Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 41 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
workzone schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:21:
Ik gebruik hier ook de diverse VenusOS drivers van mr.manuel, werkt helemaal geweldig.

venus-os_dbus-serialbattery (via RS485)
venus-os_dbus-mqtt-pv (via grott & homeassistant)
venus-os_dbus-mqtt-grid (via esphome p1 meter & homeassistant)

Mooie software oplossingen zonder dure hardware.
Is het mogelijk van parallel geschakelde batterijen met Seplos bms, informatie van alle cellen binnen te halen?

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:21
Ik heb zelf alleen ervaring met de JK BMS, en daar werkt dat prima, sommige versies van de Seplos BMS worden wel ondersteund.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07
V_ger schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Ja. Zoek op GitHub Mr Manuel. Zelfde als van de serial-battery driver.

Ik heb zelf mijn Alfen in homeassistant. Vanaf HA push ik via mqtt de data naar de cerbo waar de Mr Manuel driver het oppakt.
Super!
Kun je iets delen hoe je vanaf HA de data middels MQTT pushed naar de cerbo?
Ik loop ietwat klem...

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:22
grotegok schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Super!
Kun je iets delen hoe je vanaf HA de data middels MQTT pushed naar de cerbo?
Ik loop ietwat klem...
In de GitHub repo staat een voorbeeld json structure. Ipv getallen vul je daar je HA entiteiten in. Vervolgens test je je json in de HA sjabloon editor en pas je aan tot het werkt. Verder gewoon de handleiding volgen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07
V_ger schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:23:
[...]

In de GitHub repo staat een voorbeeld json structure. Ipv getallen vul je daar je HA entiteiten in. Vervolgens test je je json in de HA sjabloon editor en pas je aan tot het werkt. Verder gewoon de handleiding volgen.
grote stap verder, heb nu dit kunnen publishen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    - data_template:
      payload: |
        {
          "Ac": {
            "Power": {{ (states('sensor.alfen_active_power_total_socket_1') | float(0)) }},
            "L1": {
                "Power": {{ (states('sensor.alfen_current_l1_socket_1') | float(0) * states('sensor.alfen_voltage_l1n_socket_1') | float(0) ) }}
            },
            "L2": {
                "Power": {{ (states('sensor.alfen_current_l2_socket_1') | float(0) * states('sensor.alfen_voltage_l2n_socket_1') | float(0) ) }}
            },
            "L3": {
                "Power": {{ (states('sensor.alfen_current_l3_socket_1') | float(0) * states('sensor.alfen_voltage_l3n_socket_1') | float(0) ) }}
            }
          },
            "Current": {{ (states('sensor.alfen_current_l1_socket_1') | float(0) + states('sensor.alfen_current_l2_socket_1') | float(0) + states('sensor.alfen_current_l3_socket_1') | float(0)) }}
        }
      topic: homeassistant/energy/ev-charger

Welke Alfen sensoren heb jij er nog aan toen kunnen voegen?'
Zoek: /Ac/Energy/Forward --> Write: Total Charged Energy (kWh)

thxs!

[ Voor 93% gewijzigd door grotegok op 08-02-2025 12:38 ]

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11 20:17
V_ger schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Je notificaties lezen/als gelezen markeren (linksonder). Maargoed dat je er simpel van bent geworden, want zo simpel is de oplossing ;)
@V_ger
Helaas is het niet zo simpel... Zoals je zegt.
Als ik de vrm open via de website krijg ik deze melding niet. (Google Chrome browser)

Open ik de vrm app krijg ik deze melding wel en moet ik hem dus weg klikken. (Android telefoon / tablet)

Alle notificaties stonden al als gelezen.
Kan ze alleen niet verwijderen.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:28
workzone schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:21:
Ik gebruik hier ook de diverse VenusOS drivers van mr.manuel, werkt helemaal geweldig.

venus-os_dbus-serialbattery (via RS485)
venus-os_dbus-mqtt-pv (via grott & homeassistant)
venus-os_dbus-mqtt-grid (via esphome p1 meter & homeassistant)

Mooie software oplossingen zonder dure hardware.
Ik ben ook van plan om deze drivers te gebruiken. Een groot vraagteken is dat het nog steeds onderhouden wordt in komende 10 jaar. Deze drivers moeten wel meegaan met updates van Venus-OS. Op een gegeven moment houdt het mss op. Victron zelf beveelt ons aan om alleen te werken met een CAN-bus ipv RS485. Dat las ik ergens op Victron website.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• V_ger
Eriko schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:04:
[...]

Ik ben ook van plan om deze drivers te gebruiken. Een groot vraagteken is dat het nog steeds onderhouden wordt in komende 10 jaar. Deze drivers moeten wel meegaan met updates van Venus-OS. Op een gegeven moment houdt het mss op. Victron zelf beveelt ons aan om alleen te werken met een CAN-bus ipv RS485. Dat las ik ergens op Victron website.
Dat is in zekere zin een non-argument. Want als een fabrikant van je accu niet meer update heb je precies dezelfde situatie. En als daar dingen niet werken ben je overgeleverd aan het meewerken van een over het algemeen Chinees bedrijf... Als het uberhaupt al lekker werkt.
Het mooie van open source drivers is dat je zelf (of iemand anders) de ontwikkeling over kan nemen en problemen oplossen en dingen verbeteren.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Eriko
Los van dit discussie, wie heeft een goede ervaring met de compacte metalen behuizing JK-BMS zoals

https://www.nkon.nl/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

en deze werkt met een CAN-bus verbinding met Cerbo Gx.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• V_ger
Eriko schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:32:
Los van dit discussie, wie heeft een goede ervaring met de compacte metalen behuizing JK-BMS zoals

https://www.nkon.nl/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

en deze werkt met een CAN-bus verbinding met Cerbo Gx.
Dat is de "oude" JK. Deze is alleen tot 8S, dus 24V systemen.
Volgens mij zijn al die oude optioneel met CAN. Maar dan moet je dus wel opletten wat je koopt.

• Eriko
Ik ga 8S toepassen voor een camper. Welke compacte versie / merk zou je dan mij aanbevelen zodat die goed samenwerkt met Multiplus II 24/3000/70 en Cerbo GX zonder gedoe met extra driver via Venus OS?

• MarcoBoe
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 10:24
Extra EM 24 is de oplossing...

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10 20:34
Sinds de jaarwisseling draait mijn Victron 3fase en ik ben nog er nog niet echt uit welke modus voor mij het meest geschikt is. Ik heb ze alle 3 wel geprobeerd en ik neig naar de standaard ESS modus maar volgens mij is dat qua kostenefficiëntie niet de juiste modus.

Welke modus gebruiken jullie?
Is de handelsmodus ook echt qua kosten de beste keuze?

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Edit: oeps, verkeerde topic :X

Kecin in "Het grote Victron ontwerp topic"

[ Voor 217% gewijzigd door Kecin op 11-02-2025 00:30 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Richard28 Ik draai nu een paar maand in trade mode met een dynamisch contract .De andere modi leveren niet veel op.
In januari betaalde ik 3,40 ipv vroeger ca 100 euro zonder batterij.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:31
Richard28 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:28:
Sinds de jaarwisseling draait mijn Victron 3fase en ik ben nog er nog niet echt uit welke modus voor mij het meest geschikt is. Ik heb ze alle 3 wel geprobeerd en ik neig naar de standaard ESS modus maar volgens mij is dat qua kostenefficiëntie niet de juiste modus.

Welke modus gebruiken jullie?
Is de handelsmodus ook echt qua kosten de beste keuze?
Ja.
habbekrats schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:24:
@Richard28 Ik draai nu een paar maand in trade mode met een dynamisch contract .De andere modi leveren niet veel op.
In januari betaalde ik 3,40 ipv vroeger ca 100 euro zonder batterij.
Kun je vertellen hoeveel accucapaciteit je hebt en welke omvormers? Hoeveel PV? Dat geeft wat meer context.

Dit is mijn resultaat bij Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dprTdeaZX5tcMfzMkVmISsq5FvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NjcauKwX9uOFPapqLl4uyIUH.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is niet alleen het gevolg van trade mode. Af en toe snoep ik wat van de PAP om te laden als de prijzen erg hoog zijn. Bovendien heeft het hele huis op de PAP gedraaid. PAP heeft nog een GC abo met 11,5 ct TLV. Ik leen dus als het ware goedkope stroom van Greenchoice die ik later in het seizoen weer moet goedmaken met mijn zonnepanelen maar dat lukt makkelijk. Kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQm5q5-cWQuDcrpoxiK0WztKnNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/61t0KhXT7qzR4uKg7CUzS4pH.png?f=fotoalbum_large

Tibber betaald mij voor januari dus € 168,- en ik heb van GC geleend € 68,79. Honderd euro winst dus. (Alle verbruikers hebben ook gedraaid op de pof bij GC in januari, dat zit er al bij in. Wellicht ziet dit er rooskleuriger uit dan wat voor de meesten haalbaar is.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Eremdee
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-03 12:59
Ik heb sinds januari een batterij met Victron VRM.
Ik heb moeite met het begrijpen wat er nu allemaal gebeurd en vooral wanneer. Heb van alles aan instellingen veranderd maar er gebeurd niet wat ik wil. Handleidingen doorgenomen maar niets wijzer geworden. Er worden kreten en afkortingen gebruikt waarvan ik niet weet wat het allemaal betekent. Nothing makes sense!
Hier dit topic grotendeels doorgenomen. Aan de titel dacht ik dat ik gevonden heb. Dat alles nu wel zo'n beetje wel duidelijk ging worden. Jammer dus. Er zitten hier mensen die al veel verder zijn met deze materie waar ik de aansluiting niet mee kan krijgen. Zal wel aan mij liggen dus maar ik ben nog van de generatie uit de tijd dat alles een aan/uit knop had en dat werkt niet bij een thuisbatterij in deze tijd lijkt het.

Ik heb de batterij in VRM in ESS mode staan en niet meer in DESS want dat is helemaal onnavolgbaar. Dat vonden er al meerderen zo las ik hier al eerder.
In ESS modus, was ik van mening dat je dat je de batterij kon laden door de SOC schuif in het Dashboard naar 100% te zetten en daarna terug naar 25% en dat dan de batterij het huis zou voeden totdat de batterij de 25% bereikt waarna hij weer naar 100% geschoven moet worden.
Ik heb dat een paar keer gedaan door de wekker te zetten in de nacht en op goedkope tariefuur in mijn dynamische contract de SOC naar 100% te zetten en weer terug onder de deken! Heel bewerkelijk vind ik dat en eigenlijk onbegrijpelijk in deze tijd dat dat niet automatisch kan. Zelfs mijn TV en ook het koffieapparaat heeft een timer!

Maar het rare is nu dat in deze ESS modus de batterij bij 50% SOC opeens begint te laden om 23:15u in een duur tarief terwijl de SOC staat ingesteld op 25%.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan en wat ik moet doen om dat ding te laten doen wat ik wil?

• V_ger
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:40:
Ik heb moeite met het begrijpen wat er nu allemaal gebeurd en vooral wanneer. Heb van alles aan instellingen veranderd maar er gebeurd niet wat ik wil. Handleidingen doorgenomen maar niets wijzer geworden. Er worden kreten en afkortingen gebruikt waarvan ik niet weet wat het allemaal betekent. Nothing makes sense!
Hier dit topic grotendeels doorgenomen. Aan de titel dacht ik dat ik gevonden heb. Dat alles nu wel zo'n beetje wel duidelijk ging worden. Jammer dus. Er zitten hier mensen die al veel verder zijn met deze materie waar ik de aansluiting niet mee kan krijgen. Zal wel aan mij liggen dus maar ik ben nog van de generatie uit de tijd dat alles een aan/uit knop had en dat werkt niet bij een thuisbatterij in deze tijd lijkt het.

Ik heb de batterij in VRM in ESS mode staan en niet meer in DESS want dat is helemaal onnavolgbaar. Dat vonden er al meerderen zo las ik hier al eerder.
In ESS modus, was ik van mening dat je dat je de batterij kon laden door de SOC schuif in het Dashboard naar 100% te zetten en daarna terug naar 25% en dat dan de batterij het huis zou voeden totdat de batterij de 25% bereikt waarna hij weer naar 100% geschoven moet worden.
Ik heb dat een paar keer gedaan door de wekker te zetten in de nacht en op goedkope tariefuur in mijn dynamische contract de SOC naar 100% te zetten en weer terug onder de deken! Heel bewerkelijk vind ik dat en eigenlijk onbegrijpelijk in deze tijd dat dat niet automatisch kan. Zelfs mijn TV en ook het koffieapparaat heeft een timer!

Maar het rare is nu dat in deze ESS modus de batterij bij 50% SOC opeens begint te laden om 23:15u in een duur tarief terwijl de SOC staat ingesteld op 25%.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan en wat ik moet doen om dat ding te laten doen wat ik wil?
Tja als je een druk op de knop verwacht, dan zal je DESS moeten gebruiken. Met alle vaagheid die daarbij hoort. En anders moet je zelf wat inrichten in nodered of ha of iets.

Je hebt maar 3 parameters nodig om te sturen.
1.grid setpoint
2.inverter power
3.charge amps

Daarmee kan je alle scenarios maken. Laden, ontladen, eigen gebruik en niet gebruiken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:15

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Eremdee die SoC schuif niet gebruiken om te laden. Die is enkel om het minimum SoC voor ess functie te bepalen. Daaronder stopt ie.

Je hebt in het ess menu een optie scheduled charge. Die zoek je als je enkel ess wilt gebruiken.

Dess werkt best goed (voor mij), maar de instellingen die je geeft in vrm zijn heel bepalend voor de werking...

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 08:03
...

Onverwacht laden is meestal een egalisatie lading = equalizing. Standaard instelling is wekelijks.

Over je overige situatie: een regelmatig voorkomend misverstand over de instellingen: wat je in DESS instelt is puur voor de berekening van de gewenste SOC.
In VRM kun je instellen wat de spanningen en dergelijke zijn. En dat is inderdaad een steile leercurve, succes gewenst.

Mijn advies zou zijn: alle instellingen, dus niet alleen in het dashboard maar ook in de remote console en de ESS assistent vanaf nul langslopen.
Er zijn vier plaatsen met instellingen:
- je multiplus zelf, gaat via GX. Het liefst rechtstreeks, dus via VE config of VE BUS System config en een MK3 kabel. Maar kan ook via de VRM portal : Device list > remote configure download.
- één van de tabbladen is de ESS assistent, die moet in alle multiplussen worden geladen.
- De DESS instellingen : VRM Portal > instellingen > Dynamic ESS.
- daarna: VRM portal website : remote control > loop alle instellingen nog eens na.

Ik wens je succes!

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
In standaard ESS modus heb je alleen een instelbare minimale SoC. Bij jou dus de aangehaalde 25%.
Daaronder gaat de accu alleen ontladen wanneer er geen net gedetecteerd wordt.
Je kan standaard geen max. SoC instellen.

Je hebt in ESS dan de instellingen:
- Geoptimaliseerd met BatteryLife
- Geoptimaliseerd zonder BatteryLife
- Houd accu's geladen
- Externe besturing

Selecteer je de optie "Geoptimaliseerd zonder BatteryLife" zal de accu vanuit PV altijd tot 100% trachten te laden en pas een paar procenten vanuit het net laden wanneer ze een bepaalde periode niet meer bijgeladen werd.
De optie "Houd accu's geladen" spreekt voor zichzelf.
Enz.

Wil je dat de accu op bepaalde periodes vanuit het net geladen wordt tussen min. x% en max. y% zal je de schema's in ESS moeten gebruiken. Je kan daar 5 tijdschema's met voorwaarden voorprogrammeren.
De schema's vind je in de 'Remote console' / Instellingen / ESS / Geplande laadniveau's (helemaal onderaan in de keuzelijst) / zie screnshot voor instellingen van één schema =>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXgMYHqqEpqN3_qpoQw7xM1ZQtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/th1Zr7YviF8CWmfrX3BOCPE0.jpg?f=fotoalbum_large

De instelling van het gridsetpoint in ESS dient eigenlijk alleen om NOM na te streven.
Je kan het ook 'mis"bruiken door geforceerd een vastgestelde hoeveeelheid te ontladen 'min gridpoint" of te gaan laden "plus gridpoint". Maar dat staat los van de beoogde SoC.

Op welke van bovenstaande ESS modus staat je ESS ingesteld?

[ Voor 27% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 08:54 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:32
Ik heb moeite met het begrijpen wat er nu allemaal gebeurd en vooral wanneer. Heb van alles aan instellingen veranderd maar er gebeurd niet wat ik wil.
……….
Wat wil je met je batterij?

[ Voor 64% gewijzigd door Pim57 op 12-02-2025 09:34 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Eremdee
Pim57 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Wat wil je met je batterij?
Zoveel mogelijk van eigen opwek. Dus opslag wanneer overproductie. Laden van net op goedkoopste tarief bij onvoldoende opwek.

• Eremdee
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:44:
Op welke van bovenstaande ESS modus staat je ESS ingesteld?
Geoptimaliseerd zonder BatteryLife.

• Independent
Zonder schema instellingen zal de accu dan bij voldoende PV altijd opladen tot 100% en nooit onder de ingesteld SoC waarde. Met uitzondering wanneer het net uitvalt. Dan daalt de SoC tot 0%.

Indien er, bv tijdens een zwaar bewolkte periode, gedurende enige tijd onvoldoende PV is geweest om de accu regelmatig bij te laden (of je zelf de accu niet uit het net of een generator hebt bijgeladen) zal deze dat voor een relatief kleine hoeveelheid periodiek uit het net doen.

https://www.victronenergy...75-68ac-cf3c-16c381335d1e

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 12:19 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

• Eremdee
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:44:

Wil je dat de accu op bepaalde periodes vanuit het net geladen wordt tussen min. x% en max. y% zal je de schema's in ESS moeten gebruiken. Je kan daar 5 tijdschema's met voorwaarden voorprogrammeren.
De schema's vind je in de 'Remote console' / Instellingen / ESS / Geplande laadniveau's (helemaal onderaan in de keuzelijst) / zie screnshot voor instellingen van één schema =>
Ja! Dat wil ik! Maar dat lukt dus niet. Niet in DESS of ESS. In remote controle kan je de ingeven niet enteren alleen het schuifje 'ingeschakeld' op aan zetten. Druk je dus op 'pijltje terug' dan zie je nog steeds onder "geplande laad niveu's" regel in ESS: "inactief".
Als dat zou werken dan hoef ik de wekker niet te zetten om het laden manueel aan te zetten midden in de nacht.

Er zal vast e.o.a. voorwaarde bestaan binnen VRM wanneer en of je dat schema kan toepassen. Mijn haar is netjes gekamd dus daar kan het niet aan liggen. :*)
In de 'handleiding' kan je vinden dat het bestaat maar onder welke voorwaarden het ingezet kan worden wordt verder niet naar verwezen.
Bel je de installateur krijg je de vraag: "zit de stekker er in". Waarna na een bevestigend antwoord de opmerking komt dat mijn systeem waarschijnlijk die optie niet heeft. Tja, dan ben je gauw klaar niet?

• Independent
Je moet in volgorde deze drie schermen activeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQgjgafFOrEdhJQMgq98cQZBUQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ABn9vFeHrrgw65VaxmwJw67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niwXaRJEF1XWsHXhQPdaPl3N8oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5cywBf8YmN3tDUg9yxqsfC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua9dCNRyhkNh28jKROH0xaZHliw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVjpeBQW497WRf0235vsVSNt.jpg?f=fotoalbum_large

Het eerste scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwJ-eA8bkAVmGpjtXkZdTwJKLJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxOL0UcK7fTBqWgkyut9RIvr.jpg?f=fotoalbum_large
geeft "inactief/actief" alleen aan wanneer je ingestelde schema actief wordt op de ingestelde periode.
Inactief betekent gewoon dat de voorwaarden voor je schema nog niet zijn bereikt. zijn de voorwaarden bereikt gaat het op actief.
Het schema zelf actief maken doe je volgens het onderliggende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7bUAfVAHj8ODixkH2LXxF_jzuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCnh5lH4BKDt4a0yjvXDi0ZU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 12:40 ]

• Eremdee
V_ger schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:36:

En anders moet je zelf wat inrichten in nodered of ha of iets.
Tja, dat is (nog) een paar stappen te ver voor mij. Mijn enige automatiserings ervaring is de aanschaf van een aantal HW Smart Sockets die de lampen bij zonsondergang aan zetten.

• Eremdee
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:32:
Je moet in volgorde deze drie schermen activeren:
Gedaan. Nog steeds inactief!

(Of moet ik een paar uur wachten voordat het actief wordt?)

• Independent
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Ik heb natuurlijk geen idee wat je in het schema hebt ingesteld.

• prein2

prein2

Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Gedaan. Nog steeds inactief!

je kunt nu dus instellen dat hij bv om 02 uur gaat laden voor 60 minuten.
dan is de status nog steeds inactief, behalve als het 02 uur is (of eigenlijk in bovenstaande voorbeeld dus tussen 2 en 3)

probeer het anders eens door over 1 minuut gedurende 10min te laden. Dan zie hoe het werkt.

• Eremdee
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:45:
Ik heb natuurlijk geen idee wat je in het schema hebt ingesteld.
Ik heb exact jouw voorbeeld gekopieerd.

• Eremdee
prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:52:

probeer het anders eens door over 1 minuut gedurende 10min te laden. Dan zie hoe het werkt.
Thx. Dat ga ik eens doen.
(Later want ik moet nu eerst wat anders doen en dan laat ik het weten)

• Eremdee
prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:52:
Nou, ik heb het 2x geprobeerd. Één keer op DESS en één keer opp ESS. Voor 10 minuten en naar 85% SOC. Geen positief resultaat.

Maar toen ik het ESS module instelde ging hij na het testen gelijk volle bak laden terwijl de SOC op 62% stond en ook zonne opwek had.

Schiet mij maar af, ik begrijp het niet. Ik wil niet dat hij gaat laden van het net en kan dat niet voorkomen anders dan het systeem uit te zetten. Heb ik daar nou mijn nieuwe auto voor laten lopen?

O, ik zie net dat het laden is gestopt en SOC is 70%.

Wie begrijpt dit allemaal en kan het mij uitleggen in Jip & Janneke?

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:48
vergeet voor nu DESS even

en laat ik beginnen met de vraag wat heb je voor systeem . dus energie meter (externe)
welke omvormer. en hoeveel KWH aan batterij.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• Independent
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb exact jouw voorbeeld gekopieerd.
00:00 uur en duurtijd nihil dus?
00:00 uur is inmiddels nog niet voorbij gekomen maar dat is je inmiddels al duidelijk gemaakt hoop ik.
Moed houden en blijven oefenen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 15:07 ]

• prein2

prein2

in dess gaat alles automatisch en kun je niets veranderen. Dus als je zelf invloed wilt dan moet je hem uitzetten. In het algemeen moet je eerst zorgen dat je ESS helemaal doorhebt voordat je DESS aanzet. Dus laat die maar uit voorlopig.

in ESS gaat ie je verbruik pro-actief op 0 houden. dat is check 1:
- doet ie dit? zo niet: dan klopt er iets niet in je systeem. heb je bijvoorbeeld wel een sensor vlakbij je slimme meter zitten.. dat soort checks moet je dan doen.

Daarna geef je aan dat je een laadschema wilt: dat is scheduled charge.
In dit schema geef je aan wanneer hij moet laden (dat doet hij volle bak, dus uit het net) en tot maximaal welk SoC. (logisch, want als je hem te weinig tijd geeft, dan krijgt ie hem natuurlijk niet vol..
Dit gebruik je dus om - als je te weinig lading in je accu hebt - om op een goedkoop uur je accu vol te laden. handig in de winter, zo kun je laden op de goedkope uren en van de accu gebruiken op de dure uren.
Als ik je reactie lees, dan lijkt dit prima te werken, alleen verwacht je iets anders.

dus weer terug naar stap 1: houdt hij op dit moment je netaansluiting op 0? post anders eens een screenshot..
hier is mijn screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50HZrrmLsKv0qIwJy0bTuLPRtgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tmhJS271IM3d86fAsZLmNxaw.png?f=user_large

je zier hier:
- het net wordt actief op 0W gehouden (en schommelt in de praktijk dus tussen -100 en 100 door wisselende belastingen)
- de AC loads is het verbruik van mijn huis
- de zonnepanelen doen een klein beetje
- de accu levert nu energie om het net op 0W te houden
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Nou, ik heb het 2x geprobeerd. Één keer op DESS en één keer opp ESS. Voor 10 minuten en naar 85% SOC. Geen positief resultaat.

Maar toen ik het ESS module instelde ging hij na het testen gelijk volle bak laden terwijl de SOC op 62% stond en ook zonne opwek had.

Schiet mij maar af, ik begrijp het niet. Ik wil niet dat hij gaat laden van het net en kan dat niet voorkomen anders dan het systeem uit te zetten. Heb ik daar nou mijn nieuwe auto voor laten lopen?

Wie begrijpt dit allemaal en kan het mij uitleggen in Jip & Janneke?

• prein2

prein2

Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:11:
[...]

...

Dat is precies volgens mij je vraag: je wilde een moment inplannen om te laden. zodat je niet in de nacht de wekker hoeft te zetten.. Dat heb je nu toch gedaan dan? je hebt gevraagd om 10 minuten te laden tot een max soc van 80%. na 10min was je soc 70% en is hij gestopt met laden omdat het maar 10min mocht van jouw 'scheduled charge'

• Independent
prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
in ESS gaat ie je verbruik pro-actief op 0 houden. dat is check 1:
Gezien Eremdee duidelijk een beginner is - zoals we ooit allemaal begonnen zijn - laat ons duidelijk wezen: ESS gaat streven naar het gridsetpoint.
Het streeft er dan niet naar je verbruik op nul te houden maar je netafname op het ingestelde gridsetpoint te houden. Geen idee of @Eremdee zijn setpoint op nul staat.
Gridsetpoint "nul" is ook niet 100% nulverbruik uit de meter. Dat hangt een beetje van je persoonlijke parameters af, type energiemeting, solar omvormer, relatie tussen solar omvormer en Victron inverter, enz.
Om afname uit net te voorkomen kan het dus even goed zijn dat het grid setpoint op -10 of -50 of whatever moet staan. Dat moet je zelf uittesten.

[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 15:13 ]

• Eremdee
... post anders eens een screenshot..
Ehhhh.... Hoe doe je dat?

• Independent
Dat hangt af van het toestel (tablet/smartphone/PC) merk en type af dat je gebruikt om je VRM of Remote Console uit te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 15:37 ]

• Eremdee
prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:03:

Dat is precies volgens mij je vraag: je wilde een moment inplannen om te laden. zodat je niet in de nacht de wekker hoeft te zetten.. Dat heb je nu toch gedaan dan? je hebt gevraagd om 10 minuten te laden tot een max soc van 80%. na 10min was je soc 70% en is hij gestopt met laden omdat het maar 10min mocht van jouw 'scheduled charge'
Dat wilde ik inderdaad ook maar de instelling die ik maakte was voor een 10 minuten later in de tijd. Terwijl ie dat dus deed had ik hem daarvoor niet ingesteld maar om dat later te doen. Er zat ook geen wintertijd verschil in van een uur ofzo. Hij was het gewoon qan het doen net als gisteravond. Dan begint-ie opeens fors te laden en ESS mode terwijl ik er vanuit ging dat-ie in deze modus zoveel mogelijk van de batterij zou verbruiken en niet opeens in dure tijd fors gaat laden lerwijl de SOC 62% is waarmee hij makkelijk de nacht door zou komen om de volgende dag om 12:00u op goedkoop tarief weer bijgeladen te worden.

Ik mis gewoon iets maar ik weet niet wat. En misschien was deze (zeer forse) aankoop een maatje te groot voor mij. Terwijl mij verkocht is dat DESS een 'Fire & Forget' systeem zou zijn.

• Eremdee
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:36:
Dat hangt af van het toestel (tablet/smartphone/PC) merk en type af dat je gebruikt om je VRM of Remote Console uit te lezen.
Galaxy Tab S7 FE
Model SM-T733

• Eremdee
Het helpt wel dat je af en toe een beetje vooruitgang boekt bij het oefenen. En ik heb in twee mndn nu geen enkele vooruitgang gezien. Alleen maar Set Backs.
De cognitieve dissonantie heeft toegeslagen.

• Independent

• Eremdee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIK9z8vgjRPIOyN685spAnPdbCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJFW9Fg8hl0isP6f9T1YnTTs.jpg?f=fotoalbum_large

• Eremdee
post anders eens een screenshot..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9a7NewGgtFfbCP3Ivlan3icBzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0prUrHSZYQKw9yTSxQP2iutp.jpg?f=fotoalbum_large
Gelukt.

• djazzy
mis hier de externe grid meter ?
maar hier mijn ess instelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PbQ6aTjSq2VtLvvcqhrgQ48GTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aha9xQClUbcoSvcvjlVCpscg.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3a4tZULCk8dkbueak-nEWikoO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRf3XEQaGsX3yUWJuBZYVbfi.png?f=fotoalbum_large

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:04

Beste Eremdee,

Ik richt me in dit antwoord aan jou, maar meteen aan andere beginners.

1) Om een Victron systeem onder de knie te krijgen moet je heel veel stappen doorlopen.
Mijn eerste advies is om dit samen met een vakbekwaam leverancier te doen. Voor een beginner is een forum geen vervanging voor een deskundige die toegang heeft tot je systeem.
Ook als je het systeem technisch zelf in elkaar zet kan de leverancier je helpen met de inrichting.

Ik denk dat ik mijn eigen systeem goed begrijp, maar nog steeds werk ik nauw samen met mijn leverancier als er iets ongewoons is. Mijn leverancier heeft toegang van op afstand. Zeer aan te bevelen!

2) Studeer. In de topic-start staan veel documenten genoemd. Mijn tip is deze op papier af te drukken. Lees de documenten allemaal door, bladzijde voor bladzijde. Als je een begrip niet snapt, stel dan een vraag over dat ene begrip (in dit forum) en ga door tot je het wel snapt. Ga pas door met een volgend hoofdstuk als je een hoofdstuk begrijpt. Alle vervolg hangt samen met het voorgaande.

3) Als je een vraag hebt over je operationele systeem, geef dan achtergrond-informatie over de actuele instellingen. Gebruik de remote-console en maak scherm-afdrukken van de relevante scherm-pagina's, op z'n minst over de pagina's waar je een vraag over stelt.

4) Als iets anders reageert dan je wilt, geef dan aan wat je verwacht en waarom (op basis waarvan). Geef dan aan wat er wel gebeurt en waarom dit anders is dan je wilde. Dan hebben we houvast om een alternatief te suggereren, stapje voor stapje.

5) Je zegt 'om dat ding te laten doen wat ik wil'. Geef aan wat je wilt. Je post toont je frustratie (dat mag, het lucht op) maar geeft geen enkel houvast wat je wilt bereiken.

Schrijf: Ik wil dat het systeem dit en dat doet. Welke instellingen moet ik daarvoor gebruiken?
Als je een suggestie hebt gehad maak je een nieuwe bijdrage: Mijn huidige instellingen zijn: xxxx. Wat moet ik aanpassen? Lever documentatie mee.
Enzovoort.

6) Als het echt te ingewikkeld wordt is een optie is om iemand uit dit forum te vragen bij je thuis te komen. Geef je globale locatie, kijk of er iemand reageert en spreek af via privé berichten.

• MJ de Bruijn
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:45:
Terwijl mij verkocht is dat DESS een 'Fire & Forget' systeem zou zijn.
Heb je al contact gehad met je leverancier?
Heeft deze het geïnstalleerd of heb je het zelf gedaan?

• Eremdee
MJ de Bruijn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:46:
Heb je al contact gehad met je leverancier?
Heeft deze het geïnstalleerd of heb je het zelf gedaan?
Yep, het is vorig jaar geïnstalleerd en in bedrijf gesteld na een razendsnelle demonstratie dat alles werkte en noodstroom bij netuitval ingesteld was en er is nadien tel. contact geweest.
Er zou aan de hand van mijn vele vragen uit de e-mail e.e.a uitgezocht worden al of niet in samenspraak met de 'fabrikant' maar toen bleef het verder stil. Daarna waren mensen op vakantie of niet aanwezig en zou ik teruggebeld worden. In dat laatste contact werd ook aangegeven dat ik de HW P1 en app. meter verder maar moest negeren want ik had nu alle waarden via het VRM en meer dan dat was alleen maar onduidelijker nadat ik had aangegeven dat wat de P1 via HW weergaf totaal niet overeenkwam met wat in VRM zichtbaar was. Het enige voorbehoud werd gemaakt dat VRM alleen indicatief werkte. Je kon er dus niet vanuit gaan.

Ik wilde kwaliteit en geen ellende achteraf en dat heb ik nu. Ik denk dat ik de aanschaf van een generator maar uitstel tot na mijn overlijden. Geeft minder soelaas. :*)

Maar dank voor jouw aanbevelingen. Ik ga ze zo mogelijk opvolgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwFUbv1k1XCfH5HJ7L41xJPp9XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dydFwK87yqWPpL5UFrGXutZ4.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2

prein2

Mooi!
Wat je hier ziet is dat je nagenoeg niks van het net haalt en dus vanaf de batterij aan het gebruiken bent. Als de zon nu harder schijnt en je minder gebruikt dan je zo'n opwek hebt, dan gaat je accu nu vanzelf laden.

Probleem is nu dat de zon nog te weinig schijnt om zelf voorzienend te zijn. Dus wil je laden op goedkope momenten. Dat doe je met die scheduled charge. Het is logisch dat dat met volle bak gaat, je wilt immers zo veel mogelijk binnen halen in dat ene goedkope uurtje..

Overigens kan je dat wel beperken, maar dat is echt de volgende stap. Eerst dit.

Dus: conclusie is dat je systeem werkt in ess modus. Hij houdt je net aansluiting op/rond 0 (of het ingestelde grid setpoint) totdat de accu te leeg wordt. Te leeg, is bepaald door de minimum SoC schuif in vrm. Daaronder doet je hele systeem niks slims meer (voor nu).

Ik heb mijn minimum SoC altijd op 10% staan en kom daar nooit meer aan. Misschien als de Russen echt binnenvallen dat ik 'm omhoog zet om meer reserve te hebben bij langdurige stroomuitval 😊.

Vraag: begrijp je dit tot zo ver? Welke vraag heb je nu?

• djazzy
P1 via HW weergaf totaal niet overeenkwam met wat in VRM zichtbaar was.

dat is duidelijk.
1 homewizard p1 meter geeft precies weer wat er van het grid afkomt en terug geleverd word aan het grid.
geeft niet weer wat er in huis gebruikt word uit de accu en rechtstreeks van de pv word gebruikt en de verliezen die tijdens laden en ontladen ontstaan . Dus er zal altijd verschil zijn tussen vrm en hw p1

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:10
Waarom werkt PowerAssist eigenlijk niet hetzelfde als peakshaving?
Ik heb alles op de AC Out staan en zou eigenlijk de Grid meter willen verplaatsen naar me PV.
Maar dan kan ik niet meer peakshaving en als ik het goed begrijp, doet hij geen powerassist onder de min. SOC zoals peakshaving.
Klopt dat?

• Eremdee
djazzy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:30:
Dus er zal altijd verschil zijn tussen vrm en hw p1
Dat snap ik. Maar het ging mij om het verschil in de HW P1 grafiek Stroomtotaal. Daarin kan je zien wat de momentane afname of teruglevering is. En dat kan je dus ook in VRM zien en daar zat constant een aanzienlijk verschil in. En of dat nu te maken heeft met (flinke) vertraging van het e.o.a. of wat anders is mij niet duidelijk geworden. En aangezien ik dat graag wil kunnen herleiden is het vrij zinloos om te horen dat VRM slechts ter indicatie is en je niet meer naar HW moet kijken.

• djazzy
De vrm page is inderdaad wat trager en niet echt realtime ,
je zou dus de uitlezing van de HW p1 moeten vergelijken met de overzicht pagina van de remote console on lan dus je eigen netwerk . dan zouden de waardes toch wel dicht bij elkaar moeten liggen als je ze realtime vergelijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsqMebGhp1OgpPqEXIecD7-U0VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDP0gSsq7et87FSdSUKmHNai.jpg?f=fotoalbum_large

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:17
Ik zie geen verschil tussen vrm realtime en hw app nu, actueel verspringende verbruik is identiek en gekeken naar gisteren is totaal ook identiek. Verschillen kunnen ontstaan denk ik door locatie gridmeter of misschien door juist tragere slimme meter?

• Eremdee
prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:26:
Vraag: begrijp je dit tot zo ver? Welke vraag heb je nu?
Yep, klasse dit!

Ik heb de SOC schuif nu ook op 10% gezet.
Ik heb de geplande laadniveau (1) nu ingesteld op vannacht en ga morgen kijken wat er is gebeurd. De eerdere probeersels was voor jou misschien logisch maar ik ben nog steeds van mening dat als ik bij dat probeersel instel dat hij dat pas over een kwartier moet gaan doen dat-ie dan niet gelijk gaat beginnen maar de ingestelde tijd pas gaat beginnen. Ik kan abuis zijn geweest vandaar dat ik dit eerst even afwacht en dan ook even verder nadenk over mijn volgende vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siJFYDZCY3xpuhOAc6qzs2fDiE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pge0J7KE6XpCLVEyp2pIffP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PTCUJHrzkWQYs3c_D3md0OdmQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6FnicFEIi4dEAmX0m4Zmm95.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsIXyaip-u8abt96kUMFYdPUANE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUaRqLupcp9ARSq7hexaKSRi.jpg?f=fotoalbum_large

• Eremdee
djazzy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:30:
Dus er zal altijd verschil zijn tussen vrm en hw p1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tQs5uIlfcXop6seHL_6ntDU8Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCd7joOmPORVA0PFibh9opz8.jpg?f=fotoalbum_large
Links is het VRM met 16W afname in beeld en rechts op hetzelfde moment een 'nu' weergave van HW.
Ik vind het vreemd dat de één secondes lang een weliswaar wisselende afname laat zien (VRM). En de andere (HW) eigenlijk vrij constant een teruglevering laat zien.
Maar dit is normaal zeg jij.

• Independent
Ik zie dat je PV omvormer tegen middernacht ook 1W aangeeft.
Welke energiemeter gebruik je? Een CG ET112??
Op de ET112 binnen een Victron zit een paar wat miscalculatie en vertraging.
De schommelingen van 0 tot 2 W op de PV afgifte (en de andere metingen maar dat valt niet meteen op) bij meting door een ET112 duiden daarop.

Had vroeger ook een ET112 met dezelfde afwijking. Sinds ik een andere methode van energiemeting toepas staat na zonsondergang de PV omvormer mooi op 0W en hebben de andere metingen ook een kleinere afwijking.

Die paar fluctuerende W gaan in de praktijk het verschil niet echt maken.

• djazzy
JA.
wacht maar tot de zon echt weer gaat schijnen worden de verschillen nog groter
met wat wolken :)

• Eremdee
Independent schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:12:Welke energiemeter gebruik je? Een CG ET112??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lvvuu0ELWbURAKln9iGJaTaI7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zMbVoPdsmoFkBrDvjp6IpX9.jpg?f=fotoalbum_largeIs dit de energiemeter waar je naar vraagt?

• Eremdee
djazzy schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:13:
wacht maar tot de zon echt weer gaat schijnen worden de verschillen nog groter met wat wolken :)
Okay, dus wat me al eerder verteld is, 'je moet niet teveel naar de HW kijken' is wel een aanbeveling?

• Independent
Eremdee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:33:
Is dit de energiemeter waar je naar vraagt?
Inderdaad ipv een CG ET112 een CG EM24.
De regeling gebeurt dus via "externe meting".
Het enige verschil tussen beiden is dat de ET112 voor 1-fase max. 100A werkt en de
EM24 voor 3-fasen max. 65A.

De kleine "afwijkingen" tov de P1 meter zijn dus normaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Independent op 13-02-2025 11:56 ]

• Eremdee
Eremdee schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:12:
Ik heb de geplande laadniveau (1) nu ingesteld op vannacht en ga morgen kijken wat er is gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNVzjCP8HEC3UECp_RaypylnEMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/311AmIp6oPq7TL95PxtFSAFb.jpg?f=fotoalbum_large

Now w're getting somewhere! This is huge!
Eindelijk heb ik iets voor elkaar! Nu begin ik ook iets meer te begrijpen van dingen die gebeurden waarvan ik dacht wat nu weer. Het vertrouwen was zover gezakt dat wanneer in uit huis ging de boel uitzette omdat ik niet wist wat er zou kunnen gebeuren.

Ik heb hier vannacht over nagedacht en kwam tot de conclusie dat ik wel geplande taken had aangemaakt maar mij niet bewust was van het feit wat Independent aangaf dat ESS alleen actief aangeeft wanneer het door mij gemaakt laadopdracht werkend is. Ik zag dat 'inactief/actief' als een status indicatie. Zo van je hebt het aangezet of niet. Het is dus meer een aangifte wanneer het actief IS en niet dat het GAAT gebeuren.
Doordat ik daarmee heb zitten rommelen maar dat dat het niet werkte ging wat ik had zitten rommelen gewoon gebeuren zonder dat ik mij bewust was dat ik daarvoor zelf een taak voor heb aangemaakt. En zo kom je op een verkeerd been te staan!

• MJ de Bruijn
Eremdee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:06:
Doordat ik daarmee heb zitten rommelen maar dat dat het niet werkte ging wat ik had zitten rommelen gewoon gebeuren zonder dat ik mij bewust was dat ik daarvoor zelf een taak voor heb aangemaakt. En zo kom je op een verkeerd been te staan!
Kijk, doordat je aangeeft wat je hebt ingesteld, wat je verwachtte en wat je waarnam geef je ons informatie om te begrijpen wat er gebeurt.

Een vraagje... heb je een dynamische elektriciteits-contract of vaste prijs?
Waarom wil je 's nachts laden?

• Eremdee
MJ de Bruijn schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:17:
Een vraagje... heb je een dynamische elektriciteits-contract of vaste prijs?
Waarom wil je 's nachts laden?
Ik ben sinds afgelopen oktober naar Tibber dynamisch overgestapt nadat ik bij Vattenfaal opeens honderden €'s moest betalen voor teruglevering.

Ik wil 's nachts laden omdat er dan, zoals het er nu naar uitziet, goedkopere tarieven voor energie zijn die ik dan overdag weer kan gebruiken via de in december aangeschafte batterij. Ik wil daarmee de immer duurder wordende energie een stap voorblijven en onafhankelijkheid vergroten. En noodstroom ligt in het vooruitzicht vlgs Willem Alexander, dus.
Een generator is in overweging. Eerst dit maar eens goed kunnen begrijpen.

• Independent
Ik zie op je apparatenlijst dat je omvormer een MPII betreft.
Deze heeft geen generatoringang.

Nog een tip: wanneer je nog niet goed thuis bent in ESS en je wil gaan "rommelen" aan de instellingen maak dan eerst een screenshot van al je instellingen.
Wanneer er dan onbedoeld iets verkeerd wordt ingesteld of een knopje per ongeluk verzet om iets ongewild aan of uit te schakelen weet je tenminste vlug wat de oorspronkelijke correcte instellingen waren.

Zeker aan te raden bij een touchscreen waar je wat rommelt aan één instelling en onbedoeld en ongeweten een naastliggende instelling manipuleert (ik spreek uit ondervinding O-) ).

[ Voor 74% gewijzigd door Independent op 13-02-2025 19:43 ]

• sunnybeam
  • Laatst online: 10-11 21:47
Ik heb nog nergens een antwoord gevonden op volgende vraag: Hier in Belgie hebben we van die oude netten met 3 maal 230V zonder N geleider. Hierdoor kunnen we dus geen 3 multiplus omvormers plaatsen per fase. Ik lees wel dat je tot 6 multiplus omvormers parallel kan schakelen op 1 fase. Als je 1 multiplus hebt hangen heb je ook een energiemeter die dan gekoppeld is met de multiplus. Zo kan je zien hoeveel energie je van het net neemt of terug op het net zet. Maar hoe zit dat nu als je een 2e multiplus aansluit? Kan je die dan via de VE.Bus koppelen met de eerste multiplus en wordt die dan ook zichtbaar in VRM of in de app ?

edit : Ik heb wel een filmpje gevonden waar het mogelijk zou moeten zijn, iemand die dit zelf zo al geconfigureerd heeft ?
https://www.victronenergy..._scaled_156117529.m4v?_=1

Sunnybeam

[ Voor 15% gewijzigd door sunnybeam op 13-02-2025 21:25 . Reden: bijkomende info ]

• prein2

prein2

@sunnybeam als je een tweede multiplus (5kVa) parallel zet, dan lijkt het alsof je 1 grote hebt van 10kVa. Ze pakken dan ook altijd allebei de helft van het te leveren vermogen.

• MJ de Bruijn
Eremdee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:14:
Ik wil 's nachts laden omdat er dan, zoals het er nu naar uitziet, goedkopere tarieven voor energie zijn die ik dan overdag weer kan gebruiken via de in december aangeschafte batterij.
Voor dit doel is DESS ontworpen. 's nachts is niet altijd goedkoper. Kijk naar de tarieven op https://nieuwestroom.nl/actuele-energieprijzen/
Hou rekening met conversie-verliezen. Soms is Grid-gebruik voordeliger dan batterij-gebruik.
Ik wil daarmee de immer duurder wordende energie een stap voorblijven en onafhankelijkheid vergroten.
Als je het zelf wilt sturen heb je met veel factoren te maken. DESS neemt dat werk uit handen. Als je zo'n systeem wilt begrijpen, lees dan eens Victron MESS - Mijn ESS
En noodstroom ligt in het vooruitzicht vlgs Willem Alexander, dus.
Noodstroom-voorziening is tof. Deze stel je in met je minimum SoC.
Een generator is in overweging. Eerst dit maar eens goed kunnen begrijpen.
Zoals anderen ook hebben aangegeven kan dit niet op een Multiplus II worden aangesloten.

• sunnybeam
  • Laatst online: 10-11 21:47
prein2 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:22:
@sunnybeam als je een tweede multiplus (5kVa) parallel zet, dan lijkt het alsof je 1 grote hebt van 10kVa. Ze pakken dan ook altijd allebei de helft van het te leveren vermogen.
Dus in VRM zie je dat dan als 1 grote multiplus? Maar hoe zit dat dan als ze beide hun eigen DC batterijen hebben?

Sunnybeam

• djazzy
Uhm geen generator op een multi plus
waar is die dvcc functie dan voor in de Cerbo GX
en er liggen genoeg scheepjes te laden aan de generator lijkt me.
hij zou zelfs automatisch moeten starten bij stroom uitval

• Independent
Ja maar doorgaans liggen die mobiele scheepjes niet gelijktijdig aan het net en aan de generator.

Je zit niet op een off grid boot maar doorgaans aan een woning gekoppeld aan het net.
De MPII heeft maar één AC IN. Je zal dus moeten kiezen tussen net en generator. Lijkt me iets moeilijker met een vaste netaansluiting dan met een laadkabel waar je kiest deze in te pluggen in de wal(net)aansluiting of een generator.

Technisch kan het wel. Dan heb je een ATS nodig welke bij aanslaan generator het net ontkoppelt en de generator koppelt. Telkens op dezelfde AC IN.
Of een Quatro II. Deze heeft 2 AC iingangen. Dan kan gelijktijdig net en generator op de separate ingangen aangesloten worden. De reeds ingebouwde ATS van de Quatro doet de rest (mits aanpassingen in de software).
Wanneer je al een MPII hebt kan je ook opteren voor een tweede (goedkopere) MPII welke alleen de generator bedient en de geleverde AC stroom omvormt naar DC voor de batterij en AC doorgeeft aan de verbruikers.

Kan allemaal.
Maar met één MPII zonder extra hardware (en andere instellingen via de VE Config) ga je er niet komen.

[ Voor 91% gewijzigd door Independent op 13-02-2025 23:23 ]

• prein2

prein2

sunnybeam schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Dus in VRM zie je dat dan als 1 grote multiplus? Maar hoe zit dat dan als ze beide hun eigen DC batterijen hebben?

Sunnybeam
Dat mag niet.. RTFM 😁🤣

• djazzy
:) YEP je hebt helemaal gelijk,
Het punt is dat het dus wel kan .
Of het in nederland nuttig is is een ander verhaal als je gewoon aan het net vast zit.

• Eremdee
Ik dacht dat ik er was!

Het geplande laden vandaag om 13:00u ging niet van start. Bommer.

De zon schijnt en levert zo'n 3 kW en gepland laden kickt niet in. Het verbruik is zo'n 1000W en het overschot 2 kW gaat de batterij in. Op zich prima natuurlijk maar ik wil nu van het goedkope tarief gebruik maken en fors laden om voorlopig van de batterij te kunnen gebruiken en geen dure afname te hebben. Waarom gaat hij niet laden?
De lading is momenteel van 10% naar 40% door zonneoverschot. Ess is in groene modus.

Heb nu de SOC schuif op 100% gezet en na 3 minuten gaat hij met 10 kW laden.

Waarom gaat hij niet gepland laden? Is dat omdat er al zonneoverschot wordt geladen? Gaat het niet dubbel op? Waarom gaat hij wel laden na handmatig opdracht?

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
het Victron systeem nu een paar weken aan het draaien, helaas ook een zeer aanwezige lage brom aanwezig. Al geluid dempend materaail achter de MP2 geplaatst maar dit helpt niet. De voorkant eens verwijderd en de brom komt van de trafo. Ook als er niet geladen of ontladen wordt is er af en toe deze brom aanwezig.
Wat zou nog een oplossing of verbetering zijn? De volgende stap is om de trafo eens te verwijderen en te kijken of hier nog een demping achter kan maar het lijkt erop dat deze brom uit de trafo zelf komt.
Voor de rest werkt het systeem zeer goed, de meter blijft mooi rond de 0 met zonnige dagen.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 16:37

basdej

OutSystems Consultant

bmweetje3 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:59:
het Victron systeem nu een paar weken aan het draaien, helaas ook een zeer aanwezige lage brom aanwezig. Al geluid dempend materaail achter de MP2 geplaatst maar dit helpt niet. De voorkant eens verwijderd en de brom komt van de trafo. Ook als er niet geladen of ontladen wordt is er af en toe deze brom aanwezig.
Wat zou nog een oplossing of verbetering zijn? De volgende stap is om de trafo eens te verwijderen en te kijken of hier nog een demping achter kan maar het lijkt erop dat deze brom uit de trafo zelf komt.
Voor de rest werkt het systeem zeer goed, de meter blijft mooi rond de 0 met zonnige dagen.
Ik heb dit probleem ook (gehad), en mijn oplossing was om hem niet meer aan de betonnen muur te hangen maar aan een kalkzandsteen binnenmuur, waardoor de trilling niet meer versterkt werd door het hele huis heen. De bromtoon zal je denk ik altijd houden maar dan in de paar vierkante meter rond de multiplus 2 heen.

Hoi.

• V_ger
Eremdee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:51:
Ik dacht dat ik er was!

De zon schijnt en levert zo'n 3 kW en gepland laden kickt niet in. Het verbruik is zo'n 1000W en het overschot 2 kW gaat de batterij in. Op zich prima natuurlijk maar ik wil nu van het goedkope tarief gebruik maken en fors laden om voorlopig van de batterij te kunnen gebruiken en geen dure afname te hebben. Waarom gaat hij niet laden?
De lading is momenteel van 10% naar 40% door zonneoverschot. Ess is in groene modus.

Waarom gaat hij niet gepland laden? Is dat omdat er al zonneoverschot wordt geladen? Gaat het niet dubbel op? Waarom gaat hij wel laden na handmatig opdracht?
Of je checkt even de prijzen van morgen en dan kom je tot de conclusie dat je nu echt niet (extra) wil laden.

• Independent
Green mode in ESS?
Green mode is een onderdeel van DESS.

Heb je al eens de moeite gedaan om de handleiding door te nemen en zoekopdrachten in de Victron Community in te geven?

[ Voor 23% gewijzigd door Independent op 14-02-2025 14:22 ]

• prein2

prein2

Staaf dess nog steeds uit? Als dess aanstaat dan werken de timers niet meer..
Eremdee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:51:
Ik dacht dat ik er was!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
bmweetje3 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:59:
Ik heb mijn 3x MP 5000 voorzien van 2 en 4 mm dikke (bitumen-achtige) ontdreuningsplaten, ook achter de trafo. Dat heeft wel wat geholpen en maakt in ieder geval dat de multiplussen wat minder hol klinken. Op dit filmpje heb ik het linker-exemplaar al behandeld en het rechterexemplaar nog niet: https://imgur.com/a/w2qqk53

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tROzm6Gz2SPLBAhS7rBIZzjObTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6ObPZqw4r2X5sMPaBwQXvUY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_02XiHOa8s8ZOie0Wrk1PtXniU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWl2w1g5W5A0IzPr7qdnSuT8.jpg?f=fotoalbum_large

De fan vind ik nu eigenlijk nog het irritantste, die maakt een irritant en interfererend (en steeds wisselend) geluid met 3 units naast elkaar. Als je in de ruimte van de multiplussen staat, is dat nog niet eens zo vervelend, maar het zoemt (het is bijna een fluitend geluid) erg door achter de wand. Wat ik nog ga doen:Excuus voor deze enigszins offtopic bijdrage. Past beter in het bouw-topic.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Independent
Ik heb dat heel goedkoop opgevangen, nl. door achter de bevestigingsplaat telkens een oude op maat gesneden oude kniebeschermer tussen muur en plaat aan te brengen.

Neemt de brom van de transfo weg maar uiteraard niet het geluid van de ventilatoren.
Maar de ventilatoren hoor ik buiten de TR toch niet. Het transfogebrom zet zich zonder de schuimrubber tussen muur en ophangplaat wel verder.

• Eremdee
Green mode in ESS?
Green mode is een onderdeel van DESS.

Heb je al eens de moeite gedaan om de handleiding door te nemen en zoekopdrachten in de Victron Community in te geven?
Green mode, tja die DESS schuif stnd op ON. Nochtans was ik mij daar niet van bewust dat dat dus alleen in DESS werkt. Ook als ESS aanstaat kan je die optie instellen. Dat ie dan niet werkt omdat dat alleen voor DESS van toepassing is kan je ook niet zo duidelijk uit de TFM halen.

Yep, die moeite heb ik gedaan. En ook al veel gelezen.
Maar weet je, heel veel is echt nieuw voor mij. In de Community worden dingen besproken, aangehaald en afkortingen en termen gebruikt door vakidioten dat ik denk van waar gaat dit over!? Ik verlies dan snel de fidusie dat ik hier wel verder ga komen dus heb ik dat opgegeven. Hier zie ik soms dingen dat ik denk dat past beter.
prein2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:27:
Staat dess nog steeds uit? Als dess aanstaat dan werken de timers niet meer..
[...]
Thnx,

DESS schuifje (waarschijnlijk) aangeraakt en ja hij stond in DESS. (grrr). Nu weer uitgezet.
Kijk, dit soort dingen. Waar staat dat als je al weet dat het bestaat. En je gaat er niet op zoek naar. Het heeft per slot toch een keer gewerkt dus waarom nu weer niet.

En om dan een kopie te maken van wat je hebt veranderd zodat je het weer terug kan zetten is dan geen oplossing en dingen die je instelt die dan op een heel ander vlak ook weer van invloed zijn terwijl je je daar niet van bewust en ook helemaal niet mee bezig ben maakt het geheel zeeeer wazig voor mij. Ik weet niet hoe dat bij anderen is maar dat is mijn (korte) ervaring met Victron.

Wat is trouwens het verschil in het menu ''Geplande Laad Niveau's' > 'Eigenbruik boven limiet' tussen "Zonnepaneel" En "Zonnepaneel & Accu". En wat gebeurd er dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Eremdee op 14-02-2025 17:34 ]

• bmweetje3
basdej schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Ik heb dit probleem ook (gehad), en mijn oplossing was om hem niet meer aan de betonnen muur te hangen maar aan een kalkzandsteen binnenmuur, waardoor de trilling niet meer versterkt werd door het hele huis heen. De bromtoon zal je denk ik altijd houden maar dan in de paar vierkante meter rond de multiplus 2 heen.
Het is geen trilling wat aan de muur door gegeven wordt maar het is echt de trafo wat bromt. Nu is het wel een eigenschap dat een trafo bromt maar dit is wel erg storend.

• bmweetje3
MrFish schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb mijn 3x MP 5000 voorzien van 2 en 4 mm dikke (bitumen-achtige) ontdreuningsplaten, ook achter de trafo. Dat heeft wel wat geholpen en maakt in ieder geval dat de multiplussen wat minder hol klinken. Op dit filmpje heb ik het linker-exemplaar al behandeld en het rechterexemplaar nog niet: https://imgur.com/a/w2qqk53

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De fan vind ik nu eigenlijk nog het irritantste, die maakt een irritant en interfererend (en steeds wisselend) geluid met 3 units naast elkaar. Als je in de ruimte van de multiplussen staat, is dat nog niet eens zo vervelend, maar het zoemt (het is bijna een fluitend geluid) erg door achter de wand. Wat ik nog ga doen:Excuus voor deze enigszins offtopic bijdrage. Past beter in het bouw-topic.
Ik heb een dag met de voorkant eraf gedraaid en dat maakt geen verschil wat betreft het brommen. Maar ik kan het altijd toepassen, het zal zeker niet erger worden daardoor. Ik ga dit ook bestellen dan.

• MJ de Bruijn
Eremdee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:11:
En om dan een kopie te maken van wat je hebt veranderd zodat je het weer terug kan zetten is dan geen oplossing en dingen die je instelt die dan op een heel ander vlak ook weer van invloed zijn terwijl je je daar niet van bewust en ook helemaal niet mee bezig ben maakt het geheel zeeeer wazig voor mij. Ik weet niet hoe dat bij anderen is maar dat is mijn (korte) ervaring met Victron.
Weet je, in ben ooit als niets-wetende beginner gestart. Voor ik mijn systeem bestelde heb ik alle beschikbare documentatie op papier afgedrukt en doorgelezen. Pagina voor pagina.

Voor mijn configuratie ben ik naar mijn leverancier gereden (andere kant van het land) en heb ik ieder item besproken en alternatieven bezien.

Ik heb mijn systeem zelf gebouwd, maar het was van tevoren ingesteld en getest door mijn leverancier.
Toen het operationeel was heb ik eerst alle (ALLE) schermen van de Remote console doorlopen en alle (ALLE) instellingen in een spreadsheet overgenomen.
Die spreadsheet was ingedeeld volgens de boomstructuur van de console-schermen.

Daarna heb ik al die instellingen (ALLE) opgezocht in de documentatie (nog een keer) net zolang tot ik van iedere instelling begreep wat de instelling betekende of waarom deze eventueel (voor mij) onbelangrijk was.

Als ik een verandering aanbracht heb ik deze gedocumenteerd (van --> naar).
Als ik iets wilde waar ik niet zeker van was heb ik het eerst aan mijn leverancier gevraagd. Ik heb regelmatig met een medewerker on-line aan het systeem gezeten om wijzigingen uit te proberen.

Hierdoor begrijp ik de onderdelen die voor mij van belang zijn behoorlijk goed.
Aan de andere kant, er zijn tig instellingen die ik nooit gewijzigd heb en waarvan ik ook de achtergronden niet (of nauwelijks) ken. Voor ik daar iets aan verander zal ik eerst grondig onderzoek doen.

Zoiets dus.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:17
Het kost best wat tijd om de gangetjes van het Victron doolhof te herkennen. Het is met Victron wel een groot voordeel dat je gewoon weet dat het gaat werken als je er tijd aan besteed.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
bmweetje3 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Ik heb een dag met de voorkant eraf gedraaid en dat maakt geen verschil wat betreft het brommen. Maar ik kan het altijd toepassen, het zal zeker niet erger worden daardoor. Ik ga dit ook bestellen dan.
offtopic:
Ik denk dat mbt het brommen het vooral heeft geholpen dat de bitumen ook tussen het metaal en de trafo zit. Ontkoppelen is key hier.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Independent
Eremdee schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Yep, die moeite heb ik gedaan. En ook al veel gelezen.
....
Wat is trouwens het verschil in het menu ''Geplande Laad Niveau's' > 'Eigenbruik boven limiet' tussen "Zonnepaneel" En "Zonnepaneel & Accu". En wat gebeurd er dan?
4.4.1 van de handleiding :) :
Hoe werkt het?

Wanneer een laadtoestand-limiet is ingesteld voor een gepland laad tijdvenster, stopt het opladen wanneer de accu's de gevraagde laadtoestand bereiken.

Wanneer zelfverbruik boven limiet ingesteld wordt op PV wordt de accu niet ontladen tot het geplande tijdvenster stopt, maar beschikbare PV energie wordt gebruikt voor belastingen..

Wanneer zelfverbruik boven limiet ingesteld wordt op PV & accu wordt de accu ontladen voor zelfverbruik tot de laadtoestand-limiet, waarna alleen PV wordt gebruikt.

ESS en DESS zijn twee verschillende besturingssystemen.
Je moet ze dan ook niet door elkaar gaan gebruiken maar eerst kiezen wat je wil en dan de instellingen doen in het gekozen systeem naar eigen wens.

En zoals eerder hier al aangehaald: probeer eerst ESS te doorgronden en wanneer je dat door hebt ga dan pas verder - indien nog noodzakelijk - met DESS.

Een handige video om een overzicht te krijgen van alle instellingen voor ESS via de remote console (nieuwe UI):
YouTube: ☀️ #Victron #Venus OS 3.5 - alle Einstellungen erklärt !

[ Voor 40% gewijzigd door Independent op 14-02-2025 19:37 ]

• bmweetje3
MrFish schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:11:
[...]

offtopic:
Ik denk dat mbt het brommen het vooral heeft geholpen dat de bitumen ook tussen het metaal en de trafo zit. Ontkoppelen is key hier.
dat ga ik nog proberen, een demping tussen de trafo en plaatwerk maken. Meer kan ik waarschijnlijk niet doen.
De trafo verplaatsen uit de kast is ook wel ingrijpend en zie ik (nog) niet zitten.

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:48
Wie weet de oplossing/ instelling
ik wil zonder DESS zelf kunnen ontladen naar het net op mijn tijd en wijze
actief laden kun je instellen, maar actief ontladen kan ik niet vinden

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11 22:06
Dat kan niet. Zul je zelf moeten instellen via mqtt of modbus. Of iets bouwen in node red in je Cerbo.

• Boerm
als je tegen de 70 loopt om ja dan nog te verdiepen in node red, dat wordt hem niet denk ik
hoe kun je dat doen via mqtt of modbus, is dat wat makkelijker?

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• Independent
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:13:
Wie weet de oplossing/ instelling
ik wil zonder DESS zelf kunnen ontladen naar het net op mijn tijd en wijze
actief laden kun je instellen, maar actief ontladen kan ik niet vinden
Dat kan manueel maar - zonder zelf een extra scriptje te schrijven - niet vooruit gepland.
Manueel kan het door in ESS het gridsetpoint in te stellen op het gewenste te ontladen vermogen en bij einde terug op nul of positief in te stellen.

• MJ de Bruijn
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:23:
als je tegen de 70 loopt om ja dan nog te verdiepen in node red, dat wordt hem niet denk ik
hoe kun je dat doen via mqtt of modbus, is dat wat makkelijker?
Wees niet bang. Node Red is in veel opzichten eenvoudiger dan mqtt of modbus.

De eerste hobbel is wel om de uitgebreide versie van de Cerbo software te installeren.
Remote Console --> Settings --> Venus OS Large Features --> Node Red --> Enabled

Waarschijnlijk krijg je een tussen-vraag om Venus OS Large te installeren.
Zie: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large

Als je Node Red actief hebt, meld je dan weer, dan zal ik je een voorbeeld sturen van wat je wilt bereiken.

• Boerm
node red en signal k staat actief

• Boerm
MJ de Bruijn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Wees niet bang. Node Red is in veel opzichten eenvoudiger dan mqtt of modbus.

De eerste hobbel is wel om de uitgebreide versie van de Cerbo software te installeren.
Remote Console --> Settings --> Venus OS Large Features --> Node Red --> Enabled

Waarschijnlijk krijg je een tussen-vraag om Venus OS Large te installeren.
Zie: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large

Als je Node Red actief hebt, meld je dan weer, dan zal ik je een voorbeeld sturen van wat je wilt bereiken.

• MJ de Bruijn
Boerm schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:32:
Mooi.
Ik neem aan dat je ook vanuit je browser verbinding kunt maken met Node Red.
Dit gaat via https://ip-adres-van-je-cerbo:1881

Je moet nu de volgende flow maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s68IAwRfysRI1LMO50VoZlrAhzE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn1GXnCcAApVhOBhx9GdfYUc.jpg?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
[
    {
        "id": "a57381c5dd52d28b",
        "type": "tab",
        "label": "Flow 1",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": []
    },
    {
        "id": "5d2382f4d76a20f9",
        "type": "victron-output-ess",
        "z": "a57381c5dd52d28b",
        "service": "com.victronenergy.settings",
        "path": "/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.settings",
            "name": "Venus settings"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint",
            "type": "integer",
            "name": "Grid set-point (W)",
            "writable": true
        },
        "name": "",
        "onlyChanges": false,
        "x": 508,
        "y": 128,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "e28b0527fdfb205f",
        "type": "inject",
        "name": "Set -1000 at 20:00",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "00 20 * * *",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "-1000",
        "payloadType": "num",
        "x": 212,
        "y": 112,
        "wires": [
            [
                "5d2382f4d76a20f9"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "64091b0722ea4a5d",
        "type": "inject",
        "name": "Set +10 at 21:00",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "00 21 * * *",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "+10",
        "payloadType": "num",
        "x": 202,
        "y": 160,
        "wires": [
            [
                "5d2382f4d76a20f9"
            ]
        ]
    }
]
Kopieer deze code en dan in Node Red:
Helemaal rechtsboven het icoon met de drie horizontale streepjes --> Import
Plak de gekopieerde code en klik op de knop Import.

Door te dubbel-klikken op de nodes kun je de instellingen zien.

De bovenste inject node stuurt om 20:00 de waarde -1000 naar het Grid setpoint.
De onderste inject node stuurt om 21:00 de waarde +10 naar het Grid setpoint.

Dit zou moeten doen wat je wilt.

[ Voor 87% gewijzigd door MJ de Bruijn op 17-02-2025 18:08 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 61 Laatste