Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 42 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:12
MJ de Bruijn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Mooi.
Ik neem aan dat je ook vanuit je browser verbinding kunt maken met Node Red.
Dit gaat via https://ip-adres-van-je-cerbo:1881

Je moet nu de volgende flow maken:

[Afbeelding]

Kopieer deze code en dan in Node Red:
Helemaal rechtsboven het icoon met de drie horizontale streepjes --> Import
Plak de gekopieerde code en klik op de knop Import.

Door te dubbel-klikken op de nodes kun je de instellingen zien.

De bovenste inject node stuurt om 20:00 de waarde -1000 naar het Grid setpoint.
De onderste inject node stuurt om 21:00 de waarde +10 naar het Grid setpoint.

Dit zou moeten doen wat je wilt.
[...]ik heb dit ingevoerd, maar ik zie niet dat er iets gebeurt, ik heb de tijd veranderd, maar nog gebeurt er niets

[ Voor 11% gewijzigd door Boerm op 17-02-2025 20:40 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:39:
Ik heb dit ingevoerd, maar ik zie niet dat er iets gebeurt, ik heb de tijd veranderd, maar nog gebeurt er niets
Zoek het Grid Setpoint op in je Remote Console: Settings --> ESS --> Grid setpoint.

Je kunt op het activeer-vakje van de insert-nodes klikken (om en om). Dat is het linker hokje van de grijze nodes. Dan zou je het Grid Setpoint moeten zien veranderen.

De insert-node activeert op het moment dat de ingestelde tijd wordt bereikt. Zorg dus dat deze in de toekomst ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
MJ de Bruijn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Mooi.
Ik neem aan dat je ook vanuit je browser verbinding kunt maken met Node Red.
Dit gaat via https://ip-adres-van-je-cerbo:1881

Je moet nu de volgende flow maken:

[Afbeelding]

[..

Kopieer deze code en dan in Node Red:
Helemaal rechtsboven het icoon met de drie horizontale streepjes --> Import
Plak de gekopieerde code en klik op de knop Import.

Door te dubbel-klikken op de nodes kun je de instellingen zien.

De bovenste inject node stuurt om 20:00 de waarde -1000 naar het Grid setpoint.
De onderste inject node stuurt om 21:00 de waarde +10 naar het Grid setpoint.

Dit zou moeten doen wat je wilt.
.]het werkt niet maar ik zie dat er bij jou connected onder de rechtse node staat en dat staat er bij bij mij niet onder

[ Voor 11% gewijzigd door Boerm op 17-02-2025 22:05 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:53
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:04:
[...]

.]het werkt niet maar ik zie dat er bij jou connected onder de rechtse node staat en dat staat er bij bij mij niet onder
Als je dat niet ziet staan verwacht ik dat de flow nog gedeployed moet worden.

Victron heeft zelf ook wat filmpjes gemaakt over Node Red. Heb je die al gekeken? Link

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
hood schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:08:
[...]

Als je dat niet ziet staan verwacht ik dat de flow nog gedeployed moet worden.

Victron heeft zelf ook wat filmpjes gemaakt over Node Red. Heb je die al gekeken? Link
heb ik gedaan, op het moment dat ik het doe zegt hij successfullly deployed , maar dan komt er nog niet connected eronder te staan en hij activeerd het ook niet, op de een of andere manier heeft hij denk ik geen contact met de cerbo
ik open node red in het vrm portaal en kan het niet vie het ipadres in de browser openen , dat lukt niet

[ Voor 8% gewijzigd door Boerm op 18-02-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:53
Boerm schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:02:
[...]

heb ik gedaan, op het moment dat ik het doe zegt hij successfullly deployed , maar dan komt er nog niet connected eronder te staan en hij activeerd het ook niet, op de een of andere manier heeft hij denk ik geen contact met de cerbo
ik open node red in het vrm portaal en kan het niet vie het ipadres in de browser openen , dat lukt niet
Zelf open ik hem vaak ook via vrm portaal omdat ik niet altijd op het zelfde thuis netwerk zit. Ik heb eigenlijk niks hoeven doen om het werkend te krijgen. Ik heb Venus large geïnstalleerd en node red geopend. De configuratie was al in orde. Wellicht Venus OS Large een factory reset geven. Settings > Venus OS Large features > Node-RED > Node_RED factory reset > Press to reset.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:04:
het werkt niet maar ik zie dat er bij jou connected onder de rechtse node staat en dat staat er bij bij mij niet onder
Open de ESS Control Node (de rechter blauwe) door dubbel-klikken.
Achter 'ESS' moet staan Venus Settings (of iets wat daar op lijkt).
Achter 'measurement' moet staan Grid Setpoint (of iets wat daar op lijkt).
Dan opslaan en 'Deploy'.
Laat even weten of er iets veranderd is of dat de waardes juist waren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
Een paar weken terug heb ik contact gehad met @MJ de Bruijn . Mijn idee is een topic te starten over Node-RED in de Venus OS omgeving. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen helaas maar er komen hier nu best veel vragen ineens op beginnersniveau. Morgen zal ik eens een begin maken met dat topic. Het idee is dat het een stap voor stap uitleg wordt voor diverse flows. Lijkt dat jullie wat?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Ik lees mee als newbee. Red me wel met Node red, maar heb (nog steeds) geen accu. Iknga mee lezen als het er komt.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
RikHa schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:30:
Een paar weken terug heb ik contact gehad met @MJ de Bruijn . Mijn idee is een topic te starten over Node-RED in de Venus OS omgeving. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen helaas maar er komen hier nu best veel vragen ineens op beginnersniveau. Morgen zal ik eens een begin maken met dat topic. Het idee is dat het een stap voor stap uitleg wordt voor diverse flows. Lijkt dat jullie wat?
@RikHa Heeft @MJ de Bruijn ook al niet zoets?

Maar ik juich ieder initiatief toe.

Verder zijn er ook Webinars hierover van Victron.

Verder kun je hier ook het nodige vinden.

Gebruik zelf Node-RED voor ruim 5 jaar. Naar mijn mening kun je je beter eerst verdiepen in Node-RED en dan Victron toevoegen. Dan kun je er veel meer uit halen.

Maar denk ik goed om te starten wat voor protocol de Victron Nodes gebruiken. Push / Pull, Client/Server, etc... En wat de voor en nadelen zijn ten opzichte van Modbus, MQTT.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22
En denken jullie dat diegenen die zowel de startpost als de zoekfunctie niet kunnen vinden dit topic wel kunnen vinden dan?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
V_ger schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:00:
En denken jullie dat diegenen die zowel de startpost als de zoekfunctie niet kunnen vinden dit topic wel kunnen vinden dan?
Misschien eerst een cursus hoe gebruik ik Google maken. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
RikHa schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:30:
Mijn idee is een topic te starten over Node-RED in de Venus OS omgeving.
Ik vind het een heel goed idee. Het zal niet eenvoudig zijn.
Indien je wilt kunnen we voor publicatie de inhoud bespreken.
Laat maar weten of ik iets kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik heb eerder een bijdrage gemaakt: Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen

Daar staan ook veel Node Red aspecten in, maar het veronderstelt al (veel) voorkennis.

Voor het prille begin moet een handleiding/cursus nog veel gedetailleerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:15:
[...]

Open de ESS Control Node (de rechter blauwe) door dubbel-klikken.
Achter 'ESS' moet staan Venus Settings (of iets wat daar op lijkt).
Achter 'measurement' moet staan Grid Setpoint (of iets wat daar op lijkt).
Dan opslaan en 'Deploy'.
Laat even weten of er iets veranderd is of dat de waardes juist waren.
het staat allemaal precies hoe je het beschrijft, maar hij voert het niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:23
Voor de node red starters begin hier eens
YouTube: Victron and Node-Red - Webinar - Part 1/3 - Getting Started
deel 2
YouTube: Victron and Node-Red - Webinar - Part 2/3 - Basic building blocks an...
deel 3
YouTube: Victron and Node-Red - Webinar - Part 3/3 - Complex flows and dashbo...

En voor Boerm
Als de flow gedployd is staan er dan groene blokjes en waarden on de Victron blokjes?
screenshot misschien?

YouTube: Victron and Node-RED Basics | Let’s get started! | EASY! | Part I
nog een voorbeeld van eerste stappen node red en victron, vanaf 11 minuut is een mooi voorbeeld, soc van je batterij uitlezen in een debug label.

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 18-02-2025 20:20 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Os5t39wuz3t_Eybk-jsYX9cCv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RnbD1FrdJBzNfWawxEx36EBP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Boerm op 19-02-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
IK heb hem zelf gemaakt en nu werkt hij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Bedankt allemaal voor de uitleg, ik heb de basis bekeken, en ik snap het een beetje hoe het werkt
ik heb al heel wat ideetjes om uit te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Node red buiten Victron is enorm veel van te vinden op youtube.

Ik log zelf alle interessante dat via Node red naar Influxdb, dat werkt een stuk beter dan alles met mqtt erin te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Boerm schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:44:
IK heb hem zelf gemaakt en nu werkt hij wel
Dat is fijn.
Het importeren van een flow is moeilijk omdat de namen vaak verschillen.
Toch fijn dat het voorbeeld je verder heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:29
Ik maak al langer gebruik van Node-Red in mijn Victron omgeving en ben erg tevreden met de mogelijkheden. Maar wat ik mis is een optie om net als in Home-assistant "Event-Status". Deze optie biedt in HA een mogelijkheid een event status voor een x ingestelde tijd te bekijken en dan een actie uit te voeren. ( bv indien 30sec geen beweging, dan licht uit) In HA maak ik hier veel gebruik van. Ik heb al veel gezocht op het internet maar kan voor Victron Node-Red niets vergelijkbaar vinden. Misschien is er onder jullie iemand die zegt, je moet dit doen of daar kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ok, bedankt voor jullie reacties allemaal. Lijkt me leuk om te gaan doen maar ik ben wel steeds druk. Ik ga nu even een weekendje naar Sevilla, wie weet doe ik tussendoor al iets.

En @MJ de Bruijn ; ok, ik zal een concept maken en dat eerst met jou overleggen. Top dat je dat wilt doen voor ons dummies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
[...]

De Victron MP is zeker niet het hoogtepunt van efficiency, maar dit is echt wel heel laag. Weet je zeker dat je correct meet, niet iets vergeet mee te tellen of iets?

Zelf meet ik op basis van de.diverse metingen die in VRM beschikbaar zijn. Sommige moet je dan nog even bewerken. Op basis daarvan kom ik over de afgelopen 365 dagen dus op 82%. Ik reken niet uit wat ie per dag doet.

Ik heb hier ergens mijn nodered flow al eens gepost.
Nog even terugkomen op bovenstaande.

Het lijkt erop, dat de lage efficiency het gevolg is van de stilstand verliezen in de grauwe dagen.
Voor heel februari zit ik nu op 100kWh wat de accu in is gegaan en 76kWh eruit.

Dat vind ik waardes die al vele malen accetabeler zijn :)

Het ontlaad vermogen heb ik, zolang ik de accu in de nacht gewoon leeg krijg op 1000watt gecapped voor de efficiency.

Gister een record, 29kWh verbruikt in huis en maar 3.6kWh afgenomen van het net. Voelt toch wel erg lekker :*)

Laadvermogen van de 48/3000 is wel iets te weinig om de 14kWh accu goed te benutten, gister was de accu bijv. 83% geladen en had ik toch 5.9kWh teruglevering, dat is toch een beetje zonde.

Vooralsnog wel erg content met de werking van de thuis-accu _/-\o_
Gaat over een jaar toch behoorlijk wat teruglevering schelen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 20:18
Hi All,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van de vraag waarom laad mijn accu niet op?

Situatie is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w-i0bouluByCkd7Yr1PHszsMmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msPiMLdyjMQ0ntnNIebXX4tc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai in groene modus, overtollige energie gaat niet naar de accu maar wordt teruggeleverd aan het NET. Maar in groene modus zou alle overtollige energie eerst naar de accu moeten gaan toch?

De optie "Kan er energie teruggeleverd worden" staat aan, moet ik deze dan uit zetten?

Help :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:50

basdej

OutSystems Consultant

Jeroennus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:13:
Hi All,

Zouden jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van de vraag waarom laad mijn accu niet op?

Situatie is deze:

[Afbeelding]

Ik draai in groene modus, overtollige energie gaat niet naar de accu maar wordt teruggeleverd aan het NET. Maar in groene modus zou alle overtollige energie eerst naar de accu moeten gaan toch?

De optie "Kan er energie teruggeleverd worden" staat aan, moet ik deze dan uit zetten?

Help :-)
Laadt je batterij wel op als je DESS uit zet?
En hoe lang heb je DESS al aan staan?

De groene modus werkte (voor mij) niet optimaal, zeker als er meer zon is dan verwacht. Daarvoor heb ik de volgende modificatie geinstalleerd:

https://community.victron...ar-feedin-green-mode/5432

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
Hoi Bas,

Ik heb DESS eigenlijk altijd aanstaan maar om te debuggen wat er mis gaat ook geexperimenteerd met uitzetten, en dan gaat hij gelijk laden. Ook als ik de DESS optie "kan er energie teruggeleverd worden" uitzet (dus nee) dan begint hij ook direct met laden.

Ik kan gewoon niet verklaren dat de groene modus niet werkt als de groene modus en bij overtollige energie direct gaat terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Jeroennus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:29:
Hoi Bas,

Ik heb DESS eigenlijk altijd aanstaan maar om te debuggen wat er mis gaat ook geexperimenteerd met uitzetten, en dan gaat hij gelijk laden. Ook als ik de DESS optie "kan er energie teruggeleverd worden" uitzet (dus nee) dan begint hij ook direct met laden.

Ik kan gewoon niet verklaren dat de groene modus niet werkt als de groene modus en bij overtollige energie direct gaat terugleveren.
Dan heeft het idd te maken dat er waarschijnlijk meer zon is dan de voorspelling. De DESS hack die ik in mijn vorige post noemde lost dat probleem op.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Jeroennus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:29:
Standaard DESS in green modus zal bij Victron zelden correct werken.
De voorspelling van de lokale zoninstralling welke Victron hanteert is immers crap.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
Dank voor jullie feedback, ik zal zeker eens kijken naar die "hack"!

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennus
Na het uitvoeren van de hack krijg ik de melding dat de Cerbo overbelast is.

Heb hem maar weer op de laatste firmware gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ies Korpershoek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:27:
Maar wat ik mis is een optie om net als in Home-assistant "Event-Status". Deze optie biedt in HA een mogelijkheid een event status voor een x ingestelde tijd te bekijken en dan een actie uit te voeren.
Waarschijnlijk kun je de Trigger Node gebruiken.
Deze heeft twee uitgangen. De eerste voor 'normaal' gebruik en de tweede als er een bepaalde periode geen bericht binnenkomt.
Ik gebruik deze als Watchdog om te zien of ieder uur een update van internet kan worden opgehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss0VdAt8fpSyPhqhc5rQMgYz2zU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WXSdnUe07GUmBtXVODqNVpCC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:21
basdej schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Laadt je batterij wel op als je DESS uit zet?
En hoe lang heb je DESS al aan staan?

De groene modus werkte (voor mij) niet optimaal, zeker als er meer zon is dan verwacht. Daarvoor heb ik de volgende modificatie geinstalleerd:

https://community.victron...ar-feedin-green-mode/5432
Ik heb niet zo lang een Multiplus met accu en heb vorige week DESS aangezet en constateerde gisteren en vandaag dat ie onvermijdelijk batterij-energie moet gaan dumpen omdat zn planning rekening hield met een veel groter verbruik (mn warmtepomp doet laatste paar dagen nauwelijks iets in vergelijking met continu vol vermogen toen ik de Victron aansloot). Die "hack" lijkt me wel nodig omdat DESS dus geen hercalculatie schijnt te kunnen maken blijkbaar. Ik heb net paar node red dingetjes bekeken, ook omdat t hier aan de orde was bij een vraag, maar dit is geloof ik niet via node red. Hoe gaat dit wel? (Ik vond installatie Victron moeizaam omdat ik onverwacht een oude Windows laptop moest herstarten om mn systeem werkend te krijgen, heb ik voor alles met Victron een Windows pc/laptop nodig? Dan kan ik beter ervoor zorgen dat die oude niet meer gebruikte laptop weer up to date is met virusscanners etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Je hebt alleen een windows laptop nodig om initieel het systeem te configureren.
Daarna kan je alles rechtstreeks bedienen of op afstand via een iOS of Android app.

DESS loopt via de Victron servers waaardoor het niet adequaat snel kan reageren.
Er wordt momenteel aan gewerkt om DESS lokaal te kunnen laten draaien.
Maar dat is nog niet op eindconsumentenniveau uitrolbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Independent op 23-02-2025 20:15 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
As we speak is mn batterij soc 70% en de planning van DESS groen modus is opnieuw even later vanavond 10%, dus net als gisteren gaat ie straks, ipv eerder tegen hogere prijzen, batterij op vol vermogen dumpen op t net.
Hoe voorkom ik dat t handigst ? Als ie zo blijft functioneren is het handiger om alles te wissen en opnieuw te installeren, zodat ie niet leert dat warmtepomp 20kwh ofzo aan load gedurende de hele dag is.
*ik heb nu net in dess instellingen beperking op terugleveren net geactiveerd, kijken of ie zich daar aan houdt en of ie dan niet vannacht vrolijk het laden van mn auto gaat ondersteunen tegen de 1 cent per kwh prijs lol

[ Voor 20% gewijzigd door Vdvmark op 23-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroennus
Ik heb de "hack", geïnstalleerd en ondanks eerder werkt het nu eindelijk naar behoren. Veel logischer gedrag als eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Om 0:00 is de Victron gestopt met ontladen, toen mocht ie blijkbaar afwijken van gepland soc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Jeroennus schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:58:
Ik heb de "hack", geïnstalleerd en ondanks eerder werkt het nu eindelijk naar behoren. Veel logischer gedrag als eerst.
Goed om te horen!

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 07:13
Ben nu al een tijdje aan de gang met trade mode op Tibber. Wat ik eigenlijk heel irritant vindt is dat er een planning gemaakt wordt met het laden en ontladen en wanneer dan prijzen van morgen (ong 13:00 elke dag) weer een herevaluatie plaatsvindt. Eigenlijk zou mijn nu volle batterij gaan ontladen vanavond. Nu zijn de prijzen morgen nog beter geworden en gaat hij dus wachten met ontladen tot morgen. Stel dat overmorgen nog betere prijzen zijn zit ik dus al dik 2 dagen met een volle accu..

Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09

MrFish

Untitled

Marcjeno1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
Ben nu al een tijdje aan de gang met trade mode op Tibber. Wat ik eigenlijk heel irritant vindt is dat er een planning gemaakt wordt met het laden en ontladen en wanneer dan prijzen van morgen (ong 13:00 elke dag) weer een herevaluatie plaatsvindt. Eigenlijk zou mijn nu volle batterij gaan ontladen vanavond. Nu zijn de prijzen morgen nog beter geworden en gaat hij dus wachten met ontladen tot morgen. Stel dat overmorgen nog betere prijzen zijn zit ik dus al dik 2 dagen met een volle accu..

Iemand hier een oplossing voor?
Dat gebeurt hier niet. Hier is de planning vanavond ontladen, en morgen zelfs 2x laden en ontladen. Ik denk dat dit afhangt van de gekozen parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
MrFish schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Dat gebeurt hier niet. Hier is de planning vanavond ontladen, en morgen zelfs 2x laden en ontladen. Ik denk dat dit afhangt van de gekozen parameters.
Gebruik jij ook Tibber? Welke parameters gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Marcjeno1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Gebruik jij ook Tibber? Welke parameters gebruik jij?
Yes, ook Tibber. Prijs: (p+0.10154)*1.21+0.0248 (inkoop en verkoop - standaardformule gaat nog uit van EB 2024 en oude inkoopvergoeding). 16 kWh batterij, 5 kW laden en ontladen, 1 cent/kWh batterijkosten. De systeemefficientie heb ik handmatig in de dbus op 81% gezet (standaard is 90%, dat is echt te optimistisch).

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 24-02-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjeno1
MrFish schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Yes, ook Tibber. Prijs: (p+0.10154)*1.21+0.0248 (inkoop en verkoop - standaardformule gaat nog uit van EB 2024 en oude inkoopvergoeding). 16 kWh batterij, 5 kW laden en ontladen, 1 cent/kWh batterijkosten. De systeemefficientie heb ik handmatig in de dbus op 81% gezet (standaard is 90%, dat is echt te optimistisch).
Thanks voor je snelle reactie, ga er ook eens mee aan de gang. Staat ergens uitgelegd hoe ik dat kan wijzigen in de dbus? 90% haal ik nooit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Marcjeno1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Thanks voor je snelle reactie, ga er ook eens mee aan de gang. Staat ergens uitgelegd hoe ik dat kan wijzigen in de dbus? 90% haal ik nooit namelijk.
Inloggen met SSH op je Cerbo (even googlen hoe dat moet). Dan het volgende commando
code:
1
dbus -y com.victronenergy.settings /Settings/DynamicEss/SystemEfficiency SetValue 81

Ik weet niet of deze instelling een reboot overleeft. Ik weet wel zeker dat het een Venus OS update niet overleeft (even het commando opnieuw uitvoeren).

Ik gebruik 81%. Ontladen gaat bij mijn vermogens met ca 95%, laden met ca 93% volgens deze mooie metingen. Dat komt heel aardig overeen met wat ik zelf zie op mijn 3x MP 5000.

Dan is de roundtrip efficiency ca 95%*93% = 88 %. Dan neem ik nog wat marge ivm batterij-verliezen (paar % zie update hieronder) en omdat ik geen onzin-cycli wil doen voor een paar cent winst. Zodoende heb ik 81% RTE genomen (90% in elke richting).

Mijn planning ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abBZAxGtnfx9FIr9T7eADv0O9kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/91JGza2SmUB6zLAq12N7RcOJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETfAThVE7K6mD5-fb1Zjl4nxZy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOaqq5xebbrhMjRufYrEBpqH.png?f=fotoalbum_large

Edit, toevoeging over het schatten van de batterij-efficientie. Gisteren deed ik een relatief snelle laad-ontlaad cyclus (laden met 100 A, uur later ontladen met 140 A; totale tijd 6 uur). Toen ging er 14.93 kWh de batterij (16x MB31) in en kwam er 13.96 kWh uit (10% -> 100% -> 10%) volgens mijn SmartShunt, dus ca 94%. De relatief hoge (ont)laadstroom speelt daar zeker een rol bij; daardoor is de spanning bij ontladen ca 51 V en bij laden boven de 54 V. Dit spanningsverschil is direct de veroorzaker van dit verlies.

De totale RTE wordt dan dus 95% * 93% * 94% = 83%.

[ Voor 30% gewijzigd door MrFish op 24-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47
Marcjeno1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Je kunt het ook met Node Red wijzigen. Misschien iets makkelijker?

Die bovenste gele is “Custom Input ” en die onderste is “Custom Control”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aQVpZ_Gl8rmii_XfLoLEGb5GwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwHq0p4WrZSJHLYlGWqbAUaH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 25-02-2025 09:22 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Ik gebruik hier 2 Victron systemen gebaseerd op de MP. Voor energie meting maak ik gebruik van de Homewizard P1 en de Venus OS add-on van Back2Basic dbus-home-wizzard-energy-p1.

Al lang had ik de wens om de HW p1, die over wifi werkt, te vervangen door een P1 met netwerk aansluiting.
Na wat zoeken kwam ik bij de firma Smart Stuff die binnen hun interessante producten range 3 P1 meters met netwerk aansluiting hebben
Hiervan heb ik de Ultra mini dongle besteld. ( 50,76 euro )
Het device heeft een goede web UI en interessante API.
Het was mijn voornemen om de software van de add-on zo aan te passen dat ik deze API kon lezen en gebruiken.

In een contact met de eigenaar gaf ik aan wat ik wilde doen. Mooier zou het zijn als ik zijn software kon aanpassen zodat ik een API kon maken die 1-1 uitwisselbaar zou zijn met Homewizard P1 en de add-on zonder aanpassingen zou kunnen gebruiken.
Dit vond hij een leuk idee.

Een paar uur later kreeg ik een email waarin de eigenaar aangaf een nieuwe firmware te hebben waarin zo'n API beschikbaar is.
Zelfs de api URL was identiek

IK heb deze firmware geïnstalleerd en in de config van de add-on alleen het IP van de meter aangepast.
Na herstart van de add-on werkte de Venus / Cerbo Gx gewoon door met de waarden uit die API
Gewoon Super

Zo zie je maar er bestaan nog uiterst klantvriendelijke bedrijven die net een stapte verder gaan.

Ik vond het belangrijk dit te delen, misschien kan iemand er iets mee.

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:38
Mijn Victron systeem draait nu een paar dagen met DESS aan, nu zie ik dat de zonnepanelen altijd terug word geleverd aan het net. ook als de accu's overdag niet vol zitten en niks doen. ik wil deze energie overdag graag in mijn accu opgeslagen hebben en zodra de DESS bepaald dat we terug gaan leveren (prijzen hoog) dat dan ook de zonnepanelen indien van toepassing terug gaan leveren.

heb ik het goed dat dat de optie: ESS - Net teruglevering - Beperken systeem teruglevering, is?

als ik die aanzet zie ik inderdaad dat het overtollige naar de accu gaat, maar weet iemand wat er gebeurd als de accu's gaan terugleveren? gaan de zonnepanelen dan uit? of gaan ze ook automatisch dan mee terugleveren?

bedankt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Ik wilde deze data over de efficiëntie van de MP 5000 in een iets handiger formaat gieten, om betere keuzes te kunnen maken mbt het aansturen van mijn Victron setup. Daarom heb ik hieronder de laad- en ontlaadefficiëntie in één grafiek gezet. Voor de open symbolen heb ik het standby-verbruik van de omvormer (13.5 W bij laden, 20 W bij ontladen) eraf getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FC8Vlz_FdiTQo_krJ2840Vua50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jQJDDOwfsr0I6NEx2tnUcaw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 27-02-2025 15:22 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:35
Het standby verbruik van mijn huis is 150-200 watt. Dat betekend dat je met een MP5k een efficiëntie haal van ca 90-93% volgens mij. Klopt dit?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Volgens de gegevens van Victron wel, maar je kunt het gemakkelijk nameten. De Multiplus meet de AC en DC op de batterij en die kloppen goed. Ik meet 5-10% lager dan aangegeven.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• MrFish

MrFish

Untitled

Impossibl3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:00:
Het standby verbruik van mijn huis is 150-200 watt. Dat betekend dat je met een MP5k een efficiëntie haal van ca 90-93% volgens mij. Klopt dit?
Op basis van de data verwacht ik 88–91% voor 150–200 W met één MP 5k. En met een 3-fase setup ga je een stuk omlaag (71–77%).

Ga je veel handelen, dan is 3-fasen setup waarschijnlijk efficiënter, omdat je veel vaker de hogere vermogens gebruikt.

• Impossibl3
MrFish schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Op basis van de data verwacht ik 88–91% voor 150–200 W met één MP 5k. En met een 3-fase setup ga je een stuk omlaag (71–77%).

Ga je veel handelen, dan is 3-fasen setup waarschijnlijk efficiënter, omdat je veel vaker de hogere vermogens gebruikt.
Ik bedoelde eigenlijk met ontladen alleen. Het laden zal al snel met hogere vermogens gaan wegens PV overschot of goedkope stroomprijzen. Geld verdienen met handelen zie ik niet zo 123 gebeuren. Het belangrijkste is NOM en in de winter mijn warmtepomp "goedkoop" laten draaien (dus goedkoop inkopen op dure uren NOM).

Eerst dacht ik over een 3 fase systeem na maar de nadelen worden steeds groter tov een 1 fase systeem. Mijn gedachten daarover zijn:
* (nog) een stabiel stroomnet dus het hele huis op UPS is onnodig complex
* 1 MP5k of Multi RS Solar denkt 95% van mijn verbruik als ik naar de P1 export/import kijk (ook als de WP draait)
* Kosten van 3 fase vs 1 fase
* In NL doet de meter aan intern salderen
* Mocht het net er echt uit knallen dan wil ik voornamelijk de vriezer (die naast de MP/MultiRS staat) laten draaien. Dat kan ook op 1 apparaat ipv 3.

Victron beveelt overigens zelf een EasySolar-II GX aan voor kleine woningen https://www.victronenergy...id/small-residential-home

(Het mooiste zou 1 3fase MP, Quatro of Multi RS Solar zijn zodat je er geen 3 nodig hebt voor een 3fase woning).

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:38
Impossibl3 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk met ontladen alleen. Het laden zal al snel met hogere vermogens gaan wegens PV overschot of goedkope stroomprijzen. Geld verdienen met handelen zie ik niet zo 123 gebeuren. Het belangrijkste is NOM en in de winter mijn warmtepomp "goedkoop" laten draaien (dus goedkoop inkopen op dure uren NOM).

Eerst dacht ik over een 3 fase systeem na maar de nadelen worden steeds groter tov een 1 fase systeem. Mijn gedachten daarover zijn:
* (nog) een stabiel stroomnet dus het hele huis op UPS is onnodig complex
* 1 MP5k of Multi RS Solar denkt 95% van mijn verbruik als ik naar de P1 export/import kijk (ook als de WP draait)
* Kosten van 3 fase vs 1 fase
* In NL doet de meter aan intern salderen
* Mocht het net er echt uit knallen dan wil ik voornamelijk de vriezer (die naast de MP/MultiRS staat) laten draaien. Dat kan ook op 1 apparaat ipv 3.

Victron beveelt overigens zelf een EasySolar-II GX aan voor kleine woningen https://www.victronenergy...id/small-residential-home

(Het mooiste zou 1 3fase MP, Quatro of Multi RS Solar zijn zodat je er geen 3 nodig hebt voor een 3fase woning).
Even wachten tot ie uit is ;)
https://suministrosdelsol...ype-inverter-charger.html

• Impossibl3
Als het maar een mppt heeft voor 800 volt en geen 800 volt accu nodig heeft. Dat vind ik wel wat spannend. Kan je zo 1 op 1 je Porsche Taycan accu aan de Victron hangen 😅.

Als er eentje uit komt met een 48 volt accu systeem is dat perfect.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het laadvermogen van de 48/3000 is voor mijn setup toch te beperkt. Ik zie te vaak terugleverde kWh's terwijl de accu niet vol zit, zonde.

Ben er denk ik wel over uit dat ik maar naar een 5kv GX ga upgraden. Maar nu zat ik mij af te vragen, raakt de MP verstoort als ik naast de MP een 48v/35a lader op de pylontech zet zodat ze beiden tegelijk de accu kunnen gaan laden. De lader kan ik slim schakelen bij via HA bij hoge PV opwek.

Voordeel van deze setup is dat ik ook een mogelijkheid creëer waar ik de accu kan voeden met V2L van de auto :P

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2025 23:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

swat!

computeraar

revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:20:
Het laadvermogen van de 48/3000 is voor mijn setup toch te beperkt. Ik zie te vaak terugleverde kWh's terwijl de accu niet vol zit, zonde.

Ben er denk ik wel over uit dat ik maar naar een 5kv GX ga upgraden. Maar nu zat ik mij af te vragen, raakt de MP verstoort als ik naast de MP een 48v/35a lader op de pylontech zet zodat ze beiden tegelijk de accu kunnen gaan laden. De lader kan ik slim schakelen bij via HA bij hoge PV opwek.

Voordeel van deze setup is dat ik ook een mogelijkheid creëer waar ik de accu kan voeden met V2L van de auto :P
Dit kan in ieder geval met een Victron skylla 48/25.
Bij mij ziet de Cerbo gewoon een negatieve dc-load als ik de lader aan heb.

Aangezien je naar een 5k GX gaat, gok ik dat die 3k ook een GX is? In principe zou je daar makkelijk los (dus de mp's niet gekoppeld) mee moeten kunnen invoeden. Zet je er nog een omschakelaar bij waarmee je schakelt tussen het GRID/V2L :)

Ik heb zelf nog een spare MPII 5k liggen maar daar zit geen Cerbo in/bij, en gekoppeld met de 3 andere MPII's gaat het niet. 48V/25A is maar so so in winterse tijden :) Dus ik ben wel benieuwd of het lukt!

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online

Ik heb een MP2GX 3000 met een extra lader en is geen probleem. Alleen de SOC klopt niet. Heb wel overwogen om naast een MP2GX 3000 een MP2 5000 te zetten, maar het verlies van 2x15% vindt ik te groot. Een omvormer heeft een verlies van 3-5% en een losse lader 10%.
Ik heb begrepen dat de auto een signaal moet mee sturen om V2L werkende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wanneer je dan toch de bestaande MPII gaat upgraden waarom zet je daar dan je "oude" MPII 3000 niet voor in en regel je het laden vanuit de V2L niet terug tot een 2500 W?
Een lastomschakelaar met het grid moet er dan ook niet tussen want in het Victronsysteem wordt dat dan gezien als een van het net afgezonderd DC laadsysteem en niet als een generator.

[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
peter123 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:14:
[...]
Ik heb begrepen dat de auto een signaal moet mee sturen om V2L werkende te krijgen.
Een EV met V2L functie is normaal voorzien van een adapter voor de laadpoort.
Afhankelijk van de versie OEM bijgeleverd of je kan deze bijbestellen.
In de UK kan je bv. EV adpaters bestellen waar al een vaste stroomkabel aan gemonteerd is om bv. te koppelen aan een Victron omvormer/lader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmbaKu1bIZYTJROFK03R5K7N19k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYkj708RSQsbOPGLNvnQEwRU.jpg?f=fotoalbum_large
Wanneer je deze in de laadpoort plugt krijgt de EV automatisch het signaal dat de EV moet gaan terugleveren. Maar dat terugleveren start pas wanneer er een verbruikersvraag naar de adapter gestuurd wordt. Dat kan dus ook een signaal vanuit Victron zijn.
Daarna heb je meerdere opties:
- Je vervangt je MPII door een Quatro II en sluit op de tweede AC IN een stroomkabel aan met aan het uiteinde een stekker welke je in de adapter plugt. Dan werkt het als een generator.
- Je plaatst een tweede MPII voor de EV en sluit op de netingang een stroomkabel aan met aan het uiteinde een stekker welke je in de EV adapter plugt. Dan werkt het als een afzonderlijke DC leverancier.

Beide opties kan je in het Victron systeem configureren als een manuele of automatische aan/uit generatorfunctie.
Plug je de laadkabel tussen de MPII dan in de EV en je zet de generator op bv. autofunctie gebeurt er niets tot de batterij de ingestelde waarden heeft bereikt. Bv. vanuit de EV pas beginnen te laden waneer de SoC van de accu onder 50% daalt en het laden vanuit de EV terug stoppen wanneer de SoC van de batterij 90% heeft bereikt.
Je kan ook gewoon instellen met hoeveel Ampère er vanuit de EV geladen moet worden. Wel beperkt tot het maximum van de EV, meestal 16A.
Je kan dat ook niet ongewild overbelasten. In de adapter zit een veiligheid. Wanneer deze een vraag van meer dan 16A waarneemt zal deze het terugleveren vanuit de EV onmiddellijk afschakelen en de veiligheid op de HV accu activeren. Je dient het terugleveren vanuit de EV dan wel manueel terug te activeren. Maar dat kan je voorkomen door in het Victronsysteem de vermogensvraag bv. te beperken onder de max. terugleverwaarde van de EV. Bv. 12A ipv 16A.

Ik heb de twee opties (Quatro II 5 kVA en dubbele MPII 5 kVA) in bedrijf op een EV met V2L.

Verlies ook niet uit het oog dat om V2L beschikbaar te houden de EV tot 300W continu vermogen vraagt.
Een aanzienlijk verlies wanneer je V2L deels of uitsluitend als generator wil inzetten om real time (laag) verbruik af te dekken.

[ Voor 42% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Beste Allemaal

Ik maak gebruik van grafische mogelijkheden van Node Red en kom daarmee aardig uit de voeten.
Nu wil ik wat meer met Java Scripts gaan doen en de function Node. In Home Assistant maak ik daar regelmatig gebruik van en dat lukt aardig. Nu wil ik dit ook inzetten in de Node Red van Victron.
Waar ik tegenaan loop is, en misschien heel dom, hoe refereer ik aan status van een device parameter.
bv als ik in een IF statement de mode status van de MPPT wil gebruiken. In Home Assistant weet ik hoe dat gaat, maar na lang zoeken heb ik dat voor Victron niet kunnen vinden. Misschien kan iemand mij in de goede richten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Ies Korpershoek zoiets bedoel je
https://community.victron...toring-in-node-red/9354/2
Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/victron/optimized/2X/1/1fd4da0faccb6178807cca61a9f71a256564ac97_2_315x500.jpeg

Hier op de github pagina van Victron staan de meeste ook nog op https://github.com/victro...master/docs/USER_GUIDE.md

[ Voor 23% gewijzigd door habbekrats op 01-03-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:14:
Waar ik tegenaan loop is, en misschien heel dom, hoe refereer ik aan status van een device parameter.
Je hebt goed gezocht en het niet gevonden. Dat klopt. Het is er namelijk niet.

De status van devices komt uit de bijbehorende device-node. De uitvoer hiervan gaat als msg als input naar de Javascript node. In Javascript lees je in een loop alle inkomende msg's en ken je de payload toe aan de gewenste parameter, afhankelijk van naam of topic. Wanneer alle parameters gevuld zijn (niet meer null) verlaat je de loop en doe je de gewenste processing.
Gebruik context. parameters!

In de processing bepaal je bijvoorbeeld een nieuwe waarde voor een device. Deze plaats je in de payload van een uitvoer-msg. De uitvoer van Javascript stuur je als input naar een set device node.
Als je meerdere devices wilt wijzigen maak je meerdere uitvoer-punten voor je javascript.
Je kunt ook meerdere msg's als een treintje na elkaar sturen maar dat is alleen nodig als je heel veel devices wilt wijzigen.

Voor een indruk zie:
Victron MESS - Mijn ESS
De oranje/roze node zijn Javascript. Je ziet de input en de output van msg's van en naar device-nodes.

De javascript staat in:
MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"

De start-loop bevat de toewijzing van alle parameters.
Dan zie je een test of alle benodigde gegevens binnen zijn. Een heleboel ongelijk null.

[ Voor 9% gewijzigd door MJ de Bruijn op 01-03-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Veel van de nodes gebruik ik, dit is wel duidelijk.
Maar nu wil ik bv de 'MPPT operation mode' value in een java script gebruiken binnen de "Function" node.
zo iets als

Var = mppt operation mode
IF var == 1
doe dit
Else if var == 2
doe dit

In home assistant gaat dit zo
const ha = global. Get('homeassistant').homeAssistant.states;
const totalpower = ha["sensor.grid_totaal_power"].state;
if totalpower > x

Een soortgelijke methode voor Victron node red heb ik niet gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:31:
Veel van de nodes gebruik ik, dit is wel duidelijk.

In home assistant gaat dit zo
const ha = global. Get('homeassistant').homeAssistant.states;
const totalpower = ha["sensor.grid_totaal_power"].state;
if totalpower > x

Een soortgelijke methode voor Victron node red heb ik niet gevonden
Klopt. Dat bestaat niet.
Je moet een node maken voor sensor.grid_totaal_power.state.
De uitvoer daarvan stuur je naar je functie node.
Daar lees je de invoer payload en kent deze toe aan een parameter, bijvoorbeeld "context.grid_totaal_power". Daarmee kun je dan je test uitvoeren.
Suggestie: bestudeer de javascript van het voorbeeld dat ik hierboven gaf.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 01-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peter123 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb een MP2GX 3000 met een extra lader en is geen probleem. Alleen de SOC klopt niet. Heb wel overwogen om naast een MP2GX 3000 een MP2 5000 te zetten, maar het verlies van 2x15% vindt ik te groot. Een omvormer heeft een verlies van 3-5% en een losse lader 10%.
Welke lader heb jij ? Heb jij nog een busbar toegepast of heb je de lader met de accu rechtstreeks op de Victron AC zijnde aangesloten ? Is de efficientie van de losse lader veel beter?

Het probleem met de SOC heb ik niet omdat de Victron het BMS van de pylontech uitleest.

Ik heb een Model 3, daar is nu een losse (third)party adapter voor te krijgen, en die levert gewoon 230 met een zuivere sinus, daar zou ik dus gewoon direct de 48v lader op kunnen prikken :).

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 01-03-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft er iemand toevallig een yaml om de RTE op een dashboard te krijgen in Home Assistant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Welke lader heb jij ? Heb jij nog een busbar toegepast of heb je de lader met de accu rechtstreeks op de Victron AC zijnde aangesloten ? Is de efficientie van de losse lader veel beter?

Het probleem met de SOC heb ik niet omdat de Victron het BMS van de pylontech uitleest.

Ik heb een Model 3, daar is nu een losse (third)party adapter voor te krijgen, en die levert gewoon 230 met een zuivere sinus, daar zou ik dus gewoon direct de 48v lader op kunnen prikken :).
Ik heb een Chinese 25A lader met een efficiëntie van 89% die via een zekering direct aan de polen van de EVE cellen zit. Het laden is ongeveer even efficiënt als de Victron.
Helaas heb ik een Opel Ampera E. Die ondersteund geen V2L.
Zit nog wel te wachten op een autolader die DC kan laden naar mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peter123 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Ik heb een Chinese 25A lader met een efficiëntie van 89% die via een zekering direct aan de polen van de EVE cellen zit. Het laden is ongeveer even efficiënt als de Victron.
Helaas heb ik een Opel Ampera E. Die ondersteund geen V2L.
Zit nog wel te wachten op een autolader die DC kan laden naar mijn auto.
De MP48/3000 was binnen een paar uur verkocht, de 5000GX staat in bestelling. Hopelijk deze week schroeven :)

Die losse lader is wel zeker iets om in het achterhoofd te houden.
Voor V2l op DC heb je CCS2.0 nodig, geen idee of de Ampera E dat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48

thido

Tilburg

revolution-nl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:00:
[...]

De MP48/3000 was binnen een paar uur verkocht, de 5000GX staat in bestelling. Hopelijk deze week schroeven :)
Zag hem staan, als het geen GX uitvoering was had ik je ook een bericht gestuurd ;-)
Heb een 3000GX hangen en wil er wel een (of twee) bij voor de andere fases.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-09 21:28
@thido volgens mij heb je maar 1 GX nodig en daar kun je "niet-GX" MP's naast hangen en koppelen met de VE.bus.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:48

thido

Tilburg

DiXY schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:54:
@thido volgens mij heb je maar 1 GX nodig en daar kun je "niet-GX" MP's naast hangen en koppelen met de VE.bus.
Dat klopt, daarom was die van @revolution-nl niet interessant voor mij, dat was namelijk ook een GX uitvoering, en die heb ik al hangen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nog een vraagje, ik zag gisteren een mooie video waar je een android tablet met een installatie kan omtoveren tot remote screen. Dit lijkt mij erg gaaf als remote (wifi) scherm in de woonkamer alleen heb ik nog een cosmetisch foutje, binnen de remote console wordt het verbruik op de AC-loads verkeerd weergegeven, ik heb het idee dat dit komt omdat de Victron denkt dat hij op L1 is aangesloten terwijl op L3 is aangesloten.

Ik kan alleen nergens vinden waar ik dit kan aanpassen. Of kan ik niet bij de instelling omdat ik homewizard p1 "integratie" gebruik waardoor ik instellingen mis

Edit
Lijkt aan de homewizard configuratie te liggen in de config.ini

/data/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1/config.ini en L1Position = 1 wijzigen, in mijn geval naar 3 dus

Aanpassen werkt helaas niet, configuratie item lijkt ook voor de Shelly te zijn waar het homewizard project een afgeleide van is.

Iemand ervaring mee?

[ Voor 68% gewijzigd door revolution-nl op 03-03-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

swat!

computeraar

revolution-nl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:27:
Nog een vraagje, ik zag gisteren een mooie video waar je een android tablet met een installatie kan omtoveren tot remote screen. Dit lijkt mij erg gaaf als remote (wifi) scherm in de woonkamer alleen heb ik nog een cosmetisch foutje, binnen de remote console wordt het verbruik op de AC-loads verkeerd weergegeven, ik heb het idee dat dit komt omdat de Victron denkt dat hij op L1 is aangesloten terwijl op L3 is aangesloten.

Ik kan alleen nergens vinden waar ik dit kan aanpassen. Of kan ik niet bij de instelling omdat ik homewizard p1 "integratie" gebruik waardoor ik instellingen mis

Edit

/data/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1/config.ini en L1Position = 1 wijzigen, in mijn geval naar 3 dus

Aanpassen werkt helaas niet, configuratie item lijkt ook voor de Shelly te zijn waar het homewizard project een afgeleide van is.

Iemand ervaring mee?
Wellicht kan je dit instellen middels veconfigure.
Dat moet met een MK3-usb, welke je wellicht niet hebt i.v.m. je enkel-fasig systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ6xvmmrImem0772AwnoE19KSO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m6NK3J7haQwBesCcztOQ50YW.png?f=fotoalbum_large

edit: ik zal kijken of ik dit van de week kan testen voor je, ik heb nog een spare MPII 5k liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 04-03-2025 12:03 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa

Edit

Is er een reden dat je hem op L3 hebt?

Iemand ervaring mee?
Ik meen dat het Victron systeem bij 1 omvormer op 3 fasen er vanuit gaat dat hij dan op F1 wordt aangesloten. De info van de P1 poort komt dan in jouw geval dan niet overeen met wat Venus OS verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek

Edit

1 of 3 fase werkt prima.
Welke versie van de dbus-Home-Wizzard-Energy-P1 werk je.
In het verleden is er een versie geweest die een fout had m.b.t. 1 of 3 fase.
Ik heb dat aan de 'maker' van de add-on gerapporteerd en hij heeft het aan gepast.
Als je in de dbus-Home-Wizzard-Energy-P1.py gaat via de editor in line 169 - 205.
kijk onder if phases == 3 kijk of hier wel l1 l2 en l3 staan. in de oude versie stond daar alleen l1

Misschien is dat jouw oplossing

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
ik heb een probleempje
mijn solaredge omvormer heb ik aan gesloten op critische uitgang van de victron multiplus 2
ik draai DESS groene mode
nu valt de omvormer uit op het moment dat het uren tarief negatief is, terwijl mijn batterij nog niet half geladen is
is er een instelling in de victron dat ik dat uit kan zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Boerm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:31:
ik heb een probleempje
mijn solaredge omvormer heb ik aan gesloten op critische uitgang van de victron multiplus 2
nu valt de omvormer uit op het moment dat het uren tarief negatief is, terwijl mijn batterij nog niet half geladen is
Waarschijnlijk is dit een instelling van je SolarEdge. Die heeft sinds een tijdje de optie om uit te schakelen bij negatieve prijzen.
Zoek in je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Waarschijnlijk is dit een instelling van je SolarEdge. Die heeft sinds een tijdje de optie om uit te schakelen bij negatieve prijzen.
Zoek in je instellingen.
bedankt ik heb een paar maanden terug die instellingen bekeken en waarschijnlijk aan laten staan

[ Voor 34% gewijzigd door Boerm op 05-03-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej

basdej

OutSystems Consultant

Boerm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:31:
ik heb een probleempje
Je zou beter bij negatieve je prijzen je batterij kunnen opladen uit het net ipv je zonnepanelen te gebruiken! Levert je nog geld op ook!

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
basdej schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:23:
Je zou beter bij negatieve je prijzen je batterij kunnen opladen uit het net ipv je zonnepanelen te gebruiken! Levert je nog geld op ook!
Sorry, oeroude discussie. Hangt van salderings-saldo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 08:46
Hallo Tweakers,

Ik heb een thuisaccu 3 multiplus 5000 victron +- 48 kwh en 30 stuk zonnepanelen. En ik heb een laadpaal van Charge Amp Dawn met loadbalancer van Tibber

Voor de zonnenpanelen heb ik een pv meter (voorafschalen wanneer de accu vol zit.)
Voor de laadpaal heb ik ook een pv meter (zodat hij niet het stroom uit mijn accu haalt om de auto te laden.)

Nu is mijn vraag.

Is het mogelijk dat wanneer beide aan het laden zijn de laadpaal voorrang krijgt op het Victron systeem? Op dit moment pakt mijn Victron 10+ kwh en krijg mijn auto het "overgebleven stroom"
Zoja hoe? aannamen is dat het met Node Red moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
karlkani1985 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:55:

Is het mogelijk dat wanneer beide aan het laden zijn de laadpaal voorrang krijgt op het Victron systeem? Op dit moment pakt mijn Victron 10+ kwh en krijg mijn auto het "overgebleven stroom"
Voor inspiratie zie:
MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"
Zoek onderdeel Auto Laadstation

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 05-03-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
Ik heb thuis 2x smartsolar maar 1 daarvan lijkt geen vermogen te maken. In de victron console zijn geen errors gemeld. Iemand een idee of die remote te rebooten is ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

karlkani1985 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:55:
Hallo Tweakers,

Ik heb een thuisaccu 3 multiplus 5000 victron +- 48 kwh en 30 stuk zonnepanelen. En ik heb een laadpaal van Charge Amp Dawn met loadbalancer van Tibber

Voor de zonnenpanelen heb ik een pv meter (voorafschalen wanneer de accu vol zit.)
Voor de laadpaal heb ik ook een pv meter (zodat hij niet het stroom uit mijn accu haalt om de auto te laden.)

Nu is mijn vraag.

Ik heb de load balancer van de laadpaal afgehaald. Dan zorgt de victron voor de loadbalancing. Werkt perfect..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .sto
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 22:59
, ik heb het idee dat dit komt omdat de Victron denkt dat hij op L1 is aangesloten terwijl op L3 is aangesloten.
Multiplus moet op L1 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 04:01
Verwijdert

[ Voor 96% gewijzigd door ahjwinth op 05-03-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
prein2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:31:
[...]

Ik heb de load balancer van de laadpaal afgehaald. Dan zorgt de victron voor de loadbalancing. Werkt perfect..
Als ik dat doe dan zie ik dat mijn meter naar 20kwh gaat terwijl ik max 17 kwh kan doen anders zijn mijn fases overbelast.

Ik weet niet hoelang het duurt voordat de Victron het door heeft dat hij naar beneden moet..
Maar het kan ook zijn dat het door mijn 2de PV meter komt dat hij de victron niet laat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:16:
[...]

Als ik dat doe dan zie ik dat mijn meter naar 20kwh gaat terwijl ik max 17 kwh kan doen anders zijn mijn fases overbelast.

Ik weet niet hoelang het duurt voordat de Victron het door heeft dat hij naar beneden moet..
Maar het kan ook zijn dat het door mijn 2de PV meter komt dat hij de victron niet laat zakken.
Ik doe regelmatig wel 80 kWh. Op een dag.
Je bedoelt kW, zonder de h.

Ik heb op mijn Alfen de max stroom op 24A gezet en in Victron op 23A. Dat gaat prima. Als de Quooker aanspringt is er even een piek, maar die is kort.

Ik ben wat voorzichtiger geworden ten aanzien van de max stroom. Ik heb ouderwetsche smeltzekeringen en er is er al een 1 gegaan terwijl ik aantoonbaar dat ding niet heb overbelast. Sterker nog hij klapte eruit nadat mijn batterij zeker al een half uur niet meer aan het laden was.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43
V_ger schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:21:
[...]
Ik heb ouderwetsche smeltzekeringen en er is er al een 1 gegaan terwijl ik aantoonbaar dat ding niet heb overbelast.
Smeltveiligheden kunnen verouderen: https://advies-elektrotec...allatie%20aanwezig%20zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Dat zal het zijn, maar die dingen zijn niet van mij, maar van de netbeheerder. Ik ben dan ook van mening dat de netbeheerder zorg moet dragen voor correct werkende zekeringen. OF mij de mogelijkheid moet geven om ze zelf te vervangen. Nu koste het grapje iets van 100 Euro.
Mocht het nog eens gebeuren laat ik het wel ombouwen naar automaten. Dat kost ook geld, maar dan kan ik gewoon op 25A draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
V_ger schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Ik doe regelmatig wel 80 kWh. Op een dag.
Je bedoelt kW, zonder de h.

Ik heb op mijn Alfen de max stroom op 24A gezet en in Victron op 23A. Dat gaat prima. Als de Quooker aanspringt is er even een piek, maar die is kort.

Ik ben wat voorzichtiger geworden ten aanzien van de max stroom. Ik heb ouderwetsche smeltzekeringen en er is er al een 1 gegaan terwijl ik aantoonbaar dat ding niet heb overbelast. Sterker nog hij klapte eruit nadat mijn batterij zeker al een half uur niet meer aan het laden was.
Ik bedoelde het maximale vermogen dat is bij mij 17kw 3x25 ampere maar dan is het wel de max.

Mijn victrons doen max 10 kw laden en 12 kw ontladen.
Mijn laadpaal doet ook 11 kw als ik hem op 16 ampere plaats.

Alles bij elkaar kom ik dan uit op 20kw dat gaat eventjes goed maar dat wil ik dus niet. >:)

Zal eens kijken of ik mijn Victons lager kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 23:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@karlkani1985: V_ger probeert je duidelijk te maken dat je het over kW hebt, niet kWh. Als je in je laatste bericht alle "kwh" vervangt door "kW" klopt het.

kW is vermogen
kWh is een hoeveelheid energie (vermogen x tijd)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
Rimco schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
@karlkani1985: V_ger probeert je duidelijk te maken dat je het over kW hebt, niet kWh. Als je in je laatste bericht alle "kwh" vervangt door "kW" klopt het.

kW is vermogen
kWh is een hoeveelheid energie (vermogen x tijd)
Bedankt ik heb het aangepast.

[ Voor 66% gewijzigd door karlkani1985 op 06-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43
V_ger schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Nu koste het grapje iets van 100 Euro.
Oh, hier bij Enexis is dat gratis, nou ja, zit bij de kosten van de netbeheerder in. Alleen als ze buitensporig vaak langs moeten komen gaan ze kosten in rekening brengen.
Mocht het nog eens gebeuren laat ik het wel ombouwen naar automaten. Dat kost ook geld, maar dan kan ik gewoon op 25A draaien.
Yep, als ik een slimme meter krijg (nu nog 1 fase 35A op een Ferrarismeter) en de boel naar 3 fase ombouw dan ga ik dat ook doen, kost iets van €350, mist er voldoende lengte in de kabel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Ik bedoelde het maximale vermogen dat is bij mij 17kw 3x25 ampere maar dan is het wel de max.

Mijn victrons doen max 10 kw laden en 12 kw ontladen.
Mijn laadpaal doet ook 11 kw als ik hem op 16 ampere plaats.

Alles bij elkaar kom ik dan uit op 20kw dat gaat eventjes goed maar dat wil ik dus niet. >:)

Zal eens kijken of ik mijn Victons lager kan zetten.
In het ESS menu kun je kiezen voor het kopje 'Peak shaving'. als je dat aanzet, dan kun je daar de waarde van je zekering opgeven. Dan zorgt Victron ervoor dat alles netjes daaronder blijft. dus ook als je je laadpaal en oven tegelijk aanzet, dan gaat de victron op die fase wat terugleveren, en eventueel op de andere fases bijladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES0Y4XXDFLeaC8M7fH716BGVIrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAPKKLneoJfy8e5ZcxXwLNX6.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@prein2 is er een rede dat je hem op 26A heb gezet in de victron? Mijn automaten zijn toch echt 25 ampère 😁.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Impossibl3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:37:
@prein2 is er een rede dat je hem op 26A heb gezet in de victron? Mijn automaten zijn toch echt 25 ampère 😁.
living on the edge ;)

Victron houdt wat marge voor overschrijdingen en ik zie met deze waarden dat ik 25,3A afneem per fase. Daarmee gaat de zekering eindeloos mee en profiteer ik maximaal van de day ahead prijzen..
Ik heb een victron 375CT meter. Die is echt supersnel, waardoor de regeling ook best snel bijtrekt. prima dus zo.

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 06-03-2025 14:42 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
prein2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:05:
[...]

In het ESS menu kun je kiezen voor het kopje 'Peak shaving'. als je dat aanzet, dan kun je daar de waarde van je zekering opgeven. Dan zorgt Victron ervoor dat alles netjes daaronder blijft. dus ook als je je laadpaal en oven tegelijk aanzet, dan gaat de victron op die fase wat terugleveren, en eventueel op de andere fases bijladen.
[Afbeelding]
Deze staat aan op "always" ook zoals jou plaatje alleen is mijn max Import is 20A en max Export is 20A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

karlkani1985 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Deze staat aan op "always" ook zoals jou plaatje alleen is mijn max Import is 20A en max Export is 20A
heb je wel informatie over wat er door je meter gaat in je victron systeem?
met andere woorden: heb je een sensor bij je slimme meter, of lees je je P1 poort uit waar de victron gebruik van maakt?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karlkani1985
prein2 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:24:
[...]

heb je wel informatie over wat er door je meter gaat in je victron systeem?
met andere woorden: heb je een sensor bij je slimme meter, of lees je je P1 poort uit waar de victron gebruik van maakt?
Ik heb 2 Energy Meter ET340
1 voor mijn enphase (zonnenpanelen)
1 voor de laadpaal

Beide pv meters zijn aangesloten op mijn cerbo gx doormiddel van USB
Pagina: 1 ... 42 ... 58 Laatste