gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Idealiter is er een watchdog functie die de verbinding hersteld, heb alleen geen idee hoe.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Is helaas een bekend probleem, ik heb er ook last van, Victron heeft er bij mij naar gekeken en is toen tot de conclusie gekomen dat het bij SE ligt.Niek_ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:28:
Iemand een idee hoe je de modbus TCP verbinding een duwtje kan geven? M’n PV is niet meer zichtbaar in VRM. In de apparatenlijst staat dat de SolarEdge omvormer 17 uur geleden voor het laatst gezien is. Deze produceert vandaag overigens prima én is met internet verbonden.
Idealiter is er een watchdog functie die de verbinding hersteld, heb alleen geen idee hoe.
Ik heb vervolgens een case ingeschoten bij SE, maar daar nog geen reactie van, zal deze week wel wat horen.
Voor meer info zie ookk de link naar victron cummunity: https://community.victron...g-every-few-minutes/39939
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
Yep. Ik denk dat SE het issue al kent, maar de oplossing nog niet weet. Het lijkt erop dat ze hebben geprobeerd het te fixen in de laatste firmware:Dutchguy_ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:05:
[...]
Is helaas een bekend probleem, ik heb er ook last van, Victron heeft er bij mij naar gekeken en is toen tot de conclusie gekomen dat het bij SE ligt.
Ik heb vervolgens een case ingeschoten bij SE, maar daar nog geen reactie van, zal deze week wel wat horen.
Voor meer info zie ookk de link naar victron cummunity: https://community.victron...g-every-few-minutes/39939
:strip_exif()/f/image/wDeGSTZllzVPSd3UZvgMIAW2.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar helaas, 4.23.36 lost het probleem nog niet op…
PV aan AC-in heeft een grid meter nodig, al is het maar vanuit P1 data. Zelfs al heb je een meter voor PV zal hij er geen rekening mee houden omdat grid leidend is voor de regellus van ESS. Zonder grid meter zal hij AC-in als grid meter gebruiken en PV voor AC-in dus negeren.Srednier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Heeft het jammer genoeg niet opgelost. Voor nu ga ik weer een EM540 aan tussen grid hangen en stel het systeem in op deze externe grid meter. Het probleem dat dan de DC loads dan niet meer zichtbaar zijn van de smartshunt moet ik dan maar anders oplossen...
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb reactie gehad van SE, ze hebben de Modbus TCP van 502 weer naar 1502 gezet, dat werkt natuurlijk niet.pvg schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Yep. Ik denk dat SE het issue al kent, maar de oplossing nog niet weet. Het lijkt erop dat ze hebben geprobeerd het te fixen in de laatste firmware:
[Afbeelding]
Maar helaas, 4.23.36 lost het probleem nog niet op…
Ik heb ze in reply aangegeven dat het volgens mij een firmware probleem is.
Ik hoop dat ze mijn case uiteindelijk doorzetten naar de afdeling welke er meer inhoudelijk naar kijkt ipv het afhandelen van een script.
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
De keuze om het wel of niet te doen, wordt momenteel toch vooral bepaald hoe je ervoor staat met de salderingsregeling?JBtL schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:38:
Mijn batterijen zijn goedkoop, ik heb een jaarlijks overschot aan PV en de inkoopprijs ex belasting en opslag is laag - dus ja.
Per 1 - 1- 2027 is een verschil van 10 cent om mee te handelen inderdaad niet genoeg
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
/f/image/U4FNU9L0tY3t2416u34yJv56.png?f=fotoalbum_large)
De detailplanning:
/f/image/ZOCqqZkO3HBmd5hY54rIMPCw.png?f=fotoalbum_large)
Wat mij betreft is de extra cycle zeker de moeite waard morgen. De hoogste prijs tijdens de inkoop in het dal vannacht is ca 17 cent (Tibber). Met een RTE van 80% moet de minimale prijs dan 21,25 cent zijn om te verkopen; de minimale prijs in het verkoopstuk is rond de 22 cent. In werkelijkheid zijn mijn conversieverliezen maar zo'n 15 procent of zo, dus dit kan makkelijk uit.
Overigens laat ik DESS rekenen met een iets opgehoogde koopprijs (buy = ((p+0.10154)*1.21+0.0248)/0.93) en iets verlaagde verkoopprijs (sell = ((p+0.10154)*1.21+0.0248)*0.95) om ook nog wat zelfconsumptie te stimuleren en (extra) rekening te houden met (ont)laadverliezen.
Met een ingestelde SystemEfficiency van 90% rekent DESS op deze manier met een RTE van 0,9 * 0,95 * 0,93 = 79,5 %.
Ik ga wel verkopen, maar niet extra inkopen nu of vannacht. Ik hou het wel bij mijn PV die niet voor weinig het net op gaat.
[ Voor 36% gewijzigd door V_ger op 04-08-2025 15:25 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Je tarief calculatie in ESS aanpassen!Mustang24 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:32:
Ik heb mijn enphase systeem gekoppeld via modbus via de officiele integratie. Nu had ik dynamische vermogensbegrenzing aangezet met de hoop dat de omvormers uitgaan bij een negatief tarief. Nu is de stroomprijs 2 cent en gaan de omvormers al uit. Is dit probleem op te lossen?
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
ja ik denk ook dat je vergeten bent de BTW en energiebelasting in die calculatie mee te nemen. De tarieven zijn pas negatief als dat eigenlijk ook erbij in zit.Mustang24 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:32:
Ik heb mijn enphase systeem gekoppeld via modbus via de officiele integratie. Nu had ik dynamische vermogensbegrenzing aangezet met de hoop dat de omvormers uitgaan bij een negatief tarief. Nu is de stroomprijs 2 cent en gaan de omvormers al uit. Is dit probleem op te lossen?
Tarieven staan goed in dess. Dus waren op moment van schrijven ook in het systeem positief.N1traat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
ja ik denk ook dat je vergeten bent de BTW en energiebelasting in die calculatie mee te nemen. De tarieven zijn pas negatief als dat eigenlijk ook erbij in zit.
[ Voor 42% gewijzigd door Ersus op 05-08-2025 16:33 ]
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
In mijn veronderstelling moet eerst de batterij vol geladen worden en dan het overschot terug leveren.
Maar vandaag zie ik weer teruglevering op het net terwijl de batterij nog lang niet vol is.
Weet iemand hoe dit kan?
Of is greenmode nog steeds niet optimaal?
:strip_exif()/f/image/ia576dmJgzBzOJVuVFLoMOdk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Leipi35 op 07-08-2025 09:39 . Reden: foto ]
Greenmode wil de Solar zo optimaal mogelijk gebruiken. Als er dus veel zon voorspeld is, dan wil ie dat in de accu kwijt.Leipi35 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
Ik worstel al een tijdje met de green mode in ess.
In mijn veronderstelling moet eerst de batterij vol geladen worden en dan het overschot terug leveren.
Maar vandaag zie ik weer teruglevering op het net terwijl de batterij nog lang niet vol is.
Weet iemand hoe dit kan?
Of is greenmode nog steeds niet optimaal?[Afbeelding]
Daartoe moet ie in de ochtend ruimte vrij maken in de batterij.
Hoeveel zonneopwek voorspelt ie bij jou en hoe groot is je batterij?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
:strip_exif()/f/image/gJcX1t1TDmozIKG48tSo3RHP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja , ok als ik het zo zie dan verwacht hij behoorlijk wat zon opbrengst en dan gaat hij ervan uit dat de batterijen
Dan wel vol komen (30kwh).
(Ik zie de blauwe balk dan nog niet op 100% staan)
Mijn idee van eerst de batterijen vol en dan pas net op zit dus iets anders in elkaar.
Bedankt voor de verheldering
[ Voor 3% gewijzigd door Leipi35 op 07-08-2025 10:00 ]
Ik zie dat je nu een screenshot van je Dashboard hebt toegevoegd.Leipi35 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
Weet iemand hoe dit kan?
Of is greenmode nog steeds niet optimaal?[Afbeelding]
In je Dashboard klopt iets niet.
Batterij laden met 604 W
Solar 307 W
Verbruik 50 W
Dan moet er van het net 604+50-307=347 gehaald worden. Echter jouw grid staat op -371 W terugleveren
Zit je grid meter verkeerd om?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Maar bij mij zie ik wel redelijke waardes die wel overeenkomen met mijn systeem.
Maar goed , ik zet dess maar weer uit en beslis dan zelf wel
Die ervaring/mening heb ik ook. Ik heb liever ook eerst mijn batterij vol. Ik waardeer ook niet dat ESS de batterij wil legen in de avond. Rare strategie. Ik heb daarom ingesteld dat er geen ontlading mag plaats vinden.Leipi35 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:59:
[Afbeelding]
Ja , ok als ik het zo zie dan verwacht hij behoorlijk wat zon opbrengst en dan gaat hij ervan uit dat de batterijen
Dan wel vol komen (30kwh).
(Ik zie de blauwe balk dan nog niet op 100% staan)
Mijn idee van eerst de batterijen vol en dan pas net op zit dus iets anders in elkaar.
Bedankt voor de verheldering
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ik gebruik ook ESS greenmode , en bij mij wordt eerst mijn accu volgegooid met maximale laadstroom alvorens er terug geleverd gaat worden naar het net.Leipi35 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
Werkt al een maand of 3 perfect.
EDIT na de spraakverwarring ESS / DSS nog even mijn instellingen in VRM doorgelopen en ik gebruik alleen de ESS assistent maar in VRM staat Dynamisch ESS bij mij uit.
En daarmee heb ik het volgende gedrag :
/EDIT
Ik heb overigens nog wel alles op de AC out zitten (Grid / Belastingen / PV omvormer.
Maar in basis werkt dit dus wel zoals jij denkt dat het zou moeten werken.
Zag zojuist een opmerking van @Pim57 over dat er wellicht iets mis is met jouw metingen, dus ik zou het daar in zoeken want in basis werkt deze functionaliteit bij mij prima.
[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 07-08-2025 11:19 ]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Je noemt het hier ESS, maar volgens mij bedoel je DESS.sandergar schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
. Ik waardeer ook niet dat ESS de batterij wil legen in de avond. Rare strategie. Ik heb daarom ingesteld dat er geen ontlading mag plaats vinden.
Dit is toch ook DESS Green Mode?cyclone schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:51:
Ik gebruik ook ESS greenmode,
Maar Victron heeft het weer wel over DESS.Leipi35 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
https://communityarchive....namic-ess-green-mode.html
Ok dan ben ik nu officieel puzzled :-)
Edit 2
Zie de edit in mijn vorige post, ik gebruik blijkbaar geen DESS in VRM, ik heb alleen de ESS assistent gebruikt bij de initiële installatie.
Excuus voor de verwarring ik heb wat termen doorelkaar gegooid.
[ Voor 38% gewijzigd door cyclone op 07-08-2025 11:21 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 07-08-2025 11:17 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
En dat is misschien wel de conclusie die getrokken kan worden :cyclone schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:12:
ik gebruik blijkbaar geen DESS in VRM, ik heb alleen de ESS assistent gebruikt bij de initiële installatie.
Wil je een batterij vooral voor eigen consumptie en batterij eerst gevuld hebben dan moet je niet DESS in Green Mode gaan gebruiken.
DESS wil ruimte maken in je batterij om zon opbrengst op te kunnen slaan. Je batterij leegmaken en wellicht hier een paar cent aan verdienen om deze vervolgens weer te moeten opladen en dan maar hopen dat er daarna voldoende zon is om de batterij ook daadwerkelijk met zon energie te kunnen vullen.
Gokken (DESS) vs zekerheid (ESS)
Zie bijv ook mijn constatering:
https://gathering.tweaker...message/83067784#83067784
Bedankt voor je reactie
Voor mijn statistieken zou ik de unit gewoon in NOM laten staan echter doordat het verbruik weinig is zal de accu wekenlang op 90-100% SOC staan. Ik twijfel dus om hem op 50% op sustain te zetten.
Hoe doen jullie dit?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Omdat ik zelf merkte dat het standaard Victron DESS soms onvoorspelbaar keuzes maakt waar ik geen invloed op heb, wilde ik iets bouwen waarbij ik de volledige controle heb over wanneer er geladen, ontladen en verkocht wordt. Dat is gelukt — en misschien heeft iemand hier nog wat aan.
Ik deel hieronder hoe mijn systeem is opgebouwd, hoe de logica werkt en waarom het in mijn geval goed werkt. Het is geen handleiding, maar een inkijkje in één van de vele manieren waarop je een Victron-systeem kunt aansturen.
1. Hardwareopbouw
• Batterijopslag: 46,8 kWh LiFePO₄-accu’s met actief gebalanceerde BMS, maximaal 0,5 C ontlaadstroom.
• Victron-kern: Multiplus II 10 kVA, Cerbo GX met touchscreen, Lynx DC-distributie en shunt, ET112 energiemeter, MPPT RS voor PV-input, Victron EV-laadstation.
• Aansluiting: 1-fase netaansluiting, 40 A max. De EV-lader zit aan AC-in van de Multiplus, PV zit direct op de DC-rail.
2. Dataverzameling – basis voor alle beslissingen
Het systeem leest continu gegevens uit via Modbus:
• Belangrijke waarden: State of Charge (SoC), PV-vermogen, netverbruik, accuvermogen, maximale laad-/ontlaadlimieten, EV-status en laadstroom.
• Frequentie: van realtime (5 s) voor netbewaking tot elke minuut/uur voor prijsplanning. Daarnaast haalt
Home Assistant Nordpool-energieprijzen binnen, inclusief belastingen en vaste kosten. Deze data wordt verwerkt tot:
• De vijf goedkoopste uren (laadmomenten).
• De vijf duurste uren (verkoopmomenten).
• Het prijsverschil tussen goedkoopste en duurste uur van de dag.
3. Dagplanning – sturen op marktprijzen
Elke dag rond middernacht berekent Home Assistant:
1. Goedkoopste/dure uren voor de volgende dag.
2. Prijsverschil in cent/kWh.
3. Moduskeuze:
- Verkoop: groot prijsverschil → Alle vijf de koop- en verkoopmomenten gebruiken
- Groen: gemiddeld verschil → Aleen laden tijdens de vijf goedkoopste momenten.
- Idle: klein verschil → accu op 60% houden.
in het Home Assistant-dashboard staan sliders waarmee ik zelf de drempel tussen Idle/Groen en tussen Groen/Verkoop kan aanpassen. Door hier te schuiven kan ik de strategie voor de dag verfijnen of ingrijpen bij afwijkende marktsituaties.
4. Centrale automatisering – voorwaarden voor laden en verkopen
De automation beslist elk minuut of laden of verkopen is toegestaan op basis van meerdere voorwaarden:
Laden toegestaan wanneer:
• Het huidige uur in de goedkoopste uren valt.
• Voor de eerste twee laaduren (T1 en T2): tarief is gunstig én SoC onder het ingestelde maximum.
• Voor latere goedkope uren (T3 t/m T5): tarief is gunstig én SoC onder het ingestelde maximum, én (SoC is lager dan een laad-drempel of de eerste goedkope uren zijn al geweest).
Verkopen toegestaan wanneer:
• Verkoopmodus is actief en tarief is hoog genoeg.
• Voor de eerste dure uren (T1 en T2 in verkooplijst): SoC boven minimumdrempel.
• Voor latere dure uren (T3 t/m T5): SoC boven de verkoopdrempel of de eerste dure uren zijn al geweest.
Deze logica voorkomt dat de accu te vroeg vol of leeg raakt en zorgt dat er altijd energie beschikbaar is voor de meest winstgevende uren.
5. PV-reservering – ruimte laten in de accu
Om te voorkomen dat de accu al vol zit vóórdat de zon opkomt, wordt er een dynamische maximum-SoC ingesteld:
• ’s Ochtends vroeg wordt de verwachte PV-opbrengst berekend.
• Op basis daarvan wordt het maximale laadpercentage verlaagd, zodat er overdag nog ruimte is om gratis zonne-energie op te slaan.
• Gedurende de dag loopt deze limiet stapsgewijs op tot maximaal 95 %.
6. EV-laden – slim, netvriendelijk en bedienbaar via dashboard
Het EV-laadstation wordt op drie manieren aangestuurd:
1. Handmatig – directe start via een dashboardknop (manual override).
2. Nachtmodus – alleen laden in vooraf ingestelde nachturen, handig als je vroeg weg moet.
3. Automatisch goedkoop laden – laden tijdens de goedkoopste uren (T1–T3), alleen wanneer de hoofdautomation aanstaat.
Deze instellingen zijn via het Home Assistant-dashboard te regelen, waardoor je snel kunt schakelen tussen modi.
Realtime netbewaking via Node-RED
Node-RED leest het actuele netvermogen en past de laadstroom dynamisch aan:
• Bij hoge belasting (> 10 kW) wordt de laadstroom verlaagd in stappen van 6 A.
• Bij lage belasting (< 8,5 kW) wordt de laadstroom weer verhoogd.
• Bij overschrijding van de grens (> 10,6 kW bij minimale laadstroom) stopt het laden direct.
• Na 5 minuten zonder laadactiviteit stopt de lader automatisch.
Dit voorkomt dat het net overbelast raakt en maakt optimaal gebruik van de beschikbare capaciteit.
7. Snel vs. stil laden – DVCC-aansturing en geluidsreductie
De omvormer kan bij hoge belasting flink lawaai maken door de interne ventilatoren.
Om dat te beperken:
• Het stille laadprofiel is zo ingesteld dat de interne fan van de Multiplus niet hoeft te draaien.
• Er zijn extra Noctua-fans onderaan de Multiplus geplaatst die lucht door de omvormer heen blazen. Dit verlaagt de interne temperatuur en reduceert het geluid aanzienlijk, ook bij hogere belasting.
Home Assistant schakelt automatisch tussen:
• Stil laden: lagere DVCC-limiet, weinig geluid.
• Snel laden: hogere DVCC-limiet als het SoC-doel anders niet gehaald wordt.
Leuk om te lezen! Je gebruikt NodeRed en HA, met alleen NodeRed lukt het niet? Gebruik je NodeRed op de Cerbo of in je HA omgeving?Cat--eye schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:03:
Ik deel hieronder hoe mijn systeem is opgebouwd, hoe de logica werkt en waarom het in mijn geval goed werkt. Het is geen handleiding, maar een inkijkje in één van de vele manieren waarop je een Victron-systeem kunt aansturen.
Als je LFP accu's hebt dan is het advies van de offgridgarage om in float te laten staan geloof ik. Ik probeerde even snel de video te vinden maar is altijd lastig zoeken in YouTube. Volgens mij werd het uitgelegd in een video over de Victron smart shunt configuratie. maar zou ook over de BMS kunnen gaan.revolution-nl schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:08:
Ik ga binnenkort met vakantie en zit een beetje te twijfelen met ik de accu gaan doen. Mijn dynamische contract gaat pas in September in.
Voor mijn statistieken zou ik de unit gewoon in NOM laten staan echter doordat het verbruik weinig is zal de accu wekenlang op 90-100% SOC staan. Ik twijfel dus om hem op 50% op sustain te zetten.
Hoe doen jullie dit?
Super leuk om te lezen. Ik denk dat jouw aanpak voor DESS meer hout snijdt dan de huidige DESS aanpak van Victron. Of wellicht is de uitleg voor mij gemakkelijker te begrijpen. Ik vroeg me nog af of je in de transitie naar kwartier gebaseerde prijzen naar 20 beste kwartieren gaat, of dat je een ander model wil gaan volgen?Cat--eye schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:03:
Ik volg deze thread al een hele tijd met veel interesse. De hoeveelheid kennis en creativiteit hier is enorm, en ik heb er zelf ook veel van opgestoken. Na ongeveer tien maanden puzzelen, testen, finetunen en soms weer helemaal omgooien, draait mijn Victron–Home Assistant–Node-RED setup nu stabiel.
Omdat ik zelf merkte dat het standaard Victron DESS soms onvoorspelbaar keuzes maakt waar ik geen invloed op heb, wilde ik iets bouwen waarbij ik de volledige controle heb over wanneer er geladen, ontladen en verkocht wordt. Dat is gelukt — en misschien heeft iemand hier nog wat aan.
Grootgebruikers zullen EV en warmtepomp zijn, en met name EV kan je met kilometer voorspelling wellicht nog wat marge optimalisatie bereiken. Daarvoor zou je een soort van meerdaagse voorspelling van je hoogste/laagste 5 uur kunnen proberen te doen en te bedenken of de auto in de verdere toekomst significant voordeliger kan worden opgeladen.
Zelf de fans toevoegen was iets waar ik mee wilde experimenteren, heb je nog iets van overige airflow management rondom de spullen gebouwd? (een soort windtunnel?) Ik zat te denken dat vanwege de kabels onder het misschien makkelijker is om actieve afzuiging te maken aan de bovenkant, dan om aan de onderkant lucht erin te persen.
Nogmaals, zeer leerzaam, en ik heb gelijk weer ideeën waar ik zelf meer aan wil doen. Dank!
Niet alles is mij met node red gelukt. Ik vind het prettiger werken met Home Assistant. NodeRed draait op de Cerbo GXsandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Leuk om te lezen! Je gebruikt NodeRed en HA, met alleen NodeRed lukt het niet? Gebruik je NodeRed op de Cerbo of in je HA omgeving?
Op dit moment gaat alles in uren. Mogelijk in de toekomst met kwartieren. Ik heb hier zelf nog geen behoefte aan gehad.Beer070 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
... Ik vroeg me nog af of je in de transitie naar kwartier gebaseerde prijzen naar 20 beste kwartieren gaat, of dat je een ander model wil gaan volgen?
.... heb je nog iets van overige airflow management rondom de spullen gebouwd? (een soort windtunnel?) Ik zat te denken dat vanwege de kabels onder het misschien makkelijker is om actieve afzuiging te maken aan de bovenkant, dan om aan de onderkant lucht erin te persen.
Voor de fans heb ik dure Noctua's die flink lucht kunnen persen gebruikt. Als extraatje het ik een 140mm case fan bovenop de Multiplus staat om de meeste warme lucht weg te blazen.
Ga ik nog even zoeken, wat blijft het toch een enorm gemis dat je de maximale SOC niet eenvoudig kan cappen bij Victron zoals dat bij de onder laadgrens erg irritantBeer070 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
Als je LFP accu's hebt dan is het advies van de offgridgarage om in float te laten staan geloof ik. Ik probeerde even snel de video te vinden maar is altijd lastig zoeken in YouTube. Volgens mij werd het uitgelegd in een video over de Victron smart shunt configuratie. maar zou ook over de BMS kunnen gaan.
Waarom zouden ze de functie niet implementeren
Ik heb bij DVCC het charge voltage gelimiteerd naar 51v, eens zien of dat werkt.
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 09-08-2025 09:49 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Jazeker wel, via de laad schema die onder ess staan.revolution-nl schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Ga ik nog even zoeken, wat blijft het toch een enorm gemis dat je de maximale SOC niet eenvoudig kan cappen bij Victron zoals dat bij de onder laadgrens erg irritant
Waarom zouden ze de functie niet implementeren
Ik heb bij DVCC het charge voltage gelimiteerd naar 51v, eens zien of dat werkt.
Dus je kunt gewoon één keer per week of dag naar 70 procent laden
1 PVoutput . Dongen NB
Met een 24 uur laadschema ingesteld op 60% begint hij bij 98% gewoon te laden.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Jazeker wel, via de laad schema die onder ess staan.
Dus je kunt gewoon één keer per week of dag naar 70 procent laden
Anyways het beperken van het laadvoltage in DVCC lijkt wel te werken. Nu alleen even het juiste voltage uitvissen

9 vd 10 keer ontlaad DESS in de avond tot de minimale soc. In de nacht loopt dit nog af ivm sluipgebruik. Echter komt het nooit voor dat de SOC 0% wordt.
Het zou fijn zijn als DESS niet zo strest rondom de minimale SOC. Dit zorgt nu soms voor laden tijdens dure uren, terwijl dit helemaal niet nodig is.
Is dit te voorkomen op een manier?
Bedankt voor het inzicht. Denk er ook al een tijd overna om dit zelf op te zetten voor meer controle. DESS maakt soms gekke keuzes...Cat--eye schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:03:
Ik volg deze thread al een hele tijd met veel interesse. De hoeveelheid kennis en creativiteit hier is enorm, en ik heb er zelf ook veel van opgestoken. Na ongeveer tien maanden puzzelen, testen, finetunen en soms weer helemaal omgooien, draait mijn Victron–Home Assistant–Node-RED setup nu stabiel.
1. Hardwareopbouw
• Batterijopslag: 46,8 kWh LiFePO₄-accu’s met actief gebalanceerde BMS, maximaal 0,5 C ontlaadstroom.
• Victron-kern: Multiplus II 10 kVA, Cerbo GX met touchscreen, Lynx DC-distributie en shunt, ET112 energiemeter, MPPT RS voor PV-input, Victron EV-laadstation.
• Aansluiting: 1-fase netaansluiting, 40 A max. De EV-lader zit aan AC-in van de Multiplus, PV zit direct op de DC-rail.
2. Dataverzameling – basis voor alle beslissingen
Het systeem leest continu gegevens uit via Modbus:
• Belangrijke waarden: State of Charge (SoC), PV-vermogen, netverbruik, accuvermogen, maximale laad-/ontlaadlimieten, EV-status en laadstroom.
• Frequentie: van realtime (5 s) voor netbewaking tot elke minuut/uur voor prijsplanning. Daarnaast haalt
Home Assistant Nordpool-energieprijzen binnen, inclusief belastingen en vaste kosten. Deze data wordt verwerkt tot:
• De vijf goedkoopste uren (laadmomenten).
• De vijf duurste uren (verkoopmomenten).
• Het prijsverschil tussen goedkoopste en duurste uur van de dag.
3. Dagplanning – sturen op marktprijzen
Elke dag rond middernacht berekent Home Assistant:
1. Goedkoopste/dure uren voor de volgende dag.
2. Prijsverschil in cent/kWh.
3. Moduskeuze:De grenzen tussen deze drie modi zijn niet vast:
- Verkoop: groot prijsverschil → Alle vijf de koop- en verkoopmomenten gebruiken
- Groen: gemiddeld verschil → Aleen laden tijdens de vijf goedkoopste momenten.
- Idle: klein verschil → accu op 60% houden.
in het Home Assistant-dashboard staan sliders waarmee ik zelf de drempel tussen Idle/Groen en tussen Groen/Verkoop kan aanpassen. Door hier te schuiven kan ik de strategie voor de dag verfijnen of ingrijpen bij afwijkende marktsituaties.
4. Centrale automatisering – voorwaarden voor laden en verkopen
De automation beslist elk minuut of laden of verkopen is toegestaan op basis van meerdere voorwaarden:
Laden toegestaan wanneer:
• Het huidige uur in de goedkoopste uren valt.
• Voor de eerste twee laaduren (T1 en T2): tarief is gunstig én SoC onder het ingestelde maximum.
• Voor latere goedkope uren (T3 t/m T5): tarief is gunstig én SoC onder het ingestelde maximum, én (SoC is lager dan een laad-drempel of de eerste goedkope uren zijn al geweest).
Verkopen toegestaan wanneer:
• Verkoopmodus is actief en tarief is hoog genoeg.
• Voor de eerste dure uren (T1 en T2 in verkooplijst): SoC boven minimumdrempel.
• Voor latere dure uren (T3 t/m T5): SoC boven de verkoopdrempel of de eerste dure uren zijn al geweest.
Deze logica voorkomt dat de accu te vroeg vol of leeg raakt en zorgt dat er altijd energie beschikbaar is voor de meest winstgevende uren.
5. PV-reservering – ruimte laten in de accu
Om te voorkomen dat de accu al vol zit vóórdat de zon opkomt, wordt er een dynamische maximum-SoC ingesteld:
• ’s Ochtends vroeg wordt de verwachte PV-opbrengst berekend.
• Op basis daarvan wordt het maximale laadpercentage verlaagd, zodat er overdag nog ruimte is om gratis zonne-energie op te slaan.
• Gedurende de dag loopt deze limiet stapsgewijs op tot maximaal 95 %.
6. EV-laden – slim, netvriendelijk en bedienbaar via dashboard
Het EV-laadstation wordt op drie manieren aangestuurd:
1. Handmatig – directe start via een dashboardknop (manual override).
2. Nachtmodus – alleen laden in vooraf ingestelde nachturen, handig als je vroeg weg moet.
3. Automatisch goedkoop laden – laden tijdens de goedkoopste uren (T1–T3), alleen wanneer de hoofdautomation aanstaat.
Deze instellingen zijn via het Home Assistant-dashboard te regelen, waardoor je snel kunt schakelen tussen modi.
Realtime netbewaking via Node-RED
Node-RED leest het actuele netvermogen en past de laadstroom dynamisch aan:
• Bij hoge belasting (> 10 kW) wordt de laadstroom verlaagd in stappen van 6 A.
• Bij lage belasting (< 8,5 kW) wordt de laadstroom weer verhoogd.
• Bij overschrijding van de grens (> 10,6 kW bij minimale laadstroom) stopt het laden direct.
• Na 5 minuten zonder laadactiviteit stopt de lader automatisch.
Dit voorkomt dat het net overbelast raakt en maakt optimaal gebruik van de beschikbare capaciteit.
7. Snel vs. stil laden – DVCC-aansturing en geluidsreductie
De omvormer kan bij hoge belasting flink lawaai maken door de interne ventilatoren.
Om dat te beperken:
• Het stille laadprofiel is zo ingesteld dat de interne fan van de Multiplus niet hoeft te draaien.
• Er zijn extra Noctua-fans onderaan de Multiplus geplaatst die lucht door de omvormer heen blazen. Dit verlaagt de interne temperatuur en reduceert het geluid aanzienlijk, ook bij hogere belasting.
Home Assistant schakelt automatisch tussen:
• Stil laden: lagere DVCC-limiet, weinig geluid.
• Snel laden: hogere DVCC-limiet als het SoC-doel anders niet gehaald wordt.
[ Voor 86% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 09-08-2025 10:52 ]
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Wat je kunt doen is geautomatiseerd halverwege de nacht met NodeRED de minimale soc verlagen, bijv van 15 naar 10%.SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:49:
Na een tijdje draaien op DESS ben ik best tevreden. Echter maakt het systeem soms nog gekke keuzes, vooral rondom de minimale SOC.
9 vd 10 keer ontlaad DESS in de avond tot de minimale soc. In de nacht loopt dit nog af ivm sluipgebruik. Echter komt het nooit voor dat de SOC 0% wordt.
Het zou fijn zijn als DESS niet zo strest rondom de minimale SOC. Dit zorgt nu soms voor laden tijdens dure uren, terwijl dit helemaal niet nodig is.
[...]
Het voordeel van de aansturing via Home Assistant is dat je volledige controle hebt over het laden en ontladen, inclusief goede minimum- en maximumcaps. Ik gebruik zelfs twee minimums: één voor de harde cap, ingesteld in de cerbo gx, en één softcap in Home Assistant waar het ontladen stopt. In mijn geval is dit respectievelijk 20% en 30%, omdat ik dan voldoende overhoud om mijn huis vanuit de accu te laten verbruiken tot een nieuw laadmoment (of zonne-energie).SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:49:
Na een tijdje draaien op DESS ben ik best tevreden. Echter maakt het systeem soms nog gekke keuzes, vooral rondom de minimale SOC.
[...]
Bedankt voor het inzicht. Denk er ook al een tijd overna om dit zelf op te zetten voor meer controle. DESS maakt soms gekke keuzes...
Dan komt dat laden vanuit een andere ess instelling, want die van mij luisterd prima naar de soc waarderevolution-nl schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Met een 24 uur laadschema ingesteld op 60% begint hij bij 98% gewoon te laden.
Anyways het beperken van het laadvoltage in DVCC lijkt wel te werken. Nu alleen even het juiste voltage uitvissen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik loop nu nog tegen een dingetje aan en dat is dat de 5A instelling er soms voor zorgt dat de Victron gaat ontladen om de afgenomen netstroom op maximaal 5A te houden. Ik vraag me daardoor af of het wijzigen van 27A naar 5A de juiste wijze is. Wellicht dat er een ander modbus register is die ik kan wijzigen vanuit Home Assistant die ervoor zorgt dat het Victron systeem in status IDLE gezet wordt?
Alternatief zou zijn om te berekenen naar welk amperage de maximale netstroom gezet moet worden om de laadpaal voldoende vermogen te geven.
Iemand die een soortgelijke situatie heeft opgelost?
Ik gooi de Victron max charge amps omlaag als de EV en thuisbatterij beide aan het laden zijn.Niek_ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:11:
Ik heb het nu voor elkaar dat als de Alfen laadpaal aangeeft dat deze niet kan laden ivm loadbalancing én Victron geeft aan dat deze aan het laden is, de maximale netstroom van de standaard 27A naar 5A wordt gezet voor 2 minuten. De laadpaal krijgt dan de kans om te laden waarna Victron het resterende vermogen vanuit het net kan pakken.
Ik loop nu nog tegen een dingetje aan en dat is dat de 5A instelling er soms voor zorgt dat de Victron gaat ontladen om de afgenomen netstroom op maximaal 5A te houden. Ik vraag me daardoor af of het wijzigen van 27A naar 5A de juiste wijze is. Wellicht dat er een ander modbus register is die ik kan wijzigen vanuit Home Assistant die ervoor zorgt dat het Victron systeem in status IDLE gezet wordt?
Alternatief zou zijn om te berekenen naar welk amperage de maximale netstroom gezet moet worden om de laadpaal voldoende vermogen te geven.
Iemand die een soortgelijke situatie heeft opgelost?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ah, goeie. Ik ga even kijken welk item in het modbusregister dat is.V_ger schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
Ik gooi de Victron max charge amps omlaag als de EV en thuisbatterij beide aan het laden zijn.
Denk dat het wellicht number.victron_settings_ess_maxchargecurrent. Morgen eens proberen.
Nog eentje gevonden: switch.victron_vebus_disablecharge_227
Deze zou, als ik het goed begrepen heb, het laden vanuit AC moeten uitzetten.
[ Voor 28% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2025 22:01 ]
Niemand die dit probleem verder heeft?Mustang24 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:32:
Tarieven zijn gewoon juist ingesteld maar pv wordt afschakels bij een +2c per kwh
switch.victron_vebus_disablecharge_227 zet inderdaad het laden van de victron accu uit. Toch is dit een beetje met een kanon op een mug schieten. Mooier is denk ik, zoals je al aangeeft, om de charge amps te verlagen. Het laden hoeft immers niet te stoppen om de loadbalacing melding in de laadpaal weg te krijgen. Als HA elke 10 seconden de charge amps met x verlaagd net zolang totdat de loadbalancing melding weg is en daarna weer verhoogt dan zou het beter moeten gaan denk ik.V_ger schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:11:
[...]
Ik gooi de Victron max charge amps omlaag als de EV en thuisbatterij beide aan het laden zijn.
Nu alleen uit zien te vinden welke entiteit dat is
Of geen van beide en word gewoon de ess instelling gevolgd?
1 PVoutput . Dongen NB
Normaal gesproken rommel ik zelf een beetje met de aansturing vanuit Home Assistant.
Daar kies ik dan de modus on of off (charger/inverter gebruik ik niet) en geef dan een waarde mee via 'settings ess acpowersetpoint' (positief voor laden en negatief voor ontladen).
Als de set niets doet zet ik hem op off (en daarbij is AC-out ook spanningsloos).
Nu wilde ik van het weekend de noodstroom eens testen, en kwam ik erachter dat ik de set niet meer in kan schakelen in het geval dat er geen spanning meer beschikbaar is. Ik kan het GX apparaat wel lokaal bereiken via bluetooth met de VictronConnect app, maar de bediening (on/off/inverter/charger) staat er dan niet meer bij. Zijn er, naast het altijd op on laten staan, wellicht andere manieren om de set toch aan te zetten en daarmee de AC-out weer beschikbaar te hebben?
Edit: de oplossing die ik vanavond heb geprobeerd is het aansluiten van de MK3-usb aan mijn telefoon waarop de Victron connect app staat. Hiermee kun je hem dan lokaal uitlezen, bedienen en instellen.
[ Voor 9% gewijzigd door thido op 11-08-2025 22:25 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Volgt hier gewoon de ESS instellingenreneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:03:
Vraagje, wat gebeurt er als ik PV op de AC out koppel. Gaat die energie automatisch het net op, of juist de accu in?
Of geen van beide en word gewoon de ess instelling gevolgd?
En bij overschrijden laad stroom limiet van dvcc,gaat het dan ten alle tijden het net op?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, dan gaat hetgeen niet de accu in gaat, het net opreneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:22:
[...]
En bij overschrijden laad stroom limiet van dvcc,gaat het dan ten alle tijden het net op?
Dus dat heet frequency controlled power, afhankelijk van een frequency (50-52 Hz) bij off-grid. Dus de PV moet deze mode activeren. Dat kan alleen door een deskundige.
Voorbeeld:
https://community.victron...ltage-and-frequency/23078
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Zie ook "Het grote Victron Off-Grid topic"thido schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:11:
Nu wilde ik van het weekend de noodstroom eens testen
Daar kun je ook gedetailleerde vragen stellen
Maar als ik het standaard laat, valt dan die PV niet gewoon uit indien net storing?Eriko schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:46:
Als je een PV op AC out zet, moet je wel zorgen dat de stroom vanuit PV gereguleerd wordt. Zeker als de accu vol raakt en dat er een grid storing is. Er kan geen stroom meer kwijt. PV wil wel maar Multiplex wil niet meer.
Dus dat heet frequency controlled power, afhankelijk van een frequency (50-52 Hz) bij off-grid. Dus de PV moet deze mode activeren. Dat kan alleen door een deskundige.
Voorbeeld:
https://community.victron...ltage-and-frequency/23078
1 PVoutput . Dongen NB
Op de AC-Out wordt gewoon een net gemaakt bij een net-storing, dus de PV omvormer zal denken dat er genoeg plek is om te blijven leveren.reneeke1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Maar als ik het standaard laat, valt dan die PV niet gewoon uit indien net storing?
Er zijn 2 controle systemen die je aan zou moeten/kunnen zetten:
1) frequency shift. Dit staat standaard aan op de Multi RS solar, maar ik geloof dat er nog versies van multiplus2 zijn waarbij dit ingesteld moet worden. Hiermee geeft de Victron op de AC-Out aan dat er teveel vermogen wordt geleverd. Dit gebeurt door de frequentie van 50hz in stapjes op te hogen naar 52 of 53 herz. De omvormer moet geconfigureerd worden dat deze frequency shift betekent dat ie moet afschalen of uitzetten.
2) dynamic power adaption. Hiermee kan de GX via het Modbus interface aan bepaalde merken omvormers vertellen dat ze minder stroom moeten leveren. ik dacht SolarEdge Emphase, Fronius en nog een paar. De omvormer moet hiervoor wel ingesteld zijn, dat ik ook luistert naar deze modbus interface en de bevelen opvolgt.
Als je wil dat de omvormer gewoon uitschakelt wanneer je net eruit valt kan je die beter op de AC-In zetten.
Er is een 'rule of 1' waarbij Victron stelt dat AC gekoppelde omvormers op de AC-In hun stroom in ieder geval volledig kwijt moeten kunnen in de accus, dus als er 10Kw aan pv capaciteit op de AC in staat, dan moeten het overige systeem dit in ieder geval direct kunnen opvangen, zonder dat de accu's / zekeringen overbelast raken. (of jij je daar aan houdt is aan jou, mijn advies is dat je dat beter wel kan doen)
Ja ik hoor het al wel, ik begin er maar niet aan, zet hem wel gewoon aan de AC in kant, moet ik alleen lokatie ct goed kiezen zodat hij mee genomen word door de ess.Beer070 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Op de AC-Out wordt gewoon een net gemaakt bij een net-storing, dus de PV omvormer zal denken dat er genoeg plek is om te blijven leveren.
Er zijn 2 controle systemen die je aan zou moeten/kunnen zetten:
1) frequency shift. Dit staat standaard aan op de Multi RS solar, maar ik geloof dat er nog versies van multiplus2 zijn waarbij dit ingesteld moet worden. Hiermee geeft de Victron op de AC-Out aan dat er teveel vermogen wordt geleverd. Dit gebeurt door de frequentie van 50hz in stapjes op te hogen naar 52 of 53 herz. De omvormer moet geconfigureerd worden dat deze frequency shift betekent dat ie moet afschalen of uitzetten.
2) dynamic power adaption. Hiermee kan de GX via het Modbus interface aan bepaalde merken omvormers vertellen dat ze minder stroom moeten leveren. ik dacht SolarEdge Emphase, Fronius en nog een paar. De omvormer moet hiervoor wel ingesteld zijn, dat ik ook luistert naar deze modbus interface en de bevelen opvolgt.
Als je wil dat de omvormer gewoon uitschakelt wanneer je net eruit valt kan je die beter op de AC-In zetten.
Er is een 'rule of 1' waarbij Victron stelt dat AC gekoppelde omvormers op de AC-In hun stroom in ieder geval volledig kwijt moeten kunnen in de accus, dus als er 10Kw aan pv capaciteit op de AC in staat, dan moeten het overige systeem dit in ieder geval direct kunnen opvangen, zonder dat de accu's / zekeringen overbelast raken. (of jij je daar aan houdt is aan jou, mijn advies is dat je dat beter wel kan doen)
Dank u voor de info
1 PVoutput . Dongen NB
Bij de oprit werd er gegraven en de kabel geraakt ( 2 fasen beschadigd en de buurt zonder, deze twee).
Twee160 A zekeringen er uit in het nabij gelegen trafohuisje.
Voor ons even geen probleem, willen jullie een bakje koffie?
Hier 3 stuks MP2 3000, waarvan 1 GX-versie in ESS-mode. Aangesloten accupakket 48V / 628 Ah.
17 panelen met micro-omvormers van Enphase.
3 stuks Plugin-stekker-accu's van Homewizard.
Verder nog een eigen knutsel-systeem:
2 panelen laden een 48V 2,5 Ah accu pakket op, aangesloten op een enkele Enphase omvormer (ca 300W), welke een half uur voor zonsondergang automatisch gaat leveren (die vraag is er vanaf dat moment altijd wel), en daar komen we een groot deel van de nacht l mee door.
Met deze mooie dagen zijn de accu's van de MP2's in de ochtend nog steeds bijna vol.
Om 9.00h, wanneer de storing optreed, is de opwek ca 1500W, verbruik ca 400 W en die 1100 W richting de accu's is geen probleen. Alles werkt gewoon.
Om 10.00h is de opwek ca 2300W. We verbruiken bijna niets extra. De accu's zijn vol en terug leveren gaat nog even niet.
Gevolg;
Zonnepanelen gaan wisselend uit- en inschakelen, Homewizard accu's vallen uit ten gevolgen van de frequentie verschuiving.
Zelfs de 3 fasen automaat op de AC-out viel een keer uit. Ik begrijp nog niet waarom.
Kan wel legio zaken bedenken waarom dit misgaat.
Je keuzes om met 3 accu systemen te werken is wellicht niet de minst complexe oplossing.
Maar voor er iets zinnigs over gezegd kan worden hebben we meer info nodig:
Maar te beginnen bij enphase heb je de metered gateway / Envoy ? En if so heb je daar al de modbus via TCP software op draaien (kun je niet zelf moet via een nogal onhandig proces via Enphase support) en zo gekoppeld aan de GX ?
Maakt jou diy oplossing deel uit van je gehele enphase systeem of is dit los staand en hoe is dit bekend (of niet) binnen je Victron GX ?
Hoe heb je je home wizard accu’s gekoppeld aan je GX ? (Ik snap daar sowieso niet zo goed van waarom je dergelijke dure accu systemen hebt als je al een Victron systeem hebt hangen)
Kortom hoe heb je de gehele spulleboel aan elkaar geknoopt ? En zit alles op de AC out van je multiplussen ?
Tsja, frequency shifting is mooi, behalve als het niet werkt.Vale Ouwe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:31:
Gevolg;
Zonnepanelen gaan wisselend uit- en inschakelen, Homewizard accu's vallen uit ten gevolgen van de frequentie verschuiving.
Zelfs de 3 fasen automaat op de AC-out viel een keer uit. Ik begrijp nog niet waarom.
Om deze reden heb ik Het grote Victron Off-Grid topic gemaakt.
Misschien staat 'jouw' oorzaak al genoemd, anders kun je daar je vragen voorleggen.
[ Voor 8% gewijzigd door MJ de Bruijn op 11-08-2025 22:35 ]
Ik gebruik een Intel NUC als systeem, maar idee is natuurlijk hetzelfde. Kan ook op een RPI draaien.luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
wat zijn jouw ervaringen met hiermee?
Dit heb je zijdelings op een RPI geinstalleerd? en deze communiceerd naar naar de Laadpaal en de Victron ESS?
Ziet er wel mooi en duidelijk uit.
Het werkt als volgt. EVCC heeft een aantal 'delen'. 1 daarvan is 'een meter'. Dat kan een PV meter zijn, een grid meter, een laadpaal meter of een andere meter. Je hebt in ieder geval 1 grid meter nodig. Ik heb er ook nog een PV meter ingeklust. In mijn geval zijn dat beide MQTT datafeeds, maar EVCC support een hele hoop verschillende meters (waaronder oa. Shelly en reguliere HTTP calls, etc).
Dan stel je nog wat maximale waarden in zoals max. aantal ampere's door elke fase, etc.
Nadat dit is geconfigureerd weet mijn EVCC hoeveel Watt er door mijn energiemeter gaat en hoeveel de zon opbrengt. Daardoor weet hij ook wat het verbruik in huis is.
Het andere onderdeel is een laadpaal. Elke laadpaal heeft een moduletje.Voor mijn Alfen Pro-Line laadpaal is een module. EVCC stuurt de laadpaal aan over Ethernet cq. IP
Dan heeft EVCC in de basis 5 opties:
- Uit (niet laden)
- Solar (alleen laden met zonne-energie)
- Slow+Solar (altijd traag laden, harder als de zon harder schijnt)
- Fast (max. vermogen)
Op basis daarvan rekent EVCC uit hoeveel vermogen er beschikbaar is met de gekozen optie en geeft richting de Alfen aan 'Je mag de auto laden op 1/3 fase met maximaal X amps per fase'.
Werkt als een tierelier.
Ik kom iedere keer weer een ander mooi topic van u tegen. Een route kaart van alle mooi Victron onderwerpen zou leuk zijn. (Ik vind de vertaling van roadmap door M Rutte zo grappig…)MJ de Bruijn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:33:
[...]
Tsja, frequency shifting is mooi, behalve als het niet werkt.
Om deze reden heb ik Het grote Victron Off-Grid topic gemaakt.
Misschien staat 'jouw' oorzaak al genoemd, anders kun je daar je vragen voorleggen.
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken van een offgrid stroomvoorziening voor het voeden van een waterpomp in de landbouw (geen net aansluiting aanwezig).
Ik heb hiervoor een offerte ontvangen van een leverancier van Victron materiaal.
Easysolar 3000VA 24V + Victron solar panelen 360Wp + batterij AGM 12V/240Ah(4x) + toebehoren.
Ziet er volgens mij allemaal degelijk uit, ook totaalprijs lijkt mij niet onredelijk. Ook niet goedkoop maar in een bedrijfsmatige landbouwomgeving heb je ook wel kwaliteit nodig.
Ik wilde wel nog eens navragen over de batterijen(Victron AGM 12V 240Ah deep cycle): wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat is de te verwachten levensduur?
Ik ging er een beetje vanuit dat ze Li-ion batterijen zouden voorstellen maar blijkbaar toch lood.
In de camper wereld gaat agm maar 2/4 jaar mee, bijna onmogelijk om bij veertig procent ontlading te stoppen.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:35:
Ik ben nieuw in dit topic.
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken van een offgrid stroomvoorziening voor het voeden van een waterpomp in de landbouw (geen net aansluiting aanwezig).
Ik heb hiervoor een offerte ontvangen van een leverancier van Victron materiaal.
Easysolar 3000VA 24V + Victron solar panelen 360Wp + batterij AGM 12V/240Ah(4x) + toebehoren.
Ziet er volgens mij allemaal degelijk uit, ook totaalprijs lijkt mij niet onredelijk. Ook niet goedkoop maar in een bedrijfsmatige landbouwomgeving heb je ook wel kwaliteit nodig.
Ik wilde wel nog eens navragen over de batterijen(Victron AGM 12V 240Ah deep cycle): wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat is de te verwachten levensduur?
Ik ging er een beetje vanuit dat ze Li-ion batterijen zouden voorstellen maar blijkbaar toch lood.
Zou echt voor lfp gaan, alleen al voor de ruimte en het gewicht
Victron panelen zijn best prijzig, een 360 wp heb je tegenwoordig al voor veertig euro.
De easy solar is een top ding, heb hem zelf ook . Maar die heeft wel functie die jij nooit gebruikt, bv laden vanaf grid. En ess.
Dus misschien is een losse mppt lader met een omvormer erbij wel voldoende?
[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 13-08-2025 15:47 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Valt weinig over te zeggen want we kennen jouw requirements niet.Wozmro schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:35:
Ik ben nieuw in dit topic.
- We weten niet wat de specificaties zijn van de pomp
- We weten niet wanneer en hoe lang de pomp werkt en of dat het hele jaar door is
- We weten niet hoe ernstig het is als de pomp niet werkt (schade / kosten)
- We weten niet hoeveel geld het oplevert door die pomp te laten draaien op jaarbasis
- We weten niet of de setup in een omgeving draait die beschermt tegen koude/vriezen en of dat relevant is
[ Voor 3% gewijzigd door iCrOn op 14-08-2025 10:08 . Reden: ess mode klopte niet ]
Zit de SMA achter de victron meter?iCrOn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:30:
Afgelopen weekend op de multi RS zonnepanelen aangesloten. Vanmiddag liep echter de stroom op tot 27a op fase 1 ondanks dat ik grid limiet op 25a had gezet. Aan de ac-in kant zit nog een Sma tripower 8000 die dus daar ook 1/3 van op fase 1 kan zetten. Het systeem staat op Ess 3. Zijn er meerdere die dit al hebben mee gemaakt met hun multi RS? Met limit feed-in kon ik de installatie wel terug regelen maar hij lijkt hier ook niet naar de victron grid meter te kijken(aan gesloten op de multi RS via can verbinding)
Ik vermoed dat die instelling andere functie heeft, mijne staat op 20 maar word ook genegeerd.iCrOn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:30:
Afgelopen weekend op de multi RS zonnepanelen aangesloten. Vanmiddag liep echter de stroom op tot 27a op fase 1 ondanks dat ik grid limiet op 25a had gezet. Aan de ac-in kant zit nog een Sma tripower 8000 die dus daar ook 1/3 van op fase 1 kan zetten. Het systeem staat op Ess 3. Zijn er meerdere die dit al hebben mee gemaakt met hun multi RS? Met limit feed-in kon ik de installatie wel terug regelen maar hij lijkt hier ook niet naar de victron grid meter te kijken(aan gesloten op de multi RS via can verbinding)
PS 27a is nog oke, ik ga hier tot 31 voor paar uurtjes
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, deze zit direct me de CT klemmen na de slimmemeter.
Oke dat is een geruststelling, de SMA Tripower zat nog niet op zijn volle vermogen, het is niet ondenkbaar dat ik ook die 31A aantik of er overheen ga. SMA 8000watt 1/3 en de multi RS lijkt gelimiteerd op 5050watt. Afhankelijk van de netspanning kom ik dan op 32A 33Areneeke1970 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Ik vermoed dat die instelling andere functie heeft, mijne staat op 20 maar word ook genegeerd.

Als je echt mode 3 draait vraag ik mij ook af wat je gebruikt voor de aansturing daarvan.
Klopt, ik dacht dat ik in vrm mode 3 zag staan onder de inverter, maar dit zie ik op het moment niet staan. Ik ben waarschijnlijk mis geweest. ESS staat op "Geoptimaliseerd met BatteryLife" grid setpoint staat op -15 hij houdt dat netjes aan en in de morgen laadt hij de accu eerst weer op met zonne-energie. Mijn idee was in eerste instantie om op bepaalde momenten via node-red de node aan te sturen "Feed excess DC-tied PV into the grid" enable/disable, maar dit lijkt niet te werken met de multi RS gekoppelde zonnepanelen.Rimco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:50:
@iCrOn ESS Mode 3? Zo ja, dan moet de software die het setpoint aanlevert het zelf in de gaten houden. Grid limits worden dan niet automatisch geregeld...
Als je echt mode 3 draait vraag ik mij ook af wat je gebruikt voor de aansturing daarvan.
Bedankt voor de input, ook @reneeke1970Q schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
Valt weinig over te zeggen want we kennen jouw requirements niet.
- We weten niet wat de specificaties zijn van de pomp
- We weten niet wanneer en hoe lang de pomp werkt en of dat het hele jaar door is
- We weten niet hoe ernstig het is als de pomp niet werkt (schade / kosten)
- We weten niet hoeveel geld het oplevert door die pomp te laten draaien op jaarbasis
- We weten niet of de setup in een omgeving draait die beschermt tegen koude/vriezen en of dat relevant is
Situatie:
Een boorput met dieptepomp 370W die een bufferopslag van 20m³ bijvult. De dieptepomp draait ongeveer 20% van de tijd om het grondwater de tijd te geven om in de boorput te komen (verwacht debiet: 300 á 500l/h).
Vanuit de bufferopslag worden de velden bevloeid met druppelslangen en een pomp van 650W. In echt droge zomers zou die een 7h per dag moeten kunnen werken. In het algemeen is water geven enkel in lente/zomer.
Beide pompen hoeven niet tegelijk te werken.
Het is een landbouwomgeving dus het materiaal moet robuust en zo eenvoudig mogelijk zijn.
Voor een andere toepassing hebben we al een zonnepaneel, een Victron solar charger en een 24V Li-ion batterij. Dat doet al jaren zijn ding
Als een Easysolar wat overkill is voor deze toepassing. Welke combi solar charger, omvormer, batterij zouden jullie aanraden?
[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 14-08-2025 10:51 ]
Ik zou zeggen doe wat ruim om een bewolkte dag op te vangen, en neem 10 kWh lfp ,kost 1200 euro.Wozmro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor de input, ook @reneeke1970
Situatie:
Een boorput met dieptepomp 370W die een bufferopslag van 20m³ bijvult. De dieptepomp draait ongeveer 20% van de tijd om het grondwater de tijd te geven om in de boorput te komen (verwacht debiet: 300 á 500l/h).
Vanuit de bufferopslag worden de velden bevloeid met druppelslangen en een pomp van 650W. In echt droge zomers zou die een 7h per dag moeten kunnen werken. In het algemeen is water geven enkel in lente/zomer.
Het is een landbouwomgeving dus het materiaal moet robuust en zo eenvoudig mogelijk zijn.
Voor een andere toepassing hebben we al een zonnepaneel, een Victron solar charger en een 24V Li-ion batterij. Dat doet al jaren zijn ding
Als een Easysolar wat overkill is voor deze toepassing. Welke combi solar charger, omvormer, batterij zouden jullie aanraden?
Een Victron 1000 watt omvormer is al genoeg, maar wat ruimer zou ik toch altijd wel doen.
En de panelen moeten 10 kWh opwekken, dag als vandaag is 2000wp genoeg, maar in voorjaar heb je 4000wp nodig, maar dan sproei je misschien nog niet.
Een solar charger van 48 volt en 40/50 ampère is al genoeg.
De enige puzzel die je dan nog moet doen is kijken bij welk voltage alles bij elkaar het goedkoopst uitpakt.
Zowel 12/24/48 kan jou taken verrichten.
En misschien is het gunstiger om minder panelen te nemen en af en toe met aggregaat te laden?
1 PVoutput . Dongen NB
een aggregaat kost al gauw 500 euro en daar moet brandstof in, panelen zijn momenteel minder dan 50 euro voor 400Wp+. De steunen of voeten zijn soms duurder dan de panelen. Als je voldoende ruimte hebt dan zou ik eerder wat meer panelen installeren dan een aggregaat.reneeke1970 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Ik zou zeggen doe wat ruim om een bewolkte dag op te vangen, en neem 10 kWh lfp ,kost 1200 euro.
Een Victron 1000 watt omvormer is al genoeg, maar wat ruimer zou ik toch altijd wel doen.
En de panelen moeten 10 kWh opwekken, dag als vandaag is 2000wp genoeg, maar in voorjaar heb je 4000wp nodig, maar dan sproei je misschien nog niet.
Een solar charger van 48 volt en 40/50 ampère is al genoeg.
De enige puzzel die je dan nog moet doen is kijken bij welk voltage alles bij elkaar het goedkoopst uitpakt.
Zowel 12/24/48 kan jou taken verrichten.
En misschien is het gunstiger om minder panelen te nemen en af en toe met aggregaat te laden?
Dingen die niet genoemd zijn:
- is er online (wifi/4g) monitoring nodig van deze omgeving, of maakt het niet echt uit als het een paar dagen duurt voordat een fout gezien wordt?)
- is er een kans dat je deze installatie wil verhuizen? naar een andere bron/pomp locatie bijvoorbeeld? (moet de techniek verhuisbaar zijn?)
- als de pomp in extreme situaties ietsje minder presteert, is dat dan een ramp? zeg dat je hartje winter geen 6 uur kan pompen maar slechts 5 uur... Is er dan een schaap overboord?
Daar waar ik een maand nog prijzen van 40 euro voorbij zag komen lijkt dat nu wel echt voorbij, beetje paneel kost inmiddels alweer 55 euro of meer.
Dat was dan een statusindicatie, niet de modus. Zie https://www.victronenergy...lation_manual-pdf-nl.pdf:iCrOn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:29:
[...]
Klopt, ik dacht dat ik in vrm mode 3 zag staan onder de inverter, maar dit zie ik op het moment niet staan. Ik ben waarschijnlijk mis geweest. ESS staat op "Geoptimaliseerd met BatteryLife" grid setpoint staat op -15 hij houdt dat netjes aan en in de morgen laadt hij de accu eerst weer op met zonne-energie. Mijn idee was in eerste instantie om op bepaalde momenten via node-red de node aan te sturen "Feed excess DC-tied PV into the grid" enable/disable, maar dit lijkt niet te werken met de multi RS gekoppelde zonnepanelen.
Dat verklaart ook je observatie: Je BMS liet het laden niet toe, je kon dus ook geen peak shaving meer doen (bij teruglevering). Zat je accu niet simpelweg vol?De betekenis van deze codes zijn:
• #1: SoC is laag
• #2: BatteryLife is actief
• #3: BMS heeft opladen uitgeschakeld
• #4: BMS heeft ontlading uitgeschakeld
• #5: Langzaam aan het opladen (onderdeel van BatteryLife, zie hierboven)
• #6: Gebruiker heeft een laadlimiet van nul geconfigureerd.
• #7: De gebruiker heeft een ontladingslimiet van nul geconfigureerd
- Lente en zomer betekent over het algemeen wel genoeg zon en anders pechWozmro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor de input, ook @reneeke1970
Situatie:
- Er wordt niet geladen vanuit een grid/aggeraat dus laadfunctionaliteit is niet nodig.
- De Easysolar is een relatief prijzig ding met laad-functionaliteit die niet nodig is, maar kan wel SOC tracken en is slimmer dan de goedkopere 'domme' phoenix inverters en losse MPPT dus ik vind het niet gek.
- 370w pomp 20% van de tijd is 4,8 uur = ~1.8 kWH
- 650W pomp in lente en zomer per dag 7h = 4,55 kWh
Totaal benodigde opslag: 6.35 kWh.
(Effectief zou ik dan een accu op 7-8 kWh bemeten)
De loodaccu capaciteit is 12V x 240Ah x 4 stuks = 11.5 kWh maar 50% bruikbaar dus 5,7 kWh.
Mijn conclusie is dat de loodzuur accu's dus zijn onderbemeten.
Ik voorspel dat die loodzuur accu's dus over de 50% gaan ontladen worden en dat je ze met 3 jaar mag vervangen.
Verder ben ik het eens met de feedback dat die Victron panelen nogal aan de prijs zijn, maar misschien zijn er specifieke redenen om die te gebruiken (ik ken ze niet).
Je geeft ook aan dat er al een bestaande setup is op basis van LFP? Hoe ga je daar om met een te lage temperatuur dat je niet meer mag laden? Accepteer je gewoon dat het soms te koud is om de accu te laden (BMS grijpt in) en dat je dus een dag niet kan pompen?
Als lage temperatuur iets is waarmee je kunt dealen, dan zou ik ook absoluut voor een LFP accu gaan.
De landbouwer is elke dag op het veld dus online monitoring lijkt mij momenteel geen must.Beer070 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
een aggregaat kost al gauw 500 euro en daar moet brandstof in, panelen zijn momenteel minder dan 50 euro voor 400Wp+. De steunen of voeten zijn soms duurder dan de panelen. Als je voldoende ruimte hebt dan zou ik eerder wat meer panelen installeren dan een aggregaat.
Dingen die niet genoemd zijn:
- is er online (wifi/4g) monitoring nodig van deze omgeving, of maakt het niet echt uit als het een paar dagen duurt voordat een fout gezien wordt?)
- is er een kans dat je deze installatie wil verhuizen? naar een andere bron/pomp locatie bijvoorbeeld? (moet de techniek verhuisbaar zijn?)
- als de pomp in extreme situaties ietsje minder presteert, is dat dan een ramp? zeg dat je hartje winter geen 6 uur kan pompen maar slechts 5 uur... Is er dan een schaap overboord?
En enkel gebruikt in lente en zomer, in principe de periode met voldoende zo'n.
Ik zit zelf met het idee om er een mobiele installatie van te maken die gemakkelijk verplaatsbaar is met de tractor (snelkoppeldriehoek).
Met de panelen als afdak. De tractor kan zware landbouwmachines heffen dus dat lijkt mij geen probleem.
Normaal staat die dan nabij de waterput om te pompen maar indien nodig kan het volledige systeem verplaatst worden naar waar er stroom nodig is.
De bestaande setup betreft een andere toepassing: een elektrisch wagentje met zonnepaneel er op.Q schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
- Lente en zomer betekent over het algemeen wel genoeg zon en anders pech
- Er wordt niet geladen vanuit een grid/aggeraat dus laadfunctionaliteit is niet nodig.
- De Easysolar is een relatief prijzig ding met laad-functionaliteit die niet nodig is, maar kan wel SOC tracken en is slimmer dan de goedkopere 'domme' phoenix inverters en losse MPPT dus ik vind het niet gek.
- 370w pomp 20% van de tijd is 4,8 uur = ~1.8 kWH
- 650W pomp in lente en zomer per dag 7h = 4,55 kWh
Totaal benodigde opslag: 6.35 kWh.
(Effectief zou ik dan een accu op 7-8 kWh bemeten)
De loodaccu capaciteit is 12V x 240Ah x 4 stuks = 11.5 kWh maar 50% bruikbaar dus 5,7 kWh.
Mijn conclusie is dat de loodzuur accu's dus zijn onderbemeten.
Ik voorspel dat die loodzuur accu's dus over de 50% gaan ontladen worden en dat je ze met 3 jaar mag vervangen.
Verder ben ik het eens met de feedback dat die Victron panelen nogal aan de prijs zijn, maar misschien zijn er specifieke redenen om die te gebruiken (ik ken ze niet).
Je geeft ook aan dat er al een bestaande setup is op basis van LFP? Hoe ga je daar om met een te lage temperatuur dat je niet meer mag laden? Accepteer je gewoon dat het soms te koud is om de accu te laden (BMS grijpt in) en dat je dus een dag niet kan pompen?
Als lage temperatuur iets is waarmee je kunt dealen, dan zou ik ook absoluut voor een LFP accu gaan.
Een levensduur van 3 jaar voor de batterijen vind ik zelf eigenlijk te kort.
Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier met de vraag hoe zij dit zien en of lfp een mogelijk alternatief is.
Wat betreft de victron zonnepanelen, die lijken mij inderdaad best duur. Er werden er 6 voorgesteld, misschien zijn die het maximale/optimale dat mogelijk is in combinatie met de Easysolar? Met andere zonnepanelen zou het misschien wat meer zoeken zijn wat betreft max. spanning en zo?
Die 7h per dag pompen is het maximale dat geschat wordt in een droge zomer. En in principe is er dan ook veel zon beschikbaar en de dagen lang.
Dat is wel een belangrijke nuance, dat die 7 uur mogelijk niet veel zal voorkomen en dat er dan ook veel zon is.Wozmro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:54:
Die 7h per dag pompen is het maximale dat geschat wordt in een droge zomer. En in principe is er dan ook veel zon beschikbaar en de dagen lang.
Als er voldoende zon is en voldoende PV panelen draait de pomp ook gewoon op solar en is de accu meer een buffer voor als er wat wolken langs komen.
Dus dan vind ik die accu capaciteit zoals ingeschat door de leverancier niet zo gek.
Zie hierboven, ik begreep misschien het scenario niet zo goed.Een levensduur van 3 jaar voor de batterijen vind ik zelf eigenlijk te kort.
Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier met de vraag hoe zij dit zien en of lfp een mogelijk alternatief is.
Maar ik zie nog steeds geen heil in lood accu.
Wat ik wel voorspel is dat de leverancier je een victron Lithium accu van 2000 euro gaat aanbieden als optie
https://www.victronenergy.com/mppt-calculatorWat betreft de victron zonnepanelen, die lijken mij inderdaad best duur. Er werden er 6 voorgesteld, misschien zijn die het maximale/optimale dat mogelijk is in combinatie met de Easysolar? Met andere zonnepanelen zou het misschien wat meer zoeken zijn wat betreft max. spanning en zo?
https://www.victronenergy...MPPT-250-70-100-GX-NL.pdf
Met 6 x 360W panelen van Victron ga je over de 250V limiet heen van de EasySolar. Met een 0.85 factor ivm breedtegraad kom je er net onder. Over die 250V heen en je MPPT is defect. Maar misschien maak ik een verkeerde berekening.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier bewust het risico nemen en een MPPT undersizen op voltage.
ik heb een tijdje terug op troostwijkactions een set van 36 Aiko440Wp panelen met omvormer gekocht voor 2200 euro. de omvormer is voor 200 euro weggegaan op marktplaats, dus 55 euro per paneel. Er staan nu verschillende HaiTai panelen met huidige prijzen die er een stuk onder zitten.cyclone schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:06:
@Beer070 Ik krijg geen paneel meer gevonden voor onder de 50 euro, toevallig gisteren besloten om er nog 18 bij te gaan leggen dus als jij nog een goed adresje hebt houdt ik me graag aanbevolen.
Daar waar ik een maand nog prijzen van 40 euro voorbij zag komen lijkt dat nu wel echt voorbij, beetje paneel kost inmiddels alweer 55 euro of meer.
Bij deze veilingen is het belangrijk om:
- je niet gek te laten maken. geduld en een vasthouden aan je vooraf gestelde eindprijs (had ik niet gedaan)
- zorg dat je zelf kan vervoeren. transport van panelen kost bijna 300 euro via hun transport dienst
- zorg dat je er op de dag kan zijn dat het opgehaald moet worden. geen onderhandeling mogelijk
- je betaald initieel btw, en die kan je voor panelen terug krijgen. moet je wel wat voor doen.
Ik heb nog 2 Aiko panelen liggen, en nog 10 315W REC panelen van 6 jaar oud. als je daar wat mee kan mag je ze overnemen voor een klein prijsje. Dan is mijn vrouw je heel dankbaar.
Ik zou een aanhanger met wat werk ombouwen en er 4-6 goedkope panelen op plakken, 8kwh LFP accu met goedkope multiplus en mppt in een metalen kist er op en je bent vrijwel klaar. een platform voor je pomp erbij met een takel en je kan het hele zwikie op verschillende plaatsen gebruiken. Volgens mij hoeft dat in goed Nederlands echt niet zo veel te kosten.Wozmro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
De landbouwer is elke dag op het veld dus online monitoring lijkt mij momenteel geen must.
En enkel gebruikt in lente en zomer, in principe de periode met voldoende zo'n.
Ik zit zelf met het idee om er een mobiele installatie van te maken die gemakkelijk verplaatsbaar is met de tractor (snelkoppeldriehoek).
Met de panelen als afdak. De tractor kan zware landbouwmachines heffen dus dat lijkt mij geen probleem.
Normaal staat die dan nabij de waterput om te pompen maar indien nodig kan het volledige systeem verplaatst worden naar waar er stroom nodig is.
2×3 of beter nog 3×2 panelen parallel kan ook he.Q schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:02:
[...]
Dat is wel een belangrijke nuance, dat die 7 uur mogelijk niet veel zal voorkomen en dat er dan ook veel zon is.
Als er voldoende zon is en voldoende PV panelen draait de pomp ook gewoon op solar en is de accu meer een buffer voor als er wat wolken langs komen.
Dus dan vind ik die accu capaciteit zoals ingeschat door de leverancier niet zo gek.
[...]
Zie hierboven, ik begreep misschien het scenario niet zo goed.
Maar ik zie nog steeds geen heil in lood accu.
Wat ik wel voorspel is dat de leverancier je een victron Lithium accu van 2000 euro gaat aanbieden als optie![]()
[...]
https://www.victronenergy.com/mppt-calculator
https://www.victronenergy...MPPT-250-70-100-GX-NL.pdf
Met 6 x 360W panelen van Victron ga je over de 250V limiet heen van de EasySolar. Met een 0.85 factor ivm breedtegraad kom je er net onder. Over die 250V heen en je MPPT is defect. Maar misschien maak ik een verkeerde berekening.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier bewust het risico nemen en een MPPT undersizen op voltage.
Hangt ook van opstelling af. Oost west of alles zuid etc.
En de voc is ook belangrijk om te weten.
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor de info. De accu zit idd volledig vol. Maar omdat de zonnepanelen direct op de multi RS ingangen zitten lijkt mij dat hij dan toch netjes zijn output terug zou moeten regelen. Ik denk zelf eerder aan een bug en dat dit nog daarom nog niet helemaal lekker werkt. Ik ben nu bezig om dit met node-red op te vangen en dat hij dan de omvormer terug regelt.Rimco schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:15:
[...]
Dat was dan een statusindicatie, niet de modus. Zie https://www.victronenergy...lation_manual-pdf-nl.pdf:
[...]
Dat verklaart ook je observatie: Je BMS liet het laden niet toe, je kon dus ook geen peak shaving meer doen (bij teruglevering). Zat je accu niet simpelweg vol?
ik probeer het overschot aan PV opbrengst nadat de batterij voor 100% geladen is naar 0 te reduceren, zodat er niet meer teruggeleverd wordt
ik heb solaredge omvormers, die heb ik zodanig ingesteld, ik heb mijn inline meter er tussen uitgehaald
vervolgens kun je in VRM de dynamische vermogensbegrenzing bij intergraties inschakelen
vervolgens in ESS de volgende instelling bij net teruglevering het overschot terugleveren niet ingeschakelt
ik dacht nu gaat het werken mooi niet dus
vervolgen kun dit wel inschakelen en dan beperken systeem terugleveren inschakelen, en dan maximaal terugleveren op nul zetten, het overschot terugleveren zet je weer uit
dan blijft dat beperken systeem terug leveren op ja staan
vervolgens werkt het wel, de solaredge omvormers worden netjes gereduceerd naar het opdat moment gebruik, en er wordt niets teruggeleverd
gevonden denk je dan
maar dan komt het volgende probleem, als DESS dan de geladen kwh 's vanuit de batterij weer op het net wil zetten
dan gebeurt er niets, omdat het beperken systeem terugleveren nog op 0 staat
mijn vraag is dit op te lossen met een instelling die ik over het hoofd zie, of is de gekozen weg niet de juiste
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Herkenbaar. Met mijn Enphase installatie ervaar ik hetzelfde gedrag. Overdag wil je de ene configuratie toepassen en 's avonds ben je je configuratie weer aan het bijstellen. Naast Green mode en Trade mode zou je een 3e modus wensen om dit automatisch te regelen.Boerm schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:42:
... maar dan komt het volgende probleem, als DESS dan de geladen kwh 's vanuit de batterij weer op het net wil zetten
mijn vraag is dit op te lossen met met een instelling die ik over het hoofd zie, of is de gekozen weg niet de juiste
Ben zelf pas net begonnen met Victron ervaring opbouwen. Veel te leren nog. Mijn vermoeden is dat we dit soort configuraties zelf moeten gaan opzetten/organiseren met NodeRed.
Om hierop terug te komen, in DVCC heb ik het laad voltage teruggezet op 49,8 volt en hij laat nu keurig tot 65%, SOC bandbreedte tijdens vakantie is nu 45% - 65%, helemaal top dusrevolution-nl schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:08:
Ik ga binnenkort met vakantie en zit een beetje te twijfelen met ik de accu gaan doen. Mijn dynamische contract gaat pas in September in.
Hoe doen jullie dit?
Met de inline meter van SolarEdge kan je dat regelen, export 0. Onafhankelijk van het Victron systeem. Zolang je accu aan het laden is doet hij niks, tot hij vol is en wil gaan exporteren word de omvormer terug geregeld door SolarEdge zelf.Boerm schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:42:
Wie kan mij helpen
ik probeer het overschot aan PV opbrengst nadat de batterij voor 100% geladen is naar 0 te reduceren, zodat er niet meer teruggeleverd wordt
ik heb solaredge omvormers, die heb ik zodanig ingesteld, ik heb mijn inline meter er tussen uitgehaald
vervolgens kun je in VRM de dynamische vermogensbegrenzing bij intergraties inschakelen
vervolgens in ESS de volgende instelling bij net teruglevering het overschot terugleveren niet ingeschakelt
ik dacht nu gaat het werken mooi niet dus
vervolgen kun dit wel inschakelen en dan beperken systeem terugleveren inschakelen, en dan maximaal terugleveren op nul zetten, het overschot terugleveren zet je weer uit
dan blijft dat beperken systeem terug leveren op ja staan
vervolgens werkt het wel, de solaredge omvormers worden netjes gereduceerd naar het opdat moment gebruik, en er wordt niets teruggeleverd
gevonden denk je dan
maar dan komt het volgende probleem, als DESS dan de geladen kwh 's vanuit de batterij weer op het net wil zetten
mijn vraag is dit op te lossen met een instelling die ik over het hoofd zie, of is de gekozen weg niet de juiste
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Smeltzekeringen of automaten?reneeke1970 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Ik vermoed dat die instelling andere functie heeft, mijne staat op 20 maar word ook genegeerd.
Automaat, c 25
Bij 34 amp sprong hij wel ahum....
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 20-08-2025 22:14 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Hmz, dan heb ik hier ook nog wat ruimte. Heb ook automaten en draai nu op 27Areneeke1970 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Automaat, c 25
Bij 34 amp sprong hij wel ahum....
dit werkt niet als je export op 0 zet dan gaat je omvormer een aan/uit /een jojo effect uitvoeren, want de victron meter is supersnel maar al gaat er maar een cooker aan en weer uit dan schiet hij beneden de 0 en flapt je omvormer weer uit, hij komt dan even later weer bij maar dan heb je de volgende belasting weer die aan en uit gaatWoudseHoeve schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:24:
[...]
Met de inline meter van SolarEdge kan je dat regelen, export 0. Onafhankelijk van het Victron systeem. Zolang je accu aan het laden is doet hij niks, tot hij vol is en wil gaan exporteren word de omvormer terug geregeld door SolarEdge zelf.
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Als ik het goed heb begrepen gaat een C karakteristiek er veel langzamer uit dan een A of B karakteristiek.Niek_ schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Hmz, dan heb ik hier ook nog wat ruimte. Heb ook automaten en draai nu op 27A
vraag is natuurlijk ook hoe erg het is als deze eruit klapt. je hebt als het goed is nog accu om je huis op te draaien.
Dit wordt netjes gevolgd, nu heb ik een MPII-GX en vroeg mij dus af. Zal die resterende 20% wel door de critical loads gebruikt kunnen worden bij grid spanningsuitval?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Wat heb je gebruikt om die 20% SoC aan te geven (waar)?The-Source schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:48:
Vraagje, ik heb mijn systeem nu zo ingericht dat deze de accu tot maximaal 20% SOC ontlaad.
Dit wordt netjes gevolgd, nu heb ik een MPII-GX en vroeg mij dus af. Zal die resterende 20% wel door de critical loads gebruikt kunnen worden bij grid spanningsuitval?
Als je gaat naar je remote console en dan Settings -> System Setup -> ESS dan zie je de mogelijkheid "Minimum SoC (unless grid fails)" Als je het daarmee regelt dan spreekt het dus voor zich, bij uitval grid zal hij wel lager gaan.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM