Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
cyclone schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:57:
@luigi87
Hoop gedoe is zelfs een understatement, vandaar ook dat ik echt klaar ben met Enphase.
Ik heb maar een kleine Enphase installatie, eigenlijk alleen maar omdat ik het systeem wilde leren kennen tijdens mijn certificatie (ben zelf SolarEdge en Enphase certified installer).

Daar waar ik bij Enphase meer dan 2 maanden bezig ben geweest om dit aan de praat te krijgen kostte me dit in mijn SolarEdge omgeving nog geen 10 minuten (en dan reken ik de tijd die ik nodig had om een kop koffie te halen en drinken nog mee).

In SolarEdge duik je de SetApp in met je installer account en kun je dit met de heldere documentatie zelf configureren op de desbetreffende omvormer, stel je de Cerbo in en klaar is Kees.
Enphase heeft in al haar wijsheid besloten dat dit GEEN configureerbaar item is in de Envoy, dus je kunt inloggen met je installer account wat je wilt, je vindt die optie botweg niet.
Bij gebrek (destijds huidige status ken ik niet gezien ik geen tijd meer aan deze club spendeer) aan documentatie kom je er dus achter dat support dit moet doen.
EN (en dit was niet gedocumenteerd) dat dit alleen op de metered envoy werkt. Kortom onduidelijk allom.
Heb destijds heel snel een metered envoy geregeld (binnen 1 dag) en request bij support neergelegd.
Die moeten dan remote een andere firmware / software op die envoy zetten om dit aan te zetten (althans dat is het sprookje wat ze mij voor hebben gehouden).
Dat hele festijn duurde mij dus net allemaal iets te lang, heb het tot aan Enphase Nederland management team geëscaleerd maar echt heel druk kon men zich er daar blijkbaar niet om maken.

Prima joh als jij je kleine installateurs niet serieus wilt nemen, kies ik toch lekker voor andere systemen.

En nee ik gebruik de Envoy niet voor de 0 export het opgebracht vermogen is t.o.v. mijn 12,5K + 5K solaredge omvormers te verwaarlozen. Voor zero export heb ik de VM van Victron bij mijn hoofdaansluiting zitten dus die zou dit kunnen doen (ik saldeer me nu nog suf gezien ik geen teruglever boete in mijn model contract hebt zitten) en ergens komende maanden ga ik mijn hele huis behalve mijn laadpaal op de AC out zijde zetten en dan regelt mijn Cerbo dat ik na 1 jan 2027 niets meer exporteer.

Maar Enphase .. vooral met een grote boog omheen lopen. Die metered envoy is hardwarematig op een paar componenten na exact hetzelfde (PCB is identiek) als de non metered envoy.
En daar durven ze dan (met maar 1 set van 2 CT's) dik 300 a 350 euro voor te vragen een meerprijs van 200 euro t.o.v. de gewone envoy.

[Afbeelding]
(huidige prijzen nu bij solar bouwmarkt ter referentie ze zijn goedkoper te vinden)

Ik heb ze allebei tegelijkertijd in huis gehad en eventjes opengeschroefd omdat ik dit vermoeden al had, en na 10 minuten schroeven keihard werd bevestigd.
Tja ik vind daar iets van, en zal nu niet snel een Enphase systeem adviseren puur gezien deze ervaring en de absoluut waardeloze support.

@Beer070
Qua SolarEdge support heb ik ook wat avontuurtjes mee gemaakt, zoals bij iedere vendor het soms wel wat is. Maar dat waren incidenten. Overall is mijn ervaring daar zeer positief en meewerkend. Sowieso heb ik daar nooit zaken gehad die meer dan een aantal dagen duurden (laat staan weken of maanden zoals bij Enphase).

Ik ben begonnen met SolarEdge omdat ik alles zelf wilde doen, zij een hele fijne online cursus omgeving hebben en de propositie destijds 1 van de veiligste was die ik zelf kon neerleggen gezien de optimizers pas de openklemspanning doorgeven als ze een Omvormer zien en je dus tijdens het leggen van de panelen nooit het risico loopt op een paar honderd volt DC vast te pakken in tegenstelling tot de traditionele string omvormers.
Destijds was dat voor mij een doorslaggevende reden om voor SolarEdge te kiezen.

Inmiddels vele jaren verder heb ik niet perse een voorkeur meer, maar heb ik wel de meeste ervaring met SolarEdge maar ook genoeg traditionele strings aangelegd / aan laten leggen en gedebugged.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik (70) heb zelf mijn 6 panelen geinstalleerd, bekabeling en meterkast aangepast en alle enpahse onderdelen geinstalleerd ( metered ) De gehele fysieke installatie was 1 week ( vervoer panelen naar het dak was het lastigst ) Activeren van de enphase installatie +/- 30 minuten. Een victron systeem ingesteld zodat het overschot de pylontech accu's ingaat. Werkt al jaren als een speer.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:57

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@master1104 je vraag is mij niet helemaal duidelijk heb nog 3 berichten teruggescrolled van je maar ik denk dat je in essentie nul op de meter wilt bereiken.
Dat is mij zo goed als gelukt (helemaal lukt namelijk nooit) waarbij ik een 3 fase installatie heb met alle verbruikers nog aan de AC in kant.

Ik heb wel de VM-3P75CT meter die is vele malen sneller qua metingen dan welke P1 oplossing ooit zal worden. (mijn P1 stuurt 1 telegram per seconde de VM-3P75CT doet misschien wel 10 metingen per seconde).
Maar om de VM-3P75CT met zijn 150 euro een hele investering te noemen vind ik niet geheel reëel gezien dat op de gehele installatie peanuts is natuurlijk. Ruimte in je meterkast
Maargoed je hebt deze niet nodig als je al je verbruikers op de AC out zet dan regelen jouw multiplussen dit zelf. Als je dat uiteindelijke plan is kun je de aanschaf van de VM-3P75CT besparen.

Om richting de nul te gaan moest ik overigens nog wel even het Grid Setpoint op -30 moeten zetten.
Als ik nu genoeg PV heb of accu capaciteit dan haal ik niks van het grid, ik vermoed dat dit vanaf maart tot ongeveer eind oktober het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh6M8IllkU66KJoRRsQpTuYWtbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaCCp0XAGqsvwnR7xpljjUmB.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:19
@cyclone
Dank voor je reactie. Ik heb twee doelen:
- nul op de meter
- bescherming hoofdzekering van L1 op +25A en -25A

Nul op de meter gaat in de basis prima (niet zo snel als bij Victron tussenmeter, maar werkt verder goed).
Bescherming hoofdzekering op 25A gaat mis. Stel:
----
L1= 10A
L2= 10A
L3= 5A

Totaal 25A, maar L1 kan nog 15A extra aan. Victron stopt dan echter met op-regelen door de limiet die niet per fase wordt berekend maar door alle fases op te tellen. Dit beperkt het systeem behoorlijk.
----
Erger wordt het bij deze casus:

L1 = 25A
L2 = -5A
L3 = -5A

Totaal is dit 15A, waardoor Victron gaat opregelen naar 35A. Gevolg is een uitgeslagen hoofdzekering, terwijl hij had moeten zien dat L1 al op 25A zit en er dus geen ruimte meer is.
----

Dit is dus op te lossen door de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' in te stellen. Dan pakt hij wel netjes de limiet van L1 en stopt opregelen boven de 25A. Maar dan gaat het grid setpoint ook naar alleen L1, waardoor nul op de meter niet meer goed werkt. Hij 'vergeet' dan immers te compenseren voor L2 en L3.

Ik ben zoekende of dit gedrag komt door de MQTT gridmeter van https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid óf dat er een fundamentele bug in de Victron software zit. Als er dus iemand is die kan nagaan of dit probleem ook optreedt in een éénfase systeem op een driefase net met een VM-3P75CT, dan hoor ik dat heel graag. Dan weet ik of een wisseling naar die meter mijn probleem gaat oplossen.

Het is lastig te omschrijven, hopelijk is hiermee het issue voldoende duidelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK3ILK-KCbJPym_tC4SM58qUysU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QcVHOh9XxB7HuQcLnn4Fx1YB.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 15:21 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:45
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:16:
@cyclone
Dank voor je reactie. Ik heb twee doelen:
- nul op de meter
- bescherming hoofdzekering van L1 op +25A en -25A

Nul op de meter gaat in de basis prima (niet zo snel als bij Victron tussenmeter, maar werkt verder goed).
Bescherming hoofdzekering op 25A gaat mis. Stel:
----
L1= 10A
L2= 10A
L3= 5A

Totaal 25A, maar L1 kan nog 15A extra aan. Victron stopt dan echter met op-regelen door de limiet die niet per fase wordt berekend maar door alle fases op te tellen. Dit beperkt het systeem behoorlijk.
----
Erger wordt het bij deze casus:

L1 = 25A
L2 = -5A
L3 = -5A

Totaal is dit 15A, waardoor Victron gaat opregelen naar 35A. Gevolg is een uitgeslagen hoofdzekering, terwijl hij had moeten zien dat L1 al op 25A zit en er dus geen ruimte meer is.
----

Dit is dus op te lossen door de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' in te stellen. Dan pakt hij wel netjes de limiet van L1 en stopt opregelen boven de 25A. Maar dan gaat het grid setpoint ook naar alleen L1, waardoor nul op de meter niet meer goed werkt. Hij 'vergeet' dan immers te compenseren voor L2 en L3.

Ik ben zoekende of dit gedrag komt door de MQTT koppeling van https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid óf dat er een fundamentele bug in de Victron software zit. Als er dus iemand is die kan nagaan of dit probleem ook optreedt in een éénfase systeem op een driefase net met een VM-3P75CT, dan hoor ik dat heel graag. Dan weet ik of een wisseling naar die meter mijn probleem gaat oplossen.

Het is lastig te omschrijven, hopelijk is hiermee het issue voldoende duidelijk :)

[Afbeelding]
Bespaar je dan die meter maar...
Bij mij ploft ook de zekering, hij kijkt alleen naar grid setting, niet naar ampère per fase.
Ik regel ook dus maar op één fase, nom is nog niet belangrijk voor mij.
Ik heb verder geen modbus of iets dergelijks

1 PVoutput . Dongen NB

• master1104
Chatgpt geeft ook aan dat het een bekend issue is. Kan toch niet waar zijn dat zoiets fundamenteels niet werkt?

Reactie chatgpt:
Je noemt de MQTT gridmeter van:

venus-os_dbus-mqtt-grid

Dit gedrag is ook gemeld met:

VM-3P75CT

EM24

Dus nee — dit is vrijwel zeker geen specifieke bug van die MQTT gridmeter.

De meter levert correcte per-fase data.
Het is de ESS-regellogica die de fases optelt of splitst.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
Ik gebruik de VM-3P75CT en heb ook peak shaving aan staan en ik heb ook aan staan dat hij alles fase bij elkaar op moet tellen en dus niet per face moet gaan regelen.
Bij mij wordt netjes de instelling gerespecteerd van de peak shaving. Dus als ik over de 25A dreig te gaan dan reageert de Mulitplus op die fase daarop.

Ik weet wel dat er in het verleden hier problemen mee geweest zijn. Dus wellicht zit je op oude firmware van je multiplus?

• master1104
@Nelisj ik lees tussen de regels door dat je een driefase MP2 systeem hebt, dus met drie omvormers? Daarbij speelt het probleem inderdaad niet, het gaat echt alleen mis bij enkele MP2 op driefase net. Ik zit op de laatste firmware, dus dat is het helaas niet.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 17:05 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:26:
Chatgpt geeft ook aan dat het een bekend issue is. Kan toch niet waar zijn dat zoiets fundamenteels niet werkt?

Reactie chatgpt:

[...]
1 fase MP in een 3 fase systeem is eigenlijk niet zoals Victron het bedacht heeft, het werkt ook alleen maar goed als je hem op L1 plaatst.
Maar verder ligt het niet aan je mqtt integratie, die gebruik ik niet en heb wel hetzelfde gedrag. Het is gewoon de ESS regeltechniek. Als je zoekt op het Victron forum kom je er ook wel wat berichten hierover tegen.
Ik kan mij herinneren dat de reactie hierop was dat het op dit moment niet goed gesupport wordt, en er ook geen plannen waren om het op korte termijn te fixen.

https://community.victron...-shaving-question/47106/4

https://community.victron...-public-testing/45708/247

[ Voor 12% gewijzigd door DanTm op 18-02-2026 19:20 ]

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
master1104 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:05:
@Nelisj ik lees tussen de regels door dat je een driefase MP2 systeem hebt, dus met drie omvormers? Daarbij speelt het probleem inderdaad niet, het gaat echt alleen mis bij enkele MP2 op driefase net. Ik zit op de laatste firmware, dus dat is het helaas niet.
Aaah sorry die had ik even gemist. Maar ik heb idd een 3 fase opstelling.

Wat je dan nog kunt doen is zelf de regelkring maken en de MP2 zo aan sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nelisj op 18-02-2026 19:55 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@master1104 als je nog een kant en klare node-red flow wilt hebben, bij deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
[
    {
        "id": "17a111fa7bfc1260",
        "type": "group",
        "z": "18f6db5a384c7d6b",
        "name": "FuseProtector",
        "style": {
            "stroke": "#addb7b",
            "label": true
        },
        "nodes": [
            "7c27be1c615d937c",
            "57b61f4b78465e87",
            "6d746d804fef882f",
            "11fb4df93061a461"
        ],
        "x": 14,
        "y": 699,
        "w": 512,
        "h": 82
    },
    {
        "id": "7c27be1c615d937c",
        "type": "victron-input-gridmeter",
        "g": "17a111fa7bfc1260",
        "service": "com.victronenergy.grid/100",
        "path": "/Ac/L1/Current",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.grid/100",
            "name": "Grid",
            "communityTag": "gridmeter"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Ac/L1/Current",
            "type": "float",
            "name": "L1 Current (A)"
        },
        "name": "Grid Current",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "1",
        "rateLimit": 0,
        "x": 110,
        "y": 740,
        "wires": [
            [
                "11fb4df93061a461"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "57b61f4b78465e87",
        "type": "victron-output-vebus",
        "service": "com.victronenergy.vebus/276",
        "path": "/Ac/In/1/CurrentLimit",
        "serviceObj": {
            "service": "com.victronenergy.vebus/276",
            "name": "MultiPlus-II 48/5000/70-50",
            "communityTag": "vebus"
        },
        "pathObj": {
            "path": "/Ac/In/1/CurrentLimit",
            "type": "float",
            "name": "Input 1 current limit (A)",
            "mode": "both"
        },
        "name": "MP Limit",
        "onlyChanges": false,
        "roundValues": "no",
        "rateLimit": 0,
        "x": 440,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "6d746d804fef882f",
        "type": "function",
        "name": "adjust",
        "func": "const baseLimit = 16; // max allowed A in/out on MP AC-IN\nconst maxLimit = 25; // max allowed A on Grid L1\nconst maxStep = 0.5; // max amount of A to adjust per cycle\nconst divider = 3; // higher is slower, lower is faster\n\nlet currentLimit = context.get('currentlimit');\nif (currentLimit === undefined) {\n    currentLimit = baseLimit;\n}\n\nlet adjustment = (maxLimit - Math.abs(msg.payload)) / divider;\nadjustment = Math.max(-maxStep, Math.min(maxStep, adjustment));\n\ncurrentLimit += adjustment;\n\ncurrentLimit = Math.max(0, Math.min(baseLimit, currentLimit));\ncurrentLimit = Math.round(currentLimit * 10) / 10;\n\ncontext.set('currentlimit', currentLimit);\n\nnode.status({ text: adjustment.toFixed(1) });\n\nreturn { payload: currentLimit };\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 310,
            [
                "57b61f4b78465e87"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "11fb4df93061a461",
        "type": "delay",
        "name": "limit",
        "pauseType": "rate",
        "timeout": "5",
        "timeoutUnits": "seconds",
        "rate": "1",
        "nbRateUnits": "1",
        "rateUnits": "second",
        "randomFirst": "1",
        "randomLast": "5",
        "randomUnits": "seconds",
        "drop": true,
        "allowrate": false,
        "outputs": 1,
        "x": 215,
            [
                "6d746d804fef882f"
            ]
        ],
        "l": false
    },
    {
        "id": "6026aedccdaa0338",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "@victronenergy/node-red-contrib-victron": "1.6.56"
        }
    }
]

• master1104
Inmiddels is mij duidelijk dat het echt een bekende bug bij Victron is. Ik ga proberen om daar de boel alsnog in beweging te krijgen om dit op te lossen.

Tot die tijd zal ik de node-red flow gaan gebruiken. Dank voor jullie input en tips, super fijn weer!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

@DanDan jij past dus 1x per seconde de AC-IN limit aan op basis van de ruimte die je op de L1 fase hebt? Bij 0 import/export zet je de limit op 25A en als er andere load is dan verlaag je naar 25 min die load (in beide richtingen).

Vanwaar de "stapjes" ipv directe aanpassing? Ik dacht dat het omvormer vermogen sowieso al een ramp-tijd heeft.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste