Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 39 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 18:17
tryingtohack schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:35:
[...]

Zou iemand voor mij dit script kunnen reviewen, eventueel testen op een raspberry met debian en python 3? (Mijn multiplus GX komt pas eind volgende week binnen).
Heb het nu na 1 dag hacken draaien.

Zaken die veranderd moesten worden in de standaard MP2 config na installatie:
0. Stel grid code in (Europe voor NL)
1. Zet ESS assistant aan
2. Ze mode "external control" aan (=mode 3)
3. enable service->modbus tcp in settings

Register is 37 en niet 2700/2716. Deze zijn voor mode 2.
Unit Id is voor mij 228 en niet 100.
Elke 14-15 seconde de register moet worden herschreven,anders stop de MP. In de documentatie staat trouwens 60 maar met de laatste firmware (502) lijkt het niet (meer) te kloppen.

Aangepaste en werkend geteste script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/usr/bin/env python3

import sys
import time
from pymodbus.client import ModbusTcpClient as ModbusClient
from pymodbus.payload import BinaryPayloadBuilder, Endian, BinaryPayloadDecoder

if len(sys.argv) != 2:
    print('Missing Setpoint argument [W] or too many arguments were given')
    sys.exit()
else:
    setpoint_value = sys.argv[1]

register = 37
unit_id = 228

def Sendline():
    print('Setting AC GRID SetPoint to [W]: ', setpoint_value)
    try:
        C = ModbusClient(host='192.168.0.214', port=502)
        builder = BinaryPayloadBuilder(byteorder=Endian.BIG, wordorder=Endian.BIG)
        builder.reset()
        builder.add_16bit_int(int(setpoint_value))
        payload = builder.to_registers()
        C.write_register(register, payload[0], unit_id)
        time.sleep(1)
        msg = C.read_holding_registers(register, 1, unit_id)
        decoder = BinaryPayloadDecoder.fromRegisters(msg.registers, byteorder=Endian.BIG)
        msg = decoder.decode_16bit_int()
        print('Actual AC GRID Setpoint is [W]: ', msg)
        C.close()
    except:
        print ('Error, cannot communicate with GX device')   

while 1:
    Sendline()
    time.sleep(12)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:02
@tryingtohack Ik vraag mij af of dit werkt, gridcode kun je eenmaal instellen daarna heb je een passwoord nodig.

Waarom met python, software kun je zo bij Victron downloaden toch?

O wacht dat wil je eerst doen. Voor je met de modbus aan de gang wil.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de vrm portal op android?
Bij starten vraagt hij om installatie van chrome. Dat staat er altijd al op

ga ik in chrome naar vrm.victronenergy.com/installatio/id/dashboard dan werkt dat wel.

[ Voor 47% gewijzigd door habbekrats op 01-01-2025 18:35 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 18:48
Ik ga de stap maken naar meer opslag in de vorm van een Fox G-Max. Daardoor de 3x Multiplus-II 8000, CerboGX, GX Touch, AC en DC bekabeling + 8x Pylontech US5000 in rack de verkoop in. Ongeveer een jaar oud. Idealiter natuurlijk in 1 koop, net zo makkelijk :)
Iemand een idee naast marktplaats waar je tweedehands opslag aan zou kunnen bieden? Krijg toch het idee dat daar teveel mensen rondlopen die niet weten wat het is en zoals jullie zullen weten is het wel handig dat je er iets vanaf weet als je met Victron aan de slag gaat.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:28
Niek_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:03:
Ik ga de stap maken naar meer opslag in de vorm van een Fox G-Max. Daardoor de 3x Multiplus-II 8000, CerboGX, GX Touch, AC en DC bekabeling + 8x Pylontech US5000 in rack de verkoop in. Ongeveer een jaar oud. Idealiter natuurlijk in 1 koop, net zo makkelijk :)
Iemand een idee naast marktplaats waar je tweedehands opslag aan zou kunnen bieden? Krijg toch het idee dat daar teveel mensen rondlopen die niet weten wat het is en zoals jullie zullen weten is het wel handig dat je er iets vanaf weet als je met Victron aan de slag gaat.
De loterij gewonnen? Ik vindt €65.000 best veel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John lamers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-03 12:22
broekieman schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:56:
Leuke reactie, maar ik zoek gewoon een eenvoudige acculader van 55 volt die batterijen in goede conditie houdt voordat ik ze kan verkopen.
Je hebt toch al een victron draaien, waarom laad je daar niet mee?

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-11 06:41

HermanGast

Exige GT3

Niek_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:03:
Flinke stap, mooi systeem die G-max. _/-\o_
Heb je ook overwogen om met MP15000’s en LV combiner tot >>16 modules Pylontech uit te breiden?

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 03-01-2025 06:59 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Niek_
HermanGast schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 06:51:
[...]

Flinke stap, mooi systeem die G-max. _/-\o_
Heb je ook overwogen om met MP15000’s en LV combiner tot >>16 modules Pylontech uit te breiden?
Yes, zeker overwegen echter:
Nu alles in de schuur en wil het buiten de schuur hebben. Zou mooi in een 5ft container passen maar die moet ik dan nog kopen, inrichten en ook iets aan temperatuurbeheersing doen.
De Fox heeft de temperatuurbeheersing en brandmeld/blus (voor wat het waard is) er al in zitten. Nadeel is dat hij extern aangestuurd moet worden, Victron heeft (D)ESS, voor de Fox zijn er diverse oplossingen, zelfs via Home Assistant.
Als ik kijk naar de extra investering die ik wilde gaan doen (uitbreiden met extra rack en 8 US5000 want dan heb ik de hub nog niet nodig + verplaatsen naar aan te schaffen en in te richten container buiten) dan kan ik beter de huidige installatie verkopen en de Fox aankopen.

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
John lamers schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 06:21:
[...]

Je hebt toch al een victron draaien, waarom laad je daar niet mee?
Ja, ga ik ook doen. Is het voldoende te packs op een bepaalde Soc te houden of is periodiek laden/lossen beter?

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 08:03
thys schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:40:
[...]

Interessant idee! Hoe ziet je kabel opstelling er dan precies uit? Volgens mij regelt de auto normaal het vermogen, hoe gaan je opladers daar mee om? Die zullen vast het CP signaal niet uit kunnen lezen?
Klopt. Daarom beperk ik het laad vermogen tijdelijk tot 7 kW.
Kabel is goed tot 32A (22 kW), dat geeft de kabel door aan de laadpaal via een weerstandje. De laadpaal geeft het maximale vermogen door via een PWM signaal. Ik ben er nog op aan het broeden hoe ik de PWM om kan zetten naar analoog voor inlezen in Home Assistant. Via Home Assistant kan ik het vermogen van de laders regelen : https://github.com/taHC81/Eltek-Flatpack2-ESPhome

Mocht je die route gebruiken: er is geen standaard inlogadres, hoewel de software die hierboven staat daar wel vanuit gaat. Via een simpele USB-Can converter kun je dat adres vinden.

Afgelopen nacht 6 kWh geladen voor 0 euro!

Volgende stap is de Victrons tijdelijk deactiveren tijdens GridReward laden. Niet laden kan via een assistent die ik aanstuur via een optocoupler bordje en de 12V uitgang van een flatpack. Niet ontladen moet ik nog uitvogelen. Dat is financieel niet aantrekkelijk, maar wel zo netjes richting Tibber vind ik. GridReward zijn bedoeld om het net te ontlasten. Dan moet ik in de tussentijd geen energie gaan terugleveren aan het net.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 11:02
AquaPlanning schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Klopt. Daarom beperk ik het laad vermogen tijdelijk tot 7 kW.
Kabel is goed tot 32A (22 kW), dat geeft de kabel door aan de laadpaal via een weerstandje. De laadpaal geeft het maximale vermogen door via een PWM signaal. Ik ben er nog op aan het broeden hoe ik de PWM om kan zetten naar analoog voor inlezen in Home Assistant. Via Home Assistant kan ik het vermogen van de laders regelen : https://github.com/taHC81/Eltek-Flatpack2-ESPhome

Mocht je die route gebruiken: er is geen standaard inlogadres, hoewel de software die hierboven staat daar wel vanuit gaat. Via een simpele USB-Can converter kun je dat adres vinden.

Afgelopen nacht 6 kWh geladen voor 0 euro!

Volgende stap is de Victrons tijdelijk deactiveren tijdens GridReward laden. Niet laden kan via een assistent die ik aanstuur via een optocoupler bordje en de 12V uitgang van een flatpack. Niet ontladen moet ik nog uitvogelen. Dat is financieel niet aantrekkelijk, maar wel zo netjes richting Tibber vind ik. GridReward zijn bedoeld om het net te ontlasten. Dan moet ik in de tussentijd geen energie gaan terugleveren aan het net.
Wat ik nog mis is hoe je dan herkend dat de Grid Rewards door Tibber ge(de)activeert zijn, als je het PWM signaal nog niet uitleest. Ik heb zelf ook een Easee met Grid Rewards en bij mij staat die op 4A als de boel op pauze staat, en op vol vermogen als GR actief wordt. In beide scenario’s staat er 230V op de laadkabel. Lees je dan het Temporary charging limit uit de Easee ofzo? Als workaround voor het PWM-signaal. Ik ben benieuwd hoe je die trigger/koppeling maakt.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 08:03
thys schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Wat ik nog mis is hoe je dan herkend dat de Grid Rewards door Tibber ge(de)activeert zijn, als je het PWM signaal nog niet uitleest. Ik heb zelf ook een Easee met Grid Rewards en bij mij staat die op 4A als de boel op pauze staat, en op vol vermogen als GR actief wordt. In beide scenario’s staat er 230V op de laadkabel. Lees je dan het Temporary charging limit uit de Easee ofzo? Als workaround voor het PWM-signaal. Ik ben benieuwd hoe je die trigger/koppeling maakt.
Ah, nou snap ik je vraag. Mijn Easee laadpaal geeft 0V als Tibber geen laadcommando geeft. Dus ik hoef geen PWM uit te lezen gelukkig.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:12

swat!

computeraar

broekieman schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:56:
Leuke reactie, maar ik zoek gewoon een eenvoudige acculader van 55 volt die batterijen in goede conditie houdt voordat ik ze kan verkopen.
Ik heb hiervoor een Victron Skylla-TG 48/25 op de kop getikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmjBR_Zioqg8W_d5ARJHWA78YeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKJmC4h5LbQLSsILIkb5j6et.png?f=fotoalbum_large

EV6 Plus

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb op dit moment een MultiPlus II GX 48/3000, deze is met een standaard pylontech kabelset aangesloten op een stack van 4x een Pylontech 3000US. De setup draait in de standaard ESS modus en heeft geen cap met laden, (ontladen staat gecapped op 10a ivm shuko aansluiting) de setup staat in een onverwarmde garage maar wel in een afgesloten serverrack (accu temp vandaag 10c)

Nu vind ik de roundtrip efficientie behoorlijk tegenvallen.Ik zit structureel onder de 70%, vandaag was dit 68.09%. Deze calculatie is gebasseerd op de meting van de home-wizard plug.

Is dit wat ik mag verwachten of mis ik iets en kan er nog geoptimaliseerd worden.

Ik moet overigens wel vermelden dat de vriezer op de critical load zit, het verbruik weet ik, en heb ik al afgetrokken van de berekening.

[ Voor 60% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2025 17:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Efficiëntie bij 2500W is 88%.
0.88 X 0.88=0.77.
Dat is de theoretische max van het systeem.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:10
Ja de 3000 is de minst efficiënte van het stel. Ook nog wat W vs VA, beetje kabelverlies en tadaa. Oh en wat onnauwkeurigheid.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jadjong schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:16:
Efficiëntie bij 2500W is 88%.
0.88 X 0.88=0.77.
Dat is de theoretische max van het systeem.
Ik snap dan niet waarom mijn systeem zo achterblijft, ook als ik de chart zo zie.

Ik zal de vriezer eens van de critical load af halen om eea uit te sluiten. Zijn er evt. nog andere zaken die ik in instellingen kan wijzigen die een positieve uitwerking kunnen hebben op de efficientie ?

Afbeeldingslocatie: https://communityarchive.victronenergy.com/storage/attachments/26487-efficiency-victron-multiplus-ii-48-3000-35-32.jpg

Ik zal de vriezer eens van de critical load af halen om eea uit te sluiten. Zijn er evt. nog andere zaken die ik in instellingen kan wijzigen die een positieve uitwerking kunnen hebben op de efficientie ?

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2025 17:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al eens met warmtebeeldcamera gekeken?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

V_ger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:20:
Ja de 3000 is de minst efficiënte van het stel. Ook nog wat W vs VA, beetje kabelverlies en tadaa. Oh en wat onnauwkeurigheid.
Zit even te kijken best een aardig verschil met de 48/5000 inderdaad, zeker om dat die paar procent x2 is .. dat tikt best aan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jadjong schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:25:
Al eens met warmtebeeldcamera gekeken?
Nee nog niet, die heb ik helaas ook niet tot mijn beschikking. Met de beperkte laad /ontlaadt stromen zou je hier toch niet direct een probleem verwachten.

• V_ger
revolution-nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Zit even te kijken best een aardig verschil met de 48/5000 inderdaad, zeker om dat die paar procent x2 is .. dat tikt best aan.
En ook dan is het nog uitermate tegenvallend. Ik haal circa 82% RTE. Met deels DC PV een jaarverlies net boven de 2000 kWh hier. Oh en een warme garage.
Dus mijn running costs zijn 1000x gemiddelde inkoopprijs + 1000x gemiddelde verkoopprijs. In mijn geval een kleine 500 euro. Voor het heen en weer pompen van circa 10 MWh.

Edit: De boel niet gebruiken of alleen voor hele lage lasten maakt de situatie niet beter. Dat ding gebruikt ook ergens 10-30W als ie niets doet. Daarom is de efficiency in die curves zo laag bij lage lasten. Niet alleen omdat de omvorming dan ruk is, maar door het eigen verbruik. Je moet hem dus eigenlijk of niet, of op max efficiency gebruiken om je verlies te minimaliseren.

[ Voor 24% gewijzigd door V_ger op 09-01-2025 17:38 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ok, wat zou je dan van een 48/6000 RS mogen verwacht qua RTE? Als een deel van de solar op de MPPT DC zit dan moet iets boven de 85% best haalbaar zijn denk ik?

Dat is dan toch een behoorlijk verschil met de 68% die ik nu heb, waarbij ik ook nog meer teruglevering kan voorkomen door het hogere laadvermogen.

hmm

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2025 18:20 ]

• tryingtohack
  • Laatst online: 10-11 18:17
V_ger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:33:
[...]
Edit: De boel niet gebruiken of alleen voor hele lage lasten maakt de situatie niet beter. Dat ding gebruikt ook ergens 10-30W als ie niets doet. Daarom is de efficiency in die curves zo laag bij lage lasten. Niet alleen omdat de omvorming dan ruk is, maar door het eigen verbruik. Je moet hem dus eigenlijk of niet, of op max efficiency gebruiken om je verlies te minimaliseren.
Ik gebruik hem in ESS mode 3 en kwam achter dat hij de batterij langzaam leegtrekt, ook als ik de charger/inverter uitschakel.

Heb nu in de BMS discharge uitgeschakeld en het leegtrekken is gestopt.

• V_ger
revolution-nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:19:
Ok, wat zou je dan van een 48/6000 RS mogen verwacht qua RTE? Als een deel van de solar op de MPPT DC zit dan moet iets boven de 85% best haalbaar zijn denk ik?

Dat is dan toch een behoorlijk verschil met de 68% die ik nu heb, waarbij ik ook nog meer teruglevering kan voorkomen door het hogere laadvermogen.

hmm
De RS is een heel andere apparaat. Veel nieuwer en met geschakelde/electronische voeding ipv trafo. Die is naast een stuk efficiënter, ook een stuk lichter. Maar ik weet niet of de RS inmiddels alle functies heeft/kan uitvoeren zoals de MP.

• V_ger
tryingtohack schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Ik gebruik hem in ESS mode 3 en kwam achter dat hij de batterij langzaam leegtrekt, ook als ik de charger/inverter uitschakel.

Heb nu in de BMS discharge uitgeschakeld en het leegtrekken is gestopt.
Het nadeel daarvan is, dat je geen on the fly noodstroom mogelijkheid meer hebt.
Nou heb ik dat in 2 jaar tijd welgeteld 5 minuten gebruikt (om heel de meterkast om te bouwen heb ik significant langer zonder stroom gezeten)* maar toch.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

V_ger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:48:
[...]

De RS is een heel andere apparaat. Veel nieuwer en met geschakelde/electronische voeding ipv trafo. Die is naast een stuk efficiënter, ook een stuk lichter. Maar ik weet niet of de RS inmiddels alle functies heeft/kan uitvoeren zoals de MP.
Begreep in de laatste video van Harold dat ze aardig opschieten met de functionaliteit voor de RS

YouTube: Honger naar meer Energie en de MultiRS

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb de MP2GX aangesloten op het net en de batterijen. Meteen begon de Victron met volle kracht te laden. Zo snel als ik kon heb ik dat ding aan internet gehangen, maar het voltage was al opgelopen tot 54,8V.
Daarna wilde ik de batterij ontladen, maar zoiets bestaat niet standaard op de MP2GX. Daarvoor moet je de firmware aanpassen en ESS installeren.
Nu wil dat ding wel ontladen, alleen na 10 seconden stop ie er mee. Dit hebben vast meer mensen gehad, maar kon het niet vinden wat de oplossing is.
Ik gebruik vanuit HA:
https://github.com/remcom/hass-victron

[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 10-01-2025 19:19 ]

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gisteren alles van de critical load afgehaald en deze ook uitschakelen. Vandaag had ik een RTE van 73%, ik kijk het denk ik nog even aan voor ervaring , en wacht af tot de RS ESS uit de beta is.
peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:15:
Ik heb de MP2GX aangesloten op het net en de batterijen. Meteen begon de Victron met volle kracht te laden. Zo snel als ik kon heb ik dat ding aan internet gehangen, maar het voltage was al opgelopen tot 54,8V.
Daarna wilde ik de batterij ontladen, maar zoiets bestaat niet standaard op de MP2GX. Daarvoor moet je de firmware aanpassen en ESS installeren.
Nu wil dat ding wel ontladen, alleen na 10 seconden stop ie er mee. Dit hebben vast meer mensen gehad, maar kon het niet vinden wat de oplossing is.
Ik gebruik vanuit HA:
Staat de schakelaar wel op de juist stand ? Hoe ziet de rest van je setup eruit , wat voor energie meter heb je?

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 10-01-2025 19:42 ]

• peter123
  • Niet online
Ik heb een Homewizard P1 die ik veel in HA gebruik. Die wilde ik koppelen, maar is nog niet gelukt.
Heb mijn probleem inmiddels opgelost met een scriptje die om de 9 seconden loopt en de L1 AC op -2500 zet.
Nu nog een scriptje die dat ding met P1 op 0 houdt en dan ben ik blij.

[ Voor 5% gewijzigd door peter123 op 10-01-2025 19:57 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:52:
Ik heb een Homewizard P1 die ik veel in HA gebruik. Die wilde ik koppelen. Heb mijn probleem inmiddels opgelost met een scriptje die om de 9 seconden loopt en de L1 AC op -2500 zet.
Nu nog een scriptje die dat ding met P1 op 0 houdt en dan ben ik blij.
De Homewizard P1 kan je rechtstreeks in Victron installeren zodat ESS helemaal autonoom werkt zonder HA. Ik heb dit zelf ook draaien , werkt perfect

https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html

• peter123
  • Niet online
Super bedankt! Ga ik morgen mee aan de slag. Had hem inderdaad wel gezien, maar niet opgeslagen in mijn hoofd.
@revolution-nl Weet jij waar ik de githubcode neer moet zetten?
Just grap a copy of the main branche and copy them to /data/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1. After that call the install.sh script.

[ Voor 47% gewijzigd door peter123 op 11-01-2025 12:16 ]

• .sto
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 22:59
V_ger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:33:
[...]

En ook dan is het nog uitermate tegenvallend. Ik haal circa 82% RTE. Met deels DC PV een jaarverlies net boven de 2000 kWh hier. Oh en een warme garage.
Dus mijn running costs zijn 1000x gemiddelde inkoopprijs + 1000x gemiddelde verkoopprijs. In mijn geval een kleine 500 euro. Voor het heen en weer pompen van circa 10 MWh.
Van die 2000kwh kan je de energiebelasting etc wel weer salderen, mits je op jaarbasis overproductie heb. Dan is het maar 150 euro verlies.

Mij valt de RTE ook erg tegen hoor. Ik denk dat ik 80% niet eens haal

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:13:
Super bedankt! Ga ik morgen mee aan de slag. Had hem inderdaad wel gezien, maar niet opgeslagen in mijn hoofd.
@revolution-nl Weet jij waar ik de githubcode neer moet zetten?
Just grap a copy of the main branche and copy them to /data/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1. After that call the install.sh script.
Inloggen op de GX met SSH en vanaf daar de WGET en overige commando’s uitvoeren.

In de configuratie file wel de phase parameter goed zetten. Admin gegevens kan je default laten staan

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2025 12:27 ]

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Weet iemand dit,? Hoe zet je de MP2 in mode 3, gaat dat automatisch ofzo. Ik wil zelf de victron softwarematig aansturen middels een MK3 met zelf geschreven software (hobby van me) maar voordat ik de MP2 in bedrijf stel wil ik dit wel zeker weten. Ik kan het in de doc in ieder geval niet zo snel vinden.

Hier de doc waarin dit aansturen beschreven staat:
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

• peter123
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon in ESS - modes - externe besturing kunt aanvinken. Modes 3 heb ik ook niet gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 11-01-2025 12:45 ]

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-11 08:02
Inmiddels het systeem aan de praat gekregen inclusief DESS en Enphase integratie, loopt als een zonnetje.

Nu zoek ik enkel nog een Victron DESS endpoint op basis waarvan ik via HA Enphase kan laten afschakelen bij (grote) negatieve Kwh prijzen. Zodat in die gevallen het systeem enkel vanaf het net laad en niet via PV.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-11 16:44
Een vraag over de Home Assistant Integratie.
Als ik een update doe van Home Assistant naar versie 2025.1.x dan werkt de Victron integratie niet meer.
Alle devices geven "unavailable".

Hebben andere gebruikers hier dat ook gemerkt? Dan moet ik afwachten tot Home Assistant een oplossing heeft.

Of is bij jullie de update wel goed gegaan? Dan moet ik bij mijn eigen instellingen verder zoeken.

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:49:
Als ik een update doe van Home Assistant naar versie 2025.1.x dan werkt de Victron integratie niet meer.

Hebben andere gebruikers hier dat ook gemerkt? Dan moet ik afwachten tot Home Assistant een oplossing heeft.

Of is bij jullie de update wel goed gegaan? Dan moet ik bij mijn eigen instellingen verder zoeken.
Ditch de sfstar integratie en gebruik de remconm fork. Zie github.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 11-01-2025 21:13 ]

• Pim57
  • Laatst online: 23:57
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:49:

Bij mij de zelfde problemen na update HA. Ik heb de backup gelijk weer teruggezet en wacht nog even af.

Update: Zojuist HA 2025.1.2 geïnstalleerd en daarna de oude Victron integratie verwijderd en de nieuwe geïnstalleerd. Alles werkt weer goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 11-01-2025 22:28 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
Wat @V_ger zegt. De oorspronkelijke integratie van sfstar is al heel lang niet meer bijgewerkt en de ontwikkelaar lijkt niet meer actief. De remcon krijgt nu nieuwe tractie met al twee updates in een paar dagen. En werkt prima met 2025.1.x

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Eremdee
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-03 12:59
Kan iemand mij vertellen hoe geplande laadniveaus kunnen worden gebruikt. Ik heb van alles geprobeerd en in te stellen maar als ik dan n het menu terugga staat steeds inactief. Je kan dus wel instellen maar het gaat niet werken.

• Pim57
Eremdee schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:02:
Kan iemand mij vertellen hoe geplande laadniveaus kunnen worden gebruikt. Ik heb van alles geprobeerd en in te stellen maar als ik dan n het menu terugga staat steeds inactief. Je kan dus wel instellen maar het gaat niet werken.
Heb je een screenshot van een geplande lading die volgens jou actief zou moeten zijn?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• swat!
  • Laatst online: 07:12

swat!

computeraar

Willie Wortel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:41:
Weet iemand dit,? Hoe zet je de MP2 in mode 3, gaat dat automatisch ofzo. Ik wil zelf de victron softwarematig aansturen middels een MK3 met zelf geschreven software (hobby van me) maar voordat ik de MP2 in bedrijf stel wil ik dit wel zeker weten. Ik kan het in de doc in ieder geval niet zo snel vinden.

Hier de doc waarin dit aansturen beschreven staat:
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
Settings -> ESS -> Mode -> External control:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpKZ9Is2P05o8o6n001aQsNvjoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItZssKjtBLmpmspFEsnNeqEg.png?f=fotoalbum_large

EV6 Plus

• MJ de Bruijn
Pim57 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:15:
Update: Zojuist HA 2025.1.2 geïnstalleerd en daarna de oude Victron integratie verwijderd en de nieuwe geïnstalleerd. Alles werkt weer goed :)
Klinkt goed.
Wat is de 'nieuwe' die je geïnstalleerd hebt?
Is dat de Victron-integratie die je binnen Home Assistant vindt via Integratie Toevoegen --> Victron?

Of is dat de genoemde 'remcon'?

Update: Ik ben inmiddels doorgegaan en ik heb de 'remcon' versie geïnstalleerd. Werkt weer prima.

Update-2: Niet direct relevant voor dit topic, maar misschien loopt iemand anders er ook tegenaan.
Ook Netatmo werkte niet meer na de Home Assistant update naar 2025.1.*.
Netatmo installatie verwijderd en opnieuw toegevoegd. Namen van entiteiten aangepast en het werkt ook weer.

[ Voor 34% gewijzigd door MJ de Bruijn op 12-01-2025 11:00 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Ik snap dan niet waarom mijn systeem zo achterblijft, ook als ik de chart zo zie.

[Afbeelding]

Op basis van de efficiency chart heb ik nu de discharge cap ingesteld op 800w eens zien of ik de RTE deze week wat omhoog krijg.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 16:37

basdej

OutSystems Consultant

Misschien voor de mensen hier een eenvoudige verbetering van de green mode, ik heb hem sinds afgelopen vrijdag in gebruik:

(voor versie 3.41, 3.42, 3.50, 3.51, 3.52 (ikzelf gebruik nu 3.53))

https://community.victron...ar-feedin-green-mode/5432

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
So, what does this hack do?

The original DESS-delegate basically makes decisions based on the data VRM computed and send to the gx-device as a schedule.
The gx device now performs one out of 4 “reactions” possible to the schedule:

If the VRM-Strategy is set to SELFCONSUME, DESS just behaves like a regular ESS. (R1)
If the VRM-Strategy is set to TARGETSOC, there are 3 options available:
The current soc is BELLOW the hourly schedule → charging battery (not necessarily from grid) is required (R2)
The current soc is EQUAL to the hourly schedule → battery goes idle, excess PV is feed-in instead (R3)
The current soc is ABOVE the hourly schedule → battery is discharged to grid (R4)

R3 en R4 zijn aangepast:

code:
1
2
3
4
5
4.)
VRM-Strategy: TARGETSOC
Conditions: SOC > TARGETSOC and pvpower <= consumption
Final-Strategy: OVERRIDE_SELFCONSUME_ACCEPT_DISCHARGE
Means: We have more SOC than the schedule expected. Thus, we will stay in selfconsume mode and compensate PV-shortages from the battery. We are ahead of plan.

code:
1
2
3
4
5
6
5.)
VRM-Strategy: TARGETSOC
Conditions: SOC == TARGETSOC and pvpower <= consumption
Final-Strategy: OVERRIDE_IDLE_MAINTAIN_TARGET_SOC
Means: SOC level is exactly as expected by the schedule, but we have a pv-shortage. Thus, we are entering battery idle mode with the target to maintain the SOC-level to stay on schedule.
Usually this happens, when VRM is scheduling multiple consecutive hours of the same target-soc with the idea to consume from grid instead due to cheap prices.

Hier wat installatie instructies:
https://community.victron...feedin-green-mode/5432/39

Ik blijf de komende tijd dit monitoren, maar wat mij betreft zijn dit de missende schakels van DESS op green mode, met name als de zon harder schijnt dan voorspeld, waarom zou je dat niet in de batterij laden!

Hoi.

• MJ de Bruijn
Waar blijven mijn Watts ?

Ik blijf het niet begrijpen.

Volgens mij is de hoeveelheid energie onafhankelijk van voltage. Bij verandering van voltage wijzigt het Ampèrage, maar niet de hoeveelheid energie (in Watt). Afgezien van omzettings-verliezen natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHkabyvhsRgBZ8p4_VtipjyfXjo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vOlVNrmA8mfwuxK4TtAk00zV.jpg?f=user_large
Mijn aanvoer is 2306 (Grid) + 1805 (PV1) + 38 (PV2) = 4149 Watt.

Verbruik: 21 (AC) + 619 (Critical) + 2165 (Batterij) = 2805 Watt.

Het verschil is 1344 Watt.

Is dat nu het omzettings-verlies van mijn Victrons? 33% ?

Kunnen jullie eens bij jezelf kijken wat de overeenkomstige cijfers zijn?

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:21:

Volgens mij is de hoeveelheid energie onafhankelijk van voltage. Bij verandering van voltage wijzigt het Ampèrage, maar niet de hoeveelheid energie (in Watt). Afgezien van omzettings-verliezen natuurlijk.
[Afbeelding]

Niet alles meet tegelijkertijd. Dat is alvast 1 factor. Niet alles is even nauwkeurig, dat is 2.

Hier verdwijnen met name de AC loads die de MP zelf meet/berekent wel eens (deels), zeker als er veel import/export is.

Als je je verliezen wil berekenen kan je beter de kWh standen van een hele dag pakken. Dan moet je zelf even de juiste bij elkaar optellen, zeker met DC PV erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 13-01-2025 12:35 ]

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:33:
Niet alles meet tegelijkertijd. Dat is alvast 1 factor. Niet alles is even nauwkeurig, dat is 2.
Ik ken de afwijkingen door tijdsverschillen en nauwkeurigheid. Dat gaat om heel kleine verschillen.
Als je je verliezen wil berekenen kan je beter de kWh standen van een hele dag pakken. Dan moet je zelf even de juiste bij elkaar optellen, zeker met DC PV erbij.
Als ik naar kWh kijk kom ik op 18,2 kWh "in" en 15,3 kWh "uit". Dat is nog steeds een verlies van 15%.

Waar het mij nu om gaat is het verschil van de real-time metingen (continu, langdurig en consequent).
Dit is veel groter dan ik op basis van tijdverschil, afrondingen etc verwacht.

Daarom ben ik benieuwd hoe die verschillen bij anderen zijn.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
MJ de Bruijn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:21:

[Afbeelding]

Accu = 2165 - 1843 = 322 van grid
Grid = 2306 - 619 = 1687 van grid
AC loads = 1687 - 322 - 21 = 1344 Voor L1 en L2 onder AC loads

[ Voor 13% gewijzigd door Ies Korpershoek op 13-01-2025 13:14 ]

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:06
Is er geen ander verbruik wat wel door de grid meter gemeten wordt, en niet door de Victron?

• peter123
  • Niet online
Je hebt de PV inverter(3 fasen?) aangesloten op de criticalloads? Die voed meer in dan er wordt gebruikt.

• MJ de Bruijn
Dank voor jullie suggesties tot dusver.

Het bijgaande schema is mijn Home Assistant overzicht. Het toont heel veel informatie, maar voor mijn vraag zijn alleen de cijfers in het rode kader van belang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwMaFkaHrkCJq-_khjTUlbDtJTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KbZFPgh7Lv42zaODX9TtQrqH.jpg?f=user_large
De 4130 is de waarde van drie fasen AC-IN.
De -2030 is de waarde van drie fasen AC-OUT. Dit is negatief. Het is het saldo van de PV installatie.
De 3654 is het wattage dat vanuit de Victrons naar de Batterijen gaat.
Er is ook nog 79 Watt van twee losse zonnepanelen die rechtstreeks naar de Batterijen gaat.

Rekensom: IN gaat 4130 plus 2030 = 6130. UIT gaat 3654.Dit is een verschil van 40%.

Het gaat hier dus om puur de Victron waarden, Niet de Grid-meter, niet de PV-meter, geen AC Loads of wat dan ook.

Voor degenen die verder willen rekenen:

De PV-installatie levert 2776 Watt. Dit wordt verdeeld over 764 W huisverbruik en 2030 W invoer. Het kleine verschil is te verklaren door meet-onnauwkeurigheid.

De Grid-meter levert 4165 W. Deze gaat door een ET340. Die meet 4166 W. Het verschil tou (eventueel) naar de Auto-lader gaan. Deze is nu nul.

AC non-critical loads verbruiken 36 Watt. Er resteert dus 4130 W van Grid naar AC-IN.

De cijfers tussen haakjes zijn totalen in kWh.

Grid-meter: 13 geleverd, 4,7 retour. ET340: 16 geleverd, 7,7 retour. Beide saldo 8,3 kWh geleverd. Het verschil zit in de saldering per fase of totaal.

Batterij: 7,9 kWh geladen en ook 7,9 kWh ontladen. Dit is een mooi toeval. We hoeven dus niet te salderen.

PV-installatie: 6,4 kWh geproduceert. Huis-verbruik: 6,0 kWh, AC non-critical: 6,4. Saldo 6 kWh verbruikt.

Het verschil tussen Grid-levering en verbruik is (8,3 - 6,0) = 2,3 kWh. Dat is dus het verlies van de installatie van vandaag tot dusverre.

Op een consumptie van (6,0 + 6,4) is dit 18,5%.

• peter123
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:59:
[...]

De Homewizard P1 kan je rechtstreeks in Victron installeren zodat ESS helemaal autonoom werkt zonder HA. Ik heb dit zelf ook draaien , werkt perfect

https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html
Ik ben er even mee aan de slag gegaan, maar ik denk dat de recente firmware dit blokkeert. MODBUS ontdekt de p1 meter helaas niet en handmatig krijg ik het ook niet voor elkaar.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

peter123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Ik ben er even mee aan de slag gegaan, maar ik denk dat de recente firmware dit blokkeert. MODBUS ontdekt de p1 meter helaas niet en handmatig krijg ik het ook niet voor elkaar.
Het gaat niet met modbus, het is echt zo simpel als SSH inschakelen op de Victron (Super User modus moet je hiervoor inschakelen), met SSH inloggen op de Victron en de commando’s overnemen, de Homewizard komt er dan als device bij en wordt direct opgepakt.

Ik draai op v3.52

• Eremdee
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-03 12:59
Pim57 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:30:
[...]

Heb je een screenshot van een geplande lading die volgens jou actief zou moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vhst1nbph3taF6_65q8tine5SRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyw0pcDSPWXkRHQQIajtcPXv.jpg?f=fotoalbum_large

• peter123
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Het gaat niet met modbus, het is echt zo simpel als SSH inschakelen op de Victron (Super User modus moet je hiervoor inschakelen), met SSH inloggen op de Victron en de commando’s overnemen, de Homewizard komt er dan als device bij en wordt direct opgepakt.

Ik draai op v3.52
Allemaal gedaan, wel 4x.
Ik op 5.02, denk dat ze het hebben geblokkeerd. Ze verkopen natuurlijk liever de eigen E-meter.
De gateway op v3.53 trouwens.
Krijg ook vaak alarmen van te lage batterij spanning, terwijl de soc 95% is :|
En handmatig begrenzen werkt ook niet.
Ga alles even vanuit HA doen.

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 13-01-2025 22:09 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dess aanstaan? Dat overruled de scheduled charge.

• Pim57
Op deze screenshot is het 21:29 en het geplande laden is van 23:15 - 00:15 tot een SOC van 80%.

Het klopt dus dat er nu (21:29 u.) niet geladen wordt. Laden begint pas om 23:15 als de SOC < 80% is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het beperken van het inverter output vermogen naar het meest efficiënte vermogen scheelt maar weinig met de 48/3000GX
gister 7,7kWh opgeladen en er maar 4,6 uit eigen te halen of te wel een RTE van 59% met een output cap van 450 watt, de dag daarvoor was dat 73% maar was er veel minder vollast bij het opladen opladen. Ik vind dit soort efficiënties niet van deze tijd.

Zo raak je wel van je zonnestroom over over een jaar, daarnaast is het ook zonde van de aanschafte accu capaciteit als je in de zomer bijna de helft niet kan gebruiken..

Ik ben echt heel benieuwd wat andere gebruikers halen.

Zitten hier al Victron RS gebruikers met ervaringen in ESS? Kan wel een tussenstap maken met naar een MP5000 maar vind dat ook weer zonde gezien de oude technologie.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2025 07:23 ]

• V_ger
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:17:
Het beperken van het inverter output vermogen naar het meest efficiënte vermogen scheelt maar weinig met de 48/3000GX
gister 7,7kWh opgeladen en er maar 4,6 uit eigen te halen of te wel een RTE van 59% met een output cap van 450 watt, de dag daarvoor was dat 73% maar was er veel minder vollast bij het opladen opladen. Ik vind dit soort efficiënties niet van deze tijd.

Zo raak je wel van je zonnestroom over over een jaar, daarnaast is het ook zonde van de aanschafte accu capaciteit als je in de zomer bijna de helft niet kan gebruiken..

Ik ben echt heel benieuwd wat andere gebruikers halen.

Zitten hier al Victron RS gebruikers met ervaringen in ESS? Kan wel een tussenstap maken met naar een MP5000 maar vind dat ook weer zonde gezien de oude technologie.
De Victron MP is zeker niet het hoogtepunt van efficiency, maar dit is echt wel heel laag. Weet je zeker dat je correct meet, niet iets vergeet mee te tellen of iets?

Zelf meet ik op basis van de.diverse metingen die in VRM beschikbaar zijn. Sommige moet je dan nog even bewerken. Op basis daarvan kom ik over de afgelopen 365 dagen dus op 82%. Ik reken niet uit wat ie per dag doet.

Ik heb hier ergens mijn nodered flow al eens gepost.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:28
V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
[...]

De Victron MP is zeker niet het hoogtepunt van efficiency, maar dit is echt wel heel laag. Weet je zeker dat je correct meet, niet iets vergeet mee te tellen of iets?

Zelf meet ik op basis van de.diverse metingen die in VRM beschikbaar zijn. Sommige moet je dan nog even bewerken. Op basis daarvan kom ik over de afgelopen 365 dagen dus op 82%. Ik reken niet uit wat ie per dag doet.

82% is reel. afgerond zit ik daar ook op.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:52:
[...]

De meting is wat ik aan de homewizard plug meet op import en export meter. Op dit moment staat het minimale soc level op 50% dus dat is het begin en het eindpunt. Critical loads heb ik al volledig afgesloten dus zuiverder wordt het volgens mij niet ;)

Nu kan ik mij wel voorstellen de een MP 5000 in 3fase een stuk efficienter werkt omdat die laad en ontlaadt in een veel efficienter werkgebied, waar de GX 3000 op 1 fase de hele dag op 100% staat te knallen. Daarnaast is een MP 5000 van zichzelf natuurlijk al efficienter.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2025 09:34 ]

• Niek_
Hebben jullie al een DESS schema voor morgen? Hier blijft hij nog leeg en ben benieuwd wat het plan wordt met de piekprijzen :)

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:09:
Hebben jullie al een DESS schema voor morgen? Hier blijft hij nog leeg en ben benieuwd wat het plan wordt met de piekprijzen :)
Ik gebruik geen DESS, maar alleen mijn eigen inzicht. Ik heb de boel nu idle, ga vannacht "goedkoop" volladen en dan morgen uitzingen. Afhankelijk van wat er dan overmorgen gaat gebeuren verkoop ik leeg in de avondpiek.

• Pim57
Niek_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:09:
Nee nog steeds niet.
Update 17:30 wordt nog zwaar aan gerekend
Update 18:10 het schema voor morgen is bekend :) was even puzzelen hoe je het verdeelt over de ochtend- en avondspits.

Net als 11 en 12 december 2024 met die absurde prijzen, heeft de server extra tijd nodig.
(op 11 december was ie ook laat, maar wel om 15:10 klaar)

[ Voor 35% gewijzigd door Pim57 op 14-01-2025 18:16 ]

• peter123
  • Niet online
Omdat ik veel meldingen kreeg een lage batterijspanning heb ik de VEconfig nog eens doorlopen. Ik kwam dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sbbw44Cl2ajLuv_vpLA4hZQXdDI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5QzrJPHmQDqai2IzVHlkllsh.jpg?f=user_large
Volgens mij klopt dit niet. Bij een discharge current van 0,005C verwacht je 48V en bij 2,0C 52V. Of zit ik er naast?
Ik heb alle waardes op 45V gezet en de alarmen bij 52V zijn verdwenen. Ik denk dat Victron hier een fout maakt met de default instellingen? Wat zijn jullie instellingen?

• V_ger
peter123 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
Omdat ik veel meldingen kreeg een lage batterijspanning heb ik de VEconfig nog eens doorlopen. Ik kwam dit tegen:
[Afbeelding]
Volgens mij klopt dit niet. Bij een discharge current van 0,005C verwacht je 48V en bij 2,0C 52V. Of zit ik er naast?
Ik heb alle waardes op 45V gezet en de alarmen bij 52V zijn verdwenen. Ik denk dat Victron hier een fout maakt met de default instellingen?
Ligt er aan hoe je systeem is opgebouwd. Defaults zijn idd erg hoog. Ik heb ze ook omlaag gezet, mijn BMS grijpt in. Eerst via de regeling/setpoint. Daarna met een harde uitschakeling. Maar ik zou op moeten zoeken wat ik er van heb gemaakt.
Maar zonder andere beveiliging de waardes niet te laag zetten.

Edit hoe hoger de C rating, hoe lager het voltage moet staan. Want het voltage zakt (iets) bij hogere belasting. Nou kom je in de praktijk helemaal niet aan 2C natuurlijk, maar toch.

Maar nogmaals, als je hier lage voltages invult, moet er wel iets anders zijn wat de boel onder controle kan houden.

Ik heb voor een 16S systeem:
0.005C = 44V
0.25C = 43.2V
0.7C = 42.4 V
2C = 41.6 V

Maar mijn battery driver heeft dan allang ingegrepen.

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 15-01-2025 10:21 ]

• peter123
  • Niet online
Ik heb 16 EVE 280Ah batterijen.
Heb het rendement gemeten van de MP2GX 3000 en kom uit op -15% bij 1950W laden en -15% bij 1950W ontladen. Een verlies van 30%. Is dit bij de MP2 5000 beter?

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-11 23:03
peter123 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
Heb het rendement gemeten van de MP2GX 3000 en kom uit op -15% bij 1950W laden en -15% bij 1950W ontladen. Een verlies van 30%. Is dit bij de MP2 5000 beter?
Dus over de hele cycle verlies je 30% ?

• V_ger
Posten van rendementen zonder uitleg van hoe je wat waar meet zegt helaas weinig tot niets.
Om flak te voorkomen, ik heb wat ik meet eerder gepost, vandaar mijn recent posts waarin ik slechts een getal roep.

Vraag: Ik zie net omdat ik in VE.configure dus wat dingen ging opzoeken dat mijn battery capacity daar nog op de oude waarde van 900 Ah staat. Inmiddels heb ik 1200 Ah. Doet het systeem iets met deze waarde? Of is dat alleen relevant als je de MP als battery monitor hebt ingesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 15-01-2025 10:25 ]

• peter123
  • Niet online
Ja, best veel. Je kunt het aflezen in de VRM portal en dat komt overeen met wat ik heb gemeten met een ampere meter. De volt en ampere meters van de Victron zijn nauwkeurig.
Hoe sturen jullie de Victron aan? Via de Venus OS of HA? Ik heb een modbus integratie, maar die update bijna niet.
Het Victron systeem gebruikt de totale capaciteit voor de SOC berekening.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit komt ongeveer overeen met mijn RTE ervaring, met als kanttekening dat ik laatst zelfs op 68% zat op een dag waar de hele dag bijna op vol vermogen is geladen en waar ik de ontlaadsnelheid op het meest efficiente vermogen had terug gecapped (400watt). Hier zit sluip verbruik ingesloten (wat kennelijk rond de 30watt is), het is namelijk gemeten aan de AC kant met de homewizard plug.

Volgens mij zit de 5kVa op een RTE van 80% als ik de reacties hier moet geloven. De stap van een 3kva en 5kva vind ik dan weer lastig, als de een RS 6kVa in de praktijk op de 87 - 90%, dan is het wel een grote verbetering die de investering ook beter rechtvaardigd, zeker als je dan ook je Solar kwijt kan, wat ook fijn is in een nood scenario.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 15-01-2025 11:25 ]

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:51
Een Multiplus RS 6kVa _zonder_ het solar gedeelte, in vormfactor van een Multiplus II 5000, voor rond de 1000 euro zou wel op mijn verlanglijstje staan. De RTE zou dan wel rond de 90% moeten liggen.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• MJ de Bruijn
Ik weet dat jullie er niet van wakker liggen maar om mijn vraag af te sluiten geef ik hier de oorzaak en de oplossing.

Er was dus een enorm verschil in de waardes van batterij in en uit versus verbruik en grid.

Ik heb nu in de instellingen de batterij-monitor gezet van 'automatic' naar 'Multiplus'. Nu klopt de rekensom wel.

Blijkbaar geeft mijn batterij-systeem via de Can bus een onjuiste waarde door.

Ik heb de leverancier ingelicht.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
workzone schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:01:
Een Multiplus RS 6kVa _zonder_ het solar gedeelte, in vormfactor van een Multiplus II 5000, voor rond de 1000 euro zou wel op mijn verlanglijstje staan. De RTE zou dan wel rond de 90% moeten liggen.
Ja dat zou mooi zijn. Voor mij zou het dan 1 met solar zijn en 2 zonder bij een 3 fase opstelling.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• PentaClover
  • Laatst online: 09-11 20:42
92% laden en 95% ontladen bij ~2000W.

Ik heb ooit de volgende metingen van een gebruiker op een forum gevonden voor een MP2 5000/48:

Laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdOee6rfhgbc9dqKCYG5D4SdVoo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0HjI5kD9LUtzekNtKyVAdBv.jpg?f=fotoalbum_medium

Ontladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBm1tPjvTXnvJNe05GbL9Q-iUx0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88losGLeCEdolo3412HCz1Eg.jpg?f=fotoalbum_medium

Rond de 1000W lijkt het optimum te liggen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• PentaClover
  • Laatst online: 09-11 20:42
Voor de MP2-3000 heeft victron zelf deze metingen gedaan en beschikbaar gesteld in een PDF :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3PsDqSF-KWkHveREKz3-uDbYTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FpUxcukT78QmEtpnTayytIeU.png?f=user_large

Net als het plaatje dat ik eerder poste is dat alleen de efficiency van de MP2 omvormer door zowel het AC als het DC vermogen te meten vlak bij de omvormer, niet het complete systeem.

Dan zie je bij 2000W voor de MP2 3000 zo'n 90%, @peter123 dat betekend dan dat als jij 85% systeem efficiency meet je zo'n 5% verliest in je kabels, zekeringen, schakelaars BMS etc. en je met een MP2 5000 op zo'n 87% laden en 90% ontladen uit zou komen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• peter123
  • Niet online
Bedankt voor de grafiek. Ik ga meten wat de efficiëntie is bij een lagere belasting. Qua teruglevering is mijn omvormer met een velies van 5% bij 750w toch wat efficienter.
Mijn kabels zijn 2awg en 40cm lang. Ik heb de temperaturen op alle aansluitingen en de fuse nagemeten en die zijn 15 tot maximaal 30 graden bij de fuse.
Veel energie kan er niet verloren gaan. Bovendien komen de metingen overeen met wat andere gebruikers vinden.
Ik lees ook gewoon de waardes af van de vrm website. Wat zijn jullie waardes dan bij laden en ontladen?

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 11:02
YouTube: Breaking: Je Victron-systeem Werkt Nu met de Onbalansmarkt!

Volgens mij de eerste mogelijkheid om met een Victron systeem op de onbalansmarkt aan te sluiten? Ik ken dat Solum energy verder niet. Aan de kosten te zien worden zij er sowieso veel beter van….

Mijn systeem is echt te klein om die kosten te kunnen verwantwoorden. Verder wil ik ook liever niet naar Frank. Maar het zou wel leuk zijn als er meer partijen volgen. Als iemand het wel gaat proberen ben ik wel benieuwd naar de ervaring.

• vanWalsum
  • Laatst online: 12-11 20:12
Ik ben toch weer even tijdelijk gaat testen met DESS. Op trade mode gaat hij niet vannacht laden met 14 cent en het morgen weer verkopen. Het prijsverschil is denk ik te klein, en mijn verbruik zit nu op 9000kwh en mijn solar op 8500kwh opbrengst dus kan tijdens het verkopen de energiebelasting en inkoopkosten niet meer salderen.

Echter; ik zou denken dat je op green mode nu in de nacht wel zou moeten laden voor 14 cent om de dag rustig te consumeren tot de batterij weer leeg is… of zie ik wat over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGJ54cKvsphd12VRLMbTFyFzXo4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cZS4Ej7IDG71vY5uyqtsub4w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door vanWalsum op 21-01-2025 21:50 ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-11 13:33
Nou, er is weer een nieuwe mogelijkheid bij voor aansturing van je Victron. Benieuwd wat de ervaringen hiermee gaan zijn:

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:07
Heronimo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:50:
Nou, er is weer een nieuwe mogelijkheid bij voor aansturing van je Victron. Benieuwd wat de ervaringen hiermee gaan zijn:
Ik zie het anders, pas als het native in de victron kan en met elke batterij, dan ja.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kleine cross-post uit het “Frank Energie topic”. Off-Grid centrum brengt een manier uit om op de onbalans markt van Frank Energie te handelen met je Victron. 599 voor het kastje met de API’s en maandelijks 10 euro of 100 euro per jaar. Wat meer informatie en een filmpje hier:
Kecin in "Frank Energie Slim Handelen"

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 22-01-2025 08:10 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-11 11:08
Vraag, ik heb laatst een paar dagen off grid gedraaid om te kijken hoe het systeem zich gedraagt als de batterij leeg is. Nu klapte hij er bij 9% al uit met een Victron Low Battery Alarm.

Ik heb 3 multiplussen 5000 en 5x pylontech US5000 waar ik het BMS van gebruik (geen shunt).
Alles ingesteld volgens de Victron handleiding voor Pylontech. Welke waarde zou ik veilig aan kunnen passen om wat meer uit de batterij te kunnen halen? DC input low restart? (staat nu op 48V)

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11 20:17
Hoe kan het dat de accu gaat balanceren?
Terwijl het accu balanceren uit staat in de dess instellingen.

Zijn er andere instellingen / voorwaarden voor het wel balanceren van het accupakket?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zd6n0yzxfQ7OR2aSfIKrsAxsQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YT8J4MKc0yW46wAO9lLkGxbc.jpg?f=fotoalbum_large

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39
Heeft iemand de elgris werkend over RS485?
Ik heb de pinout aangesloten zoals in de handleiding, maar de Cerbo herkend hem niet. (herkend hem wel op LAN)
Heb hem liever op RS485 vandaar.

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 15:41
Ik heb geen Elgris, maar alle instellingen aan beide kanten goed staan?
adres, baudrate, stopbits, parity zijn allemaal instellingen die zouden moeten kloppen. Als dit allemaal goed staat, wil het nog wel eens helpen om (aan 1 kant) A en B nog eens om te wisselen.

Mijn zelfbouw thuis accu

• habbekrats
zonnepaneelxl schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:39:
Hoe kan het dat de accu gaat balanceren?
Terwijl het accu balanceren uit staat in de dess instellingen.

Zijn er andere instellingen / voorwaarden voor het wel balanceren van het accupakket?
[Afbeelding]
Werkt nog steeds niet, gaat bij mij elke dag aan de gang. Als mijn accu in een maand niet een keer vol komt zet ik het aan.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39
DiXY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:50:
Ik heb geen Elgris, maar alle instellingen aan beide kanten goed staan?
adres, baudrate, stopbits, parity zijn allemaal instellingen die zouden moeten kloppen. Als dit allemaal goed staat, wil het nog wel eens helpen om (aan 1 kant) A en B nog eens om te wisselen.
Ik zie alleen de instellingen daarvoor aan de kant van de elgris.
Waar kan je deze instellen op de Cerbo?

• habbekrats
Reveal! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Hoe heb je hem dan aan de Cerbo gemaakt? Met een usb<>rs485 neem ik aan. Voor zover ik weet in heb nog een ET112 werkt het alleen daar mee A en B goed dan werkt de meter direct. Dan even zeggen wat de metertaak is.
Mijn EM24 hangt met LAN aan de Cerbo

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-11 15:15
BuysB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]

Plaatje van gister, het laden van de accu wordt blijkbaar gezien als verbruik. Het lijkt erop dat DESS hierop zijn strategie baseert.
Heb jij dit probleem nog kunnen oplossen? Ik zie het zelfde fenomeen, maar dan met JK BMS (firmware 15.38). (VM-3P75CT als grid meter, EM24 voor de PV.)

Check mijn thuisbatterijsimulator

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 15:41
Reveal! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:04:
[...]
habbekrats schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:28:
[...]
Hoe heb je hem dan aan de Cerbo gemaakt? Met een usb<>rs485 neem ik aan. Voor zover ik weet in heb nog een ET112 werkt het alleen daar mee A en B goed dan werkt de meter direct. Dan even zeggen wat de metertaak is.
Mijn EM24 hangt met LAN aan de Cerbo
Ik wist het niet dus net even opgezocht, victron doet een soort auto detectie naar de instellingen.

Een veel voorkomende fout bij RS485/Modbus dat D+/- en AB verkeert geïnterpreteerd worden:
- A > D-
- B > D+

Ik zou het zeker eens proberen om te draaien.

Mijn zelfbouw thuis accu

• zonnepaneelxl
@habbekrats

Het lijkt wel een relatie te hebben met dess aan of uitzetten voor zo ver ik kan zien.

Ik wil namelijk helemaal niet dat het accupakket gaat balanceren. Dit wil ik juist zelf kunnen bepalen.
Accu capaciteit is namelijk rond de 120kwh.
Dit betekend heel vaak dat er op de dure tijden gebalanceerd wordt.

Dess geeft in de forecast aan vandaag balanceren en morgen ook...

Cerbo is vandaag geüpdatet van 3.51 naar 3.53 maar maakt niks uit.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@zonnepaneelxl en je hebt batterij balanceren wel uitstaan in de dess instellingen in vrm?

• zonnepaneelxl
Ja balanceren staat uit.

Heb balanceren gisteren weer aangezet en dagen veranderd naar 300.
Hierna het balanceren weer uit gezet.

Vandaag update gedaan dan v3.51 naar v3.53

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-11 16:00
Volgens mij zag ik deze melding 'vandaag balancering' al lang niet meer.

Heb je de instelling ESS op ' Optimized without batterylife' gezet?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iemand hier al bekend mee, best interessant als dit een door Victron ondersteunde third-party p1 meter wordt
Ik ben benieuwd of de P1 echter integreert in het ESS.

In ontwikkeling: Powerbaas koppeling met Victron thuisbatterij!

https://www.powerbaas.nl/...met-victron-thuisbatterij

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2025 15:32 ]

• habbekrats
revolution-nl schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:31:
Iemand hier al bekend mee, best interessant als dit een door Victron ondersteunde third-party p1 meter wordt
Ik ben benieuwd of de P1 echter integreert in het ESS.

In ontwikkeling: Powerbaas koppeling met Victron thuisbatterij!

https://www.powerbaas.nl/...met-victron-thuisbatterij
Daar heb je alleen iets aan als je een redelijk nieuwe dsmr 5 meter hebt. Vele heeben nog versie 4 varianten en doen maar 1 x per 10 seconden een bericht versturen. Veel te weinig voor Victron om te regelen dat moet minimaal 1 x per seconde zijn.

In prncipe zijn er al scripts om bestaande p1 koppelaars werkend te krijgen in Victron.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

habbekrats schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Daar heb je alleen iets aan als je een redelijk nieuwe dsmr 5 meter hebt. Vele heeben nog versie 4 varianten en doen maar 1 x per 10 seconden een bericht versturen. Veel te weinig voor Victron om te regelen dat moet minimaal 1 x per seconde zijn.

In prncipe zijn er al scripts om bestaande p1 koppelaars werkend te krijgen in Victron.
Ik heb nu de HW p1 met dsmr5 en dat werkt inderdaad prima maar is niet officieel ondersteund , waardoor de kans bestaat dat dit omvalt met een update.

Als Victron deze p1 standaard ondersteund wordt is dit een mooi draadloze plug and play alternatief voor de Victron meters

• peter123
  • Niet online
Heb je al geupdate naar VenusOS 3.53?

Pagina: 1 ... 39 ... 61 Laatste