Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Vraagje, als het systeem gewoon draait.
Heb wat belangrijke apparatuur op de critical loads uitgang van de mp2-gx zien.
Een de accu wordt spontaan verbroken, of dit nu via nood relais, knop op accu is maakt niet uit. Simpel gezegd de dc + of eventueel dc + & - worden verbroken. Blijft de critical loads dan gewoon onverstoord draaien?
Er natuurlijk van uit gaan dat grid aanwezig is en blijft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:38
The-Source schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:51:
Vraagje, als het systeem gewoon draait.
Heb wat belangrijke apparatuur op de critical loads uitgang van de mp2-gx zien.
Een de accu wordt spontaan verbroken, of dit nu via nood relais, knop op accu is maakt niet uit. Simpel gezegd de dc + of eventueel dc + & - worden verbroken. Blijft de critical loads dan gewoon onverstoord draaien?
Er natuurlijk van uit gaan dat grid aanwezig is en blijft.
Ik heb een Multi RS solar en die kan draaien zonder accu. Sinds een recente firmware als ik het goed heb. Ik heb echter nergens gelezen dat het op een MP2 anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
MrFish schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Dit gebeurt als je batterijspanning onder het ‘sustain’ voltage komt, of (volgens mij) als je een low cell voltage alarm krijgt van je BMS.
Als je de cut off instelt op 47.5 mag hij daar een melding van maken ja, maar dan gelijk vol gaan laden zie ik de logica niet van.
Zo kun je geen nom houden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

cyclone schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:24:
@WoudseHoeve
Tja sowieso vaste ip’s (zelf invoeren of static leases in je dhcp) is aan te bevelen voor al je meet en regel apparatuur.
Dus alle omvormers, je Cerbo en al wat je nog meer aan elkaar geknoopt hebt.

Verder heb je de settings van je SE7K ook gechecked met de SetApp ? Wellicht dat daar de setting modbus over tcp niet meer aan staat ?

Als dat aan staat heeft je cerbo (althans dat is mijn ervaring) de solar omvormer dan met een scan binnen een minuut gevonden.

Ik heb overigens wel àlles bekabeld qua netwerk (dus geen wifi gedoe) en netjes alles in 1 vlan hangen.
Dus wellicht dat je iets spannends doet qua netwerk waardoor de communicatie niet meer loopt ?
De SE wifi staat geen static toe, wel de ethernet maar die is er bijna.
Al het andere is vast bekabeld met statische ip adressen onder de .100, dhcp start bij .100 met het zelfde mask (255.255.255.0)

De se's heb ik meer malen gecontroleerd, modbus tcp en sunspec en de juiste poort nrs.

Ik heb natuurlijk wel een roaming wifi met 6 TPlink M9 units. De Cerbo zit op het zelfde net als de M9's.

De eerste keer werden ze ook snel gevonden in dezelfde netwerk configuratie. Alleen dhcp is nu niet vanaf 1 maar 100 om ruimte static adressen te reserveren.

Maar nadat ik ze verwijderd heb uit de apparaten lijst ziet hij ze niet meer. Is er een niet gebruiken lijst?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:35
WoudseHoeve schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:52:
[...]

De SE wifi staat geen static toe, wel de ethernet maar die is er bijna.
Al het andere is vast bekabeld met statische ip adressen onder de .100, dhcp start bij .100 met het zelfde mask (255.255.255.0)

De se's heb ik meer malen gecontroleerd, modbus tcp en sunspec en de juiste poort nrs.

Ik heb natuurlijk wel een roaming wifi met 6 TPlink M9 units. De Cerbo zit op het zelfde net als de M9's.

De eerste keer werden ze ook snel gevonden in dezelfde netwerk configuratie. Alleen dhcp is nu niet vanaf 1 maar 100 om ruimte static adressen te reserveren.

Maar nadat ik ze verwijderd heb uit de apparaten lijst ziet hij ze niet meer. Is er een niet gebruiken lijst?
De SolarEdge omvormers kunnen maar één modbus tcp pad hebben. Misschien moet je de Solaredge omvormers even helemaal spanningsloos maken (re-booten) zodat ze het oude pad vergeten en een nieuw pad willen maken?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@WoudseHoeve
Vaag probleem dan inderdaad, zou alsnog de SE’s wel even een static lease (vaste reservering) in je dhcp server geven (komt neer op hetzelfde als een static ip adres ), en zolang jij een /24 subnet gebruikt moet het niet uitmaken of je nou de .1 of de .254 gebruikt en àlles daartussen zolang het maar een uniek ip adres is.

Wellicht idd je solaredge een keer resetten/ spanningsloos gooien.
En zeker zijn dat je wifi stabiel is en even checken dat je niet client isolation aan hebt staan op je wifi. Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
MrFish schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Dit gebeurt als je batterijspanning onder het ‘sustain’ voltage komt, of (volgens mij) als je een low cell voltage alarm krijgt van je BMS.
Ben nog eens in de assistent ess gedoken, en inderdaad voor langdurige stilstand kun je ter beveiliging van leeg lopen een sustain voltage instellen. Die stond nog op standaard 50 ,nu naar 45 gezet en klaar.
De low voltage melding blijft komen, maar dat is logisch als je hem op voltage leeg trekt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In September verloopt mijn vaste energie contract en ga ik naar Tibber. Ik wil Victron in de DESS Greenmode draaien.

Het punt is dat ESS nu gestuurd wordt op de HomeWizard P1 (
https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html) dat werkt allemaal perfect alleen, krijg ik het niet voor elkaar om op de Victron aan te geven op welke fase hij zit. Hierdoor kloppen de statistieken rondom intern verbruik niet, tot dusver is dit dus alleen cosmetisch en werkt ESS in NOM perfect.

Ik heb al geprobeerd de config.ini aan te passen dit werkt alleen niet
code:
1
2
(# Allows to specify which input on the Shelly should correspond to L1 on the Venus/GX device
L1Position = 1
)

https://github.com/back2b...y-P1/blob/main/config.ini

Weten jullie misschien of dit invloed gaat hebben op de werking van DESS.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je een één-fase setup hebt hoort de MP op fase 1 te zitten. Dat kun je niet wijzigen. Documentatie is hier expliciet over. Of dat invloed heeft op werking DESS weet ik niet, moet iemand anders wat van vinden.

Q in "Het grote Victron aansturing topic"

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 21-07-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Q schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:02:
Als je een één-fase setup hebt hoort de MP op fase 1 te zitten. Dat kun je niet wijzigen. Documentatie is hier expliciet over. Of dat invloed heeft op werking DESS weet ik niet, moet iemand anders wat van vinden.

Q in "Het grote Victron aansturing topic"
Ai dat is vervelend, als dit een probleem zou zijn voor DES, de spanning op L1 loopt namelijk tegen de 250v aan, terwijl L3 (waar hij nu op zit) een significant lager voltage heeft.

Vreemd dat dit niet software matige aan te passen / met een vm-3p75ct op te lossen is :?

/edit: nu zou je met de VM-3p75CT hier wellicht wel omheen kunnen werken door de CT klemmen om te wisselen ?

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2025 13:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:24
revolution-nl schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Ai dat is vervelend, als dit een probleem zou zijn voor DES, de spanning op L1 loopt namelijk tegen de 250v aan, terwijl L3 (waar hij nu op zit) een significant lager voltage heeft.

Vreemd dat dit niet software matige aan te passen / met een vm-3p75ct op te lossen is :?

/edit: nu zou je met de VM-3p75CT hier wellicht wel omheen kunnen werken door de CT klemmen om te wisselen ?
Lijkt me wel - of met een andere energiemeter de fase-aansluiting omwisselen. Er is geen signaal wat aangeeft wat welke fase is - slechts de kleur van de draad.

[ Voor 12% gewijzigd door JBtL op 21-07-2025 13:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

JBtL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Lijkt me wel - of met een andere energiemeter de fase-aansluiting omwisselen. Er is geen signaal wat aangeeft wat welke fase is - slechts de kleur van de draad.
Volgens mij kiezen mensen in dezelfde situatie soms gewoon om L3 -> L1 en L1 -> L3 te monteren, precies dit inderdaad. Hoeft er geen andere energie meter oplossing geïnstalleerd te worden. Zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
[...]

Bij mij zaten de fasen in een omgekeerde volgorde (draden uit de hoofdaansluiting zijn bruin/zwart/zwart waarbij ik er vanuit ging dat ze correct op de groepenkast waren gemonteerd, niet dus). Volgens mij maakt het voor de stroom niets uit of je fase 1,2 of 3 pakt, zolang je de CT klem voor fase 1 maar om de juiste draad doet. Voor een 3 fase oplossing moet je wel de goeie volgorde hebben (clockwise of counterclockwise), maar dat speelt bij jou denk ik niet.
Het is niet zo dat er een digitaal signaal op de draad zit die zegt "fase 1"... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:12
Beer070 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:24:
Het is niet zo dat er een digitaal signaal op de draad zit die zegt "fase 1"... :)
Er bestaat geen 'universele' fase 1, 2 of 3. Fase 1 verschilt per woning, afhankelijk van je huisnummer.
zie: https://www.netbeheernede...bouw-voor-de-netbeheerder
Voor een 1 fase opstelling kun je iedere fase gebruiken, maar inderdaad alleen als je de meting op de juiste fase uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
MJ de Bruijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Er bestaat geen 'universele' fase 1, 2 of 3. Fase 1 verschilt per woning, afhankelijk van je huisnummer.
zie: https://www.netbeheernede...bouw-voor-de-netbeheerder
Voor een 1 fase opstelling kun je iedere fase gebruiken, maar inderdaad alleen als je de meting op de juiste fase uitvoert.
Leuke trick. maar dan hebben ze het bij mij zo'n 60 jaar geleden waarschijnlijk toch verkeerd aangelegd (of de elektriciën die de groepenkast 25 jaar geleden heeft gedaan heeft er ook hier een potje van gemaakt).
Mijn rest-waarde is 0, en op de hoofdschakelaar (van links naar rechts en aangeduid met L1/L2/L3) zit fase 2 op de 3e plek, mits de rotatie 1/2/3 is, en de Victrons het goed gemeten hebben.
Ik heb zelf geen fase meet apparatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 23:13
Hallo allemaal,

ik kom er niet uit dus dacht ga mijn vraag hier stellen.
Ik heb een victron muliplus GX 2 en een JK_PB2A16S20P met 16x320Ah Lifepo4 batterijen.
gisteren heb ik een topbalans gedaan en dat ging helemaal goed.
Vanmorgen wilde de down balans doen zeg maar, dus de batterij tot 10% leeg laten lopen maar dat is dus niet gelukt.. Hij is op 26% gestopt met ontladen wat doe ik fout? Hieronder ff wat settings:

JK BMS:
Cell UVPR: 3
SOC 0%% Volt: 2.95
Cell UVP: 2.9
Power Off vol: 2.8

Victron
Ess staat op Geoptimaliseer zonder batterylife
Accu Minimale laadtoestand 10%.

weet kan mij helpen dit op te lossen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 22:19
Hoi
3fase maakt niet uit welke fase je de mp2 zet,die ziet hij als 1,alleen bijv zonneplan dongle komt dan niet overeen,die ziet de fase 1-2-3 wel in de slimme meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Oner001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:27:
Hallo allemaal,

Ik heb een victron muliplus GX 2 en een JK_PB2A16S20P met 16x320Ah Lifepo4 batterijen.
Vanmorgen wilde de down balans doen zeg maar, dus de batterij tot 10% leeg laten lopen maar dat is dus niet gelukt.. Hij is op 26% gestopt met ontladen wat doe ik fout? Hieronder ff wat settings:

JK BMS:

Victron

Alvast bedankt.
Stopte de Multiplus met ontladen of greep het BMS in?
Wat was het voltage van de laagste cel toen hij stopte met ontladen op 26%?
Heb je bij de top balance helemaal tot 100% geladen en wat was de max delta tussen hoogste en laagste cel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Q schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Stopte de Multiplus met ontladen of greep het BMS in?
Wat was het voltage van de laagste cel toen hij stopte met ontladen op 26%?
Heb je bij de top balance helemaal tot 100% geladen en wat was de max delta tussen hoogste en laagste cel?
Hoi,

ik denk niet dat de bms ingreep, omdat de waardes nog ruim boven de limieten daar waren.
De laagste cel was 3.165
Ja ik heb top balance de voltages van hoogste en laagste was 3.647 en 3.649.

Ik heb net met de leverancier van de Victron gesproken en die zei dat de protocol op Pylontech moest..
Dat vond ik wel raar om te horen. Ik heb het idee dat het door de instellingen van Victron komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Toch nog even geprutst en het is gelukt om de L1 en de L3 virtueel om te wisselen in de homewizard integratie, in dit bestand moet je het volgende aanpassen
code:
1
dbus-homewizard-p1.py

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 if phases == '3':
                #send data to DBus for 3pahse system
                self._dbusservice['/Ac/Power'] = meter_data['active_power_w']
                self._dbusservice['/Ac/L1/Voltage'] = meter_data['active_voltage_l3_v']
                self._dbusservice['/Ac/L2/Voltage'] = meter_data['active_voltage_l2_v']
                self._dbusservice['/Ac/L3/Voltage'] = meter_data['active_voltage_l1_v']
                self._dbusservice['/Ac/L1/Current'] = meter_data['active_current_l3_a']
                self._dbusservice['/Ac/L2/Current'] = meter_data['active_current_l2_a']
                self._dbusservice['/Ac/L3/Current'] = meter_data['active_current_l1_a']
                self._dbusservice['/Ac/L1/Power'] = meter_data['active_power_l3_w']
                self._dbusservice['/Ac/L2/Power'] = meter_data['active_power_l2_w']
                self._dbusservice['/Ac/L3/Power'] = meter_data['active_power_l1_w']

In Victron land klopt alles weer _/-\o_ , zie nu geen reden waarom DESS niet zou gaan werken.

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Oner001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:27:
Hallo allemaal,

JK BMS:

Victron

Alvast bedankt.
Wat zijn je settings voor de inverter in de Multiplus?
Kun je met VEconfigure zien.

PS. Dezelfde vraag heb je ook in het “het grote Victron ontwerp topic” uitstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 21-07-2025 21:16 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Pim57 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Wat zijn je settings voor de inverter in de Multiplus?
Kun je met VEconfigure zien.

PS. Dezelfde vraag heb je ook in het “het grote Victron ontwerp topic” uitstaan.
Je hebt gelijk dacht later dat dit misschien een beter topic voor deze vraag was.
Bedoel je deze settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzhUI0fOdnhcqh_GB9Nb51-XamU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoF5AvJYhaFEtJaE1iu6gaDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:05
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:40:
[...]
Oke, bedankt voor je uitleg. Die jumper zit naast de aansluiting?
De aansluiting doe je met een 3-polig plug waarop de jumper zit.
Zie pagina 32 van de manual:
MultiPlus-II 230V
Oudere modelen gebruikten een 3mm audio plug, maar dat gaf vaak contact problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
a.d.s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:20:
[...]

De aansluiting doe je met een 3-polig plug waarop de jumper zit.
Zie pagina 32 van de manual:
MultiPlus-II 230V
Oudere modelen gebruikten een 3mm audio plug, maar dat gaf vaak contact problemen.
Dank u, de mp krijgt duidelijk een betere Manuel mee dan bij mijn easy solar.
Heb alleen vermelding van M ,maar niet de uitleg van die brug.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Oner001 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:58:
[...]

Je hebt gelijk dacht later dat dit misschien een beter topic voor deze vraag was.
Bedoel je deze settings?

[Afbeelding]
Deze setttings bedoelde ik en die zien er goed uit. Low shutdown is 37,20/16=2,325 Volt/cell dus dat is laag genoeg.

Dat de Multiplus stopt met verder ontladen bij 51/16=3,188 V/cell heeft dan een andere oorzaak.

Wat zijn je instellingen in de ESS assistent voor Sustain en Cut-off voltage?

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 22-07-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Pim57 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:06:
[...]

Deze setttings bedoelde ik en die zien er goed uit. Low shutdown is 37,20/16=2,325 Volt/cell dus dat is laag genoeg.

Dat de Multiplus stopt met verder ontladen bij 51/16=3,188 V/cell heeft dan een andere oorzaak.

Wat zijn je instellingen in de ESS assistent voor Sustain en Cut-off voltage?
Goedemorgen,

bedankt dat was het idd. hij heeft nu netjes ontladen tot 10% en is gestopt.
Het enige nu nog is dat de volgens mij de percentage niet klopt.
Ik heb 16x320Ah batterijen de totale voltage nu is 50.5V en JK Bms zegt nog 10% over, dat zou volgens mij nog een stuk hoger moeten zijn. Ik kan zo niet vinden waar ik dat aan zou kunnen passen of calibreren.

Als ik in home assistant kijk heb ik vanaf topbalnce 14,5Kwh ontalden +10% zou uitkomen op 16,1 dat lijkt dan wel weer te kloppen maar waarom zijn de voltages nog zo hoog dan? ik zou een voltage verwachten van rond de 47-48V

Groet

[ Voor 12% gewijzigd door Oner001 op 22-07-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Oner001 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Goedemorgen,

bedankt dat was het idd. hij heeft nu netjes ontladen tot 10% en is gestopt.
Het enige nu nog is dat de volgens mij de percentage niet klopt.
Ik heb 16x320Ah batterijen de totale voltage nu is 50.5V en JK Bms zegt nog 10% over, dat zou volgens mij nog een stuk hoger moeten zijn. Ik kan zo niet vinden waar ik dat aan zou kunnen passen of calibreren.

Als ik in home assistant kijk heb ik vanaf topbalnce 14,5Kwh ontalden +10% zou uitkomen op 16,1 dat lijkt dan wel weer te kloppen maar waarom zijn de voltages nog zo hoog dan? ik zou een voltage verwachten van rond de 47-48V

Groet
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij is alles nu in orde. Bij 3.15v per cel zit je op het punt dat het voltage hard naar beneden gaat. 48V is 3V per cel en dan his er vrijwel geen capaciteit meer. Ik denk dat 10% wel accuraat is. Bovendien kom je zelf ook tot de conclusie dat de rekensom klopt met de ontladen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zoals gezegd was het probleem met de L1 en de L2 opgelost, en lijken alle energie stromen nu goed geconfigureerd te staan.

Helaas krijg ik vandaag nog steeds afwijkende waardes en dat lijkt te komen doordat de net opname en afname niet geregistreerd wordt.

Ik snap hier alleen geen zak van want de netwaarde op het dashboard laat een correct registratie zien namelijk afname en teruglevering.

Iemand een idee?

In de ESS instellingen staat de net meting op externe meter , of moet deze op omvormer /lader staan (lijkt mij niet logisch ?)

/edit: lijkt een problem met de integratie. Ik heb een recentere fork geinstalleerd en nu lijk ik teruglevering te zien. Was een probeem het uitlezen en wegschreven van de import en export meter van de hw p1 naar de victron.

Gebruikte fork voor de HomeWizard integratie in Victron ndie ook nog onderhouden lijkt te worden

code:
1
https://github.com/ajvdw/dbus-homewizard-p1

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 22-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtNOGhZE9NBlbH0Sr5Oa8hg0mAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUXmEeIq41sdps4AIZzsOjQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASGohitWHt17M08B4GT-vtbIbgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xi8f9e7uECqE6BHk3ssCrOVj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hq_e_QcSUL2d_AYPrmS9UEQrS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIWIed92UUJ5cEmgdLsHEqX0.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie bovenstaande stats in VRM dashboard de bijgevoegde screenshots.
Volgens Dashboard zou ik 21.6kwh hebben teruggeleverd over de dag.
Echter energie meter zegt dat ik 59.16 kWh heb teruggedraaid. Ik heb 3 strings: 22 panelen op solaredge, 7 panelen op L2 en 6 panelen op L2. Solaredge string heeft door schaduwen etc minder hoog rendement, volgens eigen Dashboard heeft de SE string 45.1kwh opgeleverd. Kan iemand het gat verklaren tussen 59kwh en 21kwh? Zie ik iets over het hoofd?
Als het goed is komen de ET340 meters vrijdag binnen en dan ben ik niet meer afhankelijk van de brakke modbus verbinding.
Als iemand duiding zou kunnen geven waar deze cijfers op gebaseerd zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26
@Beer070 Zitten je Ct clamps goed? Bij mij is energy reverse een positief getal in plaats van negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
iCrOn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:48:
@Beer070 Zitten je Ct clamps goed? Bij mij is energy reverse een positief getal in plaats van negatief.
Ik had nogal moeite ze er op te krijgen, ruimte was heel beperkt, en het was een veel te laat avond klusje. Dat zou wel verklaren waarom de data niet klopt.
Op zich wel raar dat de forward data wel klopt.. die zou ik dan ook omgekeerd verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Helaas daar ben ik weer kom er nog steeds niet echt uit.. blijf het gevoel houden dat er iets niet klopt.
Batterij zou nu 99% zijn de totale voltage is 53.2 hoogste en laagste cellen zijn 3.26 e. 3.24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heB0ymtQ8Dpz_Ocy_FSmjLemDZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poyjhnnXK36aVzayzYORjThd.jpg?f=fotoalbum_large

Victron geeft wel heel veel dc verlies zo rond de 25% zou dat wat kunnen verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfJmjpIqcQdELPbwxz4MOt95_Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ch4oo7B4p7yiOIA7czmaSVDm.jpg?f=fotoalbum_large

Echt mijn excuses dat ik jullie hier steeds lastig mee val

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Wat voor net aansluiting heb je eigenlijk? 1 of 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Oner001 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:35:
Helaas daar ben ik weer kom er nog steeds niet echt uit.. blijf het gevoel houden dat er iets niet klopt.
Batterij zou nu 99% zijn de totale voltage is 53.2 hoogste en laagste cellen zijn 3.26 e. 3.24
[Afbeelding]

Victron geeft wel heel veel dc verlies zo rond de 25% zou dat wat kunnen verklaren?

[Afbeelding]

Echt mijn excuses dat ik jullie hier steeds lastig mee val

Groet
SOC zegt weinig tot niets bij LFP. Zeker niet als je (nog) niet hebt gecalibreerd bij vol voltage. En JK staat er ook niet om bekend dat ze de meest nauwkeurige soc berekening hebben. Soc gewoon loslaten en alleen beschouwen als een indicatie. Bij LFP kan je eigenlijk alleen maar zeker weten wanneer ie (bijna) vol of leeg is. De rest is niet te meten en moet geteld worden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Oner001
Wat is dat DC vermogen van -240 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Pim57 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:05:
@Oner001
Wat is dat DC vermogen van -240 W?
Ja dat weet ik dus ook niet, er niks aangesloten. Behalve de bms. Als ik op 2000 of hoger ga laden loopt ie op tot 400-500watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oner001
Q schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:09:
Wat voor net aansluiting heb je eigenlijk? 1 of 3 fase?
Ik heb een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Oner001 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Ja dat weet ik dus ook niet, er niks aangesloten. Behalve de bms. Als ik op 2000 of hoger ga laden loopt ie op tot 400-500watt.
240 W is niet niks, dus dat zul je toch even moeten uitzoeken.

Verder valt op dat de voltages tussen de Multiplus 53.22 en de bms 54.08 erg uit elkaar lopen bij laden met 22 A.
Hoe is dat verschil bij een lage stroom van zeg <5 A?

En ook de stroommeting verschilt sterk 22.0 A versus 16.7 A. Of is die DC stroom van -4.5 A een gevolg van deze fout?

Misschien voltage en stroom calibrate op de jk bms goed zetten met een goede meter?!

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 22-07-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Wat voor DC kabel diameter heb je toegepast en worden ze warm?

Heb je in de remote console “has DC-System” ingeschakeld?

Afbeeldingslocatie: https://communityarchive.victronenergy.com/storage/attachments/13256-1600708951328.png

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 23-07-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Q schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:12:
Wat voor DC kabel diameter heb je toegepast en worden ze warm?

Heb je in de remote console “has DC-System” ingeschakeld?

[Afbeelding]
Ja has DC system is ingeschakeld.
Ik heb 35MM kabels tussen de Victron en BMS

[ Voor 5% gewijzigd door Oner001 op 23-07-2025 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Pim57 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:26:
[...]

240 W is niet niks, dus dat zul je toch even moeten uitzoeken.

Verder valt op dat de voltages tussen de Multiplus 53.22 en de bms 54.08 erg uit elkaar lopen bij laden met 22 A.
Hoe is dat verschil bij een lage stroom van zeg <5 A?

En ook de stroommeting verschilt sterk 22.0 A versus 16.7 A. Of is die DC stroom van -4.5 A een gevolg van deze fout?

Misschien voltage en stroom calibrate op de jk bms goed zetten met een goede meter?!
Als ik op 300W ga laden blijjft het verschil rond de 0.8V. DC vermogen zakt wel naar rond de 10-15% (tussen -40 en -50W)
Als ik hem op terugleveren zet zeg 2200W dan is DC vermogen -75 tot -125W.
Voltage van de Pack kan ik niet aanpassen op de 1 of andere manier op de JK BMS, dan geeft ie sending failure. Maar wat ik meet is zelfs iets lager dan wat de JK BMS aangeeft dus daarna zou het verschil nog meer zijn dan de huidige 0.8V

[ Voor 6% gewijzigd door Oner001 op 23-07-2025 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Waarom is DC system ingeschakeld?
Er loopt alleen een 35mm2 kabel van de MP naar de accu? Dus je hebt geen andere apparatuur op de DC bus toch?

35mm2 - hoe lang is die kabel van mp naar batterij?

Kun je onder hogere load 1kw+ met volt meter vaststellen wat het voltage is bij de accu polen en de polen van de mp?
Wat zijn de waarden?

In hoeverre wijken die getallen af van wat de desbetreffende apparaten weergeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oner001
Q schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:24:
Waarom is DC system ingeschakeld?
Er loopt alleen een 35mm2 kabel van de MP naar de accu? Dus je hebt geen andere apparatuur op de DC bus toch?

35mm2 - hoe lang is die kabel van mp naar batterij?

Kun je onder hogere load 1kw+ met volt meter vaststellen wat het voltage is bij de accu polen en de polen van de mp?
Wat zijn de waarden?

In hoeverre wijken die getallen af van wat de desbetreffende apparaten weergeven?
Ik weet niet eigenlijk niet waarom die aanstond, staat ondertussen uit, en reboot via alles echt zetten is gedaan (inclusief in de meterkast)

De waardes bij de polen met laden 1500W
JK BMS: 52.8V Op Jk BMS staat 52.9V
Mulitplus:52.9V Op MP staat 53.86V
Op het scherm van de Multiplus stat 52.9V

Wat mij net is opgevallen is dat bij DVCC SVS en STS op forced off staan.. dacht dat die aan moesten zodat de victron de gevens van de JK BMS overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:49:
[...]

Ik weet niet eigenlijk niet waarom die aanstond, staat ondertussen uit, en reboot via alles echt zetten is gedaan (inclusief in de meterkast)

Wat mij net is opgevallen is dat bij DVCC SVS en STS op forced off staan.. dacht dat die aan moesten zodat de victron de gevens van de JK BMS overneemt.
SVS is shared voltage sense: dan wordt in VRM de ‘beste voltage meting’ gebruikt.
STS is shared temperature sense, voor als je meerdere temperatuur sensoren hebt. SVS staat bij mij aan (ik heb een lynx bms en een JK bms) en STS staat bij mij uit.
Ik gebruik 70mm2 kabels voor maximaal 140A (7kw) met een lengte van 6.5m.
In mijn 314ah 16 cell accu heb ik de cell balancing ingesteld vanaf 55 volt,en de CVL op 56.80.
Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Beer070 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:07:
[...]

SVS is shared voltage sense: dan wordt in VRM de ‘beste voltage meting’ gebruikt.
STS is shared temperature sense, voor als je meerdere temperatuur sensoren hebt. SVS staat bij mij aan (ik heb een lynx bms en een JK bms) en STS staat bij mij uit.
Ik gebruik 70mm2 kabels voor maximaal 140A (7kw) met een lengte van 6.5m.
In mijn 314ah 16 cell accu heb ik de cell balancing ingesteld vanaf 55 volt,en de CVL op 56.80.
Helpt dat?
Ik kan ze niet eens aanzetten staan forced off. Ik heb 35mm kabels met een lengte van 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:49:
[...]

Ik zie hier niets geks, behalve: die 53.86V dat vind ik wel gek.
Ik heb nog steeds de indruk dat je setup in de basis OK is.

35mm2 op 1 meter is prima als je niet van plan bent om over de 100A DC te gaan.
Een vriend heeft zijn multiplus op 25mm2 omdat hij de MP beperkt tot 70A, zonder problemen.
Als het protocol in orde is dan stuurt de BMS CVL, CCL en DCL waarden naar de Cerbo/Multiplus GX en daar stuurt de multiplus dan weer op. Dat is het belangrijkste. Kijk eens of die waarden goed doorkomen.

Verder: https://www.victronenergy...-and-current-control.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Ik ben denk ik erachter gekomen hoe ik van de 0.85V verschil af kan komen tussen de JK BMS en de Victron, bij DVCC staat SVS geforceerd uit en die zou aan moeten staan dan neemt de victron de pack voltage van de JK BMS over. Alleen ik kan die dus op de een of andere manier niet aanzetten.. Staat op geforceerd uit.

weet iemand hoe ik dat zou kunnen herstellen?

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:54

pvg

Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:45:
Ik ben denk ik erachter gekomen hoe ik van de 0.85V verschil af kan komen tussen de JK BMS en de Victron, bij DVCC staat SVS geforceerd uit en die zou aan moeten staan dan neemt de victron de pack voltage van de JK BMS over. Alleen ik kan die dus op de een of andere manier niet aanzetten.. Staat op geforceerd uit.

weet iemand hoe ik dat zou kunnen herstellen?

Groet,
De JK BMS op Victron CAN protocol zetten ipv pylontech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
pvg schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:50:
[...]

De JK BMS op Victron CAN protocol zetten ipv pylontech.
heb ik al een poos geleden gedaan en gereboot, maar dat heeft niet mogen baten..
Hebben jullie trouwens in de victron menu de optie Batterij die heb ik ook niet..

Kunnen deze problemen ook nog steeds komen omdat de can communicatie op Error Active staat?

Bedankt alvast.

[ Voor 14% gewijzigd door Oner001 op 23-07-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:56:
[...]

heb ik al een poos geleden gedaan en gereboot, maar dat heeft niet mogen baten..
Hebben jullie trouwens in de victron menu de optie Batterij die heb ik ook niet..

Kunnen deze problemen ook nog steeds komen omdat de can communicatie op Error Active staat?

Bedankt alvast.
Hoe heb je die canbus verbinding gemaakt? Welke settings heb je in de Cerbo gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Hermarcel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Hoe heb je die canbus verbinding gemaakt? Welke settings heb je in de Cerbo gebruikt?
Ik heb een multiplus gx2 en die heb ik op CAN bus BMS LV 500kbit/s en de jk bms staat op protocool victron. Ik heb de A kabel van victron gekocht en geplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Oner001 Terminator geplaatst? A kabel niet toevallig verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Hermarcel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:49:
@Oner001 Terminator geplaatst? A kabel niet toevallig verkeerd om?
Ja de terminators zijn geplaatst ook zonder geprobeerd. En de kabel is niet verkeerd om. Er is best veel verkeer tussen de bms en victron.
Nu kan de de batterijen ook niet meer verder opladen dan 3.57v om een top balance te doen. Dat ging een paar dagen geleden nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Er is best veel verkeer, zeg je. Dit is een plaatje van mijn prima werkende can-verbinding met de JK-BMS. Zijn er opmerkelijke verschillen met jouw situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siWIZCDqsL-RAiusIJORmOQSdW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmBuAgwAwckGeL7tjfWABL9I.png?f=fotoalbum_large

Je zou de BMS in de Device List op je inverter terug moeten vinden. Ik weet zo even niet onder welke naam (ik heb de naam veranderd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5NNNwvsyWQWVIVE73sc3HZJtIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvKfduLvNrfs4C3iDw7TEOeL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Ja dit komt aardig overeen met de die van mij. Ik heb geen drops of errors. Ik weet niet waarom ik bepaalde settings niet kan aanpassen. zoals bv de SVS, als ik die aan kan zetten ik ook verloste van de 0.85V verschil tussen de Multiplus en JK BMS pack verschil. Het het idee dat daardoor het doorladen voor de topbalans nu niet niet lukt.

Zo ziet het erbij mij uit, Can Bus geen foto van gedaan want dat is echt zo ongeveer zelfde als die van jou

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQ3YtWG_5fmvg9943E44Kojn94Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KIugxQnyr4b0yttxEaizV0hm.png?f=user_large

Ik denk dat een deel van mijn probleem hierin zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABLd2FmoiM2LmujgXDcwiRdGOWc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tfh8D9cQ0EkxsVM1Qr316CSR.png?f=user_large

Heb jij toevallig ook de JK BMS JK_PB2A16S20P?

[ Voor 17% gewijzigd door Oner001 op 23-07-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Oner001
Uit het Victron manual:

Houd er rekening mee dat SVS voor bepaalde accu's geforceerd uitgeschakeld is. Raadpleeg de compatibiliteitpagina voor de accu.

Opmerking: STS is geforceerd uitgeschakeld voor de Lynx Smart BMS, Lynx Smart BMS NG en sommige beheerde accu's. Raadpleeg de accu compatibiliteit pagina voor details

[ Voor 14% gewijzigd door Pim57 op 24-07-2025 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Ik weet niet wat er gebeurt is maar SVS is beschikbaar gekomen en de Multiplus neemt nu de voltage van de pack over van de JK BMS. Daar ben ik iig blij mee :-)

Nu eerst slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
@Oner001 Heb je de dc spanningen van de batterij ook met een goede multimeter nagemeten? De JK-bms is te kalibreren die van mij zat er ook een 0,5V naast.
De spanningsverschillen Multiplus, Shunt en Jk zitten nu rond de max 8mV.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
habbekrats schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 06:28:
@Oner001 Heb je de dc spanningen van de batterij ook met een goede multimeter nagemeten? De JK-bms is te kalibreren die van mij zat er ook een 0,5V naast.
De spanningsverschillen Multiplus, Shunt en Jk zitten nu rond de max 8mV.
dat heb ik zeker gemeten, hij zit er ruim 0,2V naast, maar wanneer ik dat wil aanpassen krijg ik de melding (sending error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Hermarcel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Goed punt. Voor mijn accu moest ik de ve can-port op 500kbit LV BMS zetten en de verloopkabel gebruiken, specifiek voor de V2 enclosure. Toen ik dat nog niet gedaan had stond ie ook op error-active, en werden de waardes niet overgenomen in DVCC. Aan de Cerbo kant moest dat met een terminator, aan de accu kant niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:10:
Zo ziet het erbij mij uit, Can Bus geen foto van gedaan want dat is echt zo ongeveer zelfde als die van jou

[Afbeelding]

Ik denk dat een deel van mijn probleem hierin zit:

[Afbeelding]

Heb jij toevallig ook de JK BMS JK_PB2A16S20P?
De communicatie loopt dus prima. Da's goed om te weten.

Ja, ik heb driemaal V15 JK_PB2A16S20P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Welke firmware versies draaien jullie op de JK ?
En ditto vraag voor de cerbo

[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 24-07-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone

BMS: v15.41
Cerbo: v3.63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Vraagje aan de kenners, google vind een antwoord bij victron betreffende het ontladen op tijd schema.
Laad schema heb ik gevonden, maar waar staat het ontladen, zodat ik optie 1 kan uitvoeren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxmQbEYsEv4jNcc99P4YDSn9_BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vQgYZRvxYd08IVkbdSERLbn.jpg?f=fotoalbum_large

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Oner001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Bedankt alvast.
Volgens mij kan je in de Cerbo ook redetect BMS doen, geen idee of dat meer doet dan een reboot doet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reneeke1970 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:43:
Vraagje aan de kenners, google vind een antwoord bij victron betreffende het ontladen op tijd schema.
Laad schema heb ik gevonden, maar waar staat het ontladen, zodat ik optie 1 kan uitvoeren [Afbeelding]
Is dat niet "scheduled charge"? Volgens mij kan je daar gewoon een SOC opgeven en als die lager is dan de huidige SOC zal hij ontladen. Je moet "charge" of "laden" dus niet te letterlijk nemen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
reneeke1970 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:43:
Laad schema heb ik gevonden, maar waar staat het ontladen, zodat ik optie 1 kan uitvoeren [Afbeelding]
Google moet nog bijleren, want dit antwoord klopt niet. :(

Edit: Je kunt wel het ESS laad schema misbruiken door buiten de laadtijden een negatief power setpoint in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 24-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rimco schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Is dat niet "scheduled charge"? Volgens mij kan je daar gewoon een SOC opgeven en als die lager is dan de huidige SOC zal hij ontladen. Je moet "charge" of "laden" dus niet te letterlijk nemen ;)
Zou het zo simpel zijn, zal vanavond testen, nu zit mijn hoofd zekering al aan de max

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oner001
Rimco schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Volgens mij kan je in de Cerbo ook redetect BMS doen, geen idee of dat meer doet dan een reboot doet.
Dat was ook de manier dat svs beschikbaar kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Zou het zo simpel zijn, zal vanavond testen, nu zit mijn hoofd zekering al aan de max
Nee @Rimco dat trucje werkt niet door de soc lager te zetten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Wat is je schema? Ik dacht dat ik toch echt ooit tijdelijk het schema had gebruikt om soms te laden en soms te ontladen... Nu mode 3, dus kan het menu niet eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Misschien een beetje lui maar ik doe het toch >:)

In September start mijn Tibber contract, voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden. Wie heeft Tibber en heeft een inkoop /verkoop formule waar die content mee is en met mij wilt delen :)

Het idee is trouwens om in de zomer op DES Groen te draaien en in de winter met te weinig PV opbrengst op DES handelsmodus

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rimco schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:11:
@reneeke1970 Wat is je schema? Ik dacht dat ik toch echt ooit tijdelijk het schema had gebruikt om soms te laden en soms te ontladen... Nu mode 3, dus kan het menu niet eens zien.
Ik heb nog geen schema, probeer spelenderwijs de mogelijkheden te ontdekken. Wat is mode 3?

Krijg voorlopig wel het gevoel dat twee uur laden en daarna ontladen niet mogelijk is zonder een externe software aansturing

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:34

MrFish

Untitled

reneeke1970 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb nog geen schema, probeer spelenderwijs de mogelijkheden te ontdekken. Wat is mode 3?

Krijg voorlopig wel het gevoel dat twee uur laden en daarna ontladen niet mogelijk is zonder een externe software aansturing
Als je volle bak wilt (ont)laden kun je gewoon je grid setpoint sterk positief of negatief instellen.

Maar waarom geen DESS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:39
Afgelopen week heb ik mijn 3 fase Victron Multi RS Solar aangesloten, dat was echt een hele leuke klus

Op de AC OUT 1 heb ik mijn gehele huis en mijn Solaredge SE7K aangesloten, op de victron zelf heb ik geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten.
Ik gebruik geen ‘relais’ voor de Solaredge om te bepalen of de netspanning aanwezig is
De Solaredge en de Cerbo hebben beide een vast IP nummer vanuit de router

Ik probeer de Solaredge toe te voegen aan de Cerbo, zodat die de dynamische vermogensbegrenzing kan gaan toepassen, iets wat we na 1-1-2027 zeker nodig gaan hebben. De modbus TCP server op de Cerbo is ingeschakeld.

Toevoegen van de Solaredge kan volgens mij op twee manieren, namelijk via integraties en dan;
1) Naar ‘PV omvormers’ en vervolgens naar PV omvormers laten zoeken, hierna verschijnt het IP nummer van de Solaredge onder gedetecteerde IP-adressen en kan ik onder omvormers de PV de Solaredge selecteren en de optie ‘weergeven’ aanzetten om vervolgens de ‘Dynamische vermogensbegrenzing’ aan te zetten
2) Naar ‘ Modbus apparaten’ en vervolgens naar apparaten te laten zoeken

De tweede optie doet helemaal niets, de Cerbo vindt geen Modbus apparaten
Bij de eerste optie vindt de Cerbo het IP-nummer van de Solaredge, en kan ik de optie ‘weergeven’ aanzetten en vervolgens ‘dynamische vermogensbegrenzing’ inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PzgqfLmNj0OiNkgQFWzkBPUy-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93SOXOrmDyVHjm2YHX7hX9jU.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens wordt de PV opbrengst in het dashboard weergegeven, maar dit is geen stabiele verbinding, hij valt meerdere malen per uur uit, en soms is de verbinding en daarmee ook de opbrengst van de Solaredge overdag meerdere uren niet zichtbaar in het dashboard.

Een alternatief is misschien de verbinding via modbus voor elkaar te krijgen, maar dat is mij tot op heden niet gelukt, hieronder staan de instellingen zoals ik ze nu in de Solaredge heb staan. Daarnaast weet ik ook nog niet of dynamische vermogensbegrenzing werkt met een modbus koppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHi4UjJDPsIsoULGtzthRXtumKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6mOa5HpsQI5ojXSS6nVlQt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g15TEu8yqAow0iREFSfvDADSbcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TsxErPAsDWAdDbz8HO0yp6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHbYX_ydzCX0WEqBHlE7eA7UREc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76gwmJn7avmo5Xuj4ALjcqGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat er iemand is die weet wat ik moet aanpassen om bovenstaand werkend te krijgen

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:54

pvg

Dutchguy_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:26:
Afgelopen week heb ik mijn 3 fase Victron Multi RS Solar aangesloten, dat was echt een hele leuke klus

Op de AC OUT 1 heb ik mijn gehele huis en mijn Solaredge SE7K aangesloten, op de victron zelf heb ik geen zonnepanelen rechtstreeks aangesloten.
Ik gebruik geen ‘relais’ voor de Solaredge om te bepalen of de netspanning aanwezig is

Ik probeer de Solaredge toe te voegen aan de Cerbo, zodat die de dynamische vermogensbegrenzing kan gaan toepassen, iets wat we na 1-1-2027 zeker nodig gaan hebben. De modbus TCP server op de Cerbo is ingeschakeld.

Toevoegen van de Solaredge kan volgens mij op twee manieren, namelijk via integraties en dan;
1) Naar ‘PV omvormers’ en vervolgens naar PV omvormers laten zoeken, hierna verschijnt het IP nummer van de Solaredge onder gedetecteerde IP-adressen en kan ik onder omvormers de PV de Solaredge selecteren en de optie ‘weergeven’ aanzetten om vervolgens de ‘Dynamische vermogensbegrenzing’ aan te zetten

Bij de eerste optie vindt de Cerbo het IP-nummer van de Solaredge, en kan ik de optie ‘weergeven’ aanzetten en vervolgens ‘dynamische vermogensbegrenzing’ inschakelen.

[Afbeelding]

Vervolgens wordt de PV opbrengst in het dashboard weergegeven, maar dit is geen stabiele verbinding, hij valt meerdere malen per uur uit, en soms is de verbinding en daarmee ook de opbrengst van de Solaredge overdag meerdere uren niet zichtbaar in het dashboard.

Een alternatief is misschien de verbinding via modbus voor elkaar te krijgen, maar dat is mij tot op heden niet gelukt, hieronder staan de instellingen zoals ik ze nu in de Solaredge heb staan. Daarnaast weet ik ook nog niet of dynamische vermogensbegrenzing werkt met een modbus koppeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop dat er iemand is die weet wat ik moet aanpassen om bovenstaand werkend te krijgen
Ha, toevallig vandaag ook in het andere Victron topic gepost:
hier

BTW: de modbus server hoeft niet aan op de Cerbo. De Cerbo connect met de modbus server in de Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
pvg schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Ha, toevallig vandaag ook in het andere Victron topic gepost:
hier

BTW: de modbus server hoeft niet aan op de Cerbo. De Cerbo connect met de modbus server in de Solaredge.
Dank, ik heb de auto scans in zowel PV omvormers en Modbus ook al de gehele tijd uit staan, dat lijkt het dus hier niet te zijn. Zie jij je Solagedge wel onder Modbus staan ? Ik krijg daar namelijk geen enkel apparaat zichtbaar

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Als je volle bak wilt (ont)laden kun je gewoon je grid setpoint sterk positief of negatief instellen.

Maar waarom geen DESS?
Dat snap ik, maar dan zit je hele dag te spelen met je instellingen.
Dess ga ik nu eens mee spelen inderdaad, kijken hoe dat draait.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

revolution-nl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:21:
Misschien een beetje lui maar ik doe het toch >:)

In September start mijn Tibber contract, voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden. Wie heeft Tibber en heeft een inkoop /verkoop formule waar die content mee is en met mij wilt delen :)

Het idee is trouwens om in de zomer op DES Groen te draaien en in de winter met te weinig PV opbrengst op DES handelsmodus
Het makkelijkste is gewoon om Victron DESS aan te zetten (open deur).

Het patroon is gewoon simpel te begrijpen: solar opvangen overdag (of goedkope stroom laden) en 's avonds verkopen. Heb je een warmtepomp en EV wordt het al moeilijker.

Als je écht wilt optimaliseren, dus ook naar de volgende dag kijken, de weersvoorspelling meenemen en je verbruikers precies goed starten dat ze optimaal gebruik maken van solar of lage prijzen, dat gaat je niet lukken met wat if-then-else regels.

Dan heb je 'solvers' nodig en dat is echt 'hogere wiskunde'.
Ik bedoel te zeggen: je moet het probleem dan zo anders gaan modelleren, ik vind dat erg moeilijk.

KC27 in "Het grote Victron aansturing topic"

De HA plugin van KC27 past een solver toe en daar kun je ook verbruikers toevoegen die dan mee worden gewogen in de berekening. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 24-07-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@pvg was hier ook mee bezig en kreeg betere resultaten als je de automatische scanning op modbus en pv uitzet. Dat heeft bij mij ook geholpen.
Een ander advies was om een separate ET340 stroom meter tussen de solaredge te zetten zodat die precies het gebruik kan zien. Ik krijg als het goed is vandaag de spullen binnen en ga dat proberen.
Ik heb zelf ook de automatische scanning uitgezet en ik zie dat de solaredge minder vaak wegvalt in het dashboard, maar het gebeurt nog steeds. Ik heb ook de modbus server op de Cerbo uitgezet, dat leek (zonder harde meet-data) ook iets te helpen.
Overigens heb ik mijn SE8K vervangen door een nieuwe SE10K. Op dit moment zijn die hier en daar voor 255 euro te koop, en dat is denk ik een voordelige manier om de garantie weer een paar jaar uit te breiden (en ik heb de oude SE8K nog als backup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Dank, ik heb de auto scans in zowel PV omvormers en Modbus ook al de gehele tijd uit staan, dat lijkt het dus hier niet te zijn. Zie jij je Solagedge wel onder Modbus staan ? Ik krijg daar namelijk geen enkel apparaat zichtbaar
Ik zie onder modbus wel mijn VM375 meter staan, maar die heb ik uitgezet. (Als je die via RS485 en modbus ziet krijg je dubbele cijfers op de losse fase’s in het dashboard). Ik zie onder modbus de SE10K ook niet staan. Volgens mij komt dat omdat ie al wordt gezien als PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Beer070
Even alleen over verlenging van garantie, ik ontving onlangs (meen vorige week) een mail van SE over herijking van hun distributie kanalen/ distributeurs en beperkingen over SE apparatuur die niet via de officiële distributie kanalen wordt aangeboden/ aangekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YepOBoQV_U9-AvoAckjdiVuZZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/48hOz94osIhYqLtnYVBvvjx4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7eYm24Lf1HxJ-cTGqDuNeEcUlI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kkzBWu3R8122peNpxySGbMog.png?f=fotoalbum_large

Wellicht even goed om de verkoper van jouw nieuwe omvormer hier even een mail te sturen of de garantie gegarandeerd is.

Als dat zo is, is dit wel een top idee en ben ook ik zeer nieuwsgierig waar jij deze deal gevonden hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door cyclone op 25-07-2025 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:40:
@Beer070
Even alleen over verlenging van garantie, ik ontving onlangs (meen vorige week) een mail van SE over herijking van hun distributie kanalen/ distributeurs en beperkingen over SE apparatuur die niet via de officiële distributie kanalen wordt aangeboden/ aangekocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht even goed om de verkoper van jouw nieuwe omvormer hier even een mail te sturen of de garantie gegarandeerd is.

Als dat zo is, is dit wel een top idee en ben ook ik zeer nieuwsgierig waar jij deze deal gevonden hebt.
Ik had toevallig garantie nodig (omdat ik zelf de 1e fase niet goed had aangesloten en die maakte brak contact), en die heb ik gewoon van SolarEdge gekregen via deze partij. Voor mij was een andere reden dat ik wat extra optimizers nodig had voor grotere panelen (S500 in combinatie met P370), en die werden op dat moment in de firmware van mijn oude omvormer niet ondersteund.
Dus ik kan bevestigen dat de garantie en ondersteuning geleverd wordt, in ieder geval vorige week nog.
Ik heb deze nu bij Voltshop gekocht, maar het kennis niveau en contact mogelijkheden zijn daar kwalitatief uitermate teleurstellend, dus als je een vergelijkbare aanbieding bij een betrouwbare partij vindt voor een paar tientjes meer dan kan dat frustratie voorkomen.
Op zich snap ik dat ze de oude SetApp omvormers aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Je hebt er nog steeds 16+ optimizers voor nodig, en als je die nieuw moet kopen ben je minstens 500 euro extra kwijt. Verder geen support voor accu’s en off-grid. Als ik niet al SE optimizers zou hebben zou ik ook mijn twijfels hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Dank voor delen, ik zit zelf als “installateur” bij SE binnen omdat ik destijds toen ik mijn SE set hing me volledig gecertificeerd heb om zo kennis op te doen.

Ik doe daar amper wat mee, alleen bij wat vrienden en (oud) collega’s.
SE gekozen ivm de veiligheids opties en tot op heden ben ik nog steeds overtuigd dat de optimizer oplossing qua veiligheid de beste optie is.
Wel niet de goedkoopste en hoop beperkingen qua kleine strings.
Daar heb ik met mijn 50 panelen echter geen last van :-)

TL;DR Qua service / garantie/ kennis heb ik geen leverancier nodig gezien ik dit zelf direct kan regelen. Dus zal eens kijken of ik ergens nog een nieuwe SE12,5K op de kop kan tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:32:
Dank voor delen, ik zit zelf als “installateur” bij SE binnen omdat ik destijds toen ik mijn SE set hing me volledig gecertificeerd heb om zo kennis op te doen.

Ik doe daar amper wat mee, alleen bij wat vrienden en (oud) collega’s.
SE gekozen ivm de veiligheids opties en tot op heden ben ik nog steeds overtuigd dat de optimizer oplossing qua veiligheid de beste optie is.
Wel niet de goedkoopste en hoop beperkingen qua kleine strings.
Daar heb ik met mijn 50 panelen echter geen last van :-)

TL;DR Qua service / garantie/ kennis heb ik geen leverancier nodig gezien ik dit zelf direct kan regelen. Dus zal eens kijken of ik ergens nog een nieuwe SE12,5K op de kop kan tikken.
Volgens mij zijn alleen de SE10K’s voordelig. Al het andere spul is nog steeds prijzig (1000+ euro).
Met 50 panelen zou ik lekker voor 2x SE10K gaan…

Ik heb deze toen gekocht: https://volt-shop.nl/product/solaredge-se10k-rw0teben4/
Maar hier staat ie ook: https://zonnigewinkel.nl/...ujHeRZtO3pKwaAoAIEALw_wcB

Ik heb partijen van 100+ bij Troostwijk auctions langs zien komen, dus misschien is er een grote Europese distributeur omgevallen? Bij Troostwijk krijg je overigens geen garantie…

Mijn oorspronkelijke leverancier ging failliet op de dag dat ze bij mij 6 jaar geleden installeerden, dus ik moest bij SolarEdge ook installateur worden. Is me prima bevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Beer070 op 25-07-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Met 50 panelen zou ik lekker voor 2x SE10K gaan…
Naah ik zit nu met mijn 12,5K mooi in de meest optimale zone qua snel opstarten en optimaal rendement qua omvormer. Over capaciteit is niet aan te bevelen bij Solar Omvormers omdat ze juist bij hoge belasting hun beste rendement draaien.

Behalve dat is het kantelpunt qua prijs 255 euro VS 750 voor de 12,5K versie nogal steil.
Had leuk geweest als ik voor 300 / 350 die SE12,5K had kunnen scoren.
Maar voor jou / iedereen die uit kan met de 10K of lager zijn het zeer interessante prijzen om je garantie opnieuw te pakken of als spare op de plank te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 06:55:
[...]

@pvg was hier ook mee bezig en kreeg betere resultaten als je de automatische scanning op modbus en pv uitzet. Dat heeft bij mij ook geholpen.
Een ander advies was om een separate ET340 stroom meter tussen de solaredge te zetten zodat die precies het gebruik kan zien. Ik krijg als het goed is vandaag de spullen binnen en ga dat proberen.
Ik heb zelf ook de automatische scanning uitgezet en ik zie dat de solaredge minder vaak wegvalt in het dashboard, maar het gebeurt nog steeds. Ik heb ook de modbus server op de Cerbo uitgezet, dat leek (zonder harde meet-data) ook iets te helpen.
Ik heb twee meters (beide Victron VM3P75) in mijn installatie zitten, een meet de AC-in (dus de netaansluiting), de ander de Solaredge (waar jij dus je ET340 wilt plaatsen).
De victron meter bij de solaredgehad ik eerst de rol 'PV omvormer toegekend', echter wanneer ik de Solaredge middels integraties -> PV omvormers -> omvormers -> 7EOxxxx -> 'weergeven' aanzet, dan telt de cerbo de PV opbrengst dubbel in het dashboard (hij telt de data van de VM3P75 en de Solaredge bij elkaar op). ik kan de PV opbrengst uit de Solaredge niet uitzetten, want als ik dat doe dan kan ik ook de 'dynamische vermogensbegrenzing' niet meer inschakelen. Dit is wel jammer, aangezien de VM3P75 meter veel sneller meet en altijd aawezig is.
Om het probleem van het dubbel tellen van de PV opbrengst op te lossen heb ik de VM3P75 welke bij de Solaredge zit de rol 'AC belasting' gegeven waardoor hij eigenlijk geen functie meer heeft.
Het lijkt er dus op dat je moet kiezen, of je gebruikt de Solaredge als meter, en kunt dan ' Dynamische vermogensbegrenzing' Inschakelen of je gebruikt een andere energiemeter om de PV opbrengst te meten, beide geeft een dubbeling in dashboard.

De VM3P75 zie ik niet onder modbus staan, maar dat komt omdat ik deze beide heb aangesloten via VE-Can, wat trouwens super werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar nu het toch over de VM-3P75CT gaat:

Ik heb de meter met Canbus aan de Cerbo gekoppeld. Vanuit Home Assistant las ik de Cerbo uit (modbus TCP) om de metergegevens te krijgen. Werkt prima.
Maar omdat mijn installatie nog in opbouw was, was de Cerbo regelmatig uitgeschakeld (want 48V DC bus spanningsloos). Uiteraard kan Home Assistant dan niet bij de meter.

Dat beviel me niet.

Ik heb nu zowel de Canbus aansluiting als de ethernet aansluiting van de meter in gebruik. De Canbus wordt gebruikt door de Cerbo zoals voorheen. Home Assistant leest nu rechtstreeks de meter uit via Modbus UDP. Die koppeling is onafhankelijk van de Cerbo en blijft dus werken, ook als de Cerbo "weg" is.

Niet zelf bedacht, alle credits zijn voor FVBH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Ik heb twee meters (beide Victron VM3P75) in mijn installatie zitten, een meet de AC-in (dus de netaansluiting), de ander de Solaredge (waar jij dus je ET340 wilt plaatsen).
De victron meter bij de solaredgehad ik eerst de rol 'PV omvormer toegekend', echter wanneer ik de Solaredge middels integraties -> PV omvormers -> omvormers -> 7EOxxxx -> 'weergeven' aanzet, dan telt de cerbo de PV opbrengst dubbel in het dashboard (hij telt de data van de VM3P75 en de Solaredge bij elkaar op). ik kan de PV opbrengst uit de Solaredge niet uitzetten, want als ik dat doe dan kan ik ook de 'dynamische vermogensbegrenzing' niet meer inschakelen. Dit is wel jammer, aangezien de VM3P75 meter veel sneller meet en altijd aawezig is.
Om het probleem van het dubbel tellen van de PV opbrengst op te lossen heb ik de VM3P75 welke bij de Solaredge zit de rol 'AC belasting' gegeven waardoor hij eigenlijk geen functie meer heeft.
Het lijkt er dus op dat je moet kiezen, of je gebruikt de Solaredge als meter, en kunt dan ' Dynamische vermogensbegrenzing' Inschakelen of je gebruikt een andere energiemeter om de PV opbrengst te meten, beide geeft een dubbeling in dashboard.

De VM3P75 zie ik niet onder modbus staan, maar dat komt omdat ik deze beide heb aangesloten via VE-Can, wat trouwens super werkt
Dynamische vermogensbegrenzing werkt volgens mij via frequency-shift. De frequency op AC-OUT wordt dynamisch verhoogd waardoor de SolarEdge weet dat ie moet afschakelen. Voor zover ik weet werkt dat niet via Modbus, maar ik ben hier zeker niet de expert in. Ik weet wel zeker dat wanneer ik het grid eruit trek, dat de Multi-RS in mijn situatie gelijk een frequency shift doet en de SolarEdge binnen een seconde (niet met klok gemeten) uitgeschakeld is doordat de frequency op 53 hertz staat. Dit geeft ie dan ook aan op de SolarEdge Go app -> remote access.
Overigens heb ik deze setting wel apart moeten instellen op de SolarEdge met de f(P) functie, waarbij 50.2 hertz 100% power is, en 51.2 hertz 0% power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_ @Beer070 In de nieuwste veries van VenusOS voor de Cerbo is er een verbeterde Sunspec implemenatie aanwezig. Deze werkt met meer merken/types samen dan (voorheen) alleen Fronius. Het zou me niet verbazen als dat ook voor SolarEdge geldt. Dat zou betekenen dat de omvormer(s) niet meer door frequency-shift geregeld worden maar via het SunSpec protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:10:
[...]

Dynamische vermogensbegrenzing werkt volgens mij via frequency-shift. De frequency op AC-OUT wordt dynamisch verhoogd waardoor de SolarEdge weet dat ie moet afschakelen. Voor zover ik weet werkt dat niet via Modbus, maar ik ben hier zeker niet de expert in. Ik weet wel zeker dat wanneer ik het grid eruit trek, dat de Multi-RS in mijn situatie gelijk een frequency shift doet en de SolarEdge binnen een seconde (niet met klok gemeten) uitgeschakeld is doordat de frequency op 53 hertz staat. Dit geeft ie dan ook aan op de SolarEdge Go app -> remote access.
Overigens heb ik deze setting wel apart moeten instellen op de SolarEdge met de f(P) functie, waarbij 50.2 hertz 100% power is, en 51.2 hertz 0% power.
Frequency-shift werkt volgens mij alleen in off-grid situaties, dynamische vermogensbegrenzing is sinds een paar weken actief (sinds Venus OS 3.60), en moet ervoor zorgen dat de Solaredge minder vermogen afgeeft in on-grid situaties, waarbij de accu vol is en de elektriciteitsprijs negatief is, en je dus niet wilt terugleveren.

In de Solaredge heb ik de de f(P) ook moeten aanpassen, de 51,2Hz staat daar inderdaad te hoog, ik dacht 20%, deze moet naar 0% bij 51,2Hz.

Wat mij echter nog wel opvalt: als de Solaredge overdag PV-opbrengst heeft en het huis nagenoeg geen belasting en de accu nog niet vol zit (<= 90%) en ik de hoofdschakelaar omzet (dus off-grid ga) de hele victron installatie (alle 3 de omvormers) in een beveiliging gaat gedurende ca. 30 seconden en daarna weer opstart, de Solaredge gaat vervolgens na een paar minuten ook weer gaat leveren, wat ik dan ook verwacht na het opnieuw opstarten van de omvormers en reageert dan ook op de frequency-shift als de accu langzaam aan vol komt.
Ten tijde van het omzetten van de hoofdschakelaar zie ik in de ‘Alarm logs’ een melding namelijk: ‘High AC output voltage alarm: Alarm’ en deze is dan altijd op Fase L1.

Als ik de hoofdschakelaar omzet als er geen PV opbrengst, zoals in de avond/nacht, gaat de victron installatie niet in deze beveiliging modus en draait hij vlekkeloos door in off-grid, zelfs de lampen knipperen niet eens

Ik weet niet of anderen dit ook herkennen met een losse omvormer op de AC OUT-1 uitgang, of nog beter, hier een oplossing voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_
Ik heb de afgelopen weken redelijk wat stresstesten gedaan met negen Hoymiles HMS-2000-4T micro-inverters aan de AC-out (critical loads) en geen issues gezien bij grid-afschakeling.

Heb je wel voldaan aan de factor 1.0 rule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:51:
@Dutchguy_ @Beer070 In de nieuwste veries van VenusOS voor de Cerbo is er een verbeterde Sunspec implemenatie aanwezig. Deze werkt met meer merken/types samen dan (voorheen) alleen Fronius. Het zou me niet verbazen als dat ook voor SolarEdge geldt. Dat zou betekenen dat de omvormer(s) niet meer door frequency-shift geregeld worden maar via het SunSpec protocol.
Klopt, in on-grid situaties, werkt dit nu voor een aantal merken volgens het SunSpec protocol, de Solaredge is een van de merken waarvoor dit zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:58:
@Dutchguy_
Ik heb de afgelopen weken redelijk wat stresstesten gedaan met negen Hoymiles HMS-2000-4T micro-inverters aan de AC-out (critical loads) en geen issues gezien bij grid-afschakeling.

Heb je wel voldaan aan de factor 1.0 rule?
Volgens mij wel, mijn PV installatie is 7.7 kWp met een 3 fase omvormer, de multi RS Solar is 6kVA per stuk, dus bij drie fase systeem totaal 18kVA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_ Hoe ziet je accu-samensteling eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
@Dutchguy_ Hoe ziet je accu-samensteling eruit?
Accu's zijn 4 Pylontech US5000-1C, totaal 19,6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Dutchguy_ is aan de krappe kant. Zie punt 3.2
Bij 7,7kWp opwek hoort een minimale accucapaciteit van 24kWh.

Wat de factor 1.0 rule niet beschrijft is dat de DC bekabeling ook de volle 7,7kWp aan moet kunnen (voor een korte tijd). Bij 7,7kWp opwek die allemaal je accus in moet betekent dat 50A per multi en 38,5 per accu.

Misschien (!!!) dat er een Pylontech uitschakelt vanwege overstroom omdat de limiet lager staat dan 38,5A? Daarna moeten de andere drie dit opvangen die ook uit zullen schakelen (als de instellingen hetzelfde zijn). De Multi's kunnen dan hun energie niet meer kwijt en de spanning zal oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:51:
Dat is interessant nieuws. Weet je ook of dit geldt voor SMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Hermarcel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:24:
@Dutchguy_ is aan de krappe kant. Zie punt 3.2
Bij 7,7kWp opwek hoort een minimale accucapaciteit van 24kWh.

Wat de factor 1.0 rule niet beschrijft is dat de DC bekabeling ook de volle 7,7kWp aan moet kunnen (voor een korte tijd). Bij 7,7kWp opwek die allemaal je accus in moet betekent dat 50A per multi en 38,5 per accu.

Misschien (!!!) dat er een Pylontech uitschakelt vanwege overstroom omdat de limiet lager staat dan 38,5A? Daarna moeten de andere drie dit opvangen die ook uit zullen schakelen (als de instellingen hetzelfde zijn). De Multi's kunnen dan hun energie niet meer kwijt en de spanning zal oplopen.
Klopt, ik wist dat mijn accucapaciteit wat te klein is, er moet nog een tweede accupakket bijkomen, dan heb ik uiteindelijk 39,2kWh

Tijdens het testen was mijn PV opbrengst veel lager namelijk <= 5 Kw, dus ik nam aan dat hij op dat moment wel voldeed aan de 1.0 rule.
Het vermogen naar de 4 Pylontech accu's worden geregeld door het BMS

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchguy_ op 25-07-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
HyperBart schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Dat is interessant nieuws. Weet je ook of dit geldt voor SMA?
Jazeker, SMA zit er ook bij bekijk maar eens deze video, daar wordt wat uitleg in gegeven

YouTube: Nieuws van Victron Energy

Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste