Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 53 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dutchguy_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Klopt, ik wist dat mijn accucapaciteit wat te klein is, er moet nog een tweede accupakket bijkomen, dan heb ik uiteindelijk 39,2kWh

Tijdens het testen was mijn PV opbrengst veel lager namelijk <= 5 Kw, dus ik nam aan dat hij op dat moment wel voldeed aan de 1.0 rule.
Correct
Het vermogen naar de 4 Pylontech accu's worden geregeld door het BMS, welke is ingesteld op maximaal 400Ah, dus 100Ah per accu, welke hij in de praktijk natuurlijk nooit zal halen
100Ah en 400Ah zijn capaciteiten, niet de maximale laad/ontlaadstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:39
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:47:

100Ah en 400Ah zijn capaciteiten, niet de maximale laad/ontlaadstroom
Je hebt gelijk, het vermogen wordt bepaald door BMS, ik weet niet welke instellingen die heeft

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_ FF gegoogled, maar die zou (per accu) op 100A moeten staan. Dus geen probleem daar. Je kabeldiktes zullen wel minimaal 35mm2 zijn (aanname van mij!!!) en dus ook ok.

Misschien toch een glitch in de Multi's? Die zijn nog vrij nieuw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:59:
@Dutchguy_ FF gegoogled, maar die zou (per accu) op 100A moeten staan. Dus geen probleem daar. Je kabeldiktes zullen wel minimaal 35mm2 zijn (aanname van mij!!!) en dus ook ok.

Misschien toch een glitch in de Multi's? Die zijn nog vrij nieuw natuurlijk.
Klopt de kabels van de Multi naar de Lynx distributor zijn 70mm2 en van de lynx naar de accu's zijn de 'standaard' kabels van Pylontech, welke ook 100A aan kunnen

De multi's zijn inderdaad nieuw, welke type omvormer heb jij dan ?

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:09
Dutchguy_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:49:
Klopt de kabels van de Multi naar de Lynx distributor zijn 70mm2 en van de lynx naar de accu's zijn de 'standaard' kabels van Pylontech, welke ook 100A aan kunnen
Elke accu afzonderlijk aangesloten op de Lynx of onderling door verbonden?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
sandergar schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Elke accu afzonderlijk aangesloten op de Lynx of onderling door verbonden?
Iedere accu is inderdaad afzonderlijk aangesloten op de Lynx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:54
Dutchguy_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Dank, ik heb de auto scans in zowel PV omvormers en Modbus ook al de gehele tijd uit staan, dat lijkt het dus hier niet te zijn. Zie jij je Solagedge wel onder Modbus staan ? Ik krijg daar namelijk geen enkel apparaat zichtbaar
Probeer eens modbus UDP op de Victron. Dat was voor mij de truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Laatst online: 13:38
Dutchguy_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Frequency-shift werkt volgens mij alleen in off-grid situaties, dynamische vermogensbegrenzing is sinds een paar weken actief (sinds Venus OS 3.60), en moet ervoor zorgen dat de Solaredge minder vermogen afgeeft in on-grid situaties, waarbij de accu vol is en de elektriciteitsprijs negatief is, en je dus niet wilt terugleveren.

In de Solaredge heb ik de de f(P) ook moeten aanpassen, de 51,2Hz staat daar inderdaad te hoog, ik dacht 20%, deze moet naar 0% bij 51,2Hz.

Wat mij echter nog wel opvalt: als de Solaredge overdag PV-opbrengst heeft en het huis nagenoeg geen belasting en de accu nog niet vol zit (<= 90%) en ik de hoofdschakelaar omzet (dus off-grid ga) de hele victron installatie (alle 3 de omvormers) in een beveiliging gaat gedurende ca. 30 seconden en daarna weer opstart, de Solaredge gaat vervolgens na een paar minuten ook weer gaat leveren, wat ik dan ook verwacht na het opnieuw opstarten van de omvormers en reageert dan ook op de frequency-shift als de accu langzaam aan vol komt.
Ten tijde van het omzetten van de hoofdschakelaar zie ik in de ‘Alarm logs’ een melding namelijk: ‘High AC output voltage alarm: Alarm’ en deze is dan altijd op Fase L1.

Als ik de hoofdschakelaar omzet als er geen PV opbrengst, zoals in de avond/nacht, gaat de victron installatie niet in deze beveiliging modus en draait hij vlekkeloos door in off-grid, zelfs de lampen knipperen niet eens

Ik weet niet of anderen dit ook herkennen met een losse omvormer op de AC OUT-1 uitgang, of nog beter, hier een oplossing voor hebben.
Ik heb geen DESS geconfigureerd, en ik krijg altijd vol tarief terug van mijn draaischijfmeter, dus nog geen noodzaak om dynamisch terug te schalen. Ik merk wel dat de AC PV in off-grid netjes uitschakelt bij veel vermogen, ik heb het middenveld daarin nog niet getest.

Als het terugschakelen via de modbus connectie naar de SE verloopt heb ik er weinig vertrouwen in, aangezien die verbinding niet stabiel genoeg is om duidelijke input voor opbrengst van te krijgen. Daar zou ik geen dynamische aanpassing aan willen hangen als mijn installatie er vanaf hangt.

Overigens heb ik een enkele accu van 16kwh, gelimiteerd op 140A, en met een middag opbrengst van 9kw uit de SE10K en 6kw uit de strings aan de multi-rs mppt’s zit ik aan de krappe kant. Volgens de regel van 1.0 mag je de multi-rs mppt’s buiten beschouwing laten (die kunnen instant worden afgeschakeld) en gaat het dus alleen om de AC-PV, welke bij SE frequency shift ondersteund en dus ook snel kan worden afgeschakeld. (Overigens heb ik dit getest en ook 1x een high voltage op L1 gehad in de SE logs, op basis hiervan zal de SE ook gelijk uitschakelen)
Verder bij mijn tests nooit de AC-Out om zien vallen of een nood situatie gehad.
Ik wil volgend jaar een tweede (en misschien 3e/4e) accu aanschaffen als ik geen vast contract en draaischijfmeter meer heb. Dan kan het nog een paar maanden renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Paulluijken schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:11:
[...]

Probeer eens modbus UDP op de Victron. Dat was voor mij de truuk.
Hoe configureer je de Victrons in modbusUDP? Ik heb in de VRM applicatie geen setting waar dat kan. Ik weet echter zeker nog niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Dutchguy_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:49:
[...]
De multi's zijn inderdaad nieuw, welke type omvormer heb jij dan ?
Multiplus 8kVA, drie stuks

Ik ben een door mijn ideeën heen. Misschien is een post op het Victron forum een volgende stap voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:44

pvg

Misschien nog een andere optie om een Solaredge omvormer stabiel in venus os te krijgen: met een RS485 naar ethernet modbus adapter (bijv waveshare)? De SE omvormer modbus laten loggen op een RS485 poort en daar de adapter op aansluiten. Vervolgens via modbus tcp de adapter in venus os opnemen.
Iemand dit al eens geprobeerd? Dit is ook veel minder ingrijpend (en goedkoper) dan een extra meter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:56
Ter info
Ik heb hier 8 cellen 230 AH alle van dezelfde batch. Eerst alle cellen naar 3.65V gebracht toen geheel ontladen en weer naar 3.65V. Alles ziet/zag er perfect uit. Hierna een 24V accu van de cellen gemaakt. Als BMS gebruik ik JKBMS. Nu na 2 maanden gebruik zie ik dit als cell spanning verschil. Cel 5 is altijd de 'boos doener' te hoog of te laag. Zie grafiek
Wat is jullie advies cel 5 vervangen of gewoon opnieuw balanceren ????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rW7_sUKK857LYwz5MrTLCTUjhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkovKtYTRodoyGa8F7fGoOi7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:14:
Misschien nog een andere optie om een Solaredge omvormer stabiel in venus os te krijgen: met een RS485 naar ethernet modbus adapter (bijv waveshare)? De SE omvormer modbus laten loggen op een RS485 poort en daar de adapter op aansluiten. Vervolgens via modbus tcp de adapter in venus os opnemen.
Iemand dit al eens geprobeerd? Dit is ook veel minder ingrijpend (en goedkoper) dan een extra meter plaatsen.
Ik heb net twee waveshare adapters besteld om dit te proberen. Ze komen woensdag binnen, als het niet lukt kan ik ze altijd nog gebruiken om RS485 via LAN te verlengen, scheelt weer een draadje trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:48:
Ter info
Ik heb hier 8 cellen 230 AH alle van dezelfde batch. Eerst alle cellen naar 3.65V gebracht toen geheel ontladen en weer naar 3.65V. Alles ziet/zag er perfect uit. Hierna een 24V accu van de cellen gemaakt. Als BMS gebruik ik JKBMS. Nu na 2 maanden gebruik zie ik dit als cell spanning verschil. Cel 5 is altijd de 'boos doener' te hoog of te laag. Zie grafiek
Wat is jullie advies cel 5 vervangen of gewoon opnieuw balanceren ????

[Afbeelding]
Cel 5 van plaats wisselen met een andere cel en kijken of het probleem mee verhuist. Misschien is het een slechte verbinding?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Multiplus 8kVA, drie stuks

Ik ben een door mijn ideeën heen. Misschien is een post op het Victron forum een volgende stap voor je?
Dat is dan misschien wel het enige verschil, de Multiplus versus de Multi RS Solar, misschien kan de Multi RS Solar op dit moment nog minder goed overweg met een externe PV opbrengst aan de AC OUT 1 zijde.
Ik hoop dat er hier iemand is welke ook een Multi RS Solar heeft met een externe PV omvormer en dan overdag, met PV opbrengst kan testen wat zijn installatie doet als die off grid wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_
Misschien een topic op het Victron Community forum aanmaken? Victron leest daar ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb net twee waveshare adapters besteld om dit te proberen. Ze komen woensdag binnen, als het niet lukt kan ik ze altijd nog gebruiken om RS485 via LAN te verlengen, scheelt weer een draadje trekken.
Ik ben heel benieuwd naar jou resultaten en dan naar vooral twee zaken, krijg je een stabiele verbinding en kun je op deze manier ook de dynamische vermogensbegrenzing inschakelen en laten werken.

Ik merk dat de PV integratie middels welke middels TCP en modbus specs, vooral in de ochtend slecht tot stand komt, lijkt wel of hij de verbinding niet tot stand brengt bij het 'ontwaken/opstarten productie' van de Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar jou resultaten en dan naar vooral twee zaken, krijg je een stabiele verbinding en kun je op deze manier ook de dynamische vermogensbegrenzing inschakelen en laten werken.

Ik merk dat de PV integratie middels welke middels TCP en modbus specs, vooral in de ochtend slecht tot stand komt, lijkt wel of hij de verbinding niet tot stand brengt bij het 'ontwaken/opstarten productie' van de Solaredge.
Nog een vraagje, wat bij mij wel ‘iets’ heeft geholpen.
Ik heb de log-interval van de Cerbo naar 1 minuut gezet. Wellicht dat dit voorkomt dat er een timeout op het SE modbus interface ontstaat?

Deze is van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1iOspJnas4gPt70GXsBRs3wszo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2VudU6Baf3QidaS0oYKU3Dx.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is van 3 dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpS_amnJaqRgWIcrFCGu56jfOoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yboda4eSzoxWkHXVSJy5EUGm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Beer070 op 26-07-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Beer070 bij mij staat alles default en nooit een issue gehad, kortom wellicht toch iets in je netwerk wat niet lekker zit ?
Mijn SE & Cerbo zitten beiden bekabeld op dezelfde switch (UniFi) en zelfde VLAN.
Geen centje pijn gehad met de communicatie over ethernet gehad.
Kortom zonder default settings te wijzigen werkt dit volledig betrouwbaar bij mij.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:29:
@Beer070 bij mij staat alles default en nooit een issue gehad, kortom wellicht toch iets in je netwerk wat niet lekker zit ?
Mijn SE & Cerbo zitten beiden bekabeld op dezelfde switch (UniFi) en zelfde VLAN.
Geen centje pijn gehad met de communicatie over ethernet gehad.
Kortom zonder default settings te wijzigen werkt dit volledig betrouwbaar bij mij.
Bij mij zitten de SE en Cerbo (samen met de energie meter) ook op een (oude) 8 poort UniFi switch op hetzelfde vlan. Het is een nieuwe SE10K, en nieuwe Cerbo, sinds ik de automatic scans uit heb gezet en de log periode op 1 minuut loopt het al een stuk beter, maar nog steeds niet perfect.
Display laat ook regelmatig de SE10K niet zien, en die komt dan een minuutje later op poppen, hoewel dat eerlijk gezegd de laatste tijd steeds minder vaak gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17

luigi87

Domotica Fanaticus

Na 2 weekjes draaien begint mijn SOC te driften?

1 accu pack zit nu op 92%
De 2de op 99%
En de laatste (master) op 100%

Kwam er ook achter dat er 1 v19 jk bms in zit, dit is de 92% SOC accu, maar wel uitgevoerd met het oude display.

De spanning op de accus wordt netjes 55.2v op alle accubakken.

Is dit de typische soc drift van de JK bms?

Wat kan het beste nu doen?
Of is dit gewoon normaal accepteerbaar gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOBrBu4cblU1FMmuukjjP9nf9-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CB1A5Lch63rQVTrFPCkxXCCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 26-07-2025 15:42 ]

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
@luigi87 Ik heb dit ook gehad met mijn 2 JK sets V15 , ik draai in DVCC modus waarbij de master JK de laadspanning en sturing regelt. Truc was om de master de langste tijden te geven zodat de slaves eerder 100% bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://powerforum.co.za/uploads/monthly_2025_04/image.png.44c966a3ad1f9a8489cfe48cadc32aec.png

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:12:
@luigi87 Ik heb dit ook gehad met mijn 2 JK sets V15 , ik draai in DVCC modus waarbij de master JK de laadspanning en sturing regelt. Truc was om de master de langste tijden te geven zodat de slaves eerder 100% bereiken.

[Afbeelding]
Klinkt inderdaad als mijn probleem.
Welke tijden heb jij aangehouden? Rcv staat nu 1 uur bij mij

[ Voor 13% gewijzigd door luigi87 op 26-07-2025 16:19 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 13:11
luigi87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Klinkt inderdaad als mijn probleem.
Welke tijden heb jij aangehouden? Rcv staat nu 1 uur bij mij
Afbeeldingslocatie: https://off-grid-garage.com/wp-content/uploads/2024/01/screenshot-3.png
RCV TIME en RFV TIME in uren.
RFV time heb ik ook op 2 uur staan de slave op 1 uur
En soc 100% volt , kun je op een slave wat lager zetten of master wat hoger.
https://off-grid-garage.com/my-settings/

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 26-07-2025 16:24 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Beer070 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:40:
[...]

Bij mij zitten de SE en Cerbo (samen met de energie meter) ook op een (oude) 8 poort UniFi switch op hetzelfde vlan. Het is een nieuwe SE10K, en nieuwe Cerbo, sinds ik de automatic scans uit heb gezet en de log periode op 1 minuut loopt het al een stuk beter, maar nog steeds niet perfect.
Display laat ook regelmatig de SE10K niet zien, en die komt dan een minuutje later op poppen, hoewel dat eerlijk gezegd de laatste tijd steeds minder vaak gebeurt.
Als dit nu bij mij het geval zou zijn zou ik met wireshark in de weer gaan, want dit is gewoon niet normaal / onstabiel gedrag.
Overigens staat bij mij automatic scans (zoals gezegd alles default) gewoon aan.

Waarschijnlijk heb je deze al 100x gelezen maar voor de zekerheid hier nog even de intergratie handleiding van Victron : https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

habbekrats schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
RCV TIME en RFV TIME in uren.
RFV time heb ik ook op 2 uur staan de slave op 1 uur
En soc 100% volt , kun je op een slave wat lager zetten of master wat hoger.
https://off-grid-garage.com/my-settings/
Top heb al even wat settings aangepast.
Kijken of morgen de bovenste bak wat voller komt te zitten.
En anders weet ik nu met welke settings ik kan spelen om het juist te krijgen.
Dank _/-\o_

Edit: @habbekrats
Ging sneller dan verwacht maar alles zit weer op 100%
De bovenste bak ging wel van 92% naar 100% in een stap :+

[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 26-07-2025 19:22 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:37:
[...]
Waarschijnlijk heb je deze al 100x gelezen maar voor de zekerheid hier nog even de intergratie handleiding van Victron : https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Hoe werkt die integratie met de MultiRS ? die heeft volgens mij geen mogelijkheid voor een dry contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchguy_
@cyclone
Slux schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Hoe werkt die integratie met de MultiRS ? die heeft volgens mij geen mogelijkheid voor een dry contact.
Ik heb de integratie inderdaad vele malen doorgelezen.

Ik werk inderdaad niet met een dry contact, ik heb de Solaredge 'gewoon' aangesloten op de AC OUT 1 van de multi RS. Tevens een paar instellingen in de Solaredge aangepast, deze heb ik een paar dagen terug hier gepost (mocht iemand verbeteringen zien, dan houd ik mij aanbevolen), met name de frequency verschuiving is volgens mij van belang in geval van off-grid situatie.

Integratie met een dry contact is volgens mij wel mogelijk door een uitgang van de Cerbo te gebruiken in combinatie met een relais, maar zoals gezegd gebruik ik dat hier momenteel niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Dutchguy_ mijn opmerking over de intergratie was in basis voor @Beer070 bedoeld (die ik ook quote in mijn reactie) i.v.m. zijn communicatie problemen.

Ik heb 0 ervaring met de RS dus ik waag mij daar verder niet aan, ik heb de MultiPlus II hangen samen met een Cerbo Hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchguy_
cyclone schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:19:
@Dutchguy_ mijn opmerking over de intergratie was in basis voor @Beer070 bedoeld (die ik ook quote in mijn reactie) i.v.m. zijn communicatie problemen.

Ik heb 0 ervaring met de RS dus ik waag mij daar verder niet aan, ik heb de MultiPlus II hangen samen met een Cerbo Hangen.
Volgens mij hebben @Beer070 en ik dezelfde communictie problemen, beide laten we de communicatie via de Cerbo lopen (welke dus af en toe wegvalt) met een verschil dat @Beer070 en jij de Multiplus hebben en ik de Multi RS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Dutchguy_ zou kunnen ik lees / reageer niet op iedereen hier gezien ik geen RS heb niet met jou meegelezen.

Ik draai mijn Cerbo overigens nog steeds op versie 3.55 wellicht dat dit het verschil maakt ?
Was iig voorlopig niet van plan te gaan upgraden gezien alles bij mij goed werkt, maar misschien is dat nog iets om te proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens mij hebben @Beer070 en ik dezelfde communictie problemen, beide laten we de communicatie via de Cerbo lopen (welke dus af en toe wegvalt) met een verschil dat @Beer070 en jij de Multiplus hebben en ik de Multi RS
Ik heb ook multi-Rs (3 fase), maar met maar 1 accu.
Sinds ik de periode naar 1 minuut heb gezet zie ik de gaps nauwelijks meer in de rapportage, maar in het Dashboard overzicht valt de SE pv regelmatig weg.
Ik heb de nieuwe energie meters ontvangen maar nog geen tijd gehad om ruimte te maken op een dinrail. :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben opzoek naar adviezen en ervaringen met een non-victron laadpaal.

Binnen afzienbare tijd zal er hier een EV komen ( met dank aan de werkgever) met een Eve-single-pro-line laadpaal.

Nu wil ik graag zelf bepalen of ik energie uit de Batterijen haal of uit het grid.

Mijn settup is:
3 maal een MP 5000Va met 3 maal 16 kwh accu capaciteit.

Zodoende heb ik al even het topic doorgespit naar oplossingen en die zijn er zeker, hier onder even een opsomming voor iemand met dezelfde uitdaging.

Sorry de iets wat grote post
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Nee, Victron ondersteunt geen andere laadpalen (Ik heb een Alfen).
Als ik de batterij ga laden, doe ik dat door het grid setpoint naar -16900 te zetten. Zoveel kan ik niet laden inde thuisbatterij, maar op deze manier kan ook de vaatwasser gewoon aan. Of ik kan ook de EV laden. Als ik en de thuisaccu en de EV tegelijk wil laden reduceer ik wel de max laadstroom naar de EV op 10A. Dan gaat het goed en laden beide op. Als ook de vaatwasser aan gaat zorgt loadbalancing er voor dat mijn zekeringen er niet uitvliegen.

Als ik niet de thuisaccu wil laden en wel de EV (ja dat is soms) dan zet ik het Victron grid setpoint gelijk aan het vermogen dat de laadpaal levert.

Als er geen zon is zorgt dat ervoor dat het huis op de thuisbatterij draait en de EV uit het grid geladen wordt.

Als er wel zon is zorgt dat ervoor dat de PV de thuisaccu in gaat en de EV uit het grid geladen wordt.

Werkt prima zo. In theorie zou ik ook deels de EV kunnen laden uit de batterij, maar omdat de rekening daarvoor naar de LM gaat is dat niet interessant.
Als je grid setpoint naar -16900 ga je toch juist veel energie naar het net sturen?

Hoe heb je dit opgezet? met automations in HA?
Zou je die eens willen delen, ik loop momenteel echt een beetje vast in hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Jazsie schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:57:
[...]

Ik regel zelf het vermogen van de Victron en hierbij tel ik het verbruik van de EV laadpaal eraf zodoende wordt de laadpaal nooit door de Victron "gevoed".

De ESS van Victron is te beperkt voor wat ik ermee doe :+.
Neem aan dat je dit aanstuurt via HA of pak je dit anders aan?
Tozz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Ik had 3/4 jaar een eigen gebouwd scriptje die mijn laadpaal (Alfen Eve) aanstuurde, maar ben sinds kort over naar https://evcc.io/
wat zijn jouw ervaringen met hiermee?
Dit heb je zijdelings op een RPI geinstalleerd? en deze communiceerd naar naar de Laadpaal en de Victron ESS?

Ziet er wel mooi en duidelijk uit.
Jazsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:51:
[...]

Dat ligt aan de aansturing, infeite wanneer je standaard (D)ESS draait dan houd het Victron systeem het algehele verbruik in de gaten en past zich daar op aan.

Je Victron systeem zal zich automatisch aanpassen aan je totale huidige verbruik.
Hier ga je dan van uit dat EV laden altijd voorrang krijgt boven je Victron systeem.

Ander alternatief is zelf aansturen met je eigen script zoals bv @MJ de Bruijn het doet.

Ik doe het zelf net weer iets anders, ik stuur mijn DIY SmartEVSE aan via HA/Node-RED maar als ook het Victron systeem via VenusOS waarbij ik het vermogen van de EV niet meetelt, immers wil ik dat de EV altijd van het NET laad en niet vanuit de batterij waarbij de maximale huisaansluiting niet wordt overschreden wanneer Victron aan het laden is.

Check dus goed hoe je EV wilt gaan laden, er zijn meerdere mogelijkheden.
Ik zou dus het hele verhaal ook aan handen kunnen geven aan DESS, intrepeteer uit jouw eerste alinea?

wil je jouw Node red scriptje eens delen?
Het liefste wil ik het laden van de auto en thuisaccu in de Cerbo regelen.

En nog een algemeen vraagje:
de setting "MaxDischargePower" ik heb deze nu op max 2900 watt gezet. Is dit per multiplus? of in totaal?
vindt dit nergens duidelijk terug.

Edit: net ff kunnen testen, dit is het totaal vermogen. Dus max 60A @ 48V * 3 accu packs = 8640 watt. Nu het totaal hierop staan zodat de discharge nooit boven dit vermogen mag/ kan komen!

Met deze setting zou je toch ook het complete vermogen terug kunnen brengen om geen energie uit de accu te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 28-07-2025 12:56 ]

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@luigi87 al gekeken naar de mogelijkheden van SmartEVSE ?

Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:51:
Edit: net ff kunnen testen, dit is het totaal vermogen. Dus max 60A @ 48V * 3 accu packs = 8640 watt. Nu het totaal hierop staan zodat de discharge nooit boven dit vermogen mag/ kan komen!

Met deze setting zou je toch ook het complete vermogen terug kunnen brengen om geen energie uit de accu te gebruiken?
Ja in principe wel natuurlijk maar wat als je juist volgas terug wilt leveren op dat moment omdat de prijs daar aanleiding toe geeft?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Thanks, Nee kende ik nog niet, ga mij er eens inverdiepen.
Maar in het eerste opzicht dnek ik niet dat direct mijn issue oplost, bij zit bij mij overal de hardware al op zijn plek en is het meer een software issue om dit juist aan te sturen.

Ik kan bij de laadpaal ook niet veel doen (ding is van de werkgever en gekoppeld aan platformen die verbruik registreren). Ik hoop wel de load balancer te kunnen beinvloeden.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RikHa schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Ja in principe wel natuurlijk maar wat als je juist volgas terug wilt leveren op dat moment omdat de prijs daar aanleiding toe geeft?
Juist....nog complexer 8)7

Kan in ieder geval wel hiermee mogelijk wel als tijdelijk oplossing gaan sturen.

Uiteindelijk will ik inderdaad DESS met trade mogelijkheden, en dat de auto ook nog vol raakt.

Dit lijkt mij mogelijk wel de oplossing, https://evcc.io/en/ alle verschillende devices en platformen hieraan koppelen, een ideale laadstrategie inkloppen en klaar.
En lijkt mij dat DESS Trade Mode hier gewoon lekker naast kan functioneren.

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:45
luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Juist....nog complexer 8)7

Kan in ieder geval wel hiermee mogelijk wel als tijdelijk oplossing gaan sturen.

Uiteindelijk will ik inderdaad DESS met trade mogelijkheden, en dat de auto ook nog vol raakt.

Dit lijkt mij mogelijk wel de oplossing, https://evcc.io/en/ alle verschillende devices en platformen hieraan koppelen, een ideale laadstrategie inkloppen en klaar.
En lijkt mij dat DESS Trade Mode hier gewoon lekker naast kan functioneren.
DOA probeert dit ook.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ah top, kende ik ook nog niet _/-\o_

HA draait hier al ga ik ook eens op inlezen.
Heb je er ook ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 28-07-2025 15:04 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:45
luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Ah top, kende ik ook nog niet _/-\o_

HA draait hier al ga ik ook eens op inlezen.
Heb je er ook ervaring mee?
Ja maar nog niet icm een Victron systeem (heb ik namelijk nog niet). Maar @KC27, de ontwikkelaar van DAO, draait het zelf vanwege zijn Victron systeem uit mijn hoofd.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
RikHa schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Dan kan evcc daar zelfs sinds heel kort rekening mee houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:24
verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door JBtL op 28-07-2025 17:38 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Ik heb ook multi-Rs (3 fase), maar met maar 1 accu.
Sinds ik de periode naar 1 minuut heb gezet zie ik de gaps nauwelijks meer in de rapportage, maar in het Dashboard overzicht valt de SE pv regelmatig weg.
Ik heb de nieuwe energie meters ontvangen maar nog geen tijd gehad om ruimte te maken op een dinrail. :-(.
Ik heb vandaag contact gehad met mijn leverancier van de Victron Multi RS omvormers, Ze herkennen de problemen zoals jij en ik deze hebben, sommige installaties hebben hier last van (communicatie verlies tussen Cerbo en PV omvormer welke gebruik maken van de Sunspecs), terwijl anderen hier totaal geen last hebben. Ze vermoeden dat het een software dingetje is welke op termijn wel zal worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Ik heb vandaag contact gehad met mijn leverancier van de Victron Multi RS omvormers, Ze herkennen de problemen zoals jij en ik deze hebben, sommige installaties hebben hier last van (communicatie verlies tussen Cerbo en PV omvormer welke gebruik maken van de Sunspecs), terwijl anderen hier totaal geen last hebben. Ze vermoeden dat het een software dingetje is welke op termijn wel zal worden opgelost.
Dank voor het uitzoeken!
Ik had tot gisteren eigenlijk weinig last, maar nadat ik de update naar large firmware heb gedaan valt de SE data er weer vaak uit.
Vanavond proberen een kabeltje ET112 naar VE canbus te krimpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Dan kan evcc daar zelfs sinds heel kort rekening mee houden…
Ik neig nu toch best wel naar EVCC ziet er best wel gebruiksvriendelijk uit en PItjes zat nog liggen.
Gebruik jij het? en wat is heel kort?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Ik neig nu toch best wel naar EVCC ziet er best wel gebruiksvriendelijk uit en PItjes zat nog liggen.
Gebruik jij het? en wat is heel kort?
Ik gebruik het enorm vaak en het is met stip het belangrijkste stukje software in huis. Ik draai het al sinds versie 0.50 ergens.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 28-07-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Ik kwam er gisteren bij toeval achter dat de Cerbo GX z’n internetverbinding kwijt was, daardoor werd er geen nieuw laad-/ontlaadprogramma gemaakt.
Op afstand was deze ook niet te benaderen, lokaal liet hij wel een netwerk zien maar bleef hij onbereikbaar en had hij bijvoorbeeld ook geen verbinding meer met de SolarEdge omvormer in hetzelfde netwerk. Na een reboot vanuit het menu kwam alle weer online.

Dit is overigens de 1e keer in 2 jaar tijd dat ik dit mee maak, maar iemand een idee of je de Cerbo GX zelf automatisch kan laten rebooten als dit zich voordoet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Niek_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 06:56:
Ik kwam er gisteren bij toeval achter dat de Cerbo GX z’n internetverbinding kwijt was, daardoor werd er geen nieuw laad-/ontlaadprogramma gemaakt.
Op afstand was deze ook niet te benaderen, lokaal liet hij wel een netwerk zien maar bleef hij onbereikbaar en had hij bijvoorbeeld ook geen verbinding meer met de SolarEdge omvormer in hetzelfde netwerk. Na een reboot vanuit het menu kwam alle weer online.

Dit is overigens de 1e keer in 2 jaar tijd dat ik dit mee maak, maar iemand een idee of je de Cerbo GX zelf automatisch kan laten rebooten als dit zich voordoet?
In je Cerbo --> VRM Online portal --> Reboot device when no contact

Deze misschien? Zelf heb ik het niet getest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

cyclone schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:47:
@WoudseHoeve
Vaag probleem dan inderdaad, zou alsnog de SE’s wel even een static lease (vaste reservering) in je dhcp server geven (komt neer op hetzelfde als een static ip adres ), en zolang jij een /24 subnet gebruikt moet het niet uitmaken of je nou de .1 of de .254 gebruikt en àlles daartussen zolang het maar een uniek ip adres is.

Wellicht idd je solaredge een keer resetten/ spanningsloos gooien.
En zeker zijn dat je wifi stabiel is en even checken dat je niet client isolation aan hebt staan op je wifi. Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Eindelijk werkt het.
Paar dagen terug op de SE omvormers de sunspec en modbus tcp uit gezet.
Nu eindelijk de ethernet kabel bij de omvormers uitgekomen.
Beide nu via ethernet aangesloten, met statisch IP nummers.
Sunspect (126) en modbus-TCP (502) weer ingesteld.
De Wifi inlog op de SE omvormers laten vergeten (anders ziet de cerbo er 4 ...)

Binnen een paar minuten alles verbonden !

Pffft hopelijk gaan de voorspellingen nu beter werken....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Knielen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:08:
[...]

In je Cerbo --> VRM Online portal --> Reboot device when no contact

Deze misschien? Zelf heb ik het niet getest
Kijk, goed gevonden. Ik ga dit eens instellen.

Uit de victron documentatie:
Network Watchdog: Reboot device when no contact

This optional feature (Settings → VRM Online Portal - disabled by default) reboots the GX device if it fails to connect to the VRM Portal. Configure the "No contact reset delay" to set reboot intervals. For example, setting a one-hour delay causes hourly reboots until connectivity is restored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
WoudseHoeve schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Eindelijk werkt het.
Paar dagen terug op de SE omvormers de sunspec en modbus tcp uit gezet.
Nu eindelijk de ethernet kabel bij de omvormers uitgekomen.
Beide nu via ethernet aangesloten, met statisch IP nummers.
Sunspect (126) en modbus-TCP (502) weer ingesteld.
De Wifi inlog op de SE omvormers laten vergeten (anders ziet de cerbo er 4 ...)

Binnen een paar minuten alles verbonden !

Pffft hopelijk gaan de voorspellingen nu beter werken....
Er is een issue bij meerdere SE sunspec modbus configuraties benoemd op het victron forum. Het is vandaag bij mij eigenlijk heel goed gegaan maar anderen hadden ernstige last. Vooralsnog kan het met features sinds Venus 3.60 te maken hebben, en/of aan een recente firmware van solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beer070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Er is een issue bij meerdere SE sunspec modbus configuraties benoemd op het victron forum. Het is vandaag bij mij eigenlijk heel goed gegaan maar anderen hadden ernstige last. Vooralsnog kan het met features sinds Venus 3.60 te maken hebben, en/of aan een recente firmware van solaredge.
Issues in de zin van? Heb je link naar bewuste topic?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchguy_
sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Hier een van de links van de victron community site waar over deze problemen wordt gesproken

https://community.victron...every-few-minutes/39939/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Dutchguy_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:39:
[...]
Hier een van de links van de victron community site waar over deze problemen wordt gesproken
Dank! Heb zelf geen SolarEdge maar weet nu wel hoe het probleem te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
sandergar schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:31:
[...]

https://community.victron...very-few-minutes/39939/43

Sorry voor de vertraging. Zie net dat dit al gepost was

[ Voor 4% gewijzigd door Beer070 op 29-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Dutchguy_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:39:
[...]

https://community.victron...every-few-minutes/39939/1
Nice! Dit verklaart waarom het hier maar bij 1 van de 3 inverters misgaat: we hebben 1 9K model (setapp) en 2 SE2200s met display. Die laatste 2 draaien oude SE firmware (3.2537) en hebben geen enkel probleem. Is dus een SE software issue in de recentere firmwares, mogelijk icm gewijzigde timing/message aantal of grootte van Venus OS…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
pvg schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:47:
[...]

Nice! Dit verklaart waarom het hier maar bij 1 van de 3 inverters misgaat: we hebben 1 9K model (setapp) en 2 SE2200s met display. Die laatste 2 draaien oude SE firmware (3.2537) en hebben geen enkel probleem. Is dus een SE software issue in de recentere firmwares, mogelijk icm gewijzigde timing/message aantal of grootte van Venus OS…
Draait jou 9K model soms ook op firmware CPU: 4.23.36, DSP1: 1.13.2405 en DSP2: 2.19.2001 hier mijn SE7K (zonder display) wel en die heeft dus problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Dutchguy_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Draait jou 9K model soms ook op firmware CPU: 4.23.36, DSP1: 1.13.2405 en DSP2: 2.19.2001 hier mijn SE7K (zonder display) wel en die heeft dus problemen
4.23.27, 1.20.23108 en 2.20.23030…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:34:
[...]

4.23.27, 1.20.23108 en 2.20.23030…
Ik draai 4.23.36 met 1.20.23108 en 2.20.23030,
Volgens mij heeft die firmware een IP ACK, RST die niet goed wordt opgepakt door Venus.
Ik heb er vandaag eigenlijk vrijwel geen last van gehad… lucky day?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@WoudseHoeve nice !
Netwerknerd (iets met beroepsdeformatie) in mijn vraagt zich nu wel af, lag dit aan een slechte / onbetrouwbare WiFi / netwerk verbinding of zou het feit dat je met DHCP werkte de bron van de issue zijn ?

Maar fijn dat het is opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Beer070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Ik draai nog vrolijk op Venus 3.55 en ik heb nergens last van, al een paar keer geopperd ook hier dat het wellicht handig is om als je deze issues hebt je Cerbo eens terug te zetten naar 3.55 (al was het alleen maar om even te testen en de root cause te achterhalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Ik ben positief verrast door de Multi RS Solar mppt omvormers.
Op SolarEdge staan 22 panelen op optimizers, waarvan 19x440Wp en 3x325Wp => totaal 9305 Wp. (11 OZO, 11 ZZW)
Op de Multi RS Solars staat 1 string van 6 en 1 string van 7 panelen met totaal 13x440Wp = 5720Wp. 6 OZO, 7 ZZW.
In de ochtend en avond performed Victron een stuk beter. Wellicht de moeite waard om nog een aantal panelen over te zetten, vooral voor de winter met minder direct zonlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf2uq3zYt5EDSY-oCAZaj3jj55M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Abu9YX79M6IQca9RLslEh2QE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:27:
Ik ben positief verrast door de Multi RS Solar mppt omvormers.
Op SolarEdge staan 22 panelen op optimizers, waarvan 19x440Wp en 3x325Wp => totaal 9305 Wp. (11 OZO, 11 ZZW)
Op de Multi RS Solars staat 1 string van 6 en 1 string van 7 panelen met totaal 13x440Wp = 5720Wp. 6 OZO, 7 ZZW.
In de ochtend en avond performed Victron een stuk beter. Wellicht de moeite waard om nog een aantal panelen over te zetten, vooral voor de winter met minder direct zonlicht.

[Afbeelding]
Da’s niet gek: je hebt te weinig panelen per richting op de SE. Minimum is 16 (60V optimizers) per richting voor een 3-fasen SE omvormer (‘s ochtend en ‘s avonds haal je de min spanning per richting niet). Die 6/7 per richting moeten dus eigenlijk bij de SE string er bij…
Kijk maar ‘ns in de monitoringportal naar de uitgangsspanning van de optimizer: waarschijnlijk clippen ze ‘s ochtends en ‘s avonds.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 30-07-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Da’s niet gek: je hebt te weinig panelen per richting op de SE. Minimum is 16 (60V optimizers) per richting voor een 3-fasen SE omvormer (‘s ochtend en ‘s avonds haal je de min spanning per richting niet). Die 6/7 per richting moeten dus eigenlijk bij de SE string er bij…
Kijk maar ‘ns in de monitoringportal naar de uitgangsspanning van de optimizer: waarschijnlijk clippen ze ‘s ochtends en ‘s avonds.
Ik heb ze alle 22 in 1 string, dus de omvormer gaat al redelijk snel aan.
in de grafiek heb ik van 6:15 tot 21:15 opbrengst, op die tijdstippen is de richting tov de zon niet meer relevant denk ik.
Hier de SE yield and totale yield van vandaag. buiten de wolkjes en een poging tot onderhoud ziet het er best vierkant uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wkw3xoZ2oUN3RpHKX9sDOaRWoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JlPsyBlDAoLu2phXof53wxA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgfn_pCFdRvEWbDGpWCPYUnHdic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zlOLcTYuCjgVugm4PkOu6bC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Ik heb ze alle 22 in 1 string, dus de omvormer gaat al redelijk snel aan.
in de grafiek heb ik van 6:15 tot 21:15 opbrengst, op die tijdstippen is de richting tov de zon niet meer relevant denk ik.
Hier de SE yield and totale yield van vandaag. buiten de wolkjes en een poging tot onderhoud ziet het er best vierkant uit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt in de SE monitoringportal de uitgangsspanning per optimizer zien. Ik vermoed dat die clipt op 60V in de ochtend en avond: de zon komt in de ochtend in het oosten op. Dan zullen alleen de panelen op OZO gaan leveren. Dat zijn er 11. 11x60V = 660V wat te weinig is. Mogelijk valt er ook al wat licht op de panelen op ZZW, maar die zullen gelimiteerd in vermogen zijn. Je omvormer gaat wel vroeg aan, maar kan waarschijnlijk maar weinig vermogen trekken. Het antwoord vind je in de SE monitoringportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
pvg schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Je kunt in de SE monitoringportal de uitgangsspanning per optimizer zien. Ik vermoed dat die clipt op 60V in de ochtend en avond: de zon komt in de ochtend in het oosten op. Dan zullen alleen de panelen op OZO gaan leveren. Dat zijn er 11. 11x60V = 660V wat te weinig is. Mogelijk valt er ook al wat licht op de panelen op ZZW, maar die zullen gelimiteerd in vermogen zijn. Je omvormer gaat wel vroeg aan, maar kan waarschijnlijk maar weinig vermogen trekken. Het antwoord vind je in de SE monitoringportal.
De Victron panelen zitten op dezelfde oriëntatie en leveren vooral met minder licht meer kracht, en met meer licht relatief meer kracht, maar ze hebben ook minder schaduw van schoorstenen en zo. Ik heb vanochtend toevallig rond 8 uur gekeken en toen stond er 860V op de SE DC, maar ik ga morgen weer even kijken om te zien wat de string als geheel doet. Toen ik er maar 16 panelen op had ging de string pas rond 9 uur lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Beer070 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:47:
[...]

De Victron panelen zitten op dezelfde oriëntatie en leveren vooral met minder licht meer kracht, en met meer licht relatief meer kracht, maar ze hebben ook minder schaduw van schoorstenen en zo. Ik heb vanochtend toevallig rond 8 uur gekeken en toen stond er 860V op de SE DC, maar ik ga morgen weer even kijken om te zien wat de string als geheel doet. Toen ik er maar 16 panelen op had ging de string pas rond 9 uur lopen.
Precies, SE heeft voldoende panelen per richting nodig. De totale stringspanning zegt weinig. Voor een goede diagnose moet je echt naar de uitgangsspanning per optimizer kijken. Als er een aantal clippen tegen de 60V (die met zon) en de rest (nog zonder zon) op lager voltage, is het duidelijk.
Zie ook het “grote solaredge topic”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@pvg ik deel jouw observatie hier.
De vergelijking die gemaakt wordt op basis van deze strings / MPPT’s is niet in het algemeen door te trekken naar de conclusie dat de Victron het beter doet dan SE.

Wellicht wel in deze situatie (want te weinig panelen / optimizers op dezelfde oriëntatie. Veel gemaakte fout in veel SE designs waarbij men de minimale stringlengte niet goed toepast.
Zo ook in dit geval waarbij ondanks dat het werkt er eigenlijk minimaal 16 panelen dezelfde oriëntatie zouden moeten hebben voor het optimaal functioneren van de string.

Sowieso is het altijd aan te bevelen om een string per oriëntatie te bouwen en ze niet te mixen. Feit dat SE 3fase omvormers een flink aantal panelen nodig heeft per string maakt dat vaak lastig en zie je dat men toch oriëntaties gaat combineren om maar aan de minimale string lengte te kunnen voldoen.

Kortom voor deze situatie zal de Victron MPPT wellicht een betere opbrengst geven.
Nadeel is wel dat als je dit “even” wilt testen en je panelen wilt omzetten, je wel je dak op moet om bij de desbetreffende panelen de SE optimisers te verwijderen (of i.i.g. los te koppelen (al is verwijderen beter om corrosie in de dan liggende mc4 connectoren te voorkomen als ze in de winter op je dak blijven liggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:03:
@pvg ik deel jouw observatie hier.
De vergelijking die gemaakt wordt op basis van deze strings / MPPT’s is niet in het algemeen door te trekken naar de conclusie dat de Victron het beter doet dan SE.

Wellicht wel in deze situatie (want te weinig panelen / optimizers op dezelfde oriëntatie. Veel gemaakte fout in veel SE designs waarbij men de minimale stringlengte niet goed toepast.
Zo ook in dit geval waarbij ondanks dat het werkt er eigenlijk minimaal 16 panelen dezelfde oriëntatie zouden moeten hebben voor het optimaal functioneren van de string.

Sowieso is het altijd aan te bevelen om een string per oriëntatie te bouwen en ze niet te mixen. Feit dat SE 3fase omvormers een flink aantal panelen nodig heeft per string maakt dat vaak lastig en zie je dat men toch oriëntaties gaat combineren om maar aan de minimale string lengte te kunnen voldoen.

Kortom voor deze situatie zal de Victron MPPT wellicht een betere opbrengst geven.
Nadeel is wel dat als je dit “even” wilt testen en je panelen wilt omzetten, je wel je dak op moet om bij de desbetreffende panelen de SE optimisers te verwijderen (of i.i.g. los te koppelen (al is verwijderen beter om corrosie in de dan liggende mc4 connectoren te voorkomen als ze in de winter op je dak blijven liggen)
Ter verduidelijking, de panelen liggen op een plat dak met 21 graden hellingshoek. Er zijn nu 20 panelen die allemaal in dezelfde range zitten 2.5A en ~40V. Ik heb 2 panelen die 12 volt draaien en 0,8 A, waarvan ik me nu afvraag of ik die niet beter met een microomvormer kan aansluiten. Het is me nog niet duidelijk of die 3 panelen nu de rest van de string naar beneden trekken (want er gebeurt nog geen clipping). Ik had deze panelen met name voor de winter bedacht, waarbij extra oppervlak helpt, maar als de hele string hierdoor minder oplevert (in de winter) schiet het niet op..
De panelen gekoppeld aan de victrons liggen allemaal zonder schaduw, dus zijn sowieso in staat om een beter rendement te halen.

Overigens zeer interessante materie in het solar edge topic. Ik heb er een hoop van opgestoken en kan weer stappen verder. Dank daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:35
Beer070 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Ter verduidelijking, de panelen liggen op een plat dak met 21 graden hellingshoek. Er zijn nu 20 panelen die allemaal in dezelfde range zitten 2.5A en ~40V. Ik heb 2 panelen die 12 volt draaien en 0,8 A, waarvan ik me nu afvraag of ik die niet beter met een microomvormer kan aansluiten. Het is me nog niet duidelijk of die 3 panelen nu de rest van de string naar beneden trekken (want er gebeurt nog geen clipping). Ik had deze panelen met name voor de winter bedacht, waarbij extra oppervlak helpt, maar als de hele string hierdoor minder oplevert (in de winter) schiet het niet op..
De panelen gekoppeld aan de victrons liggen allemaal zonder schaduw, dus zijn sowieso in staat om een beter rendement te halen.

Overigens zeer interessante materie in het solar edge topic. Ik heb er een hoop van opgestoken en kan weer stappen verder. Dank daarvoor!
Bij mij doet de victron mppt het ook beter dan wanneer ze aan een reguliere omvormer hangen. Rendement is op zijn slechts 97.5 procent, dat haalt geen enkele PV omvormer. Ik kan het ook nog eens vergelijken omdat beide hier naast elkaar ligt, en beide voorzien van tigo optimiser,dus heb logging per paneel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Bij mij doet de victron mppt het ook beter dan wanneer ze aan een reguliere omvormer hangen. Rendement is op zijn slechts 97.5 procent, dat haalt geen enkele PV omvormer. Ik kan het ook nog eens vergelijken omdat beide hier naast elkaar ligt, en beide voorzien van tigo optimiser,dus heb logging per paneel
Heb je de Tigo optimizers ook op een Victron (multi rs solar) string? Zo ja, Hoe bevalt dat? Ze zijn nu 32 euro, goedkoper dan S500 optimizers van Solaredge…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Beer070 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Heb je de Tigo optimizers ook op een Victron (multi rs solar) string? Zo ja, Hoe bevalt dat? Ze zijn nu 32 euro, goedkoper dan S500 optimizers van Solaredge…
Bevallen prima, heb er zestig in gebruik, al zeven jaar.
Mijn oude string van 24 panelen hing eerst aan gewone PV omvormer met die tigo er al aan.
Omdat die omvormer nogal af topte,heb ik die aan een smart solar 250/100 zitten(de easysolar). Heb er alleen 6×4 van gemaakt, maar de tigo zit er nog steeds vanwege heel veel schaduw.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:02:
[...]

De verbinding met de waveshare devices die ik hier heb is op z'n zachtst gezegd cryptisch. De vertaling uit het Chinees laat zeker nog veel te wensen over. Ik ben niet bekend met de quirks van Modbus configuratie, en ik zou ook niet weten waar ik eventueel gevonden devices zou moeten zien (behalve onder Modbus devices)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:40:
@WoudseHoeve nice !
Netwerknerd (iets met beroepsdeformatie) in mijn vraagt zich nu wel af, lag dit aan een slechte / onbetrouwbare WiFi / netwerk verbinding of zou het feit dat je met DHCP werkte de bron van de issue zijn ?

Maar fijn dat het is opgelost!
Tja ik heb alles tegelijk geregeld
- Fixed Ip
- Ethernet geen wifi.
- Sunspec en Modbus tcp paar dagen ervoor uitgezet en weer aan.

Dus wat was het geen idee.

Maar zag wel dat met zoeken naar omvormers de Wifi versie EN de ethernet aan had staan zag hij beide. Toen de Wifi inlog op de SE's maar laten vergeten....

Ik denk dat het uitzetten van de Sunspec en Modbus de oplossing was ( met power cycle)

Ik heb wel die intermittent problemen op beide SE omvormers...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sikerdebaard
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:28
Sikerdebaard schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:43:
Hi all, DESS heeft bij mij wat edge cases. Ik heb een contract bij Tibber.

De standaard formule inclusief belastingen en overige kosten zorgt er voor dat DESS overtollige PV verkoopt zelfs wanneer de prijs exclusief onder de 0 cent zit. Pas wanneer de prijs inclusief belastingen en overige kosten onder de 0 zakt stopt DESS met exporteren. Dit is problematisch wanneer je meer PV exporteert dan je via de saldering terug mag pakken. En daarnaast is een prijs onder de 0 een signaal dat er teveel stroom is, dus is het beter voor het net om op dat moment niet / weinig te exporteren.

Anderzijds, de formule zonder belastingen maar met transport kosten is erg snel negatief en zorgt er voor dat DESS energie in gaat kopen van het net zelfs wanneer er die dag voldoende PV is. Vaak is de prijs inclusief belastingen en overige kosten dan alsnog positief.

Idealiter zou je in DESS een soort minimale in/verkoop prijs in kunnen stellen. Maar naar mijn weten kan dit momenteel niet.

Wat wel kan is een formule bouwen die deze edge cases afvangt.

Voor de goede orde, dit is het gewenste gedrag in python code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# gewenste buy formule
def buy(price):
    taxed_price = calc_taxed_price(price)
    if taxed_price < 0:
        return price
    return taxed_price

# gewenste sell formule
def sell(price):
    if price <= 0:
        return price - 0.02
    return calc_taxed_price(price) - 0.02

Dit geeft de volgende impulse response bij een prijs tussen de [-1, 1].

[Afbeelding]

Je ziet hier op de x-as de prijs / kWh en op de y-as het resultaat uit de gewenste formule. Buy = buy formula in DESS, sell = sell formula in DESS. Met dit gedrag stopt DESS met verkopen wanneer de prijs exclusief belastingen onder de 0 komt (met een kleine bias van -0.02 zodat DESS niet te snel verkoopt) en gaat DESS ook niet te snel opladen van het net omdat voor de buy de prijs inclusief belastingen aangehouden wordt totdat deze onder de 0 komt. Dit neemt de vorm aan van een wybertje.

Nu zit er in DESS een abs() functie. Abs() doet niets als een getal positief is, maar als een getal negatief is maakt dit een positief getal van het negatieve getal. Bijv. abs(-1) = 1, abs(1) = 1. Daar kunnen we een if-else mee emuleren.

code:
1
2
3
4
abs(x) + x = 0 wanneer x negatief is, ze heffen elkaar op
abs(x) + x = 2*x wanneer x positief is.

(abs(x) + x) / (2*abs(x)) = 0 wanneer x negatief is of 1 wanneer het getal positief is.

Dit kunnen we gebruiken om bepaalde stukken formule aan of uit te zetten op basis van deze 0 of 1. Je krijgt dan best een wilde buy / sell formule. In dit geval specifiek voor Tibber, met een kleine bias om division by zero edge cases tegen te gaan, en in het geval van sell ook wat bias om niet te snel te verkopen. Het systeem is immers niet 100% efficient.

code:
1
2
3
buy = ((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))

sell = ((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02

Je ziet in VRM dan een flinke pulldown ontstaan wanneer de sell prijs exclusief belastingen maar met transport kosten onder de 0 zakt. DESS reguleert in dat geval mijn MPPTs zodat er bijna niets naar het net geëxporteerd wordt.

[Afbeelding]

De formule is voor onze pythonistas makkelijk te updaten via de VRM api:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
from copy import deepcopy
import requests
import json

access_token = "<secret>"
id_site = '<secret>'

def get_ess_config(id_site, access_token):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.get(url, headers=headers)
    response.raise_for_status()

return response.json()

def update_ess_settings(id_site, access_token, data):
    headers = {
        'x-authorization': f'Token {access_token}',
        'Content-Type': 'application/json'
    }
    url = f"https://vrmapi.victronenergy.com/v2/installations/{id_site}/dynamic-ess-settings"
    response = requests.patch(url, headers=headers, data=json.dumps(data))
    response.raise_for_status()

return response.json()

# Retrieve ESS buy and sell formulas
ess_config = get_ess_config(id_site, access_token)
print('ESS Config:')
print(json.dumps(ess_config, indent=2))

mod_ess_config = {}
mod_buy = '((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21 * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) + (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))) + p * (abs(p + 0.0175 + 0.1088) - (p + 0.0175 + 0.1088)) / (2 * abs(p + 0.0175 + 0.1088))'
mod_sell = '((((p + 0.0175 + 0.1088) * 1.21) * (abs(p) + p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) + (p) * (abs(p) - p) / (2 * (abs(p) + 0.00001))) - 0.02'

# sanitize formula (remove whitespaces)
mod_buy = mod_buy.replace(' ', '')
mod_sell = mod_sell.replace(' ', '')

mod_ess_config['buyPriceFormula'] = mod_buy
mod_ess_config['sellPriceFormula'] = mod_sell

update_ess_settings(id_site, access_token, mod_ess_config)

Edit 2025-07-03; Kleine bugfix in de sell formule
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMSH07hwGIbHbFRM9rGmVzZRjCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xat9CGYZKMdy1BBcWdNr6JKb.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer (licht) negatieve prijzen. De formule trekt het sell signaal omlaag en DESS is van plan voornamelijk tijdens dit window te gaan laden.

Morgen vieren we een verjaardag en zullen we de power assist functie hard nodig hebben want met het laden van de EV, de oven, airfryer, stoomoven, wasmachine en droger aan gaan we ver over de 25A op sommige fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Sikerdebaard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]

Morgen weer (licht) negatieve prijzen. De formule trekt het sell signaal omlaag en DESS is van plan voornamelijk tijdens dit window te gaan laden.
Bij mij wil DESS om 10u gaan dumpen naar grid. Zou toch graag wel weten op welke grond DESS denkt dat dat een goed idee is |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9WXm4rIdhoHIe-lkkYkDGiAkhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m70tCkqcuYQrMJmx8RItLGWC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04

MrFish

Untitled

sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Bij mij wil DESS om 10u gaan dumpen naar grid. Zou toch graag wel weten op welke grond DESS denkt dat dat een goed idee is |:(

[Afbeelding]
Gebruik je green mode?
Het idee daarvan is zo snel mogelijk je accu vullen (en dus niet per se op het beste moment verkopen). Zo ja, zet m op trade mode. Dat is veel voorspelbaarder.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 01-08-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikerdebaard
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

[Afbeelding]
De sell price lijkt bijna altijd negatief in je screenshot. Welke formule gebruik je voor de sell price?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MrFish schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:15:
Gebruik je green mode?
Het idee daarvan is zo snel mogelijk je accu vullen (en dus niet per se op het beste moment verkopen). Zo ja, zet m op trade mode. Dat is veel voorspelbaarder.
Idd green mode. Ik wil echter niet handelen. Ik heb nu een schedule ingesteld dat er tussen 21u en 5u een SOC van 90% gehandhaafd dient te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYf0UcJTPnfJ_MXZjkqBjgJxM54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6wRqgV5w2ts0ZlvC4pSph6G8.png?f=fotoalbum_large

Het ontladen heeft niet plaats gevonden. De forecast van 49% SOC is nu niet gerealiseerd. Batterij nog netjes op 96%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04

MrFish

Untitled

sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Idd green mode. Ik wil echter niet handelen. Ik heb nu een schedule ingesteld dat er tussen 21u en 5u een SOC van 90% gehandhaafd dient te worden.

[Afbeelding]

Het ontladen heeft niet plaats gevonden. De forecast van 49% SOC is nu niet gerealiseerd. Batterij nog netjes op 96%.
Klopt, maar trade mode met een negatieve prijs zal ook zeker niet gaan handelen. Alleen je PV overschot op het meest gunstige tijdstip verkopen. Probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Sikerdebaard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:22:
[...]
De sell price lijkt bijna altijd negatief in je screenshot. Welke formule gebruik je voor de sell price?
Klopt, heb extra kosten opgevoerd zodat er niet verkocht gaat worden. De batterij is er voor eigen consumptie en nood voorziening. Door DESS kreeg ik een lagere SOC dan gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikerdebaard
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Klopt, heb extra kosten opgevoerd zodat er niet verkocht gaat worden. De batterij is er voor eigen consumptie en nood voorziening. Door DESS kreeg ik een lagere SOC dan gewenst.
Is DESS uitzetten een optie? Of wil je dat het systeem goedkoop inkoopt bij weinig pv oid?

Edit - Voor dat laatste kun je zoals hierboven al omschreven trade mode activeren en daarnaast een static sell price in je sell formule zetten om edge cases op te vangen. Bijvoorbeeld static -2. Dan heeft DESS geen incentive om te verkopen maar wel om in te kopen wanneer er te weinig pv voorspeld is.

[ Voor 27% gewijzigd door Sikerdebaard op 01-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Systeem staat net paar weken aan. Mijn gedachte was om DESS nu te trainen zodat het in de donkere maanden getraind is en dan zo efficient mogelijk ondersteunt.

Met 50% SOC (volgens de forecast) en een minimum SOC van 20% betekent waarschijnlijk dat de batterij maar net de ochtend haalt. Als dan ook nog een keer de PV opbrengst tegen valt dan is er geen bruikbare batterij capaciteit beschikbaar morgen. Het zou anders zijn als het vroeg in de ochtend is, de SOC dermate hoog is en de PV voorspelling zeer positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikerdebaard
sandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:41:
Systeem staat net paar weken aan. Mijn gedachte was om DESS nu te trainen zodat het in de donkere maanden getraind is en dan zo efficient mogelijk ondersteunt.

Met 50% SOC (volgens de forecast) en een minimum SOC van 20% betekent waarschijnlijk dat de batterij maar net de ochtend haalt. Als dan ook nog een keer de PV opbrengst tegen valt dan is er geen bruikbare batterij capaciteit beschikbaar morgen. Het zou anders zijn als het vroeg in de ochtend is, de SOC dermate hoog is en de PV voorspelling zeer positief is.
Lastige use case, je kan naar mijn weten niet makkelijk reserves aangeven voor wanneer de voorspellingen tegen vallen. Klinkt als iets dat je zou kunnen scripten via modbus of nodered dus wellicht dat daar kansen liggen?

De hierboven benoemde trade mode activeren en daarnaast een static sell price in je sell formule zetten om edge cases op te vangen brengt je in ieder geval iets dichter op je end state. Bijvoorbeeld static -2. Dan heeft DESS geen incentive om te verkopen maar wel om in te kopen wanneer er te weinig pv voorspeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Sikerdebaard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Lastige use case, je kan naar mijn weten niet makkelijk reserves aangeven voor wanneer de voorspellingen tegen vallen. Klinkt als iets dat je zou kunnen scripten via modbus of nodered dus wellicht dat daar kansen liggen?

De hierboven benoemde trade mode activeren en daarnaast een static sell price in je sell formule zetten om edge cases op te vangen brengt je in ieder geval iets dichter op je end state. Bijvoorbeeld static -2. Dan heeft DESS geen incentive om te verkopen maar wel om in te kopen wanneer er te weinig pv voorspeld is.
NodeRed inzetten en zelf sturen heb ik al aan gedacht idd. Ik ben nog een groentje op het gebied van ESS management en NodeRed.

Zit ook met de puzzel van het opladen van de EV op L1 in een 3 fase opstelling. PV productie op 3 fase maar belasting op 1 fase. Victron gaat ontladen om de belasting op L1 te ondersteunen. L2 & L3 gaan dan (ongewenst) ontladen naar het grid. Of dan maar altijd de EV laden op 3 fase maar bij weinig PV productie betekent dit dat de stroom voor de EV uit de batterij komt. Volgens mij is de oplossing om bij het opladen van de EV de batterij geheel buiten spel te zetten en puur op basis van PV en grid te opereren. Met NodeRed dan sturen of de EV geladen moet worden of de batterij. Klinkt dit logisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Vandaag heb ik de multiplussen in serie gezet, dus afnemers aan ACout en net aan ACin. De PV heb ik opgesplitst, een deel aan de ACin en een deel aan de ACout beide met hun eigen EM540 metertje om te voldoen aan de 1:1 regel. Daarnaast ben ik begonnen met een DC systeempje wat ik bemeet met een smartshunt.

Op zich werkt dit allemaal en is het zichtbaar in de cerbo, maar als ik dit wil correct wil weergeven in VRM dan lukt dat niet. Blijkbaar kan ik alleen DC loads laten zien wanneer ik het grid laat bemeten door de multiplussen, maar wanneer ik dat doe verdwijnt de PV inverter op ACin weer. Daarnaast wil ik graag de 3e overgebleven EM540 gaan gebruiken voor het bemeten van de warmtepomp, maar die krijg ik al helemaal niet in beeld.

door alleen aan te passen Settings\System setup\ESS\Grid metering in de cerbo veranderd VRM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLS-3ImeSxUoIRmJk0gIqlshAPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QKJ5iR0xv0WJ25bMpn98yTi3.png?f=fotoalbum_large
naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWss5ahz7D8_cIVJpb0Q-siTqos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OF9kFmMuBUqnoEXCL7dq84z.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Srednier schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:07:
Vandaag heb ik de multiplussen in serie gezet, dus afnemers aan ACout en net aan ACin. De PV heb ik opgesplitst, een deel aan de ACin en een deel aan de ACout beide met hun eigen EM540 metertje om te voldoen aan de 1:1 regel. Daarnaast ben ik begonnen met een DC systeempje wat ik bemeet met een smartshunt.

Op zich werkt dit allemaal en is het zichtbaar in de cerbo, maar als ik dit wil correct wil weergeven in VRM dan lukt dat niet. Blijkbaar kan ik alleen DC loads laten zien wanneer ik het grid laat bemeten door de multiplussen, maar wanneer ik dat doe verdwijnt de PV inverter op ACin weer. Daarnaast wil ik graag de 3e overgebleven EM540 gaan gebruiken voor het bemeten van de warmtepomp, maar die krijg ik al helemaal niet in beeld.

door alleen aan te passen Settings\System setup\ESS\Grid metering in de cerbo veranderd VRM:
[Afbeelding]
naar:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Dit klinkt misschien als een ouderwets Microsoft antwoord… heb je al opnieuw opgestart na je wijzigingen en dan even 20 minuten gewacht?
Bij mij hebben de DC loads geen impact op de andere elementen in VRM, maar het duurt soms wel even voordat dingen verschijnen bij mij.
Hopelijk helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Beer070 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Dit klinkt misschien als een ouderwets Microsoft antwoord… heb je al opnieuw opgestart na je wijzigingen en dan even 20 minuten gewacht?
Bij mij hebben de DC loads geen impact op de andere elementen in VRM, maar het duurt soms wel even voordat dingen verschijnen bij mij.
Hopelijk helpt dit.
Nee, was het maar zo. Vandaag nog steeds hetzelfde. Nu kom ik er ook nog eens achter dat de multiplussen niet instaat zijn om de PV aan ACin kant naar DC om te zetten, dit vermogen gaat alleen naar AC loads en anders het net in. Overigens klopt alleen de grafische weergave in de Cerbo met de bewegende bolletjes. De tiles kloppen ook niet en de nieuwe stijl ook niet. Het is een zooitje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Srednier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Nee, was het maar zo. Vandaag nog steeds hetzelfde. Nu kom ik er ook nog eens achter dat de multiplussen niet instaat zijn om de PV aan ACin kant naar DC om te zetten, dit vermogen gaat alleen naar AC loads en anders het net in. Overigens klopt alleen de grafische weergave in de Cerbo met de bewegende bolletjes. De tiles kloppen ook niet en de nieuwe stijl ook niet. Het is een zooitje :-(
Dus je hele charger werkt niet? Ac in is niet magisch gescheiden van ac out tijdens normaal bedrijf hoor.
Een stroomleiding is analoog aan een waterleiding. Stroom stroomt gewoon daarheen waar je het afneemt. En als je invoedt met een hogere druk (voltage) stroomt het gewoon de andere kant op.
Pas als je ergens een kraan dichtdraait blokkeer je een flow.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
V_ger schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Dus je hele charger werkt niet? Ac in is niet magisch gescheiden van ac out tijdens normaal bedrijf hoor.
Een stroomleiding is analoog aan een waterleiding. Stroom stroomt gewoon daarheen waar je het afneemt. En als je invoedt met een hogere druk (voltage) stroomt het gewoon de andere kant op.
Pas als je ergens een kraan dichtdraait blokkeer je een flow.
De charger werkt wel, maar ergens in de software wordt bepaalt dat hij alleen het vermogen van de PV op ACout omzet naar DC, en niet de PV op ACin. Die omzetter is toch een software geregeld ding, die stroomt natuurlijk niet vanzelf.

Er zit ook een verschil, De PV op ACout wordt gezien door de multiplussen zelf. Als de ESS mode dus probeert het vermogen door ACin een bepaalde waarde te laten zijn doet hij niks met de PV op ACin. Dit is precies wat er gebeurt. In plaats daarvan zou hij het vermogen door ACin moeten verminderen met de PV op ACin en dat regelen naar het setpoint.

[ Voor 19% gewijzigd door Srednier op 03-08-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Srednier is ook logisch gedrag toch in mijn beleving gezien ik nergens een design voorbeeld van Victron gezien heb waar je op zowel de AC in en AC out gelijktijdig PV aansluit.

Wel designs waarbij je het OF op de AC in / OF op de AC out aansluit.

Bij de setup van je Multiplussen krijg je in de ESS assistent ook alleen de optie om te kiezen, PV op AC in of op AC out. Allebei is geen optie in de assistent als ik het goed heb.

Ik vermoed dat jij teveel PV vermogen hebt t.o.v. je accu capaciteit en niet al je PV vermogen op je AC in kwijt kan om aan de 1:1 regel te voldoen en je omdat je meerdere PV omvormers hebt zo een mooie oplossing had gevonden.
Ben alleen bang dat jouw usecase zo niche is dat hier in de software geen rekening mee is gehouden.

Kan dus wel zie aantal posts hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 03-08-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Als je de multiplusGX/Cerbo kunt vertellen hoeveel PV er geproduceerd wordt aan de AC-in kant, dan lijkt het me dat hij daar rekening mee houdt. Maar dan moet je dus wel een PV meter hebben voor de PV aan de AC-in kant en de data aan de Cerbo aanleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hermarcel op 03-08-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Hermarcel PV meter is niet perse nodig, als je omvormer Modbus over TCP kletst is dat niet nodig.
Ik heb zowel mijn SolarEdge en mijn Enphase systeem zo gekoppeld aan mijn Cerbo en die weet van beide systemen precies wat ze produceren.

Maar dan nog vermoed ik dat het niet werkt, zie mijn vorige post, dit kun je botweg niet configureren in je ESS Assistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Laatst online: 06:13
cyclone schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:38:
@Srednier is ook logisch gedrag toch in mijn beleving gezien ik nergens een design voorbeeld van Victron gezien heb waar je op zowel de AC in en AC out gelijktijdig PV aansluit.

Wel designs waarbij je het OF op de AC in / OF op de AC out aansluit.

Bij de setup van je Multiplussen krijg je in de ESS assistent ook alleen de optie om te kiezen, PV op AC in of op AC out. Allebei is geen optie in de assistent als ik het goed heb.

Ik vermoed dat jij teveel PV vermogen hebt t.o.v. je accu capaciteit en niet al je PV vermogen op je AC in kwijt kan om aan de 1:1 regel te voldoen en je omdat je meerdere PV omvormers hebt zo een mooie oplossing had gevonden.
Ben alleen bang dat jouw usecase zo niche is dat hier in de software geen rekening mee is gehouden.
https://www.victronenergy...roduction---features.html

Zie daar.

Hier heb ik ook PV op ACin en PV op ACuit en dat werkt gewoon feilloos. Zonder extra meters (SolarEdge).

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

sparkly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Zie daar.

Hier heb ik ook PV op ACin en PV op ACuit en dat werkt gewoon feilloos. Zonder extra meters (SolarEdge).
Ik ga ff een andere bril kopen 8)7

nota bene het eerste voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
sparkly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Zie daar.

Precies, zou gewoon moeten kunnen. Maar dan, heb je een externe meter voor grid of gebruik je de multiplussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Srednier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Precies, zou gewoon moeten kunnen. Maar dan, heb je een externe meter voor grid of gebruik je de multiplussen?
Ik heb voor grid wel een externe meter. (VM-3P75CT)
Hoe zijn je PV settings in VEConfigure?

EDIT:
Ik vraag dit omdat je schrijft dat je hem sindskort in serie hebt gezet. Dus eerst stond alles op de ACin en sindskort niet meer, je moet in de ESS assistant via VEConfig nu wel aangeven dat je ook PV op de ACuit hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door sparkly op 03-08-2025 14:12 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
cyclone schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:46:
@Hermarcel PV meter is niet perse nodig, als je omvormer Modbus over TCP kletst is dat niet nodig.
Ik heb zowel mijn SolarEdge en mijn Enphase systeem zo gekoppeld aan mijn Cerbo en die weet van beide systemen precies wat ze produceren.
Dan is de PV omvormer dus je meter.
Maar dan nog vermoed ik dat het niet werkt, zie mijn vorige post, dit kun je botweg niet configureren in je ESS Assistent.
Die optie is er niet omdat de Cerbo geen weet heeft van PV aan AC-in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
sparkly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Ik heb voor grid wel een externe meter. (VM-3P75CT)
Hoe zijn je PV settings in VEConfigure?

EDIT:
Ik vraag dit omdat je schrijft dat je hem sindskort in serie hebt gezet. Dus eerst stond alles op de ACin en sindskort niet meer, je moet in de ESS assistant via VEConfig nu wel aangeven dat je ook PV op de ACuit hebt.
Top! dat had ik inderdaad nog niet gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Srednier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Top! dat had ik inderdaad nog niet gedaan
Makkelijk over het hoofd te zien ook. Er zijn ook zo veel instel mogelijkheden.
Ben benieuwd of dit het dan voor je oplost. Succes!

Pagina: 1 ... 53 ... 58 Laatste