Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49
gertvdijk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
Hier even een update over. Ik heb door het ontdekken van die "max discharge current" setting (die eigenlijk in Watts, geen Amps) nu wel simpele logica gevonden om dit te fixen in Home Assistant.
[...]
Nu vraag ik mij alleen af hoe deze setting het gedrag beïnvloedt op de momenten dat ik de EV laadt (limit=0) en het huis ook een load heeft waarmee ik >25A uitkom. Verschillende uitkomsten mogelijk:
  1. De"max discharge current" setting zal genegeerd worden en PowerAssist treedt nog wel in werking middels battery discharge zolang het BMS/DVCC dit toestaat.
  2. De MP klapt eruit door overload, omdat hij de batterij niet mag ontladen middels die setting.
  3. De MP zal over de grid limit gaan en meer dan die ingestelde 25A pakken.
  4. De EVCS wordt gedimd (load balancing) door de Cerbo ofwel zelfstandig door de EVCS zelf die ook een Cerbo-verbinding heeft en een heel system overview.
Ik denk zelf het eerste, dat het beste past bij het "keep running at all costs" principe.
Ik kan wel vinden wat er gebeurt bij een grid failure (ESS settings genegeerd), maar niet wat er gebeurt bij een on-grid situatie met PowerAssist.
Misschien maar een keer testen...
Het bleek optie 3. Na een volle minuut flink over de 25A limit heen (33A) en een melding van de DSMR monitoring van Tibber had ik het wel gezien. Die "max discharge current" setting weer even op -1 gezet. Jammer dat het toch niet zo werkt als ik had gehoopt. Hoop was dat het een soft limit was waarbij grid limits prioriteit hadden over discharge limits. Helaasch.

Door het iets verhogen van de "max discharge current" setting naar de waarde die ik tekort kwam (~ 2000W) had ik ook verwacht dat hij die ene overbelaste fase ging bijsturen, maar nee, hij ging het gebruiken voor alle drie de fasen. Ik had daarom 6000W discharge capaciteit nodig om die ene fase van 33 naar 25A belasting te krijgen. Vreemd en teleurstellend.

Ook raar dat het niet optie 4 was (EVCS load balancing), want de overload protection in de settings daarvan staat op 25A en hij heeft een full view vanaf de Cerbo en toont ook grid usage op het dashboard van de webinterface. Bleef desondanks full power 11kW laden.

Misschien deed ik nog wat fout of kan er wat beter. Om te bereiken wat ik wil (EV-lader niet thuisbatterij laten ontladen) zit er niets anders op dan om een continue virtuele compensatie te doen voor die EVCS of om continue het grid setpoint bij te werken denk ik. Blegh.

Geen enkele melding over overbelasting van het grid in de Cerbo/VRM trouwens, teleurstellend. Wel gewoon te zien in de grafieken in VRM dat hij eroverheen ging.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 23-01-2026 11:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:15
Ik ben van plan om een 3-fase Victron systeem met grote accu op te zetten voor iemand anders. De oorspronkelijke meterkast in huis moet een beetje aangepast worden zodat een 5-aderige kabel tussen hoofdschakelaar HS1 en een nieuwe hoofdschakelaar HS2 wordt aangesloten. En nog eenzelfde kabel gaat terug naar huis. Hiervoor is een nieuwe hoofdschakelaar HS3 nodig. De rest in de huidige groepenkast blijft ongewijzigd.

Ik wil liefst een aantal schakels vanuit HS1 naar HS3 te verminderen. Dus HS2 en ALS1 zijn eigenlijk ongewenst. Zie plaatje. Dus 2 vragen zijn er ook daarin vermeld.

Vraag 1: Is HS2 echt nodig want HS1 is aanwezig en S1, S2 en S3 kunnen alles uitzetten rondom Multiplussen?

Vraag 2: Is ALS1 echt nodig want HS3 verzorgt de rest in huis?

Vraag 3: Is een type van 63A voor HS2/S1/S2/S3 een beetje overbodig. Mag het gewoon 40A zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSO5CDZPBZ5cgYYZ8jRCXTxTB9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6unBrYJzLGWtcREhDTZtwx2.png?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste