Beste allemaal, ik zou graag wat hulp willen bij de grote schommelingen in de vermogens metingen op mijn netmeter wanneer ik mijn Pylontech-batterijen laad.
Mijn huidige systeemconfiguratie:
3-fasen net gekoppeld met 3 Multiplus 5000/48 omvormers (één per fase). Fase 2 functioneerde voorheen ook als een een fase-omvormer voordat ik overstapte op een 3-fasennetwerk. Vandaar dat de apparaten iets anders zijn.
Energiemeter VM-3P75CT tussen net en de drie Multiplussers.
Alle verbruikers op de AC-uitgang.
SolarEdge 10 kW omvormer op de AC-uitgang, geïntegreerd via Modbus (werkend).
Hoymiles 1,2 kW omvormer (3 x 800 watt met 50% reductie) op fase 2 met een virtuele PV-omvormer in Node-RED.
6 Pylontech US5000 accu's (27,6 kWh in totaal).
Alle accu's zijn individueel aangesloten op 3 in serie geschakelde Lynx-verdelers en elke Lynx-verdeler is aangesloten op één Multiplus 5000/48 (parallelle werking met twee accu's per Lynx per omvormer).
Cerbo GX voor systeembeheer, inclusief Node-RED-flows (stuurt de SolarEdge en Hoymiles PV-omvormers aan wanneer de prijzen negatief zijn).
Mijn basisbelasting op het systeem ligt tussen de 250 en 350 watt wanneer de NIBE warmtepomp, de vaatwasser en de wasmachine niet zijn ingeschakeld. We gebruiken geen tv.
Instellingen in de GX
ESS zonder gekozen batterijduur
Bij negatieve netprijzen zijn de SolarEdge en Hoymiles beperkt in afgegeven vermogen gelijk aan het huisgebruik plus de teruggeleverde netvermogen.
Netvermogen ingesteld op -480 Watt (of -280 bij negatieve prijzen).
Geen alarmen voor de batterijen, gezondheidsstatus 99% systeem operationeel gedurende ¾ jaar in 3-fasenmodus.
Gedrag van het systeem.
Bij een volledig opgeladen of ontladen batterij is de vermogensweergave op de energiemeter stabiel en fluctueert deze niet veel (maximaal een paar tientallen watt).
Ik ontlaad de batterij elke avond (19:30-22:30) met ongeveer 10 kWh met een netvermogen van circa -3000 watt gedurende 3 uur. Daarna zet ik de instelling terug naar -480 watt. Er zijn geen extreme vermogensschommelingen merkbaar, vergelijkbaar met de situatie bij een volledig opgeladen batterij.
Afhankelijk van de laadstatus (SoC) om 19:30 uur is de SoC om 08:00 uur 's ochtends ongeveer 40% en begint het opladen normaal gesproken.
Als ik laad bij een hoge SoC (zet 70%) met zonne-energie (indien beschikbaar), zijn er schommelingen zichtbaar (in de orde van 100 watt) in het netvermogen, die groter zijn naarmate de laadstroom groter is.
Als ik langzaam laad (waarbij ik wat zonne-energie terug lever aan het net en de laadstroom rond de 3000 Watt houd) en later snel laad, zie ik grote schommelingen in de netspanning, van -1000 tot +1000 Watt. Deze schommelingen treden op bij elke SoC.
Wat ik merk, is dat hoe hoger de laadstroom, hoe groter de schommelingen, en hoe langer ik laad, hoe groter en langer de schommelingen aanhouden.
Wanneer de batterij vol is, nemen de schommelingen af en na een tijdje verdwijnen ze tot de kleine schommelingen die ik in het begin zag.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd zonder resultaat:
• Als ik de 10 kWh 's avonds niet ontlaad, zijn de accu's 's ochtends voor 70% opgeladen en schommelen de waarden binnen 100 watt tijdens het opladen.
• Zorg ervoor dat de accu's de dag ervoor 4 uur lang volledig zijn opgeladen.
• Draai de stroomklemmen van mijn Victron energiemeter vast met tyraps.
• Gebruik een ander netspanningspunt (+100 watt).
• Beperk de maximale stroom naar de accu's (5000 watt).
• Stop het Hoymiles- of SolarEdge-systeem, maar de schommelingen blijven.
• Controleer mijn verbruikers; het zijn ohm-verbruikers die niet veel fluctueren en ook in geval van uitschakeling is het verschil merkbaar. Het gaat om een koelkast, vriezer, NIBE F2120 en diverse kleine elektrische apparaten.
• Controleer of de bouten en moeren goed vastzitten.
• Ik gebruik de nieuwste firmware versies, ook op de Multiplus II.
• De batterijen en hun foutmeldingen zijn gecontroleerd, er wordt niets vermeld. Er is meestal een spanningsverschil van 30 mV tussen de hoogste en laagste spanning.
* In plaats van over alle drie fases samen sturen per individuele fase sturen.
• Dit gedrag wordt waargenomen over het gehele laadniveau (SoC) van 15 tot 100%.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze grote schommelingen? Hartelijk dank voor reacties ...
Ik heb een foto van mijn 3 Multiplussen geladen.