Pim57 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:04:
@HyperBart Ik heb er al een ticket voor aangemaakt bij Victron, dus dat hoef je niet meer te doen.
Echter Victron wil en gaat dit niet oplossen. Hun stelling is dat je maar een door hun goedgekeurde meter moet gebruiken.
Dus je bent redelijk zeker dat het aan de unsigned amps ligt. Ik vind dit echt straf. Echt verbaasd.Mijn voorstel was om in Venus er voor te zorgen dat als het vermogen negatief is dat dan de amperes ook negatief zijn. Zo niet dan maak je ze negatief. Maar helaas gaan ze deze fout niet oplossen.
Ik kwam er achter omdat Venus op sommige momenten de amperes gebruikt en niet de vermogens. Bij voorbeeld in de nieuwe gui v2 als je de display settings van W naar A wijzigt, kloppen de AC loads niet meer.
Ja, ok, kan maar echt gezellig vind ik het niet. Lees: ik vind het wel leuk maar ik vind het toch fijn om zoveel mogelijk met stock/factory oplossingen te werken ipv een tussenliggende business translatielaag. Wel kudo's met je oplossingIk heb het zelf opgelost door de meterwaarden naar MQTT te sturen. Vervolgens in nodered oppakken, een min-teken toevoegen bij negatief vermogen, en dan naar een nieuw MQTT topic sturen.
Dan laat ik mr-Manuel het nieuwe topic oppakken en verwerken.
Ik was al aan het twijfelen om een extra meter aan te schaffen om "voor de mooi" mijn laadstation apart te kunnen meteren. Met wat ik hier nu van jou te weten kom is het opeens helemaal te verantwoorden dat ik een tweede meter koop (de VM-3P75CT dan maar?, want die heeft ook ethernet). Die EM24 moet dan maar naar het circuit van het laadstation.
Speciaal nog de hele kast voor "overhoop" gegooid om die EM24 er in te pleuren, geen pretje met 10mm² (ook al is het stranded wire), wat adereindhulzen die gecombineerd moesten worden en vooral een neutral/nul die niet moest aangesloten worden aan de vertrekzijde. Anders had ik de Eastron rip and replace kunnen doen.
[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2025 00:31 ]