PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Mij lijkt het lager vermogen handelen meer op te leveren dan handelen op hoog vermogen, tenzij de spread zo groot is dat het extra verlies van hoogvermogen ruim gecompenseerd is.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Het idee is eerder aan de orde geweest.
Als je een dynamisch contract hebt (alleen dan) wil je zo veel mogelijk gebruik maken van lage tarieven.
Als je dan minder snel laadt gebruik je het lage tarief niet optimaal. Ik vraag me af of dit 'verlies' niet meer is dan de 'winst' van efficient laden.
Vaak is de efficiëntie niet goed ingesteld en dan lees je het geklaag van 'DESS maakt alleen verlies' of 'het werkt niet'. Zelf stel ik dat percentage in dat ik heb gemeten met grid vollast meting, en de handel gebeurd op grid vollast zo sluit het aan op hoe DESS ermee omgaat. Wel erbij vermelden dat er 6x 8kVA draait in 3x 2 parallel opstelling.
[ Voor 13% gewijzigd door Ersus op 06-02-2026 13:53 ]
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Klinkt opzich logisch wat je doet, maar gaat me net een beetje boven de pet 😅Rimco schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Ik heb ook 3x MPII 8k en heb die analyse eerder ook gedaan. In het kort moet je het relatieve prijsverschil afwegen tov de verliezen die je hebt. Het is dus ook makkelijker rekenen als je kijkt naar verliezen ipv "efficiëntie". Daar kwam een matrix uit waarin prijsverschil en vermogen resulteerde in een bepaalde winst: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"
Daarmee kan je dus bepalen wat je het beste kunt doen (en dat die ik dan ook als onderdeel van mijn optimalisatie). DESS snapt dat allemaal niet, daar heb je enkel 1 percentage.
Hi, ik heb mij netjes gehouden aan het ontwerp van Toby. Ze zijn 50mm² en die naar de accu's zijn 70mm² (die staan nog niet op de foto's). Halverwege maart zijn de accu's er waarschijnlijk en kan de laatste fase van de installatie afgerond worden........cyclone schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:34:
@tijn1976 Zit net even naar jouw foto's te kijken en valt mij in het oog dat de DC bekabeling van de omvormers naar de busbar nogal aan de dunne kant (ik gok 35mm2) zijn hetgeen mij nogal underspect lijkt als je de Victron documentatie volgt.
Nu is het een foto en kan ik het dus helemaal verkeerd zien, dus even benieuwd wat er nu tussen zit en wat je overpeinzing daarbij is.
Alle lengtes zijn max 3,5m en max stroom per accu is 70A (laden en ontladen) Max stroom naar de omvormers is 210A (heb 3 accu dozen)
Dat gezegd hebbende is mijn 95mm2 1 maat groter dan nodig zou zijn. 70mm2 had ook gekund.
voor de RS zag ik idd andere adviezen in de Victron documentatie.
Maar de keuze dikker naar de accu dan naar de omvormer snap ik niet helemaal.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Ben de draad een beetje kwijt naar welk ontwerp nu precies wordt verwezen en zie geen accu's op de foto's van tijn1976 aangesloten, dus een gokje dat het 'm hierin zit:cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:43:
Ligt eraan of je je accu's helemaal parallel hebt aangesloten (met 3 setjes DC-kabels aan de busbar) of hebt doorgelust (met 1 setje DC-kabels aan de busbar). In het eerste geval loopt er een factor drie lagere max stroom over de kabels dan in het tweede geval.
[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2026 11:24 ]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Zoals vermeld heb ik alles gebaseerd op het systeem van de zonnepanelensuper waar ik mijn RS-en heb gekocht. Ook wanneer ik kijk naar de set met de multiplussen zie ik dezelfde diameter kabels gebruikt als in mijn set-up, 50 naar de victrons en 70 naar de accu's. Ik zag trouwens dat Nkon bij de ess pro (16kwh) een set van 50 bijvoegd. Deze kunnen markplaats weer opcyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:43:
@tijn1976 ok, ik heb zelf het precies andersom gedaan, 95mm2 naar de omvormers (multiplus II 5k) en 35mm2 naar mijn accu’s.
Alle lengtes zijn max 3,5m en max stroom per accu is 70A (laden en ontladen) Max stroom naar de omvormers is 210A (heb 3 accu dozen)
Dat gezegd hebbende is mijn 95mm2 1 maat groter dan nodig zou zijn. 70mm2 had ook gekund.
voor de RS zag ik idd andere adviezen in de Victron documentatie.
Heb je een link van de info waar je het over hebt, want Toby ken ik niet / zegt mij niets en de zonnepanelensuper ook niet om eerlijk te zijn.
Mijn bronnen had ik al gelinkt dat is de wiring bible van Victron / product documentatie van Victron.
Zo is dat, ik heb ook mijn groeiende kennis hier op gedaan. En m.b.t. het ontwerp, heb ik gekeken naar de aangeboden sets en daarop mijn plannen gemaakt.
Ik heb jouw setup niet helemaal gevolgd, dus als ik iets zeg wat al eerder is gezegd, dan is daar wellicht de bron van mijn onoplettendheid.tijn1976 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:27:
https://zonnepanelensuper.nl/ess-thuisbatterij-sets
Zo is dat, ik heb ook mijn groeiende kennis hier op gedaan. En m.b.t. het ontwerp, heb ik gekeken naar de aangeboden sets en daarop mijn plannen gemaakt.
Ik heb mijn volledige set bij de Zonnepanelensuper gekocht en de beredenering voor 2x70mm2 naar de 2x16kwh accu’s in vergelijking met 3x50mm2 naar de 3 Victrons is denk ik dat het geheel dan in balans is. (70-75mm2 per accu).
Als je gaat uitbreiden zul je mogelijk naar grotere maten moeten/kunnen upgraden. Ik heb dit nog niet gedaan, maar hou er wel rekening mee in de aanschafkosten voor mijn volgende upgrade…
Dus op de accupolen of parallel aan de MPPT lader?
:strip_exif()/f/image/hcHoGgDeIAC3XOte9MhnF1qk.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S. De Accu is een LiTime 25,6V/100Ah smart (bluetooth) www.litime.de
[ Voor 7% gewijzigd door PCan op 08-02-2026 18:48 ]
Ik heb er iets andere design principes op nagehouden maar denk dat ik met de 95mm2 tussen de omvormers en de busbars een beetje uit de bocht ben gevlogen en dit ook makkelijk met max 70mm2 had kunnen doen (ik ga net over de 2 meter heen qua lengtes).
En zoals @Q al zei als je de stromen beperkt werkt jouw setup prima. Dit heb ik ook gedaan in mijn setup waarbij ik de stroom per accu pack beperk in het BMS met max 70A.
Gezien ik 3 accu dozen heb kunnen mijn omvormers dus zo max 210A trekken (of laden) en dat is voor mijn situatie ruim voldoende.