Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 46 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
Pim57 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:04:
@HyperBart Ik heb er al een ticket voor aangemaakt bij Victron, dus dat hoef je niet meer te doen.
Echter Victron wil en gaat dit niet oplossen. Hun stelling is dat je maar een door hun goedgekeurde meter moet gebruiken.
:o Huh? Die EM24 is toch gewoon eentje die van hun lijst komt? Die hadden we een tijdje geleden toch ergens besproken in een van de Victron topics. Hoezo is die ineens niet goedgekeurd? Of is er dan nog een sub-type nummer waar ik/jij een andere hebben dan wat Victron wenst?
Mijn voorstel was om in Venus er voor te zorgen dat als het vermogen negatief is dat dan de amperes ook negatief zijn. Zo niet dan maak je ze negatief. Maar helaas gaan ze deze fout niet oplossen.

Ik kwam er achter omdat Venus op sommige momenten de amperes gebruikt en niet de vermogens. Bij voorbeeld in de nieuwe gui v2 als je de display settings van W naar A wijzigt, kloppen de AC loads niet meer.
Dus je bent redelijk zeker dat het aan de unsigned amps ligt. Ik vind dit echt straf. Echt verbaasd.
Ik heb het zelf opgelost door de meterwaarden naar MQTT te sturen. Vervolgens in nodered oppakken, een min-teken toevoegen bij negatief vermogen, en dan naar een nieuw MQTT topic sturen.
Dan laat ik mr-Manuel het nieuwe topic oppakken en verwerken.
Ja, ok, kan maar echt gezellig vind ik het niet. Lees: ik vind het wel leuk maar ik vind het toch fijn om zoveel mogelijk met stock/factory oplossingen te werken ipv een tussenliggende business translatielaag. Wel kudo's met je oplossing _/-\o_ .

Ik was al aan het twijfelen om een extra meter aan te schaffen om "voor de mooi" mijn laadstation apart te kunnen meteren. Met wat ik hier nu van jou te weten kom is het opeens helemaal te verantwoorden dat ik een tweede meter koop (de VM-3P75CT dan maar?, want die heeft ook ethernet). Die EM24 moet dan maar naar het circuit van het laadstation.

Speciaal nog de hele kast voor "overhoop" gegooid om die EM24 er in te pleuren, geen pretje met 10mm² (ook al is het stranded wire), wat adereindhulzen die gecombineerd moesten worden en vooral een neutral/nul die niet moest aangesloten worden aan de vertrekzijde. Anders had ik de Eastron rip and replace kunnen doen.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2025 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 08:36
Mm bij mij is het amperage ook positief en wattage negatief bij grid.
En ik heb een Elgris smart meter.
Wel apart eigenlijk als dat niet correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@HyperBart dan moet je zeker updaten. Dan mis je ook de power assist op de gridmeter functie.

Zoek maar even naar de change log. Multiplus Updaten is zo gedaan. 't wordt wel even stroomloos..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05:31

pvg

Welke stroom rapporteert de EM24? Alleen het reeele deel of ook het imaginaire deel? Ingeval van het laatste: tja, dan zegt een minteken ook weinig, want je mist ook de fase hoek… 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:56
HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:15:
[...]

:o Huh? Die EM24 is toch gewoon eentje die van hun lijst komt? Die hadden we een tijdje geleden toch ergens besproken in een van de Victron topics. Hoezo is die ineens niet goedgekeurd? Of is er dan nog een sub-type nummer waar ik/jij een andere hebben dan wat Victron wenst?

[...]

Dus je bent redelijk zeker dat het aan de unsigned amps ligt. Ik vind dit echt straf. Echt verbaasd.

[...]

Ja, ok, kan maar echt gezellig vind ik het niet. Lees: ik vind het wel leuk maar ik vind het toch fijn om zoveel mogelijk met stock/factory oplossingen te werken ipv een tussenliggende business translatielaag. Wel kudo's met je oplossing _/-\o_ .

Ik was al aan het twijfelen om een extra meter aan te schaffen om "voor de mooi" mijn laadstation apart te kunnen meteren. Met wat ik hier nu van jou te weten kom is het opeens helemaal te verantwoorden dat ik een tweede meter koop (de VM-3P75CT dan maar?, want die heeft ook ethernet). Die EM24 moet dan maar naar het circuit van het laadstation.

Speciaal nog de hele kast voor "overhoop" gegooid om die EM24 er in te pleuren, geen pretje met 10mm² (ook al is het stranded wire), wat adereindhulzen die gecombineerd moesten worden en vooral een neutral/nul die niet moest aangesloten worden aan de vertrekzijde. Anders had ik de Eastron rip and replace kunnen doen.
Als die EM24 door hun ‘goedgekeurd’ is kun je in dat geval een ticket bij Victron aanmaken. Kun je eventueel nog naar mijn ticket verwijzen. Ik gebruik de P1 en die heeft unsigned amps zonder decimalen.

Los hiervan is het nog even de vraag of jouw aanvankelijke probleem hiermee te maken heeft. Maar anderzijds kun je Victron nu “dwingen” om dat probleem met de unsigned amps nu eindelijk aan te pakken.

Je kunt het eenvoudig zien in de nieuwe gui v2 als je de display voorkeur op A zet. Dan kloppen de W en A niet meer. En de staafjes bij de grid veranderen niet van kleur (groen voor teruglevering en blauw voor afname). De groene en blauwe pijl werken op vermogen en werken wel goed.

Hier had de AC load 0 A moeten zijn. Het wattage klopt wel bij de AC loads.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYUnnG6kJj24_fWDPiHt02oBgNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmDIDGNGaqcw8LP5P6EYWDJ4.jpg?f=fotoalbum_large

En nog eentje. Hier had de grid -23 A moeten zijn en het balkje groen ipv. blauw. En AC loads 0 A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFp2sB4dUs5NJ6qbuQrxXtj-frg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHRxcbT7SMlKPPbDFHm9lrLi.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:53
Hoe ziet jullie formule eruit in DESS voor Tibber? Gebruiken jullie een compensatie voor de verliezen van de omvormers? Of zitten deze verliezen al verwerkt in het systeem?

[ Voor 18% gewijzigd door Cranx op 02-05-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De Belgische P1 meter rapporteert geen negatieve stroom.
Mijn ABB B21 meter (ondersteund in de Victron dbus-modbus-client) heeft ook enkel "unsigned int" voor het stroom register.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HqarhupMRtUDmbVnh8_IDBTP3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5boUUk2PEq6W6rf4EyPycaa.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een 1 fase ESS opstelling maar dat werkt allemaal prima zonder negatieve stroom.

In de stroom zit ook altijd het schijnbaar vermogen, dus ik hoop niet dat ze op stroom gaan sturen maar op het actief vermogen. Daarom dat V×A niet klopt in de GUI (omdat cosphi ontbreekt).

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
ET340 doet het wel goed. Behalve dan dat ie niet goed de fases optelt...maar dat is alleen cosmetisch in VRM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gswILq5Rwzyf-4XwD1eti1eDUBU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Rut5D7qK5DvkHJUc50czaqlV.png?f=user_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Cranx schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:08:
Hoe ziet jullie formule eruit in DESS voor Tibber? Gebruiken jullie een compensatie voor de verliezen van de omvormers? Of zitten deze verliezen al verwerkt in het systeem?
Ik zou in de dbus het standaard conversieverlies aanpassen. Volgens mij staat ie standaard op 0.9 of iets, maar 0.8 is realistischer.

Het kan ook met nodered. Volgens mij al wel eens gepost hier. Daarnaast kan je een factor meegeven (lagere verkoopprijs) om te zorgen dat het systeem zich wat anders gaat gedragen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
V_ger schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Ik zou in de dbus het standaard conversieverlies aanpassen. Volgens mij staat ie standaard op 0.9 of iets, maar 0.8 is realistischer.

Het kan ook met nodered. Volgens mij al wel eens gepost hier. Daarnaast kan je een factor meegeven (lagere verkoopprijs) om te zorgen dat het systeem zich wat anders gaat gedragen.
Heb je een linkje naar instructies voor dbus? Andere optie is om bijvoorbeeld -0,03 euro toe te voegen aan de verkoopformule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Cranx schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Heb je een linkje naar instructies voor dbus? Andere optie is om bijvoorbeeld -0,03 euro toe te voegen aan de verkoopformule?
Een vaste prijs is sowieso niet juist. Het moet een factor zijn tov de werkelijke prijs.
Ik heb een linkje voor je gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWn4FMNI6OEEE9NQDe5OkvmF2c4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PJVA9iQrh98m6falDB2ZBuZG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 20:07
Ik denk dat ik het opgeef, ik heb alles geprobeerd om dit systeem te laten werken, maar de fout blijft. Ik heb zelfs het BMS vervangen voor het geval dat het probleem zou zijn, maar dat hielp niet.

In de VRM staat dat hij gelijktijdig laadt en ontlaadt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprrhdNLWXjWcNZqtkNG5eA5h30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTpSxMfg9bf610teLjJHJW6v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door startledpancake op 02-05-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Dat gedrag zie ik als ik via een bron laad die niet via de multiplus gaat maar wel via de BMS.

Is even zoeken in de battery monitor van de Remote Console: je kunt de gegevens van beide laten zien (zoals jij nu denk ik hebt), van alleen de BMS of van de multiplus.

remote console: Instellingen : systeem setup : Accumonitor

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@startledpancake DC loads aanvinken?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 15:52
Cranx schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:27:
Ophalen van de huidige round-trip efficiency:
code:
1
dbus -y com.victronenergy.settings /Settings/DynamicEss/SystemEfficiency GetValue

Aanpassen gaat met:
code:
1
dbus -y com.victronenergy.settings /Settings/DynamicEss/SystemEfficiency SetValue 70.0

Maar dit moet je na elke reboot opnieuw doen. Het kan ook automatisch met node-red:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
[
    {
        "id": "92b43298ffb1d5bc",
        "type": "inject",
        "z": "9383b33904c1abd5",
        "name": "",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": "1",
        "topic": "",
        "payload": "70",
        "payloadType": "num",
        "x": 130,
        "y": 120,
        "wires": [
            [
                "c8b6d043c74bf720"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "c8b6d043c74bf720",
        "type": "victron-output-custom",
        "z": "9383b33904c1abd5",
        "service": "com.victronenergy.settings",
        "path": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.settings",
            "name": "com.victronenergy.settings"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
            "name": "/Settings/DynamicEss/SystemEfficiency",
            "type": "number",
            "value": 70
        },
        "name": "set Efficiency",
        "onlyChanges": false,
        "x": 290,
        "y": 120,
        "wires": []
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
startledpancake schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:07:
Ik denk dat ik het opgeef, ik heb alles geprobeerd om dit systeem te laten werken, maar de fout blijft. Ik heb zelfs het BMS vervangen voor het geval dat het probleem zou zijn, maar dat hielp niet.

[Afbeelding]
Wanneer dit gebeurd zoals op de foto, wat zegt de JK BMS app?

Heb je de shunt goed om gemonteerd?
Welk apparaat heb je ingesteld als batterij monitor?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17

MrFish

Untitled

startledpancake schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:07:

[Afbeelding]
Hoe ziet je setup er precies uit? Zit je shunt verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
Nee, niet aangevinkt. Ik heb geen DC loads, niets aangesloten op de batterij/BMS behalve de shunt en de multiplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38
@startledpancake Wat gebeurt er als je de multiplus schakelaar op charging only zet.
wat gebruik je al batterij monitor voor laden?

Ik gebruik op dit moment de shunt maar ga weer terug naar JK bms op canbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoOPSMjRP3hwugn04DWhHdu20js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNzDIPmhQmgkQ6Lbz8hOviU8.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
Jazsie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Wanneer dit gebeurd zoals op de foto, wat zegt de JK BMS app?

Heb je de shunt goed om gemonteerd?
Welk apparaat heb je ingesteld als batterij monitor?
Dank aan iedereen die mij met dit probleem heeft proberen te helpen.

Venus OS is net re-geïnstalleerd, basis installatie.

Ik heb het JK BMS regelmatig gecontroleerd en alles is normaal. Het geeft de juiste laad- en ontlaadstroom van de accu weer. Alle cellen zijn perfect in balans, de ontlaad- en laadlimieten zijn respectievelijk 80 ampère en 60 ampère.

De shunt is correct geïnstalleerd en toont de juiste spanning en ampères. De SoC is niet helemaal correct omdat deze nog niet de kans heeft gehad om volledig te fietsen.

Ik heb alle instellingen van de accumonitor geprobeerd - automatisch, de shunt en de MP. Helaas maakt het geen verschil.

Ik heb een kleine test uitgevoerd om te proberen het probleem te vereenvoudigen:

Als ik de MP op OFF zet, zie je een constante hoeveelheid stroom van de PV naar het net gaan, zeg -500w.

Als ik dan de MP zet op alleen Charge, zal hij in plaats van ~450w, trekt hij tot ~2000w, vervolgens zichzelf proberen te corrigeren, dan de stroomafname omlaag op ongeveer 50w AC zetten, waarna hij na een paar seconden weer omhoog gaat. Rinse and repeat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16Vp8uAjf59gK_d-Yl5WG2u6v60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rBOyKnoe4XI6Db70sCTkkOhO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhgT-mE4oXX-43yUH1Eif2CufVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/so1TboHlB2bfq0Kh4rzoloS8.png?f=user_large

Als ik hem op ON zet, schommelt hij wild tussen opladen en ontladen.

Het lijkt erop dat hij gewoon heel erg slecht is in eenvoudige wiskunde ;) . Je zou verwachten dat het kleine correcties maakt, met minstens een paar seconden tussen elke stap, maar het doet het tegenovergestelde.

Als ik limieten instel in ESS en de AC-limieten worden ze volledig genegeerd, wat gewoon gevaarlijk is. Helaas ik kon de instellingen hiërarchie voor stroomlimieten niet vinden.

Hierdoor kan ik alleen voor korte periodes testen omdat mijn appartement alleen een 30amp smeltzekering heeft, als die kapot gaat zit ik uren zonder stroom en kan ik genieten van een boete van 100 euro van Stedin :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
habbekrats schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:54:
@startledpancake Wat gebeurt er als je de multiplus schakelaar op charging only zet.
wat gebruik je al batterij monitor voor laden?

Ik gebruik op dit moment de shunt maar ga weer terug naar JK bms op canbus.
[Afbeelding]
Ik heb zowel de MP als de shunt geprobeerd als accumonitor, geen verschil. Ik zou een RS485 verbinding kunnen maken tussen de BMS en de Pi, maar het probleem is dat ik ECHT geen verbinding wil tussen mijn last line of defense (de BMS) en een op internet aangesloten apparaat. Daar ben ik gewoon te paranoïde voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@startledpancake Wat heb je met ve-configure in de multiplus ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
habbekrats schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:24:
@startledpancake Wat heb je met ve-configure in de multiplus ingesteld ?
Ik heb een screenshoot gemaakt van alle instellingen hier. Kun je iets bedenken dat een probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:26
Dynamic current limiter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@startledpancake waarom staat de ac shore limit op 3A dat is wel heel weinig
ook de charge limit dc 15A is laag, je batterij volladen kost je een hele dag zo.

Ik zou de shore limit op je ingaande zekering zetten, de charge limit op de max van je omvormer.

In de remote console kun je het in en uitgaand vermogen instellen dat werkt veel makkelijker.

in remote console onder ess heb ik zelf ook de boel gelimiteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2T3_8EDIrVxnad1_XhUVT1jUxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xvt8VEVaJKBWlPoOlPVHHIE4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 03-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
Op dit moment niet aangevinkt, moet ik het aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• startledpancake
habbekrats schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:37:
@startledpancake waarom staat de ac shore limit op 3A dat is wel heel weinig
ook de charge limit dc 15A is laag, je batterij volladen kost je een hele dag zo.

Ik zou de shore limit op je ingaande zekering zetten, de charge limit op de max van je omvormer.

In de remote console kun je het in en uitgaand vermogen instellen dat werkt veel makkelijker.

in remote console onder ess heb ik zelf ook de boel gelimiteerd
[Afbeelding]
De limieten zijn momenteel laag om ruis te verminderen en de kans op het smelten van mijn hoofdzekering te beperken. Het is allemaal theoretisch op dit moment, het systeem is niet functioneel dus het heeft helaas niet veel zin om het vermogen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:07
@startledpancake

Ik heb zowel de MP als de shunt geprobeerd als accumonitor, geen verschil. Ik zou een RS485 verbinding kunnen maken tussen de BMS en de Pi, maar het probleem is dat ik ECHT geen verbinding wil tussen mijn last line of defense (de BMS) en een op internet aangesloten apparaat. Daar ben ik gewoon te paranoïde voor

Uhm hoe dacht je het dan ooit werkend te krijgen ?. A(omvormer) moet met B( bms) en C(gridmeter) kunnen praten en dat gebeurd dus door de PI. en nee die hoeft niet aan het internet . Maar in je eigen netwerk.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
startledpancake schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:13:
[...]
Ik heb het JK BMS regelmatig gecontroleerd en alles is normaal. Het geeft de juiste laad- en ontlaadstroom van de accu weer. Alle cellen zijn perfect in balans, de ontlaad- en laadlimieten zijn respectievelijk 80 ampère en 60 ampère.
Als de JK BMS app alles goed weergeeft maar dus blijkbaar niet in de VRM portaal dan is er niets mis met je BMS.

Vergelijk dit dan ook met je shunt, die zou dan het zelfde (of iig in de buurt) moeten weergeven als de JK BMS.

Wanneer je de shunt als batterij monitor hebt ingesteld moet dit ook gewoon correct in de VRM worden weergegeven.

Dan moet in VRM zowel de omvormer als batterij status beiden de zelfde status hebben (laden/ontladen/idle).
startledpancake schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:13:
[...]
De shunt is correct geïnstalleerd en toont de juiste spanning en ampères. De SoC is niet helemaal correct omdat deze nog niet de kans heeft gehad om volledig te fietsen.

Ik heb alle instellingen van de accumonitor geprobeerd - automatisch, de shunt en de MP. Helaas maakt het geen verschil.

Ik heb een kleine test uitgevoerd om te proberen het probleem te vereenvoudigen:

Als ik de MP op OFF zet, zie je een constante hoeveelheid stroom van de PV naar het net gaan, zeg -500w.

Als ik dan de MP zet op alleen Charge, zal hij in plaats van ~450w, trekt hij tot ~2000w, vervolgens zichzelf proberen te corrigeren, dan de stroomafname omlaag op ongeveer 50w AC zetten, waarna hij na een paar seconden weer omhoog gaat. Rinse and repeat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik hem op ON zet, schommelt hij wild tussen opladen en ontladen.

Het lijkt erop dat hij gewoon heel erg slecht is in eenvoudige wiskunde ;) . Je zou verwachten dat het kleine correcties maakt, met minstens een paar seconden tussen elke stap, maar het doet het tegenovergestelde.

Als ik limieten instel in ESS en de AC-limieten worden ze volledig genegeerd, wat gewoon gevaarlijk is. Helaas ik kon de instellingen hiërarchie voor stroomlimieten niet vinden.

Hierdoor kan ik alleen voor korte periodes testen omdat mijn appartement alleen een 30amp smeltzekering heeft, als die kapot gaat zit ik uren zonder stroom en kan ik genieten van een boete van 100 euro van Stedin :) .
mbt limieten kan ik weinig zeggen, geen ervaring mee.

Ik stuur mijn omvormer aan via NodeRED (ESS staat op external control), wellicht zou je dit ook kunnen proberenp puur om te kijken of het dan wel naar behoren werkt. NodeRED draait gewoon op VenusOS ( Large image)

Mocht je hulp erbij nodig hebben, stuur gerust een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Shunt niet per ongeluk verkeerd om aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 08:33
Ik zit te kijken naar de Victron BMV712 maar krijg het niet duidelijk hoewel ik wel een vermoeden heb.
Ik wil: als mijn Lifepo4 accu's onder de SOC 50% komen mijn backup aanschakelen.
Nu heeft de BMV712 een schakelmogelijkheid en ze zeggen dat je kunt schakelen op SOC maar ze schrijven ook dat het schakelt op Voltage.
Nu weten we allemaal dat je met een Lifepo4 accu geen voltage kunt gebruiken om 50% te bepalen daarom ook de Shunt en BMV. Zeker als er een load op de accu draait heb je niks aan voltage.

De vraag is dus schakelt de BMV712 op voltage of op SOC dus de berekende restcapaciteit van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Tha Best Lijkt dat deze werkt met een bijbehorende shunt en zou dan op die manier een SOC kunnen bepalen. Echter lijkt het mij handiger om een (bestaande?) SmartShunt te gebruiken via een Cerbo. Of als je BMS een contact aanbiedt dat je kan configureren is het nog makkelijker.

Ik zou geen obscuur Victron onderdeel gebruiken enkel voor dit doel, er van uitgaande dat je al een Cerbo of BMS hebt of gaat hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
Rimco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:01:
@Tha Best Lijkt dat deze werkt met een bijbehorende shunt en zou dan op die manier een SOC kunnen bepalen. Echter lijkt het mij handiger om een (bestaande?) SmartShunt te gebruiken via een Cerbo. Of als je BMS een contact aanbiedt dat je kan configureren is het nog makkelijker.

Ik zou geen obscuur Victron onderdeel gebruiken enkel voor dit doel, er van uitgaande dat je al een Cerbo of BMS hebt of gaat hebben.
Klopt hoor er zijn meerdere wegen naar Rome.
Maar ik ben echt dit pad aan het proberen tot ik vast loop. Ben een eigenwijs figuur.
Hier is vast iemand die ervaring heeft met de BMV712 en weet of hij op SOC kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tha Best schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:55:
Ik zit te kijken naar de Victron BMV712 maar krijg het niet duidelijk hoewel ik wel een vermoeden heb.
Ik wil: als mijn Lifepo4 accu's onder de SOC 50% komen mijn backup aanschakelen.
Nu heeft de BMV712 een schakelmogelijkheid en ze zeggen dat je kunt schakelen op SOC maar ze schrijven ook dat het schakelt op Voltage.
Nu weten we allemaal dat je met een Lifepo4 accu geen voltage kunt gebruiken om 50% te bepalen daarom ook de Shunt en BMV. Zeker als er een load op de accu draait heb je niks aan voltage.

De vraag is dus schakelt de BMV712 op voltage of op SOC dus de berekende restcapaciteit van de accu?
Ik ben even mee gaan lezen, vond het namelijk interessant en de handleiding zegt:
Standaard is de relais ingesteld om in werking te stellen wanneer de acculaadstatus onder 50% valt en om buiten werking te
stellen wanneer de acculaadstatus naar 90% gestegen is. De relais kan echter ingesteld worden om ook andere omstandigheden
te starten, zoals accuspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
HyperBart schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:55:
[...]

Ik ben even mee gaan lezen, vond het namelijk interessant en de handleiding zegt:

[...]
Heb er 1 besteld, zal mijn ervaring delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@HyperBart Als je een Cerbo hebt zou je dan niet 1 van de relais contacten via node red kunnen aansturen?

Relais 2 staat bij mij vrij te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Je kan beide Cerbo relais vrij gebruiken. Via bijvoorbeeld nodered of MQTT kan je ze aansturen. Ik heb ze bijvoorbeeld in gebruik om de max power limit van mijn SolarEdge omvormer aan te sturen via RRCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
habbekrats schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:03:
@HyperBart Als je een Cerbo hebt zou je dan niet 1 van de relais contacten via node red kunnen aansturen?

Relais 2 staat bij mij vrij te gebruiken
Ik?

Je bedoelde die andere Tweaker @Tha Best veronderstel ik.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 05-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
startledpancake schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb een screenshoot gemaakt van alle instellingen hier. Kun je iets bedenken dat een probleem kan zijn?

Heb je wel een Assistant aangemaakt voor alle drie de omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 17:38

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Wellicht heeft iemand hier al ervaring opgedaan, ik kom met menig google en hier op het forum zoeken er niet helemaal wijs uit.

Eventjes de setting uitleggen.
Ik ben bezig met installatie van :
3 x multiplus II 5000va
2 x 15kWh Yixiang JK BMS accu

Samen te laten gaan werken met mijn Solar Edge SE12.5k

Kortom alles lekker op 3 fase maar nog te weinig batterij capaciteit om aan de 1.0 factor regel te voldoen waarmee ik dus initieel zal gaan beginnen om mijn huidige installatie geheel op de AC in aan te sluiten van de multiplussen.

Echter is de ambitie wel om de installatie zodra ik er nog een accu bij heb geplaatst (dan heb ik meer dan 40kwh aan accu capaciteit waarmee ik dus aan de factor 1.0 regel voldoe : (12,5 / 1,5 ) x 4,8 = 40kWh )
mijn gehele installatie op de AC out te zetten.

Dit vereist dus dat ik de SolarEdge omvormer ga laten integreren op mijn Victron Cerbo GX om zo een en ander juist aan te sturen.
Hiervoor vindt echter maar beperkte / verouderde info met betrekking hoe ik nu alles op elkaar ga aansluiten.

Nu helpt het ook niet dat SolarEdge blijkbaar dikke issues heeft met zijn website en ik niet de juiste info kan vinden van mijn SE12.5k inverter op dit moment.

Kortom ik kom eventjes hier om ervaring vragen.
Kort door de bocht zijn mijn vragen:

Op welke aansluiting van mijn CerboCX sluit ik mijn RS485 verbinding van de RS485-1 aansluiting van mijn SE12.5K inverter (ik vermoed op VE-CAN 1) ?

Sluit ik hier dan ook mijn JK BMS op aan of gaan die dan juist op VE-CAN 2 ?

In deze tekening van de intergrating SolarEdge is namelijk geen Cerbo ingetekend dus kom daar niet helemaal uit.

En de laatste vraag beantwoord ik net zelf :-) het Dry Contact voor de detectie of het Grid er al dan niet is sluit ik aan op K1 van de L1 Multiplus.
Zojuist toen ik mijn SE12.5k open had (bij gebrek aan goede documentatie van Solar Edge) even wat foto's genomen en die komen overeen met de tekeningen van de Victron documentatie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9hCYQEQI4x3D7DU6CyOHmLEj9U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1A1BTRT6S9bZtuJobemS5C92.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBFNTJdKxI5WnXR-dXJA7kPntF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AYkU1lBbZzMqQhGI3fQxWJVz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9bvzNAd2o1Ex0FuTFIU5YNamxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C3JFgm3awjcMBH2rQPQ5NfMV.png?f=user_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:04:
Wellicht heeft iemand hier al ervaring opgedaan, ik kom met menig google en hier op het forum zoeken er niet helemaal wijs uit.

Eventjes de setting uitleggen.
Ik ben bezig met installatie van :
3 x multiplus II 5000va
2 x 15kWh Yixiang JK BMS accu

Samen te laten gaan werken met mijn Solar Edge SE12.5k

Kortom alles lekker op 3 fase maar nog te weinig batterij capaciteit om aan de 1.0 factor regel te voldoen waarmee ik dus initieel zal gaan beginnen om mijn huidige installatie geheel op de AC in aan te sluiten van de multiplussen.

Echter is de ambitie wel om de installatie zodra ik er nog een accu bij heb geplaatst (dan heb ik meer dan 40kwh aan accu capaciteit waarmee ik dus aan de factor 1.0 regel voldoe : (12,5 / 1,5 ) x 4,8 = 40kWh )
mijn gehele installatie op de AC out te zetten.

Dit vereist dus dat ik de SolarEdge omvormer ga laten integreren op mijn Victron Cerbo GX om zo een en ander juist aan te sturen.
Hiervoor vindt echter maar beperkte / verouderde info met betrekking hoe ik nu alles op elkaar ga aansluiten.

Nu helpt het ook niet dat SolarEdge blijkbaar dikke issues heeft met zijn website en ik niet de juiste info kan vinden van mijn SE12.5k inverter op dit moment.

Kortom ik kom eventjes hier om ervaring vragen.
Kort door de bocht zijn mijn vragen:

Op welke aansluiting van mijn CerboCX sluit ik mijn RS485 verbinding van de RS485-1 aansluiting van mijn SE12.5K inverter (ik vermoed op VE-CAN 1) ?

Sluit ik hier dan ook mijn JK BMS op aan of gaan die dan juist op VE-CAN 2 ?

In deze tekening van de intergrating SolarEdge is namelijk geen Cerbo ingetekend dus kom daar niet helemaal uit.

En de laatste vraag beantwoord ik net zelf :-) het Dry Contact voor de detectie of het Grid er al dan niet is sluit ik aan op K1 van de L1 Multiplus.
Zojuist toen ik mijn SE12.5k open had (bij gebrek aan goede documentatie van Solar Edge) even wat foto's genomen en die komen overeen met de tekeningen van de Victron documentatie :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de factor 1 regel wordt niet de accucapaciteit bedoeld, maar het vermogen van je Victron omvormers en PV omvormers. Het vermogen van de PV omvormers mogen niet groter zijn dan het vermogen van je Victron omvormers.

Daarnaast, wat is je doel om te communiceren met je SE omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Cranx ik deel jouw observatie niet check link 1 maar even daar staat haarfijn uitgelegd hoe de factor 1.0 eisen stelt aan batterij capaciteit en het vermogen dat je pv omvormer kan leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiKRUTV8_cZL0L0en8OWzZ6A_i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GscBKqTWSKu5a8D7DvdeszAC.png?f=fotoalbum_large
Lijkt mij vrij duidelijk toch ?

Jouw vraag wordt overigens volledig beantwoord in de 2de link.
Intergratie van mijn PV inverter zodat de Victron installatie het vermogen van mijn SolarEdge Inverter kan (terug) regelen.

[ Voor 51% gewijzigd door cyclone op 05-05-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:20:
@Cranx ik deel jouw observatie niet check link 1 maar even daar staat haarfijn uitgelegd hoe de factor 1.0 eisen stelt aan batterij capaciteit en het vermogen dat je pv omvormer kan leveren.

[Afbeelding]
Lijkt mij vrij duidelijk toch ?

Jouw vraag wordt overigens volledig beantwoord in de 2de link.
Intergratie van mijn PV inverter zodat de Victron installatie het vermogen van mijn SolarEdge Inverter kan (terug) regelen.
Capaciteit bij de factor 1 regel is een advies, geen harde eis. Daarnaast kan je frequency shifting toepassen zodat je, wanneer je accu's vol zijn, de omvormer automatisch in vermogen terug gaat zodat je alleen eigen verbruik opwekt met PV.

Dan nogmaals: wat is je doel? Wil je alleen je PV omvormer uitlezen, of ook aansturen?
knip knip knip, nergens voor nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 05-05-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Nou het was iig niet mijn bedoeling om een dergelijke reactie teweeg te brengen.

Doel is het aansluiten van mijn SE inverter zoals beschreven in de Victron documentatie zoals hier wordt aangegeven

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Daarmee ben ik toch al volledig in mijn eerste vraag ?
In deze documentatie wordt aangegeven dat ik mijn SE inverter o.a. via RS485 hard wired moet laten communiceren.
En ik snap even niet hoe ik dit teweeg moet brengen en gezien de documentatie al wat verouderd is hoopte ik hier antwoord te krijgen.

Doel is dus (zoals beschreven in de victron communicatie) intergratie van SE op Victron zodat de boel heel blijft en ik eventueel naar 0 terugleveren kan (middels de frequency shifting idd / APS mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:36:
Nou het was iig niet mijn bedoeling om een dergelijke reactie teweeg te brengen.

Doel is het aansluiten van mijn SE inverter zoals beschreven in de Victron documentatie zoals hier wordt aangegeven

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Daarmee ben ik toch al volledig in mijn eerste vraag ?
In deze documentatie wordt aangegeven dat ik mijn SE inverter o.a. via RS485 hard wired moet laten communiceren.
En ik snap even niet hoe ik dit teweeg moet brengen en gezien de documentatie al wat verouderd is hoopte ik hier antwoord te krijgen.

Doel is dus (zoals beschreven in de victron communicatie) intergratie van SE op Victron zodat de boel heel blijft en ik eventueel naar 0 terugleveren kan (middels de frequency shifting idd / APS mode.
Voor frequency shifting is geen communicatie nodig. Dat gaat namelijk aan de hand van, je raadt het vast al, de frequentie.

Voor het uitlezen van je inverter is via sunspec over het netwerk wel de makkelijkste route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
V_ger schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Voor frequency shifting is geen communicatie nodig. Dat gaat namelijk aan de hand van, je raadt het vast al, de frequentie.

Voor het uitlezen van je inverter is via sunspec over het netwerk wel de makkelijkste route.
Precies dit. Daarom de vraag wat je doel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@V_ger Dank da's een helder antwoord merci !

De sunspec via Modbus staat idd ook in dat artikel en leek mij ook een beetje dubbel op en dat leverde mij de verwarring op.
En dat gecombineerd met dit plaatje maakte mij de verwarring compleet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6U-Wt4kYJO7bvCxh42jiKZSeuQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F4nFfoByb4DPaHju7R5TcFl4.png?f=user_large

Mijn huidige conclusie is dat de Cerbo GX geen RS-485 aansluiting heeft en wellicht middels een USB --> RS485 converter gerealiseerd zou kunnen worden.

En idd de aansturing dus plaatsvindt via frequency shifting, en monitoring via Sunspec over je netwerk / modbus.

Weer wat geleerd :-)

@Cranx
Heb nog eens 3 keer heel het artikel AC-coupling and the Factor 1.0 rule doorgelezen en nergens kan ik iets vinden dat het "maar" een richtlijn / advies is en geen harde eis.
Wil je delen hoe je tot deze conclusie komt?

Voor mij is het vrij klip en klaar namelijk uitgelegd dat je dit moet aanhouden vanwege veiligheid zoals beschreven hier met vooral het risico dat als je het niet in acht neemt spullen kapot kunnen gaan :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pr89PKPaiA3DAZ9yuVu-RTvVmiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTPZFZClpnG15VWFdDMySnYi.png?f=fotoalbum_large

Dat "Capaciteit bij de factor 1 regel is een advies, geen harde eis. " noemen strookt gewoon niet met bovengenoemde informatie.
Je hier niet aan houden is onnodig risico's nemen / de veiligheid niet in acht nemen.

Dat je dat doet is verder aan jou, maar om dat nu publiekelijk zo te stellen vind ik niet correct en gevaarlijk.

[ Voor 56% gewijzigd door cyclone op 05-05-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Toevallig was ik mij ook hierin aan het verdiepen. De MP2 moet kunnen communiceren met de omvormer.
YouTube: Hoe werkt de Victron thuisbatterij

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 05-05-2025 16:18 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:51:

@Cranx
Heb nog eens 3 keer heel het artikel AC-coupling and the Factor 1.0 rule doorgelezen en nergens kan ik iets vinden dat het "maar" een richtlijn / advies is en geen harde eis.
Wil je delen hoe je tot deze conclusie komt?

Voor mij is het vrij klip en klaar namelijk uitgelegd dat je dit moet aanhouden vanwege veiligheid zoals beschreven hier met vooral het risico dat als je het niet in acht neemt spullen kapot kunnen gaan :

[Afbeelding]

Dat "Capaciteit bij de factor 1 regel is een advies, geen harde eis. " noemen strookt gewoon niet met bovengenoemde informatie.
Je hier niet aan houden is onnodig risico's nemen / de veiligheid niet in acht nemen.

Dat je dat doet is verder aan jou, maar om dat nu publiekelijk zo te stellen vind ik niet correct en gevaarlijk.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik had het verkeerd gelezen en geïnterpreteerd. Goed dat je hier op terugkomt. Heb mijn eerdere bericht aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@peter123 het is ook een heerlijk lang weekend om hieraan te prutsen :-)

Omdat ik in de opbouw fase zit en nog niet alle DC kabels binnen en dus af heb had ik ook de Cerbo nog niet aan gehad (ik wilde niet op de zaken vooruit lopen) en me eerst volledig inlezen.

Inmiddels heb ik hem (mede naar aanleiding van de reacties hier) toch even op een losse 12v accu gegooid die ik nog had liggen.

Dat verduidelijkt een hoop en had wellicht mijn eerdere vraag bespaard. Na het instellen van mijn SolarEdge omvormer (aanzetten van Modbus, instellen poort 502 e.d.) kon ik hem in de Cerbo onder het menu Item PV inverters direct vinden na 1 scan.
En moeilijker dan dat is het niet.

Zelfde geldt voor de VM-3P75CT meter die ik ook al had ingebouwd en op mijn netwerk had aangesloten. 1 Scan onder het modbus TCP/UDP devices en voilla gevonden en operationeel.

Enige dingetje wat niet lekker liep was dat de Cerbo niet lekker een DHCP adresje oppikte op de Ethernet Interface. Ik moest hem even helpen via de smartphone app / bluetooth.
Mooi moment om alles direct even een static adres te geven, scheelt ook weer gedoe bij reboots / spanning uitval tijdens werkzaamheden e.d.

Kortom in het Victron dashboard heb ik nu fijn mijn Inverter staan + de meter wat al enorm veel inzicht geef :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOzHBwH_nPZ9tEH3yKpI7Zmj4PY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oOJMDryDM2bUBZCMbGpVkoP4.png?f=user_large

En dit allemaal zonder enige RS485 aansluiting.
Nu ist even wachten op de 70mm2 kabels, kabelgoten en de AC bekabeling. verder heb ik alles al voorbereid (verdeelkast uitgebreid / DC busbars hangen etc. etc.)

@Cranx thanks / no worries, tis allemaal best een hele hoop info e.d. die voorbij komt en soms ook nog eens verouderde documenten wat alles soms best onoverzichtelijk kan maken.

Als IT nerd ben ik gewend om eerst shit aan te zetten en als het niet werkt dan de manual er eens bij te pakken.
Echter als oud MTS er Elektro weet ik dat ik dit met dergelijke vermogens (en al helemaal bij DC) me degelijk moet inlezen.
Behalve dat heb ik al eens een keer in levende lijve (tijdens een stage) de gevolgen van een hele nare DC kortstluiting mogen zien. Dat heeft me bewust gemaakt dat je geen shortcuts moet / kan maken inzake veiligheid bij dergelijke vermogens en bijkomende amperages.

better safe than sorry is mijn motto dan altijd dus zal ik altijd zaken blijven bevragen als ik ze niet goed kan plaatsen / begrijpen.

[ Voor 19% gewijzigd door cyclone op 05-05-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:42:
@peter123 het is ook een heerlijk lang weekend om hieraan te prutsen :-)

Omdat ik in de opbouw fase zit en nog niet alle DC kabels binnen en dus af heb had ik ook de Cerbo nog niet aan gehad (ik wilde niet op de zaken vooruit lopen) en me eerst volledig inlezen.

Inmiddels heb ik hem (mede naar aanleiding van de reacties hier) toch even op een losse 12v accu gegooid die ik nog had liggen.

Dat verduidelijkt een hoop en had wellicht mijn eerdere vraag bespaard. Na het instellen van mijn SolarEdge omvormer (aanzetten van Modbus, instellen poort 502 e.d.) kon ik hem in de Cerbo onder het menu Item PV inverters direct vinden na 1 scan.
En moeilijker dan dat is het niet.

Zelfde geldt voor de VM-3P75CT meter die ik ook al had ingebouwd en op mijn netwerk had aangesloten. 1 Scan onder het modbus TCP/UDP devices en voilla gevonden en operationeel.

Enige dingetje wat niet lekker liep was dat de Cerbo niet lekker een DHCP adresje oppikte op de Ethernet Interface. Ik moest hem even helpen via de smartphone app / bluetooth.
Mooi moment om alles direct even een static adres te geven, scheelt ook weer gedoe bij reboots / spanning uitval tijdens werkzaamheden e.d.

Kortom in het Victron dashboard heb ik nu fijn mijn Inverter staan + de meter wat al enorm veel inzicht geef :
[Afbeelding]

En dit allemaal zonder enige RS485 aansluiting.
Nu ist even wachten op de 70mm2 kabels, kabelgoten en de AC bekabeling. verder heb ik alles al voorbereid (verdeelkast uitgebreid / DC busbars hangen etc. etc.)
Leuk klusje he. Ik heb niet lang geleden een zelfde soort setup gebouwd, maar dan met 3 accu's (Yixiang) ipv 2 en 3x 8000VA MP2 omvormers. Werkt al maanden als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:42:

@Cranx thanks / no worries, tis allemaal best een hele hoop info e.d. die voorbij komt en soms ook nog eens verouderde documenten wat alles soms best onoverzichtelijk kan maken.

Als IT nerd ben ik gewend om eerst shit aan te zetten en als het niet werkt dan de manual er eens bij te pakken.
Echter als oud MTS er Elektro weet ik dat ik dit met dergelijke vermogens (en al helemaal bij DC) me degelijk moet inlezen.
Behalve dat heb ik al eens een keer in levende lijve (tijdens een stage) de gevolgen van een hele nare DC kortstluiting mogen zien. Dat heeft me bewust gemaakt dat je geen shortcuts moet / kan maken inzake veiligheid bij dergelijke vermogens en bijkomende amperages.

better safe than sorry is mijn motto dan altijd dus zal ik altijd zaken blijven bevragen als ik ze niet goed kan plaatsen / begrijpen.
Doe je goed en zo ver had ik mij ook niet nog ingelezen. PV op output zijde staat ook nog op mijn roadmap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:02
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:04:
... Samen te laten gaan werken met mijn Solar Edge SE12.5k
Ik heb zelf een Victron installatie die samenwerkt met SolarEdge. Qua capaciteit kleiner, maar in principe hetzelfde.
Het samenwerken van een SolarEdge met Victron, via welke methode dan ook, heeft vertraging en stabiliteits-issues.
Ikzelf heb ervoor gekozen om 0% afhankelijk te zijn van SolarEdge techniek.
Mijn suggestie is om de 230 volt verbinding via een separate elektriciteitsmeter te laten lopen en deze in je Victron-setup te integreren.
Je kunt binnen de Cerbo vaststellen of er wel- of niet grid is. Naar mijn idee is er geen extra Dry Contact methode nodig.

Verder, je schrijft over frequency-shifting bij Grid-uitval.
Ik heb daar een (persoonlijke] mening over:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik begrijp nog steeds niet hoe die communicatie die spike kan voorkomen. Die zal trager zijn dan de spike. Harold Halewijn is er ook niet zo weg van.
Wat is een goede aansluit methode om je PV via de Victron's te laten lopen, maar dat het overschot altijd naar het net gaat?

[ Voor 29% gewijzigd door peter123 op 05-05-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:46
peter123 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:40:
Ik begrijp nog steeds niet hoe die communicatie die spike kan voorkomen. Die zal trager zijn dan de spike. Harold Halewijn is er ook niet zo weg van.
Wat is een goede aansluit methode om je PV via de Victron's te laten lopen, maar dat het overschot altijd naar het net gaat?
Alles op AC-out en aan het net gekoppeld houden (AC-in). Dan gaat al het overschot gewoon naar het net volgens mij.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@MJ de Bruijn Thanks ga ik even rustig tijd voor pakken om me daar in te verdiepen.
Ik wordt op dit moment niet gehinderd door enige vorm van praktijk kennis :-) vandaar dat ik hier ook even mijzelf meld.

Enige waar ik dus naar refereer is de bestaande (maar ik noemde het al eerder) verouderde Victron documentatie. uit 2021 die je vast allang kent (staat ook in de openings post van dit topic).

In basis zal ik 99,9% gewoon op het grid willen draaien met mogelijk 0 export aan het einde van de salderingsregeling (al weet ik dat ook pas zeker als we zover zijn en we dan weten wat de energie maatschappij t.z.t. gaan doen) en dus alles gewoon op de AC in.
Minste risico.
Wel ga ik toch nog ff een extra 25 meter 6mm2 5 aderig naar mijn huis terug trekken dat MOCHTEN we ooit in een lange poweroutage komen ik de boel in eiland bedrijf kan gooien.
Maar vooralsnog is dat lange termijn project gezien ik dit een scenario vind wat ik vrij onaannemelijk vind.

Maar punt is, de spullenboel zou het in theorie wel moeten kunnen, wellicht.
misschien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
[quote]cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:44:
Wel ga ik toch nog ff een extra 25 meter 6mm2 5 aderig naar mijn huis terug trekken
De discussie over de kabeldikte wordt regelmatig en op vele plaatsen gevoerd.
Het elektriciteitsbedrijf brengt de elektra in je huis via 10mm² draden. Dan wordt dit in je meterkast verdeeld via 6mm² draden.
Ga je nu je hele huisverbruik via 50 meter 6mm² leiden? Of kies je hetzelfde als je elektriciteitsbedrijf, namelijk 10mm².
MOCHTEN we ooit in een lange poweroutage komen ik de boel in eiland bedrijf kan gooien.

Maar vooralsnog is dat lange termijn project gezien ik dit een scenario vind wat ik vrij onaannemelijk vind.
Ik heb in 1 1/2 jaar zeven keer een stroomuitval gehad van 5 minuten tot 3 uur. Er was een renovatie van de hele wijk.
Maar punt is, de spullenboel zou het in theorie wel moeten kunnen, wellicht.
misschien.
Het is heel leuk als de buren vragen 'heb jij ook geen stroom?' Om te antwoorden 'dat weet ik niet, moet ik nakijken '.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:18:
[quote]cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:44:

[...]

De discussie over de kabeldikte wordt regelmatig en op vele plaatsen gevoerd.
Het elektriciteitsbedrijf brengt de elektra in je huis via 10mm² draden. Dan wordt dit in je meterkast verdeeld via 6mm² draden.
Ga je nu je hele huisverbruik via 50 meter 6mm² leiden? Of kies je hetzelfde als je elektriciteitsbedrijf, namelijk 10mm².

[...]
Met dat verschil dat je door diezelfde kabels ook een zwaardere aansluiting kan krijgen.
Uiteindelijk is het heel makkelijk. Het is namelijk gewoon een sommetje. Of eigenlijk 2. Je rekent uit wat je voltage zakt bij de max belasting en je checkt of dat nog acceptabel is. Je kan ook nog uitrekenen hoeveel vermogen er dan per meter gedissipeerd wordt en of dat nog acceptabel is.
Je kan ook nog in het achterhoofd houden hoe vaak/lang je max stroom trekt.

Meer mm2 is niet altijd nodig. Te weinig is wel altijd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@MJ de Bruijn
Let me paint the picture en dan graag uw ongezouten mening.
Huisaansluiting is recentelijk verplaatst en toen kreeg ik gratis NOG dikkere kabels gezien mijn hoofdaansluiting dik 50 meter van de weg ligt tot aan de nieuwe locatie meterkast.

Er is destijds een nieuwe kabel met 16mm2 aders getrokken. Vond ik prima maar wel een beetje over de top voor mijn 3x25A.

Vanuit mijn hoofdaansluiting (hoofdverdeler) is het 25m naar mijn werkplaats / garage.
Hier hangt mijn SE12,5k en inmiddels daarnaast mijn 3 x Multiplus II 5000va.
Deze zijn ontsloten middels een grondkabel met 6mm2 aders. En omdat ik selectiviteit moet hanteren is de krachtgroep naar mijn SE12,5K ook op 20A afgezekerd aan beide kanten (niet dat dit heel veel nut heeft anders dan wanneer er iemand door mijn kabel heen graaft).

Dit is dus de AC in zijde voor de victrons.
Als ik nu mijn gehele installatie wil voeden vanuit mijn ESS / Victron systeem middels de AC out leek mij eenzelfde kabel retour weer naar mijn hoofdaansluiting met 6mm2 aders voldoende.

Ik meet al ruim 5 jaar mijn verbruik met de P1Mon, dus heb een goed beeld van het maximale vermogen dat ik trek en ik kom eigenlijk nooit uit boven de 20A per fase.
En dat was alleen toen ik nog een Sauna had, maar die is afgelopen zomer ook afgebroken en nu zie ik amper pieken boven de 16A per fase.

Let wel dit is gemeten aan de P1 meter, en dit zou hoger kunnen liggen in theorie omdat ik overdag ook vrolijk makkelijk 10kw op een zonnige dag weer mijn installatie inpomp via mijn SE12,5k.

Maar op basis van deze info zou 4mm2 eigenlijk al voldoende moeten zijn, ware het niet dat het om een 25meter gaat en ik dus dacht dat ik met 6mm2 al ruim aan de goede kant zat.
Alle info die ik lees benoemd 25meter of meer 25A a 32A 6mm2. Het zal er bij mij om spannen en een meter of 23 a 24 zijn.

Overigens bedraade mijn elektricien (ik heb mijn hele huis laten renoveren en ook de hoofdverdeler lekker laten doen) doodleuk alles met 4mm2, tot ik het zag en hem daarna verzocht heb om het met 6mm2 te bekabelen.
Detail maar de norm is (als ik de literatuur mag geloven) tegenwoordig 6mm2 ook in de hoofdverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@cyclone Mocht je in je Victrons ook nog power assist aan hebben staan dan kun je dus nog wel meer dan 25A terugvoeden in je huis. Ik heb de powerassist begrenst op 7A zodat ik niet boven de 32A kom. Afgaand naar de huisinstallatie heb ik een 32A/0,3A in de Victron kast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@habbekrats De multiplussen hangen nog los van AC en DC op dit moment dus moeten nog gecommisioned worden.
Dank voor de tip overigens. Zoals ik al beschreef kom ik nu al amper boven de 20A uit die ik uit het grid trek dus voor nu is dat geen benodigde functionaliteit.

Ben overigens al full electric gas heb ik 4 jaar geleden al de deur uit gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:53
habbekrats schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:28:
@cyclone Mocht je in je Victrons ook nog power assist aan hebben staan dan kun je dus nog wel meer dan 25A terugvoeden in je huis. Ik heb de powerassist begrenst op 7A zodat ik niet boven de 32A kom. Afgaand naar de huisinstallatie heb ik een 32A/0,3A in de Victron kast zitten.
Moet @cyclone wel even opletten dat hij een 63A hoofdgroepenkast heeft - je moet de stroom van de AC-omvormer er nog bij optellen nl.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

JBtL schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Moet @cyclone wel even opletten dat hij een 63A hoofdgroepenkast heeft - je moet de stroom van de AC-omvormer er nog bij optellen nl.
Geen idee hoe zich dat definieert, maar mijn Hager schakelaar en Aardlek voor de krachtgroepen kunnen max maar 40A hebben.
Dus dat zal geen 63A groepenkast zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Hoe is de omvormer gelimiteerd en afgezekerd? Volgens mij zit je met een SE 12.5k al te hoog voor een 40A groepenkast toch? Maar zit op het randje en zal meestal wel goed gaan - maar zou dan zeker geen power-assist gaan gebruiken en de AC-out gewoon op hetzelfde niveau afzekeren als de hoofdaansluiting.

[ Voor 48% gewijzigd door JBtL op 05-05-2025 22:47 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Omvormer zit achter een 20A zekering in de verdeelkast in mijn werkplaats, niet gelimiteerd, hij kan max kort 13kW leveren hetgeen zich laat vertalen in 18,84A per fase.
De 6mm2 voedingskabel is in de hoofdverdeelkast is ook 20A afgezekerd.
Ik weet het hier had ik selectiviteit moeten toepassen maar dat lukte me niet gezien er tussen 25A en 16A alleen 20A automaten gemaakt worden.

De AC-OUT ga ik nu nog niet gebruiken, maar heb ik al wel voorbereid in de verdeelkast en ga ik ook met 20A afzekeren.
En zoals al eerder gezegd, ik meet al 5 jaar mijn all elektric huis, en ik kom zo goed als nooit boven de 20A uit. Dus ik heb sowieso die power assist helemaal niet nodig en ga die dus ook niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:21:
@MJ de Bruijn
Huisaansluiting is recentelijk verplaatst en toen kreeg ik gratis NOG dikkere kabels gezien mijn hoofdaansluiting dik 50 meter van de weg ligt tot aan de nieuwe locatie meterkast.
Eigenlijk hoort dit punt thuis bij een ontwerp forum.
Omdat ik de indruk kreeg dat je 'pril' bent (in eerbied, iedereen is bij nul begonnen) gaf ik je de overdenking mee waarom het elektriciteitsbedrijf 10mm² gebruikt. Ik lees nu dat ze bij jou nog dikker zijn gegaan.
Je zult je eigen keuze moeten maken op basis van je eigen kennis-vergaring. Voor ieder argument dat ik geef zijn er anderen die dat niet vinden.
Uiteindelijk is het een kwestie hoe je in het leven staat: het kan (net) of het is zeker goed.
Nog een tip: leg meteen enkele goed afgeschermde netwerk-kabels in de grond.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@cyclone Je zit dan eigenlijk al buiten de 40A - je aansluiting is 25A waarschijnlijk + 20A = 45A. Officieel zou je groepenkast dus al 63A moeten zijn. Door een 20A automaat op de AC-out te zetten ga je dit 'probleem' overigens ook oplossen - je beperkt dan eigenlijk de invoer van het net (+batterij) en komt op 20+20 = 40A uit. Alternatief is het gebruiken van een remautomaat van 40A die je zet voor al je verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@MJ de Bruijn Ik stel je feedback echt enorm op prijs laat ik daar klip en klaar over zijn.
Ook ik heb de wijsheid niet in pacht en dacht met de kennis die ik heb (tijdens mijn opleiding MTS elektro waar ik nota bene ook nog een diploma heb behaald) dit zo kundig beredeneerd te hebben.

Maar als ik de feedback van jou en @JBtL zo lees mis ik toch wat overpeinzingen die wellicht toch nog aangepast dienen te worden.

Gelukkig is dat kwestie van aanpassen van bekabeling hoofdverdeler en verdeelkast. Daar deins ik niet zo van terug, temeer omdat ik bij de renovatie van mijn huis dingen wel gewoon goed gedaan heb.
Mijn halve hoofdverdeelkast is nog leeg (mijn elektricien verklaarde me haast voor gek toen ik zei verdubbel de kast maar, ruimte zat), en de verbinding met de schuur is voorzien van een 75mm mantelbuis waarbij ik toch al voornemens was om de huidige inhoud (voeding kabels en netwerk kabels) terug te halen en ze samen met de mogelijke AC-OUT kabel er weer in te trekken (een kabel in bestaande mantelbuis erbij trekken is altijd ellende).

Ergo ik heb nog wat huiswerk te doen, en zoals gezegd de boel hangt allemaal nog los, en ik heb geen haast. Ik doe het liever veilig en rustig aan dan snel en net aan.

Dank voor jullie onderbouwingen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
cyclone schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:21:
@MJ de Bruijn

Er is destijds een nieuwe kabel met 16mm2 aders getrokken. Vond ik prima maar wel een beetje over de top voor mijn 3x25A.

Vanuit mijn hoofdaansluiting (hoofdverdeler) is het 25m naar mijn werkplaats / garage.
Hier hangt mijn SE12,5k en inmiddels daarnaast mijn 3 x Multiplus II 5000va.
Deze zijn ontsloten middels een grondkabel met 6mm2 aders. En omdat ik selectiviteit moet hanteren is de krachtgroep naar mijn SE12,5K ook op 20A afgezekerd aan beide kanten (niet dat dit heel veel nut heeft anders dan wanneer er iemand door mijn kabel heen graaft).

Dit is dus de AC in zijde voor de victrons.
Als ik nu mijn gehele installatie wil voeden vanuit mijn ESS / Victron systeem middels de AC out leek mij eenzelfde kabel retour weer naar mijn hoofdaansluiting met 6mm2 aders voldoende.

Ik meet al ruim 5 jaar mijn verbruik met de P1Mon, dus heb een goed beeld van het maximale vermogen dat ik trek en ik kom eigenlijk nooit uit boven de 20A per fase.
En dat was alleen toen ik nog een Sauna had, maar die is afgelopen zomer ook afgebroken en nu zie ik amper pieken boven de 16A per fase.

Let wel dit is gemeten aan de P1 meter, en dit zou hoger kunnen liggen in theorie omdat ik overdag ook vrolijk makkelijk 10kw op een zonnige dag weer mijn installatie inpomp via mijn SE12,5k.

Maar op basis van deze info zou 4mm2 eigenlijk al voldoende moeten zijn, ware het niet dat het om een 25meter gaat en ik dus dacht dat ik met 6mm2 al ruim aan de goede kant zat.
Alle info die ik lees benoemd 25meter of meer 25A a 32A 6mm2. Het zal er bij mij om spannen en een meter of 23 a 24 zijn.

Overigens bedraade mijn elektricien (ik heb mijn hele huis laten renoveren en ook de hoofdverdeler lekker laten doen) doodleuk alles met 4mm2, tot ik het zag en hem daarna verzocht heb om het met 6mm2 te bekabelen.
Detail maar de norm is (als ik de literatuur mag geloven) tegenwoordig 6mm2 ook in de hoofdverdeler.
Op mijn -bierviltje- kom ik uit op 10mm2 voor 50M (25M heen en 25M terug).
Stel je zou enkel op je MP2 draaien die dus in de werkplaats/garage hangt dan zou 6mm2 genoeg zijn. Immers dan is het 25M terug naar je woning.

Dit is gebaseerd op 25A, op 20A zou inderdaad 4mm2 al genoeg zijn voor 25M, op 50M is het nog steeds 10mm2.

Persoonlijk zou ik gewoon 10mm2 leggen, die meerkosten maakt ook niet meer uit op de totale kosten wat je al kwijt bent :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Impossibl3 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:54:
[...]

Alles op AC-out en aan het net gekoppeld houden (AC-in). Dan gaat al het overschot gewoon naar het net volgens mij.
Bij mij komt het vaak voor dat de auto en de batterijen beide staan te laden. Als de auto dan stopt zou het zo kunnen zijn dat een spike de batterijen en omvormers kapot maakt. Is er iemand die hiermee ervaring heeft, of deze situatie heeft en juist geen enkel probleem? Anders vraag ik het Victron even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
peter123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Bij mij komt het vaak voor dat de auto en de batterijen beide staan te laden. Als de auto dan stopt zou het zo kunnen zijn dat een spike de batterijen en omvormers kapot maakt. Is er iemand die hiermee ervaring heeft, of deze situatie heeft en juist geen enkel probleem? Anders vraag ik het Victron even.
Ik laad zo vaak de auto en batterij tegelijkertijd. In de winter snachts en in de zomer overdag en met PV. Ik limiteer wel de stroom naar de auto en de batterij zodat ze daadwerkelijk allebei laden en niet 1 voorrang krijgt op de ander. Wel gewoon afregelen op 17 kW uit het net.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 06-05-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Geen probleem, er onstaat geen piek aangezien het laden niet abrupt wordt gestopt door de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Geen probleem, er onstaat geen piek aangezien het laden niet abrupt wordt gestopt door de auto.
Ik beëindig nog wel eens eens een laadsessie voortijdig. Maar misschien als een aardlekautomaat afgaat oid?
Of de alamat van de AC-in af gaat? Het lijkt mij dat dit alleen kan voorkomen in eiland mode. Dat vermelden Harold Halewijn en Victron niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ook dat is geen probleem, ook dan wordt het niet abrupt gestopt.

Als je aardlek/automaat eruit gaat heb je een ander probleem ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:24:
Ook dat is geen probleem, ook dan wordt het niet abrupt gestopt.

Als je aardlek/automaat eruit gaat heb je een ander probleem ;).
Dat is geruststellend. Ik ben benieuwd wat Harold en Victron dan precies bedoelen.
Ik kan dus de PV aansluiten op de AC1 out en de meterkast op AC-in? Met in acht nemend de 1:1 regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Dit punt is volgens mij al eerder aangehaald. De omvormer moet bij het plots wegvallen van een AC load een DC dump doen in de batterij omdat het niet snel genoeg de mppt laders kan laten terugschroeven. Dit staat in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
peter123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Dat is geruststellend. Ik ben benieuwd wat Harold en Victron dan precies bedoelen.
Ik kan dus de PV aansluiten op de AC1 out en de meterkast op AC-in? Met in acht nemend de 1:1 regel.
Zolang je aan de 1:1 factor regel houd wel ja, daarnaast niet vergeten dat je de juiste accu capaciteit hebt in verhouding met de hoeveelheid PV.
Gecko123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:48:
[...]
Dit punt is volgens mij al eerder aangehaald. De omvormer moet bij het plots wegvallen van een AC load een DC dump doen in de batterij omdat het niet snel genoeg de mppt laders kan laten terugschroeven. Dit staat in de handleiding.
Klopt, heeft echter niets te maken dat er een piek zou zijn richting je omvormer wanneer je EV auto stopt met laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Lijkt er op dat de Cerbo GX nog een 32 bit processor (en OS) heeft. Wilde net OR-tools installeren, om er achter te komen dat deze HW dat dus niet kan draaien |:(

Het lijkt op basis van CPU info echt de ARMv7 chip te zijn die het niet ondersteunt, dus heb ook weinig hoop op een simpele SW update :-(

@HermanGast Heeft de Ekrano wel 64-bit support voor zover jij kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:48:
[...]

Dat is een probleem van dit hele forum. Vragen herhalen zich omdat het zoeken ook nog wel eens een kunst is. Een goed onderhouden startpost kan daarbij helpen.
Aan welke praktijksituatie moet ik dan denken waardoor deze piek de omvormers en MP2 kapot kan maken? Volgende vraag is dan wat de kans is dat zoiets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

peter123 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:14:
[...]

Dat is een probleem van dit hele forum. Vragen herhalen zich omdat het zoeken ook nog wel eens een kunst is.
Precies dit, ik meen toch al aardig wat jaartjes op tweakers mee te lopen maar ook ik struikel met enige regelmaat over de (naar mijn mening) weinig intuitive zoek functie.
Dit is geen onwil ik besteed meer tijd aan het zoeken binnen topics dan aan het vragen stellen maar toch overkomt het mij dat ik soms een vraag stel die al eerder aan bod is gekomen maar ik botweg niet gevonden krijg.
[...]

Aan welke praktijksituatie moet ik dan denken waardoor deze piek de omvormers en MP2 kapot kan maken? Volgende vraag is dan wat de kans is dat zoiets gebeurd.
Dit is in een off grid situatie waarbij je PV omvormer / MP2 geen offload van overtollige opwek naar het net kan doen.
Kortom de kans dat dit gebeurd is helemaal afhankelijk hoe je je systeem draait. Standaard off grid, alleen off grid bij uitval van het grid, of uberhaupt geen offgrid (dus alle loads op de AC in van je MP)

Oorzaak van een piek kunnen vele scenarios zijn,naar wat ik begrijp zijn dat b.v. :
  • Een grote load die een automaat overbelast waardoor de automaat afschakeld, de load ineens wegvalt (vaak dus 16A+ aka 3.6kw) op 1 fase.
  • Een apparaat met een grote load die stuk gaat.
  • Een zonnige dag met veel PV opbrengst en een paar wolken waardoor de PV enorm fluctueert.

[ Voor 45% gewijzigd door cyclone op 07-05-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Een goed onderhouden startpost kan daarbij helpen.
Ik ben graag bereid om onderwerpen aan de startpost toe te voegen.
Geef svp suggesties met koppelingen naar de relevante topics.
Een relevant topic heeft een inleiding (waar gaat het over), een situatie-beschrijving (wat is er aan de hand en wat kun je daarmee of doe je eraan) en een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Inzake de discussie over spikes.
Ik heb hier geen kennis over, dus ik kan geen antwoord geven.
Wel zie ik een analogie met zonne-energie in eiland-bedrijf. Ook daar moeten pieken in de batterij gedumpt worden.
Mogelijk vinden jullie dit interessant: MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

Voor het plotseling UITschakelen van grootverbruik heb ik nooit een reactie gezien van het Victron-systeem.
Bij het INschakelen van zware gebruikers (strijkmachine, stofzuiger (!!!) ) komt een heel enkele keer een overload warning.

Ik heb een auto-laadstation. Dat heb ik aangesloten direct ná de grid-elektriciteitsmeter en vóór een extra meter die in het Victron-systeem als hoofd-elektriciteitsmeter heb gedefinieerd. Het aan- of uitschakelen is voor Victron niet relevant. Wél voor de hoofd-zekeringen, maar dat is weer een ander verhaal.
Voor inspiratie lees: Victron MESS - Mijn ESS

[ Voor 4% gewijzigd door MJ de Bruijn op 07-05-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:42:
[...]

Zolang je aan de 1:1 factor regel houd wel ja, daarnaast niet vergeten dat je de juiste accu capaciteit hebt in verhouding met de hoeveelheid PV.

[...]

Klopt, heeft echter niets te maken dat er een piek zou zijn richting je omvormer wanneer je EV auto stopt met laden...
Ok, hoe moet ik dit precies zien? De AC-OUT is toch gewoon een passthough als deze netgekoppeld is.

Wanneer je de PV op de AC-OUT zet, en het net op de AC1 op een 16A automaat, regelt de Victron dan automatische dat de AC1 nooit meer als 16A invoedt op het net? Dus ook in een situatie waar de PV bijv. 3kW opwekt maar het verbruik in de woning 4kW is en normaal dus 1000watt door de Victron normaal gesproken dus 1000w ingevoed zou worden ?

Ok, hoe moet ik dit precies zien?
De AC-OUT van de Victron werkt toch normaal gesproken als passthrough wanneer deze verbonden is met het net (via AC1) ?

Stel dat ik mijn PV-installatie aansluit op AC-OUT en het net op AC-IN1 (met een 16A-automaat). Regelt de Victron dan automatisch dat er in totaal nooit méér dan 16A teruggeleverd wordt aan het net als ik die 16a ook configureer binnen ESS? Ook als er dus wel vraag van de woning is.

In dat geval zou thuis-accu en PV op een groep kunnen waarbij je accu ook geladen wordt bij uitval van het grid, waarbij de Victron de PV omvormer kan sturen met frequency shifting ?

Nu ik erover nadenk zou dit best een interessant setup zijn !

/edit:
Als ik even vlug onderzoek doe dan lijkt dit te gaan werken, probleem is alleen dat frequency shifting bij mijn SMA uit staat onder de standaard netcode, dit kan wel aangepast kunnen worden maar dan voldoe je officieel natuurlijk niet meer aan de netcode, hoewel ik mij afvraag of dit voor deze instelling nu direct een probleem oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2025 19:56 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wat jij wilt kan maar niet "out of the box" @revolution-nl.

Wanneer je bent verbonden met het grid dan werkt de Victron inderdaad als passthrough, hierdoor vind er ook geen frequency shifting plaats. Dit werkt enkel in eilandmode wanneer er geen grid is want dan bepaald de Victron ook de frequentie opde AC OUT. Ofwel wanneer verbonden met het grid zal je PV opwekking niet beperkt worden.

Je zal dus zelf je SMA moeten aansturen, als ie RS485/modbus heeft dan is dat prima te doen.

VenusOS Large met NodeRED en je komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:21:
Wat jij wilt kan maar niet "out of the box" @revolution-nl.

Wanneer je bent verbonden met het grid dan werkt de Victron inderdaad als passthrough, hierdoor vind er ook geen frequency shifting plaats. Dit werkt enkel in eilandmode wanneer er geen grid is want dan bepaald de Victron ook de frequentie opde AC OUT. Ofwel wanneer verbonden met het grid zal je PV opwekking niet beperkt worden.

Je zal dus zelf je SMA moeten aansturen, als ie RS485/modbus heeft dan is dat prima te doen.

VenusOS Large met NodeRED en je komt een eind.
Dat snap ik niet, als de Victron in passthough staat kan de PV energie toch gewoon op de AC-IN gezet worden het net op als de accu vol is ?

Of is er geen brug, lees energieflow mogelijk van AC-OUT naar AC-IN ? Want dan heb ik de AC-OUT verkeerd begrepen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2025 22:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 08:36
revolution-nl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Dat snap ik niet, als de Victron in passthough staat kan de PV energie toch gewoon op de AC-IN gezet worden het net op als de accu vol is ?

Of is er geen brug, lees energieflow mogelijk van AC-OUT naar AC-IN ? Want dan heb ik de AC-OUT verkeerd begrepen.
Dat zegt hij niet, je kan de pv omvormer zijn capaciteit niet beperken met frequentie shifting als het net online is.
Voor de rest gaat de pv als accu vol is gewoon naar de Grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Reveal! schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:16:
[...]

Dat zegt hij niet, je kan de pv omvormer zijn capaciteit niet beperken met frequentie shifting als het net online is.
Voor de rest gaat de pv als accu vol is gewoon naar de Grid.
Maar waarom zou er dan frequentie shifting nodig zijn in het scenario van normaal bedrijf waar AC-IN net connectiviteit heeft ? Die zie ik even niet

Bij een volle accu wordt de stroom immers AC-IN opgezet dus het PV vermogen hoeft dan niet teruggeregeld te worden. Valt AC-IN weg dan kicked frequentie shifting keurig in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

In dit topic wordt zo nu en dan de efficiëntie aangehaald en vaak zie je dat er dan een vast percentage wordt gebruikt. Aangezien dit echter nogal afhankelijk is van het vermogen wat omgezet moet worden is dat natuurlijk niet accuraat genoeg als je een goede planning wilt maken.

Ik ben ondertussen ook al even bezig met mijn eigen DESS op basis van Constrained Optimization (OR-tools dmv CPMpy). Hierbij maak ik gebruik van de toekomstige prijzen, verwacht verbruik en opwek, maar ook de verliezen die daarbij komen kijken. Ik spreek dan ook liever over verliezen dan efficiëntie, want een MP die niets doet verliest nog altijd minder dan een MP die met een hoge "efficiëntie" 1kW om moet zetten.

Eerder had ik mijn analyse gebaseerd op willekeurig verzamelde data uit VRM, maar omdat ik een betere schatting wilde hebben heb ik vandaag een "sweep" gedaan. Daarbij heb ik de MP via ESS mode 3 aangestuurd en telkens het vermogen aangepast. Ondertussen heb ik via DBus de data verzameld mbt AC en DC vermogen. DC vermogen heb ik daarbij zowel vanuit de SmartShunt gepakt, maar ook op basis van de spanning volgens Seplos BMS vermenigvuldigd met de stroom van de SmartShunt. Dat laatste bevat dan ook de verliezen van wat extra bekabeling en zekeringen, op zichzelf max. 100W extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NvZR_v7WtxJ88vTIYgOBMyrQGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FRjD6a4MMRfWEdyBFgZUxgvV.png?f=fotoalbum_large

In deze 2 grafieken worden de verliezen van 3x MPII 8000 afgezet tegenover AC vermogen (boven) en DC vermogen van het accupack (onder). Dat lijkt veel op elkaar, maar is net een andere manier om er naar te kijken.

Het verlies is dus ook niet lineair en Victron DESS lijkt hier geen rekening mee te houden, net als volgens mij alle andere algoritmes tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
revolution-nl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:35:
[...]

Je sprak over de limiet van 16A dat je daar niet over heen wilt gaan.

En dat gaat dus niet, als je PV installeert die meer dan 16A kan geven dan zal je PV dat ook gewoon doen, Victron heeft daar wanneer het gekoppeld is aan het grid geen controle over via frequency shifting want dat is er niet.

Verder zal zoals @Reveal! al aangaf je PV op de AC OUT via de AC IN gewoon het net op gaan.

Wil je dus je AC PV vermogen beperken wanneer je aan het grid gekoppeld bent, dan zal je zelf je AC PV omvormer moeten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Rimco schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:45:
In dit topic wordt zo nu en dan de efficiëntie aangehaald en vaak zie je dat er dan een vast percentage wordt gebruikt. Aangezien dit echter nogal afhankelijk is van het vermogen wat omgezet moet worden is dat natuurlijk niet accuraat genoeg als je een goede planning wilt maken.

Ik ben ondertussen ook al even bezig met mijn eigen DESS op basis van Constrained Optimization (OR-tools dmv CPMpy). Hierbij maak ik gebruik van de toekomstige prijzen, verwacht verbruik en opwek, maar ook de verliezen die daarbij komen kijken. Ik spreek dan ook liever over verliezen dan efficiëntie, want een MP die niets doet verliest nog altijd minder dan een MP die met een hoge "efficiëntie" 1kW om moet zetten.

Eerder had ik mijn analyse gebaseerd op willekeurig verzamelde data uit VRM, maar omdat ik een betere schatting wilde hebben heb ik vandaag een "sweep" gedaan. Daarbij heb ik de MP via ESS mode 3 aangestuurd en telkens het vermogen aangepast. Ondertussen heb ik via DBus de data verzameld mbt AC en DC vermogen. DC vermogen heb ik daarbij zowel vanuit de SmartShunt gepakt, maar ook op basis van de spanning volgens Seplos BMS vermenigvuldigd met de stroom van de SmartShunt. Dat laatste bevat dan ook de verliezen van wat extra bekabeling en zekeringen, op zichzelf max. 100W extra.

[Afbeelding]

In deze 2 grafieken worden de verliezen van 3x MPII 8000 afgezet tegenover AC vermogen (boven) en DC vermogen van het accupack (onder). Dat lijkt veel op elkaar, maar is net een andere manier om er naar te kijken.

Het verlies is dus ook niet lineair en Victron DESS lijkt hier geen rekening mee te houden, net als volgens mij alle andere algoritmes tot nu toe.
mooi dat je dit gemeten hebt! het meest logisch zou zijn een functie waarbij het verlies afhangt van het kwadraat van de stroomsterkte. Immers P=I²R. En daarbij een constante waarde, nl het standbyverlies. Aangezien de stroomsterkte liniair afhangt van het ingaande of uitgaande vermogen is Pverlies = Pin(of uit)²/A + B - A en B zijn dan constanten die wel uit je grafiek te halen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 08-05-2025 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@JBtL Het grootste deel is inderdaad kwadratisch. Echter heb je een andere fit nodig bij het laden dan bij het ontladen. Als je 1 fit voor beiden pakt kom je onder nul voor het vermogen met laagste verlies.

Ik had gisteravond echter even geen tijd om de fits er (weer) bij te doen, daar kom ik dus nog op terug ;) Ik heb in mijn optimalisatie wel al zulke fits met succes gebruikt, dit is vooral on de factoren te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
@Rimco - heb je misschien ook een grafiek met Pin(of uit) op de x-as en Pverlies/Pin(of uit) op de y-as? Dan zou je mooi moeten kunnen zien met welk vermogen je eigenlijk het 'best' zou kunnen laden/ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:56
JBtL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:46:
@Rimco - heb je misschien ook een grafiek met Pin(of uit) op de x-as en Pverlies/Pin(of uit) op de y-as? Dan zou je mooi moeten kunnen zien met welk vermogen je eigenlijk het 'best' zou kunnen laden/ontladen
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken en ontdekte dat er een technische en een financiële efficiëntie is.

Ik gebruik de handels modus van DESS en vaak is het prijsverschil tussen de uren dusdanig groot dat je beter in het gunstige uur wat inefficiënter kunt werken om een beter financieel resultaat te behalen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:01:
[...]

Je sprak over de limiet van 16A dat je daar niet over heen wilt gaan.

En dat gaat dus niet, als je PV installeert die meer dan 16A kan geven dan zal je PV dat ook gewoon doen, Victron heeft daar wanneer het gekoppeld is aan het grid geen controle over via frequency shifting want dat is er niet.

Verder zal zoals @Reveal! al aangaf je PV op de AC OUT via de AC IN gewoon het net op gaan.

Wil je dus je AC PV vermogen beperken wanneer je aan het grid gekoppeld bent, dan zal je zelf je AC PV omvormer moeten aansturen.
De PV omvormer doet max 16a, dus ESS hoeft enkel de eigen levering te beperken en niet die van de PV omvormer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
In dat geval kan je af met de grid limit op 16A en werkt het out of the box.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JBtL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:46:
Dat wil ik best voor je maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocyQIfKCipEC88Vqg4rah0V0OPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oZY8TdMJM3OgDDb3xbYpHKk7.png?f=user_large

Echter, zoals @Pim57 terecht aangeeft, kan je niet spreken van 1 optimum. Dat lijkt wel zo in deze grafiek, maar dat komt door de stand-by verliezen die constant zijn. Daardoor denk je wellicht dat je het "beste" ~5kW kunt omzetten, echter heb je op dat moment nog altijd meer verliezen dan wanneer je ~1kW om zou zetten.

Daarom is het belangrijk om de absolute verliezen mee te nemen in de optimalisatie die je wilt doen. Bij een groot prijsverschil kan het financieel gunstiger zijn om de hogere verliezen te accepteren, terwijl je bij een klein verschil wellicht alsnog met een laag vermogen wat winst kan pakken ipv helemaal niets te doen.

Enkel wanneer je de stand-by verliezen kunt elimineren door actief de omvormers uit te zetten (nog niet gevonden of dat kan zonder UPS functionaliteit te verliezen) zou je daarmee nog wat verliezen kunnen elimineren. Als je die stand-by verliezen van de verliezen aftrekt krijg je een betere grafiek, zonder mensen een verkeerd beeld te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xo2nCzmCgcJkUbUo8L0UHEYOv_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KKcTb3w3PFhjhgxxovO9c9Ti.png?f=user_large

Hier zie je duidelijk dat het min of meer een lineair percentage is tov het omgezette vermogen, dus wederom een kwadratisch verlies als je het in absolute zin bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jazsie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:28:
In dat geval kan je af met de grid limit op 16A en werkt het out of the box.
Cool! Dan heb ik weer een mooie optimalisatie te pakken, en wat te doen :P.
Ik neem aan dat er best-practice is om nog een aparte 16a automaat tussen de PV omvormer en de AC-OUT te plaatsen?

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 08-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ja, ik zou dan voor een alamat (aardlekautomaat) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Rimco schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Dat wil ik best voor je maken:
[Afbeelding]

Echter, zoals @Pim57 terecht aangeeft, kan je niet spreken van 1 optimum. Dat lijkt wel zo in deze grafiek, maar dat komt door de stand-by verliezen die constant zijn. Daardoor denk je wellicht dat je het "beste" ~5kW kunt omzetten, echter heb je op dat moment nog altijd meer verliezen dan wanneer je ~1kW om zou zetten.

Daarom is het belangrijk om de absolute verliezen mee te nemen in de optimalisatie die je wilt doen. Bij een groot prijsverschil kan het financieel gunstiger zijn om de hogere verliezen te accepteren, terwijl je bij een klein verschil wellicht alsnog met een laag vermogen wat winst kan pakken ipv helemaal niets te doen.

Enkel wanneer je de stand-by verliezen kunt elimineren door actief de omvormers uit te zetten (nog niet gevonden of dat kan zonder UPS functionaliteit te verliezen) zou je daarmee nog wat verliezen kunnen elimineren. Als je die stand-by verliezen van de verliezen aftrekt krijg je een betere grafiek, zonder mensen een verkeerd beeld te geven:

[Afbeelding]

Hier zie je duidelijk dat het min of meer een lineair percentage is tov het omgezette vermogen, dus wederom een kwadratisch verlies als je het in absolute zin bekijkt.
Strak hoor, mooi om te zien. Als je de omvormers aan hebt staan zal je inderdaad altijd het standby-verlies hebben. Vraag me af - kom je er dan niet meestal op uit dat je maximaal moet gaan laden en ontladen omdat de prijsverschillen tussen uren groter zijn dan de efficientieverschillen in het vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-08 20:15
[Afbeelding]

Wat ik hier alleen niet aan snap, als de batterij nagenoeg vol is, waar gaat de energie in die korte tijd dan naar toe? Want als het DC-IN ineens te hoog wordt omdat de MultiPlus de PV op AC-OUT moet omvormen, dan heb je ook nog kans dat het BMS de boel afsluit...

Blijft het probleem dan niet bestaan?
Pagina: 1 ... 46 ... 58 Laatste