gedrag dat hij het maximale laad/ontlaadvermogen gebruikt op het moment dat de prijzen het laagst/hoogst zijn. Wat je ook nog aan kan passen is de maximale batterijcapaciteit - misschien is deze te hoog ingesteld. Als je daadwerkelijke capaciteit wat lager is, dan zal bij een totale hoeveelheid geladen energie de SOC hoger zijn dan van te voren verwacht op basis van de ingegeven waarde. Overigens verzin ik dit niet allemaal zelf - ik heb het hier vandaan: https://github.com/victronenergy/dynamic-ess
Soc waardes zullen nooit kloppen want er zit een flinke mppt lader bij.
En als een verkeerde instelling ervoor zorgt dat hij te snel vol of leeg zou geraken, dan kan dat nooit twee kanten op werken.
En dat foutje van ontladen en laden maakt hij wel twee kanten op
1 PVoutput . Dongen NB
Je moet het toch echt in je instellingen zoeken. Kun je beschrijven wat voor een systeem je hebt en een screenshot van je DESS instellingen maken?reneeke1970 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Die soc waardes zullen zeker een keer hoger zijn dan verwacht, maarja als je nog drie uur te gaan hebt om accu vol te krijgen, waarom dan toch kwartiertje ontladen tussendoor....
Soc waardes zullen nooit kloppen want er zit een flinke mppt lader bij.
En als een verkeerde instelling ervoor zorgt dat hij te snel vol of leeg zou geraken, dan kan dat nooit twee kanten op werken.
En dat foutje van ontladen en laden maakt hij wel twee kanten op
Battery price staat op het bonnetje van je leverancier.JBtL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:27:
@RikHa Erg goed uitgelegd, en eens dat trade mode op dit moment (in ieder geval t/m 31/12/2026) zowel het 'groenst' is als het meeste oplevert - dus eigenlijk de logische keuze is. Bovendien is dat een relatief eenvoudig algoritme wat er minder vaak naast zit.
Zou je misschien nog kunnen toevoegen hoe je de battery price hebt berekend? Ga je uit van het aantal cycli dat de cellen maximaal aankunnen, of neem je een realistisch aantal cycli per jaar x de verwachte levensduur van de cellen (15 jaar?). Hoeveel ct. marge zet je daar nog bovenop?
/f/image/WUWv3yUqThBTOUsoFhxUaCJn.png?f=fotoalbum_large)
Die RTE aanpassen, doe je dat in Node Red?JBtL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:48:
@reneeke1970 Het algoritme heeft een 'target-SOC' - d.w.z. een percentage batterij-lading wat aan het einde van een gegeven uur bereikt moet worden. Daarvoor berekent hij een benodigd laad/ontlaadvermogen, maar dit gaat niet helemaal exact - en is o.a. afhankelijk van de bron van de SOC-meting, (smart shunt/BMS), opgegeven round-trip-efficientie (RTE) en maximale laad/ontlaadsnelheid. Als bijv. na 45 minuten in het uur blijkt dat de SOC al meer is gestegen/gedaald dan eigenlijk van te voren ingeschat dan zal het laden/ontladen worden omgekeerd. De truc is dus om de door het algoritme berekende laad/ontlaadsnelheid zo goed mogelijk te laten matchen met de daadwerkelijke prestaties van je systeem. Vraagt wat finetuning dus (ik merkte dat met name het aanpassen van de RTE - van 90% naar 80% hierbij hielp). De manier van berekenen/ingeven van de accukosten doet hier overigens niks aan.
Overigens ben ik van mening dat met de reguliere DESS invoervelden op VRM ook alles geregeld zou moeten kunnen worden.
[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 31-08-2025 12:17 ]
Mijn reden om alleen nog op green te zitten is dat ik de markt dermate ondoorzichtig vind dat ik het spannend vind om van mijn huidige modelcontract af te stappen.
Ik ben nog in de goede tijd ingestapt, kortom ik heb geen terugleverkosten en krijg op jaar basis op dit moment op basis van een 3 cent per kWh terugleververgoeding zo'n 200 euro terug per jaar, dit is dus "pure winst"
Ik lever zo'n 11 mWh op per jaar en verbruik er 6,4mWh dus boven saldering lever ik zo'n 4,6mWh terug.
(Ik ben volledig gasloos en dus full electric kortom de salderingsregeling die ik nu volledig uitnut zonder teruglever kosten vind ik wel spannend om los te laten).
Mijn ESS bestaat uit een 3x25A aansluiting, 48kWh aan accu ontsloten door 3 x MP II 5000va.
En op dit moment een slordige 17,75kWp aan solar op een 12,5kW SolarEdge omvormer (optimaal over gedimensioneerd dus).
Mijn paneeltjes hebben zich mede dankzij slim contracten afsluiten binnen 5 jaar terugverdiend, maar ik vind het met mijn accu een lastig verhaal.
En in basis was mijn uitgangspunt nul op de meter, en dat heb ik ook direct bereikt.
Beeld bestond bij mij dat het traden tientjes werk was per maand, maar met dit soort bedragen (meer dan 200 euro per maand) wordt het wel een ander verhaal. Kortom moet ik me dan maar eens in gaan verdiepen of dit voor mijn situatie ook gaat gelden.
Ja met jouw specs zou ik direct overtappen naar Dynamisch. Een no-brainer!cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:56:
Kortom moet ik me dan maar eens in gaan verdiepen of dit voor mijn situatie ook gaat gelden.
Aanvulling; ik heb ook nog zo'n oud contract met 11 ct terugleververgoeding op de PAP Greenchoice). Tibber heb ik op de SAP. De Pap gebruik ik eigenlijk niet meer. Af en toe lever ik wat PV terug bij zeer lage tarieven die dan via de SAP weer binnen wordt gehaald en de batterij in. Dat gaat handmatig. Mijn plan was om dat als een verdienmodel te automatiseren maar omdat de salderingsregeling nu toch gaat stoppen heb ik daar nog geen moeite voor gedaan.
[ Voor 45% gewijzigd door RikHa op 31-08-2025 13:12 ]
Nou niet helemaal, ik ben dus afhankelijk in de winter van mijn warmtepomp en MOET dus stroom in gaan kopen ook op dure momenten.RikHa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Ja met jouw specs zou ik direct overtappen naar Dynamisch. Een no-brainer!
Dat houdt me op dit moment dus tegen, ik kan daar niet heel veel zinnigs over zeggen hoe dat economisch gaat uitpakken.
En tel daar ook nog eens feit bij op dat ook dynamische leveranciers teruglever kosten hebben ontdenkt.
Als ik dan nu mijn modelcontract (tegen hele gunstige voorwaarden) loslaat kan ik mezelf zomaar eens in de voetschieten.
Ok, maar dat roept wel de vraag op waarom je dan aan een ESS bent begonnen. Noodstroom? Voorbereiding voor 2027? Anders?cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:11:
[...]
Nou niet helemaal, ik ben dus afhankelijk in de winter van mijn warmtepomp en MOET dus stroom in gaan kopen ook op dure momenten.
Dat houdt me op dit moment dus tegen, ik kan daar niet heel veel zinnigs over zeggen hoe dat economisch gaat uitpakken.
En tel daar ook nog eens feit bij op dat ook dynamische leveranciers teruglever kosten hebben ontdenkt.
Als ik dan nu mijn modelcontract (tegen hele gunstige voorwaarden) loslaat kan ik mezelf zomaar eens in de voetschieten.
En met een beetje mazzel op het juiste moment het model contract in gedoken.
Ik betaal nu voor mijn modelcontract 107 euro aan vaste leveringskosten en geen terugleverkosten. Dit kan ik nergens meer zo afsluiten dus dat weerhoud mij van het overstappen naar een ander contract (aka dynamisch).
Tot op heden heeft niemand mij nog een use case kunnen laten zien waar ik er economisch beduidend beter uit ga komen, tot jij nu
Maar vanwege feit dat ik enorm veel teruglever aan het net is de salderingsregeling vooralsnog toe zeer lucratief voor mij, en die geintjes met terugleverkosten die nu overal als duveltjes uit de hoed tevoorschijn komen bij allerlei leveranciers (hoewel ik die natuurlijk ook met mijn ESS zou kunnen mitigeren door export te voorkomen) vind ik dus overstappen best een dingetje.
Dus de keuze nu is, zit tot 2027 dit contract uit en betaal ik helemaal niets aan energie beter nog krijg ik er nog 200 euro per jaar voor, of ga ik een risico nemen en proberen middels een dynamisch contract nog meer aan te verdienen.
Ik denk dat ik het de komende winter nog eventjes ga aankijken en op safe speel.
Sowieso valt de energie markt met het huidige politieke klimaat niet te voorspellen, en denk ik als ik kijk naar mijn totale energie behoefte op jaarbasis van een kleine 10mWh die me dankzij het salderen niets kost, beter nog 200 euro per jaar oplevert, ik helemaal niet mag klagen (en heb ik een paar keer op basis van puur geluk de juiste beslissingen genomen).
Hier heb ik hetzelfde als wat jij hebt, ik lever meer energie terug dan ik afneem, ik verwarm mijn huis in de winter met een warmtepomp en ben ook sinds twee jaar gasloos.cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:54:
Voorbereiding 2027 / hobby / kennis opdoen met als doel nul op de meter.
En met een beetje mazzel op het juiste moment het model contract in gedoken.
Ik betaal nu voor mijn modelcontract 107 euro aan vaste leveringskosten en geen terugleverkosten. Dit kan ik nergens meer zo afsluiten dus dat weerhoud mij van het overstappen naar een ander contract (aka dynamisch).
Tot op heden heeft niemand mij nog een use case kunnen laten zien waar ik er economisch beduidend beter uit ga komen, tot jij nukortom nu ben ik toch weer aan het twijfelen.
Maar vanwege feit dat ik enorm veel teruglever aan het net is de salderingsregeling vooralsnog toe zeer lucratief voor mij, en die geintjes met terugleverkosten die nu overal als duveltjes uit de hoed tevoorschijn komen bij allerlei leveranciers (hoewel ik die natuurlijk ook met mijn ESS zou kunnen mitigeren door export te voorkomen) vind ik dus overstappen best een dingetje.
Dus de keuze nu is, zit tot 2027 dit contract uit en betaal ik helemaal niets aan energie beter nog krijg ik er nog 200 euro per jaar voor, of ga ik een risico nemen en proberen middels een dynamisch contract nog meer aan te verdienen.
Ik denk dat ik het de komende winter nog eventjes ga aankijken en op safe speel.
Sowieso valt de energie markt met het huidige politieke klimaat niet te voorspellen, en denk ik als ik kijk naar mijn totale energie behoefte op jaarbasis van een kleine 10mWh die me dankzij het salderen niets kost, beter nog 200 euro per jaar oplevert, ik helemaal niet mag klagen (en heb ik een paar keer op basis van puur geluk de juiste beslissingen genomen).
Sinds afgelopen juli heb ik de thuisaccu aangesloten en ben sinds 22 augustus overgestapt op een dynamisch contract (Tibber). Daarvoor had ik een vast contract en daarvan heb ik over het laatste jaar 2024/2025 120 euro teruggekregen.
Met het dynamisch contract is mijn verwachting is dat ik in de 8 zomermaanden iedere maand geld terugkrijg en in de 4 wintermaanden moet bij betalen, waarbij in deze 4 wintermaanden de accu geladen gaat worden op de goedkoopste uren en deze energie de rest van de dag/dagen verbruik. Hierdoor verwacht ik ook in de wintermaanden goedkoper uit te zullen zijn dan wanneer ik een vast contract zou hebben.
Nog even een klein feitje, van 22 augustus tot 31 augustus krijg ik al 42 euro terug van mijn nieuwe dynamische energieleverancier, dus dat ziet er goed uit.
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
Dank voor de uitgebreide toelichting. Dankzij jouw bijdrage ga ik deze optie testen.RikHa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:13:
@sandergar , @reneeke1970 @cyclone en anderen, misschien een goede gelegenheid om de instellingen van DESS eens na te lopen. Beginnen bij het begin, Ga in VRM naar Settings -> Dynamic ESS.
Spelen de instellingen van het ESS scherm nog een rol? Bijvoorbeeld de instelling voor "Grid setpoint"?
Jouw installatie is dan voorzien van automaten van 32A of 40A om 25A continue te kunnen importeren of exporteren? Zelf heb ik afgezekerd met 25A.RikHa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:13:
Maximum import power: aansluitwaarde x netspanning. Bij mij 235 x 3 x 25 = 17.625
/f/image/J4H2MLRb0cUh7umcBzdJKEb9.png?f=fotoalbum_large)
Voor morgen heeft het systeem nog geen "inschatting" gemaakt, waardoor hij dus het verwacht verbruik niet me in rekening neemt.
Geen idee of hier iemand een oplossing voor heeft? Ik lees wel al op het Victron-community forum soortgelijke vragen om een SOC% in te kunnen stellen dat hij max mag ontladen voor DESS. Rest moet gereserveerd blijven. Geen weet van een oplossing.
Lijkt me evident dat je dat altijd minimaal in je accu wilt hebben zitten toch ?
[Edit]
Idd, wat @sandergar hieronder al zegt, dat werkt niet anders dan dat je idd zelf middels een eigen automatisering (NodeRed) de SOC voor zonsondergang weer verlaagd zodat je de nacht doorkomt.
Geen charmante oplossing, maar als het werkt zie ik niet in waarom je dat niet zo zou implementeren, dat is nou juist de flexibiliteit die Victron je biedt middels de NodeRed implementatie toch ?
[ Voor 50% gewijzigd door cyclone op 31-08-2025 18:49 . Reden: ik had even niet goed doorgedacht ;-) ]
En dan? Als DESS de accu ontladen heeft tot min SOC in de avond dan zal nacht verbruik niet uit de accu komen.cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:32:
@D!zzy Wat houdt je tegen op de min SOC op de waarde te zetten zodat jij goed door de nacht heen komt met je accu ?
Lijkt me evident dat je dat altijd minimaal in je accu wilt hebben zitten toch ?
Begrijp ik het dan verkeerd dat er maar één minSOC instelling is, en dat van zodra die bereikt is de omvormer de batterij gaat 'beschermen' en dus niet meer gaat ontladen (om mijn sluipverbruik te dekken)? Als ik deze minSOC hoger zet, dan zal DESS inderdaad minder diep ontladen, maar schakelt mijn systeem ook gewoon sneller (SOC%-gewijs) over op afname uit de grid?cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:32:
@D!zzy Wat houdt je tegen op de min SOC op de waarde te zetten zodat jij goed door de nacht heen komt met je accu ?
Een workaround dat ik had gelezen was doorheen de nacht je minSOC in node red stapgewijs naar beneden te brengen ... maar dat schiet niet op naar mijn mening.
Het is heel simpel: Duurste uren zo veel mogelijk ontladen, goedkoopste uren zo veel mogelijk laden en de rest van de tijd doet de accu gewoon even niks.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Helaas valt er niets te salderen hier in België (maar dat kon je natuurlijk niet weten, aangezien ik dat niet concreet had omschreven). Aankoop kost me rond de 30+c€/kWh en verkoop rond de 4c€/kWh, dus dat lijkt me geen correct redenering achter die Victron-beslissing.Rimco schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:23:
@D!zzy Dat doet DESS omdat dat simpelweg het minste geld kost. Als jij op de duurste uren in de avond alles verkoopt krijg je daar meer geld voor dan dat je sluimervebruik tijdens de nacht kost om in te kopen. Ik snap nooit echt waarom mensen altijd maar proberen hun eigen verbruik te matchen terwijl we nog kunnen salderen.
Het is heel simpel: Duurste uren zo veel mogelijk ontladen, goedkoopste uren zo veel mogelijk laden en de rest van de tijd doet de accu gewoon even niks.
Maar binnenkort ga ik over naar dynamisch tarief, dan ben ik benieuwd hoe het systeem reageert als ik het eens full-time aan zet ipv nu eens een paar keer om in te zien hoe het reageert.
Awel… dan zit je toch met het probleem dat inkopen eventueel wel kan met dynamisch maar verkopen gaat voor ons als Belgen toch nooit rendabel zijn, want onze heffingen krijgen wij niet terug en de Nederlanders wel.D!zzy schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
Helaas valt er niets te salderen hier in België (maar dat kon je natuurlijk niet weten, aangezien ik dat niet concreet had omschreven). Aankoop kost me rond de 30+c€/kWh en verkoop rond de 4c€/kWh, dus dat lijkt me geen correct redenering achter die Victron-beslissing.
Maar binnenkort ga ik over naar dynamisch tarief, dan ben ik benieuwd hoe het systeem reageert als ik het eens full-time aan zet ipv nu eens een paar keer om in te zien hoe het reageert.
Of een schedule met SOC limiet aanmaken in ESS. Kan dus ook zonder NodeRed.cyclone schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:32:
Idd, wat @sandergar hieronder al zegt, dat werkt niet anders dan dat je idd zelf middels een eigen automatisering (NodeRed) de SOC voor zonsondergang weer verlaagd zodat je de nacht doorkomt.
Dan snap ik je probleem inderdaad en moet je goed kijken wat voor inkoop en verkoop prijzen je in DESS hebt staan. Je prijs voor inkoop moet dan een component voor de energiebelasting bevatten en die voor verkoop niet. Op die manier zou DESS niet meer gaan verkopen dan het overschot, omdat later inkopen een stuk duurder is.D!zzy schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
Helaas valt er niets te salderen hier in België (maar dat kon je natuurlijk niet weten, aangezien ik dat niet concreet had omschreven). Aankoop kost me rond de 30+c€/kWh en verkoop rond de 4c€/kWh, dus dat lijkt me geen correct redenering achter die Victron-beslissing.
Op echt dure uren vanuit accu en de rest accu 100% vol?
Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk
Aansluiting is 3x25A
Verbruikers van de woning aangesloten op AC OUT 1
+- 5600WP Zonnepanelen (solax omvormer op AC OUT 1 )
+-23000WP via Victron MPPT rechtstreeks naar accupakket (+-110KWH)
3x Mp2 5000/48
2x MPPT 150/35
1x MPPT 150/70
1x Smartsolar RS 450/100
1x Smartsolar RS 450/200
1x Solax omvormer 6kw (3 fase)
Dess Parameters
Systeem
Afname vermogen: 17kw?
Terugleververmogen: 17kw?
Accu
Maximum ontlaadvermogen: 16KW? (als ik maximaal ontlaad +-12kw naar het net zie ik bij accu vermogen +-15000W staan.
Maximaal laadvermogen: 24kw? (Als ik het accupakket laad op een mooie dag met de MPPT en uit het net zie ik bij accu vermogen +-24kw (460A) staan op pieken.
Systeem is makkelijk. Dat is gewoon je huis aansluiting van 3x25 dus inderdaad 17 kW.
Accu hangt af van de capaciteit, de bekabeling, bms, gewenste max temperaturen, etc..
In jouw geval 110 kWh zou je met max 0,20~0,25C (=22~26 kW) kunnen/willen laden/ontladen.
DESS rekent wel met deze waarden voor zijn planning en moeten dus realistisch zijn.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Staat in de compatibiliteitslijst, maar het is toch interessanter om te weten of er geen problemen zijn bij iemand die de combinatie al heeft geïnstalleerd.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Kijk eens in het topic : Het grote Victron ontwerp topicWim De Witte schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:54:
Is er iemand die een Pylontech Pelio gebruikt met een Victron? Is visueel veel aantrekkelijker dan de US5000.
Staat in de compatibiliteitslijst, maar het is toch interessanter om te weten of er geen problemen zijn bij iemand die de combinatie al heeft geïnstalleerd.
Vandaag nieuwe maand, mooi moment om Trade mode te gaan testen. Trade mode rond 12:00 geactiveerd. Om 20u tot 21u is er ontladen naar het grid met 5kW. Om 21u is dit gestopt volgens het laadschema. Accu is ontladen tot 62% SOC.RikHa schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:13:
Tot zover even. Heb je vragen? Ik lees ze wel.
/f/image/bWk0UbuxakILOMsk7mgPmGuy.png?f=fotoalbum_large)
De actuele consumptie komt nu niet uit de resterende 62% stroom in de accu maar geheel uit het net. Dus na een uurtje verkopen gaat DESS nu tot 7u morgenochtend stroom inkopen en negeert de beschikbare stroom in de accu

/f/image/1rQZN4ecefEXN7O385o0yaMa.png?f=fotoalbum_large)
En voor morgen :
/f/image/iisz5XfzoDXVJbJXlHJ1uNWw.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap nog niet hoe ik hier geld aan ga verdienen ....
Trust the plan!sandergar schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:35:
Ik snap nog niet hoe ik hier geld aan ga verdienen ....
Wat zijn je instellingen?
[ Voor 6% gewijzigd door RikHa op 01-09-2025 22:56 ]