Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 4 ... 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@HermanGast "om de nacht door te komen": 's Nachts voor standbyverbruik-compensatie, <100W hoop ik, zal de Multiplus ver buiten zijn optimale werkgebied zitten (zie ook Jazsie in "Het grote Victron aansturing topic" )
Ik hoop dat Dynamic ESS goed rekening houdt met de belastingafhankelijke efficiënties, op deellast heb je minder prijsverschil nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 01-10-2023 19:35 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Proton_ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:15:
@HermanGast "om de nacht door te komen": 's Nachts voor standbyverbruik-compensatie, <100W hoop ik, zal de Multiplus ver buiten zijn optimale werkgebied zitten (zie ook Jazsie in "Het grote Victron aansturing topic" )
Ik hoop dat Dynamic ESS goed rekening houdt met de belastingafhankelijke efficiënties.
Ongeveer 220 tot 350Watt is mijn basis nachtverbruik. Bij zonsopkomst en zonsondergang geeft PV een heel onrustig verloop door de 44 omvormertjes die proberen te starten of te stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOiGQeklJeZmBoGC2RQi29EKeWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrdtFYVE507hCDpb4qgos2qY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door HermanGast op 02-10-2023 08:40 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:15:
Ik hoop dat Dynamic ESS goed rekening houdt met de belastingafhankelijke efficiënties.
Daarom verbruik ik standby 1,1 kW, is een stuk efficienter :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
@MJ de Bruijn
Hoe goed werkt het DESS bij jou?

In de handleiding staat namelijk:
In order to function properly and knowing how much energy is flowing a supported energy meter is needed. Basically any energy meter that is supported on the GX device will suffice. See the energy selection guide for supported meters.

Things like the Dutch P1 meter are not sampling fast enough and not supported right now.

Tot mijn verrassing ging het systeem vanmorgen een deel ontladen.

Ze zijn in ieder geval goed bezig bij Victron. De handleiding wordt steeds beter.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
@HermanGast aangezien een enkele MP2-5000 al 20 watt idle lijkt te doen is ongeveer 25% van je nachtverbruik het Victron-systeem, 175 kWh/jaar. Als je dat standbyverbruik niet meerekent is een laag verbruik wel mega-efficiënt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
V_ger schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:25:
Hier ook in de garage. Als ik thuis ben zet ik tijdens vol laden/ontladen de deur op een kier ivm de warmteproductie.

Zat toevallig net te zoeken naar oplossingen voor contactgeluid. Hier hoor je de MP in alle kamers die grenzen aan de muur waar de MP aan hangt. Dat is de binnenzijde van de buitenmuur, gipsbetonblokken ofzo?
Elders op internet zie ik mensen die speciale rubber pluggen hebben gebruikt en sommige hebben matjes achter de MP geplaatst. Hier mensen met ervaring op dat gebied?
Ik heb een knie-matje in stukken geknipt en op de plekken waar er muurcontact is er tussen gedaan. Wel gewone pluggen / schroeven gebruikt. Geen last van contactgeluid (brommen), maar helaas nog wel van de ventilator. Inmiddels al wel twee temperatuur gestuurde computer ventilators eronder geschroefd waardoor de ingebouwde ventilator minder vaak en minder lang aan hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:54
Technisch werkt het.
Het systeem lijkt 'beslissingen' te nemen over laden en ontladen.
Voorlopig is het een black box.

Ik snap de opmerking over de P1 meter wel.
Als de load of de zon wijzigt, lijkt het systeem langzaam te reageren en dus te langzaam meer of minder te ontladen. Ik vroeg me al af waarom, maar de update frequentie van de P1-meter is een plausibele oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:58
Samoerai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb een knie-matje in stukken geknipt en op de plekken waar er muurcontact is er tussen gedaan. Wel gewone pluggen / schroeven gebruikt. Geen last van contactgeluid (brommen), maar helaas nog wel van de ventilator. Inmiddels al wel twee temperatuur gestuurde computer ventilators eronder geschroefd waardoor de ingebouwde ventilator minder vaak en minder lang aan hoeft.
Goed idee, en ga ik hier ook proberen.
Ik heb al extra ventilators er onder zitten met deze 3D geprinte adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Technisch werkt het.

Als de load of de zon wijzigt, lijkt het systeem langzaam te reageren en dus te langzaam meer of minder te ontladen. Ik vroeg me al af waarom, maar de update frequentie van de P1-meter is een plausibele oorzaak.
Ja, dat zie ik ook met de op node-red gebaseerde Dynamic ESS. Ik denk dat ik me daar maar niet druk om maak en dat het ietwat vertraagd reageren vast op de eind-afrekening wel tegen elkaar weg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:36
Voor diegenen die DESS al actief hebben. Ziet het laad/ontlaadschema er ongeveer zo uit als onderstaande? Of doet ie nog rare dingen?
Bovenste is van vandaag 2-10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIrzqhaSf3HGWfZymiyukRrV7Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiP7ODrpEDNm8RH8xtSaZFm5.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand een grafiek posten van wat DESS heeft gepland?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:36:
Dit is het schema van dit moment.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXmOzzLN0tXBd83vr-yH0zFYs-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/285rTsTFMeFjY0DhpKtzj4Wj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:41
Waar komt die solar forecasting vandaan? Als ik naar buiten kijk (en op mn grafana dashboard) komt dat niet echt in de buurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Enkele bevindingen:

Als je tijdelijk wijzigingen aanbrengt in je ESS instellingen, bijvoorbeeld om iets uit te proberen, en je zet daarna de stand weer terug, is het Dynamic ESS de klutst kwijt. Er lijkt geen plan (meer) te zijn, alleen standaard ESS ???

Ik heb gezocht, en niet kunnen vinden, naar een methode om DESS te 'herstarten', dus om opnieuw de verwachtingen (Day-ahead, zonneschijn etc) op te halen. Uitzetten en weer aanzetten, instellingen wijzigen en opslaan, heeft niet gewerkt. Pas na 24 uur zag ik een nieuwe planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Asclepius8 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:16:
Waar komt die solar forecasting vandaan? Als ik naar buiten kijk (en op mn grafana dashboard) komt dat niet echt in de buurt..
Alles wat je ziet komt uit Dynamic ESS.
Ik heb wel mijn geografische locatie opgegeven.
Voor mij is het niet 'vreemd'. Mijn max is 6 kW, in de verwachting gemiddeld 2 kW. Dat klopt wel met m'n gevoel.

[ Voor 14% gewijzigd door MJ de Bruijn op 03-10-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dit is ook wel aardig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22bCZOjGHZTz0DfnWUj4Sxy1T6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek2OVIpegKRJJg82vpYxrLKe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Asclepius8 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

De solar forecast is denk ik nog aan de voorzichtige kant. Als je kijk welke consumtie er gerealisserd is en welke PV opwek dan ligt de PV opwek voor op schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
V_ger schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:36:
Voor diegenen die DESS al actief hebben. Ziet het laad/ontlaadschema er ongeveer zo uit als onderstaande? Of doet ie nog rare dingen?
Bovenste is van vandaag 2-10.

[Afbeelding]

Planning van de recente Node-Red versie van Dess voor vandaag, 3 oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxLW5QtzQslthTS-eCt6DXclKo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GH5Srm0otMeJh0XEopciFuWI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Samoerai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
Thanks. Begint ergens op te lijken denk ik. Wel een raar laadmoment op 0:00?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
V_ger schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Thanks. Begint ergens op te lijken denk ik. Wel een raar laadmoment op 0:00?
Ja, inderdaad. Maar volgens mij is ook de victron versie van Dess nog niet 100% klaar.

Mijn probleem op dit moment is dat ze overgestapt zijn naar het sturen op SOC en dat je geen inzicht hebt in hoe die SOC bereikt gaat worden. Ook zag ik vanmorgen de hele tijd dat om 11:00 de target SOC 10% was, maar mijn batterij bleef rond de 20% hangen. Rond 11:30 veranderde de target SOC opeens naar 20%. Dus blijkbaar lopen de acties en de interface nog niet synchroon. Overigens was dat laatste ook al zo bij de vorige Dess implementatie toen ze nog stuurden met Setpoint i.p.v. SOC.

Andersom is mijn thuisserver met Home Assistent afgelopen weekeind tot 2x volledig vastgelopen, dus ik ben wel weer blij dat gehele Dess gebeuren 'lokaal' binnen het victron systeem afgehandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
Samoerai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
Als ik dit naast de energieprijzen van vandaag leg (https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/) komt dat aardig overeen. Is er ergens documentatie van DESS beschikbaar hoe je de stroomprijzen erin kan knallen? Dan is de cirkel rond en hoef je dit niet eens zelf te bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Asclepius8 op 03-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Asclepius8 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Als ik dit naast de energieprijzen van vandaag leg (https://nieuwestroom.nl/energieprijzen/) komt dat aardig overeen. Is er ergens documentatie van DESS beschikbaar hoe je de stroomprijzen erin kan knallen? Dan is de cirkel rond en hoef je dit niet eens zelf te bouwen.
https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Asclepius8 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:01:
Is er ergens documentatie van DESS beschikbaar hoe je de stroomprijzen erin kan knallen? Dan is de cirkel rond en hoef je dit niet eens zelf te bouwen.
Dynamic ESS doet het ALLEMAAL zelf.
zie: https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess

EDIT: op zelfde moment antwoord geschreven :-)

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 03-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Technisch werkt het.

@MJ de Bruijn
Mij valt op dat de minuut voor het hele uur als de batterij aan het ontladen is het ontladen even stopt en op het hele uur weer start. Is dat bij jou ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:28:
[...]

Dynamic ESS doet het ALLEMAAL zelf.
zie: https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess

EDIT: op zelfde moment antwoord geschreven :-)
Ah dat is nice.. nu mijn laatste vraag, moet dat perse op die Cerbo (?) draaien of kan het ook op een bestaande node-red install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Asclepius8 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:04:
[...]

Ah dat is nice.. nu mijn laatste vraag, moet dat perse op die Cerbo (?) draaien of kan het ook op een bestaande node-red install?
Node-RED is helemaal niet nodig. Waar lees jij dat Node-RED nodig is?

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 04-10-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Asclepius8 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:04:
Victron heeft een ontwikkel-versie gemaakt die in Node Red draait om alle opties te proberen.
De kennis die ze daaruit hebben opgedaan is overgezet naar Dynamic ESS in de beta omgeving. Dat kun je nu al gebruiken, maar is wisselend en (naar mijn idee) niet stabiel.
Binnenkort zal het in de productie ESS worden toegevoegd. Ik ken geen datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:02:
Mij valt op dat de minuut voor het hele uur als de batterij aan het ontladen is het ontladen even stopt en op het hele uur weer start. Is dat bij jou ook het geval?
Ik heb dat niet zo precies waargenomen.
Maar... wat ik gelezen heb gaat het algoritme als volgt:
Ieder uur wordt er een doel gesteld om de batterij met een percentage x te ontladen. De parameters worden zo ingesteld dat dit in ongeveer een uur wordt behaald. Externe factoren kunnen dit beïnvloeden. Als het doel is behaald stopt het ontladen tot het volgende uur. Dat kan een minuut zijn of wellicht langer.
Als het doel niet is gehaald zal het volgende uur (iets) sneller ontladen. Je ziet dan een knik in de ontlaad-stroom grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb dat niet zo precies waargenomen.
Maar... wat ik gelezen heb gaat het algoritme als volgt:
Ieder uur wordt er een doel gesteld om de batterij met een percentage x te ontladen. De parameters worden zo ingesteld dat dit in ongeveer een uur wordt behaald. Externe factoren kunnen dit beïnvloeden. Als het doel is behaald stopt het ontladen tot het volgende uur. Dat kan een minuut zijn of wellicht langer.
Als het doel niet is gehaald zal het volgende uur (iets) sneller ontladen. Je ziet dan een knik in de ontlaad-stroom grafiek.
Dank voor de uitleg

Ik probeer het gedrag een beetje te volgen. Maar volgens mij is er nog wel wat te verbeteren. Nu aan het laden terwijl straks de stroom 7 cent goedkoper is en de PV die nu opgewekt wordt meer is dan de forecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedenmiddag.
Ik heb een vraag over gebruik van een energiemeter (t.b.v. een ESS). In de offerte welke ik heb liggen wordt een ET340 aangeboden. Ik ga er vanuit dat ik deze in de meterkast aansluit daar waar de stroom mijn huis binnen komt op de 3-fase.
Maar mijn ESS komt boven op zolder te staan.
Op welke manier verbind ik straks de energiemeter met bijvoorbeeld de Cerbo GX? Ik lees wel iets over een RS485 naar USB kabel. Maar ik kan die kabel helemaal niet kwijt. (Afstand zou ook te groot zijn). Wel ligt er overal door het huis ethernet. (En diverse switches). Kun je die poorten voorop de energiemeter daarvoor gebruiken?
Ik zie het ook niet echt terug in filmpjes oid. Ja, vaak staat alles bij elkaar. Maar in mijn situatie dus niet. Kunnen jullie dit uitleggen?
Veel dank.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
DrDeJe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:39:
Goedenmiddag.
Ik heb een vraag over gebruik van een energiemeter (t.b.v. een ESS). In de offerte welke ik heb liggen wordt een ET340 aangeboden. Ik ga er vanuit dat ik deze in de meterkast aansluit daar waar de stroom mijn huis binnen komt op de 3-fase.
Maar mijn ESS komt boven op zolder te staan.
Op welke manier verbind ik straks de energiemeter met bijvoorbeeld de Cerbo GX? Ik lees wel iets over een RS485 naar USB kabel. Maar ik kan die kabel helemaal niet kwijt. (Afstand zou ook te groot zijn). Wel ligt er overal door het huis ethernet. (En diverse switches). Kun je die poorten voorop de energiemeter daarvoor gebruiken?
Ik zie het ook niet echt terug in filmpjes oid. Ja, vaak staat alles bij elkaar. Maar in mijn situatie dus niet. Kunnen jullie dit uitleggen?
Veel dank.
3 oplossingen.

1. Neem een andere meter met LAN aansluiting. Ja die zijn er. Zowel EM24 als volgens mij ook de nieuwere types. Kosten uiteraard wel meer.
2. Offer een UTP kabel op voor de RS485. Dat kan gewoon over dezelfde soort kabels. Ter verduidelijking, het is dan GEEN netwerkkabel meer.
3. RS485 naar zigbee. Geen idee hoe goed dat dan wel of niet werkt. Kost natuurlijk ook weer wat extra.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 06-10-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
EM24 👍🏻 Precies wat ik zoek. Zo los je het probleem meteen op. Dank je wel voor je snelle reactie. Mooi weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DrDeJe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:13:
EM24 👍🏻 Precies wat ik zoek. Zo los je het probleem meteen op. Dank je wel voor je snelle reactie. Mooi weekend.
Dit is inderdaad de oplossing. Maar persoonlijk zou ik wel mijn twijfels hebben bij zo'n installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
John245 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Dit is inderdaad de oplossing. Maar persoonlijk zou ik wel mijn twijfels hebben bij zo'n installateur.
Verklaar je eens nader?
Ik ga namelijk zelf m’n systeem bouwen en probeer me nu gewoon goed te verdiepen in Victron. Veel onderdelen en verbindingen denk ik te begrijpen. Maar deze snapte ik nog niet goed.

Er zijn vast meer mensen die geen ruimte bij de meterkast hebben om het Ess naast te plaatsen. En om dan kabels te moeten trekken terwijl overal ethernet beschikbaar is? Dan gaat dit met deze ethernet oplossing toch prima werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DrDeJe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Verklaar je eens nader?
Ik ga namelijk zelf m’n systeem bouwen en probeer me nu gewoon goed te verdiepen in Victron. Veel onderdelen en verbindingen denk ik te begrijpen. Maar deze snapte ik nog niet goed.

Er zijn vast meer mensen die geen ruimte bij de meterkast hebben om het Ess naast te plaatsen. En om dan kabels te moeten trekken terwijl overal ethernet beschikbaar is? Dan gaat dit met deze ethernet oplossing toch prima werken?
Sorry, ik was in de veronderstelling dat een installateur een complete offerte had aangebodem.

Maar de EM24 is de perfecte oplossing. IK heb hier ook twee (2) EM24's in het systeem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
DrDeJe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Verklaar je eens nader?

Euh je maakt je zorgen om de netwerkkabels? Die zijn klein en flexibel. Lijkt mij dat het lastiger is om de 230V ac-in en eventueel ac-out aan te sluiten. Dat lijkt mij veel relevanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Samoerai schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:32:
Ook maak ik in de yaml totalen van de input en de output en die zijn uiteindelijk te gebruiken in het energy dashboard:

Jammer dat het allemaal niet standaard goed gaat, maar wel weer fijn dat je binnen Home Assistant (HA) zoveel kunt prutsen dat het toch lukt ;-)
Toen je dit eerder schreef was ik nog te pril met Home Assistant om het te begrijpen en na te doen. Inmiddels ben ik verder.

Ik heb in configuration.yaml een template toegevoegd (volgens jouw voorbeeld) om de input/charge en output/discharge te scheiden. Dat werkt.

Tevens heb ik de twee integration sensors toegevoegd (copy/paste). Helaas bleven deze waarden (ook na ruim een dag) op onbekend staan.

Alternatief, deze twee weer verwijderd en via helpers --> integration twee gelijkaardige sensors toegevoegd. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6lFhm7W0D0Dwh2Zy51CGKC05Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmlNVZnWmg2TwjU6cfBWh3KY.jpg?f=fotoalbum_large

De ene geeft 'onbekend', de andere geeft vanaf het begin al een waarde. Mogelijk is dat een waarde van eerdere experimenten. Home Assistant verwijdert afgedankte sensoren niet echt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJuPbQlPpgVR3txoG5bGZrWcATw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DGxDVF6KaFxxcCpp1aAX6uwj.jpg?f=user_large

Als ik de integraal sensoren toevoeg ik het energie dashboard krijg ik de volgende meldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAwwovQoFYOUlsnsCZZtfwuW5HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9QkFsRcDATX9scJOk7PL6Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Enig idee waar ik de fout in ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
V_ger schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Euh je maakt je zorgen om de netwerkkabels? Die zijn klein en flexibel. Lijkt mij dat het lastiger is om de 230V ac-in en eventueel ac-out aan te sluiten. Dat lijkt mij veel relevanter.
Er ligt al vanaf de meterkast beneden naar de zolder boven (Zonnepanelen SolarEdge) een dikke stroom kabel. (1-Fase) Incl. ethernet. Ik wil de Victron ESS boven op zolder tussen de SolarEdge en de meterkast plaatsen.

Maar deze kabels heb ik tijdens onze verbouwing allemaal gelegd. (En ik heb niet echt nu ruimte meer om opnieuw kabels te trekken). Vandaar dat ik de communicatie liever via m'n ethernet netwerk wil laten lopen. Ik heb dit door het gehele huis beschikbaar bekabeld en op alle verdiepingen liggen switches met vrije poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Hoi allemaal,
Om toch iéts breder hulp te vragen. Ik heb getracht een schema te maken. :-)
Situatie nu is dus een 1-fase zonnepaneel systeem (SolarEdge) op 1 van de 3 fase (meterkast is later aangepast dan de aanschaf van de SolarEdge).

Ik wil nu tussen de meterkast en m'n SolarEdge omvormer het Victron ESS systeem bouwen.
Dus het idee (waarvan ik probeer te toetsen óf ik dit juist in mijn hoofd heb).

Vanaf de meterkast naar de zolder waar ik de elektrakabel aansluit op AC-In van de Multiplus.
Vanuit de Multiplus gaat er natuurlijk een aansluiting naar de accu.

Maar dan heb ik m'n SolarEdge systeem. Wordt dat nou bij de AC-In mede aangesloten? Of sluit je dat op de 1e AC-out aan? En in geval van optie 1, moet er dan misschien een miniverdeler tussen oid?

In het schema heb ik geen Cerbo getekend maar deze komt er dus ook bij.

Dank jullie wel voor de hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVjhp7uqx4q0i4-6KzzJVIn2KNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJOTBkYpLv0Pj8XgEVYv7cgM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Mijn suggestie is om de SolarEdge en de Victron ieder separaat op een eigen groep op de meterkast aan te sluiten.
Belangrijkste reden is de mogelijke dubbele levering van stroom over één leiding.
Je hebt geen gegevens over vermogen en capaciteit genoemd, maar ik zie veel zonnepanelen en vijf accu's getekend, dus... ?
Wat is het vermogen van de SolarEdge en van de Victron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, ik heb sensors toegevoegd en weer verwijderd en de namen opnieuw gebruikt.
Dat is zo te zien een no-go voor Home Assistant.
Nu alle oude sensors verwijderd en opnieuw gemaakt met andere namen. Nu werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

DrDeJe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:31:
Hoi allemaal,
Situatie nu is dus een 1-fase zonnepaneel systeem (SolarEdge) op 1 van de 3 fase (meterkast is later aangepast dan de aanschaf van de SolarEdge).

Ik wil nu tussen de meterkast en m'n SolarEdge omvormer het Victron ESS systeem bouwen.

Vanaf de meterkast naar de zolder waar ik de elektrakabel aansluit op AC-In van de Multiplus.

Maar dan heb ik m'n SolarEdge systeem. Wordt dat nou bij de AC-In mede aangesloten? Of sluit je dat op de 1e AC-out aan? En in geval van optie 1, moet er dan misschien een miniverdeler tussen oid?

[Afbeelding]
Alles op de AC-in is prima.
Omdat je waarschijnlijk vooral (op 1 fase) met je PV de accu gaat laden en pas als de zon weinig of niets doet de accu gaat gebruiken voor stroomlevering zou ik op zolder een miniverdeler, 2 automaatjes, op je groep maken (selectiviteit) en op de ene de PV en op de andere de ESS zetten. Verder gewoon zo maken als je het getekend hebt.

Je kunt ook kiezen voor de GX versie van de multiplus. Dan heb je geen Cerbo nodig.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DrDeJe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:31:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Mijn suggestie is AC-Out 1 als je de UPS functie wil gebruiken. Maar lees wel eerst ff https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Dank je wel @John245
Goed en helder artikel. Kost even tijd maar je haalt er een hoop informatie uit. Voor mij dus ook duidelijk dat ik echt naar de Multiplus-II 48/5000 moet kijken.
En ipc, voor mijn doel, maakt het niet zo heel veel uit of ik grid én Solaredge via een miniverdeler op de ac-in aansluit op de Multiplus-II. Óf dat ik grid aansluit op de AC-IN en de Solaredge op de 1e AC-out.
Denk dat het in beide situaties goed zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DrDeJe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:32:
Dank je wel @John245
Goed en helder artikel. Kost even tijd maar je haalt er een hoop informatie uit. Voor mij dus ook duidelijk dat ik echt naar de Multiplus-II 48/5000 moet kijken.
En ipc, voor mijn doel, maakt het niet zo heel veel uit of ik grid én Solaredge via een miniverdeler op de ac-in aansluit op de Multiplus-II. Óf dat ik grid aansluit op de AC-IN en de Solaredge op de 1e AC-out.
Denk dat het in beide situaties goed zal werken.
Voor de zekerheid, deze documentatie heb je al wel gelezen?
https://www.victronenergy.com/live/ess:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
John245 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Voor de zekerheid, deze documentatie heb je al wel gelezen?
https://www.victronenergy.com/live/ess:start
Yes!!! 👍 Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
@MJ de Bruijn Gaat bij jou ook zo weinig energie de batterij in?

Ik zou verwachten dat deze nu wordt volgeladen met de overtollige PV opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:43:
Voor mij is Dynamic ESS echt nog een black box.
Ik probeer het te begrijpen maar ik vind de logica nog best moeilijk te interpreteren.
Blijkbaar is het voordeliger om te batterij niet te laden als er niet een (heel) grote piek na komt waarin de stroom gunstig kan worden verkocht, rekening houdend met de conversie-verliezen.

Ik heb gisteren mijn batterijen geforceerd laten opladen om te zien wat er zou gebeuren.
Daarna verdwijnt de 'forecast' uit het overzicht. Hij maakt blijkbaar geen nieuw plan.
Hij heeft gisteren dan ook de piek overgeslagen en niet ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09V7H7wnMqp4Gd3u1pcB3LHHtbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhuqvoW16Gh8leLFR4EuAaPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Ik probeer het te begrijpen maar ik vind de logica nog best moeilijk te interpreteren.
Blijkbaar is het voordeliger om te batterij niet te laden als er niet een (heel) grote piek na komt waarin de stroom gunstig kan worden verkocht, rekening houdend met de conversie-verliezen.

Ik heb gisteren mijn batterijen geforceerd laten opladen om te zien wat er zou gebeuren.
Daarna verdwijnt de 'forecast' uit het overzicht. Hij maakt blijkbaar geen nieuw plan.
[Afbeelding]
Ik probeer het ook nog te begrijpen en probeer ook https://community.victron...amic-ess-on-beta-vrm.html te volgen.

Voorlopig heb ik mijn verkooptarief 10% lager gezet en mijn inkooptarief 10% hoger.

Misschien dat er eerder opgeladen wordt als ik de batterijkosten lager zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

[Afbeelding]
Ter info DESS houd geen rekening met conversieverliezen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:27:
Ter info DESS houd geen rekening met conversieverliezen op dit moment.
Ik heb het conversieverlies opgenomen in mijn prijsberekening.
Inkoop: (p+0.0212+0.13)*1.21*1.1
Verkoop: (p+0.0212+0.13)*1.21*0.9
Ik begreep van mijn leverancier dat de batterij-kosten worden berekend bij zowel laden als bij ontladen. Dus twee maal het bedrag dat je bij de configuratie opgeeft. Dat heeft dus ook invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, ik heb sensors toegevoegd en weer verwijderd en de namen opnieuw gebruikt.
Dat is zo te zien een no-go voor Home Assistant.
Nu alle oude sensors verwijderd en opnieuw gemaakt met andere namen. Nu werkt het wel.
Mooi dat het gelukt is. Je gebruikt gedeeltelijk de 'nieuwe' manier om die rieman integratie aan te maken, ik heb die nog in de configuration.yml staan.
Ter info:
Instellingen -> Apparaten & Diensten -> Entiteiten laat alle (ook oude) entiteiten zien. Misschien kun je ze daar wissen?
Daarna (ast) is er ook een aparte geschiedenis voor de entiteiten en deze kun je terugvinden onder:
Ontwikkelhulpmiddelen -> Statistieken en daar kun je eventueel overgebleven rotzooi ook weer opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb het conversieverlies opgenomen in mijn prijsberekening.
Inkoop: (p+0.0212+0.13)*1.21*1.1
Verkoop: (p+0.0212+0.13)*1.21*0.9
Ik begreep van mijn leverancier dat de batterij-kosten worden berekend bij zowel laden als bij ontladen. Dus twee maal het bedrag dat je bij de configuratie opgeeft. Dat heeft dus ook invloed.
Volgens stap 2 van de Victron handleiding:

Battery costs - Battery costs indicate how expensive it is to use it for charging and discharging, expressed in €/kWh. A typical calculation for this is:
costs for buying the battery in € / (charging cycles * battery capacity in kWh)

Dan zou Victron met de helft moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Over aansturing gesproken, iemand nog een betere prijs voor de EM24 Ethernet gezien? Ik zit nu rond de €238.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:30:
Over aansturing gesproken, iemand nog een betere prijs voor de EM24 Ethernet gezien? Ik zit nu rond de €238.
Dat is een hele goede prijs. Waar haal je hem zo goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Dat is een hele goede prijs. Waar haal je hem zo goedkoop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQeafqYRkyy9QWbIRxub4RZlAmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/COhpj59oKUnjSH0yqnTcXqU8.png?f=fotoalbum_large
M’n link werkt nog, dus als iemand nog nodig heeft, laat maar horen.

Kak, blijkt dus toch niet de ethernet variant te zijn….

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 08-10-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

[Afbeelding]
M’n link werkt nog, dus als iemand nog nodig heeft, laat maar horen.

Kak, blijkt dus toch niet de ethernet variant te zijn….
Dat geloof ik graag. Maar dit is niet de ethernet versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Dat geloof ik graag. Maar dit is niet de ethernet versie.
Klopt, zie m’n gewijzigde bericht. Ethernetversie voor €270. Iemand een betere prijs gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Samoerai schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:13:
Daarna (ast) is er ook een aparte geschiedenis voor de entiteiten en deze kun je terugvinden onder:
Ontwikkelhulpmiddelen -> Statistieken en daar kun je eventueel overgebleven rotzooi ook weer opruimen.
Dank voor deze tip. Ik heb massa's oude zooi verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Niek_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Klopt, zie m’n gewijzigde bericht. Ethernetversie voor €270. Iemand een betere prijs gezien?
Geen betere prijs. Wel inclusief BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Geen betere prijs. Wel inclusief BTW?
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mooie prijs. Hoeveel heb je er besteld?

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 08-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 23:09
Als wij het bestellen hebben we er 30% korting op €252 incl btw voor de
Energy Meter EM24 - 3 phase - max 65A/ph Ethernet

Ik lees hier ook verdacht weinig over de smartSolar chargecontroller mppt.
Als we bijvoorbeeld de Smart Solar chargecontroller150/45 nemen.
Wat is hier nu dan echt op aan te sluiten kwa pc vermogen.
Nominaal pv vermogen 2600w bij 48v
Max pv kortsluitvermogen 50A bij 48v

Onze zonnepanelen hebben een kortsluitstroom van circa 13A. 400wp
Betekend het dan dat er 4 strings parallel mogen van 6 panelen op 1 charge controller?

[ Voor 63% gewijzigd door zonnepaneelxl op 08-10-2023 20:48 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:52
De MPPT 150/45 kan max 150V aan en 45 max laden.

Ik mis de voltage van je PV panelen (type PV paneel was nog handiger).
Stel die is 35V x 4 = 140V *1.2 = 168V ofwel te hoog want max is 150V.

Als kortsluitstroom 13A is dan kan je sowieso niet 4x parallel doen want 4x13 = 52A terwijl de max 50A is.

De kans dat je al je panelen vol vermogen leveren en/of kortsluiting is klein, mijn berekening is dan ook gebasseerd op de specs en niet perse in de praktijk.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Ik zou deze even checken met de data van je panelen.

https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

De 150 in de type naam is het max voltage. Ever, dus relevant is de Voc bij minimum buitentemperatuur.Indien je dat overschrijdt gaat ie kaput.
De 45 is het max amperage aan de UITgangszijde. Je kan wel meer PV vermogen aansluiten, dan topt ie af.
De maximale kortsluitstroom is heel wat anders. Dat heeft meer te maken dat je zaken moet gaan afzekeren als je zeg 3 of meer paralelle strings gaat aansluiten.

Maar run gewoon die calculator, dat is veel makkelijker dan hier allemaal uitleg te gaan typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:43:

Ik zou verwachten dat deze nu wordt volgeladen met de overtollige PV opwek.
Hieronder zie je 'mijn' planning voor vandaag. Bij zon worden de batterijen volgeladen.

Zo maar een gedachte, verder nergens op gebaseerd...
Zou het algoritme rekening houden met de 'waarde' van de energie die in de batterijen is opgeslagen?

Het laden van een batterij zorgt voor minder zonne-energie naar het grid of voor afname van stroom van het grid. Beide leveren een negatieve kosten-component op.
Daarentegen levert het ontladen van een batterij een toename van levering aan het grid, respectievelijk een vermindering van de afname van het grid. Dat levert een positieve kosten-component op.
Dan zou het algoritme binnen zijn eigen tijd-horizon 'kiezen' voor ontladen boven laden, respectievelijk minder laden ten gunste van zonne-energie terugleveren.

Ik ben ook aan het piekeren over een eigen algoritme, dan spelen dit soort overwegingen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvlyN5fI2R_egVTZQ2FXxQ8fPig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4eJ9iYrA7NrfcWkA1DhdtMk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door MJ de Bruijn op 09-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Hieronder zie je 'mijn' planning voor vandaag. Bij zon worden de batterijen volgeladen.

Zou het algoritme rekening houden met de 'waarde' van de energie die in de batterijen is opgeslagen?

Het laden van een batterij zorgt voor minder zonne-energie naar het grid of voor afname van stroom van het grid. Beide leveren een negatieve kosten-component op.
Daarentegen levert het ontladen van een batterij een toename van levering aan het grid, respectievelijk een vermindering van de afname van het grid. Dat levert een positieve kosten-component op.
Dan zou het algoritme binnen zijn eigen tijd-horizon 'kiezen' voor ontladen boven laden, respectievelijk minder laden ten gunste van zonne-energie terugleveren.

Ik ben ook aan het piekeren over een eigen algoritme, dan spelen dit soort overwegingen mee.

[Afbeelding]
Dit is mijn planning voor vandaag. Bij jou wel een stuk zonniger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kporxhWN3dtZoBwbGmppIIkR45s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDhXsYZsjePScCnweBTBQJz4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet voor 100% zeker dat het algoritme hetzelfde is gebleven sinds de overstap van Setpoint naar SOC (en de VRM implementatie). Maar het was zo dat de waarde van de energie in de batterij niet werd gebruikt / bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Hebben jullie een Shunt in jullie Victron ESS opgenomen? (Ik zie filmpjes mét en zonder). Vandaar m'n vraag. Als ik hem opneem in mijn systeem en ik sluit hem aan op de Cerbo, klopt mijn aanname dan dat deze de stroom in- en uit bijhoud mbt de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
DrDeJe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:
Hebben jullie een Shunt in jullie Victron ESS opgenomen? (Ik zie filmpjes mét en zonder). Vandaar m'n vraag. Als ik hem opneem in mijn systeem en ik sluit hem aan op de Cerbo, klopt mijn aanname dan dat deze de stroom in- en uit bijhoud mbt de accu?
Hier ja. Wat je te zien krijgt hangt natuurlijk af van waar je hem plaatst...
Maar als je zorgt dat aan de ene kant van de shunt alleen je batterijen zitten en aan de andere kant je omvormers, solar, dc gebruikers etc. dan geeft ie inderdaad aan wat er in/uit de batterij gaat ja.

[ Voor 39% gewijzigd door V_ger op 09-10-2023 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DrDeJe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:49:
Hebben jullie een Shunt in jullie Victron ESS opgenomen?
Ik heb in mijn installatie geen shunt opgenomen.
Grid heb ik op AC-IN aangesloten.
Load heb ik op AC-OUT aangesloten.
Zonnepanelen (PV) heb ik eveneens op de OUT-kant aangesloten.
Ik heb batterijen met een eigen BMS. Deze praten met de Cerbo.
De Cerbo ontvangt (en communiceert) de gegevens over in- en uitgaande stromen naar de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuKeM
  • Laatst online: 12-09 09:49
Dit weekend was het zover, mijn BYD LVL 15.4kWh batterij met Victron Multiplus 5000 48V werd geïnstalleerd.
Nog niet veel kunnen doen, maar wel al enkele testen en config aanpassingen. Hieronder wat aantekeningen voor het archief en/of voor anderen.

RS485 en afstanden overbruggen op ethernet
Een van mijn ET112-meters staat in een ander gebouw. De RS485 van ET112 energiemeter over ethernet is zeer eenvoudig met twee "PUSR TCP232-304 RS485 to TCP/IP Serial Device Server" modules. Enkel wat basis instellingen (baudrate op 9600 zetten op beide, de ene server de andere client op de juiste poorten) en klaar. Geen Zigbee modules nodig dus :)

Weergave AC-load niet helemaal correct
Als je een 3-fase aansluiting hebt en een van de PV-installaties staat niet op L1, dan kies je best bv. voor een ET340 voor die installatie denk ik, pas achteraf ondervonden. Dan kloppen enkele fase-load waarden van de AC-load weergave beter (maar de statistieken lijken achteraf wel goed ook als je ET112 gebruikt). Dit omdat de installatie ook denkt dat die PV-installatie op L1 zit, terwijl dat niet zo is.

Frequency shifting
Frequency shifting van de Victron is nodig met ESS als er aan de critical loads kant zonnepanelen zitten. Dit moet je correct instellen bij het configureren van de MultiPlus. Om een of andere reden gebruikt iedereen (ook mijn installateur en mensen online) uit Europa de default settings hiervoor, namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/live/_media/ac_coupling:ess_frequency_settings.png

Maar, het Belgische Synergrid en de Europese norm spreken duidelijk van andere waardes:
pagina 76 -> https://www.synergrid.be/...2-2-20210315-tekst-nl.pdf
Ik heb de waarden dus respectievelijk ingesteld op 50.20, 51.48 en 51.50 Hz

Met de default waarden (die van de screenshot dus) vliegt de PV-omvormer (in mijn geval, een Huawei SUN2000 4KTL-L1) er direct uit bij het wegvallen van de grid (netzijde Victron Multiplus) en moet dan opnieuw initialiseren. En, als de batterij vol is gaat de frequentie zo hoog (hoger dan 51.5Hz) dat de omvormer in de fout schiet en afvalt. Dan, na een tijdje als de Victron de frequentie terug laag genoeg zet, gaat hij terug aan en herbegint het scenario (PV laadt Bat bij, bat vol, te hoge frequentie en daarna harde uitval). Ik zie wel duidelijk dat de omvormer het vermogen verlaagt, dus ergens werkt het wel, maar niet optimaal.
Dus zelf de ESS-settings aangepast naar de genoemde frequenties hierboven en ook in de Huawei onder de Installer account de "Cutoff power of overfrequency derating" van 48% naar 0% gezet. De overige settings in de Huawei staan zoals de norm het voorschrijft, namelijk vanaf 50.2Hz begint de omvormer zijn vermogen te verlagen tot 51.5Hz waar het (afhankelijk van de setting hierboven) 48% of 0% wordt van het op dat moment beschikbare vermogen.
Door de setting op 0% te zetten laat ik dmv de frequency shift tussen 50.2 en 51.48Hz dus toe het PV-vermogen tussen max en bijna 0W te regelen. Dit trouwens zonder de norm te schenden.
Direct getest ook bij volle batterij en dat werkt al een zonnetje! Geen Fronius nodig om dat super fijn te regelen (wel het nadeel van de verhoogde frequentie, maar kom)! Ik val in herhaling, maar het werkt echt zeer goed. Als de batterij vol is stop de frequentie op 51.48Hz, blijft daar hangen en levert de PV-omvormer nog maar 5W, perfect dus. Geen harde uitval meer en als bonus gaat de omvormer ook niet meer in de fout/uit bij wegvallen van het net waarna hij moet herinitialiseren, wat tijd kost. Als ik dan een last inschakel, zakt de frequentie tot op een niveau dat de PV-omvormer al het gevraagde vermogen kan leveren. En, als de last wegvalt stijgt de frequentie terug, perfect dus.
Met andere woorden, ik ben voorlopig heel tevreden. Maar, ga het nog wel eens verder testen tegen de volgende zomer bij grotere PV-vermogens.

Lawaai
Een ding heeft de Multiplus duidelijk niet graag. Ik had een heatgun (iets als een haardroger) en als ik die op half vermogen zet (900W ofzo) dan trilt en gromt de Multiplus zeer pijnlijk (bij vol vermogen niet). Hij gaat niet in de fout, maar gezond klinkt het niet. Het is een gekend fenomeen. Na de keuring eens kijken of hij dat ook doet als ik bv. mijn inductievuur in huis gebruik ofzo (waarschijnlijk niet).
In ieder geval, hij maakt ook anders best wel wat lawaai. Ik ben blij dat hij buiten mijn huis staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
@NuKeM Mag ik uit interesse vragen waarom je bijvoorbeeld niet voor een EM24 Ethernet hebt gekozen? (Misschien puur financieel?)

Op welke aansluiting heb jij nu je PV omvormer staan?

Thnx voor je uitgebreide verslag. Altijd handig wanneer mensen ervaringen delen. Ik heb we gelezen over die frequentie aanpassing etc. Maar vraag me af en toe af óf het wel noodzakelijk is om je pv installatie op deze manier aan te sluiten. (Ik weet er te weinig van hoor - nog... Blijkbaar 😂 haha) Maar wat is het grote voordeel dat de pv installatie wordt uitgeschakeld? Is dat om te zorgen dat je niets gaat terug leveren op het grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
Mijn opstelling is een woning en een garage los van de woning. Op de woning ligt een PV-installatie en daar komt ook het net binnen. In de garage is ook een PV-installatie en staan de batterij en omvormer.
In de woning heb ik inderdaad ook een EM24 op ethernet hangen voor de grid metering. De ET112 in de woning (met een RS485 over ethernet bridge) dient voor het monitoren van de PV-installatie op de woning.
In de garage is er nog een ET112 die direct op de Cerbo aangesloten kon worden via een Victron USB-RS485 kabel.
Ik had voor een 2de EM24 op ethernet kunnen gaan in de woning, maar dat kwam duurder uit dan de ET112 met 2xTCP232-304 RS485 to TCP/IP en nam meer plaats in in de kast (ook een puntje bij mij).

Ik heb dus een PV-omvormer (in de woning) op de AC Loads kant (de ingang van de Multiplus) en een aan de critical loads uitgang kant (die in de garage). Die aan de AC loads kant valt bij een grid failure gewoon uit en die aan de critical load kant blijft gewoon werken en de batterij laden. Als de batterij vol is en het PV vermogen de vraag aan critical loads kant overstijgt, kan de Victron Multiplus met frequency shifting de PV-omvormer dus wat vragen om te 'dimmen' aangezien het teveel nergens naar toe kan (en we de batterij niet willen overladen). Eens de batterij volledig leeg zou zijn en alles valt uit kan de PV-omvormer natuurlijk niet meer werken en de batterij dus ook niet meer opnieuw bijladen, als je dat wel wil kunnen heb je een DC gekoppelde MPPT nodig (van Victron bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
NuKeM schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:45:
Mijn opstelling is een woning en een garage los van de woning. Op de woning ligt een PV-installatie en daar komt ook het net binnen. In de garage is ook een PV-installatie en staan de batterij en omvormer.
In de woning heb ik inderdaad ook een EM24 op ethernet hangen voor de grid metering. De ET112 in de woning (met een RS485 over ethernet bridge) dient voor het monitoren van de PV-installatie op de woning.
In de garage is er nog een ET112 die direct op de Cerbo aangesloten kon worden via een Victron USB-RS485 kabel.
Ik had voor een 2de EM24 op ethernet kunnen gaan in de woning, maar dat kwam duurder uit dan de ET112 met 2xTCP232-304 RS485 to TCP/IP en nam meer plaats in in de kast (ook een puntje bij mij).

Ik heb dus een PV-omvormer (in de woning) op de AC Loads kant (de ingang van de Multiplus) en een aan de critical loads uitgang kant (die in de garage). Die aan de AC loads kant valt bij een grid failure gewoon uit en die aan de critical load kant blijft gewoon werken en de batterij laden. Als de batterij vol is en het PV vermogen de vraag aan critical loads kant overstijgt, kan de Victron Multiplus met frequency shifting de PV-omvormer dus wat vragen om te 'dimmen' aangezien het teveel nergens naar toe kan (en we de batterij niet willen overladen). Eens de batterij volledig leeg zou zijn en alles valt uit kan de PV-omvormer natuurlijk niet meer werken en de batterij dus ook niet meer opnieuw bijladen, als je dat wel wil kunnen heb je een DC gekoppelde MPPT nodig (van Victron bv.).
Mijn ervaring met die goekope serial servers is dat ze vaak wel werken. Maar ik had hier een systeem waar een goedkope niet werkte en een dure Moxa wel perfect zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Is het niet zo dat rs485 over een grotere lengte kan dan ethernet? In dat geval waarom moeilijk doen met omzetten? Of werkt dat alleen bij dure industriële hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:22:
Is het niet zo dat rs485 over een grotere lengte kan dan ethernet? In dat geval waarom moeilijk doen met omzetten? Of werkt dat alleen bij dure industriële hardware?
Ik zou ook niet omzetten in feite voeg je twee POF's toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
Mijn garage staat buiten de woning. Er is een netwerkkabel voorzien tussen de woning en de garage. Deze netwerkkabel wordt voor internet en andere gebruikt door toestellen in de garage (Cerbo bv.). Ik kan het RS485 signaal over deze kabel laten gaan, maar dan offer ik de bestaande netwerkmogelijkheden op, wat ik uiteraard niet wil. Nog eens 30m oprit openwerken voor een (RS485) data kabel zie ik helaas niet zitten ;) dus RS485 over ethernet leek me een prima optie.
PoF gewijs heb je een punt, maar de PV-kWhmeter is niet zo kritisch in de werking van het ESS systeem, dient nu vooral voor mooie statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ah, de klassieke 1 kabel is wel genoeg val. Ervaring leert dat dat meestal vrij snel niet meer zo is ;)
Zo zie je maar weer dat er altijd wel een reden kan zijn om het anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik lees mee over de uitlezing van kWh meters over ethernet.
Een nadeel is dat dit afhankelijk is van een werkend LAN.
Dat kan door diverse oorzaken niet beschikbaar zijn, kort of lang.
Voor ESS is een PV kWh meter misschien niet essentieel, maar als je overstapt naar Dynamisch ESS wel.
Ik probeer voor mijn batterij-systeem helemaal onafhankelijk te zijn van andere/externe technieken zoals LAN of Home Assistant etc. Daarvoor is het te belangrijk.
En ik weet, voor de planning van Dynamisch ESS is een internet verbinding noodzakelijk, maar niet 100%.
Voor de uitvoering is 100% communicatie met kWh meters wel nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door MJ de Bruijn op 10-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Op zich heel erg mee eens, maar als je zorgt dat je switch op de ac-out zit (en dat die het dus blijft doen bij stroomuitval) en met vaste ip adressen werkt, zodat je niet afhankelijk bent van een dhcp server, dan blijft het in principe gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:58:
Ik lees mee over de uitlezing van kWh meters over ethernet.
Een nadeel is dat dit afhankelijk is van een werkend LAN.
Dat kan door diverse oorzaken niet beschikbaar zijn, kort of lang.
Voor ESS is een PV kWh meter misschien niet essentieel, maar als je overstapt naar Dynamisch ESS wel.
Ik probeer voor mijn batterij-systeem helemaal onafhankelijk te zijn van andere/externe technieken zoals LAN of Home Assistant etc. Daarvoor is het te belangrijk.
En ik weet, voor de planning van Dynamisch ESS is een internet verbinding noodzakelijk, maar niet 100%.
Voor de uitvoering is 100% communicatie met kWh meters wel nodig.
Hoe haal je dan je tarieven op zonder ethernet verbinding? LAN is meestal kortdurend niet werkend (PM).

Hier HA internet dus dat werkt altijd.

Zou mooi zijn geweest als ze de EM24 van twee (2) netwerkaansluitingen hadden voorzien.

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 10-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Hmm ik gebruik ook nog eens modbus tcp om mijn PV inverter uit te lezen... Als dat wegvalt, dan klopt de hele energiebalans ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:02:
Hoe haal je dan je tarieven op zonder ethernet verbinding? LAN is meestal kortdurend niet werkend (PM).
Zoals ik schreef, internet is nodig maar niet 100%.
Zonder internet kan Dynamisch ESS zelfstandig vooruit voor 8 tot 24 uur tot de volgende update nodig is.
Ik vraag me af wat DESS doet met een kWh meter die niet wordt bijgewerkt. Blijft de logica zich baseren op de laatste stand die nog ontvangen is? En zo ja, hoe lang?
Een LAN kan om diverse (nuttige) redenen tijdelijk niet beschikbaar zijn, de provider doet een update, je bent zelf aan het klooien, of wat dan ook. De tijd kan variëren van minuten tot x-langer.
Home Assistant heeft ook z'n kuren en moet regelmatig worden bijgewerkt en/of herstart.
Kortom, zo min mogelijk onderlinge afhankelijkheid, des te stabieler is je elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Zonder internet kan Dynamisch ESS zelfstandig vooruit voor 8 tot 24 uur tot de volgende update nodig is.
Ik vraag me af wat DESS doet met een kWh meter die niet wordt bijgewerkt. Blijft de logica zich baseren op de laatste stand die nog ontvangen is? En zo ja, hoe lang?
Een LAN kan om diverse (nuttige) redenen tijdelijk niet beschikbaar zijn, de provider doet een update, je bent zelf aan het klooien, of wat dan ook. De tijd kan variëren van minuten tot x-langer.
Home Assistant heeft ook z'n kuren en moet regelmatig worden bijgewerkt en/of herstart.
Kortom, zo min mogelijk onderlinge afhankelijkheid, des te stabieler is je elektra.
Als de provider een update doet heeft dat geen impact op je LAN. Althans ik doe de LAN zelf en heb daar geen provider voor. Behalve bij een update van een switch is de LAN altijd beschikbaar.

Ja viel mij ook op dat Home Assisstant voor van alles en nog wat opnieuw opgestart moet worden, bijvoorbeeld voor een update van een integatie. Mijn HACS heeft daar geen last van.

Ik denk dat als de PV meter niet beschikbaar is de PV voorspelling onbetrouwbaarder wordt. Ik kan wel is testen wat er gebeurd als de EM van de Grid niet beschikbaar is. Momenteel alle documentatie aan het bijwerken, PM schema aan het maken, opgenomen in CC. Dan is alle test scipts schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NuKeM schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:36:
Mijn garage staat buiten de woning. Er is een netwerkkabel voorzien tussen de woning en de garage. Deze netwerkkabel wordt voor internet en andere gebruikt door toestellen in de garage (Cerbo bv.). Ik kan het RS485 signaal over deze kabel laten gaan, maar dan offer ik de bestaande netwerkmogelijkheden op, wat ik uiteraard niet wil. Nog eens 30m oprit openwerken voor een (RS485) data kabel zie ik helaas niet zitten ;) dus RS485 over ethernet leek me een prima optie.
PoF gewijs heb je een punt, maar de PV-kWhmeter is niet zo kritisch in de werking van het ESS systeem, dient nu vooral voor mooie statistieken.
Je kon ook je netwerk kabel splitsen, 4 2 aderparen voor internet en 4 2 voor je RS485.

Nadeel is dat je netwerk snelheid "maar" beperkt is tot 100mbit bij 2 aderparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:49
Jazsie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Je kon ook je netwerk kabel splitsen, 4
2 aderparen voor internet en 4 2 voor je RS485.

Nadeel is dat je netwerk snelheid "maar" beperkt is tot 100mbit bij 4 2 aderparen.
;)

[ Voor 1% gewijzigd door The Lord op 10-10-2023 17:32 . Reden: Crap... ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ze hebben niet voor niets RS-485 kabel uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
FW V3.11 voor de CerboGX staat klaar. Deze update bevat een aantal verbeteringen voor DESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Scherp, was effe niet bij de les !
John245 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Ze hebben niet voor niets RS-485 kabel uitgevonden.
Klopt, echter gaan wij geen 100'en meters of kilometers leggen. En dan is netwerk kabel opeens een heel goed "alternatief" >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:34:
[...]

Scherp, was effe niet bij de les !

[...]

Klopt, echter gaan wij geen 100'en meters of kilometers leggen. En dan is netwerk kabel opeens een heel goed "alternatief" >:) .
Ja over enkele meters maakt het niet uit. Hier hele mooie paarse zeer herkenbare RS-485 kabel. Soepel volgens de spec's maar dat valt wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Volgens Victron:
Q: What is the default behavior if the VRM connection is lost longer then 4 hours?
The system will run out of its schedule after 4 hours and revert to standard ESS operation. Once the connection is reestablished, new schedules will get added again and the Dynamic ESS will commence its operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:05:
Volgens Victron:
Q: What is the default behavior if the VRM connection is lost longer then 4 hours?
The system will run out of its schedule after 4 hours and revert to standard ESS operation. Once the connection is reestablished, new schedules will get added again and the Dynamic ESS will commence its operation.
Oke, dus het systeem kan maximaal vier uur zonder internet in plaats van 8 tot 24 uur.
Zoals gezegd, dat is niet kritisch.
De door mij opgeworpen vraag is, hoe het DESS reageert als een kWh meter niet meer wordt bijgewerkt en (dus?) verkeerde gegevens levert. Dit in het kader van gebruik van een LAN voor gegevens-verzending.
Misschien is het niet belangrijk en gebeurt het niet vaak, ik vind het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Op basis van wat ik in het Victron forum heb gezien zou ik me meer zorgen maken over onnodig laden en ontladen op rare momenten dan op het niet beschikbaar zijn van een lan gekoppelde meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:43:
Op basis van wat ik in het Victron forum heb gezien zou ik me meer zorgen maken over onnodig laden en ontladen op rare momenten dan op het niet beschikbaar zijn van een lan gekoppelde meter.
Oke, we gaan kijken wat er morgen gebeurt:
Hoeveel cycles en hoeveel energie?
Heel benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRnhenlZEdTvDZJkd-lUy9Qz9GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Crk7sz6tSEH4UqWbeBe9bNx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Oke, we gaan kijken wat er morgen gebeurt:
Hoeveel cycles en hoeveel energie?
Heel benieuwd.
[Afbeelding]
Ik verwacht 2 cycles, Jammergenoeg kunnen we de cycles niet een dag vooruit zijn. En tijdens de eerste laadcyclus slaap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
In het forum zijn voorbeelden dat de geplande SOC niet gehaald wordt door afwijkend verbruik en dat er dan toch gekocht/verkocht gaat worden om de geplande SOC maar te halen. Ook als dat kwa kosten niet goed uitpakt.

Of werkt dat inmiddels wel goed? Het is een bèta die nog in ontwikkeling is tenslotte, dus heel raar is het niet dat het soms anders werkt dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Oke, dus het systeem kan maximaal vier uur zonder internet in plaats van 8 tot 24 uur.
Zoals gezegd, dat is niet kritisch.
De door mij opgeworpen vraag is, hoe het DESS reageert als een kWh meter niet meer wordt bijgewerkt en (dus?) verkeerde gegevens levert. Dit in het kader van gebruik van een LAN voor gegevens-verzending.
Misschien is het niet belangrijk en gebeurt het niet vaak, ik vind het wel interessant.
Dit ga ik op een later moment zeker uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik ga dit doen denk ik. Ik ben ongeveer leeg straks. Avondpiek is wel afhankelijk van tarieven donderdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM9Cj-NL2lLdBUXpc6gWDdUD-VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRGV8CgS23BedSLPN34XbF5y.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik ga ook de EV laden, dus dat wordt een paar uur 3x25A trekken met loadbalancing aan.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 10-10-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:00:
In het forum zijn voorbeelden dat de geplande SOC niet gehaald wordt door afwijkend verbruik en dat er dan toch gekocht/verkocht gaat worden om de geplande SOC maar te halen. Ook als dat kwa kosten niet goed uitpakt.

Of werkt dat inmiddels wel goed? Het is een bèta die nog in ontwikkeling is tenslotte, dus heel raar is het niet dat het soms anders werkt dan je zou verwachten.
Ja interresant om het forum te volgen. En Victron regaeert over het algemeen vrij snel als je iets post. Maar ik verwacht niet dat DESS deze maand gelanceerd gaat worden, er zijn nog aardig wat zaken die opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:02:
Ik ga dit doen denk ik. Ik ben ongeveer leeg straks. Avondpiek is wel afhankelijk van tarieven donderdag.
[Afbeelding]

Edit: Ik ga ook de EV laden, dus dat wordt een paar uur 3x25A trekken met loadbalancing aan.
Hier ook leeg. Want het Victron systeem vind het economischer om alle PV opwek aa de frid te leveren i.p.v. de batterij op te laden. En deze avond is het laatste restje eruit getrokken. Hier nog maar 20 kWh dus de batterijen zitten zo vol.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 10-10-2023 20:08 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 58 Laatste