• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Johan_B schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:39:

Nu gaat alles richting batterij behoudens wat schommelingen rond de 0W setting. Kan je hier de regelaar bijsturen? Maw kan je de PID instellingen van de regelaar uitlezen en calibreren aan de elec. gebruikers van het huis?

Groeten,

Johan

[...]
Wat is het probleem precies wat je wilt oplossen?
Ik ben me niet bewust van PID instellingen, weet niet eens zeker of Victron zo’n “algoritme” gebruikt voor meter op nul. Conform netcode zullen omvormers met een delta van iets van 600-800W per seconde up/down rampen naar mijn weten.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 20:24
En als aanvulling op @Q je kan Victron VRM niet vergelijken met hoe snel het werkelijk gebeurd. Zet voor de grap maar eens de MQTT export aan (via node-red optie bijvoorbeeld) MQTT explorer refreshed bijna te langzaam om het goed te tonen maar invertor output wisselt minimaal wel elke seconde zo ook voor de import/export op de fases.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 08:35
cyclone schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:22:
[...]

Kort antwoord Ja.
Ik heb dit zo draaien namenlijk.

3x Multiplus II 5000 en 1 x SE 12,5K en 1x SE 5K.

Belangrijkste waar je eerst naar moet gaan kijken of je voldoende opslag hebt t.o.v. van je PV vermogen. (optelsom van vermogens van jouw 2 SE omvormers in mijn geval is dat dus 17,5 kW) Hiervoor gebruik je de 1.0 regel van Victron

De rekensom die hieruit voortvloeit is in mijn geval (17,5/1,5)x4,8=56kWh
Dit houdt in als ik mijn PV op de AC out wil aansluiten dan moet ik minimaal 56kWh aan accu capaciteit beschikbaar hebben.
Details waarom vindt je in de bovenstaande link.

Om je SE omvormers aan de AC out kant te kunnen zetten moet je dus voldoen aan de 1.0 regel en moet je ze goed instellen zodat jouw Cerbo ze netjes terug kan regelen.
Hoe je dat goed moet doen lees je hier

Als je dit goed inregelt kun jij in je Cerbo gewoon Feedin-Limit aanzetten die voorkomt dat jij terug gaat leveren aan het Grid.

[Afbeelding]
Tevens lees ik dat je dit ook kunt aanvinken in de ESS Assistent door
"Feed-in excess solar" op "No" te zetten. Dit heb ik zelf niet in gebruik ik hem getest met de limit system feed-in setting te gebruiken op de Cerbo.
Dit werkte prima nadat de accu vol was regelde de cerbo beide SE omvormers terug naar het op dat moment gebruikte eigen vermogen.

Deze regeling is niet supersnel dus verwacht geen wonderen, maar in combinatie met je accu's kun je dan wel zo goed als naar zero export toe.

Dit werkt dus in mijn geval waarbij ik alles achter de Multiplussen heb zitten, enige wat op de AC in zit is het grid.
dit heb ik zo ingeregeld, maar waar in de cerbo zet je dit aan
Als je dit goed inregelt kun jij in je Cerbo gewoon Feedin-Limit aanzetten die voorkomt dat jij terug gaat leveren aan het Grid.
en heeft u het droog contact ook ingesteld op de solaredge, of heeft u alleen de frequentie ingesteld, of allebei

ik heb tot nog toe alleen de frequentie ingesteld

als ik de feedin-limit instel op 0 dan regelt victron netjes de solaredge omvormers terug tot eigen gebruik

maar als DESS besluit om terug te leveren dan werkt het niet, want dan wordt er ook niets teruggeleverd, en dat wil ik nu juist wel, kan dit met de cerbo

ik heb geen verstand van Node Red, nog van Home assistent, daar ben ik te oud voor om me daar nog eens in te verdiepen

[ Voor 10% gewijzigd door Boerm op 20-04-2026 12:15 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Japieh schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:41:
Misschien dat iemand dit probleem hier toevallig direct weet?

Ik heb sinds kort dat als de accu’s helemaal vol zijn de Victron MP2 5000 3 fasen, zomaar opnieuw opstarten ik heb dan dus even geen stroom meer in huis, het is altijd maar heel kort is direct weer aan. En dan is het ook weer goed. Ik kan nergens foutmeldingen / storingen vinden in de logs, vorig jaar zomer en lente nergens last van gehad, maar ik denk dat het is gekomen sinds ik ook een MPPT met zonnepanelen heb geïnstalleerd.

Deze MPPt 450/100 is geplaatst net voor de winter, maar toen was dit probleem er natuurlijk niet want de accu’s kwamen niet vol door handelen en / of zon, maar sinds 2 maanden is dit wel zo en zo nu en dan vliegt alles er eenmalig uit en volgens mij inderdaad altijd als de accu’s 100% zijn.

Wat kan ik hier tegen doen? Ik draai DESS en had al zonnepanelen van solaredge toen ik dat instelde. Of moet ik die MPPT ook nog ergens toevoegen aan DESS?

Alvast bedankt.
Dit klinkt mij alsof je accu’s een overvoltage disconnect doen. Welke accu’s met welk BMS heb je? En heb je de BMS’en wel geconfigureerd toen je alles in gebruik nam?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Boerm schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:13:
[...]

dit heb ik zo ingeregeld, maar waar in de cerbo zet je dit aan
Wat is nu je vraag wat bedoel je met dit ?
en heeft u het droog contact ook ingesteld op de solaredge, of heeft u alleen de frequentie ingesteld, of allebei

Ik heb geen droog contacten in gesteld, communicatie verloopt via modbus over TCP dus die moet je wel instellen en de PV omvormers toevoegen in de Cerbo.
Meer dan dat is niet nodig
als ik de feedin-limit instel op 0 dan regelt victron netjes de solaredge omvormers terug tot eigen gebruik

maar als DESS besluit om terug te leveren dan werkt het niet, want dan wordt er ook niets teruggeleverd, en dat wil ik nu juist wel, kan dit met de cerbo

ik heb geen verstand van Node Red, nog van Home assistent, daar ben ik te oud voor om me daar nog eens in te verdiepen
Lees nu net nog een keer je post en snap nu pas je vraag goed.
Je wilt niet terugleveren wanneer de prijs negatief is, en daarop je PV laten terugregelen. Dat werkt als ik je goed begrijp.
Maarja als je de Cerbo verteld dat je 0 grid feed-in wilt doen zul je idd nooit terug kunnen leveren bij deze instelling.
Als je dan bij een hoge prijs toch wilt gaan terugleveren kan dat dus nu niet.

Dit is een kwestie van je DESS goed inregelen. Gezien de vele verhalen van "gek gedrag" van DESS is precies de reden waarom ik enkel ESS gebruik en geen DESS.
Daar kan ik je niet bij helpen, mijn ESS setup gebaseerd op 0 grid feed-in is juist zo ingericht om zo min mogelijk terug te leveren om de terugleverboete te voorkomen.
Ik wil dus nooit terug leveren gezien me dat sowieso geld kost (ik heb ook nog geen dynamisch contract en dat is een bewuste keuze).

Als je niet aan NodeRed of HomeAssistent wilt ben je overgeleverd aan de grillen van DESS van Victron. En tja zoals gezegd lees ik dat dit goed inregelen een complexe taak is.

[ Voor 30% gewijzigd door cyclone op 21-04-2026 15:14 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-04 16:11
Boerm schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:13:
[...]

Uit nieuwsgierigheid...
Je zit dan op off-grid mode want de frequency regeling (50-53Hz) werkt alleen in deze mode. Dus de PV vermogen kan alleen op deze manier gewijzigd worden. Wel is het afhankelijk van de accu SoC.

Deed je ook een vermogen aansturing via een modbus ipv deze frequency regeling?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:02
Enige keren per maand zie ik geen details meer het VRM portal. De remote Console werkt dan zonder problemen. Verbindingsfout #153. Een reboot van de Cerbo helpt dan. Iemand enig idee hoe dit structureel te verhelpen? Automatische herstart na x uur is een work-around maar geen structurele oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCo-Sb457YkYG-iWRTmFhMVMs1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUmBufvCqPK5RxD6Q5Dk4kXv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Plead op 21-04-2026 19:38 ]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Plead schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:16:
Enige keren per maand zie ik geen details meer het VRM portal. De remote Console werkt dan zonder problemen. Verbindingsfout #153. Een reboot van de Cerbo helpt dan. Iemand enig idee hoe dit structureel te verhelpen? Automatische herstart na x uur is een work-around maar geen structurele oplossing.

[Afbeelding]
Dit is een DNS (dus netwerk gerelateerd) probleem. Reboot wist je DNS cache, dus lost het even op. Maar oorzaak is in niet je Cerbo. Check je DNS server instellingen.

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 10:20
DavidZH schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:59:
[...]

Dit klinkt mij alsof je accu’s een overvoltage disconnect doen. Welke accu’s met welk BMS heb je? En heb je de BMS’en wel geconfigureerd toen je alles in gebruik nam?
Bedankt voor je antwoord, ik heb inmiddels in de BMS gekeken en er was blijkbaar een instelling m.b.t. de communicatie met de Victron, weer op default gegaan op de een of andere manier, ik kreeg ook al gekke namen terug van de accu’s in de Cerbo, nu is het weer een normale naam, en kan ik ook gewoon de accu’s weer een in de Cerbo. Het lijkt nu dus ook weer goed te zijn. Wel vreemd dat die instelling zomaar wijzigd.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Hoi hoi,

Momenteel bezig met ESS in te stellen, lijkt allemaal voor zich te spreken.
Alleen welke waarde vul ik in bij batterij capaciteit? Ik heb 48 (3x16) cellen van 314Ah. Vul ik dan 314 in voor de juiste C-waarde? En dus niet de totale capaciteit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2g5tt4KlDjp9U0MpR2z1nlN3Zc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r5A7qTHilC16ys4R67vFOCO7.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 21-04-2026 22:14 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 17kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Japie.G
  • Laatst online: 06:55

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:07:
Hoi hoi,

Momenteel bezig met ESS in te stellen, lijkt allemaal voor zich te spreken.
Alleen welke waarde vul ik in bij batterij capaciteit? Ik heb 48 (3x16) cellen van 314Ah. Vul ik dan 314 in voor de juiste C-waarde? En dus niet de totale capaciteit?

[Afbeelding]
3x314=942 ;)

edit: met de c waarde heeft dit weinig te maken overigens

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 21-04-2026 22:42 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Noord27
  • Nu online
@Japie.G Waarom 3x314? Hmm.. ja dat geeft het JK BMS inderdaad ook aan als ze gelinkt zijn met elkaar. Logisch.. 8)7

Thanks!!

[ Voor 72% gewijzigd door Noord27 op 21-04-2026 22:54 ]

Enexis Netbeheer Engineer | 8kW Daikin | 11,2kWp SE | 17kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dat is je batterijcapaciteit. Het aantal cellen per string verhoogt de spanning, niet de capaciteit. Als je 3 parallelle strings hebt van elk 16 cellen van 314 Ah, dan is de totale capaciteit 3 × 314 Ah = 942 Ah.

• Noord27
  • Nu online
ESS staat inmiddels op alle MP's. Middels hoofdschakelaar gaat het omschakelen van AC input naar DC input ook prima. Blijf me de pleuris schrikken als het AC-net weer spanning geeft. Stevige relais in de MP's.. 😉

Volgende stap is om ook het juiste accu percentage in de Victron (software) te krijgen. De 3x JK BMS'en zijn gelinkt en hebben 68% spanning (942Ah), Victron geeft 99% aan (942Ah in ESS ingesteld). Ergens zien ze elkaar niet, of staat er een setting niet goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2026 00:11 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:24:
ESS staat inmiddels op allle MP's. Middels hoofdschakelaar gaat het omschakelen van AC input naar DC input ok prima. Blijf me de pleuris schrikken als het AC-net weer spanning geeft. Lijkt wel vuurwerk. ;)

Volgende stap is om ook de juiste accu percentage in de Victron (software) te krijgen. De 3x JK BMS'en zijn gelinkt en hebben 68% spanning, Victron geeft 99% aan. Ergens zien ze elkaar niet, of staat er een setting niet goed.
Op cerbo scherm of remote console:
Battery monitor op de jk bms zetten en niet op multiplus. (Instellingen, systeemconfiguratie, accu’s)

Wel eerst bii instellingen / connectiviteit de communicatie goed zetten zodat de jk met victron praat.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:32
Hoi allemaal,

Na wat eerdere posts in het Victron ontwerp-topic, leek het me leuk om hier in het aansturing-topic eindelijk het resultaat in de praktijk te delen. Na maanden van inlezen, voorbereiden en klussen, draait de set sinds vorige week!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN1uv6sAbfeQjWhaWCbQZAUQyZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcwXtr9Ga4iEL8sRbgChCT3X.jpg?f=fotoalbum_large

Specs in het kort:

3x Victron MultiPlus-II 48/6500 (3-fase setup)
2x Docan Power Panda 48kWh (totaal dus ~96kWh!) met KS48300 BMS
Cerbo GX met GX Touch
Volledige Lynx distributie (Power In, Smart BMS, Distributor)

De bekende puntjes op de i:
Het is natuurlijk nog niet 100% af. De kappen moeten nog netjes op de kabelgoten. Ook moeten er nog 2 aardpennen de grond in voor het eilandbedrijf. Verder moet ik de actieve koeling (160mm ventilator) nog afmonteren op een aparte schakelaar in de groepenkast, samen met de temperatuursensoren en het relais.

Mijn use-case en aansturing:
Ik zit nog tot oktober 2027 in een vast contract zónder terugleverkosten. Dat betekent volop salderen. De batterij inzetten voor de dagelijkse cyclus is nu dus puur zonde van het verlies (AC/DC en DC/AC).

Toch staat hij niet stil, ik gebruik het systeem nu puur voor Peak Shaving. Met een EV, warmtepomp en een huis vol kinderen gingen we nog wel eens over de grens van de hoofdzekeringen heen. De Victron vangt die pieken nu perfect op via PowerAssist, dit werkt echt briljant.

Mijn vraag over batterijbehoud (LFP):
Omdat het systeem voornamelijk in stand-by staat te wachten op een piek, ben ik op zoek naar de 'best practice' voor levensduur.
Ik heb de Minimum SoC limiet nu ingesteld op 70%. De batterij staat dus in rust op 70%. Om SoC-drift te voorkomen en de passieve balancers de ruimte te geven, laad ik het pakket 1x per maand op naar 100% (met een rustige laadstroom van 3kW naar 55.2V).
Klopt mijn aanname (en de info die ik her en der heb verzameld) dat dit voor mijn situatie de allerbeste methode is om de cellen gezond te houden?

Tot slot... de welbekende uitbreidingsdrang:
Ik overweeg om heel binnenkort toch nog 8x 470Wp panelen aan het systeem toe te voegen via een Victron MPPT. Ik heb al 54 panelen op 2 AC-omvormers liggen, maar een DC-gekoppelde MPPT is natuurlijk goud waard voor de 'black-start' bij eilandbedrijf. Daarnaast dekt het (in ieder geval dit jaar) direct het nullast/stand-by verbruik van de Victrons af. Voor nog geen € 1000,- ben ik klaar en aangezien we jaarlijks nog zo'n 1500kWh tekort komen op de eindafrekening, verdien ik dat er waarschijnlijk dit jaar al uit. Twijfel, twijfel...

Ik hoor graag wat jullie van de setup en met name mijn 70% SoC strategie vinden!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@DmC1982 Nette setup hoor, wat een bak energie!

m.b.t de cellen en 70%, lifepo4 cellen hebben een relatief vlakke curve in het midden. voor een BMS is het fijn om af en toe eens de lage range aan te tikken en (vooral) de hoge. Zelf gebruik ik batteryLife functie van victron, die zorgt ervoor dat elke 14 dagen de batterij een keer de 100% aantikt. Ik ben niet bekend met jouw BMS, maar op youtube zijn er kanalen zoals Off grid garage zijn super om kennis op te doen over BMS instellingen. Zelf heb ik de voltages iets conservatiever dan de specsheet gezet, met een snelle berekening mis ik daardoor 0.7KwH capaciteit, tegen een veel langere levensduur. Met zo'n megapack als wat jij hebt staatn misschien ook interessant.

Veel plezier met je nieuwe spul!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:17:
Ook moeten er nog 2 aardpennen de grond in voor het eilandbedrijf.
Waar heb je deze voor nodig?
Ik heb de Minimum SoC limiet nu ingesteld op 70%. De batterij staat dus in rust op 70%. Om SoC-drift te voorkomen en de passieve balancers de ruimte te geven, laad ik het pakket 1x per maand op naar 100% (met een rustige laadstroom van 3kW naar 55.2V).
Hoe heb je dat ingesteld? Node-red op je Cerbo?

En die 55.2V is 3.45V per cell, komt dat overeen met de balancing threshold van je BMS? Met passive balancing moet je volgens mij een langere tijd op dit voltage blijven, maar ik weet niet waar dat met de combinatie van een Smart BMS en het ingebouwde BMS aangestuurd wordt?

• DmC1982
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:12:
[...]

Waar heb je deze voor nodig?

[...]

Hoe heb je dat ingesteld? Node-red op je Cerbo?

En die 55.2V is 3.45V per cell, komt dat overeen met de balancing threshold van je BMS? Met passive balancing moet je volgens mij een langere tijd op dit voltage blijven, maar ik weet niet waar dat met de combinatie van een Smart BMS en het ingebouwde BMS aangestuurd wordt?
De aardpennen voor eilandbedrijf:
Dat klopt inderdaad. Zodra het grid wegvalt en de MultiPlussen het back-up net (AC-OUT) in de lucht houden, schakelt het interne aardrelais van de Victrons N en PE aan elkaar. Om te garanderen dat mijn aardlekschakelaars (waaronder de 300mA selectief naar de woning en de 30mA in de eindgroepen) correct en snel blijven aanspreken bij een aardfout tijdens een black-out, moet ik een lokaal, betrouwbaar aardpunt hebben. Omdat het een flinke 3-fase installatie is, sla ik twee pennen van 6 meter om zeker te weten dat de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is. Beter safe than sorry! Gekocht in Belgie voor een prikkie.

De planning (Node-RED of handmatig):
Voor nu is de planning nog even de "menselijke" Node-RED ;). Ik pas de SoC limiet voorlopig één keer per maand (op een zonnige zaterdag) handmatig aan via DVCC/ESS. Omdat ik net begin met het systeem, wil ik het gedrag van de cellen tijdens die top-balance even zelf monitoren. Zodra ik het volste vertrouwen heb, is het inderdaad de bedoeling om dit via Node-RED op de Cerbo te automatiseren.

De 55.2V en de BMS-aansturing:
Exact, 55.2V is 3.45V per cel. De actieve cel-balancering wordt niet door de Lynx gedaan, maar door de ingebouwde KS48300 BMS in de Docan kisten. De KS48300 begint standaard met passief balanceren vanaf 3.40V.
Door de limiet in de Victron (via DVCC) af te knijpen op 3kW als ik hem naar de 100% stuur, en de absorption-tijd op zo'n 2 uur te houden, krijgen de passieve balancers in de Docan ruim de tijd om dat restje op 3.45V mooi strak te trekken zonder dat één cel uitschiet in OVP. De Lynx Smart BMS hangt er in deze opstelling eigenlijk puur tussen als pre-charge en als absolute noodstop/macro-beveiliging.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:12:
[...]

De aardpennen voor eilandbedrijf:
Heb je TN-stelsel dan? Bij TT hoef je dit toch niet te doen? (vraag dit ook even ter bevestiging van mn eigen kennis :) )

• NTS
  • Niet online
Voor de aardlek in eiland bedrijf hoef je dit überhaupt niet te doen, die werkt doordat de PE-N verbinding lokaal gemaakt wordt. Geen aardpen nodig.

In een TT stelsel heb je van de netbeheerder geen aarde en wordt het sterpunt van hun transformator met de grond aarde verbonden. Dan heb jij een aardpen nodig om je PE op aan te sluiten, die stroom loopt dan via de grond terug naar de stroombron.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik drukte net op F5 in VRM en zag opeens wat nieuwe dingen in de UI. Er is net een nieuwe release gedaan zo te zien.

VRM release notes: DESS Adjustable consumption, Split consumption categories, Multisite AI

Mij viel dit gelijk op, de (lang)verwachte EV-lader consumption split met gewoon consumption (ik heb een Victron EVCS). HOERA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Md9aRkW4P_0NSGu8rZbMfkVOIc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sLTwuxufyIjGS6sw2QE3lKgs.png?f=fotoalbum_medium

en
Improve Dynamic ESS by adjusting the consumption forecast
😍😍😍

game-changer!

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 22-04-2026 13:19 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• NTS
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:12:
[...]
De 55.2V en de BMS-aansturing:
Exact, 55.2V is 3.45V per cel. De actieve cel-balancering wordt niet door de Lynx gedaan, maar door de ingebouwde KS48300 BMS in de Docan kisten. De KS48300 begint standaard met passief balanceren vanaf 3.40V.
Door de limiet in de Victron (via DVCC) af te knijpen op 3kW als ik hem naar de 100% stuur, en de absorption-tijd op zo'n 2 uur te houden, krijgen de passieve balancers in de Docan ruim de tijd om dat restje op 3.45V mooi strak te trekken zonder dat één cel uitschiet in OVP.
Duidelijk. Ben benieuwd hoe dat gaat, dit is voor andere batterijen met passive balancers ook relevant. Ik dacht dat de absorption tijd van de multiplus niets doet als je een BMS met CAN verbinding hebt. Omdat het BMS dan het gehele laad proces stuurt.

• DmC1982
Ik probeer dit hele project (misschien soms een beetje té overijverig 😅) strikt volgens de NEN1010 regels op te bouwen. Vandaar mijn keuze voor die pennen, maar verbeter me vooral als ik de norm hier verkeerd interpreteer!
Mijn gedachte was: bij mijn TN-aansluiting krijg ik de veiligheidsaarde (PE) aangeleverd via de kabel van de netbeheerder. Als de stroom in de wijk uitvalt doordat er bijvoorbeeld een graafmachine door die hoofdkabel gaat, verlies ik mogelijk niet alleen de stroom, maar óók mijn aarding.
@NTS: Wat je zegt over het intern maken van de PE-N verbinding in de Victron (ground relay) klopt volgens mij helemaal; dat zorgt ervoor dat er een foutstroom kan lopen en de aardlek tript. Maar... als ik door die kapotte kabel in de straat mijn referentie met buiten kwijt ben, zweeft mijn hele installatie ten opzichte van de fysieke aarde.
Voor zover ik uit de NEN1010 begreep, ben je bij autonoom eilandbedrijf juist daarom verplicht om een eigen, onafhankelijke aardelektrode te hebben, omdat je simpelweg niet meer op de aarding van de netbeheerder mag/kan vertrouwen.
Sla ik hier de plank mis en interpreteer ik de NEN1010 regels gewoon te streng of te theoretisch? Ik leer heel graag van jullie als ik hier een denkfout maak of onnodig moeilijk (en duur) aan het doen ben!

• Noord27
  • Nu online
@DmC1982 Het beleid is al heel lang bij netbeerders dat bij kleine afnemers de afnemer zelf verantwoordelijk is voor de aarde. Of je moet een eigen richting (verbruiker met maar 1 afnemer) op de hoofdkabel zitten.

In het verleden zijn er teveel fouten bij klanten via de aarde geweest wat door heeft gewerkt bij storingen bij andere klanten. Vandaar deze keuze.

• DmC1982
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:28:
@DmC1982 Het beleid is al heel lang bij netbeerders dat bij kleine afnemers de afnemer zelf verantwoordelijk is voor de aarde. Of je moet een eigen richting (verbruiker met maar 1 afnemer) op de hoofdkabel zitten.

In het verleden zijn er teveel fouten bij klanten via de aarde geweest wat door heeft gewerkt bij storingen bij andere klanten. Vandaar deze keuze.
Ah duidelijk, dank je. Als ik dit zo lees, is het dus best een risico om bij stroomuitval op de aarde van de netbeheerder te blijven vertrouwen.
Dan doe ik het toch goed door zelf 2 aardpennen (6 meter) de grond in te slaan voor eilandbedrijf? Of zie ik dat verkeerd en is het toch overbodig?

• NTS
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:10:
Ik probeer dit hele project (misschien soms een beetje té overijverig 😅) strikt volgens de NEN1010 regels op te bouwen.
d:)b
Mijn gedachte was: bij mijn TN-aansluiting krijg ik de veiligheidsaarde (PE) aangeleverd via de kabel van de netbeheerder. Als de stroom in de wijk uitvalt doordat er bijvoorbeeld een graafmachine door die hoofdkabel gaat, verlies ik mogelijk niet alleen de stroom, maar óók mijn aarding.
@NTS: Wat je zegt over het intern maken van de PE-N verbinding in de Victron (ground relay) klopt volgens mij helemaal; dat zorgt ervoor dat er een foutstroom kan lopen en de aardlek tript. Maar... als ik door die kapotte kabel in de straat mijn referentie met buiten kwijt ben, zweeft mijn hele installatie ten opzichte van de fysieke aarde.
Ja, klopt.
Voor zover ik uit de NEN1010 begreep, ben je bij autonoom eilandbedrijf juist daarom verplicht om een eigen, onafhankelijke aardelektrode te hebben, omdat je simpelweg niet meer op de aarding van de netbeheerder mag/kan vertrouwen.
Ik denk het ook, maar zou je niet zo kunnen vertellen waar in de norm dat staat. Je hebt bijvoorbeeld 551.4.3.2 waarin staat dat de automatische uitschakeling van de voeding (lees: aardlekschakelaar) niet afhankelijk mag zijn van het aanwezig zijn van de aarde van het openbare net. Maar dat is door de opzet met ingebouwde PE-N van Victron geregeld.

Heb je als net aansluiting een TN stelsel zonder lokale aarde? Ook niet bijvoorbeeld via de fundering?

• NTS
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:55:
[...]
Ah duidelijk, dank je. Als ik dit zo lees, is het dus best een risico om bij stroomuitval op de aarde van de netbeheerder te blijven vertrouwen.
Volgens mij bedoelt @Noord27 dat je een grote kans hebt dat je sowieso al een eigen aarding hebt.

• DmC1982
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:03:
[...]

Volgens mij bedoelt @Noord27 dat je een grote kans hebt dat je sowieso al een eigen aarding hebt.
Ik ben net even de meterkast ingedoken en ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Het huis is 10 jaar oud en ik zie daar inderdaad een massieve, zilverkleurige draad naar een aardblokje (de HAR) lopen, die direct de vloer in duikt. Ik mag er dus inderdaad vanuit gaan dat dit al mijn eigen veiligheidsaarde is.

Oeps... en bedankt voor de wake-up call! 😅 Nu zit ik hier dus met 12 meter aan 18mm koperen aardpennen in de maag. Zo blijf ik elke dag weer bijleren.

Maar nu ik ze toch heb liggen, gelijk een vervolgvraag: de garage met de zware Victron-installatie (die 3x MultiPlus) staat zo'n 25 meter verderop. Heeft het voor de aardverspreidingsweerstand in eilandbedrijf nog nut (of is het stiekem toch veiliger) om lokaal bij de installatie in de garage alsnog een pen de grond in te jagen? Of voegt dat niks toe en kan ik die koperen buizen beter direct op Marktplaats zetten?

• NTS
  • Niet online
De aardverspreidingsweerstand is relevant bij een TT stelsel, omdat je foutstroom via dat pad moet lopen. Jij hebt met de omvormers een soort eigen TN-S stelsel, dus dan is de aarding alleen maar om zweven te voorkomen. Ik heb de boeken niet bij de hand, maar zou op gevoel zeggen dat een lagere weerstand weinig uit maakt. Ook via een wat hogere weerstand trek je de PE/N naar ~0V.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
gertvdijk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 13:18:
Ik drukte net op F5 in VRM en zag opeens wat nieuwe dingen in de UI. Er is net een nieuwe release gedaan zo te zien.

VRM release notes: DESS Adjustable consumption, Split consumption categories, Multisite AI

Mij viel dit gelijk op, de (lang)verwachte EV-lader consumption split met gewoon consumption (ik heb een Victron EVCS). HOERA

[Afbeelding]

en

[...]

😍😍😍

game-changer!
Nice! Ook specifieke voorspelling voor verwarming, toch maar eens wat CT klemmen om m'n Warmtepompgroepen gaan plaatsen..

• DmC1982
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:19:
De aardverspreidingsweerstand is relevant bij een TT stelsel, omdat je foutstroom via dat pad moet lopen. Jij hebt met de omvormers een soort eigen TN-S stelsel, dus dan is de aarding alleen maar om zweven te voorkomen. Ik heb de boeken niet bij de hand, maar zou op gevoel zeggen dat een lagere weerstand weinig uit maakt. Ook via een wat hogere weerstand trek je de PE/N naar ~0V.
Dank je wel! Scheelt wel tijd en gedoe.
Dan heb ik iets om op marktplaats te zetten :)

• Noord27
  • Nu online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dan doe ik het toch goed door zelf 2 aardpennen (6 meter) de grond in te slaan voor eilandbedrijf? Of zie ik dat verkeerd en is het toch overbodig?
Nee, de netbeheerder levert in principe geen aarde bij kleinverbruikers. Of er moeten afwijkende afspraken hierover in het verleden zijn gemaakt.

• NTS
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:57:
[...]
Nee, de netbeheerder levert in principe geen aarde bij kleinverbruikers. Of er moeten afwijkende afspraken hierover in het verleden zijn gemaakt.
Wel als een TN-C-S opzet toch? Met PE en N aan elkaar in de HAK?

• Noord27
  • Nu online
Japie.G schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:30:
[...]

Op cerbo scherm of remote console:
Battery monitor op de jk bms zetten en niet op multiplus. (Instellingen, systeemconfiguratie, accu’s)

Wel eerst bii instellingen / connectiviteit de communicatie goed zetten zodat de jk met victron praat.
Inderdaad zie ik (nog) geen JK BMS te voorschijn komen. Zit nu met een type B kabel op de accu aansluiting RS485-1CAN naar de MP met GX op (1 van de 2) poort VE.Can. Is dit juist aangesloten, of staat er een instelling op de JK niet goed..? Type A-kabel benodigd..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4ejRKJaJJeTvUhjqTtQyfi3Gmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h6y8UrbGWvcbtleZuKFd8WQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhZF0Nu4CgiZZykdpkx4jz2_Nu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7rnBvmNwxXUA1ajMHp0ts9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYUanbqK9Fbt-PV8XpL2gFOTphI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edA11pUGMvGJw3G85X2tFl7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uqaqm84uQUy4-iGj_YVyApl1E68=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uIpqFMV6nEV7TcU9hdVrgy0F.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2026 18:38 ]

• NTS
  • Niet online
Type B zou moeten werken. Heeft je BMS een protocol instelling?

• Plead
Ik heb mijn Victron topology op NOM staan. Met deze zonnige dagen is de accu al snel vol en ga je terug leveren aan het net. Geen probleem. Wat ik zie is dat de Victron set kortstondig meer teruglevert dan er aan zonneopbrengst is. De panelen kunnen maximaal 5 kW opwekken. Ik zie dat er korststondig wel 15kW teruggeleverd wordt. Ik heb een JK-BMS en heb het vermoeden dat het aan de instellingen van de de BMS ligt. En wel tijdens of na de absorption fase. De tussentijden (~20 minuten) komen overeen met de ingestelde RCV-time van de JK-BMS. Heeft iemand een idee of dit normaal is, en wat je er aan kunt doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBKeOprG5o7kqLeJMun-AAWhf7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gVSnFkZo4BoPfqDpWGNsNfm6.jpg?f=user_large

• Noord27
  • Nu online
@NTS Op de eerste foto staat dat (alle 3) de boxen ingesteld staan op can protocol type 4: Victron.

• NTS
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:50:
@NTS Op de eerste foto staat dat (alle 3) de boxen ingesteld staan op can protocol type 4: Victron.
Sorry zat te slapen. CAN snelheid ook correct? Moet volgens mij 500 kbit/s zijn in de instellingen van de GX

• Noord27
  • Nu online
@NTS Dan moet ik daar wellicht eens in gaan duiken waar dat zit..

• NTS
  • Niet online
Oh en volgens mij mis je een terminator in je andere VE.Can poort van de GX?

• Plead
Noord27 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:25:
[...]

Inderdaad zie ik (nog) geen JK BMS te voorschijn komen. Zit nu met een type B kabel op de accu aansluiting RS485-1CAN naar de MP met GX op (1 van de 2) poort VE.Can. Is dit juist aangesloten, of staat er een instelling op de JK niet goed..? Type A-kabel benodigd..?
Bij mijn JK-BMS staat hij zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMXXCVxQPe1nElNoA95sbRtvsmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QizP8mBWQcmw5lBdl49Cm7i6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv6MLTmNeWy29U-NUvL6jrGEGM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzxuxBX2iZdqzUZTprn86hh6.jpg?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online
Jouw laatste screenshot is de 500 kbit die ik bedoelde

• Noord27
  • Nu online
@Plead @NTS Bingo! Dat was het! Verzet naar 500kbit/s en perctage in VRM/display van de GX klopt nu direct met de JK BMS.

Toppers! Heerlijk dit forum. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on-7c12i987xqrk4MCaEOh0H5K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kk0yTivzY0Nl5HKya7W5mdw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3DX44sYZ9RAhW0vz6XHrprLivY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5pgzKYTCoDIMEUPHFomX6Sv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2026 19:16 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:30

Ersus

Zuid-Limburg

Plead schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:48:
Ik heb mijn Victron topology op NOM staan. Met deze zonnige dagen is de accu al snel vol en ga je terug leveren aan het net. Geen probleem. Wat ik zie is dat de Victron set kortstondig meer teruglevert dan er aan zonneopbrengst is. De panelen kunnen maximaal 5 kW opwekken. Ik zie dat er korststondig wel 15kW teruggeleverd wordt. Ik heb een JK-BMS en heb het vermoeden dat het aan de instellingen van de de BMS ligt. En wel tijdens of na de absorption fase. De tussentijden (~20 minuten) komen overeen met de ingestelde RCV-time van de JK-BMS. Heeft iemand een idee of dit normaal is, en wat je er aan kunt doen?
[Afbeelding]
Staan je Multis dan in absorptie state?

Mij is sinds kort opgevallen dat zodra de batterij bijna vol is de absorptie state bereikt en de fases niet meer gebalanceerd zijn.

Bijvoorbeeld op een fase wordt teruggeleverd en op de twee andere wordt de batterij geladen terwijl er voldoende pv beschikbaar is.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• DmC1982
Toch nog even over die aarding... Ik snap inmiddels volledig dat het theoretisch niet noodzakelijk is omdat de garage via de 10\text{mm}^2 netjes aan de funderingsaarde van het huis hangt. Maar de spullen liggen hier nu toch te glimmen, dus de hamvraag: kan het kwaad als ik alsnog één zo'n 6-meter pen lokaal bij de installatie de grond in jaag en aan de aardrail in de garage knoop?
Ik vind het stiekem best zonde van het materiaal dat ik nu al in huis heb. Als het geen kwaad kan (of misschien zelfs marginaal helpt bij bliksem/overspanning of het verlagen van de totale weerstand), ram ik hem er dit weekend alsnog gewoon in. Wat zouden jullie doen?
En dan over de uitbreiding... de kogel is door de kerk!
We hebben besloten om de DC-gekoppelde panelen toch direct toe te voegen (ideaal voor de eiland-opstart en om het Victron-sluipverbruik mooi op te vangen). Ik heb de volgende set besteld:
• 8x zonnepanelen (470Wp)
• Victron SmartSolar MPPT 250/100-MC4 VE.CAN (12/24/48V-100A)
Het idee van de 100A versie is dat we in de toekomst eventueel nog 4 extra panelen kunnen bijplaatsen op deze zelfde string/MPPT. Heb ik hiermee een solide en goed gedimensioneerde keuze gemaakt? (Ik neem aan dat ik de panelen in twee strings van 4 moet doen (4S2P) om netjes onder die 250V grens van de MPPT te blijven?). Ik hoor graag of ik hier goed aan heb gedaan!

• Noord27
  • Nu online
@DmC1982 Hoe ga je meten of die 6 meter pen voldoet aan voldoende aarding? Diepste 'pen' die ik ooit tegen ben gekomen moest 37 meter(!!) de grond in om aan de juiste waarde te voldoen. Zo maar ergens vanuit gaan zonder correcte meting is de basis voor fouten.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 22-04-2026 21:03 ]

• NTS
  • Niet online
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:28:
kan het kwaad als ik alsnog één zo'n 6-meter pen lokaal bij de installatie de grond in jaag en aan de aardrail in de garage knoop?
Durf ik niet 100% te zeggen, maar waarom zou je? Hoop werk.
En dan over de uitbreiding... de kogel is door de kerk!
We hebben besloten om de DC-gekoppelde panelen toch direct toe te voegen (ideaal voor de eiland-opstart en om het Victron-sluipverbruik mooi op te vangen). Ik heb de volgende set besteld:
• 8x zonnepanelen (470Wp)
• Victron SmartSolar MPPT 250/100-MC4 VE.CAN (12/24/48V-100A)
Het idee van de 100A versie is dat we in de toekomst eventueel nog 4 extra panelen kunnen bijplaatsen op deze zelfde string/MPPT. Heb ik hiermee een solide en goed gedimensioneerde keuze gemaakt? (Ik neem aan dat ik de panelen in twee strings van 4 moet doen (4S2P) om netjes onder die 250V grens van de MPPT te blijven?). Ik hoor graag of ik hier goed aan heb gedaan!
Ik wil ook nog zoiets doen de komende maanden maar moet even schuiven op het dak want mijn bestaande panelen liggen net niet handig om er een rij bij te leggen.

Die Victron MPPTs zijn zoals ik het begrijp wat ingewikkeld, want je moet onder de maximale spanning blijven (inclusief temperatuur compensatie) en je wilt ook boven de batterij spanning +5 komen om te kunnen starten. Wat staat er in de datasheet van jouw panelen bij de open circuit spanning en temperatuur factoren?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:49
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:17:
Hoi allemaal,

Na wat eerdere posts in het Victron ontwerp-topic, leek het me leuk om hier in het aansturing-topic eindelijk het resultaat in de praktijk te delen. Na maanden van inlezen, voorbereiden en klussen, draait de set sinds vorige week!

[Afbeelding]

Specs in het kort:

3x Victron MultiPlus-II 48/6500 (3-fase setup)
2x Docan Power Panda 48kWh (totaal dus ~96kWh!) met KS48300 BMS
Cerbo GX met GX Touch
Volledige Lynx distributie (Power In, Smart BMS, Distributor)

De bekende puntjes op de i:
Het is natuurlijk nog niet 100% af. De kappen moeten nog netjes op de kabelgoten. Ook moeten er nog 2 aardpennen de grond in voor het eilandbedrijf. Verder moet ik de actieve koeling (160mm ventilator) nog afmonteren op een aparte schakelaar in de groepenkast, samen met de temperatuursensoren en het relais.
En vor alle puntjes op de i ook nog de afdekkapjes aan de zijkant van de goten :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• DmC1982
NTS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:37:
[...]

Durf ik niet 100% te zeggen, maar waarom zou je? Hoop werk.

[...]

Ik wil ook nog zoiets doen de komende maanden maar moet even schuiven op het dak want mijn bestaande panelen liggen net niet handig om er een rij bij te leggen.

Die Victron MPPTs zijn zoals ik het begrijp wat ingewikkeld, want je moet onder de maximale spanning blijven (inclusief temperatuur compensatie) en je wilt ook boven de batterij spanning +5 komen om te kunnen starten. Wat staat er in de datasheet van jouw panelen bij de open circuit spanning en temperatuur factoren?
Dank voor je reactie.
Ik ben van plan om in totaal 8 stuks AIKO Neostar 470Wp panelen te halen voor op de 250/100 MPPT. Het idee is een 4S2P opstelling.
De specs uit de datasheet:
• Voc: 41.12V
• Temp. coëfficiënt (Voc): -0.22%/°C
• Isc: 14.32A
Als ik het goed doorreken kom ik in een koude winter (-10°C) met 4 panelen in serie uit op maximaal ~177V, dus ver uit de gevarenzone van de 250V limiet. In de zomerhitte zakt de Vmp naar ~125V, wat nog ruim boven de ~60V startspanning van de MPPT ligt. Qua stroom blijf ik met 2 strings parallel op ~28.6A, wat netjes onder de max 30A per fysieke MC4 poort blijft.
Heb ik de theorie en de rekensom zo goed begrepen?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:03
DmC1982 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:32:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik ben van plan om in totaal 8 stuks AIKO Neostar 470Wp panelen te halen voor op de 250/100 MPPT. Het idee is een 4S2P opstelling.
De specs uit de datasheet:
• Voc: 41.12V
• Temp. coëfficiënt (Voc): -0.22%/°C
• Isc: 14.32A
Als ik het goed doorreken kom ik in een koude winter (-10°C) met 4 panelen in serie uit op maximaal ~177V, dus ver uit de gevarenzone van de 250V limiet. In de zomerhitte zakt de Vmp naar ~125V, wat nog ruim boven de ~60V startspanning van de MPPT ligt. Qua stroom blijf ik met 2 strings parallel op ~28.6A, wat netjes onder de max 30A per fysieke MC4 poort blijft.
Heb ik de theorie en de rekensom zo goed begrepen?
Yup. Goed begrepen.
Over je aardpennen: ik heb wel eens zitten kijken naar een aardingsmeter, maar ik vond de 900 euro toch wat teveel. Zeker in vergelijking met de 150 euro voor het andere materiaal

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:00
@DmC1982 Heb je deze set al in de Victron calculator gedaan? https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

@Beer070 Je kunt het beter laten meten dan voor 900e daarna in de schuur te leggen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Beer070
habbekrats schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:09:
@DmC1982 Heb je deze set al in de Victron calculator gedaan? https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

@Beer070 Je kunt het beter laten meten dan voor 900e daarna in de schuur te leggen.
Mijn nederige ervaring is dat het dan 2 jaar duurt voordat er werkelijk iemand langs komt om te meten, en die probeert dan meestal een verhaal op te hangen waarom ik 900 euro aan dingen moet laten uitvoeren omdat het anders echt niet goed is. En het interessante is dat het eigenlijk niet uitmaakt op welk vlak: Electra, water, dakdekker, buitenmuur impregneren, tuin, boot, hypotheek, wifi, schilderen, glas, isolatie, reisverzekeringen…
Bij de meeste dingen koop ik nu zelf de spulletjes en met een beetje tweakerhulp pak ik het zelf op. Soms ietsje duurder, maar minstens zo leuk.

• NTS
  • Niet online
Je kunt een installatietester huren als je het zelf wilt doen.

• Beer070
NTS schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:45:
Je kunt een installatietester huren als je het zelf wilt doen.
Heb je daar een linkje van? Ik weet misschien niet waar ik op moet zoeken?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Beer070
https://www.vvelektro.nl/...i3102bt-intallatietester/

Kun je ook de aardpennen die je nodig hebt huren

https://www.vvelektro.nl/...et-aardingsmeetset-huren/

De vraag alleen is of je zelf een betrouwbare meting kunt uitvoeren als je er zelf 0 ervaring mee hebt. Kortom leuk dat je de spullen kunt huren maar of je er een betrouwbare meting aan over houdt durf ik wel hardop te betwijfelen.

Juist voor dit soort specialistische klusjes huur ik een ervaren specialist in, die heeft de juiste spullen en kan zo'n meting vaak binnen een uurtje doen en ben je max 200 euro lichter. Zelf huren kost je zo'n 137 euro ex btw en dan moet je de spullen nog op gaan halen en de meting zelf uitvoeren.

Laten doen door een specialist is sneller, betrouwbaarder en in the end goedkoper.
En ik snap dat het "zelf doen / zelf leren" aspect hier in meetelt maar juist dat werkt een mogelijke meetfout / onbetrouwbare meting in de hand.
Iets wat je betreffende de veiligheid van je installatie nou juist niet wilt (lijkt mij).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• DmC1982
Mijn 'probleem' is dat ik het allemaal graag heel goed wil doen, misschien wel overdreven goed. Om een beeld te geven: ik heb de behuizingen van de MultiPlussen en de buitenkant van de 2 Docan batterijen inmiddels allemaal geaard met 16mm2 aardedraad. Alles netjes voorzien van geperste kabelogen en krimpkous, aangesloten op een centrale aarderail in de garage.

Mijn originele gedachte was: als ik daar lokaal nog een 16mm2 draad aan toevoeg die naar een eigen 6-meter aardpen in de grond gaat (de Friese klei hier in Leeuwarden schijnt top te zijn voor aarding), dan is het nóg veiliger/beter.

Maar nu ik weet dat de woning al een eigen aardpen heeft en de garage via de grondkabel daaraan vastzit, is dit mijn uiteindelijke dilemma:
Als die extra pen slaan in de garage totaal geen zin heeft, laat ik hem in de hoek liggen.
Heeft het lokaal (bijv. voor potentiaalvereffening of bliksem/overspanning) wél een positief effect en maakt het de installatie veiliger/beter, dan ram ik hem er alsnog in.

Maar, als ik hem erin sla, kan dat dan de bestaande aarding of veiligheid verslechteren/verstoren als ik hem niet direct professioneel laat doormeten? (Of geldt hier: extra aarde is altijd prima, je weet alleen niet het exacte getalletje?).

Ik ben best heel trots op wat ik de afgelopen maanden heb neergehangen en heb echt mijn uiterste best gedaan om alles netjes volgens de NEN1010 regels te doen. Maar door dit soort topics kom ik er wel achter dat ik zeker niet alles weet. Dank voor alle lessen tot zover in ieder geval!

[ Voor 198% gewijzigd door DmC1982 op 23-04-2026 10:52 ]

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Ik heb in onze (voor ons) nieuwe woning (Hof van Twente), een installatiebedrijf gebeld om de TT-aarde door te meten en een zegel op de hoofdzekeringkast te doen. Kostte 4 tientjes vorig jaar. De pen hier is bij droog weer 77Ohm. Ik mag niet zonder aardlekken, maar ruim binnen de marge (166Ohm). Lijkt me verstandig om daar gewoon een afspraak voor te maken. Kan je meteen informeren hoe diep de aardpennen in jouw regio normaal geslagen worden voor ze door de kleilaag heen zijn.

Let op, dit is slechts indicatief, want je kan zo een meter naast een goede korte pen ineens een geologische dip hebben dat je zo 10 meter verder moet…

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:12
Plead schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:48:
[Afbeelding]
Dit gedrag is helaas normaal.
Wordt veroorzaakt doordat de RCV (bijvoorbeeld 55.20 Volt) naar RCF (bv. 53.60) springt na het bereiken van 100% SOC.
Victron wil de accuspanning direct verlagen naar de RCF waarde en dat lukt alleen door flink te ontladen.

Kan eventueel onderdrukt worden met de driver van Mr. Manuel op GitHub.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Wat is er op tegen om float uit te zetten. Laden naar 55,2, en geen float toepassen. Ben je die zware ontlading kwijt, en 55,2 is ook niet gevaarlijk hoog als je dat voor langere tijd laat staan toch?

Ben me nog verder aan het verdiepen in de lifepo4 celchemie, maar vooralsnog vraag ik me het nu van float een beetje af, als je per definitie niet hoog in voltage gaat laden..

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 23-04-2026 22:15 ]

• Plead
Pim57 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:37:
[...]

Dit gedrag is helaas normaal.
Wordt veroorzaakt doordat de RCV (bijvoorbeeld 55.20 Volt) naar RCF (bv. 53.60) springt na het bereiken van 100% SOC.
Victron wil de accuspanning direct verlagen naar de RCF waarde en dat lukt alleen door flink te ontladen.

Kan eventueel onderdrukt worden met de driver van Mr. Manuel op GitHub.
Dankjewel Pim voor de uitleg.
Ja dat moet het zijn. Ik heb wel een RCV (55,2V) maar i.p.v. RCF heeft mijn JK-BMS een RFV (Requested Float Voltage). Ik denk dat hetzelfde is als RCF (Requested Cell Float). Deze waarde is bij mij ook 53,6V.
Ik zou dan verwachten dat deze spanning van 53,6 nog een tijdje aangehouden wordt. Wat heeft het anders voor zin om de stress op de batterij zo kortstondig te verlagen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h_wXJuOwQ1089Qy8xBjnv2eyNQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W1BS5P1xZ3yyv0wgqhGS1dIk.jpg?f=user_large

• Plead
Krijg net de melding: "Hoge systeembelasting, sluit het zijpaneel om CPU belasting te verminderen." op het touch display te zien. Ik zou niet weten welk zijpaneel dicht moet :-) Ik heb een Cerbo GX met firmware V3.80~14. Verder nergens een melding in de log te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slVSquQSp8vZIhc9c1tKlUUpJbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZqqyHvOKw6H6kecSYYq6MOx.jpg?f=fotoalbum_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Plead schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:31:
Krijg net de melding: "Hoge systeembelasting, sluit het zijpaneel om CPU belasting te verminderen." op het touch display te zien. Ik zou niet weten welk zijpaneel dicht moet :-) Ik heb een Cerbo GX met firmware V3.80~14. Verder nergens een melding in de log te zien.

[Afbeelding]
Heb die melding ook gezien, geen idee waar het op slaat. Ken verder nergens iets vinden hierover. Heb ook geen idee wat het zijpaneel is :9

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Plead schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:31:

[Afbeelding]
Die melding heb ik af en toe gezien tijdens herstart.

Maar ik zie dat je Grid L1 L2 L3 redelijk ongelijk zijn.
Heb je PV AC? Zo ja, is dat ook 3 fase?

[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 24-04-2026 15:57 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Plead
Ersus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:57:
[...]

Die melding heb ik af en toe gezien tijdens herstart.

Maar ik zie dat je Grid L1 L2 L3 redelijk ongelijk zijn.
Heb je PV AC? Zo ja, is dat ook 3 fase?
Ik heb idd gisteren de Cerbo herstart. Ik hou het in de gaten.
Ik heb 2 x 1-fase. Maar dat zal de oorzaak van de melding niet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Plead op 24-04-2026 16:01 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Plead schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb 2 x 1-fase. Maar dat zal de oorzaak van de melding niet zijn.
Ah nee ik bedoelde het ook niet als oorzaak van de melding....

Ik was meer geïnteresseerd in die Grid meting waar het vandaan kwam.

• Plead
Ersus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:02:
[...]

Ah nee ik bedoelde het ook niet als oorzaak van de melding....

Ik was meer geïnteresseerd in die Grid meting waar het vandaan kwam.
No problem:-) Tien jaar geleden met de eerste set panelen op een 1-fase aansluiting begonnen. 5 jaar geleden naar een drie fase aansluiting om laten zetten. Nog zelf een setje op de overkapping aangelegd. Tsa zo gaat dat. Zit er wel over te denken nog een derde setje doen of om de grootste set te bouwen naar 3-fase. Solar Edge omvormers zijn niet zo prijzig meer. Maar van het een komt het ander. Andere optimizers. Waar stopt het....

[ Voor 44% gewijzigd door Plead op 24-04-2026 16:19 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:12
Japie.G schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:14:
Wat is er op tegen om float uit te zetten. Laden naar 55,2, en geen float toepassen. Ben je die zware ontlading kwijt, en 55,2 is ook niet gevaarlijk hoog als je dat voor langere tijd laat staan toch?

Ben me nog verder aan het verdiepen in de lifepo4 celchemie, maar vooralsnog vraag ik me het nu van float een beetje af, als je per definitie niet hoog in voltage gaat laden..
De spanning voor langere tijd op 55,2 Volt houden is wel degelijk schadelijk.

Als de batterij vol is, kunnen de lithium ionen nergens meer heen. Alle plekjes in het koolstof raster zijn bezet. Ze veranderen dan in lithium en dat proces is onomkeerbaar.
Ook wel bekend als “lithium plating”. Op die manier neemt de capaciteit van de batterij een beetje af. De schade is dus niet direct rampzalig, maar als je dat regelmatig doet, neemt de capaciteit af.

Je wilt de laadstroom naar 0 hebben na het bereiken van 100%. En dat doe je door de laadspanning (liefst geleidelijk) naar het float voltage te brengen. Want daar is de stroom nul.

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 24-04-2026 17:48 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Plead
Japie.G schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:35:
[...]

Heb die melding ook gezien, geen idee waar het op slaat. Ken verder nergens iets vinden hierover. Heb ook geen idee wat het zijpaneel is :9
Na wat verder zoeken lijkt het erop dat men met het zijpaneel het linker gedeelte van het VRM-portaal te bedoelen. Wss zorgt dat ervoor dat de Cerbo wat meer te doen krijgt.

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 20:38
Een hulpelektrode plaatsen kan eigenlijk nooit kwaad. Je kunt nooit zeker zijn bij TT dat de Ra laag genoeg blijft om zonder RCD's te mogen werken. Daarom is in theorie alles onder de 1667Ohm voldoende bij 30mA RCD's.

Veilig spanning is 50VAC. U= Ra×i^n

Dus 1666×0.03=49,98VAC. Zo hoog kan de spanning op metalen delen dus worden voordat je RCD afschakelt. Veilig dus.

De genoemde 166ohm is voor huizen met een enkele 300ma RCD, die men vroeger plaatste als brandbeveiliging. En bij aanwezigheid van PV, ESS en EV is er imo sowieso geen sprake meer van erfrecht. (Sommigen denken daar anders over. Ik niet, en anders zoek je maar een ander, kort door de bocht. )

Dus die pen er lekker bij steken en doorkoppelen. Kan geen kwaad. Mocht je ergens in Groningen wonen wil ik best een keer op de koffie met m'n installatietester.

(Sta altijd open voor verbetering overigens)

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 19:15
Hallo allemaal,

Nu morgen de prijzen negatief worden, ben ik even benieuwd wat de ervaringen zijn met DESS (handelsmodus) en de aansturing van een SolarEdge omvormer.

In de basis werkt de aansturing. De solaredge wordt netjes naar beneden geregeld in het geval van een offgrid situatie waarbij de accu vol raakt. Ik weet echter niet of het systeem zo slim is om bij negatieve tarieven ook de solaredge naar NUL te krijgen gedurende die periode? Ik weet dat die functionaliteit in de solaredge zelf ook zit, maar die werkt dan weer niet in alle situaties (bijvoorbeeld in offgrid situatie en negatief tarief, wil ik toch dat die accu geladen word.

Nu is mijn vraag, weet iemand hoe Victron DESS hiermee om gaat? In de voorspelling gaat DESS in ieder geval wel uit van solar opbrengst op dat moment. Moet ik toch de solaredge 'negatieve tariefoptimalisatie' activeren.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Pim57 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:46:
[...]

De spanning voor langere tijd op 55,2 Volt houden is wel degelijk schadelijk.

Als de batterij vol is, kunnen de lithium ionen nergens meer heen. Alle plekjes in het koolstof raster zijn bezet. Ze veranderen dan in lithium en dat proces is onomkeerbaar.
Ook wel bekend als “lithium plating”. Op die manier neemt de capaciteit van de batterij een beetje af. De schade is dus niet direct rampzalig, maar als je dat regelmatig doet, neemt de capaciteit af.

Je wilt de laadstroom naar 0 hebben na het bereiken van 100%. En dat doe je door de laadspanning (liefst geleidelijk) naar het float voltage te brengen. Want daar is de stroom nul.
Maar de stroom loopt ook naar nul... Ik vat het gewoon niet. 55,2 is relatief laag voor LiFePo4, RCV van 55,2 zorgt voor een nul stroom zodra dat bereikt is... wat zijn nou de voordelen van float op een nog lager voltage?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:00
Op het werk meten we de aarding met een tang voordeel is dat je de aarde niet te hoeft onderbreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcKOvt3g_0Z-JGsc_S5AJ9PDNyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OunhRQ1Ag7qj1fE0IfgVMsqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dMFf3fCJpC6cJYfi8PtvHEEXFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMMsETdHX3U1mm4hZo9MaWul.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meet hier een bedrijfsaarde die zijn meestal wel laag zijn of nog veel lager. 2e foto is een controle loop van Fluke waarbij je diverse weerstanden gecontroleerd kunnen worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
N1traat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:50:
Hallo allemaal,

Nu morgen de prijzen negatief worden, ben ik even benieuwd wat de ervaringen zijn met DESS (handelsmodus) en de aansturing van een SolarEdge omvormer.

In de basis werkt de aansturing. De solaredge wordt netjes naar beneden geregeld in het geval van een offgrid situatie waarbij de accu vol raakt. Ik weet echter niet of het systeem zo slim is om bij negatieve tarieven ook de solaredge naar NUL te krijgen gedurende die periode? Ik weet dat die functionaliteit in de solaredge zelf ook zit, maar die werkt dan weer niet in alle situaties (bijvoorbeeld in offgrid situatie en negatief tarief, wil ik toch dat die accu geladen word.

Nu is mijn vraag, weet iemand hoe Victron DESS hiermee om gaat? In de voorspelling gaat DESS in ieder geval wel uit van solar opbrengst op dat moment. Moet ik toch de solaredge 'negatieve tariefoptimalisatie' activeren.
Ik heb DESS i.c.m. 2x fronius omvormers. Deze worden netjes geregeld bij negatieve prijzen zodat ik 0 op de meter houd. Accu word volledig geladen met zonnestroom. Echter worden de omvormers niet naar 0 geregeld zodat bij negatieve prijzen er stroom word afgenomen uit het net. Ik vind dit wel jammer.
Mijn buurman heeft een Victron DESS I.c.m. Solaredge omvormer en daar is hetzelfde. Bij negatieve prijzen 0 op de meter.

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• Matsuda
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:55
N1traat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:50:
Hallo allemaal,

Volgens mij regelt DESS dat niet zelf bij solaredge. In elk geval ga ik er niet van uit. In NodeRed een simpele logica geimplementeerd:
  • inkoop en verkoopprijs van VRM boven 0? --> 'normale' solaredge begrenzings-logica
  • inkoop >0 en verkoopprijs < 0? --> Solaredge begrenzing gelijk aan consumptie (0 op de meter)/li]
  • inkoop en verkoopprijs onder 0? --> Solaredge volledig afgeschakeld

• Plead
Plead schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:13:
[...]

Dankjewel Pim voor de uitleg.
Ja dat moet het zijn. Ik heb wel een RCV (55,2V) maar i.p.v. RCF heeft mijn JK-BMS een RFV (Requested Float Voltage). Ik denk dat hetzelfde is als RCF (Requested Cell Float). Deze waarde is bij mij ook 53,6V.
Ik zou dan verwachten dat deze spanning van 53,6 nog een tijdje aangehouden wordt. Wat heeft het anders voor zin om de stress op de batterij zo kortstondig te verlagen?[Afbeelding]
Hoe kun je voorkomen dat bij zeer zonnige dagen de float spanning 53,6Volt gelijk weer naar de 55,2Volt (100% SOC) gaat? Ik denk erover om daarvoor iets in NodeRED voor te maken. Of zou dat op een andere manier kunnen?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:43

pvg

Plead schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:25:
[...]

Hoe kun je voorkomen dat bij zeer zonnige dagen de float spanning 53,6Volt gelijk weer naar de 55,2Volt (100% SOC) gaat? Ik denk erover om daarvoor iets in NodeRED voor te maken. Of zou dat op een andere manier kunnen?
RFV time op 8u ofzo zetten (JK v14/15 met laatste firmware).
Bij v19 kun je een SoC min dalingspercentage instellen (bijv 10%, dan wordt er pas weer geladen onder 90% SoC).

Moet je natuurlijk wel dvcc aanzetten op de victron.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:40

HRV

Matsuda schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:33:
[...]
Volgens mij regelt DESS dat niet zelf bij solaredge. In elk geval ga ik er niet van uit. In NodeRed een simpele logica geimplementeerd:
  • inkoop en verkoopprijs van VRM boven 0? --> 'normale' solaredge begrenzings-logica
  • inkoop >0 en verkoopprijs < 0? --> Solaredge begrenzing gelijk aan consumptie (0 op de meter)/li]
  • inkoop en verkoopprijs onder 0? --> Solaredge volledig afgeschakeld
Interessant @Matsuda

Zou je die Node red logica willen delen?

• Plead
pvg schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:41:
[...]

RFV time op 8u ofzo zetten (JK v14/15 met laatste firmware).
Bij v19 kun je een SoC min dalingspercentage instellen (bijv 10%, dan wordt er pas weer geladen onder 90% SoC).

Moet je natuurlijk wel dvcc aanzetten op de victron.
Top. Dankjewel! DVCC stond aan. Ik heb versie 19.27. De Re-Bulk SOC (%) stond op 1%. Ik heb hem op 10% gezet en ga eens zien hoe dat zich gedraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAiiFAYF5OThfMt3bOFBnuBJxPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BDfgTl7rVD6dt434KaK9Czn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Plead op 25-04-2026 12:24 ]

• jordvink
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:13
Ik heb een Victron multi rs (in PV inverter only modus), cerbo GX en gridmeter zonder batterij. Ik heb in Node-RED logica geschreven om de maximum feed-in van mijn multi rs (deze kan ik handmatig aanpassen onder multi rs settings, grid) aan te passen op basis van de elektra prijs. Het is alleen onduidelijk waar ik naar weg moet schrijven in Node-RED om deze parameter automatisch aan te passen. Ik heb Settings/CGwacs/MaxFeedInPower geprobeerd, maar dit lijkt niet te werken. Heeft iemand hier ervaring mee?

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:51
jordvink schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21:
Ik heb een Victron multi rs (in PV inverter only modus), cerbo GX en gridmeter zonder batterij. Ik heb in Node-RED logica geschreven om de maximum feed-in van mijn multi rs (deze kan ik handmatig aanpassen onder multi rs settings, grid) aan te passen op basis van de elektra prijs. Het is alleen onduidelijk waar ik naar weg moet schrijven in Node-RED om deze parameter automatisch aan te passen. Ik heb Settings/CGwacs/MaxFeedInPower geprobeerd, maar dit lijkt niet te werken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb dit voor elkaar gekregen een paar weken terug met node-red. Alleen schrijf je daarmee wel direct in een register waarvan het aantal keer schrijven beperkt is tot ongeveer 100000x dus beperk ik het aantal keer schrijven naar dit register.

Met de 2 injects kan je hem op 0W zetten of op 20000W. De payload in de injects is wat de waarde aanpast dus als je in plaats van een inject iets anders wilt koppelen zou je met een change node of iets die waarde die in de payload staat moeten verzenden.

Het zou kunnen dat jou RS op 40 zit in plaats van 41 dan zal je in de code 0x41 moeten aanpassen naar 0x40.

Om te kijken of de waarde ook echt veranderd moet je victron connect volledig opnieuw open omdat als victron connect al geladen is hij niet meer de waarde aanpast als hij op de achtergrond wordt gewijzigd.

Bij mij werkt dit op de multi RS. Ik zit momenteel wel op 3.80~14 (beta) weet niet of het ook bij andere versie werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
[
    {
        "id": "891ae71fde4b071e",
        "type": "inject",
        "z": "back_to_basics_tab",
        "name": "Poll 5s",
        "props": [],
        "repeat": "5",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "x": 140,
        "y": 220,
        "wires": [
            [
                "7e026a3184dc1331"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "7e026a3184dc1331",
        "type": "exec",
        "command": "vreg -c socketcan:vecan1 -n 0x41 -g 0xD08E",
        "addpay": false,
        "append": "",
        "useSpawn": "false",
        "name": "vreg Get",
        "x": 310,
            [
                "fb5caa1e8513f4c8"
            ],
            [],
            []
        ]
    },
    {
        "id": "fb5caa1e8513f4c8",
        "type": "function",
        "name": "Decoder & Sync",
        "func": "let input = msg.payload.toString().trim();\nlet lines = input.split('\\n');\nlet dataLine = lines[lines.length - 1];\nlet matches = dataLine.match(/0x([0-9A-Fa-f]{2})/g);\n\nif (matches && matches.length >= 4) {\n    let b1 = parseInt(matches[0].replace('0x', ''), 16);\n    let b2 = parseInt(matches[1].replace('0x', ''), 16);\n    let b3 = parseInt(matches[2].replace('0x', ''), 16);\n    let b4 = parseInt(matches[3].replace('0x', ''), 16);\n\n    let watts = ( (b4 << 24) | (b3 << 16) | (b2 << 8) | b1 ) >>> 0;\n    \n    flow.set(\"lastKnownFeedIn\", watts);\n\n    // Alleen doorsturen naar de switch als we niet net zelf iets verstuurd hebben\n    let lastSent = flow.get(\"lastSentTime\") || 0;\n    let now = Date.now();\n    \n    let msgStatus = { payload: watts };\n    let msgSwitch = null;\n\n    // Blokkeer status-update naar switch voor 6 seconden na een handmatige actie\n    if (now - lastSent > 6000) {\n        msgSwitch = { payload: (watts === 0) };\n    }\n\n    return [msgStatus, msgSwitch];\n}\nreturn null;",
        "outputs": 2,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 510,
            [
                "b7ce67da2a7d5fc6"
            ],
            []
        ]
    },
    {
        "id": "7bbb55137e050ebb",
        "name": "set to zero",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "once": false,
        "payload": "vreg -c socketcan:vecan1 -n 0x41 -s 0xD08E 0x00 0x00 0x00 0x00",
        "payloadType": "str",
        "x": 140,
        "y": 440,
            [
                "be162635f1ea4892"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "65d5d85aa4cfce5e",
        "name": "set to 20000",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "once": false,
        "payload": "vreg -c socketcan:vecan1 -n 0x41 -s 0xD08E 0x20 0x4e 0x00 0x00",
        "payloadType": "str",
        "x": 150,
        "y": 480,
            [
                "be162635f1ea4892"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "be162635f1ea4892",
        "type": "function",
        "name": "Schrijf-Beveiliging",
        "func": "let lastKnown = flow.get(\"lastKnownFeedIn\");\nlet command = msg.payload;\n\n// We kijken welk commando er gestuurd wordt en vergelijken dat met de actuele status\nif (command.includes(\"0x00 0x00 0x00 0x00\") && lastKnown === 0) {\n    node.status({fill:\"grey\", shape:\"ring\", text:\"Al op 0W - blokkeer schrijven\"});\n    return null; // Stop de flow, niet schrijven\n}\n\nif (command.includes(\"0x20 0x4e 0x00 0x00\") && lastKnown === 20000) {\n    node.status({fill:\"grey\", shape:\"ring\", text:\"Al op 20kW - blokkeer schrijven\"});\n    return null; // Stop de flow, niet schrijven\n}\n\n// Als de waarde anders is, laten we het commando door en slaan we de tijd op\nlet nu = new Date();\nlet tijdstip = nu.toLocaleTimeString('nl-NL', { hour12: false });\n\nnode.status({\n    fill: \"green\", \n    shape: \"dot\", \n    text: \"Verzonden om: \" + tijdstip\n});\n\nflow.set(\"lastSentTime\", nu.getTime());\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 390,
        "y": 360,
            [
                "7793496b61e6f9be"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "7793496b61e6f9be",
        "type": "exec",
        "command": "",
        "addpay": true,
        "append": "",
        "useSpawn": "false",
        "name": "vreg EXEC",
        "x": 610,
        "y": 360,
            [],
            [],
            []
        ]
    }
]

[ Voor 77% gewijzigd door iCrOn op 25-04-2026 23:21 . Reden: code toegevoegd ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
jordvink schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21:
Ik heb in Node-RED logica geschreven om de maximum feed-in van mijn multi rs (deze kan ik handmatig aanpassen onder multi rs settings, grid) aan te passen op basis van de elektra prijs.
Voor inspiratie, zie....
Het grote Victron Node Red topic
Daar kun je ook je code delen en adviezen vragen.
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste