Afwachten wanneer de kast voor de accu's eindelijk binnenkomt, maar dan is het zo al oktoberJohn245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:35:
[...]
Ligt er aan wanneer jou systeem operationeel is.
Geeft wel wat adviezen over gebruik van energiemeters.Schijnen ook nieuwe van Victron aan te komen.
Maar ze verwachten in oktober te releasen, dus als jij dan pas klaar ben is waarschijnlijk ook alles verder uitgewerkt.
Ja dacht ik al, met de solaredge modbus integratie heb je hier een schuifje voor van 0 tot 100% vermogen.MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:33:
[...]
EDIT: ik realiseer me dat dit proces via frequentie verandering wordt aangestuurd en niet via Modbus.
Alleen jammer dat je binnen node red in de gx de home assistant plugin niet werkt als ik deze installeer.
Anders kon je deze met de don’t feed-in variabele van het dynamic ess programma makkelijk bedienen.
[ Voor 38% gewijzigd door TheMystery op 26-09-2023 16:41 ]
Vond het wel interessant. Maar ik ben dan ook nog een groentje op accu/omvormer gebiedNiek_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:21:
Webinar van Victron het terugkijken waard?
[ Voor 4% gewijzigd door dof op 26-09-2023 17:38 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ja hier full electric woning. Dus bedoeling deze winter gedurende de nacht goedkoop opladen en overdag ontladen.dof schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:35:
[...]
Vond het wel interessant. Maar ik ben dan ook nog een groentje op accu/omvormer gebied. Ook wel aardig dat je Dynamic ESS kunt gebruiken zonder PV, had ik me nog niet bedacht. Puur voor het handelen dus. Leuk in de wintermaanden.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Of midden op de dag goedkoop laden natuurlijk, vooral in de weekeindes.John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:41:
[...]
Ja hier full electric woning. Dus bedoeling deze winter gedurende de nacht goedkoop opladen en overdag ontladen.
Erg benieuwd, zit YouTube al te F5'en maar nog zonder resultaat
[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 26-09-2023 18:50 ]
Is ook niet al te makkelijk allemaal in HA als je net begint. als je kWh waardes in HA wilt zien vanuit je Victron systeem dan loop je de volgende stappen door:MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:31:
[...]
Ik heb je suggestie gelezen maar dan misschien niet goed begrepen.
Je verwijst naar actueel vermogen (power). Die splits je in plus en min. Ik snap dat dat ingaand, respectievelijk uitgaand weergeeft.
Ik ben op zoek naar totalen. Nu ik je eerdere bericht opnieuw lees begrijp ik dat je zelf in Home assistant een totaal-sensor moet knutselen. Dat zal ik gaan proberen, maar het lijkt me dat je gegevens gaat missen, bijvoorbeeld al bij iedere her-start. Dat maakt het resultaat over een periode onbetrouwbaar. Daarom ben ik terughoudend.
HACS Victron modbus TCP installeren
Heb je inmiddels ook uitgevonden. Deze integratie wordt regelmatig geupdatet en zorgt dat alle beschikbare modbus entiteiten netjes in HA worden aangemaakt.Als je een battery shunt van Victron hebt:
Dan wordt device 'battery' aangemaakt door de itegratie. Deze heeft sensor historychargedenery en historydischargedenergy. Dit zijn reeds kWh meters die netjes optellen en dus vrij snel te koppelen zijnAls je geen battery shunt hebt maar wel een vebus (=multiplus) device hebt:
Deze device heeft sensor 'battery voltage' en 'battery current' ( min is ontladen, plus is laden). Aan je configuration.yaml voeg je dit toe:/f/image/n7MKJ0a57GwDJaahVcR4lNEC.png?f=fotoalbum_large)
er worden na een reboot 2 sensoren zichtbaar. de 1e is het huidige vermogen in Watt in of uit de batterij het andere is de som van het verbruik in of uit de battery (gaat omhoog bij laden, omlaag bij ontladen). Wil je deze twee los, dan kan dat ook maar dan zijn er nog wat aanpassingen nodig. Laat maar weten wat je wilt bereiken.
In principe is alles te maken in HA via template sensoren die dan afgeleiden of berekende waardes zijn van andere sensoren. Als je die actief hebt dan gedragen zij zich net als 'reguliere' sensoren. Zie ook mijn eerdere posts met dashboards. Ik doe dit allemaal alleen met de Victron modbus integratie. MQTT hoor ik wel veel goeds over maar ik ben tot nog toe te lui geweest om dit te doen. Vind de modbus integratie de minste moeite.
Ik heb een iets oudere (met display) solaredge omvormer. Ik kreeg het niet voor elkaar om via modbus het vermogen te regelen. De solaredge hangt namelijk al aan mijn cerbo. Zo heb ik allles wat met stroom te maken heeft op 1 plek. Homeassistant moet toch vaak opnieuw opstarten of wat dan ook.TheMystery schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:40:
[...]
Ja dacht ik al, met de solaredge modbus integratie heb je hier een schuifje voor van 0 tot 100% vermogen.
Alleen jammer dat je binnen node red in de gx de home assistant plugin niet werkt als ik deze installeer.
Anders kon je deze met de don’t feed-in variabele van het dynamic ess programma makkelijk bedienen.
Via nodered op de cerbo kan ik wel de relais op de cerbo aansturen. Daar zijn er 2 van, dus samen 4 posities. Extra netwerkkabeltje naar de solaredge omvormer en aangesloten op de cerbo relais en de RCRR connecties in de solaredge. Zo kan ik kiezen uit 0-30-70-100 procent vermogen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
webinar van vandaag komt nog online (https://www.youtube.com/@VictronEnergyBV/videos)
Ze hebben zich denk ik iets versproken, eind dit jaar / begin 2024 komt er eindelijk een 3fase model.
De Multi HS19, 6KVA en 19inch maar ook 800V ! Dus geen zelfbouw batterijen meer:-()
Ze hebben zich denk ik iets versproken, eind dit jaar / begin 2024 komt er eindelijk een 3fase model.
De Multi HS19, 6KVA en 19inch maar ook 800V ! Dus geen zelfbouw batterijen meer:-()
Die 800V gaat over solar volgens mij. linkGMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:57:
Multi HS19 15kW is a rack mountable three-phase Inverter/Charger with 4 x Multi Power Point Tracking Solar Charge Controllers 800VDC from an (up to) 1000VDC, 32kWp solar array. The units can be paralleled to provide large industrial processes with power from an entirely sustainable energy supply.
ook bij zelf powerwall gezet0xygen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:05:
[...]
Die 800V gaat over solar volgens mij. link
[...]
hmm, ik weet het nog niet zo net:
"We have a 3-phase MultiPlus coming. End 2023 start 2024 more on that. It is called Multi HS19 (with HV 800V batteries). Please ask your local contact for more info on this."
Kun je de gebruikte methode noemen?John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:48:
Gelijk ook Dymasisch ESS (beta) geinstalleerd.
Waar vind ik de update en waar/waarmee installeer ik het?
Zie https://community.victron...amic-ess-on-beta-vrm.htmlMJ de Bruijn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:33:
[...]
Kun je de gebruikte methode noemen?
Waar vind ik de update en waar/waarmee installeer ik het?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dank.
In dit document lees ik "You can get started with it on beta-VRM".
Ik zie in Remote Console nergens een optie voor beta-VRM.
Wel Firmware --> Online-Updates --> Update Feed --> Latest Release Condidate.
Is dit de benodigde optie?
In het artikel"MJ de Bruijn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:18:
[...]
Dank.
For those of you who aren’t familiar with beta VRM, you can log in through this link with your normal credentials.
https://betavrm.victronenergy.comMJ de Bruijn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:18:
[...]
Dank.
Dank, weer een stapje verder.
Ik heb ingelogd en de ESS-dynamic settings kunnen vinden. Alles ingevuld volgens de handleiding.
De schuif-knop 'Toggle Dynamic ESS for this installation' staat netjes naar rechts.
Volgens de handleiding: 'As the configuration flow points out, you need to go to de Installation Controlls --> ESS Settings to turn Dynamic ESS on (Auto)'.
Deze optie vind ik dus nergens. Wat mis ik?
Zoek op youtube even op Harold Halewijn, die neemt je aan het handje mee.MJ de Bruijn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:38:
[...]
Dank, weer een stapje verder.
Ik heb ingelogd en de ESS-dynamic settings kunnen vinden. Alles ingevuld volgens de handleiding.
De schuif-knop 'Toggle Dynamic ESS for this installation' staat netjes naar rechts.
Volgens de handleiding: 'As the configuration flow points out, you need to go to de Installation Controlls --> ESS Settings to turn Dynamic ESS on (Auto)'.
Deze optie vind ik dus nergens. Wat mis ik?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Inderdaad. Ik heb de bedoelde instelling nu gevonden. Deze zit op het Website-dashboard in de instellingen-knop rechtsboven en dan omlaag scrollen.V_ger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:43:
Zoek op youtube even op Harold Halewijn, die neemt je aan het handje mee.
Voor wie de video van Harold Halewijn ook wil zien, dit is de URL:
YouTube: Dynamische tarieven en andere nieuwe functies voor Victron thuisbatt...
Gestart met de integratie in HomeSeer d.m.v. Modbus TCP.
Oorspronkelijk plan was VenusOS large maar na mij ingelezen te hebben en de waarscuwing voor het gebruik aan resources besloten om via Modbus TCP te gaan integreren,
Al een aantal waarde geselecteerd om iin te lezen. Ook al in staat om het systeem aan te sturen. Ben zeer bekend met Modbus RTU/TCP dus gaat allemaal lekker soepel.
Oorspronkelijk plan was VenusOS large maar na mij ingelezen te hebben en de waarscuwing voor het gebruik aan resources besloten om via Modbus TCP te gaan integreren,
Al een aantal waarde geselecteerd om iin te lezen. Ook al in staat om het systeem aan te sturen. Ben zeer bekend met Modbus RTU/TCP dus gaat allemaal lekker soepel.
/f/image/LqViEYCYwhNqwLWL51J6MaCY.png?f=fotoalbum_large)
Zou toch ook zeker naar MQTT kijken, kan je meer informatie uit halen en is sneller/vlotter
.
[ Voor 79% gewijzigd door Jazsie op 28-09-2023 11:48 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik heb inmiddels Bèta Dynamic ESS aan de praat en natuurlijk heel benieuwd wat ik ga zien.
Het is nog veel te vroeg om iets te zeggen, maar toch, kijk eens naar de blauwe lijn. Dat is de State-of-Charge van de batterij. Ik zou verwachten dat deze tenminste één keer per dag op 100% uit zou komen (optimalisatie van de batterij, meer energie om te handelen, grotere reserve etc.).
:strip_exif()/f/image/8B53IDS6KyoIiVrxALjW861B.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie kan hier iets over zeggen?
Het is nog veel te vroeg om iets te zeggen, maar toch, kijk eens naar de blauwe lijn. Dat is de State-of-Charge van de batterij. Ik zou verwachten dat deze tenminste één keer per dag op 100% uit zou komen (optimalisatie van de batterij, meer energie om te handelen, grotere reserve etc.).
:strip_exif()/f/image/8B53IDS6KyoIiVrxALjW861B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YbmmFmNPdQ1XhQA9CHHMUxSW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door MJ de Bruijn op 28-09-2023 15:13 ]
Elke dag naar de 100% is nergens voor nodig. Een keer in de zoveel tijd, afhankelijk van hoe erg je onbalans is en hoe goed je balancers zijn is voldoende.MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:06:
Ik heb inmiddels Bèta Dynamic ESS aan de praat en natuurlijk heel benieuwd wat ik ga zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als dit de grafiek van vandaag is, ben ik wel van mening dat inkopen 's nachts rond de 25 cent en dan overdag de PV terugleveren voor 27 cent een beetje mwah is. Zelf zou ik dan 's nachts niet opgeladen hebben en de PV van overdag in de batterij hebben gestopt. Maargoed misschien dat het op deze manier 1 cent per kWh in het laatje brengt. Of je hebt je batterij kosten wat laag staan.
Enig idee op welke manier de (in)efficiency van de victron verwerkt is? Want opladen en ontladen kost je toch wel 10% per richting....
Alereerst, om mijn eigen vraag te beantwoorden, het percentage (70%) wordt getoond in de Remote Console.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zNGdfaTfWsVLf8DNve0poHX.jpg?f=user_large)
Ik kan het percentage niet aanpassen. Geen idee waar het vandaan komt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6zNGdfaTfWsVLf8DNve0poHX.jpg?f=user_large)
Ik weet nog maar heel weinig. Ook voor de instellingen heb ik (vooralsnog) de suggesties gevolgd.V_ger schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:21:
Als dit de grafiek van vandaag is, ben ik wel van mening ....
Enig idee op welke manier de (in)efficiency van de victron verwerkt is?
Can you sell energy back to the grid? Yes
Maximum import power 10000 kW
Maximum export power 10000 kW
Battery capacity 15 kWh
Maximum discharge power 3 kW
Maximum charge power 3 kW
Battery costs 0.05 €/kWh
Buy prices type Dynamic
Energy provider name ANWB Energie
Price calculation (p+0.0212)*1.21+0.1524
Sell prices type Dynamic
Energy provider name ANWB Energie
Price calculation (p+0.0212)*1.21+0.1524
Ik heb de batterij-kosten vooreerst bewust laag gehouden (ik wil actie zien).
Hier staat deze op 99%. Ook geen idee waarom het dat getal is.MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:34:
Alereerst, om mijn eigen vraag te beantwoorden, het percentage (70%) wordt getoond in de Remote Console.
[Afbeelding]
Na hoeveel dagen zag jij de eerste forecast? Systeem draait hier nu 2 dagen en ik zie geen enkele forecast in de VRM portaal.MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Victron heeft het gefixt.
Dat percentage is waar het DESS systeem naartoe wil denk ik zo? Daarmee zullen ze welk bepalen of er geladen of ontladen moet worden.
Als ik het hele huis (inclusief PV) op de AC OUT1 van de Victron aansluit, voegt een energiemeter dan nog iets toe als ik Dynamic ESS wil gaan toepassen? Als ik de documentatie van Victron zo zie niet, maar ik zie toch verschillende systemen hier voorbij komen waar ze wel in zitten.
In de chat van de Webinar gaven ze aan dat de nauwkeurigheid van deze meters hoger is.Niek_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:09:
Als ik het hele huis (inclusief PV) op de AC OUT1 van de Victron aansluit, voegt een energiemeter dan nog iets toe als ik Dynamic ESS wil gaan toepassen? Als ik de documentatie van Victron zo zie niet, maar ik zie toch verschillende systemen hier voorbij komen waar ze wel in zitten.
Ik heb een systeem zonder zo'n aparte energiemeter.Niek_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:09:
Als ik het hele huis (inclusief PV) op de AC OUT1 van de Victron aansluit, voegt een energiemeter dan nog iets toe als ik Dynamic ESS wil gaan toepassen?
Technisch werkt het, dus het kan zonder.
Ik heb (helaas!) geen vergelijking met wél een energiemeter, maar ik twijfel wel eens of ik de juiste getallen zie. Ik weet niet of me dit ruim honderd Euro waard is.
Ik ben wel even benieuwd, zelf maak ik gebruik van een P1 MQTT grid meter, maar zie in mijn Cerbo GX niet het Dynamic ESS menu terug en had het vermoede dat dit komt doordat ik geen victron gekeurde meter heb.. Zie jij wel het Dynamic ESS menu in de remote console?ik zie net een screenshot van jou voorbij komenMJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:26:
[...]
Ik heb een systeem zonder zo'n aparte energiemeter.
Technisch werkt het, dus het kan zonder.
Ik heb (helaas!) geen vergelijking met wél een energiemeter, maar ik twijfel wel eens of ik de juiste getallen zie. Ik weet niet of me dit ruim honderd Euro waard is.
[ Voor 7% gewijzigd door Meyo084 op 28-09-2023 17:30 ]
Ik kan beter niet Dynamisch gaan

:fill(white):strip_exif()/f/image/v9GwdYCJlnjPzGilpXgAYrGc.png?f=user_large)
@MJ de Bruijn heeft geen energiemeter voor zover ik weet. Ik heb twee (2) EM24's.Meyo084 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:28:
[...]
Ik ben wel even benieuwd, zelf maak ik gebruik van een P1 MQTT grid meter, maar zie in mijn Cerbo GX niet het Dynamic ESS menu terug en had het vermoede dat dit komt doordat ik geen victron gekeurde meter heb.. Zie jij wel het Dynamic ESS menu in de remote console?ik zie net een screenshot van jou voorbij komen, dan de vraag, wat voor grid meter gebruik jij?
Ik maak tot nu toe gebruik van het V_ger ESS. ;-) Daarbij geef ik simpelweg aan laden bij 70% van de gemiddelde prijs en actief ontladen bij 130%. Percentages als voorbeeld. Voor de rest van de dag probeer ik de teller op 0 te houden. Daarmee zeg ik niet dat ik beter ben, maar ik denk wel dat het DESS systeem wel een treshold zou kunnen gebruiken. Ik heb namelijk niet het idee dat de efficiency meegenomen is. Je wil dus eigenlijk minimaal 25% verschil tussen inkoop en verkoop. Bij lage prijzen liefst meer.
Want je laadt bijvoorbeeld 10*25 cent, maar je krijgt maar 8*30 cent terug. Op basis van de prijs lijkt het een goed idee, maar als je rekening houdt met de efficiency kost het je ineens geld. En dan zit hier nog niet eens de batterijkosten in. Want als die 4 cent per kWh zijn is het nog erger. Dan heb je eigenlijk gewoon zeker 10 cent verschil nodig om actief te handelen. Daaronder...tja.
In de zomer met meer opwek is het vooral van belang om ruimte te maken in de batterij.
Want je laadt bijvoorbeeld 10*25 cent, maar je krijgt maar 8*30 cent terug. Op basis van de prijs lijkt het een goed idee, maar als je rekening houdt met de efficiency kost het je ineens geld. En dan zit hier nog niet eens de batterijkosten in. Want als die 4 cent per kWh zijn is het nog erger. Dan heb je eigenlijk gewoon zeker 10 cent verschil nodig om actief te handelen. Daaronder...tja.
In de zomer met meer opwek is het vooral van belang om ruimte te maken in de batterij.
Ik neem aan dat je het zelf ook al doorhebt en dat je opmerking als grap bedoeld was, maar voor de zekerheid, ik denk dat het min-teken betekent dat je geld terug krijgt.John245 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:29:
Ik kan beter niet Dynamisch gaan
Maar de omschrijving 'earnings' in combinatie met een min-teken is natuurlijk strijdig.
Toch mooi, een 'winst' van 1,50 Euro. Dan heb je je investering in zo'n 40 jaar terug. Maar daar gaat het niet om, het is gewoon een leuke hobby.
[ Voor 15% gewijzigd door MJ de Bruijn op 28-09-2023 18:42 ]
Nee min is ook echt min. Want het bedrag wordt in de loop van de dag minder negatief.MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:40:
[...]
Ik neem aan dat je het zelf ook al doorhebt en dat je opmerking als grap bedoeld was, maar voor de zekerheid, ik denk dat het min-teken betekent dat je geld terug krijgt.
Maar de omschrijving 'earnings' in combinatie met een min-teken is natuurlijk strijdig.
Toch mooi, een 'winst' van 1,50 Euro. Dan heb je je investering in zo'n 40 jaar terug. Maar daar gaat het niet om, het is gewoon een leuke hobby.
Welke waarden heb jij?
Webinar is online: YouTube: Victron Energy Dynamic ESS WebinarGMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:57:
webinar van vandaag komt nog online (https://www.youtube.com/@VictronEnergyBV/videos)
Het bedrag geeft (denk ik) het nog te komen/verwachte rendement. Niet wat reeds gerealiseerd is.John245 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:55:
Nee min is ook echt min. Want het bedrag wordt in de loop van de dag minder negatief.
nu -0,02 met Dynamisch Ess (was vanmorgen -1,54) en -0,74 met gewoon Ess.Welke waarden heb jij?
Er gaat wel een hoog voltage DC systeem komen met 19" driefasen rack omvoemers. Zie you tube link over Intersolar 2023. Wordt denk ik hoofdzakelijk voor industriele toepassingen. Ook de nieuwe Cerbo en de Victron energiemeter zitten hier in. Het is wel in het Duits.GMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:21:
[...]
ook bij zelf powerwall gezet
hmm, ik weet het nog niet zo net:
"We have a 3-phase MultiPlus coming. End 2023 start 2024 more on that. It is called Multi HS19 (with HV 800V batteries). Please ask your local contact for more info on this."
YouTube: #Intersolar #Victron #Energy Neuigkeiten 2023
Vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Alhoewel ik natuurlijk niet weet wat jullie vandaag hebben opgewekt en verbruikt.MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:33:
[...]
Het bedrag geeft (denk ik) het nog te komen/verwachte rendement. Niet wat reeds gerealiseerd is.
[...]
nu -0,02 met Dynamisch Ess (was vanmorgen -1,54) en -0,74 met gewoon Ess.
Voor vandaag heb ik mijn eigen verbruik opgewekt en het restant verkocht in het hoogste uur van vandaag. Dat heeft mij 4,12 opgeleverd voor 9,06 kWh. Dus circa 0,45 per kWh
Zonder accu / V_ESS was dat waarschijnlijk rond de 0,27 per kWh geweest. Dus door te sturen toch zo'n 18 cent per kWh meer opbrengst.
Edit: In mijn eigen val getrapt. Als ik niets had opgeslagen had ik toch wel 20% meer direct verkocht ivm geen verliezen.
[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 28-09-2023 20:48 ]
Heb je Venus OS wel geupdate naar de laatste FW versie?Meyo084 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:28:
[...]
Ik ben wel even benieuwd, zelf maak ik gebruik van een P1 MQTT grid meter, maar zie in mijn Cerbo GX niet het Dynamic ESS menu terug en had het vermoede dat dit komt doordat ik geen victron gekeurde meter heb.. Zie jij wel het Dynamic ESS menu in de remote console?ik zie net een screenshot van jou voorbij komen, dan de vraag, wat voor grid meter gebruik jij?
En je bent daarna ingelogd op de VRM Beta portal (https://betavrm.victronenergy.com/)?
Ik heb ook een "virtuele" MQTT grid meter en kan het DESS terug vinden in het menu op de VRM Beta portal.
ik had 'm hier al even samengevat.Fonzie666 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:37:
[...]
Er gaat wel een hoog voltage DC systeem komen met 19" driefasen rack omvoemers. Zie you tube link over Intersolar 2023. Wordt denk ik hoofdzakelijk voor industriele toepassingen. Ook de nieuwe Cerbo en de Victron energiemeter zitten hier in. Het is wel in het Duits.
YouTube: #Intersolar #Victron #Energy Neuigkeiten 2023
erg leuk om te zien inderdaad.
GMJansen in "Zelf een powerwall bouwen"
Heb je voorbeelden van wat er meer uit te halen is?Jazsie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:47:
Zou toch ook zeker naar MQTT kijken, kan je meer informatie uit halen en is sneller/vlotter.
Met MQTT Explorer even connecten met je Cerbo, dan kan je zien wat er is. Maar met Modbus krijg je ook al wat relevant is.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:34:
[...]
Heb je voorbeelden van wat er meer uit te halen is?
Naja beetje moeite doen mag ook wel he, hier een glimpje:John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:34:
[...]
Heb je voorbeelden van wat er meer uit te halen is?
/f/image/X902L4dJRnJ3xON6dbSqsE41.png?f=fotoalbum_large)
Dankje, maar had het al gevonden. Voordel is denk ik voornamelijk dat het push is in plaats van pull.Jazsie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:10:
[...]
Naja beetje moeite doen mag ook wel he, hier een glimpje:
[Afbeelding]
Ook de dbus lijst gevonden.Jazsie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:10:
[...]
Naja beetje moeite doen mag ook wel he, hier een glimpje:
[Afbeelding]
Klopt @John245, sneller en meer informatie.
Ik heb er sensors van gemaakt voor in HA, werkt top.
Je kan ook er naar toe schrijven, zo schrijf ik iedere seconden setpoint.
Niks mis met Modbus TCP echter als je toch via HA doet dan is MQTT toch wel een stap vooruit
.
Niks mis met Modbus TCP echter als je toch via HA doet dan is MQTT toch wel een stap vooruit
Ik doe het in HomeSeer en dat werkt ook. Maar hoe hou ik de verbinding actief?Jazsie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:10:
Klopt @John245, sneller en meer informatie.
Niks mis met Modbus TCP echter als je toch via HA doet dan is MQTT toch wel een stap vooruit.
Als ik dit topic stuur: N/xxx/keepalive
xxx = VRM id welke dien ik hier te gebruiken?
Of moet het geel anders?
Ik stuur elke minuut dit.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:41:
[...]
Ik doe het in HomeSeer en dat werkt ook. Maar hoe hou ik de verbinding actief?
Of moet het geel anders?
CerboGX/R/hierjevrmid/system/0/Serial
Euh, maar CerboGX is de kopie van het victron systeem op de homeassistant lokale MQTT server... Ik denk dat het dus eigenlijk anders moet. Maar ik krijg hier wel mijn PV opbrengst uit, dus het werkt wel.
[ Voor 46% gewijzigd door V_ger op 29-09-2023 13:56 ]
Bedakt.V_ger schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:46:
[...]
Ik stuur elke minuut dit.
CerboGX/R/hierjevrmid/system/0/Serial
Euh, maar CerboGX is de kopie van het victron systeem op de homeassistant lokale MQTT server... Ik denk dat het dus eigenlijk anders moet. Maar ik krijg hier wel mijn PV opbrengst uit, dus het werkt wel.
In mijn geval inderdaad CerboGX weglaten. Maar dat had ik al door.
xxx = Portal ID instance, dit is iets anders dan je VRM ID.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:41:
[...]
Ik doe het in HomeSeer en dat werkt ook. Maar hoe hou ik de verbinding actief?
Of moet het geel anders?
Deze kan je achterhalen door via NodeRED een bericht te sturen naar MQTT. Hoe precies kan ik later posten indien interesse.
Verder dien je inderdaad een "keep alive" message te sturen om de x seconden, ik doe dat via NodeRED (injectie node) die op de Cerbo staat geinstalleerd.
Dynamic ESS, dag 2 (voor mij dan).
Afgelopen nacht was het laagste tarief van het etmaal. Dynamic ESS heeft het setpoint SoC gezet op 52%. Inderdaad is het systeem tot 52% opgeladen. Daarna weer rust. Ik begrijp deze lage SoC nog echt niet. De forecast toont geen nieuw laad-moment.
Als proefneming DESS maar eens op 'buy' gezet. Systeem gaat dan inderdaad maximaal laden. Toen het systeem vol was heb ik DESS weer op actief gezet. Prompt ging hij maximaal ontladen (ongunstig tarief). Dus blijkbaar wordt de nieuwe situatie niet herkend maar wordt de oude SoC setpoint gebruikt.
Gisteren heeft het DESS bij gunstig tarief ontladen tot 20% (mijn grens). Op zich oké. Maar, prompt daarna ging het systeem weer laden tot 25%. Bij laden is dat tarief niet gunstig. Ik denk dat dit komt door de 'battery protect' eigenschap van het ESS, maar het is niet logisch.
Wellicht moet ik een paar dagen de instellingen met rust laten, maar dat voelt ook niet lekker.
Afgelopen nacht was het laagste tarief van het etmaal. Dynamic ESS heeft het setpoint SoC gezet op 52%. Inderdaad is het systeem tot 52% opgeladen. Daarna weer rust. Ik begrijp deze lage SoC nog echt niet. De forecast toont geen nieuw laad-moment.
Als proefneming DESS maar eens op 'buy' gezet. Systeem gaat dan inderdaad maximaal laden. Toen het systeem vol was heb ik DESS weer op actief gezet. Prompt ging hij maximaal ontladen (ongunstig tarief). Dus blijkbaar wordt de nieuwe situatie niet herkend maar wordt de oude SoC setpoint gebruikt.
Gisteren heeft het DESS bij gunstig tarief ontladen tot 20% (mijn grens). Op zich oké. Maar, prompt daarna ging het systeem weer laden tot 25%. Bij laden is dat tarief niet gunstig. Ik denk dat dit komt door de 'battery protect' eigenschap van het ESS, maar het is niet logisch.
Wellicht moet ik een paar dagen de instellingen met rust laten, maar dat voelt ook niet lekker.
Dank voor het aanbod. Heb het al werkend.Jazsie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:19:
[...]
xxx = Portal ID instance, dit is iets anders dan je VRM ID.
Deze kan je achterhalen door via NodeRED een bericht te sturen naar MQTT. Hoe precies kan ik later posten indien interesse.
Verder dien je inderdaad een "keep alive" message te sturen om de x seconden, ik doe dat via NodeRED (injectie node) die op de Cerbo staat geinstalleerd.
Ik heb het vanmorgen 5 minuten het dynamische ESS geprobeerd. SOC was nog 20% ofzo. PV deed een kleine 500W. Tarief was rond gemiddelde voor vandaag.
Toch vond DESS het nodig om met circa 500W mijn batterij te gaan ontladen. Of waarschijnlijker, de PV werd direct geexporteerd en het huis draaide op de batterij.
Gezien de matige zon voorspelling van vandaag, heb ik het maar weer uitgezet, want ik wilde gewoon mijn batterij opladen met PV die er was. Dan heb ik vanavond nog de keus om wat tegen hoog tarief te exporteren.
Toch vond DESS het nodig om met circa 500W mijn batterij te gaan ontladen. Of waarschijnlijker, de PV werd direct geexporteerd en het huis draaide op de batterij.
Gezien de matige zon voorspelling van vandaag, heb ik het maar weer uitgezet, want ik wilde gewoon mijn batterij opladen met PV die er was. Dan heb ik vanavond nog de keus om wat tegen hoog tarief te exporteren.
Victron had aangegeven dat het verstandiger is om de battery protect uit te zetten.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:00:
Wat is jou maximale laadcapaciteit en hoe warm werden de batterijen?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:00:
Laden 5 kWh per uur, ontladen 8 kWh per uur.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:51:
Wat is jou maximale laadcapaciteit en hoe warm werden de batterijen?
Het laden zou volgens specs ook 8 kWh per uur moeten zijn maar dat gebeurt niet. Vraag staat uit bij leverancier.
De batterijen worden niet merkbaar warm, zelfs niet lauw.
De Victrons worden een beetje warm en gaan ventileren. Zeker niet heet.
Hier tussen de 23 en 26 graden. Viel mij ook niet tegen.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:08:
[...]
Laden 5 kWh per uur, ontladen 8 kWh per uur.
Het laden zou volgens specs ook 8 kWh per uur moeten zijn maar dat gebeurt niet. Vraag staat uit bij leverancier.
De batterijen worden niet merkbaar warm, zelfs niet lauw.
De Victrons worden een beetje warm en gaan ventileren. Zeker niet heet.
Ze waren niet al bijna vol toen ze met 5kW aan het laden waren?
Nee, tussen 20% en 80% SoC.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:40:
Ze waren niet al bijna vol toen ze met 5kW aan het laden waren?
Boven 90% neemt de laadstroom steeds verder af tot 'trickle charge'.
Dat zou best kunnen. Dan heb ik circa 5% conversieverlies.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:13:
Nog even over conversie-verliezen.
Op dit plaatje ontlaadt de batterij met circa 8000 Watt. Naar Grid en Load gaan samen zo'n 7000 Watt. Solar levert ook nog iets.
Dat zou zo'n 12,5% conversie-verlies zijn. Dat is best veel.
Ik weet overigens niet zeker of je dat op deze manier kan/moet berekenen.
[Afbeelding]
/f/image/VO16Plm18W8RM0w9Up46GBnL.png?f=fotoalbum_large)
Maar was het niet de bedoeling om je Victron als UPS te gebruiken?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:13:
Op dit plaatje ontlaadt de batterij met circa 8000 Watt. Naar Grid en Load gaan samen zo'n 7000 Watt. Solar levert ook nog iets.
[Afbeelding]
Het een sluit het ander niet uit.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:37:
Maar was het niet de bedoeling om je Victron als UPS te gebruiken?
UPS als uitgangspunt, optimaal eigen gebruik als standaard, handelen als bonus.
Bij kleinere vermogens daalt het conversie-verlies. Bij 4000 Watt was het minder dan 10%.
Benieuwd of jij ook eens het verlies bij maximale ontlading kunt meten.
Ik heb de meegeleverde temperatuur-sensoren maar eens aangesloten.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:40:
Hier tussen de 23 en 26 graden. Viel mij ook niet tegen.
Alle drie 45 graden bij maximaal ontladen.
Nee zeker niet, maar ik zie de kritische gebruikers tegel niet in jou set-up.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:47:
[...]
Het een sluit het ander niet uit.
UPS als uitgangspunt, optimaal eigen gebruik als standaard, handelen als bonus.
Bij kleinere vermogens daalt het conversie-verlies. Bij 4000 Watt was het minder dan 10%.
Benieuwd of jij ook eens het verlies bij maximale ontlading kunt meten.
Dat ga ik zeker meten. Ook het verlies bij opladen. Ik verwacht morgen overdag een oplaadcyclus.
Kun je dat niet zonder de sensoren uitlezen?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:07:
[...]
Ik heb de meegeleverde temperatuur-sensoren maar eens aangesloten.
Bij mij zitten de sensoren netjes in de verpakking.
Ik heb alles aangesloten op de AC-1, dus alles is 'kritisch'.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:08:
ik zie de kritische gebruikers tegel niet in jou set-up.
Bij Grid-uitval ga ik zelf kiezen welke apparaten ik wil gebruiken.
Als de wasmachine is aangesloten op niet-kritisch kan dat niet.
Allemaal afhankelijk van status batterijen, zonneschijn, verwachtingen etc.
Ik heb in de Remote Console geen temperatuur-gegevens kunnen vinden.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:12:
Kun je dat niet zonder de sensoren uitlezen?
Jij wel?
@MJ de BruijnMJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:23:
[...]
Ik heb alles aangesloten op de AC-1, dus alles is 'kritisch'.
Bij Grid-uitval ga ik zelf kiezen welke apparaten ik wil gebruiken.
Als de wasmachine is aangesloten op niet-kritisch kan dat niet.
Allemaal afhankelijk van status batterijen, zonneschijn, verwachtingen etc.
ALs je bij mij in VRM kijk zie je een tegel voor
AC Load
Critical AC load
Het viel mij op dat jij allen de AC load heb
Of heb je die tegel verborgen?
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 29-09-2023 21:01 ]
Ja, bij de batterij.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:24:
[...]
Ik heb in de Remote Console geen temperatuur-gegevens kunnen vinden.
Jij wel?
:fill(white):strip_exif()/f/image/0KP7x5Dv3n696Wu96QrEZyKX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7wLomBuV0o1eOgEgUeXoOBpF.png?f=user_large)
Ik heb de sensoren op de drie Multiplussen geplaatst om vast te stellen hoe warm de omvormers worden.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:38:
Ja, bij de batterij.
Ik zie het ook. Geen idee waarom het verschilt.John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:33:
Of heb je die tegel verborgen?
Ik heb niets aangepast. Het is het standaard overzicht.
IK zou het op de vragenlijst naar je leverancier plaatsen.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:08:
[...]
Ik zie het ook. Geen idee waarom het verschilt.
Ik heb niets aangepast. Het is het standaard overzicht.
Hoe krijg je die "Critical load" tegel tezien?
Geen idee. Ik heb ze in beide VRM portal's.N0EL schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:18:
Hoe krijg je die "Critical load" tegel tezien?
Gevonden.
Navigeer naar ESS, en zet "Inverter AC output in use" aan.
Navigeer naar ESS, en zet "Inverter AC output in use" aan.
/f/image/4fQjHhImG6Z6t1wkDRVA9Qvq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door N0EL op 30-09-2023 09:22 ]
Ik begrijp toch nog niet de berekening van de besparingen.
/f/image/Ed2hLFYfAt4MbmBVAIlA2Ir0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door John245 op 30-09-2023 10:15 ]
De grote cijfers links geven het reeds behaalde resultaat van die dag tot dat moment.John245 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:10:
Ik begrijp toch nog niet de berekening van de besparingen.
Eronder in klein staat het te verwachten totaal van die dag.
Rechts in grote cijfers staat het simulatie totaal voor de hele dag.
Je moet dus de linker kleine cijfers vergelijken met de rechter grote cijfers.
Bron: Volgens mij is dit ook toegelicht bij de vragen bij de webinar.
Ter zijde, ik geloof dat de bèta website op dit moment geen plannen maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-09-2023 11:06 ]
Hoe kan er 3,64 bespaard zijn? Aangezien de batterij nog net in aktie geweest is vandaag.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:05:
[...]
De grote cijfers links geven het reeds behaalde resultaat van die dag tot dat moment.
Eronder in klein staat het te verwachten totaal van die dag.
Rechts in grote cijfers staat het simulatie totaal voor de hele dag.
Je moet dus de linker kleine cijfers vergelijken met de rechter grote cijfers.
Bron: Volgens mij is dit ook toegelicht bij de vragen bij de webinar.
Ter zijde, ik geloof dat de bèta website op dit moment geen plannen maakt.
@MJ de BruijnMJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
Opladen getest
Hier bij opladen ca 9% conversie verlies.
/f/image/x0ra19OmZ7OWxhP7aXgjrWtB.png?f=fotoalbum_large)
Waar heb jij die aangesloten? En hoe lees je ze uit?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:07:
[...]
Ik heb de meegeleverde temperatuur-sensoren maar eens aangesloten.
Bij de apparatuur zaten drie accu-temperatuur-sensoren. Deze zijn ontworpen om op een accu-aansluiting (plus of min) te worden geklemd.Samoerai schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:34:
Waar heb jij die aangesloten? En hoe lees je ze uit?
Ik heb ze los aan de bovenzijde van de Multiplus II omlaag gestoken. Ze zitten dus tegen het metaal aan en volledig in de luchtstroom van de ventilator. Als het zo blijft ga ik ze wel vastzetten.
De drie paren draadjes heb ik in de adapter voor de Cerbo GX gestoken. Dat is een meegeleverd klein zwart blokje waar maximaal vier paar draadjes in gestoken kunnen worden.
Dat blokje gaat in de Cerbo waar 'temp' bij staat. Rode draadjes richting bovenzijde, zwarte onder.
Activeren doe je in Remote Console bij instellingen --> I/O --> Analoge ingangen en dan omlaag scrollen. Ik gebruik dus input 4 niet.
Thanx... Ik heb welliswaar een EasySolar II GX en geen losse Cerbo, maar er zit wel een temp sensor bij en daar zijn ook aansluitingen voor. Ik kon het alleen nergens in de software terugvinden, maar ik ga het weer opnieuw proberen nu je verteld hebt waar het in de software zou moeten zitten.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:47:
[...]
Bij de apparatuur zaten drie accu-temperatuur-sensoren. Deze zijn ontworpen om op een accu-aansluiting (plus of min) te worden geklemd.
Ik heb ze los aan de bovenzijde van de Multiplus II omlaag gestoken. Ze zitten dus tegen het metaal aan en volledig in de luchtstroom van de ventilator. Als het zo blijft ga ik ze wel vastzetten.
De drie paren draadjes heb ik in de adapter voor de Cerbo GX gestoken. Dat is een meegeleverd klein zwart blokje waar maximaal vier paar draadjes in gestoken kunnen worden.
Dat blokje gaat in de Cerbo waar 'temp' bij staat. Rode draadjes richting bovenzijde, zwarte onder.
Activeren doe je in Remote Console bij instellingen --> I/O --> Analoge ingangen en dan omlaag scrollen. Ik gebruik dus input 4 niet.
Update: helaas is deze sensor bij mij blijkbaar aan de ingebouwde multiplus gekoppeld en niet aan de GX device. Nu ik wat langer met de apparatuur werk kom ik er dus achter dat deze sensor wel uit te lezen is via Modbus en ik kan hem gewoon terugvinden in Home Assistant. Nu maar hopen dat de multiplus niet automatisch gaat schakelen op deze temperatuur. Ik verwacht van niet omdat bij het lifepo profiel temperatuur compensatie uitgeschakeld is.
[ Voor 16% gewijzigd door Samoerai op 30-09-2023 15:24 . Reden: Update na uitproberen. ]
Inmiddels de 1e volledige maand met m'n aansturing/optimalisatie bijna om. Heb hem ingesteld op alleen eigen verbruik (dus geen extra inkoop, hij mag max eigen gebruik min PV opbrengst van het net halen).
Ben niet ontevreden. Heb opgewekt 514 kWh en verbruikt in huis 410 kWh. Met mijn ANWB contract had dit 10,41 gekost zonder tussenkomst van de batterij. Met tussenkomst van de batterij ontvang ik 24,62. Totaal dus 35 euro 'opgehaald'. Ik heb 32,71 cent per kWh gehad voor mijn feed in gemiddeld (rekent niet helemaal rond vanwege batterij-verlies en auto-lader die buitenom de accu/grid meter loopt) en gemiddeld 23,11 cent per kWh betaald voor mijn gekochte stroom.
Ik ga de accu nu een maandje wat meer vrijheid geven (ongeveer 2 keer mijn dagverbruik) om mee te handelen. Ik heb eerder ook een paar dagen op volle vrijheid gedraaid maar ik vind dat de accu en omvormers dan te lang te zwaar belast worden (4-6 uur per dag vol laden en dan 4-6 uur per dag vol ontladen).
Ben niet ontevreden. Heb opgewekt 514 kWh en verbruikt in huis 410 kWh. Met mijn ANWB contract had dit 10,41 gekost zonder tussenkomst van de batterij. Met tussenkomst van de batterij ontvang ik 24,62. Totaal dus 35 euro 'opgehaald'. Ik heb 32,71 cent per kWh gehad voor mijn feed in gemiddeld (rekent niet helemaal rond vanwege batterij-verlies en auto-lader die buitenom de accu/grid meter loopt) en gemiddeld 23,11 cent per kWh betaald voor mijn gekochte stroom.
Ik ga de accu nu een maandje wat meer vrijheid geven (ongeveer 2 keer mijn dagverbruik) om mee te handelen. Ik heb eerder ook een paar dagen op volle vrijheid gedraaid maar ik vind dat de accu en omvormers dan te lang te zwaar belast worden (4-6 uur per dag vol laden en dan 4-6 uur per dag vol ontladen).
Ik zeg altijd meten is weten. Maar als je iets meet moet je ook iets met de verkregen waarden doen.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:47:
[...]
Bij de apparatuur zaten drie accu-temperatuur-sensoren. Deze zijn ontworpen om op een accu-aansluiting (plus of min) te worden geklemd.
Wat zijn de HI en HI HI waarden voor de tempaeratuur van de Multiplus II?
Misschien kunnen we Victron nogmaals vragen de data van de interne temperatuursensor beschikbaar te maken. Misschien als meerdere mensen het vragen dat ze dan wel aktie ondernemen.
@Niltag Met wat meer handelen is er nog wel wat potentie denk ik.
Onderstaand mijn resultaat voor deze maand. Afgerond heb ik net zoveel ingekocht als teruggeleverd, maar krijg toch 100 euro toe. Als ik een vast contract had gehad was de score ongeveer 0 geweest. Dus met slim laden van de EV en de thuisbatterij laten handelen toch een mooi resultaat.
Ik weet niet wat het resultaat zou zijn geweest zonder batterij maar met dynamisch contract.
Ik heb 1 dag geprobeerd 2x te laden/ontladen maar de boel werd vooral warm voor centenwerk dus dat doe ik niet meer. Algoritme is handmatig. Vooral sell high en als de prijs echt laag is ook inkopen. Als de prijs onder gemiddeld is gaat de PV de batterij in. Bij te kleine prijsverschillen ga ik niet actief laden/ontladen. Doe ik simpel via HA. Ben benieuwd naar volgende maand als de PV verder inkakt.
Onderstaand mijn resultaat voor deze maand. Afgerond heb ik net zoveel ingekocht als teruggeleverd, maar krijg toch 100 euro toe. Als ik een vast contract had gehad was de score ongeveer 0 geweest. Dus met slim laden van de EV en de thuisbatterij laten handelen toch een mooi resultaat.
Ik weet niet wat het resultaat zou zijn geweest zonder batterij maar met dynamisch contract.
Ik heb 1 dag geprobeerd 2x te laden/ontladen maar de boel werd vooral warm voor centenwerk dus dat doe ik niet meer. Algoritme is handmatig. Vooral sell high en als de prijs echt laag is ook inkopen. Als de prijs onder gemiddeld is gaat de PV de batterij in. Bij te kleine prijsverschillen ga ik niet actief laden/ontladen. Doe ik simpel via HA. Ben benieuwd naar volgende maand als de PV verder inkakt.
:strip_exif()/f/image/zOdrdRGgvPEm6svQbf8Rjokh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 30-09-2023 22:26 ]
Hoe bereken je de 5% ?John245 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:34:
[...]
Dat zou best kunnen. Dan heb ik circa 5% conversieverlies.
[Afbeelding]
Als ik naar je plaatje kijk zou ik zeggen:
Stroom de Victron in = Grid - PV - Critical Loads = 1456 -1204 - -2 = 254
Stroom Victron uit richting batterij = 188
254/188 = 1.3511 Dus 35.11 % van de stroom die gebruikt wordt om je accu te laten verlies je in de Victron bij zo'n laag vermogen.
Hoe bereken je de 9% ?John245 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:06:
[...]
@MJ de Bruijn
Opladen getest
Hier bij opladen ca 9% conversie verlies.
[Afbeelding]
Stroom de Victron in = NetAfname + PV - Direct Verbruik = 9541 + 3780 - 2752 = 10569
Stroom Victron uit = 9400
10569/9400 = 1.1124 Dus 11.24 % van de stroom verlies je in de Victron.
Hoeveel je in de batterijen zelf verliest laten we dan verder buiten beschouwing.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@V_ger Ik neem aan dat dit via Tibber is?
Ik heb nog gewoon een dag/nacht tarief (variabel tarief), en ben nog zoekende.
Ik heb nog gewoon een dag/nacht tarief (variabel tarief), en ben nog zoekende.
Ja, ik heb Tibber. In principe maakt dat niet zoveel uit. Zelfde resultaat zou ook bij andere leveranciers met dynamisch contract mogelijk zijn.
Correct het is 11 %. Toch een wat grotere marge instellen.PentaClover schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:08:
[...]
Hoe bereken je de 5% ?
Stroom de Victron in = Grid - PV - Critical Loads = 1456 -1204 - -2 = 254
Stroom Victron uit richting batterij = 188
254/188 = 1.3511 Dus 35.11 % van de stroom die gebruikt wordt om je accu te laten verlies je in de Victron bij zo'n laag vermogen.
[...]
Hoe bereken je de 9% ?
Stroom de Victron in = NetAfname + PV - Direct Verbruik = 9541 + 3780 - 2752 = 10569
Stroom Victron uit = 9400
10569/9400 = 1.1124 Dus 11.24 % van de stroom verlies je in de Victron.
Hoeveel je in de batterijen zelf verliest laten we dan verder buiten beschouwing.
Ga het is voor verschillende scenarios doorrekenen.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 01-10-2023 07:58 ]
De temperatuur varieert tussen 30 en 50 graden.John245 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:18:
Wat zijn de HI en HI HI waarden voor de tempaeratuur van de Multiplus II?
Op dit moment weet ik niet wat ik er mee moet. Het is een weetje, meer niet.
Uit m'n hoofd, heel snel op basis van een indruk. Het zal best hoger zijn.PentaClover schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:08:
Hoe bereken je de 9% ?
Voor alle 'normaal' gebruik maakt het niet uit. Het ding zit er nu eenmaal.
Alleen voor handelen is het relevant. Als verschil tussen verkoop en de volgende laad-sessie groter is dan 30% dan is verkopen zinvol, hoe weinig het ook oplevert. Je koopt daarna goedkoper in.
Sinds drie dagen gebruik ik het (beta) dynamic ESS van Victron.
Mijn dynamisch contract bij Anwb gaat vandaag (!) in.
Er is dus nog een hoop te leren en te meten.
Misshien een grotere marge pakken.MJ de Bruijn schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Uit m'n hoofd, heel snel op basis van een indruk. Het zal best hoger zijn.
Voor alle 'normaal' gebruik maakt het niet uit. Het ding zit er nu eenmaal.
Alleen voor handelen is het relevant. Als verschil tussen verkoop en de volgende laad-sessie groter is dan 30% dan is verkopen zinvol, hoe weinig het ook oplevert. Je koopt daarna goedkoper in.
Sinds drie dagen gebruik ik het (beta) dynamic ESS van Victron.
Mijn dynamisch contract bij Anwb gaat vandaag (!) in.
Er is dus nog een hoop te leren en te meten.
Stel 12,5 % verlies bij laden en 12,5% verlies bij ontladen.
Laadtarief 20 cent
Tarief ontladen 30 cent
Dan >5 cent verliezen door laden/ontladen
Plus 5 cent batterijkosten
Verschil tussen laad en ontlaadtarief > 30% naar je wint niks dus bij 30% verlies.
Ik heb vandaag de eerste stap gezet. We gaan zien waar de reis met Victron Dymamic ESS ons brengt.John245 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:56:
Verschil tussen laad en ontlaadtarief > 30% naar je wint niks dus bij 30% verlies.
Overigens, mijn omvormers hangen in de garage. Die wordt nu best warm c.q. aangenaam qua temperatuur. Mijn vrouw heeft besloten dat we in de winter de was nu daar kunnen drogen. Dat scheelt al een heleboel vanwege de wasdroger. Zo wordt het opeens tóch nog voordelig.
Mijn omvormers hangen ook ik de garage, en hoor ze als ze het "moeilijk/druk" hebben door de muur in huis zoemen.
Foutje.. Deze winter maar een ander plekje (voor de omvormers) zoeken.
Foutje.. Deze winter maar een ander plekje (voor de omvormers) zoeken.
Wel zorgen dat je luchtvochtigheid daardoor niet te hoog wordt. Dat wil je niet in je omvormersMJ de Bruijn schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Ik heb vandaag de eerste stap gezet. We gaan zien waar de reis met Victron Dymamic ESS ons brengt.
Overigens, mijn omvormers hangen in de garage. Die wordt nu best warm c.q. aangenaam qua temperatuur. Mijn vrouw heeft besloten dat we in de winter de was nu daar kunnen drogen. Dat scheelt al een heleboel vanwege de wasdroger. Zo wordt het opeens tóch nog voordelig.
Hier ook in de garage. Als ik thuis ben zet ik tijdens vol laden/ontladen de deur op een kier ivm de warmteproductie.
Zat toevallig net te zoeken naar oplossingen voor contactgeluid. Hier hoor je de MP in alle kamers die grenzen aan de muur waar de MP aan hangt. Dat is de binnenzijde van de buitenmuur, gipsbetonblokken ofzo?
Elders op internet zie ik mensen die speciale rubber pluggen hebben gebruikt en sommige hebben matjes achter de MP geplaatst. Hier mensen met ervaring op dat gebied?
Zat toevallig net te zoeken naar oplossingen voor contactgeluid. Hier hoor je de MP in alle kamers die grenzen aan de muur waar de MP aan hangt. Dat is de binnenzijde van de buitenmuur, gipsbetonblokken ofzo?
Elders op internet zie ik mensen die speciale rubber pluggen hebben gebruikt en sommige hebben matjes achter de MP geplaatst. Hier mensen met ervaring op dat gebied?
Hier in de kelder van de garage (appart gebouw). Alhoewel de de kelder 64m2 is (2m60 hoog) warmt de ruimte wel op. Stijgt denk ik wel op naar de garage en uiteindelijk naar de verdieping erboven.V_ger schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:25:
Hier ook in de garage. Als ik thuis ben zet ik tijdens vol laden/ontladen de deur op een kier ivm de warmteproductie.
Zou die warmte in de ruimte op een economische manier terug te winnen zijn?
Als het erg warm wordt kan ik in ieder geval de vloerverwarming aanzetten. Zorgt er in de winter voor dat de warmtepomp iets minder hoeft te draaien. En in de zomer kan zo mooi de bron van de warmtepomp extra opgewarmd worden.
Hier is de muur trouwens 375 mm dik )puur beton) dus ook al zat deze aan de woning vast verwacht ik weinig overdracht van contactgeluid.
Gewoon via meter laten lopen en na een poosje zie je exact wat het rendement is geweest.John245 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Misshien een grotere marge pakken.
Stel 12,5 % verlies bij laden en 12,5% verlies bij ontladen.
Laadtarief 20 cent
Tarief ontladen 30 cent
Dan >5 cent verliezen door laden/ontladen
Plus 5 cent batterijkosten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Caz7joRm1hRZEPKy4Y0fZeKp.jpg?f=user_large)
Groen is (AC)laden, paars is ontladen. dus ongeveer 25% raak je kwijt onderweg. En dat is inclusief het standby verbruik. Ik mijn geval 1x MPII 3000 en 4 x Pylontech. Juli, Aug en Sept in kWh. Beetje ESS om de nacht door te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 01-10-2023 18:25 ]
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT