• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10-08 11:03
NTS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:39:
De Cerbo voert de opdracht van DESS uit. De opdracht is bijvoorbeeld "dit kwartier naar 50% SOC", de Cerbo berekent hoeveel er geladen of ontladen moet worden om daar te komen. Daarom zie je soms ook de eerste of laatste 1 a 2 minuten van het kwartier dat de stroom veel lager is dan je zou verwachten. Dan is het target al gehaald.

Dit was een prima ontwerp toen de prijzen per uur waren en de batterijen niet zo heel groot. Maar stappen van 1% van 64 kWh zijn veel groter dan toen ze dit bedachten. En prijzen per kwartier geeft meer fluctuatie dan per uur.

Deze opzet heeft het ook moeilijk met veranderende omvormer capaciteit. Als het heel warm is (35 graden buiten?) dan zie ik bijvoorbeeld dat mijn omvormers wat minder maximum vermogen leveren. Daarmee komt de planning niet uit op wat DESS had gedacht. Dat kan je fixen door in de instellingen het ontlaad vermogen lager te zetten, bijvoorbeeld 10 ipv 12 kW. Maar dan krijg je bij koud weer het effect dat de eerste 13 minuten van een kwartier met 12 kW ontladen wordt, dan 2 minuten maar een klein beetje omdat het SOC target gehaald is, en dan als het nieuwe kwartier begint weer terug naar 12 kW. In de praktijk maakt het niet enorm veel uit, maar het ziet er niet optimaal uit natuurlijk om 2 minuten hoge prijzen weg te gooien.
Ik heb dit inderdaad ook al uitgeprobeerd, zowel ontlaad vermogen omhoog als ontlaad vermogen omlaag, helaas heeft dat niet het gewenste effect gehad, ook al heb je zeker gelijk dat de temperatuur van de omvormer een rol speelt

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ja, DESS stuurt dus niet het laad/ontlaadvermogen aan als hij SOC sturing doet. Je kunt de target SOC zien onder settings, ESS, helemaal onderaan.

Het werkelijke vermogen dat je in het midden van een kwartier met een grote SOC stap ziet wordt door de Cerbo gekozen los van DESS en is vrijwel altijd het maximaal beschikbare obv DVCC en temperatuur.

Alleen als voor dat kwartier een kleine SOC stap gepland wordt (bijvoorbeeld omdat een ander moment een betere prijs heeft) zie je soms een lager vermogen zonder technisch noodzaak.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:44

HRV

Ik ben stapje bij beetje alles aan het opbouwen. In de volgende fase moet ik alle software gaan configureren. Wat is het beste overzicht voor ESS en DESS instellingen?

Ik ken het grote aansturing topic, maar zoek eigenlijk naar een duidelijker overzicht van basis instellingen voor een 3-fase systeem met MultiRS als uitgangspunt.

Dat is tezamen met de handleiding toch handiger om mee te beginnen, want als een waarde dan afwijkt van wat ik in gedachte had, is dat een extra trigger om expliciet na te zoeken waarom dat zo is.

• NTS
  • Niet online
Eerst even met ESS draaien, die doet standaard 0 op de meter. Daar hoef je niet echt iets voor in te stellen. Dan kan je zien dat alles goed werkt.

Daarna kan je vanuit het VRM online portal DESS aanzetten. Ik denk niet dat daar een lijst voorbeeld settings voor zijn, want het zijn alleen een paar vragen over je systeem en energieprijzen.

Je kunt met Green Mode beginnen die is vrij rustig, even zien dat alles werkt, en daarna Trade Mode aanzetten. Daarbij wordt meestal elke dag maximaal opgeladen en ontladen op de goedkope en dure momenten van de dag.

• HRV

HRV

ok, helder, dank je @NTS

• HRV

HRV

Volgende vraag...

Ik heb al een setje CT klemmen in de meterkast voor de ELK van mijn warmtepomp (bijverwarming 3-9kW). Met die spoelen bewaakt Nibe de hoofdzekering.

Als ik de spoelen van de Victron VM3p75CT daarnaast zet, kan dat nog storing opleveren?
Als het beter is kan ik de spoelen van de Nibe natuurlijk ook achter de 25A rem automaat kwijt.

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RikHa schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Tell me more.. Ik heb hier 2 Growatt's hangen uit de MOD serie. Mij lukt het niet. Ik zou ze graag vanuit de Cerbo aansturen.
FWIW: ik heb sunspec werkend gekregen op de shinewifi sticks die je kunt kopen voor de growatts. Code hier (getest op twee MIN 3600 TL-X): https://github.com/Ebrink/growatt-esphome-sunspec

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:28:
[...]

Bij mij was het ook weer. Ik blijf vermoeden dat het met het grid te maken heeft (teveel zon en te weinig verbruik). Voltage blijft bij mij prima (die zakt zelfs op zonnige dagen). Zag wel dat de netfrequentie op 50,1-50,2 zat.
Het is weer bezig. Heeft iemand een idee hoe ik kan zien wat dess doet en waarom? Snap hier echt totaal nuets van. Vanaf 12:00 poef, helemaal andere acties dan zn planning, ook normaal ess werkt niet. Je moet toch ERGENS kunnen zien wat ie nou doet? Laadt met 2kw en gooit de rest het net op, terwijl planning zegt det hij zelfs net mag gebruiken om te laden. Doet exact t tegenovergestelde..

Wederom zie ik spikes in frequentie, maar vraag is of dat ook echt is, of een gevolg van..

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 08-08-2026 12:45 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:25:
[...]

Het is weer bezig. Heeft iemand een idee hoe ik kan zien wat dess doet en waarom? Snap hier echt totaal nuets van. Vanaf 12:00 poef, helemaal andere acties dan zn planning, ook normaal ess werkt niet. Je moet toch ERGENS kunnen zien wat ie nou doet? Laadt met 2kw en gooit de rest het net op, terwijl planning zegt det hij zelfs net mag gebruiken om te laden. Doet exact t tegenovergestelde..

Wederom zie ik spikes in frequentie, maar vraag is of dat ook echt is, of een gevolg van..
En bij mij precies hetzelfde. Is er niemand die hier verder last van heeft?

10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

peter123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

En bij mij precies hetzelfde. Is er niemand die hier verder last van heeft?
Mn zwager die net nieuw systeem heeft draaien en hier in de buurt woont ook. Is dus echt een probleem van victron ess/dess in combinatie met ‘iets’ op het grid. Ook enexis toevallig?

Edit, ik zag dat de frequentie spikes weg waren, dus van keep batteries charged terug geschakeld naar normaal dess, en niets meer aan de hand. Ik vermoed een causaal verband..

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 08-08-2026 16:03 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
Japie.G schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:55:
[...]

Mn zwager die net nieuw systeem heeft draaien en hier in de buurt woont ook. Is dus echt een probleem van victron ess/dess in combinatie met ‘iets’ op het grid. Ook enexis toevallig?

Edit, ik zag dat de frequentie spikes weg waren, dus van keep batteries charged terug geschakeld naar normaal dess, en niets meer aan de hand. Ik vermoed een causaal verband..
Vreemd. Bij afwijkingen in de netfrequentie zou je verwachten dat juist teruglevering wordt beperkt terwijl jij het omgekeerde beschrijft als ik het goed begrijp.

Het is bij mij trouwens wel altijd zo dat als ik DESS uit heb gezet en daarna weer aan, dat ik dan altijd even 30-40 minuten niet echt wat zie gebeuren totdat DESS weer een nieuw plan heeft gepusht vanuit VRM. Dus als je terugschakelt naar DESS kan het zijn dat je nog even ESS feitelijk ziet gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 08-08-2026 16:10 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het heeft weinig met DESS te maken. Het gaat om grid synchronisatie/netcode problemen. Dat ligt in de Multiplus zelf. Ik gebruik ess mode 3 (zelf aansturen), en had er ook weer last van. Volgens mij valt er niet heel veel aan te doen, mogelijk dat als je export uitzet hij minder strict reageert?

Ik zit in Rendo gebied, en zie wel duidelijk hogere netfrequenties tijdens de periode (1200-1500 ongeveer). Ik heb mijn node-red script aangepast met disable feedin tijdens het laden, kijken of dat wat gaat uitmaken. Ik verwacht morgen hetzelfde probleem wel weer.

[ Voor 31% gewijzigd door DanTm op 08-08-2026 17:42 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Geen idee wat DESS zou doen (want dat gebruik ik niet) maar ESS (geoptimaliseerd zonder battery life) werkt hier net zoals altijd probleemloos.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• peter123
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:55:
[...]

Bij mij is het ook voorbij. Woon in de buurt van Deventer en ook Enexis hier. Wel vreemd, want mijn 3000GX heeft nergens last van. Heb ook problemen met mijn MQTT verbinding gekregen. Beide Victron's willen niet meer verbinden. Vreemd.

[ Voor 12% gewijzigd door peter123 op 08-08-2026 17:23 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zelfde regio hier. Snap gewoon niet waarom dess/ess niet werkt door gridfreq afwijkingen. Is er iemand die de werking hierachter kan uitleggen? Mn ac solar heeft er geen last van en pompt als een malle door, alleen de multiplussen flippen de pan uit. Behalve als ik ess/dess uitzet, en gewoon op keep bats charged ga. Tis dus niet dat hij helemaal niet kan laden. @peter123 , meet jij je grid ook extern met een 3p75ct meter? Die data klopt gewoon, hoezo ess dan niet🤪. Ben benieuwd als ik alles laat meten door de multi’s zelf of het probleem dan ook blijft.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

gertvdijk schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Vreemd. Bij afwijkingen in de netfrequentie zou je verwachten dat juist teruglevering wordt beperkt terwijl jij het omgekeerde beschrijft als ik het goed begrijp.
Ja, maar het is meer dat de multi dus reageert op netafwijkingen, en de ac solar niet, die pompt lekker door. Netto resultaat is dat ik flink teruglever in plaats van die energie in de batterij te stoppen. Het is dus niet dat victron beslist om terug te leveren (denk ik) maar das wel het netto resultaat.

Ergens zegt victron, ik mag niet harder laden dan x (wat vandaag 2000w was..)

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 08-08-2026 20:00 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:52
Over jullie issues waarbij laadsnelheid wordt beperkt door ogenschijnlijk oorzaak bij het grid heb ik nog wel deze aanwijzing.

In de VE.Configure is er een setting voor hoe de inverter/charger's maximum vermogens reageren op het voltage op AC-IN. Mogelijk gaat bij jullie het voltage omhoog zodanig dat de charge power van de MultiPlus dropt. Kijk even wat er staat bij de grid code settings onder "P(U) response". Bij mij heeft de installateur gekozen dit uit te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAb9PNxby0E1K6RuKvYR8GsgFY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QRj2TpMXZyl4jSkq6cQ0os1Z.png?f=user_large

Dan heb je nog deze settings die mogelijk relevant zijn. De "P(f) functionality" gaat zoals ik het begrijp alleen over AC-feedin (terugleveren) en niet over een charger power limit. Die staat bij mij al wel aan bij reageren op 50.1Hz, dat klinkt best snel (?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_tvYWdIaLFYM-PdID1YzqMeMNI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7yocjsMEnULu05r24lJO4lLO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMe7rg49QWqeyCBvvMMdCzHVpiw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vaxi1iAFfYXJ1mjco6hEbmoR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgngm7xkhxQFzHaV-IdKc12dC4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fYOWAGYKk9KcPH66hpkAOvHw.png?f=fotoalbum_tile
Wellicht een idee om daar even te kijken voor jouw MultiPlus config.

Het verklaart alleen nog niet waarom het in "keep batteries charged" mode bij jullie dan wel snel wordt geladen. Je zou zeggen dat deze grid code settings niet afhangen van die mode.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 08-08-2026 20:46 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• peter123
  • Niet online
@Japie.G Ik meet op de Victron zelf via de data die naar Home Assistent wordt gestuurd. Gaat vaak naar 50,36Hz. P(U) staat bij mij ook uit. Rest van de settings zijn hetzelfde als de op de geposte plaatjes.
  1. Het is regionaal? Enexis regio Deventer?
  2. Het betreft alleen de Victron 5000/48?
  3. Het is alleen weekends? Zaterdag en zondag als de zon schijnt.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-08 11:44
Ik draai hier nog geen DESS, dus geen ervaring met uitval of raar gedrag. Puur uit nieuwsgierigheid eens de frequentie logging van de AC omvormer (die naast de Multiplus op dezelfde onderverdeler zit) in een grafiek uitgezet tegen de frequentie die de Multiplus weergeeft. Het lijkt er toch wel op dat er wat meetfoutjes in de Multiplus zitten, of tenminste dat hij wat anders meet dan mijn Solaredge omvormer. Vreemd!

- Blauwe lijn is de Solaredge gemeten AC frequentie en de gele van de gemeten waardes door de Multiplus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqV_2-FBIEXUK73yI2BGbh6d5vM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JVWPatTXmvBUxTsfJ4TUJz7.png?f=fotoalbum_large

Er lijken wel kleine fluctuaties voor te komen, maar zo extreem als Victron ze meet lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Ook op de logging van AC out van de Victron zie ik ze niet terugkomen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

peter123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:13:
@Japie.G Ik meet op de Victron zelf via de data die naar Home Assistent wordt gestuurd. Gaat vaak naar 50,36Hz. P(U) staat bij mij ook uit. Rest van de settings zijn hetzelfde als de op de geposte plaatjes.
Zwager heeft 4k5’s die hetzelfde deden vanmiddag!

Interessant om naar die settings in de multi’s te kijken! Al heb ik absoluut geen afwijkende voltages tijdens de storing.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 08-08-2026 22:22 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

master1104 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:37:
Ik draai hier nog geen DESS, dus geen ervaring met uitval of raar gedrag. Puur uit nieuwsgierigheid eens de frequentie logging van de AC omvormer (die naast de Multiplus op dezelfde onderverdeler zit) in een grafiek uitgezet tegen de frequentie die de Multiplus weergeeft. Het lijkt er toch wel op dat er wat meetfoutjes in de Multiplus zitten, of tenminste dat hij wat anders meet dan mijn Solaredge omvormer. Vreemd!

- Blauwe lijn is de Solaredge gemeten AC frequentie en de gele van de gemeten waardes door de Multiplus.

[Afbeelding]

Er lijken wel kleine fluctuaties voor te komen, maar zo extreem als Victron ze meet lijkt me toch erg onwaarschijnlijk. Ook op de logging van AC out van de Victron zie ik ze niet terugkomen.
Ik zie ze ook niet op de solaredge. Maar dat kan ook door filtratie of resolutie van de data komen. Feit is dat ik ze alleen zie als de victron ess/dess in crazyflip modus zit. Tja.. oorzaak? Of gevolg?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

peter123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:13:
En je ess sturing? Op de acin van victron gemeten? Of een externe powermeter?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik maak gebruik van DESS. Dit werkt opzich prima. Ik krijg alleen mijn solar forecast er maar niet in weergegeven.
Solar to Grid, Solar to Battery en Solar to Consumption ontbreken in mijn DESS Energy forecast/history.

Misschien relevant:
Voor de PV Inverter maak ik gebruik van de 'venus-os_dbus-mqtt-pv' waarbij mijn HA elke seconde de waarde verstuurd.
Location heb ik vorige week gewijzigd naar een adres een paar huizen verderop in de hoop dat dat zou helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaNQbcbXQbKeafNVmJClxNwIonk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mafXJnuvOrxYk2RwknXX9L9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahKw-KXR_CdpU9a8aKl2UsvsdkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSqGxJOs42yiXDknsIkFcBUT.png?f=fotoalbum_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

SmoothTweaker schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:39:
Ik maak gebruik van DESS. Dit werkt opzich prima. Ik krijg alleen mijn solar forecast er maar niet in weergegeven.
Solar to Grid, Solar to Battery en Solar to Consumption ontbreken in mijn DESS Energy forecast/history.

Misschien relevant:
Voor de PV Inverter maak ik gebruik van de 'venus-os_dbus-mqtt-pv' waarbij mijn HA elke seconde de waarde verstuurd.
Location heb ik vorige week gewijzigd naar een adres een paar huizen verderop in de hoop dat dat zou helpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Adres moet kloppen en er moet een pv device onder je apparatenlijst staan (kan ook een virtual device via nodered ziin).

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Zwager heeft 4k5’s die hetzelfde deden vanmiddag!

Interessant om naar die settings in de multi’s te kijken! Al heb ik absoluut geen afwijkende voltages tijdens de storing.
Ik heb gisteravond de p(f) grid settings in de Multiplus aangepast. Die staat standaard op een rampdown vanaf 50.2Hz, deze op 50.5 gezet (en de droop van 5 naar 10%) Ik laat je weten of dat verschil maakt.

• DanTm
  • Niet online
vooralsnog lijkt dat niet echt uit te maken. Ik heb hetzelfde probleem weer vandaag. Maar de netfrequentie lijkt vandaag stabiel op 50.1 (dat staat hij altijd, dus die 0.1 zal wel een kalibratie fout zijn ofzo).

Op plaatje zie je mijn setpoint (geel) en wat de multiplus daadwerkelijk doet (blauw).

Aan het eind zitten wat rare waarden, daar was ik wat instellingen aan het veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQnV5JSdwDIIemCcpb1V1x0cZio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXH4U43XJb2TXRaztmVlrLXx.png?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online
Heel bijzonder, want als je dus naar keep charged switcht gaat hij wel gelijk laden? Is het altijd ongeveer 1/3e van de setpoint? Heb je een één fase aansluiting of drie?

• DanTm
  • Niet online
NTS schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:47:
Heel bijzonder, want als je dus naar keep charged switcht gaat hij wel gelijk laden? Is het altijd ongeveer 1/3e van de setpoint? Heb je een één fase aansluiting of drie?
Keep charged helpt bij mij niet.. hij blijft zijn setpoint niet halen. Ik heb een 3 fase aansluiting met 1 multiplus. En nee.. het is niet perse 1/3 v/d het setpoint.. je ziet al eerder (vanaf 11.15) dat hij veel grilliger gaat worden. En hoewel hij nu aardig in de buurt komt.. haalt hij het nog steeds niet.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Keep charged helpt bij mij niet.. hij blijft zijn setpoint niet halen. Ik heb een 3 fase aansluiting met 1 multiplus. En nee.. het is niet perse 1/3 v/d het setpoint.. je ziet al eerder (vanaf 11.15) dat hij veel grilliger gaat worden. En hoewel hij nu aardig in de buurt komt.. haalt hij het nog steeds niet.
Keep charged aanzetten en 10min wachten. Dan gaat ie naar max power. Zie nu regio enexis 1 freq spike maar nig geen probleem verder.

Waar haal je dat setpoint eigenlijk vandaan?

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 09-08-2026 15:11 ]

• marc_keulers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:52
Beste allemaal, ik zou graag wat hulp willen bij de grote schommelingen in de vermogens metingen op mijn netmeter wanneer ik mijn Pylontech-batterijen laad.

Mijn huidige systeemconfiguratie:

3-fasen net gekoppeld met 3 Multiplus 5000/48 omvormers (één per fase). Fase 2 functioneerde voorheen ook als een een fase-omvormer voordat ik overstapte op een 3-fasennetwerk. Vandaar dat de apparaten iets anders zijn.

Energiemeter VM-3P75CT tussen net en de drie Multiplussers.

Alle verbruikers op de AC-uitgang.
SolarEdge 10 kW omvormer op de AC-uitgang, geïntegreerd via Modbus (werkend).
Hoymiles 1,2 kW omvormer (3 x 800 watt met 50% reductie) op fase 2 met een virtuele PV-omvormer in Node-RED.
6 Pylontech US5000 accu's (27,6 kWh in totaal).
Alle accu's zijn individueel aangesloten op 3 in serie geschakelde Lynx-verdelers en elke Lynx-verdeler is aangesloten op één Multiplus 5000/48 (parallelle werking met twee accu's per Lynx per omvormer).
Cerbo GX voor systeembeheer, inclusief Node-RED-flows (stuurt de SolarEdge en Hoymiles PV-omvormers aan wanneer de prijzen negatief zijn).

Mijn basisbelasting op het systeem ligt tussen de 250 en 350 watt wanneer de NIBE warmtepomp, de vaatwasser en de wasmachine niet zijn ingeschakeld. We gebruiken geen tv.

Instellingen in de GX
ESS zonder gekozen batterijduur
Bij negatieve netprijzen zijn de SolarEdge en Hoymiles beperkt in afgegeven vermogen gelijk aan het huisgebruik plus de teruggeleverde netvermogen.
Netvermogen ingesteld op -480 Watt (of -280 bij negatieve prijzen).

Geen alarmen voor de batterijen, gezondheidsstatus 99% systeem operationeel gedurende ¾ jaar in 3-fasenmodus.

Gedrag van het systeem.

Bij een volledig opgeladen of ontladen batterij is de vermogensweergave op de energiemeter stabiel en fluctueert deze niet veel (maximaal een paar tientallen watt).

Ik ontlaad de batterij elke avond (19:30-22:30) met ongeveer 10 kWh met een netvermogen van circa -3000 watt gedurende 3 uur. Daarna zet ik de instelling terug naar -480 watt. Er zijn geen extreme vermogensschommelingen merkbaar, vergelijkbaar met de situatie bij een volledig opgeladen batterij.

Afhankelijk van de laadstatus (SoC) om 19:30 uur is de SoC om 08:00 uur 's ochtends ongeveer 40% en begint het opladen normaal gesproken.

Als ik laad bij een hoge SoC (zet 70%) met zonne-energie (indien beschikbaar), zijn er schommelingen zichtbaar (in de orde van 100 watt) in het netvermogen, die groter zijn naarmate de laadstroom groter is.

Als ik langzaam laad (waarbij ik wat zonne-energie terug lever aan het net en de laadstroom rond de 3000 Watt houd) en later snel laad, zie ik grote schommelingen in de netspanning, van -1000 tot +1000 Watt. Deze schommelingen treden op bij elke SoC.

Wat ik merk, is dat hoe hoger de laadstroom, hoe groter de schommelingen, en hoe langer ik laad, hoe groter en langer de schommelingen aanhouden.

Wanneer de batterij vol is, nemen de schommelingen af ​​en na een tijdje verdwijnen ze tot de kleine schommelingen die ik in het begin zag.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd zonder resultaat:

• Als ik de 10 kWh 's avonds niet ontlaad, zijn de accu's 's ochtends voor 70% opgeladen en schommelen de waarden binnen 100 watt tijdens het opladen.

• Zorg ervoor dat de accu's de dag ervoor 4 uur lang volledig zijn opgeladen.

• Draai de stroomklemmen van mijn Victron energiemeter vast met tyraps.

• Gebruik een ander netspanningspunt (+100 watt).

• Beperk de maximale stroom naar de accu's (5000 watt).

• Stop het Hoymiles- of SolarEdge-systeem, maar de schommelingen blijven.

• Controleer mijn verbruikers; het zijn ohm-verbruikers die niet veel fluctueren en ook in geval van uitschakeling is het verschil merkbaar. Het gaat om een ​​koelkast, vriezer, NIBE F2120 en diverse kleine elektrische apparaten.

• Controleer of de bouten en moeren goed vastzitten.

• Ik gebruik de nieuwste firmware versies, ook op de Multiplus II.

• De batterijen en hun foutmeldingen zijn gecontroleerd, er wordt niets vermeld. Er is meestal een spanningsverschil van 30 mV tussen de hoogste en laagste spanning.

* In plaats van over alle drie fases samen sturen per individuele fase sturen.

• Dit gedrag wordt waargenomen over het gehele laadniveau (SoC) van 15 tot 100%.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze grote schommelingen? Hartelijk dank voor reacties ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G0GW41eYRiBDwSXGEb7J-fv1u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIkXDi6qMOuboRxblIJ2pHdq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een foto van mijn 3 Multiplussen geladen.

• NTS
  • Niet online
DanTm schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Warm?

• DanTm
  • Niet online
Nee dan zou het blijven, na enige tijd gaat het gewoon weer weg en doet hij netjes wat ik van hem vraag.

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Keep charged aanzetten en 10min wachten. Dan gaat ie naar max power. Zie nu regio enexis 1 freq spike maar nig geen probleem verder.

Waar haal je dat setpoint eigenlijk vandaan?
Het is vandaag een stuk minder dan gisteren inderdaad. Frequentie spikes zie ik ook niet, maar had wel kortstondig wat problemen. Het setpoint heb ik in Homeassistant via de tegenwoordig standaard Victron Mqtt integratie.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55

icecreamfarmer

en het is

V_ger schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Er komt ook een mk3 cerbo met dezelfde processor als in de Ekrano.
Ik ga een nieuw systeem aanschaffen met de multi rs solar maar twijfel tussen een nucleo en een cerbo.

Eer ik geen boot heb vraag ik mij af of de nucleo niet de betere optie is. Mis dan wel de temperatuur sensoren.

Enig idee wanneer de mk 3 uitkomt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• NTS
  • Niet online
DanTm schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:47:
[...]
Nee dan zou het blijven, na enige tijd gaat het gewoon weer weg en doet hij netjes wat ik van hem vraag.
Dat is ook wat je ziet bij warmte, hij draait dan een tijd op laag vermogen en daarna weer harder.

• DanTm
  • Niet online
NTS schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Dat is ook wat je ziet bij warmte, hij draait dan een tijd op laag vermogen en daarna weer harder.
Het wordt alleen maar warmer gedurende de dag, dan ,ou je het vaker zien. Het is grofweg meestal tussen 12 en 14, daarna gaat hij gewoon volgas. Het is ook nagenoeg nooit doordeweeks (ook al is het dan net zo warm). Alles lijkt op grid invloed.

Ook omdat er andere zijn die het rond dezelfde tijd hebben.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Kunnen die frequentie spikes niet komen door de loss off main detectie van de multiplus? Dat werkt doordat de Multiplus de netfrequentie probeert aan te passen. Als dat niet werkt, dan is er blijkbaar grid. Echter, er staat ergens in een documentatie dat dit bij lange kabels vanaf de 10kV trafo en/of te dunne kabels de capacitance van de kabels dit kan beinvloedden. Dan moet je dus een andere LOM detectie methode gebruiken.

• DanTm
  • Niet online
Xiphalon schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:19:
Kunnen die frequentie spikes niet komen door de loss off main detectie van de multiplus? Dat werkt doordat de Multiplus de netfrequentie probeert aan te passen. Als dat niet werkt, dan is er blijkbaar grid. Echter, er staat ergens in een documentatie dat dit bij lange kabels vanaf de 10kV trafo en/of te dunne kabels de capacitance van de kabels dit kan beinvloedden. Dan moet je dus een andere LOM detectie methode gebruiken.
Dat zou kunnen ja, ik zal LOM eens uitschakelen, kijken of dat invloed heeft. Maar ik verwacht dat het volgende test moment pas volgend weekend is.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Warmte is het zeker niet. Heb het al bij verschillende temperaturen gezien, en meerdere mij bekende systemen doen exact hetzelfde op hetzelfde moment. Daarbij werkt ‘keep batteries charged’ wel (zei het na een x aantal minuten). Het is zeker weten een regel/aansturingsprobleem wat getriggerd wordt door een mij onbekende oorzaak.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
DanTm schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Dat zou kunnen ja, ik zal LOM eens uitschakelen, kijken of dat invloed heeft. Maar ik verwacht dat het volgende test moment pas volgend weekend is.
Ik draai hier een eigen bouwsysteempje met een MP 24/800, een Cerbo GX en een Smart Solar 150/35 met 1 paneel van 435 Wp, niets bijzonders in ESS. Naar aanleiding van de post gisteren is even in mijn Home Assistant gekeken wat de frequentie aangeeft. Ik zie hier hetzelfde 50.1 met een aantal spikes naar 50.35. Geen idee waarom en ook nog nooit iets van gemerkt. Blijf dit volgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5gDkaaMWsD8ZlkRMCuyOagDiEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFCTIeOctbHfcCk8CsePD1zO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ies Korpershoek op 10-08-2026 11:20 ]

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:03
Ies Korpershoek schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Ik draai hier een eigen bouwsysteempje met een MP 24/800, een Cerbo GX en een Smart Solar 150/35 met 1 paneel van 435 Wp, niets bijzonders in ESS. Naar aanleiding van de post gisteren is even in mijn Home Assistant gekeken wat de frequentie aangeeft. Ik zie hier hetzelfde 50.1 met een aantal spikes naar 50.35. Geen idee waarom en ook nog nooit iets van gemerkt. Blijf dit volgen

[Afbeelding]
Waarmee meet je deze frequenties? Dit lijken wel resolutiefouten, dat de frequentie natuurlijk schommelt tussen 50.1 en 50.35, maar dat je dit niet nauwkeurig genoeg kan meten.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
stefdej schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Waarmee meet je deze frequenties? Dit lijken wel resolutiefouten, dat de frequentie natuurlijk schommelt tussen 50.1 en 50.35, maar dat je dit niet nauwkeurig genoeg kan meten.
Dit doe ik met de native Victron GX add-on in Home Assistant. Ik denk dat de resolutie wel oké is. Hier zomaar een andergrafiekje de resolutie is super. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ih04yOppZmNb2Ddu__5l1FfmZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qPmktoxrWBO8BfRKhXZT2nn.png?f=fotoalbum_large
Over meet-waarnemingen en verschillen zoals hierboven beschreven.
In het algemeen...
Verschillende apparaten meten met verschillende intervallen en nauwkeurigheid. Volgens mij ook binnenin Victron apparaten (dat laatste is mijn vermoeden, ik heb geen bewijs).
Bij lage vermogens meten sommige apparaten enorm veel onnauwkeuriger dan bij hoge vermogens.
Wanneer er een communicatie-laag tussen zit (MQTT) kunnen er buffers ontstaan waardoor metingen vertraagd worden weergegeven en daarmee (schijnbare) verschillen introduceren, bijvoorbeeld als er mee wordt gerekend.
De 'officiële' Victron integratie in Home Assistant verschilt soms van weergave binnen Node Red in de Cerbo (mijn waarneming). Ik heb geen kennis of verklaring maar ik vermoed dat er in de integratie 'eigen' berekeningen worden toegevoegd (geen bewijs). Er zit in ieder geval een MQTT laag tussen met risico op vertraging.
Voor frequentie metingen kun je ook eens naar schakel-stekkers kijken (zoals Selphy). Ik vermoed dat pieken (vrijwel altijd) worden veroorzaakt door meet-fouten.

Een mens leert van zijn fouten. Ik heb in mijn leven heel veel geleerd.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik heb nu voor de 2e keer dat mijn Multiplus II 4K5 GX vastloopt. Het scherm geeft aan dat hij in pass through modus staat en alle devices zijn niet meer bereikbaar via de VRM of Victron Connect. Alleen een harde reset helpt. Weet iemand hoe ik dit kan troubleshooten?

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:13
Smooth tweaker

Software update van cerbo gx hielp bij mij.

Na 2 dagen proberen en tobben.

Succes

• peter123
  • Niet online
Ik las dat de frequentie tussen de 49,8 en 50,2 moet zijn. 50,36 zit daar dus boven, maar zou heel goed een meetfout kunnen zijn. Misschien kan Victron hier iets aan doen.

https://bolk.energy/kennisbank/frequentie-hz/

https://deingenieur.nl/artikelen/hoe-houden-ingenieurs-het-stroomnet-stabiel

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste