• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

lampy25 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:44:
Er is de laatste tijd best wat gesproken over de efficiency en het effect wat dit heeft op DESS.
Kijkend naar de efficiency curves van de 5kVA versie (heb zelf de 8 kVA, dus de curves opgeschaald) zie je dat de efficiency beinvloed wordt door het vermogen.
Ik heb ook 3x MPII 8k en heb die analyse eerder ook gedaan. In het kort moet je het relatieve prijsverschil afwegen tov de verliezen die je hebt. Het is dus ook makkelijker rekenen als je kijkt naar verliezen ipv "efficiëntie". Daar kwam een matrix uit waarin prijsverschil en vermogen resulteerde in een bepaalde winst: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

Daarmee kan je dus bepalen wat je het beste kunt doen (en dat die ik dan ook als onderdeel van mijn optimalisatie). DESS snapt dat allemaal niet, daar heb je enkel 1 percentage.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

MJ de Bruijn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Het idee is eerder aan de orde geweest.
Als je een dynamisch contract hebt (alleen dan) wil je zo veel mogelijk gebruik maken van lage tarieven.
Als je dan minder snel laadt gebruik je het lage tarief niet optimaal. Ik vraag me af of dit 'verlies' niet meer is dan de 'winst' van efficient laden.
Mij lijkt het lager vermogen handelen meer op te leveren dan handelen op hoog vermogen, tenzij de spread zo groot is dat het extra verlies van hoogvermogen ruim gecompenseerd is.

Vaak is de efficiëntie niet goed ingesteld en dan lees je het geklaag van 'DESS maakt alleen verlies' of 'het werkt niet'. Zelf stel ik dat percentage in dat ik heb gemeten met grid vollast meting, en de handel gebeurd op grid vollast zo sluit het aan op hoe DESS ermee omgaat. Wel erbij vermelden dat er 6x 8kVA draait in 3x 2 parallel opstelling.

[ Voor 13% gewijzigd door Ersus op 06-02-2026 13:53 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@cyclone ff inzoomen, staat 50mm2 op, ook dun maar geen punt als je de omvormers begrenst....

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:20
Rimco schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Ik heb ook 3x MPII 8k en heb die analyse eerder ook gedaan. In het kort moet je het relatieve prijsverschil afwegen tov de verliezen die je hebt. Het is dus ook makkelijker rekenen als je kijkt naar verliezen ipv "efficiëntie". Daar kwam een matrix uit waarin prijsverschil en vermogen resulteerde in een bepaalde winst: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

Daarmee kan je dus bepalen wat je het beste kunt doen (en dat die ik dan ook als onderdeel van mijn optimalisatie). DESS snapt dat allemaal niet, daar heb je enkel 1 percentage.
Klinkt opzich logisch wat je doet, maar gaat me net een beetje boven de pet 😅

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-02 09:51
cyclone schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:34:
@tijn1976 Zit net even naar jouw foto's te kijken en valt mij in het oog dat de DC bekabeling van de omvormers naar de busbar nogal aan de dunne kant (ik gok 35mm2) zijn hetgeen mij nogal underspect lijkt als je de Victron documentatie volgt.

Nu is het een foto en kan ik het dus helemaal verkeerd zien, dus even benieuwd wat er nu tussen zit en wat je overpeinzing daarbij is.
Hi, ik heb mij netjes gehouden aan het ontwerp van Toby. Ze zijn 50mm² en die naar de accu's zijn 70mm² (die staan nog niet op de foto's). Halverwege maart zijn de accu's er waarschijnlijk en kan de laatste fase van de installatie afgerond worden........

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:25

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@tijn1976 ok, ik heb zelf het precies andersom gedaan, 95mm2 naar de omvormers (multiplus II 5k) en 35mm2 naar mijn accu’s.

Alle lengtes zijn max 3,5m en max stroom per accu is 70A (laden en ontladen) Max stroom naar de omvormers is 210A (heb 3 accu dozen)

Dat gezegd hebbende is mijn 95mm2 1 maat groter dan nodig zou zijn. 70mm2 had ook gekund.

voor de RS zag ik idd andere adviezen in de Victron documentatie.

Maar de keuze dikker naar de accu dan naar de omvormer snap ik niet helemaal.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16
cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:43:
Ben de draad een beetje kwijt naar welk ontwerp nu precies wordt verwezen en zie geen accu's op de foto's van tijn1976 aangesloten, dus een gokje dat het 'm hierin zit:
Ligt eraan of je je accu's helemaal parallel hebt aangesloten (met 3 setjes DC-kabels aan de busbar) of hebt doorgelust (met 1 setje DC-kabels aan de busbar). In het eerste geval loopt er een factor drie lagere max stroom over de kabels dan in het tweede geval.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2026 11:24 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• tijn1976
cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:43:
@tijn1976 ok, ik heb zelf het precies andersom gedaan, 95mm2 naar de omvormers (multiplus II 5k) en 35mm2 naar mijn accu’s.

Alle lengtes zijn max 3,5m en max stroom per accu is 70A (laden en ontladen) Max stroom naar de omvormers is 210A (heb 3 accu dozen)

Dat gezegd hebbende is mijn 95mm2 1 maat groter dan nodig zou zijn. 70mm2 had ook gekund.

voor de RS zag ik idd andere adviezen in de Victron documentatie.

Zoals vermeld heb ik alles gebaseerd op het systeem van de zonnepanelensuper waar ik mijn RS-en heb gekocht. Ook wanneer ik kijk naar de set met de multiplussen zie ik dezelfde diameter kabels gebruikt als in mijn set-up, 50 naar de victrons en 70 naar de accu's. Ik zag trouwens dat Nkon bij de ess pro (16kwh) een set van 50 bijvoegd. Deze kunnen markplaats weer op 8)

• cyclone

cyclone

@tijn1976 ik vroeg er ook niet voor niks om misschien heb ik het wel onhandig aangesloten he :-) nooit te oud om te leren.
Heb je een link van de info waar je het over hebt, want Toby ken ik niet / zegt mij niets en de zonnepanelensuper ook niet om eerlijk te zijn.

Mijn bronnen had ik al gelinkt dat is de wiring bible van Victron / product documentatie van Victron.

• tijn1976
https://zonnepanelensuper.nl/ess-thuisbatterij-sets

Zo is dat, ik heb ook mijn groeiende kennis hier op gedaan. En m.b.t. het ontwerp, heb ik gekeken naar de aangeboden sets en daarop mijn plannen gemaakt.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:07
tijn1976 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:27:
https://zonnepanelensuper.nl/ess-thuisbatterij-sets

Zo is dat, ik heb ook mijn groeiende kennis hier op gedaan. En m.b.t. het ontwerp, heb ik gekeken naar de aangeboden sets en daarop mijn plannen gemaakt.
Ik heb jouw setup niet helemaal gevolgd, dus als ik iets zeg wat al eerder is gezegd, dan is daar wellicht de bron van mijn onoplettendheid.
Ik heb mijn volledige set bij de Zonnepanelensuper gekocht en de beredenering voor 2x70mm2 naar de 2x16kwh accu’s in vergelijking met 3x50mm2 naar de 3 Victrons is denk ik dat het geheel dan in balans is. (70-75mm2 per accu).
Als je gaat uitbreiden zul je mogelijk naar grotere maten moeten/kunnen upgraden. Ik heb dit nog niet gedaan, maar hou er wel rekening mee in de aanschafkosten voor mijn volgende upgrade…

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
Waar zouden jullie de AC/DC 29,2V/20A lader plaatsen, links of rechts.
Dus op de accupolen of parallel aan de MPPT lader?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svSN_bqiJBTwIHCx5KnLiZZ7Qk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcHoGgDeIAC3XOte9MhnF1qk.jpg?f=fotoalbum_large

P.S. De Accu is een LiTime 25,6V/100Ah smart (bluetooth) www.litime.de

[ Voor 7% gewijzigd door PCan op 08-02-2026 18:48 ]

• cyclone

cyclone

@tijn1976 ah helder dank je.
Ik heb er iets andere design principes op nagehouden maar denk dat ik met de 95mm2 tussen de omvormers en de busbars een beetje uit de bocht ben gevlogen en dit ook makkelijk met max 70mm2 had kunnen doen (ik ga net over de 2 meter heen qua lengtes).

En zoals @Q al zei als je de stromen beperkt werkt jouw setup prima. Dit heb ik ook gedaan in mijn setup waarbij ik de stroom per accu pack beperk in het BMS met max 70A.
Gezien ik 3 accu dozen heb kunnen mijn omvormers dus zo max 210A trekken (of laden) en dat is voor mijn situatie ruim voldoende.

• Beer070
PCan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:43:
Waar zouden jullie de AC/DC 29,2V/20A lader plaatsen, links of rechts.
Dus op de accupolen of parallel aan de MPPT lader?[Afbeelding]

P.S. De Accu is een LiTime 25,6V/100Ah smart (bluetooth) www.litime.de
Volgens de tekening staat de mppt lader direct op de polen. maakt dus niet veel uit in de realiteit.
Als je bedoelt waar op de tekening... dan is dat een kwestie van smaak denk ik.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:30

HRV

cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:56:
@tijn1976 ah helder dank je.
Ik heb er iets andere design principes op nagehouden maar denk dat ik met de 95mm2 tussen de omvormers en de busbars een beetje uit de bocht ben gevlogen en dit ook makkelijk met max 70mm2 had kunnen doen (ik ga net over de 2 meter heen qua lengtes).

En zoals @Q al zei als je de stromen beperkt werkt jouw setup prima. Dit heb ik ook gedaan in mijn setup waarbij ik de stroom per accu pack beperk in het BMS met max 70A.
Gezien ik 3 accu dozen heb kunnen mijn omvormers dus zo max 210A trekken (of laden) en dat is voor mijn situatie ruim voldoende.
Maar je hebt toch ook drie omvormers?

Misschien zit ik er naast, maar volgens de spec sheet van de Multi RS kunnen ze bij 25 graden maximaal 5300 W leveren bij 52 VDC. 5300 / 52 = 101 Ampere. Dus iedere omvormer kan maximaal 100 Ampere uit je set accus halen, of je nu 1 of 10 accus hebt.

Maar in theorie kunnen 3 omvormers wel 300 A uit 1 accu halen, afhankelijk van wanneer de BMS / instellingen zeggen het is wel genoeg zo... Dus heb je in principe dikkere accukabels nodig dan naar de omvormer lijkt me zo.

Volgens Wiring Unlimited van Victron kun je uit de voeten met:
35mm2 tot 105 A op maximaal 5m kabel
50mm2 tot 150 A op maximaal 5m kabel
70mm2 tot 210 A op maximaal 5m kabel
90mm2 tot 285 A op maximaal 5m kabel

Lijkt me dus dat die 90mm2 kabel in jouw geval beter naar de accus kunnen.
En als ik het fout heb hoor ik het graag, want dan is mijn ontwerp aan een revisie toe 8)

• cyclone

cyclone

@HRV jip ik heb 3 omvormers maar je mist even dat ik mijn BMS en per accu dus limiteer op max 70A.
Dus al trekken er 3 omvormers tegelijkertijd aan 1 accu dan nog zal er nooit meer dan 70A gaan lopen. En zelfs al zou mijn BMS zijn werk niet doen dan zit er een 100A mega zekering tussen die vervolgens de geest zal geven.

Dat gezegd hebbende vind ik wat je schrijft niet onlogisch en ben ik ook zoekende wat nu wijsheid is. Ik moet er nog maar eens rustig wat documentatie op naslaan, of wellicht komt hier iemand voorbij die het ons goed kan uitleggen :-)
En tja wellicht moet ik mijn ontwerp gaan aanpassen, ik ben hier ook om te leren :-)

• PCan
Voor wie dat nog niet wist, je kunt de gratis Victron Toolkit downloaden van de Appstore/ website.
Alle kabelberekeningen (max 3% Voltage drop)
Alle temperatuur effecten op de output van je converter of lader.
LED en LCD scherm error code index en troubleshooting

Zo kwam ik er achter dat de 10mm2 kabels tussen mijn zonnepane(e)l(en) max. 8,80m lang mogen zijn.
Door van 2 panelen parallel de Voc en Isc x 2 in te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q66MoORxjm9EsfyklN_SZzsfrIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mQuwmMyOTyCSpwdcS8mj0dN.jpg?f=fotoalbum_large

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 20:42
Handige app idd!

Denk wel dat je even naar je ingevulde waarden moet kijken. Eén PV string is doorgaans 200-600v met een veel lagere stroom. Bij serie strings tel je de spanning op en blijft de stroom gelijk. Bij parallel tel je de stroom op en blijft de spanning gelijk.

Veel panelen parallel komt (bijna) niet voor ivm de enorm hoge stromen die dat geeft, waardoor je idd te dikke kabels nodig hebt.

Ik gebruik de app trouwens regelmatig voor kabeldimensionering van de accu’s. Let wel op dat je overgangsweerstanden er nog bij komen en het totaal van het verlies tussen accu en victron onder de 3% zou moeten blijven!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
PCan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:
Voor wie dat nog niet wist, je kunt de gratis Victron Toolkit downloaden van de Appstore/ website.

Zo kwam ik er achter dat de 10mm2 kabels tussen mijn zonnepane(e)l(en) max. 8,80m lang mogen zijn.

[Afbeelding]
8)7 10mm draad voor de zonnepanelen en dit dan zoveel keer als er panelen zijn gedeeld door 2?
Zie hier dus een van de design constraints @Yariva die we in het andere topic tegenkwamen.
Iets pragmatischer zou dus zijn om met langere/grotere strings te kunnen werken, het voltage gaat dan omhoog (meer panelen in serie) maar het amperage blijft gelijk en ook binnen de perken. Ik blijf dat een heel moeilijk verhaal om te ontwerpen binnen de producten van Victron, maar dit is mss meer iets voor het Victron ontwerp topic of je eigen topic @Yariva .

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 10-02-2026 10:30 ]

• cyclone

cyclone

10mm2 voor je zonnepanelen, dit zou al een reden zijn om Victron niet voor PV te gebruiken.
Nu heb ik overal 6mm2 liggen maar over aanzienlijke grotere kabellengtes, voordeel van SolarEdge is dat je een veel hogere stringspanning kunt handteren.
750 volt als ik het goed herinner waardoor zelfs mijn 6mm2 aan de zeer ruime kant is.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:38
PCan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:47:

[Afbeelding]
En voor de mensen die niet via de app willen klooien https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Beer070
HRV schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Maar je hebt toch ook drie omvormers?

Misschien zit ik er naast, maar volgens de spec sheet van de Multi RS kunnen ze bij 25 graden maximaal 5300 W leveren bij 52 VDC. 5300 / 52 = 101 Ampere. Dus iedere omvormer kan maximaal 100 Ampere uit je set accus halen, of je nu 1 of 10 accus hebt.

Maar in theorie kunnen 3 omvormers wel 300 A uit 1 accu halen, afhankelijk van wanneer de BMS / instellingen zeggen het is wel genoeg zo... Dus heb je in principe dikkere accukabels nodig dan naar de omvormer lijkt me zo.

Volgens Wiring Unlimited van Victron kun je uit de voeten met:
35mm2 tot 105 A op maximaal 5m kabel
50mm2 tot 150 A op maximaal 5m kabel
70mm2 tot 210 A op maximaal 5m kabel
90mm2 tot 285 A op maximaal 5m kabel

Lijkt me dus dat die 90mm2 kabel in jouw geval beter naar de accus kunnen.
En als ik het fout heb hoor ik het graag, want dan is mijn ontwerp aan een revisie toe 8)
Nog een klein dingetje. De spec sheet gaat over continu belasting bij 25 graden. Piek belasting (van minuten lang) is tot wel 30% hoger.

• PCan
Even een opmerking specifiek voor mijn situatie.
Ik heb 6 zonnepanelen op micro omvormers liggen die met 230VAC binnen komen.

Voor het Anker Powerstation heb ik een Trina 450W/45V paneel opgehangen om off-grid de DC ingang te kunnen voeden. (Max 1000W/20A/60VDC). Wat ik jammer vindt is dat als de zon schijnt ik moet kiezen tussen AC of DC laden. Dus heb ik een batterij erbij gekocht. Die komt morgen binnen. LiTime 26,2V/100Ah.

Maar, 450W vind ik een beetje weinig. Dus ga ik er dit voorjaar een paneel bij plaatsen.
Dat moet parallel, omdat ze niet dezelfde oriëntatie kunnen hebben. Anders moet ik er 2 optimisers bij gaan plaatsen. Dat wil ik niet. Als ik ze in serie zou plaatsen, dan heb ik de opbrengst van het zwakste paneel.
Dus vandaar dat ik het eerste stuk naar buiten 10mm2 nodig heb. Vanaf de splitsing ga ik door met 6mm2.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
PCan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:07:
Even een opmerking specifiek voor mijn situatie.
Ik heb 6 zonnepanelen op micro omvormers liggen die met 230VAC binnen komen.

Voor het Anker Powerstation heb ik een Trina 450W/45V paneel opgehangen om off-grid de DC ingang te kunnen voeden. (Max 1000W/20A/60VDC). Wat ik jammer vindt is dat als de zon schijnt ik moet kiezen tussen AC of DC laden. Dus heb ik een batterij erbij gekocht. Die komt morgen binnen. LiTime 26,2V/100Ah.

Maar, 450W vind ik een beetje weinig. Dus ga ik er dit voorjaar een paneel bij plaatsen.
Dat moet parallel, omdat ze niet dezelfde oriëntatie kunnen hebben. Anders moet ik er 2 optimisers bij gaan plaatsen. Dat wil ik niet. Als ik ze in serie zou plaatsen, dan heb ik de opbrengst van het zwakste paneel.
Dus vandaar dat ik het eerste stuk naar buiten 10mm2 nodig heb. Vanaf de splitsing ga ik door met 6mm2.
En wat heeft dit met victron te maken?
Je kabel dikte kan wel wat minder hoor, 6 kwadraat is voldoende, en na splitsing eventueel terug naar 4.
Denk ook niet dat je 10 in een stekker mc4 krijgt

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

In de sets van Toby gaan er 70mm2 kabels van de accu's naar de T-class zekeringen van 225a. Omdat hier 225a zekeringen zitten moet de kabel dat wel aankunnen, anders wordt je kabel de zekering zegmaar..

De multi's zitten met een 150a zekering, en kunnen daarom met 50mm2 worden aangesloten.

Prima keuze verder dus. De zekering zekert de kabel...

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• cyclone

cyclone

@Japie.G 225A uit een set EVEM B31's trekken is niet echt aan te bevelen als je het mij vraagt.
Spec sheet geeft 0,5P aan. En dit zijn de cellen die hij in zijn webshop heeft staan.
0,5P zou bij een MB31 max +\- 157A , niet 225A.

Dus de logica daarachter gaat even aan mij voorbij, sowieso volg ik hem niet helemaal gezien hij ook doodleuk behuizingen voor accu's verkoopt waarin dezelfde cellen liggen ipv staan.
Nou daar is inmiddels ook al genoeg discussie over geweest en de uitkomst prismatische cellen horen te staan voor een juiste en langdurige betrouwbare werking omdat anders het elektroliet niet alle platen raakt.

Kortom ik zou niet blind willen gaan op wat Toby doet.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 12-02-2026 13:03 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Uiteraard moet je niet meer dan 157a uit die cellen trekken, daar is de bms voor, als die faalt kom je bij de zekering terecht. De klenste tclass die in de victron past (officieel) is 225a, en zodoende is 70mm2 de juiste kabel in die setup.

En als je de filmpjes kijkt van Toby legt hij erg goed uit waarom liggende cellen geen goed idee zijn. De keus daarvoor is natuurlijk aan de consument, niet aan hem. Deze gast weet m.i. wel aardig waar hij over praat..

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

cyclone schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:01:
@Japie.G 225A uit een set EVEM B31's trekken is niet echt aan te bevelen als je het mij vraagt.
Spec sheet geeft 0,5P aan. En dit zijn de cellen die hij in zijn webshop heeft staan.
0,5P zou bij een MB31 max +\- 157A , niet 225A.
De zekering heeft een ander doel, die moet voorkomen dat je kabels smelten als er een kortsluiting is. Overbelasting van de batterij bewaak je in het BMS. Als het echt mis gaat en je hebt aan de DC kant een kortsluiting dan kan zo'n batterij ook (kort) 2000A leveren. De zekering moet dat tegen houden anders heb je brand.

• cyclone

cyclone

Ik snap waarom je er een Class T zekering in je installatie zou willen. Maar de beredenering dat in Victron de kleinste die past 225A is en je daarom dus ook maar even de portemonnee moet trekken om 70mm kabels naar je accus te trekken is zo krom als maar zijn kan.

Er zijn ook gewoon kleinere Class T zekeringen beschikbaar kortom ik ga daar niet in mee en heb ik daar andere keuzes gemaakt die naar mijn mening een betere keuze zijn zowel technisch als economisch en minstens zo veilig zijn.

En tja als je liggende cellen geen goed idee vindt, moet je ze ook niet verkopen. Als ik iets lever / verkoop sta ik altijd voor de volle 100% achter het product. Als ik dat niet kan, dan kan de consument nog zo willen maar dan moet ie niet bij mij zijn.
Toby denkt daar dus blijkbaar anders over, dat mag, maar dat zegt ook wel wat over hoe hij achter zijn oplossingen / producten staat.
Maar hey, tis een vrij land, dus hij mag dat lekker doen en ik mag daar van vinden dat ik zijn advies lekker links laat liggen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:18
cyclone schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:01:
@Japie.G sowieso volg ik hem niet helemaal gezien hij ook doodleuk behuizingen voor accu's verkoopt waarin dezelfde cellen liggen ipv staan.
Nou daar is inmiddels ook al genoeg discussie over geweest en de uitkomst prismatische cellen horen te staan voor een juiste en langdurige betrouwbare werking omdat anders het elektroliet niet alle platen raakt.
Interessant. Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd maar ik wil deze zomer starten met een opstelling en vanwege de ruimte keek ik juist naar de NKON ESS Pro 16.1 kWh batterij maar die heeft ook zijn cellen op de zijkant liggen (terminals horizontaal). Heb jij nog ergens linkjes waar ik de nadelen van deze positie beschreven staan?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• cyclone

cyclone

In het topic zelf een powerwall bouwen is hier heul veul over gesproken. Check even de onderstaande posts klik even op de quotes dan zie je ook de afbeeldingen / links naar de spec sheets.
cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:58:
[...]

Nou als iedereen nou even deze post dan bookmarked kan iedereen het terugvinden.
Hier vindt je de file (product specification) EVE_储能_模组_B131H201_规格书_P_1.0.pdf

Betreft versie 1.0 uit 01-04-2024

En hier nogmaals het screenshot:van dezelfde file pagina 8 punt 4.13
[Afbeelding]

En iedereen die ze nu na alle adviezen toch meent anders te kunnen installeren dat is dan uw eigen keuze, maar Eve is er duidelijk over.
cyclone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:19:
@The Source begrijp met niet verkeerd ik snap heel goed dat je ze liever staand hebt, ik heb MB31's maar die wil ik ook niet liggend.

Snel even naar zijn beredeniging gekeken in vind de uitleg wel hout snijden (check even de youtube video hierboven maar begin even bij 4.04 ) verder laat hij ook nog een plaatje (van Eve ? ) zien dat ook nogmaals benadrukt dat het beter is om je cellen rechtop te houden :

[Afbeelding]

Maar ik kende gevolgtrekking die je deed nog niet vandaar.
Verder prima doosje hoor, maar kun je ook een foto doen van de voorkant want volgens mij (kan het nu slecht zien) zit er niet iets van een automaat / schakelaar op. Ga je die er nog wel tussenzetten (kan het je van harte aanbevelen namelijk)
PCJR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Je moet tegenwoordig niet zomaar van chatgpt enzo uitgaan. Er is meer dan enkel " maakt niet uit" :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn nieuwe cellen, KLOTSEN ook wat als ik ermee rammel. Dat wil zeggen dat er vloeistof in zit + iets van een luchtbel. Die bel behoort dus bovenaan te zitten bij het ventiel. Blijkbaar volgens EVE.
Er zijn 2 dingen concludeer ik als ik die cel plat ga leggen:
1. bij druk opbouw komt er vloeistof uit het ventiel ipv lucht/gas
2. de luchtbel komt plat, bovenin de platte kant van de cel te zitten, dit kan nooit goed zijn voor de " wikkelingen" daar, er zijn dan wikkelingen die droog komen te liggen

Ik heb ook wel eens gelezen dat na enkele keren full opladen en ontladen die vloeistof zich tot vaste/gel stof omzet. En dan zou het vanaf dan wel mogelijk zijn om de cellen plat te gebruiken. Hbe even geen bron hiervoor. En al had ik die, dan nog was mijn advies het niet plat te gaan gebruiken. Maar, van de andere kant, er zijn vele boxen (kant en klaar) die de cellen plat hebben. Nog nooit iets mis mee gegaan zo ver ik weet. Tja wat is slim :P
.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Impossibl3 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Interessant. Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd maar ik wil deze zomer starten met een opstelling en vanwege de ruimte keek ik juist naar de NKON ESS Pro 16.1 kWh batterij maar die heeft ook zijn cellen op de zijkant liggen (terminals horizontaal). Heb jij nog ergens linkjes waar ik de nadelen van deze positie beschreven staan?
En hier het filmpje van Toby, vanaf 04:00 ongeveer gaat het over celpositie:
YouTube: Hoe Je De Levensduur Van LFP Cellen Verhoogt
cyclone schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:23:
Ik snap waarom je er een Class T zekering in je installatie zou willen. Maar de beredenering dat in Victron de kleinste die past 225A is en je daarom dus ook maar even de portemonnee moet trekken om 70mm kabels naar je accus te trekken is zo krom als maar zijn kan.

Er zijn ook gewoon kleinere Class T zekeringen beschikbaar kortom ik ga daar niet in mee en heb ik daar andere keuzes gemaakt die naar mijn mening een betere keuze zijn zowel technisch als economisch en minstens zo veilig zijn.

En tja als je liggende cellen geen goed idee vindt, moet je ze ook niet verkopen. Als ik iets lever / verkoop sta ik altijd voor de volle 100% achter het product. Als ik dat niet kan, dan kan de consument nog zo willen maar dan moet ie niet bij mij zijn.
Toby denkt daar dus blijkbaar anders over, dat mag, maar dat zegt ook wel wat over hoe hij achter zijn oplossingen / producten staat.
Maar hey, tis een vrij land, dus hij mag dat lekker doen en ik mag daar van vinden dat ik zijn advies lekker links laat liggen.
Ik zeg ook niet dat dunnere kabels met een kleinere t-class zekering geen goed idee is, het is zeker een goed idee (en wellicht ook beter zelfs)! Echter andersom beredeneerd, als je 225a class-t zekeringen gebruikt met de victron class-t power in, dan MOET je 70mm2 kabels naar de accu's gebruiken. Zelfde reden als waarom ik 50mm2 kabels naar mijn multiplussen een goed idee vind, omdat ik die met 150a heb afgezekerd. Argument blijft dat de zekering bij de kabel (dikte en lengte) moet passen. Hoe je dat verder oplost is allemaal prima, zolang het maar passend is.

En over wel of niet verkopen van die liggende cellen kasten. Tsja..discutabel inderdaad. Ik zou het nooit doen, maar zoals Toby in zn filmpje aangeeft, sommige mensen nemen genoegen met een lagere levensduur. Tsja.. Prima. Als je het maar weet als klant zijnde. Qua formfactor kom je soms beter weg met liggende cel boxen.

edit:
heb geen aandelen ofzo van Toby hoor 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door Japie.G op 13-02-2026 11:35 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Impossibl3 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:55:
[...]
ik wil deze zomer starten met een opstelling en vanwege de ruimte keek ik juist naar de NKON ESS Pro 16.1 kWh batterij maar die heeft ook zijn cellen op de zijkant liggen (terminals horizontaal).
Ah die stond ook als optie op mijn lijstje. Heb je NKON gevraagd hoe de cellen in de behuizing zitten? Kon het op hun site verder niet vinden.

Toby zegt in zijn video dat horizontaal kan, maar dat je dan zo'n 6000 cycles levensduur hebt in plaats van 8000. Dus het is ook een beetje een afweging in ruimte vs levensduur.

• Impossibl3
Japie.G schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:25:
[...]

En hier het filmpje van Toby, vanaf 04:00 ongeveer gaat het over celpositie:
YouTube: Hoe Je De Levensduur Van LFP Cellen Verhoogt
Maar daar zegt die ook dat je van 8000 naar 6000 cycli gaat en dat is gelijk is aan 22 jaar (8000 cycli) naar 16 jaar (6000 cycli).

Andy geeft hier ook aan dat alle posities kunnen behalve de terminals naar beneden.

Het is een afweging in levensduur vs ruimtegebruik. De levensduur van 16 jaar vind ik nog steeds meer dan genoeg. Maar het doet er wel aan denken wat als je wil uitbreiden naar 32 kWh dan heb je 2 dozen van 16 naast elkaar staan horizontaal wat gelijk is aan 2 dozen verticaal op elkaar gestapeld.

• Impossibl3
NTS schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ah die stond ook als optie op mijn lijstje. Heb je NKON gevraagd hoe de cellen in de behuizing zitten? Kon het op hun site verder niet vinden.

Toby zegt in zijn video dat horizontaal kan, maar dat je dan zo'n 6000 cycles levensduur hebt in plaats van 8000. Dus het is ook een beetje een afweging in ruimte vs levensduur.
Ik kwam deze post tegen op akkudoktor. Daar gaan ze er van uit dat de NKON een relable is van de SEPLOS waar een plaatje bij staat hoe die er aan de binnenkant uit ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door Impossibl3 op 13-02-2026 12:00 ]

• PCan
@Beer070
Volgens de wet van Kirchhoff moet je, als je 2 voedingen parallel zet, dus de lader 20A + de MPPT max 30A, de stromen bij elkaar optellen. In theorie zou er dus een totaalstroom van (20A+30A) x 1.25 = 62,5A max kunnen optreden. Bij 29,2Vdc is dat voor de batterij geen probleem. Maar wel voor de zekeringen.

Wat ik dus niet weet is of en hoe de Victron Smart Solar Charge Controller MPPT 100/30 samen met de Victron Smart Battery Sence reageren bij een SOC tussen de 0% en 100% als ik de lader aanzet?
En of ik iets kan doen om te zorgen dat de MPPT zichzelf uitschakelt?
Of moet ik er altijd voor zorgen dat de LiTime lader nooit tegelijk met de Victron MPPT aan staan?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-02 21:48
Tclass 400A zekering na 1 dag eruit gemikt hier, werd me nog steeds te warm bij 240A. Heb nu enkel nog 3 fijne, stuk koelere, mccb 250A 25kA Nanque breakers.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS-Ar2C1rM8J-0eT1iB3Tc1JqHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWsouffifSFJFiTqHpn7dy2X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlW7fG2lnwioADyOt7sOyDNwhT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HhuQgkHK62xHAbMKt0o7Dbs.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Q

Q

@PCJR Je wilt een Class-T op iedere individuele accu hebben, maar daar heb je al de DC breakers op zitten. Als die de kA aankunnen van de accu en je hebt vertrouwen in die dingen, ook prima. Naar je omvormer kun je met een doorsnee smeltzekering of wat dan ook uit, voor zover nodig.

Ik zag laatst een test van Will Prowse met die DC breakers en als dat het zelfde spul is, dan lijkt dat wel veel-belovend. Misschien dat je voor ons ff paar keer kortsluiting kunt maken om de proef op de som te nemen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 13-02-2026 15:29 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-02 21:48
Q schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:28:
@PCJR Je wilt een Class-T op iedere individuele accu hebben, maar daar heb je al de DC breakers op zitten. Als die de kA aankunnen van de accu en je hebt vertrouwen in die dingen, ook prima. Naar je omvormer kun je met een doorsnee smeltzekering of wat dan ook uit, voor zover nodig.
Nee ik had 1x tclass. Maar ook andere zekeringen heb ik gehad, te warm, weg met die zooi. Die breakers zijn prima. In de yixiang boxen zitten ze tegenwoordig in de kast

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Kijk ook eens naar de mespatronen / NH00, goed verkrijgbaar in Europa goedkoop en geschikt voor DC stromen doordat ze zandgevuld zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMGBcOPfFsm7YyJ1yrdbleXSyg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcNgh9y45OtxIKxQf99dbyvF.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto loopt er een stroom van 96a door een 100a mespatronen, de derde vanaf rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqmD6gKjaLhkco7DIx0s1bjfNco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwvWyrfk4sCSjejMy7Lulqg9.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• HRV

HRV

Waarom heb je zowel de + als de - afgezekerd?

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Op de foto kan je zien dat de zekeringen van de plus aan de bovenkant zijn doorverbonden met een strip. De plus zekeringen zijn voor de accu’s te beschermen. Omdat je dus 3x 100A zekering in parallel hebt staan naar de Victron kan er door 1 MP dus ook een stroom van minstens 300A lopen en dat vond ik niet fijn.
Ik heb dus de zekering in de min aan de onderkant doorverbonden aan de kant waar de kabels naar de accu’s gaan. Deze 3 zekeringen beschermen ieder een Victron. Misschien overkill maar ik vond het een fijne gedachte en de mespatronen zijn betaalbaar dus 3 extra maakt ook niet zoveel uit op het totaal plaatje van de investering.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• HRV

HRV

Dan snap ik nog steeds die zekering in de min niet.

@ahjwinth Als je kijkt naar het Victron lynx systeem, dan hebben ze in de Power-In zekeringen voor de binnenkomende kabels vanaf de accu. De omvormers zitten dan op een Distributor, met een kleinere zekering tussen de busbar en de omvormer om die kabel te beschermen.

Feitenlijk is het een lange busbar met op de binnenkomende accukabels en de uitgaande omvormer kabels zekeringen. Maar alleen in de plus.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-02 09:11
Binnenkort begin ik ook met mijn thuisbatterij‑avontuur. Ik heb een complete Victron‑setup besteld en de twee Docan Power Panda 48 kWh batterijen zijn onderweg. De levering staat gepland voor eind februari.
De volledige installatie komt in mijn vrijstaande garage, ongeveer 5 meter van het huis. Vanuit de meterkast liggen er al twee grondkabels (2× 4×10 mm² + aardlitze) naar de garage voor de heen‑ en retourstroom.
Victron‑opstelling
Ik heb gekozen voor:

3× Multiplus II 6k5
Lynx Power In + Class‑T zekeringen
Lynx BMS 1000 (niet‑NG)
Lynx Distributor

Ik heb bewust de Lynx BMS 1000 genomen zodat ik de DC‑kant kan afschakelen met een noodstop, en
de pre‑charge functionaliteit kan gebruiken.

Ik probeer zoveel mogelijk te bouwen volgens PGS‑37‑1. Daarom komt er o.a. een 615 m³ ventilator gekoppeld aan gassensoren. Bij gasdetectie moeten alle DC‑schakelaars afvallen en draait de ventilator op maximale stand. Ik wil zowel in de garage als in de meterkast een DC‑noodstop plaatsen.

Tussen de Power Panda’s en de Lynx Power In gebruik ik 120 mm² kabels.
In de Lynx Power In komen 2× 350A Class‑T zekeringen (Blue Sea Systems).
Vanaf de Lynx BMS gaat het door naar de Lynx Distributor.
Van daaruit gaan 3× 200A MEGA‑zekeringen (Victron) naar de Multiplussen via 70 mm² kabels.

De Panda‑batterijen hebben wel een DC‑breaker, maar ik kan nergens vinden of deze voldoende zijn om een harde kortsluiting veilig te onderbreken.

Mijn oorspronkelijke plan was om alles achter AC‑OUT te hangen, inclusief:
SAJ 10 kW AC‑omvormer
Growatt 7 kW AC‑omvormer
EV‑lader

Maar ik lees dat dit tot onnodige slijtage van de Multiplussen kan leiden. Klopt dit?
Daarom hang ik nu de SAJ en de EV‑lader aan AC‑IN in de meterkast.
In de meterkast komt ook de VM-3P75CT energiemeter. Ik trek daarnaast voor de zekerheid een Lapp UNI LIYCY 2×0,5 RI100 mee, maar ik wil de ethernet‑interface gebruiken voor de communicatie tussen de VM‑3P75CT en de Cerbo GX.

Ik sla twee 6 m lange 18 mm koperen aardpennen en verbind die met 16 mm² PE naar de aardeverdeler in de garage. Ik begrijp dat Victron zelf de N‑aarding regelt bij eilandbedrijf, maar voor een grote thuisbatterij lijkt een eigen aardpen sterk aan te raden wanneer het net wegvalt.

Heb ik alles zo goed begrepen, of zie ik nog zaken over het hoofd?
Zijn er overige tips of aandachtspunten voor de installatie?

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als je dan toch kabels trekt waarom dan niet een UTP tussen de cerbo en de VM om via VE.can te communiceren?

• DmC1982
Flesdop schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:13:
Als je dan toch kabels trekt waarom dan niet een UTP tussen de cerbo en de VM om via VE.can te communiceren?
Ik probeer alles volgens de NEN1010 te doen. Tussen de meterkast en de garage ligt een 75mm PVC‑leiding waar al twee 4×10 mm² grondkabels doorheen gaan, plus een 5×6 mm² kabel richting het tuinhuis.
Een UTP‑kabel in dezelfde buis is volgens de NEN1010 niet toegestaan, omdat dat een zwakstroom-/signaalkabel is die niet samen mag liggen met sterkstroomkabels in dezelfde leiding.
Een glasvezelkabel mag wél gecombineerd worden met sterkstroom in dezelfde buis, dus die trek ik er sowieso bij. De Lapp UNI LIYCY 2×0,5 mm² is ook toegestaan binnen de NEN1010‑regels, dus die leg ik eveneens mee. Maar als de communicatie via ethernet straks goed blijkt te werken, gebruik ik die waarschijnlijk niet.

• reneeke1970
  • Nu online
DmC1982 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Ik probeer alles volgens de NEN1010 te doen. Tussen de meterkast en de garage ligt een 75mm PVC‑leiding waar al twee 4×10 mm² grondkabels doorheen gaan, plus een 5×6 mm² kabel richting het tuinhuis.
Een UTP‑kabel in dezelfde buis is volgens de NEN1010 niet toegestaan, omdat dat een zwakstroom-/signaalkabel is die niet samen mag liggen met sterkstroomkabels in dezelfde leiding.
Een glasvezelkabel mag wél gecombineerd worden met sterkstroom in dezelfde buis, dus die trek ik er sowieso bij. De Lapp UNI LIYCY 2×0,5 mm² is ook toegestaan binnen de NEN1010‑regels, dus die leg ik eveneens mee. Maar als de communicatie via ethernet straks goed blijkt te werken, gebruik ik die waarschijnlijk niet.
Ethernet werkt perfect, hier wel tenminste. Maar als je router op storing valt, is verbinding met je meter weg, en stopt je hele systeem. Zelfs een DC lader stopt er dan mee.

1 PVoutput . Dongen NB

• DmC1982
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Ethernet werkt perfect, hier wel tenminste. Maar als je router op storing valt, is verbinding met je meter weg, en stopt je hele systeem. Zelfs een DC lader stopt er dan mee.
Goed om te horen dat het bij jou goed werkt. Maar het blijft wel een puntje dat het hele systeem kan uitvallen zodra er een storing is in een switch of router. Ik heb bij mij alle groepen (behalve de EV en PV1) straks op AC‑OUT aangesloten. Ik vermoed dat het gezin niet heel blij wordt als alles uitvalt door een netwerkstoring.
Misschien toch maar overwegen om de VE.CAN aan te sluiten met twee draadjes. Ik vind het alleen nog wel een dingetje om die twee draadjes vervolgens te koppelen aan de USB‑adapter, waar ook weer twee kabeltjes aan zitten. Daar moet ik nog even goed over nadenken.
Dank voor je reactie!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:31
@DmC1982
Als je alles achter de AC out doet, kan je systeem zonder gridmeter werken. Je kunt de gridmeter wel gewoon aansluiten, dan heeft ie nog functie als je de Victron parallel hebt staan met de bypass schakelaar tijdens onderhoud of zo.
Tevens kun je dan in een offgrid situatie met je PV de accu’s laden en eventueel de EV.

Ik neem maar even aan dat er een bypass mogelijkheid komt in de meterkast.

Edit: Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Victron systeem uitviel als er geen netwerk, router of gridmeter is. En die situaties zijn al eens voor gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 14-02-2026 17:26 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• DmC1982
Pim57 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:20:
@DmC1982
Als je alles achter de AC out doet, kan je systeem zonder gridmeter werken. Je kunt de gridmeter wel gewoon aansluiten, dan heeft ie nog functie als je de Victron parallel hebt staan met de bypass schakelaar tijdens onderhoud of zo.
Tevens kun je dan in een offgrid situatie met je PV de accu’s laden en eventueel de EV.

Ik neem maar even aan dat er een bypass mogelijkheid komt in de meterkast.

Edit: Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Victron systeem uitviel als er geen netwerk, router of gridmeter is. En die situaties zijn al eens voor gekomen.
Dank voor je reactie! Dit was inderdaad ook mijn bedoeling: alles achter AC‑OUT plaatsen, zodat er geen gridmeter nodig is én de batterijen worden opgeladen bij een griduitval. Maar de afgelopen dagen begin ik toch te twijfelen. Ik lees steeds vaker dat dit kan leiden tot onnodige slijtage of extra belasting op de Multiplussen — soms wordt zelfs 20–30% genoemd — wanneer beide PV‑omvormers (17 kW) op AC‑OUT worden aangesloten.
Daarom overweeg ik nu om in ieder geval de EV‑lader en de 10 kW SAJ op AC‑IN aan te sluiten, wat betekent dat er wél een energiemeter in de meterkast nodig is. Maar als het aan mij ligt, gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar: alles op AC‑OUT.
Wat is nu waar? Is er echt sprake van extra slijtage of belasting op de Multiplussen, of is dat onzin?
PS. Ik heb inderdaad een Hager SFT463 in de meterkast als bypass als je dat bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door DmC1982 op 14-02-2026 18:12 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

DmC1982 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Dank voor je reactie! Dit was inderdaad ook mijn bedoeling: alles achter AC‑OUT plaatsen, zodat er geen gridmeter nodig is én de batterijen worden opgeladen bij een griduitval. Maar de afgelopen dagen begin ik toch te twijfelen. Ik lees steeds vaker dat dit kan leiden tot onnodige slijtage of extra belasting op de Multiplussen — soms wordt zelfs 20–30% genoemd — wanneer beide PV‑omvormers (17 kW) op AC‑OUT worden aangesloten.
Daarom overweeg ik nu om in ieder geval de EV‑lader en de 10 kW SAJ op AC‑IN aan te sluiten, wat betekent dat er wél een energiemeter in de meterkast nodig is. Maar als het aan mij ligt, gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar: alles op AC‑OUT.
Wat is nu waar? Is er echt sprake van extra slijtage of belasting op de Multiplussen, of is dat onzin?
PS. Ik heb inderdaad een Hager SFT463 in de meterkast als bypass als je dat bedoelt.
De stroom loopt over wat koperen strips in de MP, door een relais wat aan staat om daarna terug te gaan naar de AC-out kant. Er is dan ook niks wat in het bijzonder belast wordt tenzij je een beetje extra warmte al belastend vindt. Ik zie niet in waarop deze claims gebaseerd zouden zijn.

Enkel als je MP een keer zichzelf van of aan het net koppelt loopt er wellicht een hogere stroom, wat iets meer belasting is voor het relais, maar daar is die ook voor gemaakt. Tot de 5k mag er 50A doorheen, daarboven 100A, per fase dus. En dat zal alleen maar gebeuren als het net een keer uitvalt en zo vaak zal dat niet gebeuren.

Gewoon alles achter AC-out om het makkelijk te houden (heb ik hier ook), tenzij je specifiek bepaalde verbruikers af wilt schakelen bij netuitval (en als je dat niet op een andere manier kan regelen zoals via software). Voldoe je wel aan de Factor 1.0 rule?

[ Voor 38% gewijzigd door Rimco op 14-02-2026 19:06 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• cyclone

cyclone

[...]
Ik lees steeds vaker dat dit kan leiden tot onnodige slijtage of extra belasting op de Multiplussen — soms wordt zelfs 20–30% genoemd — wanneer beide PV‑omvormers (17 kW) op AC‑OUT worden aangesloten.
Je moet niet alles geloven wat op internets staat O-)
Ok flauw, maar zonder dat je nu even een paar links neerzet waar je dit dan leest is het ook een holle frase.

Ik ben hier niet bekend mee dus heel erg benieuwd waar je dit gelezen hebt en nu op basis van deze informatie een andere keuze in je design wilt gaan maken.
(ik sta namelijk voor dezelfde keuze / ben nog niet toegekomen om alles op de AC out kant te zetten)

• DmC1982
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen tijd veel gebruik heb gemaakt van Copilot Pro en Gemini om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. En waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik word er soms echt moedeloos van: de antwoorden zijn vaak tegenstrijdig, en ook die informatie over die vermeende 20–30% extra belasting heb ik van daar vandaan. Ik moet nog leren om beter bronnen te checken en vragen anders te formuleren.
Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat, zodat ik mijn vragen hier kan stellen aan mensen met praktijkervaring.
De VM had ik al in huis, en inmiddels heb ik ook een Hager 1P+N 0,5A-groep besteld zodat ik de meter veilig kan aansluiten. Mijn huidige plan (wordt elke dag anders) is dan om de EV‑lader op AC‑IN aan te sluiten, en de rest — inclusief de twee omvormers (SAJ Suntrio 10K en Growatt 7K) — op AC‑OUT te zetten.
Twijfel blijft wel: misschien kan de EV-lader toch op AC‑OUT, en regel ik via ESS‑instellingen dat deze altijd het grid gebruikt? Dan kan ik straks ook de terugleverkosten beperken zodra de omvormers goed worden ondersteund. Maar ook hierover lees ik voortdurend tegenstrijdige berichten, dus dat moet ik echt goed uitzoeken.
Voor zover ik kan beoordelen voldoet mijn setup in ieder geval aan de factor‑1.0‑regel.
Dank voor jullie reacties — het helpt echt enorm!

• Q

Q

Ik bedoel het niet kwaad, maar ik wil wel mijn verbazing uitspreken dat gekozen wordt om AI te raadplegen als het om je persoonlijke veiligheid en je zuurverdiende geld gaat.

Ik bedoel: hoe weet je überhaupt of de informatie klopt?

Het enige jammere van dit forum is dat het geen wiki is. Informatie moet bij elkaar gesprokkeld worden, door iedere persoon opnieuw.

Ik zou zelf de EV lader “voor” de AC-IN zetten, waarom zou je die achter de AC-OUT1 of 2 zetten?
Solar op AC-out1 snap ik, prima plan.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 14-02-2026 20:46 ]

• DmC1982
Ik begrijp je reactie en respecteer het zeer zeker. Het begon allemaal met de youtube videos van Harold Halewijn. Volgens mij heb ik ze allemaal gezien. Vervolgens de videos van Toby Doorn, voornamelijk de veiligheid van een thuisbatterij en dan ook zeker de PGS37-1 regels. Ik voel me verplicht, voor mezelf, gezin en de buren dat ik alles zo veilig mogelijk installeer en dan ook volgens de PGS37-1 regels. Ook de Fermacell gipsplaten, ventilatoren, sensoren, DC noodknop etc.
Veel op internet gezocht, mijn groepenkasten in elkaar gezet en volgens mij is dit redelijk goed gegaan. Wat ik niet had moeten doen, maar wel heb gedaan is Copilot veel gebruikt. Alleen Copilot zet me constant op het verkeerde spoor en komt alleen met informatie wat gewoon niet (altijd) klopt waardoor ik begin te twijfelen. Ik moet hiermee stoppen.

Dus ik begrijp je reactie zeker en je hebt ook echt gelijk. Wat ik wil aangeven is dat ik niet maar alleen copilot heb gebruikt en alles zo goed mogelijk wil uitvoeren. Ik ben echt wel handig genoeg om dit te doen en wil alles perfect hebben.

Ik zet dan alles op de AC-OUT, behalve de EV. Dit is altijd het plan geweest en met de energy meter van Victron moet dit ook goed kunnen.

Ps. Als de installatie klaar is, wil ik een NEN1010 keuring laten uitvoeren. Voor mijn gemoedstoestand en de verzekering.

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 14-02-2026 21:08 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Voor mijn info, waarom dan de ev niet op ac out. Tis toch veel makkelijker om gewoon alles op de ac-out te gooien? Je wilt dat de ev stopt met laden bij grid uitval, das toch ook easy te realiseren middels software. Met alles op de ac out heb je afhankelijk van de situatie de mogelijkheid tenminste nog om de ev op te laden uit je batterijen, zonnestroom of whatever tijdens een blackout.

[ Voor 28% gewijzigd door Japie.G op 14-02-2026 21:05 ]

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:21
Hoi hoi,

Ik heb afgelopen jaar een Homey-app gemaakt voor de Marstek Venus. Ik heb mijn app ook geschikt gemaakt voor de Victron Cerbo GX. De app heet: SlimLaden voor Thuisbatterij

https://homey.app/nl-nl/a...-voor-ThuisBatterij/test/

De app maakt voor vandaag en eventueel morgen een laad/ontlaadplan wanneer er voldoende winst mee gehaald kan worden. De winst is instelbaar. wanneer de winst niet behaald kan worden, kan je kiezen om alleen te laden of helemaal niets te doen (NOM)
Wanneer je alleen gaat laden verdeelt de app de kWh’s in de batterij over de te komen kwartieren. Bij onvoldoende Soc zet hij de goedkope kwartieren op STOP. Dit bepaalt hij elk kwartier opnieuw.

De app maakt gebruik van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62DbTiGnwGgJecQO1tdfx4KKlOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnTLyt2QyIQM4uh2EHvcpn0I.png?f=fotoalbum_large
Kwartierprijzen via Tibber, Entso-E, of Energy charts. Kan per kwartier of per uur.
Zonvoorspelling via Solcast of Open Meteo

De app heeft:
Een zelf lerend systeem voor het netto verbruik. Hij houdt hier rekening met de temp buiten. Hij leert zowel totale gebruik per dag als de verdeling over de dag en weekend.
Zelflerende RTE-bepaling voor Laden en ontladen
Winstbepaling voor en achteraf(werkelijk)
Schakelt automatisch uit wanneer een kritisch apparaat (bv Laadpaal) aan gaat
Schakelt automatisch naar NOM, wanneer er stroom naar het net wordt geëxporteerd.
Een gemakkelijke setup die je door alle instellingen loodst
Peakshaving
Kan gebruikt worden zonder flows
Maakt elk kwartier een aangepast plan
De app gebruikt html pagina’s voor beter overzicht. Hier enkele screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoPUVCLi3Fjzbqk9f37srCItp8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5l9pGvSIQoDqYCFwE2iL1rs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otznffLSvFm8cjh7tiyHKOhMQfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHbBhxLHqPYsdlGGu8OoJKwv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlfdrmiwKi2RH1Bb502VvOib5wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJvYYo6Aai8LOKxIhE7oZYXJ.png?f=fotoalbum_large

Als het je wat lijkt of geïnteresseerd bent. Kom eens kijken op ons levendige forum: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• Beer070
DmC1982 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:00:
Ik begrijp je reactie en respecteer het zeer zeker. Het begon allemaal met de youtube videos van Harold Halewijn. Volgens mij heb ik ze allemaal gezien. Vervolgens de videos van Toby Doorn, voornamelijk de veiligheid van een thuisbatterij en dan ook zeker de PGS37-1 regels. Ik voel me verplicht, voor mezelf, gezin en de buren dat ik alles zo veilig mogelijk installeer en dan ook volgens de PGS37-1 regels. Ook de Fermacell gipsplaten, ventilatoren, sensoren, DC noodknop etc.
Veel op internet gezocht, mijn groepenkasten in elkaar gezet en volgens mij is dit redelijk goed gegaan. Wat ik niet had moeten doen, maar wel heb gedaan is Copilot veel gebruikt. Alleen Copilot zet me constant op het verkeerde spoor en komt alleen met informatie wat gewoon niet (altijd) klopt waardoor ik begin te twijfelen. Ik moet hiermee stoppen.

Dus ik begrijp je reactie zeker en je hebt ook echt gelijk. Wat ik wil aangeven is dat ik niet maar alleen copilot heb gebruikt en alles zo goed mogelijk wil uitvoeren. Ik ben echt wel handig genoeg om dit te doen en wil alles perfect hebben.

Ik zet dan alles op de AC-OUT, behalve de EV. Dit is altijd het plan geweest en met de energy meter van Victron moet dit ook goed kunnen.

Ps. Als de installatie klaar is, wil ik een NEN1010 keuring laten uitvoeren. Voor mijn gemoedstoestand en de verzekering.
Verzekering vereist vrijwel nooit NEN1010. Voor zover ik weet is er ook geen certificering voor NEN1010, mede omdat het iedere 2 jaar verandert en dan dus niet meer klopt.
NEN1010 van een jaar of 20 geleden vereiste nog geen geaarde stopcontacten. Inmiddels wel. Huidige variant vereist roze markering op functionele aardleiding, ik wil wedden dat minstens 98% van de Nederlandse huishoudens dit niet heeft.
Als je de PGS37 adviezen met verstand opvolgt (en ik denk dat je dat doet), dan doe je het al veel beter dan 95% van de thuisaccu houders.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:11
Q schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:43:
Het enige jammere van dit forum is dat het geen wiki is. Informatie moet bij elkaar gesprokkeld worden, door iedere persoon opnieuw.
Het is al weer een tijd geleden dat ik dit onderwerp gestart ben. Ik heb gedacht dat het mogelijk zou zijn een overzicht te maken van 'gerealiseerde kennis' met verwijzingen, zeg maar een Wiki.
Inmiddels denk ik dat dit niet mogelijk is. De verschillende situaties zijn té verschillend, soms gering maar (vrijwel) altijd genoeg dat er niet één oplossing is. Bovendien zijn er (heel veel) verschillende meningen, soms gefundeerd, helaas soms ook twijfelachtig. Er zijn veel alternatieven voor één situatie.
Het vermelden van een 'oplossing x' voor 'probleem y' brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee.
Daarom is een situatie dat iedere gebruiker zelf z'n informatie bij elkaar sprokkelt en daarmee kennis opdoet juist optimaal. En dan kan de gebruiker zelf beslissen wat een goede, of de beste, keuze is. En de gebruiker die dat niet kan.... juist!
Maar goed, als je een beschrijving maakt van iets speciaals, laat het even weten, dan kan ik een verwijzing in de start-post opnemen.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DmC1982 Welke omvormers wil je gaan gebruiken? Met 17kW PV op AC-out moet je echt op de factor 1.0 rule letten.

• DmC1982
Rimco schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:59:
@DmC1982 Welke omvormers wil je gaan gebruiken? Met 17kW PV op AC-out moet je echt op de factor 1.0 rule letten.
Ik heb hier drie Multiplus II 6k5‑units liggen die ik in een 3‑fasensysteem ga opstellen.

• Q

Q

DmC1982 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:00:

Lijkt mij helemaal prima. EV achter de multiplus op de solar vind ik zelf geen verkeerde keuze, maar ik acht de kans enorm klein dat je het ooit gaat benutten. En je kunt worst-case gewoon granny-chargen met een verlengsnoer als het echt moet.

• Q

Q

MJ de Bruijn schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Het is al weer een tijd geleden dat ik dit onderwerp gestart ben. Ik heb gedacht dat het mogelijk zou zijn een overzicht te maken van 'gerealiseerde kennis' met verwijzingen, zeg maar een Wiki.
Inmiddels denk ik dat dit niet mogelijk is. De verschillende situaties zijn té verschillend, soms gering maar (vrijwel) altijd genoeg dat er niet één oplossing is. Bovendien zijn er (heel veel) verschillende meningen, soms gefundeerd, helaas soms ook twijfelachtig. Er zijn veel alternatieven voor één situatie.
Het vermelden van een 'oplossing x' voor 'probleem y' brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee.
Daarom is een situatie dat iedere gebruiker zelf z'n informatie bij elkaar sprokkelt en daarmee kennis opdoet juist optimaal. En dan kan de gebruiker zelf beslissen wat een goede, of de beste, keuze is. En de gebruiker die dat niet kan.... juist!
Maar goed, als je een beschrijving maakt van iets speciaals, laat het even weten, dan kan ik een verwijzing in de start-post opnemen.
Ik ben het overal mee eens. Persoonlijk denk ik dat er wel ruimte voor een wiki zou zijn, ik zou er zelf nog wel aan willen werken. Heel veel concepten zouden uitgewerkt kunnen worden die universeel zijn. Daarbij kun je ook alle voor- en nadelen gaan uitwerken. Ook bewuste keuze om dat dan in het nederlands te doen.

- Veiligheid
- vereiste kennis en ervaring - zelfbouw vs kant-en-klaar
- verwachtingsmanagement terug verdienen
- 1 2 of 3 fase setup?
- Noodstroom wel of niet
- batterijen een of meer, consequenties
- verliezen (round trip)
- Solar voor of achter omvormer
- Hele verhaal over batterijen
- hele DESS verhaal met algoritmen - victron DESS niet altijd een goede match
- Meterkast met selectiviteit, zekeringen, aardlek etc.
- De kortsluitstroom 'ellende' waarbij een omvormer de mcb niet tript

Even wat gedachtes.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:37
MJ de Bruijn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Wees niet bang. Node Red is in veel opzichten eenvoudiger dan mqtt of modbus.

De eerste hobbel is wel om de uitgebreide versie van de Cerbo software te installeren.
Remote Console --> Settings --> Venus OS Large Features --> Node Red --> Enabled

Waarschijnlijk krijg je een tussen-vraag om Venus OS Large te installeren.
Zie: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large
Hoi,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen, dan wel elders.
Ik probeer Node red te installeren, software is gelukt. Dan ben ik door die installatie gegaan in powershel wat wel even duurt.
Maar nu zit ik vast. Volgens een Youtube filpje moet ik in CMD een commando npm install npm --global ingeven maar daar gebeurd niets mee.

Iemand die me hier mee verder kan helpen?

Het doel is om strak 2 Marstek Venus E v3 batterijen te gaan sturen want via de Marstek P1 loopt het helemaal fout.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Bossi13 op 15-02-2026 11:40 ]

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• MJ de Bruijn
Bossi13 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Hoi,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen, dan wel elders.
Ik probeer Node red te installeren, software is gelukt.
Mijn suggestie is om je vraag in dit onderwerp te plaatsen:
"Het grote Victron Node Red topic"
Dan komt gerelateerde inhoud bij elkaar.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:37
MJ de Bruijn schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:58:
[...]

Mijn suggestie is om je vraag in dit onderwerp te plaatsen:
"Het grote Victron Node Red topic"
Dan komt gerelateerde inhoud bij elkaar.
Het is bereikbaar via de webbrowser nu. Volgende vragen zullen in jouw suggestietopic wel volgen want is compleet nieuw voor me.

Bedankt.

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• cyclone

cyclone

@DmC1982 Ik heb me oprecht verbaasd over jouw antwoord.
Ik heb hier al vaker het betoog gehouden dat je zonder elektrotechnische ervaring / opleiding of begeleiding met iemand die dat wel heeft zelfbouw van een EMS niet verstandig vind (en dan druk ik me voorzichtiger uit dan ik er echt over denk).

Als de 1982 in jouw naam jouw geboorte jaar is verschillen we niet veel van leeftijd maar verras je me wel hoe je de grap die ik initieel maakte (niet alles wat je op Interwebs leest is waar) botweg realiteit maakt doordat je aangeeft dat je AI als leidraad neemt.

Feit dat jij dit doet en ik me hierover verbaas geeft maar temeer weer dat naarmate je ouder wordt je wereldbeeld af begint te wijken van de realiteit.
Dit is overigens kritiek naar mijzelf niet naar jou (voor de absolute duidelijkheid).

Ik vind het al ver gaan als mensen denken dit te kunnen doen gebaseerd op zaken die ze vinden op internet / youtube, maar dat is natuurlijk anno 2026 al een achterhaalde werkelijkheid. Ik "google" alles vind diverse bronnen en baseer daarop mijn waarheid.
Maarja waarom zou je dat nu nog doen als een of ander LLM dit al voor je doet.

Zorgelijk wel gezien je zelf ook concludeert dat dit geen eenduidig verhaal is wat je daaruit krijgt.
Feit dat je het ook over NEN1010 wilt werken / keuringen wilt doen geeft bij mij aan (en al beargumenteerd weerlegd door @Beer070 dat jouw kennis inzake elektrotechniek te wensen overlaat (nogmaals no offense).

Een aantal keuzes die je maakt zijn overigens (en is al benoemd dus ik zal niet in herhaling vallen) zijn ook prima. Maar het verhaal waar ik dus op aansloeg :
[...]
Ik lees steeds vaker dat dit kan leiden tot onnodige slijtage of extra belasting op de Multiplussen — soms wordt zelfs 20–30% genoemd — wanneer beide PV‑omvormers (17 kW) op AC‑OUT worden aangesloten.
Nahja denk dat typisch voorbeeld is waarom je LLM's niet blind moet vertrouwen.

Goed dat je dit forum hebt gevonden en mijn tip is zoek iemand in de buurt met verstand van zaken / ervaring hiermee (wellicht zit er hier iemand in dit topic die je wellicht wilt helpen). Alvorens je zelf dadelijk 80 MB56 cellen vakkundig om zeep helpt omdat je niet de juiste documentatie had en ze veels te strak aandraait (om maar een voorbeeldje te geven).

Of gewoon een cursus elektrotechniek volgen gewoon omdat het leuk en interessant is en dan pas gaan bouwen.
Nahja doe er je voordeel mee.

• DmC1982
Thanks voor je bericht, en ik snap je punt echt wel. Geen zorgen, ik vat het niet verkeerd op.
Er is alleen één ding waar een misverstand over lijkt te zijn ontstaan: ik gebruik AI niet als leidraad voor m’n installatie. Het enige waarvoor ik het inzet is theorie doorrekenen — NEN1010‑derating, kabelbelasting, warmteontwikkeling, dat soort droge dingen. Maar hoe ik het uiteindelijk bouw, baseer ik gewoon op Victron‑documentatie, dit forum, de community, wat goede YouTube‑kanalen en vrienden die er wél professioneel mee werken.
Ik probeer het juist zo netjes en veilig mogelijk te doen. Een paar voorbeelden:

Ik kwam in veel YouTube‑video’s aardlekautomaten tegen bij Multiplussen, maar na wat verdieping — ook via AI en de Victron info — bleek dat losse 1P+N‑groepen eigenlijk gewoon de juiste aanpak zijn.
Ook die 3 DC‑schakelaars tussen Multiplussen die je overal ziet… prima voor een video, maar als er echt iets misgaat kun je er waarschijnlijk niet eens bij. Daarom betaal ik liever 1000 euro extra voor een Lynx BMS zodat ik op afstand (in meterkast én garage) alles in één keer kan afschakelen.
Ik gebruik alleen goede spullen (Hager), alles met hulsjes, juiste torque volgens voorschrift — ik heb er zelfs een fatsoenlijke momentsleutel voor gekocht.
En ik ben bewust gegaan voor kant‑en‑klare, gecertificeerde batterijen (heb ik zelfs nog heating pads en aerosol fire suppression laten inbouwen — waarschijnlijk overkill bij LiFePO₄, maar daar heb ik liever te veel veiligheid dan te weinig). Geen gedoe met losse cellen, compressie, risico’s. Dat vind ik simpelweg een stap te ver.

Daarnaast wil ik een NEN1010‑keuring laten doen. Niet omdat ik niet weet wat ik doe, maar omdat het gewoon een fijn idee is dat iemand onafhankelijk alles nog eens doorloopt en bevestigt dat het goed zit. Net als een APK, maar dan voor je installatie.
Waar ik wél de fout inging, dat geef ik gewoon toe: advies vragen aan AI over AC‑IN/AC‑OUT en genoeg andere dingen. De antwoorden klonken zo overtuigend dat ik even aan mezelf ging twijfelen, terwijl mijn oorspronkelijke plan (EV op AC‑IN, rest op AC‑OUT, rekening houdend met factor 1.0) eigenlijk gewoon prima was. Daar leer ik van — AI is handig, maar moet je niet als waarheid behandelen.
Maar nogmaals: ik waardeer je waarschuwing. Je bedoelt het goed. Ik ben alleen iemand die graag zelf dingen bouwt en uitzoekt — mét gezond verstand. En als ik ooit een dure fout maak, dan leer ik daarvan, maar ik ga in ieder geval niet roekeloos te werk.

[ Voor 6% gewijzigd door DmC1982 op 15-02-2026 18:58 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

@cyclone vind ik wel erg argwanend reageren. Vaak terecht, nu voelt het wat overdreven. Heb een iets andere mening 😉
@DmC1982 Welke kant-en-klare gecertificeerde batterijen zou je dan kiezen? Want zet dat idee van schijnveiligheid ook maar uit je hoofd.

Met de juiste aanpak kun je als tweaker echt uitstekende accupacks bouwen, vaak zelfs beter dan veel van de “kant-en-klare gecertificeerde” oplossingen (meuk) op de markt. Zeker als je begrijpt wat je doet, componentkeuze serieus neemt en alles zorgvuldig controleert.

Zoals jij het aanpakt klinkt het in ieder geval doordacht. AI gebruiken om informatie te filteren en te vertalen naar je eigen situatie is wat mij betreft ook prima, zolang je kritisch blijft, begrijpt wat er gebeurt en herkent wanneer iets onzin is of tegenstrijdig met betrouwbare bronnen. Dat lijkt hier goed te gaan.

Ik ben misschien wat biased, want ik werk zelf ook op die manier. En eerlijk gezegd zie ik steeds vaker dat die aanpak in 9 van de 10 gevallen tot een beter doordacht resultaat leidt dan blind vertrouwen op een “plug-and-play” (meuk) oplossing. Zelfs bij commerciële packs zou ik alles nog eens controleren als ik ze in handen had.

Het verschil zit ’m vaak in motivatie en diepgang. Een gemotiveerde tweaker met tijd en interesse heeft zijn of haar kennis regelmatig beter op orde dan iemand die onder tijdsdruk voor een baas moet leveren.

Het enige echte nadeel blijft: je weet niet wat je niet weet. Daarom is openheid belangrijk. Deel je ontwerp, stel vragen, laat anderen meekijken. Als tien mensen kritisch naar je werk kijken en feedback geven, kom je uiteindelijk tot een veel sterker en veiliger eindresultaat. En volgens mij is dat precies waaar jij mee bezig bent.

Succes! 💪

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 15-02-2026 19:32 ]

• master1104
Sinds vandaag draait het ESS hier nu ook. E.e.a. op basis van:

- 1x 16kwh NKON ESS Eco accu (314Ah Cornex)
- 1x Victron MPII 6k5
- Cerbo GX
- MQTT koppeling met P1 meter (1s update interval)

De eerste start is goed verlopen. Alles start netjes op en analyse met thermische camera geeft geen issues, wat ook door mijn Kelvin miliohm meter wordt bevestigd. Zo ver dus helemaal blij :)

Helaas loop ik nog wel tegen een regelvraagstuk aan. Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting. Daarom wil ik de enkelfasige parallel aangesloten Victron setup dus beperken tot max 25A Grid voor zowel begrenzen opladen/ontladen als powerassist activatie. Inmiddels ben ik er achter dat de 'netstroombegrenzing' in VRM bij de Multiplus instellingen alleen voor de interne meting van de Multiplus is. Deze begrenst dus alleen het vermogen wat hij op AC-IN maximaal binnentrekt. Aangezien alles vóór AC-IN als samenkomt (AC-OUT is momenteel alleen voor een noodstroom WCD aangesloten), heeft dat dus vrij weinig zin om in stellen t.b.v. maximaal gridvermogen.

Via MQTT komt mijn grid meter netjes binnen en wordt ook goed weergegeven in het overzicht. Spanning, vermogen en stroom per fase gaan via MQTT en kloppen met alle sommetjes in het overzicht. Na wat zoeken heb ik in de ESS settings de manier gevonden om de gridbewaking in te stellen op 25A per fase. Echter blijft hij de drie fases optellen en daar vervolgens op 25A afregelen. Ik heb er al aardig wat uurtjes inzitten, maar kom er niet uit waarom hij dit doet. Hebben jullie een idee wat ik fout doe?
Voor het testen in onderstaande printscreens heb ik hem op 20A maximaal staan (wil de hoofdzekering er graag inhouden bij het testen :D ) en zie je de som van de fasen keurig op ~20A uitkomen, maar dat moet dus per fase zijn.

Help 8)7 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuvxbQOWgkVSpYa0P21O0iKiDfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3pc5LSa7n6EKpntHmJZYWFS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-4j6obFsKakDKMxZZJL78BmTRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I20FfvT1HvSrRis2KVszxLbg.jpg?f=fotoalbum_large

• DmC1982
Japie.G schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:30:
@cyclone vind ik wel erg argwanend reageren. Vaak terecht, nu voelt het wat overdreven. Heb een iets andere mening 😉
@DmC1982 Welke kant-en-klare gecertificeerde batterijen zou je dan kiezen? Want zet dat idee van schijnveiligheid ook maar uit je hoofd.

Met de juiste aanpak kun je als tweaker echt uitstekende accupacks bouwen, vaak zelfs beter dan veel van de “kant-en-klare gecertificeerde” oplossingen (meuk) op de markt. Zeker als je begrijpt wat je doet, componentkeuze serieus neemt en alles zorgvuldig controleert.

Zoals jij het aanpakt klinkt het in ieder geval doordacht. AI gebruiken om informatie te filteren en te vertalen naar je eigen situatie is wat mij betreft ook prima, zolang je kritisch blijft, begrijpt wat er gebeurt en herkent wanneer iets onzin is of tegenstrijdig met betrouwbare bronnen. Dat lijkt hier goed te gaan.
Dank je wel! Doet me goed.

Ik heb gekozen voor 2x een Docan Power Panda 48kwh batterijen. Hier zitten CALB 314ah batterijen in. Ik begrijp de schijnveiligheid, en hopelijk heb ik een goede keuze gemaakt.
Voor mijn situatie vind ik een kant en klare batterij beter/veiliger dan dat ik er zelf 1 maak.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:12:
Sinds vandaag draait het ESS hier nu ook. E.e.a. op basis van:

- 1x 16kwh NKON ESS Eco accu (314Ah Cornex)
- 1x Victron MPII 6k5
- Cerbo GX
- MQTT koppeling met P1 meter (1s update interval)

De eerste start is goed verlopen. Alles start netjes op en analyse met thermische camera geeft geen issues, wat ook door mijn Kelvin miliohm meter wordt bevestigd. Zo ver dus helemaal blij :)

Helaas loop ik nog wel tegen een regelvraagstuk aan. Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting. Daarom wil ik de enkelfasige parallel aangesloten Victron setup dus beperken tot max 25A Grid voor zowel begrenzen opladen/ontladen als powerassist activatie. Inmiddels ben ik er achter dat de 'netstroombegrenzing' in VRM bij de Multiplus instellingen alleen voor de interne meting van de Multiplus is. Deze begrenst dus alleen het vermogen wat hij op AC-IN maximaal binnentrekt. Aangezien alles vóór AC-IN als samenkomt (AC-OUT is momenteel alleen voor een noodstroom WCD aangesloten), heeft dat dus vrij weinig zin om in stellen t.b.v. maximaal gridvermogen.

Via MQTT komt mijn grid meter netjes binnen en wordt ook goed weergegeven in het overzicht. Spanning, vermogen en stroom per fase gaan via MQTT en kloppen met alle sommetjes in het overzicht. Na wat zoeken heb ik in de ESS settings de manier gevonden om de gridbewaking in te stellen op 25A per fase. Echter blijft hij de drie fases optellen en daar vervolgens op 25A afregelen. Ik heb er al aardig wat uurtjes inzitten, maar kom er niet uit waarom hij dit doet. Hebben jullie een idee wat ik fout doe?
Voor het testen in onderstaande printscreens heb ik hem op 20A maximaal staan (wil de hoofdzekering er graag inhouden bij het testen :D ) en zie je de som van de fasen keurig op ~20A uitkomen, maar dat moet dus per fase zijn.

Help 8)7 ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas werkt dat inderdaad niet lekker met een 1 fase MP in een 3 fase systeem. Ik heb hetzelfde probleem en los het nu voorlopig zelf op met een node red script die de Max Grid (ac in) van de MP aanpast op basis van de amperage van L1.
Gelukkig gaat een hoofdzekering er niet zo snel uit.

• cyclone

cyclone

@Japie.G het blijft tekst he dus soms komt de boodschap ook anders over dan bedoeld.
@DmC1982 pikt hem denk ik goed op en zijn reactie gelezende hebben vermoed ik dat dit wel goed gaat komen.
En inderdaad hoe lullig het op tekst wel eens overkomt, ik probeer ook hier mensen te helpen / adviseren (en volgens mij doet iedereen dat hier in dit topic) op mijn eigen manier.
Ik weet dat ik soms wat direct bent, maar nogmaals wel met het beste voor.

En tja dan vertel je ook welleens iets wat mensen liever niet willen horen, geldt overigens ook voor mij gezien ik nu nog steeds niet weet of ik wel de slimste keuze heb gemaakt met de DC bekabeling.

Fijne ervan is, zo blijven we wel leren.

@DmC1982
Voor wat het aansluiten van zaken op AC-IN of AC-OUT heb ik de volgende overpeinzing gehad :
Ben begonnen op alles op de AC in kant aan te sluiten en zo zit de boel nu bijna een jaar.
Dit had met name de reden dat ik me aan de victron 1.0 regel wil houden en ik teveel PV vermogen had liggen voor maar 32kWh aan accu opslag.
Vrij snel heb ik besloten om een 3de accu doos erbij te leggen zodat ik wel aan de 1.0 regel voldoe.

Nu zal dat met 2x 48kWh wel loslopen of je moet meer dan 64kWp aan PV omvormer hebben hangen (en dat lijkt me stevig ambitieus). Ik heb mijn SolarEdge 12,5K afgekegd vol liggen (49 panelen) dus bij mij past het precies.
De ins and outs waarom dit zo is lees je overigens in het Victron document.

Verder heb ik inmiddels alle bekabeling gelegd om straks mijn huis / garage op de AC-OUT aan te gaan sluiten inclusief dus de PV zodat we lekker door kunnen draaien bij een black-out.
Voor onderhoud komt er een bypass switch tussen (die ik enkel onbelast kan schakelen) en gaat de laadpaal niet achter de AC-OUT.
Simpelweg omdat ik daar de accu capaciteit niet voor heb, en op momenten dat ik in eiland bedrijf zit (dus tijdens een black out) niet mijn accu wil leegtrekken om mijn auto te laden.

Ben benieuwd wat het gaat worden, zoals @Japie.G al zei gooi je vragen hier neer / deel je ontwerp en er gaat vast iets moois komen.

• master1104
DanTm schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:59:
[...]

Helaas werkt dat inderdaad niet lekker met een 1 fase MP in een 3 fase systeem. Ik heb hetzelfde probleem en los het nu voorlopig zelf op met een node red script die de Max Grid (ac in) van de MP aanpast op basis van de amperage van L1.
Gelukkig gaat een hoofdzekering er niet zo snel uit.
Ah, dat verklaart een hoop! |:( Dank voor je reactie.

Heb jij een Victron kwh meter in je groepenkast of werk je ook met een P1 waarde via MQTT?
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix? Want lijkt me dat veel mensen deze configuratie als start bouwen om later te kunnen uitbreiden als de businesscase beter mocht worden.

En zou je wellicht je node-red script kunnen delen?

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-02 16:34
@DmC1982 Als je een PV omvormer op AC out zet, moet je ook deze omvormer instellen dat de frequency shifting (50-53 Hz) aanstaat. Deze zorgt ervoor dat de vermogen afgeschaald wordt tot 0 Watt als de accu's vol raken. Het geldt alleen bij de grid-off geval.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:01

luigi87

Domotica Fanaticus

Knielen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:55:
@luigi87 ga er maar vanuit dat het geen 50% meer is, maar eerder bijna leeg. Ik had 2 weken geleden ook het idee dat hij nog 60% was, tot ik wat vermogen vroeg. Meteen low voltage alarm. Opgeladen tot 100% en ging volle inhoud aan kWh in.
Vanacht even de accu tot 100% laten chargen.
Inderdaad ging dus 45 kwh in de 48.2 kwh accu.
Dit was na 75 dagen op 45% :+

Dus inderdaad zo goed als leeg.
Ga nu een instellen dat die na 30 dagen geen 100 soc bereikt. Automatisch in de nacht een volledige laadcycli doet.

Hoelang had jij de accu destijds laten staan op 50%?

- leeg -

• reneeke1970
  • Nu online
Eriko schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:57:
@DmC1982 Als je een PV omvormer op AC out zet, moet je ook deze omvormer instellen dat de frequency shifting (50-53 Hz) aanstaat. Deze zorgt ervoor dat de vermogen afgeschaald wordt tot 0 Watt als de accu's vol raken. Het geldt alleen bij de grid-off geval.
En als je hem aan AC out 2 hangt, dan stopt hij toch vanzelf bij grid loos

1 PVoutput . Dongen NB

• DanTm
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:08:
[...]

Ah, dat verklaart een hoop! |:( Dank voor je reactie.

Heb jij een Victron kwh meter in je groepenkast of werk je ook met een P1 waarde via MQTT?
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix? Want lijkt me dat veel mensen deze configuratie als start bouwen om later te kunnen uitbreiden als de businesscase beter mocht worden.

En zou je wellicht je node-red script kunnen delen?
Ik heb een Homewizard P1 meter die ik via websocket uitlees en via een virtual grid meter (node-red) injecteer.
Ik heb het probleem wel eens besproken op het Victron community forum, maar kreeg niet direct het gevoel dat ze daar urgentie voor hadden.

Kan je geen kant en klaar script delen, het is bij mij onderdeel van een groter script, maar kort komt het hier op neer:

Input: Grid L1 A
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
var currentLimit = flow.get('currentlimit') || 16;
if (Math.abs(msg.payload >= 25 && currentLimit > 0)
{
    currentLimit = currentLimit - 0.1;
}
else if (currentLimit < 16)
{
    currentLimit = currentLimit + 0.1;
}
flow.set('currentlimit', currentLimit);
Output: Custom Control Node
Custom: Multiplus
Measurement: /Ac/ActiveIn/CurrentLimit

Dit reageert niet super snel, maar 1A per 10s vind ik genoeg (werkt zowel voor laden als ontladen)

• MJ de Bruijn
reneeke1970 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:24:
En als je hem aan AC out 2 hangt, dan stopt hij toch vanzelf bij grid loos
Nope!
Zie "Het grote Victron Off-Grid topic"

• reneeke1970
  • Nu online
Dus bij grid verlies blijft AC out 2 in werking beweer je?
Ik dacht alleen maar AC out 1

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:38
@MJ de Bruijn Hulp-AC-uitgang (AC-OUT-2)
Bedoeld voor niet-kritieke belastingen en is direct aangesloten op de AC-ingang. Met stroom meetcircuit om PowerAssist in te
schakelen. Bij grid uitval is deze spanningsloos

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MJ de Bruijn
reneeke1970 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:42:
Dus bij grid verlies blijft AC out 2 in werking beweer je?
Ik dacht alleen maar AC out 1
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen.

• MJ de Bruijn
habbekrats schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:01:
@MJ de Bruijn Hulp-AC-uitgang (AC-OUT-2)
Bedoeld voor niet-kritieke belastingen en is direct aangesloten op de AC-ingang. Met stroom meetcircuit om PowerAssist in te
schakelen. Bij grid uitval is deze spanningsloos
Correct. Ik had verkeerd gelezen.

• NTS
  • Niet online

NTS

DanTm schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:59:
[...]
master1104 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:08:
En weet je of er ergens al iemand bezig is met een bugfix?
Hebben jullie al eens getest met "Peak shaving" op "Always"? Dus in ESS de max op 25A zetten maar ook de peak shaving aan. Mijn systeem is nog niet online, maar ik las hier: https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/ en hier: https://community.victron...mit-in-ess-system/49769/2 ongeveer dit issue.

• DmC1982
AC‑OUT 2 is helaas geen oplossing; ik heb namelijk maar twee kabels tussen het huis en de garage.
Ik ga binnenkort wat testen met de AC‑IN en AC‑OUT configuraties. Voor nu zet ik de EV‑lader op AC‑IN en de rest van de installatie op AC‑OUT.
Ik ben vooral benieuwd of het ESS‑systeem de PV‑omvormers straks voldoende kan terugregelen, zodat ik vanaf oktober 2027 (duurt nog even) geen terugleverkosten meer heb. Dus: frequency shifting terwijl er wél een netaansluiting actief is.
Daar moet ik me nog verder in verdiepen.
De afgelopen weken heb ik me vooral gericht op het AC‑gedeelte (groepenkasten, bekabeling, etc.). Nu ben ik bezig de garage te isoleren met steenwol. Als dat af is, kan ik eindelijk beginnen met het ophangen van alle apparatuur en het netjes wegwerken van de kabels.

• NTS
  • Niet online

NTS

DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:22:
Ik ben vooral benieuwd of het ESS‑systeem de PV‑omvormers straks voldoende kan terugregelen, zodat ik vanaf oktober 2027 (duurt nog even) geen terugleverkosten meer heb. Dus: frequency shifting terwijl er wél een netaansluiting actief is.
Volgens mij kan dat niet. Frequency shifting werkt alleen in eiland-bedrijf en wordt gebruikt om te voorkomen dat er meer energie van de PV komt dan dat de Victron in de batterij kwijt kan. Zolang het net er is kan je Victron geen frequency shifting doen omdat hij de frequentie van het net moet volgen.

Als je wilt voorkomen dat er wordt teruggeleverd nadat je batterijen helemaal vol zijn moet je je omvormer vertellen om de productie te verlagen. Dat zou je bijvoorbeeld via modbus vanaf de GX kunnen doen met een scriptje of node-red als je omvormer het ondersteunt.

• DmC1982
Hier was ik al bang voor. Als dit echt het geval is, dan zet ik de 10K PV ook wel op de AC-IN, samen met de EV, komt ook beter uit in de meterkast voor nu met een kamrail. De Growatt 7k mag dan wel op de AC-OUT en de batterij opladen als het grid uitvalt,
Ik overweeg nog heel misschien om wat panelen op de garage te plaatsen en direct aan te sluiten op het Victron systeem. Ook daar ga ik me in verdiepen als alles een beetje draait. Nog genoeg uit te zoeken.
Dank voor je reactie!

• DanTm
  • Niet online
NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Hebben jullie al eens getest met "Peak shaving" op "Always"? Dus in ESS de max op 25A zetten maar ook de peak shaving aan. Mijn systeem is nog niet online, maar ik las hier: https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/ en hier: https://community.victron...mit-in-ess-system/49769/2 ongeveer dit issue.
ja.. alleen werkt peak-shaving dus niet goed met 1 MP in een 3 fase systeem. In plaats van op 25A per fase te maximaliseren, maximaliseert hij op 25A totaal.

• DanTm
  • Niet online
DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:22:
met frequency shifting werkt dat niet, maar als je een ondersteunde omvormer hebt (sunspec) die via modbus benaderd kan worden kan deze wel aangestuurd worden (door het gx device)
Als je allow-feed in uitzet zal hij hem terug regelen tot je eigen gebruik. Je kunt er ook voor kiezen via node-red zelf iets te maken.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Volgens mij kan dat niet. Frequency shifting werkt alleen in eiland-bedrijf en wordt gebruikt om te voorkomen dat er meer energie van de PV komt dan dat de Victron in de batterij kwijt kan. Zolang het net er is kan je Victron geen frequency shifting doen omdat hij de frequentie van het net moet volgen.

Als je wilt voorkomen dat er wordt teruggeleverd nadat je batterijen helemaal vol zijn moet je je omvormer vertellen om de productie te verlagen. Dat zou je bijvoorbeeld via modbus vanaf de GX kunnen doen met een scriptje of node-red als je omvormer het ondersteunt.
DanTm schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

met frequency shifting werkt dat niet, maar als je een ondersteunde omvormer hebt (sunspec) die via modbus benaderd kan worden kan deze wel aangestuurd worden (door het gx device)
Als je allow-feed in uitzet zal hij hem terug regelen tot je eigen gebruik. Je kunt er ook voor kiezen via node-red zelf iets te maken.
Ook ik ging ervan uit dat wel zo kon, maar klinkt natuurlijk heel logisch dat die de freq. niet kan verhogen omdat die het Grid moet volgen.

Hoe kan je dan met Enphase toch "zero Export" behalen vanuit de Victron? het plaatsen van CT's en een Envoy metered is niet echt een makkelijk optie hier.

- leeg -

• master1104
NTS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:20:
[...]

[...]

Dank voor je linkjes en tips. Ik heb hem nog niet op “Always” staan, dus daar ga ik nog mee testen. Ik vermoed echter dat het op de zelfde conclusie uitdraait als bij @DanTm. Het werkt namelijk wel, alleen de berekening is de som van de fases. Bij afname van het net geeft dat een te laag vermogen en bij injectie van PV klapt je hoofdzekering er uit (immers komen er dan 2 negatieve getallen van L2 en L3 bij, waardoor L1 zomaar naar bv >30A kan lopen!).

Zijn er mensen dus kunnen bevestigen dat dit met de Victron eigen gridmeter wel goed gaat? Dan ga ik die alsnog toevoegen aan mijn installatie. Zo niet dan ga ik voor het script wat @DanTm hierboven deelde. Dank daarvoor!

• Beer070
DmC1982 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:35:
Hier was ik al bang voor. Als dit echt het geval is, dan zet ik de 10K PV ook wel op de AC-IN, samen met de EV, komt ook beter uit in de meterkast voor nu met een kamrail. De Growatt 7k mag dan wel op de AC-OUT en de batterij opladen als het grid uitvalt,
Ik overweeg nog heel misschien om wat panelen op de garage te plaatsen en direct aan te sluiten op het Victron systeem. Ook daar ga ik me in verdiepen als alles een beetje draait. Nog genoeg uit te zoeken.
Dank voor je reactie!
Dit was voor mij een van de redenen om een multi rs solar te nemen. Deze kunnen de mppt panelen binnen milliseconden uitzetten en tellen dus niet mee in de n+1 regel. Voor mijn solaredge panelen (op AC-Out) geldt nog wel n+1.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-02 16:34
Ik had het ook overwogen om Multi RS solar te pakken voor iemand anders. Hij had al heleboel panelen op zijn daken al staan. Het kost veel werk om zulke kleien groepjes te maken door solar kabels te leggen. Dus afgehaakt en gekozen voor 3x Multiplus II 6k5.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
luigi87 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:
[...]

[...]

Ook ik ging ervan uit dat wel zo kon, maar klinkt natuurlijk heel logisch dat die de freq. niet kan verhogen omdat die het Grid moet volgen.

Hoe kan je dan met Enphase toch "zero Export" behalen vanuit de Victron? het plaatsen van CT's en een Envoy metered is niet echt een makkelijk optie hier.
Ik heb geen ervaring met Enphase maar misschien dat dit document je op weg helpt. Daarnaast zou ik zoeken op de Victron fora.

• cyclone

cyclone

luigi87 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:

Enphase kan dit ook, maar wel alleen met de Envoy metered.
Dit kan ook pas een half jaar ofzo, is allemaal omslachtig want je moet het enablen van Modbus over TCP aanvragen via Enphase support. Bij mij (misschien omdat het nieuw was) duurde dat ruim 2 maanden.
Kwam pas beweging in toen ik me op de Enphase community flink boos had gemaakt en zaken uit de doeken had gedaan.

Ben geen fan meer van Enphase, leuke omvormers maar support is echt waardeloos.
En slechte nieuws voor jou dus dat je de (veels te dure) Enoy metered nodig hebt.

Voor wat het waard is, sinds het werkt bij mij werkt het wel stabiel.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Dit kan ook pas een half jaar ofzo, is allemaal omslachtig want je moet het enablen van Modbus over TCP aanvragen via Enphase support. Bij mij (misschien omdat het nieuw was) duurde dat ruim 2 maanden.
Kwam pas beweging in toen ik me op de Enphase community flink boos had gemaakt en zaken uit de doeken had gedaan.

En slechte nieuws voor jou dus dat je de (veels te dure) Enoy metered nodig hebt.

Klinkt als een hoop gedoe.

Modbus over tcp is dus niet te enablen met een installer acount?

Maar als het stabiel werkt is mogelijk wel intressant. Want dan heb je ook geen omkijken meer naar.

Gebruik jij je victron grid meter dan als databron voor de Enphase zero export?

Ze hebben inmiddels dus wel een guide hiervoor opgesteld. Maar spreken opnieuw over CTs koppelen aan de envoy metered.
https://enphase.com/en-gb...erters-using-modbus-tcpip

[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 17-02-2026 18:48 ]

- leeg -

• Beer070
cyclone schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
[...]

Ik ben telkens weer positief verrast door solaredge support. Beetje jammer dat de techniek met optimizers en alles wat daar bij komt kijken wat omslachtig is, maar verder top producten.
Wat betreft pure performance vind ik de victron mppt’s bij de multi-rs-solar ook best goed. Alleen minder handig met grote afstand naar de panelen. (Bij mij 14 meter tussen omvormers en panelen, met 6x2x6mm2 is dat al een dure hobby)

• NTS
  • Niet online

NTS

Beer070 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Ik ben telkens weer positief verrast door solaredge support. Beetje jammer dat de techniek met optimizers en alles wat daar bij komt kijken wat omslachtig is, maar verder top producten.
Ja, ik ook. De support is goed en het zit allemaal goed in elkaar.

• cyclone

cyclone

@luigi87
Hoop gedoe is zelfs een understatement, vandaar ook dat ik echt klaar ben met Enphase.
Ik heb maar een kleine Enphase installatie, eigenlijk alleen maar omdat ik het systeem wilde leren kennen tijdens mijn certificatie (ben zelf SolarEdge en Enphase certified installer).

Daar waar ik bij Enphase meer dan 2 maanden bezig ben geweest om dit aan de praat te krijgen kostte me dit in mijn SolarEdge omgeving nog geen 10 minuten (en dan reken ik de tijd die ik nodig had om een kop koffie te halen en drinken nog mee).

In SolarEdge duik je de SetApp in met je installer account en kun je dit met de heldere documentatie zelf configureren op de desbetreffende omvormer, stel je de Cerbo in en klaar is Kees.
Enphase heeft in al haar wijsheid besloten dat dit GEEN configureerbaar item is in de Envoy, dus je kunt inloggen met je installer account wat je wilt, je vindt die optie botweg niet.
Bij gebrek (destijds huidige status ken ik niet gezien ik geen tijd meer aan deze club spendeer) aan documentatie kom je er dus achter dat support dit moet doen.
EN (en dit was niet gedocumenteerd) dat dit alleen op de metered envoy werkt. Kortom onduidelijk allom.
Heb destijds heel snel een metered envoy geregeld (binnen 1 dag) en request bij support neergelegd.
Die moeten dan remote een andere firmware / software op die envoy zetten om dit aan te zetten (althans dat is het sprookje wat ze mij voor hebben gehouden).
Dat hele festijn duurde mij dus net allemaal iets te lang, heb het tot aan Enphase Nederland management team geëscaleerd maar echt heel druk kon men zich er daar blijkbaar niet om maken.

Prima joh als jij je kleine installateurs niet serieus wilt nemen, kies ik toch lekker voor andere systemen.

En nee ik gebruik de Envoy niet voor de 0 export het opgebracht vermogen is t.o.v. mijn 12,5K + 5K solaredge omvormers te verwaarlozen. Voor zero export heb ik de VM van Victron bij mijn hoofdaansluiting zitten dus die zou dit kunnen doen (ik saldeer me nu nog suf gezien ik geen teruglever boete in mijn model contract hebt zitten) en ergens komende maanden ga ik mijn hele huis behalve mijn laadpaal op de AC out zijde zetten en dan regelt mijn Cerbo dat ik na 1 jan 2027 niets meer exporteer.

Maar Enphase .. vooral met een grote boog omheen lopen. Die metered envoy is hardwarematig op een paar componenten na exact hetzelfde (PCB is identiek) als de non metered envoy.
En daar durven ze dan (met maar 1 set van 2 CT's) dik 300 a 350 euro voor te vragen een meerprijs van 200 euro t.o.v. de gewone envoy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge7WbluIEKjkm2PIH7A9QxntOKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lUYBOq2a9iZA7EKXHHrprzo2.png?f=user_large
(huidige prijzen nu bij solar bouwmarkt ter referentie ze zijn goedkoper te vinden)

Ik heb ze allebei tegelijkertijd in huis gehad en eventjes opengeschroefd omdat ik dit vermoeden al had, en na 10 minuten schroeven keihard werd bevestigd.
Tja ik vind daar iets van, en zal nu niet snel een Enphase systeem adviseren puur gezien deze ervaring en de absoluut waardeloze support.

@Beer070
Qua SolarEdge support heb ik ook wat avontuurtjes mee gemaakt, zoals bij iedere vendor het soms wel wat is. Maar dat waren incidenten. Overall is mijn ervaring daar zeer positief en meewerkend. Sowieso heb ik daar nooit zaken gehad die meer dan een aantal dagen duurden (laat staan weken of maanden zoals bij Enphase).

Ik ben begonnen met SolarEdge omdat ik alles zelf wilde doen, zij een hele fijne online cursus omgeving hebben en de propositie destijds 1 van de veiligste was die ik zelf kon neerleggen gezien de optimizers pas de openklemspanning doorgeven als ze een Omvormer zien en je dus tijdens het leggen van de panelen nooit het risico loopt op een paar honderd volt DC vast te pakken in tegenstelling tot de traditionele string omvormers.
Destijds was dat voor mij een doorslaggevende reden om voor SolarEdge te kiezen.

Inmiddels vele jaren verder heb ik niet perse een voorkeur meer, maar heb ik wel de meeste ervaring met SolarEdge maar ook genoeg traditionele strings aangelegd / aan laten leggen en gedebugged.

[ Voor 14% gewijzigd door cyclone op 18-02-2026 09:43 ]

• master1104
master1104 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:16:
[...]

Dank voor je linkjes en tips. Ik heb hem nog niet op “Always” staan, dus daar ga ik nog mee testen. Ik vermoed echter dat het op de zelfde conclusie uitdraait als bij @DanTm. Het werkt namelijk wel, alleen de berekening is de som van de fases. Bij afname van het net geeft dat een te laag vermogen en bij injectie van PV klapt je hoofdzekering er uit (immers komen er dan 2 negatieve getallen van L2 en L3 bij, waardoor L1 zomaar naar bv >30A kan lopen!).

Zijn er mensen dus kunnen bevestigen dat dit met de Victron eigen gridmeter wel goed gaat? Dan ga ik die alsnog toevoegen aan mijn installatie. Zo niet dan ga ik voor het script wat @DanTm hierboven deelde. Dank daarvoor!
Zojuist getest op de 'Always' setting, maar dat maakt geen verschil. Als ik de setting bij 'meer fase regeling' op 'individuele fase' zet pakt hij wel netjes de ingestelde stroomlimiet voor grid alleen voor L1, maar klopt het energiesetpoint voor nul op de meter weer niet. Dan pakt hij namelijk ook het vermogen alleen van L1 en daarmee kan je nimmer NOM regelen.

Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat bovenstaande inderdaad opgelost is als ik over zou stappen op de VM-3P75CT Victron meter voor grid? Het is weer een hele investering namelijk, even los van het feit dat het ook in de groepenkast weer (eigenlijk te veel) ruimte kost.

Ik heb als test nog geprobeerd om de MQTT waarden van de stroom van L1 door 3 te delen en dan als input van de stroommeting naar L1, L2, L3 te sturen. Dat komt netjes aan, maar hij blijft de waarden negeren en rekent kennelijk zelf ergens de juiste stromen per fase uit waarop hij vervolgens weer de optelling doet en dat gebruikt als input voor de regeling. Mijn vermoeden is dat de stromen voor L1/L2/L3 alleen voor weergave doeleinden worden gebruikt en dat hij de stroom intern gewoon uitrekent aan de hand van de vermogen/spanning deling per fase.

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 18-02-2026 13:10 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste