Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 44 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-05 18:31
Gebruik maken van een door Victron ondersteunde energiemeter zoals de Carlo Gavazzi, deze zit bij mij aan AC out zijde, de EM24 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITvc9itqZ9oV18BlhIKlFCTOUOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQQFcbjTskhCZIQxl3WBRKzc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gamelover op 19-03-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 22:56
Postman schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:54:
Hoi allen,
Hopelijk is dit het correcte topic. Zo niet dan graag laten weten waar ik wel terecht kan.

Even beknopt: schoonbroer (Zwitser, Duitstalig) wil een "Victron Wechselrichter/Ladegeräte EasySolar C 12/1600/70-16 MPPT 100/50
Interface MK3-USB (VE.Bus to USB)" m.b.v. een Arduino dagelijks uitlezen en dit liefst verzenden via een mail en/of wegschrijven op een SD-kaart. Probleem is wel dat de locatie echt offgrid is (ongeveer 1200m hoogte in de Zwitserse Alpen) en dus qua verbruik zo min mogelijk. Zeker voor de wintermaanden waarbij niet altijd garantie is dat er iets aan accu bijgeladen kan worden.

Ik heb ook wat links gekregen, maar die zijn allemaal naar Duitstalige forums. Zijn er wellicht mensen hier die wat weten om dit uit te voeren of mij kunnen assisteren?
Programmeren van de Arduino of iets anders zou ik nog wel uit kunnen komen denk ik, maar qua hardware en dergelijke heb ik even geen idee waar te zoeken.

Mocht er meer informatie nodig zijn, zoals de links, dan kan ik dit geven.

Alvast bedankt.
Als je op die arduino Victrons Venus OS installeert, kun je VRM gebruiken. En VRM doet alles wat je zwager wenst.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Well, even de settings opgezocht, volgens mij heb ik het niet verkeerd ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEukl7tDLsN2Fi2EbQyOQ0otg0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/akFkM2HzdlIuSvZoYZ0Sgnx8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdiWQiUwkoO5T_Cqj3Z6H7cAhjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOgEkVMYDZc1TVfW44BRZ49f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbVIt4U3RJ5b2bTGUBHSzTyc2kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eUFJJrLIt0Ofgmk5VhxXf4WJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Marcjeno1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:06:
[...]

En hoe doen jullie dat dan? Met home assistant of iets dergelijks?
Ik gebruik een zelfgemaakte Home Assistant addon: Day Ahead Optimizer waarmee je niet alleen je thuisbatterij, maar ook de inzet van je ev('s), warmtepomp, huishoudelijke apparaten en pv aanstuurt.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Jeroennus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:28:
Vraagje, ik heb een AP Systems EZ1 microinverter en twee zonnepanelen op het dakterras liggen.

https://emea.apsystems.com/diy/ez1/

Deze ondersteund geen Modbus of andere protocollen maar energie meet ik door een TAPO socket plug. Is er een manier om deze toch toe te voegen aan de CERBO zodat deze gezien wordt als PV Inverter?
Via NodeRED de Tapo socket uitlezen en dat dan sturen naar de Cerbo via MQTT.

De manier van @gamelover kan ook maar dat kost dan weer geld :+, wel plug & play dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_URx8pE_h2ln20OFYfsk5DsIo2s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

>> https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices
JakeOfOz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:27:
Well, even de settings opgezocht, volgens mij heb ik het niet verkeerd ingevuld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima settings zo te zien.

Zou het gewoon nog een keer testen maar dan wat langer.

Eventueel zet je, je SolarEdge P0 op 50Hz (of 50.1Hz) en P% op 50 om te zien of je Solaredge erop reageert wat wel zou moeten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Jazsie Langer testen heb ik al wel geprobeerd, maar als bij 97% de zonnepanelen nog vol staan terug te leveren, en de frequentie nog op 50 Hz zit, dan hoef ik niet te wachten tot de noodstop wordt gebruikt en de aardlekschakelaar er weer doorvliegt.

Is nog ergens in te stellen wat de maximum SOC is bij standalone bedrijf? Als die grenswaarde op 100% ligt ipv bijvoorbeeld 95, dan zou dat het kunnen verklaren. Maar die kan ik nergens terugvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:46
JakeOfOz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:31:
@Jazsie Langer testen heb ik al wel geprobeerd, maar als bij 97% de zonnepanelen nog vol staan terug te leveren, en de frequentie nog op 50 Hz zit, dan hoef ik niet te wachten tot de noodstop wordt gebruikt en de aardlekschakelaar er weer doorvliegt.
Ik zie dat je flink aan het tobben bent.
Stap 1 is dat je voor elkaar krijgt dat de Victron de frequentie aanpast. Als dat niet gebeurt maakt het niet uit welke instellingen je hebt voor je SolarEdge.
Ik heb ook geen idee wat je daarvoor (aanvullend) moet aanpassen. Mij is het nooit gelukt. :-(

Wellicht nog eens ter overweging:
SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
Heb je de pv assistant ook succesvol verstuurd naar MP2? Als je 3 fase hebt alle info apart versturen naar de 3 MP2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@MJ de Bruijn Yea, ik ben dichtbij de ESP8266 oplossing, maar ik ben ook licht eigenwijs en wil dit graag werkend hebben :) Ik heb er nog wel plezier aan

@gamelover het is de ESS assistant, en als ik probeer de PV assistant toe te voegen, zegt ie dat die niet samen met de ESS gebruikt kan worden.

De config heb ik (volgens mij) maar naar één verstuurd. Fase 1 zou toch dan als lead moeten werken, je ziet in VeConfigure ook die cirkel om alle drie de fases heen. Anders zou je ook 3 keer alles opnieuw op moeten starten voor één wijziging.

Maar wellicht is het nog het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
De pv assistant kan idd niet samen met de ESS assistant werken. Als je kiest voor de gevens sturen naar alle mp's geeft deze ook melding dat niet alle info wordt verstuurd. Je zal dus de ESS assistant eruit moeten halen en dan de gegevens in de pv assistant moeten zetten. Anders werkt de frequentie verhoging idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 19:18
JakeOfOz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:

De config heb ik (volgens mij) maar naar één verstuurd. Fase 1 zou toch dan als lead moeten werken, je ziet in VeConfigure ook die cirkel om alle drie de fases heen. Anders zou je ook 3 keer alles opnieuw op moeten starten voor één wijziging.

Maar wellicht is het nog het proberen waard.
Ik heb de config dacht ik wel naar alle 3 verstuurd (met de kabel aan de laptop) en alleen de ESS assistant gebruikt.

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
De kabel heb ik niet, dus het zal remote worden.
Dit weekend maar even een moment vinden wanneer de stroom er drie keer af kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:50

MrFish

Untitled

JakeOfOz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:23:
De kabel heb ik niet, dus het zal remote worden.
Dit weekend maar even een moment vinden wanneer de stroom er drie keer af kan
Als je het via VRM doet, download je in één keer de config van de drie MP's samen. Maar in VE Config moet je de settings dan wel per multiplus maken. (Je kunt wel de settings van 1 multiplus lokaal opslaan en daarna toepassen op de andere twee.) Vervolgens upload je in één keer de nieuwe configuratie naar alledrie de MP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
Ik heb het nog even geprobeerd en bij mij reageert het systeem direct wanneer het net uit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFvWO_tjBy0AlZYpAaztDO6I-Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvFNa4UIhmFMPX0s02jLEAyt.jpg?f=fotoalbum_large

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
Ik zou verwachten dat hij terug regelt naar een lagere waarde. Ik heb het vandaag ook nog eens getest, bij 100% zie ik 50.8 hz, en Huawei reageert ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:41
Ik heb een raar probleem met mijn Victron/Pylontech systeem waar ik maar niet uit kom. Wellicht heeft iemand van jullie de oplossing of een zoekrichting. Ik heb een 3 Fase Victron Multiplus 48/5000-50/70 oplossing met 4 stuks Pylontech accus dus in totaal ca 20kWh. Ik gebruik het puur als “nul op de meter” oplossing waarbij het huis gewoon op de AC-in zit. Als ik de accu’s aan het laden ben kan ik met het grootste gemak 5000W laden maar zodra ik stroom uit de accu wil trekken kom ik nooit boven de ca 1700W. Dus zelfs een waterkoker kan ik niet compenseren.

De temperatuur van de accu’s zit zo rond de 14 graden, alles loopt op de laatste firmware en ik heb het hele topic en dat van Victron doorgepluist maar kan niks vinden.

Binnen de Cerbo al van alles geprobeert en getest maar kom gewoon niet boven die 1700W, elke Multiplus dus 1 derde daarvan bij het terugleveren.

Ik kan me nog heel vaag iets herinneren bij het opstarten en configureren met de mk3 dat ik ergens iets voorbij heb zien komen met een vraag over de maximale hoeveelheid Ah en dat ik toen een lage voorzichtige waarde heb ingevuld maar kan me dat niet meer helemaal voor de geest halen en nu ook niks in de config terug vinden.

Iemand een idee of hetzelfde meegemaakt?

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
gamelover schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:46:
Ik zou verwachten dat hij terug regelt naar een lagere waarde. Ik heb het vandaag ook nog eens getest, bij 100% zie ik 50.8 hz, en Huawei reageert ook.
Victron ging bij mij direct naar 51,5Hz. Ik denk omdat de batterij op 97,7% zit. Waardoor de Solaredge helemaal afgeschakelde. Daarna ging Victron dus met de Hz omlaag maar de Solaredge had toen weer tijd nodig om weer op te starten.

De vorige keer was de batterij niet zo vol en schakelde hij wel mooi langzaam terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:07
@ himalaya

cerbo.
system
ESS
maximum inverter power aanpassen

Let wel op dat je rekening houd met de draad dikte en de afzekering in stoppenkast
zou gaan voor veiligheid en rond de 2600 watt gaan zitten

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
djazzy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:24:
@ himalaya

cerbo.
system
ESS
maximum inverter power aanpassen

Let wel op dat je rekening houd met de draad dikte en de afzekering in stoppenkast
zou gaan voor veiligheid en rond de 2600 watt gaan zitten
Ik heb mijn accu op 25A afgezekerd (ik weet het, niet selectief) en zit op 10mm2 bedrading. en zelfs met 2600 W kom ik bij 3-fase maar op een dikke 850W per Multiplus en dat zou toch geen probleem moeten zijn. Ik hoef ook niet 4000W terug te kunnen leveren maar 1700 is wel een beetje teleurstellend.

De max inverter power lijkt niet veel te doen. Als ik hem op bijvoorbeeld op 400W zet reageert het wel en komt er max 1200W uit de accu maar zet ik hem op bijvoorbeeld 4000W dan blijft het toch op max 1700W hangen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Himalaya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Ik heb mijn accu op 25A afgezekerd (ik weet het, niet selectief) en zit op 10mm2 bedrading. en zelfs met 2600 W kom ik bij 3-fase maar op een dikke 850W per Multiplus en dat zou toch geen probleem moeten zijn. Ik hoef ook niet 4000W terug te kunnen leveren maar 1700 is wel een beetje teleurstellend.

De max inverter power lijkt niet veel te doen. Als ik hem op bijvoorbeeld op 400W zet reageert het wel en komt er max 1200W uit de accu maar zet ik hem op bijvoorbeeld 4000W dan blijft het toch op max 1700W hangen.
Zegt DVCC nog iets over de max discharge current?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Ik heb onder DVCC geen max discharge current:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCzgWmS0_8tSyZDRVyuEqgul2qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtkeKBqBcZzGlOWysVxfySJC.png?f=fotoalbum_large

Zou ik die wel moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
Dvcc heeft betrekking op het laad gedrag daar kan je het laden knijpen .

Maar lees hier 10mm.

zet de max inverter power maar op 5700 watt
als je met 10 mm in de meterkast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
Oja
onder het kopje ESS op de cerbo
multiphase regulation speel daar eens mee

en selfconsumption from battery op all system loads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Himalaya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:33:
Ik heb onder DVCC geen max discharge current:

[Afbeelding]

Zou ik die wel moeten hebben?
Mijn JKBMS geeft een max discharge current door, wie weet jouw pylontech’s ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaDwdFvru_MAQSWxmevyUmTWp50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d33Nq3dJF6auJv07NxljEeuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59

swat!

computeraar

Himalaya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Waar staat je (Settings -> Ess->) mode op?
Optimized with batterylife toevallig?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
swat! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Waar staat je (Settings -> Ess->) mode op?
Optimized with batterylife toevallig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZARcBcGMEp3ngtt6rDB8KYxlNLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klwKi8CtNdH2fwyL0IsUVP8J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
MrFish schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Mijn JKBMS geeft een max discharge current door, wie weet jouw pylontech’s ook:

[Afbeelding]
Die setting heb ik ook ergens, mijn DCL is ook 380A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Maar zoals nu staat de afwasmachine aan en ik heb onderstaande melding met de Feed-In Limiting Active

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaViEhohlcPxpdY15zLNtu7unGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xW77ERJdvg3pLWBxcmTdYVL7.png?f=fotoalbum_large

En er wordt net iets van 2000W getrokken door het huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Himalaya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Die setting heb ik ook ergens, mijn DCL is ook 380A
Hoe staan je instellingen bij ESS > peak shaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
MrFish schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Hoe staan je instellingen bij ESS > peak shaving?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P90TFeAJYDXSCBeOkkAu1ZVojDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMLKquO86XcayOpZ7HfGrv4D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Ik heb het gevonden. Op een ander forum iemand met een soortgelijk probleem. Je kunt met modbus ook zaken aanpassen die verder niet zichtbaar zijn in de GUI en daar had ik blijkbaar de “ maxdischargepercentage” helemaal in het begin eens op 10% gezet.. deze nu eens op 50% gezet en direct terugleveren met 4000+ W.

Alleen nog even zoeken naar wat de default is en wat deze waarde dan precies doet. En hoeveel % het dan van wat is…

Maar mijn zoektocht, toch enkele weken mee bezig geweest, is voorbij oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
JakeOfOz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:31:

Is nog ergens in te stellen wat de maximum SOC is bij standalone bedrijf? Als die grenswaarde op 100% ligt ipv bijvoorbeeld 95, dan zou dat het kunnen verklaren. Maar die kan ik nergens terugvinden
Klopt, zou inderdaad verwachten dat ie dan al langzaam terug regelt ofwel Hz omhoog loopt.

Zoals al vermeld moet je de configuratie ook naar alle 3 de omvormers uploaden. Dat kan je met de MK3 kabel doen of gewoon via VRM portaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:25
Hoi mensen, Ik heb al 2 uur het forum doorgesnuffeld maar ik kom nergens een duidelijke uitleg tegen. De VM-3P75CT werd mij aangeraden als energiemeter. Ik heb een 3 fase installatie maar heb maar een enkele inverter (Victron Multiplus II 48/5000/70) die nul op de meter moet gaan doen. Ik heb 2 PV omvormers die ieder op een verschillende fase zitten. Ik zie schema's van de VM-3P75CT in enkele fase en natuurlijk ook schema's van 3 fases. Mijn aanname is om de VM-3P75CT gewoon 3 fase aan te sluiten zodat de Victron betsturing zicht heeft op alle fases. De inverter weet dan de meter op 0 te houden, mits er voldoende juice in de batterij zit en mits het vermogen wat gevraagd wordt natuurlijk niet overstijgt wat de inverter kan leveren. De slimme meter compenseert (saldeert?) over de fases heen als ik het goed begrepen heb. Klopt deze aanname? Oh en weet iemand een correcte zekeringhouder (van 500mA) die tussen de automaat en de VM-3P75CT moet?

[ Voor 7% gewijzigd door InsanelyHack op 21-03-2025 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Himalaya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:57:
Ik heb het gevonden. Op een ander forum iemand met een soortgelijk probleem. Je kunt met modbus ook zaken aanpassen die verder niet zichtbaar zijn in de GUI en daar had ik blijkbaar de “ maxdischargepercentage” helemaal in het begin eens op 10% gezet.. deze nu eens op 50% gezet en direct terugleveren met 4000+ W.

Alleen nog even zoeken naar wat de default is en wat deze waarde dan precies doet. En hoeveel % het dan van wat is…

Maar mijn zoektocht, toch enkele weken mee bezig geweest, is voorbij oOo
100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gamelover
InsanelyHack schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 01:40:
Hoi mensen, Ik heb al 2 uur het forum doorgesnuffeld maar ik kom nergens een duidelijke uitleg tegen. De VM-3P75CT werd mij aangeraden als energiemeter. Ik heb een 3 fase installatie maar heb maar een enkele inverter (Victron Multiplus II 48/5000/70) die nul op de meter moet gaan doen. Ik heb 2 PV omvormers die ieder op een verschillende fase zitten. Ik zie schema's van de VM-3P75CT in enkele fase en natuurlijk ook schema's van 3 fases. Mijn aanname is om de VM-3P75CT gewoon 3 fase aan te sluiten zodat de Victron betsturing zicht heeft op alle fases. De inverter weet dan de meter op 0 te houden, mits er voldoende juice in de batterij zit en mits het vermogen wat gevraagd wordt natuurlijk niet overstijgt wat de inverter kan leveren. De slimme meter compenseert (saldeert?) over de fases heen als ik het goed begrepen heb. Klopt deze aanname? Oh en weet iemand een correcte zekeringhouder (van 500mA) die tussen de automaat en de VM-3P75CT moet?
De slimme meter van provider compenseert (saldeert?) over de fases, dat klopt.

Een correcte zekeringhouder (van 500mA) die tussen de automaat en de VM-3P75CT moet?
WEIDMULLER WSI6 WEI ZEKERINGKLEM 6MM2 met 5 x 20mm glas zekering 500mA.
Let op dat je deze zekering in de nul leiding zet naar meter.

Ik heb bij mij voor de VM ook nog een installatieautomaat zitten die ik over had om de meter bij onderhoud helemaal spanningsloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:17
Heb je aandelen elektramat? :)

Ik hoop dat je hem veel voordeliger gekocht heb. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:25
gamelover schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:51:
[...]

De slimme meter van provider compenseert (saldeert?) over de fases, dat klopt.

Een correcte zekeringhouder (van 500mA) die tussen de automaat en de VM-3P75CT moet?
WEIDMULLER WSI6 WEI ZEKERINGKLEM 6MM2 met 5 x 20mm glas zekering 500mA.
Let op dat je deze zekering in de nul leiding zet naar meter.

Ik heb bij mij voor de VM ook nog een installatieautomaat zitten die ik over had om de meter bij onderhoud helemaal spanningsloos te maken.
Thx, maar weet je ook het antwoord op de vraag of de VM-3P75CT met de 3 meetspoelen in de installatie geplaatst te worden als de enkele Victron Inverter voor ESS gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

InsanelyHack schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Thx, maar weet je ook het antwoord op de vraag of de VM-3P75CT met de 3 meetspoelen in de installatie geplaatst te worden als de enkele Victron Inverter voor ESS gebruikt wordt?
Hoe zou het anders het verbruik op de andere twee fasen moeten weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamelover
Zou idd alle drie de spoelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Weet iemand in Node RED welke node (waar) voor de leds en het knipperen van de led is. Ik zoek me rot om die te vinden. Vooral het knipperen status. (In verband met dashboard bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Willie Wortel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:40:
Weet iemand in Node RED welke node (waar) voor de leds en het knipperen van de led is. Ik zoek me rot om die te vinden. Vooral het knipperen status. (In verband met dashboard bouwen.)
Bedoel je deze:

Om te lezen:
Node Settings
Settings: Venus Settings
Measurement: Enable Status LEDs

Alternatief:
Node Custom Input
Custom: com.victronenegry.settings
Measurement: /Settings/LEDs/Enable

Om te wijzigen:
Node Settings Control
Settings: Venus Settings
Measurement: Enable Status LEDs

Alternatief:
Node Custom Control
Custom: com.victronenegry.settings
Measurement: /Settings/LEDs/Enable

Ik weet niet of je het wel-of-niet knipperen uit de status-waarde kunt afleiden.
Ook weet ik niet of je dit kunt wijzigen zonder dat Victron het zelf weer aanpast.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-03-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:29
Sinds vandaag draait hier een victron multiplus-ii GX 5000 met JK-BMS.

Eigenlijk werkt alles behalve de communicatie tussen de omvormer en de BMS. Ik heb het alsvolgt aangesloten:

- Type-A victron kabel tussen de BMS en de omvormer
- In de BMS het victron protocol geselecteerd (protocol 4)
- Alles herstart

Ik zie de JK-BMS niet in de victron GX.
Iemand de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 10:57
Robje1244 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:40:
Sinds vandaag draait hier een victron multiplus-ii GX 5000 met JK-BMS.

Eigenlijk werkt alles behalve de communicatie tussen de omvormer en de BMS. Ik heb het alsvolgt aangesloten:

- Type-A victron kabel tussen de BMS en de omvormer
- In de BMS het victron protocol geselecteerd (protocol 4)
- Alles herstart

Ik zie de JK-BMS niet in de victron GX.
Iemand de gouden tip?
Ik gok dat je nog niet de juiste settings op de gx hebt.

Op de gx de ve.can poort op 500kbit/s zetten.
Standaard staat die op 250 en dat werkt niet

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:29
Hvdbnl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:35:
[...]

Ik gok dat je nog niet de juiste settings op de gx hebt.

Op de gx de ve.can poort op 500kbit/s zetten.
Standaard staat die op 250 en dat werkt niet
Was alles maar zo simpel 8)7
Hij doet het! Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Bedoel je deze:
..........

Ik weet niet of je het wel-of-niet knipperen uit de status-waarde kunt afleiden.
Ook weet ik niet of je dit kunt wijzigen zonder dat Victron het zelf weer aanpast.
Ik heb het wel anders gemaakt met tekst die de status weergeeft, kan ook.
Hier is het dashboard wat ik gehatseflatst heb.. Volledig geanimeerd met bewegende arrows.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1jzK_3uPPLcHRcEYav9Pwyjel0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PMfEa1amUK0h97k2c0rXmt4.jpg?f=fotoalbum_large
In NodeRED haal ik de meeste data uit, die ik als JSON naar mijn Raspberry verzend die de webpagina in de lucht houdt als server.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hWqYbsv2DGQPIXCKt1kL0IbXH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZwte1DkVoOQqd9Ou6LzQsmn.jpg?f=fotoalbum_large
Werkt als volgt:
De Node verzend zijn payload naar de functie die het vervolgens in een GLOBAL array verzameling plaatst via de functie Global.Set ("Naam", waarde)
Aan het eind worden alle waarden verzameld en via een time interval TimeStamp naar een TCP adres verzonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ2WFFIxxR-qorVE0w8ZBEws2Hc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eQMtrwKPgss1aE65CUcQmzTE.jpg?f=user_large
Misschien hebben anderen hier wat aan deze info. Zal best anders kunnen maar dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Het is mij eindelijk gelukt om de Victron Multiplus II GX salderen tegen te laten gaan via ESS.
Setup: P1-meter en inverter communicatie via MQTT en script van Github (komt via domoticz en Home Assistant binnen).
5kWh accu met JK-BMS (communicatie via USB-kabel en Github script).

Mooie budget Ali-oplossing die best stabiel lijkt te draaien en dankzij de Victron denk ik ook veilig is.

Nu wil ik een 2e accu toevoegen (ook 5kWh). Helaas kan de Vikingner BMS niet met de Victron communiceren.

Omdat het beide 5kWh accu's zijn denk ik dat deze setup ook zonder BMS-communicatie prima loopt. Andy van Off-Grid garage had daar ook goede ervaring mee. Het lijkt mij dat ik dit prima aan de Victron over kan laten? De BMS zal ingrijpen als de cellen vol zijn, mocht de Victron dat niet doen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Mijn Dashboard in de woonkamer op een ipad

De leds staan in Node Red Custom Input,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sOTmJrPCtcM2ESFxOVvpObWc9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2in8Mc5En3xWAZkWTlSsDUpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 10:49
Meer mensen die geen Energie prijzen zien van Tibber in DESS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:29
DESS lijkt niet te werken op dit moment, systeem past nu de standaard ESS regels toe.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
workzone schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:18:
DESS lijkt niet te werken op dit moment, systeem past nu de standaard ESS regels toe.
Bij mij werkt DESS ook niet goed en heeft ie vannacht vanaf 02:00 de batterij volgeladen !? :?

Normaal had ie vanaf een uur of 11 de accu volgeladen met goedkope stroom. (Zie VRM screenshot)

PS. En het zelfde gedrag bij een vriend van mij met een Victron DESS systeem.
-Zie nu ook veel meldingen in de Victron community.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0U-3p4BLT5X8325___ZO9YsE70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa92YenxlicxXsgCLC4xr5s8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Pim57 op 29-03-2025 12:49 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Hier gaat het wel goed, wat zijn je instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH9WGqt3rpmCCYt4iqpLNWtQ-7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlznP6buxAVosWhcB8oDtNbt.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
habbekrats schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:31:
Hier gaat het wel goed, wat zijn je instellingen?
[Afbeelding]
Bij jou gaat het ook niet goed. Om 11:00 moet de SOC iets van 40% zijn, echter zit je al op iets van 70%.
De SOC volgt dus niet het geplande pad zoals te zien in VRM.

Gelukkig heeft die van jou niet vannacht de batterij tot 100% gevuld :)

Meerdere meldingen op het Victron community

Update: Storing is opgelost, antwoord van Victron > There was a bug with communicating the schedule from the server to the GX, which we’ve resolved.

[ Voor 19% gewijzigd door Pim57 op 29-03-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Pim57 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Bij jou gaat het ook niet goed. Om 11:00 moet de SOC iets van 40% zijn, echter zit je al op iets van 70%.
De SOC volgt dus niet het geplande pad zoals te zien in VRM.

Gelukkig heeft die van jou niet vannacht de batterij tot 100% gevuld :)

Meerdere meldingen op het Victron community
Dat komt omdat de zon veel eerder flink te keer ging dan de voorspelling. Maar maak je geen zorgen de vaatwasser, wasmachine en droger zijn nu vol in bedrijf.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Weet iemand waarom totaal zon op nul staat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quVX1LaNfpAJbAUVPOqqe0THmdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TkRokymFXjRREWUMnCUSxaR0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-09 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTsfQpv0he-jcMHp_Bm7zGrKGFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9MjWzU7xs7z2oV35f25zXdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L3FrCWFpPZKi-uO2-wA5h71GTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLnCGcuL476xnQAWyEabQM9y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQwHf3PU3rKU91Ek3rwG6OTJs7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5ggHtTbjDOTOSO7ioWaORpy.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste Afbeelding is van internet en laat in de console mode de temperatuur zien.

De beide laatste Afbeeldingen zijn van mijn opzet
Maar ik zie geen temperatuur in de console maar wel in het overzicht.

Hoe kan ik dit instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTsfQpv0he-jcMHp_Bm7zGrKGFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9MjWzU7xs7z2oV35f25zXdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L3FrCWFpPZKi-uO2-wA5h71GTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLnCGcuL476xnQAWyEabQM9y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQwHf3PU3rKU91Ek3rwG6OTJs7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5ggHtTbjDOTOSO7ioWaORpy.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste Afbeelding is van internet en laat in de console mode de temperatuur zien bij het accu venster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:53
Leipi35 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De eerste Afbeelding is van internet en laat in de console mode de temperatuur zien.

Heb je in het DVCC menu de instelling 'STS Gedeelde Temperstuursensor' aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
broekieman schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:53:
Weet iemand waarom totaal zon op nul staat? [Afbeelding]
Heb je een pv meter ingesteld in VRM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Cranx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Heb je een pv meter ingesteld in VRM?
Geen fysieke. Dit is is mqtt plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
broekieman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Geen fysieke. Dit is is mqtt plugin.
Heeft het wel gewerkt? Heb je opwek gezien waar nu 0.0kwh staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Cranx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Heeft het wel gewerkt? Heb je opwek gezien waar nu 0.0kwh staat?
Nee, denk dat er dan toch een metered S gateway met CT spoelen moet komen.

Ik gebruik deze plugin:
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
broekieman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Nee, denk dat er dan toch een metered S gateway met CT spoelen moet komen.

Ik gebruik deze plugin:
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv
Zie je wel waardes binnen komen van je plugin? Is dat toevallig deze plugin?
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-enphase-envoy

Ik ben ook opzoek om enphase te koppelen aan victron. Nou vond ik een document van enphase dat ze sinds februari 2025 hun modbus ter beschikking stellen aan victron. Hiervoor moet je contact opnemen met enphase om hiervoor een update te versturen naar je Gateway. Dit heb ik gedaan maar wacht nog op een reactie van enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
Cranx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Zie je wel waardes binnen komen van je plugin? Is dat toevallig deze plugin?
https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-enphase-envoy

Ik ben ook opzoek om enphase te koppelen aan victron. Nou vond ik een document van enphase dat ze sinds februari 2025 hun modbus ter beschikking stellen aan victron. Hiervoor moet je contact opnemen met enphase om hiervoor een update te versturen naar je Gateway. Dit heb ik gedaan maar wacht nog op een reactie van enphase.
Het document van Enphase is hier te vinden:
https://www.google.com/ur...Vaw3XqgG1oPVEsGh8qSMLhm7H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Cranx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Heb je in het DVCC menu de instelling 'STS Gedeelde Temperstuursensor' aan staan?
Aha
Ik heb dvcc uit staan , en daardoor nooit gedacht dat het daar stond.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31
Ik heb al een aantal dagen dat mijn installatie zich vreemd gedraagt. Oo moment dat hij aangeeft/voorspelt dat hij moet gaan inkopen/verkopen er niet veel gebeurt. Zo ook vandaag, hij geeft aan dat hij nu moet inkopen maar hij doet eigenlijk niet veel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpKBWfeubJ6UiJLuamjIpaCa6Vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l3KBub23tXAq5WJb67YTaGlK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb DESS al een keer uit/aan gezet en opnieuw ingesteld, maar zonder succes. Soms gaat het wel goed en doet het systeem wel wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Die heb ik ook gezien. Klopt het dat de meetspoelen alleen met een envoy metered werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
broekieman schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Die heb ik ook gezien. Klopt het dat de meetspoelen alleen met een envoy metered werken?
Ja klopt, alleen bij de metered kan je spoelen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Cranx schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Ja klopt, alleen bij de metered kan je spoelen aansluiten.
Maar heb je de metered nodig om de frequentie shift te ondersteunen? Dat maak ik namelijk niet op uit de handleiding. Nu stuurt mijn Enphase (enigszins vertraagd) ook door wat die per paneel doet.

In de handleiding wordt uiteraard de metered gehanteerd want Enphase hanteert altijd de uitgebreidse componenten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jazsie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:13:
[...]

Klopt, zou inderdaad verwachten dat ie dan al langzaam terug regelt ofwel Hz omhoog loopt.

Zoals al vermeld moet je de configuratie ook naar alle 3 de omvormers uploaden. Dat kan je met de MK3 kabel doen of gewoon via VRM portaal.
Ik heb vandaag even wat gespeeld met frequency shifting door bij een bijna volle batterij de AC-in te ontkoppelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIi51jOM84H0jb-S_Gk27I_EVQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1e1s6GJqFOUiUrtMYV6GDob.png?f=fotoalbum_large

De batterij loopt langzaam vol, maar je ziet nog niks met de frequentie gebeuren. Dit gebeurt pas als de batterijspanning de ingestelde laadspanning (55.6 V) iets overschrijdt, terwijl de SOC dan al eventjes op 100% staat.

Na wat proberen eerder op de middag heb ik de 3 frequenties in de ESS assistant nu staan op 50.2 Hz, 51.0 Hz, en 51.2 Hz.

Ik heb hier 3 omvormers op de AC-out aangesloten: een antieke Omnik (5k-TL2-TH), een GoodWe 2500XS, en een APS microomvormer.
De GoodWe lijkt ook daadwerkelijk het vermogen te reduceren tot een minimum bij 51.0 Hz. Hoger disconnect deze.
De Omnik disconnect bij 51.0 Hz. Geen geleidelijke vermogensafbouw. Idem voor de APS.

(Om 17:11 gaat het grid weer aan in bovenstaande plaatje, overigens, vandaar dat de frequentie weer zakt.)

Ik ga dit nog eens herhalen op een zonniger moment, maar tot nu toe ben ik hoopvol dat dit goed werkt. Met de Omnik ben ik om meerdere redenen niet zo blij, misschien dat ik deze ga vervangen door een 3-fase GoodWe oid als ik indicaties kan vinden dat frequency shifting daarbij hetzelfde werkt als bij de 2500 XS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
De waardes die je in de assistant zet moeten matchen met die van de omvormers. Heb hier ook frequency shifting toegepast met de Huawei SUN2000. En daar staan gelijke waardes als in de pv assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

gamelover schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:07:
De waardes die je in de assistant zet moeten matchen met die van de omvormers. Heb hier ook frequency shifting toegepast met de Huawei SUN2000. En daar staan gelijke waardes als in de pv assistant.
Klopt. Voor de Omnik zijn helaas geen frequentie limieten bekend, en de instellingen zijn vergrendeld. APS en Goodwe zijn ook niet scheutig met informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
MrFish schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb vandaag even wat gespeeld met frequency shifting door bij een bijna volle batterij de AC-in te ontkoppelen:

[Afbeelding]

De batterij loopt langzaam vol, maar je ziet nog niks met de frequentie gebeuren. Dit gebeurt pas als de batterijspanning de ingestelde laadspanning (55.6 V) iets overschrijdt, terwijl de SOC dan al eventjes op 100% staat.

Na wat proberen eerder op de middag heb ik de 3 frequenties in de ESS assistant nu staan op 50.2 Hz, 51.0 Hz, en 51.2 Hz.

Ik heb hier 3 omvormers op de AC-out aangesloten: een antieke Omnik (5k-TL2-TH), een GoodWe 2500XS, en een APS microomvormer.
De GoodWe lijkt ook daadwerkelijk het vermogen te reduceren tot een minimum bij 51.0 Hz. Hoger disconnect deze.
De Omnik disconnect bij 51.0 Hz. Geen geleidelijke vermogensafbouw. Idem voor de APS.

(Om 17:11 gaat het grid weer aan in bovenstaande plaatje, overigens, vandaar dat de frequentie weer zakt.)

Ik ga dit nog eens herhalen op een zonniger moment, maar tot nu toe ben ik hoopvol dat dit goed werkt. Met de Omnik ben ik om meerdere redenen niet zo blij, misschien dat ik deze ga vervangen door een 3-fase GoodWe oid als ik indicaties kan vinden dat frequency shifting daarbij hetzelfde werkt als bij de 2500 XS.
Interessant gegeven.

Frequentie shifting is dan -wat ik erop uit maak uit je test- gebaseerd op laad spanning en niet SOC.

Benieuwd naar je verdere tests _/-\o_.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gamelover
Guy Steward van Victron:
The AC PV control functions are based on DC voltage at the Multi.

If the AC voltage rises because there isn't enough load then the DC voltage will also rise, and once it hits the target, the (correctly programmed) Multi will send the signal for AC PV inverter to reduce its output (by raising the AC frequency).

Er is dus correlatie tussen AC voltage en DC voltage op multi, is DC voltage te hoog dan wordt frequency verhoogd om de shifting toe te passen. Dus in feite wordt niet naar SOC gekeken. Natuurlijk is er wel een indirecte relatie tussen DC voltage en SOC.

[ Voor 73% gewijzigd door gamelover op 30-03-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

@Jazsie @gamelover Precies, want batterijspanning is ook de enige betrouwbare parameter (SOC niet echt), dus logisch dat ze het zo geïmplementeerd hebben. Dus mijn boodschap is: verwacht pas frequency shifting te zien als je batterij écht vol is, niet al bij 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Inderdaad, aantal posts terug dacht men dat het al bij 95% zou gebeuren (wat niet gebeurde) :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ja, ik val hier onder "men" blijkbaar.
Dit verklaart wel een en ander. Maar ik heb ook twee keer gewacht tot het einde (100%), wat resulteerde in een aardlekschakelaar die erdoor knalde. Dan stopt de omvormer inderdaad ook wel, maar niet helemaal op de gewenste manier.

En mijn voornaamste issue was (is) dat bij afschakelen van het net, de begin van de frequentie-range al 50.2 Hz zou moeten worden, maar die nog steeds op ~50 blijft hangen.

Ik moet nog proberen om de ess assistant te vervangen met de pv (de tip van een paar posts geleden). Maar toch klinkt me dat niet logisch, omdat in de ess specifiek de instellingen voor frequency shift gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
In de assistant heb je toch ook waardes voor frequency shifting gezien die je aan kan passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JakeOfOz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:28:
Ja, ik val hier onder "men" blijkbaar.
Dit verklaart wel een en ander. Maar ik heb ook twee keer gewacht tot het einde (100%), wat resulteerde in een aardlekschakelaar die erdoor knalde. Dan stopt de omvormer inderdaad ook wel, maar niet helemaal op de gewenste manier.

En mijn voornaamste issue was (is) dat bij afschakelen van het net, de begin van de frequentie-range al 50.2 Hz zou moeten worden, maar die nog steeds op ~50 blijft hangen.

Ik moet nog proberen om de ess assistant te vervangen met de pv (de tip van een paar posts geleden). Maar toch klinkt me dat niet logisch, omdat in de ess specifiek de instellingen voor frequency shift gebruikt worden.
Mijn punt is juist dat het oplopen pas gebeurt als de accuspanning te ver stijgt. Bij mij bleef de netfrequentie de hele tijd 50.0 Hz, dus niet 50.2 Hz. Ik heb geen PV assistant gebruikt en dat moet ook niet als je al ESS gebruikt.

Over die aardlekschakelaar: welke omvormer heb je, en welke aardlekschakelaar heb je?
Omvormers produceren namelijk best wel wat lekstroom, dat is by design, zeker bij het opstarten en afschakelen. De meeste omvormers moeten achter een 300 mA aardlek.

[ Voor 13% gewijzigd door MrFish op 31-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
In verband met de discussie over power reductie met frequency-shifting noem ik graag mijn persoonlijke bevindingen.
Allereerst, ik heb het al eerder aangegeven, ik heb de Victron methode nooit (goed) werkend gekregen. Bovendien vond ik de afwijkende frequentie heel vervelend omdat klokken (apparaten, wekkers) van slag raken.
Daarom heb ik een andere methode gemaakt. Zie SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met de vermogens-vermindering in relatie tot SoC.
Conclusie, je moet 'veel eerder' vermogen minderen. Al vanaf 80% SoC! Ik zal dat uitleggen.

Naarmate een batterij voller raakt heeft deze steeds minder laadcapaciteit (in Watt). Bij 90% SoC misschien maar de helft of minder. Dat wordt opgevangen door het BMS. Het overschot van zonne-energie gaat het net op.
Maar, als er geen grid is en de panelen leveren meer dan de batterij kan ontvangen, stijgt het voltage (heel snel) en klapt de omvormer er uit.

Ook als je de omvormer al 'knijpt' moet je rekening houden met fluctuaties (wolken, apparaten uitschakelen). Een piek in overschot moet de batterij in. Meteen en zonder beperking. Daar moet de batterij ruimte voor hebben (max 95% SoC, liever minder) en capaciteit (in Watt) laadvermogen. Als die ruimte er niet is stijgt het voltage en klapt de omvormer er uit.

Mijn algoritme is als volgt:
Ik houd rekening met actueel huis-verbruik.
Ik 'knijp' de omvormer tot 50%!!! van het vermogen dat de batterij bij 80% SoC kan opnemen.
Bij hogere SoC knijp ik nog meer. Bij 85% SoC gaat de omvormer op max 20% van wat de batterij aan kan.
Bij 90% SoC mag de omvormer alleen nog het huis-verbruik leveren.
Dan nog kan de SoC toenemen door het saldo van fluctuaties (wolken etc). Bij 95% SoC gaat daarom de omvormer naar 0% (mijn keuze). Hij blijft dan stand-by en schakelt niet uit door overspanning.

Als de batterij al vol is en het grid valt weg stel ik de omvormer meteen in op 0% en ga eerst ontladen tot 95%.

Overigens heb ik gemerkt dat bij afschakelen van het grid mijn omvormer (SolarEdge) ALTIJD eerst meteen uitschakelt. Pas na een minuut schakelt deze weer in en zal dan langzaam oplopen tot de maximale instelling van mijn systeem.

Dit is een korte samenvatting. Er zitten in mijn algoritme nog meer 'features' om 'flipperen' te voorkomen en de batterij te ontzien.

Maar, als je merkt dat je omvormer er uit klapt ondanks je instellingen, begin om je SoC op max 80% te zetten. Dan langzaam verhogen en fine-tunen.

Overigens heb ik geen kennis van het Victron-algoritme in dit verband. Ik weet niet of Victron met de frequentie ook al 'veel eerder' het vermogen van de omvormer omlaag stuurt tot hetgeen maximaal opgenomen kan worden door de batterij.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 31-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Impossibl3 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Maar heb je de metered nodig om de frequentie shift te ondersteunen? Dat maak ik namelijk niet op uit de handleiding. Nu stuurt mijn Enphase (enigszins vertraagd) ook door wat die per paneel doet.

In de handleiding wordt uiteraard de metered gehanteerd want Enphase hanteert altijd de uitgebreidse componenten.
Is het gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Nee want dan moet ik eerst een Victron systeem hebben ;) (komt tzt wel maar starten als batterij op 1 fase ipv direct 3 en eilandmodus mogelijk maken, iets met kosten en een meter die intern saldeert).

Wel even naar mijn net instellingen gekeken in Enphase en daar zou alles goed moeten staan. Dus in theorie zou het moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 31-03-2025 12:24 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
KoBolD54 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:49:
Ik heb al een aantal dagen dat mijn installatie zich vreemd gedraagt. Oo moment dat hij aangeeft/voorspelt dat hij moet gaan inkopen/verkopen er niet veel gebeurt. Zo ook vandaag, hij geeft aan dat hij nu moet inkopen maar hij doet eigenlijk niet veel [Afbeelding]

Ik heb DESS al een keer uit/aan gezet en opnieuw ingesteld, maar zonder succes. Soms gaat het wel goed en doet het systeem wel wat het moet doen.
Vandaag lijkt het weer mis te gaan. Bij de verkoop eerder deze ochtend ging het goed, maar nu is hij overtollig stroom van de zonnepanelen aan het verkopen. Heb de Cerbo GX al een keer opnieuw geïnstalleerd en ben nogmaals alle instellingen langs gegaan, maar zonder succes.

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik dat graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
KoBolD54 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:40:
Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik dat graag _/-\o_
DESS heeft (veel) tijd nodig om beslissingen te nemen.
Het systeem maakt een plan voor (veel) uren vooruit.
Als jij ondertussen instellingen wijzigt kan het systeem 'van slag' raken.
Dus, als je veranderingen aanbrengt (wat dan ook,waar dan ook), wacht twee à drie dagen af en kijk wat DESS dan doet.
Als het dan nog niet goed gaat kan/zal er iets in je instellingen verkeerd staan. Dat kun je dus niet 'meteen' vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
MJ de Bruijn schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:18:
[...]

DESS heeft (veel) tijd nodig om beslissingen te nemen.
Het systeem maakt een plan voor (veel) uren vooruit.
Als jij ondertussen instellingen wijzigt kan het systeem 'van slag' raken.
Dus, als je veranderingen aanbrengt (wat dan ook,waar dan ook), wacht twee à drie dagen af en kijk wat DESS dan doet.
Als het dan nog niet goed gaat kan/zal er iets in je instellingen verkeerd staan. Dat kun je dus niet 'meteen' vaststellen.
Zover ik weet zijn de beslissingen van DESS redelijk direct toch? Bijvoorbeeld, als de prijzen morgen hoger blijken te zijn dan vandaag, wacht hij (gedeeltelijk) met verkopen tot morgen.

Des al niet te min, als ik mijn minimum soc op 100% set moet hij direct beginnen met laden, ook dat doet hij niet.

edit:

Na dagen zoeken heb ik dan eindelijk het probleem gevonden. De laadstroom werd beperkt bij de DVCC instellingen |:( Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij echter nog een raadsel.

[ Voor 10% gewijzigd door KoBolD54 op 31-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Voor belangstellenden en gebruikers van DAO is er hier op got een topic geopend, waar mensen hun vragen en ervaringen met DAO kwijt kunnen: KC27 in "Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO".
Je kunt DAO gebruiken om een optimale inzet van je Victron thuisaccu te bereiken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik krijg nu al een aantal dagen een alarm via VRM, dat de State of charge 100% is. Die gaat na een paar minuten dan vanzelf weer weg.
Het lijkt een piek in de spanning van een van de cellen als ik in de grafieken kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCtq3UYQtpke67RSklGDsqX6WJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2cSRX0NCrbY9EK3suLAIj8B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMrYMTWIMI1AH2WrSJEUXZo2MnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWhN3dKGoN346wyrasT6LAtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CkD7mPAfL0FNsy-Kg_jgDeIIDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMcOQ7VeJ6xekD19WdoOGgl1.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit een probleem is, het gebeurt de laatste weken dagelijks, elke keer op het moment dat de batterij vol is, maar de zonnepanelen nog veel terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:27
Mijn installatie, met victron 3 MultiPlus-II 48/5000/70-50 230V, werkt. Ik ben nu bezig met afwerken, ik was van plan om eronder ventilatoren te hangen, plan was om 48 vdc ventilatoren te gebruiken en die vanaf de rail te voedden, 2 per victron en die die te sturen met de victron. En als bonus een filter te plaatsen zodat je de victrons niet meteen vol stof blaast...

Wat voor ventilatoren hebben jullie/anderen gebruikt? Ik vind het een beetje lastig om in te schatten hoeveel m3 voldoende is.
Heeft iemand hier er goede ideeën bij?

[ Voor 5% gewijzigd door klaw op 04-04-2025 16:29 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 15:52
Het is handiger om 12V ventilatoren te gebruiken achter een DC-DC buck converter. Er is namelijk veel meer keuze in 12V ventilatoren. Je moet wel op de maximale ingangs spanning letten want veel DC-DC converters verdragen niet meer dan 50V. Ventilatoren aan de onderkant zijn leuk als aanvulling, maar niet voldoende om de interne fan te vervangen. Ik heb wat metingen gedaan met extra temperatuur sensoren op het koelblok van de MOSFET's en op een bout van de trafo terwijl ik de interne fan uit heb gezet via de silent fan assistent. Vooral die trafo wordt gloeiend heet en gaat dan voor derating zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
klaw schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:29:
Wat voor ventilatoren hebben jullie/anderen gebruikt? Ik vind het een beetje lastig om in te schatten hoeveel m3 voldoende is.
Voor inspiratie zie:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 06:54
klaw schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:29:
Ik heb fan mounts geprint en daar Arctic P12 MAX fans op gemonteerd die aangestuurd worden door een Heat Booster/Meister met de temperatuursensor op de trafo geplakt. Werkt perfect en je kunt zelf instellen bij welke temperaturen de fans harder gaan draaien. Van fluisterstil tot standje tornado.

Heb ze overigens op een MPII3000 gemonteerd ipv een 5000, maar dat past prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 10:26
74Eric74 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb fan mounts geprint en daar Arctic P12 MAX fans op gemonteerd die aangestuurd worden door een Heat Booster/Meister met de temperatuursensor op de trafo geplakt. Werkt perfect en je kunt zelf instellen bij welke temperaturen de fans harder gaan draaien. Van fluisterstil tot standje tornado.

Merk je dan ook dat het systeem stiller wordt? Gaat de interne fan minder snel aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 22:00
Hier hebben we 3d print mounts voor 140mm onder een hoek van +-45 graden.
Artic p14 pwm fans.

Echter zijn deze nu vervangen voor de
Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm
Icm fan controller
Aangesloten met een buck dc-dc converter.

Deze presteren toch aanzienlijk meer
Waar je vooral op moet letten is de static pressure.
Er zit nog wel wat weerstand in de multiplus 2.

Interne fan slaat iets minder vaak aan.
Maar op vol vermogen langere tijd is de temperatuur beheersbaar.

Hier hebben we ook een 3d geprinte uitlaat mount voor mp2 --> 150mm spiro buis en hier weer een Itho cve afzuigventilator welke de warme lucht naar buiten blaast. Gestuurd door de r1 (cve stand 1)en r2 (cve stand 3) van de cerbo

Kom eigenlijk nooit boven. 38 graden.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 06:54
Knielen schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:00:
Merk je dan ook dat het systeem stiller wordt? Gaat de interne fan minder snel aan?
De interne fan gaat niet alleen op temperatuur draaien maar ook op een bepaalde load. Met de extra fans gaat de interne fan dan ook niet later aan, maar blijft wel langzamer draaien met minder geluid als resultaat.
Je kan eventueel de interne fan uitzetten, maar ik heb dat nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:03
74Eric74 schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:34:
[...]

dit lijkt me wel wat, heb je die fan mounts ook te koop

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
Boerm schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:21:
[...]

dit lijkt me wel wat, heb je die fan mounts ook te koop
Ik heb ze besteld via 3DPrintPortaal.nl
Wel even goed opletten dat je de goede STL pakt (3000 of 5000)
Ik heb een 3000.
42 voor 6 stuks

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59

swat!

computeraar

Hvdbnl schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb ze besteld via 3DPrintPortaal.nl
Wel even goed opletten dat je de goede STL pakt (3000 of 5000)
Ik heb een 3000.
42 voor 6 stuks
Waar heb je die STL vandaan? Dan kan ik ze zelf wel printen :-)

EV6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:31
Ik heb sinds een aantal dagen/uren de installatie opgestart, deze bestaat uit een Cerbo GX, MP2 5000VA en een JK BMS met 16 x MB31.

Ik *denk* dat alles redelijk goed draait maar volgens mij is er wat ruimte voor correctere instellingen en een beter bereik van de batterij.

Afgelopen avond/nacht ben ik ingegaan met 99 procent en heb ik eens gekeken wat er gebeurt als ik de batterij gebruik. Ik heb mijn EV op een gezapig tempo van 1.4kW laten opladen om zo de batterij eens "leeg te trekken". Rond 04H00 is deze naar een 20 procent SoC gegaan en is de Victron gestopt met vermogen te leveren. Vanmorgen stond hij ook met een rood lampje te knipperen met sustain aan. Is dat niet wat vroeg?

Op dit moment schat ik de batterij nog in met de BMS, de shunt wil ik naar over gaan als ik het hele proces eens een paar keer meegemaakt heb en ik dankzij jullie genoeg weet op welke parameters de Victron VEConfigure moet staan op basis van het BMS want volgens mij is het nog niet gealigneerd met elkaar.

Kunnen jullie eens kijken naar mijn settings en vertellen wat er eventueel nog fout is?

BMS Instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10izKxbNKmlYFCeKv2i0urD3Ovw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jibhbASUH0DOOmBsWxfHXecO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTim1_J9P78WpekqNttF4K4fIuk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KVdIlk97Z02w31YrjuQbf2ls.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbpPFYNvS3ajqvhqRBGsTRgGWoI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IWh299mWW4Gols7C40wUdTbW.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yJCN4Wz9FQUKClg5mlqjyEBfj4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uHz941nXyNFAM1PDaRoVILzX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1EIZ_IZhn_hH1woIhJ66cq6xcg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A6lNIfkVK2Qw1cys5FCZxyRi.png?f=fotoalbum_tile

Het sustain voltage staat volgens mij (veel) te hoog met 50V en zou mogen zakken (als ik kijk wat het BMS toelaat) naar 2.65V * 16 == 42.4V of iets daarboven maar dat lijkt me dan weer absurd laag want ik had altijd onthouden dat 48V zo wel het laagste is voor een pack in low SoC omstandigheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANpgtE8Kgfa9qWoXYo65lSD-X6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ivniFbdL7nn0aq4Qc1VyO9LZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9-tgN2s9nhhcKXR0tkXbs4PgtQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8DPLmC1Nn3LJJkzdzAHdM2Yz.png?f=fotoalbum_tile

Daarnaast had ik gisteren ook nog wel iets gek aan de hand. De setup staat met nul op meter geconfigureerd en er was een serieus injectieoverschot maar toch deed de ESS setup er nog wat bij en dat vond ik ook wel even vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Sug6UVb-2T5PRw3oswNV_K2Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpA9knD73oen2PLi2ipboXfm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
swat! schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:29:
[...]

Waar heb je die STL vandaan? Dan kan ik ze zelf wel printen :-)
de 5000: https://www.thingiverse.com/thing:5981973
(zelf niet geprobeerd)

De 3000: https://www.thingiverse.com/thing:6574013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 16:30
Ik denk dat de vraag naar een .stl eerder gericht was aan @zonnepaneelxl , met zijn 140mm mounts.
(Daarin heb ik zelf ook wel interesse :) )
zonnepaneelxl schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:14:
Hier hebben we 3d print mounts voor 140mm onder een hoek van +-45 graden.
Artic p14 pwm fans.
Pagina: 1 ... 44 ... 58 Laatste