Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 43 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb 2 Energy Meter ET340
1 voor mijn enphase (zonnenpanelen)
1 voor de laadpaal

Beide pv meters zijn aangesloten op mijn cerbo gx doormiddel van USB
Je mist dus een vorm van meten bij je huis aansluiting die communiceert met de victron. Of staat je hele huis achter de victron's behalve de laadpaal? Dan zou je nog wat kunnen doen met een fictieve meter (25- alle lasten) maar dan moet je actief sturen op je vermogensregeling.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb 2 Energy Meter ET340
1 voor mijn enphase (zonnenpanelen)
1 voor de laadpaal

Beide pv meters zijn aangesloten op mijn cerbo gx doormiddel van USB
die et340 voor de laadpaal is in deze niet nodig. die zou je kunnen/moeten verplaatsen naar de hoofdmeter. Dan meet je dus wat er door je slimme meter gaat, en dan heeft de victron ook iets om op te sturen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 08:46
Impossibl3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Je mist dus een vorm van meten bij je huis aansluiting die communiceert met de victron. Of staat je hele huis achter de victron's behalve de laadpaal? Dan zou je nog wat kunnen doen met een fictieve meter (25- alle lasten) maar dan moet je actief sturen op je vermogensregeling.
Klopt, heel mijn huis zit achter de victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Klopt, heel mijn huis zit achter de victron.
als je dan in plaats van de laadpaal apart, de slimme meter apart meet, dan verzint de victron vanzelf wat de laadpaal doet (non-critical load) en wat je huis doet (critical load) en kan hij ook gaan sturen.

nu kun je het heus wel softwarematig proberen op te lossen, maar handiger is om het te doen volgens de victron aangewezen manier. En dat is met een gridmeter, of helemaal niets voor de victron.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 08:46
prein2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:58:
[...]

als je dan in plaats van de laadpaal apart, de slimme meter apart meet, dan verzint de victron vanzelf wat de laadpaal doet (non-critical load) en wat je huis doet (critical load) en kan hij ook gaan sturen.

nu kun je het heus wel softwarematig proberen op te lossen, maar handiger is om het te doen volgens de victron aangewezen manier. En dat is met een gridmeter, of helemaal niets voor de victron.
Bedankt ik ga het ook even terugkoppel naar de leverancier die hier de boel heeft aangesloten. Ik wilde alleen begrijp hoe het zit. En het begint mij nu duidelijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Ik volg dit topic al een tijdje (heb ons systeem sinds september, en toen hier ook wel een foto gepost).
Wat ik me nu afvraag is hoe het werkt bij stroomuitval met de Solaredge omvormer.

Ons systeem is relatief simpel: Het hele huis, inclusief SolarEdge, zit op de output van de Victron omvormers (3x Multiplus 3000). En het net zit natuurlijk op de input.
De Cerbo kan de SolarEdge omvormer ook zien en uitlezen, en in de interface staat ook de power limit functie op Enabled.

Ik heb verder aan de SolarEdge kant niets aangepast, en er ligt ook geen aparte kabel naar het Victron systeem. Volgens mij moet ik nu eerst nog in de SolarEdge de alternate power source aanzetten toch? Moet er dan verder nog iets gebeuren om bij stroomuitval de zonnepanelen door te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@JakeOfOz de victrons maken hun eigen 230V, 50Hz. De Solaredge zal dus net zien alsof er een verbinding met het net is. Mochten de accu's vol lopen dan zal de frequentie van de vicrtons omhoog gaan en daarmee het vermogen van de solaredge gestuurd worden. Als de frequentie te hoog wordt dan levert de solaredge niets meer terug.

Volgens mij hoef je niets in te stellen op de solaredge.

Edit: excuus over de solaredge. Zie onderstaande reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 07-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:46
JakeOfOz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:48:
Ik heb verder aan de SolarEdge kant niets aangepast, en er ligt ook geen aparte kabel naar het Victron systeem. Volgens mij moet ik nu eerst nog in de SolarEdge de alternate power source aanzetten toch? Moet er dan verder nog iets gebeuren om bij stroomuitval de zonnepanelen door te laten werken?
Ja, je moet de SolarEdge aanpassen anders reageert deze niet op de frequentie verandering.
Zie topic start onder SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Net maar even getest, en het werkt. Dacht eerst dat het niet ging, maar de SolarEdge omvormer heeft even nodig om om te schakelen.
Werkt verder perfect :)

Edit: en natuurlijk bedankt voor de reacties!

[ Voor 13% gewijzigd door JakeOfOz op 07-03-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 08:36
Ik dacht trouwens ook ergens gelezen te hebben dat als de Victrons aan het net hangen dat ze de frequentie helemaal niet konden verhogen, dat ze altijd de frequentie van het net aanhielden.
Maar dan is dit een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:58
Reveal! schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:02:
Ik dacht trouwens ook ergens gelezen te hebben dat als de Victrons aan het net hangen dat ze de frequentie helemaal niet konden verhogen, dat ze altijd de frequentie van het net aanhielden.
Maar dan is dit een uitzondering?
Als iets aan het net hangt, heeft het de frequentie van het net. Punt. Dat kan simpelweg niet anders. Alleen in eilandbedrijf kan je victron omvormer zelf de frequentie bepalen. Dus alleen in eilandbedrijf kan je PV omvormers terugregelen mbv frequentiesturing.

PV omvormers die aan het net hangen kunnen ook terugregelen, maar dan op basis van het voltage. Dan hoef je niet hard af te kappen bij 253V (230+10%).

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
V_ger schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Als iets aan het net hangt, heeft het de frequentie van het net. Punt. Dat kan simpelweg niet anders. Alleen in eilandbedrijf kan je victron omvormer zelf de frequentie bepalen. Dus alleen in eilandbedrijf kan je PV omvormers terugregelen mbv frequentiesturing.

PV omvormers die aan het net hangen kunnen ook terugregelen, maar dan op basis van het voltage. Dan hoef je niet hard af te kappen bij 253V (230+10%).
Ah dat is de truuk en dat werkt dan ook voor alle omvormers?
Op dezelfde wijze? (anti islanding?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Reveal! schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Ah dat is de truuk en dat werkt dan ook voor alle omvormers?
Op dezelfde wijze? (anti islanding?)
Alle omvormers moeten er met 253V mee stoppen. Dat is wettelijk voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Gisteren getest door de gemeentestoppen om te zetten, en vanmorgen had de accu nog 60%.
Op zonnestroom weer volgeladen, en toen schakelde de SolarEdge weer uit.

Alleen klapte meteen daarna de aardlekschakelaar van fase 2 eruit. Er waren ook geen rare belastingen, dus ik vraag me nu af waar dat door zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-09 22:56
JakeOfOz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:38:
Gisteren getest door de gemeentestoppen om te zetten, en vanmorgen had de accu nog 60%.

Alleen klapte meteen daarna de aardlekschakelaar van fase 2 eruit. Er waren ook geen rare belastingen, dus ik vraag me nu af waar dat door zou kunnen komen.
Dat kan met de overspanning veiligheid SPD klasse 3 van de SolarEdge te maken hebben. Als deze eventjes een spanningspiek ziet, wordt deze afgevoerd naar aarde. En daar kan de aardlekautomaat op reageren.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ah, dat klinkt wel als een goede verklaring ja. Het was ook op een moment dat er 2kW per fase werd geleverd, en de accu vol zat, en een apparaat net uitschakelde (vraag van 2100W valt ineens weg). Ik lees net de logs even terug.

Dan komt er inderdaad wel ergens een piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn

Als het goed is vermindert de SolarEdge zijn vermogen langzaam terwijl de Victrons de frequentie langzaam verhogen.
Je zou moeten kunnen zien dat als de batterij 80%vol is, de SolarEdge maar 50% levert (afhankelijk van je instellingen).
De SolarEdge schakelt bij 90% vol dan ook niet uit maar stopt met leveren van energie.
Dit mag dan niet tot een storing leiden.
De storing is mogelijk door een overvolle batterij veroorzaakt. De SolarEdge schakelt daardoor uit. Niet omgekeerd.

Mijn (voorzichtige) suggestie is dat je systeem ergens nog niet goed is ingesteld op frequentie-aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Als je het interessant vindt kun je mijn alternatieve methode nalezen.
SolarEdge - Power Reduction Control met ESP8266

Het nadeel van frequentie-verschuiving is dat je klokken (oven, magnetron etc) verkeerd gaan lopen. Dus ik heb al heel snel dit alternatief gekozen.

En (eerlijk gezegd) ik heb de frequentie-verschuiving zelf nooit werkend gekregen. Altijd gedacht dat het aan mijzelf lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Waar stel je de limiet hiervoor in?
Onder je omvormer, de net aansluiting of onder peakshaving de teruglever limiet?
Ik bedoel dan dus, welke instelling zorgt dat hij ze voltage gaat regelen?

En dan nog lastige vraag, pv omvormer staat op de output.
Maar hier zit geen meter tussen, dus hij "ziet" hem niet maar merkt natuurlijk wel dat hij er is doordat hij energie terug levert.
Werkt het dan nog steeds?
Vraag het om even te kijken of ik kan testen dat dit nu functioneert, voordat de zon straks zijn volle opbrengst heeft en dit niet werkt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Wanneer ik het goed onthouden heb gaat het systeem op frequentie regelen wanneer het aan het net hangt en op voltage wanneer het in eilandmodus verkeert.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:49:
Wanneer ik het goed onthouden heb gaat het systeem op frequentie regelen wanneer het aan het net hangt en op voltage wanneer het in eilandmodus verkeert.
Het is onderstaand, maar ben benieuwd of aan de pv kant nog wat ingesteld moet worden.
Multis and Quattros with factory settings will not shift the AC output frequency to regulate charge current. When setting up an AC Coupled system, install either the ESS Assistant (for grid-connected systems) or the PV Inverter Support Assistant (for off-grid systems).

The Inverter RS will automatically shift frequency without any additional configuration required when a surplus/back-feed of AC is detected on the AC-output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
De combinatie van een MPII en bv. een Fronius PV inverter (indien Sunspec modus geactiveerd) kan dat bv. wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 11:21 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:49:
Niet juist. Net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Verkeerd onthouden dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Mm ik heb inverter op grid 3A gezet en dat ac coupled niet mag terugleveren aan het net.
Maar er gebeurt niks?

In ess assistant staat pv throttle aan.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyLoa5cLQeZKNmXGCgnYXPcJHP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehv49zEfRSmKgVAsZq8SgEsb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Reveal! op 09-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@MJ de Bruijn thanks, ik ben aan het zoeken geslagen, en inderdaad: bij 51,2 Hz stond de limit nog op 100%
Dat was de default, en zelfs in de handleiding staat dat die naar 0% moet. Morgen eens zien of dat wat uitmaakt

Verder staat in de handleiding nog een en ander over die "Dry Contact" die nodig is voor grid sensing. Maar blijkbaar kan dat ook via Victron. Ik heb daar namelijk (nog) niets apart voor geregeld, dat zou de Cerbo toch moeten kunnen? Die lijkt dat wel te doen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Victron EVCS laadpaal schakelen tussen enkel-fase en drie-fase laden

Probleem:

Een Victron EVCS laadpaal aangesloten met drie fasen, kan fysiek niet naar één fase schakelen.

Op één fase moet een auto met minimaal 6A x 230V = ~1400 Watt laden
Op drie fasen moet een auto met minimaal 3 x 6A x 230V = 4100 Watt laden

Wie qua solar opbrengst niet die 4100 Watt minimum kan volhouden moet dus gaan bijladen (met bijbehorende kosten) of kiezen om het laden te stoppen (instelling).

Oplossing

Door te schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden kun je ook bij lagere solar opbrengst nog je opbrengst in de auto kwijt. Zo gaat er veel minder opbrengst verloren richting het net, waar je solar veel minder waard is.

Afhankelijk van je solar opbrengst kun je zelfs standaard op één fase laden en alleen naar 3 fase laden schakelen als de auto snel vol moet omdat je onverwacht weg moet.

Dit vereist:

1. Toevoegen van 2 x relais aan de EVCS (fysieke aanpassing, lage moeilijkheidsgraad)
2. EVCS modbus instelling aanpassing (software aanpassing, adres 5101 op 1)

Dit is hier gedocumenteerd op het Victron forum (niet door mij maar een vriend).

Alhoewel je nul ondersteuning van Victron kunt verwachten, is het notabene een Victron medewerker op het forum die gehint heeft hoe je dit mogelijk kunt maken en meerdere mensen hebben dit gerealiseerd.

Deze oplossing werkt, omdat alleen de twee relais ontbreken voor fase 2 en 3, maar de relais schakel aansluiting op de printplaat is aanwezig, dus via software kunnen de relais gewoon worden aangestuurd.

Nog een oudere link met info

PDF met plaatjes van iemand anders (Duits)

Misschien heeft iemand hier iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 08:39
Ik heb sinds zaterdag een systeem online met 3x MP2 5000VA, cerboGX; 16xEve MB31 met een JK-BMS. Ik heb DVCC ingeschakeld, heb een kWh meter voor mijn ac zonneomvormer, en al mijn loads gaan door de MP2’s. Heb dus ook geen losse net meter; dit doen de MP2’s.

In mijn bms heb ik charge en discharge limit gezet op 80A en in de GX zie ik netjes een CCL en DCL van 76A (bms houdt 5% marge aan dus). In dESS accu laad en ontlaadvermogen gezet op 3600W. Accu kan boel meer, maar wil eens rustig beginnen.

Accu mooi opgeladen, 2 uur absorbt zoal dat schijnbaar moet om BMS te calibreren oid. Gaat allemaal goed.

Nu is de accu vol, alleen wil hij niet leeg. M’n systeem verrekt het om te ontladen. Had dESS even uit gezet maar accu blijft inactief en loads komen uit het net. Geen foutmeldingen, niets.

Iemand een idee?

Edit: wat me ook opvalt dat in de planning van dESS, hij nu dus het komend uur dacht te ontladen met geschat 11,7kWh in een uur. Dat kan helemaal niet met de geconfigureerde ontlaadsnelheid van 3600W, en ook niet met de DCL van 76A. In de GX zie ik in het menu wel de target van 25% voor dit uur (mn geconfigureerde min SOC) maar hij doet er dus niets mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o2-Zo7a3h8qn0301lX6tfXxcKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eCl212zxjTpwipXcZahNrS6l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6SNtxuCzRimyEru6TQ_7vzrrXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sq1eJOLCsSrn19mhycjx5GkO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door georgeboot op 10-03-2025 08:13 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 22:30
Wel de ess assistant ingesteld?

En de instellingen van dess moet je apart doen van de instellingen in je Victron.

[ Voor 57% gewijzigd door ingmar89 op 10-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
ingmar89 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:54:
Wel de ess assistant ingesteld?

En de instellingen van dess moet je apart doen van de instellingen in je Victron.
Yes, denk dat DynamicESS anders niet eens in het menu komt enz. Heb je MP's via die windows tool 3 fase gemaakt en alles ingesteld, en daarna via de GX pv meter ingesteld, VDCC aangezet enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 19:18
En als je bij DVCC -> controlling BMS -> no control zet?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Reveal! schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:45:
Mm ik heb inverter op grid 3A gezet en dat ac coupled niet mag terugleveren aan het net.
Maar er gebeurt niks?

In ess assistant staat pv throttle aan.....

[Afbeelding]
Dit zijn de settings van de Assistant, maar ik zie hier eigenlijk alleen frequency ingesteld en niet voltage verhogen.
Kan dat de reden zijn dat het niet werkt, aangezien hij hier ook aan de grid hangt?
Volgens de manual hoef je alleen de ESS assistant te installeren, ergens klopt iets niet....

Hij verhoogt geen voltage en geen frequentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx_IR3a1tzrv9EtLQcm01R2c7RI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GRLiT0tAHOosFCgEtbp9UD3I.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
Reveal! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Dit zijn de settings van de Assistant, maar ik zie hier eigenlijk alleen frequency ingesteld en niet voltage verhogen.
Kan dat de reden zijn dat het niet werkt, aangezien hij hier ook aan de grid hangt?
Volgens de manual hoef je alleen de ESS assistant te installeren, ergens klopt iets niet....

Hij verhoogt geen voltage en geen frequentie.

[Afbeelding]
Bij mij verhoogt ie alleen de frequentie als geen net meer is en de batterij bijna vol zit, heb je het al geprobeerd met de AC-in uitgeschakeld?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Richard28 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Bij mij verhoogt ie alleen de frequentie als geen net meer is, heb je het al geprobeerd met de AC-in uitgeschakeld?
Nee niet geprobeerd, maar met grid moet hij het voltage verhogen als ik het goed begrijp.
Ik wil eigenlijk de net aansluiting verkleinen, dus als de accu's vol zitten moet ookal is er net hij de PV inverter wel throttlen naar minder opbrengst.
Maar dat heb ik dus nog niet werkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
Reveal! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Nee niet geprobeerd, maar met grid moet hij het voltage verhogen als ik het goed begrijp.
Ik wil eigenlijk de net aansluiting verkleinen, dus als de accu's vol zitten moet ookal is er net hij de PV inverter wel throttlen naar minder opbrengst.
Daar heb ik geen ervaring mee.
Zomaar een gedachte:je hebt wel in VE configure 3 bij shore limit, overruled by remote aan staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxL0yORAGtLNInnVyRIPv8Uo9N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNDg4vnJikxvG1KNVfQYihSW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Richard28 op 10-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Reveal! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:51:
[...]

En hoe zou dat moeten werken dan? Als er verbinding is met het grid, heb je het voltage van het grid. Met de kanttekening dat als je gaat terugleveren het voltage wat hoger gaat zijn, anders kan de stroom niet stromen. Vergelijk dit met een waterleiding en druk. Als je wil dat het water de andere kant op stroomt moet je de druk iets hoger maken.
Maar zolang er verbinding is met het grid, heb je het voltage en de frequentie evan het grid. Punt.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 10-03-2025 10:05 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
V_ger schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:04:
[...]

En hoe zou dat moeten werken dan? Als er verbinding is met het grid, heb je het voltage van het grid. Met de kanttekening dat als je gaat terugleveren het voltage wat hoger gaat zijn, anders kan de stroom niet stromen. Vergelijk dit met een waterleiding en druk. Als je wil dat het water de andere kant op stroomt moet je de druk iets hoger maken.
Maar zolang er verbinding is met het grid, heb je het voltage en de frequentie evan het grid. Punt.
Ah nu zie ik het ... dit wordt alleen ondersteund door de Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Reveal! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:08:
[...]
Ah nu zie ik het ... dit wordt alleen ondersteund door de Fronius
Toch wanneer je het Sunspec protocol activeert. Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@georgeboot heb je de fysieke schakelaar van de multiplussen goed staan? op stand 1 is hij enkel acculader, en op stand 2 is hij zowel acculader als omvormer.
(of andersom ;))

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:55

basdej

OutSystems Consultant

georgeboot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:59:
Ik heb sinds zaterdag een systeem online met 3x MP2 5000VA, cerboGX; 16xEve MB31 met een JK-BMS. Ik heb DVCC ingeschakeld, heb een kWh meter voor mijn ac zonneomvormer, en al mijn loads gaan door de MP2’s. Heb dus ook geen losse net meter; dit doen de MP2’s.

In mijn bms heb ik charge en discharge limit gezet op 80A en in de GX zie ik netjes een CCL en DCL van 76A (bms houdt 5% marge aan dus). In dESS accu laad en ontlaadvermogen gezet op 3600W. Accu kan boel meer, maar wil eens rustig beginnen.

Accu mooi opgeladen, 2 uur absorbt zoal dat schijnbaar moet om BMS te calibreren oid. Gaat allemaal goed.

Nu is de accu vol, alleen wil hij niet leeg. M’n systeem verrekt het om te ontladen. Had dESS even uit gezet maar accu blijft inactief en loads komen uit het net. Geen foutmeldingen, niets.

Iemand een idee?

Edit: wat me ook opvalt dat in de planning van dESS, hij nu dus het komend uur dacht te ontladen met geschat 11,7kWh in een uur. Dat kan helemaal niet met de geconfigureerde ontlaadsnelheid van 3600W, en ook niet met de DCL van 76A. In de GX zie ik in het menu wel de target van 25% voor dit uur (mn geconfigureerde min SOC) maar hij doet er dus niets mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig iets op AUX1 aangesloten? Temperatuur sensor of wat dan ook?

in VeConfigure Onder het tabblad GRID zit een optie om signaal in AUX1 te interpreteren als een verbod voor ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door basdej op 10-03-2025 11:38 ]

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
prein2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:13:
@georgeboot heb je de fysieke schakelaar van de multiplussen goed staan? op stand 1 is hij enkel acculader, en op stand 2 is hij zowel acculader als omvormer.
(of andersom ;))
Andersom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
basdej schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Heb je toevallig iets op AUX1 aangesloten? Temperatuur sensor of wat dan ook?

in VeConfigure Onder het tabblad GRID zit een optie om signaal in AUX1 te interpreteren als een verbod voor ontladen.
Ik heb inderdaad iets aangesloten op AUX1 van Mn L1 omvormer. Namelijk een safety wire die aan mijn hoofdschakelaar zit. En in VEConfigure ook zo ingesteld via een assistant.

Kan het misschien zijn dat de GRID er tegelijk naar kijkt??

Edit: ja, die checkbox staat inderdaad aan. Maar is DisableFeedin (dus terugleveren?). Hij zou met dESS uitgeschakeld toch ook gewoon de load moeten voeden vanaf de batterij als er geen PV is? Dat deed die ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door georgeboot op 10-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

georgeboot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Ik heb inderdaad iets aangesloten op AUX1 van Mn L1 omvormer. Namelijk een safety wire die aan mijn hoofdschakelaar zit. En in VEConfigure ook zo ingesteld via een assistant.

Kan het misschien zijn dat de GRID er tegelijk naar kijkt??

Edit: ja, die checkbox staat inderdaad aan. Maar is DisableFeedin (dus terugleveren?). Hij zou met dESS uitgeschakeld toch ook gewoon de load moeten voeden vanaf de batterij als er geen PV is? Dat deed die ook niet.
Mijn ervaring is dat als je die checkbox uitzet je problemen opgelost zijn. Die checkbox overruled namelijk alles, volgens mij ook de load aan de AC in zijde. de AC out loads zou die wel moeten voeden, maar dat hangt af van hoe je installatie is aangesloten.

Fingers crossed dat het uitschakelen van die checkbox het oplost!

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
basdej schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Mijn ervaring is dat als je die checkbox uitzet je problemen opgelost zijn. Die checkbox overruled namelijk alles, volgens mij ook de load aan de AC in zijde. de AC out loads zou die wel moeten voeden, maar dat hangt af van hoe je installatie is aangesloten.

Fingers crossed dat het uitschakelen van die checkbox het oplost!
Moet nog even wachten tot vrouwlief klaar is met de wasmachine enz omdat de omvormers herstarten en prik er tijdens herstart er even af gaat. Daarna gaan we het zien.

Gezien die instelling onder tabje grid zit interpreteert ik het als terugleveren, maar je kunt het ook zien als überhaupt ac invoeren op het ac net.

Ik heb het als volgt: hoofdaansluiting > omvormers (AC-in) > loads (zitten op ac-uit1). Alle loads zitten dus op ac-uit.

Edit: het werkt!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IvkS8GOSCfTKUteFMe1z8UWTzg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ITkAQXnfI2nZDolEhgyxWazI.png?f=user_large

@basdej hoe lang heb jij ooit moeten zoeken naar die instelling?

[ Voor 12% gewijzigd door georgeboot op 10-03-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

georgeboot schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Moet nog even wachten tot vrouwlief klaar is met de wasmachine enz omdat de omvormers herstarten en prik er tijdens herstart er even af gaat. Daarna gaan we het zien.

Gezien die instelling onder tabje grid zit interpreteert ik het als terugleveren, maar je kunt het ook zien als überhaupt ac invoeren op het ac net.

Ik heb het als volgt: hoofdaansluiting > omvormers (AC-in) > loads (zitten op ac-uit1). Alle loads zitten dus op ac-uit.

Edit: het werkt!!
[Afbeelding]

@basdej hoe lang heb jij ooit moeten zoeken naar die instelling?
Langer dan ik wil toegeven :P

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Afwegingen

Ik heb nu 3 x multiplus 70/5000 1 stukt victron smart solar 250*80 pv panelen op oost 12 x 440watt platdak
accu 32 kWh

bestaand op 45 graden dak solar frontier 20xSF175 met een Omnik 4000TL2.

De Omnik is 9 jaar oud en wil ik eigenlijk vanaf, reden oa is niet bestuurbaar door Victron en kan dus niet offgrid.

Wat ik liefst zou hebben niet direct naar de kosten kijken
3 x Victron Multi RS 48/6000
dan moeten er andere panelen op het zuid dak of de bekabeling wijzigen naar 5 x 4 panelen met dus 5 strings
Uitdaging , alle pv dc bekabeling moet ik een route zien te vinden van het schuine pannendak naar de aangebouwde garage. Hierbij moet ik een dakgoot overbruggen, ik kan daar niet onderlangs.
Totale dc bekabeling zal dan 5x ~ 22 meter + en nog een zelfde set voor de min.

Optie 2, de Omnik vervangen door een Fronius Symo of een nieuwere Symo gen24.
Ik hoef dan niet op het dak aangezien Fronius hoogvolt systemen geschikt is.Een Fronius zit ex btw ~ 1200 euro. Nadeel is dan dat ik van PV naar AC moet en van AC weer naar DC.

3 x multi rs, aanpassen pv extra bekabeling zal snel tot boven de 5000 euro gaan. Buiten dat ik de huidige sf-175 panelen ga vervangen

hoofdbrekens, investering in een Fronius en ~10-15% omzet verliezen nemen 10 jaar lang.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 10:01
habbekrats schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:05:
Afwegingen
Wat ik liefst zou hebben niet direct naar de kosten kijken
3 x Victron Multi RS 48/6000
Houd er wel rekening mee dat de Multi RS-en nog niet helemaal af zijn. Ik weet niet of je DESS gebruikt? Daarnaast is het me ook nog niet duidelijk of ze goed overweg kunnen met 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Tozz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Ik had 3/4 jaar een eigen gebouwd scriptje die mijn laadpaal (Alfen Eve) aanstuurde, maar ben sinds kort over naar https://evcc.io/
@Tozz eerstdaags komt er hier ook een Victron bij. Ik ben Belg dus bij mij is het de bedoeling (door salderen wat wegvalt) om zo goedkoop/kostenefficient mogelijk mijn eigenverbruik op te krikken.

Hoe gaat jouw Victron (of meerdere?) nu om met de combinatie Alfen + de batterij en EVCC?

Ik dacht er aan om mijn Alfen niet achter de EM24 te hangen zodat de Victron daar als het ware "blind voor is" en daar op niet gaat sturen om daarna met EVCC en een metertje wat wel de Victron + PV's + de Alfen meet netjes op te laden volgens het echte overschot.

Of toch beter de Alfen mee achter de nieuwe EM24 meter hangen en EVCC de batterij laten blokkeren? Maar ontlaadt de batterij dan nog wel als er huisverbruik is en hij vol zit? Of houdt EVCC 'm dan volledig tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:32
Het werkt als volgt:

- Victron gaat laden bij een negatief vermogen op de DSMR (netbeheerder meter) (terugleveren)
- Victron gaat ontladen bij een positief vermogen op de DSMR (opname uit net)
- EVCC heeft support voor Victron. Ik kan in EVCC instellen of de EV of de Victron voorrang moet krijgen. Ook kan ik instellen of de auto mag laden met vermogen uit het net of dat alles uit PV moet komen.

Stel er is 8 kW PV vermogen. In EVCC heb ik ingesteld staan dat dat de thuisaccu voorrang heeft tot 95% SoC. Dit betekent dat bij een SoC van bv. 50% er 3,5 kW naar de Victron gaat (maximale van mijn MultiPlus-II 5kVA) en de overige 4,5 kW gaat naar de laadpaal (dankzij EVCC).

Als de huisaccu op 95% SoC zit dan stuurt EVCC de laadpaal aan om de volledige 8 kW te gebruiken.

Is er <3,5kW PV vermogen en de huisaccu zit onder de 95% SoC dan stopt het laden van de EV.

Maar, mocht ik dat willen, kan ik die 95% slider omlaag zetten zodat de EV voorrang heeft op de huisaccu. Dit doe ik in de zomer nog wel eens om nog in de ochtend even de auto bij te laden als ik verder de rest van de dag weg ben. Dan komt die thuisaccu wel vol gedurende de dag dat ik er niet ben.

Mijn EM24 zat gewoon direct achter de DSMR. Inmiddels heb ik de EM24 uitgefaseerd en doe ik alles via HomeAssistant/MQTT met data afkomstig uit de P1 poort. Voor Victron gebruik ik daar een Victron module/plugin voor. Namelijk deze: https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid

In de basis is de Victron gewoon een basis ESS setup. De Victron weet niet van het bestaan van de laadpaal. Die kijkt uitsluitend naar PV vermogen en vermogen uit/naar het net. De victron zou zelfs de data van de PV omvormer niet nodig hebben. Uiteindelijk tracht die gewoon het vermogen uit het energienet op 0W te houden.

EVCC is eigenlijk hetgene dat het totaal overzicht heeft. Die heeft data van het net, van PV, van Victron en de laadpaal.

In EVCC kun je ook instellen of bij het laden van je EV er energie uit je accu gehaald mag worden ja of nee.

Ik zou dus alles achter je meter hangen, je kunt het softwarematig met EVCC dan allemaal instellen zoals jij wil. Ik vond EVCC wel een steile leercurve hebben overigens. Veel documentatie is alleen in het Duits. Maar inmiddels draait alles zoals 't zou moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Moet je wel een goede meter hebben. Veel meters hebben een interval van 10 of zelfs 30 seconden. Dan werkt het voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
ingmar89 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:23:
Moet je wel een goede meter hebben. Veel meters hebben een interval van 10 of zelfs 30 seconden. Dan werkt het voor geen meter.
En wat is een goede meter? Ik neem aan dat je de slimme meter bedoeld die je van je netbeheerder hebt "gekregen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Klopt, een dsmr 5.0 meter. Dsmr 3 of 4 wordt niks.
(Je krijgt dan 10s lang dezelfde waarde door bv 500w verbruik. De Victron regelt daar op bij, maar dat gaat vrij vlot dus na een paar seconden levert die 500w, maar krijgt nog steeds 500w door, dus gaat nog meer leveren. En na 10s krijgt die ineens door dat hij 1000w terugleveren, dus dan begint hij weer te laden.
Soort jojo van verbruik en teruglevering krijg je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59

swat!

computeraar

ingmar89 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:16:
Klopt, een dsmr 5.0 meter. Dsmr 3 of 4 wordt niks.
(Je krijgt dan 10s lang dezelfde waarde door bv 500w verbruik. De Victron regelt daar op bij, maar dat gaat vrij vlot dus na een paar seconden levert die 500w, maar krijgt nog steeds 500w door, dus gaat nog meer leveren. En na 10s krijgt die ineens door dat hij 1000w terugleveren, dus dan begint hij weer te laden.
Soort jojo van verbruik en teruglevering krijg je dan.
En daarom kan je een energie-meter plaatsen waar de interne verversing-snelheid lager is (100ms voor de snelste)

Zie: https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:29
swat! schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:15:
[...]

En daarom kan je een energie-meter plaatsen waar de interne verversing-snelheid lager is (100ms voor de snelste)

Zie: https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf
waarom 100ms ? bij een dsmr 5.0 krijg je 10 x de zelfde waarde. Deze ververst eens per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert Mo
  • Laatst online: 17-09 13:45
Een vraagje ivm de Cerbo GX.
Bij de remote console kan je bij instellingen en dan relais de instelling van relais 1 wijzigen tussen alarmrelais, start-stop enz.
Als je deze op alarmrelais zet op basis van welke parameters gaat hij dan de relais schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
  • Laatst online: 01-05 18:31
Via Node Red kan je een relais schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Ies Korpershoek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:19:
[...]

waarom 100ms ? bij een dsmr 5.0 krijg je 10 x de zelfde waarde. Deze ververst eens per seconde.
Snellere updates betekend sneller schakelen (maar nog steeds met max +400W/s).

Dus waar je 1sec moet wachten op nieuwe info met dsmr 5.0 is dat dus minder bij een EM540. Dat kan voordelen bieden.

Maar het ging mij er meer om als je een andere dsmr spec hebt, dat je opties hebt om dit te fixen.
Geert Mo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:00:
Een vraagje ivm de Cerbo GX.
Bij de remote console kan je bij instellingen en dan relais de instelling van relais 1 wijzigen tussen alarmrelais, start-stop enz.
Als je deze op alarmrelais zet op basis van welke parameters gaat hij dan de relais schakelen?
Volgens mij op alles wat een alarm genereert op de Cerbo. Bijvoorbeeld low/high voltage, grid loss, temperatuur.. etc.

[ Voor 31% gewijzigd door swat! op 12-03-2025 22:22 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 04:01
Ik had eerst een EM24 in ons oude huis en ben nu over gestapt op de VM-3P75CT. De EM24 kon ik niet kwijt in de nieuwe meterkast en daarom de VM-3P75CT met CT gebruikt. Ik merk dat de VM-3P75CT veel sneller reageert en update in vergelijk dan de EM24. Ik gebruik nu gemiddeld 0.1kwh per dag op de meter waar ik met de EM24 0.5kwh per dag verbruikte met de ESS aan. En dit komt volgens mij doordat de VM-3P75CT Sneller het actuele verbruik doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Waarom zet je het gridsetpoint dan niet negatief?
Dan heb je totaal geen verbruik meer vanuit het net. Ongeacht de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 04:01
Ik heb ook het gridsetpoint verandert en met +10w werkt het beste bij mij. Ik kom dan op 0.1kwh per dag. Als ik naar -10 of 0 ga dan ga ik weer naar teveel negatief. Het kleine verbruik per dag heeft meer te maken met hoe snel het ESS reageert op veranderingen van het verbruik in huis en de zonnestroom opbrengst. Het is bijna niet te voorkomen dat je altijd wat gebruik als je aan het net hangt want bij grote belastingen die aan of uit schakelen moet het ESS snel reageren. Mijn ervaring is dat de nieuwe meter sneller is waardoor dat beter gaat. Maar ik kan me voorstellen dat als je de gridsetpoint maar 1x per seconden of nog langzamer krijgt dat het verbruik op de meter zal stijgen door dat het ESS niet snel genoeg kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
Ook dan werkt het prima. Zij het met enige vertraging.
Ik heb een DSMR5 meter, die update elke seconde.

Maar mijn PV output update maar 1x per 10 seconden
En de Victron polled ook niet elke seconde.

Die Victron las toen ik nog de EM24-Ethernet gebruikte ook maar eens per 10 (ongeveer) seconden de meter uit.

Dat verschil merk je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Tozz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:15:
Ook dan werkt het prima. Zij het met enige vertraging.
Ik heb een DSMR5 meter, die update elke seconde.

Maar mijn PV output update maar 1x per 10 seconden
En de Victron polled ook niet elke seconde.

Die Victron las toen ik nog de EM24-Ethernet gebruikte ook maar eens per 10 (ongeveer) seconden de meter uit.

Dat verschil merk je niet
Wut? Ik mag echt hopen dat dat beter gaat, die EM24 is de enige die sub 1 sec metingen per ethernet doorstuurde.

Die kleine verschillen wou ik net wegwerken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@Tozz waar ligt dan eigenlijk de vertragende factor? Is dat de Multiplus/Cerbo die trager aanstuurt of is het effectief de meter? Volgens specsheet zou de EM24 Ethernet een meet interval hebben van 600ms.

Zijn er hier mensen die grafiekjes hebben van hun P1 metingen of andere/snellere meters waar je duidelijk ziet hoe snel de batterijsystemen reageren? Ben daar wel benieuwd naar namelijk.

Als blijkt dat de EM24 de boosdoener is, wat kan je dan als alternatief steken en hoe kan je dat signaal over ethernet tot in de schuur krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiefDeveloper
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-03 12:39
Ik gebruik thuis nog de HomeWizard P1 meter met een mqqt script maar ik zie wel ENORME fluctuaties. Waarde onder AC Loads die echt helemaal nergens op slaan. Dan was het huis al lang opgerookt. Een snelle (Victron) energie meter, die op de eerste plaats niet draadloos werkt, heeft in mijn optiek dan zeker de voorkeur. Ik bedoel maar, wanneer je Internet wegvalt, of gewoon de draadloze verbinding, dan ben je al de sigaar. Hierdoor heb ik onlangs toch maar besloten om een extra mantelbuis aan te leggen. Een hele klus, maar ik hoop straks echt niet meer die belachelijke waarden te zien.

Mochten jullie nog andere aanbevelingen hebben, dan verneem ik dat graag. Je bent immers nooit te oud/slim om iets bij te leren.

@HyperBart Ik heb een CAT7 kabel naar de schuur liggen (in een 19mm buis). Daar hangt mijn Enphase spul namelijk ook. Toen ook maar een draadloos Unify access point opgehangen. Nu ook lekker snel Internet onder de overkapping.

[ Voor 13% gewijzigd door ChiefDeveloper op 15-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
ChiefDeveloper schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:30:
Ik gebruik thuis nog de HomeWizard P1 meter met een mqqt script maar ik zie wel ENORME fluctuaties. Waarde onder AC Loads die echt helemaal nergens op slaan. Dan was het huis al lang opgerookt. Een snelle (Victron) energie meter, die op de eerste plaats niet draadloos werkt, heeft in mijn optiek dan zeker de voorkeur. Ik bedoel maar, wanneer je Internet wegvalt, of gewoon de draadloze verbinding, dan ben je al de sigaar. Hierdoor heb ik onlangs toch maar besloten om een extra mantelbuis aan te leggen. Een hele klus, maar ik hoop straks echt niet meer die belachelijke waarden te zien.

Mochten jullie nog andere aanbevelingen hebben, dan verneem ik dat graag. Je bent immers nooit te oud/slim om iets bij te leren.

@HyperBart Ik heb een CAT7 kabel naar de schuur liggen (in een 19mm buis). Daar hangt mijn Enphase spul namelijk ook. Toen ook maar een draadloos Unify access point opgehangen. Nu ook lekker snel Internet onder de overkapping.
Mijn idee hoe ik hoop bij mij werkend te krijgen is dat de EM24 en een performant ethernernet netwerk (er ligt een mooie bekabelde ethernet verbinding tussen huis en tuinhuis en prima switching er tussen) dat dit voldoende is om in normale operaties te reageren.

Als dit niet het geval is dan wil ik vooral weten of er hier mensen zijn met modbus/RS485/weet ik het :+ meters hebben die een sneller reagerend systeem hebben. Als dat het geval is dan ga ik bekijken of ik die meter signalen niet over ethernet tot daar kan krijgen met van die convertertjes. Als blijkt dat ook dat niet kan heb ik nog een kabel liggen die normaal voor alarm signalen gebruikt wordt die ik dan kan recycleren.

@ChiefDeveloper ik heb EVCC draaien en een SDM630 van Eastron en ik merk dat die combo al best goed kan sturen maar soms reageert de auto nu eenmaal wat trager. Ik hoopte stiekem dat de Victron dan net altijd iets sneller zou zijn in laden vooral, een beetje zoals een capacitor om die "klapjes" op te vangen.

Hieronder nog even de vergelijking van de meters die ik gebruikt had, maar als je naar ethernet op zoek bent dan kom je toch al snel en permanent uit bij de EM24, of je moet naar die 375 meter gaan met CT klemmen maar daar had ik altijd zo een gevoel bij van "net niet nauwkeurig genoeg".

https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad7LPM_VaCIuEDBxGjQ-wCshpQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySo52TijVUWYSVD51CwG0suT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 15-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
HyperBart schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:24:
Zijn er hier mensen die grafiekjes hebben van hun P1 metingen of andere/snellere meters waar je duidelijk ziet hoe snel de batterijsystemen reageren? Ben daar wel benieuwd naar namelijk.
De meetcommunicatie verloopt hier niet draadloos maar bedraad naar de Cerbo.
Zie dus niet goed in wat de P1 daar mee te maken heeft?
De balans tussen injectie en afname bij een gridsetpoint van -10W geeft volgend beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqP0QYZriiPWTlzU_KQrXoqWU6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtE0Ls5M71ND63z74d19sZMF.jpg?f=fotoalbum_large

De productie op het netgekoppelde 5 kVA gedeelte schommelt door de wisselende bewolking vandaag continu tussen de 1000 en 5100 W. De batterij reageert daar binnen de eigen limiet (4700 W ontladen en 3600 W laden) onmiddellijk op.
De doelstelling (NOM met prioriteit op nul afname) blijft daardoor behouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 15-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Independent schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:47:
[...]

De meetcommunicatie verloopt hier niet draadloos maar bedraad naar de Cerbo.
Zie dus niet goed in wat de P1 daar mee te maken heeft?
Snap ik, vraag voor de P1 data was vooral om een ander meet apparaat visueel voorgesteld te krijgen wat die zijn meetdata is, niet zozeer als meter in het systeem, gewoon een ander meetpunt om op de meter te kijken hoe goed hij NOM kan volgen.
De balans tussen injectie en afname bij een gridsetpoint van -10W geeft volgend beeld:
Bedankt, ik zie nog wel wat fluctuaties want je resolutie/group by in Homewizard is natuurlijk ook wat groter dan per seconde data.

Ik zou dan eerder naar een gridsetpoint van 10W durven te gaan omdat ik liever 10W verbruik dan 10W in het te injecteren 8)7 , net omdat het zo absurd scheefgetrokken is dat 10W bijna niks opbrengt.
[Afbeelding]

De productie op het netgekoppelde 5 kVA gedeelte schommelt door de wisselende bewolking vandaag continu tussen de 1000 en 5100 W. De batterij reageert daar binnen de eigen limiet (4700 W ontladen en 3600 W laden) onmiddellijk op.
De doelstelling (NOM met prioriteit op nul afname) blijft daardoor behouden.
Top, inderdaad.
Zo ziet het bij mij er vandaag uit, gewoon om je ook een beeld te geven naar wat ik op zoek was (cfr eerdere alinea rond P1 data of ander meetpunt buiten de Victron om, kwestie van dubbele boekhouding te doen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj-pduU0Tkdu8nPcKdhiDJYJqhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wb2rU002mNt0eu2FTMwivVM.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande grafiek laat per seconde het netto op de meter zien.
Onderstaande grafiek bevat de opwek van de zonnepanelen mee op de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkgn896_aG7CXhVx6mtlp1oGdmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hA5gCuQGCAk1bhPHL2viYqYJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
HyperBart schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:27:
[...]
Ik zou dan eerder naar een gridsetpoint van 10W durven te gaan omdat ik liever 10W verbruik dan 10W in het te injecteren 8)7 , net omdat het zo absurd scheefgetrokken is dat 10W bijna niks opbrengt.
Mee eens dat 10W terugleveren me bijna niets extra opbrengt maar continu 10W afnemen kost me 10 tot 15 keer meer. :)

Exact nul op de meter ga je met geen enkele meting bereiken. Toch niet wanneer je on grid blijft.
Vandaag is het zo wisselvallig bewolkt dat de productie op een seconde vervijfvoudigd en even snel terug valt. Dat kan geen enkele meter exact bijhouden, laat staan de batterij exact opvolgen.

Produceer ook veel meer dan ik kan verbruiken dus die 10W teruglevering maakt dan niets uit.

Vroeger had ik een bekabelde ET112 voor meting. Het gridsetpoint moest dan al op -30W staan om nul op de meter te houden. Nu de Victron zijn meting rechtstreeks uit de PV omvormer krijgt volstaat -10W al. Vanaf 0W setpoint zou er af en toe een kleine netafname zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 15-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
antonrops schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de Multi RS-en nog niet helemaal af zijn. Ik weet niet of je DESS gebruikt? Daarnaast is het me ook nog niet duidelijk of ze goed overweg kunnen met 3 fasen.
Zo na het uitzieken van ee buikgriep,

Als ik bij Harold kijk werkt 3 fase, YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Independent schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:44:
[...]
Nu de Victron zijn meting rechtstreeks uit de PV omvormer krijgt volstaat -10W al. Vanaf 0W setpoint zou er af en toe een kleine netafname zijn.
Hoe gaat dat eigenlijk? Ik heb net op al mijn SMA's (3) modbus ge-enabled. Ik lees alles tot nu toe uit via HTTP dus had er nooit nood aan.
Visualiseert de Victron dan mooi iedere omvormer als een geheel? Jij had een Fronius, die wordt ook via modbus uitgelezen of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
In de Fronius steekt een datamanager card met IP adress en deze wordt verbonden met de Cerbo.
De communicatie tussen de twee verloopt via een LAN kabel.
De Fronius voeg je dan toe in het "PV inverters" menu en laatje scannen in het GX device menu.
Vervolgens positioneer je de Fronius tov de MP of Quatro als "AC output" en selecteer je de getoonde fase(s).
Je kan dan instellen of je een zero feed in, gelimiteerde feed in of ongelimiteerde feed in wenst.
De controle over de Fronius wordt dan overgenomen door het Venus device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

HyperBart schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Mijn idee hoe ik hoop bij mij werkend te krijgen is dat de EM24 en een performant ethernernet netwerk (er ligt een mooie bekabelde ethernet verbinding tussen huis en tuinhuis en prima switching er tussen) dat dit voldoende is om in normale operaties te reageren.

Als dit niet het geval is dan wil ik vooral weten of er hier mensen zijn met modbus/RS485/weet ik het :+ meters hebben die een sneller reagerend systeem hebben. Als dat het geval is dan ga ik bekijken of ik die meter signalen niet over ethernet tot daar kan krijgen met van die convertertjes. Als blijkt dat ook dat niet kan heb ik nog een kabel liggen die normaal voor alarm signalen gebruikt wordt die ik dan kan recycleren.

@ChiefDeveloper ik heb EVCC draaien en een SDM630 van Eastron en ik merk dat die combo al best goed kan sturen maar soms reageert de auto nu eenmaal wat trager. Ik hoopte stiekem dat de Victron dan net altijd iets sneller zou zijn in laden vooral, een beetje zoals een capacitor om die "klapjes" op te vangen.

Hieronder nog even de vergelijking van de meters die ik gebruikt had, maar als je naar ethernet op zoek bent dan kom je toch al snel en permanent uit bij de EM24, of je moet naar die 375 meter gaan met CT klemmen maar daar had ik altijd zo een gevoel bij van "net niet nauwkeurig genoeg".

https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

[Afbeelding]
Ik gebruik de EM540 met modbus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtlX1QT5x7xwVOD4FM9LHKhTjPk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/iclkcuR4Uc68Oe1MUMnw0NGF.gif?f=user_large

Hoeveel meter is het naar je schuur? Als het niet al te veel is denk ik dat je met een kabeltje van 3x1,5mm2 er al bent.

[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 15-03-2025 16:04 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
swat! schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Ik gebruik de EM540 met modbus:

[Afbeelding]

Hoeveel meter is het naar je schuur? Als het niet al te veel is denk ik dat je met een kabeltje van 3x1,5mm2 er al bent.
Dat zal ongeveer een 30m zijn, ik heb nog een alarm kabel en een KNX/EIB kabel op overschot. Opbreken van de oprit is geen optie 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ik ben nu net ook te weten gekomen dat de ESS control loop maar met 400W per seconde kan bijschalen.

Als je loads op AC out hangt is dit sneller omdat die control loop niet door een higher level component zoals de Cerbo geregeld wordt.

Design consideration dus die je mee moet nemen.

https://communityarchive....4-ethernet-regulatio.html

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 15-03-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tozz
HyperBart schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:04:
[...]
Wut? Ik mag echt hopen dat dat beter gaat, die EM24 is de enige die sub 1 sec metingen per ethernet doorstuurde.

Die kleine verschillen wou ik net wegwerken?!
Wat wil je precies wegwerken dan? Het gaat om energiehoeveelheden van niets. Ik zie zoveel pieken en dalen waar van mij de Victron niet op hoeft te reageren. Neem bv. mijn koelkast. Die trekt kortstondig 1800W als de compressor start. Voor de tijd van ongeveer een seconde. Daarna zakt dat in tot ~100W.

Van mij hoeft de Victron niet te proberen die 1800W vlak te trekken voor die seconde. Hij loopt wat dat betreft toch altijd achter de feiten aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tozz
HyperBart schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:24:
@Tozz waar ligt dan eigenlijk de vertragende factor? Is dat de Multiplus/Cerbo die trager aanstuurt of is het effectief de meter? Volgens specsheet zou de EM24 Ethernet een meet interval hebben van 600ms.

Als blijkt dat de EM24 de boosdoener is, wat kan je dan als alternatief steken en hoe kan je dat signaal over ethernet tot in de schuur krijgen?
De EM24 meet misschien wel elke 600ms, maar de metingen moeten ook nog worden uitgelezen over ModbusTCP. In de Cerbo zit daar een zekere sleep() in de loop routine.

Als ik nu mijn VRM open heb, dan update dat ongeveer 1x per 2 seconden.

Ik vind dat prima. Min DSMR stuurt elke seconde een update naar MQTT, en dat zorgt voor behoorlijk CPU verbruik (omdat HASS bij elke DSMR update kijkt of er automations moeten worden uitgevoerd)

Ik heb recent mijn NUC geupgrade, maar de Celeron die er voorheen in zat zat continue op zo'n 80% verbruik. 90% daarvan was HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddjdennis
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-09 14:50
OPGELOST: Probleem was dat de ESS assistant de Absorptie voltage van 51v naar 56v zetten en dat zorgde voor de problemen. Naar dat ik handmatig had aangepast, was het opgelost en was de ESS functie beschikbaar.

Ik heb al wat lopen zoeken binnen dit forum maar kon niks concreets vinden.

Ik heb een Multiplus-II 48/3000 enkel fase systeem met een pylontech us5000c batterij.
Nu wil ik ESS activeren, dit is niet geladen in de software dus probeer ik die via VEConfigure3 in te stellen, maar dat lukt niet, als ik alle stappen doorloop en dan de config upload krijg ik deze foutmelding:

Uploaded file does not match model and/or installed firmware version' Error: mk2vsc-46

Ik doe de config remote door het bestand via VRM te downloaden, te openen in config en dat daar op te slaan en te uploaden.

Nu heb ik alle stappen die de ESS assistent doorloopt handmatig gedaan en het gaat mis op het moment dat ik bij het tabje General, Enable Battery Health aan vink.

Firmware versies:
GX: 3.54
Multiplus: 2699552

Mijn config file die ik download en bewerk is deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
TAB: General
System frequency    50Hz
Shore current   32.0 A
Overruled by remote checked
Dynamic current limiter unchecked
External current sensor connected (see manual)  unchecked
TAB: Grid
Country / grid code standard    Germany:             VDE-AR-N 4105:2018-11, internal NS protection
AC input 1  Above selected gridcode plus LOM B (compliant)
rise-in-voltage protection U>   253.0 V
start network service HF treshold   50.20 Hz
P(f>) droop 5.00 %
Use AUX1 as disable FeedIn signal   checked
Maximum AC current for charge or feed in    100.0 %
Reactive power regulation   Use a fixed Cos Phi
Filter time for reactive power  3.3 s
Cos phi 1.00 
TAB: Inverter
PowerAssist unchecked
Inverter output voltage 230 V
Inverter DC shut-down voltage   44.00 V
Inverter DC restart voltage 48.00 V
Low DC alarm level  48.00 V
Do not restart after short-circuit (VDE 2510-2  safety) unchecked
enable AES  unchecked
TAB: Charger
Enable charger  checked
Weak AC input   unchecked
Stop after excessive bulk   unchecked
Lithium batteries   checked
Disable VSense (for diagnostic purposes)    unchecked
Configured for VE.Bus BMS   unchecked
Charge curve    Fixed
Absorption voltage  52.00 V
Float voltage   51.00 V
Charge current  35 A
Repeated absorption time    1.00 Hr
Repeated absorption interval    7.00 Days
Absorption time 8 Hr
TAB: Virtual switch
TAB: Usage
Virtual switch usage    Do not use VS
TAB: Assistants
TAB: Assistant Configuration
Assistants not used
TAB: Advanced
limit internal charger to prioritize other energy sources   unchecked

Hopelijk heeft een van jullie dit ook al eens eerder gehad. Anders neem ik maandag even contact op met de leverancier.

[ Voor 34% gewijzigd door ddjdennis op 15-03-2025 20:27 . Reden: probleem zelf kunnen oplossen ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 13:43

MrFish

Untitled

Tozz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:15:
[...]

De EM24 meet misschien wel elke 600ms, maar de metingen moeten ook nog worden uitgelezen over ModbusTCP. In de Cerbo zit daar een zekere sleep() in de loop routine.

Als ik nu mijn VRM open heb, dan update dat ongeveer 1x per 2 seconden.

Ik vind dat prima. Min DSMR stuurt elke seconde een update naar MQTT, en dat zorgt voor behoorlijk CPU verbruik (omdat HASS bij elke DSMR update kijkt of er automations moeten worden uitgevoerd)

Ik heb recent mijn NUC geupgrade, maar de Celeron die er voorheen in zat zat continue op zo'n 80% verbruik. 90% daarvan was HomeAssistant.
Ik heb een VM-3P75CT grid meter die wordt uitgelezen via ethernet. Het is toch wel duidelijk dat de Cerbo deze 10x per seconde uitleest, zie de L1, L2, L3 van de grid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oAx7PNT2IoeOehrzMRD9qcnEd0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/lLCNmh0Y8qrNmfoqIq8Dbqt2.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
Die gaat inderdaad een stuk sneller dan mijn EM24!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cevel
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MrFish schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Ik heb een VM-3P75CT grid meter die wordt uitgelezen via ethernet. Het is toch wel duidelijk dat de Cerbo deze 10x per seconde uitleest, zie de L1, L2, L3 van de grid:

[Afbeelding]
Heb zelf een 3-fase installatie waarvan grid vanuit de meterkast via de omvormer loopt en terug naar de meterkast naar de groepen. Alles is bij ons dan critical load omdat we het gehele huis hierop hebben draaien.

Begrijp ik hieruit dat de meter van Victron sneller de ac input registreert dan de omvormer berekend om de fluctuaties sneller richting de 0 te brengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 13:43

MrFish

Untitled

Cevel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Heb zelf een 3-fase installatie waarvan grid vanuit de meterkast via de omvormer loopt en terug naar de meterkast naar de groepen. Alles is bij ons dan critical load omdat we het gehele huis hierop hebben draaien.

Begrijp ik hieruit dat de meter van Victron sneller de ac input registreert dan de omvormer berekend om de fluctuaties sneller richting de 0 te brengen?
Het gedrag van "nul op de meter" voor belastingen op AC-in en AC-uit is fundamenteel anders. Op belastingen op AC-in wordt relatief traag gereageerd; op AC-uit vrijwel instantaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik ben vandaag nog weer aan het testen geweest. Gisteren via VeConnect de config van de multiplus aangepast, zodat de frequentie-sturing van de SolarEdge goed zou moeten gaan. Bij het uitschakelen van het net zag ik namelijk niet de verandering in frequentie.
Een restart (en lichtelijk verbaasde vrouw in het donker) later, en de nieuwe config zat erop.

Vandaag bij een bijna volle batterij weer het net uitgeschakeld, en toen zag ik inderdaad 51 Hz. Alleen die bleef 51, en zelfs bij 96% bleef de SolarEdge met veel vermogen doorleveren. Toen heb ik het net maar weer aangeschakeld om de aardlekschakelaar te sparen.

Later nog een keer geprobeerd het net uit te zetten, na de accu weer wat leeg te hebben gehaald. Maar bij de tweede keer zag ik geen verandering in frequentie, zelfs niet bij hogere SOC van de accu.

Plaatje geeft de twee pogingen wel redelijk weer. Ik heb nu even geen idee waarom de tweede keer de frequentie niet zo werd aangepast.
En waarom de SolarEdge niet terug moduleert. De APS staat wel ingesteld. Maar het menu van SolarEdge verdient ook geen sterren in UI. Er zijn veel plekken waar je iets met de frequentie en power management in kunt stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZhR73bFcct6fsTXgnTXotMA0Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPc5k4BfVsNRPMAFO3q8d2XI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
Uit interesse, waarom niet gewoon een grid-tied systeem? Dat maakt alles namelijk een stuk eenvoudiger, maar is ook een stuk beter voor al je aangesloten apparatuur. Micro-grid systemen hebben nou eenmaal last van veel fluctuaties in spanning (en soms frequentie). Daat gaat geheid ten koste van de levensduur van gevoelige apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Oh ik kies absoluut voor grid tied. Dat zal het ook blijven. Maar om te testen wat er zou gebeuren in het geval van langdurige stroomuitval wil ik dit netjes in orde hebben.
Niet dat ik een prepper ben of zo, maar wil dat dit systeem niet moeilijk gaat doen als de stroom net uitvalt op het moment dat de accu vol is en de zonnepanelen staan terug te leveren.

Ik maak heel dankbaar gebruik van de stabiliteit van het Nederlandse stroomnet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:05
Hoi allen,
Hopelijk is dit het correcte topic. Zo niet dan graag laten weten waar ik wel terecht kan.

Even beknopt: schoonbroer (Zwitser, Duitstalig) wil een "Victron Wechselrichter/Ladegeräte EasySolar C 12/1600/70-16 MPPT 100/50
Interface MK3-USB (VE.Bus to USB)" m.b.v. een Arduino dagelijks uitlezen en dit liefst verzenden via een mail en/of wegschrijven op een SD-kaart. Probleem is wel dat de locatie echt offgrid is (ongeveer 1200m hoogte in de Zwitserse Alpen) en dus qua verbruik zo min mogelijk. Zeker voor de wintermaanden waarbij niet altijd garantie is dat er iets aan accu bijgeladen kan worden.

Ik heb ook wat links gekregen, maar die zijn allemaal naar Duitstalige forums. Zijn er wellicht mensen hier die wat weten om dit uit te voeren of mij kunnen assisteren?
Programmeren van de Arduino of iets anders zou ik nog wel uit kunnen komen denk ik, maar qua hardware en dergelijke heb ik even geen idee waar te zoeken.

Mocht er meer informatie nodig zijn, zoals de links, dan kan ik dit geven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard28
JakeOfOz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:23:
Ik ben vandaag nog weer aan het testen geweest. Gisteren via VeConnect de config van de multiplus aangepast, zodat de frequentie-sturing van de SolarEdge goed zou moeten gaan. Bij het uitschakelen van het net zag ik namelijk niet de verandering in frequentie.
Een restart (en lichtelijk verbaasde vrouw in het donker) later, en de nieuwe config zat erop.

Vandaag bij een bijna volle batterij weer het net uitgeschakeld, en toen zag ik inderdaad 51 Hz. Alleen die bleef 51, en zelfs bij 96% bleef de SolarEdge met veel vermogen doorleveren. Toen heb ik het net maar weer aangeschakeld om de aardlekschakelaar te sparen.

Later nog een keer geprobeerd het net uit te zetten, na de accu weer wat leeg te hebben gehaald. Maar bij de tweede keer zag ik geen verandering in frequentie, zelfs niet bij hogere SOC van de accu.

Plaatje geeft de twee pogingen wel redelijk weer. Ik heb nu even geen idee waarom de tweede keer de frequentie niet zo werd aangepast.
En waarom de SolarEdge niet terug moduleert. De APS staat wel ingesteld. Maar het menu van SolarEdge verdient ook geen sterren in UI. Er zijn veel plekken waar je iets met de frequentie en power management in kunt stellen.

[Afbeelding]
Welke instellingen heb je in de Solaredge? Bij mij werkte het de ene keer dat ik het getest heb wel goed. De frequenties van Solaredge en Victron matchen wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITljZr7IhUqSjsYykY7sIPQKzXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMujQSKjaLPk3QJuYhOYwC6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwVkYKMtsmGSplfOp1Vmkpu4MDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv1w4iTiqm9viNrHE7ne4O7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L6LjY4Tgsuv5cbMyMGjw4PB2K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAdtoLx0kN9ox1VLnH57JsVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggeo9eXwmX2Ai2i4klOJ0m7qP00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MBFRxAPjiQxrptPr7IGAlvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Richard28 op 18-03-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Richard28 thanks. Ik had de meeste waarden hetzelfde staan, behalve de power reduction interface (laatste screenshot van jou, bovenste optie). Die stond bij mij op "CosPhi", maar jij hebt 'm op "RRCR, DRED" staan. De rest (ook de freqentiewaarden) zijn gelijk.

Heb het aangepast, kan hopelijk vanmiddag weer testen of het werkt. M'n Victron setup moet ook meewerken door de freqentie goed aan te passen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
JakeOfOz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:01:
@Richard28 thanks. Ik had de meeste waarden hetzelfde staan, behalve de power reduction interface (laatste screenshot van jou, bovenste optie). Die stond bij mij op "CosPhi", maar jij hebt 'm op "RRCR, DRED" staan. De rest (ook de freqentiewaarden) zijn gelijk.

Heb het aangepast, kan hopelijk vanmiddag weer testen of het werkt. M'n Victron setup moet ook meewerken door de freqentie goed aan te passen natuurlijk
Hier nog even de link naar de uitleg van Victron en Solaredge:

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
https://knowledge-center....rt-of-voltage-sources.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:13
Heeft iemand anders ook last van hoe DESS de batterijen oplaadt? Ik zou vinden dat hij de boel op maximaal vermogen moet opladen met goedkope prijzen.

Wat er bij mij nu gebeurd dat het systeem constant target SOC % aan het uitstippelen is. Dit is helemaal niet interessant. Als de stroom goedkoop is moet hij gewoon zoveel mogelijk laden als mogelijk is in mijn ogen. Nu stelt het systeem bijvoorbeeld in dat hij in een uur van 40 > 52% moet gaan. Hij maakt in het begin aanstalten naar de 52% op vol vermogen en als hij daarvoor dan al is, stopt hij met laden of gaat het systeem langzamer laden.

Ik heb al eindeloos met de parameters lopen klooien bij dynamic ESS met maximum charge power en dergelijke maar dat werkt toch niet goed allemaal. Iemand met dezelfde ervaringen en wellicht een oplossing?

Ik zet nu handmatig de minimum SOC op 95% en dan gaat het gewoon super.. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Marcjeno1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:51:
Heeft iemand anders ook last van hoe DESS de batterijen oplaadt? Ik zou vinden dat hij de boel op maximaal vermogen moet opladen met goedkope prijzen.

Wat er bij mij nu gebeurd dat het systeem constant target SOC % aan het uitstippelen is. Dit is helemaal niet interessant. Als de stroom goedkoop is moet hij gewoon zoveel mogelijk laden als mogelijk is in mijn ogen. Nu stelt het systeem bijvoorbeeld in dat hij in een uur van 40 > 52% moet gaan. Hij maakt in het begin aanstalten naar de 52% op vol vermogen en als hij daarvoor dan al is, stopt hij met laden of gaat het systeem langzamer laden.

Ik heb al eindeloos met de parameters lopen klooien bij dynamic ESS met maximum charge power en dergelijke maar dat werkt toch niet goed allemaal. Iemand met dezelfde ervaringen en wellicht een oplossing?

Ik zet nu handmatig de minimum SOC op 95% en dan gaat het gewoon super.. Heel irritant.
Omdat DESS zich blindstaart op de SOC. SOC is leidend ipv prijs. Het zou juist andersom moeten zijn. De prijs is bepalend en de SOC is alleen maar om te tunen/bepalen hoeveel uur iets gaat duren.
Dat is dus de reden dat ik DESS ook gewoon niet gebruik. Er zijn ook genoeg anderen hier die een eigen implementatie hebben om min of meer dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:13
V_ger schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Omdat DESS zich blindstaart op de SOC. SOC is leidend ipv prijs. Het zou juist andersom moeten zijn. De prijs is bepalend en de SOC is alleen maar om te tunen/bepalen hoeveel uur iets gaat duren.
Dat is dus de reden dat ik DESS ook gewoon niet gebruik. Er zijn ook genoeg anderen hier die een eigen implementatie hebben om min of meer dezelfde reden.
En hoe doen jullie dat dan? Met home assistant of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Marcjeno1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:06:
En hoe doen jullie dat dan? Met home assistant of iets dergelijks?
Voor inspiratie, zie:
MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Richard28 werkt toch nog niet lekker. Ondertussen alle settings wel gehad dacht ik. Maar de frequentie blijft toch op 50.3 Hz. Wat ook wel weer raar is, dat zit precies overal tussenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rre1DPkJaoS4N4YLtjBfFsmTmW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AoeOybKU4fopYrdhuIQ8cTEP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:54
JakeOfOz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:20:
@Richard28 werkt toch nog niet lekker. Ondertussen alle settings wel gehad dacht ik. Maar de frequentie blijft toch op 50.3 Hz. Wat ook wel weer raar is, dat zit precies overal tussenin.

[Afbeelding]
Kan nergens in je posts achterhalen welke settings je gebruikt op je Victron.

Staan die wel correct?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Als het goed is gewoon alles volgens de handleiding van Victron (die @Richard28 ook al linkte)
Dit is op de Victron direct, en de rest in VeConfig (die screenshot komt morgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCQIhv8ffmYMHliW2w13V6eIwKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxt0qeLkelTcnusNupA65Uba.jpg?f=fotoalbum_large

En met VeConfig ook de assistant goed ingesteld, die loopt ook van 50.2 Hz naar 51.2 Hz (en 51.5 voor shutdown)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
JakeOfOz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:41:
Als het goed is gewoon alles volgens de handleiding van Victron (die @Richard28 ook al linkte)
Dit is op de Victron direct, en de rest in VeConfig (die screenshot komt morgen)

[Afbeelding]

En met VeConfig ook de assistant goed ingesteld, die loopt ook van 50.2 Hz naar 51.2 Hz (en 51.5 voor shutdown)
Bij mij staat die power limiting er niet bij.
Dat ie de frequentie niet verder verhoogt zal ergens in de Victron moeten zitten lijkt mij.

Zojuist nog even geprobeerd maar denk dat er niet meer genoeg zon is..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2Lna7Gi0dEf4fyCYNcI_L3o3ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHJMepgJgNaI7UfkYPWY92vn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Richard28 op 19-03-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Maar bij jou staat er ook 49.9 Hz. Terwijl met de micro grid toch zou moeten beginnen op 50.2?

Heeft trouwens ook een paar seconden nodig om op te starten, weet niet hoe snel je screenshot is gemaakt na het uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
JakeOfOz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:07:
Maar bij jou staat er ook 49.9 Hz. Terwijl met de micro grid toch zou moeten beginnen op 50.2?

Heeft trouwens ook een paar seconden nodig om op te starten, weet niet hoe snel je screenshot is gemaakt na het uitschakelen.
Is wel vrij snel gemaakt na het uitschakelen, zal het zaterdag of zondag nog even proberen midden op de dag.
Ik vraag me af of Victron de frequentie op 50.2 gaat houden, dat weet ik niet meer. Bij 50.2 begint het afschakelen. Als victron de frequentie gewoon op 50Hz houd en dan bij te veel zonnestroom gaat verhogen is het ook prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Richard28 op 19-03-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamelover
  • Laatst online: 01-05 18:31
Bij mijn laatste test paar weken terug ging frequentie naar 50.8 hz bij 95% oplaadniveau
na afschakelen AC in en behoorlijk zon: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rnw8qRGaKUPkDJpCaSd-gYOkJ_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6O7YwykDg23F32V8OkNUzdz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door gamelover op 19-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 20:18
Vraagje, ik heb een AP Systems EZ1 microinverter en twee zonnepanelen op het dakterras liggen.

https://emea.apsystems.com/diy/ez1/

Deze ondersteund geen Modbus of andere protocollen maar energie meet ik door een TAPO socket plug. Is er een manier om deze toch toe te voegen aan de CERBO zodat deze gezien wordt als PV Inverter?
Pagina: 1 ... 43 ... 58 Laatste