Heeft iemand al eens berekend wat de meest efficiënte laad/ontlaad snelheid is van een MP2 5000? En met meest efficiënt bedoel ik dan, dat je er het meest mee kan verdienen. Een hogere conversie efficientie zorgt dat je op dagen met een kleinere spread ook kunt handelen, en geeft relatief gezien natuurlijk de meeste winst. De vraag is dus wat absoluut het meeste opleverd ( ik vermoed zelf nog altijd vol gas)
Ik heb dit gebruik om mijn settings wat fine te tunen: https://mark-vis.github.i...j-simulatie/advanced.htmlDanTm schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:22:
Heeft iemand al eens berekend wat de meest efficiënte laad/ontlaad snelheid is van een MP2 5000? En met meest efficiënt bedoel ik dan, dat je er het meest mee kan verdienen. Een hogere conversie efficientie zorgt dat je op dagen met een kleinere spread ook kunt handelen, en geeft relatief gezien natuurlijk de meeste winst. De vraag is dus wat absoluut het meeste opleverd ( ik vermoed zelf nog altijd vol gas)
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Het houdt ook rekening met de te verwachten eigen consumptie. Als hij denkt dat je veel gaat gebruiken op die dure uren en niet genoeg tijd hebt om weer bij te laden op goedkopere tijdan, dan verkoopt hij niet. Zonder je andere grafieken met het voorspelde gebruik en parameters zoals maximale laadsnelheid, kosten voor batterijcycli e.d. is er weinig te zeggen.Tillumen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:10:
[...]
Ik zie nu dit, blijf er weinig van begrijpen. Ik zou verwachten dat er op de dure uren wordt teruggeleverd maar dat gebeurd dus blijkbaar juist op de goedkopere uren. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Over het algemeen kun je inderdaad beter niet volle bak laden. Volle bak ontladen is minder een probleemSHIFTER [NL] schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb dit gebruik om mijn settings wat fine te tunen: https://mark-vis.github.i...j-simulatie/advanced.html
Voor mijn 3x MP5k houd ik het tegenwoordig op ca 5.5 kW laden en 10 kW ontladen icm 32 kWh.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Ik heb geen berekeningen maar wel een indruk vanuit mijn eigen systeem.DanTm schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:22:
...En met meest efficiënt bedoel ik dan, dat je er het meest mee kan verdienen...
Naar mijn idee is het meest bepalend de tijdsduur dat een hoog (verkoop) of een laag (inkoop) tarief beschikbaar is. Dat gaat nu per kwartier. Als je minder (ont)laadt dan zou kunnen mis je een deel van het gunstigste tarief. Ik denk (persoonlijke mening) dat dit meer invloed heeft dan de efficiency van de installatie.
Verder, mijn (kant-en-klaar) batterij-systeem laadt sowieso op een aangepaste (lagere) snelheid afhankelijk van de mate van vulling.
Kortom, ik stel zelf altijd het maximum in.
Nee, ik ben voor deze gegaan Lenovo Tab One 64GB voor €75, staat in mijn geval wat mooier qua formaat naast de lichtschakelaars.cyclone schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:05:
@Slux zie dat de tablet verkocht is, heb jij hem overgenomen ?(gewoon ff nieuwsgierig)
ik wacht alleen nog op de kabel
https://nl.aliexpress.com...7N1X&gatewayAdapt=glo2nld
Werkt goed, ben benieuwd hoelang het scherm blijft werken in always on mode.
Zit te denken om er nog een smartplug aan te hangen zodat ie maar een paar uur per week oplaad, schijnt beter te zijn voor de accu want als die stuk is, dan werkt ie ook niet meer op stroom
Grote bestanden naar Home Assistant sturen.
Gebruikers van Victron Systemen die ook Home Assistant gebruiken zullen dikwijls gegevens willen uitwisselen. Voor uitwisselen zijn verschillende mogelijkheden, zoals de Victron-integratie aan de kant van Home Assistant, MQTT of de Home Assistant API vanuit Node Red.
Al deze methoden hebben gemeen dat de maximale lengte van de inhoud 255 tekens is. Dit is een beperking van Helpers en andere Entiteiten binnen Home Assistant.
Nu wilde ik afbeeldingen met prognose-informatie vanuit Victron naar mijn Home Assistant dashboard sturen. Het gaat hier om drie afbeeldingen/bestanden die stuk voor stuk véél groter zijn dan 255 tekens. Om deze te kunnen verzenden gebruik ik FTP.
Voor de verdere uitwerking hiervan, zie: Grote bestanden naar Home Assistant sturen in "Het grote Victron Node Red topic"
Gebruikers van Victron Systemen die ook Home Assistant gebruiken zullen dikwijls gegevens willen uitwisselen. Voor uitwisselen zijn verschillende mogelijkheden, zoals de Victron-integratie aan de kant van Home Assistant, MQTT of de Home Assistant API vanuit Node Red.
Al deze methoden hebben gemeen dat de maximale lengte van de inhoud 255 tekens is. Dit is een beperking van Helpers en andere Entiteiten binnen Home Assistant.
Nu wilde ik afbeeldingen met prognose-informatie vanuit Victron naar mijn Home Assistant dashboard sturen. Het gaat hier om drie afbeeldingen/bestanden die stuk voor stuk véél groter zijn dan 255 tekens. Om deze te kunnen verzenden gebruik ik FTP.
Voor de verdere uitwerking hiervan, zie: Grote bestanden naar Home Assistant sturen in "Het grote Victron Node Red topic"
Ik zou aan mijn systeem nog een aantal panelen op de garage toe willen voegen in oost-west opstelling, echter liggen deze op een niet zo gunstige locatie mbt schaduw. Dit zou betekenen dat microinverters nodig zijn.
Als ik naar de kosten daarvan kijk icm het volledige systeem erbij. Lijkt het me slimmer om de panelen per 2 aan een MPPT 100/20-48V te hangen. Dan kan ik direct van de panelen naar de accu laden (scheelt weer iets omzet verliezen).
Is dit handig om te doen, of zie ik iets over het hoofd? Qua kosten zouden de Victron mppt's zelf nog goedkoper uitkomen dan microinverters.
Als ik naar de kosten daarvan kijk icm het volledige systeem erbij. Lijkt het me slimmer om de panelen per 2 aan een MPPT 100/20-48V te hangen. Dan kan ik direct van de panelen naar de accu laden (scheelt weer iets omzet verliezen).
Is dit handig om te doen, of zie ik iets over het hoofd? Qua kosten zouden de Victron mppt's zelf nog goedkoper uitkomen dan microinverters.
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
@SHIFTER [NL]
Wat wil je ?
Als je niet bang bent om een beetje te shoppen op marktplaats kun je hele leuke deals doen.
Ik kocht anderhalve maand geleden een SolarEdge SE7K van 3 jaar oud (dus nog 12 jaar garantie) voor 75 euro. 18 Optimizers voor 200 (net iets meer dan een tientje per stuk) met nog 22 jaar garantie en nieuwe panelen van 405Wp voor 30 euro per stuk.
Je kunt hele leuke deals vinden als je een beetje zoekt.
Maar je kunt idd meer geld uitgeven en met de Victron MPPT's gaan werken en direct invoeden wat idd wel efficienter is.
Kwestie van rekenen of je het verschil qua investering terug denkt te kunnen verdienen en behalve dat welke oplossing je het liefst hebt.
Wat wil je ?
Als je niet bang bent om een beetje te shoppen op marktplaats kun je hele leuke deals doen.
Ik kocht anderhalve maand geleden een SolarEdge SE7K van 3 jaar oud (dus nog 12 jaar garantie) voor 75 euro. 18 Optimizers voor 200 (net iets meer dan een tientje per stuk) met nog 22 jaar garantie en nieuwe panelen van 405Wp voor 30 euro per stuk.
Maar je kunt idd meer geld uitgeven en met de Victron MPPT's gaan werken en direct invoeden wat idd wel efficienter is.
Kwestie van rekenen of je het verschil qua investering terug denkt te kunnen verdienen en behalve dat welke oplossing je het liefst hebt.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Wat ik wil? Zoveel mogelijk opbrengst halen uit de panelen die op de garage komen te liggen icm schaduw tegen zo laag mogelijke kosten. Panelen liggen, hangen nu aan een string omvormer, totaal niet efficient...cyclone schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:27:
@SHIFTER [NL]
Wat wil je ?
Beetje rondshoppen doe ik ook. Soms iets te enthousiast
Voor het garage deel gaat het ook maar om 8 panelen, daar is de SE7K zeker niet geschikt voor. Dan is de andere optie Enphase, maar ook dat is niet goedkoop. Waardoor ik bij de Victron's uit kwam.
[ Voor 14% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 19-12-2025 13:05 ]
Met 8 panelen zou ik idd lekker voor een MPPT van Victron gaan.
Ik heb ook wat via Enphase liggen hier, maar de aanschaf is gewoon stijl zeker als je wilt gaan intergreren met Victron dan moet je namelijk de (in mijn ogen veels te dure) Evoy Metered aanschaffen. De goedkopere non metered kan dat niet (heb ik helaas zelf mogen ervaren).
Gezien mijn ervaring met Enphase Support die er uiteindelijk ruim 4 maanden voor nodig hadden om me te kunnen vertellen dat mijn standard Envoy dus niet kon intergreren met Victron, heb ik besloten deze vendor voortaan maar links te laten liggen.
Ik heb ook wat via Enphase liggen hier, maar de aanschaf is gewoon stijl zeker als je wilt gaan intergreren met Victron dan moet je namelijk de (in mijn ogen veels te dure) Evoy Metered aanschaffen. De goedkopere non metered kan dat niet (heb ik helaas zelf mogen ervaren).
Gezien mijn ervaring met Enphase Support die er uiteindelijk ruim 4 maanden voor nodig hadden om me te kunnen vertellen dat mijn standard Envoy dus niet kon intergreren met Victron, heb ik besloten deze vendor voortaan maar links te laten liggen.
Ik ga vanaf 7 januari over naar een dynamisch energie contract van Frank. Ik zie dat ik ook mijn auto kan koppelen aan zogenaamd 'slim laden'. Nou denk ik alleen dat de uren waarop de auto geladen gaat worden samenvallen met de uren waarop DESS mogelijkerwijs ook wil gaan laden. Ik kan vooralsnog in Victron DESS geen invoer in de verbruik voorspelling geven (of mis ik wat). Daar moeten vast meerdere mensen hier tegenaan lopen. Hebben jullie dat met nodered opgelost? Wat voor logica's hebben mensen hiervoor in gebruik?
Zag deze leuke al voorbij komen, echter is dat een volledige logica die alles onder controle neemt: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"
Ik zoek eigenlijk iets dat ik gewoon easy dat 'slim laden' ook kan gebruiken.
Zag deze leuke al voorbij komen, echter is dat een volledige logica die alles onder controle neemt: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"
[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 19-12-2025 15:01 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Tja dhr de Bruijn is niet voor niets Karma Keizer op dit onderwerp dat is een pracht topic en geeft mooi weer dat je er wel iets van effort in moet steken wil je een maat gemaakte oplossing hebben.
Maar zo goed als alles is mogelijk, maar verwacht niet iets wat klip en klaar is voor jouw eigen situatie.
Maar zo goed als alles is mogelijk, maar verwacht niet iets wat klip en klaar is voor jouw eigen situatie.
Zeker doen, inderdaad per twee, want je moet boven 62 volt komen. En dan vervolgens een aantal parallel want die blauwe jongens kunnen veel hebben.SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:48:
Ik zou aan mijn systeem nog een aantal panelen op de garage toe willen voegen in oost-west opstelling, echter liggen deze op een niet zo gunstige locatie mbt schaduw. Dit zou betekenen dat microinverters nodig zijn.
Zoek wel een winkel die gelijk btw vrij verkoopt, dan zijn ze niet duur
1 PVoutput . Dongen NB
Allereerst dank voor je compliment. Evenzo aan @cyclone.Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:00:
Een oplossing die goed werkt is zelden easy.
Waar het om gaat is - denk ik - dat je niet meer Ampère van het Grid haalt dan je hoofdzekeringen aankunnen. Dit speelt in principe alleen als je batterij-systeem aan het laden is.
Een eenvoudige oplossing is om de laadstroom van de auto-lader te beperken en/of de laadstroom van het batterij-systeem met een vaste waarde te beperken tijdens het auto-laden zodat de gezamenlijke belasting altijd beneden de 22 Ampère per fase blijft. Ik neem een kleine marge voor huis-verbruik. Je kunt dan zelf kiezen wie je voorrang geeft. Het nadeel is dat je soms een deel van een gunstig tarief kunt missen.
Je kunt dit ook 'dynamisch' doen. Dat wil zeggen dat je de begrenzingen van de twee systemen heel snel aanpast afhankelijk van de actuele belasting. Als je klassieke porseleinen zekeringen hebt gaat dit beter omdat die meer marge hebben dan elektronische zekeringen.
Ik heb een aparte elektriciteitsmeter vóór AC-IN maar ná het auto-laadstation. Daarmee meet ik de inkomende stroom inclusief de non-critical groepen. Deze reageert sneller dan de officiële elektriciteitsmeter die gekoppeld wordt met een interface en/of protocol.
Mijn werkwijze is als volgt. Zodra huisverbruik plus auto-verbruik op een fase boven de 24 Ampère komt schakelt de auto-lader direct helemaal uit. Daarmee is 'de druk van de ketel'.
Na een paar seconden wordt deze weer ingeschakeld met een begrenzing op de minimum waarde. Iedere paar seconden wordt de stroom 1 Ampère verhoogd tot het gezamenlijke maximum van 24 Ampère.
Eén en ander staat uitgewerkt in de bijdrage MESS die je aanhaalde. Kies item auto-laadstation.
Publiceer tzt eens de oplossing die je gekozen hebt. Succes.
Nou, mijn autolader is voorzien van een loadbalancer. Die komt niet over de 25a totaal heen.
Echter als DESS beslist om om 03:00 de accu te gaan laden en de ‘slim laden’ app zegt ook ga dan de auto maar laden zit ik met een te lege autoaccu smorgens. Das meer mijn probleem. Kan ook zeggen om dess ten alle tijdenvoorang te geven en gewoon om 1800 de auto uit de thuisbatterij te laden, maar das weer zonde van de conversieverliezen.
Dus vraag me af of er mensen zijn die hier algoritmisch over hebben nagedacht. Flows bouwen in nodered is voor mij niet zo’n orobleem, het juiste beslisalgoritme wel. Wellicht kom ik in the end ook uit bij een M-ESS (goeie naam👍🏼) .
Liefst zou ik tegen DESS willen kunnen zeggen, let op morgen gaat er 20kwh de auto in, hou daar rekening mee, en output aan mij hoe laat ik dat moet doen, dan koppel ik de autolader weer aan die planning zo dat dat klopt.
Victron is er mee bezig maar daar gaan ze dus 60e per jaar voor vragen. Dan bouwt deze nerd het liever zelf.
Echter als DESS beslist om om 03:00 de accu te gaan laden en de ‘slim laden’ app zegt ook ga dan de auto maar laden zit ik met een te lege autoaccu smorgens. Das meer mijn probleem. Kan ook zeggen om dess ten alle tijdenvoorang te geven en gewoon om 1800 de auto uit de thuisbatterij te laden, maar das weer zonde van de conversieverliezen.
Dus vraag me af of er mensen zijn die hier algoritmisch over hebben nagedacht. Flows bouwen in nodered is voor mij niet zo’n orobleem, het juiste beslisalgoritme wel. Wellicht kom ik in the end ook uit bij een M-ESS (goeie naam👍🏼) .
Liefst zou ik tegen DESS willen kunnen zeggen, let op morgen gaat er 20kwh de auto in, hou daar rekening mee, en output aan mij hoe laat ik dat moet doen, dan koppel ik de autolader weer aan die planning zo dat dat klopt.
Victron is er mee bezig maar daar gaan ze dus 60e per jaar voor vragen. Dan bouwt deze nerd het liever zelf.
De kans dat de twee systemen dezelfde keuze maken is groot als ze beide de laagste prijs aanhouden.Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:54:
Echter als DESS beslist om om 03:00 de accu te gaan laden en de ‘slim laden’ app zegt ook ga dan de auto maar laden zit ik met een te lege autoaccu smorgens.
Hoeveel Ampère laadt jouw Victron systeem maximaal (per fase)? Dan kun je je auto begrenzen op het verschil. Of begrens beide systemen zoals hierboven beschreven. Die begrenzing hoeft alleen actief te zijn als de auto is aangesloten.
Ja das inderdaad een goed idee. In ieder geval de victron begrenzen wanneer auto is ingeplugd. Auto neemt dan in mijn geval zelf de overgebleven ruimte. Met een vaste begrenzing op de victron kan ik in ieder geval zorgen dat er genoeg de auto in komt. In de DESS settings zou ik dan ook een lagere laadstroom kunnen ingeven dan werkelijk om de voorspellingen enigszins te laten kloppen.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:00:
[...]
De kans dat de twee systemen dezelfde keuze maken is groot als ze beide de laagste prijs aanhouden.
Hoeveel Ampère laadt jouw Victron systeem maximaal (per fase)? Dan kun je je auto begrenzen op het verschil. Of begrens beide systemen zoals hierboven beschreven. Die begrenzing hoeft alleen actief te zijn als de auto is aangesloten.
Gisteren hier precies hetzelfde probleem. DESS kies de laagste tarieven om te laden, maar de auto heeft ook 8 uur laden nodig.Japie.G schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
[...]
Ja das inderdaad een goed idee. In ieder geval de victron begrenzen wanneer auto is ingeplugd. Auto neemt dan in mijn geval zelf de overgebleven ruimte. Met een vaste begrenzing op de victron kan ik in ieder geval zorgen dat er genoeg de auto in komt. In de DESS settings zou ik dan ook een lagere laadstroom kunnen ingeven dan werkelijk om de voorspellingen enigszins te laten kloppen.
Uiteindelijk ervoor gekozen om in instellingen het maximale laadvermogen van dess te beperken, zodat de laadplanning wordt aangepast.
Zodra de auto stopt met laden het laadvermogen weer omhoog, zodat DESS wel zo snel mogelijk gaat laden.
Zat te denken om het verlagen van het laadvermogen dan in een nodered flow te bouwen, met een toggle in een dashboard. En dan zodra auto stopt met laden het laadvermogen weer omhoog zetten.
Of iemand nog betere ideeën?
Iemand die mijn formule even wilt controleren voor in DESS icm Zonneplan. Ik kom er niet goed aan uit denk ik.
De chatbot zegt voor inkoop: Beursprijs, handling fee, energiebelasting, BTW.
Voor inkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.21+0.02
Voor verkoop: beursprijs, handling fee, 10% bonus
Voor verkoop heb ik: (Netto prijs (per kWh)+0.10150)*1.10+0.02
Ik ga pas 1 januari over maar probeer alles al in orde te hebben voor 2026, dan zal de energiebelasting veranderen dus zal ik dat aanpassen.
Ik ga pas 1 januari over maar probeer alles al in orde te hebben voor 2026, dan zal de energiebelasting veranderen dus zal ik dat aanpassen.
Let op de 10% zonnebonus is alleen van toepassing tijdens zon uren. In de nacht geldt die niet! En moet de handeling fee niet binen de BTW staan bij inkoop?Flesdop schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:33:
Iemand die mijn formule even wilt controleren voor in DESS icm Zonneplan. Ik kom er niet goed aan uit denk ik.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Hmm, inderdaad alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Misschien dat maar even buiten beschouwing laten aangezien dat dus elke dag op een ander tijdstip is.
Op de handling fee komt ook nog belasting volgens de chatbot.
Dat maakt dan inkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.02)*1.21 en voor verkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.0242)
Begrijp ik het zo goed?
Dat maakt dan inkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.02)*1.21 en voor verkoop (Netto prijs (per kWh)+0.10150+0.0242)
Begrijp ik het zo goed?
Bij de verkoop "krijg" je nu ook 21% btw terug. Dit omdat de kWh gesaldeerd worden volgens mij. Dus beide moeten *1.21 dan klopt die denk ik.Flesdop schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:06:
Hmm, inderdaad alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Misschien dat maar even buiten beschouwing laten aangezien dat dus elke dag op een ander tijdstip is.
Begrijp ik het zo goed?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik heb nu (p+0.10150+0.0242)*1.21 voor inkoop maar zit er toch bijna 2 cent hoger als ik vergelijk met de actuele prijs in de app. Ik heb aan Kiki (chatbot) gevraagd over de 2 cent handling fee of hier nog belasting bij komt maar dat zit al in die 2 cent verwerkt. Formule weer terug naar (p+0.10150+0.02)*1.21.
Na wat gechat met de bot ben ik nu gekomen op ((p+0.10160)*1.21)+0.02. De 2 cent handling fee buiten de btw toeslag gehouden aangezien hier al btw in verwerkt zit. Nu lijkt het te kloppen maar zonneplan werkt met 2 cijfers achter de komma en VRM met 4, na afronding komt het wel overeen.
Voor verkoop kom ik dan op hetzelfde uit als ik de zonnebonus weg laat: ((p+0.10160)*1.21)+0.02
De belasting krijg je alleen terug totdat je meer terug levert dan verbruikt maar daar heb ik nog geen idee van of dat ook zo gaat zijn. Dat zal ik in de gaten moeten houden.
Misschien in de toekomst een bepaalde tijd met bonus invullen, bijvoorbeeld van 9 tot 17.
Heeft de zonneplan P1 meter meerwaarde om die te gebruiken of kan ik de homewizard net zo goed aanhouden?
Na wat gechat met de bot ben ik nu gekomen op ((p+0.10160)*1.21)+0.02. De 2 cent handling fee buiten de btw toeslag gehouden aangezien hier al btw in verwerkt zit. Nu lijkt het te kloppen maar zonneplan werkt met 2 cijfers achter de komma en VRM met 4, na afronding komt het wel overeen.
Voor verkoop kom ik dan op hetzelfde uit als ik de zonnebonus weg laat: ((p+0.10160)*1.21)+0.02
De belasting krijg je alleen terug totdat je meer terug levert dan verbruikt maar daar heb ik nog geen idee van of dat ook zo gaat zijn. Dat zal ik in de gaten moeten houden.
Misschien in de toekomst een bepaalde tijd met bonus invullen, bijvoorbeeld van 9 tot 17.
Heeft de zonneplan P1 meter meerwaarde om die te gebruiken of kan ik de homewizard net zo goed aanhouden?
[ Voor 4% gewijzigd door Flesdop op 26-12-2025 10:03 ]
@Flesdop
Ik heb de zonneplan prijsformule voor 2026 nu zo ingevoerd. Je kunt nu in VRM ook tijdsloten definiëren.
Tijdens daglicht pas ik de 10% zonnebonus toe. Wel elke maand de daglicht periode aanpassen helaas.
Ik heb de zonneplan prijsformule voor 2026 nu zo ingevoerd. Je kunt nu in VRM ook tijdsloten definiëren.
Tijdens daglicht pas ik de 10% zonnebonus toe. Wel elke maand de daglicht periode aanpassen helaas.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
@Pim57 Als ik die formule gebruik zit ik 2 cent te laag op inkoop. En de verkoop pas ik ook aan om overmatig handelen te voorkomen.
Of zit Zonneplan hier te klooien ( per uur)
Of zit Zonneplan hier te klooien ( per uur)
[ Voor 15% gewijzigd door habbekrats op 30-12-2025 11:02 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik zie veel mensen de prijsformule manipuleren. Met zoals ook hierbovenstaand gemeld de reden 'overmatig handelen voorkomen'. Echter de prijs is toch gewoon de prijs? Wat is er problematisch dan aan dit overmatig handelen? Als er winst te behalen valt kan hij het doen, en anders niet toch?
Nou om dat ik eigenlijk de verliezen ook zou moeten meenemen van laden-ontladen Victron omzetverliezen.Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:21:
Ik zie veel mensen de prijsformule manipuleren. Met zoals ook hierbovenstaand gemeld de reden 'overmatig handelen voorkomen'. Echter de prijs is toch gewoon de prijs? Wat is er problematisch dan aan dit overmatig handelen? Als er winst te behalen valt kan hij het doen, en anders niet toch?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dat snap ik, maar daar houdt DESS zelf toch al rekening mee? En tevens met accu afschrijvingskosten? Of heb ik dat fout (ben lerende over DESS)habbekrats schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:27:
[...]
Nou om dat ik eigenlijk de verliezen ook zou moeten meenemen van laden-ontladen Victron omzetverliezen.
Goedemiddag,
Heeft iemand voor Tibber de 2026 formule? Ik heb hem nog niet kunnen vinden in dit topic.
Heeft iemand voor Tibber de 2026 formule? Ik heb hem nog niet kunnen vinden in dit topic.
Hoi.
Ik ga gebruiken voor inkoop: p*1.21+0.0248+0.11085basdej schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:33:
Goedemiddag,
En voor verkoop: p*1.21+0.11085.
Verder deel ik de inkoopformule nog door 0.93; de verkoopformule vermenigvuldig ik met dit getal. Dit doe ik om zelfconsumptie te stimuleren. De formules worden in mijn geval dus voor koop (p*1.21+0.0248+0.11085)/0.93 en voor verkoop (p*1.21+0.11085)*0.93,
Ook met zelfconsumptie houdt DESS toch al rekening? Op basis van de voorspelde verbruiken? Snap niet waarom je dan de prijs moet manipuleren?MrFish schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:42:
[...]
Ik ga gebruiken voor inkoop: p*1.21+0.0248+0.11085
En voor verkoop: p*1.21+0.11085.
Verder deel ik de inkoopformule nog door 0.93; de verkoopformule vermenigvuldig ik met dit getal. Dit doe ik om zelfconsumptie te stimuleren. De formules worden in mijn geval dus voor koop (p*1.21+0.0248+0.11085)/0.93 en voor verkoop (p*1.21+0.11085)*0.93,
Iets anders wat ik nog niet begrijp. Mijn accu zet ik op SoC 100 bij 3,45v per cel en een lage staartstroom. (55,2v voor het hele pack). Gaat allemaal prima. Daarna gaat de JK BMS na verlopen van de timer naar floatmode die ik heb ingesteld op 3,35v per cel (53,6v). Ik begrijp dat de accu nog altijd 100pct SoC zou moeten zijn in float mode, alleen dat het volgage wat dropt Ik zie echter direct een ontlading komen zodra hij over gaat naar flatmode. De Victron smartshun meet dit ook en zakt zodoende in SoC.
:strip_exif()/f/image/wdwwC5QysrvAToqw1JnJmd51.png?f=user_large)
Hier zie je een screenshot van een minuut of 10 na het inschakelen van float mode door de BMS'en.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er nu exact gebeurt als je van vol charge naar float mode gaat, en hoe ik dit moet interpreteren?
[ Voor 43% gewijzigd door Japie.G op 30-12-2025 14:58 ]
hij probeert de batterijen op float voltage te krijgen, daarvoor moet hij ze legen...Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:44:
[...]
Ook met zelfconsumptie houdt DESS toch al rekening? Op basis van de voorspelde verbruiken? Snap niet waarom je dan de prijs moet manipuleren?
Iets anders wat ik nog niet begrijp. Mijn accu zet ik op SoC 100 bij 3,45v per cel en een lage staartstroom. (55,2v voor het hele pack). Gaat allemaal prima. Daarna gaat de JK BMS na verlopen van de timer naar floatmode die ik heb ingesteld op 3,35v per cel (53,6v). Ik begrijp dat de accu nog altijd 100pct SoC zou moeten zijn in float mode, alleen dat het volgage wat dropt Ik zie echter direct een ontlading komen zodra hij over gaat naar flatmode. De Victron smartshun meet dit ook en zakt zodoende in SoC.
[Afbeelding]
Hier zie je een screenshot van een minuut of 10 na het inschakelen van float mode door de BMS'en.
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er nu exact gebeurt als je van vol charge naar float mode gaat, en hoe ik dit moet interpreteren?
de reden waarom ik mijn float voltage op 3.41 heb, dan heb je daar minder last van.
Zijn wel wat discussies over te vinden op het internet (https://community.victron...o-float-voltage/35097/109)
Je kunt float ook helemaal uitzetten in het JK BMS.. schijnt niet persee nodig te zijn.
Float in een net gekoppeld systeem werkt anders dan off grid. In het laatste geval stop je gewoon met laden en zakt het voltage vanzelf. Als je in een net gekoppelde situatie het voltage omlaag gooit zal ie gaan ontladen om dat voltage te bereiken.Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:44:
[...]
Ook met zelfconsumptie houdt DESS toch al rekening? Op basis van de voorspelde verbruiken? Snap niet waarom je dan de prijs moet manipuleren?
[Afbeelding]
Je kan dit op meerdere manieren beperken.
Je kan je voltage langzaam in stapjes omlaag doen zoals in de serial-battery driver.
Je kan ook je inverter vermogen beperken/op 0 zetten, dan houdt ie hem langer vast.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dank voor je voorbeeld, de tijden aanpassen in inderdaad wat vervelend maar nog te behappen. Misschien dat er iets via nodered te behalen valt? Ikzelf heb nog nooit met nodered gewerkt.Pim57 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:28:
@Flesdop
[Afbeelding]
Ik heb hier een Cerbo die niet meer reageert, ik denk dat er iets in de boot fase verkeerd gaat.
Aan de binnenkant brand een rood ledje, zowel de wifi als bluetooth LED zijn en blijven dood, zo ook de bijbehorende signalen, niks te ontvangen. Alleen de ethernetkabel inpluggen geeft activiteit op de ledjes die daar bij zitten, echter de unit is niet te zien op de router.
Ik heb al hoofdstuk 19 van de manual, reset to factory defaults gedaan, ook met 'etcher/balena" de unit met een SD kaart geprobeerd tot leven te wekken. Ook zonder succes. Hieronder een screenshot van hoe t werkte, daarna is het niks meer..
Aan de binnenkant brand een rood ledje, zowel de wifi als bluetooth LED zijn en blijven dood, zo ook de bijbehorende signalen, niks te ontvangen. Alleen de ethernetkabel inpluggen geeft activiteit op de ledjes die daar bij zitten, echter de unit is niet te zien op de router.
Ik heb al hoofdstuk 19 van de manual, reset to factory defaults gedaan, ook met 'etcher/balena" de unit met een SD kaart geprobeerd tot leven te wekken. Ook zonder succes. Hieronder een screenshot van hoe t werkte, daarna is het niks meer..
Simpel: als je in- en verkoopprijzen hetzelfde zijn, zal DESS alleen maar *handelen*. Er is dan geen reden voor het systeem om in te kopen (vanaf het net, of vanaf je eigen PV) voor eigenverbruik, i.e., om af en toe nul op de meter te draaien. Verder rekent DESS met efficiëntie van 90%; dat is veel te optimistisch. Voeg je een kleine spread toe tussen in- en verkoop, dan zal het systeem wel geregeld NoM draaien (of je dat wilt, is deels een kwestie van smaak) en doe je feitelijk ook iets aan de te hoog veronderstelde efficiëntie (wat noodzakelijk is, maar ook op andere manieren kan).Japie.G schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:44:
[...]
Even een praktisch voorbeeld. Met mijn formules neem je feitelijk een RTE aan van 90% * 93% * 93% = 77,8%. Stel, de laagste prijs op een dag is 20 cent, dan gaat DESS dus pas handelen bij 20 / 0,778 = 25,7 cent of meer (ipv 20 / 0,9 =22,2 cent). Bij tussenliggende prijzen (dwz, tussen de 22,2 cent en 25,7) kan het systeem nu wel besluiten om NoM te draaien. Dat vind ik niet alleen mooi uit 'principieel' oogpunt, het past ook goed bij observaties dat bij de lagere vermogens die typisch gepaard gaan met NoM-draaien de efficiëntie van het systeem hoger is.