5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Deze flow doet 3 kWh meters op L1, L2 en L3.
:strip_exif()/f/image/E9T2r7jWW11WJTlr2JpCftSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Flow van eerste functie (PV on L1) zet de waarden in globals.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| var payload1=msg.payload.active_power_w * -1; var payload2=msg.payload.active_current_a; var payload3=msg.payload.active_voltage_v; var payload4=msg.payload.total_power_export_kwh; global.set("pv-l1-power",payload1); global.set("pv-l1-current",payload2); global.set("pv-l1-voltage",payload3); global.set("pv-l1-energy",payload4); return msg; |
En de laatste functie (PV totaal) bouwt de json op voor de mqtt richting Mr. Manuel.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| var tmp; var payload1=global.get("pv-l1-power") + global.get("pv-l2-power") + global.get("pv-l3-power"); var payload2=global.get("pv-l1-voltage"); var payload3=global.get("pv-l1-current") + global.get("pv-l2-current") + global.get("pv-l3-current"); var payload4=global.get("pv-l1-energy") + global.get("pv-l2-energy") + global.get("pv-l3-energy"); global.set("pv-power",payload1); global.set("pv-voltage",payload2); global.set("pv-current",payload3); global.set("pv-energy",payload4); tmp = '{'; tmp += '"pv": {'; tmp += '"power": ' + global.get("pv-power") + ','; tmp += '"voltage":' + global.get("pv-voltage") + ','; tmp += '"current": ' + global.get("pv-current") + ','; tmp += '"energy_forward": ' + global.get("pv-energy") +','; tmp += '"L1": {'; tmp += '"power": ' + global.get("pv-l1-power") + ','; tmp += '"voltage":' + global.get("pv-l1-voltage") + ','; tmp += '"current": ' + global.get("pv-l1-current") + ','; tmp += '"energy_forward": ' + global.get("pv-l1-energy"); tmp += '},'; tmp += '"L2": {'; tmp += '"power": ' + global.get("pv-l2-power") + ','; tmp += '"voltage":' + global.get("pv-l2-voltage") + ','; tmp += '"current": ' + global.get("pv-l2-current") + ','; tmp += '"energy_forward": ' + global.get("pv-l2-energy"); tmp += '},'; tmp += '"L3": {'; tmp += '"power": ' + global.get("pv-l3-power") + ','; tmp += '"voltage":' + global.get("pv-l3-voltage") + ','; tmp += '"current": ' + global.get("pv-l3-current") + ','; tmp += '"energy_forward": ' + global.get("pv-l3-energy"); tmp += ' }'; tmp += ' }'; tmp += ' }'; msg.payload = tmp; return msg; |
[ Voor 255% gewijzigd door Pim57 op 08-04-2025 16:43 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik merk als deze aanstaat dat hij op 99% blijft hangen en niet naar de 100% SOC verandert.
Chatgpt zegt,
Voor LiFePO4-accu’s is het meestal beter om Charge Float Mode uit te zetten. Lithiumaccu's hebben geen float charging nodig en te lang op float spanning blijven kan op termijn schadelijk zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door Reveal! op 08-04-2025 19:00 ]
Niet in de vuilnisbak gegooid maar een aardige ADD geschreven met Node Red.
Wat gedaan...
Ik pas de GridSetPoint dynamisch aan met de Uurtarief van Tibber, daar laat ik een factor op los en verzend die met interval naar de GX. Ik heb een slider gemaakt om de factor aan te passen en een aan/uit knop om de routine desgewenst te stoppen. Dit werkt als een tierelier en is het idee in de oude code van mijn Netduino "Moneymaker". Het GridSetPoint zal naar gelang input slider liggen tussen de 0 ~ min 2000
/f/image/cX6qAt26A1Aj7S5bnSMTOjBN.png?f=fotoalbum_large)
Het beetje code ziet er zo uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| let OnOffTibberDynamicEnergie = global.get("TibberDynamicEnergie"); msg.payload = global.get("GridSetPoint"); if (!OnOffTibberDynamicEnergie) return msg; let dt = new Date(msg.payload); var dataArray = global.get("TibberData"); for(t=0;t<dataArray.length;t++) { let TibberData = dataArray[t]; let TibberStartAt = TibberData.startsAt let TibberDate = new Date(TibberStartAt); if((TibberDate.getHours() == dt.getHours())) // && (TibberDate.getMinutes() == dt.getMinutes()) ) { // energie prijs van Tibber excl belasting let energy = TibberData.energy; //van euro's naar centen energy = Math.round(energy * 100); let soc = global.get("BatterijSOC") let voltage = global.get("BatterijVoltage") voltage -= 49; let factor = global.get("GridFactor"); //formule let setpoint = ((energy * factor) + voltage) + (soc ) //afronden setpoint = Math.round(setpoint) //afronden in tiental setpoint = Math.round(setpoint/10)*10 //setpoint negatief maken msg.payload = setpoint * -1; global.set("GridSetPoint", msg.payload); global.set("TibberNowEnergie", energy); return msg; } } global.set("GridSetPoint", msg.payload); return msg; |
Ik heb al een p1 meter -> mqtt welke elke 5 seconde update. Deze info komt al mooi binnen in home assistant.
De multiplus kan ik toch ook via rs485 volledig besturen? Als ik dan zorg dat ik dat ook via mqtt kan doen, dan heb ik verder geen hardware meer nodig lijkt me of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 6% gewijzigd door savale op 10-04-2025 23:35 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Moet me even in verdiepen wat het nu van het GX deel is blijkbaar...Impossibl3 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:20:
@savale Klopt alleen wat programmeerwerk op je GX apparaat. Dat kan een cerbo zij of een Multiplus ## GX versie.
Met zoiets ben ik er ook op een non GX?
https://github.com/PepeTheFroggie/Victron-VE.Bus---esp32
[ Voor 14% gewijzigd door savale op 11-04-2025 08:32 ]
Geen idee. Als ik het snel lees wel. Maar garantie tot dit bericht 😬.savale schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:28:
[...]
Moet me even in verdiepen wat het nu van het GX deel is blijkbaar...
Een gx voegt intelligentie en aanstuurbaarheid toe aan je MP. Tuurlijk er zal vast iemand zijn die die code ontmaskerd heeft...savale schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:28:
[...]
Moet me even in verdiepen wat het nu van het GX deel is blijkbaar...
Je kunt ook het venus OS op een raspberry pi zetten. Dan een ve-bus naar usb adapter en je bent klaar. ls je de pi nog hebt liggen ben je voor een paar tientjes klaar en zit je gewoon in het victron ecosysteem met native mqqt.. Ik zou 't wel weten..
Die weg is waarschijnlijk wat handiger dan ja. Bedankt voor het sturen in de juiste richting!prein2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:03:
[...]
Een gx voegt intelligentie en aanstuurbaarheid toe aan je MP. Tuurlijk er zal vast iemand zijn die die code ontmaskerd heeft...
Je kunt ook het venus OS op een raspberry pi zetten. Dan een ve-bus naar usb adapter en je bent klaar. ls je de pi nog hebt liggen ben je voor een paar tientjes klaar en zit je gewoon in het victron ecosysteem met native mqqt.. Ik zou 't wel weten..
Verwacht ook geen wonderen met de 5s interval.savale schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:25:
[...]
Die weg is waarschijnlijk wat handiger dan ja. Bedankt voor het sturen in de juiste richting!
Ik zou de VM-3P75CT kopen, die stuurt elke 100ms gegevens waardoor ESS veel beter kan regelen.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Een interval van 5 seconden is te weinig voor ESS. Als je een DSMR 5.0 slimme meter heb dan zou je wel een HomeWizard P1 kunnen overwegen, die update iedere seconde en daar kan ESS prima mee uit de voeten is mijn ervaring.savale schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:35:
Zit te denken aan een multiplus || 48v 5000VA met een ~15kwh batterij.
Ik heb al een p1 meter -> mqtt welke elke 5 seconde update. Deze info komt al mooi binnen in home assistant.
De multiplus kan ik toch ook via rs485 volledig besturen? Als ik dan zorg dat ik dat ook via mqtt kan doen, dan heb ik verder geen hardware meer nodig lijkt me of zie ik iets over het hoofd?
De beta van de PowerBaas P1 is nu ook beschikbaar.
Iemand al ervaring ?
https://www.powerbaas.nl/...n-thuisbatterij-van-start
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 11-04-2025 10:04 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Waarschijnlijk wel, maar als je dat op voorhand allemaal niet weet of zo veel uitzoek is, is het dan niet beter dat je in de grote investering van je batterij gewoon proper een Cerbo aanschaft met een EM24 en "be done with it"?savale schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:35:
Zit te denken aan een multiplus || 48v 5000VA met een ~15kwh batterij.
Het is al best complex als beginner om er in te stappen (ik spreek uit ervaring), als je dan al direct MQTT en de bus bij gaat gooien, het mag hoor maar ik denk dat je het daar nog complexer mee maakt dan je in den beginne zou moeten willen.
Hier een EM24 met Cerbo en dit gaat prima. Exact jouw setup.
Gekke van de p1 data is dat ik wel iedere seconde data krijg gepushed vanuit de meter, maar daar zit dan 5x achter elkaar hetzelfde in. (5 seconden dus). Valt daar nog wat te tweaken? Lijkt me dat de HomeWizard P1 daar ook niets aan kan veranderen? Of halen die een truukje uit waardoor de p1 vaker updates gaat geven?
edit: lees dat de E350 eem DSMR 4 is, dus dat verklaart wel wat. Dan is het dus 5 seconden. Dat gaat hem niet worden dan.
Dan misschien toch gewoon de victron weg:
EM24 of VM-3P75CT met een Gerbo. Over het geheel zijn het niet echt de kosten
[ Voor 16% gewijzigd door savale op 11-04-2025 14:19 ]
Batterij omvormer en cerbo hangen in de schuur . Daar een oude router neergezet en die met een lan kabeltje aan de cerbo gehangen .
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Nog eens nagekeken: slechts iedere 10 seconden inderdaad. Hebben jullie nog een manier gevonden om de victron meting in home assistant te krijgen (of mqtt). Iedere 10 seconden de p1 is nu ook wat karig voor de smartevse autolader....habbekrats schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:05:
@savale DSMR 4 is toch 10 seconden update interval? In ieder geval voor een Victron systeem te weinig om goed te sturen naar bv NOM.
Mijn EM24 én VM-3P75CT lees ik allebei uit via Modbus TCP. Werkt uitstekend.savale schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:27:
[...]
Nog eens nagekeken: slechts iedere 10 seconden inderdaad. Hebben jullie nog een manier gevonden om de victron meting in home assistant te krijgen (of mqtt). Iedere 10 seconden de p1 is nu ook wat karig voor de smartevse autolader....
Zie https://community.home-as...rlo-gavazzi-em24/353336/3 en https://communityarchive....ess-of-the-vm-3p75ct.html
Ahh super dat dat werkt! Nu nog een uitdaging: de EM24 (of VM-3P75CT) moet in de meterkast.MrFish schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:10:
[...]
Mijn EM24 én VM-3P75CT lees ik allebei uit via Modbus TCP. Werkt uitstekend.
Zie https://community.home-as...rlo-gavazzi-em24/353336/3 en https://communityarchive....ess-of-the-vm-3p75ct.html
De accu / multiplus 2 (met cerbo) gaan naar de berging. Juiste elektra ligt er wel al, maar lijkt erop dat ik nog met 2 zigbee modules moet gaan werken dan? Een nieuwe kabel moet ik anders door de vloer heen leggen. Niet onmogelijk, maar niet heel handig.
/f/image/f8hhhCPQsyQEHtODhQacCP87.png?f=fotoalbum_large)
Is dat via een RPI / Wifi wellicht toch handiger / goedkoper?
[ Voor 4% gewijzigd door savale op 12-04-2025 15:23 ]
ahh de em24 in de meterkast gaat wel lukken. In de berging nog geen ethernet helaas...MrFish schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:26:
Kun je ze niet via ethernet aansluiten?
Als ik de em24 ethernet versie pak en dan venusOS op een RPI ben ik er ook denk ik?
[ Voor 15% gewijzigd door savale op 12-04-2025 15:35 ]
ook geen wifi ? Hoe heeft de cerbo anders verbinding?savale schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 15:32:
[...]
ahh de em24 in de meterkast gaat wel lukken. In de berging nog geen ethernet helaas...
Als ik de em24 ethernet versie pak en dan venusOS op een RPI ben ik er ook denk ik?
Wel wifi in de berginghabbekrats schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:08:
[...]
ook geen wifi ? Hoe heeft de cerbo anders verbinding?
lees maar even wat dat apparaat kan ,
is hier de goedkoopste oplossing gebleken ,
zonder kabels te trekken .
Ik had die router al in de schuur staan ivm een pellet BBQ met slechte wifi verbinding .
zonder kan ook
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 12-04-2025 19:46 ]
Kon t zo snel niet vinden: wat is de update frequentie van de elgris?djazzy schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:09:
Of zoals ik al heb aangegeven de Elgris wifi uitvoering .
lees maar even wat dat apparaat kan ,
is hier de goedkoopste oplossing gebleken ,
zonder kabels te trekken .
Ik had die router al in de schuur staan ivm een pellet BBQ met slechte wifi verbinding .
zonder kan ook
Ja wel als je dvcc niet aanzet.HyperBart schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:37:
Is het normaal dat met netto nog 1200W teruglevering door de PV en geen power assist of andere functies aan op de Victron er toch nog een aantal watt (rond de 76W max) discharged wordt vanuit de Victron als de batterij op 99 a 100 pct zit?
Met DVCC voltage limit heb je dat niet meer.
Is waarschijnlijk het continu balance op 100% wat opvalt omdat hij in de float timer zit.
Met DVCC omzeilt hij de float timer en houd hij hem op het ingestelde voltage wat met LifePO4 prima kan.
De datasheet is daar niet helemaal duidelijk oversavale schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:28:
[...]
Kon t zo snel niet vinden: wat is de update frequentie van de elgris?
https://www.elgris.nl/wp-...r-Smart-Meter-WiFi-NL.pdf
1 Hz of 8 kHz/20ms voor 50Hz
Hoezeer dit slaat op de communicatie naar de afnemer is ook niet duidelijk. Ik zou voor een Victron vm-3p75ct gaan, veel sneller en toekomst bestendig , bij Nkon momenteel 150 euro.
https://www.nkon.nl/victr...-3p75ct-energiemeter.html
Dvcc staat aan, maar idd voltage limit staat niet aan omdat ik op basis van post hieronder dat niet gedaan heb. Ik quote Pim ook even.Reveal! schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:34:
[...]
Ja wel als je dvcc niet aanzet.
Met DVCC voltage limit heb je dat niet meer.
Is waarschijnlijk het continu balance op 100% wat opvalt omdat hij in de float timer zit.
Met DVCC omzeilt hij de float timer en houd hij hem op het ingestelde voltage wat met LifePO4 prima kan.
Wat doe ik nu best? Voltage limit aan vanuit Cerbo en op 55 of?
Pim57 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:28:
@HyperBart
DVCC aan, dan worden de laadvoltages en -stromen uit de jkbms gevolgd.
DVCC uit, dan worden de laadvoltages en -stromen uit VeConfigure gevolgd.
DVCC aan. Dan het kijkt het systeem naar de JK. Dus laden met RCV, is 16x 3.45 = 55.20 V en (Max charge current -5%) = 95A.
Bulk tot 55.20, dan absorptie voor 0.5 uur. En dan float RCF voltage gedurende RCF timer = 5 uur.
Je hoeft de laadspanning en stroom niet te limiteren bij DVCC.
Als de bms functie aanstaat in VeConfigure, kun je in de GX kiezen uit de MP of de JK. En dat gaat dan uitsluitend over de SOC weergave. In VeConfigure de efficiency op 99% zetten
Er staat 1Hz extern, dus dat zal het zijn, 1 sec dus. 8 kHz Slaat op de meting van de energie intern. Eigenlijk wel een onzinnige spec om te vermelden, interessantdoenerij, maar ja, als het werkt, werkt het.💃habbekrats schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:28:
[...]
De datasheet is daar niet helemaal duidelijk over
https://www.elgris.nl/wp-...r-Smart-Meter-WiFi-NL.pdf
1 Hz of 8 kHz/20ms voor 50Hz
Hoezeer dit slaat op de communicatie naar de afnemer is ook niet duidelijk. Ik zou voor een Victron vm-3p75ct gaan, veel sneller en toekomst bestendig , bij Nkon momenteel 150 euro.
https://www.nkon.nl/victr...-3p75ct-energiemeter.html
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Bedoel je van de AC of de DC? Het gebeurde gewoon tijdens standby. Loopt al een tijdje zonder dat ik er iets aan heb verandert.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Misschien heeft hij geen internetpeter123 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:28:
Thx, ik ga er naar kijken.
Bedoel je van de AC of de DC? Het gebeurde gewoon tijdens standby. Loopt al een tijdje zonder dat ik er iets aan heb verandert.
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
1. Een werkende multiplus. Staat ie aan, branden er lampjes op de multiplus?
2. Een werkende GX device. Reboot al geprobeerd. (kan in remote control)
3. Een werkende interface tussen de GX en de MP. Wat is de status van de VE.bus (check in VRM of remote control bij devices).
En dan weet ik alleen niet hoe de fysieke interface (kabel als die er al is) geregeld is in zo’n GX multiplus?
[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 13-04-2025 17:03 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ja misschien een gekke vraag maar schakelen jullie het Victron systeem uit (vanwege brandgevaar of andere zaken) als je een langere tijd op vakantie gaat?
Ik heb wel een camera gericht op het systeem en een rookmelder geïnstalleerd die mij waarschuwen via push notificatie
+1Jeroennus schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:03:
Uitschakelen van Victron en Pylontech accu's als je op vakantie gaat?
Ja misschien een gekke vraag maar schakelen jullie het Victron systeem uit (vanwege brandgevaar of andere zaken) als je een langere tijd op vakantie gaat?
Nee, dan valt alles achter systeem uit.
Ik heb wel een camera gericht op het systeem en een rookmelder geïnstalleerd die mij waarschuwen via push notificatie
Vind het juist leuk als mijn huis helemaal autonoom is als we weg zijn. En alles zit in HomeAssistant en kan overal op afstand bij als het nodig is. En m’n buren zijn op de hoogte en weten waar de hoofdschakelaars zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Himalaya op 17-04-2025 20:14 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Waarom? Als je een goed ontworpen systeem hebt is het risico dat er iets gebeurt even groot of.je er nu wel of niet bent.Jeroennus schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:03:
Als je er niet bent zijn de potentiële gevolgen zelfs kleiner, dus uitschakelen zou raar zijn.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nee.Jeroennus schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:03:
Ik monitor het wel van op afstand.
Wanneer de kleine kans zich zou voordoen dat de boel in de fik schiet ben ik er ook liever niet dan wel.
De eventuele schade aan het materiaal regelt de verzekering dan wel.
[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 20:24 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Is totaal geen issue.Reveal! schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 05:35:
Heeft iemand wel is met de verzekering gechecked wat zij er van vinden?
En een elektrische auto inpandig parkeren ook niet.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Zeker. Alle gegevens verstrekt, 3xMP8000 en 50kWh Pylontechs inclusief die van de FirePro blusinstallatie, beschrijvingen, aankoopnota’s, foto’s etc. De verzekering heeft dit geaccepteerd en toegevoegd aan de polis.Reveal! schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 05:35:
Heeft iemand wel is met de verzekering gechecked wat zij er van vinden?
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
HyperBart schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:09:
Ik heb nu toch al een aantal weken de Victron draaien met de Yixiang doos met JKBMS er in.
Ik heb vrede genomen met het feit dat in de laatste percentages 99 à 100% er altijd wat discharge zal zijn omdat hij dan in het float stuk zit en dan blijkbaar "natuurlijk gezien" wat ontlading veroorzaakt. Ik blijf het een gek iets vinden maar ik zal er vrede mee moeten nemen.
Ter referentie, hieronder mijn configuratie.
Waar ik nu nog wel mee worstel is het volgende. Afgelopen nacht heb ik mijn batterij (terug uit vakantie, wasmachines hebben gedraaid, auto moest wat opladen dus de thuisaccu zat niet helemaal vol) tot 0% gebruikt. Net in de ochtend zat hij op 0% en toen kwam er al weer wat PV bij. Kon niet beter uitkomen.
Op basis van video's, inlezen en documentatie heb ik onthouden dat een BMS niet noodzakelijk de meest nauwkeurige manier is om te bepalen hoeveel energie (SoC) er nog in je batterij zit. Beter is om een nauwkeurig(er) instrument er tussen te plaatsen, zijnde een Shunt, specifiek in mijn geval de Victron Smartshunt.
Nu worstel ik daar wat mee, de shunt geeft namelijk veel sneller aan dat de batterij niets meer overheeft en omgekeerd ook: als er al een tijdje geladen is geweest dan geeft het JKBMS aan dat er 6% bij zit terwijl de Shunt op dat moment nog altijd niks aangeeft. Ik vind dat toch enigszins bijzonder voor een nauwkeurig instrument. De shunt heeft toch langere tijd (uur, anderhalf uur) ettelijke amperes aan minimaal 50V en meer zien passeren. Als de shunt ingesteld is op een bepaald Ah capacity van de batterij moet die toch prima in staat zijn om het virtuele vat percentueel juist voor te stellen?
Ik heb dan zelfs al de shunt ingesteld op wat ik ooit gemeten heb: namelijk dat mijn MB31 cellenv an 314Ah eigenlijk op hun optimum in staat zijn om 324Ah te leveren![]()
Ik heb zonet bv. ook nog mijn Peukert en efficiency en sample periodes wat strakker gezet. Toen is blijkbaar automatisch het SoC percentage gereset. Zelfs enkele minuten na het manueel setten van het SoC percentage loopt dit al snel een percentje uit.
Op dit moment heb ik dus net een comfortabeler gevoel door af te gaan op de JKBMS dan op de smartshunt, maar ik ben maar een beginner en kan het toch niet juister hebben dan tal van mensen voor mij die er al veel langer in zitten?
Forum [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb met een paar procent geen probleem maar op een batterij van 15kWh snachts al 8 procent een verkeerde inschatting (want dat is een SoC eigenlijk: een very educated guess) en tegen de ochtend dan 6 procent weer op het 0-punt verkeerd in te schatten vind ik wel wat vervelend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HyperBart schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:06:
[...]
Dvcc staat aan, maar idd voltage limit staat niet aan omdat ik op basis van post hieronder dat niet gedaan heb. Ik quote Pim ook even.
Wat doe ik nu best? Voltage limit aan vanuit Cerbo en op 55 of?
[...]
Hoe ziet het eruit? Welke producten/onderdelen heb je toegevoegd? Wat heeft het gekost als ik vragen mag?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
:no_upscale():strip_exif()/f/image/XW8hstuDGxhw9Mq0sc2joqwN.webp?f=user_large)
Alle ESS-instellingen meestaal staan op defaults. Peak shaving - Always, zonder limits.
/f/image/fJsSx4Xa6E0dUlnG6BHqlm7L.png?f=fotoalbum_large)
ESS lijkt zich volkomen willekeurig te gedragen en schakelt snel tussen opladen, bulk en ontladen zonder enige intelligentie. Ik kan zien dat mijn boiler aangaat en stroom van het net trekt, maar de ESS begint tegelijkertijd de accu op te laden. Daarna schakelt het snel over op ontladen. Er zijn geen laadschema's geconfigureerd, dus dat kan het niet zijn. De netmeter toont verwachte waarden wanneer de MPII uit staat, dus lijkt correct geconfigureerd te zijn.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/bjUiZdFsjJQ0u9KUIu7nNS93.webp?f=user_large)
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door startledpancake op 23-04-2025 10:10 ]
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe je die Time to Go weergave erin krijgt. Ik heb mij al suf gezocht maar kan het niet vinden in de remote console
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het is een losse FP-5700S unit met elektrische activator. Dat is de grootste unit van FirePro. Als je meer blusmiddel nodig hebt kun je ze koppelen. Systeem is berekend op afmetingen van de ruimte (ruime bijkeuken) en de aanwezige accu’s (50kWh). Reken op ongeveer 3k Euro. Installatie is eenvoudig.Eriko schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:24:
[...]
Hoe ziet het eruit? Welke producten/onderdelen heb je toegevoegd? Wat heeft het gekost als ik vragen mag?
Zit de stroommeter goed om?startledpancake schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:03:
Ik heb zojuist een Victron grid parallel systeem net gemaakt - MPII, Pi met Venus OS, ET112, een Smartshunt en een 14kwh accu met een JK BMS (GEEN communicatie met Venus OS, bewuste keuze). Alles is op het laatste firmware niveau. PV wordt geleverd door een Solax-omvormer zonder communicatie met de Cerbo (geen frequency shifting. Ik heb geen tweede energiemeter op de PV. Geen DVCC, geen DESS.
[Afbeelding]
Alle ESS-instellingen meestaal staan op defaults. Peak shaving - Always, zonder limits.
[Afbeelding]
ESS lijkt zich volkomen willekeurig te gedragen en schakelt snel tussen opladen, bulk en ontladen zonder enige intelligentie. Ik kan zien dat mijn boiler aangaat en stroom van het net trekt, maar de ESS begint tegelijkertijd de accu op te laden. Daarna schakelt het snel over op ontladen. Er zijn geen laadschema's geconfigureerd, dus dat kan het niet zijn. De netmeter toont verwachte waarden wanneer de MPII uit staat, dus lijkt correct geconfigureerd te zijn.
[Afbeelding]
Never fall in love with your own design!
Grid en AC loads zijn beiden 1565W, dat zal komen omdat PV opbrengst niet bekend is in de Victron en dus is AC loads ook onbekend.startledpancake schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:03:
Ik heb zojuist een Victron grid parallel systeem net gemaakt - MPII, Pi met Venus OS, ET112, een Smartshunt en een 14kwh accu met een JK BMS (GEEN communicatie met Venus OS, bewuste keuze). Alles is op het laatste firmware niveau. PV wordt geleverd door een Solax-omvormer zonder communicatie met de Cerbo (geen frequency shifting. Ik heb geen tweede energiemeter op de PV. Geen DVCC, geen DESS.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondanks dat zou de MP2 je Grid op nul moeten houden.
Hier klopt iets niet, weet je zeker dat je current sensor op de goede plek staat geinstalleerd en correct om?
Heb je nog andere manier (P1 homewizard of dergelijke) om te checken of je Victron de zelfde Grid waarde aangeeft?
Zit er standaard in, zie je enkel wanneer je aan het ontladen ben. Voorwaarden is wel dat je een "battery monitor" hebt in VenusOS.revolution-nl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:52:
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe je die Time to Go weergave erin krijgt. Ik heb mij al suf gezocht maar kan het niet vinden in de remote console
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Goede vragen, het is geïnstalleerd door de elektricien. De hoofdfasedraad loopt vanaf de hoofdschakelaar naar de et112 in en uit naar de busbar voor de aardlekschakelaars, de nul loopt vanaf de nul busbar van de aardlekschakelaars voor zover ik kan zie.Zit de stroommeter goed om?/Hier klopt iets niet, weet je zeker dat je current sensor op de goede plek staat geinstalleerd en correct om?
:strip_exif()/f/image/MNSDXHEFr71mUkhsxnafqe4M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A14Lt9CgIxOya3AUOpFbjMyW.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas niet maar maar als de MPii niet wordt belast, ziet het er correct uit:Heb je nog andere manier (P1 homewizard of dergelijke) om te checken of je Victron de zelfde Grid waarde aangeeft?
/f/image/SAP92Wp0BgPAYdTw0vesFpim.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door startledpancake op 24-04-2025 10:02 ]
Volgens mij kan het niet alleen met JK BMSrevolution-nl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:52:
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag.
The Time to Go feature is available when using Victron BMV or SmartShunt devices in the system. It is not available if only a Multiplus or similar device is used without a dedicated battery monitor.
Ik was ook well geïnteresseerd in de 'time to go' vraag. Hier heb ik 2 opstellingen beide met smartshunt. Ik zie maar bij één de time to go (eigenbouw met JK-BMS en add-on voor intergratie in de Cerbo-GX) de tweede met Pylontech zie ik het niet. Mogelijk ook iets in het BMS.Reveal! schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:18:
[...]
Volgens mij kan het niet alleen met JK BMS
The Time to Go feature is available when using Victron BMV or SmartShunt devices in the system. It is not available if only a Multiplus or similar device is used without a dedicated battery monitor.
Hier 1e gen JK BMS wordt het ook weergegeven maar het BMS geeft het inderdaad niet door. Het wordt via de dbus-serialbattery driver uitgerekend.Ies Korpershoek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:49:
[...]
Ik was ook well geïnteresseerd in de 'time to go' vraag. Hier heb ik 2 opstellingen beide met smartshunt. Ik zie maar bij één de time to go (eigenbouw met JK-BMS en add-on voor intergratie in de Cerbo-GX) de tweede met Pylontech zie ik het niet. Mogelijk ook iets in het BMS.
https://github.com/mr-man...y/config.default.ini#L420
.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Zo te zien goed aangesloten (afgezien van hoe het is aangesloten, dat laat ik even buiten beschouwing).startledpancake schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:52:
Bedankt voor jullie snelle reacties.
[...]
Goede vragen, het is geïnstalleerd door de elektricien. De hoofdfasedraad loopt vanaf de hoofdschakelaar naar de et112 in en uit naar de busbar voor de aardlekschakelaars, de nul loopt vanaf de nul busbar van de aardlekschakelaars voor zover ik kan zie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Helaas niet maar maar als de MPii niet wordt belast, ziet het er correct uit:
[Afbeelding]
Wellicht nog eens alle instellingen controleren. We zien niet alle instellingen, maakt het wat lastig.
Ik heb dit gedrag weleens gezien toen ik met current-transformers werkte, welke ik aan de multiplus had gekoppeld. Toen ging het onder belasting ook alle kanten op, behalve de juiste.startledpancake schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:52:
Bedankt voor jullie snelle reacties.
[...]
Goede vragen, het is geïnstalleerd door de elektricien. De hoofdfasedraad loopt vanaf de hoofdschakelaar naar de et112 in en uit naar de busbar voor de aardlekschakelaars, de nul loopt vanaf de nul busbar van de aardlekschakelaars voor zover ik kan zie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Helaas niet maar maar als de MPii niet wordt belast, ziet het er correct uit:
[Afbeelding]
Het initiele plaatje is nogal wazig, maar waar zit de (signaal-)kabel van de et112 op aangesloten?
En zie je de et112 goed in het overzicht onder settings-> devicelist? Kan je de waardes hiervan eens checken of posten (onder belasting).
Laatste vraag: waarom heb je voor een pi gekozen?
EV6 Plus
Een zekering is wel nodig, ik weet niet of de wetgeving het hier vereist, maar ook zonder de electrische schema’s te kennen zou ik het wel doen. Het meetgedeelte moet gevoed worden direct achter de hoofdschakelaar van de meterkast… Als de voeding kapot gaat wil je wel dat de zekering snel inspringt. Jammer dat de post weer een pakketje moet versturen, want in een winkel is zoiets niet zo snel te koop.pvg schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:11:
Lijkt functioneel correct aangesloten. Kwa veiligheid wel wat op aan te merken: 1) een krimpkous over het aardscherm en ongebruikte aders van de signaalkabel zou niet misstaan. 2) hoort er geen zekering in de nulleiding van de ET112 te zitten? Wat is daar nu de consensus over? (Handleiding zegt: indien lokale wetgeving dit vereist…)
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ik ben geen elektricien maar... de ET112 zit toch achter een zekering? Namelijk de zekering/automaat van de netbeheerder? Als die van de netbeheerder een automaat is die je makkelijk weer in kan schakelen dan lijkt me een zekering overbodig. Als het een smeltzekering is dan lijkt me een zekering op nul wel aan te raden maar meer om praktische redenen.joezzt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:47:
[...]
Een zekering is wel nodig, ik weet niet of de wetgeving het hier vereist, maar ook zonder de electrische schema’s te kennen zou ik het wel doen. Het meetgedeelte moet gevoed worden direct achter de hoofdschakelaar van de meterkast… Als de voeding kapot gaat wil je wel dat de zekering snel inspringt. Jammer dat de post weer een pakketje moet versturen, want in een winkel is zoiets niet zo snel te koop.
Of zie ik iets over het hoofd?
Als er iets misgaat in de ET112, is de kortsluitstroom dan groot genoeg om de 35A hoofdzekering er uit te blazen? Of worden de printspoortjes in de ET112 mooie gloeidraadjes?Gecko123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:25:
[...]
Ik ben geen elektricien maar... de ET112 zit toch achter een zekering? Namelijk de zekering/automaat van de netbeheerder? Als die van de netbeheerder een automaat is die je makkelijk weer in kan schakelen dan lijkt me een zekering overbodig. Als het een smeltzekering is dan lijkt me een zekering op nul wel aan te raden maar meer om praktische redenen.
Of zie ik iets over het hoofd?
NB: Victron schrijft 315mA voor…
De rest van de instellingen zijn als volgt, vrij standaard denk ik.Wellicht nog eens alle instellingen controleren. We zien niet alle instellingen, maakt het wat lastig.
:strip_exif()/f/image/XzPVjHNw0JIw4dDaaZlVeHhE.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/osYB22ws3em6bdCKMHCdiqaG.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/x7zVJME9bweSIwuANMzxQIj0.png?f=user_large)
/f/image/hL2bi4YimVGldX2AUs4ArxHg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hrBEmgacZ6QDt3guoZcEIx2i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BVWJBBIrbk3kKEs2jTtOam5T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XuNXTpvIRyJGOyfXcXW9vpOg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uHmTgQ1j6qUeS1jGI9SLghHX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ONVxyeoFwWDDRvgxIA4sqy7c.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f3bZrvXcOMPfkWsKmcYvjHyl.png?f=user_large)
[ Voor 60% gewijzigd door startledpancake op 25-04-2025 21:38 ]
Dit is precies het gedrag en het is alleen onder ontlading. Onder lading (meer vermogen geleverd door de PV dan gebruikt) functioneert hij normaal Er zijn echter geen grote current-transformers, alleen normale huishoudelijke apparaten. Het MPii gedraagt zich ook hetzelfde, ongeacht welke apparaten op dat moment aan staan.Ik heb dit gedrag weleens gezien toen ik met current-transformers werkte, welke ik aan de multiplus had gekoppeld. Toen ging het onder belasting ook alle kanten op, behalve de juiste.
Waroom een pi? Geen groete reden, maar Ik had al een reserve. De pi is verbonden met de ET112 via een SHU11F RS485 naar USB converter. De RS485-communicatie is 100% stabiel.
Kortsluiting is iets anders dan overbelasting. Bij kortsluiting gaat het om vele malen meer amperes dan 35A. Beide schakelen in principe vrijwel direct.pvg schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:16:
[...]
Als er iets misgaat in de ET112, is de kortsluitstroom dan groot genoeg om de 35A hoofdzekering er uit te blazen? Of worden de printspoortjes in de ET112 mooie gloeidraadjes?
NB: Victron schrijft 315mA voor…
Waarom staat je grid current maar op 4A?startledpancake schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:38:
[...]
De rest van de instellingen zijn als volgt, vrij standaard denk ik.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een defect apparaat dat 12 ampère kan trekken en mijn 50 jaar oude 30a hoofdzekering kan laten springen, wat 6 uur duurt om te vervangen (bedankt Stedin).
Ik probeer om het systeem veiliger te maken, maar ik zie het eerlijk gezegd niet werken. De instelling maakt geen verschil voor het werkelijke probleem.
startledpancake schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:39:
[...]
Dit is een defect apparaat dat 12 ampère kan trekken en mijn 50 jaar oude 30a hoofdzekering kan laten springen, wat 6 uur duurt om te vervangen (bedankt Stedin).
Ik probeer om het systeem veiliger te maken, maar ik zie het eerlijk gezegd niet werken. De instelling maakt geen verschil voor het werkelijke probleem.
Je accu zit op 48.3v kan het dat het onder de limiet van je bms zit?startledpancake schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:39:
[...]
Of op het randje?
Well spotted, uitgefinkt.prein2 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:52:
In het eerste scherm heb je het vinkje aanstaan ' current sensor connected' dit is een current sensor direct aan de multiplus. Die heb je denk ik niet. Dus dat vinkje moet uit
[...]
Je schreef toch dat je geen electricien bent ?Gecko123 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:33:
[...]
Kortsluiting is iets anders dan overbelasting. Bij kortsluiting gaat het om vele malen meer amperes dan 35A. Beide schakelen in principe vrijwel direct.
Cell UPV zit op 2.9v dus nee denk het niet, maar het is wel een goedje tip. Ik ga mijn BMS log controleren.Reveal! schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:02:
[...]
Je accu zit op 48.3v kan het dat het onder de limiet van je bms zit?
Of op het randje?
Bij overbelasting is de uitschakelijd afhankelijk van de mate van overbelasting. Daar zijn wel grafieken voor.Gecko123 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:33:
[...]
Kortsluiting is iets anders dan overbelasting. Bij kortsluiting gaat het om vele malen meer amperes dan 35A. Beide schakelen in principe vrijwel direct.
Echter gezien de elektronica in de et112 vraag ik mij af of deze ooit aan de waarden gaat komen. Zoals @pvg ook geschreven heeft is het advies een zekering van 315mA op te nemen. Die heb ik dus ook toegepast.
[ Voor 23% gewijzigd door gamelover op 26-04-2025 11:25 ]
Ik heb een Pylontech US3000 stack. Dat verklaart weer een en ander:)Ies Korpershoek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:49:
[...]
Ik was ook well geïnteresseerd in de 'time to go' vraag. Hier heb ik 2 opstellingen beide met smartshunt. Ik zie maar bij één de time to go (eigenbouw met JK-BMS en add-on voor intergratie in de Cerbo-GX) de tweede met Pylontech zie ik het niet. Mogelijk ook iets in het BMS.
Precies, en je heb echt geen vele amperes nodig om iets zo heet te krijgen dat het gaat smeulen of nog erger.gamelover schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:23:
Er Moet een zekering van 315mA of 500mA in de nul leiding komen van de meter. De waarde van de gewone zekeringen in meterkast zijn niet relevant en absoluut niet in verhouding met de waarde die nodig is voor de energiemeter. Ik snap de hele discussie niet, het gaat om milliAmperes versus Ampères. De elektronica van de meter is afgestemd op kleine stroom waardes.
Mijn batterijen laden in één uur op een paar procenten, met zonnestroom, en ontlaad in datzelfde uur weer de opgeladen percentages. Begrijp niet hoezo dat zo gaat. Kan iemand met mij meekijken?
:strip_exif()/f/image/oHS1EMGblFveLC1r2IkPAqWR.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| // haal de Huidige uurprijs op. let TEP = global.get("TibberNowEnergie"); // default Grid Feed IN let MaxFeedIN = 2000; if (TEP <= 0) { // negatieve Energy uur prijs, set NaarGrid naar minimum MaxFeedIN = 0; } //zet de nieuwe waarde in de msg object msg.payload = MaxFeedIN; //verzend naar het Venus system. return msg; |
:strip_exif()/f/image/KVSkvQq6NCf7hOaUjKvkcZJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kCrw74nfAMgFEvymYWZyNyt2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rGoNSAgRzPaVHAsVam0rPjfC.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag tussen 12 en 15h laden met bonus (negatieve prijs - zelfs incl belastingen).Cranx schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:11:
Ik heb vandaag ook gek gedrag ondervonden van DESS. Hier snap ik dan weer niks van. Vandaag met negatieve prijzen werden de accu's volgegooid. Vanavond 1 uurtje ontladen tot 63%. Dan morgen in de vroege ochtend, wanneer de prijzen goedkoper zijn dan nu, een uurtje laden. En dan tijdens ochtendspits weer volle bak laden. Waarom niet de gratis stroom volle bak nu verkopen? 😣
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan vanavond 20 - 21h een stukje verkopen op ruim 30ct/kWh.
Vannacht beetje bijladen.
En dan morgenochtend 6 - 8h weer verder met verkopen voor ruim 30ct/kWh.
Klinkt best logisch.
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
Ik zou eerder denken vanavond tussen 19 - 22h de hele accu legen (dit systeem duurt het 3 uur van helemaal vol naar 15% min SoC). Dat leek mij logischer 😅aschoots schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:48:
[...]
Vandaag tussen 12 en 15h laden met bonus (negatieve prijs - zelfs incl belastingen).
Dan vanavond 20 - 21h een stukje verkopen op ruim 30ct/kWh.
Vannacht beetje bijladen.
En dan morgenochtend 6 - 8h weer verder met verkopen voor ruim 30ct/kWh.
Klinkt best logisch.
Op mijn systeem met 3x MPII 5000VA en 3x 15kWh Basengreen accu verlies ik bij 11 a 12kW laden en ontladen telkens bijna 1kW (lekker warm die MPII).Cranx schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:04:
[...]
Ik zou eerder denken vanavond tussen 19 - 22h de hele accu legen (dit systeem duurt het 3 uur van helemaal vol naar 15% min SoC). Dat leek mij logischer 😅
De accu's vanavond leeg maken bij 26-28ct/kWh als dat morgenochtend ook kan bij +30ct/kWh is dan toch niet slim? Hij gaat toch morgen overdag - met de lage prijs / evt eigen PV - weer vol laden.
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
Sinds kort staat er hier een 15kWh aan capaciteit met een MP 5000VA. Mijn eerste calculaties op TVT waren puur en alleen gebaseerd op eigenconsumptie te verhogen maar het begint te kriebelen om ook Dynamic ESS al aan te zetten, zelfs in die mate dat ik twijfel of een tweede accupack er bij niet leuk zou zijn en te verantwoorden is.
De purist in mij zegt "eerst een jaartje zonder doen", puur om een representatief jaar qua eigenverbruik verhoging te kunnen demonstreren voor mezelf. De blauwe financiele in mij zegt "DESS aan en goan!".
EDIT: nog een groot verschil tussen België en Nederland is dat we bij ons in BE het zgn capaciteitstarief hebben.
Dus waar jullie in NL met 3 Multiplussen en een lekkere batterybank van 60kWh vrolijk op de 2 goedkoopste uren van de dag aan 15kW in de batterijen kunnen "peren" moeten we in België dan de afweging maken of die bandbreedte gebruiken het waard is dat je op jaarbasis 15kW * 50EUR/kW betaalt. Waar het break even point ligt is dan dus maar even de vraag. Misschien is het bv optimaal bij 8kW? Maar dan sla je maar 16kWh op in een batterij? Misschien toch beter 10kW en dan een uurtje langer en dus toch een tikkeltje duurder per kWh dynamisch?
Voor diegenen die hier voor de eerste keer iets over lezen: Het capaciteitstarief op mijn factuur
[ Voor 58% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2025 20:25 ]
Woon nu in NL maar dit zou BE kunnen worden.
Ben dus ook aan het oriënteren wat ik dan het beste kan doen.
Capaciteitstarief hakt er best goed op in.
Op 3x16A kom je al uit op 11kW - 2.5kW = 8.5 * ~50 = ~425 EUR extra p/j.
Momenteel denk ik zelf aan dynamisch contract om toch goedkoop te laden naast het laden met PV maar dan op een lager vermogen.
ESS gebruiken als peakshaving om zo onder de 3,5kW te blijven (2,5kW lijkt mij wat lastig met EV, warmmtepomp, inductie koken) icm 1x MP2 5000VA met 15 kWh capaciteit.
Als je daarmee op max 3,5kW piekvermogen kan blijven waarbij je normaal 11kW zou gebruiken dan bespaar je dus al ~375 EUR p/j.
Zal wel wat aanpassingen vergen in gedrag, helemaal als je net als ik gewend bent om op goedkope uren gewoon met max vermogen te werken door alles aan te zetten
Wellicht past dit onderwerp beter in het Zelf een powerwall bouwen topic
Ik gebruik een 15 kWh batterij-systeem in combinatie met een dynamisch tarief.HyperBart schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:13:
Voor de Belgen en Nederlanders die Dynamic ESS gebruiken: wat schatten jullie op jaarbasis met een dynamisch tarief eigenlijk aan winst/terugverdieneffect te halen? Hoe hebben jullie dat enigszins goed berekend op voorhand?
Ik heb geen berekening gemaakt omdat er te veel variabelen zijn. Het was (en is) voornamelijk een kwestie van gevoel.
Terugverkopen is aardig maar niet de hoofdzaak.
Ik gebruik geen DESS maar een eigen algoritme. Dat biedt me de vrijheid om mijn eigen keuzes te maken. Voorbeeld: ik vind een volle batterij aan het einde van zonlicht per dag belangrijker dan 'winst' op terugverkopen. Dat laatste doe ik alleen bij 'zekere' overschot tot zonsopkomst.
Als je een eigen algoritme maakt kun je (denk ik) je verbruik per kwartier beïnvloeden. Dat is sowieso snel te realiseren: Batterij laden bij laag huisverbruik en ontladen bij hoog huisverbruik.
Dat laden kun je dan met name doen bij lage tarieven. Wel per kwartier afhankelijk van resterende netwerk-capaciteit.
En als je dan accu-capaciteit over hebt en netwerk-capaciteit over hebt en de prijs is hoog, dan kun je misschien een paar cent verdienen.
Lijkt me een interessante programmeer-uitdaging.
Of je kijkt hier even ErnstH in "Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO" Daar is @KC27 druk bezig met een universele DESS op basis van al je aan te sturen apparatuur in huis.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:14:
[...]
Lijkt me een interessante programmeer-uitdaging.
Dat is van veel factoren afhankelijk. Ik werk met Warmtepomp voor alle warmwater en verwarming, flink wat PV, 50kWh en 3xMP2/8000 op conservatief algoritme en krijg deze maand zo’n 360 Euro terug van Tibber. Totaal op jaarbasis een kleine 2000 want de wintermaanden zijn licht negatief. Dus met levensduur van 10+ jaar voor zonnepanelen en accu betaald het zich wel terug. Maar zeg je baan nog maar niet op….HyperBart schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:13:
Voor de Belgen en Nederlanders die Dynamic ESS gebruiken: wat schatten jullie op jaarbasis met een dynamisch tarief eigenlijk aan winst/terugverdieneffect te halen? Hoe hebben jullie dat enigszins goed berekend op voorhand?
[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 30-04-2025 21:48 ]
Situatie: auto laadt op aan PV stroom (volgt normaal de opwek daar via EVCC), ik schakel de oven in. Verbruik ziet er als volgt uit maar de Victron trapt niet bij en blijft bij een discharge van ron de 100W hangen.
Grid staat geconfigureerd op 20A en die limieten worden ook nergens geraakt. Ik snap het niet
/f/image/rVNuFaW2eXVdQEpBeqA5k5hZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZemLP3EFPW3ZlzE5cKbqJDKw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2spz1tVxwFEZo4XUtBG3wq4l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QudJXzwjc0sRFCJTMAAcaOCs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 01-05-2025 11:49 ]
Ook al aan gedacht maar dat lijkt me toch allemaal OK te staan (heb post bijgewerkt met die info/shots).Jazsie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:41:
Goeie, misschien een limit ingesteld dat ie niet lager dan X % mag ontladen ivm reserve als backup?
Ik heb geen hele technische onderbouwing, maar het lijkt erop dat ongelijke belastingen over de fases moeilijker zijn om te regelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7Z95DkH8oTBeyqqqLdSGqylN.jpg?f=user_large)
Ik vind het heel gek, zonder PV die op 3 verschillende omvormers op 3 verschillende fases duwen gaat het echt prima. Ik kan 's avonds of 's nachts battery assisted laden, alle vermogens worden echt goed afgedekt door de Victron. Hij kan prima NOM aanhouden.JakeOfOz schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:23:
@HyperBart ik zie dit gedrag (ongeveer) ook als ik de auto ga laden. Bij jou lijkt het er ook op dat één fase heel erg belast wordt, en de anderen niet.
Ik heb geen hele technische onderbouwing, maar het lijkt erop dat ongelijke belastingen over de fases moeilijker zijn om te regelen.
Alleen bij opwek PV stroom en ik meer verbruik dan PV opwekt duwt hij niet bij.
Heb je hier wat meer info rond?prein2 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:40:
@HyperBart @JakeOfOz was er niet een firmware versie van de multiplus of van Venus os die dit probleem gaf? Even firmware update doen misschien?
Ik geef het maar mee, ik heb de MP2 niet geupdated omdat Victron dat ook niet verwacht tenzij je problemen hebt. Ik draai nu, ter info: v498. De Cerbo en Shunt zijn wel geupdated, te meer omdat dat ook echt vriendelijk aangeboden werd. v498 is blijkbaar wel "stokoud" (dateert van 2022?), de laatste versie zit volgens VRM portaal op v556.
Godver, je hebt nog gelijk ook.Pim57 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:46:
@HyperBart Er zit een foutje in je grid meter. Bij negatieve vermogens (terugleveren) hoort een negatieve stroom.
[Afbeelding]
Bij een installatie van een andere gebruiker (met een 3P75CT) is inderdaad het amperage ook negatief als het vermogen negatief is, bij mijn EM24 is dat altijd positief (de amps).
Mij is dat nooit specifiek opgevallen bij de EM24 omdat mijn Eastron SDM630 die ik had steken dat ook op die manier aangaf. Ik heb dat toen geaccepteerd als een "hoort zo en is bij alle apparaten in de markt zo" omdat de meter uiteindelijk de juiste amperes meet: namelijk diegenen die vloeien, de richting daarvan maken niet uit, bij vermogens wordt dat wel gedaan.
Ik zie alleen niet snel of dat bij een EM24 aangepast kan worden en heb net toch de manual even nageslagen. Ik ga toch niet de allereerste zijn die hier tegen botst?
@Pim57 : ik ben er nog even aan het malen. Maar zou dit echt mogen uitmaken? Ik vind het scherp dat je het opgemerkt hebt maar ik kan me niet voorstellen dat het daar aan zou liggen. Ik verklaar: als er naar NOM moet gestuurd worden dan doet de Victron dit volgens mij op de vermogens-data, niet op de amperes.
Ik vind het zo bizar dat ik geneigd ben bij Victron een ticket oid aan te laten maken.
[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2025 00:04 ]
Echter Victron wil en gaat dit niet oplossen. Hun stelling is dat je maar een door hun goedgekeurde meter moet gebruiken.
Mijn voorstel was om in Venus er voor te zorgen dat als het vermogen negatief is dat dan de amperes ook negatief zijn. Zo niet dan maak je ze negatief. Maar helaas gaan ze deze fout niet oplossen.
Ik kwam er achter omdat Venus op sommige momenten de amperes gebruikt en niet de vermogens. Bijvoorbeeld in de nieuwe gui v2 als je de display settings van W naar A wijzigt, kloppen de AC loads niet meer.
Ik heb het zelf opgelost door de meterwaarden naar MQTT te sturen. Vervolgens in nodered oppakken, een min-teken toevoegen bij negatief vermogen, en dan naar een nieuw MQTT topic sturen.
Dan laat ik mr-Manuel het nieuwe topic oppakken en verwerken.
[ Voor 20% gewijzigd door Pim57 op 02-05-2025 00:11 ]