Afgelopen week heb ik mijn 3 fase Victron Multi RS Solar aangesloten, dat was echt een hele leuke klus
Op de AC OUT 1 heb ik mijn gehele huis en mijn Solaredge SE7K aangesloten, op de victron zelf heb ik geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten.
Ik gebruik geen ‘relais’ voor de Solaredge om te bepalen of de netspanning aanwezig is
De Solaredge en de Cerbo hebben beide een vast IP nummer vanuit de router
Ik probeer de Solaredge toe te voegen aan de Cerbo, zodat die de dynamische vermogensbegrenzing kan gaan toepassen, iets wat we na 1-1-2027 zeker nodig gaan hebben. De modbus TCP server op de Cerbo is ingeschakeld.
Toevoegen van de Solaredge kan volgens mij op twee manieren, namelijk via integraties en dan;
1) Naar ‘PV omvormers’ en vervolgens naar PV omvormers laten zoeken, hierna verschijnt het IP nummer van de Solaredge onder gedetecteerde IP-adressen en kan ik onder omvormers de PV de Solaredge selecteren en de optie ‘weergeven’ aanzetten om vervolgens de ‘Dynamische vermogensbegrenzing’ aan te zetten
2) Naar ‘ Modbus apparaten’ en vervolgens naar apparaten te laten zoeken
De tweede optie doet helemaal niets, de Cerbo vindt geen Modbus apparaten
Bij de eerste optie vindt de Cerbo het IP-nummer van de Solaredge, en kan ik de optie ‘weergeven’ aanzetten en vervolgens ‘dynamische vermogensbegrenzing’ inschakelen.
Vervolgens wordt de PV opbrengst in het dashboard weergegeven, maar dit is geen stabiele verbinding, hij valt meerdere malen per uur uit, en soms is de verbinding en daarmee ook de opbrengst van de Solaredge overdag meerdere uren niet zichtbaar in het dashboard.
Een alternatief is misschien de verbinding via modbus voor elkaar te krijgen, maar dat is mij tot op heden niet gelukt, hieronder staan de instellingen zoals ik ze nu in de Solaredge heb staan. Daarnaast weet ik ook nog niet of dynamische vermogensbegrenzing werkt met een modbus koppeling.
Ik hoop dat er iemand is die weet wat ik moet aanpassen om bovenstaand werkend te krijgen
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K