@tijn1976 Victron connect en dan bij Algemeen > modus> op doorvoer zetten Ac in gang wordt dan aan AC uitgang gekoppeld.
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:11:
@tijn1976 Victron connect en dan bij Algemeen > modus> op doorvoer zetten Ac in gang wordt dan aan AC uitgang gekoppeld.
:strip_exif()/f/image/3VYzMivD1LLTqKm2Wsn8aayK.jpg?f=fotoalbum_large)
Die keuze mogelijkheid staat er waarschijnlijk niet bij vanwege de ESS mode PV omvormer alleen (zonder accu's).
Hij staat normaal onder "alleen lader" kan je in het scherm niet naar beneden scrollen? Scrolbalk komt alleen tevoorschijn als je scrolt.
Nee, dit is het. Niet te scrollen.iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:24:
Hij staat normaal onder "alleen lader" kan je in het scherm niet naar beneden scrollen? Scrolbalk komt alleen tevoorschijn als je scrolt.
Maar als ik nog eens goed naar je tekening kijk van je leverancier kan je je huis toch gewoon terug op net zetten en de multi rs'en leveren dan terug via de ac-in hun zonnestroom als je ze op pv omvormer zet.
Hij staat in de ESS mode PV alleen. En deze melding zie ik in victron connect op alle 3 de fases:iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:30:
Maar als ik nog eens goed naar je tekening kijk van je leverancier kan je je huis toch gewoon terug op net zetten en de multi rs'en leveren dan terug via de ac-in hun zonnestroom als je ze op pv omvormer zet.
:strip_exif()/f/image/Bd2brAEYvpQvChfLdyyo6FiO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JjLRlOwfvnHNAjjQfK3n6Yol.jpg?f=fotoalbum_large)
Vreemd volgens de handleiding zou hij in PV modus terug moeten leveren op ac-in welke hij nu juist gesloten lijkt te hebben. Dit is wat hij ook bij de uitleg geeft in victron connect. Geen belasting op ac out alleen lever op ac-in. Dus je moet sowieso zo je schakelaar voeden vanuit net zetten niet via de multi rs. Heb je wel al pv gegeneerd via de multi rs?
Gisteren heeft hij gegenereerd, maar wel in een andere instelling. Ik kon het vanmorgen niet reproduceren, verschillende schakeling, geklikt, stroom aan en uit. Ik weet het even niet meer.iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:09:
Vreemd volgens de handleiding zou hij in PV modus terug moeten leveren op ac-in welke hij nu juist gesloten lijkt te hebben. Dit is wat hij ook bij de uitleg geeft in victron connect. Geen belasting op ac out alleen lever op ac-in. Dus je moet sowieso zo je schakelaar voeden vanuit net zetten niet via de multi rs. Heb je wel al pv gegeneerd via de multi rs?
Morgen bellen met de leverancier. Inmiddels is ook de tekst op het lcd scherm versprongen/verschoven. Erg vreemd.
Die omschakelaar is ook best link met kans op een zwevende nul. Daar is al genoeg overgeschreven in het Victron ontwerp topic Er zijn betere alternatieve deze dus beter niet omschakelen onder last.
Ik ben wat aan het spelen met venus OS op een raspberry, voordat ik een daadwerkelijke thuisbatterij ga installeren. Nu stuur ik de P1 data via mqtt naar de "victron" (https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid). Daarnaast heb ik mijn 2 solaredge omvormers toegevoegd via autodetect nadat ik RS485-1 op beide omvormers naar sunspec had gezet met poort 502 en id 126.
Nu laat hij echter geen Solar Yield zien. Klopt dat gedrag? als ik er op klik geeft hij wel de 2 omvormers weer met de bijbehorende geleverd vermogen. Verder berekent hij ook niet de daadwerkelijke AC load. Ik weet niet of dat wel verwacht is?
Extra vraag: Heeft het verder nog meerwaarde om de solaredge omvormers in een leader-follower setup te zetten m.b.v. RS485-2?
Nu laat hij echter geen Solar Yield zien. Klopt dat gedrag? als ik er op klik geeft hij wel de 2 omvormers weer met de bijbehorende geleverd vermogen. Verder berekent hij ook niet de daadwerkelijke AC load. Ik weet niet of dat wel verwacht is?
Extra vraag: Heeft het verder nog meerwaarde om de solaredge omvormers in een leader-follower setup te zetten m.b.v. RS485-2?
/f/image/1lDYiPSn667UCxs10bU5xac2.png?f=fotoalbum_large)
@Yaldair Heb je wel een inverter/charger dan ? Volgens mij valt er dan niets te berekenen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Een gloeidraad is pas 'ohmse weerstand' in zijn stabiele (hete) 'stand'; zeg maar als die zijn 2500W haalt in dit geval. Dan wordt het 2500/200 volgens de meting. Meer dan 10% meer stroom met navenante exponentiële stijging in verlies.habbekrats schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:32:
[...]
Als je 11A meet met een weerstands belasting ishet spanningsverlies = kabelweerstand * de stroom.
Jeb heby gelijk dat de spanning op het eindpunt daalt, echter daalt de 11A dan ook.
De 11A blijft waarschijnlijk wel als je een actieve schakelvoeding hebt, sterker dan neemt de stroom nog toe om de 2500W te halen.
Je andere punt over 'de keten' is trouwens zeker ook van belang. Het theoretische verlies gaat over de kabel zonder enig ander verlies. Praktisch zijn er o.a. nog kabel die weleens niet precies 2,5mm2 is, knikken, schroef verbindingen, WCD, stekker, etc. Dat alles telt bij steeds hogere stroom op, totdat hier blijkbaar de spanning iets boven 200V eindigt en niet meer 230V.
Probeer hem eens aan te zettentijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:23:
[...]
Dank voor je reactie. Nee, deze staat uit.
Dat wil ik zo even gaan proberen.
Het vreemde is dat ik straks de hele installatie en meterkast stroomloos heb gemaakt. Vanaf de hoofdschakelaar alles op volgorde weer ingeschakeld. En hij begon meteen terug te leveren. Uiteindelijk begon fase 1 te haperen en sloot hij het relais. Fase 2 & 3 leveren op dit moment terug aan het net. In vinctron connect zie ik op fase 1, in tabblad geschiedenis 4 fouten:
/f/image/iBuzCG7xSuN0KT7wUicxRIBV.png?f=fotoalbum_large)
Fase 2 & 3 geven geen foutmeldingen. Zou ik het nu moeten zoeken in de aansluitingen?
Nog niet, dus goed mogelijk dat dit de reden is. Ik had wel iets verwacht op "Solar Yield" omdat volgens mij dat gewoon de opgetelde productie van mijn PVs zou moeten zijn.habbekrats schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:43:
@Yaldair Heb je wel een inverter/charger dan ? Volgens mij valt er dan niets te berekenen.
Heb je 1 batterij of meerdere? Wat is je Vol. Cell RCV (oftewel CVL op z'n Victrons)? En je SOC-100% Volt.? En dan als laatste je RCV Time?luigi87 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:04:
[...]
sorry had je reactie gemist, de SOC wordt gemeten door de JK BMS
Nee, probeer maar. Zet hem op charge only en er gebeurd niks, zet hem op Keep batteries charged en hij begint onmiddelijk te laden.[...]
Doet dit dan niet het zelfde als het in Charge only te zetten?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Ik heb 3 packs met 16 cellen.RikHa schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
[...]
Heb je 1 batterij of meerdere? Wat is je Vol. Cell RCV (oftewel CVL op z'n Victrons)? En je SOC-100% Volt.? En dan als laatste je RCV Time?
[...]
Nee, probeer maar. Zet hem op charge only en er gebeurd niks, zet hem op Keep batteries charged en hij begint onmiddelijk te laden.
de master staat nu op:
Vol. Cell RCV: 3.450V
SOC 100%: 3.449V
RCV time: 2 uur
en de 2 slaves op:
RCV time: 1 uur
Ik heb de master RVC tijd ruimer gezet omdat de slaves niet 100% haalden op 1 uur. Vandaar het verschil tussen de Master en de Slaves
Ah, Keep battery charged kan ik dus precies doen wat ik wil Dwingen de batterijen tot 100% te sturen. Maar in deze tijd zal de batterij dus niet NOM aanhouden, want dus weer soms 2 uur duurt in normale situaties.
Met de Keep battery charged kan ik wel eens kijken hoelang het dan duurt.
[ Voor 15% gewijzigd door luigi87 op 15-09-2025 10:56 ]
- leeg -
Vandaag alle contacten in de meterkast met momentschroevendraaier nagedraaid. Alle drie naar fabrieksinstellingen teruggezet, vervolgens de laatste updates, opnieuw erop. De pv strings verwisselt tussen multi rs-en. Alles netjes weer aangezet. En voila alles werkt naar behoren! Alle drie genereren ze stroom en leveren aan het net. Opgelost. Bedankt voor de reacties.
Je zou het volgende eens kunnen proberen;luigi87 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb 3 packs met 16 cellen.
de master staat nu op:
RCV time: 2 uur
en de 2 slaves op:
Ik heb de master RVC tijd ruimer gezet omdat de slaves niet 100% haalden op 1 uur. Vandaar het verschil tussen de Master en de Slaves
Ah, Keep battery charged kan ik dus precies doen wat ik wil Dwingen de batterijen tot 100% te sturen. Maar in deze tijd zal de batterij dus niet NOM aanhouden, want dus weer soms 2 uur duurt in normale situaties.
Met de Keep battery charged kan ik wel eens kijken hoelang het dan duurt.
Master:
Vol. Cell RCV: 3.480V
SOC 100%: 3.448V
Slaafjes:
RCV time: 0.8 uur
Dit zorgt ervoor dat de spanning iets hoger komt hetgeen het balanceren wat vergemakkelijkt. Ik ga zelf naar 3.5V maar 3.48 gaat ook al beter. De Vol. Cell RCV van de slaves hebben geen invloed, alleen de master stuurt zijn RCV naar de GX. Dat is dus geen gemiddelde zoals met bijvoorbeeld de SOC. Een uurtje moet genoeg zijn om de 100% te bereiken. Er kunnen 2 redenen zijn om langer in absorption te blijven, 1 er is nog een te hoge staartstroom na een uur dus niet volledig vol maar dat zal wel meevallen vanwege de iets hogere spanning en 2, de cellen hebben meer tijd nodig om te balanceren maar als je goede cellen hebt zal dat ook wel meevallen. De slaves moeten iets korter om te voorkomen dat die nog niet op 100% zijn als de master naar floatspanning gaat. Maar dat had je al begrepen zie ik.
Problemen met de solaredge zijn hier helaas nog niet verholpen, de SE blijft uitvallen.
Voltages zijn rond de 240v ook tijdens uitval.
Firmware van de cerbo gedowngrade
Pas als ik de cerbo een reboot geef werkt de SE weer even.
Ik kan helaas niet vinden hoe ik de RS kan downgraden, ik vermoed dat het daarin zit.
Iemand nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn ?
Ik kan helaas niet vinden hoe ik de RS kan downgraden, ik vermoed dat het daarin zit.
@RikHa
Wat heb je als floatvoltage ingesteld?
Thanks,RikHa schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:29:
[...]
Je zou het volgende eens kunnen proberen;
Master:
Vol. Cell RCV: 3.480V
Slaafjes:
RCV time: 0.8 uur
Dit zorgt ervoor dat de spanning iets hoger komt hetgeen het balanceren wat vergemakkelijkt. Ik ga zelf naar 3.5V maar 3.48 gaat ook al beter. De Vol. Cell RCV van de slaves hebben geen invloed, alleen de master stuurt zijn RCV naar de GX. Dat is dus geen gemiddelde zoals met bijvoorbeeld de SOC. Een uurtje moet genoeg zijn om de 100% te bereiken. Er kunnen 2 redenen zijn om langer in absorption te blijven, 1 er is nog een te hoge staartstroom na een uur dus niet volledig vol maar dat zal wel meevallen vanwege de iets hogere spanning en 2, de cellen hebben meer tijd nodig om te balanceren maar als je goede cellen hebt zal dat ook wel meevallen. De slaves moeten iets korter om te voorkomen dat die nog niet op 100% zijn als de master naar floatspanning gaat. Maar dat had je al begrepen zie ik.
Weer stukje wijzer geworden van je uitleg.
Heb eve cellen, zouden dus goede moeten zijn.
Heb de settings ernet in geschoten ben benieuwd.
Thanks
- leeg -
53,6V oftewel 3,35V per cel.Hermarcel schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:09:
@RikHa
Als ik het me goed herinner heb je de solaredge op ac-out staan. Zou je die naar ac-in kunnen verhuizen en dan de modbus connectie uitzetten? Dan ben je met je solaeredge omvormer gewoon weer in de oude toestand zeg maar. Als het dan ook vastloopt ligt het misschien ergens anders aan? Anders weet je dat het aan een van de dingen kan liggen die nieuw zijnSlux schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:34:
Problemen met de solaredge zijn hier helaas nog niet verholpen, de SE blijft uitvallen.
Om te testen kan dit een goede oplossing zijn, maar het moet ook 'gewoon' werkenBeer070 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:02:
[...]
Als ik het me goed herinner heb je de solaredge op ac-out staan. Zou je die naar ac-in kunnen verhuizen en dan de modbus connectie uitzetten? Dan ben je met je solaeredge omvormer gewoon weer in de oude toestand zeg maar. Als het dan ook vastloopt ligt het misschien ergens anders aan? Anders weet je dat het aan een van de dingen kan liggen die nieuw zijn
Hier draai ik ook op 3 Multi RS'en met de Solaredge op de AC out en de communicatie tussen de Victron en de Solaredge is Modbus TCP. Victron heeft de laatste versie van de firmware, Solaredge terug laten zetten naar eerdere versie ivm de eerder beschreven communicatie problemen tussen Victron en Solaredge
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
Dat gaat wel een dingetje worden maar ga kijken of ze het kunnen omzetten.Beer070 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:02:
[...]
Als ik het me goed herinner heb je de solaredge op ac-out staan. Zou je die naar ac-in kunnen verhuizen en dan de modbus connectie uitzetten? Dan ben je met je solaeredge omvormer gewoon weer in de oude toestand zeg maar. Als het dan ook vastloopt ligt het misschien ergens anders aan? Anders weet je dat het aan een van de dingen kan liggen die nieuw zijn
Het is echt raar want het heeft altijd gewerkt, pas na de laatste firmware updates zijn de problemen begonnen.
Is de firmware van de RS ook te downgraden ?
Voor de mensen met solaredge problemen
Released today, Venus OS v3.66 includes several fixes and improvements:
Fixed VRM connection issues affecting Remote Console for the Classic UI and the Node-RED dashboard (The fixes are related to IPv6 only networks as well as networks that block outgoing connections on port 22).
Improved connection stability for SolarEdge PV inverters.
ESS: fixed a bug where “grid meter is missing” alarms no longer appeared when the meter was lost.
Stability improvements.
Fixed VRM connection issues affecting Remote Console for the Classic UI and the Node-RED dashboard (The fixes are related to IPv6 only networks as well as networks that block outgoing connections on port 22).
ESS: fixed a bug where “grid meter is missing” alarms no longer appeared when the meter was lost.
Stability improvements.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Weten jullie hoe je met victron quattro’s een loaded genset test kan doen?
Ik doe nu iedere maand een unloaded test (starten, paar min laten draaien en weer uit), maar de victron pakt dan geen stroom van de generator. En mn ac-in weg laten vallen vind ik ook tricky voor het geval dat de generator het niet doet/houdt.
Ik doe nu iedere maand een unloaded test (starten, paar min laten draaien en weer uit), maar de victron pakt dan geen stroom van de generator. En mn ac-in weg laten vallen vind ik ook tricky voor het geval dat de generator het niet doet/houdt.
Hoe is e.e.a. nu geconfigureerd om de generator te laten starten, mocht dat daadwerkelijk nodig zijn?g1n0 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:40:
Weten jullie hoe je met victron quattro’s een loaded genset test kan doen?
EV6 Plus
Generator zit vanaf relais op cerbo naar ats signaal generator. Bij soc lager dan x% en geen grid input sluit het relais, dus start de generator. Maar de quattro’s pakken pas van die generator wanneer de grid foetsie is, en dat wil ik “forceren”.swat! schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:41:
[...]
Hoe is e.e.a. nu geconfigureerd om de generator te laten starten, mocht dat daadwerkelijk nodig zijn?
[ Voor 31% gewijzigd door g1n0 op 17-09-2025 08:25 ]
@g1n0
Niet gehinderd door enige kennis van de Quatro's ben ik wel bekend met loaded gentests bij vorige werkgevers.
Daarbij was het van belang dat de generator startte, even warm liep en daarna zich moest synchroniseren met de net frequentie en dan pas kon de generator veilig bij geschakeld worden en de load van het gebouw overnemen.
Een dergelijke synchronisatie regeling heb ik om de kleine huis tuin en keuken generatoren (ook niet op de middelgrote 3 fase dieselgeneratoren) gezien.
Ik vermoed dus dat je aan de AC in kant eventjes "door het donker" moet zodat je MP Quatro zo geen load heeft op de AC in GRID en hij kan kiezen voor de AC in Generator.
Wel goed dat je dit doet, want van wat ik begreep van de leverancier die 1 keer per half jaar de generator test bij ons begeleidde waren er weinig bedrijven die een loaded test aan durfden en veelal alleen de generator even lieten draaien (dus kijken of hij startte en warm lieten worden) en daarna weer uitzetten.
Om er dan later achter te komen dat er vanwege wijzigingen / fouten aan de installatie in het pand de generator de volledige load niet aan kon tijdens een calamiteit en alsnog door zijn knietjes ging en uitviel.
Kan overigens ook door een probleem van de generator zelf wat pas tot uiting komt bij een degelijke belasting kortom belast testen is altijd aan te bevelen.
Ik lees overigens graag met je mee, ik heb "per ongeluk" ook een 3 fase 8.1kva generator gekocht die ik straks als noodstroom op mijn MP II's wil gaan aansluiten.
Mijn idee is dat ik overigens geheel door het donker heen wil en dus minstens een half uur autonoom op mijn accu wil draaien alvorens dat ik mijn generator ga laten opstarten.
Niet gehinderd door enige kennis van de Quatro's ben ik wel bekend met loaded gentests bij vorige werkgevers.
Daarbij was het van belang dat de generator startte, even warm liep en daarna zich moest synchroniseren met de net frequentie en dan pas kon de generator veilig bij geschakeld worden en de load van het gebouw overnemen.
Een dergelijke synchronisatie regeling heb ik om de kleine huis tuin en keuken generatoren (ook niet op de middelgrote 3 fase dieselgeneratoren) gezien.
Ik vermoed dus dat je aan de AC in kant eventjes "door het donker" moet zodat je MP Quatro zo geen load heeft op de AC in GRID en hij kan kiezen voor de AC in Generator.
Wel goed dat je dit doet, want van wat ik begreep van de leverancier die 1 keer per half jaar de generator test bij ons begeleidde waren er weinig bedrijven die een loaded test aan durfden en veelal alleen de generator even lieten draaien (dus kijken of hij startte en warm lieten worden) en daarna weer uitzetten.
Om er dan later achter te komen dat er vanwege wijzigingen / fouten aan de installatie in het pand de generator de volledige load niet aan kon tijdens een calamiteit en alsnog door zijn knietjes ging en uitviel.
Kan overigens ook door een probleem van de generator zelf wat pas tot uiting komt bij een degelijke belasting kortom belast testen is altijd aan te bevelen.
Ik lees overigens graag met je mee, ik heb "per ongeluk" ook een 3 fase 8.1kva generator gekocht die ik straks als noodstroom op mijn MP II's wil gaan aansluiten.
Mijn idee is dat ik overigens geheel door het donker heen wil en dus minstens een half uur autonoom op mijn accu wil draaien alvorens dat ik mijn generator ga laten opstarten.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Je kan een Quattro vertellen om een AC input te negeren. Niet zeker of dat via DBus op de Cerbo kan, maar het kan zeker via een assistent: https://community.victron...-to-ignore-ac-input/16540.g1n0 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:25:
[...]
Generator zit vanaf relais op cerbo naar ats signaal generator. Bij soc lager dan x% en geen grid input sluit het relais, dus start de generator. Maar de quattro’s pakken pas van die generator wanneer de grid foetsie is, en dat wil ik “forceren”.
Wellicht moet je het dan koppelen aan een aux input signaal, maar op die manier zou het moeten kunnen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik had nergens last van totdat ik toch maar eens van 3.55 naar 3.65 geupgrade had vorige week.habbekrats schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:02:
Voor de mensen met solaredge problemen
Stability improvements.
Dit weekend paar wijzigingen gedaan met betrekking tot mijn accu's waarbij ik mijn Cerbo een keer heb gereboot.
Zie ik op maandag opeens hele gekke dingen in VRM, blijkt dat ook ik nu zonder dat ik aan mijn PV Inverter settings had gezeten mijn SolarEdge Omvormer "kwijt" was, die was op de nacht op zondag op maandag opeens de communicatie kwijt.
Ik heb de PV inverter scan gedaan, maar zonder enig resultaat mijn SolarEdge werd niet gevonden (ondanks feit dat ze nota bene in zelfde VLAN en subnet zitten). Handmatig IP adres toegevoegd loste mijn issue overigens wel op.
Zojuist dan maar de upgrade naar 3.66 en de manual IP's weggehaald en een scan gedaan.
Wat denk je ? Nu ben ik niet alleen mijn SolarEdge omvormer kwijt maar ook de Enphase Envoy is opeens verdwenen.
Al mijn omvormers draaien al maanden op dezelfde firmware enige wat geupdate is, is mijn Cerbo.
Vanavond de boel maar weer downgraden naar V3.55 want Victron heeft een structureel probleem met PV inverters die communiceren via Modbus via TCP.
V3.66 lost dat niet op, beter nog verergerd het in mijn geval alleen maar.
Notes on firmware updating in general
Newer is not always better.
If it isn't broken, don't fix it.
Newer is not always better.
If it isn't broken, don't fix it.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
@JBtL
Helemaal eens precies de reden om op 3.55 ben blijven hangen, gezien de release notes specifiek nu de SolarEdge issues noemde vond ik het wel een gereden argument om de update te doen.
De praktijk blijkt weerbarstiger en we gaan gewoon weer vrolijk terug naar 3.55 vanavond.
Helemaal eens precies de reden om op 3.55 ben blijven hangen, gezien de release notes specifiek nu de SolarEdge issues noemde vond ik het wel een gereden argument om de update te doen.
De praktijk blijkt weerbarstiger en we gaan gewoon weer vrolijk terug naar 3.55 vanavond.
Als positieve note: Bij mij werkt het wel gewoon goed (nu op 3.66). Nou ja, het zou nog beter zijn als de zon zou schijnen ;-)
SE10K, met scherm (dus oud). Bedraad aangesloten op netwerk.
Communicatie via Modbus TCP/Sunspec
DSP1: 1.13.1938
DSP2: 2.19.1511
CPU: 3.2537.0
In de Cerbo heb ik hem ooit handmatig toegevoegd en daarna nooit meer naar gekeken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet altijd drama is en dat het ook gewoon fatsoenlijk kan werken.
SE10K, met scherm (dus oud). Bedraad aangesloten op netwerk.
Communicatie via Modbus TCP/Sunspec
DSP1: 1.13.1938
DSP2: 2.19.1511
CPU: 3.2537.0
In de Cerbo heb ik hem ooit handmatig toegevoegd en daarna nooit meer naar gekeken.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet altijd drama is en dat het ook gewoon fatsoenlijk kan werken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Hier ook geen problemen meer op 3.66 met een oude se4000 omvormer.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Nu de zon niet schijnt begint mijn accu een beetje leeg te raken.
Wat is nu de best praktisch om vanuit HA de accu te gaan laden?
- Setting Ess mode: Keep Charged?
- Ess grid setting: + 15.000 ( Ik laad zelf met max x 65A*48V = 9.360 Watt)
Of toch beter dit vanuit D-ess te gaan regelen?
Waarbij ik ook nog EVCC heb draaien welke ook de accu kan beinvloeden.
Wat is nu het beste om te doen?
@RikHa
De BMS settings lijken beter te werken, de eerst dag haalde ik sneller en beter de 100% SOC. maar ja waar is de zon nu
@RikHa
De BMS settings lijken beter te werken, de eerst dag haalde ik sneller en beter de 100% SOC. maar ja waar is de zon nu

[ Voor 14% gewijzigd door luigi87 op 18-09-2025 08:51 ]
- leeg -
of ESS mode with battery life. dan draai je ESS en dan regelt victron zelf de minimale SOC om niet de hele winter een lege accu te hebben
luigi87 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:50:
Nu de zon niet schijnt begint mijn accu een beetje leeg te raken.
@RikHa
Zit hier ook een beetje over te tobben. Ik draai nu alleen normaal ESS voor eigen verbruik en minimale teruglevering. Welke minimum SoC houden de meesten hier aan dan in de winter? Als er overdag zonneenergie is wil ik die wel in de batterij stoppen en dan avonds weer gebruiken. Wellicht alleen december en januari helemaal uit met een soc op 50pct? (stand-by verliezen zijn dan gewoon te jammer)
Ik dacht zelf aan 20pct minimale SoC in de andere maanden, wat erbij komt komt er bij en dat wordt dan avonds wel weer opgebruikt tot de batterij weer op 20pct staat.
EV laden, als SoC lager is dan 50pct, ESS gridpoint instellen op waarde die ev lader op dat moment vraagt waardoor de ev verder vanaf het net geladen wordt.
Is zoiets een aanvaardbare strategie?
Ik dacht zelf aan 20pct minimale SoC in de andere maanden, wat erbij komt komt er bij en dat wordt dan avonds wel weer opgebruikt tot de batterij weer op 20pct staat.
EV laden, als SoC lager is dan 50pct, ESS gridpoint instellen op waarde die ev lader op dat moment vraagt waardoor de ev verder vanaf het net geladen wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 18-09-2025 09:56 ]
Hmm.. zou kunnen, maar:prein2 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:13:
of ESS mode with battery life. dan draai je ESS en dan regelt victron zelf de minimale SOC om niet de hele winter een lege accu te hebben
[...]
(Ik sta nu in "self Consumption" dus negeer die de "ess batterylife minimumsoc" ?)
Met de functie "self Consumption with battery life" gaat die de "ess batterylife minimumsoc" aanhouden om niet verder te dischargen. Maar niet bepalen dat die gaat laden toch?
[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 18-09-2025 11:24 ]
- leeg -
Ik heb als absolute minimale SOC 20% staan ( wat bij neerkomt op 48kwh*20% = ~9kwh) wat in een absolute noodsituatie (grid failure) mij nog van energie kan voorzien.Japie.G schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:55:
Zit hier ook een beetje over te tobben. Ik draai nu alleen normaal ESS voor eigen verbruik en minimale teruglevering. Welke minimum SoC houden de meesten hier aan dan in de winter? Als er overdag zonneenergie is wil ik die wel in de batterij stoppen en dan avonds weer gebruiken. Wellicht alleen december en januari helemaal uit met een soc op 50pct? (stand-by verliezen zijn dan gewoon te jammer)
Ik regel in EVCC dat mijn EV max max 40% mag gebruiken 60-100% batt. onder de 60% dan mag energie niet uit de batt komen.
20% tot 60% is voor eigenbruik bij mij.
Maar ik weet dus niet wat EVCC op de victron instelt om niet de energie uit de batterij te halen
Weet iemand dit?.
Kan helaas ook niet testen want mijn EV is er nog niet...
- leeg -
Over (minimum) SoC...
Ik gebruik Mijn eigen ESS (MESS). De minimale SoC staat in principe ingesteld op 20%. Mijn strategie is om iedere dag tot 100% te laden. Indien mogelijk van PV, anders van Grid bij de laagste uur-prijs.
Wanneer de actuele uur-prijs hoger is dan de eerstvolgende laagste prijs dan gebruik ik batterij (rekening houdend met 30% conversie-verliezen). Anders gebruik ik Grid rechtstreeks.
De 20% ondergrens is om de batterij te ontzien en om iets reserve te hebben bij Grid uitval.
Ik gebruik Mijn eigen ESS (MESS). De minimale SoC staat in principe ingesteld op 20%. Mijn strategie is om iedere dag tot 100% te laden. Indien mogelijk van PV, anders van Grid bij de laagste uur-prijs.
Wanneer de actuele uur-prijs hoger is dan de eerstvolgende laagste prijs dan gebruik ik batterij (rekening houdend met 30% conversie-verliezen). Anders gebruik ik Grid rechtstreeks.
De 20% ondergrens is om de batterij te ontzien en om iets reserve te hebben bij Grid uitval.
Je moet in de winter 's nacht opladen met goedkope windstroom. Je systeem uitzetten is zonde, dan staat je kapitaal niets te doen.Japie.G schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:55:
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Heb geen dynamisch contract 😉V_ger schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:31:
[...]
Je moet in de winter 's nacht opladen met goedkope windstroom. Je systeem uitzetten is zonde, dan staat je kapitaal niets te doen.
Ik kan op dit moment niet off-grid draaien via mijn batterij. Dan mag de minimale soc toch gewoon op 0% gezet worden? Ik heb hem momenteel op 2% staan namelijk.
waarin heb je deze logica opbouwt? HA of Node-red in de Cerbo?MJ de Bruijn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:27:
Over (minimum) SoC...
En wil je jouw opzet eens delen, hier wil ik namelijk ook heen gaan.
Maar dan mogelijk niet iedere dag naar 100% maar minimaal eens per week. (voor SOC calibratie)
- leeg -
je dient altijd je cellen te bescheremen tegen diepladen, bij mijn weten is dit 10%Robje1244 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:43:
Ik kan op dit moment niet off-grid draaien via mijn batterij. Dan mag de minimale soc toch gewoon op 0% gezet worden? Ik heb hem momenteel op 2% staan namelijk.
- leeg -
Dat regel je toch met het BMS en daar hou je die veilige marges aan? (allez, zou ik denken).luigi87 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:49:
[...]
je dient altijd je cellen te bescheremen tegen diepladen, bij mijn weten is dit 10%
Ik ga tot 0 en tot 100 op Victron omdat ik er van uit ga dat mijn BMS goed geconfigureerd is en op die manier tijdig signaleert aan Victron wanneer ie er mee moet stoppen.
Er is ergens ook een soort boerenwijsheid dat een specifiek type batterij is als een bak water met een tussenschot erin.
Hoe zorg je dat de bakken niet onderling onder druk staan? Juist: op 50 pct houden.
Ik moet eens gaan kijken maar ik denk dat ik de winter in ga met 50pct aan te houden. Kan ie meer door PV toch nog op te slaan? Prima! Is er minder dan gaat ie niet dieper. Als ik zie dat ie met PV op dagen toch weer tot 100 kan geraken dan ga ik het terug afbouwen denk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 18-09-2025 14:46 ]
Victron MESS - Mijn ESSluigi87 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:49:
waarin heb je deze logica opbouwt? HA of Node-red in de Cerbo?
En wil je jouw opzet eens delen, hier wil ik namelijk ook heen gaan.
Dus je 0% SOC begint bij je minimale veiligheids marge. Nooit bedacht maar heb je wel gelijk in ja.HyperBart schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:18:
[...]
Dat regel je toch met het BMS en daar hou je die veilige marges aan? (allez, zou ik denken).
Ik ga tot 0 en tot 100 op Victron omdat ik er van uit ga dat mijn BMS goed geconfigureerd is en op die manier tijdig signaleert aan Victron wanneer ie er mee moet stoppen.
Er is ergens ook een soort boerenwijsheid dat een specifiek type batterij is als een bak water met een tussenschot erin.
Hoe zorg je dat de bakken niet onderling onder druk staan? Juist: op 50 pct houden.
Ik moet eens gaan kijken maar ik denk dat ik de winter in ga met 50pct aan te houden. Kan ie meer door PV toch nog op te slaan? Prima! Is er minder dan gaat ie niet dieper. Als ik zie dat ie met PV op dagen toch weer tot 100 kan geraken dan ga ik het terug afbouwen denk ik.
Neem niet weg dat ik 20% reserveer voor Noodbedrijf.
- leeg -
Kan je je waarde x% niet omhoog zetten voor de test? Dan heb je een buffer, als het dan mis gaat schakel je het grid weer in.g1n0 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:25:
[...]
Generator zit vanaf relais op cerbo naar ats signaal generator. Bij soc lager dan x% en geen grid input sluit het relais, dus start de generator. Maar de quattro’s pakken pas van die generator wanneer de grid foetsie is, en dat wil ik “forceren”.
EV6 Plus
Tjonge Tjonge......
( zacht uitgedrukt)
Ik zal vast niet de eerste zijn maar als je vm-3p75ct toepast voor zonnepanelen let op dat de AC bron (K) wel naar de panelen toezet!
Ik meet al 3 maanden een - waarde op de Solar Yield, dacht dat is oke.
Maar kreeg maar geen goede forecast in VRM, en ook geen solar opwek waardes.
Ja dropzak, wel de CTs de goed richting uitzetten!!
Vanaf nu gaan mijn metingen en de forecast dus wel kloppen (Hoop ik)
Hopelijk leren anderen van mijn vergissing

Ik zal vast niet de eerste zijn maar als je vm-3p75ct toepast voor zonnepanelen let op dat de AC bron (K) wel naar de panelen toezet!
Ik meet al 3 maanden een - waarde op de Solar Yield, dacht dat is oke.
Maar kreeg maar geen goede forecast in VRM, en ook geen solar opwek waardes.
Ja dropzak, wel de CTs de goed richting uitzetten!!
Vanaf nu gaan mijn metingen en de forecast dus wel kloppen (Hoop ik)
Hopelijk leren anderen van mijn vergissing

- leeg -
@luigi87 Help me even dan hoe zag jou solar yield eruit en hoe ziet hij er nu uit ?
Bij mij denk ik dus ook dat het goed staat en ziet het er zo uit (dikke zon dus sta 7kw mijn accus in te pompen)
Bij mij denk ik dus ook dat het goed staat en ziet het er zo uit (dikke zon dus sta 7kw mijn accus in te pompen)
/f/image/SM5VUpbEp35R8Sfgp5S6gxX6.png?f=fotoalbum_large)
zekercyclone schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:31:
@luigi87 Help me even dan hoe zag jou solar yield eruit en hoe ziet hij er nu uit ?
[Afbeelding]
Bij mij zag je er dus een - voor staan.
Zoals jij hem hebt klopt die, en staat die bij mij nu ook.
Ook met dezefde 7kW de batt in
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 19-09-2025 14:41 ]
- leeg -