Ik ben opzoek naar adviezen en ervaringen met een non-victron laadpaal.
Binnen afzienbare tijd zal er hier een EV komen ( met dank aan de werkgever) met een Eve-single-pro-line laadpaal.
Nu wil ik graag zelf bepalen of ik energie uit de Batterijen haal of uit het grid.
Mijn settup is:
3 maal een MP 5000Va met 3 maal 16 kwh accu capaciteit.
Zodoende heb ik al even het topic doorgespit naar oplossingen en die zijn er zeker, hier onder even een opsomming voor iemand met dezelfde uitdaging.
Sorry de iets wat grote post
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:55:
[...]
Nee, Victron ondersteunt geen andere laadpalen (Ik heb een Alfen).
Als ik de batterij ga laden, doe ik dat door het grid setpoint naar -16900 te zetten. Zoveel kan ik niet laden inde thuisbatterij, maar op deze manier kan ook de vaatwasser gewoon aan. Of ik kan ook de EV laden. Als ik en de thuisaccu en de EV tegelijk wil laden reduceer ik wel de max laadstroom naar de EV op 10A. Dan gaat het goed en laden beide op. Als ook de vaatwasser aan gaat zorgt loadbalancing er voor dat mijn zekeringen er niet uitvliegen.
Als ik niet de thuisaccu wil laden en wel de EV (ja dat is soms) dan zet ik het Victron grid setpoint gelijk aan het vermogen dat de laadpaal levert.
Als er geen zon is zorgt dat ervoor dat het huis op de thuisbatterij draait en de EV uit het grid geladen wordt.
Als er wel zon is zorgt dat ervoor dat de PV de thuisaccu in gaat en de EV uit het grid geladen wordt.
Werkt prima zo. In theorie zou ik ook deels de EV kunnen laden uit de batterij, maar omdat de rekening daarvoor naar de LM gaat is dat niet interessant.
Als je grid setpoint naar -16900 ga je toch juist veel energie naar het net sturen?
Hoe heb je dit opgezet? met automations in HA?
Zou je die eens willen delen, ik loop momenteel echt een beetje vast in hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Jazsie schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:57:
[...]
Ik regel zelf het vermogen van de Victron en hierbij tel ik het verbruik van de EV laadpaal eraf zodoende wordt de laadpaal nooit door de Victron "gevoed".
De ESS van Victron is te beperkt voor wat ik ermee doe

.
Neem aan dat je dit aanstuurt via HA of pak je dit anders aan?
wat zijn jouw ervaringen met hiermee?
Dit heb je zijdelings op een RPI geinstalleerd? en deze communiceerd naar naar de Laadpaal en de Victron ESS?
Ziet er wel mooi en duidelijk uit.
Jazsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:51:
[...]
Dat ligt aan de aansturing, infeite wanneer je standaard (D)ESS draait dan houd het Victron systeem het algehele verbruik in de gaten en past zich daar op aan.
Je Victron systeem zal zich automatisch aanpassen aan je totale huidige verbruik.
Hier ga je dan van uit dat EV laden altijd voorrang krijgt boven je Victron systeem.
Ander alternatief is zelf aansturen met je eigen script zoals bv @
MJ de Bruijn het doet.
Ik doe het zelf net weer iets anders, ik stuur mijn DIY SmartEVSE aan via HA/Node-RED maar als ook het Victron systeem via VenusOS waarbij ik het vermogen van de EV niet meetelt, immers wil ik dat de EV altijd van het NET laad en niet vanuit de batterij waarbij de maximale huisaansluiting niet wordt overschreden wanneer Victron aan het laden is.
Check dus goed hoe je EV wilt gaan laden, er zijn meerdere mogelijkheden.
Ik zou dus het hele verhaal ook aan handen kunnen geven aan DESS, intrepeteer uit jouw eerste alinea?
wil je jouw Node red scriptje eens delen?
Het liefste wil ik het laden van de auto en thuisaccu in de Cerbo regelen.
En nog een algemeen vraagje:
de setting "MaxDischargePower" ik heb deze nu op max 2900 watt gezet. Is dit per multiplus? of in totaal?
vindt dit nergens duidelijk terug.
Edit: net ff kunnen testen, dit is het totaal vermogen. Dus max 60A @ 48V * 3 accu packs = 8640 watt. Nu het totaal hierop staan zodat de discharge nooit boven dit vermogen mag/ kan komen!
Met deze setting zou je toch ook het complete vermogen terug kunnen brengen om geen energie uit de accu te gebruiken?
[
Voor 3% gewijzigd door
luigi87 op 28-07-2025 12:56
]