Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik lees de Homewizard P1 en 3 fase meter binnen via node-red en push het naar mqtt waar vervolgens de MQTT naar DBUS drivers van "mr-manuel" deze binnenhaalt.
In node-red is ingesteld dat deze elke 1sec de waardes binnenhaalt en dat werkt hier wel goed.
Dit is ook al een groot deel in ESS te te regelen.
Heeft powerbaas ook een oplossing om de pv uit te zetten bij negatieve prijzen of is het alleen bedoeld voor vaste contracten?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik gebruik een EM-24 Ethernet meter om Enphase zichtbaar te maken binnen Victron. (In Venus-OS heb ik de meter dus ook de rol "PV omvormer" gegeven). Het betreft overigens een 1-fase Enphase config. (In een 3-fase meterkast. Dus ik heb aan de bovenkant netjes alle fase aangesloten). Nu was ik gisteren bezig om zo'n dezelfde meter aan te sluiten (omdat ik deze over had) en te configureren met de rol "EV Charger".
Nu is het zo dat ik tot voor kort een EM-24 als energiemeter voor het gehele ESS in gebruik had. Deze werd van bovenaf gevoed door het net. Dus de load aan de onderzijde. (Ik heb altijd begrepen dat dit zo hoort).
Wat me nu opviel:
Nadat ik de EV Charger had geconfigureert (Misschien iets nieuws binnen Venus OS - want de weergave gaat (nog) niet overal even goed) zag ik dat, technisch ik de Enphase meter verkeerd had aangesloten.
Ik had daar de load aan de bovenzijde zitten. Dus ik heb dit meteen omgebouwd.
Vanmorgen zag ik (en nu weet ik het achteraf weer) dat de Enphase nu een negatieve waarde afgeeft wanneer de panelen "aan" gaan. (Ik heb dat ooit bij de initiële installatie van Enphase al aan de hand gehad en toen dus het besluit genomen de installatie om te draaien). Maar nu dacht ik: "Het zou toch technisch gewoon "goed" aangesloten moeten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Een energiemeter ingesteld als rol "PV omvormer" t.b.v. Enphase? En zo ja, hoe heb je in dat geval de meter aangesloten? Heb je Enphase aan boven- of onderzijde aangesloten van de EM-24?
Ik weet dat een oplossing kan zijn alles weer om te draaien. Óf data via NodeRed oid uit te lezen. Maar ik vraag me meer gewoon af waarom de waarde nu niet goed is. (Want techisch moet je de EM-24 volgens mij via de bovenzijde voeden met het Net).
Bedankt voor jullie hulp.
Tesla model 3 2019 Long Range
Ik heb twee stuks EM-24 in gebruik. Inderdaad is de aanvoer aan de bovenzijde en de load aan de onderzijde.DrDeJe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:44:
Nu is het zo dat ik tot voor kort een EM-24 als energiemeter voor het gehele ESS in gebruik had. Deze werd van bovenaf gevoed door het net. Dus de load aan de onderzijde. (Ik heb altijd begrepen dat dit zo hoort).
Om misverstanden te voorkomen, de onderzijde is waar de RJ455 aansluitingen zitten.
Dus de zonnepanelen zitten op de bovenzijde, de huis-installatie, c.q. verdeelblok zit aan de onderzijde. Deze is gedefinieerd als PV meter, position AC Output.
Ik gebruik ook een Em-24 voor de non-critical load (separaat), dus Grid aan de bovenzijde en non-critical groepen aan de onderzijde. Deze is gedefinieerd als Grid-meter.
Maar... Ik gebruik een SolarEdge installatie. Bij opstarten gebruikt deze stroom van het grid. Dus inderdaad negatief. Kan dat bij Enphase ook zo zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-01-2025 10:57 ]
Nou, zoals ik jou volg denk ik toch dat ik de config van Enphase dan weer terug moet bouwen. Idd wanneer ik hem als Grid meter gebruikte had ik hem goed. Als EV Charger gaat hij goed.MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik heb twee stuks EM-24 in gebruik. Inderdaad is de aanvoer aan de bovenzijde en de load aan de onderzijde.
Om misverstanden te voorkomen, de onderzijde is waar de RJ455 aansluitingen zitten.
Dus de zonnepanelen zitten op de bovenzijde, de huis-installatie, c.q. verdeelblok zit aan de onderzijde. Deze is gedefinieerd als PV meter, position AC Output.
Ik gebruik ook een Em-24 voor de non-critical load (separaat), dus Grid aan de bovenzijde en non-critical groepen aan de onderzijde. Deze is gedefinieerd als Grid-meter.
Maar... Ik gebruik een SolarEdge installatie. Bij opstarten gebruikt deze stroom van het grid. Dus inderdaad negatief. Kan dat bij Enphase ook zo zijn?
Maar met de PV config moet ik de panelen blijkbaar aan de bovenzijde aansluiten. (Morgen maar even terug zetten).
Detail: Mijn Enphase is via een mini-verdeler aangesloten. (Op die mini-verdeler zit ook een lichtschakelaar met zo'n lampje in het midden). Wanneer 's avonds de Enphase panelen niets doen gaf die config altijd een paar watt negatief aan (en dat komt omdat die lichtschakelaar dan een paar watt gebruikt). Maar ik weet wat ik moet doen. Thnx voor je reactie.
Ow, en bij SolarEdge (welke via Modbus aangesloten is op Venus) zie ik dat eigenlijk nooit. Maar ik let daar ook niet zo vaak op. Dan moet ik nét het moment van opstarten zien. Wel interessant.
Nogmaals dank voor je reactie.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Is er niemand die hier een antwoord / oplossing op heeft?zonnepaneelxl schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:16:
Is er een manier om deze vervelende pop-up weg te halen?
Zodat deze niet meer terugkomt elke keer wanneer je vrm opent.
[Afbeelding]
Ik word er namelijk wel een beetje simpel van...
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Je notificaties lezen/als gelezen markeren (linksonder). Maargoed dat je er simpel van bent geworden, want zo simpel is de oplossingzonnepaneelxl schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Is er niemand die hier een antwoord / oplossing op heeft?
Ik word er namelijk wel een beetje simpel van...
[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 30-01-2025 21:07 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
3 x MPII 5k
VM-3P75CT als grid meter (rol -> grid meter)
Loads aan in en uitgang
Het systeem kijkt alleen naar wat er de AC in binnenkomt in de MP's en daar wordt ook goed op gereageerd. Maar als voor de AC in een load aanspringt gaat het fout. Steeds de hoofdzekering eruit.
Instellingen:
MP's laatste firmware en ESS assistant. VE configure AC input current limit 25A en overruled by remote aangevinkt.
Op de Cerbo: FW 3.54
Position of AC loads -> AC input & output
Grid meter -> external meter
Peak shaving -> always
Max system import (and output) current -> 25A
Iemand enig idee?
Welke grid meter heb je?RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:30:
Mensen ik heb een systeem draaien waarbij de Load balancing oftewel de grid current limit niet werkt. De situatie is als volgt:
3 x MPII 5k
Loads aan in en uitgang
Het systeem kijkt alleen naar wat er de AC in binnenkomt in de MP's en daar wordt ook goed op gereageerd. Maar als voor de AC in een load aanspringt gaat het fout. Steeds de hoofdzekering eruit.
Instellingen:
MP's laatste firmware en ESS assistant. VE configure AC input current limit 25A en overruled by remote aangevinkt.
Peak shaving -> always
Iemand enig idee?
VM-3P75CT
toevallig wat op AC OUT 1 aangesloten ?
zo ja koppel eens los en probeer opnieuw ,
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
OpgelostRikHa schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:52:
@DrDeJe Inderdaad moet de PV een positieve waarde zijn. I.i.g. als de panelen leveren. Bij opstarten kan het inderdaad kortstondig negatief zijn zoals @MJ de Bruijn ook al zegt. Dat doen mijn Growatt's ook. Ik meet de Growatt's met een ET340 maar dat maakt voor de werking niet uit natuurlijk.
Trots op je!
Aangezien je aangeeft: "Hoofdzekering eruit" denk ik dat je automaten hebt? Zijn deze ook daadwerkelijk 25A? Minder zou niet gangbaar zijn maar wellicht goed om toch te checken.RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:30:
Mensen ik heb een systeem draaien waarbij de Load balancing oftewel de grid current limit niet werkt. De situatie is als volgt:
3 x MPII 5k
Loads aan in en uitgang
Instellingen:
Peak shaving -> always
Iemand enig idee?
Weet je zeker dat de VM-3P75CT correct is aangesloten? Wellicht meet je niet het grid maar iets daarachter en kom je nog niet aan de limiet van 25A. Wat geeft de meter aan op het moment dat de hoofdzekering eruit klapt qua Amperage?
EV6 Plus
Ik ervaar het zelfde probleem.RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:30:
3 x MPII 5k
Loads aan in en uitgang
Instellingen:
Peak shaving -> always
Iemand enig idee?
2 MP2's op fase 1 en 2. Derde komt er ook nog wel.
Grid meter via MQTT vanaf de P1 meter. update tijd zit op 5 seconden. Niet ideaal maar het werkt. Over twee weken wordt mijn meterkast uitgebreid en heb ik plek voor een VM-3P75CT.
Peak shaving heb ik aan en uit gehad dit doet niet zijn werk, of ik begrijp de werking niet. Grid limit staat op 20 ampere om het inshakelen van de kokendwaterkraan icm de trage update tijd van de P1 meter enigszins op te vangen. Mijn vermoede was in eerste instantie dat de multiplus op de verkeerde fase aangesloten was en dat hij dus keek naar de verkeerde waarde, maar dit lijkt goed te zijn.
Ik zie, via dezelfde p1 logging, stromen van 27 Ampere. zelfs pieken gehad van 35 maar kortstondig is dat blijkbaar oké voor een zekering.
Voor nu ga ik in Node red wat bouwen om de DVCC maximum charge current snel even een stapje naar beneden te zetten.
Never fall in love with your own design!
Ja en ja. Ze zijn C25.swat! schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:40:
[...]
Aangezien je aangeeft: "Hoofdzekering eruit" denk ik dat je automaten hebt? Zijn deze ook daadwerkelijk 25A?
Ja hij is goed aangesloten. Hij geeft dezelfde waardes aan als de Tibber app.Weet je zeker dat de VM-3P75CT correct is aangesloten? Wellicht meet je niet het grid maar iets daarachter en kom je nog niet aan de limiet van 25A.
Langdurig 32 à 33 Ampère. Dat houdt zelfs een C25 niet vol.Wat geeft de meter aan op het moment dat de hoofdzekering eruit klapt qua Amperage?
Ja ik zat daar ook over te denken. Je kunt in Node-RED natuurlijk iets bouwen om je laadvermogen te reduceren maar misschien is het beter om de AC input current limit dynamisch te verlagen. Dus ongeveer iets als AC input current limit = 25A - (A P1 - 25A).hood schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik ervaar het zelfde probleem.
2 MP2's op fase 1 en 2. Derde komt er ook nog wel.
Grid meter via MQTT vanaf de P1 meter. update tijd zit op 5 seconden. Niet ideaal maar het werkt. Over twee weken wordt mijn meterkast uitgebreid en heb ik plek voor een VM-3P75CT.
Peak shaving heb ik aan en uit gehad dit doet niet zijn werk, of ik begrijp de werking niet. Grid limit staat op 20 ampere om het inshakelen van de kokendwaterkraan icm de trage update tijd van de P1 meter enigszins op te vangen. Mijn vermoede was in eerste instantie dat de multiplus op de verkeerde fase aangesloten was en dat hij dus keek naar de verkeerde waarde, maar dit lijkt goed te zijn.
Ik zie, via dezelfde p1 logging, stromen van 27 Ampere. zelfs pieken gehad van 35 maar kortstondig is dat blijkbaar oké voor een zekering.
Voor nu ga ik in Node red wat bouwen om de DVCC maximum charge current snel even een stapje naar beneden te zetten.
Maar goed, dan weten we nog steeds niet waarom hij de grid meter negeert.
AC input current limit verlagen is natuurlijk handiger. Maar eigenlijk wil ik dat hij dat per fase kan doen. Zal er vanavond nog even mee gaan spelen.RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Ja en ja. Ze zijn C25.
[...]
Ja hij is goed aangesloten. Hij geeft dezelfde waardes aan als de Tibber app.
[...]
Langdurig 32 à 33 Ampère. Dat houdt zelfs een C25 niet vol.
[...]
Ja ik zat daar ook over te denken. Je kunt in Node-RED natuurlijk iets bouwen om je laadvermogen te reduceren maar misschien is het beter om de AC input current limit dynamisch te verlagen. Dus ongeveer iets als AC input current limit = 25A - (A P1 - 25A).
Maar goed, dan weten we nog steeds niet waarom hij de grid meter negeert.
Never fall in love with your own design!
Eve iets wat je vast al gecheckt hebt.
maar hoe staat je GRID FEED IN ?
zet die eens onder de 5750 W
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
Als de laadpaal aanstaat dat laadt de victron wat langzamer bij. Als ook de oven aangaat dan gaat de victron op 1 fase terug leveren en op 2 fases laden om de zekeringen alle 3 onder 25A te houden.
Heb jij dan ingesteld dat hij per fase het moet regelen inplaats van over alle fase?prein2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:49:
Wat gek. Bij mij werkt 't prima. Met ook een CT meter en 3 multiplussen.
Als de laadpaal aanstaat dat laadt de victron wat langzamer bij. Als ook de oven aangaat dan gaat de victron op 1 fase terug leveren en op 2 fases laden om de zekeringen alle 3 onder 25A te houden.
Limit system feed in staat uit. Voor de test even gedaan wat je zegt maar daar reageert het systeem niet op.djazzy schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:48:
RikHa
Eve iets wat je vast al gecheckt hebt.
maar hoe staat je GRID FEED IN ?
zet die eens onder de 5750 W
Maar op die manier ben je de fases aan het gelijk maken via de DC bus met alle verliezen van dien.prein2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:49:
Wat gek. Bij mij werkt 't prima. Met ook een CT meter en 3 multiplussen.
Doet ie vanzelfReveal! schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Heb jij dan ingesteld dat hij per fase het moet regelen inplaats van over alle fase?
Klopt. Dat is het enige dat ie kan doen... Beter dan de auto minder hard laden (mijn laadpaal is niet zo instelbaar)RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Maar op die manier ben je de fases aan het gelijk maken via de DC bus met alle verliezen van dien.
Ok maar even voor mijn begrip, je hebt de instelling ESS -> Multiphase regulation staan op Individual phase?prein2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Klopt. Dat is het enige dat ie kan doen... Beter dan de auto minder hard laden (mijn laadpaal is niet zo instelbaar)
Edit: even geprobeerd maar ook daar reageert hij niet op. Kacheltje erbij voor de test op L1, overbelast maar terug regelen ho maar.
[ Voor 16% gewijzigd door RikHa op 31-01-2025 15:11 ]
Nee, sumof all phases. Hij gaat enkel individueel bij regelen bij overbelasting.RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:07:
[...]
Ok maar even voor mijn begrip, je hebt de instelling ESS -> Multiphase regulation staan op Individual phase?
Edit: even geprobeerd maar ook daar reageert hij niet op. Kacheltje erbij voor de test op L1, overbelast maar terug regelen ho maar.
Check, zo staat dit ook in de release notesprein2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Nee, sumof all phases. Hij gaat enkel individueel bij regelen bij overbelasting.
Three phase operation details:
- When the import/export limit is not being exceeded on any phase, the system operates normally, according to the “Multiphase regulation” setting.
- If the current-limit is exceeded on any one phase, in either direction, power will be moved to other phases in equal measures.
- If all phases are maxed-out and more power is needed to run the loads without exceeding the BMS limits, all phases are overloaded equally – resulting in the lowest probability of tripping a breaker or blowing a fuse.
- Power will be passed through the DC bus to accomplish this goal, even if Multiphase regulation is set to “total of phases”.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Dan heb je dat dus ook hetzelfde staan. En je laadpaal staat parallel aan AC in?prein2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Nee, sumof all phases. Hij gaat enkel individueel bij regelen bij overbelasting.
Om even terug te komen op mijn eigen vraag: opgelost door een SmartShunt te plaatsen en die in te stellen als Battery Monitor (de JK gebruiken als Controlling BMS voor DVCC lijkt wel goed te gaan maar doe ik nu niet meer). Het probleem zit erin dat de JK BMS niet even vaak de hoeveelheid geladen kWh's rapporteert als de EM24 meter. VRM gaat daarvan over de zeik. Zie onderstaand de VRM logfile:MrFish schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:31:
[...]
Heb jij dit probleem nog kunnen oplossen? Ik zie het zelfde fenomeen, maar dan met JK BMS (firmware 15.38). (VM-3P75CT als grid meter, EM24 voor de PV.)
/f/image/Tznmp788FGXxo32D5RIdW7F2.png?f=fotoalbum_large)
Het feit dat ik de logfrequentie op 1 minuut had gezet maakte dit probleem ook nog erger. Wellicht heeft iemand hier nog iets aan
[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 31-01-2025 15:52 ]
Ik heb hier intussen mijn MP2 vervangen door een Multi RS Solar. Een mooi apparaat. Zoals ook in het filmpje van Harold Halewijn gezegd is werkt deze alleen nog in combinatie met een Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter die is aangesloten via VE.Can. Deze gebruikt CT-klemmen. Dat vind ik geen sieraad in de meterkast.revolution-nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Begreep in de laatste video van Harold dat ze aardig opschieten met de functionaliteit voor de RS
YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS
DESS instellen werkt als vanzelf. Ik stuur het apparaat aan vanuit eigen software, dat was nog wel een uitdaging.
De afmeting is anders, hij is vooral breder. De nieuwe Multi is een stuk lichter, en vooral stiller.
Heb een raar probleem dat de ac input niet wordt herkend namelijk.
Ik heb Germany gekozen met internal NS, maar hij blijft AC input disconnected zeggen zonder enige verdere foutmelding.
[ Voor 25% gewijzigd door Reveal! op 31-01-2025 20:25 ]
Vorige week mijn (3-fase) opstelling in gebruik genomen met Germany / internal NS. Dat gaat prima en ik heb begrepen dat dat de gebruikelijke keuze is in NL. Als je een 3-fase opstelling hebt: klopt de faserotatie?Reveal! schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:07:
Welke Grid kiezen jullie?
Heb een raar probleem dat de ac input niet wordt herkend namelijk.
Ik heb Germany gekozen met internal NS, maar hij blijft AC input disconnected zeggen zonder enige verdere foutmelding.
Ja deze klopt, krijg er ook geen foutmelding opMrFish schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:50:
[...]
Vorige week mijn (3-fase) opstelling in gebruik genomen met Germany / internal NS. Dat gaat prima en ik heb begrepen dat dat de gebruikelijke keuze is in NL. Als je een 3-fase opstelling hebt: klopt de faserotatie?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Heb hem aan laten staan en nu krijg ik ineens een fase foutmelding.MrFish schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:50:
[...]
Vorige week mijn (3-fase) opstelling in gebruik genomen met Germany / internal NS. Dat gaat prima en ik heb begrepen dat dat de gebruikelijke keuze is in NL. Als je een 3-fase opstelling hebt: klopt de faserotatie?
Blijkt dus toch iets niet goed te zitten.
Ik heb dit proces ook een keer of 3 opnieuw gedaan alle 3 de keren exact de instellingen uit het fimpje van Harrold gepakt uiteindelijk stond het goed. Ik heb geen idee of/wat er de eerste paar keer fout stond.Reveal! schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:50:
[...]
Heb hem aan laten staan en nu krijg ik ineens een fase foutmelding.
Mooi dat duidelijk is wat er mis is. Faserotatie is lastig. Hier in huis was het ook verkeerd om. Het helpt dat mijn EM24 de faserotatie aangeeft.Reveal! schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:50:
[...]
Heb hem aan laten staan en nu krijg ik ineens een fase foutmelding.
Edit: @Reveal! je kunt tegenwoordig in de VE.Bus System Configurator L2 en L3 als 'floating' instellen. Dan past die zich aan aan de faserotatie.
[ Voor 16% gewijzigd door MrFish op 01-02-2025 13:21 ]
JaRikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:23:
[...]
Dan heb je dat dus ook hetzelfde staan. En je laadpaal staat parallel aan AC in?
Ik heb overigens niks aan ac out.. De kabel (40m) ervoor trekken was teveel moeite 😁
Ok, waarom doet die van jou dan wel afremmen bij 25A en die van mij (2 systemen) niet. Dat zou toch een configuratie dingetje zijn zou je zeggen maar ik weet het echt niet.prein2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Ja
Ik heb overigens niks aan ac out.. De kabel (40m) ervoor trekken was teveel moeite 😁
Welke firmware heb je op je MultiPlussen? In 551 is de bug gefixt dat '[...] in some installations the requested power setpoint was not followed for no apparent reason.'RikHa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Ok, waarom doet die van jou dan wel afremmen bij 25A en die van mij (2 systemen) niet. Dat zou toch een configuratie dingetje zijn zou je zeggen maar ik weet het echt niet.
(En in de ESS assistant 018C zijn vergelijkbare bugs geadresseerd.)
[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 01-02-2025 13:29 ]
552, dat is de meest recente. Assistant ook meest recente. Cerbo ook. Dat kunnen we uitsluiten. (Denk ik...)MrFish schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Welke firmware heb je op je MultiPlussen? In 551 is de bug gefixt dat '[...] in some installations the requested power setpoint was not followed for no apparent reason.'
(En in de ESS assistant 018C zijn vergelijkbare bugs geadresseerd.)
Oh ja?MrFish schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:01:
[...]
Mooi dat duidelijk is wat er mis is. Faserotatie is lastig. Hier in huis was het ook verkeerd om. Het helpt dat mijn EM24 de faserotatie aangeeft.
Edit: @Reveal! je kunt tegenwoordig in de VE.Bus System Configurator L2 en L3 als 'floating' instellen. Dan past die zich aan aan de faserotatie.
Die optie heb ik niet gevonden/gezien?
Mijn in december aangeschafte 3 Fasen multiplusII 5Kw, Cerbo, 32Kwh batterij en EM24 ethernet hebben het naar hun zin.
Ik heb een 8 jaar oude solaredge 3 fase omvormer voor mijn 4,5 Kwp panelen. VRM herkent deze dus niet. De 3 toegevoegde panelen via Smartsolar lader wel.
Ik ben nog een beetje aan het vogelen met DESS en ESS. Lijken goed te werken.
Nu is mijn idee om eerst de batterij te laden als de zon schijnt en de grid in de min gaat (terug leveren).
Dit kan ik in ESS instellen door 0W in te stellen, dan werkt het op de zonnige momenten. Is er ook een manier om dit automatisch ergens in te stellen? En in DESS?
Dus: Meting EM24 negatief > eerst batterij vol laden?
Vast al eens gevraagd in dit topic maar kon het niet vinden.
Dit screenshotje laat het zien voor een tweefasesysteem, maar bij driefase heb je dezelfde optie: https://communityarchive....s/34876-1655227912820.pngReveal! schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:32:
[...]
Oh ja?
Die optie heb ik niet gevonden/gezien?
Dan ga ik er vanuit dat je deze handleiding ( en specifiek hoofdstuk 5.2 & 5.3) al eens hebt doorgenomen?MarcoBoe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:47:
Nu de zon weer schijnt..
Mijn in december aangeschafte 3 Fasen multiplusII 5Kw, Cerbo, 32Kwh batterij en EM24 ethernet hebben het naar hun zin.
Ik heb een 8 jaar oude solaredge 3 fase omvormer voor mijn 4,5 Kwp panelen. VRM herkent deze dus niet. De 3 toegevoegde panelen via Smartsolar lader wel.
Nu is mijn idee om eerst de batterij te laden als de zon schijnt en de grid in de min gaat (terug leveren).
Dit kan ik in ESS instellen door 0W in te stellen, dan werkt het op de zonnige momenten. Is er ook een manier om dit automatisch ergens in te stellen? En in DESS?
Het 2e gedeelte snap ik je niet helemaal. Bij overtollig zon opbrengst will je eerst de accu vol laden en daarna pas terug leveren? Zo ja, dat is een beetje de basis functie zeg maar. Of begrijp ik je verkeerd?
[ Voor 9% gewijzigd door DrDeJe op 01-02-2025 19:29 ]
ESS… grid setpoint op -30 zetten en DESS uitlaten. Dat klopt. Of je automatisch DESS weer aan kunt zetten weet ik niet.MarcoBoe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:47:
Nu de zon weer schijnt..
[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 01-02-2025 20:45 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ik heb een ruim 10 jaar oude Solaredge (SE3000) en die werkt wel gewoon met VRM via MODBUS TCP. Je moet de Solaredge wel instellen op TCP poort 502 en MODBUS adres (unit ID) 126.MarcoBoe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:47:
Ik had hier zelf ook last van. (3 fase mp5000 met een 16S batterij maar gebruik de shunt.) Heb uiteindelijk de Dynamic Cut-off verlaagd in de ESS assistant. En tot op heden geen last meer van gehad.Cereal schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:13:
Vraag, ik heb laatst een paar dagen off grid gedraaid om te kijken hoe het systeem zich gedraagt als de batterij leeg is. Nu klapte hij er bij 9% al uit met een Victron Low Battery Alarm.
Ik heb 3 multiplussen 5000 en 5x pylontech US5000 waar ik het BMS van gebruik (geen shunt).
Alles ingesteld volgens de Victron handleiding voor Pylontech. Welker waarde zou ik veilig aan kunnen passen om wat meer uit de batterij te kunnen halen? DC input low restart? (staat nu op 48V)
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Is de aansluiting AC-IN bi-directioneel (zowel in als uit)? Zo nee op welke aansluiting de gebruikers en welke is dan critical loads? Dit is voor mij een beetje mistig. Alvast bedankt
Mocht je de AC out niet gebruiken kan dit ook, alleen werkt systeem dan niet off grid.
Bij mij draait systeem sinds vorige week op test alleen op AC in, met ESS assistant erbij gast dit prima. De accu wordt netjes geladen met pv. Als je de critical loads op AC out 1 zet zullen deze op accu door draaien bij spanningsuitval op het grid.
Ik ga dit binnenkort omzetten en critical loads gebruiken voor paar groepen.
Ja, klopt. Ik was niet helemaal duidelijk, excuses. Bij ESS gaat dit goed en kan ik hem handmatig ongeveer in balans van de dag zetten. Maar bij DESS wordt bij overproductie de batterij niet opgeladen en stroom van de niet door VRM (of CE-bus) gekoppelde omvormer direct terug geleverd aan de grid. Terwijl de prijs natuurlijk laag is als er zon is..DrDeJe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Dan ga ik er vanuit dat je deze handleiding ( en specifiek hoofdstuk 5.2 & 5.3) al eens hebt doorgenomen?
Het 2e gedeelte snap ik je niet helemaal. Bij overtollig zon opbrengst will je eerst de accu vol laden en daarna pas terug leveren? Zo ja, dat is een beetje de basis functie zeg maar. Of begrijp ik je verkeerd?
Dus de vraag is eigenlijk of je DESS zo in kan stellen dat de teruggeleverde stroom die via een niet-gekoppelde omvormer wordt geleverd, en de meter op "-" zet, gebruikt om eerst de batterij op te laden.
Zie ik iets over het hoofd?
Dat zou mooi zijn maar klinkt ingewikkeld.. Dank!a.d.s schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:14:
[...]
Ik heb een ruim 10 jaar oude Solaredge (SE3000) en die werkt wel gewoon met VRM via MODBUS TCP. Je moet de Solaredge wel instellen op TCP poort 502 en MODBUS adres (unit ID) 126.
Niets ingewikkelds aan, staat gewoon in de SolarEdge handleiding.MarcoBoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Dat zou mooi zijn maar klinkt ingewikkeld.. Dank!
Hier ook, nou ja model uit 2017.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dess trade mode optimaliseert op prijs. Als het prijsverschil tussen middag en avond klein is, dan zal hij dus de zonnestroom het net op gooiden, aangezien je via de accu ook verliezen hebt.MarcoBoe schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Ja, klopt. Ik was niet helemaal duidelijk, excuses. Bij ESS gaat dit goed en kan ik hem handmatig ongeveer in balans van de dag zetten. Maar bij DESS wordt bij overproductie de batterij niet opgeladen en stroom van de niet door VRM (of CE-bus) gekoppelde omvormer direct terug geleverd aan de grid. Terwijl de prijs natuurlijk laag is als er zon is..
Dus de vraag is eigenlijk of je DESS zo in kan stellen dat de teruggeleverde stroom die via een niet-gekoppelde omvormer wordt geleverd, en de meter op "-" zet, gebruikt om eerst de batterij op te laden.
Zie ik iets over het hoofd?
Wil je anders kies dan voor green mode, of voor de gewone ess zonder dynamic.
Dynamic is juist gemaakt om te profiteren van prijsverschillen door de dag....
Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Dynamic ESS wel moet weten wat je PV precies opwekt, dus het plaatsen van een extra meter (EM24 / VM-3P75CT) of anderszins toevoegen van je omvormer(s) is noodzakelijk. Bij gewone ESS geldt dat niet.prein2 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Dess trade mode optimaliseert op prijs. Als het prijsverschil tussen middag en avond klein is, dan zal hij dus de zonnestroom het net op gooiden, aangezien je via de accu ook verliezen hebt.
Alles goed gezet en nu werkt het!
Rare is alleen wel ik heb bij DESS hem in green mode staan en dan zou hij dus eerst de accu's vol moeten laden.
Maar als ik dit aanzet begint hij gelijk de accu's te dischargen?
Heb het maar even uitgezet, wil eerst de accu's een keer vol hebben maar klopt dat?
En het is jammer hij herkent niet de PV omvormer, zou om inzicht te krijgen er dus eigenlijk een meter tussen moeten zetten
Nou is er voor Home assistent wel de mogelijkheid om deze via LAN uit te lezen, kan HA niet ook een EM emuleren om het weer terug te geven aan de Cerbo?
https://vrm.victronenergy.com/installation/710115/dashboard
Wanneer je niet al je componenten zichtbaar hebt in Venus dan kun je nooit knap met DESS draaien. Daarnaast, ik weet niet hoe lang je het systeem hebt maar als je echt nét bent begonnen: Victron raad aan dan je systeem een hoeveelheid dag in te leren. (Weet zo uit m'n hoofd niet hoe lang daar voor staat). Maar is allemaal te vinden in de documentatie van Victron.Reveal! schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:57:
Ongeloofelijk, bleek dat de hoofdaansluiting uit fase stond.
Alles goed gezet en nu werkt het!
Rare is alleen wel ik heb bij DESS hem in green mode staan en dan zou hij dus eerst de accu's vol moeten laden.
Maar als ik dit aanzet begint hij gelijk de accu's te dischargen?
Heb het maar even uitgezet, wil eerst de accu's een keer vol hebben maar klopt dat?
En het is jammer hij herkent niet de PV omvormer, zou om inzicht te krijgen er dus eigenlijk een meter tussen moeten zetten
Nou is er voor Home assistent wel de mogelijkheid om deze via LAN uit te lezen, kan HA niet ook een EM emuleren om het weer terug te geven aan de Cerbo?
https://vrm.victronenergy.com/installation/710115/dashboard
Ik zou als ik jou was eerst eens zorgen dat je je pv zichtbaar krijgt.
Dat is die van mij uit 2016.. SE5K 3 fasen. Heb zelf toegang als installateur.. Moet alleen ff op zoek naar de handleidingV_ger schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Niets ingewikkelds aan, staat gewoon in de SolarEdge handleiding.
Dank!
Goede uitleg! Die verliezen had ik natuurlijk niet aan gedacht! Dank!prein2 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Dess trade mode optimaliseert op prijs. Als het prijsverschil tussen middag en avond klein is, dan zal hij dus de zonnestroom het net op gooiden, aangezien je via de accu ook verliezen hebt.
Nu valt het mij op dat de net wattage die de multiplus registreert altijd ±50W hoger is dan mijn P1 meter registreert.
Dus wanneer de Victron multiplus aangeeft dat de net wattage 50W is geeft mijn P1 0W aan.
Zijn er meer die dit ervaren? Wat zou ik daaraan kunnen doen? Of is dit alleen op te lossen door wel een energiemeter te plaatsen?
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Terwijl in de BMS mijn SOC. min 0% staat op 2.64v en UVP op 2,6v wat natuurlijk 42.24 / 41,6v is. (settings van Off-grid-garage)
Nu gaat de Victron bij 26% (47,8V) in sustain mode en komt hij nooit bij de min. soc waarde (15%) die ik heb ingesteld in de ESS configuratie zelf en al helemaal niet bij wat er in de BMS staat.
Ook weigerd hij te peaksheaven en daarmee lager te gaan.
Nu weet ik niet, of dit de settings zijn onder Inverter (DC input low shut-down) of de Sustain voltage onder ESS.
Denk die laatste, maar waar hebben jullie deze op staan?
Staat deze op het laagste wat in je BMS staat en laten jullie daar de bescherming doen?
Anders komt hij ook nooit op 0%? (heb je nog steeds 4-6% over)
Ik denk eerder dat je SOC calibratie niet helemaal klopt. Bij 48 V is je batterij behoorlijk leeg, dan zit er hooguit nog een paar procent in.Reveal! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:04:
In de ESS assistant configuratie had ik ingesteld 48V als minimum configuratie
Terwijl in de BMS mijn SOC. min 0% staat op 2.64v en UVP op 2,6v wat natuurlijk 42.24 / 41,6v is. (settings van Off-grid-garage)
Nu gaat de Victron bij 26% (47,8V) in sustain mode en komt hij nooit bij de min. soc waarde (15%) die ik heb ingesteld in de ESS configuratie zelf en al helemaal niet bij wat er in de BMS staat.
Ook weigerd hij te peaksheaven en daarmee lager te gaan.
Nu weet ik niet, of dit de settings zijn onder Inverter (DC input low shut-down) of de Sustain voltage onder ESS.
Denk die laatste, maar waar hebben jullie deze op staan?
Staat deze op het laagste wat in je BMS staat en laten jullie daar de bescherming doen?
Anders komt hij ook nooit op 0%? (heb je nog steeds 4-6% over)
(Ter vergelijk: mijn batterij tikte vanochtend de 5% aan volgens de smartshunt, toen was de spanning nog 51 V.)
[ Voor 5% gewijzigd door MrFish op 03-02-2025 09:19 ]
Je batterij cellen zijn toch pas echt 0 bij 2,5V dus 40V?MrFish schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:17:
[...]
Ik denk eerder dat je SOC calibratie niet helemaal klopt. Bij 48 V is je batterij behoorlijk leeg, dan zit er hooguit nog een paar procent in.
(Ter vergelijk: mijn batterij tikte vanochtend de 5% aan volgens de smartshunt, toen was de spanning nog 51 V.)
Ligt er dan toch maar aan wat je heb ingesteld in je BMS als "minimum", als ik SOC 0% instel op 3V dan reset hij bij 48V naar 0%?
Er zit zo weinig capaciteit tussen 2,5 V en 3 V dat dat echt de moeite niet is. Bovendien is het slecht voor je cellen. Ook is de onbalans tussen de cellen in dat stuk heel groot; je krijgt never alle cellen tegelijk op 2,5 V.Reveal! schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:31:
[...]
Je batterij cellen zijn toch pas echt 0 bij 2,5V dus 40V?
Ligt er dan toch maar aan wat je heb ingesteld in je BMS als "minimum", als ik SOC 0% instel op 3V dan reset hij bij 48V naar 0%?
Je heb gelijk, heb me settings aangepastMrFish schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Er zit zo weinig capaciteit tussen 2,5 V en 3 V dat dat echt de moeite niet is. Bovendien is het slecht voor je cellen. Ook is de onbalans tussen de cellen in dat stuk heel groot; je krijgt never alle cellen tegelijk op 2,5 V.
https://docs.google.com/s...826333&rtpof=true&sd=true
Zo staat hij nu
Ik kom hier helaas niet uit.. iemand een idee? Waar stel ik dit in? Op de solaredge zelf? via portal?V_ger schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Niets ingewikkelds aan, staat gewoon in de SolarEdge handleiding.
Heeft jouw omvormer een display? Zo niet dan is dit een recentere waar je de solaredge app: "setapp" moet gebruiken. Hierbij koppel je de omvormer met de app en kan je modbus activeren.MarcoBoe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:29:
[...]
Ik kom hier helaas niet uit.. iemand een idee? Waar stel ik dit in? Op de solaredge zelf? via portal?
Heeft deze wel een display dan je dit regelen via menu -> Communication.
Mocht het niet lukken stuur dan even een p.b. Ik denk dat dit wellicht offtopic is namelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door swat! op 03-02-2025 20:43 ]
EV6 Plus
Ik heb juist het idee dat de multiplus het eigen verbruik uit de accu haalt. Wanneer ik de grid set point op 50W heb staan ga ik er vanuit dat de MP dus de grid op 50W probeert te houden.Cereal schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:50:
Is dat niet gewoon het verbruik van de multiplussen zelf wat ie uit de accu haalt? Of zie je aan de DC ook niks?
Nu geeft Victron aan dat het grid 50W is maar in werkelijkheid registreert de net meter 0W.
Lang verhaal kort, ik heb ingevuld P + 1 voor aankoop en P + 2 voor verkoop. Meer niet. Waarom niet, als BTW tarief etc verandert moet dit worden aangepast, nu niet. Dit is mijn visie. (kan ik naast zitten hoor)
Zelf heb ik ook een Chinees omvormer lopen met eigen software en het systeem heet "De Money Maker", dat zie ik MP2 niet doen, veel geluid, veel tamtam (er zit een hele verdien industrie achter), de beloftes moeten nog blijken. Dit is de eerste indruk.
Ik heb mijn verkoopprijs zo'n 5 cent lager ingesteld dan de inkoopprijs incl alle extra kosten. Zo gaat ie enkel handelen als het ook daadwerkelijk iets oplevert. Ik hoef niet te micro-traden..
[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 04-02-2025 11:47 ]
Is het niet logisch dat ik meer vang voor verkoop dan dat ik betaal voor inkoop?prein2 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:46:
@Willie Wortel als je p+2 voor verkoop invult, dan is je verkoopprijs dus hoger dan de inkoopprijs. Ik zou dan p*.8 of zo doen
Ik heb mijn verkoopprijs zo'n 5 cent lager ingesteld dan de inkoopprijs incl alle extra kosten. Zo gaat ie enkel handelen als het ook daadwerkelijk iets oplevert. Ik hoef niet te micro-traden..
Oké en zou dat nog beter worden als ik er een energie meter voor zou zetten denk je?prein2 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:25:
Je kunt 0W heel moeilijk meten. Geldt ook voor je slimme meter.. Dus er zal altijd wat marge zijn. Als het goed is beide kanten op zodat het zich wel uitmiddelt...
Dus dat houd eigenlijk in, hoeveel solar is er ipv direct naar het net te gaan eerste de batterij in gegaan en dan verkocht tegen een duurdere prijs en hoeveel is er vanuit het net geladen en verkocht tegen een duurdere prijs.
Ik kan via advanced een csv downloaden, maar deze geeft mij maar een aantal punten per uur (wel op te lossen door een link met HA en op die dataset de analyse te gaan doen) + niet de juiste kolommen om direct de data te hebben die ik zou willen hebben.
Iemand dit al ooit gedaan?
Ik heb ook al naar dynamic ess rapport gekeken, maar die geeft mij ook niet direct wat ik zou willen zien.
[ Voor 6% gewijzigd door wroosmalen op 04-02-2025 13:30 ]
in dit overzicht geef je aan hoe DESS de marktprijs moet interpeteren. Daarna gaat hij op basis van de daadwerkelijke prijzen een in/verkoopstrategie opstellen.Willie Wortel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Is het niet logisch dat ik meer vang voor verkoop dan dat ik betaal voor inkoop?
Jij hebt nu aangegeven dat je kan inkopen tegen marktprijs +1 en kan verkopen tegen marktprijs +2. Alleen je verkoopt in werkelijkheid voor marktprijs (+vaste kosten).
Je moet dus de daadwerkelijke inkomsten ingeven, niet een gewenste waarde. Daarna gaat DESS bepalen wanneer je gaat kopen en verkopen. p in dit geval is de epex marktprijs (in euro's geloof ik).
Je huidige instelling zal er dus in resulteren dat DESS denkt dat je tegen 2 euro per kWh (+ de marktprijs) kan verkopen. En zal dat dus ook altijd doen. Enige nadeel is dat Tibber je dit niet uitbetaald...
Nee. Of eigenlijk ja maar je wilt nu het werk van DESS gaan doen. Doe dat niet. Bij Tibber zijn er geen verschillen tussen in- en verkoop. En als je nu gewoon alles invult zoals bedoelt, (dat is dus: (Net price (per kWh)+0.020496+0.10154)*1.21), dan gaat DESS berekenen wat het moet doen. Wat heb je bij je batterijgegevens ingevoerd? Ik vul daar niks in behalve de prijs per kWh. Hoe hoger je die zet hoe meer delta in prijs DESS gebruikt om tot actie (inkoop of verkoop) over te gaan. Probeer maar eens wat voor jou het beste werkt.Willie Wortel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:50:
[...]
Is het niet logisch dat ik meer vang voor verkoop dan dat ik betaal voor inkoop?
Ik heb mijn eigen Day Ahead Optimizer (=DAO) in de vorm van een HA-addon. Voor iedereen beschikbaar via Github (ook als je geen Victron gebruikt).wroosmalen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:30:
Ik wil kijken of ik kan berekenen hoeveel mijn accu mijn al opgebracht heeft.
Dus dat houd eigenlijk in, hoeveel solar is er ipv direct naar het net te gaan eerste de batterij in gegaan en dan verkocht tegen een duurdere prijs en hoeveel is er vanuit het net geladen en verkocht tegen een duurdere prijs.
Ik kan via advanced een csv downloaden, maar deze geeft mij maar een aantal punten per uur (wel op te lossen door een link met HA en op die dataset de analyse te gaan doen) + niet de juiste kolommen om direct de data te hebben die ik zou willen hebben.
Iemand dit al ooit gedaan?
Ik heb ook al naar dynamic ess rapport gekeken, maar die geeft mij ook niet direct wat ik zou willen zien.
Daarmee kun je zelf je analyses en rapportages genereren.
Zoals mijn verbruik/productie en energiebalans van gisteren:
/f/image/ANXIkptk8GuIRJ84LpPuh9qX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xnq0Z5e3F3cZ1GXYppQvgdQd.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt deze data kopiëren naar een spreadsheet en dan uitrekenen wat je verbruik/teruglevering zou zijn alsje de accu niet had ingezet, maar dat is ook een goed idee om als extra rapportage toe te voegen aan de addon.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik zou de werkelijke aankoop en verkoop tarieven invullen, anders neemt DESS verkeerde beslissingen en klopt de Cost en earnings berekening van VRM niet. En eventueel een bedrag voor accu kosten. Ik heb daar b.v. 2 cent ingevuld, en dat wordt verdeeld over 1 cent laden en 1 cent ontladen per kWh. Ik lever trouwens per jaar meer terug dan ik gebruik, dus zolang de salderingsregeling nog loopt, betaal ik geen inkoopvergoeding (Tibber), energiebelasting of BTW. Ik heb daarom bij aankoop en verkoop de netto prijzen ingevuld (p).Willie Wortel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:42:
Zo, de MP is up and running. Nou kom ik bij het DESS hoofdstuk, Ik zit bij Tibber dynamisch. Wordt de formule verkoop en inkoop gevraagd en door Victron auto ingevuld. Het kantelpunt van aankoop en verkoop zijn identiek in formule. Verdienen wordt dan mager. Verliezen treden op, kabel, store etc.
Lang verhaal kort, ik heb ingevuld P + 1 voor aankoop en P + 2 voor verkoop. Meer niet. Waarom niet, als BTW tarief etc verandert moet dit worden aangepast, nu niet. Dit is mijn visie. (kan ik naast zitten hoor)
DESS rekent met een round-trip efficientie van 90%, dus voor laden en weer ontladen, maar dat is veel te optimistisch. Ik zit meer in de buurt van de 75%. Ik heb daarom de /Settings/DynamicEss/SystemEfficiency dbus waarde aangepast naar 70%. Op die manier kun je voorkomen dat DESS energie heen en weer gaat pompen voor een paar centen of zelfs een negatieve opbrengst.
Dat rondpompen van energie voor een paar centen. Ik geloof daar niet in. Heb die optie uit gezet.
Ik begrijp trouwens niets van DESS dus laat ik dat los. Vul in wat jullie aanbevelen en dan zie ik wel.
Ik denk dat mijn eigen geschreven programma meer (geld) oplevert dan wat ik nu heb met victron.
Wat voor mij belangrijk is dat de teveel zonne energie van mijn zonnepanelen in de batterij komt en niet op het net blijft, ik heb nu een SMA omvormer die alles op het net gooit. (dit in verband met stoppen saldering)
Moet nu gaan kijken hoe ik de MP2 stiller kan maken, de buren zullen wel blij met me zijn.
Maar wat ben je dan allemaal zelf aan het programmeren? Als je de MP2 op ESS zet en grid op 0 dan ben je toch klaar? Teruglevering wordt in de accu geladen en als je vraag hebt dan komt dat weer uit de accu.Willie Wortel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:41:
Ik wil niet verkopen, de batterij alleen houden voor eigen gebruik.
Dat rondpompen van energie voor een paar centen. Ik geloof daar niet in. Heb die optie uit gezet.
Ik begrijp trouwens niets van DESS dus laat ik dat los. Vul in wat jullie aanbevelen en dan zie ik wel.
Ik denk dat mijn eigen geschreven programma meer (geld) oplevert dan wat ik nu heb met victron.
Wat voor mij belangrijk is dat de teveel zonne energie van mijn zonnepanelen in de batterij komt en niet op het net blijft, ik heb nu een SMA omvormer die alles op het net gooit. (dit in verband met stoppen saldering)
Moet nu gaan kijken hoe ik de MP2 stiller kan maken, de buren zullen wel blij met me zijn.
Heel mooi gemaakt. Ik zie bij mij géén grid en Co2?KC27 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb mijn eigen Day Ahead Optimizer (=DAO) in de vorm van een HA-addon. Voor iedereen beschikbaar via Github (ook als je geen Victron gebruikt).
Daarmee kun je zelf je analyses en rapportages genereren.
Zoals mijn verbruik/productie en energiebalans van gisteren:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt deze data kopiëren naar een spreadsheet en dan uitrekenen wat je verbruik/teruglevering zou zijn alsje de accu niet had ingezet, maar dat is ook een goed idee om als extra rapportage toe te voegen aan de addon.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Software hiervoor schrijven? Wat jij wil zit gewoon in de MP2 mits je de ESS assistent erop zet. Cerbo er aan, peak-shaving aan zetten en het grid setpoint op 0.Willie Wortel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:41:
Ik weet niet of de Cerbo echt nodig is in deze, maar is sowieso een mooie gate way als je data wil verzamelen.
Verder kan ik me helemaal vinden in je verhaal, ik vind dat heen en weer geslinger met energie ook maar onzin (ieder zijn ding
[ Voor 7% gewijzigd door DiXY op 05-02-2025 12:34 ]
In het dashboard van DAO zitten de opties grid en balans er standaard in. De optie CO2 zit erin vanaf de laatste versie (2025.1.3), als je de integratie Electricity Maps in Home Assistant hebt geactiveerd én de sensor met de co2-intensiteit (gr CO2/kWh) hebt opgegeven in je settings.broekieman schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Heel mooi gemaakt. Ik zie bij mij géén grid en Co2?
Stuur anders even een dm.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Tja.. Als je de functionaliteit van dess niet wilt, dan moet je hem niet aanzetten 😊Willie Wortel schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:41:
Dan werkt ess precies zoals je verwacht
Het voorspelalgoritme blijkt toch best wel accuraat te werken. Dit was de voorspelling van vandaag per fase aan opbrengst in euro's en de daadwerkelijke gemeten opbrengst via de HW meters die achter de Victrons hangen. Dit algo neemt alle verliezen en rekent ook de (winst op de )zonopbrengst mee. Best content mee zo
:strip_exif()/f/image/UbZCDT7g90aENXVyjNTDmGcC.jpg?f=fotoalbum_large)
SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers
Bij ESS peakshaving heb ik aanstaan Always.
Maar met Optimized with and without BatteryLife lijkt het erop dat hij als hij onder de SOC gaat, de peakshaving stopt en de accu gaat bijladen.
Terwijl hij moet altijd peakshaven, en als hij kan bijladen.
Doe ik nou iets fout?
Mm ik snap nu dat hij tot 5% onder de SOC kan peakshaven, is eigenlijk best raar want als ik de SOC naar 0% zet probeert hij altijd de grid op 0 te krijgen.
Ik zou eigenlijk willen dat hij dat bv. doet van 60 tot 100% en die 60% bewaard voor peakshaven.
Is dat in te stellen?
[ Voor 30% gewijzigd door Reveal! op 06-02-2025 09:16 ]
(Zonder een Grid meter er tussen te plaatsen)
Kan diverse info zoals power en amperages uitlezen en amperages eventueel ook instellen.
Gebruik TWCManager om mijn Tesla laadpalen gen 2 slim te maken.
En die info zou ik ook kunnen pushen naar de Cerbo.
Zat al even te stoeien met een EM24 emulator maar het liefst gewoon via Mqtt
Ja. Zoek op GitHub Mr Manuel. Zelfde als van de serial-battery driver.Reveal! schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:09:
Is het mogelijk om via MQTT of een andere manier ook je laadpaal toe te voegen aan de vrm?
(Zonder een Grid meter er tussen te plaatsen)
Kan diverse info zoals power en amperages uitlezen en amperages eventueel ook instellen.
Gebruik TWCManager om mijn Tesla laadpalen gen 2 slim te maken.
En die info zou ik ook kunnen pushen naar de Cerbo.
Zat al even te stoeien met een EM24 emulator maar het liefst gewoon via Mqtt
Ik heb zelf mijn Alfen in homeassistant. Vanaf HA push ik via mqtt de data naar de cerbo waar de Mr Manuel driver het oppakt.
[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 06-02-2025 19:33 ]
Je bent me held!!!V_ger schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:31:
[...]
Ja. Zoek op GitHub Mr Manuel. Zelfde als van de serial-battery driver.
Ik heb zelf mijn Alfen in homeassistant. Vanaf HA push ik via mqtt de data naar de cerbo waar de Mr Manuel driver het oppakt.
Was al de hele middag hiermee aan het stoeien en het is er gewoon
venus-os_dbus-serialbattery (via RS485)
venus-os_dbus-mqtt-pv (via grott & homeassistant)
venus-os_dbus-mqtt-grid (via esphome p1 meter & homeassistant)
Mooie software oplossingen zonder dure hardware.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
wow hij heeft zelfs een driver voor een laadpaal. Dat ga ik dit weekend eens uitproberen. Top!V_ger schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:31:
[...]
Ja. Zoek op GitHub Mr Manuel. Zelfde als van de serial-battery driver.
Hoi.