Heb sinds kort mijn ESS experimenteer systeem op basis van een kleine Victron Multiplus (12/800/35) in gebruik. Deze is gekoppeld aan een 12.8V 80Ah Greencell LiFePo4 batterij (met intern niet ontsloten BMS

). Ik gebruik de load uitgang (nog) niet, maar laad van PV via AC op de AC-in (nu nog met een schedule op de beste uren van de dag (12:00-14:00).
Ontladen doe ik in de 'dure' uren (typisch van 19:00 tot 21:00) met een vast vermogen (wat altijd nog onder het opgenomen vermogen van het huis ligt). Op dit moment gebruik ik een eigen aansturing in software via Modbus TCP (pymodbus) op een Raspberry met VenusOS, middels het zetten van een negatieve waarde in het grid setpoint (Modbus register 1700)
Op zich werkt dat allemaal wel, ik loop echter tegen een probleempje aan: na een uurtje ontladen komt de spanning al uit op zo'n 13.0V. De Multiplus gaat dan in 'Sustaining' en levert dus geen vermogen meer terug, ik moet vervolgens wachten tot de batterij weer voldoende is opgeladen alvorens er weer ontladen kan worden. (de berekende SoC ligt dan nog boven de 90%).
Volgens mij
staat dit gedrag netjes beschreven in hoofdstuk 6 van de ESS design & installation manual. Het 'probleem' is volgens mij dat de 'dynamic cutoff' te snel ingrijp (al bij 13.0V).
Ik lees op Victron fora dat meer mensen die dit probleem hebben, en dat de oplossing zou zijn om de dynamic cutoff curve wat naar beneden te zetten. In de handleiding staat ook "The curve can be adjusted in the assistant.". Ik zie echter in de ESS assistant geen enkele parameter om deze voltages aan te passen. Heb ook nog geen concrete instructies / videootjes / screenshots gezien waar dit aan passen. Weet iemand hier hoe deze parameters aan te passen, zodat ik minder snel tegen deze limiet aan loop (mocht het echt mis gaan met het discharge level dan grijpt de interne BMS wel in).
Ik realiseer me overigens dat er oorzaken kunnen zijn waarom deze limiet al sneller bereikt wordt zoals slechte verbindingen of onbalans tussen de cellen, of issues met een van de cellen. Het 1e heb ik gecontroleerd, de 2e en 3e kan ik helaas niet direct controleren, omdat het interne BMS van de batterij niet ontsloten is.
Ik wil me graag concentreren op het concrete probleem / de vraag. Ik realiseer me dat dit geen optimale / schaalbare oplossing is voor een echt ESS. Voor mij is dit een experimenteer omgeving voordat ik een 'echt' ESS overweeg. De aangeschafte componenten zijn prima bruikbaar voor andere toepassingen zoals een off-grid systeempje voor op reis
EDIT: Ik vrees dat ik een probleempje heb met de ESS assistant in VEConfigure