Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
N0EL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:01:
Remote Console > menu > Settings > ESS > Scheduled charge levels
Die had ik al ingesteld voor 13.00 tot 15.00 uur voor SOC 100%.
Maar het systeem ging toch om 08.00 uur al laden van PV.

Ik heb nu ook een 2e periode ingesteld van 00.00 tot 23.59 uur voor SOC 20%.
Ik ben benieuwd of deze morgen verhindert dat het systeem al voor 13.00 uur van PV gaat laden.

Edit: ik lees net in de Cerbo GX handleiding (paragraaf 10.1) de suggestie om de invoerstroomlimiet op 0 in te stellen.
Ga ik ook nog proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door MJ de Bruijn op 09-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-05 15:07

HermanGast

Exige GT3

Hebben we al eens uitgerekend hoe het rendement is met 1 multiplus op vol vermogen in vergelijk met 3 multiplussen op 33%?
Of is het altijd een gelijk % ongeacht de belasting?

Als het rendement sterk afneemt bij zwaardere last zou dat een argument kunnen zijn om naar 3fasen te gaan…

[ Voor 49% gewijzigd door HermanGast op 10-09-2023 19:49 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Resultaat van 1x MultiPlus-II 48/5000/70-50:

Ontladen (DC -> AC):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyqN_67_WAzID9v5IzagiTY34nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9C2CPbpLYBEHmnfZrSKMmhPD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D13grkoMGy_9XQA6vK9W_PuPNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwufd6LItVJatX71gU2KtPSd.jpg?f=fotoalbum_large

Laden (AC -> DC):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyPwQA27pxeyvqvPCTq3Ch30UO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10uXthEygea6v7BedkmPCPEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V39sMF87PXJnLqE8py5oelseMTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyJ14ezb2lWxZOiAkuteKMJs.jpg?f=fotoalbum_large

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-05 23:39
Ik heb een (1) MultiPlus-II 48|5000|70 aan een van mijn fasen hangen.
Deze hangt aan mijn 2 maal 10kWh batterijen, en SolarEdge 9K.

Het idee was om na wat testen nog 2 MultiPlus'sen er bij te hangen. Het systeem werkt goed, maar bij dagen zoals nu gaat de MultiPlus helaas ook terugleveren i.p.v. de accus volg gas te laden (MultiPlus kan maar 70 ampere laden aan. De BMS in de accus kan 200 aan).

De kabels naar de meterkast voor de 2 extra MultiPlus'en is er al, maar ben er nog niet helemaal overtuigd of de 2 MultiPlus'en voor mij een goed idee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-05 15:07

HermanGast

Exige GT3

Jazsie schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:44:

Ontladen (DC -> AC):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laden (AC -> DC):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel!
Dus bij zeer lage vermogens is het rendement slecht ivm het eigen verbruik. En bij ruwweg 50% en meer ontladen wordt de warmteafgifte oorzaak van lager rendement. Bij laden blijft het rendement langer goed.
Dan voor het allerbeste rendement zou de vraag zijn of bij lage vermogens er 2 fasen compleet uit kunnen tot de ene fase voor 50% of meer aan het werk is en dan de overige 2multiplussen aanzetten… ?
Weet niet of dat überhaupt te doen is en of er snel genoeg gestart wordt.. Wellicht kan het tijdgestuurd in grote stappen bij PV productie en koken 3 units aan en de rest van de tijd 1 unit?
Iemand hier ervaring met het uitzetten van 2 van de 3 multiplussen? Moet dat zowel AC als DC en hoe gaat dit met de overgebleven nu alleen functionerende ESS?

Of gewoon alles aanlaten en het standby gebruik voor lief nemen…?

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 10-09-2023 21:43 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:57
HermanGast schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:01:
[...]

Dankjewel!
Dus bij zeer lage vermogens is het rendement slecht ivm het eigen verbruik. En bij ruwweg 50% en meer ontladen wordt de warmteafgifte oorzaak van lager rendement. Bij laden blijft het rendement langer goed.
Dan voor het allerbeste rendement zou de vraag zijn of bij lage vermogens er 2 fasen compleet uit kunnen tot de ene fase voor 50% of meer aan het werk is en dan de overige 2multiplussen aanzetten… ?
Weet niet of dat überhaupt te doen is en of er snel genoeg gestart wordt.. Wellicht kan het tijdgestuurd in grote stappen bij PV productie en koken 3 units aan en de rest van de tijd 1 unit?
Iemand hier ervaring met het uitzetten van 2 van de 3 multiplussen? Moet dat zowel AC als DC en hoe gaat dit met de overgebleven nu alleen functionerende ESS?

Of gewoon alles aanlaten en het standby gebruik voor lief nemen…?
Je kan niet fases naar believen aan en uit schakelen. OF je hebt een enkelfase opstelling OF een 3 fase. Als je in een 3 fase opstelling 1MP uitzet gaan ze alle 3 uit.

DE oplossing voor het eigenverbruik is meer PV neerleggen :+

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Jazsie schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:44:

Ontladen (DC -> AC):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laden (AC -> DC):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! Ben alleen benieuwd hoe je dit gemeten heb?

Ik kom op veel slechtere resultaten bij mijn setup (ik heb niet zo'n mooi lijstje als jou, maar bereken het real time in Home Assistant).

Wat ik doe, ik pak mijn totaal PV vermogen, het vermogen langs de Shunt, en het berekende DC Power van Venus OS. Met die data weet ik dus wat er netto naar/van de MPII gaat.

Dan pak ik de Inverter Input power phase 1 (AC). Met die data bereken ik dan de verliezen waarbij ik toch regelmatig tussen de 20 tot 30% verlies kom.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-05 16:28
Polderdijk schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:57:
[...]
Die komen van het Victron forum: https://community.victron...000-efficiency-curve.html

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Bedenk wel dat dat (volgens mij) gemeten is met een load met een power factor van (bijna) 1. Dus een weerstand ofzo. Geen werkelijk gebruik met leds, computers en compressors en weet ik veel wat.

Daarom is het ook een 5000VA omvormer en geen 5000W omvormer.

[ Voor 14% gewijzigd door V_ger op 11-09-2023 13:47 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
Klopt, maar het altijd beter dan geen efficiëntie mee te nemen in je berekeningen. In het script 'Day Ahead Optimalisering' van @KC27 kun je deze waardes keurig kwijt. Het script is nu enkele weken tot volle tevredenheid bij mij in gebruik. Vandaag natuurlijk helemaal top met de hoge prijzen deze avond:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bhXBCW97bOnEkjekEAWbY-hJEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3bCN5gEeL2SZsVNGdrM9aEO5.png?f=fotoalbum_large
(De blauwe lijn is in feite nu de kale stroomprijs.)

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Polderdijk schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:57:
[...]

Ik kom op veel slechtere resultaten bij mijn setup (ik heb niet zo'n mooi lijstje als jou, maar bereken het real time in Home Assistant).

Wat ik doe, ik pak mijn totaal PV vermogen, het vermogen langs de Shunt, en het berekende DC Power van Venus OS. Met die data weet ik dus wat er netto naar/van de MPII gaat.

Dan pak ik de Inverter Input power phase 1 (AC). Met die data bereken ik dan de verliezen waarbij ik toch regelmatig tussen de 20 tot 30% verlies kom.
Komen idd van Victron forum af zoals @tonvanboven al aangaf.

20-30% is wel fors. Heb zelf ook gemeten met MID kWh meter aan de AC zijde en Lynx Shunt aan de DC zijde en dan kom ik uit op ~90% in de meesten gevallen, extreem laag/hoog verbruik buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:56:
[...]

Komen idd van Victron forum af zoals @tonvanboven al aangaf.

20-30% is wel fors. Heb zelf ook gemeten met MID kWh meter aan de AC zijde en Lynx Shunt aan de DC zijde en dan kom ik uit op ~90% in de meesten gevallen, extreem laag/hoog verbruik buiten beschouwing.
Als je meet tussen de ac en de lynx dan meet je verlies over de Victron. Maar vergeet ook niet het verlies (interne weerstand) over de accu (en de kabels). Het spul wordt toch warm en als de energiebalans op nul uitkomt (het is geen perpetuum mobile) is het gewoon minder netto rendement. Kijk maar eens naar de RTE (maak de accu leeg, stop er 10 kWh in en meet aan ac zijde hoeveel je er weer uit haalt (tot ie leeg is). Dan doe je het goed als je er 8 kWh (80%) uithaalt.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Die test had ik als eerst gedaan. Gemeten met MID kWh meter kom ik uit op 12.253 kWh uit bij 15 kWh in.

~81.2% RTE, ofwel mijn ~90% in de meeste gevallen wat ik zei klopt aardig :)

En de grafieken geven dat ook aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-04 22:42
Op basis van de grafieken die @Jazsie ook linkt heb ik mijn algoritme ingesteld om max. 60% van het vermogen te gebruiken voor ontladen richting / huis. Maximum van mijn PV is ook ongeveer 60% van het totale vermogen van de 3 omvormers. Alles dus wel op 3 fase. Met een 1 fase systeem wordt het wel lastig om binnen deze bandbreedte te blijven. Je ziet ook dat de warmteproductie met een ca. factor 4 toeneemt van 50% belasting naar 100% belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:31
Niltag schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:34:
Op basis van de grafieken die @Jazsie ook linkt heb ik mijn algoritme ingesteld om max. 60% van het vermogen te gebruiken voor ontladen richting / huis. Maximum van mijn PV is ook ongeveer 60% van het totale vermogen van de 3 omvormers. Alles dus wel op 3 fase. Met een 1 fase systeem wordt het wel lastig om binnen deze bandbreedte te blijven. Je ziet ook dat de warmteproductie met een ca. factor 4 toeneemt van 50% belasting naar 100% belasting.
Die grafieken waren voor mij ook de reden om voor de 48/5000 te gaan. Is operationeel uiteindelijk goedkoper van de 48/3000.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Niltag schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:34:
Dat klopt dan weer mooi met de theorie dat het warmteverlies = I2R.
Dus een verdubbeling van het vermogen is een verdubbeling van de stroom en geeft een verviervoudiging van het warmteverlies.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Door het rendement mee te nemen zie je ook mooi in het plaatje van tonvanboven in "Het grote Victron aansturing topic" dat er bij een langere periode van lage prijzen op deellast geladen wordt en bij een korte periode van hoge prijzen wel op hoog vermogen ontladen wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
In aanvulling op het plaatje met de voorspelling van gisteren hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVkSJ7Bu4vej31h2VGMI0yB7a1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eFi6SaeVkOWO4Zs9eEisxk2z.png?f=user_large

In HA kwam het energy dashboard uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzPmDrR6j7Efkq7Q9kZZozNrnic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhZFWgT5ha0XnQofuJTu8csi.png?f=user_large

De berekeningen gisteren om 13u gaven het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS2UQA8tq0_LO09VPg1ZxXyZSdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YJ6Ude1t5TDyYrSAbiSLFDCE.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0zN-b7MNB9sdGPoTPd7dDQQAgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gukanGGk9XbVzky6yWmcoct0.png?f=fotoalbum_large

En dit allemaal mogelijk dankzij het werk van @KC27 _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door tonvanboven op 12-09-2023 10:50 . Reden: Toevoeging HA ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51
Even nieuwsgierig en wellicht dat ik een denkfout maak: iemand die hier het AC-voltage monitort? Vraag me af of een energieopslagsysteem ervoor kan zorgen dat omvormers die nu uitgaan omdat de netspanning oploopt tot boven de 253V toch kunnen doordraaien omdat het vermogen dan de accu in gaat en de netspanning daardoor mogelijk daalt cq. de omvormer de 253V niet bereikt?

• MJ de Bruijn
Niek_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:27:
Even nieuwsgierig en wellicht dat ik een denkfout maak: iemand die hier het AC-voltage monitort? Vraag me af of een energieopslagsysteem ervoor kan zorgen dat omvormers die nu uitgaan omdat de netspanning oploopt tot boven de 253V toch kunnen doordraaien omdat het vermogen dan de accu in gaat en de netspanning daardoor mogelijk daalt cq. de omvormer de 253V niet bereikt?
Niet uit de praktijk, bij mij komt deze situatie niet voor.
Maar, als de netspanning zo hoog oploopt zou je bijvoorbeeld het grid kunnen afschakelen en off-grid gaan draaien.
Dan laadt je je batterijen op van je PV.
Echter, als dan je batterijen vol zijn moet je toch ook je PV uitschakelen.
Dus het zou maar een beetje helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-04 22:42
Dat kan. zolang je de PV omvormer op de AC-out aansluit (waarbij het vermogen van de PV omvormer dus niet hoger mag zijn dan het vermogen van de multiplus). In principe is zolang je het GRID aan de AC-in van de omvormer koppelt de transfer switch actief. Als het GRID dan 241V is dan zal de uitkant ook 241V zijn. Je kan echter bij het afstellen van je MultiPlus een grensvoltage instellen waarbij hij van het GRID loskoppelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU7ax48sKbP_zFpZbvoyef4qTQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHKRPN5NwZ7d3bdQjCkGmvvi.jpg?f=user_large

Als je AC-high disconnect op 252V zet dan zal hij de AC-in loskoppelen op 252V. Hij gaat dan op de AC-out het voltage terugbrengen naar het reguliere voltage van 230V en blijft je PV omvormer dus gewoon leveren.

Heeft natuurlijk wel alleen zin als je accu nog ruimte heeft. Als die vol is zal hij de PV omvormer alsnog afschakelen. HIj kan immers niet meer aan het GRID terugleveren.

• Jazsie
Als aanvulling van @Niltag werkt dit ook als je PV op de AC-IN hebt aangesloten.
Mits uiteraard je op dat moment aan het laden bent :).

Als je hier last van hebt is een thuis accu des te meer rendabel omdat anders je PV overschot verloren gaat wegens uitvallende PV omvormer.

• Polderdijk
Wie weet de modbus adressen om het ESS te vertellen dat hij PV van DC direct moet gebruiken voor load en/of terugleveren en dat deze niet de accu's in gaat?

• MJ de Bruijn
Polderdijk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:19:
Wie weet de modbus adressen om het ESS te vertellen dat hij PV van DC direct moet gebruiken voor load en/of terugleveren en dat deze niet de accu's in gaat?
DVVC - Charge Current Limit op 0 zetten

In Node Red: ESS Control Node --> ESS: Venus Settings --> Measurement: Charge Current Limit (A)

Is dit voldoende? Of wil je ook een aansturing via Rode Ned?

Edit: Ik realiseer me dat dit PV via AC betreft. Uh. Je vroeg PV van DC. Sorry.
Ik heb eerder naar zo'n instelling gezocht en niet kunnen vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door MJ de Bruijn op 14-09-2023 11:32 ]

• Polderdijk
MJ de Bruijn schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:30:
[...]

DVVC - Charge Current Limit op 0 zetten

In Node Red: ESS Control Node --> ESS: Venus Settings --> Measurement: Charge Current Limit (A)

Is dit voldoende? Of wil je ook een aansturing via Rode Ned?
Die heb ik idd geprobeerd, maar dan krijg ik geen verschil, en in Venus een ESS #6 melding (User configured a charge limit of zero). Maar de Multi houdt het grid gewoon netjes ~0 Watt, aangezien dat ook een instelling is die ik heb gezet.

Of moet ik dan toch in Mode 3 en zelf maar de discharge wijzigen?

Ohw en in ESS settings staat uiteraard de DC-coupled PV - feed in excess AAN.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderdijk op 14-09-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 08:06
Ik doe dit met mijn AC-out gekoppelde omvormer door mijn ESS minimum SoC > huidige SoC te zetten. En de optie disable charger te enablen. ESS gaat dan in passthrough. Alles gaat eerst naar de loads en de rest het net op.

• Batilan
  • Laatst online: 12-05 14:43
Heb sinds kort mijn ESS experimenteer systeem op basis van een kleine Victron Multiplus (12/800/35) in gebruik. Deze is gekoppeld aan een 12.8V 80Ah Greencell LiFePo4 batterij (met intern niet ontsloten BMS :F ). Ik gebruik de load uitgang (nog) niet, maar laad van PV via AC op de AC-in (nu nog met een schedule op de beste uren van de dag (12:00-14:00).

Ontladen doe ik in de 'dure' uren (typisch van 19:00 tot 21:00) met een vast vermogen (wat altijd nog onder het opgenomen vermogen van het huis ligt). Op dit moment gebruik ik een eigen aansturing in software via Modbus TCP (pymodbus) op een Raspberry met VenusOS, middels het zetten van een negatieve waarde in het grid setpoint (Modbus register 1700)

Op zich werkt dat allemaal wel, ik loop echter tegen een probleempje aan: na een uurtje ontladen komt de spanning al uit op zo'n 13.0V. De Multiplus gaat dan in 'Sustaining' en levert dus geen vermogen meer terug, ik moet vervolgens wachten tot de batterij weer voldoende is opgeladen alvorens er weer ontladen kan worden. (de berekende SoC ligt dan nog boven de 90%).

Volgens mij staat dit gedrag netjes beschreven in hoofdstuk 6 van de ESS design & installation manual. Het 'probleem' is volgens mij dat de 'dynamic cutoff' te snel ingrijp (al bij 13.0V).

Ik lees op Victron fora dat meer mensen die dit probleem hebben, en dat de oplossing zou zijn om de dynamic cutoff curve wat naar beneden te zetten. In de handleiding staat ook "The curve can be adjusted in the assistant.". Ik zie echter in de ESS assistant geen enkele parameter om deze voltages aan te passen. Heb ook nog geen concrete instructies / videootjes / screenshots gezien waar dit aan passen. Weet iemand hier hoe deze parameters aan te passen, zodat ik minder snel tegen deze limiet aan loop (mocht het echt mis gaan met het discharge level dan grijpt de interne BMS wel in).

Ik realiseer me overigens dat er oorzaken kunnen zijn waarom deze limiet al sneller bereikt wordt zoals slechte verbindingen of onbalans tussen de cellen, of issues met een van de cellen. Het 1e heb ik gecontroleerd, de 2e en 3e kan ik helaas niet direct controleren, omdat het interne BMS van de batterij niet ontsloten is.

Ik wil me graag concentreren op het concrete probleem / de vraag. Ik realiseer me dat dit geen optimale / schaalbare oplossing is voor een echt ESS. Voor mij is dit een experimenteer omgeving voordat ik een 'echt' ESS overweeg. De aangeschafte componenten zijn prima bruikbaar voor andere toepassingen zoals een off-grid systeempje voor op reis :)

EDIT: Ik vrees dat ik een probleempje heb met de ESS assistant in VEConfigure |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Batilan schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:11:
Heb sinds kort mijn ESS experimenteer systeem op basis van een kleine Victron Multiplus (12/800/35) in gebruik. Deze is gekoppeld aan een 12.8V 80Ah Greencell LiFePo4 batterij (met intern niet ontsloten BMS :F ). Ik gebruik de load uitgang (nog) niet, maar laad van PV via AC op de AC-in (nu nog met een schedule op de beste uren van de dag (12:00-14:00).

Ontladen doe ik in de 'dure' uren (typisch van 19:00 tot 21:00) met een vast vermogen (wat altijd nog onder het opgenomen vermogen van het huis ligt). Op dit moment gebruik ik een eigen aansturing in software via Modbus TCP (pymodbus) op een Raspberry met VenusOS, middels het zetten van een negatieve waarde in het grid setpoint (Modbus register 1700)

Op zich werkt dat allemaal wel, ik loop echter tegen een probleempje aan: na een uurtje ontladen komt de spanning al uit op zo'n 13.0V. De Multiplus gaat dan in 'Sustaining' en levert dus geen vermogen meer terug, ik moet vervolgens wachten tot de batterij weer voldoende is opgeladen alvorens er weer ontladen kan worden. (de berekende SoC ligt dan nog boven de 90%).

Volgens mij staat dit gedrag netjes beschreven in hoofdstuk 6 van de ESS design & installation manual. Het 'probleem' is volgens mij dat de 'dynamic cutoff' te snel ingrijp (al bij 13.0V).

Ik lees op Victron fora dat meer mensen die dit probleem hebben, en dat de oplossing zou zijn om de dynamic cutoff curve wat naar beneden te zetten. In de handleiding staat ook "The curve can be adjusted in the assistant.". Ik zie echter in de ESS assistant geen enkele parameter om deze voltages aan te passen. Heb ook nog geen concrete instructies / videootjes / screenshots gezien waar dit aan passen. Weet iemand hier hoe deze parameters aan te passen, zodat ik minder snel tegen deze limiet aan loop (mocht het echt mis gaan met het discharge level dan grijpt de interne BMS wel in).

Ik realiseer me overigens dat er oorzaken kunnen zijn waarom deze limiet al sneller bereikt wordt zoals slechte verbindingen of onbalans tussen de cellen, of issues met een van de cellen. Het 1e heb ik gecontroleerd, de 2e en 3e kan ik helaas niet direct controleren, omdat het interne BMS van de batterij niet ontsloten is.

Ik wil me graag concentreren op het concrete probleem / de vraag. Ik realiseer me dat dit geen optimale / schaalbare oplossing is voor een echt ESS. Voor mij is dit een experimenteer omgeving voordat ik een 'echt' ESS overweeg. De aangeschafte componenten zijn prima bruikbaar voor andere toepassingen zoals een off-grid systeempje voor op reis :)

EDIT: Ik vrees dat ik een probleempje heb met de ESS assistant in VEConfigure |:(
Je hebt de Multiplus geprogrammeerd/configureert met de "VEConfigure" tool zodat de -laad/ontlaad- settings wel op Lithium (LiFePO4) staan?

• Batilan
Jazsie schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:37:
[...]

Je hebt de Multiplus geprogrammeerd/configureert met de "VEConfigure" tool zodat de -laad/ontlaad- settings wel op Lithium (LiFePO4) staan?
Yep, dat is waarschijnlijk ook de reden dat ie al afschakelt bij 13.0V (omdat ik met een beperkte stroom ontlaad). Het probleem zat hem er in dat ik zocht naar de instellingen in de (remote) console. Omdat er relatief weinig stroom nodig was om de benodigde load te leveren zat het dynamic cutoff punt waarschijnlijk nog dicht bij de standaard ingestelde 13.0V by lage stroom waardoor de Multiplus te snel in sustaining kwam.

Het misverstand zat hem er in dat ik in de veronderstelling was dat de ESS assistant op de Multiplus zelf draaide (uit de Assistants handleiding: "Assistants are little applications that run inside a VE.Bus Multi, Inverter or Quattro."). Ik zocht dus naar de instellingen in de (remote) console. Totdat ik deze thread vond vlak na mijn post en ik me realiseerde dat deze parameters (alleen?) via VE.Configure te zetten zijn (via de ESS assistant in VE.Configure die ik na een re-install was kwijt geraakt).

Intussen gedaan en de Multiplus heeft het afgelopen "dure" uur (38ct/kWh ;) ) vrolijk terug staan leveren terwijl de spanning intussen een klein stukje onder de 13.0V is gezakt, dat had ik eerder nog niet gezien, dus het lijkt er op dat deze nieuwe instellingen het probleem van het vroegtijdig naar Sustain mode schakelen heeft verholpen.

PEBKAC zullen we maar zeggen :+, maar al doende leert men...
Het volgende 'issue' heeft zich al weer aangediend: ik zie dat de Multiplus / het dashboard in VenusOS van mening is dat de SoC na een uur de 80 Ah batterij ontladen met ca. 27A zo'n 97% zou zijn. (heb de 80Ah ingesteld als capaciteit van de batterij in VE.Configure). Die berekening volg ik nog niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-05 13:20
Vraag, ik heb inmiddels een setup draaien met een P1 DSMR ESPHOME als grid meter (1x multiplus op fase 3) en zie onderstaande verschijnsel, het ontladen van de multiplus over de fases heen wordt opgesteld bij total consumption en AC load.. iemand een idee waarom dit ontstaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR1prCgEH_p_G9RJTGNDCGWDZSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3TXUeHvTaRt6xWAxN6hmgEN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Als eest is je "Grid meter" niet goed opgezet, waardes kloppen niet. 1A vebruik terwijl je 272W aan het terugleveren bent... ;)

Verder zie ik een enorm verschil op de L1 grid en L1 AC Loads....
Grid zou 492W + 3W = 495W moeten zijn en niet 213W? Dat kan niet je omvormer zijn die aan het ontladen is want die zit op L3...

PV panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Jazsie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 00:57:
[...]

Als aanvulling van @Niltag werkt dit ook als je PV op de AC-IN hebt aangesloten.
Mits uiteraard je op dat moment aan het laden bent :).
Ehhh hoe dan? De multiplus heeft toch geen invloed op de AC-IN spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Laatst online: 11-05 06:09
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:24:
Als eest is je "Grid meter" niet goed opgezet, waardes kloppen niet. 1A vebruik terwijl je 272W aan het terugleveren bent... ;)

Grid zou 492W + 3W = 495W moeten zijn en niet 213W? Dat kan niet je omvormer zijn die aan het ontladen is want die zit op L3...

PV panelen?
Op zich is er niets mis met een niet negatieve stroom (weergave) bij het terugleveren, dat doet een EM24 bv. ook zo. Victron zou daarmee om moeten kunnen zou ik dus denken. Ik denk eerder dat er inderdaad zonnepanelen zijn waarvan het Victron systeem niet weet waardoor hij wat rekenkundige trukjes gaan doen/veronderstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:24:

PV panelen?
Verschil tussen l1 grid en l1 load is het afgenomen en geleverde vermogen bij elkaar.. vreemde verschijning dus :) ik heb overigens inderdaad ook pv maar die zit op fase 2 en leverde op dat moment niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
NuKeM schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:45:
[...]

Op zich is er niets mis met een niet negatieve stroom (weergave) bij het terugleveren, dat doet een EM24 bv. ook zo. Victron zou daarmee om moeten kunnen zou ik dus denken. Ik denk eerder dat er inderdaad zonnepanelen zijn waarvan het Victron systeem niet weet waardoor hij wat rekenkundige trukjes gaan doen/veronderstellen.
Wat ik mij nu afvraag, moet de multiplus nog weten op welke fase hij is aangesloten? ik heb hem op fase 3 zitten dus wellicht dat daar iets misgaat? kan er zo even geen settings voor vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meyo084
Ben er al achter, via de systemconfigurator stond de multi nog op 1 fase.. Zou het dan met deze config goed moeten gaan veronderstel ik?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3jPcusNhOMh5uOdo_XyfwD-rFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/amI3VsXrN3iP8fR7DOnCCCeW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Samoerai schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:38:
[...]
Ehhh hoe dan? De multiplus heeft toch geen invloed op de AC-IN spanning?
Stroom neemt de weg met de minste weerstand, en dat is dus je Multiplus en alle andere verbruikers in huis. PV opbrengst zal als eerst naar de gebruikers gaan voordat het langs de meter naar buiten gaat...
NuKeM schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:45:
[...]

Klopt echter als je dan toch bezig bent, doe het dan ook goed >:).
Meyo084 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:43:
Ben er al achter, via de systemconfigurator stond de multi nog op 1 fase.. Zou het dan met deze config goed moeten gaan veronderstel ik?[Afbeelding]
Je bent me net voor, dit was mijn volgende vraag of je de Multiplus wel geconfigureerd hebt op "L3" via de VE.Bus copnfigurator :).

Nu denkt ie namelijk dat ie op L1 zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:52:
[...]

Stroom neemt de weg met de minste weerstand, en dat is dus je Multiplus en alle andere verbruikers in huis. PV opbrengst zal als eerst naar de gebruikers gaan voordat het langs de meter naar buiten gaat...
Als de spanning op het net (te) hoog is (vanwege teveel zonne-opbrengst), dan gaat je PV gewoon uit hoor. Of je nu wel of geen eigen-gebruik hebt. Je volledige gebruik wordt dan vanuit het net gevoed.

De truc van Victron is juist om het net los te koppelen bij een te hoge spanning en de spanning op AC-Out naar 230 volt te brengen. Als je PV daarop aangesloten is, zal deze dus wel blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Samoerai schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:47:
[...]

Als de spanning op het net (te) hoog is (vanwege teveel zonne-opbrengst), dan gaat je PV gewoon uit hoor. Of je nu wel of geen eigen-gebruik hebt. Je volledige gebruik wordt dan vanuit het net gevoed.

De truc van Victron is juist om het net los te koppelen bij een te hoge spanning en de spanning op AC-Out naar 230 volt te brengen. Als je PV daarop aangesloten is, zal deze dus wel blijven werken.
Ook op de AC-IN blijft het werken.

Als jij 5kW opwek en je MP doet met 5kW laden dan gaat al je PV opwekking naar je MP. Spanning zakt ook waardoor je PV omvormer blijft leveren.

Dus als je last hebt van te hoge spanning en dus uitvallende PV omvormer, kan je dit opvangen mits je uiteraard wel meer vermogen verbruikt (bv door met je MP te laden) dan je PV omvormer kan leveren.

Wel moet je PV en MP op de zelfde fase te zitten, anders gaat het niet werken.

Bij een vriend is het via AC-IN aangesloten en heeft nu geen last meer van uitvallende PV omvormers (tot dat accu vol is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Jazsie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:08:
[...]

Ook op de AC-IN blijft het werken.

Als jij 5kW opwek en je MP doet met 5kW laden dan gaat al je PV opwekking naar je MP. Spanning zakt ook waardoor je PV omvormer blijft leveren.
Waarom zakt de spanning dan op AC-IN? Deze is toch rechtstreeks aan het NET gekoppeld en zal dus de spanning van het NET aanhouden? Behalve als je een voltage-drop hebt over de bekabeling natuurlijk, maar ik weet niet het verstandig is om daarop te gaan berekenen. Daarnaast werkt het natuurlijk ook niet wanneer je een frequentie gestuurde omvormer hebt, want dan zal de voltage-drop niets uitmaken voor je omvormer.

Als het allemaal werkt voor je vriend is dat mooi, maar het lijkt me niet handig om dit als goed voorbeeld te gebruiken wanneer je een nieuw systeem ontwerpt. Daarvoor ben je teveel afhankelijk van hoe alles is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
[b]Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:52:

Je bent me net voor, dit was mijn volgende vraag of je de Multiplus wel geconfigureerd hebt op "L3" via de VE.Bus copnfigurator :).

Ik probeer via de system configurator de fase toewijzing aan te passen maar dit lijkt via remote niet mogelijk, hij slaat de config niet op.. iemand een idee of dit remote wel zou moeten kunnen? heb geen usb converter..

• Jazsie
Samoerai schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:40:
[...]
Waarom zakt de spanning dan op AC-IN? Deze is toch rechtstreeks aan het NET gekoppeld en zal dus de spanning van het NET aanhouden? Behalve als je een voltage-drop hebt over de bekabeling natuurlijk, maar ik weet niet het verstandig is om daarop te gaan berekenen. Daarnaast werkt het natuurlijk ook niet wanneer je een frequentie gestuurde omvormer hebt, want dan zal de voltage-drop niets uitmaken voor je omvormer.

Als het allemaal werkt voor je vriend is dat mooi, maar het lijkt me niet handig om dit als goed voorbeeld te gebruiken wanneer je een nieuw systeem ontwerpt. Daarvoor ben je teveel afhankelijk van hoe alles is aangesloten.
Nooit gezegd dat je dit als voorbeeld moet nemen in een ontwerp.
Bij dergelijke vermogens heb je altijd spaningsval -al is het maar 0,01V- maar dat terzijde.

Stroom neemt de weg met de minste weerstand en dat is dus je MP.

In Nederland wordt (zover ik weet) het netfrequentie niet aangepast door netbeheerder maar gaat voltage omhoog.

De vraag was of het werkt tegen uitvallende PV omvomers door te hoog voltage en het antwoord is ja met praktijkervaring, dat jij er anders over denkt mag uiteraard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Meyo084 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:37:
[...]
Ik probeer via de system configurator de fase toewijzing aan te passen maar dit lijkt via remote niet mogelijk, hij slaat de config niet op.. iemand een idee of dit remote wel zou moeten kunnen? heb geen usb converter..
Ik krijg via remote niet eens die configuratie gedownload? Enkel voor de VEConfigure maar niet voor de VE.Bus system.

Lijkt erop dat het niet kan, wellicht even navragen bij Victron/leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Samoerai Voltage drop over de kabels is de enige reden van oplopende netspanning door PV invoeding. Met de Multiplus erbij en de weerstand tussen omvormer en Multiplus veel kleiner dan de netimpedantie (dat is niet moeilijk) laat elke kW laadvermogen dus ook een extra kW invoeding toe, want die stroom loopt niet door het net en heeft dus ook geen stroom * netimpedantie = spanningsopdrijving.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:37:
[...]
Stroom neemt de weg met de minste weerstand
Gelukkig niet want dan zouden mijn lampen uitgaan als ik mijn oven aanzet.

• Jazsie
Als er te weinig vermogen beschikbaar is dan zou dat inderdaad gebeuren.

Bekend voorbeeld is de korte "dip" of "knipperende gloeilamp" bij het aanzetten van een stofzuiger ;).

Maar we gaan offtopic, hier laat ik het dus bij.

• Fonzie666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 20:48
Ik heb een vraagje over de Dynamic ESS software:

Ben sinds een halfjaar ook een Victron liefhebber geworden. Heb nu 3x MultiPlus-II 48/3000/35-32 draaien met 16S EVE 280Ah accus. Alles wordt netjes opgeladen door een Solar Edge 7K
Ik ben een poosje geleden aan het proberen gegaan met de beta Victron NodeRed ESS software.
Na de update naar de laatse versie krijg ik een melding in NodeRed dat er een onbekende node in de software zit. Victron-idle-battery.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT-WPCRMxhfhC3VC9l2XraZk6Vo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kXV3ecGoxWsfr3fvwHC9zI23.png?f=user_large

Ik heb gekeken of ik deze node " los" aan NodeRed kan toevoegen maar ik zie deze niet in de palette staan.

Een andere mogelijkheid is misschien helemaal overnieuw te beginnen maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het gegenereerde VRM token maar eenmalig uitgegeven wordt.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft of weet waar deze node te vinden is?

• Polderdijk
Fonzie666 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:45:

Ben sinds een halfjaar ook een Victron liefhebber geworden. Heb nu 3x MultiPlus-II 48/3000/35-32 draaien met 16S EVE 280Ah accus. Alles wordt netjes opgeladen door een Solar Edge 7K
Ik ben een poosje geleden aan het proberen gegaan met de beta Victron NodeRed ESS software.
Na de update naar de laatse versie krijg ik een melding in NodeRed dat er een onbekende node in de software zit. Victron-idle-battery.
[Afbeelding]

Ik heb gekeken of ik deze node " los" aan NodeRed kan toevoegen maar ik zie deze niet in de palette staan.

Een andere mogelijkheid is misschien helemaal overnieuw te beginnen maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het gegenereerde VRM token maar eenmalig uitgegeven wordt.

Even Venus herstarten (werkte iig bij mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Interessant:

Webinar Dynamic ESS by Johannes Boonstra and Dirk-Jan Faber

https://professional.victronenergy.com/learn/events/ow/252/

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jazsie
Fonzie666 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:45:

[Afbeelding]

Je hebt de node "victron-dynamic-ess" geïnstalleerd? Zo ja, welke versie draai je?

Na installatie effe NodeRED restarten via het "Venus OS Large features" menu helpt ook.

• Fonzie666
Ik had eerst eergisteren een update gedaan naar 0.1.3.
Vandaag zie ik dat er weer een nieuwere versie beschikbaar is 0.1.6 Ik neem aan dat ik dan een aantal updates gemist heb, maar ik kreeg deze net pas te zien dus die update gedraaid.
Het probleem blijft helaas zoals het is,
NodeRed opnieuw gestart via de console, in Venus OS large features NodeRed disabled en daarna weer enabled, geen resultaat.
Daarna de hele Cerbo spanningsloos gemaakt en opnieuw aangezet, nog steeds dezelfde melding.

• Fonzie666
Ik kreeg de fout er niet uit.
Toch maar gewoon overnieuw begonnen.

Nu werkt alles weer. It is what it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik ben nu ook begonnen aan installeren van Home Assistant en integratie van Victron.

Het gaat om: Instellingen --> Dashboards --> Energie --> Thuisbatterij-opslag.

Home Assistant wil hier "Energie die naar de batterij gaat" en "Energie die uit de batterij komt". Dit moeten kWh entiteiten zijn. Niet charge of discharge Watt.

De entiteiten worden opgegeven in de sectie "Modbus" van configuration.yaml (voor zover ik begrijp).

Welke Modbus adressen moet ik gebruiken voor de Batterij-in en batterij-uit?

Ter info, voor Load gebruik ik adressen 817, 818 en 819. Voor Grid adressen 820, 821 en 822 etc.

Voor de batterijen zijn 'Discharged Energie, adres 301' en 'Charged Energy, adres 302' niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:03:
Ik ben nu ook begonnen aan installeren van Home Assistant en integratie van Victron.

Het gaat om: Instellingen --> Dashboards --> Energie --> Thuisbatterij-opslag.

Home Assistant wil hier "Energie die naar de batterij gaat" en "Energie die uit de batterij komt". Dit moeten kWh entiteiten zijn. Niet charge of discharge Watt.

De entiteiten worden opgegeven in de sectie "Modbus" van configuration.yaml (voor zover ik begrijp).

Welke Modbus adressen moet ik gebruiken voor de Batterij-in en batterij-uit?

Ter info, voor Load gebruik ik adressen 817, 818 en 819. Voor Grid adressen 820, 821 en 822 etc.

Voor de batterijen zijn 'Discharged Energie, adres 301' en 'Charged Energy, adres 302' niet beschikbaar.
Die zit in de VE.Bus sectie, Modbus 76 en 86 (als ie op AC-In is aangesloten). Nee dat is niet waar trouwens. Je moet de data uit je Shunt halen. Modbus 301 en 302, maar die is niet beschikbaar zeg je. Heb je wel een Shunt?

Verder zou ik als tip geven dat ik de HA Modbus integratie niet al te best vond werken. Ik heb nu Venus OS Large en met Node-Red pak ik de juiste data, en stuur ik via MQTT naar HA, waarij ik weer met MQTT sensoren deze in HA zet. Werkt een stuk beter. En Modbus is pull, dus elke x seconde gaat HA data ophalen. Met Node-Red/MQTT is het een push systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderdijk op 22-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Polderdijk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:27:

Die zit in de VE.Bus sectie, Modbus 76 en 86 (als ie op AC-In is aangesloten). Nee dat is niet waar trouwens. Je moet de data uit je Shunt halen. Modbus 301 en 302, maar die is niet beschikbaar zeg je. Heb je wel een Shunt?
Ik heb geen shunt en Modbus 301 en 302 zijn niet beschikbaar (zie mijn bericht).

Ik was net naar adressen 76 en 86 aan het kijken toen je het bericht aanpaste. Dat zouden kanshebbers kunnen zijn. Ik gebruik zowel AC-in-1 als AC-out. Mijn zonnepanelen zitten op AC-out, dus er kan ook een stroom van AC-out naar AC-in lopen. En ook kan er direct verbruik zijn van AC-in naar AC-out.

Dan zou ik nodig hebben:

Energy from AC-In 1 to AC-out 74
Energy from AC-In 1 to battery 76
Energy from AC-out to AC-in 1 (reverse fed PV) 82
Energy from battery to AC-in 1 86
Energy from battery to AC-out 90
Energy from AC-out to battery (typically from PV-inverter) 92

Is dit mogelijk / waarschijnlijk / logisch etc ?
Verder zou ik als tip geven dat ik de HA Modbus integratie niet al te best vond werken. Ik heb nu Venus OS Large en met Node-Red pak ik de juiste data, en stuur ik via MQTT naar HA, waarij ik weer met MQTT sensoren deze in HA zet. Werkt een stuk beter. En Modbus is pull, dus elke x seconde gaat HA data ophalen. Met Node-Red/MQTT is het een push systeem.
Tsja. Ik ben nog zeeeer onervaren met Home Assistant.

Bij Domoticz stuurde ik de gegevens vanuit Node-Red naar Domoticz via een http-request met json. Om 'drukte' tegen te gaan berekende ik gemiddelden en stuurde die een keer per 10 seconden. Dat zou ik best weer willen.

Bestaat er een beschrijving van de door jou gebruikte koppeling van Node-Red via MQTT ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb geen shunt en Modbus 301 en 302 zijn niet beschikbaar (zie mijn bericht).

Ik was net naar adressen 76 en 86 aan het kijken toen je het bericht aanpaste. Dat zouden kanshebbers kunnen zijn. Ik gebruik zowel AC-in-1 als AC-out. Mijn zonnepanelen zitten op AC-out, dus er kan ook een stroom van AC-out naar AC-in lopen. En ook kan er direct verbruik zijn van AC-in naar AC-out.

Dan zou ik nodig hebben:

Energy from AC-In 1 to AC-out 74
Energy from AC-In 1 to battery 76
Energy from AC-out to AC-in 1 (reverse fed PV) 82
Energy from battery to AC-in 1 86
Energy from battery to AC-out 90
Energy from AC-out to battery (typically from PV-inverter) 92

Is dit mogelijk / waarschijnlijk / logisch etc ?
Zonder shunt zou je idd een berekening kunnen loslaten met alle bovenstaande velden, zodat je uiteindelijk netto in/uitgaande van je Accu over hebt.
[...]

Tsja. Ik ben nog zeeeer onervaren met Home Assistant.

Bij Domoticz stuurde ik de gegevens vanuit Node-Red naar Domoticz via een http-request met json. Om 'drukte' tegen te gaan berekende ik gemiddelden en stuurde die een keer per 10 seconden. Dat zou ik best weer willen.

Bestaat er een beschrijving van de door jou gebruikte koppeling van Node-Red via MQTT ?
Is redelijk eenvoudig, HA heeft een eigen MQTT broker (https://www.home-assistant.io/integrations/mqtt/). Die moet je eerst installeren.

Daarnaast moet je Venus OS Large installeren en Node-Red activeren (https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large).

Daarna in Node-Red pak je welk willekeurige sensor van Victron die je wilt gebruiken. Ik koppel deze dan aan een 'function' met onderstaand script:

code:
1
2
3
4
5
var data = {};
if(msg.payload == undefined) return;
data.payload = Math.round(msg.payload); //of welke berekening je eventueel nog wil maken
data.topic = "victron-data/system/power/grid"; //dit is je MQTT topic
return data;

En die knoop je aan je MQTT node. Die moet je éénmalig instellen en koppelen aan de MQTT integratie van HA.

In HA pas je je configuration.yaml aan:
code:
1
2
mqtt:
  sensor: !include_dir_merge_list configuratie/mqtt/sensor

Ik heb dan in een submap configuratie/mqtt/sensor al mijn MQTT yaml-files.

Voor dit voorbeeld bijvoorbeeld victron-system.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
- name: 'Victron System Grid Power'
  unique_id: victron_system_grid_power
  unit_of_measurement: "W"
  state_topic: "victron-data/system/power/grid"
  device_class: power
  state_class: measurement

Dan HA opnieuw starten en je hebt de sensor in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
[...]

Ik heb inmiddels een USB converter, maar kom erachter dat het helaas niet mogelijk is om een 3 fase config te maken met maar 1 multiplus.. dit zou betekenen dat ik de multiplus op fase 1 moet aansluiten als wel mijn PV installatie.. anders kloppen de waardes niet.. of heeft iemand anders nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Polderdijk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:11:
Daarna in Node-Red pak je welk willekeurige sensor van Victron die je wilt gebruiken.
Ik ben dit aan het bekijken.
Wat ik zie, is dat Home Assistant gegevens vraagt van kWh sensoren.
Dus 'standen' in plaats van 'lopende cijfers'.
Ik heb in Node Red gezocht maar geen kWh sensoren gevonden.

Heeft Victron c.q. ESS (in Node Red) wel sensoren die het totaal van in- en uitgaande energie bijhouden?
Of kijk ik daar overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 08:06
Ik had van de week eindelijk alle 3 de retrofit PWM modules binnen. Deze had ik ergens in mei al besteld en waren slecht leverbaar. Zie ook:https://community.victron...reduce-low-rpm-fan-no.pdf

Vandaag waren de kids allemaal lekker even het huis uit en heb ik op mijn gemak deze modules geinstalleerd. Het stelt niet zoveel voor, deze komt tussen de fan en het ‘moederbord’ te zitten. Het openen kostte meer tijd, mijn schroevendraaiers waren allemaal te lang om tussen de kappen te komen. Aangezien de boel toch al spanningsvrij was gelijk even de DC kabels van krimkous voorzien. Door warmte lijkt de huls kleiner te worden en zie je koper. Dit is gewoon netter zo.

Ik heb een mini Victron inverter gebruikt om de boel goed te verlichten. Wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3d8skeh48IskcEgkqCni3jFWog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax9ctqs5VpuEydSsZSZxFZ6c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEsQoEcKfSumgbQuSl9eZ3EcNBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOceCzczKvFDBd1O6EMUTv1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Rze7QjP2kG9RbJDR9RH_p--OyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hY9gAzUXYA4tysUge6EKNGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc5d6vYBSDS5Pfx2C0gGBzsFuKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu1mGK4tTik2tg28FkfKdFR3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1siwzRoUfU9JJHTqXVbrDbyTnpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXGYUZBbStF2BCVaOjQu9VJR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjPBPXYwno_mko5uON7g0D0nVrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmglHKcqYQL8qFh6LavqxZAw.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna even de gridsetpoint naar 15000 om te kijken of alle 3 de fans het deden. Geen problemen verder. Of het echt stiller wordt in huis is even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:01:
[...]

Heeft Victron c.q. ESS (in Node Red) wel sensoren die het totaal van in- en uitgaande energie bijhouden?
Je zou ook naar HACS kunnen gaan kijken (gaat een keer gebeuren bij Home Assisant ;-) en dan https://github.com/sfstar/hass-victron . Er zit bij victron geen totalen teller zover ik weet. Ik heb zelf de volgende stukjes in configuration.yaml gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
sensor:
    #total battery input energy
  - platform: integration
    source: sensor.battery_power_input
    name: battery_input_energy
    unit_prefix: k
    method: left
    round: 3
    #total battery output energy
    source: sensor.battery_power_output
    name: battery_output_energy

template:
   - sensor:  
      - name: "Battery power input"
        unique_id: sensor.battery_power_input
        state: >
          {% if states('sensor.victron_system_battery_power')|float >= 0 %}
            {{ states('sensor.victron_system_battery_power') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "Battery power output"
        unique_id: sensor.battery_power_output
          {% if states('sensor.victron_system_battery_power')|float < 0 %}
            {{ -1 * states('sensor.victron_system_battery_power')|float }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door Samoerai op 22-09-2023 18:32 . Reden: tussen code - codes gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Samoerai schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:30:
Je zou ook naar HACS kunnen gaan kijken (gaat een keer gebeuren bij Home Assisant ;-)
Dat is toch de koppeling via Modbus? Die heb ik geïnstalleerd.
@Polderdijk gaf me juist de suggestie om naar Node Red te kijken. Vandaar.
Er zit bij victron geen totalen teller zover ik weet.
Uh. Dit is dan een probleem voor zowel Modbus als Node Red om kWh gegevens naar Home Assistant te sturen.

MAAR. Ik zie hier steeds afbeeldingen langskomen waar Home Assistant in het energie dashboard netjes de energie-stromen weergeeft. Waar komen die gegevens dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:26:
[...]

[...]

Uh. Dit is dan een probleem voor zowel Modbus als Node Red om kWh gegevens naar Home Assistant te sturen.

MAAR. Ik zie hier steeds afbeeldingen langskomen waar Home Assistant in het energie dashboard netjes de energie-stromen weergeeft. Waar komen die gegevens dan vandaan?
De energie van/naar je accu wordt gemeten en bijgehouden door een smartshunt. Als je die niet hebt, wordt 't lastig. Dit is namelijk onafhankelijk of je nu modbus of Node-RED gebruikt, beide haal je exact de zelfde data op.

Investeer in een SmartShunt en je hebt je data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:01:
[...]

Heb je al in de registerlijst gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Magnat schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:26:
Ik had van de week eindelijk alle 3 de retrofit PWM modules binnen. Deze had ik ergens in mei al besteld en waren slecht leverbaar. Zie ook:https://community.victron...reduce-low-rpm-fan-no.pdf

Vandaag waren de kids allemaal lekker even het huis uit en heb ik op mijn gemak deze modules geinstalleerd. Het stelt niet zoveel voor, deze komt tussen de fan en het ‘moederbord’ te zitten. Het openen kostte meer tijd, mijn schroevendraaiers waren allemaal te lang om tussen de kappen te komen. Aangezien de boel toch al spanningsvrij was gelijk even de DC kabels van krimkous voorzien. Door warmte lijkt de huls kleiner te worden en zie je koper. Dit is gewoon netter zo.

Ik heb een mini Victron inverter gebruikt om de boel goed te verlichten. Wat foto’s:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna even de gridsetpoint naar 15000 om te kijken of alle 3 de fans het deden. Geen problemen verder. Of het echt stiller wordt in huis is even afwachten.
Leuk om de binnenkant eens te zien. Gelijk duidelijk waarom 1 kant een stuk zwaarder is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik gebruik de HA Victron integratie. Onder VE.bus (device 227) staat gewoon het volgende. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o508u3x7UItzsnM1vzAvjneexJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl15U3WEJ8LPVLfiTC8qm7fG.jpg?f=fotoalbum_large

Dat komt niet van de shunt, want die weet niet of de stroom naar ac out of ac in gaat, dus rechtstreeks uit de MP zelf.

[ Voor 31% gewijzigd door V_ger op 22-09-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
V_ger schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
Ik gebruik de HA Victron integratie. Onder VE.bus (device 227) staat gewoon het volgende. [Afbeelding]

Dat komt niet van de shunt, want die weet niet of de stroom naar ac out of ac in gaat, dus rechtstreeks uit de MP zelf.
De vraag ging over het Energy Dashboard van HA, en die heeft de kWh nodig van energie in- en uit je batterij, niet hoe de kWh zijn verdeeld tussen de AC in en uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:26:
[...]

[...]

ik weet niet precies wat het probleem van modbus zou zijn. IK heb er geen problemen mee, maar ik zit dan ook niet aan registers of met mqtt topics te klooien, dat laat ik lekker allemaal aan die addon over. Hmm, het zou een goed idee zijn als deze dan ook de battery_power dingen goed zou regelen, maar helaas moet dat nog met de hand (zover ik weet).

Ik haal dus de +/- gegevens uit sensor.victron_system_battery_power en splits die in sensor.battery_power_input en sensor.battery_power_output. Dat doe ik in die configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
template:
   - sensor: 
      - name: "Battery power input"
        unique_id: sensor.battery_power_input
          {% if states('sensor.victron_system_battery_power')|float >= 0 %}
            {{ states('sensor.victron_system_battery_power') }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "Battery power output"
        unique_id: sensor.battery_power_output
          {% if states('sensor.victron_system_battery_power')|float < 0 %}
            {{ -1 * states('sensor.victron_system_battery_power')|float }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Ook maak ik in de yaml totalen van de input en de output en die zijn uiteindelijk te gebruiken in het energy dashboard:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    #total battery input energy
    source: sensor.battery_power_input
    name: battery_input_energy
    #total battery output energy
    source: sensor.battery_power_output
    name: battery_output_energy

Jammer dat het allemaal niet standaard goed gaat, maar wel weer fijn dat je binnen Home Assistant (HA) zoveel kunt prutsen dat het toch lukt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:37
Vraagje over de batterij capaciteit die je in moet vullen met ve config.
Mijn oom had me namelijk gevraagd om zijn systeem live te zetten aangezien hij zelf niet zo goed is met computers. Alleen elektra is niet echt mijn ding. En hij wist ook niet precies hoe het berekend moest worden.
Hij heeft hij een 3 fase systeem 3x multiplus 5000 met 4x een 16s 280ah batterijen.
Nu dacht ik dit is in serie dus moet je optellen dus we hadden nu 64x280 ingevuld, maar nu ben ik dit uit aan het zoeken maar dit klopt volgens mij helemaal niet. Ah moet je volgens mij niet optellen, dus elke accu is 280ah, dus ik verwacht dat we in ve config 4x280=1120ah in moeten vullen of niet?

• V_ger
Polderdijk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:19:
[...]
De vraag ging over het Energy Dashboard van HA, en die heeft de kWh nodig van energie in- en uit je batterij, niet hoe de kWh zijn verdeeld tussen de AC in en uit.
Lees nog een keer. Ik heb dus gewoon kwh waardes die dus overduidelijk niet van de shunt komen. Dus dit werkt in het dashboard.

• MJ de Bruijn
Even tussenstand over kWh gegevens naar Home Assistant.
Nu even iets anders doen. Ik pak het vanmiddag of morgenmiddag op.

- ja, ik heb in de registerlijst gekeken.
- ik heb geen voorkeur voor Modbus of Node Red. Belangrijk is stabiliteit en kleine 'footprint'.
- ik heb de kWh entiteiten van Modbus geprobeerd. Systeem zei 'data not available' (of zoiets).
- ik heb de kWh entiteiten geprobeerd te vinden in Node Red. Niet gevonden.

Ik ga het nogmaals proberen. Dan ook systemen herstarten en een paar uur wachten.

• Batilan
TheMystery schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:40:
Vraagje over de batterij capaciteit die je in moet vullen met ve config.
Mijn oom had me namelijk gevraagd om zijn systeem live te zetten aangezien hij zelf niet zo goed is met computers. Alleen elektra is niet echt mijn ding. En hij wist ook niet precies hoe het berekend moest worden.
Hij heeft hij een 3 fase systeem 3x multiplus 5000 met 4x een 16s 280ah batterijen.
Nu dacht ik dit is in serie dus moet je optellen dus we hadden nu 64x280 ingevuld, maar nu ben ik dit uit aan het zoeken maar dit klopt volgens mij helemaal niet. Ah moet je volgens mij niet optellen, dus elke accu is 280ah, dus ik verwacht dat we in ve config 4x280=1120ah in moeten vullen of niet?
Hoezo zouden de batterijen in serie staan?
16s is 51.2V nominaal, ik neem aan dat je Multiplus 5000/48 hebt, dus kunnen de batterijen niet in serie staan (dan zou je > 200V op je Multiplus gaan zetten).
Bij parallel schakeling kun je de capaciteiten inderdaad bij elkaar optellen, dus inderdaad 4x280=1120 Ah

• Polderdijk
V_ger schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 02:00:
[...]

Lees nog een keer. Ik heb dus gewoon kwh waardes die dus overduidelijk niet van de shunt komen. Dus dit werkt in het dashboard.
Ik snap precies wat je zegt, je hebt kWh sensors uit de MPII, alleen het Energie dashboard heeft de energie nodig die van/naar je batterij gaat om juiste waardes te geven, dus niet - zoals bij jou - de energie die over AC In en AC Out gaat van de MPII. Ze staan in kWh in HA, maar dat zijn dus niet de kWh die je nodig hebt om het Energy Dashboard juiste waardes kunt laten zien.

In jouw situatie zou dit alleen kunnen werken als je geen DC MPPT hebt en verder ook geen andere DC zaken in het spel zijn, en je de MPII dus alleen gebruikt voor laden en ontladen van de batterij, waarbij deze alleen op AC In is aangesloten. Voor alle andere configuraties ga je nooit juiste waardes uit je MPII krijgen voor het Energy Dashboard.

Dus kort door de bocht, de kWh sensors die jij in je printscreen laat zien, zijn NIET de kWh sensors om het Energy Dashboard van juiste informatie te voorzien, of je moet voldoen aan vorige situatie, dan is het anders.

• V_ger
Polderdijk schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:47:
[...]

Ik snap precies wat je zegt, je hebt kWh sensors uit de MPII, alleen het Energie dashboard heeft de energie nodig die van/naar je batterij gaat om juiste waardes te geven, dus niet - zoals bij jou - de energie die over AC In en AC Out gaat van de MPII. Ze staan in kWh in HA, maar dat zijn dus niet de kWh die je nodig hebt om het Energy Dashboard juiste waardes kunt laten zien.

In jouw situatie zou dit alleen kunnen werken als je geen DC MPPT hebt en verder ook geen andere DC zaken in het spel zijn, en je de MPII dus alleen gebruikt voor laden en ontladen van de batterij, waarbij deze alleen op AC In is aangesloten. Voor alle andere configuraties ga je nooit juiste waardes uit je MPII krijgen voor het Energy Dashboard.

Dus kort door de bocht, de kWh sensors die jij in je printscreen laat zien, zijn NIET de kWh sensors om het Energy Dashboard van juiste informatie te voorzien, of je moet voldoen aan vorige situatie, dan is het anders.
Het ging alleen om het principe. Eerst was het punt dat er geen kwh sensors zouden zijn. Toen was het punt dat je een shunt nodig had.

Mijn punt is dat de juiste sensoren gewoon aanwezig zijn. Het enige dat ik heb moeten doen is invertertoacin en invertertoacout bij elkaar optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Heb intussen mijn Greencell accu aan de MP 12/800/35 gehangen en kan nu naar hartenlust experimenteren met ESS, Grid setpoint, scheduled charging, automations etc. Dus mijn 1e doel om kennis en ervaring op kunnen doen met de Multiplus features is behaald. *O*

Een van mijn ervaringen is dat het setpoint niet super stabiel is, maar daar zit ik nog niet zo mee. Wat me meer verbaasde is dat ik in de meeste gevallen niet meer dan zo'n 400W (max 420W) kon terugleveren aan 'het grid'. Nu wist ik al dat ik niet op 800W output moest rekenen (de spec. is 700W, op fora wordt soms 640W genoemd). Bij het 'terugleveren' naar het grid (eigenlijk naar het huis om de afname van het grid rond de 0W te houden bij lage belastingen) zit het batterij voltage overigens nog ruim boven de 13V.

Nu is dit slechts een experimenteer opstelling en heb er nog niet echt last van, maar vraag me toch af hoe dit zit bij de grotere Multiplussen zit (mijn uiteindelijke interesse ligt bij de 3000 tot 5000VA 48Vmodellen). Ben benieuwd naar de praktijk ervaringen. Ik kan me ook voorstellen dat de 48V modellen het allemaal wat makkelijker trekken, maar had niet verwacht dat een apparaat met een spec. van 700W daar 40% onder zou blijven |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 23-09-2023 15:55 ]

• Samoerai
V_ger schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:38:
[...]

Het ging alleen om het principe. Eerst was het punt dat er geen kwh sensors zouden zijn. Toen was het punt dat je een shunt nodig had.

Mijn punt is dat de juiste sensoren gewoon aanwezig zijn. Het enige dat ik heb moeten doen is invertertoacin en invertertoacout bij elkaar optellen.
En dan weet je helaas nog niet hoeveel energie er nu in en uit je batterij is gegaan bij bijv. een EasySolar II of een Victron MPPT lader. De stroom vanuit de zonnepanelen naar de batterij gaan dan NIET via de inverter en worden dan niet meegeteld. Vandaar dat we graag de metingen vanuit de batterij zelf willen doen. Dat kan of vanuit de batterij via de CAN-Bus als dat ondersteund wordt, of via een extra meet-apparaat zoals bijvoorbeeld een shunt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij zulke stromen kan je ook een hall-effect sensor pakken in plaats van een shunt, bijvoorbeeld zoiets. Dat kan zo'n beetje gelijk een microcontroller in en is galvanisch gescheiden, dus er kan veel minder mis gaan :)
(ook heeft dat verwaarloosbare verliezen en geen warmteontwikkeling).

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
Ik gebruik de HA Victron integratie.
Bedoel je hier de modbus-integratie?
Onder VE.bus (device 227) staat gewoon het volgende.
Ik heb inmiddels gezien dat de ve.bus als device 227 beschikbaar zou moeten zijn. Helaas heb ik geen lijst met register-adressen kunnen vinden. Heb je daar wellicht een verwijzing voor?

Heb je voor deze sensoren zelf definities aangemaakt in configuration.yaml?

Zo ja, kun je die definities hier delen?
Zo nee, waar komen de devices dan vandaan?

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:57:
[...]

Bedoel je hier de modbus-integratie?

[...]

Ik heb inmiddels gezien dat de ve.bus als device 227 beschikbaar zou moeten zijn. Helaas heb ik geen lijst met register-adressen kunnen vinden. Heb je daar wellicht een verwijzing voor?

Ik heb slechts een HACS integratie geïnstalleerd. In mijn overzicht staat:
"Victron GX modbus TCP" van sfstar.
Niks custom nodig, behalve dan een sensor om 2 waardes bij elkaar op te tellen voor het energy dashboard. Voor de rest werkt het gewoon. Wel op de Cerbo modbus aanzetten natuurlijk.

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:27:
Ik heb slechts een HACS integratie geïnstalleerd. In mijn overzicht staat:
"Victron GX modbus TCP" van sfstar.
Oke, dank voor je suggestie.
Voorlopig zet ik Node Red even in de slaapstand.
Ook de integratie via eigen Modbus-definities in configuration.yaml worden even op "commentaar" gezet.

Ik heb HACS eerder gebruikt om mijn SolarEdge met Home Assistant te integreren via Modbus.
Ik heb niet eerder een (duidelijke?) indicatie gevonden over deze alternatieve integratie methode. Het is goed om dat ook te proberen.

De nu bij HACS gevonden versie is Victron GX Modbus TCP, versie 0.1.15.
Klopt dit met wat jij ook hebt?
Deze heb ik geïnstalleerd, daarna Home Assistant opnieuw gestart.

Op de Cerbo GX is Modbus ingeschakeld. Dat werkt(e) reeds met mijn zelf gedefinieerde sensors.

Waar zijn de entiteiten?

Ik zie onder apparaten geen Victron of GX entiteiten.
Ik heb HACS zelf wel gevonden onder 'apparaten'. Daar staat nu versie 1.32.1. Bij sensoren staat 0 pending update(s).
Ter info, bij apparaten zie ik wel de SolarEdge Modbus Integratie.

Onder Entiteiten staan alleen de door mijzelf gedefinieerde Victron sensors en HACS als integratie. Maar geen sensors .

Kun je aangeven waar je de Victron entiteiten hebt gevonden?

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:18:
[...]

Oke, dank voor je suggestie.
Voorlopig zet ik Node Red even in de slaapstand.
Ook de integratie via eigen Modbus-definities in configuration.yaml worden even op "commentaar" gezet.

Ik heb HACS eerder gebruikt om mijn SolarEdge met Home Assistant te integreren via Modbus.
Ik heb niet eerder een (duidelijke?) indicatie gevonden over deze alternatieve integratie methode. Het is goed om dat ook te proberen.

De nu bij HACS gevonden versie is Victron GX Modbus TCP, versie 0.1.15.
Klopt dit met wat jij ook hebt?
Deze heb ik geïnstalleerd, daarna Home Assistant opnieuw gestart.

Op de Cerbo GX is Modbus ingeschakeld. Dat werkt(e) reeds met mijn zelf gedefinieerde sensors.

Waar zijn de entiteiten?

Ik zie onder apparaten geen Victron of GX entiteiten.
Ik heb HACS zelf wel gevonden onder 'apparaten'. Daar staat nu versie 1.32.1. Bij sensoren staat 0 pending update(s).
Ter info, bij apparaten zie ik wel de SolarEdge Modbus Integratie.

Onder Entiteiten staan alleen de door mijzelf gedefinieerde Victron sensors en HACS als integratie. Maar geen sensors .

Kun je aangeven waar je de Victron entiteiten hebt gevonden?
Ik denk toevoegen aan HACS, opnieuw opstarten en dan de integratie toevoegen als elke andere integratie. Daar moet ie dan ook tussen komen.

Overigens kan je met modbus maar 1 device verbinden. Dus ik heb mijn SolarEdge via modbus aan de Cerbo geknoopt. Je kan dus niet en je HA en je Cerbo via modbus met SolarEdge verbinden. Vanuit de Cerbo pak ik hem dan weer op naar home assistant. Kan via modbus of anders via mqtt.

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:32:
Ik dacht: toevoegen aan HACS, opnieuw opstarten en dan de integratie toevoegen als elke andere integratie. Daar moet ie dan ook tussen komen.
Aha. Ik dacht dat ik de Victron al geïnstalleerd had. Maar ik had alleen de definitie geïnstalleerd. Tsja.
Ik heb bij het zoek-vak de integratie 'Victron' gevonden en geïnstalleerd. Nu zie ook ook veel nieuwe entiteiten.

Dat zal nog wat uitzoekwerk zijn om te zien welke sensor wat 'echt' betekent. Dat is voor morgen.
Overigens kan je met modbus maar 1 device verbinden. Dus ik heb mijn SolarEdge via modbus aan de Cerbo geknoopt.
Heb ik ook gedaan. Dat is nodig zodat de Cerbo de SolarEdge (indien nodig) kan afknijpen.
Je kan dus niet en je HA en je Cerbo via modbus met SolarEdge verbinden. Vanuit de Cerbo pak ik hem dan weer op naar home assistant. Kan via modbus of anders via mqtt.
Ik heb al een paar dagen ook HA met de SolarEdge verbonden. Ik zie de gegevens binnenkomen.

Hoe zeker ben je dat dit niet vanaf twee klanten (HA en GX) kan?

Wat kan er fout gaan? En hoe zie ik dat?

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:54:
[...]

Aha. Ik dacht dat ik de Victron al geïnstalleerd had. Maar ik had alleen de definitie geïnstalleerd. Tsja.
Ik heb bij het zoek-vak de integratie 'Victron' gevonden en geïnstalleerd. Nu zie ook ook veel nieuwe entiteiten.

Dat zal nog wat uitzoekwerk zijn om te zien welke sensor wat 'echt' betekent. Dat is voor morgen.

[...]

Heb ik ook gedaan. Dat is nodig zodat de Cerbo de SolarEdge (indien nodig) kan afknijpen.

[...]

Ik heb al een paar dagen ook HA met de SolarEdge verbonden. Ik zie de gegevens binnenkomen.

Hoe zeker ben je dat dit niet vanaf twee klanten (HA en GX) kan?

Wat kan er fout gaan? En hoe zie ik dat?
Modbus op de SolarEdge accepteert simpelweg maar een connectie vanaf 1 ip. Wat wel kan is dat je in HA de gewone SolarEdge integratie hebt. Die gaat via de cloud.

Of je kan ook nog via een modbus proxy werken. Moet ook kunnen met HA, maar geen ervaring mee.

Ik heb trouwens soms dat er wat Victron entiteiten de ene keer onder _227 staan en de andere keer onder _100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
V_ger schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:08:
[...]

Modbus op de SolarEdge accepteert simpelweg maar een connectie vanaf 1 ip. Wat wel kan is dat je in HA de gewone SolarEdge integratie hebt. Die gaat via de cloud.

Of je kan ook nog via een modbus proxy werken. Moet ook kunnen met HA, maar geen ervaring mee.

Ik heb trouwens soms dat er wat Victron entiteiten de ene keer onder _227 staan en de andere keer onder _100.
Ik heb nu deze modbus proxy geïnstalleerd: https://github.com/Akulatraxas/ha-modbusproxy
En hiermee heb ik de solaredge tegelijk verbonden met ha en de gx, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Batilan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:08:
[...]

Hoezo zouden de batterijen in serie staan?
16s is 51.2V nominaal, ik neem aan dat je Multiplus 5000/48 hebt, dus kunnen de batterijen niet in serie staan (dan zou je > 200V op je Multiplus gaan zetten).
Bij parallel schakeling kun je de capaciteiten inderdaad bij elkaar optellen, dus inderdaad 4x280=1120 Ah
Accu’s staan idd parallel, maar we dachten eerst dat je ook de 16 cellen in serie op moest tellen, maar laterna dacht ik dat dit niet goed is. Bedank voor bevestiging, we passen het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:58
Met de aanbieding van Victron is het wel heel interessant geworden om te beginnen met een setup.. eerst een MP + 1x batterij en dan later doorstappen naar een 3fase setup.. Hoe gaat Victron om met onbalans op de fasen? In het Deye forum gaat men daar prat op dat dat goed geregeld is, juist bij Deye, maar ik kan me niet voorstellen dat dat bij Victron niet het geval is (aangezien het in feite 3x losse inverters zijn in een 3F opstelling)?

Kan iemand daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:57:

Victron Modbus-TCP register list: https://www.victronenergy...P-register-list-3.10.xlsx

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dank. Deze is het inderdaad.

Ik was er niet (op tijd) achter dat bij de namen in de 1e kolom verschillende apparaat ID's behoren.
Met de juiste ID's werken de registers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Een overzicht van mijn bevindingen om Victron in Home Assistant te integreren.
Mijn doel, namelijk om de energie gegevens via het Home Assistant Energie Dashboard te tonen, is NIET gelukt.

- Het is mogelijk om zelf modbus-definities te maken in configuration.yaml. Met de juiste apparaaat ID's en de juiste entiteit-adressen werkt het zelfs.

- De methode via HACS werkt een stuk gemakkelijker. Alle bij de Cerbo GX beschikbare entiteiten worden vanzelf getoond.

- Overbrengen van de gegevens via Node Red heb ik niet uitgewerkt. Dit voornamelijk omdat ik de batterij-in en batterij-uit gegevens niet in beschikbare Nodes heb gevonden.

Het energie dashboard verlangt gegevens van kWh bronnen. De gegevens van batterij-in en batterij-uit zijn (bij mijn installatie) niet beschikbaar (niet via Modbus en niet via Node Red). Er bestaan wel entities 'History chargedenergy' en 'History dischargedenergy', maar deze blijven op nul staan.

Ik heb begrepen dat via een shunt-apparaat de batterij-in en batterij-uit gegevens (totaal in kWh!) wel verzameld en gelezen zouden kunnen worden, maar dit hiervoor aanschaffen lijkt me vooralsnog overkill.

Mocht iemand nog een suggestie hebben hoe ik de Victron gegevens toch in het Home Assistant dashboard kan tonen, heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:26:

Mocht iemand nog een suggestie hebben hoe ik de Victron gegevens toch in het Home Assistant dashboard kan tonen, heel benieuwd.
ehh... reeds 2x ???? Samoerai in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:26:
Ik heb begrepen dat via een shunt-apparaat de batterij-in en batterij-uit gegevens (totaal in kWh!) wel verzameld en gelezen zouden kunnen worden, maar dit hiervoor aanschaffen lijkt me vooralsnog overkill.
Een shunt is niet alleen speelgoed om je Energy Dashboard van info te voorzien.

Als je alles bijvoorbeeld Victron hebt, kan je bijvoorbeeld je data van de Shunt delen met de andere apparaten. Bijvoorbeeld je batterij Voltage kan je delen. Hierdoor gaan jouw MPPT's en MPII iets hoger opladen ter compensatie van verliezen in je kabels bijvoorbeeld. De Shunt (die je meestal dicht bij je batterij monteert) is dan de leidende factor in het verhaal, niet de voltage sensors in je losse apparaten.

Maar ook veel andere data haal je eruit, zowel nuttig als nice-to-have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik heb je suggestie gelezen maar dan misschien niet goed begrepen.
Je verwijst naar actueel vermogen (power). Die splits je in plus en min. Ik snap dat dat ingaand, respectievelijk uitgaand weergeeft.

Ik ben op zoek naar totalen. Nu ik je eerdere bericht opnieuw lees begrijp ik dat je zelf in Home assistant een totaal-sensor moet knutselen. Dat zal ik gaan proberen, maar het lijkt me dat je gegevens gaat missen, bijvoorbeeld al bij iedere her-start. Dat maakt het resultaat over een periode onbetrouwbaar. Daarom ben ik terughoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Polderdijk schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:59:
Een shunt is niet alleen speelgoed om je Energy Dashboard van info te voorzien.

Maar ook veel andere data haal je eruit, zowel nuttig als nice-to-have.
Ik snap het doel van een shunt. Maar als je batterijen met een eigen BMS hebt is deze niet nodig (zegt mijn leverancier).
De gegevens worden door de batterij-BMS zelf aan de Cerbo GX doorgegeven.
Dat lijkt ook zo te zijn (want alles werkt goed) maar de gegevens lijken/zijn niet toegankelijk of beschikbaar voor een client-systeem zoals Home Assistant.
En dat vind ik best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Mijn Lynx shunt geeft iig geen totalen. Maar met de nieuwe HA kan je gewoon vanuit de GUI template sensors maken die andere waardes optellen.

Nou heb ik zelf geen DC afname of MPPTs dus lekker makkelijk, maar als je dat wel hebt, maak dan een overzicht met wat waar heen gaat en tel de juiste waardes bij elkaar op.

Als voorbeeld. Ik heb een nieuwe template sensor gemaakt genaamd victron_inverter_to_ac. Dat is dus alles wat UIT de batterij gaat. Nou ja het DC gebruik van de Cerbo mis ik.
Als naam van de sensor kan je invullen wat je zelf handig vindt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set toACin =
  states('sensor.victron_vebus_invertertoacin1_227') | float
%}

{% set toACout =
  states('sensor.victron_vebus_invertertoacout_227') | float
%}

{{ toACin + toACout }}

Zo simpel kan het zijn.

Edit: En nogmaals, het enige wat ik heb gedaan is de volgende integratie toegevoegd.

https://github.com/sfstar...-gx-modbustcp-integration

Verder niets. Alles wat in het victron systeem beschikbaar is heb ik ook. Alles BMS data wordt gepubliceerd via: https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery

Als je de modbus niet kan/wil gebruiken, dan zet je een MQTT clone op. Dan zijn ALLE entries van de Cerbo via MQTT beschikbaar op HA. Echt alles is eenvoudig met kant en klare tools toegankelijk/beschikbaar.

[ Voor 30% gewijzigd door V_ger op 25-09-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:31:
[...]

Ik heb je suggestie gelezen maar dan misschien niet goed begrepen.
Je verwijst naar actueel vermogen (power). Die splits je in plus en min. Ik snap dat dat ingaand, respectievelijk uitgaand weergeeft.

Ik ben op zoek naar totalen. Nu ik je eerdere bericht opnieuw lees begrijp ik dat je zelf in Home assistant een totaal-sensor moet knutselen. Dat zal ik gaan proberen, maar het lijkt me dat je gegevens gaat missen, bijvoorbeeld al bij iedere her-start. Dat maakt het resultaat over een periode onbetrouwbaar. Daarom ben ik terughoudend.
Dat valt uiteindelijk erg mee. Ook een apparaat als een smart-shunt zal gewoon input/output bij elkaar op gaan tellen. Bij een herstart van je cerbo zal er even niets gemeten worden. Bij een herstart van HA gaat deze gewoon verder waar ie gebleven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:54:
[...]

[...]

[...]
En werkt het afknijpen ook echt als je de solaredge met modbus tcp met Sunspec protocol gekoppeld hebt?
Ook b.v. Met dynamic ess met negatieve prijzen? Of Moet je dit toch maken met home assistant ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
TheMystery schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:11:
En werkt het afknijpen ook echt als je de solaredge met modbus tcp met Sunspec protocol gekoppeld hebt?
Ook b.v. Met dynamic ess met negatieve prijzen? Of Moet je dit toch maken met home assistant ofzo?
Het is een ingebouwde feature. Victron 'praat' met SolarEdge via Modbus. Ik hoef er zelf niets aan te doen.

Het wordt gebruikt bij stand-alone bedrijf (geen netstroom). Als de accu (bijna) vol is moeten de panelen minder gaan produceren tot het niveau van het huis-verbruik, plus of min een beetje. Anders heeft het voor mij geen zin.

Ik heb het één keer geprobeerd en het werkte. Toen de accu's vol waren schakelde de SolarEdge uit. Dit was op een moment dat alles (voor mij) nog heel nieuw was. Ik weet dus niet precies wat er gebeurde. Ik ga nog wel eens testen, maar eerst wil ik enkele andere automatiseringszaken op orde hebben (overgang naar dynamisch contract per 1 oktober).

EDIT: ik realiseer me dat dit proces via frequentie verandering wordt aangestuurd en niet via Modbus.

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-09-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:37:
[...]

Ik snap het doel van een shunt. Maar als je batterijen met een eigen BMS hebt is deze niet nodig (zegt mijn leverancier).
De gegevens worden door de batterij-BMS zelf aan de Cerbo GX doorgegeven.
Dat lijkt ook zo te zijn (want alles werkt goed) maar de gegevens lijken/zijn niet toegankelijk of beschikbaar voor een client-systeem zoals Home Assistant.
En dat vind ik best jammer.
Als de BMS is aangesloten op de Cerbo GX dan kan je die gewoon uitlezen, de vraag is wel of je BMS de info heeft die jij wilt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyR4YRfWIEYmPXKYZ3wB9PD2eIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X902L4dJRnJ3xON6dbSqsE41.png?f=fotoalbum_large

Gewoon via MQTT die je uiteraard gewoon als sensor oid in HA kan inladen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:33:
[...]

Het is een ingebouwde feature. Victron 'praat' met SolarEdge via Modbus. Ik hoef er zelf niets aan te doen.

Het wordt gebruikt bij stand-alone bedrijf (geen netstroom). Als de accu (bijna) vol is moeten de panelen minder gaan produceren tot het niveau van het huis-verbruik, plus of min een beetje. Anders heeft het voor mij geen zin.

Ik heb het één keer geprobeerd en het werkte. Toen de accu's vol waren schakelde de SolarEdge uit. Dit was op een moment dat alles (voor mij) nog heel nieuw was. Ik weet dus niet precies wat er gebeurde. Ik ga nog wel eens testen, maar eerst wil ik enkele andere automatiseringszaken op orde hebben (overgang naar dynamisch contract per 1 oktober).

EDIT: ik realiseer me dat dit proces via frequentie verandering wordt aangestuurd en niet via Modbus.
Zoals je al zeff aankaart gaat dit normaal gesproken door de netfrequentie die veranderd.

SolarEdge kan je ook via modbus het vermogen beperken heb ik vernomen uit het "Dynamisch contract" topic om zo hun PV uit te schakelen bij negatieve uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Webinar van Victron het terugkijken waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:21:
Webinar van Victron het terugkijken waard?
Ligt er aan wanneer jou systeem operationeel is.

Geeft wel wat adviezen over gebruik van energiemeters.Schijnen ook nieuwe van Victron aan te komen.

Maar ze verwachten in oktober te releasen, dus als jij dan pas klaar ben is waarschijnlijk ook alles verder uitgewerkt.

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste